Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Jouw machine ken ik niet zo precies, maar mijn 6kW gaat er tijdens SWW soms tot 4500W over het lijntje, oftewel 20A! In de specificaties staat dan ook dat je een 20A/C-kar exclusieve groep moet gebruiken.Barse87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:04:
Ja echt 😂 destijds zo door de installateur opgeleverd waar ik dikke ruzie mee heb.
Daarna een onderhoudsabonnement afgesloten bij Feenstra, die zijn langs geweest voor een keuring en overlegd met Daikin (dit gesprek heb ik meegeluisterd): kon geen kwaad, wordt op piekvermogen eigenlijk nooit meer dan 12A aan vermogen gevraagd…
De stopcontacten hebben allemaal wel een eigen groep en het betreft een woning uit 2015 dus wel met goede elektraaansluitingen…
Je kan natuurlijk ook het stopcontact verwijderen en de draden rechtstreeks aansluiten, liefst via een werkschakelaar.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Ze (?)dunklefaser schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:18:
@piieter @MajaMestreech schrijft niet welk type wp ze heeft, misschien gaat ze dat nog toevoegen.
P.S.: Je kan het vermoedelijk ook terugzoeken.
Ik vermoed (als leek!) dat dit niet uitmaakt per type warmtepomp. De genoemde verhouding lijkt me wel belangrijk voor een optimale werking (lees: COP).
De vulling van de hoeveelheid koelmiddel vanaf fabriek, zal een bepaald bereik hebben (voor hoe lang of hoe kort de lengte van de koelleiding mag zijn) waarbinnen de warmtepomp nog goed werkt.
Er zal echter maar één verhouding zijn, waarbij de werking optimaal is.
Buiten-unit: ERGA08EAV3H7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Zoeken op Internet levert misschien zeker bruikbare informatie.
[ Voor 47% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2026 13:44 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Misschien?
Buiten-unit: ERGA08EAV3H7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Eigenlijk zou de optimale verhouding toegepast moeten worden bij elke warmtepomp. Dus als de lengte van de koelleiding te kort is voor de ideale situatie, wat minder koelmiddel toepassen dan de fabrieksvulling en als de lengte langer is, dan wat koelmiddel bijvullen.piieter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Ze (?)
Ik vermoed (als leek!) dat dit niet uitmaakt per type warmtepomp. De genoemde verhouding lijkt me wel belangrijk voor een optimale werking (lees: COP).
De vulling van de hoeveelheid koelmiddel vanaf fabriek, zal een bepaald bereik hebben (voor hoe lang of hoe kort de lengte van de koelleiding mag zijn) waarbinnen de warmtepomp nog goed werkt.
Er zal echter maar één verhouding zijn, waarbij de werking optimaal is.
Maar in de praktijk gebeurt dit denk ik niet veel. Tenzij de lengte echt flink groter is in sommige situaties. Dan zal er wel bijgevuld worden. Misschien dat heel veel installateurs dit niet eens weten.
Te kort is gewoon fout, ze zullen wat extra lussen aanleggen om de minimale lengte te halen. Als er te weinig lengte is zal het systeem niet goed functioneren omdat er werkruimte nodig is voor de gasexpansie/contractie.piieter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:47:
Eigenlijk zou de optimale verhouding toegepast moeten worden bij elke warmtepomp. Dus als de lengte van de koelleiding te kort is voor de ideale situatie, wat minder koelmiddel toepassen dan de fabrieksvulling en als de lengte langer is, dan wat koelmiddel bijvullen.
Maar in de praktijk gebeurt dit denk ik niet veel. Tenzij de lengte echt flink groter is in sommige situaties. Dan zal er wel bijgevuld worden. Misschien dat heel veel installateurs dit niet eens weten.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Ook dit is weer goed om te weten!mawashigeri schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Te kort is gewoon fout, ze zullen wat extra lussen aanleggen om de minimale lengte te halen. Als er te weinig lengte is zal het systeem niet goed functioneren omdat er werkruimte nodig is voor de gasexpansie/contractie.
Ja, dat komt door de buitentemperatuur van -2 tot +2 graden Celsius in combinatie met de vochtige lucht.RKRR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:52:
Hebben jullie ook zoveel Defrost momenten? En zo ja, kan je daar iets aan doen?
Oplossing: Warmer weer!
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2026 19:07 ]
Dus het weer doet het vandaag goed blijkbaar.
HANDTEKENING!!!
Bij mijn monoblock EDLA09DAW1 helemaal geen back-up heater in de WP. Die is er gewoon niet bij dit type. Kan er wel achteraf ingebouwd worden trouwens.TKroon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Nee maakt qua tijd (vrijwel?) niets uit. De BUH springt zeer waarschijnlijk alsnog bij. Ik heb nog nooit een defrost kunnen doen zonder BUH. Meestal gehele defrost stap 1, maar als het echt koud is begint hij puur op de hoge retour temperatuur, maar springt enkele minuten later ook stap 2 bij. 9 kW elektrisch vermogen. Dus ook qua energieverbruik per defrost zou ik zeggen dat het om het even is.
Stooklijn lekker zo laag mogelijk laten, dan heb je ook de minste defrosts
Defrost gebeurt hier volledig door omkeren van de loop, dus met warmer water vanuit de woning. Retour temp. blijft keurig boven/rond de 25graden, zie grafiek hieronder. De genoemde 10-20kW (Thermisch) die eerder genoemd is klopt aardig met mij. CoP metingen.
Wel heb ik in de retour een buffervat van 50liter in serie. Dus die wordt eerst gebruikt bij een Defrost, echter na ca 2-3 minuten zal dat ook op zijn….
:strip_exif()/f/image/OX4jZs0wKivCY5FFueXSgCZm.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bPNtFBw0gwBqfoP86tRoTBrl.jpg?f=user_large)
Wel erg veel defrosts vandaag. Heb er zelden zoveel gezien in 24h…..
[ Voor 11% gewijzigd door benthouse op 27-01-2026 22:12 ]
Helaas vindt Daikin dat de deltaT minimaal 10 moet zijn, ik kan m alleen hoger instellen (wellicht ivm radiatoren)Pim57 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:44:
[...]
Een delta T van 10 graden is eigenlijk not done bij een warmtepomp. Die kan dus zeker naar 5, samen met een lagere stooklijn.
Als dit goed loopt, kun je om de paar dagen je Stooklijn 1 graad verlagen tot het moment dat je het huis niet meer warm krijgt.
De iets lagere stooklijn lijkt wel een rustiger temperatuur en kleinere defrost te geven. Maar hij deed er 2 uur over om van 19 naar 20 te komen. Dus ik ben benieuwd wat de SWW run gaat doen...
Bij Daikin wordt de delta T minimaal 10 als je voor radiatoren kiest. Om een lagere delta T te kunnen instellen, wijzig je de keuze van radiatoren naar vvw.jugo6 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:55:
[...]
Helaas vindt Daikin dat de deltaT minimaal 10 moet zijn, ik kan m alleen hoger instellen (wellicht ivm radiatoren)
De iets lagere stooklijn lijkt wel een rustiger temperatuur en kleinere defrost te geven. Maar hij deed er 2 uur over om van 19 naar 20 te komen. Dus ik ben benieuwd wat de SWW run gaat doen...
Ik heb dat ook gedaan en heb enkel radiatoren en de delta T staat bij mij op 5. Werkt prima. Ik heb wel mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld, zodat elke radiator die delta T van 5 bereikt. Google anders eens op “waterzijdig inregelen“.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Op hoeveel ltr/min loopt de Daikin? Delta T naar 5 betekent vaak ook meer ltr/min, dus hogere retour en waarschijnlijk kun je daardoor ook op een lagere Ta draaien.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma