• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
traduzione schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:34:
[...]
Onze filters, naar 2 jaar (oude leidingwerk):
Oeps dat gaat snel. Ik denk dat ik vanavond na mijn werk de filters schoon moet maken. Zal mij niks verbazen dat dit de oorzaak is. Vooral ook omdat SWW ook geen hoog debiet meer laat zien.

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Atomius schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:31:
[...]

Heb je deze bypass? Op welke stand staat ie?
exact dezelfde by-pass geplaatst bij vloerverwarming verdeler op de BG. Stand moeilijk te lezen door plaatsing. Hij lijkt op 2, beetje te staan. Zie foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIrE0s3pwOSoFMtf5rok3ucD2B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paH114U3C4fLDkQ5BZjhNQ3B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tweakfdr op 18-02-2026 10:14 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:13:
[...]

exact dezelfde by-pass geplaatst bij vloerverwarming verdeler op de BG. Stand moeilijk te lezen door plaatsing. Hij lijkt op 2, beetje te staan. Zie foto. [Afbeelding]
Hmm, beetje zelfde stand als die van mij. Die gaat best wel vlot open (te vlot, maar dat is een ander verhaal) op die stand en dan gaat de defrost met 20+ liters hier..

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:49
tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:13:
[...]

exact dezelfde by-pass geplaatst bij vloerverwarming verdeler op de BG. Stand moeilijk te lezen door plaatsing. Hij lijkt op 2, beetje te staan. Zie foto. [Afbeelding]
Een bypass is altijd, als hij al nodig is, symptoom bestrijding en slecht voor het rendement. Indien je voldoende flow en afgifte in je systeem hebt zou hij nooit open mogen gaan. Indien hij wel open gaat betekent dit dat er niet voldoende flow is en druk te hoog wordt. Dit kan ontstaan bij groepen die dichtlopen (na regeling of handmatig radiatoren dichtdraaien) en heeft als resultaat dat je retour naar de WP te hoog wordt en hij gaat pendelen en pas weer aanslaat als water voldoende is afgekoeld. Verder moet hij dan ook nog goed worden afgesteld maar in de praktijk zetten ze dat ding gewoon op 0,2 of 2 afhankelijk van het merk.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:10
piieter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Heb je wat meer gegevens over:
- hoe hoog is het piekverbruik?
- op welk tijdstip laat je de desinfectie run draaien?
- doet alleen stap 1 van de BUH mee, of stap 1 en 2?
- wat is de watertemperatuur in de tank vóórdat de desinfectie run start?
Ik heb een HT pomp dus volgens mij kan die heel ver geraken zonder BUH maar gebruikt hij die toch.
Mijn teller rekent in kwartieren en ik zie elk vrijdag om 1 uur snachts tussen de 7 en de 9 kW wanner het erg koud is.
Als het wat warmer is 6 a 7 en in de zomermaanden is er geen piek te zien.

tank temp voor de run is meestal al boven de 50 aangezien ik target temp op 57 heb

[ Voor 6% gewijzigd door blinded op 18-02-2026 11:54 ]

blinded schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:51:
[...]

Ik heb een HT pomp dus volgens mij kan die heel ver geraken zonder BUH maar gebruikt hij die toch.
Mijn teller rekent in kwartieren en ik zie elk vrijdag om 1 uur snachts tussen de 7 en de 9 kW wanner het erg koud is.
Als het wat warmer is 6 a 7 en in de zomermaanden is er geen piek te zien.

tank temp voor de run is meestal al boven de 50 aangezien ik target temp op 57 heb
Bij mij draait de desinfectie run 1x in de week om 13.00 uur en vlak daarvoor laat ik de comfort run draaien tot 53 °C. Die twee runs samen verbruiken 5 kWh volgens de app. Dit is een afgeronde waarde op hele kWh. Dus het kan ½ kWh meer of minder zijn.
's Nachts zijn de temperaturen lager dan overdag, dus de COP zal dan overdag hoger zijn. Bovendien heb je in de zomermaanden kans op zonne-energie met zonnepanelen, die dan een deel van het verbruik kan compenseren.
7 tot 9 kWh alleen voor een desinfectie run is wel erg veel, of heb je een 500 liter tank?
Het verbaast me dat bij een HT pomp de BUH überhaupt wordt gebruikt. (is dat een instelling van jou?)

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:50:
@traduzione alles staat al open (vloerverwarming en 3 radiatoren). Ik heb net ontluchtingsprogramma gedraaid kijken of dit helpt. [update] helaas niet.

@Kartmans1 ik heb een bypass, deze is bij installatie ingesteld en daarna nooit meer aangepast. Ik wacht even af of de ontluchten de oplossing is.

Daarnaast vind ik nog een opmerking op internet dat het vuilafscheider vervuilt kan zijn waardoor hij zijn debiet niet haalt die nodig is voor defrost.

Volgens ESPHome haalt hij nu maximaal 12/13 l/min. In opleverrapport staat 15l/min. En ik kan mij herinneren dat hij richting de 20/22 ging bij het maken van SWW. Helaas kan ik dit niet meer terugzien in HA.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat je enerzijds wel het minimale debiet van 12L haalt, maar anderzijds toch een flowstoring krijgt. Is de meting in ESPHome betrouwbaar? Zelf heb ik de flow met de pomptest in de WP gemeten.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13:16
piieter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:24:
[...]

Bij mij draait de desinfectie run 1x in de week om 13.00 uur en vlak daarvoor laat ik de comfort run draaien tot 53 °C. Die twee runs samen verbruiken 5 kWh volgens de app. Dit is een afgeronde waarde op hele kWh. Dus het kan ½ kWh meer of minder zijn.
's Nachts zijn de temperaturen lager dan overdag, dus de COP zal dan overdag hoger zijn. Bovendien heb je in de zomermaanden kans op zonne-energie met zonnepanelen, die dan een deel van het verbruik kan compenseren.
Ik heb bij mij ook de desinfectie om 13:00 draaien vanwege jouw aangegeven redenen. Wat is de reden dat je vlak daarvoor comfort run doet? en wat is vlak daarvoor?

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:10
piieter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:24:
[...]

7 tot 9 kWh alleen voor een desinfectie run is wel erg veel, of heb je een 500 liter tank?
Het verbaast me dat bij een HT pomp de BUH überhaupt wordt gebruikt. (is dat een instelling van jou?)
overdag zou inderdaad meestal beter zijn, het gaat niet over het totale verbruik maar over de Piek.
In belgie betaal je net kosten volgens je kwartier met het hoogste verbruik in die maand.
Dus één slecht kwartier nekt je voor een hele maand.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:13
tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:35:
Helaas al twee dagen de melding 7H-06 op mijn warmtepomp wanneer deze wil defrosten. Dit betekent probleem met waterdebiet tijdens koeling/ontdooing.

Afgelopen dinsdag was het opgelost de hoge temperatuur zodat de buitenunit ging ontdooien maar vandaag en morgen weet ik niet of dit gaat gebeuren.

Nu kan de monteur op zijn vroegst donderdag komen. Kan ik zelf nog iets doen / controleren?

Druk op systeem is 1.8bar.
Ik heb ook vaak last van flowstoringen (7H-01, 7H05 en 7H06) bij mijn monoblock EDLA09 serie. Ontluchten helpt altijd in mijn geval. Had in de leidingen in de woning al automatische ontluchters laten plaatsen en vanmorgen de laatste handmatige ontluchter intern (2e foto) in de unit ook laten vervangen. Ik hoop dat hiermee het openhalen van de unit op het dak en handmatig ontluchten tot het verleden behoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvFl9_5G1LmHfFtIZlAQkfsK3jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKrwL231Zs32gC3a5VXvF6tj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PYOXMZkb8hEh2Ff38ZV5X82vRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRau9SKVuqYrc8rAJFS1Pp3s.jpg?f=fotoalbum_large

Andere optie (althans dat was bij mij ook een probleem is op de retour afsluiter van de WP (rood) zit intern een zeefkorfje wat periodiek even gereinigd moet worden. Had ik na 2 jaar ook wat gruis in wat de flow belemmerde. Hiervoor de dop aan de onderzijde losdraaien, zeefkorfje eruit nemen, schoonmaken en voorzichtig terugplaatsen (valt erin).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fvv11doEhkCJzlO5GwoAE_6kmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SIwXAUxpWnXvoENQxeh1O7W.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma