• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTX0uN6dQQOO4p5_uTnFED0uLyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpDBFnKnZAZ6X5sJeybjcLef.jpg?f=fotoalbum_large

Cop over de laatste 7 dagen gemiddeld 4,20.
Woning uit 1979, wel geheel verduurzaamd. 160m², bgg vloerverwarming overige ruimtes Jaga strada hybrids.
Thermostaat staat beneden op 21,5°.

Gemiddeld verbruik zal ergens tussen de 20/25 kwh zijn.

Aanvoer temperatuur ligt momenteel nog op 30° "as we speak 29,4° bij 1° buiten"

[ Voor 6% gewijzigd door akaQ op 05-01-2026 18:01 ]

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:58

GJA

akaQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:09:
[...]

19 l/min is nog niet met max debiet, op 19 kan hij nog prima regelen toch
Als ie 24l/min ook kan halen is 19l/min prima want ruimte zat.
Ik zag ergens een rechte lijn in de flow, defrost en weer een rechte lijn. Dan lijkt mij dat er geen regel ruimte meer is.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• jievie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:09
Goeie avond allemaal. Ik volg de discussie rond flow en aanvoertemperatuur. Ik heb mijn warmtepompinstellingen ondertussen een maand niet meer aangeraakt. Pompbeperking had ik gezet op 80% en aanvoer is bij nu nul graden 27 a 28 graden, dat leidt tot temperaturen tussen de 21,5 en 22 graden. Nu had ik uit nieuwsgierigheid ( en om te bekijken of dit nog efficiënter werkt) de beperking van de pomp tot 80% afgezet. Hierdoor komt flow aan 25. De afgifte van de vloerverwarming is voelbaar hoger, maar ook het verbruik verdubbelt bijna. Is dit normaal? Of misschien een tijdelijk effect? Of is 80% flowbeperking mss toch optimaler? Graag jullie meningen hieromtrent…

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:39
jievie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:52:
Goeie avond allemaal. Ik volg de discussie rond flow en aanvoertemperatuur. Ik heb mijn warmtepompinstellingen ondertussen een maand niet meer aangeraakt. Pompbeperking had ik gezet op 80% en aanvoer is bij nu nul graden 27 a 28 graden, dat leidt tot temperaturen tussen de 21,5 en 22 graden. Nu had ik uit nieuwsgierigheid ( en om te bekijken of dit nog efficiënter werkt) de beperking van de pomp tot 80% afgezet. Hierdoor komt flow aan 25. De afgifte van de vloerverwarming is voelbaar hoger, maar ook het verbruik verdubbelt bijna. Is dit normaal? Of misschien een tijdelijk effect? Of is 80% flowbeperking mss toch optimaler? Graag jullie meningen hieromtrent…
Dat klinkt alsof je stooklijn lager kan. Of het dan echt efficiënter wordt, is denk ik geneuzel in de marge, want een Ta van 27-28 met 0 graden en veel defrost waarschijnlijk is gewoon meer dan prima.

• P_M_V
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:03
Hallo weer!
Een tijdje niets kunnen doen aan de instellingen...helaas.
Heb weer wat vragen.

- Ik heb een tijdschema voor mijn warmwater tank. Tussen 1 uur 's nachts en 6 u 's morgens mag die verwarmen naar 53 graden. Gaat prima! Maar ik heb een tweede stand ingesteld vanaf 16.00 u 's middags. Dan moet die weer gaan verhogen naar 53. Eerder stond deze middag temperatuur lager (eco van 43). Maar, deze 2e run voert de tank nooit uit. Hoe laat of hoog ik die ook instel. Er gebeurt niets. Enig idee hoe dat kan?

- Waar kan ik in de binnenunit de instelling voor 'gemiddelde over 24 u vinden?' Dat kwam op een bericht va mij uit december als tip.

- Dan nog een keer de vraag wat de '80 bij Montername' betekent en of dat aangepast moet worden, omdat onze pomp op 'continue' staat?

- Verder hebben we het idee dat de pomp door de vele defrosts vaak geen warmte het huis in stuurt. Wat jammer is. Is daar nog iets aan te doen? We hebben de 'ruimteverwarming' voorrang gegeven en de BUH aangezet (setting); dat stond blijkbaar uit. Geen idee of dat aan moet?

- Ik heb via de app een offset van +2 gedaan. Dan houden we het comfortabel. Op de bovenverdiepingen hebben we ook de radiatoren aan voor de (studerende) kinderen. We weten nu dat die vervangen moeten worden; dus wel fijn dat deze eerste winter voor onze pomp meteen deze mooie testcase geeft :D.

(nog ter info: We hebben warmtepomp Daiking Altherma 3 rw, bestaande uit buitenunit ERLA11DW1 en binnenunit EBBH11D6V. Daaraan via een driewegklep gekoppeld warmwatertank 300 liter EKHWS300D3V3. Achteraan in de cv-retourleiding zit in serie geschakeld een buffervat 100 liter. Direct achter de driewegklep zit in de cv-aanvoerleiding een rechtstreekse bypass naar de retourleiding die het buffervat voedt. De bypassklep staat afgesteld op 0.5 bar. We hebben nu een stooklijn geinstalleerd van 28 graden bij +10 graden buitentemperatuur en 35 graden bij -10 graden buitentemperatuur. )

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:26
P_M_V schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:29:
Hallo weer!
Een tijdje niets kunnen doen aan de instellingen...helaas.
Heb weer wat vragen.

- Ik heb een tijdschema voor mijn warmwater tank. Tussen 1 uur 's nachts en 6 u 's morgens mag die verwarmen naar 53 graden. Gaat prima! Maar ik heb een tweede stand ingesteld vanaf 16.00 u 's middags. Dan moet die weer gaan verhogen naar 53. Eerder stond deze middag temperatuur lager (eco van 43). Maar, deze 2e run voert de tank nooit uit. Hoe laat of hoog ik die ook instel. Er gebeurt niets. Enig idee hoe dat kan?

- Waar kan ik in de binnenunit de instelling voor 'gemiddelde over 24 u vinden?' Dat kwam op een bericht va mij uit december als tip.

- Dan nog een keer de vraag wat de '80 bij Montername' betekent en of dat aangepast moet worden, omdat onze pomp op 'continue' staat?

- Verder hebben we het idee dat de pomp door de vele defrosts vaak geen warmte het huis in stuurt. Wat jammer is. Is daar nog iets aan te doen? We hebben de 'ruimteverwarming' voorrang gegeven en de BUH aangezet (setting); dat stond blijkbaar uit. Geen idee of dat aan moet?

- Ik heb via de app een offset van +2 gedaan. Dan houden we het comfortabel. Op de bovenverdiepingen hebben we ook de radiatoren aan voor de (studerende) kinderen. We weten nu dat die vervangen moeten worden; dus wel fijn dat deze eerste winter voor onze pomp meteen deze mooie testcase geeft :D.

(nog ter info: We hebben warmtepomp Daiking Altherma 3 rw, bestaande uit buitenunit ERLA11DW1 en binnenunit EBBH11D6V. Daaraan via een driewegklep gekoppeld warmwatertank 300 liter EKHWS300D3V3. Achteraan in de cv-retourleiding zit in serie geschakeld een buffervat 100 liter. Direct achter de driewegklep zit in de cv-aanvoerleiding een rechtstreekse bypass naar de retourleiding die het buffervat voedt. De bypassklep staat afgesteld op 0.5 bar. We hebben nu een stooklijn geinstalleerd van 28 graden bij +10 graden buitentemperatuur en 35 graden bij -10 graden buitentemperatuur. )
Hoeveel defrosts heb je? en hoe lang duren ze dan?
Hier ook een Alterma 3 RW, ERGA08EVH7 + EHBX08E9W.
Heb even gekeken en bij ons gingen de defrosts om de ca 1 a 1,5 uur en duurde gemiddeld 6 minuten. Uitgevoerd zonder elektrisch element/buh maar op de compressor " omkeer van het systeem.

Defrosts zijn de spikes scherp naar beneden, je ziet dat op dat moment het vermogen dipt maar omdat het zo kort is niet van invloed op de temperatuur.
Scheelt ook dat als je vloerverwarming hebt je natuurlijk een warme buffer hebt die niet snel afkoelt. deze buffer kan ook voor de defrost worden gebruikt. Wij hebben ook een klein buffervat, beetje dubbelop dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl38EalLuiKk4DqEp4k9E850Sk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F94ijiCxKQQN3XSnelp6jPQs.jpg?f=fotoalbum_large

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:50
Ottie93 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:13:
Met dit weer is het wellicht interessant om te delen wat het verbruik is. Ik schrik wel als ik HA open en zie hoe vaak er defrosts plaatsvinden. Dat defrosts erbij horen begrijp ik wel en m'n huis is nog steeds goed warm, dus daar geen gebrek aan, maar ik vind de grafiekjes en het verbruik minder leuk...

COP afgelopen week: ergens tussen de 2.5-3
Verbruik afgelopen week gemiddeld: 34 Kwh
Bouwjaar huis: '76
Oppervlakte huis: 125 m2
Temperatuur: 21 graden

[Afbeelding]
Heeft totaal geen zin om verbruik te gaan vergelijken, iedere woning is anders en daarbij is het ook weer afhankelijk van je instellingen welke jij comfortabel vindt.
Welke buitenunit heb je etc.

Vermenigvuldig je vroegere gasverbruik met 2.5 en je hebt een aardige indicatie hoe je verbruik is.
WP heeft hier in 2025 in totaal 4728 kWh verbruikt, dit strookt aardig met mijn gasverbruik voorheen van 2000m³.

Ter info, mijn verbruik op 04.01.2026 was 47kWh en 300kWh totaal vorige week. Schrik ik niet van in mijn situatie.
Met 8800WP aan zonnepanelen en een jaarrekening van €400 vindt ik het verder helemaal prima.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
MrRobin schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:40:
Gevonden! Het is inderdaad de vorst bescherming.
Heb je ook gevonden hoe je die uitkrijgt, of kan dat (tegenwoordig) niet (meer)?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• P_M_V
akaQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:02:
[...]

Hoeveel defrosts heb je? en hoe lang duren ze dan?
Hier ook een Alterma 3 RW, ERGA08EVH7 + EHBX08E9W.
Heb even gekeken en bij ons gingen de defrosts om de ca 1 a 1,5 uur en duurde gemiddeld 6 minuten. Uitgevoerd zonder elektrisch element/buh maar op de compressor " omkeer van het systeem.

Defrosts zijn de spikes scherp naar beneden, je ziet dat op dat moment het vermogen dipt maar omdat het zo kort is niet van invloed op de temperatuur.
Scheelt ook dat als je vloerverwarming hebt je natuurlijk een warme buffer hebt die niet snel afkoelt. deze buffer kan ook voor de defrost worden gebruikt. Wij hebben ook een klein buffervat, beetje dubbelop dus.

[Afbeelding]
Ik heb geen idee hoe lang of wanneer ik defrosts heb; ik heb alleen de onecta app en de binnenunit. Dan kun je niet zoveel. Maar we horen de compressor soms zo hard werken dat we dan 'denken' dat het een defrost is. Plus op dat moment horen we geen geruis in de radiatoren en nemen we aan dat de pomp dus andere dingen aan het doen is.
Ook check ik soms de app en zie dat de aanvoertemperatuur rond de 25 graden is. Dat is de volgende aanname voor een defrost.
Wij hebben ook een buffervat (100 liter). we hoopten dat daarmee de defrosts opgevangen zouden worden.
Enkel beneden vloerverwarming. Hoe kan de compressor daar zijn warmte uithalen (je benoemt het als buffer)?
De compressor horen we de hele dag van hard naar zacht gaan. Is dat normaal?

[ Voor 10% gewijzigd door P_M_V op 06-01-2026 07:38 ]

P_M_V schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:29:
[...]
[...]
Ik ga er even van uit, dat de 53 graden de Comforttemperatuur is bij jou.
En ik begrijp dat je hem om 16.00 uur ook weer wilt laten opwarmen tot de Comforttemperatuur.
Als je nu eens een STOP programmeert om 15.30 uur en om 16.00 uur de Comforttemperatuur. Misschien dat hij het dan wel doet.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
arnoldniessen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:18:
[...]

Heb je ook gevonden hoe je die uitkrijgt, of kan dat (tegenwoordig) niet (meer)?
Ik vraag me ook vooral af, of dit veilig uit te zetten is? Die beveiliging zal er niet voor niets in zitten?

Ik vind het wel irritant, want (in mijn geval een split unit) als het buiten wat kouder is kan het binnen nog prima lekker warm zijn, waardoor de WP niet per se aan moet.

Op dit moment heb ik er geen controle over, aangezien Daikin zelf besluit dat de WP aan moet.

Voor monoblocs kan ik het wat beter begrijpen: Dan heb je ook kans dat de waterleidingen die zich buiten bevinden bevriezen. Of is dat niet de insteek van die vorstbeveiliging?

[ Voor 13% gewijzigd door Tanuki op 06-01-2026 09:36 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:06
DeGeert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:52:
[...]

Ik heb ook een EDLA09. Geen BUH aangesloten en helemaal niet nodig. Die 9kW bakken zijn toch zwaar genoeg.
Hier ook een EDLA09 14kW en zat wel eens te twijfelen of een BUH handig zou zijn voor de defrosts, zodat er niet veel warmte uit de vloer wordt onttrokken. Ik weet dat ze optioneel extra te installeren zijn, maar weet niet of het de kosten / moeite waard is.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op maandag 5 januari 2026 @ 04:28:
Bij mijn altherma buitenunit zit de zwarte kap los die de fan afschermt. Deze zit met een soort zwart plugje vast en een schroef (zelf tapper?) volgens mij op iedere hoek. maar in 1 hoek zit die helemaal los bij mij.

Weet iemand hoe je daarbij komt ? Kon er niks over in de handleiding vinden.

En is het kwestie van de buitenunit via de meterkast uitschakelen en dan vastzetten?

[Afbeelding]
Iemand ? :)

• danny.s
Ik heb dat zwarte kastje niet, dus daar kan ik helaas geen antwoord op geven.

Maar voordat je de schakelaar in de meter kast uitzet, zet eerst even verwarming en SWW uit via de onecta app, zodat hij "netjes" stopt, en niet meteen de stroom ervan gaat als hij nog in bedrijf is.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
Ottie93 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:13:
COP afgelopen week: ergens tussen de 2.5-3
Verbruik afgelopen week gemiddeld: 34 Kwh
Bouwjaar huis: '76
Oppervlakte huis: 125 m2
Temperatuur: 21 graden
COP moet ik op de unit kijken :+
Verbruik per dag afgelopen week gemiddeld: 15,3Kwh
Bouwjaar huis: 1976 gerenoveerd tot niveau huidig bouwbesluit A+++
Oppervlakte huis: 200m2 (vrijstaand)
Temperatuur: 20°C beneden boven blijft onverwarmd 16-18°C

Met aangepaste stooklijn (29°C bij -15°C dus draait nu op 27°C) blijft de warmtepomp nu voor het eerst onafgebroken draaien. In de ochtend is de temperatuur soms iets ingezakt naar 19,5°C dus perfect nu zonder nachtverlaging.

Inmiddels aan de tweede winter begonnen sinds installatie dus ook het eerste vergelijk ten opzichte van vorige winter. Ik begon met een stooklijn van 35°C -> 32°C -> 29°C. Ook wel eens wat gespeeld met nachtverlaging ja/nee, ΔT en overregeling.

Data gemiddeld over eerste en laatste 12 maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDvVBdl_4bAfsuZGnErVTsjt8U4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YDc6dL4fV6129qiAbbZ4yJx.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig is de COP voor verwarmen 3% slechter geworden, te veel wijzigingen voor duidelijke conclusies maar ook nog geen bewijs dat het positief is. De COP van SWW is met 12% wel duidelijk verbeterd door de lagere setpoint.

Ook mooi om te zien dat het verbruik per graaddag 12% gedaald is. Dit reken ik toe aan de vloerisolatie die ik afgelopen jaar pas aangebracht heb.

[ Voor 44% gewijzigd door assje op 06-01-2026 11:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• p2dewit
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:41
Dit weer is mooie testcase voor onze warmtepomp. Hier draait sinds 1,5 jaar een all-electric Daikin Altherma 3 LT 8kw met totaal 9kw backup heater capaciteit.
Na een jaar fine-tunen (met name vinden optimale weersafhankelijke curve) draait hij nu ideaal. Zelfs met de huidige temperaturen tot minus 10.6 hier houdt hij ons vrijstaande huis uit 1998 prima warm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6JTEbfHa152x2cc__QtTJNV41w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkslPvSznkgz56xHII3hazBX.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het eerst zijn vannacht beide BUH’s actief geworden (3kw & 6kw) voor 5 minuten t.b.v. recovery defrost (mooi te zien in grafiek rond 05:15, defrost dip is daar duidelijk minder diep). Systeem heeft geen buffervat (niet nodig want genoeg volume).

[ Voor 14% gewijzigd door p2dewit op 06-01-2026 11:31 ]

WP: EHBX08EF9W, ERGA08EHV3H7, EKHWSP200D3V3

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:02
arnoldniessen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:18:
[...]

er is een optie op diezelfde plek in MMI om het uit te zetten. dat heb ik niet gedaan of getest want dat was niet nodig hier.

• P_M_V
piieter schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:28:
[...]

En ik begrijp dat je hem om 16.00 uur ook weer wilt laten opwarmen tot de Comforttemperatuur.
Als je nu eens een STOP programmeert om 15.30 uur en om 16.00 uur de Comforttemperatuur. Misschien dat hij het dan wel doet.
@piieter
mijn schema is iedere dag zoals de dagen in het screenshot.
Maandag- op dinsdag-nacht is er een desinfectierun.
Doe ik hier iets 'raars?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xZlur6wfZu8DE7HaCOfXgE45Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvpicxGwUBprIiYqOdheD157.jpg?f=fotoalbum_large

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:49

Judge Ming

Full electric per 8/2024

MrRobin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:42:
[...]

er is een optie op diezelfde plek in MMI om het uit te zetten. dat heb ik niet gedaan of getest want dat was niet nodig hier.
Voor Altherma 3 zegt de handleiding dat de vorstbescherming kamer wel uit gezet kan worden maar dat dat niet betekent dat ie ook uit is/blijft. De kamer thermostaat en de aanvoerwatertemperatuur gaan beide voor de aan/uit instelling.
De vorstbescherming waterleiding kan ook uit gezet worden maar blijft desalniettemin toch in functie.

(Hfst 4.2 van de Operation manual)

Don't shoot the messenger over deze logica. 8)7

54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• arnoldniessen
  • Nu online
Tanuki schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:35:
Voor monoblocs kan ik het wat beter begrijpen: Dan heb je ook kans dat de waterleidingen die zich buiten bevinden bevriezen. Of is dat niet de insteek van die vorstbeveiliging?
Zeker, maar ook voor monoblocks vind ik de vorstbeveiliging veel te sterk. Prima dat het water zelf op een minimumtemperatuur gehouden wordt, maar waarom op minimaal 25 of zelfs hoger? De compressor werkt vanaf 16, dus dat lijkt me ook een prima minimum.

En de vorstbeveiliging die diverse hybrides en andere splits nu blijken te hebben, heeft mijn hybride uit 2015 zeker niet - die gaat nu gewoon echt uit als het buiten vriest.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:45
piieter schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Dat gaat inderdaad werken. Er heeft hier al iemand over gesproken, er moet een stop tussen zitten.

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:39
Ik wil de installatie deze dagen eens ontluchten om te kijken of het ruisen in de leidingen dan wellicht iets minder is. Ik weet namelijk niet of dat al eens is gebeurt bij de ingebruikname (2,5 jaar geleden) en of dat tussentijds af en toe ook eens nodig is. Maar ik ben er momenteel een beetje huiverig voor omdat ik geen zin heb om de warmtepomp te lang uit te zetten of dat ik mogelijke storingsmeldingen krijg waardoor ik hem misschien niet meer aankrijg. Weet iemand hoe lang een ontluchtingscyclus op een altherma 3 ongeveer duurt en of er risico's aan zijn verbonden?

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
GJA schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Ik zag ergens een rechte lijn in de flow, defrost en weer een rechte lijn. Dan lijkt mij dat er geen regel ruimte meer is.
Ik ben nu eens benieuwd waar dat ik kan achterhalen wat de maximale pompsnelheid van mijn WP zou moeten zijn.
Ik lees namelijk redelijk hoge flow snelheden bij forumgenoten, maar heb die van mij nog nooit boven de 15L/min gezien.
Ik heb de EHVH08S23EJ6V, vanaf hier vertrekt 25mm uponor leiding, vanaf de splitsing boven/beneden loopt alles verder als 20mm uponor. Beneden 6 groeps verdeler en boven 5 groeps. Alle groepen staan vol open, op een paar groepen na die iets zijn terug geregeld om de retour temps gelijk te krijgen. Pompbeperking staat uit.

Is een maximale flow van 15L/min dan normaal, ook tijdens defrost?

• danny.s
Groenenboompje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Ik ben nu eens benieuwd waar dat ik kan achterhalen wat de maximale pompsnelheid van mijn WP zou moeten zijn.
Ik lees namelijk redelijk hoge flow snelheden bij forumgenoten, maar heb die van mij nog nooit boven de 15L/min gezien.
Ik heb de EHVH08S23EJ6V, vanaf hier vertrekt 25mm uponor leiding, vanaf de splitsing boven/beneden loopt alles verder als 20mm uponor. Beneden 6 groeps verdeler en boven 5 groeps. Alle groepen staan vol open, op een paar groepen na die iets zijn terug geregeld om de retour temps gelijk te krijgen. Pompbeperking staat uit.

Defrost gaat de pomp (voor zover ik weet) naar maximaal. 15L/min klinkt dan wel weinig moet ik zeggen, als je 6+5 groepen hebt. Hoe lang zijn je groepen en welke diameter? Want als die (te) lang en dun zijn, hebben deze natuurlijk een hogere weerstand. 20mm uponor voor 6 groeps vvw voelt ook wel aan de krappe kant.

Testen kun je ook nog door ontluchtings programma te draaien.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:06
GJA schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Ik heb momenteel een debiet van 27l/min, maar hij kan ook gerust 36l/min doen. 2 verdelers met totaal 13 lussen. Pomp staat nu ook op 100%. Maar heeft het zin om je debiet bijvoorbeeld te verlagen? Ik zou zeggen dat daardoor het water iets langer in je vloer blijft en meer afgifte kan doen, maar aan de andere kant misschien te veel afkoelt.

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:06
Ik zou graag nog een keer een eerdere vraag van mij neer willen leggen...
Er is bij ons op 10 januari vorig jaar een Daikin EBLA 8kW warmtepomp, samen met een Intergas CV ketel geïnstalleerd in hybride opstelling.
Echter de instelling 'bivalent' heeft altijd (per ongeluk) uitgestaan, wat volgens mij zou betekenen dat het in principe een full-electric opstelling is. De warmtepomp 'weet niet' dat er een CV-ketel aanwezig is.
Het huis wordt prima verwarmd (instelling 21 graden overdag en 20 graden 's nachts).
Ik zie aan het opgenomen vermogen een heel aantal piekjes naar beneden, wat volgens mij de defrosts zijn. Echter heb ik nu 2 dagen korte piekjes gasverbruik gezien.
Ik neem aan, dat de WP de CV ketel heel kortstondig aanstuurt. Maar hoe kan dat als bivalent uit staat??
De BUH is niet aangesloten.
Is er een setting/functionaliteit die er voor zorgt dat ondanks dat bivalent uit staat, de WP de CV-ketel toch kortstondig aanschakelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MS9d0KS6BIwMlglNHV5XqeRAJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlzH1nWvob9C2yOgfPJdLgCV.jpg?f=fotoalbum_large

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:28
Groenenboompje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Bij mij is 15L/min voor verwarmen ook de max. Voor SWW gaat hij tot ongeveer 24L/min. Maar verder werkt het wel . Dus je bent niet de enige...

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:01:
Zijn er hier mensen die via espaltherma op het register outdoor_heat_exchanger_temp vaak 255 als output krijgen? Zodara de warmtepomp aan is lijkt de waarde van dit register eigenlijk altijd iets van 255 of om en nabij 255 te geven. Als de unit niet loopt krijg ik wel de werkelijke buitentemperatuur te zien. Ik vraag me af of dit normaal is of dat er wat met die thermistor aan de hand is.
{0xA0,2,119,2,1,"Outdoor heat exchanger temp."},

aanpassen naar

{0xA0,2,103,2,1,"Outdoor heat exchanger temp."},

lost het op. Signed/unsigned integer issue.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• arnoldniessen
  • Nu online
graziemille schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:51:
Ik neem aan, dat de WP de CV ketel heel kortstondig aanstuurt. Maar hoe kan dat als bivalent uit staat??
De handleiding zegt dat dat niet kan. Maar de handleiding vermeldt ook niet dat de gewone BUH soms wordt gebruikt bij defrosts, dus ik vermoed dat de CV ketel nu (ongedocumenteerd) toch die functie overneemt, net als bij de hybride. Klopt het dat de ketel alleen bijspringt tijdens of kort na defrosts als de retour onder de 25C is?

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:57
arnoldniessen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:06:
De handleiding zegt dat dat niet kan. Maar de handleiding vermeldt ook niet dat de gewone BUH soms wordt gebruikt bij defrosts, dus ik vermoed dat de CV ketel nu (ongedocumenteerd) toch die functie overneemt, net als bij de hybride. Klopt het dat de ketel alleen bijspringt tijdens of kort na defrosts als de retour onder de 25C is?
Zaken die Daikin als 'veligheidsprotocol' beschouwd kan je doorgaans niet uitzetten - misschien maar goed ook. Wij denken soms dat het geneuzel/overvoorzichtig is maar als software professional kan ik je vertellen dat jarenlange ervaring met de meest achterlijke onvoorziene omstandigheden tot dit soort 'te ruim op tijd' ingrijpen leiden. In individuele gevallen is dat dus wellicht inderdaad te voorzichtig.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13:20
Pascal P schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:59:
Ik wil de installatie deze dagen eens ontluchten om te kijken of het ruisen in de leidingen dan wellicht iets minder is. Ik weet namelijk niet of dat al eens is gebeurt bij de ingebruikname (2,5 jaar geleden) en of dat tussentijds af en toe ook eens nodig is. Maar ik ben er momenteel een beetje huiverig voor omdat ik geen zin heb om de warmtepomp te lang uit te zetten of dat ik mogelijke storingsmeldingen krijg waardoor ik hem misschien niet meer aankrijg. Weet iemand hoe lang een ontluchtingscyclus op een altherma 3 ongeveer duurt en of er risico's aan zijn verbonden?
Je hoeft toch niet perse de ontluchtingscyclus te gebruiken om je installatie te ontluchten? Probeer eens het bovenste verwarmingselement te ontluchten. Als daar niks in zit dan zal het in de rest van de installatie ook wel meevallen.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:39
Mathy M schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Je hoeft toch niet perse de ontluchtingscyclus te gebruiken om je installatie te ontluchten? Probeer eens het bovenste verwarmingselement te ontluchten. Als daar niks in zit dan zal het in de rest van de installatie ook wel meevallen.
De warmtepomp binnenunit hangt op zolder en is het hoogste punt. Radiatoren en expansievat heb ik wel eens ontlucht. Denk je dat de ontluchtingscyclus niet meer veel toevoegt?

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
danny.s schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Defrost gaat de pomp (voor zover ik weet) naar maximaal. 15L/min klinkt dan wel weinig moet ik zeggen, als je 6+5 groepen hebt. Hoe lang zijn je groepen en welke diameter? Want als die (te) lang en dun zijn, hebben deze natuurlijk een hogere weerstand. 20mm uponor voor 6 groeps vvw voelt ook wel aan de krappe kant.

Testen kun je ook nog door ontluchtings programma te draaien.
Lengte van de groepen varieert rond de ca. 60mtr per groep boven en 80mtr per groep beneden. Diameter is standaard 16mm.
Hetisweergezell schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Bij mij is 15L/min voor verwarmen ook de max. Voor SWW gaat hij tot ongeveer 24L/min. Maar verder werkt het wel . Dus je bent niet de enige...
Met SWW legt de flow hier inderdaad ook hoger.
P_M_V schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:50:
[...]

@piieter
mijn schema is iedere dag zoals de dagen in het screenshot.
Maandag- op dinsdag-nacht is er een desinfectierun.
Doe ik hier iets 'raars?

[Afbeelding]
Ook @Rojado :
Ik zie niet direct iets, waardoor dit niet werkt. Er zit inderdaad al een STOP tussen.
Misschien dat het warmtepomp-programma NIET 2x eenzelfde temperatuur (of dit nu Comfort of Eco is) kan uitvoeren na elkaar. Dus dat er eerst een wisseling van Eco naar Comfort of omgekeerd moet plaatsvinden.
Als dat zo is, dan zou dat een knappe bug zijn!
Je zou eens kunnen proberen om vóór de Comfort-run van 's middags even kort een Eco-run uit te voeren, gevolgd door een STOP. Ben benieuwd of dit dan wel werkt.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:45
piieter schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Ook @Rojado :
Ik zie niet direct iets, waardoor dit niet werkt. Er zit inderdaad al een STOP tussen.
Misschien dat het warmtepomp-programma NIET 2x eenzelfde temperatuur (of dit nu Comfort of Eco is) kan uitvoeren na elkaar. Dus dat er eerst een wisseling van Eco naar Comfort of omgekeerd moet plaatsvinden.
Als dat zo is, dan zou dat een knappe bug zijn!
Je zou eens kunnen proberen om vóór de Comfort-run van 's middags even kort een Eco-run uit te voeren, gevolgd door een STOP. Ben benieuwd of dit dan wel werkt.
Het kan ook nog zo zijn, dat de blok waarin verwarmen toe is gestaan met dit weer te kort is waardoor het resultaat niet behaald wordt. Dan weet je niet wat de WP dan gaat doen.
Eenzelfde situatie is er als de legionella run niet afgemaakt wordt, dan geeft de WP ook een foutmelding totdat de cyclus een keer wel goed is gegaan.

• P_M_V
Rojado schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Het kan ook nog zo zijn, dat de blok waarin verwarmen toe is gestaan met dit weer te kort is waardoor het resultaat niet behaald wordt. Dan weet je niet wat de WP dan gaat doen.
Eenzelfde situatie is er als de legionella run niet afgemaakt wordt, dan geeft de WP ook een foutmelding totdat de cyclus een keer wel goed is gegaan.
Bedankt @piieter en @Rojado .
Inderdaad, er zit een stop tussen. En voorheen was de 'avondrun' een eco-run. Heeft die nooit tot uitvoering gebracht. Hij haalt altijd zijn temperatuur. Soms nu niet, maar voor deze sneeuwtijd, altijd. Maar de tweede run nooit uitgevoerd.
Nu moeten we in de avond 'krachtig verwarmen' aanzetten.
Misschien dat we dat via de installateur bij Daikin neer moeten leggen dan maar.

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13:20
Pascal P schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:27:
[...]

De warmtepomp binnenunit hangt op zolder en is het hoogste punt. Radiatoren en expansievat heb ik wel eens ontlucht. Denk je dat de ontluchtingscyclus niet meer veel toevoegt?
Aha zo. Maar als ik mij niet vergis heeft de binnenunit een automatische ontluchter. Kan misschien per model verschillen. Het inregelen van de radiatoren geeft vaak een beter resultaat om ruisen te verminderen.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

P_M_V schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Bedankt @piieter en @Rojado .
Inderdaad, er zit een stop tussen. En voorheen was de 'avondrun' een eco-run. Heeft die nooit tot uitvoering gebracht. Hij haalt altijd zijn temperatuur. Soms nu niet, maar voor deze sneeuwtijd, altijd. Maar de tweede run nooit uitgevoerd.
Nu moeten we in de avond 'krachtig verwarmen' aanzetten.
Misschien dat we dat via de installateur bij Daikin neer moeten leggen dan maar.
Ik weet niet of je de warmtepomp al eens een herstart gegeven hebt, anders zou je dat nog kunnen proberen.
Spanning er af, even wachten en de spanning er weer op.(harde reset)
Ik ga ervan uit dat de software dan ook een herstart krijgt en misschien is dan het probleem over.

• P_M_V
piieter schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:33:
[...]

Ik weet niet of je de warmtepomp al eens een herstart gegeven hebt, anders zou je dat nog kunnen proberen.
Spanning er af, even wachten en de spanning er weer op.(harde reset)
Ik ga ervan uit dat de software dan ook een herstart krijgt en misschien is dan het probleem over.
@piieter We hebben wel eens vaker moeten herstarten in het begin omdat we toen flow-errors hadden. Die zijn weg na het plaatsen van een buffervat. Dus al een tijdje geen herstart gedaan; maar ook daarvoor is de tweede run nooit geweest.
Gistereravond nog wat aanpassingen gedaan in de veldcodes na wat gevraag in Gemini; nu zou de boosterheater na 50 min bij moeten springen om de tank te verwarmen (stond blijkbaar uit). Ik heb het verwarmen van de tank weer naar de middag verplaatst (rond lunchtijd; dan zit er toch niemand op de kamers/kantoorruimte). Dan zou onze extra run in de avond ook niet perse noodzakelijk zijn weer.
Fingers crossed.
Ik heb ook editor-rechten aangevraagd om ook onze fieldcodes in te vullen hier op het forum. Kunnen de ervaren Tweakers eens kijken of er nog ergens winst te behalen valt. :)

• DnPeel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:46
Is er iemand die weet of je tijdens de Defrost de BUH kunt uit schakelen. Ik heb 4.03 op alleen desinfectie staan 4.00 op uitsluitend WTW en E.02 op omkeerbaar . Ik heb nu zelf de 3 fase automaat uit gezet en verbruik stuk minder stroom nu en dat zonder comfort verlies. De volgende opstart run van de WP is wel iets hoger maar omdat het water natuurlijk iets is afgekoeld maar die trekt dat aardig snel bij. Ik draai met deze buitentemperatuur rond de 26 gr aanvoer met een delta t van 3. Ik heb op het forum al gezocht maar kan daar niks over vinden.

• nakatomi47
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07-01 12:26
Klopt het dat tijdens een defrost de backupverwarming aan moet springen/blijven? Mijn unit lijkt alles 'uit' te zetten zodra hij in defrost gaat namelijk.

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:06
De BUH springt altijd aan tijdens een defrost als de retourtemperatuur onder de 25 graden dipt. Dat kun je niet uitzetten, is ingebakken in de firmware. Ik heb hetzelfde probleem met lage stooklijn. Mijn oplossing van vorig jaar om BUH-gebruik tijdens defrost te verminderen was stooklijn iets (1 graad of zo) omhoog. Dan krijg je iets meer afgifte en een net iets warmere ruimte, maar ook een hogere retour en minder BUH gebruik, waardoor uiteindelijk de COP iets toeneemt, en het comfort ook.

Ik zou de zekering van de BUH niet uitzetten. Daikin heeft er denk ik best wel over nagedacht. Je kan best stellen dat die grens van 25 graden arbitrair gekozen is, maar het zal vast niet zonder reden zijn.

Wat je wellicht wel kan doen is stap 2 van de BUH uitschakelen. Ik heb totaal 9 kW BUH, maar stap 2 (6 kW) staat geheel uit, dus hij kan alleen de 3 kW stap 1 inschakelen. Dat werkt hier prima, zowel voor defrost als legionella.

[ Voor 14% gewijzigd door luxus op 07-01-2026 11:07 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• nakatomi47
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07-01 12:26
Bij mij is die ruim boven de 25, want ik heb radiatoren en aanvoer van 50. Maar ik wil juist dat hij AAN blijft tijdens defrost;)

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:57
nakatomi47 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:23:
Klopt het dat tijdens een defrost de backupverwarming aan moet springen/blijven? Mijn unit lijkt alles 'uit' te zetten zodra hij in defrost gaat namelijk.
Backup gaat gedwongen aan als het retourwater onder de 25 graden zakt, dit om te voorkomen dat het totale systeem te ver afkoelt. Volgens mij kan je dat niet uitzetten.
nakatomi47 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:05:
Bij mij is die ruim boven de 25, want ik heb radiatoren en aanvoer van 50. Maar ik wil juist dat hij AAN blijft tijdens defrost;)
Ik heb vorig jaar gezocht en gespeeld met de instellingen, maar voor zover ik heb gezien kan je het niet afdwingen - wel dat de BUH mee gaat doen *na* de defrost, maar dat is niet erg efficiënt.

[ Voor 33% gewijzigd door mawashigeri op 07-01-2026 11:08 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• DnPeel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:46
luxus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:04:
De BUH springt altijd aan tijdens een defrost als de retourtemperatuur onder de 25 graden dipt. Dat kun je niet uitzetten, is ingebakken in de firmware. Ik heb hetzelfde probleem met lage stooklijn. Mijn oplossing van vorig jaar om BUH-gebruik tijdens defrost te verminderen was stooklijn iets (1 graad of zo) omhoog. Dan krijg je iets meer afgifte en een net iets warmere ruimte, maar ook een hogere retour en minder BUH gebruik, waardoor uiteindelijk de COP iets toeneemt, en het comfort ook.

Ik zou de zekering van de BUH niet uitzetten. Daikin heeft er denk ik best wel over nagedacht. Je kan best stellen dat die grens van 25 graden arbitrair gekozen is, maar het zal vast niet zonder reden zijn.

Wat je wellicht wel kan doen is stap 2 van de BUH uitschakelen. Ik heb totaal 9 kW BUH, maar stap 2 (6 kW) staat geheel uit, dus hij kan alleen de 3 kW stap 1 inschakelen. Dat werkt hier prima, zowel voor defrost als legionella.
Ik heb ook de 9kW terug gezet naar stap 1. Dat is voor de legionella ook prima. Mijn huis is super geïsoleerd 2024 zelf gebouwd en installatie aangelegd. Ik red het dus makkelijk met 26 gr aanvoer 21 graden kamertemperatuur met dit weer.
Snap dat er een enige logica achter zal zitten vanuit Daikin maar als ik mijn retour naar 25 zou laten oplopen en dus een aanvoer van 28 dan ben ik bang dat het weer te warm word in het huis. Dat is dus een beetje het dilemma waar ik in zit. Ik heb het nu 1 nacht zonder BUH gedaan en de runs zijn prima tot nu toe. Ik denk uiteindelijk dat ik morgen de BUH weer aanzet als ik het 1 dat volledig zonder heb gedaan. Dan kan ik een mooie vergelijking maken.

• P_M_V
@piieter ik had een bericht gepost over het feit dat ik nog wat heb zitten stoeien met het opwarmen van de tank en dat de boosterverwarming bij moet springen na 50 min.
Ging vandaag nog niet helemaal goed omdat mijn setting 8-01 (maximale looptijd warm water) op 95 stond. Ik heb die na ong 80 minuten teruggezet naar 50 graden en toen ging inderdaad mijn verwarming weer werken. Al stopte het verwarmen van de tank weer. En de booster is (nog) niet bijgesprongen.

Ik wil natuurlijk dat het huis nu in deze koude tijd niet te hard afkoelt tijdens het opwarmen van het warme water. Heb jij nog tips of settings die ik slim kan instellen? Of zie je iets 'geks'.
Ik heb vandaag overigens ook bij 'sensoren' ingesteld dat de pomp moet kijken naar de afgelopen 24 uur. Kijken wat dat gaat doen. En bij 5-01 dat de BUH mag bijspringen vanaf -5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8O-x9X1xgg6I1rxi11pdCmstOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cu3xAd8J3sCQU7Gg7coXw7Dq.jpg?f=fotoalbum_large

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:56
Sinds Augustus een 3-fase model Daikin 3 R W ERLA16 met EBBX binnenunit en los 300L RVS vat. 3kW BSH en 9kW BUH. Ik had zelf een kleinere unit berekend (rond de 9kW), maar gezien het minimum hetzelfde is en de units fysiek ook identiek zijn vind ik het niet erg dat deze er staat. Kleinste opgenomen vermogen waarop ie lijkt te draaien is rond de 650-700W. Woning is 850m3/200m2 uit 1999. Dit jaar flink gerenoveerd met triple glas, nieuwe vloerverwarming, WTW en na-isolatie dak (>Rc 8 ). De muur en vloer zijn beiden Rc 3.

Weersafhankelijk + Madoka thermostaat, thermostaat staat 24/7 op 21C. Met huidige afstelling blijft het net boven de 20C in huis en draait de warmtepomp mooi continu. Heb ook een tijdje puur weersafhankelijk geprobeerd, maar had dan toch regelmatig last van oververhitting (bijv. als er gasten zijn of er wat zon is). Circa 110m2 vloerverwarming in 14 groepen (10cm HoH 16mm in dekvloer/vloeivloer), garage en kamers boven (muv badkamer) hebben T22 radiatoren met Tados. Radiator in inpandige garage (vlak naast de binnen-unit) staat op dit moment permanent dicht omdat die zich als bypass gedraagt. Moet nog een keer de thermostatische ventielen laten vervangen door varianten met debietregeling.

Af fabriek stond de boel allerminst optimaal ingesteld. Stooklijn was 25C bij 18C en 38C bij 0 met delta T van 5C als ik het me goed herinner. Effectief ging ie 1x in de ochtend flink stampen en werd eigenlijk alleen de woonkamer goed warm. Tussen de runs in koelde het huis behoorlijk af met de bekende +0.5 -0.5 hysterese van de Madoka. Heb de lussen naar de woonkamer flink moeten knijpen icm volgende instellingen en nu verwarmen alle kamers egaal naar 20C.
  • Delta T: 3C
  • Stooklijn: 25C bij 15C, 30C bij -10C
  • Verhoging rond 0: uit (dit stond standaard aan maar zorgde alleen maar voor meer defrosts, lawaai zonder merkbaar resultaat binnen)
  • Overregeling: 2C
  • Modulatie: aan, 2C
  • Flow DHW: 28 L/min
  • Flow CV: 20 L/min rond 0C (hij lijkt zo’n 10-40L/min te kunnen pompen)
  • Compressor draait rond 30rps bij 0C.
Voornaamste verbeteringen die ik nog wil doen zijn:
  • 110cm*70cm T22 op mijn kantoor boven wordt op dit moment geboost door een Heatmeister met 10 stuks 80mm fans. Dit maakt het wel aangenaam, maar deze radiator is wel duidelijk het zwakke punt in het systeem. Denk dat er toch iets van een Jaga Strada Hybrid moet komen. Van wat ik zag heeft die in vergelijkbaar formaat zo’n 3x meer vermogen, maar dat moet ik nog iets beter bekijken. Met een LWT van 27C haal ik met de Heatmeister een Delta T van 1.5 tot 2C op de radiator zonder debietregeling. Zonder Heatmeister kakt dat snel in.
  • Debietregeling op alle radiatoren. Wel risico voor stroomgeluiden met de hoge flows die we kunnen halen dus ga nog wel even overwegen of ik dit wel overal wil. Misschien te voorkomen met een flowregelaar op de leiding die naar de radiatoren gaat, maar die is wel wat lastig te bereiken (zit achter de boiler). De tado’s gaan rond doeltemperatuur ook grotendeels dicht en dan hoor je toch wel behoorlijk wat geluid.
  • De WTW staat nog niet aan, als dat binnenkort gebeurd zal de stooklijn ongetwijfeld nog wat bijgesteld moeten. Op dit moment staan er een aantal ramen permanent op ventilatiestand.
P_M_V schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:52:
@piieter ik had een bericht gepost over het feit dat ik nog wat heb zitten stoeien met het opwarmen van de tank en dat de boosterverwarming bij moet springen na 50 min.
Ging vandaag nog niet helemaal goed omdat mijn setting 8-01 (maximale looptijd warm water) op 95 stond. Ik heb die na ong 80 minuten teruggezet naar 50 graden en toen ging inderdaad mijn verwarming weer werken. Al stopte het verwarmen van de tank weer. En de booster is (nog) niet bijgesprongen.

Ik wil natuurlijk dat het huis nu in deze koude tijd niet te hard afkoelt tijdens het opwarmen van het warme water. Heb jij nog tips of settings die ik slim kan instellen? Of zie je iets 'geks'.
Ik heb vandaag overigens ook bij 'sensoren' ingesteld dat de pomp moet kijken naar de afgelopen 24 uur. Kijken wat dat gaat doen. En bij 5-01 dat de BUH mag bijspringen vanaf -5 graden.

[Afbeelding]
Jij hebt het over een booster (heater) (BSH). Dat houdt in dat je een losse tank hebt en voor zover ik weet heb je dan geen back up heater (BUH). Misschien dat iemand, die ook een BSH heeft met een programma voor het opwarmen van de tank, jou beter kan helpen dan ik. Ik heb een geïntegreerde tank met een BUH.
Misschien kan die persoon of personen zijn/haar of hun instellingen met jou delen.
Als je dan heel verschillende instellingen voor een bepaalde parameter tegenkomt, die met het verwarmen van de tank te maken hebben, dan zou je specifiek nog eens naar die parameter(s) kunnen kijken.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:56
Ik heb zo'n setup, wil best wat instellingen checken als dat helpt. De BUH doet hier niet mee met DHW bedrijf, alleen met defrosts. De BSH wordt alleen gebruikt voor legionella run en krachtig verwarmen. Mijn vat staat normaal op 45C met een comforstand van 52C tussen 12:00 en 17:00. Dit kan allemaal zonder BSH. Wat me wel opviel is dat sinds ik een 24/7 CV bedrijf heb hij de DHW in meerdere korte runs lijkt te doen verspreid over de middag ipv. 1 lange.

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:55
graziemille schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:51:
Ik zou graag nog een keer een eerdere vraag van mij neer willen leggen...
Er is bij ons op 10 januari vorig jaar een Daikin EBLA 8kW warmtepomp, samen met een Intergas CV ketel geïnstalleerd in hybride opstelling.
Echter de instelling 'bivalent' heeft altijd (per ongeluk) uitgestaan, wat volgens mij zou betekenen dat het in principe een full-electric opstelling is. De warmtepomp 'weet niet' dat er een CV-ketel aanwezig is.
Het huis wordt prima verwarmd (instelling 21 graden overdag en 20 graden 's nachts).
Ik zie aan het opgenomen vermogen een heel aantal piekjes naar beneden, wat volgens mij de defrosts zijn. Echter heb ik nu 2 dagen korte piekjes gasverbruik gezien.
De BUH is niet aangesloten.
Is er een setting/functionaliteit die er voor zorgt dat ondanks dat bivalent uit staat, de WP de CV-ketel toch kortstondig aanschakelt?

[Afbeelding]
Bivalent en BUH zijn twee dingen. Bi mij staat bivalent uit maar is de ketel aangesloten aan BUH2. Via altherma zie ik BUH en ketelvraag. BUH komt eerst en af en toe ketelvraag. De elektrische BUH is niet aangesloten; kabels liggen los. Dat is de gebruikelijke manier om Hybride opstellingen aan te sluiten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c9KGkYJektuQAXl49mJLlX_uHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uubeJaWrxiqa9bfMJTNDfLBn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncXcxz4788r7iPqQH8L8tUxgaDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCGCgp0jDqXFzCSlSN1xgRVH.png?f=fotoalbum_large

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:40

De reden is dat de warmtewisselaar gigantisch afkoelt bij het omschakelen van de 4-weg klep tijdens de defrost.
Ik heb dat zelf gezien én gemeten bij mij L/L warmtepomp. De verdamper in huis koelde heel snel af naar -28°C. Je hoorde de verdamper kraken!

Daikin wil met maximale flow en minimaal 25°C water voorkomen dat de warmtewisselaar dicht- en vervolgens kapot vriest.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:25
Pim57 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:11:
[...]

De reden is dat de warmtewisselaar gigantisch afkoelt bij het omschakelen van de 4-weg klep tijdens de defrost.
Ik heb dat zelf gezien én gemeten bij mij L/L warmtepomp. De verdamper in huis koelde heel snel af naar -28°C. Je hoorde de verdamper kraken!

Daikin wil met maximale flow en minimaal 25°C water voorkomen dat de warmtewisselaar dicht- en vervolgens kapot vriest.
Ik vraag me daarbij altijd nog af.. Eerder zei iemand die er verstand van heeft in dit topic dat hij het liefst 20+ L flow wil zien, echter het minimum debiet is 12L voor sommige modellen.

Betekent dat dan dat hij dan minder goed of langer defrost met 12L in vergelijking met 20?

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52

Videopac

Rommelt wat aan.

Dat verklaart het e.e.a.: ik heb vandaag al 13 defrosts gehad en 3x dat toen de retour ouder de 25 graden was. Totaal verbruik vandaag tot nu toe: 20 kWh.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:19
p2dewit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:15:
Dit weer is mooie testcase voor onze warmtepomp. Hier draait sinds 1,5 jaar een all-electric Daikin Altherma 3 LT 8kw met totaal 9kw backup heater capaciteit.
Na een jaar fine-tunen (met name vinden optimale weersafhankelijke curve) draait hij nu ideaal. Zelfs met de huidige temperaturen tot minus 10.6 hier houdt hij ons vrijstaande huis uit 1998 prima warm.
[Afbeelding]

Voor het eerst zijn vannacht beide BUH’s actief geworden (3kw & 6kw) voor 5 minuten t.b.v. recovery defrost (mooi te zien in grafiek rond 05:15, defrost dip is daar duidelijk minder diep). Systeem heeft geen buffervat (niet nodig want genoeg volume).
Hoe krijgt men van dit soort leuke overzichtjes. met een Homey of zo? ik heb alleen de onecta app die mij niets vertelt en bar weinig laat instellen.

• P_M_V
cpt.skydiver schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:22:
Ik heb zo'n setup, wil best wat instellingen checken als dat helpt. De BUH doet hier niet mee met DHW bedrijf, alleen met defrosts. De BSH wordt alleen gebruikt voor legionella run en krachtig verwarmen. Mijn vat staat normaal op 45C met een comforstand van 52C tussen 12:00 en 17:00. Dit kan allemaal zonder BSH. Wat me wel opviel is dat sinds ik een 24/7 CV bedrijf heb hij de DHW in meerdere korte runs lijkt te doen verspreid over de middag ipv. 1 lange.
@piieter @cpt.skydiver bedankt allebei!
Ik heb inderdaad een losse tank. :)
Al die afkortingen ;) DHW = warm water voor CV? Hoe kan ik dat dan instellen dat die alleen meedoet met defrosts?
Mijn eco is 43 en comfort is 53. Is gewoon iets wat we gekozen hebben en wat lijkt te werken. Ik kan nergens zien hoe lang de runs zijn. Ik heb geen extra software om dit uit te lezen. Ik weet ook niet of ik dat wel wil. Qua tijdsinvestering, etc. Ik begrijp dat als het eenmaal loopt, het goed is, maar ik vind dat ik nu al te veel tijd in de warmtepomp steek ;). Het is nogal overwhelming al die termen, codes, instellingen, etc.

Mijn veldcodes staan in mijn vorige bericht. @cpt.skydiver. Misschien kun je ze vergelijken met jouw settings? Of heb jij die toevallig in de Google Sheet staan die in dit forum gedeeld is?

• Canadian
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-01 10:28
SiErRa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:58:
Gebruikt iemand hier de Altherma 3 op 50+ graden CV water? Ik ben benieuwd wat dat met de SCOP doet.
Ik zit namelijk met de afweging om een forse investing aan de afgifte kant te doen, of de warmtepomp minder efficient op hoge temperatuur te laten draaien.

Daarnaast las ik bij de consumentenbond test dat de Altherma 3 binnenunit veel geluid maakt. Delen jullie deze mening? En wat doet de binnenunit eigenlijk waardoor er geluid uit kan komen?
Heb een Altherma 3 all electric wandmodel.
Worden snachts wakker van geluid binnenunit, waardoor wij deze nachts uitzetten.
Betreft stromongsgeluid pomp, is normaal.
Daarnaast continu een elektrisch gezoem wat heel irritant is om te horen.

Ben zeer ontevreden over dit systeem, zonde van investering.
Ook over 1 graag schakeling van thermostaat, is niet behaaglijk in huis.
Daikin al enkele keren bij geweest, weten ook niet wat er mee te doen.

• danny.s
jugo6 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Hoe krijgt men van dit soort leuke overzichtjes. met een Homey of zo? ik heb alleen de onecta app die mij niets vertelt en bar weinig laat instellen.
De makkelijkere (maar ook meer beperkte) variant: home assistant met daikin cloud integratie.
Iets complexere, maar uitgebreidere variant: home assistant met ESPAltherma

• jugo6
Drommels75 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:58:
[...]

Heeft totaal geen zin om verbruik te gaan vergelijken, iedere woning is anders en daarbij is het ook weer afhankelijk van je instellingen welke jij comfortabel vindt.
Welke buitenunit heb je etc.

Vermenigvuldig je vroegere gasverbruik met 2.5 en je hebt een aardige indicatie hoe je verbruik is.
WP heeft hier in 2025 in totaal 4728 kWh verbruikt, dit strookt aardig met mijn gasverbruik voorheen van 2000m³.

Ter info, mijn verbruik op 04.01.2026 was 47kWh en 300kWh totaal vorige week. Schrik ik niet van in mijn situatie.
Met 8800WP aan zonnepanelen en een jaarrekening van €400 vindt ik het verder helemaal prima.
Wij hebben radiatoren en een instellingsprobleem waar de installateur niet op reageert.... Maar hier vind ik het verbruik toch wat hoog en het comfort ver te zoeken (gevoelstemperatuur zakt teveel, terwijl de thermostaat maar 1 graad verschilt).
Verbruik van maandag, ik heb alleen een totaal van het huis, maar blauw WP en roze BUH is goed te herkennen. Zijn hier conclusies te trekken, behalve dat het veel geld kost en we met een deken op de bank zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvfoQxpAPzLSKHbRV4dsP66rWHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1ZygxTFq6PtWdoVEv6s8rdT.jpg?f=fotoalbum_large

• danny.s
Canadian schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Heb een Altherma 3 all electric wandmodel.
Worden snachts wakker van geluid binnenunit, waardoor wij deze nachts uitzetten.
Betreft stromongsgeluid pomp, is normaal.
Daarnaast continu een elektrisch gezoem wat heel irritant is om te horen.

Ben zeer ontevreden over dit systeem, zonde van investering.
Ook over 1 graag schakeling van thermostaat, is niet behaaglijk in huis.
Daikin al enkele keren bij geweest, weten ook wat er mee te doen.
M.b.t. geluid: ik heb hier vorig jaar ook (denk ik) wel eens last van gehad. Pomp minimaal of maximum was geen probleem. Maar ergens halverwege ertussen hoorde ik ook een zoem toon een verdieping lager. Weet niet waarom, maar dit jaar nog geen last van gehad.

Mbt 1 graad schadelijk van thermostaat: stooklijn lager zetten, en zorgen dat hij niet uitgaat. Heb zelf de thermostaat op 24 staan, maar hoger dan 20.5 wordt het niet (tenzij even zonnetje schijn ofzo). Daardoor schakelt hij nooit uit.

Je kunt ook nog de ‘modulatie’ optie eens proberen. Die zal ook te stooklijn verlagen als hij over setpoint van thermostaat heen gaat. Nadeel hiervan is wel, dat door de nachtverlaging, hij ook nog harder aan de slag gaat in de ochtend (tenzij het een uber geïsoleerd huis is wat bijna niet afkoelt)

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
P_M_V schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:22:
[...]

@piieter @cpt.skydiver bedankt allebei!
Ik heb inderdaad een losse tank. :)
Al die afkortingen ;) DHW = warm water voor CV? Hoe kan ik dat dan instellen dat die alleen meedoet met defrosts?
Mijn eco is 43 en comfort is 53. Is gewoon iets wat we gekozen hebben en wat lijkt te werken. Ik kan nergens zien hoe lang de runs zijn. Ik heb geen extra software om dit uit te lezen. Ik weet ook niet of ik dat wel wil. Qua tijdsinvestering, etc. Ik begrijp dat als het eenmaal loopt, het goed is, maar ik vind dat ik nu al te veel tijd in de warmtepomp steek ;). Het is nogal overwhelming al die termen, codes, instellingen, etc.

Mijn veldcodes staan in mijn vorige bericht. @cpt.skydiver. Misschien kun je ze vergelijken met jouw settings? Of heb jij die toevallig in de Google Sheet staan die in dit forum gedeeld is?
DHW: domestic hot water (je boilervat)
BUH: backupheater (elektrisch element in je binnenunit)
BSH: booster sanitary heater (elektrisch element in je DHW-tank)

Verder niet teveel instellen, maar zorg vooral dat je stooklijn ongeveer klopt. Als die 5 graden of meer te hoog staat kost je dat best wat efficiëntie. En dus meer geluid, hoger vermogen en meer energie en geld.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:55
jugo6 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Wij hebben radiatoren en een instellingsprobleem waar de installateur niet op reageert.... Maar hier vind ik het verbruik toch wat hoog en het comfort ver te zoeken (gevoelstemperatuur zakt teveel, terwijl de thermostaat maar 1 graad verschilt).
Verbruik van maandag, ik heb alleen een totaal van het huis, maar blauw WP en roze BUH is goed te herkennen. Zijn hier conclusies te trekken, behalve dat het veel geld kost en we met een deken op de bank zitten?
[Afbeelding]
De BUH continue aan is in ieder geval niet de bedoeling! Die kan je uitzetten maar dan wordt het er niet warmer op in huis. Als het nu al koud is… Maar als het nu al koud is waarom gaat de WP dan steeds uit? Ik neem aan dat je thermostaat voldoende hoog staat en geen programma en dergelijke.

Wat is je ingestelde dT?

Kan je nog meer info geven? Afgifte systeem, stooklijn, etc.

Ik zou in jou geval tijd investeren in het vergaren van meer data (ESPAltherma).

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick4 op 07-01-2026 19:48 ]

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:30
[...]
Wij hebben radiatoren en een instellingsprobleem waar de installateur niet op reageert....
En toch moet je daar zijn…. Of zelf flink aan het lezen slaan hoe alles werkt en wat de instellingen doen.

Met alleen wat klagen hier ga je niets opschieten.
Het voordeel van hier veel lezen op dit topic is wel, dat je veel kennis opdoet over de principes van de warmtepomp. Als je dan een keer toch een installateur op bezoek krijgt, dan weet je al vrij snel of die er wel of geen verstand van heeft. En je weet waar hij het over heeft als hij met technische termen schermt.

• arnoldniessen
  • Nu online
Zijn hier conclusies te trekken, behalve dat het veel geld kost en we met een deken op de bank zitten?
Je stooklijn staat veel te hoog, die kun je ongeveer halveren (50 -> 35, 40 -> 30, of 30 -> 25). Verder BUH gebruik verbieden boven de evenwichtstemperatuur van je huis, denk dat je die niet nodig hebt, zeker niet als je een betere stooklijn hebt. Dit topic is vooral Altherma 3, veel maar misschien niet alles is toepasbaar op je 4.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:24
[...]

[Afbeelding]
Staat je stooklijn niet veel te hoog? Hoe krijg je het anders voor elkaar dat de WP met periodes niet stookt? Met dit weer moet hij continue draaien. Hier aanvoer 35/38 graden met radiatoren. Zet je thermostaat op 21,5 als je het 21 wil hebben en stel stooklijn zo in dat hij net je setpoint niet raakt. Slaat hij nooit af.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 07-01-2026 20:32 ]

• Hugo23
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
GJA schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:43:
[...]

De hoge flow kan op zich geen kwaad maar het systeem heeft geen mogelijkheden meer om te regelen. 1 van de waarden waarmee hij regelt zit immers aan zijn max.
Verhoging van de delta t naar 5 heeft het probleem idd opgelost. Blijkbaar is de delta t over de wisselaar in het monoblock onvoldoende om het koudemiddel te laten expanderen. Ik draai nu al enkele dagen zonder het genoemde probleem

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:49

Judge Ming

Full electric per 8/2024

MotorBeast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:22:
[...]

Staat je stooklijn niet veel te hoog? Hoe krijg je het anders voor elkaar dat de WP met periodes niet stookt? Met dit weer moet hij continue draaien. Hier aanvoer 35/38 graden met radiatoren. Zet je thermostaat op 21,5 als je het 21 wil hebben en stel stooklijn zo in dat hij net je setpoint niet raakt. Slaat hij nooit af.
Heb je het dan over het setpoint van de wateraanvoertemperatuur?

Ik zit ook nog in de experimenteerfase. Heb de stooklijn nu op 36/-10 en 25/15 staan met een deltaT van 3 met de thermostaat op 20.5. Dat leverde gisteren een stil staande warmtepomp gedurende 12 (!) uur op. Van 11.00 tot 23.00 om precies te zijn. De temperatuur in de kamer was in die tijd iets meer dan 2 graden gedaald (begonnen bij 23 graden, hoe die daar kwam is mij een raadsel) dus ik denk dat we van een goede isolatie kunnen spreken. ;)
Ik vermoed dat de stooklijn nog wel wat verder kan zakken maar ik doe dat langzaam aan om de gevolgen in de kamer te observeren. De wateraanlevertemperatuur geeft aan 27 graden en dat is mooi. Dat kost me iets van 400-500 watt per uur. Prima lijkt me.

De ellende met warmtepompen ten opzicht van CV's is dat veel mensen een aan/uit en forget houding hebben. Men wil een thermostaat wel even instellen maar verder moet het ding doen wat nodig is. Helaas is het instellen van een WP veel ingewikkelder en heeft meer afhankelijkheden (isolatie!, wind, zon) dan bij een CV waar je gewoon lekker gaat stoken en dan wordt het snel warm. Het is dat ik een pensionado ben en er de tijd in kan stoppen maar als je die tijd niet hebt / wilt vrijmaken dan is een WP lastig.

54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• danny.s
Judge Ming schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:59:
[...]

Heb je het dan over het setpoint van de wateraanvoertemperatuur?

Ik zit ook nog in de experimenteerfase. Heb de stooklijn nu op 36/-10 en 25/15 staan met een deltaT van 3 met de thermostaat op 20.5. Dat leverde gisteren een stil staande warmtepomp gedurende 12 (!) uur op. Van 11.00 tot 23.00 om precies te zijn. De temperatuur in de kamer was in die tijd iets meer dan 2 graden gedaald (begonnen bij 23 graden, hoe die daar kwam is mij een raadsel) dus ik denk dat we van een goede isolatie kunnen spreken. ;)
Ik vermoed dat de stooklijn nog wel wat verder kan zakken maar ik doe dat langzaam aan om de gevolgen in de kamer te observeren. De wateraanlevertemperatuur geeft aan 27 graden en dat is mooi. Dat kost me iets van 400-500 watt per uur. Prima lijkt me.

De ellende met warmtepompen ten opzicht van CV's is dat veel mensen een aan/uit en forget houding hebben. Men wil een thermostaat wel even instellen maar verder moet het ding doen wat nodig is. Helaas is het instellen van een WP veel ingewikkelder en heeft meer afhankelijkheden (isolatie!, wind, zon) dan bij een CV waar je gewoon lekker gaat stoken en dan wordt het snel warm. Het is dat ik een pensionado ben en er de tijd in kan stoppen maar als je die tijd niet hebt / wilt vrijmaken dan is een WP lastig.
Als je zoveel overshoot hebt gehad tov setpoint thermostaat, heb je waarschijnlijk "modulatie" aanstaan.

Maar hoe je nu "relatief" makkelijk met de stooklijn kunt gaan spelen zonder deze elke keer op de binnenunit te hoeven aan passen: doe via de onecta app de offset verlagen, en noteer de Ta op bepaalde moment. Als je dan merkt, nu blijft het stabiel, zou je meerdere momenten moeten hebben "gister met 0 gr was Ta 28, nu met -4 is het 31, en daarmee blijft het stabiel". Dan kun je dit als basis voor de stooklijn gebruiken.
Pim57 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Precies. En dan mag je straks je gescheurde verdamper laten vervangen omdat je 25 cent wilde besparen op een koude dag aan wat BUH verbruik. Lekker aan laten staan dat ding, juist als je heel laag in je stooklijn zit.

All-electric.

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:06
arnoldniessen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Ik zie volgens mij geen relatie met de tijdstippen van de defrosts.
Ik zat een keer bij de CV ketel toen deze aan ging op CV functie. Deze bleef ongeveer 40s branden. De aanvoer temperatuur WP was toen 31 graden.

• jugo6
Dank voor alle reacties, zoals @Judge Ming zegt je moet ook tijd hebben om er in te duiken als de installateur het laat afweten.... En ik werk nog. Ik ga eens spelen met de stooklijn, de BUH vind ik nog wat eng, want dat zit afgeschermd achter het installateursmenu. Ik wil niet een ontdooicyclus of vorstbeveiliging verstoren.....
Ik zag inmiddels dat er ook een Altherma4 onderwerp is, daar ga ik ook nog eens inlezen.

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:49
Bij ons thuis is eergisteren een Daikin EDLA06 geinstalleerd met 300L boilervat. Niet de beste dagen in de sneeuw, maar het is de mannen gelukt. Stooklijn was door installateur op 50 graden met -10 en 30 graden met +15 gezet, wat eigenlijk al direct zorgde voor een heel hoog verbruik.

Gisteren avond heb ik de lijn aangepast naar 35 graden met -10 en 26 graden met +15. Thermostaat op 20.5 en de hele nacht en dag heeft de pomp continue gedraaid. Verbruik (tot nu toe vandaag) 21kwh (volgens Onecta) en de aanvoertemperatuur was stabiel tussen de 26 en 31 graden. Er heeft vandaag geen SWW run gedraaid.

Afgifte gaat beneden met vloerverwarming (met pomp) in combi met radiatoren, boven alleen radiatoren en staan half open. Is dit verbruik in lijn met wat ik kan verwachten? Ik heb voor mijzelf de volgende dingen nog genoteerd om na te kijken:
- Equilibrium Temperature (5.01) van 0 naar-5 of -10 graden, zodat de backup heater niet direct gaat bijspringen rond het vriespunt.
- Delta T van 5 naar 4 of 3 proberen om te voorkomen dat een defrost de heater nodig heeft (retour < 25 graden)
- Schema maken voor SWW ipv reheat instelling
- Pomp test uitvoeren en de bypass indien nodig verder dichtdraaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Dlyk_SmbdCspeMxtLZtUQZ5-5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MWxyGjrqNeUzYASHBlTsIbBe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0ueIiFY681oAc6NBtDJykYdoGw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cg9N1M65Hb47ppOzHEzJkPUa.png?f=user_large

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:30
Temperaturen voor de radiatoren is redelijk laag nu…. Maar als het warm genoeg wordt helemaal prima natuurlijk.

Ik zou je systeem met deze stooklijn gewoon eerst even een paar dagen laten draaien. Nu even wat warmer buiten en daarna flinke vrieskou. Dus dan heb je al een aardig beeld of je nog wat moet aanpassen..

Altijd slim om na een aanpassing meerdere dagen te wachten. Desnoods pas je de stooklijn even snel aan door via de Onecta app met de offset met een graadje plus of min te spelen.

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:49
Ook met CV al gemerkt dat de vloerverwarming het huis al goed warm kan houden, dus radiatoren doen mee, maar hoeven ook niet veel te doen. Ik ga het inderdaad maar even zo laten draaien en in de gaten houden.

• jievie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:09
danny.s schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Dat klinkt alsof je stooklijn lager kan. Of het dan echt efficiënter wordt, is denk ik geneuzel in de marge, want een Ta van 27-28 met 0 graden en veel defrost waarschijnlijk is gewoon meer dan prima.
Dankjewel voor je antwoord. Wat maakt dat je denkt dat de stooklijn lager kan? Target temp is 22 graden, en ik krijg een bijna constante temperatuur van 21,7. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denkbaar ik die temperatuur niet meer haal als ik de stooklijn verlaag.

Mijn stooklijn ziet er op zich idd goed uit. Alleen lijkt een gemiddelde van 25 kwh per dag hoog dan. Of heb ik het mis?

• danny.s
jievie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Dankjewel voor je antwoord. Wat maakt dat je denkt dat de stooklijn lager kan? Target temp is 22 graden, en ik krijg een bijna constante temperatuur van 21,7. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denkbaar ik die temperatuur niet meer haal als ik de stooklijn verlaag.

Mijn stooklijn ziet er op zich idd goed uit. Alleen lijkt een gemiddelde van 25 kwh per dag hoog dan. Of heb ik het mis?
Het klonk alsof de temperatuur van 21.5-22 te hoog was, maar fout geïnterpreteerd dus. Als je het constant hebt nu, en dat inderdaad je gewenste temperatuur is, dan lijkt je stooklijn wel goed te zijn.
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma