• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:03
Stel, dat je Madoka niet goed is (veel te gevoelig) en je wilt hem vervangen door een nieuwe Madoka,
moet je dan nog speciale handelingen verrichten na het vervangen, of kan de nieuwe Madoka meteen communiceren met de warmtepomp?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:01
assje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:45:
Ik ben voor mijn situatie denk ik helemaal niet zo overtuigd van het nut van een stooklijn. Alleen in de koudste maanden komt de warmtepomp misschien eens aan >50% draaiuren maar met dagen zoals deze week draait hij maar 6 uur per dag (gemiddeld 4kWh/dag deze week).

Om te zorgen dat de verwarming niet alleen 's nachts aanspring werk ik met nachtverlaging. Als gevolg gaat hij bij opstarten wel meer vermogen leveren (dan nodig) om de dT van 3 graden te behouden.

Ik zou hem eigenlijk gewoon vast willen zetten op minimaal (of optimaal) vermogen en dan simpelweg moduleren in uren verwarming. Alleen als na bijvoorbeeld 12 uur de doeltemperatuur niet gehaald is zou hij eens moeten overwegen meer vermogen te leveren.

In mijn vorige woning had ik een Mitsubishi Ecodan, die had een moduleren functie die redelijk werkte; Daikin heeft die optie niet echt geloof ik.

Maar, gisteren gekeken en MTD COP wel gewoon 5,7 dus is het allemaal belangrijk....
Kun je het vermogen van de circulatie pomp niet beperken? Dat beperkt i.i.g. het afgegeven vermogen. Durf niet te zeggen of dit ook het opgenomen vermogen daarmee beperkt?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
piieter schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:16:
Stel, dat je Madoka niet goed is (veel te gevoelig) en je wilt hem vervangen door een nieuwe Madoka,
moet je dan nog speciale handelingen verrichten na het vervangen, of kan de nieuwe Madoka meteen communiceren met de warmtepomp?
Ik lees dit bij veel mensen. De aansturing regel ik daarom ook zelf. Ik neem de gemiddelde waarde van de Madoka van het afgelopen uur en middel dat met een extra sensor om een accurate temperatuur te krijgen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:03
Ik heb zelf geen problemen met de Madoka, maar ik vroeg me af of je deze zomaar kunt vervangen door een andere. Herkennen de Madoka en de warmtepomp elkaar, of moet er nog iets aangepast worden in de datacommunicatie?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma