stat schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:54:
Wat zouden jullie adviseren? Hoeveel denken jullie dat optie 1 zou moeten kosten? Zou kunnen proberen dat deels te laten doen door e2energie.
Heb je de rekentool voor de "verplichte" geluidsberekening al eens ingevuld?

Als daar namelijk uitkomt dat de boel op papier niet voldoet heb je een stevig juridisch haakje om het hele probleem bij je installateur neer te leggen dmv een ingebrekestelling. Als het op papier wél voldoet weet je ook genoeg, dan kan je beter je verlies nemen en zelf gaan kijken hoe je het oplost.

All-electric.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-03 22:18
RonJ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:53:
[...]

Als daar namelijk uitkomt dat de boel op papier niet voldoet heb je een stevig juridisch haakje om het hele probleem bij je installateur neer te leggen dmv een ingebrekestelling. Als het op papier wél voldoet weet je ook genoeg, dan kan je beter je verlies nemen en zelf gaan kijken hoe je het oplost.
Waarschijnlijk zal die op/naast de erfgrens sowieso niet voldoen, dus optie 2 valt af.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:13
[...]

Ellende is alleen dat je dan waarschijnlijk na inschakelen rechtsbijstand, expert, opmaken rapportage, ingebreken stelling, verweer installateur, eventueel zaak bij kantongerecht etc je 2 jaar verder bent voordat er actie wordt ondernomen. Win je de zaak komt er een ernstig boze installateur bij je over de vloer. Altijd ellende.

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:56

pingwim

What's a world without Wimmen

Tanuki schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:46:
[...]

En wat is uitzetten?
P1p2 altherma_on uit zetten?
Of via espaltherma?
Of op een andere manier?
Via de Daikin Onecta (HACS) integratie in HomeassistantAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGfauJpB1_piwWWwm1bJ8kre_mQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2uHhlsWsCjgMoPZtqVUo5hXz.png?f=user_large

Veronderstel dat dit hetzelfde effect heeft als uitzetten via de Onecta app.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

MotorBeast schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:18:
[...]

Ellende is alleen dat je dan waarschijnlijk na inschakelen rechtsbijstand, expert, opmaken rapportage, ingebreken stelling, verweer installateur, eventueel zaak bij kantongerecht etc je 2 jaar verder bent voordat er actie wordt ondernomen. Win je de zaak komt er een ernstig boze installateur bij je over de vloer. Altijd ellende.
Je hebt gelijk dat je recht hebben en je recht halen twee verschillende zaken zijn, zeker in NL. Heb wel eens om (veel) grotere bedragen tot "laat maar zitten" besloten omdat je zo x jaar verder bent. Maar ik zou het iig wel proberen.

In mijn ervaring heb je 25% kans op een oplossing bij vriendelijk vragen, 25% bij meteen een formele ingebrekestelling zodra ze daarop gaan tegensputteren, bluffen en liegen (een leidinggevende/eigenaar die vervolgens denkt, hey, deze klant weet hoe het spel werkt en laat zich niet door een grote bek overbluffen, ik kies maar meteen eigeren voor m'n geld) en in de overige gevallen kan je altijd nog besluiten om je verlies te nemen en er toch geen jarenlange strijd van te maken. Als je rechtsbijstand dat al niet voor je doet door (een deel van) het bonnetje te pakken.

Hoe dan ook, door zelf even een berekening te maken weet je hoe je kansen liggen en bewust kiezen hoe je verder wilt.

All-electric.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
arnoldniessen schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:46:
[...]

Dat is de vorstbeveiliging. Je ziet het aan het verlaagde AWT-setpoint: ongeveer 4 graden lager dan normaal. Als je minder vorstbeveiliging wilt kun je het AWT-setpoint lager zetten als de Altherma uit staat, maar helemaal voorkomen kun je dit gedrag waarschijnlijk niet. Ik vind het nogal overdreven, zelfs bij een monoblock zou het voldoende moeten zijn om het water te blijven rondpompen, en te zorgen voor een minimum-watertemperatuur, maar mijn monoblock gaat gewoon helemaal niet uit bij kou buiten.
Hartelijk dank voor dit antwoord! O+

AWT setpoint lager zetten is een prima optie. Vorstbeveiliging uit zou ik niet willen, maar de range een beetje finetunen vind ik wel prima.

Gek dat je monobloc niet uit gaat eigenlijk. Wij hebben hier geen thermostaat, jij dacht ik wel. Als de thermostaat zou zeggen "het is goed", dan zou hij toch uit moeten kunnen?

Misschien is een thermostaat hetgeen hier mist. Maar, buiten dat, rond 11:00 heeft de wp toch besloten dat hij weer uit kon. Vermoedelijk was de buitentemperatuur weer net boven een bepaald aantal graden uit gekomen.

Gegeven dat het de vorstbeveiliging is i.c.m. de waardevolle inzichten m.b.t. electronica van @mawashigeri vind ik het dan nu ook wel prima denk ik.
Ik denk dat dit nu net speelt omdat we schommelen tussen het punt dat het buiten net wel / net niet warm genoeg begint te worden en dat we vinden dat het binnen dan niet nòg warmer hoeft te worden.

Dit "mismatch" probleem zal niet zo vaak optreden lijkt me dan. Dus dan is het prima zo. :)

Misschien wel nog eens de AWT setpoints onder de loep nemen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RonJ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:34:
[...]

In mijn ervaring heb je 25% kans op een oplossing bij vriendelijk vragen, 25% bij meteen een formele ingebrekestelling zodra ze daarop gaan tegensputteren, bluffen en liegen (een leidinggevende/eigenaar die vervolgens denkt, hey, deze klant weet hoe het spel werkt en laat zich niet door een grote bek overbluffen, ik kies maar meteen eigeren voor m'n geld) en in de overige gevallen kan je altijd nog besluiten om je verlies te nemen en er toch geen jarenlange strijd van te maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Soms is één pittige brief van de jurist van je rechtsbijstandsverzekeraar al voldoende om de tegenpartij te bewegen om overstag te gaan. Ik heb zoiets een keer gehad met m'n voormalige werkgever en ben dus heel blij met m'n rechtsbijstandsverzekering. En.. het kostte me niets!

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-03 07:56
[...]

Technician- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:06:
[...]

Waarschijnlijk zal die op/naast de erfgrens sowieso niet voldoen, dus optie 2 valt af.
MotorBeast schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:18:
[...]
RonJ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Je hebt gelijk dat je recht hebben en je recht halen twee verschillende zaken zijn, zeker in NL. Heb wel eens om (veel) grotere bedragen tot "laat maar zitten" besloten omdat je zo x jaar verder bent. Maar ik zou het iig wel proberen.

In mijn ervaring heb je 25% kans op een oplossing bij vriendelijk vragen, 25% bij meteen een formele ingebrekestelling zodra ze daarop gaan tegensputteren, bluffen en liegen (een leidinggevende/eigenaar die vervolgens denkt, hey, deze klant weet hoe het spel werkt en laat zich niet door een grote bek overbluffen, ik kies maar meteen eigeren voor m'n geld) en in de overige gevallen kan je altijd nog besluiten om je verlies te nemen en er toch geen jarenlange strijd van te maken. Als je rechtsbijstand dat al niet voor je doet door (een deel van) het bonnetje te pakken.

Hoe dan ook, door zelf even een berekening te maken weet je hoe je kansen liggen en bewust kiezen hoe je verder wilt.
piieter schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:41:
Soms is één pittige brief van de jurist van je rechtsbijstandsverzekeraar al voldoende om de tegenpartij te bewegen om overstag te gaan. Ik heb zoiets een keer gehad met m'n voormalige werkgever en ben dus heel blij met m'n rechtsbijstandsverzekering. En.. het kostte me niets!
Dank allemaal voor het meedenken. Heb de berekening gemaakt en ik kom erop dat die niet voldoet. De Altherma doet 62 dB en zonder tuinmuren is het dan snel gedaan. Volgens de tool mag de maximale bron 58 dB overdag en 53 dB 's nachts.

Ik ga er een nachtje over slapen en dan denken of ik de installateur gewoon eens bleu om advies vraag in eerste instantie.

Overigens vond ik hier ergens dat de stille modus maximaal 52 dB zou doen, dat zou dan weer wel voldoen. Weet iemand waar dit ergens in de officiele documentatie staat, en welke stille modus dit dan om gaat? Betwijfel of ik het daarmee warm houd als het echt koud is.

• Technician-
stat schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:47:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Dank allemaal voor het meedenken. Heb de berekening gemaakt en ik kom erop dat die niet voldoet. De Altherma doet 62 dB en zonder tuinmuren is het dan snel gedaan. Volgens de tool mag de maximale bron 58 dB overdag en 53 dB 's nachts.

Ik ga er een nachtje over slapen en dan denken of ik de installateur gewoon eens bleu om advies vraag in eerste instantie.

Overigens vond ik hier ergens dat de stille modus maximaal 52 dB zou doen, dat zou dan weer wel voldoen. Weet iemand waar dit ergens in de officiele documentatie staat, en welke stille modus dit dan om gaat? Betwijfel of ik het daarmee warm houd als het echt koud is.
Het gaat om het geluid op de erfgrens, dus voor je buren. Je kan ook tactisch een akoestische element zetten. Dan voldoet die ook.
Maar als je verder geen klachten van de buren hebt, kun je beter niks doen.
stat schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:47:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Je zou je ook gewoon van de domme kunnen houden en zeggen dat 1 van de buren er problemen over maakt, je aanneemt dat alles aan de regels voldoet en of je installateur daarvoor een onderbouwing wilt aanleveren zodat je verweer kan voeren. Dan mag ie zelf 1+1=2 doen. Of je bent gewoon eerlijk en geeft aan dat je zelf geluidsklachten ervaart en of ie er wat aan wil komen doen.

De stille modus is een functie die uitgebreid beschreven staat in de (installatie)handleidingen van je WP. Die kan "vrij" ingepland worden in tijdsblokken van een uur, of daarna qua instellingen gelockt worden door de installateur (en alleen dan telt ie mee voor de geluidsberekening).

Ik gebruik het zelf alleen gelijktijdig met de SWW-run, zodat de dagelijkse run net wat zuiniger en wat meer op PV-overschot plaatsvindt.

Op daikintechnicaldatahub.eu kan je voor jouw specifieke buiten- en binnenunit zien hoeveel vermogen ie levert bij welke buitentemperatuur. En onder literature kan je dan meteen alle handleidingen vinden, de installer reference manual is de meest uitgebreide.

Even als voorbeeld, uitgaande van de 8kW split versie en 35C aanvoertemperatuur:

Normaal doet ie precies 7kW bij -10C, met stille modus aan doet ie nog steeds 6,48.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLxn393LCBqVb98dBkycetPUbQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A62ySIBuL12cmp3r0KV2W3x0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FY4SZqtF3nyBpOKNg8niG0SYOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZfY8zdSIn7zfi4lTz0u9nPq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 08-02-2026 17:01 ]

All-electric.

• stat
Technician- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Het gaat om het geluid op de erfgrens, dus voor je buren. Je kan ook tactisch een akoestische element zetten. Dan voldoet die ook.
Maar als je verder geen klachten van de buren hebt, kun je beter niks doen.
Bedoel je daarmee een omkasting? Of een muurtje neerzetten?
RonJ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Je zou je ook gewoon van de domme kunnen houden en zeggen dat 1 van de buren er problemen over maakt, je aanneemt dat alles aan de regels voldoet en of je installateur daarvoor een onderbouwing wilt aanleveren zodat je verweer kan voeren. Dan mag ie zelf 1+1=2 doen. Of je bent gewoon eerlijk en geeft aan dat je zelf geluidsklachten ervaart en of ie er wat aan wil komen doen.

De stille modus is een functie die uitgebreid beschreven staat in de (installatie)handleidingen van je WP. Die kan "vrij" ingepland worden in tijdsblokken van een uur, of daarna qua instellingen gelockt worden door de installateur (en alleen dan telt ie mee voor de geluidsberekening).

Ik gebruik het zelf alleen gelijktijdig met de SWW-run, zodat de dagelijkse run net wat zuiniger en wat meer op PV-overschot plaatsvindt.

Op daikintechnicaldatahub.eu kan je voor jouw specifieke buiten- en binnenunit zien hoeveel vermogen ie levert bij welke buitentemperatuur. En onder literature kan je dan meteen alle handleidingen vinden, de installer reference manual is de meest uitgebreide.

Even als voorbeeld, uitgaande van de 8kW split versie en 35C aanvoertemperatuur:

Normaal doet ie precies 7kW bij -10C, met stille modus aan doet ie nog steeds 6,48.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja zoiets zat ik ook aan te denken. Dank voor die link, ik ga daar eens rondneuzen!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 21:21
[...]

Dat klinkt interessant Ron, nog niet aan gedacht! Minder piekvermogen nodig dus grotere kans dat het past.

Ik neem eigenlijk aan dat de run dan ietsje langer duurt maar op lager vermogen? Heb je het verschil al eens echt nagerekend - voor zover mogelijk? Omdat de run dan iets langer duurt is mogelijk de 'recovery' daarna wat langer, heb je dat ook meegenomen?
Jij hebt toch alleen radiatoren? Misschien is er nog een verschil met VV in de recovery...

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• stat
stat schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:17:
[...]

Ja zoiets zat ik ook aan te denken. Dank voor die link, ik ga daar eens rondneuzen!
Ik vind het toch lastig hoe het nu precies zit met de stille modus.
Voor de rekentool gebruik je het geluidsvermogenniveau, voor mijn ERGA08EAV3H7 is die 62 dB bij verwarmen.De geluidsdruk op 1 m is 49 dB.

Bij de stille modus wordt alleen de geluidsdruk op 1 m gegeven. Het zal ongetwijfeld niet helemaal kloppen maar om een idee te krijgen heb ik in de rekentool 62 dB ingegeven, en toen gekeken waar het op 1m 49 dB is. Vervolgens hieruit afgeleid dat in de more quiet mode de bron ongeveer 59.5 dB zal zijn (want op 1m 46.5 dB) en in de most quiet mode 53 dB (want op 1m 40 dB). Ik zou dan formeel bijna kunnen wegkomen met de more quiet mode overdag, en de most quiet mode 's nachts.

Met aanvoertemperatuur 40 graden bij 0 buiten (worst cases scenario, radiatoren, meestal kan het wel met iets minder) heb ik normaal een vermogen van 7.24 kW, met de stand 'geluidsarm' is dat nog 6.29 kW. Dat scheelt dus toch wel wat. En het is me ook niet helemaal duidelijk welke stand dit dan is (more quiet of most quiet). Heb hem op Engels gezet maar dan heet het 'heating low sound mode', dus dat helpt ook niet echt.

Ik neig ernaar hem maar eens een tijdje eerst in de more quiet mode te zetten en kijken wat dat doet (voor mij qua geluid in huis, en of ik het huis daarmee warm krijg).
In de handleiding staat dat de most quiet mode <0 wordt afgeraden, hoe zien jullie dat? Heb een 2kW BUH dus dat houdt ook niet over.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:42
Ik heb het topic ff doorgespit op 9-0D pompbeperking om erachter te komen wat het debiet wordt bij de 90-60%. Kan het echter niet goed vinden. Is dit een kwestie van trial and error? Cq per installatie verschillend? Eén forumlid had het over 15L/min bij 60% beperking.

Zag wel deze mooie post van @RonJ. Weet jij dat toevallig?
Atomius schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:21:
Ik heb het topic ff doorgespit op 9-0D pompbeperking om erachter te komen wat het debiet wordt bij de 90-60%. Kan het echter niet goed vinden. Is dit een kwestie van trial and error? Cq per installatie verschillend? Eén forumlid had het over 15L/min bij 60% beperking.

Zag wel deze mooie post van @RonJ. Weet jij dat toevallig?
Is een kwestie van uitproberen idd. De pompbeperking beperkt de het op % vermogen (of eigenlijk het PWM stuursignaal richting de pomp). Het zal van (het drukverlies in-) je installatie afhangen welk debiet bij welk % hoort. Het doel is ook meestal niet om een bepaalde flow waarde te halen, maar het hoogste % te vinden waarin geluidsklachten uitblijven.

All-electric.

mawashigeri schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Dat klinkt interessant Ron, nog niet aan gedacht! Minder piekvermogen nodig dus grotere kans dat het past.

Ik neem eigenlijk aan dat de run dan ietsje langer duurt maar op lager vermogen? Heb je het verschil al eens echt nagerekend - voor zover mogelijk? Omdat de run dan iets langer duurt is mogelijk de 'recovery' daarna wat langer, heb je dat ook meegenomen?
Jij hebt toch alleen radiatoren? Misschien is er nog een verschil met VV in de recovery...
Klopt, duurt iets langer, de SWW-run piekt dan op 2kW ipv oplopend richting de 4. Maar hij doet er ook niet heel veel langer over hoor, het is vooral het laatste stukje dat je iets oprekt en waar het vermogen enorm gaat oplopen. Het scheelt denk ik zo'n 10 minuten extra op de dagelijkse run. Dat maakt voor mij geen enkel verschil, ik heb alleen VV.

Ik kan de precieze data zo ver terug niet meer ophalen, maar ik heb het daadwerkelijk gemeten in een periode waarin het 2 weken ongeveer hetzelfde weer/buitentemperatuur was. Na een week de stille modus een uurtje gescheduled tijdens de SWW-run en dat scheelde toch een 15% oid op het weekverbruik. Ik zou zeggen, probeer het ook gewoon eens uit (wanneer het minder wisselvallig is als nu).

All-electric.

• mawashigeri
Atomius schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:21:
RonJ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:36:
Is een kwestie van uitproberen idd. De pompbeperking beperkt de het op % vermogen (of eigenlijk het PWM stuursignaal richting de pomp). Het zal van (het drukverlies in-) je installatie afhangen welk debiet bij welk % hoort. Het doel is ook meestal niet om een bepaalde flow waarde te halen, maar het hoogste % te vinden waarin geluidsklachten uitblijven.
Bij mij was het verschil tussen 70% en 60% bijvoorbeeld te groot: van ~25L/min naar ~19,5L/min.
Ik had ook verwacht dat het redelijk lineair zou zijn, maar dat is duidelijk niet het geval.
Ben vergeten wat 100% precies was, maar het zat iets boven de 30L/min.

• Atomius
mawashigeri schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:04:
[...]

[...]

Bij mij was het verschil tussen 70% en 60% bijvoorbeeld te groot: van ~25L/min naar ~19,5L/min.
Ik had ook verwacht dat het redelijk lineair zou zijn, maar dat is duidelijk niet het geval.
Ben vergeten wat 100% precies was, maar het zat iets boven de 30L/min.
Interessant dat dat zo kan verschillen.

Zie bijv. deze post van @TKroon. Die zit met 80% al op max 16L/min.

Zal vast alles te maken hebben met het type installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 09-02-2026 10:03 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Mijn schoonouders hebben in Augustus de sleutel van hun nieuwbouwhuis met een Daikin L/W installatie in ontvangst genomen en eigenlijk sinds begin september klachten over de installatie. Het begon met dat de buitenunit heel veel herrie maakte, wat uiteindelijk bleek dat de dempingsrubbers niet gemonteerd waren door een aannemer/installateur.

Dat is inmiddels gefixed en de resonantie en trillingen zijn weg, echter blijft ie heel veel borrelen, met name midden in de nacht en daar worden ze erdoor wakker gehouden. Inmiddels hebben er 2 verschillende monteurs naar gekeken maar die hebben onvoldoende verstand van warmtepompen en hebben het nu doorgezet naar Daikin en nu zullen, volgens de installateur, zij een monteur sturen.

Iemand enig idee hoe lang zoiets normaal mag duren aangezien we alweer 6 weken wachten en ze van het kastje naar de muur worden gestuurd?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Uberprutser schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:40:
Mijn schoonouders hebben in Augustus de sleutel van hun nieuwbouwhuis met een Daikin L/W installatie in ontvangst genomen en eigenlijk sinds begin september klachten over de installatie. Het begon met dat de buitenunit heel veel herrie maakte, wat uiteindelijk bleek dat de dempingsrubbers niet gemonteerd waren door een aannemer/installateur.

Dat is inmiddels gefixed en de resonantie en trillingen zijn weg, echter blijft ie heel veel borrelen, met name midden in de nacht en daar worden ze erdoor wakker gehouden. Inmiddels hebben er 2 verschillende monteurs naar gekeken maar die hebben onvoldoende verstand van warmtepompen en hebben het nu doorgezet naar Daikin en nu zullen, volgens de installateur, zij een monteur sturen.

Iemand enig idee hoe lang zoiets normaal mag duren aangezien we alweer 6 weken wachten en ze van het kastje naar de muur worden gestuurd?
Borrelen bij defrosts is normaal, dat gaan ze niet oplossen. Hoe/waar is de binnenunit geplaatst? Je kan dan beter kijken of je iets met geluidsisolatie kan doen.

All-electric.

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-02 19:49
Mathy M schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:17:
[...]
Samengevat voor een buitenunit in de tuin:
-rubberen bigfoots zijn uit den boze
-trillingsdemper niet doen
-buitenunit vast zetten op betonplaat of zware tegels
-bij gebruik van voeten, zorg dat de voeten niet kunnen vast vriezen.

Als de buitenunit op een dak staat dan is het allemaal weer anders.
Voor mensen die met trillingen en zodoende geluid zitten en vooral zij die de compressor op een plat dak hebben, kijk eens in dit topic. Heel goede ideeën en oplossingen. Gewicht en dus massa is belangrijk. Maar kijk uit hoe en waar. Ook veerdempers zijn een heel goede. En veel kan je prima zelf.

Ook een heel interessante is de luchtverplaatsing (trillingen) over een plat dak. Dat geeft soms ook geluid op andere plaatsen.

Elke situatie is weer anders! En installateurs houden daar dikwijls geen enkele rekening mee, die gaan vaak voor een snelle makkelijke en niet dure (ook wegens de klant die dat zo wil) oplevering en door naar een volgende klus.

Zie topic.

Trillingen warmtepomp dempen

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-03 17:40
Predge schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:14:
[...]

Voor mensen die met trillingen en zodoende geluid zitten en vooral zij die de compressor op een plat dak hebben, kijk eens in dit topic. Heel goede ideeën en oplossingen. Gewicht en dus massa is belangrijk. Maar kijk uit hoe en waar. Ook veerdempers zijn een heel goede. En veel kan je prima zelf.

Ook een heel interessante is de luchtverplaatsing (trillingen) over een plat dak. Dat geeft soms ook geluid op andere plaatsen.

Elke situatie is weer anders! En installateurs houden daar dikwijls geen enkele rekening mee, die gaan vaak voor een snelle makkelijke en niet dure (ook wegens de klant die dat zo wil) oplevering en door naar een volgende klus.

Zie topic.

Trillingen warmtepomp dempen
Ik heb mijn EDLA09DAW1 monoblock inderdaad van bigfoots afgehaald en op een veerconstructie gezet. Sindsdien totaal geen issues meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiVaMKyTz_pnx8DZ4d1u_JKxSLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAAB6mYjlEXBL1rrB2RDnX8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88WZ2V8Evrey05iwkCMBcXrOBM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXcjHdYMXImjLE6NixboOI0D.jpg?f=fotoalbum_large

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-02 15:14
Nog even iets anders:
Het valt mij op dat onze 14kW split (EBVX16S23DJ6V + ERLA14D2W1) de daadwerkelijke aanvoerwatertemperatuur altijd ca 2 graden onder het setpoint houdt. Dus set 30, geeft LWT 28,2 etc.
Maakt niet uit hoe warm het buiten is of hoe hoog de thermostaat in de woonkamer wordt ingesteld: uiteindelijk stuurt hij altijd op 2 graden onder setpoint.
Thermostaat staat vast op 19 graden, modulatie staat aan (3 graden), weersafhankelijke regeling met naregeling via kamerthermostaat (Madoka) en buitentemperatuur wordt gemiddeld over 12 uren.
De unit draait op dagen als vandaag op een rustig vermogen van 700-800W (gemeten via ESPAltherma) en flow 11-13L/min. (Minimum flow is 10,7), je zou dus zeggen dat hij power genoeg over heeft om die temperatuur te matchen met het setpoint.
Hij gaat alleen over het setpoint heen, wanneer de buitentemperatuur boven 12 graden komt en hij richting pendelen gaat, dan komt de overregeling erin en klimt hij incidenteel boven het setpoint.
Mijn eerste gedachte was: dit zal wel de modulatie functie zijn, maar ik denk niet dat dit het is, omdat de modulatie functie (+ of - 3 graden) resulteert in het abrupt verhogen/verlagen van het setpoint: als de woonkamer temperatuur snel omhoog gaat (houtkachel brandt bv), dan zie je dat het setpoint stapsgewijs wordt verlaagd in plaats van de glooiende bijstelling die zichtbaar is aan de hand van de weersafhankelijke stooklijn.
Ik kan modulatie nog eens uitzetten om te kijken of dit iets verandert, maar ik dacht dit in het verleden ook al te zien zonder modulatie.
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hozOhHTlT-d6ERAdGuxdtYOB6UI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv3ZEEYrBfDirsczT5JEUxTK.jpg?f=fotoalbum_large

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• mawashigeri
igela3 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:19:
Nog even iets anders:
Het valt mij op dat onze 14kW split (EBVX16S23DJ6V + ERLA14D2W1) de daadwerkelijke aanvoerwatertemperatuur altijd ca 2 graden onder het setpoint houdt. Dus set 30, geeft LWT 28,2 etc.
Maakt niet uit hoe warm het buiten is of hoe hoog de thermostaat in de woonkamer wordt ingesteld: uiteindelijk stuurt hij altijd op 2 graden onder setpoint.
Thermostaat staat vast op 19 graden, modulatie staat aan (3 graden), weersafhankelijke regeling met naregeling via kamerthermostaat (Madoka) en buitentemperatuur wordt gemiddeld over 12 uren.
De unit draait op dagen als vandaag op een rustig vermogen van 700-800W (gemeten via ESPAltherma) en flow 11-13L/min. (Minimum flow is 10,7), je zou dus zeggen dat hij power genoeg over heeft om die temperatuur te matchen met het setpoint.
Hij gaat alleen over het setpoint heen, wanneer de buitentemperatuur boven 12 graden komt en hij richting pendelen gaat, dan komt de overregeling erin en klimt hij incidenteel boven het setpoint.
Mijn eerste gedachte was: dit zal wel de modulatie functie zijn, maar ik denk niet dat dit het is, omdat de modulatie functie (+ of - 3 graden) resulteert in het abrupt verhogen/verlagen van het setpoint: als de woonkamer temperatuur snel omhoog gaat (houtkachel brandt bv), dan zie je dat het setpoint stapsgewijs wordt verlaagd in plaats van de glooiende bijstelling die zichtbaar is aan de hand van de weersafhankelijke stooklijn.
Ik kan modulatie nog eens uitzetten om te kijken of dit iets verandert, maar ik dacht dit in het verleden ook al te zien zonder modulatie.
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
[Afbeelding]
Zet (via de app) de AWT delta eens op -2; misschien staat je stooklijn gewoon te hoog! Modulatie is juist het mechanisme om dynamisch te corrigeren voor de stooklijn.

• igela3
mawashigeri schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:34:
[...]

Zet (via de app) de AWT delta eens op -2; misschien staat je stooklijn gewoon te hoog! Modulatie is juist het mechanisme om dynamisch te corrigeren voor de stooklijn.
De AWT delta kan ik niet instellen want de unit regelt op kamertemperatuur.
Goed ik heb hem nu op regeling via vertrekwater gezet zonder ruimte correctie via de kamerthermostaat. AWT delta stond toen automatisch al op 0 (dacht dat er misschien nog een oude correctiewaarde stond ingesteld van regeling via vertrekwater uit het verleden, maar dat was dus niet zo). Maar eens kijken wat hij nu gaat doen.

Update:
Draait nu een aantal uren op regeling via vertrekwater. Dit geeft geen verandering van het beeld: AWT blijft ruim anderhalve graad onder het setpoint. Correctie plus of min geeft een verstelling van het setpoint (gele grafiek in eerder geposte afbeelding). De AWT volgt dan naar boven of beneden en blijft er weer 1,5-2gr onder hangen. Vreemd. Ik zie die termperatuur waardes overigens ook op het schermpje van de binnenunit, dus de metingen via ESPAltherma kloppen.

De afbeelding hieronder toont het effect van AWT even 2 graden omhoog zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPXUrA6Yk6nyoJvUrd_nDClBTMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wg319JUmY0NOWWot3s3Ge8Ni.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door igela3 op 10-02-2026 21:20 . Reden: update van effect aanpassing regeling ]

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

Hoi @RonJ ,
Hoe kom je ook al weer aan deze grafiekjes?
Ik kan de link van Daikin maar niet vinden waar je zelf de combinaties kunt selecteren en waar je dan de grafiekjes kunt laten genereren. Ik kan de combinatie wel maken, maar geen grafiekjes genereren.
Ik kan me nog herinneren, dat er een speciale volgorde van handelingen was, maar welke ben ik vergeten 8)7

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:05
piieter schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Hoi @RonJ ,
Hoe kom je ook al weer aan deze grafiekjes?
Ik kan de link van Daikin maar niet vinden waar je zelf de combinaties kunt selecteren en waar je dan de grafiekjes kunt laten genereren. Ik kan de combinatie wel maken, maar geen grafiekjes genereren.
Ik kan me nog herinneren, dat er een speciale volgorde van handelingen was, maar welke ben ik vergeten 8)7
Als je combi hebt geselecteerd, rechts boven "Combinatie specifiek", en daarna naar beneden scrollen
Hoi @danny.s ,
Ik zie rechtsboven geen "Combinatie specifiek".
Misschien zit ik op de verkeerde url.
https://www.daikin.eu/en_...EHVH-E9W---ERGA-EVH7.html
Heb jij een andere url waarbij dit wel kan? Bij voorbaat dank!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-03 16:03
Vraagje. Ik heb de 300L tank en ingesteld op 47 graden, maar na 20 min douchen (waterbesparende douchekop, 7L/m) loopt de tank terug naar 27-28 graden. Hierna is het warme water snel op.

Is dit normaal? Je zou verwachten dat na 140-150L tapwater de tank temperatuur niet zo snel moet terug lopen?

Ze hebben destijds met de installatie de temperatuur sensor goed vast gezet met een beetje pur, lees wel dat die problemen kan geven maar die moet goed zitten lijkt me.

No Shame, only Fame!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:05
piieter schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:34:
Hoi @danny.s ,
Ik zie rechtsboven geen "Combinatie specifiek".
Misschien zit ik op de verkeerde url.
https://www.daikin.eu/en_...EHVH-E9W---ERGA-EVH7.html
Heb jij een andere url waarbij dit wel kan? Bij voorbaat dank!
https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL/

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:31
Marcusso schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:04:
Vraagje. Ik heb de 300L tank en ingesteld op 47 graden, maar na 20 min douchen (waterbesparende douchekop, 7L/m) loopt de tank terug naar 27-28 graden. Hierna is het warme water snel op.

Is dit normaal? Je zou verwachten dat na 140-150L tapwater de tank temperatuur niet zo snel moet terug lopen?

Ze hebben destijds met de installatie de temperatuur sensor goed vast gezet met een beetje pur, lees wel dat die problemen kan geven maar die moet goed zitten lijkt me.
Vanavond had mijn zoon zich voor mij gedouched en keek ik naar de tank temperatuur en gaf die 16 graden aan. Ik vloeken....maar had nog meer dan voldoende warm water (staat bij ons op 42 graden 1 keer per dag verwarmen). De sensor zit halverwege de tank dus verschil tussen uitstromend water en tank temperatuur zo'n 24 graden. Mits je niet te lang wacht.
Dus dat de temperatuur snel terugloopt klopt, als daarna het warme water snel op is klopt volgens mij niet. Misschien toch eens de sensor controleren of deze juist de temperatuur aangeeft?

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-03 21:22
MajaMestreech schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:53:
[...]

Vanavond had mijn zoon zich voor mij gedouched en keek ik naar de tank temperatuur en gaf die 16 graden aan. Ik vloeken....maar had nog meer dan voldoende warm water (staat bij ons op 42 graden 1 keer per dag verwarmen). De sensor zit halverwege de tank dus verschil tussen uitstromend water en tank temperatuur zo'n 24 graden. Mits je niet te lang wacht.
Dus dat de temperatuur snel terugloopt klopt, als daarna het warme water snel op is klopt volgens mij niet. Misschien toch eens de sensor controleren of deze juist de temperatuur aangeeft?
Het kan een verkeerde instelling zijn.
8-01 maximale bedrijftijd moet op 95 minuten staan (default 30 minuten).
8-02 Antipendeltimer moet op 0,5 uur staan (default 3 uur).
Met name 8-01 kan het probleem zijn: hij slaat af na 30 minuten verwarmen.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Is het warme water daarna echt snel op, of concludeer je dat op basis van de temperatuur? De sensor zit namelijk niet bovenin je tank. Als het water dáár 16 graden wordt is je tank inderdaad koud, maar omdat het gelaagd is, zit er boven de sensor vaak nog ruim voldoende warm water. Een gemeten temperatuur van 27-28 graden is geen indicatie dat je geen warm water meer hebt. Waarschijnlijk heb je dan nog 100 liter warm water.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-03 18:35
benthouse schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Ik heb mijn EDLA09DAW1 monoblock inderdaad van bigfoots afgehaald en op een veerconstructie gezet. Sindsdien totaal geen issues meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie bij jou daar zo'n grote afvoerslang zitten, waar is die eigenlijk voor? Want ik heb de EDLA14DAW1 maar heb die slang niet. Voor zover ik kan zien is die niet voor defrostwater want dat loopt via een opening in de onderkant weg. De handleiding lijkt het te hebben over Low voltage options...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSsCC1myvvfzhD64lkC5-iY0w5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9YN3mBfUsGvsQPpn2mLm3oDm.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 13-02-2026 12:05 ]

• benthouse
Senaxx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Ik zie bij jou daar zo'n grote afvoerslang zitten, waar is die eigenlijk voor? Want ik heb de EDLA14DAW1 maar heb die slang niet. Voor zover ik kan zien is die niet voor defrostwater want dat loopt via een opening in de onderkant weg. De handleiding lijkt het te hebben over Low voltage options...

[Afbeelding]
Ik vermoed defrost water. Is door de installateur aangebracht. De doorvoeren zitten niet zoals de handleiding beschrijft. Ik heb bijv meerdere dunne kabels door een doorvoer zitten. Mijn WP heeft ook geen Back-Up Heater in de behuizing dus die kabel is helemaal niet aanwezig. Ik vind persoonlijk de handleiding van Daikin aangaande de bekabeling erg slecht. Zij tekenen in de schema's de zaken die de gebruiker/installateur ook moet regelen. Daarnaast werken met 2 voedingen (1x 3-fase+N en PE voor Warmtepomp zelf, 1x 1-fase+N en PE voor Back-up heater (indien aanwezig). Dat strookt in mijn beleving niet met de NEN1010 omdat je nu in 2x een werkschakelaar zou moeten plaatsen; er zijn tenslotte 2 voedingen. De coderingen die in de aansluitschema's staan bij de door derden (installateur/eindgebruiker) te leveren onderdelen maken het onleesbaar.
Ik als elektrotechnicus moest goed kijken hoe eea aangesloten moest worden. Door de vele opties/sensoren etc. wordt het niet duidelijker.......

• Senaxx
benthouse schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:23:
[...]

Ik vermoed defrost water. Is door de installateur aangebracht. De doorvoeren zitten niet zoals de handleiding beschrijft. Ik heb bijv meerdere dunne kabels door een doorvoer zitten. Mijn WP heeft ook geen Back-Up Heater in de behuizing dus die kabel is helemaal niet aanwezig. Ik vind persoonlijk de handleiding van Daikin aangaande de bekabeling erg slecht. Zij tekenen in de schema's de zaken die de gebruiker/installateur ook moet regelen. Daarnaast werken met 2 voedingen (1x 3-fase+N en PE voor Warmtepomp zelf, 1x 1-fase+N en PE voor Back-up heater (indien aanwezig). Dat strookt in mijn beleving niet met de NEN1010 omdat je nu in 2x een werkschakelaar zou moeten plaatsen; er zijn tenslotte 2 voedingen. De coderingen die in de aansluitschema's staan bij de door derden (installateur/eindgebruiker) te leveren onderdelen maken het onleesbaar.
Ik als elektrotechnicus moest goed kijken hoe eea aangesloten moest worden. Door de vele opties/sensoren etc. wordt het niet duidelijker.......
Heb jij dan misschien de optie voor de verwarmde opvangbak? Want naar mijn idee smelt het water van het element gewoon en valt naar beneden op de onderkant, en daar zit een klein gaatje waar het uit loopt. Ben wel benieuwd waar die slang dan naar toe gaat.

• benthouse
Senaxx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Heb jij dan misschien de optie voor de verwarmde opvangbak? Want naar mijn idee smelt het water van het element gewoon en valt naar beneden op de onderkant, en daar zit een klein gaatje waar het uit loopt. Ben wel benieuwd waar die slang dan naar toe gaat.
Geen verwarmde opvangbak. Ik zak komend weekend zals ik thuis ben eens kijken. Hij moet toch nog even open om (opnieuw) te ontluchten.

• Asskicker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-02 19:57
Hey!

Wij zijn van plan om op onze bovenverdieping (2 slaapkamers en bureau, niet te groot) een warmtepomp te plaatsen. Voornamelijk voor verwarming in de winter maar ook cooling in de extreme hete zomer.

Via een installateur hebben we volgende oplossing gekregen:
Binnenunit:
- Daikin Perfera 3×FTXM20A (1 in elke kamer)
- Buitenunit: 3MXM52A9

Lijkt dat een goede oplossing te zijn? Is er iets waar we specifiek moeten op letten?

Bedankt!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Asskicker dat is een lucht/lucht warmtepomp, oftewel een airco. Dat gaat buiten dit topic. Los daarvan vind ik het wel slim om in elke kamer een eigen unit te plaatsen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• TinusH777
Asskicker schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:27:
Hey!

Wij zijn van plan om op onze bovenverdieping (2 slaapkamers en bureau, niet te groot) een warmtepomp te plaatsen. Voornamelijk voor verwarming in de winter maar ook cooling in de extreme hete zomer.

Via een installateur hebben we volgende oplossing gekregen:
Binnenunit:
- Daikin Perfera 3×FTXM20A (1 in elke kamer)
- Buitenunit: 3MXM52A9

Lijkt dat een goede oplossing te zijn? Is er iets waar we specifiek moeten op letten?
Het werkt maar het heeft wel nadelen.
Een multi split betekent dat je lange leidingen krijgt over de gevels.
Het is een 5kw buitenunit, ze kunnen terugmoduleren naar ongeveer 25%, dus 1250w. Dat is dus het minimale vermogen.
Dat betekent dat in de winter redelijk wat gependeld kan worden (aan/uit/aan/uit), vooral in kleine slaapkamers.

Een airco is bedoeld voor koeling. Warmte stijgt op, je binnenunit hangt hoog. Dat betekent in de winter een warm hoofd en koudere vloer. Verwacht dus geen vloerverwarming comfort. En ook geen stilte.

Er zijn ook kanaalunits: 1 unit met kanalen naar de slaapkamers, dat is me beter bevallen, maar kanalen leggen en unit inbouwen kan een uitdaging zijn.

Voordelen losse airco's: je kunt per kamer aan/uit/temperatuur instellen. En het is redelijk snel op temperatuur.

Goedkoper kan ook: AUX/AC1 airco bestellen en een installateur zoeken op marktplaats (wel gecertificeerde).
Verbruikt wel 20% meer, maakt meer geluid.
Ik kan ermee leven. Kost ongeveer 1/3 van de Daikin installatie (inclusief alles).
Er bestaan ook vloerunits, meer geschikt voor verwarming, minder voor koeling.

• Asskicker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-02 19:57
TinusH777 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Het werkt maar het heeft wel nadelen.
Een multi split betekent dat je lange leidingen krijgt over de gevels.
Het is een 5kw buitenunit, ze kunnen terugmoduleren naar ongeveer 25%, dus 1250w. Dat is dus het minimale vermogen.
Dat betekent dat in de winter redelijk wat gependeld kan worden (aan/uit/aan/uit), vooral in kleine slaapkamers.

Een airco is bedoeld voor koeling. Warmte stijgt op, je binnenunit hangt hoog. Dat betekent in de winter een warm hoofd en koudere vloer. Verwacht dus geen vloerverwarming comfort. En ook geen stilte.

Er zijn ook kanaalunits: 1 unit met kanalen naar de slaapkamers, dat is me beter bevallen, maar kanalen leggen en unit inbouwen kan een uitdaging zijn.

Voordelen losse airco's: je kunt per kamer aan/uit/temperatuur instellen. En het is redelijk snel op temperatuur.

Goedkoper kan ook: AUX/AC1 airco bestellen en een installateur zoeken op marktplaats (wel gecertificeerde).
Verbruikt wel 20% meer, maakt meer geluid.
Ik kan ermee leven. Kost ongeveer 1/3 van de Daikin installatie (inclusief alles).
Er bestaan ook vloerunits, meer geschikt voor verwarming, minder voor koeling.
Bedankt! Wat zou je dan aanraden? Het huis heeft geen centrale verwarming, geen gas, enkel electriciteit. Ik weet eigenlijk geen alternatieven.

• MotorBeast
Asskicker schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Bedankt! Wat zou je dan aanraden? Het huis heeft geen centrale verwarming, geen gas, enkel electriciteit. Ik weet eigenlijk geen alternatieven.
Leef je uit en lees je in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Ik heb er veel in gepost met 4 jaar verwarmen met L/L. ;)

Mijn advies als het om verwarmen gaat L/W en investeren in VV. Koelen is top met L/L.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 13-02-2026 19:06 ]

• TinusH777
[...]

Daikin warmtepomp met vloerverwarming is het beste, vooral als je ook een badkamer te verwarmen hebt.
Dat tilt je woning gewoon op een hoger plan.

En anders 3 van deze: https://aircoplazazwolle....-heat-belt-tbv-bevriezing
Ik heb de goedkope Q-serie, dit is de zuinigere C-Smart, ben je voor 1600 klaar. En 1000 á 1500 installatiekosten via marktplaats.

Blijf je decennia wonen, dan zou ik de vloerverwarmingoptie kiezen. En 1x 3.5kw AUX airco op de overloop op zolder voor koeling in de zomer (koele lucht zakt en zo koel je de hele onderliggende verdieping).

• Technician-
TinusH777 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Daikin warmtepomp met vloerverwarming is het beste, vooral als je ook een badkamer te verwarmen hebt.
Dat tilt je woning gewoon op een hoger plan.

En anders 3 van deze: https://aircoplazazwolle....-heat-belt-tbv-bevriezing
Ik heb de goedkope Q-serie, dit is de zuinigere C-Smart, ben je voor 1600 klaar. En 1000 á 1500 installatiekosten via marktplaats.

Blijf je decennia wonen, dan zou ik de vloerverwarmingoptie kiezen. En 1x 3.5kw AUX airco op de overloop op zolder voor koeling in de zomer (koele lucht zakt en zo koel je de hele onderliggende verdieping).
Aircoplaza is middels een dwangsom van IL&T op de vingers getikt, en mag alleen nog verkopen aan bedrijven met BRL100

• Senaxx
[...]

Je zou nog kunnen kijken naar monoblock airco's. Alleen 2 gaten in de muur voor nodig en electra. Zijn er ook met ingebouwde verwarmingselementen. Wij hebben op 3 slaapkamers ook zo'n unit, en er zijn tegenwoordig ook mini versies van afhankelijk van de grootte van je kamer.

Wel goed kijken of er een warmte element in zit en apart gespecificeerd wordt. Want bij sommige wordt ook aangegeven dat ze kunnen verwarmen maar dat is vaak maar een max 7 graden boven buiten temperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door Senaxx op 14-02-2026 13:15 ]

• TinusH777
Senaxx schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:12:
[...]

Je zou nog kunnen kijken naar monoblock airco's. Alleen 2 gaten in de muur voor nodig en electra. Zijn er ook met ingebouwde verwarmingselementen. Wij hebben op 3 slaapkamers ook zo'n unit, en er zijn tegenwoordig ook mini versies van afhankelijk van de grootte van je kamer.

Wel goed kijken of er een warmte element in zit en apart gespecificeerd wordt. Want bij sommige wordt ook aangegeven dat ze kunnen verwarmen maar dat is vaak maar een max 7 graden boven buiten temperatuur.
Dan heb je een draaiende compressorpomp in de slaapkamer (koelkast geluid) met een wat mindere SCOP. Hoeft an sich geen probleem te zijn, als je alleen overdag de pomp laat draaien. Wij hebben de airco ook alleen overdag en avonds aan voorn verwarming, een uur of 5 bij elkaar. Ook in de zomer moet je juist overdag koelen (en niet pas als je gaat slapen), bonus als je zonnepanelen hebt.

Een Innova kost zo'n 1700, SCOP van 3,7 en 39 decibel geluid. Dat is zeg maar de topklasse. Kun je inderdaad zelf installeren.
Dus eigenlijk geen verkeerde tip van @Senaxx !
- edit - een aantal verkopende sites geven aan dat de monoblock niet geschikt is voor hoofdverwarming. Behalve als je die uitrust met een weerstand (COP=1). Onder de 7 graden stort het vermogen van de warmtepomp in elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door TinusH777 op 14-02-2026 20:21 ]

@arnoldniessen
Dag Arnold,
Wat voor invloed heeft het verhogen of verlagen van de offset van de AWT met b.v. 2 graden (met de app) op het modulatieproces van de AWT als je moduleren AWT aan hebt staan op 2 graden?
Met de offset ga je hem eigenlijk dwingen om de AWT hoger of lager te zetten en met het moduleren laat je de software de AWT berekenen voor wat het meest gunstig is.
Moet je die 2 dingen eigenlijk wel samen gebruiken?

• mawashigeri
piieter schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:54:
@arnoldniessen
Dag Arnold,
Wat voor invloed heeft het verhogen of verlagen van de offset van de AWT met b.v. 2 graden (met de app) op het modulatieproces van de AWT als je moduleren AWT aan hebt staan op 2 graden?
Met de offset ga je hem eigenlijk dwingen om de AWT hoger of lager te zetten en met het moduleren laat je de software de AWT berekenen voor wat het meest gunstig is.
Moet je die 2 dingen eigenlijk wel samen gebruiken?
Dat gaat prima samen, je moet et zien als het verschuiven van je 'ankerpunt'; de modulatie beweegt zich rondom de ingestelde AWT setting en die kan je dus verschuiven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb24sd4aZegrekQfyblWUhFDMdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwKGSsTK23RF5MiUmDwehXnO.png?f=fotoalbum_large
Als je zoiets doe verwacht je dus dat je eigenlijk een (in dit geval) hogere temperatuur nodig hebt, maar je geeft de machine nog wel wat vrijheid om deze wat aan te passen.

[ Voor 7% gewijzigd door mawashigeri op 15-02-2026 11:26 ]

• arnoldniessen
  • Laatst online: 12:14
piieter schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:54:
@arnoldniessen Wat voor invloed heeft het verhogen of verlagen van de offset van de AWT met b.v. 2 graden (met de app) op het modulatieproces van de AWT als je moduleren AWT aan hebt staan op 2 graden?
[..] Moet je die 2 dingen eigenlijk wel samen gebruiken?
mawashigeri schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:24:
Dat gaat prima samen, je moet et zien als het verschuiven van je 'ankerpunt'; de modulatie beweegt zich rondom de ingestelde AWT setting en die kan je dus verschuiven
Het zou prima samen kunnen gaan, maar het is wel een ongedocumenteerde feature van Daikin, want normaal kun je AWT niet zelf aanpassen in kamerthermostaat-mode. Het hoeft dus niet per se in alle modellen te werken. Je kunt altijd nog zelf modulatie toevoegen via AWT, dat kan subtieler dan op de manier waarop Daikin het doet.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

AWT modulatie is eigenlijk een heel mooi principe om je runs zo lang mogelijk te houden. Dan vind ik het toch vreemd, dat dit default uit staat. Is daar een reden voor te bedenken?

• Atomius
MrRobin schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Nog niet echt iets zinnigs over te zeggen. Afgelopen dagen was leven van defrost naar defrost, waarbij ik boven de 2 kwh aan stroom per graaddag nodig had de afgelopen dagen. Normaliter ligt dat rond de 1-1,2kwh/graaddag en als het echt zacht weer is heb ik 0.7kwh/graaddag ook nog wel gezien.

Omdat m'n huis dus even te hoog was opgestookt zit ik sinds gisteren weer in "normaal" gedrag, met 1.3kwh/graaddag. hoog, maar eigenlijk best tevreden mee. Eergisteren was met 2,25 kwh/graaddag echt het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien. De vele defrosts zullen niet hebben geholpen.
Kan je inmiddels wel wat zeggen over situatie bypass open (op 5,5-6?) versus dicht? Gedrag warmtepomp en verbruik bijv? Duren defrosts even lang bijv.?

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:06
verbruik zie ik relatief weinig verschil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qt9rA45zCvujZROc5lXWQWSY9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y63SpGHIVywstp3mqX1BR1zm.png?f=fotoalbum_large

dit is mijn verbruik per graaddag, en op 5 januari heb ik die bypass helemaal dichtgedraaid en de naregeling er af gehaald.

Als ik echter de COP er bij pak, en de long-term statistics mag geloven (kleine slag om de arm: volgens mij registreert die een 5 minute average, dat is dus alle data ouder dan 10 dagen) dan is m'n COP wel licht omhoog gegaan.

Defrosts duur kan ik weinig over zeggen omdat ik dat niet bijhoud in long-term statistics.

In december zie je COP uitschieters naar 0, dat zal zijn dat de pomp uitstond. sinds ~ 23 december draait die dus constant.. ik neig naar de conclusie dat de COP iets verbeterd is, maar omdat december met jan/feb vooral zacht weer vergelijken met koud weer is, wil ik 't gedrag nog even zien zodra het weer iets warmer wordt.

De voornaamste winst zit hem denk ik in dat de pomp nu constant stabiel draait. Eerder had ik vaak dat de pomp ging pendelen tussen 100% debiet en laagste debiet, omdat de bypass telkens open sprong bij 100% debiet en weer dicht sprong na 1-2 sec omdat de pomp terugmoduleerde. Dit zal de levensduur van de pomp vast ten goede komen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrRobin op 16-02-2026 08:23 ]

• igela3
arnoldniessen schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:58:
[...]

[...]

Het zou prima samen kunnen gaan, maar het is wel een ongedocumenteerde feature van Daikin, want normaal kun je AWT niet zelf aanpassen in kamerthermostaat-mode. Het hoeft dus niet per se in alle modellen te werken. Je kunt altijd nog zelf modulatie toevoegen via AWT, dat kan subtieler dan op de manier waarop Daikin het doet.
Volgens mij is modulatie helemaal niet beschikbaar als je alleen op AWT verwarmt. Modulatie betekent dat hij de AWT gaat verhogen of verlagen naar gelang de warmtevraag uit de woning. Dan moet hij dus eigenlijk sturen op kamertemperatuur en dat doet hij standaard niet als je alleen op vertrekwater stuurt. Dus als je AWT kunt verhogen/verlagen via de app en niet het kamertemperatuur setpoint, moduleert de unit niet. In de bedieningseenheid van de binnenunit is modulatie niet selecteebaar/instelbaar als de regeling op vertrekwater is ingesteld. Wat de unit wel doet, is terugregelen/moduleren van het vermogen als hij merkt dat hij warmer water retour krijgt (en de woning dus op temperatuur is of er geen warmte afgifte is omdat er een bypass open staat ofzo). In dat geval zal hij proberen naar een zo laag mogelijke compressie en zo laag mogelijke flow terug te regelen. Dit gaat net zolang goed tot hij gaat pendelen.
Tenminste, zo lijkt het bij ons te gaan.

• igela3
MrRobin schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:22:
verbruik zie ik relatief weinig verschil:
[Afbeelding]

dit is mijn verbruik per graaddag, en op 5 januari heb ik die bypass helemaal dichtgedraaid en de naregeling er af gehaald.

Als ik echter de COP er bij pak, en de long-term statistics mag geloven (kleine slag om de arm: volgens mij registreert die een 5 minute average, dat is dus alle data ouder dan 10 dagen) dan is m'n COP wel licht omhoog gegaan.

Defrosts duur kan ik weinig over zeggen omdat ik dat niet bijhoud in long-term statistics.

In december zie je COP uitschieters naar 0, dat zal zijn dat de pomp uitstond. sinds ~ 23 december draait die dus constant.. ik neig naar de conclusie dat de COP iets verbeterd is, maar omdat december met jan/feb vooral zacht weer vergelijken met koud weer is, wil ik 't gedrag nog even zien zodra het weer iets warmer wordt.

De voornaamste winst zit hem denk ik in dat de pomp nu constant stabiel draait. Eerder had ik vaak dat de pomp ging pendelen tussen 100% debiet en laagste debiet, omdat de bypass telkens open sprong bij 100% debiet en weer dicht sprong na 1-2 sec omdat de pomp terugmoduleerde. Dit zal de levensduur van de pomp vast ten goede komen.
Wat bij ons veel scheelt in gedrag van de unit (vooral rondom aanwarmen na een defrost) is het instellen van buitentemperatuur meting over 12 uurs gemiddelde ipv op actuele buitentemperatuur en verwarmen op kamertemperatuur ipv AWT. Ons jaren 70 huis is redelijk geïsoleerd, ik kan een stooklijn hanteren van 27 bij +15 naar 35 bij -10 en daarbij een stabiele binnentemperatuur van 19-19,5 graden. Modulatie staat op 2. We regelen 24/7 op kamertemperatuur (setpoint 19 graden). Er ligt ca 80m2 VVW en de rest zijn Jaga Strada DBH convectoren in diverse maten.
Als de unit na een defrost ziet dat de kamertemperatuur nog steeds boven 19 is, start hij rustiger op, houdt hij zijn gemoduleerde AWT setpoint, ipv het setpoint te verhogen en vol gas te geven. Zo lijkt hij toch minder snel dicht te vriezen. Het omgekeerde zag je heel duidelijk terug in de periode dat ik de regeling op AWT had ingesteld. Op slechte dagen (vandeweek 0 graden en natte sneeuw/RH% 99%) zit ik nog steeds om het uur aan een defrost, maar dat was in het verleden regelmatig om de 35 tot 45 minuten.
Wellicht dat je nog iets met deze info kunt.
Oja en het waterzijdig inregelen van je systeem helpt ook.

• arnoldniessen
igela3 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:01:
Volgens mij is modulatie helemaal niet beschikbaar als je alleen op AWT verwarmt.
Klopt, maar [edit] ik dacht ten onrechte dat @piieter P1P2MQTT gebruikte en daarmee kun je ook in kamerthermostaat regeling de AWT temperatuur wel degelijk aanpassen. Daikin zelf biedt die mogelijkheid helaas niet aan.

[ Voor 6% gewijzigd door arnoldniessen op 16-02-2026 13:44 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Kleine correctie:
Ik stuur wel op AWT, maar de kamerthermostaat (Madoka) is leidend. Stooklijn is weersafhankelijk.
Helaas heb ik geen P1P2MQTT. Ik durf het nog niet aan om de warmtepomp uit te breiden, zolang er nog garantie op zit. Maar van de opmerkingen van veel mede-tweakers op dit forum heb ik veel geleerd en vooral van @arnoldniessen over AWT modulatie.

• arnoldniessen
piieter schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:05:
Kleine correctie:
Ik stuur wel op AWT, maar de kamerthermostaat (Madoka) is leidend. Stooklijn is weersafhankelijk.
Helaas heb ik geen P1P2MQTT. Ik durf het nog niet aan om de warmtepomp uit te breiden, zolang er nog garantie op zit. Maar van de opmerkingen van veel mede-tweakers op dit forum heb ik veel geleerd en vooral van @arnoldniessen over AWT modulatie.
Ok, dacht even dat je die wel had, mijn fout.

arnoldniessen schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Ok, dacht even dat je die wel had, mijn fout.
Fouten maken is menselijk! Ik maak ze gelukkig ook ;)

Vandaag heeft de Legionellarun succesvol gedraaid. Daardoor is me iets opgevallen in de Onecta app.
Ik ververs regelmatig het scherm in de app, en voor de temperatuur van de Klimaatregeling zie ik dan een afwijking tussen wat de app aangeeft en wat er op het display van de binnenunit aangegeven wordt.
Nu heeft de Legionellarun dus gedraaid en als ik het scherm nu ververs in de app, dan wordt wel hetzelfde aangegeven in de app en het display op de binnenunit.
Is de Legionellarun misschien een trigger om de gegevens in de app te verversen?
Hebben meerdere mensen hier misschien ervaring mee?

• Ari Gold
  • Laatst online: 00:25

Ik heb vaak hetzelfde probleem. Temp is 48 of 58 en zakt na een douchebeurt van 15-20 min naar ong 20 graden. Ik gok dat dat bij mij komt omdat ik de bypass dichtzet en de pomp dan in storing gaat. In de ochtend reset ik hem dan maar zou zomaar kunnen zijn dat ik dan voor een bepaalde tijd maar x aantal L aan warm water heb.

Overigens hebben ze vorige week woensdag de bypass bij mij vervangen en leek het de komende 3 dagen goed te gaan qua geluid. Helaas heb ik zaterdagnacht de knop weer dicht moeten draaien. Wat een geluid. I heb ook de pompbeperking aangepast naar "60% snelheid tijdens monsteropname". Wellicht moet ik 'm aanpassen naar "60% pompsnelheid" in het algemeen.

Ik snap wel dat het water doorgepompt wordt naar de bypass want geen enkele ruimte vraagt om verwarming dus het water kan nergens anders naar toe behalve de bypass.

• MotorBeast
@Ari Gold Geen enkele ruimte vraagt om warmte? Je werkt dus met naregeling? Zorg in ieder geval dat beneden altijd alles gewoon open staat en je bent van dat probleem af. Bypass is killing voor je Cop en naregeling ook : YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
[quote]Ari Gold schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:20:
[...]
Een bypass zit in het CV-circuit en heeft m.i. niets te maken met het verwarmen van tapwater.

Het is ook niet zo, dat het tapwater meteen weer opgewarmd wordt, op het moment dat er tapwater gebruikt wordt (hysterese of programma).
Weet je zeker dat het water na de douchebeurt nog maar 20 °C is (watertemperatuur echt gemeten met een thermometer), of wordt dit aangegeven in b.v. de app c.q. op het display van de binnenunit?
Als daar verschil in zit, dan is er iets met de sensor.

Als de watertemperatuur echt na 20 minuten terugzakt naar 20 °C, dan is dat niet normaal en dan zal er nader onderzoek moeten plaatsvinden, waarom de temperatuur zo erg daalt (driewegklep?).

Als je 20 minuten op een temperatuur van ± 38 °C zou douchen (7 l/min.), dan haal je geen 140 liter water van 48 - 58 °C uit je tank, maar een stuk minder. Misschien zo'n 100 liter vanwege je mengkraan.
Dat houdt wel in dat er ook zo'n 100 liter relatief koud water van ± 10 °C bijgevuld wordt en dat gaat zich mengen met het nog aanwezige warm water in de tank. Hoe heter je doucht, des te sneller is je warm water op.
Dat mengen van toegevoerde relatief koud water uit de waterleiding met het resterende warm water in de tank wordt door de inwendige constructie van de tank zoveel mogelijk beperkt.
Dit wordt aangeduid met gelaagdheid.
Als de gelaagdheid van de tank niet zo goed is, dan daalt de temperatuur van het resterende water sneller dan wanneer de gelaagdheid van de tank goed is. Die gelaagdheid verschilt dus per tank.

[ Voor 3% gewijzigd door piieter op 16-02-2026 19:38 ]

• Ari Gold
MotorBeast schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:22:
@Ari Gold Geen enkele ruimte vraagt om warmte? Je werkt dus met naregeling? Zorg in ieder geval dat beneden altijd alles gewoon open staat en je bent van dat probleem af. Bypass is killing voor je Cop en naregeling ook : YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
Alles staat ook open. De thermostaten heb ik ingesteld op 20 graden en het verwarmen activeert bij 21,5 graden.
piieter schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:34:
[quote]Ari Gold schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:20:
[...]
Een bypass zit in het CV-circuit en heeft m.i. niets te maken met het verwarmen van tapwater.

Het is ook niet zo, dat het tapwater meteen weer opgewarmd wordt, op het moment dat er tapwater gebruikt wordt (hysterese of programma).
Weet je zeker dat het water na de douchebeurt nog maar 20 °C is (watertemperatuur echt gemeten met een thermometer), of wordt dit aangegeven in b.v. de app c.q. op het display van de binnenunit?
Als daar verschil in zit, dan is er iets met de sensor.

Als de watertemperatuur echt na 20 minuten terugzakt naar 20 °C, dan is dat niet normaal en dan zal er nader onderzoek moeten plaatsvinden, waarom de temperatuur zo erg daalt (driewegklep?).

Als je 20 minuten op een temperatuur van ± 38 °C zou douchen (7 l/min.), dan haal je geen 140 liter water van 48 - 58 °C uit je tank, maar een stuk minder. Misschien zo'n 100 liter vanwege je mengkraan.
Dat houdt wel in dat er ook zo'n 100 liter relatief koud water van ± 10 °C bijgevuld wordt en dat gaat zich mengen met het nog aanwezige warm water in de tank. Hoe heter je doucht, des te sneller is je warm water op.
Dat mengen van toegevoerde relatief koud water uit de waterleiding met het resterende warm water in de tank wordt door de inwendige constructie van de tank zoveel mogelijk beperkt.
Dit wordt aangeduid met gelaagdheid.
Als de gelaagdheid van de tank niet zo goed is, dan daalt de temperatuur van het resterende water sneller dan wanneer de gelaagdheid van de tank goed is. Die gelaagdheid verschilt dus per tank.
Ik probeer ook alleen een link te leggen met wat er verandert in het systeem. In de avond heb ik het probleem namelijk niet meer en kan ik bijv. 30 minuten van warm water genieten. In December had ik voor langere periode de bypass dicht en ging hij in de avond in debiet storing en had ik s'avonds ook koud water.

Ik heb het water zelf niet gemeten met een meter maar echt koud water voel je wel. De kraan kon je op zn heetst zetten en het was alsof hij volledig op koud stond.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:36

ErikVers

e-Duurzaam

Ari Gold schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Ik heb vaak hetzelfde probleem. Temp is 48 of 58 en zakt na een douchebeurt van 15-20 min naar ong 20 graden. Ik gok dat dat bij mij komt omdat ik de bypass dichtzet en de pomp dan in storing gaat. In de ochtend reset ik hem dan maar zou zomaar kunnen zijn dat ik dan voor een bepaalde tijd maar x aantal L aan warm water heb.

Overigens hebben ze vorige week woensdag de bypass bij mij vervangen en leek het de komende 3 dagen goed te gaan qua geluid. Helaas heb ik zaterdagnacht de knop weer dicht moeten draaien. Wat een geluid. I heb ook de pompbeperking aangepast naar "60% snelheid tijdens monsteropname". Wellicht moet ik 'm aanpassen naar "60% pompsnelheid" in het algemeen.

Ik snap wel dat het water doorgepompt wordt naar de bypass want geen enkele ruimte vraagt om verwarming dus het water kan nergens anders naar toe behalve de bypass.
+ @Marcusso ik ben vooral benieuwd welk type(nummer) boiler jullie hebben?

En is de warmtepomp (compressor) al aan het draaien op moment dat je koud tapwater opmerkt? Wat je namelijk wel eens ziet is dat een boiler met een heel groot spiraal wordt aangeprezen als “ideaal voor een warmtepomp”.

Helaas is het ook belangrijk (of beter gezegd veel belangrijker) dat spiraal zo laag mogelijk in vat zit en bij voorkeur niet verder dan halverwege komt. Anders trekt tijdens een dhw run het koude water onderin met 5gr verhoging door compressor zo bovenin je boiler via het spiraal je gelaagdheid uit het vat onderuit…

Om het kort en simpel uit te drukken; het gaat niet enkel om m2 van spiraal maar meer om de positie ervan in de boiler.

Aangezien informatie voornamelijk achter een marketing wall van een vakblad staat heb ik een artikel doorgeplaatst, bij interesse zie achtergrond info. Het interessante is dat ze echt wel anders denken dan de gevestigde orde. Dat spreekt een tweaker en heat geek altijd wel aan :-)

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 16-02-2026 21:14 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• MotorBeast
@Ari Gold Thermostaten? Dus meerdere, dus na regeling, dus dichtlopende groepen. Afijn denk dat de uitleg van Heatgeek voldoende toelichting is.

• benthouse
Senaxx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:59:
[...]

[Afbeelding]
Die slang zit op dat rode onderdeel (ik denk een max. Druk bewaking) op de foto (rechtsonder). (Foto even geleend van iemand anders hier. De ontluchting wordt morgen vervangen voor een automatische. Hopelijk ben ik dan af van flowstoringen en regelmatig in de unit moeten ontluchten. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvFl9_5G1LmHfFtIZlAQkfsK3jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKrwL231Zs32gC3a5VXvF6tj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door benthouse op 16-02-2026 21:56 ]

• Senaxx
benthouse schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Die slang zit op dat rode onderdeel (ik denk een max. Druk bewaking) op de foto (rechtsonder). (Foto even geleend van iemand anders hier. De ontluchting wordt morgen vervangen voor een automatische. Hopelijk ben ik dan af van flowstoringen en regelmatig in de unit moeten ontluchten. :)

[Afbeelding]
Ah ja dat is een foto van mijn eigen WP :9 maar die knop ken ik inderdaad wel ja, als je er aan draait laat hij inderdaad overdruk er uit.

• EdKonijn
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Op eerder advies in dit topic staat de thermostaat woonkamer nu hoger ingesteld (21 graden), zodat de warmtepomp continue blijft draaien, aangezien hij die temperatuur verder niet haalt (behalve op zonnige dagen).

Nu lees ik weer over modulatie, maar ik zie dat deze bij mij momenteel uit staat.
Warmtepomp staat verder ingesteld op weersafhankelijk.
Stooklijn: 37@-10 en 27@15

Zou het nog zinvol zijn om de thermostaat omlaag te zetten (bijv. 20 graden), maar dan wel met modulatie aan?
Ben benieuwd wat dit doet met comfort, maar ook of dit nog gunstig is voor het totale verbruik.
EdKonijn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:48:
Op eerder advies in dit topic staat de thermostaat woonkamer nu hoger ingesteld (21 graden), zodat de warmtepomp continue blijft draaien, aangezien hij die temperatuur verder niet haalt (behalve op zonnige dagen).

Nu lees ik weer over modulatie, maar ik zie dat deze bij mij momenteel uit staat.
Warmtepomp staat verder ingesteld op weersafhankelijk.
Stooklijn: 37@-10 en 27@15

Zou het nog zinvol zijn om de thermostaat omlaag te zetten (bijv. 20 graden), maar dan wel met modulatie aan?
Ben benieuwd wat dit doet met comfort, maar ook of dit nog gunstig is voor het totale verbruik.
Mijn stooklijn staat op 29@-10 en 26@15.
In de koudere periode had ik de offset op 2 graden staan.
Sinds gisteren heb ik AWT-modulatie aan gezet op maximaal 2 graden en ik heb de offset weer op 0 gezet.
Drie dingen zijn me hierna opgevallen:
- De compressor is veel stabieler (steeds ongeveer hetzelfde vermogen) gaan draaien.
- Het verbruik is lager dan voorheen.
- De kamertemperatuur is meer constant (20,5 °C) (instelling is ook 20,5 °C)
De buitentemperaturen hier vandaag zijn vergelijkbaar met die van gisteren.

Dus om op jouw vraag terug te komen: Ik zou het gewoon proberen. Je kunt het altijd weer uitschakelen als het niet bevalt.

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-03 21:13
Vandaag is Daikin mijn EDLA09 komen upgraden met nieuwe firmware. Ik had gehoord dat dit in de UK gebeurde, met als doel de toch vrij hoge minimale basisload (900 W) iets te verlagen, dus ik had via mijn installateur dit ook gedaan gekregen.

De upgrade gebeurde tussen 13u15 en 13u45, waarna de warmtepomp terug een hoog vermogen gebruikte om het water even terug op te warmen na drie kwartier stilstand.

De condities voor en na waren gelukkig sterk gelijkaardig, een buitentemperatuur van 5°C en een aanvoertemperatuur van 42°C.

Voor de upgrade had ik een elektrisch verbruik van 1114 à 1171 Watt. Na de upgrade daalde dit naar 1050 Watt. Niet spectaculair, maar toch gemiddeld een goede 100 watt gewonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmTE0EL0kNqaqJ8ekpdfw-5C69M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPkDLsa85ViGXGrdAEvuCW51.jpg?f=fotoalbum_large
Over een heel jaar genomen is dat toch heel Watt :)

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-03 21:13
piieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:16:
Over een heel jaar genomen is dat toch heel Watt :)
Gerekend aan 20 draaiuren per dag, 30 dagen, 6 maand is dat toch 360 kWh. Of 10% van het jaarverbruik.

• Ari Gold
MotorBeast schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:00:
@Ari Gold Thermostaten? Dus meerdere, dus na regeling, dus dichtlopende groepen. Afijn denk dat de uitleg van Heatgeek voldoende toelichting is.
Ja, de groepen zijn dicht. Ik was even in de war met iets anders

De ruimtes zijn van zichzelf al 20/21 graden dus grotendeels is er geen actieve verwarming nodig. Ik heb gisteren de thermostaat beneden verhoogd naar 22 graden waar hij dan dus de ruimte van 20,5 moest verwarmen. In de avond was het stil (bypass), flowmeters stonden naar beneden (op 2,5l) en de thermostaat had het verwarm icoontje.

Vanochtend nog steeds stil en verwarmen. Net thuis en temperatuur is bereikt en geeft 22 graden aan. Flowmeters omhoog en weer geluid van de bypass (wel zachtjes dit keer).

Ik zal het filmpje van Heat Geak even kijken maar zie al dat hij het heeft over radiatoren en die heb ik niet.
ErikVers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:28:
[...]

+ @Marcusso ik ben vooral benieuwd welk type(nummer) boiler jullie hebben?

En is de warmtepomp (compressor) al aan het draaien op moment dat je koud tapwater opmerkt? Wat je namelijk wel eens ziet is dat een boiler met een heel groot spiraal wordt aangeprezen als “ideaal voor een warmtepomp”.

Helaas is het ook belangrijk (of beter gezegd veel belangrijker) dat spiraal zo laag mogelijk in vat zit en bij voorkeur niet verder dan halverwege komt. Anders trekt tijdens een dhw run het koude water onderin met 5gr verhoging door compressor zo bovenin je boiler via het spiraal je gelaagdheid uit het vat onderuit…

Om het kort en simpel uit te drukken; het gaat niet enkel om m2 van spiraal maar meer om de positie ervan in de boiler.

Aangezien informatie voornamelijk achter een marketing wall van een vakblad staat heb ik een artikel doorgeplaatst, bij interesse zie achtergrond info. Het interessante is dat ze echt wel anders denken dan de gevestigde orde. Dat spreekt een tweaker en heat geek altijd wel aan :-)
Ik heb geen boiler maar een Daikin EHVX04S18EJ3V warmtepomp.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ari Gold schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
[...]

Ik durf best daarover in discussie te gaan 🫣🤣
Maar wil het natuurlijk wel gezellig houden hier dus doe ik dat niet ✅

Laten we het er op houden dat je geen losse boiler hebt, hij zit in je binnenunit geïntrigeerd.

Iemand die dwarsdoorsnede van de (interne) boiler heeft om te zien hoe spiraal is gepositioneerd? Daaraan kun je afleiden of dit deels het snel verlagen van tapwater veroorzaakt of dat het warme water gewoon op was.

[ Voor 81% gewijzigd door ErikVers op 17-02-2026 19:20 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Laten we het er op houden dat je geen losse boiler hebt, hij zit in je binnenunit geïntrigeerd.

Iemand die dwarsdoorsnede van de (interne) boiler heeft om te zien hoe spiraal is gepositioneerd? Daaraan kun je afleiden of dit deels het snel verlagen van tapwater veroorzaakt of dat het warme water gewoon op was.
Van een 180 liter tank moet je met b.v. 4 personen niet te veel verwachten. Ik heb zelf ook een 180 liter tank, maar dan wel voor 2 personen. Voor ons voldoende.

• MotorBeast
Ari Gold schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
[...]

Ja, de groepen zijn dicht. Ik was even in de war met iets anders

De ruimtes zijn van zichzelf al 20/21 graden dus grotendeels is er geen actieve verwarming nodig. Ik heb gisteren de thermostaat beneden verhoogd naar 22 graden waar hij dan dus de ruimte van 20,5 moest verwarmen. In de avond was het stil (bypass), flowmeters stonden naar beneden (op 2,5l) en de thermostaat had het verwarm icoontje.

Vanochtend nog steeds stil en verwarmen. Net thuis en temperatuur is bereikt en geeft 22 graden aan. Flowmeters omhoog en weer geluid van de bypass (wel zachtjes dit keer).

Ik zal het filmpje van Heat Geak even kijken maar zie al dat hij het heeft over radiatoren en die heb ik niet.

[...]

Maakt niet uit radiatoren of VV. Een goed ingeregeld systeem heeft geen naregeling nodig en ook geen bypass. Flow zo inregelen dat beneden en boven temperatuur wordt gehaald. Dus beneden bijna vol open en boven knijpen en daarop stooklijn afstellen.

• Technician-
DeGeert schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:32:
Vandaag is Daikin mijn EDLA09 komen upgraden met nieuwe firmware. Ik had gehoord dat dit in de UK gebeurde, met als doel de toch vrij hoge minimale basisload (900 W) iets te verlagen, dus ik had via mijn installateur dit ook gedaan gekregen.

De upgrade gebeurde tussen 13u15 en 13u45, waarna de warmtepomp terug een hoog vermogen gebruikte om het water even terug op te warmen na drie kwartier stilstand.

De condities voor en na waren gelukkig sterk gelijkaardig, een buitentemperatuur van 5°C en een aanvoertemperatuur van 42°C.

Voor de upgrade had ik een elektrisch verbruik van 1114 à 1171 Watt. Na de upgrade daalde dit naar 1050 Watt. Niet spectaculair, maar toch gemiddeld een goede 100 watt gewonnen.

[Afbeelding]
De software is niet bedoeld om het minimum vermogen te verlagen maar om technische problemen te voorkomen.

• Ari Gold
[...]

Ik geloof je meteen. Helemaal niet thuis in deze categorie dus;Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/0a/73/68/0a7368638a0ed1e989f8cd7d5e77725f.gif

Kon niet zo snel iets vinden over mijn type + boiler.
MotorBeast schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:44:
[...]

Maakt niet uit radiatoren of VV. Een goed ingeregeld systeem heeft geen naregeling nodig en ook geen bypass. Flow zo inregelen dat beneden en boven temperatuur wordt gehaald. Dus beneden bijna vol open en boven knijpen en daarop stooklijn afstellen.
Ik hoor je, maar wat moet er nog geregeld worden als elke ruimte al een geschikte temperatuur heeft? Mocht je de waardes van m'n warmtepomp willen weten of een foto van de verdelers om je zo een beter beeld te geven van de opstelling.. :w

Edit: net even afgewassen en de tank is gezakt naar 36 graden. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Ari Gold op 17-02-2026 20:58 ]

• TinusH777
piieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Van een 180 liter tank moet je met b.v. 4 personen niet te veel verwachten. Ik heb zelf ook een 180 liter tank, maar dan wel voor 2 personen. Voor ons voldoende.
Waarom niet? Ik heb 14 jaar een warmtepomp met 175L gehad voor een gezin met 5 personen. Is genoeg voor 40 minuten douchen (geen regendouche). Binnen een 30 á 60 minuten is de boiler weer 53 graden.
Nooit een koude douche gehad.
Ivm dynamisch energiecontract had ik zelfs ingeregeld om slechts 2x per dag te verwarming. Pas toen kwam er wel eens een klacht (eens per maand).

[ Voor 15% gewijzigd door TinusH777 op 17-02-2026 20:14 ]

TinusH777 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:10:
[...]

Waarom niet? Ik heb 14 jaar een warmtepomp met 175L gehad voor een gezin met 5 personen. Is genoeg voor 40 minuten douchen (geen regendouche). Binnen een 30 á 60 minuten is de boiler weer 53 graden.
Nooit een koude douche gehad.
Ivm dynamisch energiecontract had ik zelfs ingeregeld om slechts 2x per dag te verwarming. Pas toen kwam er wel eens een klacht (eens per maand).
Wij douchen al gauw elk 20 minuten. Als we nog 3 personen meer hadden gehad, dan hadden die koud moeten douchen. :P

• mawashigeri
Er is een 3D draaibaar plaatje op de Daikin website
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oO1PPhCM5Qbr9bZZgZAaURjcuaU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SCNj2BJ6vAoQXJquKLkrxGtM.png?f=user_large

Filmpje van Daikin exploded view

[ Voor 10% gewijzigd door mawashigeri op 17-02-2026 21:25 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

piieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Dat is afhankelijk van je douchegedrag en de kW van je warmtepomp. Ik plaats veel all in one (185L) Panasonic L en met een 7 of 9L gaat dat dikke prima ook icm bad. Ingesteld setpoint 50 en hysterese 6. De crux zit hem erin dat spiraal zo veel als mogelijk onderin moet zitten en dat je een warmtepomp van aardig wat vermogen dan een pre is om snel weer op te laden. Normaal is dan een wissel in badkamer ruim voldoende zodat niemand comfort klachten heeft.

Het is uiteindelijk maar een voorraad vat dus met voldoende vermogen is het enkel een sanitair water buffer om er maar een verwarrende kreet in te gooien 🫡👍

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:22
piieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:39:
[...]

Wij douchen al gauw elk 20 minuten. Als we nog 3 personen meer hadden gehad, dan hadden die koud moeten douchen. :P
20 minuten?? Denk je dat je na 10 minuten nog veel schoner wordt?
OK, ik weet dat dit forum niet gaat over hoe lang te douchen maar indirect vind ik warmtepompen wel over duurzaamheid gaan. Gedrag is de grootste component waar het te weinig over gaat omdat we eigenlijk niet willen veranderen.
Wij leven met 4 volwassenen waarvan ik de enige man ben met een 200ltr boiler. Het is bij ons de gewoonte dat er meestal 2 in de ochtend douchen en 2 in de avond. Dat was al zo voor onze warmtepomp.
Dat gaat echt totaal zonder problemen. De boiler warmt in de middag op naar 45 graden en soms nog wel eens in de nacht. Gaat prima. Maar hier staat niemand 20 minuten te douchen.
Overigens ook nog eens slecht voor je huid.

En nu zal ik wel te horen krijgen dat het offtopic is.....sorry!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thanks, dat ziet er goed ontworpen uit met niet hoger dan 2/3 het spiraal. Kan altijd beter maar dit is niet gek.

Bij comfort klachten zou ik eerst kijken of:
-te grote flow door douchekop?
-inlaat in boiler niet te klein waardoor veel turbelentie bij intake ontstaat?
-setpoint en hysterese goed (50 om 6 bijvoorbeeld)
- uitgaande warm water leidingwerk wel warmtesifon in leiding toegepast in combinatie met opgaande leiding

Pascal P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:33:
[...]

20 minuten?? Denk je dat je na 10 minuten nog veel schoner wordt?
OK, ik weet dat dit forum niet gaat over hoe lang te douchen maar indirect vind ik warmtepompen wel over duurzaamheid gaan. Gedrag is de grootste component waar het te weinig over gaat omdat we eigenlijk niet willen veranderen.
Wij leven met 4 volwassenen waarvan ik de enige man ben met een 200ltr boiler. Het is bij ons de gewoonte dat er meestal 2 in de ochtend douchen en 2 in de avond. Dat was al zo voor onze warmtepomp.
Dat gaat echt totaal zonder problemen. De boiler warmt in de middag op naar 45 graden en soms nog wel eens in de nacht. Gaat prima. Maar hier staat niemand 20 minuten te douchen.
Overigens ook nog eens slecht voor je huid.

En nu zal ik wel te horen krijgen dat het offtopic is.....sorry!
Gedrag is inderdaad een grote component. Maar ik vind comfort ook een grote component. En lekker lang douchen vinden wij prettig. Ieder z'n meug. Ik zeg ook niet dat iedereen dat moet doen :)

• mawashigeri
[... over stille modus ... ]
Mijn experiment met de stille modus tijdens SWW was niet bepaald succesvol, zowel in 'Stilste' als in 'Stille' mode ging de COP ruim onder de 1... ik heb de boel maar weer op normaal gezet :)

1e plaatje: een normale run op volle kracht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GimuplLmcSnNPbOM69ZMoPZnRqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/slskURXFZVm1MFc2lTZTn7QH.png?f=fotoalbum_large

2e plaatje: run in 'stille' modus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jniz95dQFnsWOQjV9UuSk0tHe2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65syNbHyLJPPYg61NqSxU7hW.png?f=fotoalbum_large

3e plaatje: 'stilste' modus (laatste minuut afgekapt, tijdens het omschakelen is de COP nogal wild)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW2UW_NZk53LYLzMf78mxo-p1Yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0Mm8MZdCihmmfZS2jTDppQF.png?f=fotoalbum_large

• Atomius
mawashigeri schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:56:
[...]

Mijn experiment met de stille modus tijdens SWW was niet bepaald succesvol, zowel in 'Stilste' als in 'Stille' mode ging de COP ruim onder de 1... ik heb de boel maar weer op normaal gezet :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

3e plaatje: 'stilste' modus (laatste minuut afgekapt, tijdens het omschakelen is de COP nogal wild)
[Afbeelding]
Wat interessant.

Zie ik het goed dat hij vooral dat laatste stukje een beetje onder de 1 duikt? Want de hele run gemiddeld is niet onder de 1 toch? Misschien interessant om de COP te berekenen over de gehele run normaal-stiller-stilst.

• Richard1965
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-03 23:07
JarnoH schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Ik zou eerst eens modulatie uitzetten en nog verder op zoek gaan naar je ideale stooklijn. Met modulatie aan is dat veel lastiger. De 6KW kan net zo laag terug moduleren (minimaal verbruik) als de 4KW overigens Dus of je nu de 4, 6 of 8 hebt zou niet zoveel uit moeten maken. Ik denk dat je stooklijn nog wat aan de hoge kant is eerlijk gezegd.
We zijn een week of twee verder en heb een veel lagere stooklijn gevonden die tot nu toe goed voldoet. Inmiddels wordt de kamer op 20 graden gestookt met maar 28 graden aanvoer (buitentemperatuur 5 graden). Ook heb ik besloten dat de Robot verdeler eruit gaat en vervangen wordt door een Therminon composiet verdeler. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat doen met de stooklijn en natuurlijk wat het effect is op het vermogen en de flow.
Als het meezit wordt de verdeler op 9 maart vervangen. Dan kan ik terwijl mooi de ESPAltherma netjes aansluiten met een stekker en met een UTP kabel naar binnen loodsen voor een stabiele verbinding.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:52
Ik kwam er deze week achter dat de warmtepomp via StandByMe geregistreerd moet worden voor extra garantie. Alleen moet dat binnen enkele maanden, dus dat werd niet meer geaccepteerd.

Ik vind het jammer dat de installateur daar niet op gewezen heeft of het zelfs geregeld zou hebben.

Dus voor nieuwe klanten: kijk even of je wil registreren.

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Helaas al twee dagen de melding 7H-06 op mijn warmtepomp wanneer deze wil defrosten. Dit betekent probleem met waterdebiet tijdens koeling/ontdooing.

Afgelopen dinsdag was het opgelost de hoge temperatuur zodat de buitenunit ging ontdooien maar vandaag en morgen weet ik niet of dit gaat gebeuren.

Nu kan de monteur op zijn vroegst donderdag komen. Kan ik zelf nog iets doen / controleren?

Druk op systeem is 1.8bar.

• traduzione
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-03 15:41
tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:35:
Helaas al twee dagen de melding 7H-06 op mijn warmtepomp wanneer deze wil defrosten. Dit betekent probleem met waterdebiet tijdens koeling/ontdooing.

Afgelopen dinsdag was het opgelost de hoge temperatuur zodat de buitenunit ging ontdooien maar vandaag en morgen weet ik niet of dit gaat gebeuren.

Nu kan de monteur op zijn vroegst donderdag komen. Kan ik zelf nog iets doen / controleren?

Alle knoppen/kranen/flowmeters open zetten. Wat mij ooit heeft geholpen is het ontluchten van alle systemen.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:47
tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:35:

Bypass open zetten voor zo ver je die hebt. Wellicht staat deze helemaal dicht

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 15:43
Iemand een idee of je het piekverbruik tijdens de desinfectie run kan verlagen?

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@traduzione alles staat al open (vloerverwarming en 3 radiatoren). Ik heb net ontluchtingsprogramma gedraaid kijken of dit helpt. [update] helaas niet.

@Kartmans1 ik heb een bypass, deze is bij installatie ingesteld en daarna nooit meer aangepast. Ik wacht even af of de ontluchten de oplossing is.

Daarnaast vind ik nog een opmerking op internet dat het vuilafscheider vervuilt kan zijn waardoor hij zijn debiet niet haalt die nodig is voor defrost.

Volgens ESPHome haalt hij nu maximaal 12/13 l/min. In opleverrapport staat 15l/min. En ik kan mij herinneren dat hij richting de 20/22 ging bij het maken van SWW. Helaas kan ik dit niet meer terugzien in HA.
blinded schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:39:
Iemand een idee of je het piekverbruik tijdens de desinfectie run kan verlagen?
Heb je wat meer gegevens over:
- hoe hoog is het piekverbruik?
- op welk tijdstip laat je de desinfectie run draaien?
- doet alleen stap 1 van de BUH mee, of stap 1 en 2?
- wat is de watertemperatuur in de tank vóórdat de desinfectie run start?

mawashigeri schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wel erg laag idd. Hoe meet je die COP precies? Gaat er misschien een element bij aan oid? Vind het verschil wel bizar groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSpji6B3PgieVsb6g44hDK63gWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9tIelcPdpQ7BzOagklz6op2.png?f=fotoalbum_large

Bij mij blijft ie namelijk ruim boven de 2 en gemiddeld boven de 3 tijdens een SWW-run.

All-electric.

• Atomius
tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:50:
@traduzione alles staat al open (vloerverwarming en 3 radiatoren). Ik heb net ontluchtingsprogramma gedraaid kijken of dit helpt. [update] helaas niet.

@Kartmans1 ik heb een bypass, deze is bij installatie ingesteld en daarna nooit meer aangepast. Ik wacht even af of de ontluchten de oplossing is.

Daarnaast vind ik nog een opmerking op internet dat het vuilafscheider vervuilt kan zijn waardoor hij zijn debiet niet haalt die nodig is voor defrost.

Volgens ESPHome haalt hij nu maximaal 12/13 l/min. In opleverrapport staat 15l/min. En ik kan mij herinneren dat hij richting de 20/22 ging bij het maken van SWW. Helaas kan ik dit niet meer terugzien in HA.
Heb je deze bypass? Op welke stand staat ie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if4W1H4pWr5tXMeaoxmCDEXLBS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5xKJwjVdfXlmn0IM5T6keRF.jpg?f=fotoalbum_large

• traduzione
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-03 15:41
tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:50:

Ik bedoel niet het onluchtingsprogramma, maar het ontluchten van alle radiatoren/verdeler.
Even een tijdje(ikzelf doe 15min) de WP uitzetten en dan van onderaan beginnen (meestal vloerverwarming), daarna omhoog werken naar de WP zelf, waarschijnlijk het expansievat. (als er veel lucht uit een bijv. radiator komt, druk in de gaten houden. ook bij bijvullen, eerst het lucht uit de bijvulslang halen.)

Aantal liters naar de SWW heeft er waarschijnlijk mee te maken dat daar grotere leidingdiameter naartoe gaat / kortere afstand.

Wij hebben hier vorigeweek onze leidingen aangepast. We zijn van 22mm staal i.c.m. 20mm upinor met knietjes e.d. een afstand van +/-15 meter (dus A+R=30 meter) (zelfs met een lus van 3 meter door de kruipruimte van de woonkamer naar de trapkast waar de VW verdeler zit). naar 28mm met een afstand van ongeveer 7 meter (rechtstreeks van boven naar beneden zonder kniestukjes, alleen bochten). Wij zaten in de oude situatie ook rond de max 12l/min. en nu staat het max 20l/min te draaien. naar de SWW gaat ook gemakkelijk 22l/m.

Onze filters, naar 2 jaar (oude leidingwerk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAs5WgTFZqRl-iBZAeNy7dW9tL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2L2natHVF0nEpoHsOu6XboX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDokm6vsByG9H8YyPXLuuzBmY9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4PmAzHTXq8TAgni3OmJaDLp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD8eivO0XVbIQVd-eB2nVSISbUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vicL5ZWXsitSepenLpEj2O8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7f3v31qNueabiq9hPihFk6X4c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb2W6GeZzwoiWnJP0s1aVvWp.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 173 ... 175 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma