Ik had naregeling op mijn verdelers zitten. Van de 9 groepen had ik er 2 altijd open gezet. Als je dan niet wil dat je bij een defrost in storing komt als alle andere groepen dicht staan, moet je dus via de pomptest draaien aan je bypass tot er bij de pomptest nog >12L/min debiet uit komt. Dan weet je dat je bypass goed staat. Als hij hoger staat, dan staat je bypass onnodig ver open. Dit geldt overigens ook als je geen naregeling hebt.Atomius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Bedankt. Erg inzichtelijk opgeschreven.
Weet jij wat de pomptest laat zien met een bypassinstelling van 5,5-6m waterkolom? Gaat de bypass dan open?
En wat is je reden om hem helemaal dicht te draaien in plaat van die 5,5-6 instelling, want als ik je goed begrijp doet de bypass dan niet mee bij verwarmen maar alleen bij defrosten?
Bij mij was dat dus 5,5-6m waterkolom, maar hoe meer groepen ik van de naregeling af haal (momenteel alles er af behalve de hoofdslaapkamer) hoe meer flow de wp altijd kwijt kan en die meer die bypass dichtgeknepen kon worden. Uiteindelijk dus helemaal dicht en eigenlijk wil je je jouw systeem zo afstellen met flow per vv groep dat je met een dicht gedraaide bypass nog aan die minimale 12L/min komt.
Overigens had die bypass i.c.m. naregeling een vervelend bij effect, waarbij in theorie de bypass open springt bij defrost en anders niet.
In de praktijk sprong die ook open als de pomp op max debiet draaide. Zodra dat gebeurt daalt de druk in het systeem en denkt de warmtepomp "ik hoef niet zo hard te pompen. Gevolg is dat de bypass dicht gaat en het hele riedeltje weer opneuw begint. De flow van de pomp oscilleerde als het ware en dat gebeurde echt binnen een paar seconden telkens. Ik weet niet of dat de levensduur van de pomp verkort, maar ik ben blij dat ik er nu geen last meer van lijk te hebben (kan ook niet met een dichte bypass).