Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 00:03
Ik heb wat gechat met mijn installateur hierover:

Installateur:
Goedenavond ik heb er niet zo heel veel problemen mee ik programeer de back up dat hij alleen sww mag doen en de booster alleen als de compressor uit is. Mijn eigen back up spiralen hebben in 2 jaar tijd 300kwh gebruikt. Dat is dus minimaal 150x elektrisch verwarmd inclusief krachtig verwarmen van het vat na 60gr ivm bad vullen
Ik:
toch nog even terugkomen op dit issue: staat jouw buitendeel grotendeels in de schaduw? mensen met het buitendeel in de zon, merken dus op dat de compressor uitschakelt bij een te hoge temperatuur van de buitenunit (ik meen hoger dan 35 graden wat je al snel bereikt indien die in de zon staat)
Installateur:
Goedemiddag mijn buitendeel staat in de schaduw maar mocht het een probleem zijn als hij in de zon staat is er gewoon een externe buitenvoeler hiervoor en is het probleem opgelost
Ik:
Maar ja, is het dan een fout van Daikin? Die ze dan toch met een firmware update kunnen fixen? Of kan de compressor écht niet tegen 'hitte'? Dan zou zo'n externe thermometer averechts werken?!
Installateur:
Compressor kan wel tegen warmte is gewoon een functie om het systeem niet onnodig te laten werken. Wie wil er nog zijn huis verwarmen boven de ja zeg het maar welke temp. Dus geen fout.
Ik:
Het issue is juist dat er een 'warmtevraag' is en dat door een uitgeschakelde compressor de BUH deze warmtevraag gaat invullen. En dit resulteert dus in slechter rendement / hogere stroomkosten.
Installateur:
Vandaar als dit het geval is externe sensor of de bus zo programmeren dat hij alleen werkt op sww
Wat vinden jullie van deze uitleg/verklaring/oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:40
De externe sensor wordt alleen gebruikt voor de regeling van de stooklijn, de ‘safety’ feature om boven de 25C steeds minder de compressor te gebruiken wordt geregeld door de interne sensor van de buitenunit, dat is op dit moment niet te wijzigen zover ik weet, mijn installateur heeft een support case bij Daikin lopen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:36
Mijn pomp zal enkel in de ochtend zon zien en staat vanaf 10 uur in de schaduw. Goed voor de regeling dus...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 09:51
busscherski schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Ja. In 95% van de gevallen is dat het best in geval je een warmtepomp hebt.

Zoek in het forum op "naregeling", dan kom je wel tegen waarom.
Ik ben een beetje aan het meelezen, omdat op termijn er bij mij waarschijnlijk ook een Daikin komt (3 jaar of zo). Maar ik heb nu dus ook een vloerverwarming met zone-regeling, en die heb ik niet voor de bühne. Het idee is dat ik elke ruimte onafhankelijk van elkaar kan bedienen. In de praktijk kan dat zijn dat beneden (vloerverwarming) er een automatische regeling is, maar boven kamers meer uit dan aan staan. Zonder zone-regeling op de vloerverwarming doet de ketel/warmtepomp dus niets als de ruimte op temperatuur is, en kun je boven dus wachten totdat de warmtepomp weer aanspringt op de vraag van beneden (en dan hopen dat dat lang genoeg duurt).

Het zal best zo zijn dat het voor de warmtepomp beter is, omdat je minder start/stops hebt, maar je levert er wel een stuk comfort op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-07 22:33
jwillemsen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:05:
De externe sensor wordt alleen gebruikt voor de regeling, de ‘safety’ feature om boven de 25C steeds minder de compressor te gebruiken wordt geregeld door de interne sensor van de buitenunit, dat is op dit moment niet te wijzigen zover ik weet, mijn installateur heeft een support case bij Daikin lopen hiervoor.
Dat is de juiste uitleg. De installateur van @BanRay is niet helemaal op de hoogte. Het is de interne sensor in de buitenunit die bepaalt dat de compressor uitgaat. Een externe sensor is er alleen maar ten behoeve van de stooklijn. Sommigen willen/hebben die sensor verplaatst naar een plek in de schaduw, maar ja dan moet je dus de buitenunit modificeren.

Ik wacht de support case van de installateur van @jwillemsen eens af.

Mijn installateur is helaas veel minder behulpzaam. 24 juli een eental vragen gesteld, afgelopen maandag eens gebeld maar nog steeds geen reactie. Daarom dus maar op dit forum proberen wijzer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 00:03
Is het issue met compressor en sensoren voorbehouden aan bepaalde types buitendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BanRay schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:04:
Is het issue met compressor en sensoren voorbehouden aan bepaalde types buitendelen?
Of juist de combi met bepaalde binnendelen? Ik heb hier met een half jaar oude Wandunit icm los boilervat totaal geen last van, SWW run draait hier overdag, ook met 35 graden+ buitentemperatuur gewoon op de compressor. Zie alleen verbruik op de booster-heater bij de legionella cyclus, verder alleen maar op de buiten/binnenunit groep, dus ook niet op de backup heater.

Mijn combi:
Buitendeel: ERGA06EAV3
Binnendeel: EHBX08EF9W

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 05-09-2022 13:51 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
RonJ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:50:
[...]

Of juist de combi met bepaalde binnendelen? Ik heb hier met een half jaar oude Wandunit icm los boilervat totaal geen last van, SWW run draait hier overdag, ook met 35 graden+ buitentemperatuur gewoon op de compressor. Zie alleen verbruik op de booster-heater bij de legionella cyclus, verder alleen maar op de buiten/binnenunit groep, dus ook niet op de backup heater.

Mijn combi:
Buitendeel: ERGA06EAV3
Binnendeel: EHBX08EF9W
Bij ons heb ik dat wel gezien. Binnenunit = EHBX08EF6V. Buitenunit weet ik niet. Zou ik het dak op moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Een aantal posts terug heb ik aangegeven dat bij ons de COP voor warmwater slechts 1.7 is (EHBX08EF6V met 300 liter extern SWW vat). Dit ook aan de leverancier doorgegeven maar helaas nog steeds geen reactie.

Zelf eens nagedacht hoe te reduceren en daarbij heb ik een schema ingesteld om te verwarmen: iedere dag tussen 12 en 15 uur. Dit in plaats van altijd verwarmen als de temperatuur beneden SP minus hysterese komt. Het is namelijk bij ons thuis gewoon dat 1 persoon 's ochtends de douche gebruikt en 2 personen 's avonds. Dus vaak ging de SWW 2 keer per dag verwarmen, nu maar 1 keer. Afgelopen week is het verbruik van 23-25 kWh terug naar 15 kWh.
Lost nog niet de lage COP op maar wel alvast wat zuiniger verbruik. Tips over verhogen COP voor SWW zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MajaMestreech schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:26:
Een aantal posts terug heb ik aangegeven dat bij ons de COP voor warmwater slechts 1.7 is (EHBX08EF6V met 300 liter extern SWW vat). Dit ook aan de leverancier doorgegeven maar helaas nog steeds geen reactie.

Zelf eens nagedacht hoe te reduceren en daarbij heb ik een schema ingesteld om te verwarmen: iedere dag tussen 12 en 15 uur. Dit in plaats van altijd verwarmen als de temperatuur beneden SP minus hysterese komt. Het is namelijk bij ons thuis gewoon dat 1 persoon 's ochtends de douche gebruikt en 2 personen 's avonds. Dus vaak ging de SWW 2 keer per dag verwarmen, nu maar 1 keer. Afgelopen week is het verbruik van 23-25 kWh terug naar 15 kWh.
Lost nog niet de lage COP op maar wel alvast wat zuiniger verbruik. Tips over verhogen COP voor SWW zijn altijd welkom.
Heb je die COP in deze tijd van het jaar? Het is bloedheet buiten. Dat wordt dan wat van de winter. Ik twijfel nog steeds over Daikin en dit maakt mij niet echt enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-07 11:07
Hoi mensen, ik twijfel momenteel om ook een Daikin Altherma te gaan plaatsen wanneer ik er aan kan komen.
Ik verbruik 2000m3 gas en weet nog niet of ik voor de hybride of all electric variant wil gaan.

Waar ik nog geen info over kan vinden is het volgende:
Ik heb KNX domotica in huis, elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat. De warmte vraag per ruimte wordt dan door een centrale unit in de meterkast berekend, en hier komt dan een % waarde uit die via opentherm met mijn cv-ketel gecommuniceerd wordt.

Al deze ruimte thermostaten zitten in mijn lichtschakelaars. Je voelt het al aankomen, dit wil ik graag zo houden en hier zo min mogelijk in wijzigen. Hoe zou ik deze thermostaten kunnen koppelen aan zo'n Daikin systeem? Kan iemand hier wat over zeggen? Het zijn trouwens 16 thermostaten. op de boven verdiepen zijn er eigenlijk maar 3 in gebruik. 2 badkamers en 1 studeerkamer voor t thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn COP voor SWW, gemeten via een Kamstrup, ligt rond de 4 (Dit zou nog wel wat hoger kunnen bij lagere vat-temperaturen en ik moet de buisisolatie ook nog aanbrengen). Vergelijkbare binnenunit (alleen 3-fase ipv 1-fase) en een Daikin 300L vat. De run van vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFxJeO8mGy0z651csTLKSUb22qM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYIs5I0ZISFxPyiNf8SA9nqu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn mijn (denk ik) relevante settings (misschien eens nalopen? met name de dikgedrukte):
- Comfort setpoint: 50C
- Eco setpoint: 45C
- Reheat Setpoint: 45C
- Heat Up Mode: Heat Up Only (0)
- Hysteresis: 5C
- Setpoint mode: Fixed
- Quiet: Off
- Margin: 2C
- Emergency [4-06]: Auto red SH/DHW off
- Compressor Forced Off: No
- DHW Pump: No
- Solar: No
- Backup Heater, Equilibrium: -5
- Backup Heater, Operation: 2, Only DHW
- Booster Heater, Operation: 4, Legionella Only

Bij mij stond dit na oplevering by default ook allemaal niet goed. Ze hebben de installatiewizard doorgeklikt en het daarbij gelaten (dat was ook zo afgesproken). Toen ging ie dus ook op het back-up en booster element meeverwarmen e.d.

Daikin heeft trouwens een mooi Excel sheetje om je evt. gewijzigde settings in vast te leggen, de default waarden staan er ook bij vermeld.
JvdA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:56:
Hoi mensen, ik twijfel momenteel om ook een Daikin Altherma te gaan plaatsen wanneer ik er aan kan komen.
Ik verbruik 2000m3 gas en weet nog niet of ik voor de hybride of all electric variant wil gaan.

Ik heb KNX domotica in huis, elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat. De warmte vraag per ruimte wordt dan door een centrale unit in de meterkast berekend, en hier komt dan een % waarde uit die via opentherm met mijn cv-ketel gecommuniceerd wordt.

Al deze ruimte thermostaten zitten in mijn lichtschakelaars. Je voelt het al aankomen, dit wil ik graag zo houden en hier zo min mogelijk in wijzigen. Hoe zou ik deze thermostaten kunnen koppelen aan zo'n Daikin systeem? Kan iemand hier wat over zeggen? Het zijn trouwens 16 thermostaten. op de boven verdiepen zijn er eigenlijk maar 3 in gebruik. 2 badkamers en 1 studeerkamer voor t thuiswerken.
Sowieso als het ook maar even kan voor een all-electric gaan. Net als met auto's is een hybride het allemaal net niet ;)

Volgens mij werken (vrijwel) alle warmtepompen alleen met een aan/uit contact voor 3rd party regelingen. Iig bij de Altherma kan je voor 1 of 2 contacten kiezen bij een non-daikin thermostaat. Je kan dan wel met twee klimaatzones werken. Als je iets met moduleren wil moet je met één OEM madoka thermostaat werken. Ruimteregeling op basis van een percentage, zoals jij het nu hebt kan dan niet bij mijn weten. Je zou dan je software moeten aanpassen naar een aan/uit beslissing voor 2 zones.

Edit: De KNX module waar @derooij naar linkt zou ook kunnen, maar dan kan je maar met één klimaatzone werken en moet je dus alles regelen op Leaving Water Temperature (zelfde geldt voor Airzone icm een Altherma 3 interface board trouwens, daar heb ik zelf al eens naar gekeken). Dan moet je elders in je KNX systeem de logica hierop afstellen. Als je dat zelf kan is dat nog wel een goede optie.

[ Voor 27% gewijzigd door RonJ op 06-09-2022 11:13 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
JvdA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:56:
Hoi mensen, ik twijfel momenteel om ook een Daikin Altherma te gaan plaatsen wanneer ik er aan kan komen. [...]
Ik heb KNX domotica in huis, elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat.
[...]
Hoe zou ik deze thermostaten kunnen koppelen aan zo'n Daikin systeem? Kan iemand hier wat over zeggen?
Ja, er is een koppeling mogelijk tussen KNX en een Daikin Alltherma warmtepomp met een module van Zennio. Ik heb daar vorige maand een gesprek over gehad op het KNX forum: derooij in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Maar dat het kan betekent nog niet dat je het altijd moet willen. Zo te horen heb je een behoorlijke installatie, je moet wel goed nadenken over de opzet van het systeem (combinatie warmtebron, afgiftesysteem en regeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:03:
[...]

Sowieso als het ook maar even kan voor een all-electric gaan. Net als met auto's is een hybride het allemaal net niet ;)

Volgens mij werken (vrijwel) alle warmtepompen alleen met een aan/uit contact voor 3rd party regelingen. Iig bij de Altherma kan je voor 1 of 2 contacten kiezen bij een non-daikin thermostaat. Je kan dan wel met twee klimaatzones werken. Als je iets met moduleren wil moet je met één OEM madoka thermostaat werken. Ruimteregeling op basis van een percentage, zoals jij het nu hebt kan dan niet bij mijn weten. Je zou dan je software moeten aanpassen naar een aan/uit beslissing voor 2 zones.

Edit: De KNX module waar @derooij naar linkt zou ook kunnen, maar dan kan je maar met één klimaatzone werken en moet je dus alles regelen op Leaving Water Temperature (zelfde geldt voor Airzone icm een Altherma 3 interface board trouwens, daar heb ik zelf al eens naar gekeken). Dan moet je elders in je KNX systeem de logica hierop afstellen. Als je dat zelf kan is dat nog wel een goede optie.
All electric zou inderdaad een optie zijn. CV ketel is helaas wel pas 6 jaar oud. Wel zonde, maar misschien wel het moment om over te stappen.

Het KNX systeem, en programmeren heb ik allemaal zelf gedaan, dus het programma aanpassen naar gewenst gedrag zou ik zelf kunnen. Mijn kennis mbt warmtepompen is beperkt en met name de aansturing.

Nu wordt de warmtevraag per thermostaat naar een klep gestuurd, en de grootte van de uiteindelijke warmtevraag via opentherm naar de CV. Dit gedrag moet dan anders.

Heb je wat meer info over de airzone icm altherma interface board? Kan ik eens kijken of ik mijn KNX systeem daarvoor geschikt zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
derooij schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:07:
[...]

Ja, er is een koppeling mogelijk tussen KNX en een Daikin Alltherma warmtepomp met een module van Zennio. Ik heb daar vorige maand een gesprek over gehad op het KNX forum: derooij in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Maar dat het kan betekent nog niet dat je het altijd moet willen. Zo te horen heb je een behoorlijke installatie, je moet wel goed nadenken over de opzet van het systeem (combinatie warmtebron, afgiftesysteem en regeling).
Ja dat is dus het probleem. Het systeem in huis is groot, maar de huidige energieprijzen vragen toch om wat aanpasssingen de komende jaren. En hoe ik dat ga doen, dat probeer ik een beetje uit te zoeken.
Las in de reactie van @RonJ dat met deze KNX module je alsnog maar met 1 zone kan werken.

Ik zal eens kijken naar de instel mogelijkheden van deze module. Mijn huidige OpenTherm KNX gateway gebruikt ook maar 1 zone. De uiteindelijke gewenste stelwaarde voor CV ketel wordt nu in mijn vloerverwarmingsactor bepaald uit de gezamelijke vraag van alle 16 thermostaten. Hier komt 1 waarde uit welke naar de ketel gaat. Wellicht zijn er mogelijkheden om hier wat in aan te passen zodat het ook met de Zennio module kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:36:
[...]

All electric zou inderdaad een optie zijn. CV ketel is helaas wel pas 6 jaar oud. Wel zonde, maar misschien wel het moment om over te stappen.

Het KNX systeem, en programmeren heb ik allemaal zelf gedaan, dus het programma aanpassen naar gewenst gedrag zou ik zelf kunnen. Mijn kennis mbt warmtepompen is beperkt en met name de aansturing.

Nu wordt de warmtevraag per thermostaat naar een klep gestuurd, en de grootte van de uiteindelijke warmtevraag via opentherm naar de CV. Dit gedrag moet dan anders.

Heb je wat meer info over de airzone icm altherma interface board? Kan ik eens kijken of ik mijn KNX systeem daarvoor geschikt zou kunnen maken.
Airzone is alleen interessant als je al een Airzone systeem voor je airco's hebt draaien, dan kan je namelijk de WP mee-aansturen binnen dezelfde zones vanaf een bestaande thermostaat. Als je dat niet hebt zou ik dit vergeten, je bent dan 350 euro voor een production control board kwijt, 230 voor een Altherma interface en dan nog eens 300 voor een webserver, 200-450 per thermostaat (die niet in 55mm schakelmateriaal passen) en een 250 euro voor een KNX module. En dan heb je een systeem naast je bestaande KNX systeem gebouwd. Vergeet dit dus maar ;-)

Ik denk dat je in jouw situatie grofweg 2 opties hebt:

1) Een KNX interface zoals de gelinkte. Dan moet je het huis gaan aansturen op een aanvoertemperatuur. Dan moet je denk ik eerst kijken wat je beneden nodig hebt om het huis lekker warm te krijgen.

Dit moet je dan ook nog zélf weersafhankelijk gaan regelen of je moet een grote variatie in run-tijd accepteren, dat kan alleen comfortabel icm vloerverwarming waar je een leuke warmtebuffer hebt. De aanvoertemp zal dan denk ik ergens tussen de 25 en 35 graden liggen denk ik afhankelijk van je woning. Dan zou je vervolgens voor extra ruimtes die boven aangezet worden een x graden toe moeten voegen als die vraag erbij komt. Mits je de run-tijd een beetje in een bepaald gebied (lees: zo lang mogelijk) wilt houden ivm COP natuurlijk.

Wil dus niet zeggen dat je niet met meerdere zones kan werken, alleen moet je de extra vraag dan zelf regelen in de aansturing. Dit kan dan wel weer veel fijnmaziger met de vele zones die je hebt en ook nog relatief per individuele ruimte (e.g. een kleine ruimte geeft minder verhoging dan een grotere).

2) Of je gaat met de 2 klimaatzones van de Daikin werken en stelt deze in op 2 externe thermostaten met aan/uit contacten (voor koelen kan je evt. een apart contact gebruiken). Één voor beneden en één voor boven. Dit kan je dan relatief goedkoop realiseren met 2-4 KNX-relais met droge contacten. Dan kan je de regeling verder aan de Daikin overlaten en hoef je dus niet op aanvoertemperatuur te regelen, maar het kan wél (hierover is hier al veel geschreven). Dan heb je dus wat meer vrijheid of je op setpoint of aanvoer wil regelen, maar dus weer geen zelf-regelbare modulatie en logica voor méér dan 2 zones.

Dan gaat ie met een hysterese op je virtuele thermostaat van 1C elke keer een run maken naar 1C hoger en geeft ook automatisch gas bij als je boven/in de 2e zone ook vraag hebt.

Beide zullen prima werken maar vereisen wel wat afstelwerk adhv je eigen woning.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 06-09-2022 12:04 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:01:
[...]

Airzone is alleen interessant als je al een Airzone systeem voor je airco's hebt draaien, dan kan je namelijk de WP mee-aansturen binnen dezelfde zones vanaf een bestaande thermostaat. Als je dat niet hebt zou ik dit vergeten, je bent dan 350 euro voor een production control board kwijt, 230 voor een Altherma interface en dan nog eens 300 voor een webserver, 200-450 per thermostaat (die niet in 55mm schakelmateriaal passen) en een 250 euro voor een KNX module. En dan heb je een systeem naast je bestaande KNX systeem gebouwd. Vergeet dit dus maar ;-)

Ik denk dat je in jouw situatie grofweg 2 opties hebt:

1) Een KNX interface zoals de gelinkte. Dan moet je het huis gaan aansturen op een aanvoertemperatuur. Dan moet je denk ik eerst kijken wat je beneden nodig hebt om het huis lekker warm te krijgen.

Dit moet je dan ook nog zélf weersafhankelijk gaan regelen of je moet een grote variatie in run-tijd accepteren, dat kan alleen comfortabel icm vloerverwarming waar je een leuke warmtebuffer hebt. De aanvoertemp zal dan denk ik ergens tussen de 25 en 35 graden liggen denk ik afhankelijk van je woning. Dan zou je vervolgens voor extra ruimtes die boven aangezet worden een x graden toe moeten voegen als die vraag erbij komt. Mits je de run-tijd een beetje in een bepaald gebied (lees: zo lang mogelijk) wilt houden ivm COP natuurlijk.

Wil dus niet zeggen dat je niet met meerdere zones kan werken, alleen moet je de extra vraag dan zelf regelen in de aansturing. Dit kan dan wel weer veel fijnmaziger met de vele zones die je hebt en ook nog relatief per individuele ruimte (e.g. een kleine ruimte geeft minder verhoging dan een grotere).

2) Of je gaat met de 2 klimaatzones van de Daikin werken en stelt deze in op 2 externe thermostaten met aan/uit contacten (voor koelen kan je evt. een apart contact gebruiken). Één voor beneden en één voor boven. Dit kan je dan relatief goedkoop realiseren met 2-4 KNX-relais met droge contacten. Dan kan je de regeling verder aan de Daikin overlaten en hoef je dus niet op aanvoertemperatuur te regelen, maar het kan wél (hierover is hier al veel geschreven). Dan heb je dus wat meer vrijheid of je op setpoint of aanvoer wil regelen, maar dus weer geen zelf-regelbare modulatie en logica voor méér dan 2 zones.

Dan gaat ie met een hysterese op je virtuele thermostaat van 1C elke keer een run maken naar 1C hoger en geeft ook automatisch gas bij als je boven/in de 2e zone ook vraag hebt.

Beide zullen prima werken maar vereisen wel wat afstelwerk adhv je eigen woning.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga er eens induiken want de huidige setup is in ieder geval geschikt voor koelen. ik zal eens contact leggen met Zennio en kijken wat deze module kan betekenen voor mij. Een dikke buffer in de vorm van beton/dekvloer heb ik wel voor de vloerverwarming. en daar is het ook allemaal grotendeels om te doen. boven maakt niet zoveel uit, zou evt als het niet toereikend is, met IR panelen kunnen werken op de studeerkamer. slaapkamers staan eigelijk nooit aan.

Het weersafhankelijk regelen doet het al. Dus optie 1 zou mijn voorkeur hebben. Zoek alleen dan nog een installateur die hierbij kan helpen en een warmtepomp die te leveren is. Maar dat is maar een kleinigheidje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
De mogelijkheden van de Zennio staan vrij goed in de installatiehandleiding en zijn afhankelijk van het type warmtepomp. Ik heb contact gehad maar ze verwijzen daarnaar, meer kan die niet. In mijn geval bij de Alltherma 3 is dat niet zoveel: hoofdzakelijk verwarmen/koelen aan-/uitzetten. Maar het is de vraag of je dat wil gaan doen (ik niet) want een warmtepomp moet je heel anders regelen dan een CV. Die moet niet telkens aan/uit gaan maar gewoon lekker lang doordraaien op laag vermogen.

Ik zou beginnen bij de vraag welke afgiftesystemen je hebt en wat je daarvoor nodig hebt. Dat was me niet duidelijk uit je eerdere bericht.

Bijvoorbeeld uitsluitend vloerverwarming beneden en uitsluitend radiatoren boven (zoals ik)? Dan heb je eigenlijk twee temperaturen in je systeem nodig. Of je moet radiatoren vervangen door convectoren etc maar dat is een ander verhaal.

Als voorbeeld: mijn situatie vraagt om twee aanvoertemperaturen: laag (27-35 weersafhankelijk) voor de vloerverwarming beneden. En midden (zeg 45 graden) voor de radiatoren boven. Die eerste kan ideaal met een warmtepomp en open LWT verdeler. Die pomp wil je niet zoveel aankomen met KNX, die moet vooral zichzelf regelen en lange runs maken: ideaal is non-stop op de laagste stand. Ik heb ook KNX zonethermostaten op de benedenverdieping maar die zijn alleen voor naregeling van de bij-zones van de vloerverwarming (hal en bijkeuken). De hoofdvertrekken (woonkamer en keuken) zijn altijd open.

Boven worden de radiatoren nog steeds gevoed met een CV ketel die ook SWW maakt. Aansturing van die CV gaat via Honeywell Evohome zoneregeling per kamer. Dat is dus een geheel een gescheiden systeem, dat nauwelijks nog draai-uren zal maken omdat de radiatoren boven zelden open staan. Dus zeer laag gasverbruik voor verwarming (alleen voor de badkamer en thuiswerken) maar wel efficiënt warm water.

Het alternatief met één warmtepomp is dat die eigenlijk te warm water moet maken voor boven, wat je weer dan weer moet terugmengen voor de invoer van de vloer. Dat is echt zonde van de efficiency van die pomp. De tradeoff is hogere installatiekosten doordat je feitelijk twee complete systemen installeert. Een CV ophangen is makkelijk maar de optimale warmtepomp installatie is wat complexer en voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
derooij schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:13:
De mogelijkheden van de Zennio staan vrij goed in de installatiehandleiding en zijn afhankelijk van het type warmtepomp. Ik heb contact gehad maar ze verwijzen daarnaar, meer kan die niet. In mijn geval bij de Alltherma 3 is dat niet zoveel: hoofdzakelijk verwarmen/koelen aan-/uitzetten. Maar het is de vraag of je dat wil gaan doen (ik niet) want een warmtepomp moet je heel anders regelen dan een CV. Die moet niet telkens aan/uit gaan maar gewoon lekker lang doordraaien op laag vermogen.

Ik zou beginnen bij de vraag welke afgiftesystemen je hebt en wat je daarvoor nodig hebt. Dat was me niet duidelijk uit je eerdere bericht.

Bijvoorbeeld uitsluitend vloerverwarming beneden en uitsluitend radiatoren boven (zoals ik)? Dan heb je eigenlijk twee temperaturen in je systeem nodig. Of je moet radiatoren vervangen door convectoren etc maar dat is een ander verhaal.

Als voorbeeld: mijn situatie vraagt om twee aanvoertemperaturen: laag (27-35 weersafhankelijk) voor de vloerverwarming beneden. En midden (zeg 45 graden) voor de radiatoren boven. Die eerste kan ideaal met een warmtepomp en open LWT verdeler. Die pomp wil je niet zoveel aankomen met KNX, die moet vooral zichzelf regelen en lange runs maken: ideaal is non-stop op de laagste stand. Ik heb ook KNX zonethermostaten op de benedenverdieping maar die zijn alleen voor naregeling van de bij-zones van de vloerverwarming (hal en bijkeuken). De hoofdvertrekken (woonkamer en keuken) zijn altijd open.

Boven worden de radiatoren nog steeds gevoed met een CV ketel die ook SWW maakt. Aansturing van die CV gaat via Honeywell Evohome zoneregeling per kamer. Dat is dus een geheel een gescheiden systeem, dat nauwelijks nog draai-uren zal maken omdat de radiatoren boven zelden open staan. Dus zeer laag gasverbruik voor verwarming (alleen voor de badkamer en thuiswerken) maar wel efficiënt warm water.

Het alternatief met één warmtepomp is dat die eigenlijk te warm water moet maken voor boven, wat je weer dan weer moet terugmengen voor de invoer van de vloer. Dat is echt zonde van de efficiency van die pomp. De tradeoff is hogere installatiekosten doordat je feitelijk twee complete systemen installeert. Een CV ophangen is makkelijk maar de optimale warmtepomp installatie is wat complexer en voor iedereen anders.
Jouw situatie is eigenlijk precies zoals de mijne. Beneden verdieping volledig vloerverwarming in de zones:
1: Woonkamer
2: Keuken
3: Bijkeuken
4: Hal+toilet
5: speelkamer kinderen en beneden douche

Boven heb ik:
4x slaapkamer met radiator (nooit aan)
1x Studeerkamer (thuiswerken
2x badkamer met vloerverwarming waarvan 1 badkamer radiator heeft op retour vloerverwarming

Ik had dus ook in eerste instantie gedacht aan een hybride opstelling om zo voor de momenten van thuiswerken en SWW de CV te gebruiken en voor de rest van de momenten de WP.

Full electric is wel mooier, maar heeft in mijn situatie dus meer voeten in aarde helaas.

Heb jij in jouw situatie die knx thermostaten van de ruimtes met radiator behouden en deze de CV laten schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Mijn startpunt was dat er geen kamerthermostaat in huis was. Alleen een weersafhankelijke regeling op de CV ketel (stooklijn met nachtverlaging). De ketel was dus in de winter altijd actief (modulerend) en ging uit wanneer de retourtemperatuur te hoog werd. Zodra de retour afkoelde (door de vloer pomp merkt die dat) ging de ketel weer warm water maken. De KNX thermostaten werken bij mij alleen voor naregeling, die sturen kleppen van de vloer verdeler aan. De CV is niet rechtstreeks gekoppeld aan KNX. Al met al heel comfortabel maar allesbehalve zuinig. Deze regeling is meer eigenlijk zoals een warmtepomp dat graag wil, alleen op gas is dat heel erg duur (door de vele branduren). Daarom pas ik het systeem nu aan zoals beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:27:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga er eens induiken want de huidige setup is in ieder geval geschikt voor koelen. ik zal eens contact leggen met Zennio en kijken wat deze module kan betekenen voor mij. Een dikke buffer in de vorm van beton/dekvloer heb ik wel voor de vloerverwarming. en daar is het ook allemaal grotendeels om te doen. boven maakt niet zoveel uit, zou evt als het niet toereikend is, met IR panelen kunnen werken op de studeerkamer. slaapkamers staan eigelijk nooit aan.

Het weersafhankelijk regelen doet het al. Dus optie 1 zou mijn voorkeur hebben. Zoek alleen dan nog een installateur die hierbij kan helpen en een warmtepomp die te leveren is. Maar dat is maar een kleinigheidje :?
Mbt koelen, je hoeft alleen met 2 contacten te werken als je dat vanaf de thermostaat wil kunnen kiezen. Je kan ook in de WP zelf een schematje programmeren waar je het dan per maand kan instellen op koelen/verwarmen/auto.

Bedoel je dat je weersafhankelijke logica al in je KNX-systeem zit?

Een installateur gaat al lastig genoeg worden zonder de hele extra complexiteit van je KNX-regeling. Ik zou hen gewoon een werkende WP op laten leveren met een losse thermostaat oid en dan de rest zelf regelen. Anders vrees ik dat ze hier allemaal op afhaken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:47:
Een installateur gaat al lastig genoeg worden zonder de hele extra complexiteit van je KNX-regeling. Ik zou hen gewoon een werkende WP op laten leveren met een losse thermostaat oid en dan de rest zelf regelen. Anders vrees ik dat ze hier allemaal op afhaken.
Eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Bedoel je dat je weersafhankelijke logica al in je KNX-systeem zit?
Ja, dat zit daar al in. Tenminste, dat heb ik aangezet. Heb eigenlijk nooit meer echt goed gekeken of dit wat doet.
Mbt koelen, je hoeft alleen met 2 contacten te werken als je dat vanaf de thermostaat wil kunnen kiezen. Je kan ook in de WP zelf een schematje programmeren waar je het dan per maand kan instellen op koelen/verwarmen/auto.
Is koelen zo simpel? Contact aan is koelen en anders verwarmen?
temperatuur is dan constant als ik het goed begrijp? Geen douwpuntregeling nodig oid?
RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:47:
[...]

Dat is inderdaad ook wel het uitgangspunt. Mijn ervaring is, zonder de installateurs te kort te doen, dat die vaak goed weten wat ze maken, maar in weinig gevallen je kunnen helpen met je specifieke situatie. Het werkend opleveren lukt, maar als t anders is dan standaard zoals KNX bij komt kijken, dan haken er veel af.

[ Voor 23% gewijzigd door JvdA op 06-09-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:24
Ik heb momenteel ook twee gescheiden systemen: een zoneregeling o.b.v. een temperatuursensor per ruimte met een simpele Home assistant thermostaat. En een warmtepomp die zijn ding doet op basis van een WAR. Ik heb er nu één winter mee gedraaid en het is inderdaad erg comfortabel maar heb het idee dat het zuiniger kan.

Qua optimalisatie denk ik dat je meer kunt bereiken door de zoneregeling slimmer te maken, dan door de WP direct aan te sturen (die vervolgens zijn warmte toch niet kwijt kan omdat er groepen dicht staan). Afgelopen winter zag ik dat de groepen elkaar nog wel eens afwisselden waardoor de WP begon te pendelen. Komende winter wil ik gaan experimenteren om dit slimmer te maken.

Qua koelen zou ik graag in Home Assistant een centrale knop willen hebben waarmee je het hele systeem omschakelt tussen verwarmen en koelen. Deze zet de modus om bij de Daikin WP én keert de werking van de naregeling om. Dat laatste kan alleen helaas (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:13

_Ernst_

Mark It Zero!

Timple schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:56:
Een geïnteresseerde had een opmerking dat ik het expansievat vergeten was.

Nu staat er in de daikin dat er een intern expansievat aanwezig is: https://www.daikin.ro/con...tion%20manual_English.pdf (ebla09dv3).

Helaas zonder verdere specificaties. Weet iemand misschien hoe groot deze is?
Ben je hier nog uit gekomen? Ik ben bijna klaar met de installatie van mijn EHBH04E6V binnenunit met geïntegreerd expansievat, maar ben benieuwd of dit voldoende is voor de gehele installatie. De installatie handleiding rept er verder met geen woord over.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:01
Hi Tweakers!

Zojuist een offerte gehad van een warmtepomp + buffervat, en wilde even checken wat jullie mening is. Met name of dit bij de woning past.

We hebben een offerte gehad voor een Daikin Altherma 3th all-electric EHVX08S23D6V/ERGA08DV 9kW warmtepomp en 230L buffervat combinatie.

Wat gegevens over ons huis:
- Geschakelde woning uit 1982
- 160m2
- Volledig geïsoleerd
- 10 Zonnepanelen (leveren volgens de huidige bewoners zo'n 3000kWh per jaar op)
- Vloerverwarming op begane grond (radiatoren op overige verdiepingen)

Wat vragen die ik heb:
- Levert all-electric genoeg op qua warmte? We hebben wel een buffervat voor SWW, maar toch.
- Is 9kW prima, of te veel/te weinig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Sito schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:56:
Hi Tweakers!

Zojuist een offerte gehad van een warmtepomp + buffervat, en wilde even checken wat jullie mening is. Met name of dit bij de woning past.

We hebben een offerte gehad voor een Daikin Altherma 3th all-electric EHVX08S23D6V/ERGA08DV 9kW warmtepomp en 230L buffervat combinatie.

Wat gegevens over ons huis:
- Geschakelde woning uit 1982
- 160m2
- Volledig geïsoleerd
- 10 Zonnepanelen (leveren volgens de huidige bewoners zo'n 3000kWh per jaar op)
- Vloerverwarming op begane grond (radiatoren op overige verdiepingen)

Wat vragen die ik heb:
- Levert all-electric genoeg op qua warmte? We hebben wel een buffervat voor SWW, maar toch.
- Is 9kW prima, of te veel/te weinig?
Warmteverliesberekening maken https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening of Koevlaasformule en je hier inlezen Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Hoe hoog heb je daarbij het instelpunt voor SWW staan? Gezien alles boven de maximale haalbare temp van de warmtepomp (incl Delta T van warmtewisselaar) een COP van 1 betekend. Dan gaat het gemiddelde hard omlaag als de rest verder elektrisch verwarmt moet worden.

Met het huidige warme weer moet COP van 3 a 4 gemiddeld geen probleem van tot pak m beet 53-54°C. Dat is tenminste de max SSW tank temp van van mijn eigen combinatie (ERGA06EAV3 en EHVX08S23EJV6) met intern 230L vat zonder het gebruik van de elektrische bijverwarming. Tempsensor zit dan welliswaar midden op het vat. De aanvoer vanuit de buitenunit is gewoon 60°C naar de warmtewisselaar alvorens de compressor uitschakeld.

Ik heb de SSW insteltemp altijd op 45°C en pas waneer er genoeg zonnenergie beschikbaar is gaat en mag deze naar maximaal zonder elektrisch element (bufferen via smart grid signaal; aanbevolen aan; elektrisch element niet toegestaan). SWW tank komt alleen op 60°C voor desinfectie want dat scheelt een hoop energie.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Ernst_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:44:
[...]

Ben je hier nog uit gekomen? Ik ben bijna klaar met de installatie van mijn EHBH04E6V binnenunit met geïntegreerd expansievat, maar ben benieuwd of dit voldoende is voor de gehele installatie. De installatie handleiding rept er verder met geen woord over.
Je moet dan even in de Installer Reference Guide ipv de installation manual kijken. Zie vanaf pagina 78. Op basis daarvan, de waterinhoud van je systeem en evt. hoogteverschil kan je dan berekenen of de ingebouwde qua inhoud voldoet en/of je de voordruk nog moet bijstellen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:14

Timple

_Ernst_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:44:
[...]

Yes, 8 liter. Toch ergens een document van gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:57:
[...]

Heb je die COP in deze tijd van het jaar? Het is bloedheet buiten. Dat wordt dan wat van de winter. Ik twijfel nog steeds over Daikin en dit maakt mij niet echt enthousiast.
@MotorBeast Nee, die COP is gemeten vanaf installatie en dat was 01-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
M-spec schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:34:
[...]

Hoe hoog heb je daarbij het instelpunt voor SWW staan? Gezien alles boven de maximale haalbare temp van de warmtepomp (incl Delta T van warmtewisselaar) een COP van 1 betekend. Dan gaat het gemiddelde hard omlaag als de rest verder elektrisch verwarmt moet worden.

Met het huidige warme weer moet COP van 3 a 4 gemiddeld geen probleem van tot pak m beet 53-54°C. Dat is tenminste de max SSW tank temp van van mijn eigen combinatie (ERGA06EAV3 en EHVX08S23EJV6) met intern 230L vat zonder het gebruik van de elektrische bijverwarming. Tempsensor zit dan welliswaar midden op het vat. De aanvoer vanuit de buitenunit is gewoon 60°C naar de warmtewisselaar alvorens de compressor uitschakeld.

Ik heb de SSW insteltemp altijd op 45°C en pas waneer er genoeg zonnenergie beschikbaar is gaat en mag deze naar maximaal zonder elektrisch element (bufferen via smart grid signaal; aanbevolen aan; elektrisch element niet toegestaan). SWW tank komt alleen op 60°C voor desinfectie want dat scheelt een hoop energie.
Gedurende de 8 maanden waarover ik de COP van SWW heb berekend (overigens gewoon de waardes voor verbruik en opgeleverde energie afgelezen op de WP) stond de temperatuur SP op 40 graden.
Nu dat ik alleen verwarm volgens tijdsschema tussen 12-15h staat het SP ECO op 35 graden en SP Comfort op 40 graden, ik heb het schema ingesteld op ECO, dus 35 graden. Is alleen nodig om de douchen en werkt de afgelopen week prima voor ons. Temperatuur sensor zit bij ons volgens mij onderin, aagezien ik zelf een keer ben gaan douchen en de temperatuur 21 graden aangaf, terwijl er nog voldoende warm water aanwezig was.

Zowel in gedurende die 8 maanden (SP=40 gr) als nu (SP=35 gr) hoeft de WP dus echt niet zo hard te werken. Inderdaad 1 keer per week legionellarun naar 60 gr (tot 54 WP en daarna booster), maar dat verdien je de dag(en) daarna terug dat hij dan niet SWW hoeft te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

Mijn COP voor SWW, gemeten via een Kamstrup, ligt rond de 4 (Dit zou nog wel wat hoger kunnen bij lagere vat-temperaturen en ik moet de buisisolatie ook nog aanbrengen). Vergelijkbare binnenunit (alleen 3-fase ipv 1-fase) en een Daikin 300L vat. De run van vanochtend:

[Afbeelding]

Dit zijn mijn (denk ik) relevante settings (misschien eens nalopen? met name de dikgedrukte):
- Comfort setpoint: 50C
- Eco setpoint: 45C
- Reheat Setpoint: 45C
- Heat Up Mode: Heat Up Only (0)
- Hysteresis: 5C
- Setpoint mode: Fixed
- Quiet: Off
- Margin: 2C
- Emergency [4-06]: Auto red SH/DHW off
- Compressor Forced Off: No
- DHW Pump: No
- Solar: No
- Backup Heater, Equilibrium: -5

Bij mij stond dit na oplevering by default ook allemaal niet goed. Ze hebben de installatiewizard doorgeklikt en het daarbij gelaten (dat was ook zo afgesproken). Toen ging ie dus ook op het back-up en booster element meeverwarmen e.d.

Daikin heeft trouwens een mooi Excel sheetje om je evt. gewijzigde settings in vast te leggen, de default waarden staan er ook bij vermeld.

[...]

Bedankt, ik ga de taal even op Engels zetten en dan vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:13

_Ernst_

Mark It Zero!

Timple schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:55:
[...]

Yes, 8 liter. Toch ergens een document van gevonden.
Dat zou ruim voldoende moeten zijn! :)

De reference guide die @RonJ linkt heeft het zelfs over 10 liter (pagina 103), met een ingestelde voordruk van 1 bar.

Strikt genomen zou ik, als ik het goed begrijp, de voordruk kunnen verlagen naar 0,3 bar (binnenunit is het hoogste punt in de installatie): Pg = 0,3 * (H/10) = 0,3 * (0/10) = 0,3. Mijn totale systeeminhoud is echter maar zo'n 100 liter, dus volgens de tabel op pagina 104 hoef ik de voordruk niet aan te passen en is de inhoud van het ingebouwde expansievat dus ruim voldoende :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
MajaMestreech schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:08:
[...]

Gedurende de 8 maanden waarover ik de COP van SWW heb berekend (overigens gewoon de waardes voor verbruik en opgeleverde energie afgelezen op de WP) stond de temperatuur SP op 40 graden.
Nu dat ik alleen verwarm volgens tijdsschema tussen 12-15h staat het SP ECO op 35 graden en SP Comfort op 40 graden, ik heb het schema ingesteld op ECO, dus 35 graden. Is alleen nodig om de douchen en werkt de afgelopen week prima voor ons. Temperatuur sensor zit bij ons volgens mij onderin, aagezien ik zelf een keer ben gaan douchen en de temperatuur 21 graden aangaf, terwijl er nog voldoende warm water aanwezig was.

Zowel in gedurende die 8 maanden (SP=40 gr) als nu (SP=35 gr) hoeft de WP dus echt niet zo hard te werken. Inderdaad 1 keer per week legionellarun naar 60 gr (tot 54 WP en daarna booster), maar dat verdien je de dag(en) daarna terug dat hij dan niet SWW hoeft te verwarmen.
Verbruikswaarden hier op de EHVX08 zijn redelijk als indicatie. Die blijven dit jaar nu een kleine 60kWh achter ten op zichte van het totaal aan energiemeting achter de installatie automaten. Daar heb ik elk een meter tussen geplaatst. Dus de buiten- en binnenunit en de BUH apart die op 1 fase 2kW is aangesloten. Een afwijking van ongeveer 5% wat de WP te weinig aan geeft.

Toch, als ik van dezelfde display waarden en warmte opbrengst uit ga kom ik sinds vorig jaar op een COP van 4,4 uit voor verwarming (nieuwbouw), 6,8 voor koeling en inderdaad ook een lagere 1.75 voor SWW. En dat laatste lijkt ook niet te kloppen wanneer ik eigen COP grafieken aflees via de berekening van energieverbruik, flow en Delta T. Die begint met een COP van 5+, en eindigd bij maximaal haalbare watertemp en 0-7°C buitentemperatuur om en nabij COP van 2. Dus alleen op de warmtewisselaar zo COP 3 gemiddeld. Maarr ik denk dat de WP zelf wel alles van het SWW met de BUH daarin meeneemt. Dus inclusief alle desinfectie, ontdooicyclus (korte tijd negatieve COP als buitenunit even verwarmt moet worden) of eventueel nog via smart grid met elektrisch verwarmen/bufferen toegestaan. Gemiddeld heb ik hier ongeveer 50-60kWh SWW verbruik per maand op 230L en dat vind ik wel prima.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
M-spec schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:54:
[...]

Verbruikswaarden hier op de EHVX08 zijn redelijk als indicatie. Die blijven dit jaar nu een kleine 60kWh achter ten op zichte van het totaal aan energiemeting achter de installatie automaten. Daar heb ik elk een meter tussen geplaatst. Dus de buiten- en binnenunit en de BUH apart die op 1 fase 2kW is aangesloten. Een afwijking van ongeveer 5% wat de WP te weinig aan geeft.

Toch, als ik van dezelfde display waarden en warmte opbrengst uit ga kom ik sinds vorig jaar op een COP van 4,4 uit voor verwarming (nieuwbouw), 6,8 voor koeling en inderdaad ook een lagere 1.75 voor SWW. En dat laatste lijkt ook niet te kloppen wanneer ik eigen COP grafieken aflees via de berekening van energieverbruik, flow en Delta T. Die begint met een COP van 5+, en eindigd bij maximaal haalbare watertemp en 0-7°C buitentemperatuur om en nabij COP van 2. Dus alleen op de warmtewisselaar zo COP 3 gemiddeld. Maarr ik denk dat de WP zelf wel alles van het SWW met de BUH daarin meeneemt. Dus inclusief alle desinfectie, ontdooicyclus (korte tijd negatieve COP als buitenunit even verwarmt moet worden) of eventueel nog via smart grid met elektrisch verwarmen/bufferen toegestaan. Gemiddeld heb ik hier ongeveer 50-60kWh SWW verbruik per maand op 230L en dat vind ik wel prima.
Bedankt. Die COP 1.75 voor SWW is dus opvallend vergelijkbaar. Ik begrijp niet waarom dit is. In de leidingen van de warmtewisselaar in het SWW vat gaat 8 liter water (staat op het vat), doe daar nog eens een paar liter bij voor de leidingen richting warmtepomp en dan hebben we het over 10-12 liter water. Dit moet verwarmd worden tot een 50 - 60 graden. Kan een 6 kW warmtepomp dit echt niet aan? Ik zal wel iets missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:53:
[...]

Bedankt. Die COP 1.75 voor SWW is dus opvallend vergelijkbaar. Ik begrijp niet waarom dit is. In de leidingen van de warmtewisselaar in het SWW vat gaat 8 liter water (staat op het vat), doe daar nog eens een paar liter bij voor de leidingen richting warmtepomp en dan hebben we het over 10-12 liter water. Dit moet verwarmd worden tot een 50 - 60 graden. Kan een 6 kW warmtepomp dit echt niet aan? Ik zal wel iets missen.
In de praktijk haalt de 6kW buitenunit hier met een 8kW geschikte binnenunit ook richting 8kW warmteopbrengst over de warmtewisselaar dus dat is geen probleem.

Die COP lijkt erg laag maar dat is waarschijnlijk met alle uren van het elektische element meegerekend, en die COP is nooit hoger dan 1. Wanneer men puur en alleen de COP voor SWW over de compressor en warmtewisselaar meet valt deze wel veel hoger uit. BUH instellingen dus sowieso op 'beperkt' houden, niet ter ondersteuning als het niet nodig is. Tenzij je bijvoorbeeld 'krachtig verwarmen' selecteert en de BUH er ook bij aan wilt hebben onder 53°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Mijn oog is ook gevallen op een Daikin Altherma, alleen ben ik nog op zoek naar een installateur. Ik besef me dat de installateurs overuren draaien, maar om überhaupt al een offerte te ontvangen van een installateur uit de omgeving is bijna niet te doen. Sommigen nemen geen nieuwe klanten aan, anderen komen kijken maar brengen nooit een offerte uit :/

Ook al zou ik 'op de lijst' staan voor volgend jaar qua installatie, dan is dit ook nog goed.

Mijn vraag, mits dit mag, zijn er nog installateurs (uit de omgeving Zwolle) die jullie aanbeveling hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 19:32
MajaMestreech schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:24:
[...]

Dat is de juiste uitleg. De installateur van @BanRay is niet helemaal op de hoogte. Het is de interne sensor in de buitenunit die bepaalt dat de compressor uitgaat. Een externe sensor is er alleen maar ten behoeve van de stooklijn. Sommigen willen/hebben die sensor verplaatst naar een plek in de schaduw, maar ja dan moet je dus de buitenunit modificeren.

Ik wacht de support case van de installateur van @jwillemsen eens af.

Mijn installateur is helaas veel minder behulpzaam. 24 juli een eental vragen gesteld, afgelopen maandag eens gebeld maar nog steeds geen reactie. Daarom dus maar op dit forum proberen wijzer te worden.
Ik heb twee weken geleden de buitensensor van mijn warmtepomp naar een plek uit de zon gehaald, maar het gedrag van mijn unit is nog steeds even "lui" als de sensor in de zon. Ik ben dus nu aan het experimenteren met mijn BUH helemaal uit alsook de legionellacyclus. Ik ben benieuwd of ik daar nog wat wijzer van wordt.

Ben momenteel ook de luchttemperatuur na de warmtewisselaar aan het monitoren en de persgas temperatuur. Ik hoop dat ik daar nog wat uit kan afleiden.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
[...]

Kun jij me uitleggen wat het verschil nu is tussen de Back up Heater en de Booster heater? Volgens mij heeft mijn unit enkel een Back up Heater en geen booster heater, maar ik kom daar niet helemaal uit.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +3 Henk 'm!
boaty schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:19:
[...]

Kun jij me uitleggen wat het verschil nu is tussen de Back up Heater en de Booster heater? Volgens mij heeft mijn unit enkel een Back up Heater en geen booster heater, maar ik kom daar niet helemaal uit.
Dan heb jij waarschijnlijk een vloermodel e.g. koelkastformaat model met geintegreerde tank van 180 of 230L, de Altherma 3 R F modellen. Die hebben alleen een Back-up heater, die ook gebruikt wordt voor het legionella programma c.q. temperaturen boven de ~55 graden voor het SWW deel.

Bij de wandmodellen met los boilervat, dus de Altherma 3 R W modellen, heb je zowel een back-up heater in de wandunit, die wordt gebruikt voor het verwarmingscircuit, als een apart element in het boilervat. De laatste wordt een booster heater genoemd. Die is dan apart instelbaar en wordt gebruikt voor hogere temperaturen dan de compressor kan leveren.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:43
boaty schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:15:
[...]

Ik heb twee weken geleden de buitensensor van mijn warmtepomp naar een plek uit de zon gehaald, maar het gedrag van mijn unit is nog steeds even "lui" als de sensor in de zon. Ik ben dus nu aan het experimenteren met mijn BUH helemaal uit alsook de legionellacyclus. Ik ben benieuwd of ik daar nog wat wijzer van wordt.

Ben momenteel ook de luchttemperatuur na de warmtewisselaar aan het monitoren en de persgas temperatuur. Ik hoop dat ik daar nog wat uit kan afleiden.
boaty schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:19:
[...]

Ik ben ook geïnteresseerd in de Daikin Altherma oplossing en heb wat informatie bij onze oosterburen gevonden die mij relevant lijken om het systeem optimaal in te stellen.

https://m-reuter.github.io/Rotex-Daikin-WP/

Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
RonJ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:27:
[...]

Dan heb jij waarschijnlijk een vloermodel e.g. koelkastformaat model met geintegreerde tank van 180 of 230L, de Altherma 3 R F modellen. Die hebben alleen een Back-up heater, die ook gebruikt wordt voor het legionella programma c.q. temperaturen boven de ~55 graden voor het SWW deel.

Bij de wandmodellen met los boilervat, dus de Altherma 3 R W modellen, heb je zowel een back-up heater in de wandunit, die wordt gebruikt voor het verwarmingscircuit, als een apart element in het boilervat. De laatste wordt een booster heater genoemd. Die is dan apart instelbaar en wordt gebruikt voor hogere temperaturen dan de compressor kan leveren.
Helder, ik heb inderdaad een staande unit. Ik vind het rare dus dat je de Boosterheater wel kan instellen om enkel de legionellarun te doen, maar dat is onmogelijk voor de Backup heater. Die kun je enkel instellen op
1. Beperkt
2. Alleen SWW
3. Toegestaan
Ik mis dus een vierde optie: Alleen SWW legionella.
Ik heb heel regelmatig als het buiten wat warmer wordt dat hij de 55 bij lange na niet haalt. Grofweg als het buiten warmer dan 25 graden is schakelt hij over van compressor naar BUH als mijn SWW 44 graden is. Het hele stuk tot 60 graden gaat hij dan op de BUH doen. Dat is natuurlijk funest voor de COP.

[ Voor 12% gewijzigd door boaty op 09-09-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boaty schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:35:
[...]

Helder, ik heb inderdaad een staande unit. Ik vind het rare dus dat je de Boosterheater wel kan instellen om enkel de legionellarun te doen, maar dat is onmogelijk voor de Backup heater. Die kun je enkel instellen op
1. Beperkt
2. Alleen SWW
3. Toegestaan
Ik heb heel regelmatig als het buiten wat warmer wordt dat hij de 55 bij lange na niet haalt. Grofweg als het buiten warmer dan 25 graden is schakelt hij over van compressor naar BUH als mijn SWW 44 graden is. Het hele stuk tot 60 graden gaat hij dan op de BUH doen. Dat is natuurlijk funest voor de COP.
Waar staat ie nu op ingesteld? Ik zou optie 1 anders eens proberen. Ben wel benieuwd of ie dan wel de legionella run ermee doet (zo niet krijg je een error dat de 60C niet gehaald kon worden oid).

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
RonJ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:40:
[...]

Waar staat ie nu op ingesteld? Ik zou optie 1 anders eens proberen. Ben wel benieuwd of ie dan wel de legionella run ermee doet (zo niet krijg je een error dat de 60C niet gehaald kon worden oid).
Dat heb ik geprobeerd, dan krijg je inderdaad na verloop van tijd een foutmelding dat de Legionellarun niet gelukt is. Ik heb hem nu op "Beperkt" en legionellarun uit staan. Ik hoop te ontdekken of hij dan misschien wat langer doorgaat ook bij hogere buitentermperaturen dan als de BUH wel actief is. Als hij nou netjes standaard de 50 graden blijft halen (met een hysterese van 6 graden), en eens in de week naar 55 graden gaat, durf ik het wel aan zonder legionella cyclus, want dan komt de temperatuur nooit lang onder de 45 graden uit:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila

[ Voor 37% gewijzigd door boaty op 09-09-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-07 21:33
Hallo

Ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp.

Ik lees op internet dat er mogelijk eisen zijn aan de buisdiameter van het CV systeem, wat zijn jullie ervaringen hiermee (ik heb 26mm kunststof als hoofdleiding).

Hebben jullie verder nog tips, waar op te letten in het aankooptraject?

Alvast bedankt!

Christian de Bont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
boaty schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:35:
[...]

1. Beperkt
2. Alleen SWW
3. Toegestaan
44°C is inderdaad veel te laag en klopt er iets niet. Wat is daarbij je max dampleidingtemp? Die zou dan nog geen 100°C mogen zijn. Wellicht te weinig vulling van het koudemiddel? Dat de compressor zelf vroegtijdig afslaat door oververhitting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Chr1s schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:35:
Hallo

Ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp.

Ik lees op internet dat er mogelijk eisen zijn aan de buisdiameter van het CV systeem, wat zijn jullie ervaringen hiermee (ik heb 26mm kunststof als hoofdleiding).

Hebben jullie verder nog tips, waar op te letten in het aankooptraject?

Alvast bedankt!

Christian de Bont
De precies noodzakelijke (binnen)diameter weet ik zo niet maar de warmtepomp wil een bepaald debiet/ hoeveelheid flow kunnen halen om zijn werk goed te kunnen doen. Volgens mij boven de 15l/min anders heb je kans op een storing.
Vooral het aantal groepen/lussen en de totale lengte bepaalt de mogelijke flow en de hoeveelheid warmte een WP per tijdseenheid kan overdragen (vermogen). Dus hoe krachtig de WP kan of hoeft te zijn op de huidige situatie. Men kan een bypassventiel vroegtijdig open laten gaan om eventueel voldoende flow te houden maar dit is minder efficiënt (nog hogere retourtemp). Die moet het liefst dicht blijven bij normaal bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
M-spec schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:51:
[...]

44°C is inderdaad veel te laag en klopt er iets niet. Wat is daarbij je max dampleidingtemp? Die zou dan nog geen 100°C mogen zijn. Wellicht te weinig vulling van het koudemiddel? Dat de compressor zelf vroegtijdig afslaat door oververhitting?
5 september is bij mij een voorbeeld. De persgas temperatuur tijdens verhitten van het SWW piekt dan tot rond de 62 graden. Geen enkele reden om af te slaan, sterker nog: op andere dagen heb ik al temperaturen rond de 80 graden gezien. Enkel de buitentemperatuur wordt gemeten op 28 graden, dus boven de 25 graden. Op die andere dagen ligt die lager. Het lijkt er heel sterk op na heel veel observeren, dat dat de enige reden is waarom hij rond de 44 graden sww stopt met hoger stoken en overgaat naar BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
boaty schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:05:
[...]

5 september is bij mij een voorbeeld. De persgas temperatuur tijdens verhitten van het SWW piekt dan tot rond de 62 graden. Geen enkele reden om af te slaan, sterker nog: op andere dagen heb ik al temperaturen rond de 80 graden gezien. Enkel de buitentemperatuur wordt gemeten op 28 graden, dus boven de 25 graden. Op die andere dagen ligt die lager. Het lijkt er heel sterk op na heel veel observeren, dat dat de enige reden is waarom hij rond de 44 graden sww stopt met hoger stoken en overgaat naar BUH.
Apart. Ik heb met de eigen unit (EHVX08S23EJV6 / ERGA06EAV3) geen beperkingen met SWW icm hoge buitentemperatuur. Ook niet met 30°C. Op dezelfde 5 Sept piekt de dampleiding hier op 95°C alvorens af te slaan bij 60,4 vertrekwatertemp, 56,5 aanvoertemp en 53,8°C interne SWW tank temp (midden sensor). Ongeveer 7000W output aan warmte opbrengst en COP van 3,4. Om even te vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door M-spec op 09-09-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
M-spec schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:01:
[...]

Apart. Ik heb met de eigen unit (EHVX08S23EJV6 / ERGA06EAV3) geen beperkingen met SWW icm hoge buitentemperatuur. Ook niet met 30°C. Op dezelfde 5 Sept piekt de dampleiding hier op 95°C alvorens af te slaan bij 60,4 vertrekwatertemp, 56,5 aanvoertemp en 53,8°C interne SWW tank temp (midden sensor). Ongeveer 7000W output aan warmte opbrengst en COP van 3,4. Om even te vergelijken.
Hmm interressant. Ik heb een EHVX04S18EA6V / ERGA04EAV3. Wat is jouw instelling voor de BUH? Die had ik toen namelijk nog op "Alleen WTW" staan. Heb jij hem op "Beperkt" staan? Zie hieronder het verloop van deze run. Je ziet precies dat op 12:55 de BUH is bijgesprongen, en dat er verder nergens extreme temperaturen zijn te vinden. Persgas, luchttemperatuur na warmtewisselaar niet, enkle de buitentemperatuur is boven de 25 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv7ZZgjAQGszIBEYdpmrM_DZgzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pfTfb2It6NAvF0SvQNR3xwGB.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door boaty op 09-09-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@boaty

Ik heb de BUH instelling op 'Beperkt' 'Alleen SWW' staan. Werkt momenteel alleen voor desinfectie en 's winters ontdooien. Eerder nog wel eens toegestaan op smart grid maar dan schakelde dacht ik niet eerst de compressor onder de 53°C.

[ Voor 6% gewijzigd door M-spec op 10-09-2022 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Is er toevallig iemand die gebruikt maakt van de Altherma 3 (RF) Smart Grid functie maar dan met aangesloten puls ingang van een kWh meter tussen PV installatie? Om het beschikbare vermogen dynamisch met de warmtepomp te kunnen benutten ipv een vaste (instelbare) waarde.

Momenteel gebruik ik de smart grid functie via twee relais die aangestuurd worden door een ESP32 en Home Assistant. Dit werkt prima maar ik was benieuwd of de optionele puls ingang een beetje mooi functioneert. Daar is betrekkelijk weinig over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 21:42
Bij mij komen ze aankomende donderdag een 14kw H HT plaatsen.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:30
MajaMestreech schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:08:
[...]

Ik heb een gelijkaardige COP waarde en was hier ook niet gelukkig mee. Na wat uitmeten bleek dat we, net als jij, te weinig warm water gebruiken om een goede COP te halen, maar dat alles wel behoorlijk zuinig is.

De schuldige blijkt de legionella run. Het laatste stukje op de BUH heeft namelijk een COP van 1. Hoe minder warm water je de rest van de week gebruikt, hoe zwaarder dit doorweegt in de gemiddelde COP. In ons geval verbruikt de legionella run ongeveer evenveel energie als het SWW tijdens de rest van de week samen.

Conclusie, staar je niet blind op de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hebikniet schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:02:
Bij mij komen ze aankomende donderdag een 14kw H HT plaatsen.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
14kW? Of je hebt een heel slecht geïsoleerd huis, of een heel groot huis of ze hebben een veel te zware unit geadviseerd. 14 kW zie ik eigenlijk nooit voorbij komen en lees toch al lang mee in verschillende topics om de juiste keuze te maken. Weet je zeker dat je een 14 nodig hebt? Dat zou betekenen dat je nu een verbruik hebt van rond de 2800m3 gas.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 11-09-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
MotorBeast schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:40:
[...]

14kW? Of je hebt een heel slecht geïsoleerd huis, of een heel groot huis of ze hebben een veel te zware unit geadviseerd. 14 kW zie ik eigenlijk nooit voorbij komen en lees toch al lang mee in verschillende topics om de juiste keuze te maken. Weet je zeker dat je een 14 nodig hebt?
Ik heb een H HT gekozen i.v.m. geen vloerverwarming en overal normale radiatoren.

de woning is uit 1974 en heeft 420 m³ inhoud. exclusief 2 garages.
Ik wil niet in de kou zitten en misschien is de WP KW's te hoog aangehouden. maar mocht de nood aan de man wezen heb ik ieder geval genoeg capaciteit.

ik heb straks 34 zonnepanelen liggen van totaal 11.855 WP dus energie is er genoeg heb ik het idee.

Afgelopen jaar sept21 tot aug 22 had ik een verbruik van 1420 m3.

[ Voor 4% gewijzigd door hebikniet op 11-09-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hebikniet schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:51:
[...]

Ik heb een H HT gekozen i.v.m. geen vloerverwarming en overal normale radiatoren.

de woning is uit 1974 en heeft 420 m³ inhoud. exclusief 2 garages.
Ik wil niet in de kou zitten en misschien is de WP KW's te hoog aangehouden. maar mocht de nood aan de man wezen heb ik ieder geval genoeg capaciteit.

ik heb straks 34 zonnepanelen liggen van totaal 11.855 WP dus energie is er genoeg heb ik het idee.
Dat is dus een hele grote misvatting. Nu heb je waarschijnlijk een heel hoog minimaal vermogen en word je WP een groot pendelfestijn bij lage vraag. Een Wp moet afgestemd zijn en worden op je maximale vraag bij -10. Dat laatste kan je ook lager zetten want die temperaturen worden zelden meer gehaald. Je kan dus gewoon berekenen wat je nodig hebt. Zoals ik al zei 14 kW komt overeen met 2800m3 gas verbruik. Als dat fors minder is heb je een te grote unit aangeschaft en dat komt de optimale werking niet ten goede.

En zo kan je het ook berekenen: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 11-09-2022 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:08
hebikniet schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:51:
[...]

Je weet dat een HT WP veel minder efficient is dan een LT WP?
[...]
Dat is het oude CV-denken. Je wil vooral niet teveel vermogen zodat je WP lange runs kan maken op een laag pitje. Mbt de kou: hoeveel kW levert deze WP nog bij -7 of -10 graden buiten?
Is dat een goede reden om energie te verspillen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
RichieB schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:59:
[...]

Je weet dat een HT WP veel minder efficient is dan een LT WP?
Ja weet ik. echter heb ik het gehele huis verbouwd in 2016 en toen geen vloerverwarming aangelegd dus ik zit met normale radiatoren.
Dat is het oude CV-denken. Je wil vooral niet teveel vermogen zodat je WP lange runs kan maken op een laag pitje. Mbt de kou: hoeveel kW levert deze WP nog bij -7 of -10 graden buiten?
de verwarmingscapaciteit -7 10.47 en bij -10 is 10.24kW.
Is dat een goede reden om energie te verspillen?
Nee zeker niet ik wil zo min mogelijk verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
BartMe schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:25:
[...]

Ik heb een gelijkaardige COP waarde en was hier ook niet gelukkig mee. Na wat uitmeten bleek dat we, net als jij, te weinig warm water gebruiken om een goede COP te halen, maar dat alles wel behoorlijk zuinig is.

De schuldige blijkt de legionella run. Het laatste stukje op de BUH heeft namelijk een COP van 1. Hoe minder warm water je de rest van de week gebruikt, hoe zwaarder dit doorweegt in de gemiddelde COP. In ons geval verbruikt de legionella run ongeveer evenveel energie als het SWW tijdens de rest van de week samen.

Conclusie, staar je niet blind op de COP.
Bedankt. De zorgen zijn begonnen bij het verbruik aangezien dit voor SWW alleen al naar 1600 kWh gaat. Dat terwijl de leverancier 3000 kWh totaal beloofde en daarop ook de terugverdientijd heeft berekend.

Wat de legionellarun betreft heb je gelijk: wederom weekverbruik van 16 kWh waarvan 10 kWh voor de legionellarun.
Ik ben aan het denken om die van 60 naar 55 graden te zetten. Temperatuur wordt onderin gemeten (denk ik) en 55 graden gedurende 40 minuten moet toch voldoende zijn. Zal zeker 1 uur dus 2 kWh schelen, 100 kWh per jaar. Ik wil wel graag verzekerd zijn dat deze temperatuur ook die smerige bacteriën vernietigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
hebikniet schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:07:
[...]

Ja weet ik. echter heb ik het gehele huis verbouwd in 2016 en toen geen vloerverwarming aangelegd dus ik zit met normale radiatoren.
Radiatoren zegt ook niets. Ik kan hier met radiatoren in huis uit 1978 gewoon toe met Max 40 graden. Het gaat om afgifte vermogen in relatie tot isolatie/warmteverlies. En dat kan en had je installateur moeten berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
MotorBeast schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:30:
[...]

Radiatoren zegt ook niets. Ik kan hier met radiatoren in huis uit 1978 gewoon toe met Max 40 graden. Het gaat om afgifte vermogen in relatie tot isolatie/warmteverlies. En dat kan en had je installateur moeten berekenen.
En dat kan en had je installateur moeten berekenen.
dat is helaas niet gedaan....

is ook te laat om nog iets te wijzigen helaas. (had ik dit topic maar een half jaar geleden gevraagd).

nu maar hopen dat het niet dramatisch wordt kwa verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:36
hebikniet schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:41:
[...]

[...]

dat is helaas niet gedaan....

is ook te laat om nog iets te wijzigen helaas. (had ik dit topic maar een half jaar geleden gevraagd).

nu maar hopen dat het niet dramatisch wordt kwa verbruik.
Het zou mij niet verbazen dat een HT pomp ook betere waarden zal halen als je gwn de temp verlaagd.
Het feit dat hij het kan wil toch niet zeggen dat de pomp zo hoog MOET stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
De grote vraag voor @hebikniet is: wat is het minimale vermogen van de aangeschafte warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
RichieB schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:11:
De grote vraag voor @hebikniet is: wat is het minimale vermogen van de aangeschafte warmtepomp?
Volgens onderstaand schema is dat 3.7kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0USIGKLya6g6hI3mpkz0YZEHFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PdUHNWKXwnjmfj2ifziPMGpl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door hebikniet op 12-09-2022 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
MajaMestreech schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:14:
[...]

Wat de legionellarun betreft heb je gelijk: wederom weekverbruik van 16 kWh waarvan 10 kWh voor de legionellarun.
10kWh is wel erg fors, ik heb een EHVX08S23EJ9W/ERGA08EAV3 met een ingebouwde 230 liter tank, die gebruikt meestal 3 a 4kWh voor de legionella run, doet die elke donderdag nacht. Mijn installateur gaf aan dat ze hem in de nacht zetten omdat hij het beste doet als er geen water tijdens de run wordt gebruikt. Als bijkomend voordeel heb je ook niet het probleem dat hij het helemaal op de backup doet als de buitenunit vol in de zon staat, alleen het laatste stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:14

Timple

jwillemsen schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:17:
[...]

Mijn installateur gaf aan dat ze hem in de nacht zetten omdat hij het beste doet als er geen water tijdens de run wordt gebruikt. Als bijkomend voordeel heb je ook niet het probleem dat hij het helemaal op de backup doet als de buitenunit vol in de zon staat, alleen het laatste stuk.
Nadeel is de lagere buitentemperatuur en dus lagere COP. Ik ben benieuwd hoe dit tegen elkaar wegstreept.

[ Voor 14% gewijzigd door Timple op 12-09-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
Timple schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:19:
[...]

Nadeel is de lagere buitentemperatuur en dus lagere COP. Ik ben benieuwd hoe dit tegen elkaar wegstreept.
Ja, klopt, dat vraag ik me ook af, maar in de zomer deed hij soms de opwarming naar de ingestelde 48C helemaal op de backup, dat kostte in het extreme geval 6kW, als hij doormoet naar de 60C dan zou hij flink wat meer gebruiken dan de 3 a 4kW nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
jwillemsen schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:17:
[...]

...
Mijn installateur gaf aan dat ze hem in de nacht zetten omdat hij het beste doet als er geen water tijdens de run wordt gebruikt.
....
Dat is inderdaad meer omdat er na het behalen van de nodige 60°C voor een bepaalde tijd (zeg 40min) liefst even geen warm water afgenomen mag worden. Anders zorgt toevoer van nieuw koud water onderin de tank ervoor dat eventuele legionella kan overleven. Dan kan de desinfectierun dus teniet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Afhankelijk van je dagritme en de aanwezigheid van zonnepanelen, kun je die legionella run beter overdag doen.

Wat ik mijzelf van het weekend bedacht: ik was eigenlijk van plan volgend jaar te investeren in zonwering rondom. Dat zou gaan op een bedrag richting 10.000- euro met als doel de temperatuur in de zomer wat beter te kunnen beheersen. Mijn woning is van 2012 en goed geïsoleerd, maar als het maar lang genoeg duurt, wordt het vanzelf warm.

Zijn er mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met het koelen van de woning door middel van de Daikin? Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren, en WTW ventilatie.

Vanuit financieel oogpunt kan ik sowieso beter kiezen voor de warmtepomp, dan voor zonwering. De andere kant is echter dat mijn cv-ketel nog niet afgeschreven is, en het vanuit het oogpunt van milieu niet direct de voorkeur heeft om mechanisch te koelen en er dus uiteindelijk met warmtepomp nog steeds zonwering zou moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
pegagus schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:06:
Afhankelijk van je dagritme en de aanwezigheid van zonnepanelen, kun je die legionella run beter overdag doen.

Wat ik mijzelf van het weekend bedacht: ik was eigenlijk van plan volgend jaar te investeren in zonwering rondom. Dat zou gaan op een bedrag richting 10.000- euro met als doel de temperatuur in de zomer wat beter te kunnen beheersen. Mijn woning is van 2012 en goed geïsoleerd, maar als het maar lang genoeg duurt, wordt het vanzelf warm.

Zijn er mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met het koelen van de woning door middel van de Daikin? Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren, en WTW ventilatie.

Vanuit financieel oogpunt kan ik sowieso beter kiezen voor de warmtepomp, dan voor zonwering. De andere kant is echter dat mijn cv-ketel nog niet afgeschreven is, en het vanuit het oogpunt van milieu niet direct de voorkeur heeft om mechanisch te koelen en er dus uiteindelijk met warmtepomp nog steeds zonwering zou moeten komen.
Lees algemene L/W topic even. Genoeg over koelen te vinden. Mijn advies L/L. Is voor koelen King. Iets met condensatie punt en water op je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:11:
[...]

Lees algemene L/W topic even. Genoeg over koelen te vinden. Mijn advies L/L. Is voor koelen King. Iets met condensatie punt en water op je vloer.
Voor wat betreft water op de vloer is met home assistant veel te doen. Met bijvoorbeeld node red kun je de codensatie temperatuur berekenen daar dan 1 graad boven gaan zitten en dat als max uitgangstemperatuur instellen op de wp. Dan krijg je geen water op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hebikniet schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:48:
[...]

Voor wat betreft water op de vloer is met home assistant veel te doen. Met bijvoorbeeld node red kun je de codensatie temperatuur berekenen daar dan 1 graad boven gaan zitten en dat als max uitgangstemperatuur instellen op de wp. Dan krijg je geen water op de grond.
Ja natuurlijk maar als ik net lees in L/W dat iemand al blij was toe koelen naar 27 graden ben ik blij dat ik L/L heb en 22/23 graden had toen het buiten dertig plus was en in de nacht 19 graden. Het is gewoon niet optimaal met L/W. Moet je eens zien wat er aan vocht wordt afgevoerd bij warm weer bij een hoge luchtvochtigheid. Straaltjes water. En dat geeft het comfort met L/L. L/W kan wel goed maar dan moet je fancoils hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Vloerkoeling is zeker niet ideaal maar het werkt hier op zich wel beter dan verwacht. Een plafondventilator is dan wel een vereiste, anders blijft de koelere lucht immers bij de vloer. De warmtepomp draait nu alleen nog over de vloer beneden met 9 groepen en 600m leiding op 65m². Met de afgelopen warme maanden en 35°C buitentemp onder 24°C in huis kunnen houden mbv 14°C water door de vloer. Oppervlakte van de (gelijmde pvc)vloer was dan zo'n 18-19 °C. Manifold zelf condenseerde met 14°C soms wel en dat is inderdaad de beperking tenzij je wilt dweilen.

Ik zat nog te denken aan een Daikin warmtepomp convector voor de bovenverdieping maar wellicht is een aparte L/L unit inderdaad nog een betere optie. Moet ik nog verder over inlezen. Twee keer een buitenunit ben ik alleen geen fan van.
[...]

Die ken ik nog niet via HA maar dan is een geeikte (digitale) luchtvochtigheid- en temperatuurmeter ook een vereiste vermoed ik. 40 of 70% luchtvochtigheid bij gelijke kamertemp maakt wel een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]
MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:54:
[...]
Ja natuurlijk maar als ik net lees in L/W dat iemand al blij was toe koelen naar 27 graden ben ik blij dat ik L/L heb en 22/23 graden had toen het buiten dertig plus was en in de nacht 19 graden. Het is gewoon niet optimaal met L/W. Moet je eens zien wat er aan vocht wordt afgevoerd bij warm weer bij een hoge luchtvochtigheid. Straaltjes water. En dat geeft het comfort met L/L. L/W kan wel goed maar dan moet je fancoils hebben.
Ik heb de hele zomer gekoeld met mijn Daikin. Nooit problemen gehad met vocht. Maar mijn huis is opgeleverd in 2020 en erg goed geisoleerd, grote glazen pui (openslaande deuren met ramen ernaast) gelukkig op het noorden. Vloerverwarming op de BG en 1ste verdieping (geen radiatoren in huis). Koelen gebeurt op de default stand met een aanvoer temperatuur van 18 graden.

De temperatuur is niet boven de 24 gekomen.

Maar veel hangt dus van de bouw, isolatie en situatie af. Vooral voor zover dit helpt tegen opwarmen natuurlijk. Zou mijn glazen pui richting zuid staan had ik ook harder moeten koelen met mogelijk kans op vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Dronium schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:13:
[...]

[...]

Ik heb de hele zomer gekoeld met mijn Daikin. Nooit problemen gehad met vocht. Maar mijn huis is opgeleverd in 2020 en erg goed geisoleerd, grote glazen pui (openslaande deuren met ramen ernaast) gelukkig op het noorden. Vloerverwarming op de BG en 1ste verdieping (geen radiatoren in huis). Koelen gebeurt op de default stand met een aanvoer temperatuur van 18 graden.

Maar veel hangt dus van de bouw, isolatie en situatie af. Vooral voor zover dit helpt tegen opwarmen natuurlijk. Zou mijn glazen pui richting zuid staan had ik ook harder moeten koelen met mogelijk kans op vocht.
Jij hebt geluk gehad dat we geen vochtige zomer hebben gehad dit jaar. Benieuwd wat je ervaringen zijn met een zomer met veel onweer (lees vocht) en je vocht niveau in je huis oploopt. Dan gaat je dat niet meer lukken. Heeft niets met isolatie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Tijdens de laatste hittegolf zat ik zelf ik Spanje, dus ik weet niet wat de temperatuur in huis maximaal is geweest, maar dat zal toch wel de 27 graden hebben gehaald. Hoe je het ook wendt of keert, het huis warmt op. Als ik met koeling het op maximaal 24 graden kan houden, zou dat al heel aardig zijn. Wellicht red ik dat met screens ook, maar die leveren geen besparing op mijn energierekening op.

Als ik mij goed heb ingelezen, is de koelwatertemperatuur op de de Daikin instelbaar. Op de verdeler van de vloerverwarming na is toch alles al kunststof. Daarbij is mijn verwarming toch al zonegestuurd en heeft het systeem ook een optie voor koeling.

En het effect van klammer door hogere luchtvochtigheid, dat zal best. Maar het positieve effect van blote voeten op een koude vloer gaat dat wel overtreffen.

Voor de radiatoren boven zou eventueel radiatorfans te overwegen zijn, alleen heb ik dan wel een versie nodig die niet automatisch aangaat bij warmte, maar een variant met een handmatige modus. Die zou ik dan vrij eenvoudig moeten kunnen koppelen aan de domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@pegagus Bij ongunstige omstandigheden zal je vloer gewoon nat worden. Lekker hoor. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:58
Wij gebruiken de (vloer) koeling al een aantal jaren, maar alleen als het echt warm wordt gedurende meerdere dagen. Nog nooit problemen gehad met een natte vloer. Wel last van koude voeten :-)

Het is bij ons in huis dan een stuk aangenamer, ondanks ramen op het zuiden. Stellen de thermostaat in op 22, bbg blijft dan ook 22, op zolder wordt het dan wel warmer, rond de 25 bij meerdere dagen boven de 30 graden buiten.

[ Voor 37% gewijzigd door helloitsme op 13-09-2022 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:34:
@pegagus Bij ongunstige omstandigheden zal je vloer gewoon nat worden. Lekker hoor. :N
Dat is tegen een te hoge luchtvochtigheid. :P

Nee serieus: ik heb (nu voor een deel) apparatuur van Homematic. Ruimtethermostaten meten ook luchtvochtigheid.Je kan dan bv een automatishe actie instellen dat het koelen stopt als de luchtvochtigheid hoger is dan 80%.

Ik moet het allemaal nog gaan ondervinden, maar technisch is er wel wat mogelijk. Maar voorlopig sta ik op een wachtlijst en ben ik het komende jaar nog niet aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:22
Ik gebruik een Danfoss icon systeem en als ik een warmtepomp als bron wil toevoegen moet ik ook een dauwpunt sensor aansluiten volgens Danfoss.

Ben nu aan het kijken welke onderdelen ik allemaal moet aanschaffen en hoe alles aangesloten moet worden.

Maar eerst wachten op een warmtepomp :)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pegagus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:37:
[...]

Dat is tegen een te hoge luchtvochtigheid. :P

Nee serieus: ik heb (nu voor een deel) apparatuur van Homematic. Ruimtethermostaten meten ook luchtvochtigheid.Je kan dan bv een automatishe actie instellen dat het koelen stopt als de luchtvochtigheid hoger is dan 80%.

Ik moet het allemaal nog gaan ondervinden, maar technisch is er wel wat mogelijk. Maar voorlopig sta ik op een wachtlijst en ben ik het komende jaar nog niet aan de beurt.
Neem maar van mij aan dat bij een luchtvochtigheid hoger dan 55/60 % je hem dan uit kan zetten. Koelen met een L/W is het niet bij hoge luchtvochtigheid. Waarom denk je dat er een condensafvoer aan mijn L/L zit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Met een grote raampartij op het zuiden, waar we een screen voor hebben, krijgen we na een aantal hete dagen de binnentemp niet beneden 25,5 graden. We laten nu dan ook een airco plaatsen. Vloerkoeling is het, in ons geval, net niet.

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:24:
[...]

Neem maar van mij aan dat bij een luchtvochtigheid hoger dan 55/60 % je hem dan uit kan zetten. Koelen met een L/W is het niet bij hoge luchtvochtigheid. Waarom denk je dat er een condensafvoer aan mijn L/L zit? ;)
Jouw L/L moet koelen tot ver onder het dauwpunt, om een beetje capaciteit te halen. Een spleet van 80 bij 3 cm, of een vloeroppervlak van 80 m2 maakt nog wel een verschil. En ja, dan gaat het condenseren. Maar waarom moet ik van jou die 55/60% aannemen? Her en der lees ik 80%, dat het wel werkt, maar dat de luchtvochtigheid hoger is dan bij L/L.

Mijn vergelijking is zonwering versus koeling via de warmtepomp, niet via een L/L airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pegagus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:06:
[...]

Jouw L/L moet koelen tot ver onder het dauwpunt, om een beetje capaciteit te halen. Een spleet van 80 bij 3 cm, of een vloeroppervlak van 80 m2 maakt nog wel een verschil. En ja, dan gaat het condenseren. Maar waarom moet ik van jou die 55/60% aannemen? Her en der lees ik 80%, dat het wel werkt, maar dat de luchtvochtigheid hoger is dan bij L/L.

Mijn vergelijking is zonwering versus koeling via de warmtepomp, niet via een L/L airco.
Uit TS L/W topic: Koelen met een L/W warmtepomp is geen groot succes bij de meeste hier op het forum. Het grote probleem is dat de temperatuur wel naar beneden gaat maar de relatieve luchtvochtigheid niet. Die gaat zelfs omhoog als de temperatuur naar beneden gaat wat het leefklimaat nog beroerder maakt.

Laten we de discussie hier maar stoppen. Is genoeg over te vinden aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Timple schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:19:
[...]

Precies daarom heb ik ook de legionellarun op 12:00 uur gezet: meest warme tijd van de dag en bovendien meeste opbrengst van zonnepanelen (als voorbereiding op afbouw salderingsregeling). En om 12 uur gebruiken wij geen water (alleen voor douchen ochtend en avond).

Maar zie nu wel de voordelen van een combi warmtepomp tegenover een aparte SWW vat. Ik had de installateur nog gevraagd waarom niet een combi toestel en volgens hem zijn deze minder zuinig...dus niet. Bovendien hadden wij meer dan voldoende gehad aan die 230 L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Dronium schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:13:
[...]

[...]

Bij ons ook lekker gekoeld deze zomer middels WP en vloerverwarming/verkoeling. Temperatuur vertrekwater ingesteld op 16 graden, geen condens op de Chinese blauwsteen vloer. Verbruik is maar een paar kWh per dag. Temperatuur kwam niet boven de 24 graden en af en toe zelfs koude voeten 8)7

• MotorBeast
MajaMestreech schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:11:
[...]

Bij ons ook lekker gekoeld deze zomer middels WP en vloerverwarming/verkoeling. Temperatuur vertrekwater ingesteld op 16 graden, geen condens op de Chinese blauwsteen vloer. Verbruik is maar een paar kWh per dag. Temperatuur kwam niet boven de 24 graden en af en toe zelfs koude voeten 8)7
Zoals ik reeds meldde, het was een extreem droge zomer wbt luchtvochtigheid. Of jij moet ergens regenbuien hebben gezien? Oh nee, de rivieren stonden niet bijna droog. ;) Dus geen condens, lijkt me logisch. Zet hem voor de gein nu maar eens aan.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:58
MajaMestreech schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:11:
[...]

Is 16 graden vertrekwater niet te laag? Installateur vertelde ons dat we die niet onder de 18 mochten zetten ivm condens op de leidingen in de vloer. Of klopte die opmerking niet?

• pegagus
MotorBeast schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:59:
[...]

Zoals ik reeds meldde, het was een extreem droge zomer wbt luchtvochtigheid. Of jij moet ergens regenbuien hebben gezien? Oh nee, de rivieren stonden niet bijna droog. ;) Dus geen condens, lijkt me logisch. Zet hem voor de gein nu maar eens aan.
Als het de hele dag regent, is het niet warm. As we speak zit ik nu in 23,5 graden met 62% luchtvochtigheid, polo met korte mouwen, met daaronder een hemd, lange broek en sokken. Dezelfde temperatuur, met een hogere luchtvochtigheid, maar minder kleren, lijkt mij persoonlijk prima te doen.

Het gaat mij (zoals bij wel meer mensen) enkel om op die hele hete dagen de temperatuur niet te veel op te laten lopen.

• pegagus
helloitsme schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:55:
[...]

Is 16 graden vertrekwater niet te laag? Installateur vertelde ons dat we die niet onder de 18 mochten zetten ivm condens op de leidingen in de vloer. Of klopte die opmerking niet?
Volgens mij staat zoiets ook in de installatiehandleiding van Daikin.

• M-spec
  • Niet online
helloitsme schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:55:
[...]

∆T met de oppervlakte temperatuur van de vloer gaat het uiteindelijk om. Aanvoerwater kan soms wel iets lager dus afhankelijk van het type vloer.
MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:17:
[...]

Uit TS L/W topic: Koelen met een L/W warmtepomp is geen groot succes bij de meeste hier op het forum. Het grote probleem is dat de temperatuur wel naar beneden gaat maar de relatieve luchtvochtigheid niet. Die gaat zelfs omhoog als de temperatuur naar beneden gaat wat het leefklimaat nog beroerder maakt.

Laten we de discussie hier maar stoppen. Is genoeg over te vinden aldaar.
Klopt, en inderdaad, richting 70% luchtvochtigheid kan de vloer wel 18-19°C kan zijn maar dat het alsnog iets benauwd/drukkend aan kan voelen. Maar goed, het is toch een uitkomst voor de mensen zoals ik die op dit moment alleen beschikken over vloerkoeling en (nog) geen convectoren hebben met condensafvoer. Dan is het toch een genot om zeg maar 5 tot 6 graden te kunnen koelen en het geen 30 graden in huis te hebben ;)

De meeste mensen vergeten ook dat er bij vloerkoeling geforceerde 'convectie' nodig is in de vorm van een (plafond)ventilator. Anders blijft de afgekoelde lucht immers mooi bij de vloer en voel je geen verfrissend briesje.

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 20:50
RichieB schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Dit staat in het “Technical Data Book” dat je installateur kan opvragen bij Daikin. Het is eigenlijk schandalig dat deze data niet makkelijker te vinden is. Dit is namelijk cruciaal voor de keuze van de juiste warmtepomp. Het is voor mij een reden om niet voor Daikin te gaan.
Is er iemand die dit toevallig heeft opgevraagd en wilt delen? Onze installateur heeft standaard gewoon het grootste model gepakt (16kw) met de onderbouwing dat je altijd beter het grootste model kan pakken. Alleen wil ik dan wel graag weten wat het verschil van de minimale vermogens is van de 11, 14 en 16kw modellen, want we schijnen wel al genoeg te hebben aan een 11kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hebikniet
HitDyl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:14:
[...]

Is er iemand die dit toevallig heeft opgevraagd en wilt delen? Onze installateur heeft standaard gewoon het grootste model gepakt (16kw) met de onderbouwing dat je altijd beter het grootste model kan pakken. Alleen wil ik dan wel graag weten wat het verschil van de minimale vermogens is van de 11, 14 en 16kw modellen, want we schijnen wel al genoeg te hebben aan een 11kw.
op https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL kun je je aangeboden configuratie zien/selecteren en dan ook de minimale capaciteit achterhalen.

• HitDyl
hebikniet schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:16:
[...]

op https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL kun je je aangeboden configuratie zien/selecteren en dan ook de minimale capaciteit achterhalen.
Als ik het goed interpreteer maakt het dus inderdaad niets uit of je een 11, 14 of 16kw model pakt. Ze hebben allemaal het zelfde minimum vermorgen en zullen dus allemaal pendelen wanneer de warmte vraag te laag is?

Edit: Sorry ik vergeet het model, het gaat om dit model: https://daikintechnicalda...altherma-3-r-erla/outdoor

[ Voor 11% gewijzigd door HitDyl op 14-09-2022 16:46 ]

• RichieB
hebikniet schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:16:
[...]

Ik kijk er waarschijnlijk overheen, maar waar zie je het minimaal vermogen van de Daikin Altherma 3 R ERLA11-16DW1 ?

• MotorBeast
[...]

Een installateur die dat stelt is een ........ prutser. :Y Het gaat erom dat je bij vrieskoude je huis kan warm houden en in het tussenseizoen een zo laag mogelijk minimaal vermogen hebt. Je schijnt genoeg te hebben aan? Dat kan en zou je installateur gewoon moeten berekenen. Hier kom je zelf al een end als je je verwarmingsvermogen wil berekenen: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Waarom zou je in godsnaam een 16 hangen als een 11 voldoende is? Met een 16 zou je nu een gasverbruik moeten hebben van zo'n 3300m3 incl SWW. Mag toch hopen van niet.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 14-09-2022 19:33 ]

• HitDyl
MotorBeast schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:28:
[...]

Een installateur die dat stelt is een ........ prutser. :Y Het gaat erom dat je bij vrieskoude je huis kan warm houden en in het tussenseizoen een zo laag mogelijk minimaal vermogen hebt. Je schijnt genoeg te hebben aan? Dat kan en zou je installateur gewoon moeten berekenen. Hier kom je zelf al een end als je je verwarmingsvermogen wil berekenen: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Waarom zou je in godsnaam een 16 hangen als een 11 voldoende is? Met een 16 zou je nu een gasverbruik moeten hebben van zo'n 3300m3 incl SWW. Mag toch hopen van niet.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
Hhm het gaat niet om een bestaande woning maar om een nieuw te bouwen vrijstaande woning van 210m2. Voor de EPC berekeningen hebben we niet genoeg data. De 11kw komt ook vanuit de installateur, echter weten we niet of dat om vrieskou gaat of zeg -7. De 16kw maakt voor de prijs verder niet uit, dus als het minimum vermogen van de kleinste (11kw) het zelfde is dan lijkt het ons verder oke toch?

• boaty
[...]

In dit topic zijn er gewoon linkjes te vinden van deze databooks als je zoekt.

Pagina: 1 ... 6 ... 151 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma