Eventjes een check met andere gebruikers. We hebben nu sinds maart zo'n Altherma 3R hangen met een 230L binnenunit, 8kw model. Klein beetje vloerverwarming hier en daar, maar voornamelijk radiatoren in huis. Die zijn wel van folie voorzien en onder één radiator hangen reeds van die ventilatoren die op hitte reageren (werkt prima lijkt het).
Huis is ~150m2. Mijn totaalverbruik tot nu toe in November 243kwh op dit moment waarvan 201 voor verwarmen en 42 voor warm water. Aanvoer is geloof ik max 35 graden in de leidingen en heet water 45 graden met een wekelijkse boost naar 60 graden. Ik heb destijds een beetje lopen tunen aan dat ding omdat de installateur hem gewoon als een soort veredelde CV had weggehangen met hele hoge aanvoertemps, dus nu is het moment van de waarheid aangebroken. Het is aardig koud de laatste tijd en nachtelijk soms onder nul. Ik merk dat de unit vaak hele lange tijd staat te draaien en daarbij relatief weinig stroom verbruikt (gemeten met de app van mijn laadpaal, die c-klemmen heeft). Volgens mij is dat de bedoeling van een warmtepomp dus dat lijkt ok.
Het gasverbruik voorheen zat tussen de 1000-1300 kuub per jaar afhankelijk van hoe hard we stookten (17-19 graden). Momenteel staat de binnentemperatuur gewoon permanent op 19.5 graden, aangezien we merken dat het 'andere' warmte is dan je van CV gewend bent. Die straalwarmte en die pieken waarop je de warmte echt voelt zijn weg, in plaats daarvan is het huis gewoon de hele dag hetzelfde en gek genoeg voelt dat soms koud.
Maar zijn dit een beetje normale waardes? We wonen in Emmen, Drenthe.