@
Corne-P @
RichieB Zoals belooft, toevallig ook een run van gister. @
RonJ was mij al even voor zag ik.

Ook voor het eerst na de zomer weer een (buffer)run op de verwarmingsstand.
Aanklikken voor verlengt screenshot:
Te zien is de modulatie van de inverter en vertrekwatertemperatuur. Flow van de pomp wordt bij verminderde warmtevraag steeds verder verlaagt om de ingestelde ∆T van aanvoer en vertrekwater zoveel mogelijk aan te houden voor een betere afgifte over de warmtewisselaar. Het laatste uur heb ik de vertrekwatertemp bewust handmatig verder verhoogt waarna de warmtepomp even later uit ging.
Het blijft belangrijk om voor de eigen woonsituatie de minimaal benodigde vertrekwatertemperatuur te vinden. Al dan niet icm een weersafhankelijke curve. Modulatie van vertrekwater is daarna optioneel in te stellen; dezelfde lijn/curve met de waarde van modulatie (bv 5°C) verhogen zodat de minimaal benodigde temperatuur van vertrekwater gelijk blijft.
De efficiëntie daalt wel iets op het laagste vermogen maar de gevraagde warmte is momenteel ook heel laag. Toch kan deze prima uit de voeten zonder buffervat.
Als ik dan toch bezig ben maar het complete plaatje met Smart Grid. Hier onder nog een automatische run voor SWW en kamerbuffering. Deze is van vanmiddag via het SG signaal. Een nadeel is tot op heden een door de warmtepomp zelf ingeplande tussenpauze wanneer het normale instelpunt is bereikt voor SWW, in dit geval 45°C, om vervolgens opnieuw naar maximaal te verwarmen. Alsof ie het SG signaal even vergeet. De BUH doet niet mee, die heb ik niet toegestaan op bufferen.
Bovenstaande gegevens haal ik op via een M5stickC ESP32 die op de warmtepomp is aangesloten en via MQTT aan Home Assistant is gekoppeld. Daar ben ik de
persoon die dit heeft verzorgt wel dankbaar voor. Ik vind het mooi om inzicht te krijgen en voor sommige waarden heb ik daarom zelf gegevens gecombineerd.
Het warmtepomp deel van mijn woningoverzicht en mijn Smart Grid aansluiting:
Uitbreidingen die ik zelf nog graag zie:
De optionele Smart Grid S0 input (S3S/S4S) op de binnenunit benutten om dynamisch te kunnen regelen op PV vermogen. Vanuit de meterkast met een extra kWh-meter of via een andere digitale overdracht. Een nieuwe kabel er naar toe is nog ff een dingetje. Voor nu heb ik alleen de SG inputs lopen via de ESP32 en 2 relais.
Situatie; Woning bouwjaar 2021.
Woonkamer vloerverwarming: 65m², 633m leiding over 9 groepen.
Binnenunit: EHVX08S23EJ6V, op 1 fase aangesloten BUH (2 kW)
Buitenunit: ERGA06EAV3
Geen extra buffervat.
[
Voor 11% gewijzigd door
M-spec op 19-09-2022 20:02
. Reden: Volgorde en verwijzing ]