PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
MotorBeast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:15:
[...]
Hoe kom je sowieso met dit gort droge weer aan veel defrosts? Dat is vreemd. Nu heb ik geen Daikin maar hier geen enkele defrost. Is ook bijna onmogelijk. Zie jij ijsvorming op auto's buiten? Hier in ieder geval niets.
De defrosts waren vooral in de nacht en vroege ochtend, ik denk dat er toen wel wat vocht in de lucht zat. Ik woon in Leiden. Ramen auto's niet bevroren.vanderv schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:24:
Hmm, gortdroog is het nog zeker niet, mijn weerstation gaf als max.vandaag nog 89% aan, nu momenteel gezakt naar 59%. Ik heb mijn buitenunit ook al een paar keer zien defrosten.
Mijn vraag blijft staan: hoe kan het dat de BUH het niet doet in testbedrijf en maar af en toe kort aangaan?
Ik zat te denken: zou het de wiring kunnen zijn en is dit wellicht de 2e stap die ik zag? Kan ik natuurlijk testen maar ik laat hem nu liever even rustig draaien.
Ik kan niet goed zien of de BUH correct is aangesloten, kunnen jullie dat zo zien? Het is een EHBX08EF6V die op 1 fase is aangesloten.
In de settings zie ik sowieso staan 3KW/9kW wat volgens mij al niet klopt, het moet 2 kW zijn (dat zie ik ook gebeuren bij stroommeting), en ik neem aan dat ik gezien mijn 1-fase systeem maar 1 stap zou moeten hebben.
[ Voor 38% gewijzigd door stat op 25-12-2025 16:11 ]
Stooklijn staat op 30 bij -15, is er logica die nog verder te verlagen? Volgens mij kan ik mijn Ta ney zo goed gewoon vastzetten op 25....
Gisteren 17kWh, hoogste wat ik ooit gezien heb denk ik. Had de hele dag op gemiddeld 700W kunnen draaien maar in plaats daarvan krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/uWpMeGrbcZLzO6jnp4daPjTA.jpg?f=fotoalbum_large)
COP wel 5,9..
[ Voor 57% gewijzigd door assje op 25-12-2025 16:48 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hier ca 90m2 vloerverwarming, binnentemperatuur strak rond de 20graden. Boven nog de ‘oude’ standaard HT radiatoren die geplaatst zijn met de bouw (1998, voor die tijd beter geïsoleerd dan bouwbesluit aangaf destijds), temperatuur boven rond de 18 graden continue. We hebben vaste temperatuur van 20 graden 24/7 dus geen nachtverlaging.Atomius schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:24:
[...]
Hier ook 0 defrosts sinds het rond en onder vriespunt is. Ook geen ijs op de auto's. Zal vast de lage luchtvochtigheid zijn
Sinds Jan. 2023 een Daikin Monoblock EDLA09DAW1. Loopt met deze vriestemperaturen mooi op de weersafhankelijke regeling. Tot nu toe vandaag 3 defrosts en een COP overall van 4,3 (gebaseerd op externe energie verbruiksmeting). Elektrisch verbruik 21,9kWh tot nu toe vandaag met een delta T setpoint van 3.
Ben wel tevreden zo (Terwijl ik dit typ zit ik in Durban in mijn T-shirt aan het zwembad mat ca 25 graden, remote toegang tot HA via eigen WireGuard VPN
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ivZzBhJWUC40NkgEHznti0ly.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ztdTfNwKUbW6laAY1SCVppKX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X8rwIA7LP8EXJwrVkGT4Stn3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WDQ0pmYsuEpme1ethjq0NyDb.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5xKA9zyroePaeJsUdFjd321s.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N7y4ptKm3AMmvlcnGAdzjkV8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s7i4yHG9jJkklvTVSGOzFCpq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H12RZDZrTfEuzIKmF8AWWW0n.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZddSXicg0geEiQcy7qwwhPu.jpg?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door benthouse op 25-12-2025 17:06 ]
COP is top!assje schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:44:
Zelfs met huidige temperatuur schakelt de WP nog uit omdat de temperatuur bereikt wordt.
Stooklijn staat op 30 bij -15, is er logica die nog verder te verlagen? Volgens mij kan ik mijn Ta ney zo goed gewoon vastzetten op 25....
Gisteren 17kWh, hoogste wat ik ooit gezien heb denk ik. Had de hele dag op gemiddeld 700W kunnen draaien maar in plaats daarvan krijg ik dit:
[Afbeelding]
COP wel 5,9..
Wat je nog wel zou kunnen proberen is, de Ta nog een graad verlagen aan de koude kant. Krijgt hij het dan nog steeds voldoende warm, nogmaals een graad verlagen, enz. Telkens na het verlagen, even een dag aanzien hoe het resultaat is. Net zo lang verlagen tot hij het niet meer warm genoeg houdt. Dan weer 1 graad verhogen.
Op deze manier heb ik mijn stooklijn ingesteld op 28 bij -10 buiten en 26 bij +15 buiten. Die blijft het hele jaar door hetzelfde. En de Madoka staat ingesteld op 20,5 graden.
ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.
Ik heb het gezien toen het buiten meer dan 4 graden was; beneden de 4 graden gaat de WP hier sws niet uit omdat ie daarna te hard moet werken om weer "bij" te komen.arnoldniessen schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:43:
[...]
Het heeft niets met ESPAltherma of P1P2MQTT te maken, het is de vorstbescherming, post gisteren @MrRobin.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Gisteren de ESPAltherma (op M5StickC Plus2) erin gehangen, krijg er nog geen gedetailleerd verbruik uit (de 3 fasen worden gerapporteerd als 0, "Current measured by CT sensor of L[1/2/3]").
Stooklijn staat nu uit m'n hoofd op 35 @ -15 t/m 22 @ 22, backupheater draait een paar uur per dag.
Wordt een interessant uitzoekklusje om te kijken waar het geld en de warmte verdwijnt. Kieren tussen de buitendeuren helpen allicht niet mee, net als de matig geïsoleerde dakkapellen.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 26-12-2025 04:04 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik heb ook een EDLA14DAW1, een 14kW monoblock. Wel een verschil met veel andere andere Daikin gebruikers hier in het topic die hebben vaak een split. Tenminste ik de sheet kwam ik niet veel monoblock configuraties tegen.CodeCaster schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:29:
Vandaag is er 43 kWh de EDLA09DA3W1 ingegaan. We hebben 75 m2 vloerverwarming, daarboven 50 m2 met 5 radiatoren en een paar m2 vvw in de badkamer, dan nog een onverwarmde zolder met dakkapellen van 35 m2.
Gisteren de ESPAltherma erin gehangen, krijg er nog geen gedetailleerd verbruik uit (de 3 fasen worden gerapporteerd als 0, "Current measured by CT sensor of L1/2/3").
Stooklijn staat nu uit m'n hoofd op 35 @ -15 t/m 22 @ 22, backupheater draait een paar uur per dag.
Wordt een interessant uitzoekklusje om te kijken waar het geld en de warmte verdwijnt. Kieren tussen de buitendeuren helpen allicht niet mee, net als de matig geïsoleerde dakkapellen.
Nadeel van onze / mijn variant dat die bij "pruttelen" al best hoog gebruik heeft. Ik heb dat ding nu 2 jaar en al 2 jaar eigenlijk nog niet echt lekker draaiende. Eerst veel installatie problemen, lekkende 3weg klep, kapotte motor van 3weg, kapot verwarmings element in de wwt, kapotte sensor in de wwt.
Ik ben nu eerst maar eens aan het kijken of die bij geen weersafhankelijke instelling maar gewoon fixed een beetje normaal kan draaien. Hopelijk dan de minste fluctuaties (behalve buiten temperatuur), om eens te zien wat die doet. Heb hem nu op aanvoer temperatuur van 32c naar 30c gezet maar nu in de nacht ook al veel defrosts.
Helaas is mijn m5stick er mee opgehouden (nieuwe onderweg) dus heb momenteel wat verminderde informatie.
We gaan nog een mooie test dag tegemoet.
Dat zou, neem ik aan, meer defrosts betekenen en sowieso een hoger verbruik.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
De vorstbescherming gaat bij 6 graden aan, was het onder de 6 graden toen?GJA schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:56:
Ik heb het gezien toen het buiten meer dan 4 graden was; beneden de 4 graden gaat de WP hier sws niet uit omdat ie daarna te hard moet werken om weer "bij" te komen.
Als je zo weinig nodig hebt dat AWT=25 24/7 al te veel is, kun je proberen de flow te beperken, om zo afgifte bij 25C te verminderen in plaats van uitzetten met vorstbescherming.
[ Voor 26% gewijzigd door arnoldniessen op 27-12-2025 10:58 ]
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Een warmtepomp heeft geen "gevoel" dus die gevoelstemperatuur is niet zo relevant. Als het wat warmer wordt zijn er weer wat meer defrosts te verwachten.Tanuki schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:13:
https://www.hartvannederl...-nacht-gevoelstemperatuur
We gaan nog een mooie test dag tegemoet.gevoels temperaturen tot -10 graden.
Dat zou, neem ik aan, meer defrosts betekenen en sowieso een hoger verbruik.
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 26-12-2025 08:23 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Deze is begin november geïnstalleerd maar we hebben vanaf het begin al best wat problemen gehad. Voornamelijk dezelfde storing met:
7H-06 - (probleem met het waterdebiet tijdens koeling/ontdooiing).
Deze lijkt nu grotendeels verholpen op advies van het installatiebedrijf om de thermostaat van de vloerverwarming helemaal open te zetten.
In de zomer hebben we ook nieuwe vloerverwarming + tegels laten leggen, en in het begin was ik dan ook best huiverig voor scheurvorming aangezien deze thermostaat dus helemaal open staat.
Wel een opstookprotocol gehanteerd met vaste temperaturen alhoewel daar blijkbaar ook meningen over verdeeld zijn van de noodzaak daarvan.
Een vrijstaande woning geeft uiteraard een hoger verbruik dan dat we gewend waren (voorheen een hoekwoning van +/- 145 m2), maar de kWh's rijzen hier nu wel echt de pan uit naar mijn mening..
Al meermaals in contact geweest met het installatiebedrijf, maar we voelen ons niet echt gehoord, en beginnen nu spijt te krijgen van onze keuze voor de full electric warmtepomp.
Het verbruik van gisteren (25-12-2025) was volgens het display van Daikin:
Opgenomen vermogen:
Verwarming: 47 kWh
Totaal (incl. tapwater): 52 kWh
Geproduceerde warmte:
Verwarming: 126 kWh
Totaal (incl. tapwater): 139 kWh
Daikin EPRA10EW1 + ETVX12S23E9W.
Woning: Vrijstaand, bouwjaar: 1999
Energielabel: B (rapport uit 2025)
Totale woonoppervlakte: 215 m2
Vloerverwarming: 130 m2, ongeveer de helft daarvan bevindt zich onder een plat dak.
Vloerverwarming unit: Therminon, 12 groepen, met pomp (op aanraden van installatie bedrijf ivm radiatoren op 1ste verdieping, deze gebruiken we overigens niet, behalve 1 kleine radiator op de badkamer boven))
Radiatoren (die momenteel open staan (op advies installatiebedrijf)):
- 1 kleine radiator inpandige garage
- 1 handdoek radiator badkamer begane grond
- 1 kleine radiator badkamer 1ste verdieping
Thermostaat woonkamer: ingesteld op 19.5 graden
Instellingen binnenunit:
Modus: Weersafhankelijk (momenteel 44 graden bij -4)
Hoofdzone: vloerverwarming
Tapwater: 45 graden (al geeft de temp. op het home display vaak 50/51 graden aan).
Legionella cyclus: 1 x per week op 60 graden
Rond 07:00 vanochtend zag ik dat de BUH's hebben meegedraaid ten opzichte van gisteravond 22:00.
BUH-1: 4 uur
BUH-2: 1 uur
Verder was het verbruik voor vandaag (om 07:00) alleen al voor de verwarming:
Opgenomen vermogen: 29 kWh
Geproduceerde warmte: 60 kWh
Verwarming: 126 kwh
Dit kan niet de bedoeling zijn lijkt me, ook niet met deze buitentemperaturen.
1,5 week geleden is er nog een monteur langs geweest, en heeft instellingen nagekeken maar volgens hem stond alles verder goed.
Hij heeft de stooklijn ingesteld op:
55 graden bij -10
25 graden bij 18
Ik weet niet precies hoe het genoemd wordt, maar deze stooklijn heb ik gisteren al verlaagd met -5 als ik naar de hoofdzone ga in het display.
Hopelijk heeft er iemand nog tips/adviezen om het verbruik terug te dringen.
Moet de stooklijn aangepast worden? of misschien een vaste instelling ipv weersafhankelijk?
Excuses voor het lange bericht overigens..
Voor vloerverwarming lees ik hier veel lagere temperaturen.
Mijn probleem met de BUH is weer iets duidelijker geworden: inderdaad doet alleen de BUH stap 2 nu iets, stap 1 doet helemaal niets. Is er een reden voor of heeft onze installateur hier een fout gemaakt?
Is dit makkelijk door mijzelf te verhelpen of kan ik beter de installateur terugvragen?
Edit: is het wellicht zo simpel als de aansluiting X11A en X12A te verwisselen? Die lijken relais 1 en 2 aan te sturen.
[ Voor 10% gewijzigd door stat op 26-12-2025 09:04 ]
Weet iemand waar ik kan instellen (installateursmenu) dat de cv ketel bijspringt bij 0 graden?
Zolang je Cop 2 of hoger is is gas duurder.bd-casemod schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:01:
Ik merk met deze koude dagen dat bij mijn daikin altherma hybride wp de cv ketel niet meer bij springt. hierdoor heeft de wp het zwaar en hoog verbruik van 40kwh per dag. Ik heb enkele weken geleden de thermostaat moeten vervangen dus deze instellingen zal ik opnieuw moeten doen.
Weet iemand waar ik kan instellen (installateursmenu) dat de cv ketel bijspringt bij 0 graden?
Stooklijn staat extreem hoog. Ik heb alleen radiatoren. Op dit moment 40 graden aanvoer bij -5. 21 binnen hier. Jij moet veel lager kunnen. Graad of 30 met deze temperaturen schat ik in.EdKonijn schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:46:
Vanaf de zomer zijn we verhuisd en hebben toen de keus gemaakt om voor een full electric warmtepomp te gaan.
Deze is begin november geïnstalleerd maar we hebben vanaf het begin al best wat problemen gehad. Voornamelijk dezelfde storing met:
Deze lijkt nu grotendeels verholpen op advies van het installatiebedrijf om de thermostaat van de vloerverwarming helemaal open te zetten.
In de zomer hebben we ook nieuwe vloerverwarming + tegels laten leggen, en in het begin was ik dan ook best huiverig voor scheurvorming aangezien deze thermostaat dus helemaal open staat.
Wel een opstookprotocol gehanteerd met vaste temperaturen alhoewel daar blijkbaar ook meningen over verdeeld zijn van de noodzaak daarvan.
Een vrijstaande woning geeft uiteraard een hoger verbruik dan dat we gewend waren (voorheen een hoekwoning van +/- 145 m2), maar de kWh's rijzen hier nu wel echt de pan uit naar mijn mening..
Al meermaals in contact geweest met het installatiebedrijf, maar we voelen ons niet echt gehoord, en beginnen nu spijt te krijgen van onze keuze voor de full electric warmtepomp.
Opgenomen vermogen:
Geproduceerde warmte:
Vloerverwarming: 130 m2, ongeveer de helft daarvan bevindt zich onder een plat dak.
Vloerverwarming unit: Therminon, 12 groepen, met pomp (op aanraden van installatie bedrijf ivm radiatoren op 1ste verdieping, deze gebruiken we overigens niet, behalve 1 kleine radiator op de badkamer boven))
Radiatoren (die momenteel open staan (op advies installatiebedrijf)):De rest van de radiatoren op de 1ste verdieping staan dicht.
Instellingen binnenunit:
Tapwater: 45 graden (al geeft de temp. op het home display vaak 50/51 graden aan).
Rond 07:00 vanochtend zag ik dat de BUH's hebben meegedraaid ten opzichte van gisteravond 22:00.
1,5 week geleden is er nog een monteur langs geweest, en heeft instellingen nagekeken maar volgens hem stond alles verder goed.
55 graden bij -10
25 graden bij 18
Ik weet niet precies hoe het genoemd wordt, maar deze stooklijn heb ik gisteren al verlaagd met -5 als ik naar de hoofdzone ga in het display.
Moet de stooklijn aangepast worden? of misschien een vaste instelling ipv weersafhankelijk?
Verdeler vervangen voor pomploze open verdeler tzt. Flow verhogen op groepen VV/controleren.
En SWW niet in de avond maken maar om 13.30 uur. Dan zal het minder koud zijn buiten.
30 graden is wel heel laag met -4 buiten voor een vrijstaande woning. Los daarvan staat zijn stooklijn nu inderdaad flink te hoog.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:20:
[...]
Stooklijn staat extreem hoog. Ik heb alleen radiatoren. Op dit moment 40 graden aanvoer bij -5. 21 binnen hier. Jij moet veel lager kunnen. Graad of 30 met deze temperaturen schat ik in.
Verdeler vervangen voor pomploze open verdeler tzt. Flow verhogen op groepen VV/controleren.
En SWW niet in de avond maken maar om 13.30 uur. Dan zal het minder koud zijn buiten.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik heb/had de stooklijn altijd op máx 35 graden, maar toen het diep onder nul zakte de laatste dagen kreeg hij het huis er niet meer voldoende warm mee, hoogstens 18 graden. Inderdaad voornamelijk radiatoren in een vrijstaande woning van ~150m2. Ik heb hem dus tijdelijk bijgeplust naar 40 graden stooklijn en daarmee red hij het nu prima om het huis tussen 19.5 en 20 graden te houden, uiteraard tegen een hoger verbruik en iets meer geluid van de buitenunit.TKroon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:07:
[...]
30 graden is wel heel laag met -4 buiten voor een vrijstaande woning. Los daarvan staat zijn stooklijn nu inderdaad flink te hoog.
We hebben het hier over VV. Radiatoren vragen altijd meer.HTT-Thalan schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:23:
[...]
Ik heb/had de stooklijn altijd op máx 35 graden, maar toen het diep onder nul zakte de laatste dagen kreeg hij het huis er niet meer voldoende warm mee, hoogstens 18 graden. Inderdaad voornamelijk radiatoren in een vrijstaande woning van ~150m2. Ik heb hem dus tijdelijk bijgeplust naar 40 graden stooklijn en daarmee red hij het nu prima om het huis tussen 19.5 en 20 graden te houden, uiteraard tegen een hoger verbruik en iets meer geluid van de buitenunit.
Afhankelijk van je warmteverlies/isolatie. Try and error.TKroon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:07:
[...]
30 graden is wel heel laag met -4 buiten voor een vrijstaande woning. Los daarvan staat zijn stooklijn nu inderdaad flink te hoog.
In een vrijstaande woning met energielabel B is het simpelweg onmogelijk met 30 graden aanvoer als het flink vriest. Zeker moet iedereen de sweet spot proberen te vinden, maar 30 is te laag en 50 zeer zeker te hoog.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:41:
[...]
Afhankelijk van je warmteverlies/isolatie. Try and error.
Ja wij hebben ook een vrijstaande woning, en het was -6 bij ons vannacht en bij 30c aanvoer verloor ik vannacht langzaam alleen maar temperatuur, mede ook door de defrosts. Ook bij 32 lukte het niet, pas toen ik de radiatoren dicht draaide boven lukte het wel en kwam deze heel langzaam weer op temperatuur.TKroon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:35:
[...]
In een vrijstaande woning met energielabel B is het simpelweg onmogelijk met 30 graden aanvoer als het flink vriest. Zeker moet iedereen de sweet spot proberen te vinden, maar 30 is te laag en 50 zeer zeker te hoog.
Het is jammer dat die bij defrosts warm water uit de vloer loop onttrekt en niet uit de wwt. Stukje warmer makkelijker op te warmen
Nu keek ik naar mijn energieverbruik, maar zie ik continue pieken. Nu had ik een aantal jaren geleden volgens mij begrepen dat dit niet goed is voor je wp. Klopt dit? Zie mijn toegevoegde foto van mijn verbruik van afgelopen nacht. Temp op 20,5 graden.
De vraag nu of dit normaal is of is het juist de bedoeling dat je wp die aangesloten is op alleen maar vloerverwarming continue aan en uit gaat? En of ik hem eigenlijk anders zou moeten instellen?
Het is heel fijn dat die meneer dezelfde wp had als jou, maar het inregelen van de WP is specifiek voor elk huis, elk huis heeft meer of minder vloer verwarming, meer of minder radiatoren, isolatie is anders. Je kan niet zomaar klakkeloos instellingen overnemen helaas, dus hij zal wat gehad hebben aan de ervaring met de instellingen, maar het inregelen is gewoon lastig en veel werk.Thedutch schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:53:
Best allen, onlangs is mijn daiking warmtepomp door een "expert" van de energiewacht ingesteld. Hij vertelde dat hij precies dezelfde wp heeft als ik heb. Heel fijn natuurlijk.
Nu keek ik naar mijn energieverbruik, maar zie ik continue pieken. Nu had ik een aantal jaren geleden volgens mij begrepen dat dit niet goed is voor je wp. Klopt dit? Zie mijn toegevoegde foto van mijn verbruik van afgelopen nacht. Temp op 20,5 graden.
De vraag nu of dit normaal is of is het juist de bedoeling dat je wp die aangesloten is op alleen maar vloerverwarming continue aan en uit gaat? En of ik hem eigenlijk anders zou moeten instellen?[Afbeelding]
Zoals het lijkt pendelt hij, maar kan je iets meer info delen van de instellingen? Aanvoer temperatuur? Weersafhankelijke curve instellingen?
Zoals al meer gezegd, stooklijn naar 35@-10. Daarna spelen met de offset.EdKonijn schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:46:
Vanaf de zomer zijn we verhuisd en hebben toen de keus gemaakt om voor een full electric warmtepomp te gaan.
Opgenomen vermogen:
Geproduceerde warmte:
Radiatoren (die momenteel open staan (op advies installatiebedrijf)):De rest van de radiatoren op de 1ste verdieping staan dicht.
Instellingen binnenunit:
55 graden bij -10
25 graden bij 18
Er is ook een instelling die de BUH expliciet uit zet voor verwarming (blijft aan voor defrosts en verwarming).
Zet daarna de thermostaatknop van je vloerverdeler aanvoer op de hoogste stand (altijd open) want er wordt toch geen té heet water meer aan aangevoerd. Daarna als je de mogelijkheid hebt de meng verdeling van je verdeler zo aanpassen dat hij bijna volledig water uit de aanvoer pakt.
Ik heb een vergelijkbaar huis, 220m2 vrijstaand tussen de weilanden, 2004, beneden vloerverwarming boven radiatoren dicht, vloerverdeler met pomp. Met alles bovenstaand had ik gisteren 23kwh met een stooklijn/setpoint van 29.9 toen het -4 was.
Let op wij hebben óók wel eens 40kwh op een dag gehaald, wanneer er veel defrosts zijn. Maar dat is nu niet het geval. Bij jou komen de hoge BUH uren door de hoge stooklijn.
Radiatoren niet helemaal dichtdraaien maar flow alleen wat aanpassen middels voorinstelling als je thermostaatknoppen hebt, of voetventielen of gewoon ordinair met de draaiknop. Als het boven teveel afkoelt krijg je weer teveel warmte lekkage van beneden naar boven. Warmte stijgt op en zeker naar te koude ruimtes. Huis zo constant mogelijk houden in temperatuur. Met VV zou een defrost geen enkel probleem moeten zijn.Senaxx schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:50:
[...]
Ja wij hebben ook een vrijstaande woning, en het was -6 bij ons vannacht en bij 30c aanvoer verloor ik vannacht langzaam alleen maar temperatuur, mede ook door de defrosts. Ook bij 32 lukte het niet, pas toen ik de radiatoren dicht draaide boven lukte het wel en kwam deze heel langzaam weer op temperatuur.
Het is jammer dat die bij defrosts warm water uit de vloer loop onttrekt en niet uit de wwt. Stukje warmer makkelijker op te warmen
Oke, even mijzelf beantwoorden, ik heb nu het volgende aangepast, even kijken of het dan iets minder warm wordt binnen.Galaxis schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:59:
Even een korte vraag, wij draaien weersafhankelijk , alleen nu het koud is buiten wordt het sinds gisteren wel echt te warm binnen, welke waarde van de stooklijn moet ik nu naar beneden zetten ? Bij temperaturen boven 0 is het prima in huis , maar nu het vriest is het bijna 23C in huis , dat is wel teveel van het goede haha
Hij stond nu ingesteld op 40C water bij -10 buiten temp. Dat heb ik terug gebracht naar 38C water bij -10 buitentemp. Eens kijken of het daardoor wat minder warm wordt in huis.
1979 hier, wel goed gerenoveerd. Vannacht -4 en room temp stabiel bij 31 graden aanvoer, lager gaan dan verliezen we langzaam wel warmte.Senaxx schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:50:
[...]
Ja wij hebben ook een vrijstaande woning, en het was -6 bij ons vannacht en bij 30c aanvoer verloor ik vannacht langzaam alleen maar temperatuur, mede ook door de defrosts. Ook bij 32 lukte het niet, pas toen ik de radiatoren dicht draaide boven lukte het wel en kwam deze heel langzaam weer op temperatuur.
Ik heb op basis van de data uit de altherma zelf (elek in vs warmte out) de COP berekend voor iedere dag de voorbije maand in functie van de gemiddelde temperatuur buiten van het dichtsbijzijnde weerstation.
Ik heb delta T 3 graden en stooklijn op 29C @ 10C tot 33C @-20C. Echter moet ik deze voor de lagere temperaturen nog wat aanpassen gezien ik voorbije nacht gemerkt heb bij -4C buiten dat de gewenste binnentemperatuur van 21C net niet meer gehaald kon worden (bleef hangen rond 19,5C).
:strip_exif()/f/image/bnKhbgNmqFwNd0tb2F3HhRt6.png?f=user_large)
Om even te polsen: Zit deze COP in de buurt van wat verwacht kan worden?
Persoonlijk ben ik met COP van +4 wel tevreden, gezien het prijsverschil hier in belgie tussen stroom/gas ongeveer een factor 4 is.
Ik heb mijn stooklijn bewust zo laag staan dat ik in de nacht een 1/2 of hele graad verlies en dat trekt dan overdag wel weer bij. Zuiniger kan niet. 20 in de nacht en morgen is lekker en 21 in de avond. Eigenlijk op die manier automatische nachtverlaging.akaQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:22:
[...]
1979 hier, wel goed gerenoveerd. Vannacht -4 en room temp stabiel bij 31 graden aanvoer, lager gaan dan verliezen we langzaam wel warmte.
1976 hier en stooklijn nu verlaagd naar 28 bij -15. Vandaag 10 uur aaneengesloten gedraaid maar toen weer uit (teveel afgifteakaQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:22:
1979 hier, wel goed gerenoveerd. Vannacht -4 en room temp stabiel bij 31 graden aanvoer, lager gaan dan verliezen we langzaam wel warmte.
Ik heb boven nog monoblock airco's staan die eigenlijk boven de verwarming doen. Daar zit naast de airco ook een 1200w verwarmings element in die de kamers en bovenverdieping zo warm houden / blazen. Die stel ik in op 20 graden en slaan af en toe beetje aan op de kinderkamers.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:50:
[...]
Radiatoren niet helemaal dichtdraaien maar flow alleen wat aanpassen middels voorinstelling als je thermostaatknoppen hebt, of voetventielen of gewoon ordinair met de draaiknop. Als het boven teveel afkoelt krijg je weer teveel warmte lekkage van beneden naar boven. Warmte stijgt op en zeker naar te koude ruimtes. Huis zo constant mogelijk houden in temperatuur. Met VV zou een defrost geen enkel probleem moeten zijn.
Sta eigenlijk op het punt om de boven radiatoren gewoon helemaal eraf te koppelen en vanaf beneden de toevoer af te doppen.
A++++ nieuwbouwisolatie? xD Hoeveel verbruik jij dan aan kWh gisteren en vandaagassje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:44:
[...]
1976 hier en stooklijn nu verlaagd naar 28 bij -15. Vandaag 10 uur aaneengesloten gedraaid maar toen weer uit (teveel afgifte)
A+++ nageisoleerd. Gisteren 15kWh vandaag tot nu toe 9kWh.Atomius schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:10:
A++++ nieuwbouwisolatie? xD Hoeveel verbruik jij dan aan kWh gisteren en vandaag
Ik heb zoals velen hier ook een vraag over mijn hoog verbruik. Zeer recent zijn wij in ons huis getrokken na een lange renovatie/verbouwing. Het betreft een tussenwoning uit ~1870 die we flink hebben aangepakt, o.a. vloerverwarming in nagenoeg de gehele woning (215m2), volledige zolder geïsoleerd, gevelisolatie aan de buitenmuren die niet grenzen aan de buren, bijna overal hr++ glas en schuimbeton op de begane grond. Energielabel is onduidelijk, maar gezien de gedane werkzaamheden zal deze niet verkeerd zijn schat ik zo in.
Dit alles hebben we gecombineerd met een monoblock warmptepomp 9 kw van Daikin, incl. een 300 l boiler. Afgezien van de 20l buffervat ingebouwd in de WP, hebben we geen extra vat. Er zijn 4 pomploze verdelers voor de 4 verdiepingen in onze woning.
De afgelopen dagen lees ik extreem hoge verbruiken af van de display, namelijk meer dan 120 kWh per dag. Hiervoor was het echter ook niet weinig te noemen, met gemiddeld 60-80 kWh per dag. Toegegeven heb ik nog niet veel historie gezien wij sinds deze week pas in de woning verblijven, maar dit lijkt me bijzonder hoog.
Onze termosstaat op de begane grond staat op 20-21 graden, de water toevoer gem. op 30-35 graden en de boiler op 45-50 graden. Ik zie dat de BUV al ongeveer 50% van de tijd heeft bij moeten springen, wat de hoge verbruik denk ik verklaart. Echter snap ik niet waarom hij zo vaak moet bijspringen, we vragen niet bijzonder veel van de pomp m.i. ik kom nu uit op een COP 2,4.
Heeft iemand wellicht een idee waar het probleem aan kan liggen? Gezien de kerst en weekend ben ik er nog niet aan toegekomen om de installateur in te schakelen, dat zal uiteraard mijn volgende stap zijn. Ik merk dat de WP vaak buiten bevroren is, zou dit wellicht er iets mee te maken kunnen hebben?
Elk input is gewaardeerd!
Ik denk dat je toch ergens warmte verliest, is alle 'natuurlijke ventilatie' dichtgestopt?Rutozd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:12:
Dag Tweakers,
Ik heb zoals velen hier ook een vraag over mijn hoog verbruik. Zeer recent zijn wij in ons huis getrokken na een lange renovatie/verbouwing. Het betreft een tussenwoning uit ~1870 die we flink hebben aangepakt, o.a. vloerverwarming in nagenoeg de gehele woning (215m2), volledige zolder geïsoleerd, gevelisolatie aan de buitenmuren die niet grenzen aan de buren, bijna overal hr++ glas en schuimbeton op de begane grond. Energielabel is onduidelijk, maar gezien de gedane werkzaamheden zal deze niet verkeerd zijn schat ik zo in.
Dit alles hebben we gecombineerd met een monoblock warmptepomp 9 kw van Daikin, incl. een 300 l boiler. Afgezien van de 20l buffervat ingebouwd in de WP, hebben we geen extra vat. Er zijn 4 pomploze verdelers voor de 4 verdiepingen in onze woning.
De afgelopen dagen lees ik extreem hoge verbruiken af van de display, namelijk meer dan 120 kWh per dag. Hiervoor was het echter ook niet weinig te noemen, met gemiddeld 60-80 kWh per dag. Toegegeven heb ik nog niet veel historie gezien wij sinds deze week pas in de woning verblijven, maar dit lijkt me bijzonder hoog.
Onze termosstaat op de begane grond staat op 20-21 graden, de water toevoer gem. op 30-35 graden en de boiler op 45-50 graden. Ik zie dat de BUV al ongeveer 50% van de tijd heeft bij moeten springen, wat de hoge verbruik denk ik verklaart. Echter snap ik niet waarom hij zo vaak moet bijspringen, we vragen niet bijzonder veel van de pomp m.i. ik kom nu uit op een COP 2,4.
Heeft iemand wellicht een idee waar het probleem aan kan liggen? Gezien de kerst en weekend ben ik er nog niet aan toegekomen om de installateur in te schakelen, dat zal uiteraard mijn volgende stap zijn. Ik merk dat de WP vaak buiten bevroren is, zou dit wellicht er iets mee te maken kunnen hebben?
Je kunt je afzuigkap in de keuken aandoen en voelen rond de ramen en deuren of daar koude lucht binnenkomt.
Ik heb de BUH ingesteld dat-ie pas aan mag gaan bij -10 graden (Evenwichtstemperatuur). Standaard is bij 0 graden. En geen nachtverlaging gebruiken.
Ik zou als eerste adviseren om de BUH pas in te laten schakelen bij -10 buitenRutozd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:12:
Dag Tweakers,
@TinusH777 er zijn hier en daar inderdaad nog dingen die afgewerkt moeten worden met kit en dergelijke en afzuigkapjes zoals je zei. Maar of dat voor zoveel effect zorgt weet ik niet. Ik kijk in ieder geval even vandaag aan hoe het zich ontwikkelt.
Heeft hij voldoende ruimte om te lucht weg te blazen? Of is hij zijn eigen koude lucht aan het circuleren?Signum666 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:25:
Buitenunit is hier zijn eigen micro klimaat aan het ontwikkelen lijkt het wel. Hij geeft een temperatuur aan van -17 graden. De daadwerkelijke temperatuur buiten is -1,4 op dit moment. Er staat geen wind, maar het lijkt wel alsof de sensor bevroren is.
Er is genoeg ruimte, maar toch denk ik dat hij vanwege de opstelling zijn eigen lucht aan het recirculeren is. Er heeft gisteren en de dag daarvoor wel wat wind gestaan, maar het is nu windstil.danny.s schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:49:
[...]
Heeft hij voldoende ruimte om te lucht weg te blazen? Of is hij zijn eigen koude lucht aan het circuleren?
Dat is niet alleen de sensor die bevroren is😅. Voert je BU wel defrosts uit?Signum666 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:48:
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb![]()
[Afbeelding]
I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis
Tip: met tuinslang en gewoon koud water laten ontdooien. Maar dit is niet goed. Ik zou stroom er even af gooien en een harde reset zo uitvoeren tijdens het sproeien van water.Signum666 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:48:
[Afbeelding]
Op de controller kun je handmatig vragen om een ontdooi-actie.
[ Voor 4% gewijzigd door arnoldniessen op 27-12-2025 14:53 ]
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Auch, das minder. heb je te weinig warmte tijdens de ontdooiing?Signum666 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:48:
[Afbeelding]
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Mogelijk heeft iemand anders er nog eens iets aan: Heb het probleem anders opgelost. X11A en X12A waren goed aangesloten, dus die omwisselen me niet de beste manier om dit aan te pakken. Heb gemeten aan het relais linksonder, en er zat wel spanning tussen de donkerblauwe op 14 en de bruine op 2, maar niet tussen de lichtblauwe op 4 en de bruine op 2. Dat leek me niet de bedoeling dus ik heb die 2 omgewisseld. Nu doen beide backupheaters het met 2 kW, maar heb stap 2 softwarematig uitgeschakeld omdat de stop er anders uitvliegt. Maar als de nood hoog is zou ik die desnoods op een andere groep kunnen hangen denk ik (hoewel ik met 4 kW COP=1 en echte kou ook weinig begin).stat schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:54:
55 bij -10 lijkt me nogal extreem inderdaad. Wat is nu de uitgaande watertemperatuur? Heb je de radiatoren echt nodig voor verwarming of zijn die alleen op de handdoeken warm te krijgen?
Mijn probleem met de BUH is weer iets duidelijker geworden: inderdaad doet alleen de BUH stap 2 nu iets, stap 1 doet helemaal niets. Is er een reden voor of heeft onze installateur hier een fout gemaakt?
Is dit makkelijk door mijzelf te verhelpen of kan ik beter de installateur terugvragen?
Edit: is het wellicht zo simpel als de aansluiting X11A en X12A te verwisselen? Die lijken relais 1 en 2 aan te sturen.
Wat er denk ik is gebeurd is dat de installateur de donkerblauwe draad heeft aangesloten in de werkschakelijk ipv de lichtblauwe draad.
Allereerst dank voor alle reacties. Door de visite op 2de kerstdag verder (nog) niets veranderd, behalve dat ik de totale stooklijn van -5 naar -10 had gezet. Toen de buitentemp. gisteravond laat (23:30) rond de -2 was, stond de hoofdzone op 36 graden, en bleef de vertrekwatertemp. rond de 34/35 hangen.stat schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:54:
55 bij -10 lijkt me nogal extreem inderdaad. Wat is nu de uitgaande watertemperatuur? Heb je de radiatoren echt nodig voor verwarming of zijn die alleen op de handdoeken warm te krijgen?
Op dat moment merkte ik dat BUH1 en BUH2 even een 10 minuten waren ingeschakeld ivm een defrost.
Toen de visite rond 22:00 weg was, was de temp gezakt naar 19 graden.
Dat is trouwens ook nog iets wat ik niet helemaal begrijp. Als de vraag 19.5 is, waarom laat de pomp het dan helemaal zakken tot 19, alvorens de compressor weer begint te draaien?
Vanochtend was de temp netjes 19.5 graden, en de vertrekwatertemp. 36 graden (hoofdzone op dat moment ook 36, bij -2), en voor zover ik kon zien hebben de BUH1 en BUH2 niet bij hoeven te springen.
Aangaande de radiatoren: deze zijn niet echt nodig voor verwarming, zeker voor badkamer beneden niet ivm vloerverwarming, maar moet eerlijk zeggen dat de handdoek radiator wel fijn is.
De radiator op badkamer boven hoeft voor mij ook niet, maar mijn vriendin vindt het wel prettig. De lage temp lijkt me ook niet echt nuttig, maarja…
Voor de inpandige garage hetzelfde (daar ligt overigens geen vloerverwarming en gelaten zoals het was).
Volgens installateur was het goed als we die 3 radiatoren helemaal open hadden staan ivm de flow. Dus dat maar aangehouden.
Rest van de radiatoren boven staan dicht.
Van de warmtepomp installateur moest het een verdeler zijn MET pomp.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:20:
[...]
Stooklijn staat extreem hoog. Ik heb alleen radiatoren. Op dit moment 40 graden aanvoer bij -5. 21 binnen hier. Jij moet veel lager kunnen. Graad of 30 met deze temperaturen schat ik in.
Aangezien we ook radiatoren boven hadden, was zijn uitleg.
Wat is het eventuele voor en nadeel als we deze zouden vervangen door een pomploze?
En met SWW bedoel je het legionella programma?
230 liter vat, en watertemp zakt nogal snel door een paar douchebeurten achter elkaar door vriendin en 2 kids.
Die stooklijn nog niet helemaal duidelijk, want 35 graden bij -10, begrijp ik het dan goed dat als het nu 2 graden buiten is, dat de hoofdzone / vertrekwatertemp. dan op 23 graden staat?Patrick4 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:04:
[...]
Zoals al meer gezegd, stooklijn naar 35@-10. Daarna spelen met de offset.
Er is ook een instelling die de BUH expliciet uit zet voor verwarming (blijft aan voor defrosts en verwarming).
Zet daarna de thermostaatknop van je vloerverdeler aanvoer op de hoogste stand (altijd open) want er wordt toch geen té heet water meer aan aangevoerd. Daarna als je de mogelijkheid hebt de meng verdeling van je verdeler zo aanpassen dat hij bijna volledig water uit de aanvoer pakt.
Ik heb een vergelijkbaar huis, 220m2 vrijstaand tussen de weilanden, 2004, beneden vloerverwarming boven radiatoren dicht, vloerverdeler met pomp. Met alles bovenstaand had ik gisteren 23kwh met een stooklijn/setpoint van 29.9 toen het -4 was.
Let op wij hebben óók wel eens 40kwh op een dag gehaald, wanneer er veel defrosts zijn. Maar dat is nu niet het geval. Bij jou komen de hoge BUH uren door de hoge stooklijn.
De thermostaatknop van verdeler staat momenteel al helemaal open.
De meng verdeling heb daar al eens iets over vernomen, dat kon je doen met een inbus sleuteltje geloof ik?
Toen de pomp begin november is geinstalleerd, hadden we wat issues, waardoor het niet warm leek te worden (later zat de oorzaak ergens anders), maar installateur van vloerverwarming gaf toen als advies om met de inbus sleutel helemaal dicht of open te draaien.
Merkte toen gelijk dat de eerste vvw groep flink en snel warm werd.
Installateur van warmtepomp daarentegen gaf daarna juist weer aan om van de meng verdeling af te blijven.
Dus heb ik toen weer terug gezet zoals het stond.
Zitten daar verder nog nadelen aan?
Blijkbaar niet.. ik heb ook geen enkele defrost voorbij zien komen de afgelopen dagen. Volgens mij is er geen instelling om dit uit te zetten, dus waarom hij geen defrosts doet??Vae Victus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
[...]
Dat is niet alleen de sensor die bevroren is😅. Voert je BU wel defrosts uit?
Ook mooi topic
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Wbt je boiler zou ik altijd proberen deze overdag pas te verwarmen. Zeker als het net als gisterenavond hier -2 was en overdag 4 graden. Scheelt toch weer kWh. Kwestie timer zetten om te douchen. 10 minuten is hier de max, ook destijds voor de pubers.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2025 20:26 ]
Wel gelijk de oorzaak van het probleem waarschijnlijk. Doet de BUH het wel nog?Signum666 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:25:
[...]
Blijkbaar niet.. ik heb ook geen enkele defrost voorbij zien komen de afgelopen dagen. Volgens mij is er geen instelling om dit uit te zetten, dus waarom hij geen defrosts doet??
Ik heb woensdag, donderdag en zaterdag 5 defrosts gehad en vrijdag 6. Daarvoor ook weken geen defrost gehad overigens. Wanneer is je laatste defrost geweest?
Bedoelt de installateur niet dat je voor radiatoren een hogere Ta nodig zou hebben en dat daar de vloerverwarming niet tegen kan? Dat zal denk ik wel loslopen en zeker als de radiatoren niet nodig zijn voor verwarming maar meer voor het drogen van handdoeken kan je daar rustig ook lage temperatuur doorheen laten gaan. En als het te weinig is overwegen die radiotoren te elektrificeren.MotorBeast schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:55:
@EdKonijn Radiatoren zijn geen enkele reden een tweede pomp te monteren. De enige reden zou kunnen zijn dat de opvoerhoogte van de waterpomp van de WP niet voldoende zou zijn. Ik heb op Tweakers nog nooit ergens vernomen dat dit het geval is.
Maar in de Daikin Cloud API-documentatie (https://developer.cloud.daikineurope.com/) vind ik alleen energieverbruik en geen thermische output.
Dus ik vraag me af:
– Gebruikt de Onecta-app misschien een (nog) niet gedocumenteerde API-versie?
– Of haalt de app deze data via een andere methode op?
Weet iemand hoe de Onecta-app aan deze info komt?
Als we weten waar het vandaan komt, kunnen we het misschien ook toevoegen aan de Home Assistant-integratie.
Als je de radiatoren gewoon 24/7 mee laat lopen haal je over het algemeen de 18/19 graden wel. En ander kan je nog beter echte LTV hangen zoals Jaga's.stat schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:16:
[...]
Bedoelt de installateur niet dat je voor radiatoren een hogere Ta nodig zou hebben en dat daar de vloerverwarming niet tegen kan? Dat zal denk ik wel loslopen en zeker als de radiatoren niet nodig zijn voor verwarming maar meer voor het drogen van handdoeken kan je daar rustig ook lage temperatuur doorheen laten gaan. En als het te weinig is overwegen die radiotoren te elektrificeren.
Wat anders:
Nadat de temp. vanochtend in de woonkamer warm genoeg was, heeft de compressor weer een tijd uit gestaan vanmiddag.
Langzaam is de temp dan ook weer gezakt (van boven de 19.5 terug naar 19 graden)
Het lijkt er op alsof hij pas weer getriggerd wordt als het een 0,5 graad gezakt is. Normaal gedrag?
:strip_exif()/f/image/lenZltSo8oJ9j9rRtIoeLc6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom de vraag in woonkamer maar verhoogd naar 20 graden, als die dan later terug valt naar 19.5 dan is dat iets prettiger dan 19.
Echter blijft hij nu rond de 19 graden hangen, terwijl hij al een 3 a 4 uur bezig is bij een buitentemp. van 3, en een vertrekwatertemp. van 30.
:strip_exif()/f/image/vibhrJuafCRL6AtO2OKD5Y0g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/003gB75Yk01dE0qmrC49CcGF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het valt me op dat het debiet 8 l/min is.
Gisteren bij een vertrekwatertemp. van 35 was het debiet nog 24.9 l/min.
Zojuist nog eens gechecked, en temp is zelfs gezakt naar 18.9.
Dat is bij Daikin normaal, de kamerhysterese. Als je dat niet wilt, kun je beter in AWT mode regelen en zelf bepalen hoe je de AWT aanpast aan de kamertemperatuur en/of de WP aan/uit uitzet.EdKonijn schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:23:
Het lijkt er op alsof hij pas weer getriggerd wordt als het een 0,5 graad gezakt is. Normaal gedrag?
De waterdruk is laag. Ik zou die bijvullen tot 2.0. Misschien dat dat ook effect heeft op ander zaken. En als het snel afneemt, is er iets anders aan de hand.EdKonijn schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:23:
@MotorBeast: Als ik dit dan zo weer lees dan denk ik... een beetje bedrijf in warmtepompen moet dit toch ook weten..Helaas weet ik er nog te weinig vanaf, maar zullen dit zeker meenemen (er spelen nog wat andere zaken met het bedrijf).
Wat anders:
Nadat de temp. vanochtend in de woonkamer warm genoeg was, heeft de compressor weer een tijd uit gestaan vanmiddag.
Langzaam is de temp dan ook weer gezakt (van boven de 19.5 terug naar 19 graden)
[Afbeelding]
Daarom de vraag in woonkamer maar verhoogd naar 20 graden, als die dan later terug valt naar 19.5 dan is dat iets prettiger dan 19.
Echter blijft hij nu rond de 19 graden hangen, terwijl hij al een 3 a 4 uur bezig is bij een buitentemp. van 3, en een vertrekwatertemp. van 30.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zet je het setpoint op 20 en de stooklijn zo dat hij nooit zijn setpoint haalt. Als de vv lang afkoelt duurt het ook weer lang dat hij opwarmt. Traag systeem. Tevens vraagt iedere keer opwarmen veel stroom. Je moet naar een situatie van continue laag doorstoken. Niet aan uit.EdKonijn schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:23:
@MotorBeast: Als ik dit dan zo weer lees dan denk ik... een beetje bedrijf in warmtepompen moet dit toch ook weten..Helaas weet ik er nog te weinig vanaf, maar zullen dit zeker meenemen (er spelen nog wat andere zaken met het bedrijf)
Wat anders:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2.0 bar? Ik weet dat bij onze (monoblock) WP ook deze normaal gesproken op 1.6 zit en als die flink bezig is wil dit nog wel eens zakken naar 1.5 of 1.4.edvanleeuwen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:32:
[...]
De waterdruk is laag. Ik zou die bijvullen tot 2.0. Misschien dat dat ook effect heeft op ander zaken. En als het snel afneemt, is er iets anders aan de hand.
Dat.... Zou best kunnen....arnoldniessen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:05:
[...]
De vorstbescherming gaat bij 6 graden aan, was het onder de 6 graden toen?
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Dan is het het beste om in de handleiding te kijken wat het beste is voor het specifieke model.Senaxx schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:18:
[...]
2.0 bar? Ik weet dat bij onze (monoblock) WP ook deze normaal gesproken op 1.6 zit en als die flink bezig is wil dit nog wel eens zakken naar 1.5 of 1.4.
Ja dat ging ik ook doen na je post, want begon wat te twijfelen, maar kon het nou niet echt vindenedvanleeuwen schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:03:
[...]
Dan is het het beste om in de handleiding te kijken wat het beste is voor het specifieke model.
Dat heeft de handige meneer van de energiewacht bij mij doen laten verdwijnen. staat niet meer in mijn menu...! Hoe kan dit? En hoe kan ik dit weer tevoorschijn toveren?arnoldniessen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:52:
[...]
Op de controller kun je handmatig vragen om een ontdooi-actie.
Dat zie je alleen in installateursmodus. Bij MMI: gebruikersprofiel code 5678, daarna onder installateursinstellingen. Het is een "verzoek", dat niet altijd wordt uitgevoerd, maar als het nodig is meestal wel. Mijn monoblock heb ik eigenlijk altijd op tijd zien ontdooien, mijn hybride vriest wel regelmatig helemaal dicht, wat dan te zien is aan een sterk dalende COP en een sterk dalende koelmiddeltemperatuur (kouder dan buitentemperatuur min 6 en verder dalend richting -10). Met P1P2MQTT kun je via HA ook een defrost-verzoek indienen, zo laat ik hem toch automatisch ontdooien als de COP te laag wordt en de hybride het zelf vergeet.Thedutch schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:28:
Dat heeft de handige meneer van de energiewacht bij mij doen laten verdwijnen. staat niet meer in mijn menu...! Hoe kan dit? En hoe kan ik dit weer tevoorschijn toveren?
Gisteren nadat ik een defrost aangevraagd had via het installateursmenu. Daarvoor wel af en toe een korte defrost gezien. Ik heb het in de LWT mode sowieso aanzienlijk minder gezien dan via kamerthermostaat regeling.Eduardio schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:07:
[...]
Wel gelijk de oorzaak van het probleem waarschijnlijk. Doet de BUH het wel nog?
Ik heb woensdag, donderdag en zaterdag 5 defrosts gehad en vrijdag 6. Daarvoor ook weken geen defrost gehad overigens. Wanneer is je laatste defrost geweest?
Iemand misschien tips hierin?jolandacb schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:01:
Goedemorgen,
Ik heb al het een en ander hierover gezocht, maar nog niet goed gevonden wat ik zoek.
Wij hebben de Daikin Altherma 3rf all electric warmtepomp en daarnaast een pelletkachel, voor snelle warmte en gezelligheid.
Echter hangt onze Onecta thermostaat in de woonkamer en die kan niet verplaatst worden.
Nu wil ik graag een draadloze thermostaat ergens boven op de overloop hangen en dat die de aansturing van de warmtepomp bepaalt.
Is dat mogelijk? Zo ja, welke thermostaat?
En hoe stel ik die van beneden dan in? Of haal ik die dan weg?
Vanochtend had hij een debiet van 14.1 l/min bij 1.5 bar (vertrekwatertemp. was wel 35 graden)edvanleeuwen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:32:
[...]
De waterdruk is laag. Ik zou die bijvullen tot 2.0. Misschien dat dat ook effect heeft op ander zaken. En als het snel afneemt, is er iets anders aan de hand.
Merkte dat toen ik de vertrekwatertemp. wat liet zakken dmv verlagen totale stooklijn, het debiet eerst terug zakte naar 0 (pomp en compressor gingen uit), en druk kwam op 1.3 bar te staan.
Daarna starte hij weer op, en heb ik hem bijgevuld naar 2.0 bar.
Kon niet zeggen dat het bijvullen direct effect had, want debiet zat wederom rond 8 l/min.
Niet veel later debiet van 21.9 /lmin en en druk van 2.3 bar tijdens defrost.
Nu op rond 8.6 l/min bij 1.9 bar.
Meende ergens gelezen te hebben dat het debiet een factor 3 moet zijn ten opzichte van het vermogen van een warmtepomp?
Dus in ons geval een 10 kW, richting de 30 l/min. ?
Ik weet niet of je dat echt gaat helpen. De warmtepomp stuurt ook op het temperatuurverschil tussen de aanvoer en retour. Als je in de woonkamer gaat stoken heb je kans dat de warmtepomp alsnog uitslaat omdat die zijn warmte niet goed kwijt kan. Je delta T over de vloer wordt dan te klein. Of je zou dan ook je delta T in de instellingen moeten verhogen.
Misschien goed om te noemen, mijn WP altherma 3 van 3 jaar oud heeft met 2 jaar een defecte druk sensor gehad. Bij geen druk stond deze alsnog op 1,7bar en m’n WP bleef storingsvrij bij 2,1 uiteindelijk de sensor vervangen en nooit meer problemen gehad.EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
[...]
Vanochtend had hij een debiet van 14.1 l/min bij 1.5 bar (vertrekwatertemp. was wel 35 graden)
Merkte dat toen ik de vertrekwatertemp. wat liet zakken dmv verlagen totale stooklijn, het debiet eerst terug zakte naar 0 (pomp en compressor gingen uit), en druk kwam op 1.3 bar te staan.
Kon niet zeggen dat het bijvullen direct effect had, want debiet zat wederom rond 8 l/min.
Meende ergens gelezen te hebben dat het debiet een factor 3 moet zijn ten opzichte van het vermogen van een warmtepomp?
Klinkt logisch idd.MotorBeast schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:47:
[...]
Zet je het setpoint op 20 en de stooklijn zo dat hij nooit zijn setpoint haalt. Als de vv lang afkoelt duurt het ook weer lang dat hij opwarmt. Traag systeem. Tevens vraagt iedere keer opwarmen veel stroom. Je moet naar een situatie van continue laag doorstoken. Niet aan uit.
Over de stooklijn:
Heb waardes voorbij zien komen over 30, 35, 40 graden, maar dat is dan allemaal bij een buitentemp. van -10?
Ik wil de stooklijn gaan aanpassen maar weet niet wat wijsheid is om mee te beginnen.
Bijv. 40 graden bij -10, dus dat houdt dan in 30 graden bij 0?
Op dit moment is het 4 graden buiten en geeft hij een vertrekwatertemp. van 31 aan.
De aanvoertemp. op de vvw verdeler: 26 graden.
De retourtemp. op vvw verdeler: 25 graden.
+/- 5 graden verschil.
Als het 30 graden aanvoer zou worden bij 0 graden buiten, dan zou het dus 26 graden aanvoer worden bij 4 graden buiten?
Dan zou de aanvoertemp. vvw verdeler waarschijnlijk rond de 20/21 komen…
En dat is dus de ellende van die vloerverdeler. Die mengt je aanvoer en retour. Die moeten gescheiden zijn. Dan krijg je een Delta t van zo'n 3 tot 5 met dit weer over je vloer. Die 31 graden moet je vloer in en daarom is dat niet zuinig en moduleert je WP niet lekker. Nu moet je geforceerd een hogere aanvoer van je WP vragen om voldoende warmte de vloer in te krijgen. Lees je goed in en ga in gesprek met je installateur. En zorg dat de flow over je vloer zo hoog mogelijk is. NB: en met die 31 graden zou je het boven met 24/7 stoken met radiatoren bij een beetje fatsoenlijk geisoleerd huis ook wel warm houden. Dus die pomp voor radiatoren is zinloos.EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:23:
[...]
Klinkt logisch idd.
Over de stooklijn:
Heb waardes voorbij zien komen over 30, 35, 40 graden, maar dat is dan allemaal bij een buitentemp. van -10?
Ik wil de stooklijn gaan aanpassen maar weet niet wat wijsheid is om mee te beginnen.
Bijv. 40 graden bij -10, dus dat houdt dan in 30 graden bij 0?
Op dit moment is het 4 graden buiten en geeft hij een vertrekwatertemp. van 31 aan.
De aanvoertemp. op de vvw verdeler: 26 graden.
De retourtemp. op vvw verdeler: 25 graden.
+/- 5 graden verschil.
Als het 30 graden aanvoer zou worden bij 0 graden buiten, dan zou het dus 26 graden aanvoer worden bij 4 graden buiten?
Dan zou de aanvoertemp. vvw verdeler waarschijnlijk rond de 20/21 komen…
Je laat je stooklijn net zo lang zakken totdat het niet meer warm genoeg wordt. Zodra dat punt bereikt wordt zet je hem weer een tikkie hoger. NB: vandaag zonnig dus dat is niet ideaal om in te regelen want dat warmt de boel ook op.
[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 28-12-2025 12:45 ]
Aan de hand van jouw post over de koudwatervrees heen gestapt en de stooklijn verlaagd naar 29 bij -15.piieter schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:06:
Wat je nog wel zou kunnen proberen is, de Ta nog een graad verlagen aan de koude kant. Krijgt hij het dan nog steeds voldoende warm, nogmaals een graad verlagen, enz. Telkens na het verlagen, even een dag aanzien hoe het resultaat is. Net zo lang verlagen tot hij het niet meer warm genoeg houdt. Dan weer 1 graad verhogen.
Op deze manier heb ik mijn stooklijn ingesteld op 28 bij -10 buiten en 26 bij +15 buiten. Die blijft het hele jaar door hetzelfde. En de Madoka staat ingesteld op 20,5 graden.
Afgelopen dagen voor het eerst eindelijk onafgebroken draaien rustig op 500-700W
Bij koud weer draait het nu dus mooi. Nu alleen nog de vraag of er aan de warme kant nog optimalisatie mogelijk is. Hoe zeker is het dat het nadeel van BUH bij defrosts groter is dan COP winst? Zou het niet een overweging zijn om toch van 25 naar 24 te gaan?
Onder de 25 gaat de pomp in een soort van noodloop. Dit heeft mij vorig jaar oktober heel veel stroom gekost.assje schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:49:
[...]
Aan de hand van jouw post over de koudwatervrees heen gestapt en de stooklijn verlaagd naar 29 bij -15.
Afgelopen dagen voor het eerst eindelijk onafgebroken draaien rustig op 500-700W![]()
Bij koud weer draait het nu dus mooi. Nu alleen nog de vraag of er aan de warme kant nog optimalisatie mogelijk is. Hoe zeker is het dat het nadeel van BUH bij defrosts groter is dan COP winst? Zou het niet een overweging zijn om toch van 25 naar 24 te gaan?
Heel zeker. De COP bij 25C en vrieskou is nog steeds heel goed, en defrosts verlagen de COP misschien met 10%. De BUH bij 24C is minstens 3x zo duur. Je kunt beter op 25C blijven en het debiet lager instellen of de WP af en toe uitzetten.assje schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:49:
Hoe zeker is het dat het nadeel van BUH bij defrosts groter is dan COP winst? Zou het niet een overweging zijn om toch van 25 naar 24 te gaan?
Da's toch allemaal wat wilder dan mijn split unit (!), deze zit eigenlijk altijd strak tussen 1,4 en 1,5 bar. Alleen tijdens de SWW run in het korte circuit en met name de Legionellarun met 25L/min gaat het omhoog.EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
[...]
Vanochtend had hij een debiet van 14.1 l/min bij 1.5 bar (vertrekwatertemp. was wel 35 graden)
Merk vooral op dat er dus geen verandering is tijdens meerdere defrosts gisteravond en vannacht!
/f/image/ZzFwgqZGCNjAq7OyQr9urJAb.png?f=fotoalbum_large)
Mogelijk is je drukvat niet goed of te klein?
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Het vereiste debiet staat in de handleiding. Ik heb de factor 3 zelf nog niet gehoord. 30l/min is (gevoeligsmatig) best veel. En als ik naar de 4-6-8 kW serie kijk die dezelfde buiten unit hebben: mijn 4kW heeft een benodigd debiet van 12l/min (toevallig wel factor 3), maar waarom zou die 8kW unit dan 24l/min nodig hebben, als hij even veel ijs moet ontdooien?EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
[...]
Er is ook geen BUH aangesloten, want dat zou de cv ketel voor zijn rekening nemen.
Begin dit jaar bij 6 graden vorst bleek de warmtepomp het prima aan te kunnen. Dus bivalent uit laten staan.
Ik zag echter vrijdag 26 dec een heleboel kleine piekjes gasverbruik. De ketel gaat heel kort even aan en dan weer uit.
Ik vraag me af waar dit gasverbruik door geïnitieerd wordt. De wp 'weet' toch niet dat er een cv ketel aanwezig is? Op basis waarvan zou de wp dit aansturen?
:strip_exif()/f/image/c9Y6kbZluoOvf6xgcVWEvNzQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke setting in de configuratie is hier mee gelinkt?
[ Voor 42% gewijzigd door MotorBeast op 28-12-2025 15:03 ]
Maar als de functie bivalent (hybride) uit staat dan is het toch geen hybride opstelling? De wp 'weet' dan toch niet dat er een cv ketel aangesloten is? Of is er nog een instelling die ik over het hoofd zie?MotorBeast schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:54:
@graziemille Dat gedrag zie je bij alle hybrides (ook van andere merken) om de defrost te ondersteunen. NB: volgens mij hanteer je nachtverlaging. Probeer eens zonder. Heb je ook minder defrost want dan vraagt hij minder vermogen om iedere keer op te toeren.
Onvermijdelijk bij defrosts bij retour <25C.graziemille schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:07:
De ketel gaat heel kort even aan en dan weer uit.
Ik vraag me af waar dit gasverbruik door geïnitieerd wordt. Op basis waarvan zou de wp dit aansturen?
Kijk nog even goed wat de druk is die in de handleiding wordt geadviseerd. Iemand schreef dat er verschil is tussen modellen en te hoog is ook niet goed.EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
[...]
Toevallig was ik net wat water aan het aftappen bij de vvw verdeler.edvanleeuwen schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:01:
[...]
Kijk nog even goed wat de druk is die in de handleiding wordt geadviseerd. Iemand schreef dat er verschil is tussen modellen en te hoog is ook niet goed.
Merkte dat als de vertrekwatertemp. hoger werd, dat de druk ook langzaam hoger werd, dus hij zat inmiddels al op 2.3.
Daarvoor rond 1.9 / 2.0 bar, en nog een debiet van 8 l/min.
Nadat ik het inregelventiel van de verdeler naar binnen had gedraaid (maar niet helemaal dicht), zodat er geen menging meer plaats vindt is het debiet nu ook hoger geworden.
Nu 21,3 l/min bij 2.0 bar.
Tijdens het aftappen overigens een irritant geluid, en een paar maatbekers leeg gegooid.
Had ik de pomp eerst uit moeten zetten?
Handleiding geeft aan:
"Max. druk bedraagt 3 bar",
Her en der op internet zie ik, 'aanbevolen tussen 1.5 en 2.0 bar', maar daar zie ik verder niks over in het boekje.
Alternatief springt de backup-heater bij, of niet? Bij all-electric sowieso.arnoldniessen schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:19:
[...]
Onvermijdelijk bij defrosts bij retour <25C.
De harde? 25 °C ondergrens voor de retour lijkt me trouwens een beetje willekeurig,
maar ik ken de overwegingen van Daikin natuurlijk niet. - Andere merken kennen zoiets niet.
Veel installaties hebben standaard retourtemperaturen < 25 °C m.n. met alleen vloerverwarming.
Hier is een "ondersteuning" van een defrost vaak het minst nodig.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik hanteer 1,5 bar. 2,3 lijkt me wat aan de hoge kant.dunklefaser schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:05:
[...]
Alternatief springt de backup-heater bij, of niet? Bij all-electric sowieso.
De harde? 25 °C ondergrens voor de retour lijkt me trouwens een beetje willekeurig,
maar ik ken de overwegingen van Daikin natuurlijk niet. - Andere merken kennen zoiets niet.
Veel installaties hebben standaard retourtemperaturen < 25 °C m.n. met alleen vloerverwarming.
Hier is een "ondersteuning" van een defrost vaak het minst nodig.
Ik gebruik mijn verdeler met pomp op deze manier ook en dat presteert prima, voor zover ik kan vergelijken.
Overigens hoe een stooklijn werkt, ik zag dat je daar vragen over had. Bijvoorbeeld 25@15 en 35@-10 betekent 35-25=10 graden verschil per 15-(-10)=25, dus 0.25 graad stijging van de stooklijn per graad daling van de buitentemperatuur. Bij 0 graden kom je uit op 25+(15-0)*0,25=28,75gr met deze voorbeeld getallen.
Ik kan het inmiddels weer zien, lijkt een tijdelijke issue geweest te zijn..
[ Voor 13% gewijzigd door danny.s op 29-12-2025 08:42 ]
Ik heb 't ook weleens gehad. Tijdelijk idd. Inmiddels is er hier een defrost fiesta aan de gang, i.t.t. vorige week.danny.s schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:05:
Nog meer mensen last ervan dat de ONECTA app de helft niet laat zien? Ik mis de SWW tank als ook de geadvanceerde settings. Kan bijv nu de LWT offset niet aanpassen. In HA (met de standaard daikin integratie die via dezelfde cloud loop) heb ik hetzelfde probleem.
Ik kan het inmiddels weer zien, lijkt een tijdelijke issue geweest te zijn..
Hoe was jullie verwarmverbruik vorige week trouwens? Hier:
24-12 18 kWh
25-12 25
26-12 31
27-12 21
28-12 17
Hier met de thermostaat op 21.5. Enkel verwarmen van de benedenverdieping. Ca 74m en badkamer ca 10mAtomius schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:36:
[...]
Ik heb 't ook weleens gehad. Tijdelijk idd. Inmiddels is er hier een defrost fiesta aan de gang, i.t.t. vorige week.
24-12 18 kWh
25-12 25
26-12 31
27-12 21
28-12 17
24-12 15 kWh
25-12 17
26-12 16
27-12 14
28-12 13
150m² - 21,5°Atomius schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:36:
[...]
Ik heb 't ook weleens gehad. Tijdelijk idd. Inmiddels is er hier een defrost fiesta aan de gang, i.t.t. vorige week.
24-12 18 kWh
25-12 25
26-12 31
27-12 21
28-12 17
24-12 15kwh
25-12 22kwh
26-12 31kwh
27-12 18kwh
28-12 12kwh
20 groepen, 2 verdelers, alles aangesloten met 32mm meerlagenbuis.
24-12 19 kWh
25-12 16
26-12 21
27-12 14
28-12 10
Stooklijn 35 @ -5 en 25 @ 18 graden. Ik zou nog wel wat lager kunnen denk ik want de warmtepomp maakt nu runs van 3-4 uur op 1000 - 1500W, en slaat daarna uit. Maar de eerste winter met de warmtepomp in ons gerenoveerde huis bevalt erg goed. Heerlijke constante warmte en de buren (welke eerst sceptisch waren) zijn jaloers omdat die veel meer gas verstoken met de thermostaat op 19 graden.
EDIT: Zie nu dat ik de stooklijn aangepast had: 28 graden @ -5 en 26 graden @ 15.
[ Voor 10% gewijzigd door Marcusso op 29-12-2025 20:13 ]
No Shame, only Fame!
Na een nacht draaien was de vertrektemp. 36 graden. (op nog steeds de stooklijn zoals monteurs hadden ingesteld op 55@-10 en 25@18, maar waarvan ik de totale stooklijn omlaag had gebracht met -10 (lager kon niet)).Patrick4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:09:
@EdKonijn het debiet is hoger omdat het aanvoer water nu ongemengd en dus zonder temperatuur verlies door de vloer stroomt. Die is (nog) koel dus heel veel afgifte. Over 24h zal dat stabiliseren en de flow lager worden. Is het dan te warm in huis dan kan je aanvoer nog verder omlaag.
Ik gebruik mijn verdeler met pomp op deze manier ook en dat presteert prima, voor zover ik kan vergelijken.
Gisteravond tevens de thermostaat maar voor de zekerheid naar 20.5 gezet (het was 19.9 graden op dat moment), omdat ik dacht dat de pomp dan halverwege de nacht weer uit zou vallen zodra hij de temp had bereikt.
Helaas... kwam vanochtend beneden en de temp in woonkamer stond nog steeds op 19.9 graden..
Ook de thermostaat van de vvw verdeler stond op 30/31, ipv rond de 35/36 (zoals ik eigenlijk had verwacht).
Begin toch te twijfelen of het huis wel "zo goed" is geisoleerd als dat we denken dat het is..
Is er overigens nog een manier om te kijken hoeveel defrosts de WP heeft gehad de afgelopen 24 uur?Handleiding van Daikin bekeken, maar nog niet kunnen vinden.
Moet die 0.25 overigens niet 0.4 zijn in dit voorbeeld?Overigens hoe een stooklijn werkt, ik zag dat je daar vragen over had. Bijvoorbeeld 25@15 en 35@-10 betekent 35-25=10 graden verschil per 15-(-10)=25, dus 0.25 graad stijging van de stooklijn per graad daling van de buitentemperatuur. Bij 0 graden kom je uit op 25+(15-0)*0,25=28,75gr met deze voorbeeld getallen.
Als je eenmalig kijkt naar de temperatuur op de verdeler hoeft dat niet te betekenen dat de aanvoertemperatuur niet behaald wordt. Als je net na een defrost kijkt zal je zien dat die temperatuur lager is.
Met de totale stooklijn omlaag brengen, bedoel ik naar de Hoofdzone gaan, en daar met de rechterknop naar links gedraaid tot -10. Verder dan -10 gaat deze niet.
Ik wil de stooklijn zelf nog aanpassen, maar weet niet wat wijsheid is nu hij afgelopen nacht bij 36 graden aanvoer (bij -2), de boel niet verder heeft kunnen opstoken (zoals het er nu naar uit zag tenminste).
Mijn punt is dat je de aanvoertemperatuur van 55 ook aan kunt passen. Niet alleen de -10 van de buitentemperatuur.EdKonijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:02:
@TKroon
Met de totale stooklijn omlaag brengen, bedoel ik naar de Hoofdzone gaan, en daar met de rechterknop naar links gedraaid tot -10. Verder dan -10 gaat deze niet.
Ik wil de stooklijn zelf nog aanpassen, maar weet niet wat wijsheid is nu hij afgelopen nacht bij 36 graden aanvoer (bij -2), de boel niet verder heeft kunnen opstoken (zoals het er nu naar uit zag tenminste).
Ben benieuwd wat het nu gaat doen.
Dat zijn in ieder geval normale temperaturen voor een vv. Die installateur isEdKonijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:09:
Dat weet ik, en zojuist heb ik de stooklijn ingesteld op 35@-10 en 25@15.
Heb je nu wel de -10 eraf gehaald?EdKonijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:09:
Dat weet ik, en zojuist heb ik de stooklijn ingesteld op 35@-10 en 25@15.
Waarvoor is de algemene stooklijn naar beneden halen? Als je alles op -5 zet kan je toch net zo goed de stooklijn aan beide kanten 5 graden laten zakken of mis ik iets over het hoofd?
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
:strip_exif()/f/image/EdN2bv1X8ASEHJzwjBVn08tD.jpg?f=fotoalbum_large)