Ik zou eens controleren of de beneden groep wel echt open staat. Dit kun je doen door electrische knop die aangestuurd wordt door de UMR vario er af te halen en kijken of het pinnetje wel naar buiten komt / en of je hem in kunt drukken. Ik vermoed dat die vast zit. Dit is in de afgelopen paar maanden hier in de wijk al 3x het geval geweest (dat na de zomer voor het eerst de verwarming weer aanslaat...). Als hij inderdaad vast zit dan kun je hem los maken door met een klein hamertje tegen de zijkanten te slaan. Op youtube zijn wel filmpjes te vinden hoe je een thermostaat kraan los tikt...).Roen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:07:
Beste allemaal,
Ik heb een Daikin Altherma 3 waar we op dit moment grote problemen mee ervaren. De vloerverwarming verwarmt niet meer. Voordat het koud werd niet echt iets van gemerkt, maar intussen is de binnentemperatuur zo rond de 15 graden.
Ik heb wel nog steeds warm water, want verwarmen van de warmwater tank doet hij nog steeds. Helaas geen warme vloer meer. Ik zie nu in de ap ook dat er al sinds maart dit jaar geen energie meer verbruikt wordt voor de climate control (vloerverwarming).
De warmtepomp is gekoppeld aan een WTH UMR Vario, hier niet eerder problemen mee gehad. De WTH UMR Vario geeft ook aan dat er warmteafgifte is. Het verdeelstation van de vloerverwarming geeft ook een temperatuur aan van zo’n 45C.
Het lijkt erop dat in de warmtepomp alsnog alles aan staat. Een andere Tweaker had aangegeven om de stooklijn te verhogen, maar dit heeft geen enkel effect gehad.
Zowel fysiek ontlucht als via de Daikin het ontluchtingsprogramma doorlopen. Waterdruk staat op 1.9 bar.
Enkele aanvullende gegevens:
• Vertrekwatertemp. 39C
• Watertemp. Inlaat back-upverwar… 39C
• Watertemperatuur inlaat platenwa… 40C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Debiet 16.8 l/min (wisselt regelmatig)
• Waterdruk 1.9 bar
• Laagste tanktemperatuur 45C
• Watertemperatuur uitlaat platenwarm 40C
Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Hetisweergezell op 25-11-2025 20:58 ]
:strip_exif()/f/image/tCt01YqFqPoSIY0fXc5n2rgo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ALmKkRDhCBQ8v9O40hxFnJbN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/XLmx0zcInUpuFSrJkO6vz4si.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/auLAHytIAa3wOQvBBnWFw0a6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kVbjkarqphtkZKNmyneVzm4d.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/uNgCxxlWtd3dKBBC97tqLjGf.png?f=user_large)
/f/image/SZSnEPWwnZfMpoNaKQYd9jde.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G9UApYt8W7GIRgzWADBR4T2q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nvTWbQp6vjMtaaDwE93xm2My.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oTCIKHH7Eil69jKodZ4K3zf5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RjQwU3wEP9OQdWrCFuJQpE9u.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Yw4CeXCjvYbLyp2ZAUpRK8Il.png?f=fotoalbum_large)