• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:05
danny.s schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:01:
[...]

Ik heb eigenlijk nooit in de installateurs mode de info/sensoren gecheckt. Zal ik binnenkort eens doen en kijken wat ik dan meer zie.
Helemaal niets meer zie je dan.... het info scherm is gewoon hetzelfde. Het verschil zit in de instelmogelijkheden.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:43
TweakGP schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:15:
Helemaal niets meer zie je dan.... het info scherm is gewoon hetzelfde. Het verschil zit in de instelmogelijkheden.
Je hebt gelijk, ik was in de war met "gevorderde eindgebruiker" die wel nodig is op sommige modellen. Al meen ik me wel te herinneren dat op de oudere interfaces (niet MMI) je wel verschil had in aantal sensoren dat getoond werd, maar dat kan ik niet meer controleren.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:39
freeaanzee schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:31:
[...]

Het is natuurlijk gewoon een optie die Frank Energie (en sinds kort ook Eneco) aanbiedt, je moet het bewust activeren in hun app. En voor niet-tweakers die het wat meer kunnen loslaten kan het misschien wel interessant zijn. Ik durf niet tellen hoeveel tijd ik al in het uitvlooien van de ideale stooklijn en settings gestopt heb 8)7 maar het gebrek aan transparantie is inderdaad storend.

In deze blogpost staat wat toelichting bij de samenwerking:

[...]

En daar wordt het dus flou: men spiegelt de klant besparingen voor (door het beter inregelen van de warmtepomp, op LinkedIn staat een mooie verbruiksgrafiek voor/na) maar de leveranciers investeren er òòk in om op cruciale momenten hun onbalans te verminderen door de WP's van hun klanten te kunnen sturen. In België geven enkele kleinere leveranciers klanten die NOX activeren een premie.

[...]

Misschien, maar het zou sympathieker zijn als de bedenkers van de slimme sturing mij dat spontaan toonden in hun applicatie ...

[...]

Tijdens mijn test werden enkel dingen aangepast die je ook via de Onecta-app (die achter de schermen wellicht dezelfde API gebruikt?) kunt instellen. Dus geen herstart nodig. SWW lijken ze nogal agressief te sturen (plots inschakelen + op 60 °C zetten + krachtig verwarmen), wellicht omdat dat de flexibelste manier is om veel opwaarts vermogen te genereren.

Mijn boilervat stond al op 'reheat only' maar dat kan NOX dus blijkbaar ook switchen met die premium API. Stooklijnen optimaliseren ze naar eigen zeggen ook (maar kan misschien niet bij Daikins?). Daarvoor zouden ze 2 à 4 weken de tijd nemen om het afkoelgedrag van het huis te leren kennen.
Nu slim verwarmen van Frank Energy is ook weer de deur uit. Vanochtend stond alles weer terug.

Zo lang het niet inzichtelijk is wat ze sturen en waarom zal ik niet snel terug gaan.

• P_M_V
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:02
danny.s schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:43:
[...]

Dat is niet eens nodig. Bij informatie > sensoren (uit mijn hoofd, ben even niet thuis), kun je aanvoert/retour/flow standaard zien, hoef je niet voor in installateursmode te zitten.
Dan moet ik nog eens goed kijken. Ik heb volgens mij in alle modussen naar het informatie-scherm gekeken...maar zie daar wel de flow en de aanlever temperatuur. Geen retourtemperatuur.

Wat is een normale flow eigenlijk?

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
P_M_V schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:02:
[...]

Dan moet ik nog eens goed kijken. Ik heb volgens mij in alle modussen naar het informatie-scherm gekeken...maar zie daar wel de flow en de aanlever temperatuur. Geen retourtemperatuur.

Wat is een normale flow eigenlijk?
De retour temperatuur staat bij ‘inlaat platenwagen’, zie voorbeeld bij delta T van 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8h8Ob0w2LSaadM_FQvnHaU5c9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjJLe9Zt59TC8c08iU0WzVAI.jpg?f=fotoalbum_large

In algemene zin is in dit forum wel eens gezegd dat de WP het meest efficiënt werkt op 60% van het maximum. Ik kan dat zelf niet onderbouwen maar in algemene zin is het zo dat ‘te laag ‘ en ‘te hoog’ meestal niet het beste is voor een goede werking.
Pagina: 1 ... 161 162 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma