• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:22
EdKonijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:16:
[...]

Na een nacht draaien was de vertrektemp. 36 graden. (op nog steeds de stooklijn zoals monteurs hadden ingesteld op 55@-10 en 25@18, maar waarvan ik de totale stooklijn omlaag had gebracht met -10 (lager kon niet)).
Gisteravond tevens de thermostaat maar voor de zekerheid naar 20.5 gezet (het was 19.9 graden op dat moment), omdat ik dacht dat de pomp dan halverwege de nacht weer uit zou vallen zodra hij de temp had bereikt.
Helaas... kwam vanochtend beneden en de temp in woonkamer stond nog steeds op 19.9 graden..
Ook de thermostaat van de vvw verdeler stond op 30/31, ipv rond de 35/36 (zoals ik eigenlijk had verwacht).
Begin toch te twijfelen of het huis wel "zo goed" is geisoleerd als dat we denken dat het is..

Is er overigens nog een manier om te kijken hoeveel defrosts de WP heeft gehad de afgelopen 24 uur?Handleiding van Daikin bekeken, maar nog niet kunnen vinden.

[...]

Moet die 0.25 overigens niet 0.4 zijn in dit voorbeeld?
55 graden bij een vloerverwarming?
Dat is veel te hoog, tenzij je geen open verdeler hebt, maar eentje met een mengventiel.
En als je mengventiel 50% mengt, dan snap ik wel dat je het niet warmgestookt krijgt met 35 graden aanvoer. En dat zou mogelijk die 30 graden kunnen verklaren.
Waarschijnlijk heb je ook nog gewone radiatoren in huis? Was de vvw eerst aangesloten op een gasinstallatie?
Ik zou in ieder geval niet aan die mengventiel zitten, want als je 55 graden je vloerverwarming in laat stromen, hou je geen dekvloer en afwerkvloer meer over.

• EdKonijn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:12
@Eduardio

Die -10 gelijk weer naar 0 gezet ja.
De algemene stooklijn was op advies van de installateur, vandaar dat ik daar de afgelopen week al wat aan gedraaid had.

@TinusH777

Vandaar dus die -10 op de vorige stooklijn. Het is een verdeler met pomp, en al begrepen dat deze niet / minder geschikt zijn hiervoor (installateur gaf aan ivm radiatoren boven..)
Gisteren het inregelventiel aan de zijkant van de verdeler met een inbus sleutel dicht gedraaid (op 1 slag na dan)
Thermostaatknop staat helemaal open.

In de zomer hebben we dekvloer open gebroken en nieuwe vloerverwarming + tegels laten leggen.
Risico van 55 graden is er nu niet meer ivm deze stooklijn van 35@-10.

• TinusH777
EdKonijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:03:
@Eduardio

Die -10 gelijk weer naar 0 gezet ja.
De algemene stooklijn was op advies van de installateur, vandaar dat ik daar de afgelopen week al wat aan gedraaid had.

@TinusH777

Vandaar dus die -10 op de vorige stooklijn. Het is een verdeler met pomp, en al begrepen dat deze niet / minder geschikt zijn hiervoor (installateur gaf aan ivm radiatoren boven..)
Gisteren het inregelventiel aan de zijkant van de verdeler met een inbus sleutel dicht gedraaid (op 1 slag na dan)
Thermostaatknop staat helemaal open.

In de zomer hebben we dekvloer open gebroken en nieuwe vloerverwarming + tegels laten leggen.
Risico van 55 graden is er nu niet meer ivm deze stooklijn van 35@-10.
Bij een verwarming (radiator / vloerverwarming) heb je een 'delta T': verschil tussen de temperatuur van water dat je verwarming in gaat en uit gaat.
Bij een normale verwarming (CV-ketel) is dat 15 á 20 graden. Die stookt immers tot 80 graden of hoger.

Bij een laagtemperatuur vloerverwarming is dat 5 graden. Jij zit met 55 graden ergens tussen in, gok ik zomaar.
Nu heb je de temperatuur flink verlaagd, dat is het ook tijd om de delta-T te verlagen.
Dat is een instelling in de warmtepomp. De warmtepomp gaat dan sneller het water rondpompen.
Omdat je een vloerverwarming hebt met eigen pomp, moet je die ook wellicht anders instellen.
In principe hoort de exit-temperatuur van al je individuele verwarmingen hetzelfde te zijn (bijvoorbeeld 30 graden in, 25 graden uit met delta-T van 5). Meet dit wel met alle thermostatische kranen helemaal open.
Je kunt een IR-thermometer kopen om te meten, maar je voelt met je handen best goed de verschillen.
In het display van Daikin kun je de huidige flow (liter/min) en Delta T (verschil inkomende temperatuur en uitgaande temperatuur) aflezen (menu->informatie->sensoren).
Disclaimer: ik ben geen expert, pas maar toe wat ik hier op het forum het gelezen.

• EdKonijn
TinusH777 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:31:
[...]

In het display van Daikin kun je de huidige flow (liter/min) en Delta T (verschil inkomende temperatuur en uitgaande temperatuur) aflezen (menu->informatie->sensoren).
Disclaimer: ik ben geen expert, pas maar toe wat ik hier op het forum het gelezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5D7ZXSRuyQ_NN72Zt52bX1XSjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdrVCcRySdfyJESXKlCQMmyI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv-eY6L69lpWP0rTWz3H9UGyKMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8IXPCiVdI9ZVeRXTeyJYJek.jpg?f=fotoalbum_tile
Gaat het dan o.a om de "Watertemperatuur inlaat platenwarmtewisselaar" ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr3U1g2FEd7CzcCf2wsU8-MJYBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWvZBWodInXceTiiOWzpYVkF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxbszSTE4p3PkFGktEYKdcHxYGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7AAfwq1TH4mFxg8eTVuQyLT.jpg?f=fotoalbum_tile
Aanvoer en retour lijken wel goed te staan dan als ik het zo begrijp (behalve dat vertrekwatertemp. nog 4 graden hoger is..)
Geprobeerd te meten met een IR-thermometer, maar heb het idee dat niet optimaal werkt op de ronde koperen leidingen. Voel wel een duidelijk verschil bij vastpakken aanvoerleiding en retourleiding.

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
In 2021 heb ik een woning laten bouwen, hierbij zijn volgens de aannemer de warmtepomp en de vloerverwarming ingeregeld opgeleverd. Recent krijg ik echter het idee dat het energieverbruik uitzonderlijk hoogt ligt, zelfs op dagen waarbij de temperatuur niet onder 0 duikt. De situatie is als volgt:
- Vrijstaande woning, opgeleverd in 2021
- Daikin EHVH08S23DJ6V binnenunit
- Vloerverwarming verdeeld in 3 zones: woonkamer (~80m2), gym (~25m2) en badkamer (~7m2)
- Warmtepomp wordt aangestuurd middels sensoren, deze staan ingesteld op 17 graden (woonkamer), 15 graden (badkamer) en 13 graden (gym)
- Temperatuur warmtevat staat op 45 graden, met een wekelijkse legionallarun met 60 graden
- Temperatuur vloerverwarming staat op 37 graden
- De stooklijn staat op 'Weersafhankelijk':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF-LM7sC45cT43yBP49Lz5omDho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSaFyblSGpIeqc3NjlUBvZRR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy1oaIfctxBba-RnTkhF5QnJ-kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8posfkcEtVpB7Zi2zS3O7Ec.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4-2gwm2h9OJZf_WRjVU8-kwrzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEqTiRR2qMzrwrFgNARTFFaV.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze opzet zie ik dat er 34.519kWh aan warmte is opgewekt, met een verbruik van 12.928kWh. Dit komt neer op een COP van 2,67. Kijkend naar de door ons gehanteerde lage temperatuur én het feit dat het een goed geisoleerde woning is moet dit toch véél te laag zijn?

De afgelopen dagen viel het mij ook op dat er aardig werd gependeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-D5yieeM2vjdJgfI44-TaS7qLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUuqaeVVpu7jftPw6My8ZEnt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn_8sG5h3NFPwzuHmDD4AoFNMFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmqLa6GcrPgNC21xR08vzvBL.jpg?f=fotoalbum_large

De lage COP en het pendelen doet mij vermoeden dat er flink wat winst valt te behalen en/of dat er iets nog functioneert zoals het hoort. Klopt mijn vermoeden of moet ik content met deze resultaten zijn?

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:55
rgras schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:56:
In 2021 heb ik een woning laten bouwen, hierbij zijn volgens de aannemer de warmtepomp en de vloerverwarming ingeregeld opgeleverd. Recent krijg ik echter het idee dat het energieverbruik uitzonderlijk hoogt ligt, zelfs op dagen waarbij de temperatuur niet onder 0 duikt. De situatie is als volgt:
- Vrijstaande woning, opgeleverd in 2021
- Daikin EHVH08S23DJ6V binnenunit
- Vloerverwarming verdeeld in 3 zones: woonkamer (~80m2), gym (~25m2) en badkamer (~7m2)
- Warmtepomp wordt aangestuurd middels sensoren, deze staan ingesteld op 17 graden (woonkamer), 15 graden (badkamer) en 13 graden (gym)
- Temperatuur warmtevat staat op 45 graden, met een wekelijkse legionallarun met 60 graden
- Temperatuur vloerverwarming staat op 37 graden
- De stooklijn staat op 'Weersafhankelijk':
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Met deze opzet zie ik dat er 34.519kWh aan warmte is opgewekt, met een verbruik van 12.928kWh. Dit komt neer op een COP van 2,67. Kijkend naar de door ons gehanteerde lage temperatuur én het feit dat het een goed geisoleerde woning is moet dit toch véél te laag zijn?

De afgelopen dagen viel het mij ook op dat er aardig werd gependeld:
[Afbeelding][Afbeelding]

De lage COP en het pendelen doet mij vermoeden dat er flink wat winst valt te behalen en/of dat er iets nog functioneert zoals het hoort. Klopt mijn vermoeden of moet ik content met deze resultaten zijn?
Het eerste wat me opvalt is dat de stooklijn wel erg hoog staat, zeker voor een huis uit 2021. Ik zou die 40@0 veranderen naar 35@-10, en zelfs dat is voor een nieuwbouwwoning aan de hoge kant. Hier staat de stooklijn voor een woning uit 2018 op 33@-10 en 25@15.
Eerste cijfer is de aanvoertemperatuur en tweede de bijbehorende buitentemperatuur. Daarnaast is het goed om te kijken of je BUH niet bijspringt.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@rgras die stooklijn is extreem hoog. 40 graden bij 0 graden is echt gigantisch en verklaart direct je enorme energieverbruik.

Maak er eens 35 graden bij -10 van en kijk eens hoe het dan gaat :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:25
@rgras Leest iemand hier wel eens iets terug? Zelfde case als bij @EdKonijn Zie hierboven.

• rgras
  • Niet online
kokpol schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:06:
[...]

Het eerste wat me opvalt is dat de stooklijn wel erg hoog staat, zeker voor een huis uit 2021. Ik zou die 40@0 veranderen naar 35@-10, en zelfs dat is voor een nieuwbouwwoning aan de hoge kant. Hier staat de stooklijn voor een woning uit 2018 op 33@-10 en 25@15.
Eerste cijfer is de aanvoertemperatuur en tweede de bijbehorende buitentemperatuur. Daarnaast is het goed om te kijken of je BUH niet bijspringt.
TKroon schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:07:
@rgras die stooklijn is extreem hoog. 40 graden bij 0 graden is echt gigantisch en verklaart direct je enorme energieverbruik.

Maak er eens 35 graden bij -10 van en kijk eens hoe het dan gaat :)
Dank, ik heb het gewijzigd en monitor de situatie.
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:08:
@rgras Leest iemand hier wel eens iets terug? Zelfde case als bij @EdKonijn Zie hierboven.
Middels de zoekfunctie in dit topic gezocht maar de casus van EdKonijn daarbij gemist, ik duik er even in.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:11
EdKonijn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:48:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Aanvoer en retour lijken wel goed te staan dan als ik het zo begrijp (behalve dat vertrekwatertemp. nog 4 graden hoger is..)
Geprobeerd te meten met een IR-thermometer, maar heb het idee dat niet optimaal werkt op de ronde koperen leidingen. Voel wel een duidelijk verschil bij vastpakken aanvoerleiding en retourleiding.
Een stukje schilderstape om de buis heen en daarop de IR meting doen doet wonderen :)

• TinusH777
EdKonijn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:48:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
5 graden verschil in wat de warmtepomp verlaat en wat je vloerverwarming in gaat.
Is er toch nog wat bijmenging in die verdeler?

• TinusH777
rgras schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:25:
[...]

[...]

Dank, ik heb het gewijzigd en monitor de situatie.

[...]

Middels de zoekfunctie in dit topic gezocht maar de casus van EdKonijn daarbij gemist, ik duik er even in.
Er is een ander post van een paar weken geleden. Ook van iemand met meerdere vraaggestuurde zones.
De warmtepomp werkt efficiënter als die in 1x alle ruimtes pakt. Een lage aanlevertemperatuur zal zeker helpen.

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-03 17:11
24-12 19 kWh
25-12 19
26-12 23
27-12 24
28-12 21

Onder 100m2 vloerverwarming, boven douche 17 m2 en op 4 slaapkamers radiatoren waarvan 2 open.

Als ik jullie verbruik zie redelijk hoog?

• EdKonijn
Rojado schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:24:
[...]

Een stukje schilderstape om de buis heen en daarop de IR meting doen doet wonderen :)
Thnx voor de tip :), temps lijken nu idd wat constanter te zijn.
TinusH777 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:46:
[...]

5 graden verschil in wat de warmtepomp verlaat en wat je vloerverwarming in gaat.
Is er toch nog wat bijmenging in die verdeler?
Nog wat bijmenging kan kloppen, heb het ventiel niet helemaal dicht gedraaid (dat advies werd gegeven vanuit een ander topic).

Verder denk ik nog wat verlies vanuit de leidingen vanaf monoblock op het dak.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:50
RKRR schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:24:
24-12 19 kWh
25-12 19
26-12 23
27-12 24
28-12 21

Onder 100m2 vloerverwarming, boven douche 17 m2 en op 4 slaapkamers radiatoren waarvan 2 open.

En wat is temperatuur in de woning?

• Prat
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-02 13:41
24-12 7 kWh
25-12 17
26-12 19
27-12 10
28-12 11

22°, 70+70 m² VV

.BE | 2640 Wp O - 2640 Wp W - SUN2000-3KTL-M1 | Daikin EHVH08S23EJ9W ERGA08EAV3 | 2 MT Venus 5.12KWh V144 - CT003 V117 - NOM | Ubbink Vigor W325

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:06
Tot voor een paar dagen dacht ik " het valt dit jaar wel mee met de ontdooicycli, eindelijk is mijn regeling optimaal, wat ben ik goed bezig" . Boy was I wrong! 🤨
DeGeert schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:39:
Tot voor een paar dagen dacht ik " het valt dit jaar wel mee met de ontdooicycli, eindelijk is mijn regeling optimaal, wat ben ik goed bezig" . Boy was I wrong! 🤨
Ontkenning, (onderdrukte) woede, onderhandelen (in ons geval: klooien), depressie en aanvaarding.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:54
24-12 19 kWh
25-12 19
26-12 23
27-12 24
28-12 21

Dat is compleet afhankelijk van je woning. Wij verbruiken het dubbele, maar vrijstaand uit de jaren 90 en niet in de stad zijn factoren die behoorlijk invloed hebben in vergelijking met bijv rijtjeshuis uit 2020 in de stad…

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
DeGeert schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:39:
Temperaturen rond het vriespunt met flink wat vocht…….. daar doe je weinig tegen. Behalve in de kou zitten :-).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
mawashigeri schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:42:
Ontkenning, (onderdrukte) woede, onderhandelen (in ons geval: klooien), depressie en aanvaarding.
Dat is het voordeel van het niet hebben van ESPaltherma; ik weet simpelweg niet of en wanneer er defrosts gebeuren :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:50
Ik heb vandaag voor het eerst defrosts gezien op 9kW. Normaal is dat 1kW of 3kW. Wel maar 1 minuut in plaats van 5-7. Wie weet waarom? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmwdjtKWRvJcPWo7P4z2---2xbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMARhJAPrP0q5pnU4QHoSPTj.jpg?f=fotoalbum_large

(Plaatje is totale verbruik, niet alleen de Daikin)

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick4 op 31-12-2025 13:14 ]

• TKroon
  • Niet online
Patrick4 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:13:
Ik heb vandaag voor het eerst defrosts gezien op 9kW. Normaal is dat 1kW of 3kW. Wel maar 1 minuut in plaats van 5-7. Wie weet waarom? [Afbeelding]

(Plaatje is totale verbruik, niet alleen de Daikin)
Als de retourtemperatuur lager is dan 25 start hij met stap 1: 3 kW. Als de defrost start met een retourtemperatuur van hoger dan 25 graden start hij met het water uit de vloer, maar als die temperatuur tijdens het ontdooien zakt onder de 25 wordt stap 2 met 9 kW direct aangezet. Als je retourtemperatuur hoog genoeg is kun je theoretisch je hele defrost zonder BUH doen, maar mij is dat nooit gelukt. Ik heb ook liever dat de hele 7 minuten 3 kW aanstaat, dan dat spontaan een element van 9 kW aanspringt voor 2 minuten met alle gevolgen van dien. Als de auto ook staat te laden, of er nog andere grote verbruikers aanstaan is 9 kW niet heel fijn om spontaan aan te gaan.

• RKRR
temperatuur in de kamer is 21 graden, keuken komt niet verder dan 19,5 en heeft moeite om op temperatuur te blijven als het kouder wordt. Als de kamer (hier staat de zon op) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1dyUXy3WkdREDI96Y2xW44Lto0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sArDlI4ozYLsuXfLWYHgyjkr.png?f=user_largeop temperatuur is krijgt de keuken te weinig warmte. Huis is A+++.
Stooklijn:
1 00 [2.5.3] / [9.1.2.6.3] -6
1 01 [2.5.4] / [9.1.2.6.4] 17
1 02 [2.5.1] / [9.1.2.6.1] 33
1 03 [2.5.2] / [9.1.2.6.2] 28

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:29
RKRR schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:42:
temperatuur in de kamer is 21 graden, keuken komt niet verder dan 19,5 en heeft moeite om op temperatuur te blijven als het kouder wordt. Als de kamer (hier staat de zon op) [Afbeelding]op temperatuur is krijgt de keuken te weinig warmte. Huis is A+++.
Stooklijn:
Heb je wel losse groep(en) voor de keuken? Want dan zou je het waterzijdig anders kunnen proberen in te regelen en op die manier de woonkamer wat knijpen t.o.v. de keuken.
TKroon schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:29:
[...]

Als de retourtemperatuur lager is dan 25 start hij met stap 1: 3 kW. Als de defrost start met een retourtemperatuur van hoger dan 25 graden start hij met het water uit de vloer, maar als die temperatuur tijdens het ontdooien zakt onder de 25 wordt stap 2 met 9 kW direct aangezet. Als je retourtemperatuur hoog genoeg is kun je theoretisch je hele defrost zonder BUH doen, maar mij is dat nooit gelukt. Ik heb ook liever dat de hele 7 minuten 3 kW aanstaat, dan dat spontaan een element van 9 kW aanspringt voor 2 minuten met alle gevolgen van dien. Als de auto ook staat te laden, of er nog andere grote verbruikers aanstaan is 9 kW niet heel fijn om spontaan aan te gaan.
Waarom zet je stap2 niet uit?
Defrost gaat bij mij met een (slechts) 2kW BUH altijd goed, vaak is de BUH niet eens nodig.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mawashigeri Bedoel je dat de defrost 2 kWh kost of is het vermogen van de BUH 2 kW?
Het eerste lijkt me wat aan de hoge kant voor een defrost - bij mijn Vaillant komt de defrostenergie volledig uit het cv-systeem en mijn schatting is iets van 0,4-0,6 kWh per keer.
De kamstrup registreert per keer ca. 0,2 kWh aan "koelenergie" (aanvoer lager dan retour).
Het piekvermogen wat ik ooit zag was -6,6 kW (ca. 30 sec lang?)

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 01-01-2026 01:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

dunklefaser schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:01:
@mawashigeri Bedoel je dat de defrost 2 kWh kost of is het vermogen van de BUH 2 kW?
Het eerste lijkt me wat aan de hoge kant voor een defrost - bij mijn Vaillant komt de defrostenergie volledig uit het cv-systeem en mijn schatting is iets van 0,4-0,6 kWh per keer.
De kamstrup registreert per keer ca. 0,2 kWh aan "koelenergie" (aanvoer lager dan retour).
Het piekvermogen wat ik ooit zag was -6,6 kW (ca. 30 sec lang?)
Vermogen van de BUH (stap 1) is 2kW (ik schreef het verkeerd, niet kWh dus), meestal niet nodig maar als het nodig is doet 'ie doorgaans slechts een minuut of twee mee!

• TKroon
  • Niet online
mawashigeri schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:27:
[...]

Waarom zet je stap2 niet uit?
Defrost gaat bij mij met een (slechts) 2kW BUH altijd goed, vaak is de BUH niet eens nodig.
Omdat ik stap 2 alleen tijdens testen tegen kwam en verder nooit heb gezien.
mawashigeri schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:19:
[...]

Vermogen van de BUH (stap 1) is 2kW (ik schreef het verkeerd, niet kWh dus), meestal niet nodig maar als het nodig is doet 'ie doorgaans slechts een minuut of twee mee!
Dat hangt van het model af. Volgens mij is het laatste cijfer in het typenummer het vermogen van de BUH. Stap 1 is dan vaak 1/3e van stap 2. Ook daar zullen wel weer uitzonderingen op zijn.

• TinusH777
RKRR schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:42:
temperatuur in de kamer is 21 graden, keuken komt niet verder dan 19,5 en heeft moeite om op temperatuur te blijven als het kouder wordt. Als de kamer (hier staat de zon op) [Afbeelding]op temperatuur is krijgt de keuken te weinig warmte. Huis is A+++.
Stooklijn:
Dit heeft m.i. niks met je stooklijn te maken, maar met de instelling van de verdeler van je vloerverwarming. Als je de lussen in je woonkamer iets dichtdraait, dan breng je het beter in balans.
Op internet is genoeg te vinden over het inregelen van je vloerverwarming.
TKroon schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 07:21:
[...]
Stap 1 is dan vaak 1/3e van stap 2. Ook daar zullen wel weer uitzonderingen op zijn.
Ik denk dat je bedoelt, stap 1 is de helft van het vermogen van stap 2.
(2 kW + 4 kW bij de 6V variant en 3 kW + 6 kW bij de 9W variant)
Bij stap 1 heb je dan alleen stap 1 en bij stap 2 heb je stap 1 en stap 2.

edit: Bij nader inzien heb jij ook gelijk. Het is maar net hoe je het bekijkt ;)

[ Voor 18% gewijzigd door piieter op 01-01-2026 19:02 ]

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• TKroon
  • Niet online
piieter schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Ik denk dat je bedoelt, stap 1 is de helft van het vermogen van stap 2.
(2 kW + 4 kW bij de 6V variant en 3 kW + 6 kW bij de 9W variant)
Bij stap 1 heb je dan alleen stap 1 en bij stap 2 heb je stap 1 en stap 2.

edit: Bij nader inzien heb jij ook gelijk. Het is maar net hoe je het bekijkt ;)
Haha fair enough 😉 stap 2 kan niet zonder stap 1, dus het is inderdaad maar hoe je het bekijkt.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:14
Vraagje.

Is bij jullie de temperatuur inlaat plaatwisselaar bij "sensoren" gelijk aan wat je als retourtemp ziet op de vloerverwarmingsverdeler(s)?

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:52
Atomius schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:49:
Vraagje.

Is bij jullie de temperatuur inlaat plaatwisselaar bij "sensoren" gelijk aan wat je als retourtemp ziet op de vloerverwarmingsverdeler(s)?
Nee, maar dat komt bij mij omdat de leiding splitst in 2: links naar vvw beneden, en rechts vvw badkamer en werkkamer. En de retour van beneden is lager dan boven.

Maar ik heb je vraag mbt bypass gelezen in het algemene L/W topic. Als je wilt weten of deze echt veel warmte lekt, doe dan even de retour voor en na de by pass meten, dan weet je of hier veel warmte door heen gaat. Is dat het geval: helemaal dicht draaien, of gewoon eruit halen (als je zeker weet dat je gegarandeerd 1 afgifte punt open hebt)

• Atomius
danny.s schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Nee, maar dat komt bij mij omdat de leiding splitst in 2: links naar vvw beneden, en rechts vvw badkamer en werkkamer. En de retour van beneden is lager dan boven.

Maar ik heb je vraag mbt bypass gelezen in het algemene L/W topic. Als je wilt weten of deze echt veel warmte lekt, doe dan even de retour voor en na de by pass meten, dan weet je of hier veel warmte door heen gaat. Is dat het geval: helemaal dicht draaien, of gewoon eruit halen (als je zeker weet dat je gegarandeerd 1 afgifte punt open hebt)
Ik zal eens een infrarood thermometer regelen.

Ik heb dus de gekke bevinding gedaan dat de retourtemperatuur in de warmtepomp ("temp inlaat plaatws") hoger is (namelijk 24 gr) dan de retourtemp op beide vloerverwarmingsverdeler (22 gr).

Dus vraag me nu af of dit een "feature" is van de Altherma en daarom de vraag of anderen hier dit ook observeren.

Of dat er in mijn geval warm water bijgemengd wordt inderdaad.

Of dat iemand een ander verklaring kan bedenken.

• RKRR
Ja, ik heb voor de kamer en de keuken aparte verdelers. Vraag me af of het mogelijk is om de keuken als aparte zone aan te sluiten? ik heb in elk vertrek een eigen thermostaat.

• TinusH777
RKRR schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:19:
Ja, ik heb voor de kamer en de keuken aparte verdelers. Vraag me af of het mogelijk is om de keuken als aparte zone aan te sluiten? ik heb in elk vertrek een eigen thermostaat.
Dat is een inefficiente kanon-op-een-mug oplossing.
Je hoeft maar 1x die ventielen op je verdeler in te stellen en je bent klaar. Daar zijn die ventielen voor bedoeld.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:09
TKroon schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Haha fair enough 😉 stap 2 kan niet zonder stap 1, dus het is inderdaad maar hoe je het bekijkt.
Ik heb niet eens een BUH in mijn monoblock EDLA09DAW1. Werkt ook gewoon. ;)
benthouse schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:38:
Zit daar dan geen losse BUH kit bij (voor binnen)?

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:30
24-12 19 kWh
25-12 19
26-12 23
27-12 24
28-12 21

Ik heb sinds het najaar een Altherma 4 en heb een veel extremer verbruiksverloop. Met kerst had ie plotseling zin om veel het backupelement te gebruiken denk ik.

22-12 12 kWh
23-12 12 kWh
24-12 35 kWh
25-12 75 kWh
26-12 54 kWh
27-12 43 kWh
28-12 24 kWh

Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

huis 116m2, radiatoren met ventilatoren, goed geïsoleerd.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:55
jugo6 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Ik heb sinds het najaar een Altherma 4 en heb een veel extremer verbruiksverloop. Met kerst had ie plotseling zin om veel het backupelement te gebruiken denk ik.

22-12 12 kWh
23-12 12 kWh
24-12 35 kWh
25-12 75 kWh
26-12 54 kWh
27-12 43 kWh
28-12 24 kWh

Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

huis 116m2, radiatoren met ventilatoren, goed geïsoleerd.
Wat zijn de instellingen van je back up heater?

• jugo6
kokpol schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:27:
[...]

Wat zijn de instellingen van je back up heater?
De instellingen van de Back-upverwarming kan ik als gebruiker volgens mij niet bij, ik kan ze niet vinden iig.
enig idee waar ik dat zou moeten vinden?

Overmatig backup vind ik wel irritant als je een WP koopt die tot 70gr moet kunnen.....

• TKroon
  • Niet online
jugo6 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:42:
[...]

De instellingen van de Back-upverwarming kan ik als gebruiker volgens mij niet bij, ik kan ze niet vinden iig.
enig idee waar ik dat zou moeten vinden?

Overmatig backup vind ik wel irritant als je een WP koopt die tot 70gr moet kunnen.....
Je kunt bij gebruikersprofiel als 5678 inloggen en dan heb je de installateursinstellingen. Als je klaar bent met kijken (pas niks aan als je niet weet wat je doet) kun je weer met 1111 inloggen en dan ben je weer gebruiker.

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:06
benthouse schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:38:
[...]

Ik heb ook een EDLA09. Geen BUH aangesloten en helemaal niet nodig. Die 9kW bakken zijn toch zwaar genoeg.

• benthouse
mawashigeri schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Zit daar dan geen losse BUH kit bij (voor binnen)?
Er kan een BUH ingebouwd worden maar is niet nodig. Binnen in de retour een buffervaatje van 50Liter wat volgens mij gebruikt wordt bij een defrost.

Vandaag al wel veel defrosts gehad (let niet op de tijd, ik zit in Krugerpark en loop een uur voor tov Nederland.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhMWnEFf6ww6h2MzSYjzKzdKgXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYUNDQcM09dhpl7aK3BvxAa4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door benthouse op 03-01-2026 10:51 ]

• Rojado
Nu voor het eerst een afrekening van de energieleverancier ontvangen na exact één jaar én het eerste volledige jaar met de Altherma 3 combi verwarmen plus SWW.
Geloof het of niet, over 2025 exact 0 kWh als resultaat waarbij verbruik normaal & dal kruislings exact gelijk is aan teruglevering dal & normaal.
Dat verzin je van te voren toch niet 🙃😊

[ Voor 3% gewijzigd door Rojado op 03-01-2026 14:24 ]

• benthouse
Rojado schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:28:
Nu voor het eerst een afrekening van de energieleverancier ontvangen na exact één jaar én het eerste volledige jaar met de Altherma 3 combi verwarmen plus SWW.
Geloof het of niet, verbruik over 2025 exact 0 kWh waarbij verbruik normaal & dal kruislings exact gelijk is aan teruglevering dal & normaal.
Hier met zonneboiler, volledig elektrisch (Verwarming en SWW) monoblock warmtepomp iets meer teruggeleverd dan verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9_gnKH3LVuXZYRf1xaV5BxwcWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lM4sLdEFXmMnbXFbaMIehec.jpg?f=fotoalbum_large

• RKRR
@benthouse, hoe heb je dat mooie overzicht gemaakt?

• RKRR
@TinusH777, dan moet je natuurlijk wel weten hoe je dat efficiënt doet?

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-03 22:28

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Geloof het of niet, verbruik over 2025 exact 0 kWh waarbij verbruik normaal & dal kruislings exact gelijk is aan teruglevering dal & normaal.
Ik geloof niet dat je verbruik exact 0 is. Wat ik wel geloof dat je evenveel terug geleverd hebt als dat je verbruikt hebt.

• Rojado
sideriusj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Ik geloof niet dat je verbruik exact 0 is. Wat ik wel geloof dat je evenveel terug geleverd hebt als dat je verbruikt hebt.
Dat is uiteraard een correcte conclusie 😊

• rgras
  • Niet online
rgras schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:56:
In 2021 heb ik een woning laten bouwen, hierbij zijn volgens de aannemer de warmtepomp en de vloerverwarming ingeregeld opgeleverd.
etc. etc.
Dank voor de adviezen. Tot dusver zijn er nog maar drie volle dagen verstreken sinds het wijzigen van de stooklijn, maar als ik dat i.c.m. de buitentemperaturen afzet tegen de twee weken voorafgaand aan het doorvoeren van de wijzigingen dan lijkt de COP hoger te liggen. Uiteraard zijn er nog meer variabelen die invloed kunnen uitoefenen, maar over een paar weken zal er vast een goede conclusie te trekken.

Vrouwlief wees mij er op dat de drie 'zones' niet allemaal even makkelijk hun temperatuur behalen (áls het al wordt behaald), dus ik ben in dit topic gedoken en met de verdeler bezig geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7t8Sm2mLLXFHeyqWgpyfGd1mEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSPvxWUKThh3FlRi36eRFtpi.jpg?f=fotoalbum_large
1. De groepen komen overeen met de technische tekeningen van de aannemer. De woonkamer haalt bijna nooit 17,5 graden en blijft vaak hangen rond de 17 graden. Ik heb de thermosstaat daar op 22 gezet om te kijken wat de flowrate van de bijbehorende acht groepen zijn, maar die komen eigenlijk niet verder dan 1,2l/minuut. De technische tekeningen tonen ook een verdelerstaat met de gewenste flowrates per groep, maar die behoren allen hoger te liggen (variërend van 1,32l tot 2,23l). De WP toonde op dat moment een debiet van 22,9l/minuut en 2,0bar. De flowrates voor de andere groepen waren op dat moment 0, dus er lijkt minder dan de helft (22,9 - (8*1,2)) benut te worden. Als ik naar de verdeelkast kijk wordt de flowrate daar ook niet geknepen. Wat zie ik over het hoofd?
2. Ik heb geëxperimenteerd met de flowrates door de zwarte bouten onder de 'glaasjes' te draaien, maar zelfs wanneer ik op één groep die driemaal 360 graden naar links draai lijkt er niets te veranderen. Op dat gaf de WP nog steeds een flowrate weer van 20+l/m, dus er zou afdoende beschikbaar moeten zijn.
3. Het water in de glaasjes lijkt in sommige gevallen uitzonderlijk troebel te zijn (zie hieronder), moet ik mij daar zorgen om maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhSNGCLXX8dpS0QtWl2hpH8ptHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37zuAChJLIMuO6Vjc9d7PYDQ.jpg?f=fotoalbum_large

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-03 21:44

mb1

rgras schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Dank voor de adviezen. Tot dusver zijn er nog maar drie volle dagen verstreken sinds het wijzigen van de stooklijn, maar als ik dat i.c.m. de buitentemperaturen afzet tegen de twee weken voorafgaand aan het doorvoeren van de wijzigingen dan lijkt de COP hoger te liggen. Uiteraard zijn er nog meer variabelen die invloed kunnen uitoefenen, maar over een paar weken zal er vast een goede conclusie te trekken.

Vrouwlief wees mij er op dat de drie 'zones' niet allemaal even makkelijk hun temperatuur behalen (áls het al wordt behaald), dus ik ben in dit topic gedoken en met de verdeler bezig geweest:
[Afbeelding]
1. De groepen komen overeen met de technische tekeningen van de aannemer. De woonkamer haalt bijna nooit 17,5 graden en blijft vaak hangen rond de 17 graden. Ik heb de thermosstaat daar op 22 gezet om te kijken wat de flowrate van de bijbehorende acht groepen zijn, maar die komen eigenlijk niet verder dan 1,2l/minuut. De technische tekeningen tonen ook een verdelerstaat met de gewenste flowrates per groep, maar die behoren allen hoger te liggen (variërend van 1,32l tot 2,23l). De WP toonde op dat moment een debiet van 22,9l/minuut en 2,0bar. De flowrates voor de andere groepen waren op dat moment 0, dus er lijkt minder dan de helft (22,9 - (8*1,2)) benut te worden. Als ik naar de verdeelkast kijk wordt de flowrate daar ook niet geknepen. Wat zie ik over het hoofd?
2. Ik heb geëxperimenteerd met de flowrates door de zwarte bouten onder de 'glaasjes' te draaien, maar zelfs wanneer ik op één groep die driemaal 360 graden naar links draai lijkt er niets te veranderen. Op dat gaf de WP nog steeds een flowrate weer van 20+l/m, dus er zou afdoende beschikbaar moeten zijn.
3. Het water in de glaasjes lijkt in sommige gevallen uitzonderlijk troebel te zijn (zie hieronder), moet ik mij daar zorgen om maken?
[Afbeelding]
Dikke vette kortsluiting tussen aanvoer en retour via het ADVO ventiel rechts van de verdeler lijkt voor de hand te liggen...

• benthouse
RKRR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:07:
@benthouse, hoe heb je dat mooie overzicht gemaakt?
Middels P1 monitor wat op een raspberryPI draait.

Even kijken op https://ztatz.nl die al een jaar of 5 data verzamelt voor mij en actuele cijfers geeft.

[ Voor 12% gewijzigd door benthouse op 03-01-2026 14:45 ]

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 18:24
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou me wel zorgen maken over de kleur van je water ja, dit lijkt me bijzonder veel op roest lijken. Gebruik je nog oude leidingen in je huis? Als in niets vernieuwd?

• rgras
  • Niet online
mb1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Dikke vette kortsluiting tussen aanvoer en retour via het ADVO ventiel rechts van de verdeler lijkt voor de hand te liggen...
Kan ik dit veilig testen door het op 0 of 0,5 bar te zetten?
akaQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Ik zou me wel zorgen maken over de kleur van je water ja, dit lijkt me bijzonder veel op roest lijken. Gebruik je nog oude leidingen in je huis? Als in niets vernieuwd?
Het huis is opgeleverd in 2021.

• Atomius
@danny.s Heb een infraroodthermometer geregeld maar die doet niet zoveel op een stalen buis. Ik geloof dat ik daar eerst een stukje mat zwart isolatietape op moet plakken.

Daarnaast doe ik nogmaals een oproep: wil iemand svp even kijken wat de retourtemp van de vloerverwarmingverdeler en van de plaatinlaat ws is op de binnenunit/MMI? Hartelijk dank.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:50
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als dat roestwater is dan zou ik toch even naar het systeem laten kijken. Je pomp kan dichtslibben of aangetast worden.

• danny.s
Atomius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:08:
@danny.s Heb een infraroodthermometer geregeld maar die doet niet zoveel op een stalen buis. Ik geloof dat ik daar eerst een stukje mat zwart isolatietape op moet plakken.

Daarnaast doe ik nogmaals een oproep: wil iemand svp even kijken wat de retourtemp van de vloerverwarmingverdeler en van de plaatinlaat ws is op de binnenunit/MMI? Hartelijk dank.
Zwarte tape of schilders tape.

Ik zelf ooit een paar van deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005007657394487.html

Die op verschillende retour leidingen geplakt, klein stukje isolatie schuim erom heen en dan inregelen. Weet niet of je retour van de vvw de enige is, anders zou je hier mee (of vergelijkbare temperatuur sensors) eea kunnen controleren en inregelen.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:40
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die bypass (rechts met grijze knop) staat waarschijnlijk niet goed afgesteld. Dit kun je controleren door met je hand te voelen of die bypass warm is. In dat geval stroomt er water door de bypass in plaats van door je vvw en moet je de bypass meer dicht draaien. Als er een schaal verdeling op staat, kun je die eens op 0,5 zetten.

Die roestkleur in de kijkglaasjes komt door te weinig flow en roestvorming elders. Mogelijk verdwijnt het wel een beetje als de flow op gang komt.

Op je eerste foto staan alle flow meters op nul. Klopt dat?
Die rode ringen zijn borg ringen. Die kun je verwijderen bij instellen en daarna weer terugzetten.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Atomius
Over de AVDO bypass; ik heb nu 21,5 L/min aan flow tijdens defrosts waarvan 15 L/min over de vloerverwarming. Echter tijdens normaal verwarmingsbedrijf vermoed ik dat hij nog steeds een beetje openstaat bij zijn huidige instelling (3,5).

Is het veilig om hem bijv. naar 4 of 4,5 te zetten? De druk is namelijk wel wat hoger dan bij stand 2 waar hij eerst op stond.

Of zorgt de warmtepomp er automatisch voor dat de druk niet te hoog wordt? Onafhankelijk van hoe ver de bypass openstaat? In ruste is de druk 1,6 bar.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:51
Hoi, ik ben een beetje roestig vwb de Daikin Altherma 3 regeling omdat deze op afstand niet echt goed te monitoren is met de installateurs account.

Heb een gebruiker die meldt het inzakken van thermisch vermogen op bepaalde momenten met een EBLA08E3V3. (Onder huidige omstandigheden)
Iemand die dit herkent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9NaiTrJ-ZnxDgOWZ0ruhi_ZxBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppx127wDJ2ScA5VjyD3FeO9H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wBg80egbPqpGUAaf3jKS3-mqFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpJQGSbqqewcsKS9YV5D88Ut.jpg?f=fotoalbum_large

Te moeilijk voor de Daikin fanatieken hier?

Ik heb ook zoiets van: het is maar data, wie zegt dat de Kamstrup uitlezing klopt, zo snel deze wegzakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 03-01-2026 20:45 ]

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-03 22:41
Atomius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:03:
Over de AVDO bypass; ik heb nu 21,5 L/min aan flow tijdens defrosts waarvan 15 L/min over de vloerverwarming. Echter tijdens normaal verwarmingsbedrijf vermoed ik dat hij nog steeds een beetje openstaat bij zijn huidige instelling (3,5).

Is het veilig om hem bijv. naar 4 of 4,5 te zetten? De druk is namelijk wel wat hoger dan bij stand 2 waar hij eerst op stond.

Of zorgt de warmtepomp er automatisch voor dat de druk niet te hoog wordt? Onafhankelijk van hoe ver de bypass openstaat? In ruste is de druk 1,6 bar.
Al eens vaker aangehaald hier, maar check wat je minimum debiet is volgens de handleiding. Zo is die bij mij 12 liter per minuut. Hierna draai je al je groepen dicht die normaliter soms ook dicht kunnen staan (mocht dat bij jou het geval zijn). Tenslotte draai je dan de pomptest vanaf de warmtepomp. Het debiet wat hij dan moet halen is het minimale debiet +/- 2 liter (dus bij mij 14 liter). Dit is om een defrost te kunnen doen als bepaalde groepen niet openstaan (bijvoorbeeld als je wel SWW wil verwarmen). Veel hoger dan 14 liter betekent verder dichtdraaien van de bypass. Veel lager juist opendraaien (of hij schiet zelfs direct in storing omdat hij zijn debiet niet haalt).

Beetje aankloten met open en dichtdraaien van de bypass is niet handig. Gewoon instellen zoals Daikin het wil is het beste. Tuurlijk kun je hem ook op gevoel dichtdraaien, maar dan heb je kans dat hij dus een keer in storing schiet.

Edit: zie ook deze pagina’s uit de handleiding. Minimale debiet kan dus verschillen per pomp wat ik begreep, dus beste om even te checken in je eigen handleiding.
https://tweakers.net/i/CQ...TPCHMn8r.jpg?f=user_large

En

https://tweakers.net/i/bH...ATzVvhWU.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Kartmans1 op 03-01-2026 18:26 ]

• MotorBeast
Atomius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:03:

Volgens mij had ik al gezegd dat je hem gewoon dicht kan draaien. ;) Geen enkel probleem. Wat is hoog? Zolang je rond de 2Bar blijft geen probleem en anders laat je wat water eruit lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 03-01-2026 18:27 ]

• rgras
  • Niet online
lonehitman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Als dat roestwater is dan zou ik toch even naar het systeem laten kijken. Je pomp kan dichtslibben of aangetast worden.
Ik ga er naar laten kijken. De installatie is 4,5 jaar geleden opgeleverd, is dit normale wear and tear of betreft het eerder een foutieve oplevering?
Pim57 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Die bypass (rechts met grijze knop) staat waarschijnlijk niet goed afgesteld. Dit kun je controleren door met je hand te voelen of die bypass warm is. In dat geval stroomt er water door de bypass in plaats van door je vvw en moet je de bypass meer dicht draaien. Als er een schaal verdeling op staat, kun je die eens op 0,5 zetten.

Die roestkleur in de kijkglaasjes komt door te weinig flow en roestvorming elders. Mogelijk verdwijnt het wel een beetje als de flow op gang komt.

Op je eerste foto staan alle flow meters op nul. Klopt dat?
Die rode ringen zijn borg ringen. Die kun je verwijderen bij instellen en daarna weer terugzetten.
Bedankt, ik ga eens spelen met de bypass. De eerste foto was net genomen op het moment dat de pomp niet draaide.

• Atomius
Kartmans1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Al eens vaker aangehaald hier, maar check wat je minimum debiet is volgens de handleiding. Zo is die bij mij 12 liter per minuut. Hierna draai je al je groepen dicht die normaliter soms ook dicht kunnen staan (mocht dat bij jou het geval zijn). Tenslotte draai je dan de pomptest vanaf de warmtepomp. Het debiet wat hij dan moet halen is het minimale debiet +/- 2 liter (dus bij mij 14 liter). Dit is om een defrost te kunnen doen als bepaalde groepen niet openstaan (bijvoorbeeld als je wel SWW wil verwarmen). Veel hoger dan 14 liter betekent verder dichtdraaien van de bypass. Veel lager juist opendraaien (of hij schiet zelfs direct in storing omdat hij zijn debiet niet haalt).

Beetje aankloten met open en dichtdraaien van de bypass is niet handig. Gewoon instellen zoals Daikin het wil is het beste. Tuurlijk kun je hem ook op gevoel dichtdraaien, maar dan heb je kans dat hij dus een keer in storing schiet.

Edit: zie ook deze pagina’s uit de handleiding. Minimale debiet kan dus verschillen per pomp wat ik begreep, dus beste om even te checken in je eigen handleiding.
https://tweakers.net/i/CQ...TPCHMn8r.jpg?f=user_large

En

https://tweakers.net/i/bH...ATzVvhWU.jpg?f=user_large
Bedankt voor de mooie handleiding. Ik heb ook de Altherma 3 dus dat is dan 12 L/min. Alleen is die test wel nodig? Als ik het aantal L/min van de vloerverwarming optel kom ik nu dus al op 15 L/min.

@MotorBeast
Weet ik. Alleen na jouw antwoord las ik op internet dat het minimum debiet weliswaar 12 L/min is, maar dat hij bij een defrost liever 20+ L/min ziet (klopt dat?). Dat zie ik momenteel ook als er een defrost bezig is en de bypass opengaat. Kan me bijv. voorstellen dat de defrost langzamer gaat bij 12-14 dan bij 20-21 L/min?

Dus de meest ideale situatie lijkt me: bypass dicht tijdens verwarmingsbedrijf en open tijdens defrosts.

Verder is de druk nu 2.0 bar tijdens een defrost. Dat was eerder 1.8 toen de bypass nog verder openstond. Heb wel het idee dat de warmtepomp rustiger draait en zuiniger is doordat er minder warm water in zijn retour wordt bijgemengd.

En ik vraag me dus af; stel hij komt al aan zijn minimum L/min voor een defrost, stopt ie dan met druk opbouwen om een eventuele bypass open te krijgen zodat ie met 20+ L/min kan defrosten? Of gaat ie dan nog even door met druk opbouwen? Dat stukje begrijp ik nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 03-01-2026 19:48 ]

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-03 22:41
Atomius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:35:
[...]

Bedankt voor de mooie handleiding. Ik heb ook de Altherma 3 dus dat is dan 12 L/min. Alleen is die test wel nodig? Als ik het aantal L/min van de vloerverwarming optel kom ik nu dus al op 15 L/min.

@MotorBeast
Weet ik. Alleen na jouw antwoord las ik op internet dat het minimum debiet weliswaar 12 L/min is, maar dat hij bij een defrost liever 20+ L/min ziet (klopt dat?). Dat zie ik momenteel ook als er een defrost bezig is en de bypass opengaat. Kan me bijv. voorstellen dat de defrost langzamer gaat bij 12-14 dan bij 20-21 L/min?

Dus de meest ideale situatie lijkt me: bypass dicht tijdens verwarmingsbedrijf en open tijdens defrosts.

Verder is de druk nu 2.0 bar tijdens een defrost. Dat was eerder 1.8 toen de bypass nog verder openstond. Heb wel het idee dat de warmtepomp rustiger draait en zuiniger is doordat er minder warm water in zijn retour wordt bijgemengd.

En ik vraag me dus af; stel hij komt al aan zijn minimum L/min voor een defrost, stopt ie dan met druk opbouwen om een eventuele bypass open te krijgen zodat ie met 20+ L/min kan defrosten? Of gaat ie dan nog even door met druk opbouwen? Dat stukje begrijp ik nog niet.
In theorie niet, heb niet al je Posts teruggelezen dus als je zeker weet dat dat 15 liter per minuut haalt zou dat goed moeten zijn.

Overigens kan het minimum debiet volgens mij wel verschillen per altherma 3. Dat ligt aan het vermogen van je unit. Dus als je 100% zeker wilt zijn toch handig om de handleiding er op na te slaan.

Gewoon dichtdraaien kan ook. Ergste dat er kan gebeuren is dat hij tijdens een defrost in een debietstoring schiet. Dan weet je direct dat het aan je bypass ligt en is dat snel gefixed.

• MotorBeast
@Atomius Er moet juist geen warm water worden gemengd in je retour. Je schopt dan je delta T regeling in de war en zeker als die kan fluctueren door een bypass. Waarom zou je de aanvoer gaan mengen met de retour? Dat doe je alleen als je 40 graden plus aanvoert met een ketel en je de aanvoer op je VV in bedwang wil houden omdat anders de aanvoer te hoog wordt. Maar een ketel is geen WP.

Een bypass dient volgens mij maar 1 doel. Veiligheidsmaatregel tegen dichtdraaien groepen bij zoneregeling (sowieso niet aan te raden) en tegen eigenwijze klanten die zelf perse radiatoren dichtdraaien. Als jij VV hebt speelt dit niet of je moet boven met een zone werken die met een thermostaat apart wordt geregeld.

Bij een defrost wordt gewoon warm water middels de retour uit je vloer getrokken.

• Atomius
MotorBeast schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:40:
@Atomius Er moet juist geen warm water worden gemengd in je retour. Je schopt dan je delta T regeling in de war en zeker als die kan fluctueren door een bypass. Waarom zou je de aanvoer gaan mengen met de retour? Dat doe je alleen als je 40 graden plus aanvoert met een ketel en je de aanvoer op je VV in bedwang wil houden omdat anders de aanvoer te hoog wordt. Maar een ketel is geen WP.

Een bypass dient volgens mij maar 1 doel. Veiligheidsmaatregel tegen dichtdraaien groepen bij zoneregeling (sowieso niet aan te raden) en tegen eigenwijze klanten die zelf perse radiatoren dichtdraaien. Als jij VV hebt speelt dit niet of je moet boven met een zone werken die met een thermostaat apart wordt geregeld.

Bij een defrost wordt gewoon warm water middels de retour uit je vloer getrokken.
Bedankt en ik snap wat je zegt, maar wie weet zie ik iets over het hoofd en zit ik straks met een 7H storing en een koud huis in deze vrieskou. Vandaar dat ik dingen graag zeker weet voordat ik iets aanpas. Stakes are high.

• jugo6
TKroon schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:48:
[...]

Je kunt bij gebruikersprofiel als 5678 inloggen en dan heb je de installateursinstellingen. Als je klaar bent met kijken (pas niks aan als je niet weet wat je doet) kun je weer met 1111 inloggen en dan ben je weer gebruiker.
Bij Backupverwarming staat de capaciteit (1 fase, 3 kW)
bij capaciteitstekortinstelling staat "onder evenwicht" met als evenwicht instelpunt 0 gr C, is dat ok?
Dus komt op mij over dat hij sowieso bij 0gr de backup aanzet, klinkt wat onsubtiel, volgens de specs moet hij bij -7 graden nog 6 kW en 55 graden kunnen leveren.

Maar aanpassen daar moet denk ik de installateur of Daikin wellicht nog wat over zeggen :-)

• danny.s
jugo6 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:26:
[...]

bij capaciteitstekortinstelling staat "onder evenwicht" met als evenwicht instelpunt 0 gr C, is dat ok?
Dus komt op mij over dat hij sowieso bij 0gr de backup aanzet, klinkt wat onsubtiel, volgens de specs moet hij bij -7 graden nog 6 kW en 55 graden kunnen leveren.

Maar aanpassen daar moet denk ik de installateur of Daikin wellicht nog wat over zeggen :-)
Niet per se aanzetten, maar kan aanzetten. Ik heb dezelfde instelling, en muv defrost werkt de BUH hier niet mee.

• TKroon
  • Niet online
jugo6 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:26:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe dat werkt. Bij mij staat evenwicht aan, evenwichtstemperatuur op 0 en de laatste instelling op beperkt. Is er iemand anders die dit weet?

• pbragazzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-01 13:23
Atomius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:08:

Bij mij is de temperatuur van het water op de verdeler de vloer in 2 graden lager dan de uitvoer aangegeven op de MMI. Echter de temperatuur vloerverdeler uit is ook 2 graden lager dan de inlaat gemeten door de MMI. Of te wel de temperatuur gemeten door de MMI wijkt bij mij 2 graden af van de temperatuur die ik met een sensor meet op de verdelers. Er is dus geen temperatuurverlies bij mij over de leiding van de WP die op zolderstaat naar de verdeler op de parterre.

Nb Erga08Eav3, Ehvx08S18Ea9w, 36C bij -15C en 26C bij 15C gemeten op MMI. DeltaT 3C. Min 6,7 en max 22,5 l/min. Defrosts door return uit vloer, geen BUH ook niet tijdens sneeuwbuien hier in Eindhoven. Pand 2 kapper uit 1974, 240 m2 goed geïsoleerd; 80 m2 vloerverwarming op parterre en radiatoren op verdiepingen met slechts badkamer radiator open. T woonkamer 21,5.

• Atomius
pbragazzi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Bij mij is de temperatuur van het water op de verdeler de vloer in 2 graden lager dan de uitvoer aangegeven op de MMI. Echter de temperatuur vloerverdeler uit is ook 2 graden lager dan de inlaat gemeten door de MMI. Of te wel de temperatuur gemeten door de MMI wijkt bij mij 2 graden af van de temperatuur die ik met een sensor meet op de verdelers. Er is dus geen temperatuurverlies bij mij over de leiding van de WP die op zolderstaat naar de verdeler op de parterre.

Nb Erga08Eav3, Ehvx08S18Ea9w, 36C bij -15C en 26C bij 15C gemeten op MMI. DeltaT 3C. Min 6,7 en max 22,5 l/min. Defrosts door return uit vloer, geen BUH ook niet tijdens sneeuwbuien hier in Eindhoven. Pand 2 kapper uit 1974, 240 m2 goed geïsoleerd; 80 m2 vloerverwarming op parterre en radiatoren op verdiepingen met slechts badkamer radiator open. T woonkamer 21,5.
Bedankt! Interessant.

Bij mij klopt de aanvoer wel op de vv verdeler (29 gr) met de MMI maar de uitvoer op de verdeler is 22 gr terwijl de MMI 24 meet (delta t 5).

Maar met jouw informatie kan ik dan concluderen dat de MMI niet standaard 2 gr te hoog meet, denk ik dan. Dus moet ik het in mijn systeem zoeken.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57
Geloof het of niet, over 2025 exact 0 kWh als resultaat waarbij verbruik normaal & dal kruislings exact gelijk is aan teruglevering dal & normaal.
Dat kan problemen geven met je energieleverancier: als er exact 0kWh verbruik is, wordt de heffingskorting (vermindering energiebelasting) niet (altijd) uitbetaald. Je kunt beter +1 of -1 kWh verbruik hebben. Misschien speelt dit alleen bij Ferraris meters maar hier liep ik zo'n 5 jaar geleden tegen aan toen ik exact 0kWh doorgaf (door op het juiste moment van de bewuste dag de Ferraris meter af te lezen). Na telefonische navraag heeft Enexis handmatig 1kWh toegevoegd aan de rekening om de vermindering energiebelasting alsnog uit te betalen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• rgras
  • Niet online
rgras schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Ik ga er naar laten kijken. De installatie is 4,5 jaar geleden opgeleverd, is dit normale wear and tear of betreft het eerder een foutieve oplevering?

[...]

Bedankt, ik ga eens spelen met de bypass. De eerste foto was net genomen op het moment dat de pomp niet draaide.
Vanochtend diverse 'instellingen' geprobeerd, waaronder volledig open en volledig dicht. Conclusie: er zit na één minuut geen merkbaar verschil in de flowrate op de groepen.

Ik heb nu de temperatuur in de woonkamer op 20 gezet om te kijken of die temperatuur überhaupt gehaald kan worden. Volgens mij resteert dan enkel nog de stap richting een installateur om de gehele installatie te checken en schoon te maken.

• Rojado
arnoldniessen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Dat kan problemen geven met je energieleverancier: als er exact 0kWh verbruik is, wordt de heffingskorting (vermindering energiebelasting) niet (altijd) uitbetaald. Je kunt beter +1 of -1 kWh verbruik hebben. Misschien speelt dit alleen bij Ferraris meters maar hier liep ik zo'n 5 jaar geleden tegen aan toen ik exact 0kWh doorgaf (door op het juiste moment van de bewuste dag de Ferraris meter af te lezen). Na telefonische navraag heeft Enexis handmatig 1kWh toegevoegd aan de rekening om de vermindering energiebelasting alsnog uit te betalen.
Goede tip, bij mij is die wel verrekend. Krijg daarmee onder de streep nog geld terug.
Het kan inderdaad zo zijn dat een energieleverancier daar moeilijk over doet. Maar was de discussie ook niet dat er aantoonbaar verbruik moest zijn geweest? Ondanks een mogelijke negatieve eindstand?

Hoe dan ook, die 0-stand is once in a lifetime 😊

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-03 20:09

GJA

Technician- schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:05:
Hoi, ik ben een beetje roestig vwb de Daikin Altherma 3 regeling omdat deze op afstand niet echt goed te monitoren is met de installateurs account.

Heb een gebruiker die meldt het inzakken van thermisch vermogen op bepaalde momenten met een EBLA08E3V3. (Onder huidige omstandigheden)
Iemand die dit herkent?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Te moeilijk voor de Daikin fanatieken hier?

Ik heb ook zoiets van: het is maar data, wie zegt dat de Kamstrup uitlezing klopt, zo snel deze wegzakt.
Kijk eens naar deze post; GJA in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Andere waarden maar misschien hetzelfde fenomeen?
Verder is zo'n continu 100% flow niet echt denderend lijkt me. Misschien de dT iets hoger zetten?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• Rojado
GJA schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Verder is zo'n continu 100% flow niet echt denderend lijkt me. Misschien de dT iets hoger zetten?
Kan die continue hoge flow kwaad? Dit omdat iedereen altijd op zoek is naar een hoge flow vanwege de afgifte.

• Technician-
GJA schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:36:
[...]

dt staat op 3k daar. Dat kan gebruiker nog proberen.
Maar jij stelt dezelfde vraag en ik zie iets van hetzelfde effect idd.
Wat was jouw vermoeden dan?

Mijn vermoeden is dat dit iets fysisch is en niet regeltechnisch.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23

Japie.G

Colour Classic

Zijn er hier mensen die via espaltherma op het register outdoor_heat_exchanger_temp vaak 255 als output krijgen? Zodara de warmtepomp aan is lijkt de waarde van dit register eigenlijk altijd iets van 255 of om en nabij 255 te geven. Als de unit niet loopt krijg ik wel de werkelijke buitentemperatuur te zien. Ik vraag me af of dit normaal is of dat er wat met die thermistor aan de hand is.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:01:
Zijn er hier mensen die via espaltherma op het register outdoor_heat_exchanger_temp vaak 255 als output krijgen? Zodara de warmtepomp aan is lijkt de waarde van dit register eigenlijk altijd iets van 255 of om en nabij 255 te geven. Als de unit niet loopt krijg ik wel de werkelijke buitentemperatuur te zien. Ik vraag me af of dit normaal is of dat er wat met die thermistor aan de hand is.
Dit zie ik ook, geen idee verder.

• TinusH777
Rojado schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:40:
[...]
Kan die continue hoge flow kwaad? Dit omdat iedereen altijd op zoek is naar een hoge flow vanwege de afgifte.
Iedereen is op zoek naar lager verbruik. Bij een warmtepomp geldt dat een lagere aanlevertemperatuur efficiënter is. Bij een hogere flow kun je met een lagere aanlevertemperatuur dezelfde hoeveelheid warmte afgeven aan de woning. Met een kleinere delta-T forceer je een hogere flow.
Dus een hoge flow is geen doel, een lage aanlevertemperatuur is het doel.
Japie.G schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:01:
Bij mijn split-unit staat die "O/U Heat Exch. Temp." altijd op 0, maar er is wel "Heat exchanger mid-temp." die altijd precies aangeeft wat het koudste punt van de buitenunit is.

• Rojado
TinusH777 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Iedereen is op zoek naar lager verbruik. Bij een warmtepomp geldt dat een lagere aanlevertemperatuur efficiënter is. Bij een hogere flow kun je met een lagere aanlevertemperatuur dezelfde hoeveelheid warmte afgeven aan de woning. Met een kleinere delta-T forceer je een hogere flow.
Dus een hoge flow is geen doel, een lage aanlevertemperatuur is het doel.
Helder, jij bekijkt vanaf de basis zijnde een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Dat doe ik ook met een delta T van 3 terwijl ik radiatoren met ventilatoren gebruik als afgifte systeem. Met deze omstandigheden qua buitentemperatuur zit de flow steeds rond de 19-20. Met andere woorden, de pomp draait 24/7 rond die flow.
Dat levert twee vragen op:
- is dat voor de pomp of anderszins voor het systeem een probleem?
- met een delta T van 4 of 5 zal de flow inderdaad kleiner worden maar dat geeft wel een hoger systeemvermogen. Althans dat begreep ik uit de formule - Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW.

Aangezien ik nu met delta T de gewenste temperatuur in huis haal is alsnog de vraag welke voordelen dan mogelijk in een ophoging van de delta T zitten, bv daaruit het systeem dan in een betere range ? Iemand heeft hier ooit al een gezegd dat het systeem lekkerder loopt op 60% van zijn max. Bovendien gebruikmaken nu slechts ongeveer 1/3 van het systeemvermogen bij delta T van 3, bij een delta T van 5 zou ik aan het max van de Altherma 3 van 7,5 zitten met een flow van rond de 20 (mocht ik die halen) en met een delta T van 4 op ongeveer 2/3 van het systeem vermogen.

• GJA

GJA

Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:43:
[...]

dt staat op 3k daar. Dat kan gebruiker nog proberen.
Maar jij stelt dezelfde vraag en ik zie iets van hetzelfde effect idd.
Wat was jouw vermoeden dan?

Mijn vermoeden is dat dit iets fysisch is en niet regeltechnisch.
Hier was de leiding tussen binnen- en buiten unit te kort en de vulling aan de hoge kant waardoor het systeem bij hoge belasting niet voldoende kon verdampen. Schijnt dat het expanderen door moet kunnen gaan tot na de verdamper (dus tussen buiten- en binnenunit. Hier is het leidingwerk 1,5 meter verlengd met een lus en de vulling gelijk gehouden. Effect nooit weer gezien.
Ergo; teveel koel medium in het systeem.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• Technician-
GJA schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Hier was de leiding tussen binnen- en buiten unit te kort en de vulling aan de hoge kant waardoor het systeem bij hoge belasting niet voldoende kon verdampen. Schijnt dat het expanderen door moet kunnen gaan tot na de verdamper (dus tussen buiten- en binnenunit. Hier is het leidingwerk 1,5 meter verlengd met een lus en de vulling gelijk gehouden. Effect nooit weer gezien.
Ergo; teveel koel medium in het systeem.
Ahah daar kan ik inkomen. Mooi dat het zo is opgelost.
Dit is echter een monobloc.

• GJA

GJA

Rojado schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:40:
[...]

De hoge flow kan op zich geen kwaad maar het systeem heeft geen mogelijkheden meer om te regelen. 1 van de waarden waarmee hij regelt zit immers aan zijn max.

• GJA

GJA

Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Ahah daar kan ik inkomen. Mooi dat het zo is opgelost.
Dit is echter een monobloc.
Dat zag ik; vandaar de toevoeging "teveel koelmedium". Maar ik zou eerst de dT verhogen en de regeling op die hogere dT aanpassen. Kijken wat dat oplevert.

• akaQ
GJA schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:43:
[...]

De hoge flow kan op zich geen kwaad maar het systeem heeft geen mogelijkheden meer om te regelen. 1 van de waarden waarmee hij regelt zit immers aan zijn max.
19 l/min is nog niet met max debiet, op 19 kan hij nog prima regelen toch

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Bij mijn altherma buitenunit zit de zwarte kap los die de fan afschermt. Deze zit met een soort zwart plugje vast en een schroef (zelf tapper?) volgens mij op iedere hoek. maar in 1 hoek zit die helemaal los bij mij.

Weet iemand hoe je daarbij komt ? Kon er niks over in de handleiding vinden.

En is het kwestie van de buitenunit via de meterkast uitschakelen en dan vastzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkZvM6ecXOVereM_H9aTF4uQHAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7iOlNUENrPpVNr8Ys0vyGWs.jpg?f=fotoalbum_large

• danny.s
akaQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:09:
[...]

19 l/min is nog niet met max debiet, op 19 kan hij nog prima regelen toch
Mogelijk zou 19 l/min wel het max debiet kunnen zijn, dit is afhankelijk van het leidingwerk icm afgifte systeem. Hier haal ik die bijv niet.
danny.s schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Mogelijk zou 19 l/min wel het max debiet kunnen zijn, dit is afhankelijk van het leidingwerk icm afgifte systeem. Hier haal ik die bijv niet.
Dat is wel een goeie opmerking!
Naar mijn idee worden bij de installatie van warmtepompen toch wel veel de bestaande (aanvoer)leidingen van de CV gebruikt door menig installateur. En die leidingen zijn vaak te klein gedimensioneerd.
Dit is natuurlijk wel lekker makkelijk en goedkoop voor de installateurs en soms is het een heel gedoe om nieuwe leidingen aan te brengen en de oude te verwijderen en hebben bewoners liever niet dat er nog veel breekwerk en extra afwerk werkzaamheden (die ook kosten met zich meebrengen) achter de installatie vandaan komen. Dus je zou denken, een win - win situatie, maar dan heb je misschien wel een warmtepomp die het niet warm kan krijgen.
Mijn advies: Nieuwe leidingen voor zover mogelijk, met voldoende grootte.

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• akaQ
piieter schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Dat is wel een goeie opmerking!
Naar mijn idee worden bij de installatie van warmtepompen toch wel veel de bestaande (aanvoer)leidingen van de CV gebruikt door menig installateur. En die leidingen zijn vaak te klein gedimensioneerd.
Dit is natuurlijk wel lekker makkelijk en goedkoop voor de installateurs en soms is het een heel gedoe om nieuwe leidingen aan te brengen en de oude te verwijderen en hebben bewoners liever niet dat er nog veel breekwerk en extra afwerk werkzaamheden (die ook kosten met zich meebrengen) achter de installatie vandaan komen. Dus je zou denken, een win - win situatie, maar dan heb je misschien wel een warmtepomp die het niet warm kan krijgen.
Mijn advies: Nieuwe leidingen voor zover mogelijk, met voldoende grootte.
Eens dit gebeurt idd, ff ketel voor wp wisselen en gaan met die banaan. Maar dan kan je toch nooit met goed fatsoen een goed werkende installatie opleveren? Hier al het leidingwerk vervangen "ja dat is een flinke klus in bestaande bouw" 32mm naar open verdeler. Vloerverwarming 20mm hoh 100mm, 20mm naar jaga's. Maar mij inziens is dit de enige juiste manier om aan voldoende flow/afgifte te creëeren.

Dus idd wat jij zegt, die 19 l/min kan best een beperking zijn voor wat het bestaande leidingnet kan verwerken. Zie onze flow ook wel 25 l/min halen.

• MotorBeast
@akaQ Hier geen enkel probleem met 28,22 en 15 mm leidingen en old fashion radiatoren en FE.

• danny.s
akaQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Eens dit gebeurt idd, ff ketel voor wp wisselen en gaan met die banaan. Maar dan kan je toch nooit met goed fatsoen een goed werkende installatie opleveren? Hier al het leidingwerk vervangen "ja dat is een flinke klus in bestaande bouw" 32mm naar open verdeler. Vloerverwarming 20mm hoh 100mm, 20mm naar jaga's. Maar mij inziens is dit de enige juiste manier om aan voldoende flow/afgifte te creëeren.

Dus idd wat jij zegt, die 19 l/min kan best een beperking zijn voor wat het bestaande leidingnet kan verwerken. Zie onze flow ook wel 25 l/min halen.
Hier is "wisselen en gaan met die banaan" gedeeltelijk wel gebeurd, maar wel een zelfoverwogen keuze geweest. Ik heb een 22mm leiding naar de verdeleren beneden, en dat is voor mijn geval gelukkig voldoende. Maar vooral vanuit de kennis van hier (en algemene L/W) wist ik wat ik wel nog moest doen. De verdeler pomploos maken (2 van de 4 installateurs hebben daar geen woord over gerept), en het laatste stukje leiding voor de verdelere was zelfs maar 16mm, deze zelf vervangen voor 22mm. Hier heeft geen enkele installateur een woord over gerept. Vraag me dan idd wel af welke stooklijn ik dan had moeten hanteren om het warm genoeg te krijgen.

• akaQ
danny.s schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Hier is "wisselen en gaan met die banaan" gedeeltelijk wel gebeurd, maar wel een zelfoverwogen keuze geweest. Ik heb een 22mm leiding naar de verdeleren beneden, en dat is voor mijn geval gelukkig voldoende. Maar vooral vanuit de kennis van hier (en algemene L/W) wist ik wat ik wel nog moest doen. De verdeler pomploos maken (2 van de 4 installateurs hebben daar geen woord over gerept), en het laatste stukje leiding voor de verdelere was zelfs maar 16mm, deze zelf vervangen voor 22mm. Hier heeft geen enkele installateur een woord over gerept. Vraag me dan idd wel af welke stooklijn ik dan had moeten hanteren om het warm genoeg te krijgen.
Wat ik zeg, iedereen kan een cv ketel wisselen en een warmtepomp ophangen aan bestaand leidingwerk. Maar als het uiteindelijk niet warm wordt geeft men niet thuis. Ik vermoed dat hieruit bij veel mensen ook het idee van warmtepompen zijn slecht voorkomt, want harrie van hiernaast heeft een warmtepomp hangen en krijgt de tent niet warm.

Er komt simpelweg meer bij kijken dan alleen ff ophangen, kennis die helaas ook nog bij veel installateurs ontbreekt

• danny.s
akaQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Wat ik zeg, iedereen kan een cv ketel wisselen en een warmtepomp ophangen aan bestaand leidingwerk. Maar als het uiteindelijk niet warm wordt geeft men niet thuis. Ik vermoed dat hieruit bij veel mensen ook het idee van warmtepompen zijn slecht voorkomt, want harrie van hiernaast heeft een warmtepomp hangen en krijgt de tent niet warm.

Er komt simpelweg meer bij kijken dan alleen ff ophangen, kennis die helaas ook nog bij veel installateurs ontbreekt
Helemaal eens. Gelukkig wordt alles prima warm, met een normale stooklijn. Maar het idee van "warmtepompen werken niet in de winter" is wel herkenbaar. Ik wil niet weten hoe vaak mijn vader gevraagd heeft of het we het huis wel warm krijgen met de vries omstandigheden.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vind dit wel een mooie testcase voor mijn warmtepomp en afgifte
Tot nu toe gaat het helemaal prima setpoint van rond de 40°C en het hele huis blijft comfortabel warm rond de 19°C. Alleen wat defrosts, maar dat gaat gelukkig ook

Toch goed ingeschat aan mijn zijde. Ook met de bestaande leidingen. Voordeel is dat de warmtepomp is ingekoppeld midden in het huis. Dus er gaan twee 22mm leidingen naar links en rechts vanaf de inkoppeling. Een gedeelte voorkant van het huis en het andere de achterkant van het huis

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-03 12:00
Met dit weer is het wellicht interessant om te delen wat het verbruik is. Ik schrik wel als ik HA open en zie hoe vaak er defrosts plaatsvinden. Dat defrosts erbij horen begrijp ik wel en m'n huis is nog steeds goed warm, dus daar geen gebrek aan, maar ik vind de grafiekjes en het verbruik minder leuk...

COP afgelopen week: ergens tussen de 2.5-3
Verbruik afgelopen week gemiddeld: 34 Kwh
Bouwjaar huis: '76
Oppervlakte huis: 125 m2
Temperatuur: 21 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBm69GDiIxlFSN5FjIOD9PqOvH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSQ0c0zYN6aT3amFoI9WLVBg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Ottie93 op 05-01-2026 17:28 ]

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1 ... 166 ... 175 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma