• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
arnoldniessen schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:43:
[...]

Het heeft niets met ESPAltherma of P1P2MQTT te maken, het is de vorstbescherming, post gisteren @MrRobin.
Is het, in geval van een split unit, nuttig om dit uit te zetten? M.i. zou die vorstbescherming er puur moeten zijn om de leidingen waar water in zit niet te doen bevriezen?

Misschien ook de printplaat en dergelijke in de buitenunit?

Het is soms wel erg onwenselijk iig dat de unit dan geforceerd aan gaat.
Vooral ook omdat, als je naar buiten kijkt in de straat, nergens iets bevroren is.
En de wp zelf ook niet.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:04
Hmm, gortdroog is het nog zeker niet, mijn weerstation gaf als max.vandaag nog 89% aan, nu momenteel gezakt naar 59%. Ik heb mijn buitenunit ook al een paar keer zien defrosten.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:18
MotorBeast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:15:
[...]

Hoe kom je sowieso met dit gort droge weer aan veel defrosts? Dat is vreemd. Nu heb ik geen Daikin maar hier geen enkele defrost. Is ook bijna onmogelijk. Zie jij ijsvorming op auto's buiten? Hier in ieder geval niets.
vanderv schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:24:
Hmm, gortdroog is het nog zeker niet, mijn weerstation gaf als max.vandaag nog 89% aan, nu momenteel gezakt naar 59%. Ik heb mijn buitenunit ook al een paar keer zien defrosten.
De defrosts waren vooral in de nacht en vroege ochtend, ik denk dat er toen wel wat vocht in de lucht zat. Ik woon in Leiden. Ramen auto's niet bevroren.

Mijn vraag blijft staan: hoe kan het dat de BUH het niet doet in testbedrijf en maar af en toe kort aangaan?
Ik zat te denken: zou het de wiring kunnen zijn en is dit wellicht de 2e stap die ik zag? Kan ik natuurlijk testen maar ik laat hem nu liever even rustig draaien.

Ik kan niet goed zien of de BUH correct is aangesloten, kunnen jullie dat zo zien? Het is een EHBX08EF6V die op 1 fase is aangesloten.
In de settings zie ik sowieso staan 3KW/9kW wat volgens mij al niet klopt, het moet 2 kW zijn (dat zie ik ook gebeuren bij stroommeting), en ik neem aan dat ik gezien mijn 1-fase systeem maar 1 stap zou moeten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsmFWMbqr1f-ww3edlnZ8aSSiUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVhOWrot6pUqEOcp2p0J1VAm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door stat op 25-12-2025 16:11 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:42
Zelfs met huidige temperatuur schakelt de WP nog uit omdat de temperatuur bereikt wordt.

Stooklijn staat op 30 bij -15, is er logica die nog verder te verlagen? Volgens mij kan ik mijn Ta ney zo goed gewoon vastzetten op 25....

Gisteren 17kWh, hoogste wat ik ooit gezien heb denk ik. Had de hele dag op gemiddeld 700W kunnen draaien maar in plaats daarvan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kafV8kDht4iRPU6r_zAL0aSyljo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWpMeGrbcZLzO6jnp4daPjTA.jpg?f=fotoalbum_large

COP wel 5,9..

[ Voor 57% gewijzigd door assje op 25-12-2025 16:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:29
Atomius schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:24:
[...]

Hier ook 0 defrosts sinds het rond en onder vriespunt is. Ook geen ijs op de auto's. Zal vast de lage luchtvochtigheid zijn
Hier ca 90m2 vloerverwarming, binnentemperatuur strak rond de 20graden. Boven nog de ‘oude’ standaard HT radiatoren die geplaatst zijn met de bouw (1998, voor die tijd beter geïsoleerd dan bouwbesluit aangaf destijds), temperatuur boven rond de 18 graden continue. We hebben vaste temperatuur van 20 graden 24/7 dus geen nachtverlaging.

Sinds Jan. 2023 een Daikin Monoblock EDLA09DAW1. Loopt met deze vriestemperaturen mooi op de weersafhankelijke regeling. Tot nu toe vandaag 3 defrosts en een COP overall van 4,3 (gebaseerd op externe energie verbruiksmeting). Elektrisch verbruik 21,9kWh tot nu toe vandaag met een delta T setpoint van 3.
Ben wel tevreden zo (Terwijl ik dit typ zit ik in Durban in mijn T-shirt aan het zwembad mat ca 25 graden, remote toegang tot HA via eigen WireGuard VPN :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjhYrAJvokWbfhkbhf8KqyHv-OY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ivZzBhJWUC40NkgEHznti0ly.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPIOL7Td_3tyC-i-PgdPuvvaAzM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ztdTfNwKUbW6laAY1SCVppKX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CTsc5SSTFMX3jFQVpI_kgIexnQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X8rwIA7LP8EXJwrVkGT4Stn3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzqN15D0-LX_7KgbPwzgjLZjACo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WDQ0pmYsuEpme1ethjq0NyDb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTiOg4I_h7zPIqzNBUwK5FfdevE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5xKA9zyroePaeJsUdFjd321s.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbE1xWqMxpWfQaH8jfGHRaSmcv8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N7y4ptKm3AMmvlcnGAdzjkV8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXOk15MSPlDhuSfDbsxH4GvuyV0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s7i4yHG9jJkklvTVSGOzFCpq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Urx9Qi70TOgUbAElddlif6xNwDQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H12RZDZrTfEuzIKmF8AWWW0n.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOmFURpPYuwrghumMWPKWGFcvx4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZddSXicg0geEiQcy7qwwhPu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEXGUyjx3Hq_MFP4g8umU4wnRI8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UXGnYuh4dw0AxzIm1MumiclF.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door benthouse op 25-12-2025 17:06 ]

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-12 21:24
assje schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:44:
Zelfs met huidige temperatuur schakelt de WP nog uit omdat de temperatuur bereikt wordt.

Stooklijn staat op 30 bij -15, is er logica die nog verder te verlagen? Volgens mij kan ik mijn Ta ney zo goed gewoon vastzetten op 25....

Gisteren 17kWh, hoogste wat ik ooit gezien heb denk ik. Had de hele dag op gemiddeld 700W kunnen draaien maar in plaats daarvan krijg ik dit:
[Afbeelding]

COP wel 5,9..
COP is top!
Wat je nog wel zou kunnen proberen is, de Ta nog een graad verlagen aan de koude kant. Krijgt hij het dan nog steeds voldoende warm, nogmaals een graad verlagen, enz. Telkens na het verlagen, even een dag aanzien hoe het resultaat is. Net zo lang verlagen tot hij het niet meer warm genoeg houdt. Dan weer 1 graad verhogen.
Op deze manier heb ik mijn stooklijn ingesteld op 28 bij -10 buiten en 26 bij +15 buiten. Die blijft het hele jaar door hetzelfde. En de Madoka staat ingesteld op 20,5 graden.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-12 20:59

GJA

arnoldniessen schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:43:
[...]

Het heeft niets met ESPAltherma of P1P2MQTT te maken, het is de vorstbescherming, post gisteren @MrRobin.
Ik heb het gezien toen het buiten meer dan 4 graden was; beneden de 4 graden gaat de WP hier sws niet uit omdat ie daarna te hard moet werken om weer "bij" te komen.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vandaag is er 43 kWh de EDLA09DA3W1 (monobloc, 9 kW, 3 fasen) ingegaan. We hebben 75 m2 vloerverwarming, daarboven 50 m2 met 5 radiatoren en een paar m2 vvw in de badkamer, dan nog een onverwarmde zolder met dakkapellen van 35 m2.

Gisteren de ESPAltherma (op M5StickC Plus2) erin gehangen, krijg er nog geen gedetailleerd verbruik uit (de 3 fasen worden gerapporteerd als 0, "Current measured by CT sensor of L[1/2/3]").

Stooklijn staat nu uit m'n hoofd op 35 @ -15 t/m 22 @ 22, backupheater draait een paar uur per dag.

Wordt een interessant uitzoekklusje om te kijken waar het geld en de warmte verdwijnt. Kieren tussen de buitendeuren helpen allicht niet mee, net als de matig geïsoleerde dakkapellen.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 26-12-2025 04:04 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:01
CodeCaster schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:29:
Vandaag is er 43 kWh de EDLA09DA3W1 ingegaan. We hebben 75 m2 vloerverwarming, daarboven 50 m2 met 5 radiatoren en een paar m2 vvw in de badkamer, dan nog een onverwarmde zolder met dakkapellen van 35 m2.

Gisteren de ESPAltherma erin gehangen, krijg er nog geen gedetailleerd verbruik uit (de 3 fasen worden gerapporteerd als 0, "Current measured by CT sensor of L1/2/3").

Stooklijn staat nu uit m'n hoofd op 35 @ -15 t/m 22 @ 22, backupheater draait een paar uur per dag.

Wordt een interessant uitzoekklusje om te kijken waar het geld en de warmte verdwijnt. Kieren tussen de buitendeuren helpen allicht niet mee, net als de matig geïsoleerde dakkapellen.
Ik heb ook een EDLA14DAW1, een 14kW monoblock. Wel een verschil met veel andere andere Daikin gebruikers hier in het topic die hebben vaak een split. Tenminste ik de sheet kwam ik niet veel monoblock configuraties tegen.

Nadeel van onze / mijn variant dat die bij "pruttelen" al best hoog gebruik heeft. Ik heb dat ding nu 2 jaar en al 2 jaar eigenlijk nog niet echt lekker draaiende. Eerst veel installatie problemen, lekkende 3weg klep, kapotte motor van 3weg, kapot verwarmings element in de wwt, kapotte sensor in de wwt.

Ik ben nu eerst maar eens aan het kijken of die bij geen weersafhankelijke instelling maar gewoon fixed een beetje normaal kan draaien. Hopelijk dan de minste fluctuaties (behalve buiten temperatuur), om eens te zien wat die doet. Heb hem nu op aanvoer temperatuur van 32c naar 30c gezet maar nu in de nacht ook al veel defrosts.

Helaas is mijn m5stick er mee opgehouden (nieuwe onderweg) dus heb momenteel wat verminderde informatie.

• Tanuki
  • Niet online
https://www.hartvannederl...-nacht-gevoelstemperatuur

We gaan nog een mooie test dag tegemoet. :) gevoels temperaturen tot -10 graden.
Dat zou, neem ik aan, meer defrosts betekenen en sowieso een hoger verbruik.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:29
Als ik weer thuis ben in het koude NL zal ik mijn instellingen van mijn EDLA09DAW1 monoblock eens posten. Wellicht kunnen andere monoblock bezitters er wat mee of ik van hún instellingen leren.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:33
GJA schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:56:
Ik heb het gezien toen het buiten meer dan 4 graden was; beneden de 4 graden gaat de WP hier sws niet uit omdat ie daarna te hard moet werken om weer "bij" te komen.
De vorstbescherming gaat bij 6 graden aan, was het onder de 6 graden toen?

Als je zo weinig nodig hebt dat AWT=25 24/7 al te veel is, kun je proberen de flow te beperken, om zo afgifte bij 25C te verminderen in plaats van uitzetten met vorstbescherming (waarbij AWT=30 dan wordt ingesteld).

[ Voor 23% gewijzigd door arnoldniessen op 26-12-2025 08:15 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:42
Tanuki schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:13:
https://www.hartvannederl...-nacht-gevoelstemperatuur

We gaan nog een mooie test dag tegemoet. :) gevoels temperaturen tot -10 graden.
Dat zou, neem ik aan, meer defrosts betekenen en sowieso een hoger verbruik.
Een warmtepomp heeft geen "gevoel" dus die gevoelstemperatuur is niet zo relevant. Als het wat warmer wordt zijn er weer wat meer defrosts te verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 26-12-2025 08:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• EdKonijn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:31
Vanaf de zomer zijn we verhuisd en hebben toen de keus gemaakt om voor een full electric warmtepomp te gaan.
Deze is begin november geïnstalleerd maar we hebben vanaf het begin al best wat problemen gehad. Voornamelijk dezelfde storing met:
7H-06 - (probleem met het waterdebiet tijdens koeling/ontdooiing).
Deze lijkt nu grotendeels verholpen op advies van het installatiebedrijf om de thermostaat van de vloerverwarming helemaal open te zetten.
In de zomer hebben we ook nieuwe vloerverwarming + tegels laten leggen, en in het begin was ik dan ook best huiverig voor scheurvorming aangezien deze thermostaat dus helemaal open staat.
Wel een opstookprotocol gehanteerd met vaste temperaturen alhoewel daar blijkbaar ook meningen over verdeeld zijn van de noodzaak daarvan.

Een vrijstaande woning geeft uiteraard een hoger verbruik dan dat we gewend waren (voorheen een hoekwoning van +/- 145 m2), maar de kWh's rijzen hier nu wel echt de pan uit naar mijn mening..
Al meermaals in contact geweest met het installatiebedrijf, maar we voelen ons niet echt gehoord, en beginnen nu spijt te krijgen van onze keuze voor de full electric warmtepomp.

Het verbruik van gisteren (25-12-2025) was volgens het display van Daikin:

Opgenomen vermogen:
Verwarming: 47 kWh
Totaal (incl. tapwater): 52 kWh

Geproduceerde warmte:
Verwarming: 126 kWh
Totaal (incl. tapwater): 139 kWh

Daikin EPRA10EW1 + ETVX12S23E9W.
Woning: Vrijstaand, bouwjaar: 1999
Energielabel: B (rapport uit 2025)
Totale woonoppervlakte: 215 m2
Vloerverwarming: 130 m2, ongeveer de helft daarvan bevindt zich onder een plat dak.
Vloerverwarming unit: Therminon, 12 groepen, met pomp (op aanraden van installatie bedrijf ivm radiatoren op 1ste verdieping, deze gebruiken we overigens niet, behalve 1 kleine radiator op de badkamer boven))
Radiatoren (die momenteel open staan (op advies installatiebedrijf)):
  • 1 kleine radiator inpandige garage
  • 1 handdoek radiator badkamer begane grond
  • 1 kleine radiator badkamer 1ste verdieping
De rest van de radiatoren op de 1ste verdieping staan dicht.

Thermostaat woonkamer: ingesteld op 19.5 graden

Instellingen binnenunit:

Modus: Weersafhankelijk (momenteel 44 graden bij -4)
Hoofdzone: vloerverwarming
Tapwater: 45 graden (al geeft de temp. op het home display vaak 50/51 graden aan).
Legionella cyclus: 1 x per week op 60 graden

Rond 07:00 vanochtend zag ik dat de BUH's hebben meegedraaid ten opzichte van gisteravond 22:00.
BUH-1: 4 uur
BUH-2: 1 uur

Verder was het verbruik voor vandaag (om 07:00) alleen al voor de verwarming:

Opgenomen vermogen: 29 kWh
Geproduceerde warmte: 60 kWh
Verwarming: 126 kwh

Dit kan niet de bedoeling zijn lijkt me, ook niet met deze buitentemperaturen.

1,5 week geleden is er nog een monteur langs geweest, en heeft instellingen nagekeken maar volgens hem stond alles verder goed.
Hij heeft de stooklijn ingesteld op:

55 graden bij -10
25 graden bij 18

Ik weet niet precies hoe het genoemd wordt, maar deze stooklijn heb ik gisteren al verlaagd met -5 als ik naar de hoofdzone ga in het display.

Hopelijk heeft er iemand nog tips/adviezen om het verbruik terug te dringen.
Moet de stooklijn aangepast worden? of misschien een vaste instelling ipv weersafhankelijk?

Excuses voor het lange bericht overigens.. 7(8)7

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:18
55 bij -10 lijkt me nogal extreem inderdaad. Wat is nu de uitgaande watertemperatuur? Heb je de radiatoren echt nodig voor verwarming of zijn die alleen op de handdoeken warm te krijgen?
Voor vloerverwarming lees ik hier veel lagere temperaturen.

Mijn probleem met de BUH is weer iets duidelijker geworden: inderdaad doet alleen de BUH stap 2 nu iets, stap 1 doet helemaal niets. Is er een reden voor of heeft onze installateur hier een fout gemaakt?
Is dit makkelijk door mijzelf te verhelpen of kan ik beter de installateur terugvragen?

Edit: is het wellicht zo simpel als de aansluiting X11A en X12A te verwisselen? Die lijken relais 1 en 2 aan te sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door stat op 26-12-2025 09:04 ]

• bd-casemod
  • Laatst online: 10:27
Ik merk met deze koude dagen dat bij mijn daikin altherma hybride wp de cv ketel niet meer bij springt. hierdoor heeft de wp het zwaar en hoog verbruik van 40kwh per dag. Ik heb enkele weken geleden de thermostaat moeten vervangen dus deze instellingen zal ik opnieuw moeten doen.

Weet iemand waar ik kan instellen (installateursmenu) dat de cv ketel bijspringt bij 0 graden?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:54
bd-casemod schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:01:
Ik merk met deze koude dagen dat bij mijn daikin altherma hybride wp de cv ketel niet meer bij springt. hierdoor heeft de wp het zwaar en hoog verbruik van 40kwh per dag. Ik heb enkele weken geleden de thermostaat moeten vervangen dus deze instellingen zal ik opnieuw moeten doen.

Weet iemand waar ik kan instellen (installateursmenu) dat de cv ketel bijspringt bij 0 graden?
Zolang je Cop 2 of hoger is is gas duurder.

• MotorBeast
EdKonijn schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:46:
Vanaf de zomer zijn we verhuisd en hebben toen de keus gemaakt om voor een full electric warmtepomp te gaan.
Deze is begin november geïnstalleerd maar we hebben vanaf het begin al best wat problemen gehad. Voornamelijk dezelfde storing met:
Deze lijkt nu grotendeels verholpen op advies van het installatiebedrijf om de thermostaat van de vloerverwarming helemaal open te zetten.
In de zomer hebben we ook nieuwe vloerverwarming + tegels laten leggen, en in het begin was ik dan ook best huiverig voor scheurvorming aangezien deze thermostaat dus helemaal open staat.
Wel een opstookprotocol gehanteerd met vaste temperaturen alhoewel daar blijkbaar ook meningen over verdeeld zijn van de noodzaak daarvan.

Een vrijstaande woning geeft uiteraard een hoger verbruik dan dat we gewend waren (voorheen een hoekwoning van +/- 145 m2), maar de kWh's rijzen hier nu wel echt de pan uit naar mijn mening..
Al meermaals in contact geweest met het installatiebedrijf, maar we voelen ons niet echt gehoord, en beginnen nu spijt te krijgen van onze keuze voor de full electric warmtepomp.

Opgenomen vermogen:

Geproduceerde warmte:

Vloerverwarming: 130 m2, ongeveer de helft daarvan bevindt zich onder een plat dak.
Vloerverwarming unit: Therminon, 12 groepen, met pomp (op aanraden van installatie bedrijf ivm radiatoren op 1ste verdieping, deze gebruiken we overigens niet, behalve 1 kleine radiator op de badkamer boven))

Instellingen binnenunit:

Tapwater: 45 graden (al geeft de temp. op het home display vaak 50/51 graden aan).

Rond 07:00 vanochtend zag ik dat de BUH's hebben meegedraaid ten opzichte van gisteravond 22:00.

1,5 week geleden is er nog een monteur langs geweest, en heeft instellingen nagekeken maar volgens hem stond alles verder goed.

55 graden bij -10
25 graden bij 18

Ik weet niet precies hoe het genoemd wordt, maar deze stooklijn heb ik gisteren al verlaagd met -5 als ik naar de hoofdzone ga in het display.

Moet de stooklijn aangepast worden? of misschien een vaste instelling ipv weersafhankelijk?

Stooklijn staat extreem hoog. Ik heb alleen radiatoren. Op dit moment 40 graden aanvoer bij -5. 21 binnen hier. Jij moet veel lager kunnen. Graad of 30 met deze temperaturen schat ik in.

Verdeler vervangen voor pomploze open verdeler tzt. Flow verhogen op groepen VV/controleren.

En SWW niet in de avond maken maar om 13.30 uur. Dan zal het minder koud zijn buiten.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:20:
[...]

Stooklijn staat extreem hoog. Ik heb alleen radiatoren. Op dit moment 40 graden aanvoer bij -5. 21 binnen hier. Jij moet veel lager kunnen. Graad of 30 met deze temperaturen schat ik in.

Verdeler vervangen voor pomploze open verdeler tzt. Flow verhogen op groepen VV/controleren.

En SWW niet in de avond maken maar om 13.30 uur. Dan zal het minder koud zijn buiten.
30 graden is wel heel laag met -4 buiten voor een vrijstaande woning. Los daarvan staat zijn stooklijn nu inderdaad flink te hoog.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

TKroon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:07:
[...]

30 graden is wel heel laag met -4 buiten voor een vrijstaande woning. Los daarvan staat zijn stooklijn nu inderdaad flink te hoog.
Ik heb/had de stooklijn altijd op máx 35 graden, maar toen het diep onder nul zakte de laatste dagen kreeg hij het huis er niet meer voldoende warm mee, hoogstens 18 graden. Inderdaad voornamelijk radiatoren in een vrijstaande woning van ~150m2. Ik heb hem dus tijdelijk bijgeplust naar 40 graden stooklijn en daarmee red hij het nu prima om het huis tussen 19.5 en 20 graden te houden, uiteraard tegen een hoger verbruik en iets meer geluid van de buitenunit.

• MotorBeast
HTT-Thalan schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:23:
[...]

Ik heb/had de stooklijn altijd op máx 35 graden, maar toen het diep onder nul zakte de laatste dagen kreeg hij het huis er niet meer voldoende warm mee, hoogstens 18 graden. Inderdaad voornamelijk radiatoren in een vrijstaande woning van ~150m2. Ik heb hem dus tijdelijk bijgeplust naar 40 graden stooklijn en daarmee red hij het nu prima om het huis tussen 19.5 en 20 graden te houden, uiteraard tegen een hoger verbruik en iets meer geluid van de buitenunit.
We hebben het hier over VV. Radiatoren vragen altijd meer.

• MotorBeast
TKroon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:07:
[...]

Afhankelijk van je warmteverlies/isolatie. Try and error.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:41:
[...]

Afhankelijk van je warmteverlies/isolatie. Try and error.
In een vrijstaande woning met energielabel B is het simpelweg onmogelijk met 30 graden aanvoer als het flink vriest. Zeker moet iedereen de sweet spot proberen te vinden, maar 30 is te laag en 50 zeer zeker te hoog.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Senaxx
TKroon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:35:
[...]
In een vrijstaande woning met energielabel B is het simpelweg onmogelijk met 30 graden aanvoer als het flink vriest. Zeker moet iedereen de sweet spot proberen te vinden, maar 30 is te laag en 50 zeer zeker te hoog.
Ja wij hebben ook een vrijstaande woning, en het was -6 bij ons vannacht en bij 30c aanvoer verloor ik vannacht langzaam alleen maar temperatuur, mede ook door de defrosts. Ook bij 32 lukte het niet, pas toen ik de radiatoren dicht draaide boven lukte het wel en kwam deze heel langzaam weer op temperatuur.

Het is jammer dat die bij defrosts warm water uit de vloer loop onttrekt en niet uit de wwt. Stukje warmer makkelijker op te warmen

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:53
Best allen, onlangs is mijn daiking warmtepomp door een "expert" van de energiewacht ingesteld. Hij vertelde dat hij precies dezelfde wp heeft als ik heb. Heel fijn natuurlijk.

Nu keek ik naar mijn energieverbruik, maar zie ik continue pieken. Nu had ik een aantal jaren geleden volgens mij begrepen dat dit niet goed is voor je wp. Klopt dit? Zie mijn toegevoegde foto van mijn verbruik van afgelopen nacht. Temp op 20,5 graden.

De vraag nu of dit normaal is of is het juist de bedoeling dat je wp die aangesloten is op alleen maar vloerverwarming continue aan en uit gaat? En of ik hem eigenlijk anders zou moeten instellen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z1eCfq3VA6ntI9vU0TtTKwCGdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6DV2mhCAayRW0YA8mfZ1oDy.jpg?f=fotoalbum_large

• Senaxx
Thedutch schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:53:
Best allen, onlangs is mijn daiking warmtepomp door een "expert" van de energiewacht ingesteld. Hij vertelde dat hij precies dezelfde wp heeft als ik heb. Heel fijn natuurlijk.

Nu keek ik naar mijn energieverbruik, maar zie ik continue pieken. Nu had ik een aantal jaren geleden volgens mij begrepen dat dit niet goed is voor je wp. Klopt dit? Zie mijn toegevoegde foto van mijn verbruik van afgelopen nacht. Temp op 20,5 graden.

De vraag nu of dit normaal is of is het juist de bedoeling dat je wp die aangesloten is op alleen maar vloerverwarming continue aan en uit gaat? En of ik hem eigenlijk anders zou moeten instellen?[Afbeelding]
Het is heel fijn dat die meneer dezelfde wp had als jou, maar het inregelen van de WP is specifiek voor elk huis, elk huis heeft meer of minder vloer verwarming, meer of minder radiatoren, isolatie is anders. Je kan niet zomaar klakkeloos instellingen overnemen helaas, dus hij zal wat gehad hebben aan de ervaring met de instellingen, maar het inregelen is gewoon lastig en veel werk.

Zoals het lijkt pendelt hij, maar kan je iets meer info delen van de instellingen? Aanvoer temperatuur? Weersafhankelijke curve instellingen?

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:11
EdKonijn schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:46:

Opgenomen vermogen:

Geproduceerde warmte:

Instellingen binnenunit:

55 graden bij -10
25 graden bij 18

Zoals al meer gezegd, stooklijn naar 35@-10. Daarna spelen met de offset.
Er is ook een instelling die de BUH expliciet uit zet voor verwarming (blijft aan voor defrosts en verwarming).

Zet daarna de thermostaatknop van je vloerverdeler aanvoer op de hoogste stand (altijd open) want er wordt toch geen té heet water meer aan aangevoerd. Daarna als je de mogelijkheid hebt de meng verdeling van je verdeler zo aanpassen dat hij bijna volledig water uit de aanvoer pakt.

Ik heb een vergelijkbaar huis, 220m2 vrijstaand tussen de weilanden, 2004, beneden vloerverwarming boven radiatoren dicht, vloerverdeler met pomp. Met alles bovenstaand had ik gisteren 23kwh met een stooklijn/setpoint van 29.9 toen het -4 was.

Let op wij hebben óók wel eens 40kwh op een dag gehaald, wanneer er veel defrosts zijn. Maar dat is nu niet het geval. Bij jou komen de hoge BUH uren door de hoge stooklijn.

• MotorBeast
Senaxx schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:50:
[...]

Ja wij hebben ook een vrijstaande woning, en het was -6 bij ons vannacht en bij 30c aanvoer verloor ik vannacht langzaam alleen maar temperatuur, mede ook door de defrosts. Ook bij 32 lukte het niet, pas toen ik de radiatoren dicht draaide boven lukte het wel en kwam deze heel langzaam weer op temperatuur.

Het is jammer dat die bij defrosts warm water uit de vloer loop onttrekt en niet uit de wwt. Stukje warmer makkelijker op te warmen
Radiatoren niet helemaal dichtdraaien maar flow alleen wat aanpassen middels voorinstelling als je thermostaatknoppen hebt, of voetventielen of gewoon ordinair met de draaiknop. Als het boven teveel afkoelt krijg je weer teveel warmte lekkage van beneden naar boven. Warmte stijgt op en zeker naar te koude ruimtes. Huis zo constant mogelijk houden in temperatuur. Met VV zou een defrost geen enkel probleem moeten zijn.
Pagina: 1 ... 164 165 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma