MRJCB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Dankjewel voor de info en zoekrichting. Het hoog frequente zoemende geluid is er altijd als de pomp werkt, je hoort ook duidelijk verschil tussen de lage en hoge flow. De piep heb ik nog niet verder naar gekeken wanneer die precies te horen is.
Je zou idd eens via de schroevendraaiermethode (of bijv. de audiospectrum analyzer functie in de iphone app PhyPhox) kunnen proberen te vinden of het geluid bij een specifieke koppeling vandaan komt.

Ook wel bijzonder is dat er maar 1 bypass lijkt te zitten en dat deze dan op de verdieping is geplaatst. Lijkt bijna wel alsof het een opleverpunt was en deze er achteraf nog even opgeplempt is. Je zou ook eens kunnen proberen deze klep wat verder dicht of open te draaien (en even op te schrijven hoeveel slagen je daarvoor doet, dan kan je m altijd weer precies terugzetten hoe ie stond). Die kleppen willen nog wel eens "vibreren" als ze net te strak of los staan tov de waterdruk tegen de interne veer.

Ik zie iig al dat er voor een dergelijk grote installatie nogal dunne PEX-leiding is gebruikt met veel teveel knietjes. Je pomp moet dus behoorlijk aan de bak en wordt niet bepaald geholpen door de opzet van het leidingwerk. Men probeert hier voor 32 groepen aan waterflow door een enkele 25mm PEX-buis en leidingstelsel (grofweg 22mm koper) te persen met 1 pomp. Dan zoek je wel behoorlijk de grens op van wat de ingebouwde pomp aan druk kan leveren (als je er al niet overheen gaat, maar dat zou een pro met de juiste software eens moeten narekenen).

Deze constructie direct onder de unit geeft ook al meteen een enorme weerstand in de flow, want je forceert het water meteen met 2x 90 graden een 180* draai te maken. Dat op zichzelf al kan een bron van geluidsproductie zijn.

Ik zou persoonlijk daar beginnen met het leidingwerk aan te passen, zodat de 3-wegklep in CV-bedrijf het water rechtdoor stuurt ipv 90* de hoek om. En dan met 32-40mm pex (of 28-35mm koper) de unit uit, in een flauwe bocht naar links en in die maat een T-stuk en daaruit pas naar 2x 25mm verkleinen naar resp. boven en beneden. Dat zou al een behoorlijke flessenhals uit het systeem halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLeQTCeyYqDiR2WUMTVYIODwpmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1puwwXDO39yWAd4SgWLE98KC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 21-01-2026 12:00 ]

All-electric.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:11
Heeft iemand meer info over de fabrieks software update die wordt uitgerold op Daikin monoblocs van bepaalde serienummers? Lees er in de UK wel meer over en ook in Nl worden deze soms uitgevoerd.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:09
Wat betreft die pieptoon onder last, wij hadden daar ook last van en dat bleek uiteindelijk een fabricage fout in de unit zelf. Toen is volgens mij de warmtewisselaar vervangen en sindsdien hebben we de fluittoon bijna niet meer gehoord.

Ik had ooit een video gemaakt, maar die kan ik niet zo snel meer vinden. Ik zal vanavond eens verder zoeken.

Ik zeg niet dat dat het is, maar het klinkt wel herkenbaar :D
kepler schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:26:
Wat betreft die pieptoon onder last, wij hadden daar ook last van en dat bleek uiteindelijk een fabricage fout in de unit zelf. Toen is volgens mij de warmtewisselaar vervangen en sindsdien hebben we de fluittoon bijna niet meer gehoord.

Ik had ooit een video gemaakt, maar die kan ik niet zo snel meer vinden. Ik zal vanavond eens verder zoeken.

Ik zeg niet dat dat het is, maar het klinkt wel herkenbaar :D
Ik kan me nog wel herinneren dat er een tijd terug een slechte serie was idd. Misschien kan je eens op de modelsticker op je binnenunit kijken welke productiemaand erop staat zodat hij/zij die kan vergelijken. Als ik me niet vergis is daar later ook een terugroepactie voor opgezet, dus daar zou de installateur dan ook over bericht moeten zijn door Daikin.

All-electric.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:09
RonJ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Ik kan me nog wel herinneren dat er een tijd terug een slechte serie was idd. Misschien kan je eens op de modelsticker op je binnenunit kijken welke productiemaand erop staat zodat hij/zij die kan vergelijken. Als ik me niet vergis is daar later ook een terugroepactie voor opgezet, dus daar zou de installateur dan ook over bericht moeten zijn door Daikin.
Ik kan vanavond even kijken voor de productie maand.

Mijn model: EHBX08EA9W
Geïnstalleerd: Zomer 2021

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-01 20:00
Technician- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:48:
Heeft iemand meer info over de fabrieks software update die wordt uitgerold op Daikin monoblocs van bepaalde serienummers? Lees er in de UK wel meer over en ook in Nl worden deze soms uitgevoerd.
Ik lees dat mensen in de UK hun 9 kW kunnen laten draaien op 700W ipv 900W. Ben dus ook wel geïnteresseerd.
Zou het wel graag willen weten of mijn toestel in aanmerking komt, maar als ik dat aan de installateur ga vragen gaan ze waarschijnlijk het weer horen donderen in Keulen...

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
DeGeert schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Ik lees dat mensen in de UK hun 9 kW kunnen laten draaien op 700W ipv 900W. Ben dus ook wel geïnteresseerd.
Zou het wel graag willen weten of mijn toestel in aanmerking komt, maar als ik dat aan de installateur ga vragen gaan ze waarschijnlijk het weer horen donderen in Keulen...
Mijn installateur heeft 2 jaar nodig gehad om een 3 weg klep + sensor te vervangen, dus ik durf de vraag al niet te stellen voor een software update :+

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:19
MRJCB schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:20:
Hallo allemaal,

Lees hier al best een tijdje mee en al veel nuttige info gelezen. Nu toch het moment om ook mijn probleem eens uit te leggen en kijken wat men er hier van vindt.
We hebben al drie jaar onenigheid met de installateur betreffende de binnen-unit van de warmtepomp (EHBX16CB9W) welke in de garage aan de muur hangt. De pomp van de binnen-unit maakt een hoog frequent geluid (IMG_2587.mov), wat ook te horen is in de hal en ons kantoor naast de garage (Situatie warmtepomp.jpg). Zelfs als het 's avonds echt stil is ook in de woonkamer en slaapkamer op de 1e verdieping. Wij vinden het raar dat dat geluid bijna net zo goed te horen is in de hal terwijl dit met een spouwmuur met isolatie gescheiden is. In het kantoor is het ook goed te horen, hier zit er een enkele muur tussen. Na een aantal standaard dingen zoals ontkoppelen van de muur, geluidarme pluggen, etc. werd het helaas niet beter. De installateur gaf toen aan dat het is zoals het is en dat hij niks meer kan doen. Zelf heb ik toen nog geopperd of er geen lucht in de buizen van de cv/vloerverwarming kon zitten. Dat kon niet volgens de installateur want het is een gesloten systeem. Hierna toch zelf op onderzoek gegaan en gevonden dat het apparaat wel degelijk een ontluchtingsfunctie heeft. Op het moment dat ik dat probeer te doen (zowel handmatig als automatisch), geeft de warmtepomp na enige tijd de foutmelding 7H-01. Terugkijkend in het logboek van de foutmeldingen zien we dat deze code er ook was op de dag van installatie. Hiervoor zijn ze wel teruggekomen en hebben ze het filter schoongemaakt en het waterdebiet gecontroleerd. Dit was prima dus verder konden ze weer niks doen. Ontluchten kan de pomp nog steeds niet en gaan ze niet verder op in. Ze willen wel meedenken en kwamen met een mogelijke oplossing om nog een extra buffervat van 50 liter te plaatsen om zo het leidingtraject dat het water moet afleggen te verlengen voordat het in het plafond gaat. Kosten 4000 euro geen garanties dat het het geluidsprobleem zou oplossen.
Voor nu heb ik eigenlijk twee vragen:
- Zijn er andere mensen met dezelfde binnen-unit als wij en maakt die een soortgelijk geluid zoals in het bijgevoegde filmpje?
- Wat vind men hier van de voorgestelde oplossing van het extra buffervat? Ik heb er mijn twijfels over, zeker ook over de prijs aangezien het buffervat zelf 300 tot 500 euro kost.

Verdere klachten zijn, dat de ingestelde temperatuur regelmatig tot 1,5 graad achterblijft na een koude nacht, soms bepaalde ruimtes achterblijven qua temperatuur en hoog stroomverbruik. Op een koude dag zoals vandaag is 80 kw vrij normaal. Dat is dan wel alle elektriciteit exclusief auto opladen. We stoken alleen beneden en de badkamer boven, circa 150m2

Sinds deze winter maakt de pomp ook regelmatig een fluitend geluid (IMG_5068.MOV).
Hoop dat het geluid goed overkomt, op mijn telefoon is het goed te horen maar op mijn beeldscherm speakertjes niet.

Alvast bedankt!

IMG_5068.MOV
[Video]

IMG_2587.MOV
[Video]

[Afbeelding]

Verdeler verdiepingen
[Afbeelding][Afbeelding]
Verdeler BG
[Afbeelding]

Installatie
[Afbeelding]
Geen ervaring maar wel een tip.
Dat fluiten kan uit de pomp komen of het leidingwerk. Met die kraan/afsluiter bij de binnenuit kun je eens proberen om de flow wat te knijpen.

Als het geluid dan verandert, zit het probleem in je leidingwerk. Te dunne leiding geeft te hoge watersnelheid (>1m/s). Of dat T-stuk maakt geluid. Of de leiding bij dat deel is niet goed af gebraamd.

Als het geluid niet veranderd met het knijpen van de flow, dan kan het de pomp zelf zijn (lagering of zo).

Edit: als het geluid weg is bij een SWW run, zou dat ook op je leidingwerk duiden.
En voor zo’n 14 kW machine heb je minimaal 28 mm staal of 32 mm mlb nodig. Wat zit er nu op?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb eindelijk het idee dat mijn pomp een beetje goed loopt kwa verwarmen. Ik had ontzettend veel defrost rond wanneer de buiten temperatuur rond 1 graad of lager was. Ik had al geprobeerd de LWT naar beneden te zetten zodat hij niet zo hard hoefde te werken (14 kW) maar veel lager dan 32c koelde het huis teveel af.

Maar 2 dagen geleden toch weer eens mee bezig gegaan en het lijkt er op door toch de Delta T naar 4 te zetten i.p.v 3, en toch ook modulation aan te zetten met een max van 4 graden lijkt het allemaal een heel stuk beter. Het huis blijft beter op temperatuur, en de defrosts zijn van rond de 25 naar nu 9 gegaan. Hij maakt wel vele langere runs maar is wel kwa werking ook een stuk rustiger. :D

Zoals ik het nu begrijp kan de warmtepomp ondanks een LWT van 32 dankzij de modulation (indien nodig) toch in stappen verhogen (modulation 4c) om het huis op temperatuur te krijgen? Het werkt in ieder geval voor onze situatie goed.
Technician- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:48:
Gemini had er wel wat info over, maar neem het met een korrel met zout, ik ben nog even aan het onderzoeken of ik het ook online verder kan vinden.
In Nederland en het Verenigd Koninkrijk rolt Daikin momenteel een belangrijke "softwareverbetering" uit voor de grotere monobloc warmtepompen. Hieronder vind je de samenvatting van wat de update inhoudt, voor welke apparaten deze bedoeld is en de achterliggende bronnen.

Wat zit er in de software update?
De update is technisch van aard en richt zich op het verfijnen van de interne aansturing. De belangrijkste verbeteringen zijn:

Stabilisatie van het Expansieventiel (EEV): De reactiesnelheid van het elektronische expansieventiel is verhoogd. Dit voorkomt het zogenaamde "hunten" (schommelen), waarbij het systeem moeite heeft om de juiste balans te vinden bij een lage warmtevraag.

Hogere Efficiëntie bij deeltast: De update optimaliseert de werking wanneer de warmtepomp op een laag vermogen draait. Dit is cruciaal voor de "tussen-seizoenen" (lente/herfst) en voor woningen waar de warmtepomp eigenlijk iets te groot is voor de werkelijke warmtebehoefte.

Verbetering van de COP: Door een stabielere loop van de compressor bij lage frequenties wordt het rendement (COP) verbeterd en gaat de unit minder vaak aan en uit (pendelen), wat de levensduur ten goede komt.

Connectiviteit: Patches voor de WLAN-module (Onecta) om de communicatie met de cloud stabieler te maken.

Voor welke modellen is het?
De update is specifiek bedoeld voor de Daikin Altherma 3 M (Monobloc) serie met een hoge capaciteit. Dit zijn de units met de karakteristieke grote zwarte horizontale grill aan de voorkant.

De modelnummers beginnen meestal met:
EDLA (alleen verwarmen)
EBLA (verwarmen en koelen)

Het betreft met name de capaciteitsklassen 09, 11, 14 en 16 (9kW tot 16kW). Hoewel er ook updates zijn voor de kleinere 4-8kW modellen, is de huidige fysieke campagne (waarbij monteurs langskomen) vooral gericht op deze grotere units omdat de winst in efficiëntie daar het grootst is.

Bronnen en Verificatie
De informatie over deze update komt uit een combinatie van officiële en technische kanalen:

Daikin Servicecampagnes: Officiële brieven van Daikin UK en meldingen in het Stand By Me portaal in Nederland/België. Hierin wordt gesproken over een "complimentary software enhancement."

OpenEnergyMonitor Community: Dit is een platform waar programmeurs en technici hun warmtepomp monitoren met tools als ESPAltherma. Zij hebben via logs bevestigd dat de EEV-frequenties en compressor-loops na de update naar versie v7.7.0 (of hoger) aanzienlijk stabieler zijn.

Daikin Heating Solutions Navigator (HSN): Technische documentatie voor installateurs waarin de aanpassingen in de PID-control loops voor het expansieventiel worden beschreven.

[ Voor 12% gewijzigd door Senaxx op 22-01-2026 01:21 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:11
Senaxx schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:58:
Ik heb eindelijk het idee dat mijn pomp een beetje goed loopt kwa verwarmen. Ik had ontzettend veel defrost rond wanneer de buiten temperatuur rond 1 graad of lager was. Ik had al geprobeerd de LWT naar beneden te zetten zodat hij niet zo hard hoefde te werken (14 kW) maar veel lager dan 32c koelde het huis teveel af.

Maar 2 dagen geleden toch weer eens mee bezig gegaan en het lijkt er op door toch de Delta T naar 4 te zetten i.p.v 3, en toch ook modulation aan te zetten met een max van 4 graden lijkt het allemaal een heel stuk beter. Het huis blijft beter op temperatuur, en de defrosts zijn van rond de 25 naar nu 9 gegaan. Hij maakt wel vele langere runs maar is wel kwa werking ook een stuk rustiger. :D

Zoals ik het nu begrijp kan de warmtepomp ondanks een LWT van 32 dankzij de modulation (indien nodig) toch in stappen verhogen (modulation 4c) om het huis op temperatuur te krijgen? Het werkt in ieder geval voor onze situatie goed.

[...]

Gemini had er wel wat info over, maar neem het met een korrel met zout, ik ben nog even aan het onderzoeken of ik het ook online verder kan vinden.

[...]
Daikin heeft iig een team van externen, jonge lui met affiniteit met IT, ingehuurd om de updates te versnellen.
Zou leuk zijn als er binnenkort ook zo'n update komt voor de split-modellen.

Dat "hunten" op de laagste last heb ik namelijk ook en nooit helemaal weg kunnen krijgen. Hier gebeurd het na de SWW-run maar het gebeurd ook wel eens zonder voorafgaande SWW-run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5chPg6ApnBCM2Htxuc68kVd9jJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GcrdwDr6J9NKJoZ7bm6TILuz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 22-01-2026 07:59 ]

All-electric.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@RonJ Dat hoop ik ook. Of het kwaad kan weet ik niet, maar de grafiek stoort me altijd enorm :+

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Pagina: 1 ... 169 170 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma