Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
De afgelopen jaren ben ik druk bezig geweest met het verbouwen en het verduurzamen van mijn jaren '30 tussenwoning. Na het huis vrijwel volledig te hebben voorzien van nieuwe kozijnen en beglazing, spouw-, dak- en vloer isolatie was het plan om dit jaar de CV ketel te gaan vervangen en volledig van het gas af te gaan. Met een gasverbruik van zo'n 500m3 per jaar zou dit prima moeten gaan leek mij 8)

Met de huidige krapte op de markt in (bouw)materialen is dit plan in een stroomversnelling gekomen, en heb ik kort geleden de knoop doorgehakt en een 4kW Daikin Altherma 3 R W split unit aangeschaft (niet in de laatste plaats omdat deze toen nog direct leverbaar was :p) samen met een 150l Daikin boilervat (helaas niet op voorraad, levering eind mei als het goed is). Het plan is om deze zelf te gaan installeren, en enkel voor het koelzijdige gedeelte een installateur in te schakelen.

Dit zal echter wel een aantal vragen op gaan leveren, vandaar dat ik heb besloten om er maar een topic voor te openen :)

Het punt waar ik tegenaan loop is de elektrische aansluiting, dit is mij niet helemaal duidelijk. Gezien het beperkte vermogen had ik hier geen problemen verwacht, maar dit valt toch tegen en twijfelde in eerste instantie of ik wel de juiste versie had ontvangen, maar dit zou volgens de leverancier toch echt het geval zijn.

Allereerst het binnendeel: dit betreft een Daikin EHBH04E6V wandmodel binnenunit, 4kW met 2kW backup verwarming, voeding 1x230v zoals de leverancier hem adverteerde. Bij levering viel mij de reeds aangesloten 5 aderige kabel op, het iets afwijkende type (EHBH04EF6V ipv EHBH04E6V) en de aansluitwaarde (230v 26a):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIBYzebpatbUHebyF8EbD4bRx-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QLpzXwVv8ugCNLRIVACTfPTU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKFFR69ufYXyzkk-Gb6NwnR6t4I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h5AG9ZbGECxah4ttGoDhJ0Jw.jpg?f=user_large

Hierdoor krijg ik het idee dat ik de variant met 6kw backup heater geleverd heb gekregen (opzich niks mis mee), maar dan niet voor de nederlandse mark gezien de 1 fase 26a (32a afzekeren) aansluiting (dit wordt lastig op een 3x25a aansluiting zoals het gros van de NL huishoudens heeft, incl ondergetekende).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYftI_Nh-Lf3gxbZqiDkMYPKgQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yf8BE4KudzIAr5Co44SAiYdR.jpg?f=user_large

De daadwerkelijke backup heater lijkt ook 3x 2kw te zijn, 6 fysieke aansluitdraden (witte bedrading naar de 3 relais op de foto), elk element heeft een weerstand van 26 ohm.

De aansluitkabel (2L2N) doet vermoeden dat hij op een 2x230 kookgroep (:/) aangesloten zou moeten worden, maar dit komt dan weer niet overeen met de info en aansluitschema's in de documentatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJ66pBRLQ1PweAET2Afr-5trG4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P1sV7xDrINyRaQNr2zZWxKna.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnFqpVCQUrILEZcPjukxveXgsIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fStl4hOraODh2lOCFSUSnTzu.png?f=user_large

Iemand die hier chocola van kan maken? Het liefst zou ik hem op een krachtgroep aansluiten als hij daadwerkelijk 3 backup elementen van 2 kw heeft, maar dan zou je met de 6V variant die ik heb uitkomen bij schema 2, wat het weer heeft over een 3~ 230v aansluiting ipv 3N 400v zoals bij de *9W variant :?

Dan nog de buitenunit: deze werd aangeboden als type ERGA04EV. De geleverde unit is echter van het type ERGA04EAV3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnmoDUfpO4zVwAOU7heWyMX1z8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0YeCunJTb9oG3z7mdj33mtWe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o43nicOQHy2KwKkNuj6B37qE4A8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yR1IrWN0JZHvBFPraPS5YvfW.png?f=user_large

Hier wederom twijfel over de aansluitwaarde, gaat dit goed achter een C16 automaat? Je zou toch mogen verwachten dat een 4 kW warmtepomp op normale wijze aan te sluiten is op een 3x25 huisaansluiting? Of heb ik echt iets aparts aangeschaft? :p

Last.fm

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
Zojuist contact gehad met Daikin en het een en ander opgehelderd :)

Er gaat wel eens wat fout met het labelen en bedraden van de verschillende uitvoeren werd er aangegeven, maar de uitvoering dit ik heb (de 6V binnen unit) blijkt inderdaad een 2kW backup variant te zijn (zou software matig in te stellen zijn, dus als hij hangt ga ik eens kijken hoe dat precies werkt en of hij ook op 4 en 6kW in te stellen is :p), waarbij enkel de L1 en L2 aansluitingen gebruik worden, en de beide L3 draden afgedopt moeten worden.

Voor de buitenunit is de opgegeven aansluitwaarde enigszins aan de hoge kant gaven ze toe, en is aansluiten op een 16a eindgroep geen probleem.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 18:53
Hi Ernst, was benieuwd of je nog met de softwarematige instelling uitgekomen bent (2kW vs 4/6kW).

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
Ik ben nog niet zover! :p Week of 2 geleden pas het boilervat mogen ontvangen, en sindsdien nog te druk geweest met andere zaken. In de tussentijd wel al mijn groepenkast uitgebreid en de benodigde bekabeling naar zolder gelegd. Komende week starten met het leidingwerk denk ik.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:40
Bij mij is afgelopen week dezelfde buitenunit geplaatst (ERGA04EAV3) en de 16A automaat is daarvoor vervangen door een 20A automaat.
Als binnenunit heb ik de EHVX04S18EA6V met ingebouwde 180 liter warmwatertank, ook op eigen 20A automaat. De verwarming hebben we nog niet aan staan omdat de zon de kamer nog steeds voldoende opwarmt tot >21 graden. De watertank heb ik ingesteld op 55 graden (al wordt die niet warmer dan 53). Tot gister werd die alleen warm al het toestel of alleen water verwsrmen werd yitgezet en weer aan. De temperatuur werd daarna niet vastgehouden en zakte dus geleidelijk. Vanmorgen vroeg aan wat instellingen gerommeld. Tot nu toe blijft ie wel op 53 graden staan. Wonderlijk want hij stond al op "Enkel warmhouden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Inmiddels weer gezakt naar 49 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
hijlko.roosjen schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:04:
Inmiddels weer gezakt naar 49 graden
Je kunt bij tankinstellingen de hysteresis instellen waarbinnen hij de tank op temperatuur houdt, standaard staat deze (bij mij in ieder geval) op 10 graden. Dit wil zeggen dat hij de temperatuur tot 10 graden onder de ingestelde temperatuur laat zakken alvorens hij het boilervat weer op temperatuur gaat brengen. Hoe groter de hysteresis hoe langer de runs duren, wat weer goed is voor de COP die je uiteindelijk haalt en de levensduur van de warmtepomp (te veel runs om de temperatuur strak op bv 50 graden te houden is niet handig). Hier zul je dus een gulden middenweg in moeten vinden.

Zelf heb ik mijn setup sinds vorige week eindelijk draaiend! Zal vanavond een updateje posten :)

Last.fm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
Zoals gezegd draait de gehele installatie inmiddels. Tot nu toe alleen nog maar SWW runs gehad, het is nog niet koud genoeg voor verwarming :p

De stroomvoorziening: de buitenunit heb ik uiteindelijk toch achter een C16 aardlekautomaat geplaatst, tot nu toe gaat dit zoals verwacht prima. Verder een B16 groep voor het 3kW backup element in de 150liter SWW tank. En een 3 fase B16 groep voor de backupverwarming in de binnenunit, met het idee dat ik deze later eventueel uit kan breiden naar 4 of 6 kW ipv 2. Momenteel als 2kW aangesloten, moet er nog induiken of ik dit aan kan passen (lijkt het wel op, ik kan 2 backup vermogens definiëren in de instellingen).

Zodra het boilervat binnen was kon het werk op zolder beginnen. Even kijken of de opstelling die ik in gedachten had zou gaan passen, dit leek prima te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtWaFbCXjQTBWJDI4qtK2dkooBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xjc6WDYRDagAdYeKz2gYD9Cz.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de binnenunit de tijdelijke 10liter close in boiler zodat er toch nog (beperkt :p) gedoucht kon worden.

Vervolgens gestart met het leidingwerk binnen. Opzet is vrij basic: extra warmtemeter (kamstrup multical 302) om daadwerkelijke afgifte te kunnen monitoren, 3-weg klep voor SWW vat en het omloopventiel om een minimaal debiet te kunnen waarborgen.
De installatie van de 3-weg klep leverde nogal wat onduidelijkheid op (zie ook mijn post in het daikin topic). Uiteindelijk de gok genomen en hem volgens E3 configuratie aangesloten en gejumperd met het idee dat ik het snel genoeg zou merken als het verkeerd om zou zitten. Dit bleek na inbedrijfstelling het geval te zijn (cv werd warm tijdens sww warmtevraag), dus jumpers verzet zodat het uiteindelijk toch een E4 configuratie is geworden. FYI: aansluiting 2 "naar de by-pass" is de sww aansluiting, aansluiting 3 "naar backup verwarming" blijkt het cv circuit te zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SLibZdnurwY10ZX0A6jK2d3eu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYBN1r9CcpLr5DX4Pqvjhkeb.jpg?f=fotoalbum_large

Het externe expansievat heb ik laten vervallen, het interne vat zou voor mijn vrij kleine installatie (+/- 100 liter) ruim voldoende moeten zijn. Extra buffervat eveneens achterwege gelaten met het idee dat mijn vloerverwarming in de keuken en woonkamer (in 10cm betonvloer) voor voldoende buffer zou moeten zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzzxqgE8_tJW7D_jvp6VjpTX6Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1dqORduYWjb6zO3557i0Qcu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS_OWZUff3ad736iAzGsNnqzIgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75Vi9uw5K6dR2eW7wDsu1DHh.jpg?f=fotoalbum_large

Wat extra moeite gedaan om een mooie 180 graden bocht te buigen om een thermische sifon te creëren om het warmteverlies wat tegen te gaan. De hoogte is wat beperkt, maar blijkt tot nu toe prima te functioneren! De eerste 10cm warmt flink op door het boilervat, daarna blijven de leidingen mooi koud.

De buitenunit op de dakkapel krijgen wilde ik in eerste instantie met de hand gaan doen, maar dat viel toch tegen :p dus maar een collega ingeschakeld en hem erop getakeld 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukdV4plNpRJZnuEM8z85bAvqCJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNCdaa5wORJkyDQGHacDlM2S.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege het houten dak extra aandacht besteed aan de opstelling buiten om de kans op overlast binnen te minimaliseren. Uiteindelijk een stalen frame gemaakt ter grote van het volledige dakoppervlak, de hoeken voorzien van veerdempers (belastbaarheid 50kg per stuk) en deze gemonteerd op 4 30x30 tegels. Deze vervolgens op rubbergranulaat tegeldragers gezet. Op die manier wordt het gewicht mooi afgeleid naar de hoeken van de dakkapel, staat ie mooi stabiel tijdens storm en wordt het doorgeven van trillingen naar binnen zoveel mogelijk beperkt (is het idee :p).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-MF8Zwa2Gqnlmyks4AU2PZcDEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CZB97OLHVaHmIY9YuqDqhsl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiGfUa0M0i9BquB2XtoUx8xavrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYUHSiAvOYviCERkfOYJf5gm.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een aantal weken moeten wachten op de installateur voor het koeltechnische gedeelte, dit was vorige week eindelijk zo ver _/-\o_

Hele setup doet het prima tot nu toe! Begonnen met het spelen met instellingen voor de SWW tank. In eerste instantie faalde de legionelle run, maar een dag of 2 daarna heeft hij deze spontaan 's nachts nog een keer gedaan en toen ging het wel goed. Nu wekelijks gepland op vrijdagmiddag 12:00, en afgelopen vrijdag heeft hij hem naar behoren gehaald. Eerst op compressor naar 53-54 graden, en vervolgens op het 3kW element in de tank naar 65 graden.

Opvallend vond ik tot nu toe het afgegeven vermogen: in het begin (sww temperatuur rond 35-40 graden) ligt dit rond de 7-8 kW volgens de warmtemeter! niet slecht voor een 4kW installatie? :9 naarmate de temperatuur oploopt loopt dit langzaam terug naar 4-5 kW.

Het geluid van de buitenunit valt mij tot nu toe 100% mee, geen trillingen, en het geluid van de ventilator is beneden niet hoorbaar, en komt als ik mijn hoofd uit het raam van mijn dakkapel steek niet boven het geluid van wind en verkeer op de achtergrond uit :)

Binnenunit hoor je wel, maar dat is vooral het geklik van relais en vervolgens het stroomgeluid van het koudemiddel. De volgende stap is een omkasting maken voor het geheel, dus dan hoor ik daar ook niks meer van.

Ben erg benieuwd naar het geluid in deellast, wellicht dat dat anders is dan vol vermogen. Dus ik ben erg benieuwd wat hij de komende maanden gaan doen als de buitentemperatuur gaan dalen.

Ik ben nog aan het wachten op de factuur voor de inbedrijfstelling. Dan kan ik subsidie aan gaan vragen en weet ik wat het de gehele installatie mij uiteindelijk heeft gekost :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
_Ernst_ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Je kunt bij tankinstellingen de hysteresis instellen waarbinnen hij de tank op temperatuur houdt, standaard staat deze (bij mij in ieder geval) op 10 graden. Dit wil zeggen dat hij de temperatuur tot 10 graden onder de ingestelde temperatuur laat zakken alvorens hij het boilervat weer op temperatuur gaat brengen. Hoe groter de hysteresis hoe langer de runs duren, wat weer goed is voor de COP die je uiteindelijk haalt en de levensduur van de warmtepomp (te veel runs om de temperatuur strak op bv 50 graden te houden is niet handig). Hier zul je dus een gulden middenweg in moeten vinden.

Zelf heb ik mijn setup sinds vorige week eindelijk draaiend! Zal vanavond een updateje posten :)
Bedankt. Ik zal het eens nakijken (ben nu niet thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
_Ernst_ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Gisteravond bij de sww de hysteresis nagekeken. Die bleek op 30 te staan. Dat heb ik in 3 gewijzigd (duurt toch uren voordat de temperatuur 3 graden is gezakt). Vanmorgen was het water op de gewenste temperatuur. Opgelost dus. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
snapo6 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:59:
Hi Ernst, was benieuwd of je nog met de softwarematige instelling uitgekomen bent (2kW vs 4/6kW).
Dit lijkt gelukt te zijn :) Vandaag de aansluitingen naar de 3 2kW verwarmingselementen gerewired zodat ze alle 3 gebruikt kunnen worden, 1 element per fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_VNcmrx4coJhUTd7byJwNrVKl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tALxiEI3kErWI3Q3UBJWF6sJ.jpg?f=fotoalbum_large

1 element op relais links boven, rechter relais de andere 2 elementen. Ik had nog een paar hager kWh meters liggen, die er voor de volledigheid maar tussen gezet.

Vervolgens de backup heater instellingen aangepast van 1 naar 3 fase, "capaciteit stap 1" op 2 kW gezet en "extra capaciteit stap 2" op 6kW. In test modus kan ik vervolgens kiezen tussen stap 1 en stap 2, wat resulteert in 2 of 6kW vermogen :) Nu nog uitzoeken wanneer en hoe deze 2 stappen precies gebruik worden.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
Mooi topic, en mooi geïnstalleerd hoor!

Maar ben ook vaak bezig met die backup verwarming.
Dus het zijn 3 elementen met een spanning van 230V?
En je kunt ze 3 fasig aansluiten door:
F1 + N op relais 1 = 2 kw
F2,F3 + N op relais 2 = 4Kw

En de 9W heeft een spanning van 400V op het element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaq_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-04 22:40
Hoi allemaal, dank voor delen kennis - hier ook bezig om een daikin warmtepomp + warmwatertank voor te bereiden qua installatie. Merk op: dit is 230 liter vloermodel met 6kW backup heater.

Ik schrok me rot toen ik erachter kwam dat het 6kW heater element 3x230V verwacht, iets wat we in NL alleen hebben tussen elke fase en neutraal. (In belgië schijnbaar staat 230V tussen de fases en is er geen neutraal).

In de bijlage mijn analyse en hoe ik het wil oplossen, volgens mij is dit conform deze post. Zo helpen we elkaar zeg ik dan maar :-)

@TS heb jij deze delta-->ster modificatie ook uitgevoerd? En nix ontploft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whqXL65I7sSpQd1Fj4E05TISgwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDq1vqQW8CVBNiFdb6iKrv8i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mUsWbE6MkNl0cV3dec1eByACMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tD2MeMPmF1NieHaQeqNmwTEQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYr2zi-xq20zc2bQihk1OmWsN4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYOiX3GzDmicLtgqUzK5qMOo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Shaq_ op 20-01-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaq_
Technician- schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:12:
Mooi topic, en mooi geïnstalleerd hoor!

Maar ben ook vaak bezig met die backup verwarming.
Dus het zijn 3 elementen met een spanning van 230V?
En je kunt ze 3 fasig aansluiten door:
F1 + N op relais 1 = 2 kw
F2,F3 + N op relais 2 = 4Kw

En de 9W heeft een spanning van 400V op het element?
Dat moet haast wel - maar ook een andere weerstand lijkt me want 400V/230V*2kW = 3,5kW per element is 10,5 kW in totaal, terwijl opgaaf is 9kW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaq_
Shaq_ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:18:

@TS heb jij deze delta-->ster modificatie ook uitgevoerd?
Laat maar - zie net je fotos en zie dat je dit idd gedaan hebt- inclusief tussenplaatsen van kwh-meters. Ga ik ook overwegen...

• Technician-
Hoi allemaal, dank voor delen kennis - hier ook bezig om een daikin warmtepomp + warmwatertank voor te bereiden qua installatie. Merk op: dit is 230 liter vloermodel met 6kW backup heater.

Ik schrok me rot toen ik erachter kwam dat het 6kW heater element 3x230V verwacht, iets wat we in NL alleen hebben tussen elke fase en neutraal. (In belgië schijnbaar staat 230V tussen de fases en is er geen neutraal).

In de bijlage mijn analyse en hoe ik het wil oplossen, volgens mij is dit conform deze post. Zo helpen we elkaar zeg ik dan maar :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de info.
Heb al veel 9 kw elementen omgebouwd op 3F+N.
Snap niet dat Daikin dat niet standaard ombouwd voor de NLse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:05

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Voor de volledigheid: plaatje van de inhoud van een 9kW BUH.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK9PESs8gpqrw5tE8eGOl7qMooA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbPp21qw23dn4iXuMQq5wfVK.jpg?f=fotoalbum_large

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlenstra
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-11-2023

...
Dank voor de uitstekende uitwerking! Mijn vader heeft precies hetzelfde aan de hand. In NL een "6V" backupheater in zijn binnendeel geleverd gekregen, die dus af fabriek bedraad is voor 3*230V. Hij wil dat nu volgens jouw tekening gaan omhangen.

Heb jij ooit toevallig nog bevestiging gekregen van Daikin dat dit "OK" is volgens hen?

Qua volgorde van de elementen houden wij het overigens zo dat dezelfde contactor als bij de fabrieksbedrading ook in de nieuwe situatie weer dezelfde element(en) inschakelt. Maar ik zou vermoeden dat die elementen symmetrisch geplaatst zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlenstra
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-11-2023
Update: mijn vader heeft de backupheater conform de diagrammen hierboven “ombedraad”, en dit werkt perfect. Tijdens configureren moet je 3 fase 230V kiezen, ook al staan de heaters eigenlijk op 3 * 400V. De aansturing “merkt” daar niets van. 400V is bij zijn unit geen selecteerbare optie.

[ Voor 8% gewijzigd door mlenstra op 02-07-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-04 16:59
Hier de "vader" van mlenstra.
ik heb de Altherma (EPRA12EAV3 metETVH12S18E V6) geïnstalleerd. Levertijd was een jaar, via Warmteservice. Een week bezig geweest om de installatie te doen. Wel met een uitbreiding van het CV systeem. Ik heb alleen radiatoren maar die waren ruim bemeten. De nieuwe radiatoren zijn ook aan de ruime kant.Het buitendeel op krachtstroom is zonder problemen aan te sluiten. Met een een werkschakelaar buiten. Het binnendeel is een ander verhaal. Totdat je tot de conclusie komt dat je de verkeerde backup verwarming hebt gekozen. Daikin geeft aan 3ph 50HZ 400V maar de 6V backupheater is 3x 230V(normaal in België)
Contact met Daikin en ze zeiden dat deze 6V alleen op 1 fase kan. Ik heb moet praten als Brugman om de man ervan te overtuigen dat het schema van Shaq prima zal werken. Uiteindelijk zei hij dat Daikin nooit zal adviseren om de relais om te draden. (Zie foto) Gisteren de boel opgestart en het werkt perfect.
De installatiehandleiding is prima maar is wel erg rommelig door alle opties.
Het fitwerk van koppelingen met teflontape zou je eigenlijk zoveel mogelijk moeten voorkomen. Misschien gaat het met teflondraad of vlas wel beter.
Het is nu zomer en heb alleen de warmtapwaterfunctie draaien ...dat werkt perfect. Over hoe het CVsysteem functioneert kom ik later terug.
Deze warmtepomp is een monoblock, dat wil zeggen dat al het koelgas in het buitendeel zit. Daar heb je dus geen omkijken naar. Anders had ik voor het koelgasgedeelte een installateur moeten inschakelenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf6DmkpYT4QyPNJ1NjqW3SRef1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJJ1hHuHLKxyqbEXis7eErR9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUPNwSV7atb5PbxQfvJQBmZJNXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsiJoMTMFbReUxLSu3y5JIYy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MartenLenstra op 03-07-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:52
Hoi, ik heb een ehvx08s23eav6 Daikin warmtepomp.
Ik had een B16 hoofdzekering en deze is door de monteur vervangen door een C16 zekering.
Dit omdat mijn 3-fasen groep eruit ging.
Deze gaat eruit indien de backupheather overdag gebruikt wordt, en de buitentemperatuur hoger is dan 25 graden.
Als ik de tankverwarming in de vroege ochtend uren plan, gaat het goed.
Legionella run in de vroege ochtend uren gaat ook goed, dan wordt de backup heather ook gebruikt.
Maw als de buitenunit maar mee werkt werkt het, heb hier nog geen verklaring voor.

De hoofdzekering vervangen B16 vervangen door een C16 zekering lijkt mij een goede stap alleen ik ben bang dat mijn unit aangesloten is conform het boek 400V krachtstroom. En omdat deze alleen geschikt is voor een 9KW unit, wordt in mijn geval teveel spanning op het element gezet. En zullen de elementen vroeg of laat stuk gaan hierdoor.

Heeft iemand de beschikking over een schets hoe de interne bedrading van de backup heater aangesloten is?
Dan kan ik zelf het een en ander controleren.
Bij Daikin zelf kom ik niet verder, en de installateur heeft het druk met andere activiteiten en is niet echt een Daikin kenner.

Wat in deze blog behandeld wordt is volgens mij precies het probleem waar ik mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
Dag, ik ben erachter hoe de *6v unit aangesloten moet worden in nederland.
Je sluit het aan conform de tekening model 6V3 in de manual. Hier gebruik je 1 fase van 230V.
In de meterkast zit F1B en is een kookgroep!! Dwz 2 groepen die met elkaar gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 22:12

DexterDee

I doubt, therefore I might be

mbouwmee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:20:
Dag, ik ben erachter hoe de *6v unit aangesloten moet worden in nederland.
Je sluit het aan conform de tekening model 6V3 in de manual. Hier gebruik je 1 fase van 230V.
In de meterkast zit F1B en is een kookgroep!! Dwz 2 groepen die met elkaar gekoppeld zijn.
@Sparky had dit al beschreven in het algemene Altherma topic met plaatjes:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alsnog ben ik erg geïnteresseerd om de binnenunit te "rewiren" naar een 3N~ 400V ster opstelling. Dan haal je wel het volledige potentieel van de backup heater mocht dat op een bepaald moment toch nodig zijn

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is denk ik wel een mooie methode om toe te passen. Maar kun je het ook toepassen door de elementen in ster te zetten en dan niet de nul te gebruiken.
Als je dit doet dan blijft er 230V op de elementen staan.
Als er 1 element stuk is/gaat dan staat er 400V op 2 in serie geschakelde elementen.

Bij deze een leuke site waarmee je je kennis wat kunt ophalen ;-)
https://elektrische-ketel.nl/e-weerstand/

[ Voor 3% gewijzigd door mbouwmee op 12-07-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
Zojuist heeft de installateur de Daikin aansluiting gewijzigd.
Nu is het aangesloten op 230V en er wordt 1 verwarmingselement van 2 KW gebruikt.
De andere 2 elementen worden niet gebruikt.
Dit is een oplossing waar Daikin Nederland achterstaat en goedkeurd.
Andere oplossingen kunnen technisch goed werken maar als er iets gebeurd dan ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaq_
mbouwmee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:22:
Zojuist heeft de installateur de Daikin aansluiting gewijzigd.
Nu is het aangesloten op 230V en er wordt 1 verwarmingselement van 2 KW gebruikt.
De andere 2 elementen worden niet gebruikt.
Dit is een oplossing waar Daikin Nederland achterstaat en goedkeurd.
Andere oplossingen kunnen technisch goed werken maar als er iets gebeurd dan ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
Tsja - zo kan het ook. Maar dan ben je 180 of 230 liter aan het verwarmen met hetzelfde vermogen als de waterkoker in je keuken voor 1 liter.

Valt me tegen van Daikin - ik kan ook geen model vinden dat 'af fabriek' geschikt is voor 3N400.
EDIT de 9W is wel geschikt voor 3N400. De 6V niet. Dus feitelijk hebben we het "verkeerde" besteld, ik kan dan wel snappen van Daikin dat ze deze positie innemen. Het is dus NIET mogelijk een 6kW backup heater te bestellen voor 3N400, die is er af fabriek alleen voor 3~230. Als je op 3N400 wil draaien zul je de 9kW moeten bestellen - of van driehoek naar ster ombedraden.

Hier nog niet aan de gang - eerst de benodigde leidingen door de kruipruimte - daar heb ik nog niet genoeg zin in :-)

[ Voor 21% gewijzigd door Shaq_ op 15-07-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaq_
mlenstra schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Heb jij ooit toevallig nog bevestiging gekregen van Daikin dat dit "OK" is volgens hen?
Nee, niet van Daikin zelf - wel van de reseller na veel vijven en zessen (climaled).

Maar mooi gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
Gisteren mijn eerste legionella run gehad, met de Daikin werkend op 1 element van 2KW.
Het duurt wat langer om de 60graden te bereiken maar het werkt wel.

Wat wel vreemd is is dat mijn verbruik zoals voorheen geen 2KWh is maar 8 KWh.
Buitentemperatuur was <25 graden. Je zag eerst dat de buitenunit actief was en dat daarna de BUH actief werd.
Tot nu toe weet ik niet waarom het verbruik 8KWh is. Iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-04 15:01

GJA

mbouwmee schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:48:
Gisteren mijn eerste legionella run gehad, met de Daikin werkend op 1 element van 2KW.
Het duurt wat langer om de 60graden te bereiken maar het werkt wel.

Wat wel vreemd is is dat mijn verbruik zoals voorheen geen 2KWh is maar 8 KWh.
Buitentemperatuur was <25 graden. Je zag eerst dat de buitenunit actief was en dat daarna de BUH actief werd.
Tot nu toe weet ik niet waarom het verbruik 8KWh is. Iemand anders wel?
Hoe meet je dat verbruik; haal je dat uit de Daikin of uit een P1 meter?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
GJA schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Hoe meet je dat verbruik; haal je dat uit de Daikin of uit een P1 meter?
Dat haal ik uit de Daikin, ik lees de gegevens in met HA.
https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
Op welk vermogen staat de backupheater ingesteld? De Altherma kan namelijk niet het daadwerkelijke vermogen meten, maar zal een schatting doen op basis van de tijd dat de elementen ingeschakeld zijn icm het opgegeven vermogen. Staat dit vermogen hoger dan er daadwerkelijk aanwezig is, dan zal het verbruik hoger uitkomen dan in werkelijkheid het geval is.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
_Ernst_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Op welk vermogen staat de backupheater ingesteld? De Altherma kan namelijk niet het daadwerkelijke vermogen meten, maar zal een schatting doen op basis van de tijd dat de elementen ingeschakeld zijn icm het opgegeven vermogen. Staat dit vermogen hoger dan er daadwerkelijk aanwezig is, dan zal het verbruik hoger uitkomen dan in werkelijkheid het geval is.
De installateur heeft mwb de configuratie niets veranderd. BUH stap 1 en stap 2 zijn nog actief en staan nog op de standaard waarden.
Hij wilde nog niet teveel veranderen en wilde even afwachten hoe het gedrag gewijzigd is nadat er nu alleen gebruikt wordt gemaakt van 1 element van 2Kw.
Wat jij aangeeft klink wel erg logisch, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
Ik heb de 6V backup heater nu een paar weken draaien. 3 thermo-elementen van 2 kw ieder aan 1 fase, Zie schema Shaq. Ik hou het verbruik bij met een P1 uitlezing van de slimme meter. Bij mij warmt hij op tussen 7 en 8 uur naar 55 graden. hysterese staat op 10 gr. gemiddeld verbruik 1,1 kw.
Desinfectie vrijdag om 2 uur naar 60 gr. Dan slaat hij de opwarmronde van 7 uur natuurlijk over. Dan is het verbruik 2 kwh. Door in de nacht te op te warmen kan ik meten zonder hinder van ander gebruik. Mijn huis verbruikt standby 160 watt.
De boiler koelt per dag ongeveer 7 à 8 graden af. Opwarmen van 180 liter water kost volgens natuurkunde 0,25 kwh per graad en de Daikin doet dit dus met 1,1 / 8 = 0,14 kwh
Ik douche meestal om 8 uur ongeveer 10 minuten. Ik ben er nog niet achter of hij bijverwarmd tijdens het gebruik maar na het douchen staat de meter gewoon op 55 gr.
Binnenkort ga ik de opwarmtijden verzetten naar ergens rond 13 uur want dan heb ik veel opbrengst van de zonnepanelen.
Alles bij een buitentemperatuur van boven de 20 graden, dus geen ruimteverwarming.
Trouwens, Daikin heeft in hun datahub nog steeds staan dat de 6V backup heater geschikt is voor 400V krachtstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEJCG5mBqfe8Tgyw1bOEcfhDZ5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ofOqZFZS8FYiqfKn01ocHDoV.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door MartenLenstra op 29-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
Nog een kleine aanvulling. Ik heb gemerkt dat als de boiler gaat opwarmen begint hij met 1 element van de backup heater. Kennelijk om de het warmtepomp proces op gang te brengen. Aan het begin zie je een verbruik van 2 kw maar na een minuut ofzo gaat het verbruik terug naar 1 kw.....keurig verdeeld over 3 fases.
Ik heb ook bijgehouden hoeveel de boiler afkoelt als je hem een poos niet aan hebt staan...vakantiestand.
Iedere 5 uur 1 graad naar beneden. Natuurlijk veranderd dat als de ruimte waar de boiler staat naar 10 graden gaat. Bij mij staat hij in een werkplaats die vorstvrij moet blijven. Ik ga hem nog verder inbouwen want in die werkplaats komt veel slijpstof e.d. Dat lijkt me niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
Inmiddels is het winter en de eerste koude periode hebben we voor Sinterklaas al gehad. Ik heb de Altherma ingesteld op weersafhankelijk. De stooklijn ingesteld watertemp van 65 gr bij -2 gr en 35 gr bij + 10 gr.
Zodra het begint te vriezen gaan de drie 2kw thermo-elementen flink meedoen. Dan loopt het dagverbruik behoorlijk op. Met die stooklijn ben ik nog aan het experimenteren.
Ik had geklepper in de installatie. Dit was door het hele huis te horen. Dit bleek een verkeerd om aangesloten radiator. Deze heb ik tijdelijk buiten gebruik gesteld. Later weer geklepper maar nu anders. Eerst gedacht lucht in het systeem. Ik heb een omloopklep in het systeem, was bij het binnendeel meegeleverd. Bij de installatie verder niet ingesteld. Het geklepper stopte als ik een grote radiator iets verder open zette. Toen ik weer het geklepper hoorde heb ik aan de omloopklep gevoeld en dan voelde je hem trillen. De klep dichter gedraaid. Probleem opgelost. Later in alle ongebruikte ruimtes de radiatoren op vorstvrij gezet. Toen begon het weer. De omloopklep nog verder dicht gedraaid. Bij mij blijven de radiatoren die in de kamer met de kamerthermostaat zitten altijd volledig open staan (geen thermostaatknoppen). Angst voor "kortsluiting" heb ik dus niet.
Daikin geeft voor mijn installatie een verbruik van rond de 6000 kwh per jaar op.(ruimteverwarming) Dat zou best wel eens kunnen kloppen. Met het normale gebruik mee verwacht ik zo rond de 7500 kwh jaarverbruik. Dit is ook ongeveer de opbrengst van de zonnepanelen.
De gasleiding is door Enexis verwijderd. Ze hebben de kunststof buis naar mijn aansluiting uit de grond getrokken.
Zodra de winter voorbij is zal ik hier het werkelijk verbruik doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:17
MartenLenstra schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:04:
Inmiddels is het winter en de eerste koude periode hebben we voor Sinterklaas al gehad. Ik heb de Altherma ingesteld op weersafhankelijk. De stooklijn ingesteld watertemp van 65 gr bij -2 gr en 35 gr bij + 10 gr.
Zodra het begint te vriezen gaan de drie 2kw thermo-elementen flink meedoen. Dan loopt het dagverbruik behoorlijk op. Met die stooklijn ben ik nog aan het experimenteren.
Ik had geklepper in de installatie. Dit was door het hele huis te horen. Dit bleek een verkeerd om aangesloten radiator. Deze heb ik tijdelijk buiten gebruik gesteld. Later weer geklepper maar nu anders. Eerst gedacht lucht in het systeem. Ik heb een omloopklep in het systeem, was bij het binnendeel meegeleverd. Bij de installatie verder niet ingesteld. Het geklepper stopte als ik een grote radiator iets verder open zette. Toen ik weer het geklepper hoorde heb ik aan de omloopklep gevoeld en dan voelde je hem trillen. De klep dichter gedraaid. Probleem opgelost. Later in alle ongebruikte ruimtes de radiatoren op vorstvrij gezet. Toen begon het weer. De omloopklep nog verder dicht gedraaid. Bij mij blijven de radiatoren die in de kamer met de kamerthermostaat zitten altijd volledig open staan (geen thermostaatknoppen). Angst voor "kortsluiting" heb ik dus niet.
Daikin geeft voor mijn installatie een verbruik van rond de 6000 kwh per jaar op.(ruimteverwarming) Dat zou best wel eens kunnen kloppen. Met het normale gebruik mee verwacht ik zo rond de 7500 kwh jaarverbruik. Dit is ook ongeveer de opbrengst van de zonnepanelen.
De gasleiding is door Enexis verwijderd. Ze hebben de kunststof buis naar mijn aansluiting uit de grond getrokken.
Zodra de winter voorbij is zal ik hier het werkelijk verbruik doorgeven.
Zonder op details in te gaan.
De back up elementen gaan aan wegens het feit dat je een hele hoge temperatuur vraagt.
Meestal gebruiken we de volgende stooklijn -10/35 graden en 15/25. En bij radiatoren: -10/45 en 15/25.
Het verbruik voor mijn installatie (200 m^2) is ongeveer 3000 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
Bedankt Kokpol voor de tip. Ik heb de stooklijn nu ingesteld op -10/55 en 15/35. Daar bovenop heb ik het dagprogramma uitgezet en de thermostaat staat nu ingesteld op 18,5 graden continu. De warmtepomp hoeft nu geen tussensprintjes meer te doen.
Het is wel even wennen. Ik heb mijn hele leven de CV s'avonds laag gezet voor de zuinigheid maar dat heeft met een warmtepomp niet zo veel zin.
Alleen ligt de buitentemperatuur nu zo rond de 8 graden. Verbruik bij deze buitentemperatuur ligt rond de 17 kwh per dag....inclusief mijn normale verbruik.
Ik heb 24 zonnepanelen en dat levert ongeveer 7000 kwh per jaar op. Het zou mooi zijn als mijn verbruik daar onder blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
Zoals beloofd een update over de Altherma.
Ik heb de stooklijn nu op -7/45 en 10/30 staan. Thermostaat op 18,5 continu.
Met deze watertemperatuur houdt de installatie mijn huis prima op de ingestelde waarde. Komt de buitentemp boven de 10 graden dan schommelt de binnenwaarde van 18 tot 19,5 gr. Is het kouder dan staat hij constant op 18,5.
Gisteren was de koudste dag van deze winter. Verbruik 70,5 kwh waarvan 13 kwh door de zon is opgewekt. Dit is zeker 10 kwh minder dan 1 december 2023 terwijl het toen minder koud was.
Door de lagere watertemperatuur springen de 2 kw thermo-elementen veel minder bij.
Nu alle rammeltjes en rare geluiden (zie eerdere berichten) weg zijn staat de installatie rustig zijn werk te doen. Geen bevriezingsverschijnselen bij de monoblock-buitenunit. Zo nu en dan draait hij omgekeerd en wordt buiten alles ontdooid, met behulp van het warme installatiewater.
Mijn prognose voor dit jaar is nog steeds ± 7500 kwh verbruik en ± 7500 kwh zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
Mooi om te horen dat hij nu goed lijkt te draaien!

Hier draait hij ook als een terelier, maar dan wel een nieuwe installatie in een nieuw huis inmiddels :D

Een klein half jaar geleden verhuisd naar een nieuwe (volledig te renoveren) jaren '30 woning, en het nu andersom aangepakt en maar meteen begonnen met de aanschaf van een warmtepomp :P

Omdat ik erg tevreden was met de Altherma in het vorige huis, meteen weer eenzelfde type aangeschaft, maar dan een 6kW variant (groter huis en 2 onder 1 kap) en een iets grotere boiler (200liter, nu genoeg ruimte voor). De opstelling is er nu vanwege meer ruimte een stuk eenvoudiger op geworden. De binnenunit + boiler hebben een mooie plek in de kelder gekregen. De buitenunit staat naast het huis in een grindbak op 2 bigfoots en leidingwerk loopt via een 75mm pvc buis onder de woonkamervloer door naar de kelder.

In november ben ik begonnen met de installatie, en 3 weken geleden heb ik hem koelzijdig aan laten sluiten en in bedrijf laten stellen. Hij zit nu aangesloten op de bestaande CV installatie met (erg) oude radiatoren met het idee om in ieder geval tijdelijk wat basisverwarming te hebben (gasketel meteen eruit gegooid toen ik er in trok, gasaansluiting is een paar maanden geleden verwijderd :p).

Werkt zoals verwacht: ik krijg het huis er uiteraard niet mee op 20 graden nu, maar mijn tijdelijke leefruimtes (keuken en bijgebouw met badkamer en slaapkamer) kan ik er met de huidige temperaturen mee op 14-15 graden stoken, de rest van het huis op een graad of 8-10. Het leefgedeelte stook ik bij met een elektrisch kacheltje.

Stooklijn staat vrij hoog (-15 / 50 en 13 / 25), nu 37 graden aanvoer bij 0 graden buitentemperatuur. Daarmee pompt hij nu vrijwel continu 5-6 kW het huis in met een cop van 3-4. Een stuk voordeliger dan elektrische kacheltjes :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgv_eAF2wUMPhjM-HH8GPAUmGOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP2KNgsykW4qgHqhmCB45fpY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4GY0-_VzuurOdUTw3BzcYjkWRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgR6tDFptlFSRfFbnimY6L4W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsCREpwAblk_YWuHXfH0jZMXAcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6x1CXrL0vuM7OuOXL0dpz27t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qn7Z9bsV81xhKMz42KZR0EF-iro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwZO143a49K4rz87vxYy07Np.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfqOWQ-LDSBL51HIWeBoqbHjjAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNBXvdDIZ6QyYhmaN4py5K68.jpg?f=fotoalbum_large

De vloerverwarmingsverdeler is nog niet in gebruik, wel zit de nieuwe vloerverwarming van de woonkamer er al op aangesloten, maar het duurt nog een paar weken voordat ik die in bedrijf kan nemen.

Nu nog op zoek naar een nette duurzame oplossing om de koelleiding bij de buitenunit af te werken. Nu simpelweg ingetaped, maar als dat loslaat of lekt dan loopt er regenwater de mantelbuis in richting mijn kelder, dat wil ik graag voorkomen :P Zit te denken aan een zinken regenpijp oid.

En als ik over een tijdje zeker weet dat alles lekvrij is nog de leidingen richting het boilervat isoleren.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Nu nog op zoek naar een nette duurzame oplossing om de koelleiding bij de buitenunit af te werken. Nu simpelweg ingetaped, maar als dat loslaat of lekt dan loopt er regenwater de mantelbuis in richting mijn kelder, dat wil ik graag voorkomen :P Zit te denken aan een zinken regenpijp oid.
Je had wellicht de pvc buis iets verder naar boven moeten afzagen ipv zo dicht bij de grond. Dan met een 180 graden bochtje de opening naar beneden laten uitkomen. Dan kon er geen water in stromen. Voor de rest: erg netjes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Topicstarter
Dat had ik eigenlijk willen doen, maar ik denk dat onmogelijk is om de 5/8” koelleiding er vervolgens zonder knikken doorheen te krijgen?

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
_Ernst_ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:00:
Dat had ik eigenlijk willen doen, maar ik denk dat onmogelijk is om de 5/8” koelleiding er vervolgens zonder knikken doorheen te krijgen?
Ik meen dat ze dat bij mij wel hebben gedaan. Ik woon gelijkvloers, begane grond, geen bovenverdieping. Warmtepomp staat in voormalige cv kast. Leidingen gaan recht naar boven door voormalige rookgasdoorvoer waar zo'n bochtje bovenaan is gezet.

Voor nu zou je kunnen overwegen een 75mm einddop doormidden te zagen. Met een aftekenhulp/duplicator die ze bij cv leidingen, hoeken e.d. voor het uitzagen van laminaat gebruiken, de vorm van de leidingen vastleggen en per helft van de pvc dop aftekenen/uitzagen. Laag kit aan de onderkant erop en dan plaatsen. Evt. het kiertje van beide helften van de dop van de bovenkant ook nog wat kit er op. (En goed tussen de leidingen genoeg kit, boven en/of onder de dop om het af te dichten). Je zou eerst ook wat pur in de buis kunnen spuiten met wat kit erboven op als het uitgehard is en daarna die dop zoals hierboven omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 22:12

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Kan wel, je hebt interne leidingbuigers van kunststof. Die doe je eerst in de leiding en dan kun je ze zonder risico in relatief krappe bochten buigen.

Ik vind het overigens knap dat je gele grind zo mooi grijs gekleurd is over tijd :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:11

Coffee

Coffee

Dank voor de voorbeeldfoto's van je de onderbouw voor je buitenunit, @_Ernst_ ! Ik heb deze topic vandaag gevonden omdat ik dit weekend iets vergelijkbaars moet regelen. Ik laat het wel gewoon installeren, maar ga zelf voorzien in de ondergrond voor de buitenunit.

De units zijn van de week geleverd (installateur kon ze gewoon in vier weken plaatsen! 😁)! Achteraf zijn die buitenunits toch groter dan ik voor ogen had. Dus komt deze verder van het huis en niet op een andere ondergrond dan ik eerst had voorzien. Begin volgende week maken ze de installatie af, dus dit weekend moet dat geregeld zijn.

In plaats van worteldoek willen we gebruik maken van een 1,2m bij 0,8m honingraatmat voor kiezelstenen. Is wat steviger, maar voorkomt ook dat de flora er doorheen groeit. Daaromheen dan vergelijkbare opsluitbanden.

Mijn installateur regelt een mantelbuis, maar dacht aan 110mm. Ik vond zelf 75mm eigenlijk wel voldoende (lijkt te passen namelijk). Hoe werken die 75mm buizen bij jou nu?

[ Voor 3% gewijzigd door Coffee op 25-01-2024 20:32 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
Wat opvalt is dat zodra de buitentemperatuur boven de 7 graden komt de kamertemperatuur meer varieert dan bij lagere buitentemperaturen. Dit voorkomt natuurlijk erg veel aan- en afslaan (pendelen). Ik heb ook eens staan kijken wat er gebeurt met de buitenunit als het vriest. Je ziet hem langzaam vol met rijp komen. Hij gaat dan op een gegeven moment omgekeerd werken en dan gebruikt hij het systeemwater om de buitenunit op te warmen Wat daarbij opvalt is hoeveel condenswater uit de uitloop klatert.
De regenpijp zit vlakbij en daar ga ik wel opvangtrechter voor maken. Als het dan heel erg vriest loopt het gewoon over de dichtgevroren trechter heen de tuin in. Als het klaar is laat ik dat nog wel zien.
Als de winter zo blijft wek ik met gemak alle benodigde elektriciteit op met de 24 panelen. Eneco heeft mijn maandtermijn op 0 euro gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenLenstra
Vandaag is het een jaar geleden dat ik de Daikin Altherma in gebruik heb genomen. De afgelopen winter was niet de strengste winter natuurlijk maar ik kan wel de conclusie trekken dat het verbruik enorm meevalt. Zeker nadat ik een constante kamertemperatuur van 19,5 gr. had ingesteld.
Ik heb geen aparte meter voor de warmtepomp

24 zonnepanelen 7958 kwh
Zonne-energie via de meter 5709 kwh
Direct verbruikt buiten de meter 1349 kwh

Verbruik volgens de meter 4507 kwh
totaal verbruik 5856 kwh

De WP verbruikte volgens Onecta App 3807 kwh
Verbruik koken verlichting e.d.2049 kwh
Teveel opgewekte zonne-energie1202 kwh

Voor de warmtepomp gebruikte ik ook zo rond de 2000 kwh per jaar dus de interne softwarematige gebruiksmeting van de Altherma lijkt aardig te kloppen.

Zelfs als de salderingsregeling wordt afgeschaft zal mijn maandbedrag zeker niet boven de 80 euro komen.
Volgend jaar gaat de thermostaat een graadje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45

Japie.G

Colour Classic

mlenstra schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:25:
Update: mijn vader heeft de backupheater conform de diagrammen hierboven “ombedraad”, en dit werkt perfect. Tijdens configureren moet je 3 fase 230V kiezen, ook al staan de heaters eigenlijk op 3 * 400V. De aansturing “merkt” daar niets van. 400V is bij zijn unit geen selecteerbare optie.
Zeer waardevolle informatie in dit topic, vandaar toch een kick. Maar als je rewired volgens het schema van @Shaq_ dan heb je toch ook 3x 230v? Je zegt dat ze eigenlijk op 400v staan, maar dat lijkt me niet correct? Of mis ik iets?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
In Nederland hebben we 3 x 400V krachtstroom en daar staat dus 400V tussen de fases en 230V tussen NUL en de fase. In België hebben ze 3 x 230 V krachtstroom. Daar staat 230 V tussen de fases en zo waren de thermo-elementen dus ook aangesloten, tussen twee fases. Ik heb de schakeling zo gemaakt dat de thermo-elementen tussen de nul en een fase aangesloten worden. Mijn zoon bedoelt dat de besturingselektronica hier niets van merkt want de verschillende relais worden nog precies op dezelfde manier aangestuurd.
Ik heb de bijdrage van Shaq indertijd aan diverse elektrotechneuten laten zien en die zeiden dat daar geen speld tussen te krijgen is, dat moet werken...en dat doet het dus. Bij mij werkt de Altherma al anderhalf jaar naar behoren. Lees mijn andere bijdrages aan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MartenLenstra schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:23:
In Nederland hebben we 3 x 400V krachtstroom en daar staat dus 400V tussen de fases en 230V tussen NUL en de fase. In België hebben ze 3 x 230 V krachtstroom. Daar staat 230 V tussen de fases en zo waren de thermo-elementen dus ook aangesloten, tussen twee fases. Ik heb de schakeling zo gemaakt dat de thermo-elementen tussen de nul en een fase aangesloten worden. Mijn zoon bedoelt dat de besturingselektronica hier niets van merkt want de verschillende relais worden nog precies op dezelfde manier aangestuurd.
Ik heb de bijdrage van Shaq indertijd aan diverse elektrotechneuten laten zien en die zeiden dat daar geen speld tussen te krijgen is, dat moet werken...en dat doet het dus. Bij mij werkt de Altherma al anderhalf jaar naar behoren. Lees mijn andere bijdrages aan dit topic.
Duidelijk en correct. Echter als je de boel rewired zoals in de schema’s en zoals u correct heeft gedaan dan heb je dus feitelijk een 3fase 230v verdeling gemaakt. Het lijkt me dan ook correct om in de settings aan te geven dat het een 3f 230v setup betreft. Oftewel 3x 1f 230v waarbij elk element op een andere fase draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

De unit even open gemaakt voor een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30jdgmsWp8ZhJuSnxpzPbXF0wq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wksP4XgN9GEeZDCI5dnd6tn.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik aan de studie over hoe te rewiren zonder fouten. Ik denk dat ik er wel uit ben aan de hand van de info uit dit topic, maar heeft iemand een daadwerkelijke foto van na het rewiren van de 6v vloerstaande unit? Dat zou me helpen in de bevestiging! Dank alvast!

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 09-12-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenLenstra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf6DmkpYT4QyPNJ1NjqW3SRef1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJJ1hHuHLKxyqbEXis7eErR9.jpg?f=fotoalbum_large

Zo op het eerste gezicht ziet het er hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dat klopt. 5/8” uit de hand met binnenveer kun je ook vergeten.
Ik heb dit issue ook vaak. Waarbij ik later denk, had ik m maar hoger gezet.
Want als je bigfoot verhoogblokken gebruikt heb je 15cm extra. Dus ook voor de mantelbuis.

Wat je kunt doen is afpurren en dan met rubberseal helemaal waterdicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dank voor de info in dit topic. Heb het een heel ietsiepietsie anders gedaan, maar het werkt uitstekend! 6kw BUH mooi over de 3 fases verdeeld. Heb er een (saai) bijna integraal filmpje van gemaakt. Wellicht voor iemand in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenLenstra
Ik heb gemerkt dat de Daikin erg gevoelig is voor een heel erg korte (millisecondes) stroomonderbreking. Op een of ander manier sluit de elektronica dan niet goed af en raakt in de war bij het opnieuw opstarten. Bij mij doet alles het dan nog behalve de circulatiepomp. Dan loopt de systeemwatertemperatuur op tot 45 graden en de kamer koelt af. Er is ook geen foutcode, geen rood licht op de binnenthermostaat. Een harde reset, stroom afkoppelen en 30 seconden wachten en weer aankoppelen, werkt goed. Volgens Daikin ligt het aan mijn installatie en inderdaad, gaven ze toe, de elektronica van de Altherma kan niet tegen een heel korte stroomonderbreking.
Dit alles maakt het systeem behoorlijk onbetrouwbaar.
Hebben jullie hier ook last van?

[ Voor 7% gewijzigd door MartenLenstra op 12-03-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dank voor dit topic! Ik had in eerste instantie gepost in het elektra voor huisinstallaties topic.

Ik was ook verontwaardigd door wat ik aantrof in de handleiding. En al helemaal verontwaardigd toen ik de binnen unit open maakte. Ik trof exact aan wat in de TS te zien is op de foto. 3 Siemens relais die precies zo zijn gepositioneerd, met alle witte draden die ergens verdwijnen. En de draden uit de 5 aderige kabel die in een van de relais komen en daar vanuit komen dan weer 2 draden die onder 1 klem zitten.

Uiteindelijk zit dezelfde kabel als in de TS er bij mij aan en lijk je soort van 2 schema's te kunnen volgen: Een 6V of een 6T schema.

Er komt dus een 5 aderige kabel uit de binnen unit en die dien ik aan te sluiten op mijn meterkast. Voor zover ik begrijp kan ik 2 aparte groepen in mijn meterkast daarvoor inregelen. Die groepen hoeven dan niets met elkaar te maken te hebben.

Dat kunnen 2x 3g2,5 kabel zijn die de werkschakelaar binnen komen en dan is de uitgaande kabel van de werkschakelaar de kabel die uit de Daikin binnenunit komt:
- In: Fase + nul van groep #1 (B16 1F)
- In: Fase + nul van groep #2 (B16 1F)
- In: 2x aarde (uit 2 verschillende kabels)
- Uit: Bruin + blauw - aangesloten op groep 1
- Uit: Zwart + grijs (blauw gesleeved) - aangesloten op groep 2
- Uit: Aarde (aangesloten op aarde van groep #1 & #2)

Hebben jullie dit ook zo aangesloten? In de handleiding staat namelijk ook nadrukkelijk dat de backup heater een speciale groep MOET hebben.

Of hebben jullie dit anders gedaan?

En ik kan ook niet helemaal vinden hoe de buiten unit nu aangesloten moet worden. De handleiding lijkt te zeggen dat er een 4 aderige kabel naar de buiten unit moet, maar ergens anders lijk ik weer te begrijpen dat de buiten unit in de meterkast aangesloten moet worden. Heel gek zo.
Daarnaast moet er nog een extra kabel van de binnen unit naar de buiten unit voor communicatie / stuurstroom volgens mij.

- geen sww
- ERGA08EAV3H7
- EHBX08EF6V

Buiten unit kan fase + nul + aarde op aangesloten worden. Moeten deze vanuit de binnen unit komen, of moeten deze rechtstreeks vanuit de meterkast komen?

Op de buiten unit kunnen ook nog 3 extra contacten aangesloten worden. Die moeten vast vanuit de binnen unit komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tanuki op 16-03-2025 18:06 ]

Gasloos sinds juli 2024. PV Growatt MOD5000TL3-XH + 13x Jinko 440Wp, WPB Atlantic Explorer v4 270LC, L/L WP Mitsubishi SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUoaeK7mjTAtCLwH4vQJF0F9cME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGYf4X9VmyhmiYaDyNjxtEjX.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de binnenunit, de elektra afdeling. Volgens mij 1:1 hetzelfde met de foto in de topic start.

Gasloos sinds juli 2024. PV Growatt MOD5000TL3-XH + 13x Jinko 440Wp, WPB Atlantic Explorer v4 270LC, L/L WP Mitsubishi SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: (Ook in Altherma 3 topic: Tanuki in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen")

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W15WDf0EVPDdD6v_k479rdZ1Fik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVc5FkQMgOSf6z2n5AcKIRcl.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RS66cvxUoY6uA2cgIHdGM_C-eI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpAMKQgDXqi4a6IHdLiTzVLy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ziet u? Een buitenunit die is aangesloten op de binnenunit (kabel linksboven). Dit is enkel de voeding vanuit de buitenunit naar de binnenunit + een stuurstroomdraad. Die stuurstroomdraad omvat de communicatie tussen buiten en binnenunit.

Dan linksonder de beruchte zwarte kabel die de unit binnen komt. Deze is aangesloten op een B16 aardlekautomaat in de groepenkast.

Dan was het natuurlijk nog nodig om de draden om te catten: De draden zaten oorspronkelijk als 2 groepen aangesloten. Helemaal niet zo handig. + een backup heater die je effectief nooit kunt gebruiken. Misschien een backup-backup? Easy omcatten als een andere stuk is?
Nu heb ik ze iig omgecat naar 3 fase, dankzij de video van @Japie.G : YouTube: Daikin Altherma 3 R BUH rewiring voor aansluiting op Nederlandse 3fa...
Ik heb hetzelfde aangehouden: 1e relais schakelen = 1 heater, 2e relais schakelen = 3 heaters in totaal.

Het duurde bij mij iig even totdat de zaken die in de handleiding stonden landden, het is best onduidelijk omschreven allemaal.

Ook nog even mogen kijken bij @MrFish , die weer een iets andere setup had, en de 2 extra BUHs niet heeft aangesloten. In de praktijk zullen ze wellicht ook niet nodig zijn. Maar wie weet. :)

Pagina: 1