• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
EdKonijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:16:
[...]

Na een nacht draaien was de vertrektemp. 36 graden. (op nog steeds de stooklijn zoals monteurs hadden ingesteld op 55@-10 en 25@18, maar waarvan ik de totale stooklijn omlaag had gebracht met -10 (lager kon niet)).
Gisteravond tevens de thermostaat maar voor de zekerheid naar 20.5 gezet (het was 19.9 graden op dat moment), omdat ik dacht dat de pomp dan halverwege de nacht weer uit zou vallen zodra hij de temp had bereikt.
Helaas... kwam vanochtend beneden en de temp in woonkamer stond nog steeds op 19.9 graden..
Ook de thermostaat van de vvw verdeler stond op 30/31, ipv rond de 35/36 (zoals ik eigenlijk had verwacht).
Begin toch te twijfelen of het huis wel "zo goed" is geisoleerd als dat we denken dat het is..

Is er overigens nog een manier om te kijken hoeveel defrosts de WP heeft gehad de afgelopen 24 uur?Handleiding van Daikin bekeken, maar nog niet kunnen vinden.

[...]

Moet die 0.25 overigens niet 0.4 zijn in dit voorbeeld?
55 graden bij een vloerverwarming?
Dat is veel te hoog, tenzij je geen open verdeler hebt, maar eentje met een mengventiel.
En als je mengventiel 50% mengt, dan snap ik wel dat je het niet warmgestookt krijgt met 35 graden aanvoer. En dat zou mogelijk die 30 graden kunnen verklaren.
Waarschijnlijk heb je ook nog gewone radiatoren in huis? Was de vvw eerst aangesloten op een gasinstallatie?
Ik zou in ieder geval niet aan die mengventiel zitten, want als je 55 graden je vloerverwarming in laat stromen, hou je geen dekvloer en afwerkvloer meer over.

• EdKonijn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:57
@Eduardio

Die -10 gelijk weer naar 0 gezet ja.
De algemene stooklijn was op advies van de installateur, vandaar dat ik daar de afgelopen week al wat aan gedraaid had.

@TinusH777

Vandaar dus die -10 op de vorige stooklijn. Het is een verdeler met pomp, en al begrepen dat deze niet / minder geschikt zijn hiervoor (installateur gaf aan ivm radiatoren boven..)
Gisteren het inregelventiel aan de zijkant van de verdeler met een inbus sleutel dicht gedraaid (op 1 slag na dan)
Thermostaatknop staat helemaal open.

In de zomer hebben we dekvloer open gebroken en nieuwe vloerverwarming + tegels laten leggen.
Risico van 55 graden is er nu niet meer ivm deze stooklijn van 35@-10.
Pagina: 1 ... 165 166 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma