• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:26
pegagus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:20:
Toch nog even terug komen op het gedrag van mijn WP bij vorst. Normaliter draait de WP op fase L2. Bij defrosten stopt het reguliere bedrijf en wordt fase L3 actief. Maar daarnaast wordt in de nacht L1 ook actief. En L1 en L3 zijn ook actief bij de legionellarun.

Heb ik dan een BUH die op twee fases werkt? En springt L1 in de nacht bij wanneer L2/WP het niet redt? Tot nog toe heb ik niet aan nachtverlaging gedaan, maar als het wat langer koud wordt, ga ik dit toch eens in de gaten houden.

Gemiddeld over het jaar ben ik wel tevreden over het verbruik, maar duur stoken in de nacht is toch een beetje zonde van het geld.
Ik denk dat je boosterheater in je boilervat ook op een aparte fase zit en die verzorgt de legionellerun boven de 53 graden. Dan kom je op 3 x 1 fase voor de hele installatie. Hier is die ook zo aangesloten.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03
Het boilervat heeft geen aparte booster. En die doet het sowieso niet in de nacht.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:05
pegagus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:07:
Het boilervat heeft geen aparte booster. En die doet het sowieso niet in de nacht.
Onze Daikin boiler EKHWSP250D3V3 heeft een eigen boosterverwarming.
Dat geldt voor alle EKHWSP-3V3 boilers. En die werkt 's nachts uitstekend, want dan is onze legionellarun.
In de instellingen is het zo ingesteld dat de BUH van de warmtepomp zelf niet wordt gebruikt voor warm water.

• pegagus
Mijn WP redt het niet tot 60 graden. De boiler is een extern vat zonder elektrische aansluiting.

In dit topic staat het wel beschreven: Daikin Altherma 3 R DIY WP installatie. Ik heb waarschijnlijk een 4 kw BUH.

Maar dat de BUH al bij springt bij een paar graden onder nul val wel wat tegen. Nu is het wel dag en nacht 21,5 graden in huis en ik woon in Zeeland, dus qua koude valt het relatief wel mee. Maar ik krijg wel een beetje het gevoel van onder gedimensioneerd.

[ Voor 67% gewijzigd door pegagus op 14-01-2026 20:44 ]

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:09
pegagus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:36:
Mijn WP redt het niet tot 60 graden. De boiler is een extern vat zonder elektrische aansluiting.
Alle Altherma 3 doen maar 53 graden op de compressor, daarboven is altijd de BUH of BSH.
In dit topic staat het wel beschreven: Daikin Altherma 3 R DIY WP installatie. Ik heb waarschijnlijk een 4 kw BUH.

Maar dat de BUH al bij springt bij een paar graden onder nul val wel wat tegen. Nu is het wel dag en nacht 21,5 graden in huis en ik woon in Zeeland, dus qua koude valt het relatief wel mee. Maar ik krijg wel een beetje het gevoel van onder gedimensioneerd.
Je kan ergens instellen dat je de BUH 'beperkt' wil gebruiken, en daarbij kan je ook nog een 'evenwichtstemperatuur' instellen waarboven de BUH in principe niet wordt ingezet; bij mij staat die op -10 zodat het in praktijk waarschijnlijk nooit gebeurt.

Vorig jaar heb ik wat experimenten gedaan met een evenwichtstemperatuur van +2 graden, toen werd telkens de BUH aangezet vlak na de defrost om snel weer op de stooklijn uit te komen - dat dan 15 minuten lang en met pech 20x op een dag!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:05
pegagus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:36:
Dat is een instelling 'Evenwichtstemperatuur' [5-01] in het menu van profiel installateur.
Deze stond bij mij ook op 0, heb ik op -10 gezet, de warmtepomp redt dat prima.
Zet de BUH niet op 'beperkt' want dat betekent eigenlijk 'nooit'.

[ Voor 5% gewijzigd door TinusH777 op 14-01-2026 21:01 ]

• pegagus
Daar ga ik eens naar kijken. Overdag is het met een beetje zon al snel warm genoeg in huis.

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
[...]

Je kan ergens instellen dat je de BUH 'beperkt' wil gebruiken, en daarbij kan je ook nog een 'evenwichtstemperatuur' instellen waarboven de BUH in principe niet wordt ingezet; bij mij staat die op -10 zodat het in praktijk waarschijnlijk nooit gebeurt.

Vorig jaar heb ik wat experimenten gedaan met een evenwichtstemperatuur van +2 graden, toen werd telkens de BUH aangezet vlak na de defrost om snel weer op de stooklijn uit te komen - dat dan 15 minuten lang en met pech 20x op een dag!
[/quote]

Precies dit is ook mijn ervaring. En daarbij had ik niet de indruk dat hij nou veel sneller op de stooklijn uitkwam dan zonder BUH. Het kostte wel veel energie. Ik had de hoop dat hij bij temperaturen rond het vriespunt niet zo snel zou dichtvriezen als hij de BUH mag gebruiken, maar ook dat viel tegen. De allerbeste remedie tegen dichtvriezen is de stooklijn verlagen (als dat in je woning qua gewenst comfort haalbaar is) en de helling van de stooklijn zo vlak mogelijk proberen te krijgen. Daarnaast heb ik de indruk dat hij met modulatie aan rustiger start na een defrost dan zonder modulatie. Het aantal defrosts is dit seizoen op vochtige koude dagen duidelijk lager dan vorig jaar, na doorvoeren van eerder genoemde aanpassingen.

Wat betreft het bijschakelen van verschillende fases:
Wij hebben slechts een 2kW BUH (1 fase), maar je kunt ook 6 of 9 kW hebben. Voor de 6 of 9 kW varianten is een 3-fasen aansluiting vereist, dus je buitenunit draait op 3 fasen en naar de binnenunit moet dan ook een 3-fasen kabel voor de BUH, direct vanaf de groepenverdeler. Het kan zomaar zijn dat hij in de nacht een hogere BUH vermogensstap gebruikt dan overdag (dus extra fase bij laten springen). Zou trouwens ook nog kunnen dat de buitenunit extra vermogen nodig heeft en daarvoor van 1 naar 2 fasen bedrijf gaat? Maar dat is een gok, want ik weet niet hoe dit intern precies is geregeld.
Je kunt instellen op welk vermogen de BUH mag bijspringen, in de handleiding wordt gesproken van verschillende stappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7RLgjPgfLOImZ4VaHSgJUddAV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kWOoVvkG3O2Qrg0gvvC0gGX.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft BUH Instellingen is de terminologie inderdaad wat verwarrend:
-Beperkt = BUH niet gebruiken, ook niet voor WTW met gevolg dat je legionellarun een foutcode geeft (want hij haalt geen 60 graden op de compressor). Wat hij dan wel nog doet is assisteren bij de defrosts als de retourtemperatuur van het CV water onder de 25 graden is (wat bij mij het grootste deel van het seizoen zo is). Je ziet dan dat de BUH even gedurende een paar minuten bijspringt.
-Alleen WTW: BUH wordt alleen gebruikt voor WTW bereiding boven 53 graden. (En ook voor assist bij defrost)
- Toegestaan: BUH wordt voor WTW en ruimteverwarming gebruikt. Hierbij kun je een evenwichtstemperatuur (buitentemperatuur) instellen vanaf welke de BUH voor ruimteverwarming is toegestaan. (…graden of lager). Staat bij mij op -15.
Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma