Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:05
Klopt, elke verandering, en dus nieuwe start van de WP, geeft een ‘eeuwigheid’ een instabiele situatie waar het moeilijk is conclusies te trekken.
Wel vermoed ik ook een verband tussen hoge flow en defrost acties (meer/hoger) dan bij een lagere flow. Ik kan het alleen niet onderbouwen

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Eventjes een check met andere gebruikers. We hebben nu sinds maart zo'n Altherma 3R hangen met een 230L binnenunit, 8kw model. Klein beetje vloerverwarming hier en daar, maar voornamelijk radiatoren in huis. Die zijn wel van folie voorzien en onder één radiator hangen reeds van die ventilatoren die op hitte reageren (werkt prima lijkt het).

Huis is ~150m2. Mijn totaalverbruik tot nu toe in November 243kwh op dit moment waarvan 201 voor verwarmen en 42 voor warm water. Aanvoer is geloof ik max 35 graden in de leidingen en heet water 45 graden met een wekelijkse boost naar 60 graden. Ik heb destijds een beetje lopen tunen aan dat ding omdat de installateur hem gewoon als een soort veredelde CV had weggehangen met hele hoge aanvoertemps, dus nu is het moment van de waarheid aangebroken. Het is aardig koud de laatste tijd en nachtelijk soms onder nul. Ik merk dat de unit vaak hele lange tijd staat te draaien en daarbij relatief weinig stroom verbruikt (gemeten met de app van mijn laadpaal, die c-klemmen heeft). Volgens mij is dat de bedoeling van een warmtepomp dus dat lijkt ok.

Het gasverbruik voorheen zat tussen de 1000-1300 kuub per jaar afhankelijk van hoe hard we stookten (17-19 graden). Momenteel staat de binnentemperatuur gewoon permanent op 19.5 graden, aangezien we merken dat het 'andere' warmte is dan je van CV gewend bent. Die straalwarmte en die pieken waarop je de warmte echt voelt zijn weg, in plaats daarvan is het huis gewoon de hele dag hetzelfde en gek genoeg voelt dat soms koud.

Maar zijn dit een beetje normale waardes? We wonen in Emmen, Drenthe.

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:33

GJA

arnoldniessen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:55:

Niet helemaal, daarvoor had je awt 0.5 graad hoger moeten zetten.
Die snap ik niet? Kun je dat uitleggen?
arnoldniessen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:55:

Hoe kom je tot die conclusie? In de grafiek zie je vooral verschil in temperatuur en vochtigheid tussen nacht en dag. Plus dat je Daikin herstart is en dat kan het gedrag ook beinvloeden.
Is geen conclusie maar een gedachte (Ik denk dat). Wat ik denk te zien is dat de COP hoger is bij een lagere DT maar dat kan ook komen doordat ik alleen een lagere DT instel bij lagere belasting van de WP (buitentemperatuur >4 graden)

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:57
GJA schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:47:
[...]

Toevallig vandaag met de DT bezig geweest; dit is het resultaat:
Rond 11:00 heb ik de dt van 4 naar 5 gezet. Om 11:20 heb ik de aanvoertemperatuur 1 graad hoger gezet (want daarmee is het afgegeven vermogen weer gelijk).

[Afbeelding]

Ik denk dat de dt 4 een hogere COP geeft dan 5 maar in onze situatie kan de WP het niet bijbenen. Resultaat; hoge flow (max) en veel defrosts. Nu zie ik een lagere en stabielere flow en minder defrosts. Buitentemperatuur is ongeveer gelijk maar de luchtvochtigheid ligt wel 20% lager.

Ik denk dat ik bij temperaturen >4 graden de dt weer terugzet naar 4 of zelfs 3. Voor nu op 5.
Waarom kan de WP dit niet gewoon zelf bedenken?
Mijn laatste defrost was om 11:20 en daarna liep alles veel soepeler, ik denk dat vandaag geen goede testdag was omdat de temperatuur een beetje toenam en de RLV afnam - interessanter wordt de nacht.
Neemt niet weg dat de WP software wel wat slimmer zou mogen, al dat micromanagement van ons is leuke spielerei maar mag je van 'normale' mensen toch niet verwachten.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
GJA schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:43:
Die snap ik niet? Kun je dat uitleggen?
Als je van dT=4 naar dT=5 gaat en LWT verhoogt met 1, blijft retour gelijk, en is gemiddelde afgiftetemperatuur 0.5C hoger, dus je afgifte is hoger bij een niet nageregeld systeem.
maar dat kan ook komen doordat ik alleen een lagere DT instel bij lagere belasting van de WP (buitentemperatuur >4 graden)
Dat lijkt me een logischere verklaring. Het verschil in COP is te klein om op basis van een halve dag met veel andere variatie te kunnen zien wat het doet.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:35
arnoldniessen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:18:
[...]

Trapsgewijs openen lijkt me een goede oplossing. Of nog beter: alle 4 groepen langzaam openen als je naregeling dat mogelijk maakt. Veel was-gevulde afsluiters kun je met PWM aansturen.

[...]

De stille modus kun je op de hybride Daikins wel automatiseren via de P1/P2 interface, maar op veel full-E modellen helaas niet. Je kunt wel smart-grid aansturing gebruiken om te knijpen. Maar dat heeft als nadeel dat je AWT tijdelijk niet gehaald wordt, lijkt me beter de naregeling slimmer te sturen.
Dank! Ik ga eens verdiepen in wat PWM precies is en hoe het werkt. Ik kom het af en toe tegen in ESPHome achtige zaken en ik stuur alles nu aan middels een ESP32 met ESPHome i.c.m. een setje relais, 1 per groep.

• MrRobin
Helemaal eens hoor, maar ik zit nou eenmaal met een badkamer die een zeer kleine vloer lus lengte heeft en dus beperkte afgiftecapaciteit. Combineer dat met 2 buitenmuren (huis uit 2012, A+ energielabel) en geen andere verwarming aanwezig in de badkamer, maar wel een wens om die tussen de 20-21c te houden en ik kwam er al snel achter dat de wp gewoon 24/7 moet draaien op een bepaalde minimale LWT om de badkamer op temperatuur te houden. Daarbij bepaalt dus de badkamer of er warmte vraag is en dan was naregeling een werkbare oplossing. Los van de zoninval/oostenwind waar ik ook last van heb, is naregelen obv de stooklijn die nodig is voor de badkamer funest voor de mogelijkheid om te kunnen koelen in de zomer (maximale flow overal nodig dan). Maar dank voor de video's ik ga ze eens bekijken, hopelijk leer ik nog wat nieuws!

• MrRobin
danny.s schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:55:
[...]

Kan de stooklijn niet lager zodat je in de woonkamer je setpoint niet of zelden haalt?
Zie hierboven, nee dat kan dus helaas niet, omdat ik niet wil inleveren op badkamer comfort. Sterker nog, zelfs met de huidige temperaturen rond vriespunt gaan de overige 4 groepen die op naregeling staan slechts 3-4 uur per dag aan (meestal einde van de nacht). De rest van de tijd staan die dicht omdat het in de woonkamer steevast boven het setpoint (20.5) is en blijft, ik vermoed door die ene groep die 24/7 open staat.

• MrRobin
Pascal P schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:18:
[...]

Het eerste waar ik dan aan denk....betere isolatie. Als je binnentemp. zo gevoelig is voor temp. en weerschommelingen lijkt me daar wel wat te doen. Hoe zit het met je isolatie?
Volgens mij wel snor. alles bouw-af gemaakt, huis uit 2012. Alle muren zitten op Rc 4,14, alle ramen op 1,8Uw (uit het energielabel gehaald)

[ Voor 4% gewijzigd door MrRobin op 22-11-2025 20:19 ]

Pagina: 1 ... 159 160 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma