Je zou idd eens via de schroevendraaiermethode (of bijv. de audiospectrum analyzer functie in de iphone app PhyPhox) kunnen proberen te vinden of het geluid bij een specifieke koppeling vandaan komt.MRJCB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:21:
[...]
Dankjewel voor de info en zoekrichting. Het hoog frequente zoemende geluid is er altijd als de pomp werkt, je hoort ook duidelijk verschil tussen de lage en hoge flow. De piep heb ik nog niet verder naar gekeken wanneer die precies te horen is.
Ook wel bijzonder is dat er maar 1 bypass lijkt te zitten en dat deze dan op de verdieping is geplaatst. Lijkt bijna wel alsof het een opleverpunt was en deze er achteraf nog even opgeplempt is. Je zou ook eens kunnen proberen deze klep wat verder dicht of open te draaien (en even op te schrijven hoeveel slagen je daarvoor doet, dan kan je m altijd weer precies terugzetten hoe ie stond). Die kleppen willen nog wel eens "vibreren" als ze net te strak of los staan tov de waterdruk tegen de interne veer.
Ik zie iig al dat er voor een dergelijk grote installatie nogal dunne PEX-leiding is gebruikt met veel teveel knietjes. Je pomp moet dus behoorlijk aan de bak en wordt niet bepaald geholpen door de opzet van het leidingwerk. Men probeert hier voor 32 groepen aan waterflow door een enkele 25mm PEX-buis en leidingstelsel (grofweg 22mm koper) te persen met 1 pomp. Dan zoek je wel behoorlijk de grens op van wat de ingebouwde pomp aan druk kan leveren (als je er al niet overheen gaat, maar dat zou een pro met de juiste software eens moeten narekenen).
Deze constructie direct onder de unit geeft ook al meteen een enorme weerstand in de flow, want je forceert het water meteen met 2x 90 graden een 180* draai te maken. Dat op zichzelf al kan een bron van geluidsproductie zijn.
Ik zou persoonlijk daar beginnen met het leidingwerk aan te passen, zodat de 3-wegklep in CV-bedrijf het water rechtdoor stuurt ipv 90* de hoek om. En dan met 32-40mm pex (of 28-35mm koper) de unit uit, in een flauwe bocht naar links en in die maat een T-stuk en daaruit pas naar 2x 25mm verkleinen naar resp. boven en beneden. Dat zou al een behoorlijke flessenhals uit het systeem halen.
[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 21-01-2026 12:00 ]
All-electric.
/f/image/GcrdwDr6J9NKJoZ7bm6TILuz.png?f=fotoalbum_large)