• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:15
SebastiaanPs schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Onderste plaatje: ik zou de zijkanten en bovenkant nooit zo dicht op de muur laten aansluiten, zo beperk je de luchttoevoer wel heel erg. Lijkt me slecht voor de COP. Die tunnels aan de zijkanten lijken me ook te klein, onvoldoende om dit te compenseren.

Als je de zijkanten en bovenkant 15-20 cm van de muur hebt staan, dan is het optische effect heel vergelijkbaar en beperk je de luchttoevoer veel minder sterk.
Klopt we weten allenmaal hoe het beter kan / moet.
Maar hij is tevereden omdat zijn buurman tevereden is ..
En dat je wat mist aan lucht stroom is er altijd , en de COP zakt is er ook altijd.
Maar de buurman tevreden en de hij ook .. eerste commentaren stonden al in dat topic.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:39

TD-91

XC40 P8

Van keuze warmtepomp naar locatie, naar de keerzijde van die locatie. In een eerder topic in het bouwforum getoetst of mijn beoogde opstelling op een dakkapel i.c.m. de Weheat blackbird constructief zou kunnen. Naast constructie kwam natuurlijk geluid en trilling voorbij. Als ook de locatie i.r.t. storingen en dan m.n. bij vorst. Er is weliswaar nog een alternatieve locatie op een j50 betonnen dakje gedragen door een staalconstructie als onderdeel van uitbouw, maar wellicht met gelijke strekking als het gaat om trillingen.

Specifiek op trillingen werd ik gewezen op dit topic. Daarom zou ik graag hier toetsen of dit kan werken.

Hieronder een schets van de beoogde situatie.
Doel is om de blackbird zoveel als mogelijk te laten rusten op de 10cm muur die op 1/3e van de dakkapel aanwezig is. Dit door recht op de muur een rij rubbertegels te leggen met hierop een betonnen balk dwars op de muur voor de achterpoten. De betonbalk zal dus 1-2cm zweven aan de zijkanten.
De voorpoot zit exact in het midden en zal dus volledig op de muur komen te staan met ook daar weer de betonbalk en rubbertegels ertussen.

In het eerdere topic kwam al naar voren dat er eigenlijk nog een tegel onder de rubbertegel moet zodat bij defrosts en vorst de rubbertegel niet in een blok ijs veranderd maar 'droog' blijft. Als ook voldoende hoogte bij sneeuwval. Verder zou een alternatieve manier van plaatsing dus een h-frame kunnen zijn dat deels op die muur rust en deels op de zijkant van de dakkapel (met nog even het vraagteken hoe daar dan aan te komen).
Benieuwd naar jullie mening/adviezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maoGfgzISLTkHfn3iTgEjVXBTxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHMLLnUugQ882rPxwAkEdfuu.png?f=fotoalbum_large

• X21r
TD-91 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:41:
Van keuze warmtepomp naar locatie, naar de keerzijde van die locatie. In een eerder topic in het bouwforum getoetst of mijn beoogde opstelling op een dakkapel i.c.m. de Weheat blackbird constructief zou kunnen. Naast constructie kwam natuurlijk geluid en trilling voorbij. Als ook de locatie i.r.t. storingen en dan m.n. bij vorst. Er is weliswaar nog een alternatieve locatie op een j50 betonnen dakje gedragen door een staalconstructie als onderdeel van uitbouw, maar wellicht met gelijke strekking als het gaat om trillingen.

Specifiek op trillingen werd ik gewezen op dit topic. Daarom zou ik graag hier toetsen of dit kan werken.

Doel is om de blackbird zoveel als mogelijk te laten rusten op de 10cm muur die op 1/3e van de dakkapel aanwezig is. Dit door recht op de muur een rij rubbertegels te leggen met hierop een betonnen balk dwars op de muur voor de achterpoten. De betonbalk zal dus 1-2cm zweven aan de zijkanten.
De voorpoot zit exact in het midden en zal dus volledig op de muur komen te staan met ook daar weer de betonbalk en rubbertegels ertussen.

In het eerdere topic kwam al naar voren dat er eigenlijk nog een tegel onder de rubbertegel moet zodat bij defrosts en vorst de rubbertegel niet in een blok ijs veranderd maar 'droog' blijft. Als ook voldoende hoogte bij sneeuwval. Verder zou een alternatieve manier van plaatsing dus een h-frame kunnen zijn dat deels op die muur rust en deels op de zijkant van de dakkapel (met nog even het vraagteken hoe daar dan aan te komen).

[Afbeelding]
De ervaringen met de zelf geprinte onderdelen om de voeten van blackbird niet aan de ondergrond vast te laten vriezen zal komend jaar nog eens moeten blijken.
Dus je heb de keuze 1 maal het dak op of 2 tot 3 x maal het dak op..?
H frame kan je van diverse materialen malen ( RVS,Aluminum , Geavaniseert staal).
Bij ijzerhandel of Hornbach of bij de sloop .
En sneeuw . zoek de plaatjes hier gepost in dit topic.
Kan je er zelf bij met een lange ladder ? ivm sneeuw.

En dus hoog genoeg tov het dak.. sneeuw en ijs vorming .
Locatie? westen of het oosten , noord ,zuiden van het land ?

• TD-91

TD-91

XC40 P8

Hi @X21r

Locatie; zuiden van het land, dakkapel op zuid-oost
Vanuit dakraam kan ik er al voldoende bij om sneeuw te verwijderen met een veger/schep/... indien nodig. Maar doel is inderdaad om wat hoogte te creëren zodat dat beperkt blijft.

Vraag mij wel af of een h-frame (of een driehoeksframe dat volledig op de muur rust) nog veel toevoegt tov betonbalken met die muur als massa eronder. Bij puur plaatsen op een houten dakkapel zie ik de toegevoegde waarde van dat frame des te meer zodat het dak wordt ontzien op de zwakkere plekken. En pas je dan dubbele vering toe (dus zowel die van de blackbird als nog extra veren onder het frame)?

• X21r
TD-91 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:43:
Hi @X21r

Locatie; zuiden van het land, dakkapel op zuid-oost
Vanuit dakraam kan ik er al voldoende bij om sneeuw te verwijderen met een veger/schep/... indien nodig. Maar doel is inderdaad om wat hoogte te creëren zodat dat beperkt blijft.

Vraag mij wel af of een h-frame (of een driehoeksframe dat volledig op de muur rust) nog veel toevoegt tov betonbalken met die muur als massa eronder. Bij puur plaatsen op een houten dakkapel zie ik de toegevoegde waarde van dat frame des te meer zodat het dak wordt ontzien op de zwakkere plekken. En pas je dan dubbele vering toe (dus zowel die van de blackbird als nog extra veren onder het frame)?
Oke dus nog niet alles begrepen ;-)
Het gewicht op je dak is geen probleem ( normaal gesproken) maar de trillingen kunnen je dak aanslaan net als en stemvork .. alleen dan op een lage brom.
Dus WP op een H frame ,waarschijnlijk nog wel wat gewicht op je H frame .
Dan H frame op veren..en die dan weer met veren aan "tegels"en dan omgekeerde rubber tuin tegels.
Hoeft niet helemaal tot aan de randen waar de muur onder staat.. wel zo dicht bij als mogenlijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 28-07-2026 17:10 ]

• TD-91

TD-91

XC40 P8

haha nee dat klopt!

Het h frame met al het gewicht (wp en beton) erop als 1 massa op die vier veren begrijp ik denk ik wel. Hiermee vergroot je de massa van de warmtepomp alvorens je de trilling opvangt.

Wat de blackbird echter nog uniek maakt wellicht, is hun eigen vering die reeds is ingebouwd. (Althans zo heb ik het vooralsnog begrepen).

Haal je die vering er dan uit (of kan je die simpelweg weglaten?). Vering op vering lijkt mij het risico geven dat op bepaalde toerentallen de boel juist elkaar versterkt en de wp gaat schudden?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:54
TD-91 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:55:

Wat de blackbird echter nog uniek maakt wellicht, is hun eigen vering die reeds is ingebouwd. (Althans zo heb ik het vooralsnog begrepen).
ik weet dat WeHeat dat zegt, maar lees dit eens over de Blackbird: Schaaferr in "Weheat warmtepompen" en dit: SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen" Heb dit net nog in het topic de duurzame kroeg gedeeld. Denk er goed over na of je dit echt wil doen. Heb je echt geen andere plek waar een warmtepomp kan staan?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:34

Carboy54

Duurzaamheid coach

TD-91 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:41:

~~~[Afbeelding]
Warmtepompen op een uitbouw op het dak is geen goed ontwerp. Hoe denk je voor onderhoud en reparatie met 50 cm sneeuw op het dak daar bij te kunnen komen. Zonder hef bak of stelling mag dat überhaupt niet. Je hebt daarnaast met de arbo regels te maken. Daar zou ik mij meer zorgen over maken. Er zijn alternatieven genoeg te bedenken door een goede installateur.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• TD-91

TD-91

XC40 P8

bedankt voor het delen @SebastiaanPs ! Goed om nu ook de mindere verhalen te lezen. Zie wel dat eea niet conform dit topic is opgeleverd en ik doe maar even de aanname dat de wp in alle gevallen op een houten dak van de dakkapel is geplaatst.

Groot verschil zou bij mij wel de massa moeten zijn waarop de warmtepomp komt te staan > een stenen muur die onder de dakkapel zit. Hij komt dus niet op de houten balken die kunnen resoneren. Zolang we het gewicht daar op kunnen laten rusten zou het niet heel anders moeten zijn als een warmtepomp die aan de gevel hangt of op een betonnen dak staat?

maar om nou te zeggen dat ik overtuigd ben 😉…

Maar

• TD-91

TD-91

XC40 P8

Carboy54 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:40:
[...]

Warmtepompen op een uitbouw op het dak is geen goed ontwerp. Hoe denk je voor onderhoud en reparatie met 50 cm sneeuw op het dak daar bij te kunnen komen. Zonder hef bak of stelling mag dat überhaupt niet. Je hebt daarnaast met de arbo regels te maken. Daar zou ik mij meer zorgen over maken. Er zijn alternatieven genoeg te bedenken door een goede installateur.
Inderdaad los van trilling, is dit ook een zeer valide punt. Zal dit eens bespreken met de betreffende installateur.

• X21r
SebastiaanPs schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:10:
[...]

ik weet dat WeHeat dat zegt, maar lees dit eens over de Blackbird: Schaaferr in "Weheat warmtepompen" en dit: SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen" Heb dit net nog in het topic de duurzame kroeg gedeeld. Denk er goed over na of je dit echt wil doen. Heb je echt geen andere plek waar een warmtepomp kan staan?
Zoals deze "oplossing" uit schaaferr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_ykgmrvFdrF7_qBbd3PYqgO4b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4auQGh5qYeOCPEUQdbYOwQTu.jpg?f=fotoalbum_large
Is helaas fout . rubber trekt water aan en zal hard worden bij vries weer en zijn "dempende" functie verliezen.
En dat de installateurs dan wel even een ander oplossing verzinnen klinkt vast leuk.
Als je van de buiten unit met zijn geluid af wil zal je de grond in moeten en daar je energie vandaan halen.
Er zijn al vele projecten onderweg om dit " gemakkelijker " te maken en de prijs valt reuze mee tegenwoordig.

En een houten balk boven op een steen ..is geen steen.. is gewoon een stevig rubber..meer niet.
En een wp aan de gevel..kan ook geluids overlast geven..voorbeelden te over.

Als je hem wilt overtuigen ga dan naar zijn topic TD-91 in "Warmtepomp op dakkapel"

• TD-91

TD-91

XC40 P8

Nachtje slapen doet veel! Dakkapel is perfect zolang het werkt en niet trilt, maar die zekerheid lijkt er niet te komen. Veel variabelen en bang voor een frustrerende periode na installatie.

Daarom toch aan het overwegen om het kleine groenstrookje aan de zijkant van de woning te gebruiken. Niet ideaal, icm 15+ meter leidingwerk (helft buiten). Maar daar slaap ik wellicht wel beter van (zowel voor als na installatie). Wel nog even WPAC opnieuw invullen...

• X21r
TD-91 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:02:
Nachtje slapen doet veel! Dakkapel is perfect zolang het werkt en niet trilt, maar die zekerheid lijkt er niet te komen. Veel variabelen en bang voor een frustrerende periode na installatie.

Daarom toch aan het overwegen om het kleine groenstrookje aan de zijkant van de woning te gebruiken. Niet ideaal, icm 15+ meter leidingwerk (helft buiten). Maar daar slaap ik wellicht wel beter van (zowel voor als na installatie). Wel nog even WPAC opnieuw invullen...
Prima ieder zijn oplossing.
Heb je daar wel voldoende ruimte op de lucht die uitgeblazen word weg te werken ..is wel 3000m3 per uur in hardje winter.
En fatsoendelijk ver weg kan blazen ?

• TD-91

TD-91

XC40 P8

X21r schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Prima ieder zijn oplossing.
Heb je daar wel voldoende ruimte op de lucht die uitgeblazen word weg te werken ..is wel 3000m3 per uur in hardje winter.
En fatsoendelijk ver weg kan blazen ?
4 meter tussen de muren, dus ongeveer 3-3,5 meter uitblaas recht vooruit. Zijkanten vrij. Lijkt mij voldoende?
De WPAC komt negatief uit puur kijkend naar de erfgrens (die loopt namelijk recht voor de warmtepomp langs), maar voorbij de erfgrens zit eerst 3-3,5 meter van de buren die als doorgang geldt voor alle omringende buren. Daarna pas begint hun gevel en dichtstbijzijnde raam zit nog wat verder met 40 db als resultaat bij lwa max (57,9 voor sparrow).
Dus dat zit wel goed (icm de buren al op de hoogte zijn)

• X21r
TD-91 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:56:
[...]

4 meter tussen de muren, dus ongeveer 3-3,5 meter uitblaas recht vooruit. Zijkanten vrij. Lijkt mij voldoende?
De WPAC komt negatief uit puur kijkend naar de erfgrens (die loopt namelijk recht voor de warmtepomp langs), maar voorbij de erfgrens zit eerst 3-3,5 meter van de buren die als doorgang geldt voor alle omringende buren. Daarna pas begint hun gevel en dichtstbijzijnde raam zit nog wat verder met 40 db als resultaat bij lwa max (57,9 voor sparrow).
Dus dat zit wel goed (icm de buren al op de hoogte zijn)
Maak tekening.. het lijkt er wel op dat hij voldoende lucht kan uitblazen zonder zijn eigen lucht weer aan te zuigen !.
3000m3 per uur is dus 2 huizen (2x5m) breed dat met een stukje tuin van totaal 15 meter, en dat 20 meter hoog..ietst van 6 verdiepingen hoog...lol
Probleem is er bij defrotst weer.. mistig en geen wind.. weining energie opbrengts.. maar hoef je normaal niet echt bang voor te zijn.. tenzij je tuin om muurt is ..

Voor wat zelf bouw aan geluids deming, of geluid richting veranderen.
X21r in "Trillingen airco of warmtepomp dempen"
Maar doe het wel beter dan in dit voorbeeld.

• TD-91

TD-91

XC40 P8

Haha inderdaad een hoop volume! Maar met de 4m afstand voldoende ruimte om niet via zijgevel buren weer terug te kaatsen en om vervolgens aangezogen te worden door de wp. Bovendien zijkant ook vrij om verse lucht weer aan te zuigen. Dus wel oke

Yes die kasten zijn wel praktisch en voor zijkant woning mogelijk esthetisch ook toevoeging. De kant en klare versies die hier op tweakers voorbij komen zijn wel erg prijzig helaas. Zelfbouw wellicht, maar denk pas als het een probleem wordt.

Tussen 2 huizen nog kans op versterking van geluid? Unit zou nog 15-30 graden schuin gezet kunnen worden qua ruimte om weerkaatsing te verminderen

• X21r
TD-91 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:23:
Haha inderdaad een hoop volume! Maar met de 4m afstand voldoende ruimte om niet via zijgevel buren weer terug te kaatsen en om vervolgens aangezogen te worden door de wp. Bovendien zijkant ook vrij om verse lucht weer aan te zuigen. Dus wel oke

Yes die kasten zijn wel praktisch en voor zijkant woning mogelijk esthetisch ook toevoeging. De kant en klare versies die hier op tweakers voorbij komen zijn wel erg prijzig helaas. Zelfbouw wellicht, maar denk pas als het een probleem wordt.

Tussen 2 huizen nog kans op versterking van geluid? Unit zou nog 15-30 graden schuin gezet kunnen worden qua ruimte om weerkaatsing te verminderen
Schuin zetten .. aan beide kantenkomt er evenveel geluid uit .. dus dan met een scherm er voor de blaas richting oof lieft de geluid richting iets laten verdraaien lijkt me slimmer.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
X21r schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Dood ..
Het gas in de pijp heeft een druk verhoging en verlaging dus dat kan/is een der oorzaken van trillen. Dus de eertse 2 meter dood is nice..als het werkt, maar als het gas in de leidingen de grootste veroorzaker is..
Dus probobeer eerst voor de meter kast ... en bij overlast ook in de meter kast.

Isolatie weg halen kost je wel iets aan rendement..maar geen geluid is aller belangrijkste, dus maak daar een keuze in.
Goed nieuws en slecht nieuws. Dit gedaan in de kruipruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLwvu4v4XXEIHP4r2IhiCy-ki6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fWIAobjvpFbFIBJ9FZsJyyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat: geen trilling meer te voelen tussen de beugels. 20 cm na de laatste beugen trilt de leiding vrolijk verder. Als proef de leiding in de meterkast over een korte afstand tussen twee handen stevig vast gepakt en een aantal keer weer losgelaten hoorbaar verschil in geluid en zie hieronder de 82hz frequentie op de plek in de gang waar het geluid het duidelijkst te horen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bcdtpijQTXt7vWQnvF97lSzhVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zf6R1jBzcTlrzJccSCBKJlgb.png?f=fotoalbum_large

Die lijkt daar dus ook dikker en dunner te worden. Volgensmij moet ik gewoon over het hele trace de leiding variërend over 20-25cm beugelen. Achter de beplating van de meterkast zit een betonnen wand van 25cm dik. Ik zit eraan te denken om met een speedboor gaten te boren in die houten plaat en dan de beugels direct in het beton vast te zetten of loop ik dan het risico dat de lucht achter de plaat alsnog in beweging wordt gezet? Nog extra tips/aanbevelingen?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• X21r
Djvdb schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Goed nieuws en slecht nieuws. Dit gedaan in de kruipruimte:

[Afbeelding]

Resultaat: geen trilling meer te voelen tussen de beugels. 20 cm na de laatste beugen trilt de leiding vrolijk verder. Als proef de leiding in de meterkast over een korte afstand tussen twee handen stevig vast gepakt en een aantal keer weer losgelaten hoorbaar verschil in geluid en zie hieronder de 82hz frequentie op de plek in de gang waar het geluid het duidelijkst te horen is:

[Afbeelding]

Die lijkt daar dus ook dikker en dunner te worden. Volgensmij moet ik gewoon over het hele trace de leiding variërend over 20-25cm beugelen. Achter de beplating van de meterkast zit een betonnen wand van 25cm dik. Ik zit eraan te denken om met een speedboor gaten te boren in die houten plaat en dan de beugels direct in het beton vast te zetten of loop ik dan het risico dat de lucht achter de plaat alsnog in beweging wordt gezet? Nog extra tips/aanbevelingen?
Het gas in de leidingen veroorzaakt het trillen.
Dus 2 meter onder de grond vast zetten is leuk voor dat stukje..de rest trilgewoon door.
Dus inderdaad de rest ook vast zetten.

Als je het aan de betonnen muur bevestigd.. kan je trillingen overdragen aan de betonnen muur.!!
Dus weer een lei of iets anders zwaar waar je de beugels aan monteert.
Maar goed op weg om de geluids overlast te beperken.
Let op de gaten waar de leidingen door gaan, geen direct contact laten maken.( dat zal waarschijnlijk ook niet).
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste