Nog even iets anders:
Het valt mij op dat onze 14kW split (EBVX16S23DJ6V + ERLA14D2W1) de daadwerkelijke aanvoerwatertemperatuur altijd ca 2 graden onder het setpoint houdt. Dus set 30, geeft LWT 28,2 etc.
Maakt niet uit hoe warm het buiten is of hoe hoog de thermostaat in de woonkamer wordt ingesteld: uiteindelijk stuurt hij altijd op 2 graden onder setpoint.
Thermostaat staat vast op 19 graden, modulatie staat aan (3 graden), weersafhankelijke regeling met naregeling via kamerthermostaat (Madoka) en buitentemperatuur wordt gemiddeld over 12 uren.
De unit draait op dagen als vandaag op een rustig vermogen van 700-800W (gemeten via ESPAltherma) en flow 11-13L/min. (Minimum flow is 10,7), je zou dus zeggen dat hij power genoeg over heeft om die temperatuur te matchen met het setpoint.
Hij gaat alleen over het setpoint heen, wanneer de buitentemperatuur boven 12 graden komt en hij richting pendelen gaat, dan komt de overregeling erin en klimt hij incidenteel boven het setpoint.
Mijn eerste gedachte was: dit zal wel de modulatie functie zijn, maar ik denk niet dat dit het is, omdat de modulatie functie (+ of - 3 graden) resulteert in het abrupt verhogen/verlagen van het setpoint: als de woonkamer temperatuur snel omhoog gaat (houtkachel brandt bv), dan zie je dat het setpoint stapsgewijs wordt verlaagd in plaats van de glooiende bijstelling die zichtbaar is aan de hand van de weersafhankelijke stooklijn.
Ik kan modulatie nog eens uitzetten om te kijken of dit iets verandert, maar ik dacht dit in het verleden ook al te zien zonder modulatie.
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant