stat schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:47:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Dank allemaal voor het meedenken. Heb de berekening gemaakt en ik kom erop dat die niet voldoet. De Altherma doet 62 dB en zonder tuinmuren is het dan snel gedaan. Volgens de tool mag de maximale bron 58 dB overdag en 53 dB 's nachts.
Ik ga er een nachtje over slapen en dan denken of ik de installateur gewoon eens bleu om advies vraag in eerste instantie.
Overigens vond ik hier ergens dat de stille modus maximaal 52 dB zou doen, dat zou dan weer wel voldoen. Weet iemand waar dit ergens in de officiele documentatie staat, en welke stille modus dit dan om gaat? Betwijfel of ik het daarmee warm houd als het echt koud is.
Je zou je ook gewoon van de domme kunnen houden en zeggen dat 1 van de buren er problemen over maakt, je aanneemt dat alles aan de regels voldoet en of je installateur daarvoor een onderbouwing wilt aanleveren zodat je verweer kan voeren. Dan mag ie zelf 1+1=2 doen. Of je bent gewoon eerlijk en geeft aan dat je zelf geluidsklachten ervaart en of ie er wat aan wil komen doen.
De stille modus is een functie die uitgebreid beschreven staat in de (installatie)handleidingen van je WP. Die kan "vrij" ingepland worden in tijdsblokken van een uur, of daarna qua instellingen gelockt worden door de installateur (en alleen dan telt ie mee voor de geluidsberekening).
Ik gebruik het zelf alleen gelijktijdig met de SWW-run, zodat de dagelijkse run net wat zuiniger en wat meer op PV-overschot plaatsvindt.
Op daikintechnicaldatahub.eu kan je voor jouw specifieke buiten- en binnenunit zien hoeveel vermogen ie levert bij welke buitentemperatuur. En onder literature kan je dan meteen alle handleidingen vinden, de installer reference manual is de meest uitgebreide.
Even als voorbeeld, uitgaande van de 8kW split versie en 35C aanvoertemperatuur:
Normaal doet ie precies 7kW bij -10C, met stille modus aan doet ie nog steeds 6,48.
[
Voor 4% gewijzigd door
RonJ op 08-02-2026 17:01
]
All-electric.