• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:20
Atomius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Bedankt. Erg inzichtelijk opgeschreven.

Weet jij wat de pomptest laat zien met een bypassinstelling van 5,5-6m waterkolom? Gaat de bypass dan open?

En wat is je reden om hem helemaal dicht te draaien in plaat van die 5,5-6 instelling, want als ik je goed begrijp doet de bypass dan niet mee bij verwarmen maar alleen bij defrosten?
Ik had naregeling op mijn verdelers zitten. Van de 9 groepen had ik er 2 altijd open gezet. Als je dan niet wil dat je bij een defrost in storing komt als alle andere groepen dicht staan, moet je dus via de pomptest draaien aan je bypass tot er bij de pomptest nog >12L/min debiet uit komt. Dan weet je dat je bypass goed staat. Als hij hoger staat, dan staat je bypass onnodig ver open. Dit geldt overigens ook als je geen naregeling hebt.

Bij mij was dat dus 5,5-6m waterkolom, maar hoe meer groepen ik van de naregeling af haal (momenteel alles er af behalve de hoofdslaapkamer) hoe meer flow de wp altijd kwijt kan en die meer die bypass dichtgeknepen kon worden. Uiteindelijk dus helemaal dicht en eigenlijk wil je je jouw systeem zo afstellen met flow per vv groep dat je met een dicht gedraaide bypass nog aan die minimale 12L/min komt.

Overigens had die bypass i.c.m. naregeling een vervelend bij effect, waarbij in theorie de bypass open springt bij defrost en anders niet.

In de praktijk sprong die ook open als de pomp op max debiet draaide. Zodra dat gebeurt daalt de druk in het systeem en denkt de warmtepomp "ik hoef niet zo hard te pompen. Gevolg is dat de bypass dicht gaat en het hele riedeltje weer opneuw begint. De flow van de pomp oscilleerde als het ware en dat gebeurde echt binnen een paar seconden telkens. Ik weet niet of dat de levensduur van de pomp verkort, maar ik ben blij dat ik er nu geen last meer van lijk te hebben (kan ook niet met een dichte bypass).

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:20
Hoe gaan jullie trouwens om met het feit dat bij harde wind vanaf bepaalde windrichting sommige (slaap)kamers veel meer of minder afkoelen dan normaal? Ik ben nu een paar weken aan het proberen de flow per (slaap)kamer goed in te regelen zonder naregeling dus, maar ik loop elke paar dagen aan tegen het feit dat de wind best een invloed lijkt te hebben op de afkoeling per kamer, en ik heb nog geen goede oplossing gevonden (mijn vorige oplossing was: naregeling, maar ik probeer nu of het ook zonder mogelijk is) hoe dat te compenseren. Eigenlijk wil ik op zulke momenten de flow per vv groep lichtjes aanpassen, maar dat kan voor zo ver ik weet niet geautomatiseerd en is dus een handmatig proces. Prima om uiteindelijk de correcte flow per groep te bepalen, maar daarna wil ik er niet meer aan zitten.

Ik draai in LWT modus en de stooklijn +1 geven is maar beperkt een optie. Het is vaak 1 kamer (met meer buitenmuren t.o.v. de rest) die meer of minder afkoelt t.o.v. de rest bij bepaalde windrichting. stooklijn omhoog of omlaag gooien zorgt er dan dus voor dat het in die ene kamer OK is qua temperatuur, maar in de rest van de woning te warm. Zo is het nu, na mijn laatst poging om met LWT de afkoeling van 1 slaapkamer die op de wind stond te compenseren, 22,4 graden in de woonkamer... Dat probeer ik te voorkomen :-)

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:46
MrRobin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:46:
Hoe gaan jullie trouwens om met het feit dat bij harde wind vanaf bepaalde windrichting sommige (slaap)kamers veel meer of minder afkoelen dan normaal?
Accepteren dat er weinig aan te doen is met lage temperatuur verwarming…..

Ik heb het met de woonkamer en mijn werkkamer waar veel glas inzit. Staat daar veel wind op dan haal ik de temperatuur ook niet. Voor de woonkamer zet ik dan de offset op +1 of +2. Voor de werkkamer accepteer ik het maar die paar dagen per jaar.

CV met thermostaatkranen op de radiatoren waren toch een stuk handiger :-).

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
TweakGP schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Accepteren dat er weinig aan te doen is met lage temperatuur verwarming…..

Ik heb het met de woonkamer en mijn werkkamer waar veel glas inzit. Staat daar veel wind op dan haal ik de temperatuur ook niet. Voor de woonkamer zet ik dan de offset op +1 of +2. Voor de werkkamer accepteer ik het maar die paar dagen per jaar.

CV met thermostaatkranen op de radiatoren waren toch een stuk handiger :-).
Je kunt die betreffende groepen ook verder open draaien. Dan zal de groep vaker openen en sluiten, maar bied je het systeem wel de mogelijkheid om indien nodig extra te verwarmen.

Tot slot kun je (indien van toepassing) de doorluchters wat dichter doen bij harde oostenwind.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:41
MrRobin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:46:
Hoe gaan jullie trouwens om met het feit dat bij harde wind vanaf bepaalde windrichting sommige (slaap)kamers veel meer of minder afkoelen dan normaal? Ik ben nu een paar weken aan het proberen de flow per (slaap)kamer goed in te regelen zonder naregeling dus, maar ik loop elke paar dagen aan tegen het feit dat de wind best een invloed lijkt te hebben op de afkoeling per kamer, en ik heb nog geen goede oplossing gevonden (mijn vorige oplossing was: naregeling, maar ik probeer nu of het ook zonder mogelijk is) hoe dat te compenseren. Eigenlijk wil ik op zulke momenten de flow per vv groep lichtjes aanpassen, maar dat kan voor zo ver ik weet niet geautomatiseerd en is dus een handmatig proces. Prima om uiteindelijk de correcte flow per groep te bepalen, maar daarna wil ik er niet meer aan zitten.

Ik draai in LWT modus en de stooklijn +1 geven is maar beperkt een optie. Het is vaak 1 kamer (met meer buitenmuren t.o.v. de rest) die meer of minder afkoelt t.o.v. de rest bij bepaalde windrichting. stooklijn omhoog of omlaag gooien zorgt er dan dus voor dat het in die ene kamer OK is qua temperatuur, maar in de rest van de woning te warm. Zo is het nu, na mijn laatst poging om met LWT de afkoeling van 1 slaapkamer die op de wind stond te compenseren, 22,4 graden in de woonkamer... Dat probeer ik te voorkomen :-)
Bij de laatste renovatie goed geïsoleerd ;) maar los daarvan een warmteverlies berekening per vertrek gemaakt, convectoren gekozen op het benodigde vermogen, goed waterzijdig inregelen! "Geldt voor het hele systeem overigens " Maar echt, ik ken maar weinig mensen die echt op basis van de behoefte en het verlies van vermogen het systeem correct hebben samengesteld en afgesteld.

Concreet is het hier in de kamers eerder 20° dan 18°.

Woning uit 1979

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:43
MrRobin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Ik had naregeling op mijn verdelers zitten. Van de 9 groepen had ik er 2 altijd open gezet. Als je dan niet wil dat je bij een defrost in storing komt als alle andere groepen dicht staan, moet je dus via de pomptest draaien aan je bypass tot er bij de pomptest nog >12L/min debiet uit komt. Dan weet je dat je bypass goed staat. Als hij hoger staat, dan staat je bypass onnodig ver open. Dit geldt overigens ook als je geen naregeling hebt.

Bij mij was dat dus 5,5-6m waterkolom, maar hoe meer groepen ik van de naregeling af haal (momenteel alles er af behalve de hoofdslaapkamer) hoe meer flow de wp altijd kwijt kan en die meer die bypass dichtgeknepen kon worden. Uiteindelijk dus helemaal dicht en eigenlijk wil je je jouw systeem zo afstellen met flow per vv groep dat je met een dicht gedraaide bypass nog aan die minimale 12L/min komt.

Overigens had die bypass i.c.m. naregeling een vervelend bij effect, waarbij in theorie de bypass open springt bij defrost en anders niet.

In de praktijk sprong die ook open als de pomp op max debiet draaide. Zodra dat gebeurt daalt de druk in het systeem en denkt de warmtepomp "ik hoef niet zo hard te pompen. Gevolg is dat de bypass dicht gaat en het hele riedeltje weer opneuw begint. De flow van de pomp oscilleerde als het ware en dat gebeurde echt binnen een paar seconden telkens. Ik weet niet of dat de levensduur van de pomp verkort, maar ik ben blij dat ik er nu geen last meer van lijk te hebben (kan ook niet met een dichte bypass).
Ook dit weer mooi verwoord.

Kan je nog iets zeggen over het energieverbruik en warmtepompgedrag als je de situatie open bypass vergelijkt met dichte bypass?

• P_M_V
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:39
[b]piieter in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"piieter schreef op vrijdag 9 januari
Verder wil je in een 2e run het water opnieuw laten opwarmen door de Booster Heater.
Maar als ik me niet vergis gaat hij sowieso eerst proberen te verwarmen op de compressor en als jouw gewenste temperatuur zodanig is ingesteld voor die tweede run, dat dit binnen het bereik is van de compressor, dan zal de Booster Heater naar mijn idee niet worden aangesproken.
Tenminste zo is het wel bij de Backup Heater bij mij.
Maar misschien werkt dit anders bij een Booster Heater in een aparte tank.
Die stops kan ik proberen.
Hoe ik ook speel met de tijden, de eerste wordt altijd opgepakt (gelukkig).
Nee, wat ik wil bereiken is dat de compressor 50 min gaat verwarmen en daarna terug naar cv gaat.
Ondertussen moet de booster in de tank de run overnemen en afmaken.
Beetje estafette (om het zo te benoemen) 😀
Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma