@
piieter nog een breinbreker:
Daikin zegt iets als dit over het instellen van de bypass:
1. Zet alle groepen dicht die dicht kunnen lopen door zoneregeling etc.
2. Meet vervolgens je debiet met de pomptest.
3. Zet vervolgens je bypass open totdat je minimaal 14 L aan debiet krijgt (bij mijn model).
Dan zou je toch mogen verwachten dat hij alleen opengaat bij defrosts en niet bij verwarmingsbedrijf.
Dit heb ik gedaan. Resultaat was dus bypass op 2 (stand 1 = open, stand 6 = dicht), daarbij had ik 15L. Bij 3-6 12L -> is te weinig.
Echter, in de praktijk zie ik:
1. Als SWW een dik uurtje heeft gedraaid (of Legionella heeft gedaan) en VV daarna weer opstart, is de boel in huis obviously afgekoeld en gaat hij hard lopen pompen. Debiet: 19 L/min. Gevolg: bypass open. Nog meer gevolg: warm water lekt retour in.
! Zoals ik het begrijp zou dit dus niet moeten kunnen als je de bypass volgens instructie ingesteld hebt, maar het gebeurt dus wel !
2. Bij flinke kou buiten: debiet omhoog. Gevolg: bypass open. Nog meer gevolg: bij koude temperaturen zakt het rendement nog verder in want er loopt dan een hoop warm water via de bypass ipv door de vloer.
! Idem, zou niet moeten kunnen !
Dus ja. Gelukkig is er dit forum, I guess.
Edit: @
MrRobin Nog even wat mogelijke uitkomsten van het plan:
Situatie 1:
1. 1e verdieping anders inregelen en hopen op totaaldebiet van 14L/min.
2. Flow is 14L/min.
3a. Bypass kan dicht.
3b. Als ik me beter voel bij bypass open tijdens defrosts: jouw pompbeperking aanzetten op 14L/min. Dat is dan 70%? Ik lees eerder in het topic dat je uit moet gaan van een max van 20L en daar 70% van maakt 14L.
Situatie 2:
1. 1e verdieping anders inregelen en hopen op 14L/min.
2. Flow komt niet hoger dan 12L/min.
3a. Bypass kan niet dicht want minimum van 14L/min wordt niet gehaald.
3b. Jouw pompbeperking aanzetten op 12L/min. (Dat is dan 60%?)
4. Bypass blijft dicht bij verwarmen, opent alleen bij defrosten.
Heb ik het zo goed?
En andere vraag; wordt met een dergelijke flowrestrictie/pompbeperking je 8 kW machine niet een 6 of 4 kW apparaat..? Of werkt dat niet zo.
[
Voor 42% gewijzigd door
Atomius op 05-02-2026 11:45
]