• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:49
MrRobin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:06:
Espaltherma en p1p2mqtt doen beiden op 1 decimaal achter de komma nauwkeurig. De daikin cloud integratie gaat volgens mij maar tot hele graden precisie
Het hangt van het Daikin model af. Hybrides berekenen LWT setpoint wel op 1 decimaal achter de komma, maar monoblocks doen dat niet en ronden op hele graden af.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:13
piieter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Maar krijg je dan niet een gewenning aan de hogere temperaturen? Als het dan een tijdlang b.v. 20 graden Celsius wordt in de kamer dan ga je dat misschien wel als "koud" of "kil" ervaren.
Het is hier nu in de ochtend 19,5 graad zonder WP aan. Ochtend heb je gevoelsmatig minder warmte nodig. Als ik dan vanaf 1500 uur na de SWW run ga opstoken naar 23/24 graden boven de 22 die de zon al doet en zou hem uitzetten om 18.00 uur koelt het langzaam wel af binnen. Tegen de tijd dat het dan 20 graden is lig ik dan denk ik wel te slapen. Je hebt nu reeds externe software die je kan koppelen met je WP indien hij met internet verbonden is en die maken op deze wijze reeds gebruik van daltarieven en zonnestroom. Denk dat ik zelf op termijn toch liever via HA aan de gang ga. Liever zelf in eigen beheer.
MotorBeast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Het is hier nu in de ochtend 19,5 graad zonder WP aan. Ochtend heb je gevoelsmatig minder warmte nodig. Als ik dan vanaf 1500 uur na de SWW run ga opstoken naar 23/24 graden boven de 22 die de zon al doet en zou hem uitzetten om 18.00 uur koelt het langzaam wel af binnen. Tegen de tijd dat het dan 20 graden is lig ik dan denk ik wel te slapen. Je hebt nu reeds externe software die je kan koppelen met je WP indien hij met internet verbonden is en die maken op deze wijze reeds gebruik van daltarieven en zonnestroom. Denk dat ik zelf op termijn toch liever via HA aan de gang ga. Liever zelf in eigen beheer.
Hier gaat het nu richting de 22,5 savonds, dan slaat ie eind vd middag af als er veel zon is of anders sowieso rond 21u. 23/24 wordt mij dan weer te oncomfortabel warm, maar dat red ik ook niet, ik pak vooral in de ochtend warmte van de zon hier en ik heb een behoorlijke vvw-massa. Ik heb het trouwens ook liever sochtends wat frisser (want dan ben je actief bezig), maar dan wel met een warme vloer als ik beneden kom dus een start rond 5u. Het concept om in de middag wat warmer te gaan als buffer werkt voor mij goed, dan moet er al zoveel kWh de vloer in dat het niet snel TE warm wordt.

Ik heb de SG-sturing ervoor overigens al aangesloten en getest, maar vanwege volledig salderen niet meer in gebruik. Vrij simpele regeling in HA, als teruglevering voor x minuten boven de 1kW komt activeert ie de SG contacten op recommended on. Komt het eronder voor x minuten dan gaat ie weer uit. Bij SG ON gaat ie eerst de boiler doorverwarmen tot de comforttemperatuur van 53C (maar dan heb je het over slechts 1-1,5kWh aan energie, dus een druppel op de gloeiende pv-plaat. Iets meer kan nog op het element, maar dat vond ik niet zinvol zolang ik nog saldeer) en vervolgens "room buffering" tot max 22,5C, waar dan wel weer een heel stuk meer PV-energie in gaat.

Ik heb naast de SG-contacten ook een S0-metersignaal aangesloten, dan regelt de Altherma op daadwerkelijke hoeveelheid teruglevering ipv een vooraf vast ingesteld vermogen tijdens het bufferen. Roombuffering is leuk, maar natuurlijk wel maar een klein deel van het voor- en najaar zinvol (nu t/m half april oid), want je gaat natuurlijk al snel richting helemaal niet meer verwarmen. En juist in die periode is een vast vermogen niet zo handig. Toch is het straks na salderen leuk meegenomen voor de zeer geringe investering. De SG-contacten schakel ik met een shelly plus uni van 15 euro en ik had al een meter met S0-uitgang naast de modbus voor de laadpaal zitten, dus dat kostte alleen wat netwerkkabel.

All-electric.

arnoldniessen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Het hangt van het Daikin model af. Hybrides berekenen LWT setpoint wel op 1 decimaal achter de komma, maar monoblocks doen dat niet en ronden op hele graden af.
Mijn FE Split doet iig ook 1 decimaal achter de komma.

All-electric.

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma