Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:07
Roekeloos schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:31:
[...]

Ik heb geen expansievat. Of zie die in de binnenunit verwerkt? Sowieso suggereerde de installateur om een serie micro buffer toe te voegen; kan dat nog effect hebben?
Je moet een expansievat hebben. Water zet uit als het warmer wordt en dat moet ergens opgevangen worden. En die zit niet in je binnenunit. Daar is het vat sowieso te groot voor. Een buffervat staat daar los van. Die heb ik ook, maar volgens de installateur voor het defrosten. Dan pakt het systeem daar zijn warmte uit, zonder dat er koude de vloer in gaat.

Als je echt geen expansievat hebt, dan is dat je oorzaak. Dan loopt de druk op en wordt het te veel aan water afgevoerd via het overdrukventiel, waarna het bij afkoelen te laag wordt.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:39
pegagus schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:33:
[...]

Je moet een expansievat hebben. Water zet uit als het warmer wordt en dat moet ergens opgevangen worden. En die zit niet in je binnenunit. Daar is het vat sowieso te groot voor. Een buffervat staat daar los van. Die heb ik ook, maar volgens de installateur voor het defrosten. Dan pakt het systeem daar zijn warmte uit, zonder dat er koude de vloer in gaat.

Als je echt geen expansievat hebt, dan is dat je oorzaak. Dan loopt de druk op en wordt het te veel aan water afgevoerd via het overdrukventiel, waarna het bij afkoelen te laag wordt.
Volgens mij klopt dat niet (altijd). Mijn binnenunit heeft ook een ingebouwd expansievat. Dit is in ieder geval bij de Altherma 3 R W zo.

edit: er lijkt ook expliciet in de installatiehandleiding te staan dat je er niet nog een aan toe moet voegen.

[ Voor 6% gewijzigd door cpt.skydiver op 18-11-2025 17:03 ]

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:36
TKroon schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:17:
@Eduardio Ik weet niet hoeveel liter je vat is en of je dan meer dan normaal gedoucht/gebadderd hebt, maar zo ziet het er bij mij uit:

[Afbeelding]

Onderaan zie je met rode pijlen de momenten dat de douche/bad aanstond. Wat opvalt is sowieso het hogere "stilstandverlies" bij hoge temperaturen in het vat als het door de BSH is gedaan. De compressor verwarmt veel gelijkmatiger en meer water.
25 graden betekent dat er nog zo'n 20% (gokje) warm water bovenin de tank zit.
Dankjewel. We hebben 230 liter water (vloermodel). Wel snel met 2x douchen maar als dit normaal is extra blij dat we niet voor de kleinere optie gekozen hadden.

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
cpt.skydiver schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:52:
[...]

Volgens mij klopt dat niet (altijd). Mijn binnenunit heeft ook een ingebouwd expansievat. Dit is in ieder geval bij de Altherma 3 R W zo.

edit: er lijkt ook expliciet in de installatiehandleiding te staan dat je er niet nog een aan toe moet voegen.
Wij hebben een altherma 3 R W, binnenunit wandmodel heeft geen ingebouwd expansievat. Deze is extern in het systeem gebouwd.
akaQ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:42:
[...]

Wij hebben een altherma 3 R W, binnenunit wandmodel heeft geen ingebouwd expansievat. Deze is extern in het systeem gebouwd.
Zeker wel. Als er nog 1 bijgeplaatst is was de ingebouwde waarschijnlijk te klein.

All-electric.

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:10
cpt.skydiver schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:52:

Hoofdstuk 8: "Op de koud-waterinlaat dient bovendien een expansievat conform de geldende wetgeving te worden geïnstalleerd."

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:21
pindamaster schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:02:
Vraagje, ik weet dat er een instelling is om de BUH te kunnen sturen ahv de buitentemperatuur. Nu hebben we bij onze sportverenging sinds kort een EBLA16DA3W17 staan met 250m2 vloerverwarming eraan gekoppeld. Sinds gisteren staat de verwarming aan hierbij is praktisch non-stop de BUH (>16u nonstop) aangeweest. De aanvoerwater temperatuur staat op 28graden (vast). Er hangt een P1P2 mqtt dongel aan, zie hierbij geen gekke dingen in de water temperatuur en blijft de deltaT netjes op 5 graden. Aan welke knop moet ik draaien om de BUH uit te krijgen?
Apart, de compressor doet het wel? En wat laten R1T (na compressor/voor BUH) en flow zien?

Als de buitentemperatuur hoger is dan de evenwichtstemperatuur ([5-01]) en de evenwichtstemperatuur is enabled ([5-01]=1) dan mag de BUH niet aan tenzij tijdens defrosts of als het AWT-setpoint onder de 25C daalt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:47
arnoldniessen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:29:
[...]

Apart, de compressor doet het wel? En wat laten R1T (na compressor/voor BUH) en flow zien?

Als de buitentemperatuur hoger is dan de evenwichtstemperatuur ([5-01]) en de evenwichtstemperatuur is enabled ([5-01]=1) dan mag de BUH niet aan tenzij tijdens defrosts of als het AWT-setpoint onder de 25C daalt.
Yes, buitendeel zonder de de backup verwarming gebruikt ook prima 2kw, dus de wp zelf draait ook gewoon prima.
Aldus de p1p2 bridge:
5_00_Equilibrium_Enabled = 1
5_01_A522_Equilibrium_Temp = 5
Flow 33.0 L/min
Temperature_R2T_Leaving_Water 29.9 °C
Temperature_R4T_Return_Water 24.8 °C

Inmiddels is de buiten temperatuuronder de 5 gezakt dus dat zou dan inderdaad logisch zijn. Alleen vanmiddag was het 7-8 graden maar alsnog stond die aan? Heeft dat dan te maken dat het gemiddeld onder de 5 was afgelopen dag?
Dan zou ik dus de [5_01] op -5 ofzo kunnen instellen of kan ik dit zonder zorgen uitzetten (dus [5_00] op 0? Verwacht niet de 16kw volledig nodig te hebben voor de vloerverwarming, die is gedimentioneerd op de warm water voorziening.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:07
akaQ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:42:
[...]

Hier idem. Het expansievat is bij mij boven de externe boiler geplaatst.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:39
mawashigeri schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:24:
[...]

Hoofdstuk 8: "Op de koud-waterinlaat dient bovendien een expansievat conform de geldende wetgeving te worden geïnstalleerd."
Wellicht dat het per binnen-unit verschilt. In een aantal handleidingen staat het omgekeerde en in een aantal staat ook niks expliciets 8)7

edit: In de (algemene) 3 R W brochure staat een plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xqnaW1UiVJr8m0tjXVzOR9RXrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Qr0e98NRW6ohnJT839ZHtNT.png?f=fotoalbum_large
mawashigeri schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:24:
[...]

Koud-waterinlaat? Dit gaat wel over het CV systeem (retourleiding?)? Ik weet wel dat ze in sommige landen een expansievat op de koudwaterleiding die de boiler in gaat zetten, maar dat doen we hier normaal met een inlaatcombinatie.

[ Voor 63% gewijzigd door cpt.skydiver op 18-11-2025 21:08 ]

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:21
pindamaster schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:47:
Yes, buitendeel zonder de de backup verwarming gebruikt ook prima 2kw, dus de wp zelf draait ook gewoon prima.
Aldus de p1p2 bridge:
5_00_Equilibrium_Enabled = 1
5_01_A522_Equilibrium_Temp = 5
Flow 33.0 L/min
Temperature_R2T_Leaving_Water 29.9 °C
Temperature_R4T_Return_Water 24.8 °C

Inmiddels is de buiten temperatuuronder de 5 gezakt dus dat zou dan inderdaad logisch zijn. Alleen vanmiddag was het 7-8 graden maar alsnog stond die aan? Heeft dat dan te maken dat het gemiddeld onder de 5 was afgelopen dag?
Dan zou ik dus de [5_01] op -5 ofzo kunnen instellen of kan ik dit zonder zorgen uitzetten (dus [5_00] op 0? Verwacht niet de 16kw volledig nodig te hebben voor de vloerverwarming, die is gedimentioneerd op de warm water voorziening.
5.1°C bij 33L/min is 11.7kW dus geen reden om de BUH te gebruiken eigenlijk. Maar 2kW lijkt me ook te weinig voor de compressor, zit er misschien een geluidsbegrenzing of stroombegrenzing op de unit?

[5_00] op 0 maakt het erger, dan mag de BUH altijd meedoen. [5_01] op -5 lost het probleem op vermoed ik. Ik denk dat hij het met de gemiddelde temperatuur vergelijkt maar weet het niet zeker.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-11 23:20
piieter schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:43:
[...]

Afhankelijk van het type wp gaat het verwarmen naar 60 graden ofwel volledig op de compressor ofwel gedeeltelijk op de BUH.
Bij een LT warmtepomp gaat de compressor tot ± 53 graden. Bij afwijkingen in de sensor kan dit misschien iets afwijken van die 53 graden.
- Zit de sensor misschien los?
- Heb je vlak vóór de Legionellarun misschien nog SWW getapt (gelaagdheid in de tank is dan enigszins verstoord door confectie)?
Nee de sensor zit niet los gelukkig. Heb voor de run ook geen warm water meer gebruikt. Ik zal het eens in de gaten houden. Lijkt een beetje willekeur soms..

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:28
stoasis schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:50:
[...]

Heeft iemand soms ervaring met het bovenstaande? Zou de plaatsing van ventilators het probleem gedeeltelijk oplossen bij T-aanvoer < 28°C?
Ja ik. Zelfde situatie ongeveer. Begane grond vloerverwarming en 1e en 2e etage radiatoren, type 22 met radiatorkranen waarvan ik dacht dat ze niet instelbaar waren. En de badkamer heeft een handdoekradiator. Een stookseizoen lang aan het kloten geweest om een balans te vinden. Totdat ik erachter kwam dat de radiatorkranen van de type 22 radiatoren wel instelbaar waren. Maar bijna niet te zien vanaf de buitenzijde, je moet het pinnetje draaien, ik wist het niet. Dus kijk goed wat bij jullie de situatie is. De inregelventielen staan nu op standje 3 waardoor ik weer flow in mijn vloerverwarming heb. Mogelijk worden de standen nog iets aangepast naar gelang de warmtevraag per kamer. Maar voor nu is dit al een hele stap.

De handdoekradiator heb ik dichtgezet, waardeloos ding voor een warmtepomp, een regelrechte bypass is het. De badkamer wordt nu verwarmd met de elektrische vloerwarming met COP 1. Maar geloof me, dat rendement haal je er wel uit als je de handdoekradiator uit het CV circuit haal. Je zou nog kunnen overwegen om een (elektrisch) verwarmingselement erin te stoppen en het leidingwerk af te doppen.

Mijn radiatorkranen zijn zoals onder afgebeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVxfUYr2KO2Yw9Zl95rDBj1tIkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKqdDIxD5B0RaCe2lPslRXiC.jpg?f=fotoalbum_large

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:36

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Mathy M schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:04:
[...]

De handdoekradiator heb ik dichtgezet, waardeloos ding voor een warmtepomp, een regelrechte bypass is het. De badkamer wordt nu verwarmd met de elektrische vloerwarming met COP 1. Maar geloof me, dat rendement haal je er wel uit als je de handdoekradiator uit het CV circuit haal. Je zou nog kunnen overwegen om een (elektrisch) verwarmingselement erin te stoppen en het leidingwerk af te doppen.
Elektrisch element er in. Werkt een ton beter. Wel even een timer er op voor de ochtendkou, nu helemaal.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma