Zorg dat je wat speling hebt qua lengte koelleiding, want dat is het enige wat je niet zelf kan doen als de unit eenmaal staat.
Ik heb een soort gelijke situatie met mijn warmtepomp.GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Ik ben eigenlijk een beetje lost. Heb je video gezien en veel gelezen. Maar ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik de bigfoot opstelbalken kan gebruiken. Ze komen hier zaterdag de airco installeren en ik ben zelf niet technisch dus dacht als ik nou direct wat maatregelen kan treffen om resonatie te beperken is dat mooi meegenomen. Maar gelijktijdig wil ik de installateurs niet te veel in de weg zitten, daarom lijkt direct een heel H-frame bouwen mij een te grote uitdaging...
Daarom ben ik nu tot het volgende gekomen:Maar dan mis ik dus nog de demper/veer?
- Rubberen tegel
- Betonband/tegel
- Bigfoot
Moet zeggen dat ik door de vele informatie in dit topic ook een beetje de weg kwijt ben.
Maar heb het toch anders gedaan dan jij :
ik heb:
- Trilmatjes: https://www.mijnklimaatshop.nl/wagner-rubber-anti-trilmatje-met-extra-foamlaag-10.html
- Daar bovenop betontegels
- Daar dan bovenop de bigfoots
- Overdwars op de bigfoot een betontegel om te voorkomen dat de airco bij een storm om kan vallen
- Tussen de big foots en de airco Soleco trillingsdempers: https://www.mijnklimaatshop.nl/soleco-trillingsdemperset-groenblauw-30-55kg-m8.html
- Rubberen (speel) tegels 60 x 60 (4x)
- Betontegels (ik heb een opsluitband genomen dus heb er twee)
- Massieve opstelbalken (https://www.mijnklimaatshop.nl/massieve-recycled-opstellingsbalk-90x15x15cm.html) --> let dus op dat dit dikke zijn - die die standaard dunne dingen (5cm dik) want die gaan doorbuigen .
- AM-veren die bij het gewicht van je airco - je zult twee verschillende gewichtsklassen nodig hebben waarschijnlijk (AM-15 M veervoet 15kg M8 - Mijnklimaatshop.nl)
Ziet er uit als een haalbare opstellinggreg-a schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:01:
[...]
Ik heb een soort gelijke situatie met mijn warmtepomp.
Maar heb het toch anders gedaan dan jij :
[...]
ik heb:Vergeet die soleco dingen, zeker als je op het dak gaat. Die soleco zou ik alleen maar doen als je niet anders kan (bijv als je muurbeugels hebt). Ik zal even kijken of ik iets van een foto kan vinden. Bij mij werkte het perfect. Montage op een (oud) houten dak. In de koude winterdagen ging dit ook prima. Je hoort niets - zelfs niet direct er onder
- Rubberen (speel) tegels 60 x 60 (4x)
- Betontegels (ik heb een opsluitband genomen dus heb er twee)
- Massieve opstelbalken (https://www.mijnklimaatshop.nl/massieve-recycled-opstellingsbalk-90x15x15cm.html) --> let dus op dat dit dikke zijn - die die standaard dunne dingen (5cm dik) want die gaan doorbuigen .
- AM-veren die bij het gewicht van je airco - je zult twee verschillende gewichtsklassen nodig hebben waarschijnlijk (AM-15 M veervoet 15kg M8 - Mijnklimaatshop.nl)
heb je dan ook nog flexibele koelleidingen? Ivm de veren.
Wat voor warmtepomp komt er? Monoblock? Of een split unit? Merkt? Type?GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Ziet er uit als een haalbare opstelling![]()
L/L mitshibushi src50zs-w 5kwtcw82 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:12:
[...]
Wat voor warmtepomp komt er? Monoblock? Of een split unit? Merkt? Type?
Ah helder. Een split unit met dunne (maar meestal) starre leidingen.
GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Ziet er uit als een haalbare opstelling![]()
Zie deze foto. Dit was kort na het plaatsen van de grote balken. Daarvoor was het met big foots en die soleco dingen op advies van de installateur. Op de foto zie ik dat er nog wat rest stukken rubber liggen - die horen er uiteraard niet bij.Geen flex leidingen. Het heeft al flink gewaaid sinds februari. De unit beweegt maar beperkt. Dus daar maak ik me geen zorgen over. Ze staan niet kei straks - zit nog wat ruimte in
Best @GlitchBug ik zou het maar doen zoals @greg-a zegt.
Mocht je toch last hebben dan weet je waar je kan slapen ..bij @greg-a .
@greg-a Heeft iets wat bij hem toevallig werkt.. N1
-Veren direct onder WP zonder extra gewicht en geen H. dus bij wind komt er meer beweging en krachten op de aangesloten leidingen.
-"Massieve recycled opstellingsbalk" blijven heel lang in leven. .maar wat is de statische druk dus buigen vanzelf door na jaren.
@GlitchBug je wilt de meest simpele oplossing en zonder "moeite" dus laat hen gewoon op die bigfoots monteren.( boven op de omgekeerde terras tegels !!).
Daarna zie je het resultaat wel.
Mocht je toch last hebben dan weet je waar je kan slapen ..bij @greg-a .
@greg-a Heeft iets wat bij hem toevallig werkt.. N1
-Veren direct onder WP zonder extra gewicht en geen H. dus bij wind komt er meer beweging en krachten op de aangesloten leidingen.
-"Massieve recycled opstellingsbalk" blijven heel lang in leven. .maar wat is de statische druk dus buigen vanzelf door na jaren.
@GlitchBug je wilt de meest simpele oplossing en zonder "moeite" dus laat hen gewoon op die bigfoots monteren.( boven op de omgekeerde terras tegels !!).
Daarna zie je het resultaat wel.
HoiIk heb deze airco staan op een aanbouw deels hout met pir platen.. het is een 3,5 kw aux. Zodra deze harder gaat dan low met koelen of verwarmen begint het gebrom, zoals je ziet staat hij op de recycle balken! Ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kan? Aan de muur hangen of iets verhogen met demping? Weet niet of ik het zelf durf omdat er niet zoveel leiding “over” is en bang dat het onder spanning komt
De vraag is welk geluid hoor je en waar.Vegetto schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:50:
[Afbeelding] Hoi
Ik heb deze airco staan op een aanbouw deels hout met pir platen.. het is een 3,5 kw aux. Zodra deze harder gaat dan low met koelen of verwarmen begint het gebrom, zoals je ziet staat hij op de recycle balken! Ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kan? Aan de muur hangen of iets verhogen met demping? Weet niet of ik het zelf durf omdat er niet zoveel leiding “over” is en bang dat het onder spanning komt
Je licht koepel kan een van de zwaken plekken zijn.
Maar er was iemand die ook dicht bij een licht koepel had en de Wp op een H frame zetten en daar mee er blij was.
Bij jou zal een der armen van het H frame aan de ander kant van de licht koepel terecht komen maar is niet erg.
Voor de leidingen heb je ruimte zat om de WP iets hoger te zetten, die bocht rechts boven op de foto is een mooi draai punt en geeft geen stress op je leidingen.
Een voorbeeld.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3RIFjh61zIueCKct5T4mbF0r.jpg?f=user_large)
Komt van https://gathering.tweaker...message/81508294#81508294
Er moet wel wat gewicht naast / aan de poten van de Wp gemonteerd worden !!! ( wat nog niet gebeurt is op deze foto ).
En rechts ervan aan de gevel? aan muurbeugels? alleen weet ik niet hoe ik dat dan met de leidingen moet doen?X21r schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:34:
[...]
De vraag is welk geluid hoor je en waar.
Je licht koepel kan een van de zwaken plekken zijn.
Maar er was iemand die ook dicht bij een licht koepel had en de Wp op een H frame zetten en daar mee er blij was.
Bij jou zal een der armen van het H frame aan de ander kant van de licht koepel terecht komen maar is niet erg.
Voor de leidingen heb je ruimte zat om de WP iets hoger te zetten, die bocht rechts boven op de foto is een mooi draai punt en geeft geen stress op je leidingen.
Een voorbeeld.
[Afbeelding]
Komt van https://gathering.tweaker...message/81508294#81508294
Er moet wel wat gewicht naast / aan de poten van de Wp gemonteerd worden !!! ( wat nog niet gebeurt is op deze foto ).
Kun je anders nog een overzicht foto maken zodat er meer van het dak zichtbaar is?Vegetto schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:50:
[Afbeelding] Hoi
Ik heb deze airco staan op een aanbouw deels hout met pir platen.. het is een 3,5 kw aux. Zodra deze harder gaat dan low met koelen of verwarmen begint het gebrom, zoals je ziet staat hij op de recycle balken! Ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kan? Aan de muur hangen of iets verhogen met demping? Weet niet of ik het zelf durf omdat er niet zoveel leiding “over” is en bang dat het onder spanning komt
smartsys schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Kun je anders nog een overzicht foto maken zodat er meer van het dak zichtbaar is?
:strip_exif()/f/image/Dp3nbWW4ZbELgnDlRGuLhaD5.jpg?f=fotoalbum_large)
Muur beugels kan.. zolang je behuizing maar niet gaat resoneren en de overlast veroorzaakt.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:14:
[...]
En rechts ervan aan de gevel? aan muurbeugels? alleen weet ik niet hoe ik dat dan met de leidingen moet doen?
kijk in.
YouTube: 7 Muur beugel Warmtepomp
Je ziet daar met aluminium U profiel een methode waarbij de maten zelf kan bepalen, en zo de Wp bij op bijna dezelfde positie kan laten staan /hangen.
/f/image/WZyZ30qSPQD0e7z2FiYdNNDL.png?f=fotoalbum_large)
Video's in begin van dit topic.
edit:
Foto's gezien H frame maken.
Als je bang bent voor de leidingen en de hoogte van de unit op een frame, een frame met een "goose neck" (in goed Nederlands) zorgt voor een warmtepomp op dezelfde hoogte.Vegetto schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:50:
[Afbeelding] Hoi
goose neck zoals die gebruikt wordt in trucks:
ik snap deze niet? moet ik dan zelf die leidingen gaan buigen? ik vind dat denk ik TE spannend hahatcw82 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]
Als je bang bent voor de leidingen en de hoogte van de unit op een frame, een frame met een "goose neck" (in goed Nederlands) zorgt voor een warmtepomp op dezelfde hoogte.
goose neck zoals die gebruikt wordt in trucks:
[Afbeelding]
Is je unit breder dan de ruimte tussen de lichtkoepel en de rand van je dak? Anders kan je daar een H-frame trachten te maken. Indien nodig, unit 90° draaien, maar dan moet je de blaasrichting alliëren met de windrichting (zodat hij niet z'n eigen uitgeblazen lucht weer opzuigt). Leidingen zijn wel lang genoeg, denk ik, zelfs te lang. Zorg wel dat ze niet knikken.
Nee, ik denk dat ik het niet goed uitleg.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:38:
[...]
ik snap deze niet? moet ik dan zelf die leidingen gaan buigen? ik vind dat denk ik TE spannend haha
Ik zal een tweetal tekeningen maken. Moment.
De pijl geeft de knik aan. Bij een "conventioneel" H frame zit die knik er niet in komt de WP dus omhoog. Door die knik verlaag je de positie van de wp. Door dit even uit te meten kan de wp op exact dezelfde hoogte blijven als dat hij nu staat en heb je geen gedoe met te korte of te lange leidingen.
:strip_exif()/f/image/kanVodB1UayY2vwcADyGd2z5.png?f=user_large)
Als de balk 1 lange lengte, zonder knik, zou zijn komt het geheel dus wat hoger uit:
[ Voor 54% gewijzigd door tcw82 op 25-06-2026 11:43 ]
Thnx ik snap hem, ik denk alleen dat ik hem niet kan draaien ivm wind, en zo de H opstelling wordt lastig met de lichtstraat.. is het een idee dat ik hem eerst op veren zet op de bestaande recycle balken? of de recycle balken vervangen voor tegels en daar de veren op?tcw82 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Nee, ik denk dat ik het niet goed uitleg.
De pijl geeft de knik aan. Bij een "conventioneel" H frame zit die knik er niet in komt de WP dus omhoog. Door die knik verlaag je de positie van de wp. Door dit even uit te meten kan de wp op exact dezelfde hoogte blijven als dat hij nu staat en heb je geen gedoe met te korte of te lange leidingen.
[Afbeelding]
Als de balk 1 lange lengte, zonder knik, zou zijn komt het geheel dus wat hoger uit:
[Afbeelding]
Alleen veren is eigenlijk niet nuttig. De massa van de unit verhogen en dan de veren is wel een optie. Mogelijk kan je dat vrij makkelijk doen door toch een tweetal kokers onder de unit door te leggen die links en recht een eind uitstekend de veren onder de koker in de bestaande of eventueel iets lagere voeten op het dak. Op de uitstekende einden kun je dan de extra massa (betontegels oid) leggen.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:46:
[...]
Thnx ik snap hem, ik denk alleen dat ik hem niet kan draaien ivm wind, en zo de H opstelling wordt lastig met de lichtstraat.. is het een idee dat ik hem eerst op veren zet op de bestaande recycle balken? of de recycle balken vervangen voor tegels en daar de veren op?
Tekening maken?
zou ik heel erg waarderen, ik ben er niet zo in thuis haha, weet ook niet zo goed waar ik die alu frames enzo vandaan kan halen, het is meer ik durf het wel aan maar dan moet ik niet teveel hoeven schuiven / stoeien met die leidingen want die zijn gok ik niet flexibeltcw82 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:49:
[...]
Alleen veren is eigenlijk niet nuttig. De massa van de unit verhogen en dan de veren is wel een optie. Mogelijk kan je dat vrij makkelijk doen door toch een tweetal kokers onder de unit door te leggen die links en recht een eind uitstekend de veren onder de koker in de bestaande of eventueel iets lagere voeten op het dak. Op de uitstekende einden kun je dan de extra massa (betontegels oid) leggen.
Tekening maken?
90 gradendraaien dan staat hij niet met zijn rug "tegen" de muur kans op niet correcte defrost is hoge,dus eigenlijk niet aanbevelen.roofburner schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:45:
Is je unit breder dan de ruimte tussen de lichtkoepel en de rand van je dak? Anders kan je daar een H-frame trachten te maken. Indien nodig, unit 90° draaien, maar dan moet je de blaasrichting alliëren met de windrichting (zodat hij niet z'n eigen uitgeblazen lucht weer opzuigt). Leidingen zijn wel lang genoeg, denk ik, zelfs te lang. Zorg wel dat ze niet knikken.
H frame kan netjes langs de licht koepel heen een poot word wat korter.
Wat @tcw82 bedoelt is zoals ik heb uitgevoerd .tcw82 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Nee, ik denk dat ik het niet goed uitleg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
heb je voor mij een link waar ik die alu / stalen dingen vandaan kan halen? en die knikjes hoe heb je dat gedaanX21r schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:52:
[...]
90 gradendraaien dan staat hij niet met zijn rug "tegen" de muur kans op niet correcte defrost is hoge,dus eigenlijk niet aanbevelen.
H frame kan netjes langs de licht koepel heen een poot word wat korter.
[ Voor 4% gewijzigd door Vegetto op 25-06-2026 14:03 ]
Bv aluminium op maat. nl kijk voor de dikte op de muurbeugel video.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:03:
[...]
heb je voor mij een link waar ik die alu / stalen dingen vandaan kan halen? en die knikjes hoe heb je dat gedaan
Mocht je ze lang maken > 1,5m dan iets breder nemen (1cm of meer) en iets dikker
De knik zijn 4 stukken a ~15 cm met de rug tegen de balk om te zakken/ stijgen ..U of L profiel met zeker 2 bouten per stuk boven en onder.. ander gaat de boel knikken.
Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen?Sharky2000 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:35:
Goedemorgen,
Naar aanleiding van mijn post van vorige week heb ik heel veel in dit draadje gesnuffeld. Conclusie is dat er een H-frame moet komen omdat de huidige setup niet goed is.
Ik heb helaas geen lasapparaat, maar los daarvan zal mijn H-frame enigszins modulair moeten worden omdat ik anders in de knoop kom met het bestaande leidingwerk en andere zaken die in de weg zitten.
Mijn idee is om een frame te bouwen van steigerbuis, rond 48x3,5mm. Dit is verzinkt en zal wel wat jaartjes mee kunnen gaan. Eenvoudig modulair op te bouwen op het dak!
- Heeft iemand hier goede ervaringen met het bouwen van een frame van steigerbuis?
- Waar moet het frame qua afmetingen aan voldoen? Wil je zo breed mogelijk om de krachten te verdelen of zijn er andere zaken belangrijk?
- Wat voor dempers/veren kan ik het beste gebruiken? Ik heb nu rubberen trillingsdempers onder mijn unit en die dempen veel beter dan de veerdempers die ik eerst gebruikte. (https://www.warmtepompdempers.nl/products/um-mount-set-50-80)
- Andere zaken die belangrijk zijn??
- Als het frame staat en de persleidingen vibreren nog steeds hard, dan ga ik alsnog leidingdempers plaatsen.
Thanks!
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Ik denk dat je zoiets opstelling zou kunnen bouwen.Ik heb hier nu twee koker balken op veren liggen. Een lange links en een korte rechts. Hier haaks bovenop liggen twee dragers op ongeveer 55 tot 60cm uit elkaar. Hier heb ik nu even voor ballast 3 60x15x15 betonblokken opgelegd. Ongeveer 100kg. De warmtepomp staat op twee kokers die ONDER de dragende kokers komen te hangen. Als je die met een stuk RVS draadeind ophangt is het helemaal verstelbaar en kun je je warmtepomp op nagenoeg dezelfde hoogte en op dezelfde positie laten hangen. Je hoeft dan niet met het leidingwerk te emmeren.
Ik weet niet hoe zwaar je warmtepomp weegt, maar afhankelijk van dat gewicht moet je je veren kiezen en ook het materiaal kiezen. Als je voor verzinkt staal gaat van 50x50x3mm kan er een behoorlijk gewicht op die kokers staan. Paar M10 draadeinden gebruiken. Daar kan per draadeind ruim een halve ton aanhangen.
Misschien nog een diagonale strip tussen de linker verticale kokerbalk en de onderste horizontale draagbalk. Dan kan het geheel niet meer bewegen en wordt het een veel strakker geheel.
Goed gedaan mooi uitgewerkt, inderdaad de voeten compleet ondersteund van de warmtepomp (en van voor naar achter onder de voeten).smartsys schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:17:
[Afbeelding] Ik denk dat je zoiets opstelling zou kunnen bouwen.
Ik heb hier nu twee koker balken op veren liggen. Een lange links en een korte rechts. Hier haaks bovenop liggen twee dragers op ongeveer 55 tot 60cm uit elkaar. Hier heb ik nu even voor ballast 3 60x15x15 betonblokken opgelegd. Ongeveer 100kg. De warmtepomp staat op twee kokers die ONDER de dragende kokers komen te hangen. Als je die met een stuk RVS draadeind ophangt is het helemaal verstelbaar en kun je je warmtepomp op nagenoeg dezelfde hoogte en op dezelfde positie laten hangen. Je hoeft dan niet met het leidingwerk te emmeren.
Ik weet niet hoe zwaar je warmtepomp weegt, maar afhankelijk van dat gewicht moet je je veren kiezen en ook het materiaal kiezen. Als je voor verzinkt staal gaat van 50x50x3mm kan er een behoorlijk gewicht op die kokers staan. Paar M10 draadeinden gebruiken. Daar kan per draadeind ruim een halve ton aanhangen.
Misschien nog een diagonale strip tussen de linker verticale kokerbalk en de onderste horizontale draagbalk. Dan kan het geheel niet meer bewegen en wordt het een veel strakker geheel.
Ik zou nog rondje tekenen waar de veren moeten ( uiteinde punten H frame).. dan is het idee visueel compleet
Goed gedaan.
Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:52:
[...]
zou ik heel erg waarderen, ik ben er niet zo in thuis haha, weet ook niet zo goed waar ik die alu frames enzo vandaan kan halen, het is meer ik durf het wel aan maar dan moet ik niet teveel hoeven schuiven / stoeien met die leidingen want die zijn gok ik niet flexibel
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ziet er goed uit. Ik ben alleen bang dat de lange stukken onder de unit op den duur gaan buigen.X21r schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:54:
[...]
Wat @tcw82 bedoelt is zoals ik heb uitgevoerd .[Afbeelding]
Je zou er nog aan kunnen denken om daar nog een lager hoekprofiel er bovenop te bevestigen opdat de die dan als stuitend, het buiging tegen werkt. Dus een laag hoekprofiel voor de voeten en achter vandaar gezien er ook voor.
Mijn Contructie staat er pas sinds 2019 ... en Wp is 109kg zwaare .. zakt niet verder door..esphome schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:31:
[...]
Ziet er goed uit. Ik ben alleen bang dat de lange stukken onder de unit op den duur gaan buigen.
Je zou er nog aan kunnen denken om daar nog een lager hoekprofiel er bovenop te bevestigen opdat de die dan als stuitend, het buiging tegen werkt. Dus een laag hoekprofiel voor de voeten en achter vandaar gezien er ook voor.
De clou is de stukjes die het hoogte verschil maken.
De Wp van @Vegetto is niet zo zwaar.
Maar inderdaad om het langste profiel te versterken kan je een L profiel er naast monteren met de breedste kant verticaal ( dus omhoog).( kan je ook later doen als je ziet hij buigt door).
[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 25-06-2026 22:47 ]
De vraag niet gezien.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:56:
Dank voor alle adviezen, nog even een vraag stel ik hang hem aan de muur met de juiste dempers is dat niet altijd beter ? @X21r ?
Als je hem aan de muur wilt ophangen moet waarschijnlijk ook een nog een ingewikkelde constructie maken.
Het geluid komt niet alleen door de trillen door je dak...
Maar ook resonantie van je behuizing . vandaar dat het H frame de 2 mogelijke problemen op lost .
Een constructie, eenmaal de moeite doen, en 99% van de keren ben je klaar.
Die 1% kunnen we dan nog naar gaan zoeken..maar 99% in een keer klaar klinkt lekker.
dit ziet er heel solide uit, ik heb alleen zelf geen idee wat de draagkracht van mijn aanbouw dak gaat zijn qua betonblok gewicht.. en voor die knik maken moet ik gewoon gaten boren in die alu buizen en dan de juiste bouten / moeren?smartsys schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:54:
Je kunt een asymetrisch frame toepassen.
[ Voor 15% gewijzigd door Vegetto op 26-06-2026 14:11 ]
Ik zou zelf minder snel voor ronde buizen kiezen. Rond heeft meer neiging om te gaan "veren". Daarnaast is gaten boren in een ronde buis zonder bankschroef een lastige opgave. Je zit zo een paar graden mis en dan zit je met een uitdaging.Vegetto schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:02:
[...]
dit ziet er heel solide uit, ik heb alleen zelf geen idee wat de draagkracht van mijn aanbouw dak gaat zijn qua betonblok gewicht.. en voor die knik maken moet ik gewoon gaten boren in die alu buizen en dan de juiste bouten / moeren?
In het ontwerp wat ik stuurde zit geen knik. Daar "hangt" je warmtepomp verlaagd op twee stalen kokers aan 4 stukken draadeind. Dit geeft je de vrijheid om je warmtepomp op exact dezelfde hoogte te hangen als deze nu staat waardoor je dus helemaal niets met het bestaande leidingwerk hoeft te doen.
Je maakt de warmtepomp los van de balken waar deze nu op staat en verplaatst die een stukje naar het midden. Je legt de nieuwe stalen kokers met daarin de gaten en de draadeinden alvast op hun plek. Je kunt ook de warmtepomp alvast op dat staal vastzetten.
Daarna bouw je de rest van de constructie eromheen. Je steekt de draadeinden door de draadbalken en door de moer aan te draaien til je de warmtepomp 5mm verder op zodat deze vrij komt van de oude balken en je deze er onderuit kunt halen. Eventueel laat je hem dan weer iets zakken, maar 5mm zal geen probleem zijn. Je kunt je warmtepomp dan helemaal waterpas stellen wat de levensduur ten goede komt.
Het gewicht wordt over een veel groter deel van je dak verdeeld. Waar nu alles op ongeveer 1m2 staat. Krijg je straks 3 punten. Ik reken de 2 die dicht bij elkaar liggen even als één. Voor je dak is dat alleen maar gunstig en voor de verspreiding van trillingen helemaal. Die 90kg extra ballast verdeeld over die 3 punten moet je dak makkelijk dragen kunnen anders zou je er zelf ook niet overheen kunnen lopen zonder er doorheen te zakken.
Ik ga mijn eigen constructie overigens van aluminium BSB profiel maken. Staal was even duur, is wel sterker, maar is ook minder "toekomstbestendig". In het staal moet ik gaten boren en met de BSB profielen blijft alles demontabel en verplaatsbaar. Als ik mijn warmtepomp dus ooit vervang, kan ik het frame aanpassen en hetzelfde materiaal gebruiken zonder dat er gaten op plekken zitten waar ik ze niet wil hebben. Daarnaast is het aluminium ook veel makkelijker te bewerken als dat nodig is en het roest nooit.
[ Voor 11% gewijzigd door smartsys op 26-06-2026 14:41 ]
Goeie uitleg man! bedankt, kan het ook wel met alu profielen vierkant? en dan op alle 4 de hoeken van die stalen veren? zijn de rest van de maten van de bouten / moeren slim om te pakken alvast danksmartsys schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Ik zou zelf minder snel voor ronde buizen kiezen. Rond heeft meer neiging om te gaan "veren". Daarnaast is gaten boren in een ronde buis zonder bankschroef een lastige opgave. Je zit zo een paar graden mis en dan zit je met een uitdaging.
In het ontwerp wat ik stuurde zit geen knik. Daar "hangt" je warmtepomp verlaagd op twee stalen kokers aan 4 stukken draadeind. Dit geeft je de vrijheid om je warmtepomp op exact dezelfde hoogte te hangen als deze nu staat waardoor je dus helemaal niets met het bestaande leidingwerk hoeft te doen.
Je maakt de warmtepomp los van de balken waar deze nu op staat en verplaatst die een stukje naar het midden. Je legt de nieuwe stalen kokers met daarin de gaten en de draadeinden alvast op hun plek. Je kunt ook de warmtepomp alvast op dat staal vastzetten.
Daarna bouw je de rest van de constructie eromheen. Je steekt de draadeinden door de draadbalken en door de moer aan te draaien til je de warmtepomp 5mm verder op zodat deze vrij komt van de oude balken en je deze er onderuit kunt halen. Eventueel laat je hem dan weer iets zakken, maar 5mm zal geen probleem zijn. Je kunt je warmtepomp dan helemaal waterpas stellen wat de levensduur ten goede komt.
Het gewicht wordt over een veel groter deel van je dak verdeeld. Waar nu alles op ongeveer 1m2 staat. Krijg je straks 3 punten. Ik reken de 2 die dicht bij elkaar liggen even als één. Voor je dak is dat alleen maar gunstig en voor de verspreiding van trillingen helemaal. Die 90kg extra ballast verdeeld over die 3 punten moet je dak makkelijk dragen kunnen anders zou je er zelf ook niet overheen kunnen lopen zonder er doorheen te zakken.
Ik ga mijn eigen constructie overigens van aluminium BSB profiel maken. Staal was even duur, is wel sterker, maar is ook minder "toekomstbestendig". In het staal moet ik gaten boren en met de BSB profielen blijft alles demontabel en verplaatsbaar. Als ik mijn warmtepomp dus ooit vervang, kan ik het frame aanpassen en hetzelfde materiaal gebruiken zonder dat er gaten op plekken zitten waar ik ze niet wil hebben. Daarnaast is het aluminium ook veel makkelijker te bewerken als dat nodig is en het roest nooit.
Ik ga deze profielen gebruiken: https://www.tech-specialist.com/nl/type-bsb/aluminium-profielen-bsb/profielen-sleuf-10-raster-60-bsb/bsb-aluminium-profiel-sleuf-10-60x60-z-1007519Vegetto schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Goeie uitleg man! bedankt, kan het ook wel met alu profielen vierkant? en dan op alle 4 de hoeken van die stalen veren? zijn de rest van de maten van de bouten / moeren slim om te pakken alvast dank
Die zijn v.w.b. sterkte iet minder sterk, maar wel sterk genoeg voor wat er we nu mee willen doen.
Doordat je sleufmoeren kunt gebruiken hoef je in het hoofdprofiel eigenlijk niet te boren. Je kunt dan M8 draadeind gebruiken. Draai dit aan de onderkant van het BSB profiel in de sleufmoer, grote carroseriering erop, daar een moet op en je trekt dat draadeind muurvast tegen het profiel.
In het dunnere profiel waar je de warmtepomp op zet kun je hamerkop bouten gebruiken van de juiste lengte. Je zet je warmtepomp erop, ring erop, moer erop en klaar. Op de hoeken van die dunnere profielen boor je een gaatje van 8,5mm door en door. ring en moer eronder en ring en moer erboven en je kunt met de onderste moer de hoogte verstellen en moet de bovenste borgen. Je hebt dan een starre verbinding tussen het profiel waar je warmtepomp op staat en het dragende 60x60 profiel. Je kunt ook alles heel simpel een stukje verplaatsen door een moer los te draaien, verschuiven en weer vast.
De hoofdprofielen van 60x60 kun je van twee kanten met de speciale hoekstukken vastzetten. Zo zit het allemaal muurvast en blijft het demontabel. Je moet alleen de juiste veren kiezen. Ik vermoed dat je veren van 75kg nodig gaat hebben. Ik denk deze: Canalit Trillingsdempers Trillingsdemper Veervoet, blauw, 39-75KG M8 - 943403 of deze Canalit trillingsdemper premium medium 40-60kg - set 2 stuks | 943436
Je moet alleen nog iets bedenken om de betonblokken vast te zetten. Los is niet goed, ze moeten deel zijn van het geheel en je wilt ook niet dat ze er vanaf waaien. Je kunt zo'n sleufmoer gebruiken aan weerszijden van een betonblok met een stuk draadeind M8 erin van 17cm lang en dan een stuk aluminium plat profiel van 3 of 4mm dik met twee gaten erin (op 17cm uit elkaar) eroverheen en dat met moeren strak trekken. Stukje EPDM rubber boven en onder tussen het beton zodat het niet direct op het aluminium ligt en je hebt een oerdegelijke constructie. Je kunt ChatGPT of Gemini ofzo gebruiken om de exacte plek voor je ballast te laten uitrekenen zodat het gewicht zo gelijk mogelijk over de veren wordt verdeeld.
[ Voor 56% gewijzigd door smartsys op 26-06-2026 15:44 ]
Poh mooi profiel. Dat zijn wel beste prijzen, 350 euro voor een stuk van 6 meter (handelsmaat)smartsys schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:13:
[...]
Ik ga deze profielen gebruiken: https://www.tech-specialist.com/nl/type-bsb/aluminium-profielen-bsb/profielen-sleuf-10-raster-60-bsb/bsb-aluminium-profiel-sleuf-10-60x60-z-1007519
Die zijn v.w.b. sterkte iet minder sterk, maar wel sterk genoeg voor wat er we nu mee willen doen.
Doordat je sleufmoeren kunt gebruiken hoef je in het hoofdprofiel eigenlijk niet te boren. Je kunt dan M8 draadeind gebruiken. Draai dit aan de onderkant van het BSB profiel in de sleufmoer, grote carroseriering erop, daar een moet op en je trekt dat draadeind muurvast tegen het profiel.
In het dunnere profiel waar je de warmtepomp op zet kun je hamerkop bouten gebruiken van de juiste lengte. Je zet je warmtepomp erop, ring erop, moer erop en klaar. Op de hoeken van die dunnere profielen boor je een gaatje van 8,5mm door en door. ring en moer eronder en ring en moer erboven en je kunt met de onderste moer de hoogte verstellen en moet de bovenste borgen. Je hebt dan een starre verbinding tussen het profiel waar je warmtepomp op staat en het dragende 60x60 profiel. Je kunt ook alles heel simpel een stukje verplaatsen door een moer los te draaien, verschuiven en weer vast.
De hoofdprofielen van 60x60 kun je van twee kanten met de speciale hoekstukken vastzetten. Zo zit het allemaal muurvast en blijft het demontabel. Je moet alleen de juiste veren kiezen. Ik vermoed dat je veren van 75kg nodig gaat hebben. Ik denk deze: Canalit Trillingsdempers Trillingsdemper Veervoet, blauw, 39-75KG M8 - 943403 of deze Canalit trillingsdemper premium medium 40-60kg - set 2 stuks | 943436
Je moet alleen nog iets bedenken om de betonblokken vast te zetten. Los is niet goed, ze moeten deel zijn van het geheel en je wilt ook niet dat ze er vanaf waaien. Je kunt zo'n sleufmoer gebruiken aan weerszijden van een betonblok met een stuk draadeind M8 erin van 17cm lang en dan een stuk aluminium plat profiel van 3 of 4mm dik met twee gaten erin (op 17cm uit elkaar) eroverheen en dat met moeren strak trekken. Stukje EPDM rubber boven en onder tussen het beton zodat het niet direct op het aluminium ligt en je hebt een oerdegelijke constructie. Je kunt ChatGPT of Gemini ofzo gebruiken om de exacte plek voor je ballast te laten uitrekenen zodat het gewicht zo gelijk mogelijk over de veren wordt verdeeld.
Aluminium boren is bijna net zo snel als hout boren.
Ben benieuwd naar je eind resultaat!
smartsys schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:13:
[...]
Ik ga deze profielen gebruiken: https://www.tech-specialist.com/nl/type-bsb/aluminium-profielen-bsb/profielen-sleuf-10-raster-60-bsb/bsb-aluminium-profiel-sleuf-10-60x60-z-1007519
Vraagje nog (sorry haha) klopt het wat ik zo tegen? dus de draadeinde komen op die zwarte punten en dat deel kan ik dan laten zakken? verder de veren (groen) en bevestiging airco zelf (rood) ik denk dat ik voor alu wil gaan en dan links iets korter als dat nog kan? hoe breed mag / moet het bovenste deel worden? is bijv 1m voldoende of iets in die richting. buiten unit weegt nog geen 30kg
Best @Vegetto .
Ik merk dat je kennis van materialen en hoe te monteren iets te kort schieten.
Dat geeft de vraag hoe op te lossen.
Wand koker profile is niet in "sterkte "te krijgen in lage hoogte.(< 10cm)
Dat montage aluminum van @smartsys zou ik niet nemen te duur en niet "stevig genoeg"( wel stijf met licht belasting)
U profiel kan je veel makkelijker mee werken en gaten boren en is in 4 a 5 mm te verkrijgen.
Het hoeft niet geanodiseerd te zijn .
Gebruik bouten a M6( elektrisch gegalvaniseerd/ geen thermisch verzinkt) , geen bouten en ringen van de gewone bouwmarkt(of de kleine op de hoek).. maar de echte ijzerhandel( groot handel) of Hornbach.
U profile kan je ook op zijn kant gebruiken.
De lange arm mag ook korter zijn...maar.
Je dak is dicht bij de lichtkoepel op zijn zwakst.. dus wat verder er van af is wel beter, geld voor alle punten.
De tegel/steen waar de veer op rust zo dicht als het dakleer het toestaat bij een "stevige "muur te zetten
edit:
Wp 30 kg dan kan je 2 x10kg aan "betonnen liggers nemen is meer dan genoeg (palissade / opsluitband)
Deze met een beugel vast monteren op je constructie ( geen gaten er in boren )
Dat montage aluminum van @smartsys zou ik niet nemen te duur en niet "stevig genoeg"( wel stijf met licht belasting)
U profiel kan je veel makkelijker mee werken en gaten boren en is in 4 a 5 mm te verkrijgen.
Gebruik bouten a M6( elektrisch gegalvaniseerd/ geen thermisch verzinkt) , geen bouten en ringen van de gewone bouwmarkt(of de kleine op de hoek).. maar de echte ijzerhandel( groot handel) of Hornbach.
Je dak is dicht bij de lichtkoepel op zijn zwakst.. dus wat verder er van af is wel beter, geld voor alle punten.
De tegel/steen waar de veer op rust zo dicht als het dakleer het toestaat bij een "stevige "muur te zetten
edit:
Wp 30 kg dan kan je 2 x10kg aan "betonnen liggers nemen is meer dan genoeg (palissade / opsluitband)
[ Voor 8% gewijzigd door X21r op 26-06-2026 17:29 ]
Thnx we gaan het proberen ! Raad je voor alles u profiel aan of alleen een deel? Miss voor die tegels iets van klemmen ?X21r schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:25:
Best @Vegetto .
edit:
Yep U profiel en de extra massa met bv opsluitbanden, neem een strip aluminium 1a2cm breed en vouw die om de opsluitband heen ( kortste zijde).
Ik mag je aanraden om eerst te tekenen en aan te geven hoe je het gaat doen met de maten en de diktes etc en hier te posten.
Voor dat je fouten maakt en weer opnieuw moet beginnen met en constructie.
Ik mag je aanraden om eerst te tekenen en aan te geven hoe je het gaat doen met de maten en de diktes etc en hier te posten.
X21r schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:04:
Yep U profiel en de extra massa met bv opsluitbanden, neem een strip aluminium 1a2cm breed en vouw die om de opsluitband heen ( kortste zijde).
Ja de tekening is lelijk is niet mijn ding haha, wat ik wil doen is rood zijn de tegels (daaronder kunnen nog rubberen) dan geel de lange zijde en de groene komen dan eronder te hangen en daar monteer ik de buitenunit op, de veren komen dan op de tegels uiteraard. Ik weet alleen niet zo goed hoelang ik het moet maken.
/f/image/APOFZYqjcucGYjQUVwMbMV45.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7KKuhSQ1IrYZE6mAtK1dQQ4M.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wFfBiaM5UYhaD10sWaslRVod.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ogfXqkw7vmuBrG3hDUpOvXpO.png?f=fotoalbum_tile)