• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:28
Klopt, elke verandering, en dus nieuwe start van de WP, geeft een ‘eeuwigheid’ een instabiele situatie waar het moeilijk is conclusies te trekken.
Wel vermoed ik ook een verband tussen hoge flow en defrost acties (meer/hoger) dan bij een lagere flow. Ik kan het alleen niet onderbouwen

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Eventjes een check met andere gebruikers. We hebben nu sinds maart zo'n Altherma 3R hangen met een 230L binnenunit, 8kw model. Klein beetje vloerverwarming hier en daar, maar voornamelijk radiatoren in huis. Die zijn wel van folie voorzien en onder één radiator hangen reeds van die ventilatoren die op hitte reageren (werkt prima lijkt het).

Huis is ~150m2. Mijn totaalverbruik tot nu toe in November 243kwh op dit moment waarvan 201 voor verwarmen en 42 voor warm water. Aanvoer is geloof ik max 35 graden in de leidingen en heet water 45 graden met een wekelijkse boost naar 60 graden. Ik heb destijds een beetje lopen tunen aan dat ding omdat de installateur hem gewoon als een soort veredelde CV had weggehangen met hele hoge aanvoertemps, dus nu is het moment van de waarheid aangebroken. Het is aardig koud de laatste tijd en nachtelijk soms onder nul. Ik merk dat de unit vaak hele lange tijd staat te draaien en daarbij relatief weinig stroom verbruikt (gemeten met de app van mijn laadpaal, die c-klemmen heeft). Volgens mij is dat de bedoeling van een warmtepomp dus dat lijkt ok.

Het gasverbruik voorheen zat tussen de 1000-1300 kuub per jaar afhankelijk van hoe hard we stookten (17-19 graden). Momenteel staat de binnentemperatuur gewoon permanent op 19.5 graden, aangezien we merken dat het 'andere' warmte is dan je van CV gewend bent. Die straalwarmte en die pieken waarop je de warmte echt voelt zijn weg, in plaats daarvan is het huis gewoon de hele dag hetzelfde en gek genoeg voelt dat soms koud.

Maar zijn dit een beetje normale waardes? We wonen in Emmen, Drenthe.

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-01 12:42

GJA

arnoldniessen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:55:

Niet helemaal, daarvoor had je awt 0.5 graad hoger moeten zetten.
Die snap ik niet? Kun je dat uitleggen?
arnoldniessen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:55:

Hoe kom je tot die conclusie? In de grafiek zie je vooral verschil in temperatuur en vochtigheid tussen nacht en dag. Plus dat je Daikin herstart is en dat kan het gedrag ook beinvloeden.
Is geen conclusie maar een gedachte (Ik denk dat). Wat ik denk te zien is dat de COP hoger is bij een lagere DT maar dat kan ook komen doordat ik alleen een lagere DT instel bij lagere belasting van de WP (buitentemperatuur >4 graden)

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:17
GJA schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:47:
[...]

Toevallig vandaag met de DT bezig geweest; dit is het resultaat:
Rond 11:00 heb ik de dt van 4 naar 5 gezet. Om 11:20 heb ik de aanvoertemperatuur 1 graad hoger gezet (want daarmee is het afgegeven vermogen weer gelijk).

[Afbeelding]

Ik denk dat de dt 4 een hogere COP geeft dan 5 maar in onze situatie kan de WP het niet bijbenen. Resultaat; hoge flow (max) en veel defrosts. Nu zie ik een lagere en stabielere flow en minder defrosts. Buitentemperatuur is ongeveer gelijk maar de luchtvochtigheid ligt wel 20% lager.

Ik denk dat ik bij temperaturen >4 graden de dt weer terugzet naar 4 of zelfs 3. Voor nu op 5.
Waarom kan de WP dit niet gewoon zelf bedenken?
Mijn laatste defrost was om 11:20 en daarna liep alles veel soepeler, ik denk dat vandaag geen goede testdag was omdat de temperatuur een beetje toenam en de RLV afnam - interessanter wordt de nacht.
Neemt niet weg dat de WP software wel wat slimmer zou mogen, al dat micromanagement van ons is leuke spielerei maar mag je van 'normale' mensen toch niet verwachten.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
GJA schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:43:
Die snap ik niet? Kun je dat uitleggen?
Als je van dT=4 naar dT=5 gaat en LWT verhoogt met 1, blijft retour gelijk, en is gemiddelde afgiftetemperatuur 0.5C hoger, dus je afgifte is hoger bij een niet nageregeld systeem.
maar dat kan ook komen doordat ik alleen een lagere DT instel bij lagere belasting van de WP (buitentemperatuur >4 graden)
Dat lijkt me een logischere verklaring. Het verschil in COP is te klein om op basis van een halve dag met veel andere variatie te kunnen zien wat het doet.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:13
arnoldniessen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:18:
[...]

Trapsgewijs openen lijkt me een goede oplossing. Of nog beter: alle 4 groepen langzaam openen als je naregeling dat mogelijk maakt. Veel was-gevulde afsluiters kun je met PWM aansturen.

[...]

De stille modus kun je op de hybride Daikins wel automatiseren via de P1/P2 interface, maar op veel full-E modellen helaas niet. Je kunt wel smart-grid aansturing gebruiken om te knijpen. Maar dat heeft als nadeel dat je AWT tijdelijk niet gehaald wordt, lijkt me beter de naregeling slimmer te sturen.
Dank! Ik ga eens verdiepen in wat PWM precies is en hoe het werkt. Ik kom het af en toe tegen in ESPHome achtige zaken en ik stuur alles nu aan middels een ESP32 met ESPHome i.c.m. een setje relais, 1 per groep.

• MrRobin
Helemaal eens hoor, maar ik zit nou eenmaal met een badkamer die een zeer kleine vloer lus lengte heeft en dus beperkte afgiftecapaciteit. Combineer dat met 2 buitenmuren (huis uit 2012, A+ energielabel) en geen andere verwarming aanwezig in de badkamer, maar wel een wens om die tussen de 20-21c te houden en ik kwam er al snel achter dat de wp gewoon 24/7 moet draaien op een bepaalde minimale LWT om de badkamer op temperatuur te houden. Daarbij bepaalt dus de badkamer of er warmte vraag is en dan was naregeling een werkbare oplossing. Los van de zoninval/oostenwind waar ik ook last van heb, is naregelen obv de stooklijn die nodig is voor de badkamer funest voor de mogelijkheid om te kunnen koelen in de zomer (maximale flow overal nodig dan). Maar dank voor de video's ik ga ze eens bekijken, hopelijk leer ik nog wat nieuws!

• MrRobin
danny.s schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:55:
[...]

Kan de stooklijn niet lager zodat je in de woonkamer je setpoint niet of zelden haalt?
Zie hierboven, nee dat kan dus helaas niet, omdat ik niet wil inleveren op badkamer comfort. Sterker nog, zelfs met de huidige temperaturen rond vriespunt gaan de overige 4 groepen die op naregeling staan slechts 3-4 uur per dag aan (meestal einde van de nacht). De rest van de tijd staan die dicht omdat het in de woonkamer steevast boven het setpoint (20.5) is en blijft, ik vermoed door die ene groep die 24/7 open staat.

• MrRobin
Pascal P schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:18:
[...]

Het eerste waar ik dan aan denk....betere isolatie. Als je binnentemp. zo gevoelig is voor temp. en weerschommelingen lijkt me daar wel wat te doen. Hoe zit het met je isolatie?
Volgens mij wel snor. alles bouw-af gemaakt, huis uit 2012. Alle muren zitten op Rc 4,14, alle ramen op 1,8Uw (uit het energielabel gehaald)

[ Voor 4% gewijzigd door MrRobin op 22-11-2025 20:19 ]

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:03
Sinds mei hebben wij ook een Altherma. Afgelopen weken draaide hij heel mooi, maar de afgelopen dagen had ie het een beetje zwaar. Aan welke knoppen kan ik draaien om het verbruik te verminderen (bv het hoge aantal defrosts/BUH gebruik)? Wat info:
  • gerenoveerde jaren 70 woning, met behoorlijke na-isolatie (vloer Rc=4, dak Rc=6, spouw Rc=2, overal HR++(+) glas
  • vorig jaar zo'n 1100 m3 gas gestookt
  • afgifte 100 m2 vv op begane grond, totaal 190 m2 woonoppervlakte (boven airco's)
  • gewenste binnentemperatuur 20 graden
Instellingen, gestart met:
  • Stooklijn -10 -> 33 en 10 -> 27
  • Delta t = 5, verder alles standaard laten staan, dus
  • Overshoot = 2
  • Modulatie = 0
  • offset = 0
Ik zag ma/di/wo redelijk wat defrosts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LadE7oN7CoRy6dcRu-wGPGol1bM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clI0b4ckoS55G9qiZnY6w7NG.png?f=fotoalbum_large

Ik had het idee dat de wp het niet te zwaar had dus ik hoopte met het verlagen van de stooklijn (-10 -> 29 en 10 -> 26) en delta t (naar 3) een rustiger verloop te krijgen, dit heb ik donderdagavond doorgevoerd. Echter kreeg ik vr/za alleen maar meer defrosts en BUH gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyZImnF7wjWutFDASSjfDIaoSz4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/skvu3TirJPMx5LYWm2UOVcid.png?f=fotoalbum_large
Kan natuurlijk ook te maken hebben met de buitentemperatuur/vochtigheid, maar ik was benieuwd of dit normaal verbruik is, of wat ik kan aanpassen? Lagere flow, hogere delta t?

Hieronder nog een totaaloverzicht qua verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SyKSHksIrWJXvzKXupg-jrNVts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MwbapKtDgN4z9sGN6ZtRV5K.png?f=fotoalbum_large
Ik heb donderdag uit de grafieken gehaald want we hadden een KPN storing dus weinig logging

[ Voor 8% gewijzigd door Stanvv op 22-11-2025 22:15 ]

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-01 14:26
Stanvv schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:26:
Sinds mei hebben wij ook een Altherma. Afgelopen weken draaide hij heel mooi, maar de afgelopen dagen had ie het een beetje zwaar. Aan welke knoppen kan ik draaien om het verbruik te verminderen (bv het hoge aantal defrosts/BUH gebruik)? Wat info:
  • gerenoveerde jaren 70 woning, met behoorlijke na-isolatie (vloer Rc=4, dak Rc=6, spouw Rc=2, overal HR++(+) glas
  • vorig jaar zo'n 1100 m3 gas gestookt
  • afgifte 100 m2 vv op begane grond
  • gewenste binnentemperatuur 20 graden
Instellingen, gestart met:
  • Stooklijn -10 -> 33 en 10 -> 27
  • Delta t = 5, verder alles standaard laten staan, dus
  • Overshoot = 2
  • Modulatie = 0
  • offset = 0
Ik zag ma/di/wo redelijk wat defrosts
[Afbeelding]

Ik had het idee dat de wp het niet te zwaar had dus ik hoopte met het verlagen van de stooklijn (-10 -> 29 en 10 -> 26) en delta t (naar 3) een rustiger verloop te krijgen, dit heb ik donderdagavond doorgevoerd. Echter kreeg ik vr/za alleen maar meer defrosts en BUH gebruik:

[Afbeelding]

Kan natuurlijk ook te maken hebben met de buitentemperatuur/vochtigheid, maar ik was benieuwd of dit normaal verbruik is, of wat ik kan aanpassen? Lagere flow, hogere delta t?

Hieronder nog een totaaloverzicht qua verbruik:
[Afbeelding]
Ik heb donderdag uit de grafieken gehaald want we hadden een KPN storing dus weinig logging
Is niet echt iets over te zeggen, ieder huis en afgifte zijn anders.

Hier 150m² woning uit 1979, volledige verduurzaamd. Vloerverwarming en Jaga strada hybrid convectoren.

24/7 op 21° . Weersafhankelijk stooklijn, offset 1, hellingshoek stooklijn 1.1. Delta t 4.

COP van 4,2.
Werkt voor ons huis het beste, maar deze gegevens heb jij niets aan, jullie huis is weer totaal anders.

• arnoldniessen
Stanvv schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:26:
Aan welke knoppen kan ik draaien om het verbruik te verminderen (bv het hoge aantal defrosts/BUH gebruik)?
Defrosts horen er nu eenmaal bij. Als je AWT lager zet, verbetert het rendement, dus wordt het koelrooster nog ietsje kouder, wat iets meer defrosts geeft. Mogelijk dat er nog andere aspecten meespelen.

En je retour zit vaker onder de 25C, wat meer BUH gebruik geeft. BUH betekent COP=1, maar een lagere AWT betekent ook een iets hogere COP, dus die twee effecten vallen deels tegen elkaar weg. Je zult veel preciezer moeten meten of het dan wel of niet voordelig is.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@arnoldniessen Interessant dat Daikin ervoor heeft gekozen altijd? bij retourtemperaturen < 25°C tijdens een defrost de BUH bij te schakelen. Bij mijn Vaillant heb ik dit (bijna) nooit gezien en mijn retourtemperaturen zitten meestal onder de 25 °C en tijdens een defrost soms onder de 20 °C.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:08
Is het eigenlijk gevaarlijk als je defrosts krijgt met een beetje open bypass en je verder niet zoveel lussen open hebt staan? Of komt hij dan wel aan zijn minimale flow? Hoe nauw luistert dat?

• arnoldniessen
dunklefaser schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:06:
@arnoldniessen Interessant dat Daikin ervoor heeft gekozen altijd? bij retourtemperaturen < 25°C tijdens een defrost de BUH bij te schakelen. Bij mijn Vaillant heb ik dit (bijna) nooit gezien [..].
Ik snap het ook niet echt, tegen de tijd dat het BUH-verwarmde water terugkomt als retour is de defrost al lang voorbij.

• arnoldniessen
Atomius schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:21:
Is het eigenlijk gevaarlijk als je defrosts krijgt met een beetje open bypass en je verder niet zoveel lussen open hebt staan? Of komt hij dan wel aan zijn minimale flow? Hoe nauw luistert dat?
Niet als je voldoende water-inhoud in je systeem hebt, Daikin noemt een minimale hoeveelheid. Je komt wel aan de minimale flow toe, maar het risico bij een korte lus is wel dat het water meer dan 1x afkoelt. Dan is de BUH bij defrost wel nuttig, al compenseert het maar een deel - een defrost is hier kortstondig -12kW en de BUH is maar 3kW.

• mawashigeri
MrRobin schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:12:
Helemaal eens hoor, maar ik zit nou eenmaal met een badkamer die een zeer kleine vloer lus lengte heeft en dus beperkte afgiftecapaciteit. Combineer dat met 2 buitenmuren (huis uit 2012, A+ energielabel) en geen andere verwarming aanwezig in de badkamer, maar wel een wens om die tussen de 20-21c te houden en ik kwam er al snel achter dat de wp gewoon 24/7 moet draaien op een bepaalde minimale LWT om de badkamer op temperatuur te houden. Daarbij bepaalt dus de badkamer of er warmte vraag is en dan was naregeling een werkbare oplossing. Los van de zoninval/oostenwind waar ik ook last van heb, is naregelen obv de stooklijn die nodig is voor de badkamer funest voor de mogelijkheid om te kunnen koelen in de zomer (maximale flow overal nodig dan). Maar dank voor de video's ik ga ze eens bekijken, hopelijk leer ik nog wat nieuws!
Is het echt nodig om de badkamer altijd op temperatuur te houden? Bij ons heeft 'ie dezelfde temperatuur als de hele bovenverdieping en voor dat kwartiertje/halfuurtje dat er werkelijk warmte willen zet ik dan een COP=1 verwarmer aan van 1-2kW. In praktijk is het zelfs maar zo'n 10min per dag.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-01 13:59
Atomius schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:21:
Als je de minimale flow niet haalt, krijg je een storing. Heb ik al eens gehad.
Dus je bypass en beperkt aantal lussen zou de flow moeten halen die nodig is.

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-01 22:51
danny.s schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:07:
[...]

5gr verlies op 24u is niet heel gek toch?

Mbt pendelen: waar heb je de overregeling op staan?
@danny.s
Ik meen dat de daikin monteur mij destijds een gezegd heeft dat deze maximaal 2.5 mag afkoelen in 24 uur.
Overregeling staat op 4.

@mawashigeri
Het klopt dan weel weer idd dat de afname mooi gelijkmatig is en geen vreemde pieken te zien zijn.

@piieter
300l

Wat mij verder ook opvalt is dat de flow continue zo tussen de 20 en 35l/min schommelt, dit zorgt voor best wel wat stromingsgeluid en geluid van de wand binnenunit (welke zich naast mijn slaapkamer bevindt).
Is dit niet omlaag te krijgen?
Verder draait hij op dit moment mijn inziens eigenlijk best wel stabiel, maar met een hogere aanvoertemperatuur dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1CFUvfAUje7xmDUaGH9SBkercU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRikU8OuqF3xfH2aGXwzK0XY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSU3oUdAfDVdrkKcesIX7Dai8Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PgyZW3bkMpyLiy02prB1sD6.jpg?f=fotoalbum_large

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Drommels75 hier ook last van, dus pompbeperking ingeschakeld op max 80%. Daarmee zijn de stromingsgeluiden weg.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-01 22:51
TKroon schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:09:
@Drommels75 hier ook last van, dus pompbeperking ingeschakeld op max 80%. Daarmee zijn de stromingsgeluiden weg.
Staat hier op 80% bij monstername, of heb jij deze gewoon op 80%.
Volgens handleiding wordt dan de vereiste delta T en comfort niet gegarandeerd.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:58
GJA schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:12:
[...]
Om hier in te duiken heb ik een leiding naar buiten gelegd met 5 sproeikopjes en een waterklep die via Homa Assistant aan te sturen is. De eerste resultaten waren wisselend. De waterstraal moet echt wel "body" hebben om genoeg energie over te brengen waarmee het ijs smelt. Een gieter met water gaf beter resultaat... Maar ja, om nu elke x naar buiten te lopen met een gieter....
Goed, tl/dr: leiding bevriest, sproeiers zijn niet optimaal want te kleine straaltjes, gieter werkt beter maar gaan we niet doen. #end
Ben inmiddels al wat verder met mijn anti-defrost systeem. Ik had eerst te weinig gaatjes geboord in de slang waardoor een deel niet goed ontdooide. Nu heb ik om de 5 mm een gaatje van 1,5mm geboord en sproeit ie gelijkmatiger.
De on-time van 1 naar 2 minuten gezet, ook weer om beter te ontdooien.

Als trigger heb ik de lamellen temperatuur op -2,5 °C. En een minimum wachttijd van 15 minuten tussen de sproei beurten.

Het werkt best wel goed, maar ik probeer nog verder te optimaliseren, want ik wil met zo min mogelijk water werken. Kortom, nog volop in ontwikkeling.

Op het middelste plaatje is ie net begonnen met sproeien. Laatste plaatje is ie klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6g_DGllAWDjJl1SXcn61FqNqFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1vq3B4OnM3SmxuI1ahTb1vC.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-01 10:26
Pim57 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:08:
[...]

Ben inmiddels al wat verder met mijn anti-defrost systeem. Ik had eerst te weinig gaatjes geboord in de slang waardoor een deel niet goed ontdooide. Nu heb ik om de 5 mm een gaatje van 1,5mm geboord en sproeit ie gelijkmatiger.

Als trigger heb ik de lamellen temperatuur op -2,5 °C. En een minimum wachttijd van 15 minuten tussen de sproei beurten.

Het werkt best wel goed, maar ik probeer nog verder te optimaliseren, want ik wil met zo min mogelijk water werken. Kortom, nog volop in ontwikkeling.

Op het middelste plaatje is ie net begonnen met sproeien. Laatste plaatje is ie klaar.

[Afbeelding]
Interessante ontwikkeling!
Kun je ook al merken dat je minder energie kwijt bent per defrost en vriezen de gaatjes van je sproeisysteem niet dicht?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• GJA

GJA

Pim57 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:08:
[...]

[Afbeelding]
Mooi!

Hoe zorg je ervoor dat je sproei installatie niet bevriest?
En hoe meet je die lamellen temperatuur?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• Pim57
GJA schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:41:
[...]

Mooi!

Hoe zorg je ervoor dat je sproei installatie niet bevriest?
En hoe meet je die lamellen temperatuur?
De slang hangt in een lus en op het laagste punt heb ik een 1,5 mm gaatje geboord zodat de slang leegloopt na gebruik.

De lamellen temperatuur meet ik met de P1P2 MQTT bridge van Arnold sensor.p1p2_024_t1_temperature_refrigerant_2

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Drommels75 schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:20:
[...]

Staat hier op 80% bij monstername, of heb jij deze gewoon op 80%.
Volgens handleiding wordt dan de vereiste delta T en comfort niet gegarandeerd.
Deze heb ik op 80% inderdaad, dus niet alleen bij monstername. Ik begrijp dat niet alles gegarandeerd kan worden, maar het werkt hier al jaren uitstekend. Bij lage aanvoertemperaturen haal ik de delta T van 3 ook makkelijk.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• piieter
Pim57 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:46:
[...]

De slang hangt in een lus en op het laagste punt heb ik een 1,5 mm gaatje geboord zodat de slang leegloopt na gebruik.

De lamellen temperatuur meet ik met de P1P2 MQTT bridge van Arnold sensor.p1p2_024_t1_temperature_refrigerant_2
Wat slim!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• mawashigeri

Bij ESPaltherma zal dat de 'Heat exchanger mid temp.' zijn - mooie ontwikkeling! Ben zeer benieuwd of/hoe het werkt als het hard vriest, maar eigenlijk maakt dat veel minder uit omdat het aantal defrosts dan typisch ook niet zo hoog is.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:28
Heeft iemand een Homey gekoppeld aan de Daikin Altherma 3 zonder ESPAltherma?
Ik ben verbaasd dat daarin de vertrekwater temperatuur wordt weergegeven, die niet in Onecta zit. Heeft iemand een goede tip welke app te gebruiken? Bedankt.

• GJA

GJA

[...]

Spuit er geen water uit het afvoergaatje tijdens het sproeien?
En hoe kom je tot de -2 voor temperature_refrigerant_2? Ik zie die bij mij best wisselen voordat hij de defrost inzet. Maar altijd ver beneden de -2; eerder -5 of -6.

• Pim57
GJA schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:48:
[...]

Spuit er geen water uit het afvoergaatje tijdens het sproeien?
En hoe kom je tot de -2 voor temperature_refrigerant_2? Ik zie die bij mij best wisselen voordat hij de defrost inzet. Maar altijd ver beneden de -2; eerder -5 of -6.
Ja daar spuit ook water uit, maar het is één van de honderd gaatjes. De slang loopt nog verder door (buiten beeld op de foto) en volgt de ronding van de lamellen.

Ik ben nog volop aan het testen. Die -2 heb ik al vervangen door andere waarden. Echter lijkt het erop dat ik de snelheid van temperatuur verandering moet hebben als trigger. Nog even puzzelen in Homeassistant hoe ik dat kan doen.
Als de temperatuur binnen 3 minuten 2 graden zakt, moet de sproeier aan. (Denk/hoop ik!?)

• arnoldniessen
Pim57 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:07:
Als de temperatuur binnen 3 minuten 2 graden zakt, moet de sproeier aan. (Denk/hoop ik!?)
Of als verschil refrigerant-buitentemperatuur te groot is?

• Atomius
arnoldniessen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:32:
[...]

Niet als je voldoende water-inhoud in je systeem hebt, Daikin noemt een minimale hoeveelheid. Je komt wel aan de minimale flow toe, maar het risico bij een korte lus is wel dat het water meer dan 1x afkoelt. Dan is de BUH bij defrost wel nuttig, al compenseert het maar een deel - een defrost is hier kortstondig -12kW en de BUH is maar 3kW.
Weet je dat zeker? Want wat is precies de minimaal benodigde flow voor een defrost? Ik heb namelijk maar 3 slaapkamers van in totaal 2L/min permanent openstaan en dus de bypass op standje 2 (van de 7?). Wat daar aan flow doorheen gaat weet ik niet. Maar jij zegt dit alles bij elkaar is voldoende om te voorkomen dat je zo'n 7H-01 storing krijgt?

• Pim57
arnoldniessen schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:15:
[...]

Hier een plaatje met buiten- en lamellen temperatuur. Bovenste balk toont de defrosts.

De trigger is volgens mij de snelheid van de temperatuur daling. En lamellen onder de -2° C, want ik heb ook wel defrosts bij -2,5°C en -4° C gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TSxVuT3idxf0ZQR8qddurxupQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IINIkDgxglq9mKM7bhJJosn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 23-11-2025 19:30 ]

• danny.s
Atomius schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:19:
[...]

Weet je dat zeker? Want wat is precies de minimaal benodigde flow voor een defrost? Ik heb namelijk maar 3 slaapkamers van in totaal 2L/min permanent openstaan en dus de bypass op standje 2 (van de 7?). Wat daar aan flow doorheen gaat weet ik niet. Maar jij zegt dit alles bij elkaar is voldoende om te voorkomen dat je zo'n 7H-01 storing krijgt?
In de handleiding staat de minimum ‘vereiste’ flow. Ik gok dat dit flow is die nodig is voor defrost. Voor mij model (de 4kW) is dit volgens mij 12L/min. En gezien de 4-6-8 dezelfde buiten unit is, gok ik dat dit voor de 6 en 8 hetzelfde is

• arnoldniessen
Atomius schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:19:
De bypass stand bepaalt wanneer hij open gaat, niet hoeveel hij knijpt, de bypass zou de volle flow aan moeten kunnen voor het geval alles verder dicht staat. Maar eigenlijk zou je zonder bypass moeten werken en genoeg open moeten zetten.

• arnoldniessen
Pim57 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:26:
De trigger is volgens mij de snelheid van de temperatuur daling. En lamellen onder de -2° C, want ik heb ook wel defrosts bij -2,5°C en -4° C gezien.
Ik zie hier ook wel dat hij defrost zonder dat er een daling te zien is (defrost is dan echt niet nodig) of dat hij heel ver daalt zonder te defrosten. Maar ik heb ook begrepen dat het defrost-algoritme later aangepast is, mijn hybride is van 2015, en de EBLA doet het veel beter. Een rechte daling is wel een goede indicator van helemaal dichtgevroren zijn, eigenlijk is de defrost dan al te laat.

• GJA

GJA

arnoldniessen schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:15:
[...]

Is er ook een sensor voor het toerental van de ventilator? Als je naast de buitenunit staat hoor je het toerental van de ventilator namelijk oplopen. Het laatste beetje opening tussen de lamellen lijkt heel snel dicht te vriezen. Misschien een soort sneeuwval effect.
Als je het ijs laat smelten met water hoor je de ventilator ook weer zakken in toerental.

• mawashigeri
Ja daar spuit ook water uit, maar het is één van de honderd gaatjes. De slang loopt nog verder door (buiten beeld op de foto) en volgt de ronding van de lamellen.

Ik ben nog volop aan het testen. Die -2 heb ik al vervangen door andere waarden. Echter lijkt het erop dat ik de snelheid van temperatuur verandering moet hebben als trigger. Nog even puzzelen in Homeassistant hoe ik dat kan doen.
Voor zover ik gezien heb gaat defrost beginnen als het verschil tussen buitentemperatuur en die andere meting boven de 9 graden gaat. Zodra dat verschil groter wordt dan 6 of 7 graden weet je al hoe het gaat aflopen, meestal binnen 5 minuten.

• mawashigeri
GJA schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:35:
Is er ook een sensor voor het toerental van de ventilator? Als je naast de buitenunit staat hoor je het toerental van de ventilator namelijk oplopen. Het laatste beetje opening tussen de lamellen lijkt heel snel dicht te vriezen. Misschien een soort sneeuwval effect.
Als je het ijs laat smelten met water hoor je de ventilator ook weer zakken in toerental.
Ik zie geen verschil in de ventilatorsnelheid; dit zijn de temperatuurverschillen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlJrhpOuye2Y0GUINHab_rrcMCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pgxdphRdI1BSPBLdIQru6p7m.png?f=fotoalbum_large
en de ventilator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBjIIEdblCh0ks4HiflbI91D2Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/855iFXcBMWG4X9WWlSP1ob58.png?f=fotoalbum_large
Dit is volgens mij rauwe data, ik heb me er nooit in verdiept hoe je het omrekent naar iets nuttigs!

• GJA

GJA

mawashigeri schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:22:
[...]

Ik zie geen verschil in de ventilatorsnelheid; dit zijn de temperatuurverschillen
[Afbeelding]
en de ventilator
[Afbeelding]
Dit is volgens mij rauwe data, ik heb me er nooit in verdiept hoe je het omrekent naar iets nuttigs!
Die rps lijkt me meer iets van de compressor?

• arnoldniessen
Als je naast de buitenunit staat hoor je het toerental van de ventilator namelijk oplopen.
Is dat niet de compressor die steeds harder moet werken?

• GJA

GJA

arnoldniessen schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:56:
[...]

Is dat niet de compressor die steeds harder moet werken?
Het is echt het geluid van het weer aan kunnen zuigen van lucht. Je hoort het direct zodra er weer openingen ontstaan in het ijs tussen de lamellen. Je ziet het niet terug in de rps waarde.

• Atomius
arnoldniessen schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:20:
[...]

De bypass stand bepaalt wanneer hij open gaat, niet hoeveel hij knijpt, de bypass zou de volle flow aan moeten kunnen voor het geval alles verder dicht staat. Maar eigenlijk zou je zonder bypass moeten werken en genoeg open moeten zetten.
Dus als deze draaiknop-bypass op stand 2 staat betekent dat alleen dat hij bij een bepaalde druk volledig opengaat?

Dus is het volledig veilig voor de benodigde flow bij defrosts om een paar groepen (niet voldoende) open te hebben staan en daarnaast je bypass op 2?

Ik lees elders namelijk dat deze bypass zou beschermen tegen te hoge druk maar niet tegen een te lage flow. Maar dat klopt dan dus niet volgens jou?

• danny.s
Atomius schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:13:
[...]

Dus als deze draaiknop-bypass op stand 2 staat betekent dat alleen dat hij bij een bepaalde druk volledig opengaat?

Dus is het volledig veilig voor de benodigde flow bij defrosts om een paar groepen (niet voldoende) open te hebben staan en daarnaast je bypass op 2?

Ik lees elders namelijk dat deze bypass zou beschermen tegen te hoge druk maar niet tegen een te lage flow. Maar dat klopt dan dus niet volgens jou?
Je zou het makkelijk kunnen testen. Even de groepen dicht draaien/forceren die tijdens een defrost dicht kunnen staan, en dan even het ontluchtingsprogramma draaien. Die toont de flow van dat moment. Als je boven de 12l/min zit, weet je dat de bypass voldoende flow door laat.

Maar zelfs als hij voldoende flow doorlaat, is het volume van het water mogelijk wel erg klein, en het water mogelijk heel snel koud. Geen idee of hij dat dan volledig met de BUH kan compenseren.

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik blijf nog steeds rommelen met de wp. Na de koude dagen van afgelopen week zit de kou nog in het huis (slaapkamers boven woonkamer). Nu is de buitentemperatuur weer wat hoger en gaat logischerwijs de AWT omlaag, maar is nu niet toereikend. De kamerthermostaat blijft op 19.7 hangen met setpoint 20.0.
Ik heb modulatie aangezet met max 4 graden, maar lijkt niks te doen. De handleiding legt niet uit hoe modulatie precies werkt. Bij welk temperatuursverschil tussen setpoint en gemeten kamertemperatuur begint modulatie te werken? En hoe werkt het dan precies?

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-01 18:33
HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:39:
Eventjes een check met andere gebruikers. We hebben nu sinds maart zo'n Altherma 3R hangen met een 230L binnenunit, 8kw model. Klein beetje vloerverwarming hier en daar, maar voornamelijk radiatoren in huis. Die zijn wel van folie voorzien en onder één radiator hangen reeds van die ventilatoren die op hitte reageren (werkt prima lijkt het).

Huis is ~150m2. Mijn totaalverbruik tot nu toe in November 243kwh op dit moment waarvan 201 voor verwarmen en 42 voor warm water. Aanvoer is geloof ik max 35 graden in de leidingen en heet water 45 graden met een wekelijkse boost naar 60 graden. Ik heb destijds een beetje lopen tunen aan dat ding omdat de installateur hem gewoon als een soort veredelde CV had weggehangen met hele hoge aanvoertemps, dus nu is het moment van de waarheid aangebroken. Het is aardig koud de laatste tijd en nachtelijk soms onder nul. Ik merk dat de unit vaak hele lange tijd staat te draaien en daarbij relatief weinig stroom verbruikt (gemeten met de app van mijn laadpaal, die c-klemmen heeft). Volgens mij is dat de bedoeling van een warmtepomp dus dat lijkt ok.

Het gasverbruik voorheen zat tussen de 1000-1300 kuub per jaar afhankelijk van hoe hard we stookten (17-19 graden). Momenteel staat de binnentemperatuur gewoon permanent op 19.5 graden, aangezien we merken dat het 'andere' warmte is dan je van CV gewend bent. Die straalwarmte en die pieken waarop je de warmte echt voelt zijn weg, in plaats daarvan is het huis gewoon de hele dag hetzelfde en gek genoeg voelt dat soms koud.

Maar zijn dit een beetje normale waardes? We wonen in Emmen, Drenthe.
Moeilijk te zeggen daar elk systeem weer anders wertkt en elk huis anders is. Als je je temperatuur haalt en je WP draait op een bepaald vermogen (liefst zo laag mogelijke) en draait continu dan ben je in mijn ogen gewoon goed bezig. Wat je wilt voorkomen is pendelen of je huis niet warm krijgen omdat je aanvoertemperaturen te laag zijn.
Hier is deze maan 153kWh verbruikt door de WP maar betreft een gezin van 4, 140m2 woonopp. waaran 60m2 vvw 230 liter boiler.
WP draait bij deze buitentemperaturen van afgelopen week op ongeveer 26 graden aanvoertemperatuur, dat werkt hier prima. Lange runs met af en toe een defrost. Woonkamer temp ingesteld op 20 graden en dat red die makkelijk maar houd de temperatuur ook goed stabiel.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-01 18:33
[...]

Hoe zorg je ervoor dat het water wat je gebruikt ontkalkt is? In principe zet kalk uit het drinkwater zich af aan vaste materialen, zelfs als je ontdooit. Als je dus regelmatig een defrost op deze manier doet zal zich heel snel kalk afzetten op de condensor. Weet je zeker dat het water wat je erop spuit over de hele condensor loopt dus tot aan de ventilator?
De reden van mijn vraag is dat als oud koelmonteur we dit wel eens tegenkwamen. Dit tijdens de warme dagen van het jaar met de airco op koelen. Dit was dan meer omdat men meer vermogen uit de condensor kreeg (dacht men, maar de werkelijke reden was te weinig koudemiddel). Daarbij troffen we condensoren aan die tot aan de helft kalkafzetting hadden en de andere helft niet. Het gevolg daarvan is dat het systeem meer energie gaat verbruiken en dat tikt wel aan na verloop van tijd.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• piieter
nodri2000 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:54:
[...]

Hoe zorg je ervoor dat het water wat je gebruikt ontkalkt is? In principe zet kalk uit het drinkwater zich af aan vaste materialen, zelfs als je ontdooit. Als je dus regelmatig een defrost op deze manier doet zal zich heel snel kalk afzetten op de condensor. Weet je zeker dat het water wat je erop spuit over de hele condensor loopt dus tot aan de ventilator?
De reden van mijn vraag is dat als oud koelmonteur we dit wel eens tegenkwamen. Dit tijdens de warme dagen van het jaar met de airco op koelen. Dit was dan meer omdat men meer vermogen uit de condensor kreeg (dacht men, maar de werkelijke reden was te weinig koudemiddel). Daarbij troffen we condensoren aan die tot aan de helft kalkafzetting hadden en de andere helft niet. Het gevolg daarvan is dat het systeem meer energie gaat verbruiken en dat tikt wel aan na verloop van tijd.
Mocht er kalkaanslag ontstaan in de loop van de tijd, zou het dan mogelijk zijn om dit met natuurazijn of schoonmaakazijn weer ongedaan te maken?

• mawashigeri
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:34:
Ik blijf nog steeds rommelen met de wp. Na de koude dagen van afgelopen week zit de kou nog in het huis (slaapkamers boven woonkamer). Nu is de buitentemperatuur weer wat hoger en gaat logischerwijs de AWT omlaag, maar is nu niet toereikend. De kamerthermostaat blijft op 19.7 hangen met setpoint 20.0.
Ik heb modulatie aangezet met max 4 graden, maar lijkt niks te doen. De handleiding legt niet uit hoe modulatie precies werkt. Bij welk temperatuursverschil tussen setpoint en gemeten kamertemperatuur begint modulatie te werken? En hoe werkt het dan precies?
Modulatie helpt vooral om tijdelijke overshoot toe te staan (bv. even wat zon in de kamer) rondom je evenwichtspunt (20 graden dus in jouw geval) en dan de machine terug te regelen maar niet uit te zetten.
Als je de temperatuur omhoog wil krijgen moet je de AWT omhoog zetten, dat kan op meerdere manieren
1. Stooklijn helling aanpassen via machineinstellingen
2. Stooklijn tijdelijk omhoog via Onecta app
3. "Verhoging rondom nul" aanzetten via machineinstellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8V_8GmYxbuj3Lve0HtI6UY7a8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJKwC8VGXLBQ71t4S2EUkrOH.png?f=fotoalbum_large

De eerste en snelste test is de Onecta App, die werkt vrijwel direct en je kan het per graad instellen.
Nadat de stooklijn omhoog is duurt het wel lang voordat je het resultaat gaat voelen, dat kan makkelijk een halve/hele dag duren afhankelijk van je afgiftesysteem.

• MrMalice
mawashigeri schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:08:
[...]

Modulatie helpt vooral om tijdelijke overshoot toe te staan (bv. even wat zon in de kamer) rondom je evenwichtspunt (20 graden dus in jouw geval) en dan de machine terug te regelen maar niet uit te zetten.
Als je de temperatuur omhoog wil krijgen moet je de AWT omhoog zetten, dat kan op meerdere manieren

[Afbeelding]

De eerste en snelste test is de Onecta App, die werkt vrijwel direct en je kan het per graad instellen.
Nadat de stooklijn omhoog is duurt het wel lang voordat je het resultaat gaat voelen, dat kan makkelijk een halve/hele dag duren afhankelijk van je afgiftesysteem.
Dank voor je antwoord. Ik snap alleen niet waarom modulatie niet werkt. In de handleiding staat juist dat modulatie ervoor is om exact de setpoint te bereiken. Is 0.3 graad exact genoeg volgens Daikin?

Ik snap dat ik de AWT met de app kan ophogen maar wil dit eigenlijk niet doen. Dan moet ik zelf het systeem steeds handmatig bijstellen bij weersomslag wat ik absurd vind voor zo'n dure installatie. Beetje principekwestie en 0.3 graad is natuurlijk weinig maar toch.

De stooklijn werkte goed vorige winter, maar waar ik tegenaan blijf lopen is dat mijn huis trager is dan de stooklijn. Nu zit de kou in het huis, maar is het buiten warmer met als gevolg een te lage AWT. Als 's avonds de temperatuur omlaag gaat, gaat de AWT direct omhoog waardoor het eigenlijk tijdelijk te warm wordt in de woonkamer want het duurt even voordat een hogere AWT echt nodig is. Komt dit bij iedereen voor? Of is het omdat mijn convector/ventilator systeem snel is ook? Hoe ondervang ik dit?

Mijn systeem staat ingesteld op radiatoren met dus deltaT van 10. Zou ik 'm beter op ventilo-convector kunnen zetten met lagere deltaT of maakt dat voor de regeling niet zoveel uit?

• mawashigeri
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:27:
Ik snap dat ik de AWT met de app kan ophogen maar wil dit eigenlijk niet doen. Dan moet ik zelf het systeem steeds handmatig bijstellen bij weersomslag wat ik absurd vind voor zo'n dure installatie. Beetje principekwestie en 0.3 graad is natuurlijk weinig maar toch.
Volgens mij zit daar de crux: de machine gaat zitten pielen met een heel kleine AWT verhoging omdat je al bijna op je setpoint zit, en met een ingestelde dT van 10 is het (voor mijn gevoel) dan een beetje met hagel schieten op een mug.
Alles hangt ook af van je afgifte systeem (sorry niet opgelet of je dit al beschreven had), want met radiatoren en een lagere ingestelde dT zou er toch wel wat extra warmte je huis in moeten kunnen, dan krijg je namelijk ook nog de "opwaartse druk" om de dT handhaven.

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-01 14:26
[...]

Dank voor je antwoord. Ik snap alleen niet waarom modulatie niet werkt. In de handleiding staat juist dat modulatie ervoor is om exact de setpoint te bereiken. Is 0.3 graad exact genoeg volgens Daikin?

is het ook niet gewoon een isolatie kwestie, als je de isolatie van je woning verbeter zullen de problemen verdwijnen.
De stooklijn werkte goed vorige winter, maar waar ik tegenaan blijf lopen is dat mijn huis trager is dan de stooklijn. Nu zit de kou in het huis, maar is het buiten warmer met als gevolg een te lage AWT. Als 's avonds de temperatuur omlaag gaat, gaat de AWT direct omhoog waardoor het eigenlijk tijdelijk te warm wordt in de woonkamer want het duurt even voordat een hogere AWT echt nodig is. Komt dit bij iedereen voor? Of is het omdat mijn convector/ventilator systeem snel is ook? Hoe ondervang ik dit?

Mijn systeem staat ingesteld op radiatoren met dus deltaT van 10. Zou ik 'm beter op ventilo-convector kunnen zetten met lagere deltaT of maakt dat voor de regeling niet zoveel uit?

• danny.s
mawashigeri schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]

Haal je nu niet opties door elkaar heen? Met modulatie geef je de WP juist de flexibiliteit om van de ingestelde stooklijn af te wijken of het gewenste setpoint te halen. Is de actuele temperatuur lager dan de ingestelde/gewenste temperatuur, dan zal de WP de AWT verhogen (tot het maximum dat ingesteld is).

• MrMalice
danny.s schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:26:
[...]

Haal je nu niet opties door elkaar heen? Met modulatie geef je de WP juist de flexibiliteit om van de ingestelde stooklijn af te wijken of het gewenste setpoint te halen. Is de actuele temperatuur lager dan de ingestelde/gewenste temperatuur, dan zal de WP de AWT verhogen (tot het maximum dat ingesteld is).
Zo heb ik het ook begrepen. Maar waarom blijft ie dan bij mij op 19.7 hangen? Hij blijft de stooklijn volgen zonder ophoging. Moet het temperatuurverschil 0.5 zijn voordat modulatie pas in actie komt?

• mawashigeri
danny.s schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:26:
[...]

Dat staat inderdaad in de beschrijvingen, maar ik heb nooit meer dan een paar tienden aanpassing gezien als je niet al te ver van je setpoint bent, dus dat zet totaal geen zoden aan de dijk. Het zal iets beter helpen als je de thermostaat dan 3 graden hoger zet, misschien is dat nog een 'hack' om er gebruik van te maken.

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:01
Wat was jullie verbruik afgelopen weekend?

Mijn buitenunit stond volgens mij de gehele dag te defrosten, want de vloerverwarming stond uit, en ondanks dat had ik een verbruik van 9kWh.

Dit is los van het warmwatervat (180L) wat 3kWh heeft gekost om op te warmen van 37 naar 50 graden.

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-01 17:52
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:03:
Zo heb ik het ook begrepen. Maar waarom blijft ie dan bij mij op 19.7 hangen? Hij blijft de stooklijn volgen zonder ophoging. Moet het temperatuurverschil 0.5 zijn voordat modulatie pas in actie komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjOVCDjGmjq3x4SwHs5hgZvXypM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HR8OJOFm7PlQkxh4dtXWxMba.png?f=user_large

Het volgen van de stooklijn is echt niet zo exact als je denkt dat het is. Geel = aanvoerwater setpoint volgens stooklijn, groen/blauw is aanvoerwater, rood is retour. Met 19,7 C kamertemperatuur en een setpoint van 20,0 C zit je zó dichtbij, dat ik het niet raar vindt dat ie daar niets mee doet. Standaard hysterese zónder modulatie is ook +/- 0,5 graad. Daar komt bij dat de meting van de Madoka ook niet al te nauwkeurig is en makkelijk 0,5 tot ruim 1,0 graad kan afwijken van andere thermometers in dezelfde ruimte, ook inclusief correctie van 1,5 graad naar beneden. Ik zou dus ook geen kleinere hysterese willen, daar wordt het systeem alleen maar zenuwachtig van.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• danny.s
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:03:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, misschien dat hij 0.3gr binnen de marge vind om AWT niet te verhogen.

Alternatief: misschien staat je stooklijn dusdanig laag dat ie al op AWT van de stooklijn zit + modulatie range? Stel: volgens de stooklijn zou AWT 25gr moet zijn, en met modulatie komt ie op 29gr. En dat hij met AWT 29 jouw gewenste setpoint niet haalt?

Je zou kunnen proberen wat @mawashigeri al zegt: gooi de thermostaat 3 graden omhoog, en kijkt of ie dan zijn AWT verhoogd.

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-01 17:52
[...]

mawashigeri schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:22:
[...]

[Afbeelding]
en de ventilator
[Afbeelding]
De frequentieregelaar / inverter stuurt aan op een bepaald toerental van de pomp en de ventilator, onafhankelijk van elkaar. De motoren van de pomp en de ventilator zijn asynchrone machines, en die volgen de geleverde frequentie vanuit de frequentieregelaars. Maar omdat het asynchrone motoren zijn zit daar wel slip op, onder belasting zal het toerental van de motor iets inzakken, waardoor er koppel ontwikkeld wordt in het magneetveld, en er daadwerkelijk energie overgedragen wordt vanuit de stator naar de rotor. Als de belasting toeneemt, zakt het toerental, en stijgt de energieoverdracht. De elektrische frequentie van de inverter blijft constant, onafhankelijk van belasting. Dat is waarom je dat in de data niet terugziet. De elektrische frequentie van de inverters wordt bepaald door de besturingsregeling, waarschijnlijk op basis van parameters als actuele temperatuur, druk en flow, ten opzichte van een of meerdere setpoints.

Als de condensor verdamper dichtvriest, kan er minder lucht doorheen. De ventilator zuigt dan een onderdruk aan waaruit geen lucht meer te halen valt. De luchtverplaatsing neemt af, dat kost dan dus ook minder energie, en daardoor loopt het toerental van de ventilator op. Zodra de lamellen weer ijsvrij worden kan er weer lucht doorheen, maar dan moet die lucht dus ook weer verplaatst worden, dat kost energie, en daardoor zakt het toerental weer iets in. Hetzelfde gebeurt met een stofzuiger waarvan je de zuigmond dichtdrukt.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• MrMalice
luxus schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]

Het volgen van de stooklijn is echt niet zo exact als je denkt dat het is. Geel = aanvoerwater setpoint volgens stooklijn, groen/blauw is aanvoerwater, rood is retour. Met 19,7 C kamertemperatuur en een setpoint van 20,0 C zit je zó dichtbij, dat ik het niet raar vindt dat ie daar niets mee doet. Standaard hysterese zónder modulatie is ook +/- 0,5 graad. Daar komt bij dat de meting van de Madoka ook niet al te nauwkeurig is en makkelijk 0,5 tot ruim 1,0 graad kan afwijken van andere thermometers in dezelfde ruimte, ook inclusief correctie van 1,5 graad naar beneden. Ik zou dus ook geen kleinere hysterese willen, daar wordt het systeem alleen maar zenuwachtig van.
Ja, dat schommelen was mij ook al opgevallen. Zo heel stabiel is het niet. Dan ga ik er maar vanuit dat het binnen de marge valt (en 0.3gr voel je natuurlijk ook niet echt).

Ik heb ook nog naar de deltaT gekeken. Staat nu ingesteld op 7gr maar in de praktijk is het nu 4gr. Aanvoer is 31 graden en retour 28. Waarschijnlijk pompt ie nu op z'n langzaamst en raakt ie niet meer warmte kwijt. Ik heb geen vloerverwarming maar Jaga's en convectorputten met overal ventilatoren.
Zou hier nog winst te behalen zijn?

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]
Als dat werkelijk het probleem is zou je [9.B.3] Gemiddelde tijd eens kunnen verhogen (onder Installateursinstellingen -> Sensoren). Als buitentemperatuur voor het berekenen van de AWT neemt hij dan het gemiddelde van de voorbije 12/24/48/72 uur i.p.v. de actuele waarde. Staat hier op 12 uur en je ziet inderdaad dat hij de AWT wat slomer aanpast.

Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS | Marstek Venus E V3

• MrMalice
freeaanzee schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:38:
[...]

Als dat werkelijk het probleem is zou je [9.B.3] Gemiddelde tijd eens kunnen verhogen (onder Installateursinstellingen -> Sensoren). Als buitentemperatuur voor het berekenen van de AWT neemt hij dan het gemiddelde van de voorbije 12/24/48/72 uur i.p.v. de actuele waarde. Staat hier op 12 uur en je ziet inderdaad dat hij de AWT wat slomer aanpast.
Interessante optie. Ik had er wel van gehoord maar nog niet gedurfd te gebruiken. Vorige winter zoveel zitten rommelen met de instellingen dat ik er beu van was en het er maar bij gelaten had.
Waarom heb je in jouw situatie middeling aangezet? En hoe pakt het in de praktijk uit?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Vraagje: ik heb de thermostaat op 21°C staan, maar onze warmtepomp (altherma 3m-6kW) houdt het continu op 22°C. Ik kan me ergens voorstellen dat dat misschien bovengrens van de hysterese is of zo, maar het is echt al een paar dagen heel stabiel 22 graden. Wat ik toch wel een beetje aan de hoge kant vindt.

Betekent dit dat mijn stooklijn te hoog afgesteld is? Of een andere parameter? Of denk ik te moeilijk en moet ik gewoon de thermostaat een graad lager zetten dan de temperatuur die ik wens?

Om precies te zijn schommelt de temperatuur tussen de 21.7 en 21.8, met een kort dipje naar 21.3 aan het einde van de DHW-cycle. De compressor verbruikt 400-500w met soms een uitschieter naar 1000W. COP vandaag rond de 6.

Edit: volgens mij beantwoord @arnoldniessen hieronder ook mijn vraag! Thnx ik ga modulatie nog even uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 24-11-2025 18:00 ]

• arnoldniessen
Modulatie werkt alleen goed als je stookcurve al bijna goed genoeg staat. En dan nog doet het in sommige gevallen helemaal niets als je kamer minder dan 0.5 graad te koud is.

De Daikin schakelt heel simpel, althans bij mijn model:
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond), eerder niet,
-kamer meer dan een halve graad te warm? Dan gaat de warmtepomp uit. Met kamermodulatie probeer je dat te voorkomen.

Als (kamer-)modulatie aanstaat, is het algoritme ook vrij simpel:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT (=temperatuur volgens stooklijn) na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graad te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verlaging onmiddellijk,
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond), eerder niet,
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als het nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default is deze 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad. Het is daarom verstandig de overregeling [9-04] maximaal te zetten, dus 4C, om pendelen door deze stappen te voorkomen.

Advies is: eerst goede stooklijn zoeken, daarna (kamer-)modulatie toevoegen, en zeker niet andersom.

• MrMalice
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:49:
[...]

Modulatie werkt alleen goed als je stookcurve al bijna goed genoeg staat. En dan nog doet het in sommige gevallen helemaal niets als je kamer minder dan 0.5 graad te koud is.

De Daikin schakelt heel simpel, althans bij mijn model:
-kamer meer dan een halve graad te warm? Dan gaat de warmtepomp uit. Met kamermodulatie probeer je dat te voorkomen.

Als (kamer-)modulatie aanstaat, is het algoritme ook vrij simpel:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT (=temperatuur volgens stooklijn) na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graad te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verlaging onmiddellijk,
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als het nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default is deze 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad. Het is daarom verstandig de overregeling [9-04] maximaal te zetten, dus 4C, om pendelen door deze stappen te voorkomen.

Advies is: eerst goede stooklijn zoeken, daarna (kamer-)modulatie toevoegen, en zeker niet andersom.
De stooklijn is wel goed maar niet optimaal bij weer omslag. Ik heb je er al eens in verdiept maar snap de overregeling niet. Slaat ie af als de AWT te hoog volgens de overregeling ook al gebeurt het door modulatie? Klinkt dan als een bug...
Ik heb me al een wezenloos gezicht maar kan overregeling niet vinden, alsof ik het niet heb. Waar moet ik precies zijn?

• arnoldniessen
Atomius schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:13:

Inderdaad. De bypass gaat bv open vanaf 0.2 bar drukverschil en is dan bv helemaal open bij 0.3-0.4 bar drukverschil. De maximale flow door de bypass hangt natuurlijk van het model af maar het zou vreemd zijn als die te klein is gekozen.

• freeaanzee
  • Niet online
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:43:
[...]
Interessante optie. Ik had er wel van gehoord maar nog niet gedurfd te gebruiken. Vorige winter zoveel zitten rommelen met de instellingen dat ik er beu van was en het er maar bij gelaten had.
Waarom heb je in jouw situatie middeling aangezet? En hoe pakt het in de praktijk uit?
Mijn installatie staat er pas sinds augustus, dus dit valt onder mijn wintertje 'rommelen met de instellingen' :P.

Ik heb uitmiddeling oorspronkelijk aangezet omdat het hier als tip voorbijkwam van een installateur om de SWW-productie toch op de warmtepomp te doen lopen als de buitentemperatuur even boven de 25°C uitkomt (wat volgens mij niet klopt, in mijn ervaring kijkt de sturing enkel naar de actuele waarde van de buitensensor, wat logisch is voor een beveiligingsfunctie).

Voorlopig laten staan, omdat ik vond dat de aanvoertemperatuur snel opliep als er eens een frissere avond was. Ik zou het zeker eens proberen, vooral als je al tevreden bent van het algemene gedrag. Ik kan het resultaat in de praktijk moeilijk beoordelen, daarvoor ben ik te veel aan het experimenteren. Wind lijkt in mijn nageïsoleerde rijhuis een bijna even belangrijke factor als buitentemperatuur.

Zelf ben ik nog volop aan het prullen met mijn stooklijn. Het huis wordt mooi opgewarmd (zonder vloerverwarming) maar ik viel niet achterover van de COP in de warme oktobermaand (+/- 3,25 zonder SWW). De eerste sneeuw en defrosts gingen vlot zaterdag, dus stooklijn nog wat verlaagd ... met als gevolg zondagochtend een setpoint dat niet meer gehaald werd. Dus opnieuw de trap af en aanpassen. Wel goed voor de conditie!

• arnoldniessen
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:03:
Ik heb je er al eens in verdiept maar snap de overregeling niet. Slaat ie af als de AWT te hoog volgens de overregeling ook al gebeurt het door modulatie? Klinkt dan als een bug...
Ik heb me al een wezenloos gezicht maar kan overregeling niet vinden, alsof ik het niet heb. Waar moet ik precies zijn?
Ik zou het geen bug noemen, maar het is wel een nogal lompe manier om het vermogen terug te regelen als het setpoint snel daalt of als je tegen het minimum vermogen aanloopt (-> pendelen).

Overregeling staat beschreven in de installateurshandleiding als je zoekt op [9-04] maar is heel simpel: als AWT meer dan ([9-04] + 0.9C) warmer is dan gewenste AWT dan gaat de compressor uit, en gaat korte tijd later weer aan.

• mawashigeri
freeaanzee schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:17:
Zelf ben ik nog volop aan het prullen met mijn stooklijn. Het huis wordt mooi opgewarmd (zonder vloerverwarming) maar ik viel niet achterover van de COP in de warme oktobermaand (+/- 3,25 zonder SWW). De eerste sneeuw en defrosts gingen vlot zaterdag, dus stooklijn nog wat verlaagd ... met als gevolg zondagochtend een setpoint dat niet meer gehaald werd. Dus opnieuw de trap af en aanpassen. Wel goed voor de conditie!
Bij het zoeken naar je stooklijn is het handig de ONECTA app te gebruiken, daar kan je makkelijk [-10...10] in hele graden aan je AWT toevoegen zonder dat de machine opnieuw hoeft op te starten en zelfs zonder dat je je biertje hoeft neer te zetten (mits je de telefoon eenhandig kan bedienen natuurlijk). Hou het bier in je zwakke hand, want je zal ook zo nu en dan wat datapunten moeten opschrijven!

Het lastigste is dat je daarvoor eigenlijk dagen en nachten nodig hebt zonder grote temperatuurschommelingen, dus raak niet gefrustreerd als het even duurt voordat je voldoende datapunten hebt.

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11-2025
Goedenavond, sinds vandaag komen er onder andere borrelende geluiden uit de binnenunit; met name aan de bovenkant. Daarbij werkt het systeem slechter. Het systeem is bijna 1.5 jaar oud en ook hierop is de reeds vermeldde serviceplanning qua warmtewisselaar van de Daikin Altherma 3 R MT units van toepassing. Heeft iemand een idee wat voorgaande kan zijn?

• MrMalice
JS2023 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:27:
Goedenavond, sinds vandaag komen er onder andere borrelende geluiden uit de binnenunit; met name aan de bovenkant. Daarbij werkt het systeem slechter. Het systeem is bijna 1.5 jaar oud en ook hierop is de reeds vermeldde serviceplanning qua warmtewisselaar van de Daikin Altherma 3 R MT units van toepassing. Heeft iemand een idee wat voorgaande kan zijn?
Is het systeem wel op druk? Dus 1.5 bar of hoger. Verder misschien wat lucht in het systeem. Zit er een automatische ontluchter bij de binnenunit?

• MrMalice
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:19:
[...]

Ik zou het geen bug noemen, maar het is wel een nogal lompe manier om het vermogen terug te regelen als het setpoint snel daalt of als je tegen het minimum vermogen aanloopt (-> pendelen).

Overregeling staat beschreven in de installateurshandleiding als je zoekt op [9-04] maar is heel simpel: als AWT meer dan ([9-04] + 0.9C) warmer is dan gewenste AWT dan gaat de compressor uit, en gaat korte tijd later weer aan.
Ik heb de Daikin altherma 3 h mt en zie de overregeling 9-04 alleen in de online installateurshanleiding staan. Ik snap alleen niet waar ik het dan in het menu kan vinden. Bij hoofdzonde en installateursinstellingen staat ie niet. Ik zie wel installatie overzicht met pagina's aan getallen. Ga ik naar pagina 9 en dan 04 zie ik het getal 8 staan. Is dat het dan of moet ik ergens anders zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFVNLq1rOsZvyQQXssFhUgo-XEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIm9ew9K6U4tYLwnwqYMoeST.jpg?f=fotoalbum_large

• arnoldniessen
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:48:
Ik heb de Daikin altherma 3 h mt en zie de overregeling 9-04 alleen in de online installateurshanleiding staan. Ik snap alleen niet waar ik het dan in het menu kan vinden. Bij hoofdzonde en installateursinstellingen staat ie niet. Ik zie wel installatie overzicht met pagina's aan getallen. Ga ik naar pagina 9 en dan 04 zie ik het getal 8 staan. Is dat het dan of moet ik ergens anders zijn?
[Afbeelding]
Dat is heel vreemd! Heb je toevallig de papieren handleidingen? De andere getallen er om heen kloppen wel. Maar je zei al dat je het zelf niet kon vinden, mogelijk hebben ze het niet geimplementeerd? Dan nog, bij mijn hybride is de overshoot vastgezet door Daikin op 1 en niet gedocumenteerd, en dat is ook de waarde die [9-04] toont.

• freeaanzee
  • Niet online
mawashigeri schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:15:
[...]

Bij het zoeken naar je stooklijn is het handig de ONECTA app te gebruiken, daar kan je makkelijk [-10...10] in hele graden aan je AWT toevoegen zonder dat de machine opnieuw hoeft op te starten en zelfs zonder dat je je biertje hoeft neer te zetten (mits je de telefoon eenhandig kan bedienen natuurlijk). Hou het bier in je zwakke hand, want je zal ook zo nu en dan wat datapunten moeten opschrijven!
Kijk, dat zijn tips waar eens mens iets aan heeft, dank je! Ondertussen hanteer ik inderdaad een iets systematischere aanpak dan gewoon zo veel mogelijk mooie, afgeronde getalletjes kiezen :).
Het lastigste is dat je daarvoor eigenlijk dagen en nachten nodig hebt zonder grote temperatuurschommelingen, dus raak niet gefrustreerd als het even duurt voordat je voldoende datapunten hebt.
Inderdaad! Het blijft wel verrassend met wat voor lage temperaturen je een huis warm kunt houden, zelfs met convectoren uit de jaren 80. De gascondensatieketel kon ik vroeger niet onder de 50°C instellen, omdat hij anders zijn minimumvermogen van +/- 7 kW niet kwijt kon en in alarm ging. Ik was voorzichtig begonnen met een AWT van 40°C bij 15°C buiten, maar 30°C blijkt te volstaan.

• freeaanzee
  • Niet online
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:48:
[...]

Ik heb de Daikin altherma 3 h mt en zie de overregeling 9-04 alleen in de online installateurshanleiding staan. Ik snap alleen niet waar ik het dan in het menu kan vinden. Bij hoofdzonde en installateursinstellingen staat ie niet.
Overregeling staat onderaan bij 'Ruimteverwarming/-koeling'. Waarde kan bij de R's enkel tot 4°C gaan, maar bij de MT's blijkbaar tot 8°C (i.c.m. radiator of fan coil).

• MrMalice
freeaanzee schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:10:
[...]

Overregeling staat onderaan bij 'Ruimteverwarming/-koeling'. Waarde kan bij de R's enkel tot 4°C gaan, maar bij de MT's blijkbaar tot 8°C (i.c.m. radiator of fan coil).
Waarschijnlijk omdat de maximale aanvoertemperatuur voor een Daikin Altherma 3 H MT (middelhoge temperatuur) warmtepomp ook veel hoger is met 65gr.

• Roen
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-12-2025
Beste allemaal,

Ik heb een Daikin Altherma 3 waar we op dit moment grote problemen mee ervaren. De vloerverwarming verwarmt niet meer. Voordat het koud werd niet echt iets van gemerkt, maar intussen is de binnentemperatuur zo rond de 15 graden.
Ik heb wel nog steeds warm water, want verwarmen van de warmwater tank doet hij nog steeds. Helaas geen warme vloer meer. Ik zie nu in de ap ook dat er al sinds maart dit jaar geen energie meer verbruikt wordt voor de climate control (vloerverwarming).
De warmtepomp is gekoppeld aan een WTH UMR Vario, hier niet eerder problemen mee gehad. De WTH UMR Vario geeft ook aan dat er warmteafgifte is. Het verdeelstation van de vloerverwarming geeft ook een temperatuur aan van zo’n 45C.
Het lijkt erop dat in de warmtepomp alsnog alles aan staat. Een andere Tweaker had aangegeven om de stooklijn te verhogen, maar dit heeft geen enkel effect gehad.
Zowel fysiek ontlucht als via de Daikin het ontluchtingsprogramma doorlopen. Waterdruk staat op 1.9 bar.

Enkele aanvullende gegevens:
• Vertrekwatertemp. 39C
• Watertemp. Inlaat back-upverwar… 39C
• Watertemperatuur inlaat platenwa… 40C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Debiet 16.8 l/min (wisselt regelmatig)
• Waterdruk 1.9 bar
• Laagste tanktemperatuur 45C
• Watertemperatuur uitlaat platenwarm 40C

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?

• pingwim
  • Laatst online: 31-12-2025

pingwim

What's a world without Wimmen

Roen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:07:
Beste allemaal,

Ik heb een Daikin Altherma 3 waar we op dit moment grote problemen mee ervaren. De vloerverwarming verwarmt niet meer. Voordat het koud werd niet echt iets van gemerkt, maar intussen is de binnentemperatuur zo rond de 15 graden.
Ik heb wel nog steeds warm water, want verwarmen van de warmwater tank doet hij nog steeds. Helaas geen warme vloer meer. Ik zie nu in de ap ook dat er al sinds maart dit jaar geen energie meer verbruikt wordt voor de climate control (vloerverwarming).
De warmtepomp is gekoppeld aan een WTH UMR Vario, hier niet eerder problemen mee gehad. De WTH UMR Vario geeft ook aan dat er warmteafgifte is. Het verdeelstation van de vloerverwarming geeft ook een temperatuur aan van zo’n 45C.
Het lijkt erop dat in de warmtepomp alsnog alles aan staat. Een andere Tweaker had aangegeven om de stooklijn te verhogen, maar dit heeft geen enkel effect gehad.
Zowel fysiek ontlucht als via de Daikin het ontluchtingsprogramma doorlopen. Waterdruk staat op 1.9 bar.

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

Hoe hoog staat de kamerthermostaat ?

Veertig graden klinkt als hoog voor vloerverwarming.
Zijn er elders nog radiatoren? En worden die warm ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• piieter
Beste allemaal,

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

Staat de gebruikersautorisatie wel op "gewone gebruiker" (= 0 0 0 0)?
Staat "In werking" > "Ruimteverwarming/-koeling" wel op "Aan"?
"Harde reset" al geprobeerd? Spanning eraf - 10 seconden wachten - Spanning er weer op.
Ik zou eens voelen bij de verdeler voor de vloerverwarming, of de leidingen die de vloer ingaan, ook enigszins warm zijn. Als die koud zijn en de toevoerleiding is wel warm, dan lijkt het alsof er iets met de verdeler niet helemaal goed is. Zoals ik het met deze gegevens interpreteer, lijkt het wel of er "ergens" een blokkade in het vloerverwarmingssysteem zit.
Of als laatste mogelijkheid; Is de datacommunicatie tussen jouw warmtepomp en de WTH UMR Vario wel oké?
Ik ken de WTH UMR Vario niet, maar het zou kunnen dat de datacommunicatie niet goed gaat.
Heb je de WTH UMR Vario al eens gereset (ik weet niet of dit mogelijk is hoor)?

Edit: @Roen Je hebt in de app gezien, dat er al sinds maart dit jaar geen energie meer verbruikt wordt voor de climate control (vloerverwarming).
Dan lijkt het erop, dat de warmtepomp het datasignaal om de ruimte te verwarmen niet binnenkrijgt.
Dit kan aan de zendzijde liggen (WTH UMR Vario) of aan de ontvangstzijde (warmtepomp).
Geen WiFi problemen (gehad)?
Als je thermostaat defect is, zou die b.v. ook geen signaal "warmtevraag" kunnen sturen, terwijl deze wel de correcte ruimtetemperatuur aangeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door piieter op 25-11-2025 11:09 ]

• Roen
pingwim schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:21:
[...]

Hoe hoog staat de kamerthermostaat ?

Veertig graden klinkt als hoog voor vloerverwarming.
Zijn er elders nog radiatoren? En worden die warm ?
Ik heb de vraag nu op 19,5C staan, maar komt niet boven de 16.5C. Ik heb nog 1 radiator, maar die staat nooit aan. Zal dat eens proberen

• Roen
piieter schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:28:
[...]

Staat de gebruikersautorisatie wel op "gewone gebruiker" (= 0 0 0 0)?
Staat "In werking" > "Ruimteverwarming/-koeling" wel op "Aan"?
"Harde reset" al geprobeerd? Spanning eraf - 10 seconden wachten - Spanning er weer op.
Ik zou eens voelen bij de verdeler voor de vloerverwarming, of de leidingen die de vloer ingaan, ook enigszins warm zijn. Als die koud zijn en de toevoerleiding is wel warm, dan lijkt het alsof er iets met de verdeler niet helemaal goed is. Zoals ik het met deze gegevens interpreteer, lijkt het wel of er "ergens" een blokkade in het vloerverwarmingssysteem zit.
Of als laatste mogelijkheid; Is de datacommunicatie tussen jouw warmtepomp en de WTH UMR Vario wel oké?
Ik ken de WTH UMR Vario niet, maar het zou kunnen dat de datacommunicatie niet goed gaat.
Heb je de WTH UMR Vario al eens gereset (ik weet niet of dit mogelijk is hoor)?
Staat op geavanceerde gebruiker 1 2 3 4
De in werking staat inderdaad op aan.
Harde reset kan enkel door de stop in de meterkast te resetten, heb ik gedaan, maar lijkt geen resultaat te hebben gehad gisteren

De leidingen die de vloer in gaan lijken wel warm.
Ik weet niet of de datacommunicatie verder goed is, maar is een vreemde situatie. Ik ga de WTH ook eens in serie resetten met de warmtepomp - wie weet helpt dat.

• mawashigeri
Heb je (per ongeluk) vakantiemodus ingesteld? Thermostaat kapot / niet goed aangesloten?
Er zijn best veel instellingen waarmee de boel uit gezet kan worden, daar kom je inderdaad pas achter als er warmtevraag is.
Paar voorbeelden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8C4NBGJ30-SFtC2KrbjMZAdaiM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WoYsFhrrMokzi6gihqtf6JF1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5Fn358yqQa1-F0XLAsvJ1JtRVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fzV3T298eYOho831NZCIGeWI.png?f=user_large
Als er warmtevraag is maar er zit iets fysiek dicht dan zal de WP vrij snel in storing gaan of hard gaan pendelen omdat de warmte niet wordt afgegeven, dus dat lijkt niet zo logisch - zeker als de app aangeeft dat er nul energie verbruikt is voor verwarming.

• Jog
  • Laatst online: 18:59

Jog

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar
Deze gegevens zien eruit alsof ze uit het info menu komen. Dat zijn dan de actuele waarden en die lijken toch aan te geven dat de warmtepomp het doet.

Maar zowel de inlaat als uitlaat is 40graden. Dat klinkt alsof er ergens een bypass geactiveerd is. Ik zou eens gaan kijken bij die wth controller van je of die de kringen wel openzet. Misschien kan je de thermomotoren van je verdeler afhalen zodat alle groepen volledig open staan.

• arnoldniessen
Eens met @Jog. De Daikin doet het (en pendelt waarschijnlijk bij gebrek aan afgifte). Het probleem zit in het afgiftesysteem. Als er een open verdeler en bypass is kan het ook een ingebouwde bescherming zijn tegen te hoge temperaturen - een lagere stooklijn zou dan juist kunnen helpen.

• danny.s
Jog schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:07:
[...]

Deze gegevens zien eruit alsof ze uit het info menu komen. Dat zijn dan de actuele waarden en die lijken toch aan te geven dat de warmtepomp het doet.

Maar zowel de inlaat als uitlaat is 40graden. Dat klinkt alsof er ergens een bypass geactiveerd is. Ik zou eens gaan kijken bij die wth controller van je of die de kringen wel openzet. Misschien kan je de thermomotoren van je verdeler afhalen zodat alle groepen volledig open staan.
Kan ook het resultaat na een SWW run zijn. Als hij niet naar CV bedrijf schakelt, blijft het warme water waar het is, met als resultaat dat inlaat en uitlaat gelijk zijn, en ook een hoge temperatuur hebben.

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste allemaal,

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

De thermostaat ertussenuit doen,

• jievie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-01 16:14
Goeiemiddag allen

Ik heb ondertussen wat zitten experimenteren, en heb de indruk dat ik dichtbij een goede stooklijn kom. Echter heb ik nog problemen met de SWW run (in combinatie met de vloerverwarmingscyclus).

Ik heb een target ruimtetemperatuur van 22 graden. Mijn stooklijn zorgt ervoor dat de ruimtetemperatuur steeds rond die 22 graden zit, dus so far so good. Echter heb ik overdag de SWW run ingepland, deze wordt geiniteerd vanuit Homey. Als ik echter de vloerverwarming op laat, gebeurt er niks. Dus zet ik de vloerverwarming even af, initieer de SWW, en zet dan de vloerverwarming terug op.
Echter - na afloop van de SWW run - ziet de warmtepomp dan dat de temperatuur 22 graden is en doet hij niks meer. Tot hij afkoelt tot 21,5. Maar dan moet hij natuurlijk een heel stuk terug inhalen, wat me niet echt efficiënt lijkt.

Kunnen jullie me helpen met:
1. Ofwel een betere oplossing voor mijn SWW cyclus?
2. Ofwel aangeven als ik anders kan omgaan met het terug initiëren van het vloerverwarmingsproces.

Dank alvast!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-01 10:38
@Roen De werking en stand van de tweewegklep ook even controleren.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

• Jog
  • Laatst online: 18:59

Jog

danny.s schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:
[...]
Kan ook het resultaat na een SWW run zijn. Als hij niet naar CV bedrijf schakelt, blijft het warme water waar het is, met als resultaat dat inlaat en uitlaat gelijk zijn, en ook een hoge temperatuur hebben.
Ja maar omdat de Vertrekwatertemp. op 39C stond, leek me dat niet het geval. Nuja, altijd goed te controleren

• mawashigeri
jievie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:01:
Goeiemiddag allen

Ik heb ondertussen wat zitten experimenteren, en heb de indruk dat ik dichtbij een goede stooklijn kom. Echter heb ik nog problemen met de SWW run (in combinatie met de vloerverwarmingscyclus).

Ik heb een target ruimtetemperatuur van 22 graden. Mijn stooklijn zorgt ervoor dat de ruimtetemperatuur steeds rond die 22 graden zit, dus so far so good. Echter heb ik overdag de SWW run ingepland, deze wordt geiniteerd vanuit Homey. Als ik echter de vloerverwarming op laat, gebeurt er niks. Dus zet ik de vloerverwarming even af, initieer de SWW, en zet dan de vloerverwarming terug op.
Echter - na afloop van de SWW run - ziet de warmtepomp dan dat de temperatuur 22 graden is en doet hij niks meer. Tot hij afkoelt tot 21,5. Maar dan moet hij natuurlijk een heel stuk terug inhalen, wat me niet echt efficiënt lijkt.

Kunnen jullie me helpen met:
1. Ofwel een betere oplossing voor mijn SWW cyclus?
2. Ofwel aangeven als ik anders kan omgaan met het terug initiëren van het vloerverwarmingsproces.

Dank alvast!
Kan je het niet vanuit de warmtepomp zelf aansturen? Het 'probleem' met de Daikin software is dat het een set van vrij simpele state-machines is; als je dus de WP even uitzet (zelf) en daarna weer aan, dan kijkt 'ie naar de meetwaarden en ziet dat alles goed is => CV uit dus.
Andersom, als de machine zelf een SWW run initieert dan blijft de vorige state-machine op de achtergrond actief en gaat gewoon verder waar 'is gebleven was => CV aan.

• danny.s
Jog schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:06:
[...]

Ja maar omdat de Vertrekwatertemp. op 39C stond, leek me dat niet het geval. Nuja, altijd goed te controleren
Ik denk juist omdat de vertrekwater temp. zo hoog is. Tijdens SWW run kan deze makkelijk oplopen tot 50gr, terwijl mn stooklijn niet boven de 35gr uit komt.

• Atomius
danny.s schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:31:
[...]

Je zou het makkelijk kunnen testen. Even de groepen dicht draaien/forceren die tijdens een defrost dicht kunnen staan, en dan even het ontluchtingsprogramma draaien. Die toont de flow van dat moment. Als je boven de 12l/min zit, weet je dat de bypass voldoende flow door laat.

Maar zelfs als hij voldoende flow doorlaat, is het volume van het water mogelijk wel erg klein, en het water mogelijk heel snel koud. Geen idee of hij dat dan volledig met de BUH kan compenseren.
Bedankt.
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:16:
[...]

Inderdaad. De bypass gaat bv open vanaf 0.2 bar drukverschil en is dan bv helemaal open bij 0.3-0.4 bar drukverschil. De maximale flow door de bypass hangt natuurlijk van het model af maar het zou vreemd zijn als die te klein is gekozen.
Lijkt me de standaard bypass die is meegeleverd toch? Hieronder een foto:

Overigens zie ik nu ik die foto heb gemaakt dat hij met stand 2 misschien juist wel bijna helemaal open staat en niet dicht? Ik kan me herinneren dat ik hem naar deze stand heb gedraaid omdat er anders hele harde geluiden uit het buffervat kwamen. Ik weet niet of dat logisch klinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCXDjAM2GZ3pnvc5jM7QuWFKtgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g809OIZdcW74gDkYaj2SJ6NZ.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens wil ik de vloerverwarmingactuator van de woonkamer wel standaard openzetten zodat er altijd voldoende flow is, maar weet ik niet zeker of de Watts woonkamerthermostaat dan normaal blijft functioneren. Die geeft signaal naar het ontvangststation dat A) de warmtepomp een aan- en uitsignaal geeft en B) sinds installatie dan de woonkameractuator signaleert om open en dicht te gaan. Weet jij of A onafhankelijk is van B of loop je dan kans dat de thermostaat niet meer functioneert?

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 25-11-2025 16:27 ]

• jievie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-01 16:14
@mawashigeri Dankjewel om mee te denken. Ik denk inderdaad dat je theorie klopt. Kun je me nog meegeven hoe je het initiëren van de SWW run vanuit de machine ziet? Of hoe jij dit doet?

• mawashigeri
jievie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:27:
@mawashigeri Dankjewel om mee te denken. Ik denk inderdaad dat je theorie klopt. Kun je me nog meegeven hoe je het initiëren van de SWW run vanuit de machine ziet? Of hoe jij dit doet?
Dat weten andere tweakerts met een extern boilervat beter, ik heb een ingebouwde!

• arnoldniessen
Atomius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:26:
Lijkt me de standaard bypass die is meegeleverd toch?
De Watts ken ik niet, daar kan ik niets van zeggen. Die bypass (her)ken ik ook niet, ik heb hier gelukkig nooit een bypass meegeleverd zien worden. Heb je een typenr?

• arnoldniessen
danny.s schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:
Dat zou kunnen als de flow 0 was, maar die is hoog, dus hij staat wel actief in verwarmingsmodus.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:28
Vraagje, ik heb vandaag twee momenten gezien dat de WP ‘stopt’ , huiskamer thermostaat staat zeker 2 graden hoger ingesteld dan de daadwerkelijke (en gewenste) temperatuur. In de grafiek van de HW P1 meter is te zien dat het nul niveau even aanhoud. Het is geen defrost (denk ik)want dan zakt de grafieklijn ook wel maar dan nooit naar het 0 niveau. Iemand een idee waarom dit gebeurt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVi7qbhJMCaF8FCi6_grJXJicQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCZtv1h8DC5YVAB3wkY451x6.jpg?f=fotoalbum_large

• arnoldniessen
Rojado schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:20:
Vraagje, ik heb vandaag twee momenten gezien dat de WP ‘stopt’ , huiskamer thermostaat staat zeker 2 graden hoger ingesteld dan de daadwerkelijke (en gewenste) temperatuur.
Mogelijke oorzaken:
-overregeling
-buitensensor vangt zon en geeft meer dan 25C aan

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:17
Beste allemaal,

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

1,9 bar is wel heel hoog. 1,5 max is mij verteld. Verder lijkt het door de verdeler van de vloerverwarming te komen. Staan alle kranen open , dus ook de retourkranen van de verdeler?
De aanvoerkant van de verdeler is warm, maar geen afgifte, dus waarschijnlijk koude afvoer. De flow zal ook wel laag zijn.
Heb je geen andere radiatoren aangesloten? Die moet je maar eens helemaal dichtdraaien en de retourtemperatuur meten van de radiatoren. Wat water zoekt de weg van de minste weerstand. En vloerverwarming heeft heel veel weerstand....

[ Voor 9% gewijzigd door TinusH777 op 25-11-2025 20:40 ]

Pagina: 1 ... 160 ... 166 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma