Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Als een WP slecht presteert komt dat in 9 van de 10 gevallen door de installateur. Je betaalt als klant voor een zo optimaal mogelijk presterende machine en het zou niet nodig moeten zijn op Tweakers je licht op te steken. Er is maar 1 reden dat ik verschillende topics volg en zodoende kennis op doe in dit geval van Daikin. Omdat ik mensen probeer te helpen (vrijwillig en kosteloos) waarbij installateurs er een puinhoop van maken en de onwetende klant met de gebakken peren zit. NB: matig je toon aub wat. Ik schreeuw helemaal niets. En weer ontopic.TweakGP schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:22:
[...]
Nee, niet logisch...... als je in staat bent om iets te roepen over een COP en die blijkbaar ook nog te laag te vinden maar dat pas doet na 4 jaar gebruik vindt ik dat gewoon niet logisch.
En om dan zoals jij doet gelijk te gaan schreeuwen dat het wel de installateur zal zijn....
Zelfs met een te hoge stooklijn zou je meer dan Cop2 mogen verwachten. Met het aanpassen hiervan ga je niet verdubbelen.TweakGP schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:25:
Tja, als je alleen maar vloerverwarming hebt dan is het echt een stooklijn voor comfort en niet voor efficiëntie zal je installateur wel zeggen. Aanpassen dus.
Maar onder info staat ook een kopje bedrijfsuren, daar kan je zien hoeveel uren de compressor heeft maar ook de back-up verwarming. En die laatste dan voor verwarming en SWW.
Voor SWW ontkom je niet echt aan het (beperkt) gebruik ervan bij een legionella run. Voor verwarming zou het een beperkt aantal uren moeten zijn. Daar wil je gewoon weinig van gebruik maken omdat het de grote verbruiker is.
Aanpassen (of aan laten passen) en vanaf nu periodiek monitoren en wellicht de onecta app installeren om snel naar het verbruik te kunnen kijken.
Niets naiefs aan. Je bent gewoon een normale klant.Resupine schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:14:
[...]
Wellicht was ik inderdaad naief, maar ik ging inderdaad uit van goed werk door de installateur.
Pomploze verdelers moet ik even uitzoeken, maar ik neem inderdaad aan van niet.
pomp heeft 18795 uur gedraaid,TweakGP schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:25:
Tja, als je alleen maar vloerverwarming hebt dan is het echt een stooklijn voor comfort en niet voor efficiëntie zal je installateur wel zeggen. Aanpassen dus.
Maar onder info staat ook een kopje bedrijfsuren, daar kan je zien hoeveel uren de compressor heeft maar ook de back-up verwarming. En die laatste dan voor verwarming en SWW.
Voor SWW ontkom je niet echt aan het (beperkt) gebruik ervan bij een legionella run. Voor verwarming zou het een beperkt aantal uren moeten zijn. Daar wil je gewoon weinig van gebruik maken omdat het de grote verbruiker is.
Aanpassen (of aan laten passen) en vanaf nu periodiek monitoren en wellicht de onecta app installeren om snel naar het verbruik te kunnen kijken.
compressor, 5024 uur voor verwarming, 2077 koeling en sww 1459
BUV: 32 uur verwarming en sww 133 uur
additionele capaciteit: verwarming 4 uur en sww 100 uur
Welke aanpassingen aan de stooklijn zou ik kunnen doen?
@Pim57
Een lekkende klep zou ik toch moeten zien? of had de installateur moeten zien sinds de periodieke controle van 1,5 maand geleden?
Het is maar net hoe je ernaar kijkt…… de installateur wordt bij een nieuwbouwproject gewoon op basis van de laagste prijs ingehuurd om een werkende installatie neer te zetten. Betaald door de bouwer en niet door de toekomstige eigenaar.MotorBeast schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:32:
[...]
Als een WP slecht presteert komt dat in 9 van de 10 gevallen door de installateur.
Nergens in die transactie wordt er een bedrag afgesproken waar de installateur zijn uren mee goedmaakt als er ook maar getracht wordt om instellingen te zoeken die gaan voor een hogere efficiency. We zijn hier allemaal uren en uren bezig geweest om voor de eigen specifieke situatie een optimale instelling te vinden die aansluit bij de eigen wensen. Het is gewoon niet realistisch om te denken dat een installateur hier iets mee gaat doen……
Kan je geluk hebben dat als je onderhoud laat plegen er iemand naar de verbruikwaardes kijkt en nog wat vragen over je gebruik stelt om dan je stooklijn een beetje te tunen. Vaak is het ook niet eens dezelfde partij.
Dus zeg het maar wie er schuld aan is aan een slechte efficiency, de installateur die een prima werkende installatie aan de bouwer aflevert of de bewoner die zijn eigen installatie niet kent?
En eigenlijk maakt het ook niets uit…. Die laatste betaald toch de rekening dus daar ligt het belang.
Stooklijn verlagen. VV vraagt niet veel. En flow goed verdelen van je vloerverwarming en kijken of die voldoende is.Resupine schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:40:
[...]
pomp heeft 18795 uur gedraaid,
BUV: 32 uur verwarming en sww 133 uur
additionele capaciteit: verwarming 4 uur en sww 100 uur
Welke aanpassingen aan de stooklijn zou ik kunnen doen?
@Pim57
Een lekkende klep zou ik toch moeten zien? of had de installateur moeten zien sinds de periodieke controle van 1,5 maand geleden?
Forse waardes voor de pomp in 4 jaar… ik doe nog niet de helft.Resupine schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:40:
[...]
pomp heeft 18795 uur gedraaid,
De waardes voor koeling en SWW zijn ook (in verhouding) best erg hoog. Schat dus een heel gezin en niet scheutig met warm water en koeling.
Maar ik zou de stooklijn verlagen naar 35 graden bij -5 ofzo. Gaat al flink schelen.
Maar voor echte efficiency zul je zelf naar de instellingen moeten gaan kijken en gedurende de komende maanden dingen aanpassen. Voor de koeling waarschijnlijk idem.
Genoeg info hier te vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 08-12-2025 19:08 ]
Een lekkende klep in de zin van dat ie niet goed schakelt tussen verwarming en SWW. Je ziet er dus geen water uit druppelen, maar intern sluit ie niet helemaal goed.Resupine schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:40:
[...]
@Pim57
Dus in verwarmings bedrijf loopt er ook nog een heel klein beetje water door je SWW vat. Zo koelt je duur gemaakte SWW af.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
@Resupine : ik zag al langskomen dat je 'thermostaten' dus meervoud hebt. Dit houd dus in dat elke ruimte apart om warmte kan vragen. Zo worden veel huizen afgeleverd, had ik ook. Dit is echt killing voor je COP omdat de kans groot is dat de warmtepomp zijn warmte een groot deel van de tijd niet kwijt kan. Al die thermostaten er tussen uit gooien en alle ruimtes die je mee wil verwarmen open zetten en dan alleen sturen op de beneden thermostaat zal waarschijnlijk heel veel verbetering van je cop opleveren.
Tijdje geleden van me ook keertje bij een vriend instellingen aangepast; zijn situatie is denk ik vergelijkbaar mer die van @Resupine . “Standaard” instellingen waarmee het huis warm werd, maar ook slechts een COP van net boven de 2. Zijn stooklijn stond van 30 tot zelfs 50 graden, in een nieuwbouwhuis met alleen vvw.. tevens stond zijn 300L boiler standaard op 60gr terwijl ze maar met zijn 2en waren. Die zal dus hoofdzakelijk altijd op de BSH warm gehouden zij…
@Resupine wat is jouw ingestelde SWW temperatuur? Ter info: boven de 53gr kan de WP niet op de compressor doen. Dus idealiter houd je dit als max aan (muv legionella run), liefst nog lager indien mogelijk.
@Resupine wat is jouw ingestelde SWW temperatuur? Ter info: boven de 53gr kan de WP niet op de compressor doen. Dus idealiter houd je dit als max aan (muv legionella run), liefst nog lager indien mogelijk.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma