Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
HitDyl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:00:
[...]

Hhm het gaat niet om een bestaande woning maar om een nieuw te bouwen vrijstaande woning van 210m2. Voor de EPC berekeningen hebben we niet genoeg data. De 11kw komt ook vanuit de installateur, echter weten we niet of dat om vrieskou gaat of zeg -7. De 16kw maakt voor de prijs verder niet uit, dus als het minimum vermogen van de kleinste (11kw) het zelfde is dan lijkt het ons verder oke toch?
Hoe kan een 16 net zo duur zijn als een 11? :? Lijkt me stug. Een 11 is zo'n €1500,- goedkoper https://www.climasense.nl/75-split#

Ik kan toe in een huis uit 78 met een 7 op 140m2 dan lijkt me 210m2 met hedendaagse topisolatie met minder dan een 11 toe te kunnen. Maar nogmaals daar moet je gewoon een berekening op los laten. Stel dat je met een kleinere toe kan, ligt waarschijnlijk je minimum vermogen weer lager, loopt je unit beter (minder pendelen), en ben je goedkoper uit.

Lees je in : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 en Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 14-09-2022 21:27 ]

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09 21:22
helloitsme schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:55:
[...]

Is 16 graden vertrekwater niet te laag? Installateur vertelde ons dat we die niet onder de 18 mochten zetten ivm condens op de leidingen in de vloer. Of klopte die opmerking niet?
Precies hetzelfde zei onze installateur ook. Maar ja, ben eigenwijs he echter geen condens gezien. Komt volgens @MotorBeast door de droge zomer, die nu voorbij is. Volgend jaar weer proberen.

• MotorBeast
MajaMestreech schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:13:
[...]

Precies hetzelfde zei onze installateur ook. Maar ja, ben eigenwijs he echter geen condens gezien. Komt volgens @MotorBeast door de droge zomer, die nu voorbij is. Volgend jaar weer proberen.
OP de leidingen!!! Hoe ga jij dat zien? Met IR ogen? 8) Ik had het over condens op de vloer. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 14-09-2022 21:30 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:19
boaty schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:22:
[...]

In dit topic zijn er gewoon linkjes te vinden van deze databooks als je zoekt.
Jazeker, die heb jij zelf nog geplaatst. _/-\o_
Helaas zie ik daarin ook nergens het minimaal vermogen staan. Op pagina 13 staan de "Heating Capacity Graphs" maar helaas alleen "Maximum heating capacity - integrated value". Dit geeft niet aan tot hoe ver terug deze units kunnen moduleren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
Hallo,

Ik heb sinds vorig jaar zomer een daikin 8kw wand model aangesloten op mijn systeem ( 42heatpipes met 500l buffer, en voor sww een w-w warmtepomp van 180L . Deze heeft de pelletketel vervangen wat een verademing is.
We wonen in een hoekwoning uit 1956 redelijk geïsoleerd 65m2 vloer verwarming en boven verwarm ik met airco units. Totaal wp gebruik in een jaar tijd 1350 kwh en de w-w wp 240kwh

Ik zit alleen met 2 dingen:
als ik in de winter de openhaard aan doe wordt de kamer lekker warm en die warmte blijft hangen tot de volgende dag alleen de vloer koelt erg af en de wp heeft dan veel energie nodig om de vloer weer warm te krijgen is hier een trucje voor dat de wp rustig blijft draaien?

Met het koelen van de vloer wordt de vloer zo koud dat je niet lange tijd met blote voeten op de tegels kunt staan. Hoe stellen jullie dit in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HitDyl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:00:
[...]

Voor de EPC berekeningen hebben we niet genoeg data.
Die snap ik niet. Juist bij een nieuw te bouwen woning moet je dit toch exact kunnen berekenen en heb je de EPC-berekening sowieso nodig voordat je een bouwvergunning krijgt?

All-electric.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
rterhofte schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:48:
Hallo,

Ik heb sinds vorig jaar zomer een daikin 8kw wand model aangesloten op mijn systeem ( 42heatpipes met 500l buffer, en voor sww een w-w warmtepomp van 180L . Deze heeft de pelletketel vervangen wat een verademing is.
We wonen in een hoekwoning uit 1956 redelijk geïsoleerd 65m2 vloer verwarming en boven verwarm ik met airco units. Totaal wp gebruik in een jaar tijd 1350 kwh en de w-w wp 240kwh

als ik in de winter de openhaard aan doe wordt de kamer lekker warm en die warmte blijft hangen tot de volgende dag alleen de vloer koelt erg af en de wp heeft dan veel energie nodig om de vloer weer warm te krijgen is hier een trucje voor dat de wp rustig blijft draaien?

Met het koelen van de vloer wordt de vloer zo koud dat je niet lange tijd met blote voeten op de tegels kunt staan. Hoe stellen jullie dit in?
Beetje flauw, maar je vloer beter isoleren?
rterhofte schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:48:
Hallo,

Het enige dat ik kan bedenken naast fors beter isoleren, maar dan stel je het afkoelen alleen uit, is dan altijd c.q. telkens handmatig via de binnenunit (want die parameter is bij mijn weten niet extern te switchen) gaan regelen op aanvoertemperatuur ipv de ruimtetemperatuur. Dan zal ie gewoon de vloer blijven verwarmen als je de haard aan hebt.

All-electric.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:56
Uit de handleiding:

Bepaalt hoe de werking van de unit wordt geregeld. Er zijn 3
mogelijkheden:

Vertrekwater

De unit werkt op basis van de
aanvoerwatertemperatuur, ongeacht de
werkelijke kamertemperatuur en/of de vraag
om de kamer te verwarmen of af te koelen.

Externe
kamerthermostaat

De unit werkt op basis van de externe
thermostaat of soortgelijk (bijv.
warmtepompconvector).

Kamerthermostaat

De unit werkt op basis van de
omgevingstemperatuur van de
gebruikersinterface die wordt gebruikt als
kamerthermostaat.

Je kan dus bv in de ruimte waar de Daikin staat die externe thermostaat ophangen en die op de klok laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:32:
[...]

Het enige dat ik kan bedenken naast fors beter isoleren, maar dan stel je het afkoelen alleen uit, is dan altijd c.q. telkens handmatig via de binnenunit (want die parameter is bij mijn weten niet extern te switchen) gaan regelen op aanvoertemperatuur ipv de ruimtetemperatuur. Dan zal ie gewoon de vloer blijven verwarmen als je de haard aan hebt.
@rterhofte Ik gebruik de houtkachel nog juist om energiekosten te besparen. Verder wordt het bij mij dan makkelijk zo'n 23 graden dan binnen en zet dan bewust deuren open om boven lekker mee te verwarmen. Ik zou echt niet blij worden om dan een warmtepomp mee te laten draaien. Betekent dubbele kosten om te stoken. Ik zou als je een warmtepomp hebt helemaal geen hout meer gaan stoken. Hout kost mij ondertussen ook €70,- per kuub (mijn adresje is nog goedkoop, zie prijzen met minimaal het dubbele) en is ook beter voor de luchtkwaliteit buiten.

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
MotorBeast schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:57:
[...]

@rterhofte Ik gebruik de houtkachel nog juist om energiekosten te besparen. Verder wordt het bij mij dan makkelijk zo'n 23 graden dan binnen en zet dan bewust deuren open om boven lekker mee te verwarmen. Ik zou echt niet blij worden om dan een warmtepomp mee te laten draaien. Betekent dubbele kosten om te stoken. Ik zou als je een warmtepomp hebt helemaal geen hout meer gaan stoken. Hout kost mij ondertussen ook €70,- per kuub (mijn adresje is nog goedkoop, zie prijzen met minimaal het dubbele) en is ook beter voor de luchtkwaliteit buiten.
Maar het ziet er in de winter wel gezellig uit en heb nog 10m3 hout liggen

• MotorBeast
rterhofte schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:12:
[...]

Maar het ziet er in de winter wel gezellig uit en heb nog 10m3 hout liggen
Ja, dan niet klagen dat je vloer koud wordt en dat opstoken energie kost. Als je niet verlaagd en het is echt koud buiten slaat dat ding toch weer vanzelf aan gedurende de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Weet iemand hier waar ik het minimum vermogen kan vinden van de buitenunits? In dit geval gaat het mij specifiek om de ERGA06 en de ERGA08.

Ik kan overal grafieken en data sheets vinden met het maximale vermogen bij verschillende temperaturen maar ik zie nergens het minimum vermogen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Corne-P Ik ben hier al sinds februari naar op zoek. Het lijkt erop dat Daikin deze cijfers niet publiceert terwijl ze cruciaal zijn voor de keuze van de juiste warmtepomp. Net zoals bij een CV heb je het maximale vermogen maar een paar dagen per jaar nodig. De rest van de tijd wil je dat de warmtepomp zo lang mogelijke runs maakt en dat is puur afhankelijk van het minimale vermogen en de warmteverliezen van je huis. Het liefst zie ik een plaatje met vermogen afgezet tegen de COP zodat je kan zien wat het meest efficient is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Wat verstaan jullie onder het minimum vermogen van de buiten-unit? De buiten-unit is de verdamper, waarin doortoevoeging van warmte uit de lucht het gas weer verdampt, zodat het in de binnen-unit weer kan worden samengeperst, waarbij warmte vrij komt.

Het enige wat echt vermogen vraagt, is de ventilator in de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pegagus schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:49:
Wat verstaan jullie onder het minimum vermogen van de buiten-unit? De buiten-unit is de verdamper, waarin doortoevoeging van warmte uit de lucht het gas weer verdampt, zodat het in de binnen-unit weer kan worden samengeperst, waarbij warmte vrij komt.

Het enige wat echt vermogen vraagt, is de ventilator in de buitenunit.
De ventilator vraagt vermogen? Not. Wat dacht je van de compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
pegagus schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:49:
Wat verstaan jullie onder het minimum vermogen van de buiten-unit?
[...]
Het minimale thermische vermogen dat de unit kan afgeven. Als dat namelijk hoger is dan wat je afgiftesysteem aan kan zal de warmtepomp nooit lange runs kunnen maken of moet je buffervaten gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
Heeft er iemand eigenlijk een idee wat de SCOP ongeveer is met de altherma 3 HT's ?
Denk zwaar overgedimensioneerde radiatoren maar dus wel op ht +-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
blinded schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:13:
Heeft er iemand eigenlijk een idee wat de SCOP ongeveer is met de altherma 3 HT's ?
Denk zwaar overgedimensioneerde radiatoren maar dus wel op ht +-
Je moet niet HT gaan stoken, killing voor je COP. Je moet zorgen dat je afgifte omhoog gaat. En zorgen dat je isolatie op orde is. Ik kan hier met 40 graden toe in huis jaren 70 met radiatoren en isolatie op niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
MotorBeast schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:54:
[...]

Je moet niet HT gaan stoken, killing voor je COP. Je moet zorgen dat je afgifte omhoog gaat. En zorgen dat je isolatie op orde is. Ik kan hier met 40 graden toe in huis jaren 70 met radiatoren en isolatie op niveau.
De pomp komt dinsdag, we gaan zien wat het geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@MotorBeast kun je je isolatie eens delen? Welke ketel gebruik je nu?

De groot tilburg nog iets geworden?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Fantastic_fox schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:21:
@MotorBeast kun je je isolatie eens delen? Welke ketel gebruik je nu?

De groot tilburg nog iets dewirden?
Dakisolatie reeds 10 jaar. Als ik me goed herinner 20 cm glaswol.

Gevel achter Keralit PIR 80mm en Glas 25m2 in HR++

Spouw glaswol vanuit de bouw en bewust niet verder iets gedaan in vocht wat dan kan ontstaan.

Verbruik met L/L 1325 kWh op 140m2 afgelopen winter. Ketel alleen nog voor SWW a 400m3.

De Groot heb ik nog niet gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
MotorBeast schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:20:
[...]

De ventilator vraagt vermogen? Not. Wat dacht je van de compressor?
Voor zover ik weet zit de compressor in de binnen-unit en niet in de buitenunit. Tenminste, het voordeel van een monobloc is dat je die zelf kunt installeren, wegens het gesloten gassysteem. Een split-unit heeft uitwisseling van het gas tussen de binnen en de buitenunit. Of is dit bij Daikin anders?

• MotorBeast
pegagus schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:20:
[...]

Voor zover ik weet zit de compressor in de binnen-unit en niet in de buitenunit. Tenminste, het voordeel van een monobloc is dat je die zelf kunt installeren, wegens het gesloten gassysteem. Een split-unit heeft uitwisseling van het gas tussen de binnen en de buitenunit. Of is dit bij Daikin anders?
Split: compressor in buitenunit die warmte uit de buitenlucht haalt. Warmte wordt middels koelvloeistof naar je binnenunit getransporteert en aldaar verdeelt over de leidingen en gebruikt voor je boiler voor SWW.

Monobloc: compressor in de buitenunit en er is geen binnenunit. Gesloten systeem met inwendig koelvloeistof en rechtstreeks op je water systeem aangesloten en regelunit zit in het monobloc. Je kan hem dus zelf aansluiten omdat het een gesloten systeem is wat niet afgeperst hoeft te worden door een Stek installateur.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 17-09-2022 13:34 ]

• olafmol
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:31:
[...]

Split: compressor in buitenunit die warmte uit de buitenlucht haalt. Warmte wordt middels koelvloeistof naar je binnenunit getransporteert en aldaar verdeelt over de leidingen en gebruikt voor je boiler voor SWW.

Monobloc: compressor in de buitenunit en er is geen binnenunit. Gesloten systeem met inwendig koelvloeistof en rechtstreeks op je water systeem aangesloten en regelunit zit in het monobloc. Je kan hem dus zelf aansluiten omdat het een gesloten systeem is wat niet afgeperst hoeft te worden door een Stek installateur.
Onderhoudbaarheid en support is een groot goed, dus als er meer installateurs dan Stek'ers zijn, is een monobloc ook wel handig als er ooit wat mee is en je snel iemand ter plekke wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:16:
@Corne-P Ik ben hier al sinds februari naar op zoek. Het lijkt erop dat Daikin deze cijfers niet publiceert terwijl ze cruciaal zijn voor de keuze van de juiste warmtepomp. Net zoals bij een CV heb je het maximale vermogen maar een paar dagen per jaar nodig. De rest van de tijd wil je dat de warmtepomp zo lang mogelijke runs maakt en dat is puur afhankelijk van het minimale vermogen en de warmteverliezen van je huis. Het liefst zie ik een plaatje met vermogen afgezet tegen de COP zodat je kan zien wat het meest efficient is.
Voor zover ik zelf heb kunnen constateren; de ERGA06(EAV3) buitenunit hier moduleert van bijvoorbeeld 1800W na inschakelen uiteindelijk terug naar ongeveer 300-400W inverter/compressor vermogen. Dit regelt de unit zelf wanneer de ingestelde afgifte van watertemperatuur bereikt is. (Of wanneer de ingestelde ∆T met aanvoerwater te klein wordt). Op koeling idem.

Dus de minimale warmte opbrengst met goede COP is in deze situatie grofweg een 1500~2000W.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• pegagus
MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:31:
[...]

Het is de verdamper die de energie uit de buitenlucht haalt. Maar het transport van warmte gebeurt dus met het gas. Maar waar zit dan het voordeel van een split unit? Minder verlies van warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
hebikniet schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:07:
[...]

Volgens onderstaand schema is dat 3.7kw

[Afbeelding]
@hebikniet Waar heb jij deze sheet precies vandaan? Ik loop namelijk al een hele tijd te zoeken maar dit stukje kan ik dus nergens vinden.

Of kijk ik er gewoon zo vreselijk overheen op https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL ?

Het enige wat ik kan vinden is dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkf6oly8GbxjJ6DPbnDBMmDlguM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDDnvbCNIPWcNnPRhNEKVhZu.jpg?f=fotoalbum_large
M-spec schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:51:
[...]

Voor zover ik zelf heb kunnen constateren; de ERGA06(EAV3) buitenunit hier moduleert van bijvoorbeeld 1800W na inschakelen uiteindelijk terug naar ongeveer 300-400W inverter/compressor vermogen. Dit regelt de unit zelf wanneer de ingestelde afgifte van watertemperatuur bereikt is. (Of wanneer de ingestelde ∆T met aanvoerwater te klein wordt). Op koeling idem.

Dus de minimale warmte opbrengst met goede COP is in deze situatie grofweg een 1500~2000W.
Dat zijn waardes wat ik wat aan heb _/-\o_
Uitgaande van deze cijfers icm de eerdere reactie van @DutchWing ga ik morgen eerst contact opnemen met de installateur voor een aanpassing naar de 6kW versie.
De enige reden waarom ik dit misschien niet zou hoeven doen is als het minimum vermogen van de 8kW net zo laag is, maar dat is dus net het punt. Ik kan dat nergens achterhalen
(al kan @hebikniet dat blijkbaar wel dus ik vraag me af wat ik fout doe |:( )

[ Voor 59% gewijzigd door Corne-P op 18-09-2022 11:46 . Reden: Reactie toegevoegd op @M-spec ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Corne-P @RichieB Ik zal vandaag of morgen heb wel een run met grafieken posten. Dan is het goed zichtbaar hoe de warmtepomp regelt en eenmaal op temperatuur rustig blijft moduleren.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels79
  • Laatst online: 10-09-2023
Hoi, sinds 2 weken heb ik ook een daikin altherma 3 warmtepomp. 200liter boiler genomen ivm de beschikbare ruimte. Via Heattransformers laten plaatsen. Ben wel benieuwd naar het verbruik als het straks winter wordt. Voor nu leveren de zonnepanelen voldoende energie. Vraag aan jullie. Sinds 3 dagen heb ik storing AH-00 desinfectie programma onderbroken. Heeft iemand een oplossing? Is het echt een probleem? Bij Heattransformers reageren ze opeens niet meer op email en telefoon. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Niels79 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:19:
Hoi, sinds 2 weken heb ik ook een daikin altherma 3 warmtepomp. 200liter boiler genomen ivm de beschikbare ruimte. Via Heattransformers laten plaatsen. Ben wel benieuwd naar het verbruik als het straks winter wordt. Voor nu leveren de zonnepanelen voldoende energie. Vraag aan jullie. Sinds 3 dagen heb ik storing AH-00 desinfectie programma onderbroken. Heeft iemand een oplossing? Is het echt een probleem? Bij Heattransformers reageren ze opeens niet meer op email en telefoon. Bedankt!
DIt wil zeggen dat hij niet zijn legionella run settings heeft gehaald. Default 60 graden gedurende 40 minuten. Bij een volgende run wordt dit wellicht wel gehaald en de melding gereset. Wordt dit niet gehaald, dan even monitoren bij 53/54 graden of wordt overgeschakeld op de booster verwarming. DIe moet zorgen voor de verwarming van 54 - 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
MajaMestreech schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:14:
[...]

Bedankt. De zorgen zijn begonnen bij het verbruik aangezien dit voor SWW alleen al naar 1600 kWh gaat. Dat terwijl de leverancier 3000 kWh totaal beloofde en daarop ook de terugverdientijd heeft berekend.

Wat de legionellarun betreft heb je gelijk: wederom weekverbruik van 16 kWh waarvan 10 kWh voor de legionellarun.
Ik ben aan het denken om die van 60 naar 55 graden te zetten. Temperatuur wordt onderin gemeten (denk ik) en 55 graden gedurende 40 minuten moet toch voldoende zijn. Zal zeker 1 uur dus 2 kWh schelen, 100 kWh per jaar. Ik wil wel graag verzekerd zijn dat deze temperatuur ook die smerige bacteriën vernietigt.
Vrijdag heeft de legionellarun gelopen op 55 graden. Verbruik 9 kWh (ipv 10 kWh bij 60 graden). Dat scheelt dus niks. Dus maar weer terug naar 60 graden om een goede ontsmetting te realiseren volgens de RIVM richtlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Corne-P schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:31:
[...]

@hebikniet Waar heb jij deze sheet precies vandaan? Ik loop namelijk al een hele tijd te zoeken maar dit stukje kan ik dus nergens vinden.

Of kijk ik er gewoon zo vreselijk overheen op https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL ?

Het enige wat ik kan vinden is dit:[Afbeelding]

[...]

Dat zijn waardes wat ik wat aan heb _/-\o_
Uitgaande van deze cijfers icm de eerdere reactie van @DutchWing ga ik morgen eerst contact opnemen met de installateur voor een aanpassing naar de 6kW versie.
De enige reden waarom ik dit misschien niet zou hoeven doen is als het minimum vermogen van de 8kW net zo laag is, maar dat is dus net het punt. Ik kan dat nergens achterhalen
(al kan @hebikniet dat blijkbaar wel dus ik vraag me af wat ik fout doe |:( )
Ik heb de Erga 04, en ik herken de minimum waardes elektrisch en thermisch vermogen die @DutchWing noemt. Het is volgens mij al eerder gezegd, maar op basis hiervan vermoed ik dat de 4, 6 en 8 kW unit in principe dezelfde units zijn, met een software matige beperking, waarbij het minimum vermogen voor alle drie gelijk is.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
Bestaat een Altherma 3 warmtepomp ook in een 3 fase variant? Zo ja, is dat nog interessant tov 1 fase?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:30
Niels79 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:19:
Het gebruik van de backup heater (BUH) staat zeer waarschijnlijk ingesteld op "beperkt". Hierdoor raakt de tank niet boven de 53 graden en faalt de desinfectie. Je moet die instelling aanpassen naar toegestaan of alleen SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 02:36
Ik heb eindelijk een monteur gevonden die momenteel een warmtepomp kan leveren.

Dit is degene die hij mij aanraad (Wss enige die hij heeft) na bezoek aan woning.

DAIKIN ALTHERMA HYBRIDE WARMTEPOMP 4.4 KW
En wil mijn intergas 5 jaar oude cv ketel bovenop deze binnen unit plaatsen.

Ik heb 120m2 3 verdiepingen hoekwoning energie Lable C (isolatie jaren 80, hr++ glas, tonzon vloer isolatie). 2 persoons huishouden.

Ik gebruik Tado en een zoneklep voor m’n vloerverwarming op begane grond. Verder moderne radiatoren boven.

Paar vragen, tips zijn erg welkom:
-Denken jullie dat 4,4kw genoeg is voor mijn woning?
-Ik las gemengde berichten hier, is de Tado (wifi) hierop aan te sluiten? Blijft hij op de cv printplaat of moet hij op de hybride unit erachter ook aangesloten worden? Is er ergens een manual?
-Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?
-De offerte is 7400€ bij gebruik van m’n huidige CV. Lijkt me beetje hoge kant. Maar weinig andere opties. Ook de monobloc die goedkoper is radde hij af door dikke geïsoleerde kabels die dan niet achter dakgoot passen. Is dit waar? Kan je niet 15cm niet geïsoleerd hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johann0r
  • Laatst online: 01-04 14:50
Leuk een topic over Daikin. Heb een 8KW Altherma 3 draaien sinds maart 2020 :) Heb er al een aardige studie van gemaakt inmiddels.

Edit:

Heb voor een Daikin gekozen nadat ik hem ergens draaiend beluisterd heb. Super stil imho.

Heb een huis uit 1992 met beneden ~80m2 vloerverwarming en boven alle radiatoren uit.

[ Voor 44% gewijzigd door Johann0r op 19-09-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:42
Badname2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:52:
Ik heb eindelijk een monteur gevonden die momenteel een warmtepomp kan leveren.

Dit is degene die hij mij aanraad (Wss enige die hij heeft) na bezoek aan woning.

DAIKIN ALTHERMA HYBRIDE WARMTEPOMP 4.4 KW
En wil mijn intergas 5 jaar oude cv ketel bovenop deze binnen unit plaatsen.

Ik heb 120m2 3 verdiepingen hoekwoning energie Lable C (isolatie jaren 80, hr++ glas, tonzon vloer isolatie). 2 persoons huishouden.

Ik gebruik Tado en een zoneklep voor m’n vloerverwarming op begane grond. Verder moderne radiatoren boven.

Denken jullie dat 4,4kw genoeg is voor mijn woning?
Ik las gemengde berichten hier, is de Tado (wifi) hierop aan te sluiten? Blijft hij op de cv printplaat of moet hij op de hybride unit erachter ook aangesloten worden? Is er ergens een manual?
Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?
De offerte is 7400€ bij gebruik van m’n huidige CV. Lijkt me beetje hoge kant. Maar weinig andere opties. Ook de monobloc die goedkoper is radde hij af door dikke geïsoleerde kabels die dan niet achter dakgoot passen. Is dit waar? Kan je niet 15cm niet geïsoleerd hebben?
Is het niet mogelijk om volledig gasloos te gaan?
Johann0r schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:55:
Leuk een topic over Daikin. Heb een 8KW Altherma 3 draaien sinds maart 2020 :) Heb er al een aardige studie van gemaakt inmiddels.
Please do share! Gezien je al 2,5jaar het hebt draaien heb je vast en zeker wel tips en ervaringen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Rainesh op 19-09-2022 09:02 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
boaty schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:35:
[...]

Helder, ik heb inderdaad een staande unit. Ik vind het rare dus dat je de Boosterheater wel kan instellen om enkel de legionellarun te doen, maar dat is onmogelijk voor de Backup heater. Die kun je enkel instellen op
1. Beperkt
2. Alleen SWW
3. Toegestaan
Ik mis dus een vierde optie: Alleen SWW legionella.
Ik heb heel regelmatig als het buiten wat warmer wordt dat hij de 55 bij lange na niet haalt. Grofweg als het buiten warmer dan 25 graden is schakelt hij over van compressor naar BUH als mijn SWW 44 graden is. Het hele stuk tot 60 graden gaat hij dan op de BUH doen. Dat is natuurlijk funest voor de COP.
Als de temperatuur van de sensor op de buitenunit boven de ~27 graden komt schakelt de buitenunit uit. Ik heb elke dag een SWW run om 5 uur en in de zomer deed hij dit alleen op de BUH omdat de zon erop scheen. Daikin geeft aan dat dit by desgin is. Nu de sensor naar de achterkant van de buitenunit gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Atomius schreef op maandag 19 september 2022 @ 02:57:
Bestaat een Altherma 3 warmtepomp ook in een 3 fase variant? Zo ja, is dat nog interessant tov 1 fase?
Ja ik heb een 3 fase 8KW variant. Heeft ook met het vermogen te maken. Even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Johann0r schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:06:
[...]

Ja ik heb een 3 fase 8KW variant. Heeft ook met het vermogen te maken. Even googlen.
Ja ik heb wat gegoogeld maar ik kom vooral de vraag tegen of je beter een 3-fase of 1-fase aansluiting kan nemen icm een warmtepomp.

Maar echt heel weinig mensen/websites die reppen over een 3-fase warmtepomp.

Dus vandaar mijn vraag. Wat maakt het in de praktijk uit of je een 1-fase of 3-fase WP hebt?

Edit: ik heb echt flink gezocht maar kan er relatief heel weinig over vinden. Volgens mij speelt het niet echt heel erg, mag ik dat concluderen?

[ Voor 12% gewijzigd door Atomius op 19-09-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 16:36

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
3 fase ga je volgens mij alleen nodig hebben als je een backup heater van > 2KW wilt.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Atomius schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:27:
[...]

Ja ik heb wat gegoogeld maar ik kom vooral de vraag tegen of je beter een 3-fase of 1-fase aansluiting kan nemen icm een warmtepomp.

Dus vandaar mijn vraag. Wat maakt het in de praktijk uit of je een 1-fase of 3-fase WP hebt?

Edit: ik heb echt flink gezocht maar kan er relatief heel weinig over vinden. Volgens mij speelt het niet echt heel erg, mag ik dat concluderen?
Volgens sommige spec sheets is 3 fase efficiënter ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:27:
[...]

De buitenunit (die de binnenunit ook weer voedt) is t/m 8kW altijd 1-fase. Dan kan je kiezen tussen de 1- of 3-fase variant voor de backup-heater, die je normaliter helemaal niet (icm een los vat) of alleen voor SWW/legionella (all-in-one/vloer model) gebruikt.

3-fase voor de pomp zelf gaat pas spelen bij 11kW+ modellen. Dan moet je ook wel, want anders kom je niet weg met de standaard 3x25A aansluitingen in Nederland.

Ik heb zelf voor de 3-fase BUH gekozen (model binnenunit eindigt dan op E9W), zodat ik bij evt. uitval van de buitenunit het huis nog goed kan verwarmen. Gezien de belachelijke levertijden op dit moment ga ik er maar niet vanuit dat men binnen in dat geval binnen een paar dagen een buitenunit kan vervangen. Qua prijs maakte het niets uit, dat zat uiteindelijk meer in de benodigde krachtgroep.

@Corne-P @RichieB Hieronder het stroomverbruik van gisteren van een ERGA06EAV icm een EHBX08E9W, dit is voor mij de eerste keer op verwarmen na het drogen van de vloer dit voorjaar, dus eea kan misschien zelfs nog wat beter afgesteld worden.

Stroomverbruik, gemeten op een Shelly Pro 1PM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDwop2d7efDPniAfTZCJc0pmtB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCFnDW0iHFaWuLY1o0p6AU6A.jpg?f=fotoalbum_large

Dit plaatje is icm de opgewekte warmte en pompsnelheid volgens de kamstrup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JQwPAIYqzbH9FnVu918EMuRTrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G9v4NdKDJaZBnvnHh4vEu9E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door RonJ op 19-09-2022 10:58 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Rainesh schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:00:
[...]

Is het niet mogelijk om volledig gasloos te gaan?

[...]
Op langetermijn misschien.
Momenteel is m’n keuken voorlopig nog op gas.
En voor de douche zou ik dan een boiler nodig hebben. Deze past niet naast de cv. Die moet dan aan andere kant van trappen gat op die wand komen. Veel werk dus.

Zou je alsnog een full electric als tussenoplossing aanraden? Kom je met subsidie dan netto goedkoper uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:28
Badname2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:43:
[...]
Zou je alsnog een full electric als tussenoplossing aanraden? Kom je met subsidie dan netto goedkoper uit?
Absoluut niet goedkoper. Begin mei (nog voor de mega hype rondom warmtepompen) 12,5K offerte getekend voor de full electric van Daikin (8kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:25

Edit:

Heb voor een Daikin gekozen nadat ik hem ergens draaiend beluisterd heb. Super stil imho.

Heb een huis uit 1992 met beneden ~80m2 vloerverwarming en boven alle radiatoren uit.
@Johann0r Ben benieuwd naar je ervaringen en of je soortgelijke ervaringen hebt en instellingen hebt gedaan voor COP maximalisatie zoals ook genoemd in Duitse ervaring site, zie link: https://m-reuter.github.io/Rotex-Daikin-WP/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
mijn altherma HT staat ondertussen klaar om opgestart te worden morgen!
Iets waar ik moet op letten na of tijdens de installatie (doe ik niet zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
blinded schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:36:
Optimaal inregelen. Als je het L/W topic leest constateer je dat dat meestal niet optimaal gebeurd. En dan heb ik het niet alleen over instelling op je je unit maar ook waterzijdig inregelen van je systeem. Dat laatste gebeurde ook nooit met HR Ketels.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:25
blinded schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:36:
Kijk hier: Duitse ervaring site, zie link: https://m-reuter.github.io/Rotex-Daikin-WP/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels79
  • Laatst online: 10-09-2023
BartMe schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:51:
[...]

Het gebruik van de backup heater (BUH) staat zeer waarschijnlijk ingesteld op "beperkt". Hierdoor raakt de tank niet boven de 53 graden en faalt de desinfectie. Je moet die instelling aanpassen naar toegestaan of alleen SWW.
Bedankt. Vandaag toch door Heattransformers benaderd. Blijkt dat mogelijk per abuis warm water is gepakt tijdens de desinfectie run. Handmatig tijd aangepast zodat dit voortaan in de nacht plaatsvindt. Ook meteen een run van een uur geactiveerd (natuurlijk geen warm
Water pakken op dat moment) en nu is de foutmelding weg.
Vriendelijk en netjes geholpen door Heattransformers Joep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Niels79 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:08:
[...]

Bedankt. Vandaag toch door Heattransformers benaderd. Blijkt dat mogelijk per abuis warm water is gepakt tijdens de desinfectie run. Handmatig tijd aangepast zodat dit voortaan in de nacht plaatsvindt. Ook meteen een run van een uur geactiveerd (natuurlijk geen warm
Water pakken op dat moment) en nu is de foutmelding weg.
Vriendelijk en netjes geholpen door Heattransformers Joep.
Zal dit maar niet in de nacht doen. Wanneer is het buiten het koudst? Precies in de nacht. Killing voor je COP oftewel hoog verbruik. Leuk bij strenge nachtvorst. :N Je koopt een warmtepomp toch voor een laag verbruik? Slecht geholpen door Joep. :+ Er is toch wel een moment op de dag dat je als gezin geen warm water pakt?

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:09
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:31:
[...]

Zal dit maar niet in de nacht doen. Wanneer is het buiten het koudst? Precies in de nacht. Killing voor je COP oftewel hoog verbruik. Leuk bij strenge nachtvorst. :N Je koopt een warmtepomp toch voor een laag verbruik? Slecht geholpen door Joep. :+ Er is toch wel een moment op de dag dat je als gezin geen warm water pakt?
Is overdag geen probleem dat je dan wellicht warm water vraag hebt / kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
helloitsme schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:58:
[...]

Is overdag geen probleem dat je dan wellicht warm water vraag hebt / kan hebben?
Wel normaal gezin tapt er van 10.00 uur tot en met 17.00 uur continue warm water?Voor thee kan je gewoon een waterkoker pakken. Gewoon wennen aan de nieuwe realiteit en je een beetje aanpassen. Maar ga je gang hoor bij -10 nachtvorst lekker knallen voor je boiler. Niet mijn rekening. Je bent gewaarschuwd.

Meldde net dit bericht in L/W en hier de reactie: DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:09
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:02:
[...]

Wel normaal gezin tapt er van 10.00 uur tot en met 17.00 uur continue warm water?Voor thee kan je gewoon een waterkoker pakken. Gewoon wennen aan de nieuwe realiteit en je een beetje aanpassen. Maar ga je gang hoor bij -10 nachtvorst lekker knallen voor je boiler. Niet mijn rekening. Je bent gewaarschuwd.
rustig maar hoor, ik sta open voor het aanpassen naar overdag/snap je redenering volledig, maar wil wel graag weten of het geen probleem oplevert als we overdag bv een keer een pan afwassen of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
helloitsme schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:05:
[...]

rustig maar hoor, ik sta open voor het aanpassen naar overdag/snap je redenering volledig, maar wil wel graag weten of het geen probleem oplevert als we overdag bv een keer een pan afwassen of zo
Kan ik je niet zeggen. Ik heb geen Daikin. Ik heb zelfs nog geen L/W want zoek me suf naar een goede installateur en lees mee in alle topics. Maar kom op, als installateur adviseren je warmtepomp keihard laten werken op het koudst van de dag en dat dan advies noemen? :'( 8)7

Ook de reden dat ik nog geen installateur heb want die komen hier ook met allerlei vreemde adviezen en ik weet ondertussen door inlezen in bijna alle gevallen meer dan zij. In en in triest. Zij moeten mij onder de tafel lullen.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2022 19:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Corne-P @RichieB Zoals belooft, toevallig ook een run van gister. @RonJ was mij al even voor zag ik. ;) Ook voor het eerst na de zomer weer een (buffer)run op de verwarmingsstand.

Aanklikken voor verlengt screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyX0GSRy3K_nOvPhWFmi8NUmwEI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6HKSkY5ywLHyM6jDiuaV7YK.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CYosrjs0ksbhp_Jc-A4OCw9U0E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoA5m5euD81OsKBZc9OyKalB.jpg?f=fotoalbum_medium

Te zien is de modulatie van de inverter en vertrekwatertemperatuur. Flow van de pomp wordt bij verminderde warmtevraag steeds verder verlaagt om de ingestelde ∆T van aanvoer en vertrekwater zoveel mogelijk aan te houden voor een betere afgifte over de warmtewisselaar. Het laatste uur heb ik de vertrekwatertemp bewust handmatig verder verhoogt waarna de warmtepomp even later uit ging.

Het blijft belangrijk om voor de eigen woonsituatie de minimaal benodigde vertrekwatertemperatuur te vinden. Al dan niet icm een weersafhankelijke curve. Modulatie van vertrekwater is daarna optioneel in te stellen; dezelfde lijn/curve met de waarde van modulatie (bv 5°C) verhogen zodat de minimaal benodigde temperatuur van vertrekwater gelijk blijft.

De efficiëntie daalt wel iets op het laagste vermogen maar de gevraagde warmte is momenteel ook heel laag. Toch kan deze prima uit de voeten zonder buffervat.

Als ik dan toch bezig ben maar het complete plaatje met Smart Grid. Hier onder nog een automatische run voor SWW en kamerbuffering. Deze is van vanmiddag via het SG signaal. Een nadeel is tot op heden een door de warmtepomp zelf ingeplande tussenpauze wanneer het normale instelpunt is bereikt voor SWW, in dit geval 45°C, om vervolgens opnieuw naar maximaal te verwarmen. Alsof ie het SG signaal even vergeet. De BUH doet niet mee, die heb ik niet toegestaan op bufferen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1w1ghuWvv22amrzh5EvRuMn3QM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meFB5GaQmE2txhUJufdPMBkl.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o21XZvdt95_KDElXsd1rwzvm0FA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xju6qzhvw2Kz2lg0eXts0jde.jpg?f=fotoalbum_medium

Bovenstaande gegevens haal ik op via een M5stickC ESP32 die op de warmtepomp is aangesloten en via MQTT aan Home Assistant is gekoppeld. Daar ben ik de persoon die dit heeft verzorgt wel dankbaar voor. Ik vind het mooi om inzicht te krijgen en voor sommige waarden heb ik daarom zelf gegevens gecombineerd.

Het warmtepomp deel van mijn woningoverzicht en mijn Smart Grid aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwflYSwq7KxM-iTS0BAhg6YdxaY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUmT8fZ2yVh4IE6lYeTwhXgS.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYRcKy_fNaZfxkUfRr0G42QTYk0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0PMlxTTKnQbtnJyi3qjhvAr.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAOYkRTL4VNfBksrXOfUG9KRLhk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDmXdcT4r66f9b3j8VWBJ4Ey.jpg?f=fotoalbum_medium

Uitbreidingen die ik zelf nog graag zie:
De optionele Smart Grid S0 input (S3S/S4S) op de binnenunit benutten om dynamisch te kunnen regelen op PV vermogen. Vanuit de meterkast met een extra kWh-meter of via een andere digitale overdracht. Een nieuwe kabel er naar toe is nog ff een dingetje. Voor nu heb ik alleen de SG inputs lopen via de ESP32 en 2 relais.

Situatie; Woning bouwjaar 2021.
Woonkamer vloerverwarming: 65m², 633m leiding over 9 groepen.
Binnenunit: EHVX08S23EJ6V, op 1 fase aangesloten BUH (2 kW)
Buitenunit: ERGA06EAV3
Geen extra buffervat.

[ Voor 11% gewijzigd door M-spec op 19-09-2022 20:02 . Reden: Volgorde en verwijzing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

helloitsme schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:05:
[...]

Ik kan bij mijn unit (Mitsubishi Ecodan) gewoon de max laadtijd instellen.
+ hoe lang deze op 60 graden moet blijven staan.
Normaal stel je de start legionella run in rond het heetste moment van de dag of net iets eerder dat iedereen nog aan het werk is + de kinderen nog op school zitten etc.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 19-09-2022 19:29 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:31:
[...]

In de 'gemiddelde handleiding' gaat dat advies ook vaak uit vanwege kosten en een lager tarief 's nachts. Dat we in NL ook in het weekend daltarief hebben even terzijde want het ligt er ook deels aan wat de maximale temperatuur is die een warmtepomp zelf nog (enigszins efficiënt) kan afgeven.

De meeste huidige Altherma 3 LT's met R32 koelmiddel zijn begrenst op max 60°C aanvoer naar de warmtewisselaar en daaruit max 54°C watertank temp. Er vanuit gaande dat er niet net s' avonds laat is gedoucht, en de SWWtank al redelijk op insteltemperatuur is moet het water voor de desinfectie run al voor het grootste tijdsdeel naar 60°C gebracht worden mbv de BackUpHeater. Daarmee wordt de buitenunit en COP al buitenspel gezet. De COP is en blijft dan 1.

Ik heb een desinfectie run ook overdag uit 'groen' oogpunt met PV power. Maar het zou best eens zo kunnen zijn dat het stukje verlies in COP 's van bv 45 naar maximale temp 's nachts, niet opweegt tegen de tijd en energiekosten die de BUH nodig heeft naar 60°C. Wellicht dat een HT warmtepomp dit wel uit zichzelf kan maar die is weer niet ontworpen voor lage temp vloerverwarming. Het is altijd een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik kom er dus net, na 4 jaar, achter dat ik de CV functie van de warmtepomp, apart kan uitschakelen. Zodat de boiler nog steeds in werking blijft.

Ik maar steeds denken, die knop schakelt de HELE warmtepomp uit, dus CV + boiler. Nee dus.

Zo lang zitten ergeren dat dit niet kon. In de zomer draaide de pomp elk kwartier 5 minuten 8)7

Dus. Aan/uit heeft alleen betrekking op het menu waar je dan in zit.

*O*

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen even een vraag:

Ik zit al heel lang te kijken naar een altherma wie kan me iets uitleggen mbt cv water temperatuur. Wordt deze weersafhankelijk ingesteld of is het een vast temperatuur?

Waarom ik het vraag is omdat ik zelf nog radiatoren heb en ik verwacht dat ik in de winter met 55 uit moet gaan komen, maar op dagen zoals gisteren bv sprong de cv een paar keer aan en dan max op 35-39 graden meen ik.

Als de wp op zo’n dagen dan bv constant stook op 25-30 graden is dit natuurlijk top aangezien de cop dan veel beter is.

Of is dit weersafhankelijk effect al meegenomen in de scop 55 graden in de specs?

Met andere woorden de scop in de specs gaat die uit van een mild klimaat waarbij altijd 55graden wordt gemaakt of max 55graden?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Corne-P schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:31:
[...]

[...]
Ik heb het eindelijk door. Die site blinkt niet echt uit in intuïtief gebruik. 8)7
Wat ik heb gedaan:
  1. Selecteer de juiste serie, bijv: Daikin Altherma 3 R (11-14-16)
  2. De site opent dan het "tabblad" Buitenunit. Klik nu onder de juiste buitenunit (bijv. EPRA014-018DW) de op de knop "Combineer met deze unit" zodat deze blauw wordt.
  3. Klink nu bovenaan op de pagina op het "tabblad" Binnenunit
  4. Klik nu onder de juiste binnenunit (bijv. ETBX16E9W) de op de knop "Combineer met deze unit" zodat deze blauw wordt.
  5. Klik nu bovenaan op de pagina op het "tabblad" Specifiek voor combinatie
  6. Klik onderaan deze pagina in het vlak met blauwe letters op Specificatietabel openen
Er opent dan een nieuwe pagina met Tabel met technische gegevens voor de gekozen combinatie. Als je geluk hebt (zoals in dit voorbeeld) staat het minimale vermogen daarbij. Dit is helaas niet voor alle combinaties het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 22:32
Fantastic_fox schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:03:
Allen even een vraag:

Ik zit al heel lang te kijken naar een altherma wie kan me iets uitleggen mbt cv water temperatuur. Wordt deze weersafhankelijk ingesteld of is het een vast temperatuur?

Waarom ik het vraag is omdat ik zelf nog radiatoren heb en ik verwacht dat ik in de winter met 55 uit moet gaan komen, maar op dagen zoals gisteren bv sprong de cv een paar keer aan en dan max op 35-39 graden meen ik.

Als de wp op zo’n dagen dan bv constant stook op 25-30 graden is dit natuurlijk top aangezien de cop dan veel beter is.

Of is dit weersafhankelijk effect al meegenomen in de scop 55 graden in de specs?

Met andere woorden de scop in de specs gaat die uit van een mild klimaat waarbij altijd 55graden wordt gemaakt of max 55graden?
op ongeveer 16 minuten wordt het uitgelegd.
YouTube: Daikin Altherma Heat Pump Hydrobox C Series Controller Tour Of The I...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Fantastic_fox schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:03:
Allen even een vraag:

Je kan voor vast kiezen maar ik ga er vanuit dat de meesten gewoon voor WAR gaan, anders is de COP (veel) te ongunstig.
Bij mij stond de WAR veel te hoog en schakelde een kamerthermostaat de aanvoer eventueel aan/uit, maar dat wil je eigenlijk niet. Uiteindelijk dus de WAR zelf geperfectioneerd en die klep staat nu eigenlijk altijd open als het stookseizoen begonnen is. Wat betekent dat je dan dus op minimum niveau stookt als het nog niet echt koud is (25 graden minimaal).

Heb wel gemerkt dat aan het begin van het stookseizoen zoals nu als de nachten buien zo'n 8 graden zijn maar het overdag nog redelijk is qua temperatuur, zelfs die 25 graden teveel is. In dat geval is de klep wel handig ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@MijnCommentaar thnx

@psy dit soort weet is ook lastig zeker bij hoede isolatie, een stooksessie van mijn cv en dan bijna een uur niks, een wp kan dit door het lage minimale vermogen natuurlijk efficiënter en met meer comfort maar dit weer incombinatie met goede isolatie is nagenoeg geen warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-09 15:56

Timple

RonJ schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:47:
[...]

De buitenunit (die de binnenunit ook weer voedt) is t/m 8kW altijd 1-fase. Dan kan je kiezen tussen de 1- of 3-fase variant voor de backup-heater, die je normaliter helemaal niet (icm een los vat) of alleen voor SWW/legionella (all-in-one/vloer model) gebruikt.

3-fase voor de pomp zelf gaat pas spelen bij 11kW+ modellen.
Ik heb een 9kW op 3-fase met ingebouwde buh op 1-fase. Dus dat spreekt dit tegen...

Daikin Altherma 3M EBLA09D3W1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:34:
[...]

Ik heb een 9kW op 3-fase met ingebouwde buh op 1-fase. Dus dat spreekt dit tegen...

Daikin Altherma 3M EBLA09D3W1
Misschien niet duidelijk, maar ik had het over de (LT-) split-modellen (nav een vraag daarover), geen monoblock units.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Welke isolatie moet er normaal rond de buizen die van binnen naar buiten lopen ? er loopt hier +- twee meter buis van de kelder naar de unit, het meeste zit onder de grond.
Hier gaat dus heet water doorlopen dus lijkt mij dat het wel zeer goed geisoleerd moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@blinded ik ben geen expert dat voorop gesteld maar bij ons op het werk gebruiken e voor een stoominstallatie dit soort isolatie

https://www.vanwalraven.c...l-810/groups/g+c+p+a+view

hier nog wat andere mogleijkheden https://www.vanwalraven.c...solatie/groups/g+c+p+view

maar ik zou in ieder geval iets meer gebruiken als de standaard buisisolatie van de gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Er is een soort mouse en daarna nog een soort van tape rondgegaan. Leek mij alsnog degelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@blinded die mouse was die wit? https://www.vanwalraven.c...-20m?selectedartnr=500026

Zoiets? Dat is de standaard leiding isolatie van een airco/wp leiding. en die wordt daarna gewikkeld in pvc tape e volgens mij is dat met name voor aanvreten van dieren.

Ik zou zeggen in geval van Mono blok meer = beter = gen kas op bevriezen en minder leiding verlies. zie mijn eerdere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Fantastic_fox schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:19:
@blinded die mouse was die wit? https://www.vanwalraven.c...-20m?selectedartnr=500026

Zoiets? Dat is de standaard leiding isolatie van een airco/wp leiding. en die wordt daarna gewikkeld in pvc tape e volgens mij is dat met name voor aanvreten van dieren.

Ik zou zeggen in geval van Mono blok meer = beter = gen kas op bevriezen en minder leiding verlies. zie mijn eerdere opties.
Het was grijze en ik denk ook dat de buis 40 dik is dus groter. Iets met zekerheid van debiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ0WG2B-4Q1YjPgadn7g8CgQyDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcl3WuAzm1A5r9TrQPg23bdm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qufg_Dpz79hI0Fmy4A-wBaoHQf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Be5i4GAwKL6RP5YrP9ZuJuoO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Zou er rond die laatste stukjes nog iets rond moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Ik heb nu een monteur gevonden die een hybride warmtepomp kan leveren; DAIKIN ALTHERMA HYBRIDE WARMTEPOMP 4.4 KW. Met mij intergas 5 jaar oude cv ketel bovenop deze binnen unit plaatsen. (800€ meer als ik voor nieuwe cv ketel ga)

Een paar vragen, tips zijn erg welkom:
-Denken jullie dat 4,4kw genoeg is voor mijn woning? Is er makkelijke tool om dit te berekenen? Online uitleg is zeer complex.

-verwachten jullie 50% of eerder 70% besparing op gas te kunnen behalen?

-Ik las gemengde berichten hier, is de Tado (wifi receiver) hierop aan te sluiten? Ik las dat hij van de cv printplaat af moet en op de waterpomp aangesloten moet worden straks. Is er ergens een manual hiervoor?

-Zijn er belangrijke functies die je kwijtraak met een Tado op deze pomp? Zoals efficient op en afbouwen van temperatuur? Is er enig merk of model dat wel helemaal Tado proof is?

-De offerte is 7400€ bij gebruik van m’n huidige CV. Lijkt me beetje hoge kant. Maar weinig andere opties. Ook de monobloc die goedkoper is radde hij af door dikke geïsoleerde kabels die dan niet achter dakgoot passen. Radden jullie de goedkopere monobloc ook af?

Mijn situatie:
Ik heb 120m2 3 verdiepingen hoekwoning energie Lable C (isolatie jaren 80, hr++ glas, tonzon vloer isolatie). 2 persoons huishouden. Nog niet klaar om volledig van gas af te gaan.

Ik gebruik Tado thermostaat, WiFi receiver en een zoneklep voor m’n vloerverwarming op begane grond. Verder moderne radiatoren boven.

[ Voor 10% gewijzigd door Badname2 op 20-09-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Weet iemand het verschil tussen buitenunit ERGA08EVA en ERGA08EVH?

Ik heb ze hier gevonden: https://daikintechnicalda...-GB/altherma-3-r/outdoor/ maar ze zijn beiden 8 kW en 1 fase.

In de specs zie ik iets meer piping connections (6,35 voor A en 6 voor H) en een groter level difference (20 voor A en 30 voor H) als verschillen.

Weet iemand wat dit wil zeggen? Zijn dit nog interessante verschillen als je er 1 wil uitkiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@blinded je kunt eventueel als je zou willen nog van die alu tape kunnen halen om de overgang dicht te zetten maar ik denk dat die uiteindes overlappend zijn en dus dat het niet zo veel uitmaakt.

Je zou eventueel de microbel ontluchten nog kunnen aanpakken zodat je hier op je retour minder warmte verlies kunt hebben bv zoiets

https://spirotechdirect.c...-Cutaway-600h_440x600.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Badname2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:13:
Ik heb nu een monteur gevonden die een hybride warmtepomp kan leveren; DAIKIN ALTHERMA HYBRIDE WARMTEPOMP 4.4 KW. Met mij intergas 5 jaar oude cv ketel bovenop deze binnen unit plaatsen. (800€ meer als ik voor nieuwe cv ketel ga)

Een paar vragen, tips zijn erg welkom:
-Denken jullie dat 4,4kw genoeg is voor mijn woning? Is er makkelijke tool om dit te berekenen? Online uitleg is zeer complex.

-verwachten jullie 50% of eerder 70% besparing op gas te kunnen behalen?

-Ik las gemengde berichten hier, is de Tado (wifi receiver) hierop aan te sluiten? Ik las dat hij van de cv printplaat af moet en op de waterpomp aangesloten moet worden straks. Is er ergens een manual hiervoor?

-Zijn er belangrijke functies die je kwijtraak met een Tado op deze pomp? Zoals efficient op en afbouwen van temperatuur? Is er enig merk of model dat wel helemaal Tado proof is?

-De offerte is 7400€ bij gebruik van m’n huidige CV. Lijkt me beetje hoge kant. Maar weinig andere opties. Ook de monobloc die goedkoper is radde hij af door dikke geïsoleerde kabels die dan niet achter dakgoot passen. Radden jullie de goedkopere monobloc ook af?

Mijn situatie:
Ik heb 120m2 3 verdiepingen hoekwoning energie Lable C (isolatie jaren 80, hr++ glas, tonzon vloer isolatie). 2 persoons huishouden. Nog niet klaar om volledig van gas af te gaan.

Ik gebruik Tado thermostaat, WiFi receiver en een zoneklep voor m’n vloerverwarming op begane grond. Verder moderne radiatoren boven.
Hier kan je benodigd vermogen berekenen. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Waarom hybride met vloerverwarming?

Ik post net dit in L/L naar aanleiding van maatregelen kabinet. Ik zou nog maar even nadenken alvorens over te stappen op een warmtepomp. ;)

Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan. :'(

Waarom is het vertrouwen in het kabinet toch zo laag? 8)7

Ik blij dat ik nog geen L/W heb geplaatst. Wordt het toch bij vervanging een Intergas ketel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippem
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Hallo
Ik heb een Daikin Altherma 3 R ECH2O
Warmtepomp boiler voor vloer verwarming en sanitair . We zijn een gezin van 4 en wonen in een nieuwbouw (open) e peil 15
Het huis is 200 m2 waarvan enkel beneden de vloerverwarming opstaat , boven is dit nog nooit nodig geweest .we hebben nu drie winters gestookt en als je bij statistieken kijkt zou het totaal verbruik 24500 kWh zijn .
Zijn er mensen die weten of dit een normaal
Verbruik is of heel hoog . De vloerverwarming gaat bij ons pas aan half oktober tot ongeveer maart en ze staat ingesteld op 21 graden . Dit is zo al drie winters mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Fantastic_fox schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:20:
@blinded je kunt eventueel als je zou willen nog van die alu tape kunnen halen om de overgang dicht te zetten maar ik denk dat die uiteindes overlappend zijn en dus dat het niet zo veel uitmaakt.

Je zou eventueel de microbel ontluchten nog kunnen aanpakken zodat je hier op je retour minder warmte verlies kunt hebben bv zoiets

https://spirotechdirect.c...-Cutaway-600h_440x600.jpg
heb je ook een niet jpg link waar je dat kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
philippem schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:22:
Hallo
Warmtepomp boiler voor vloer verwarming en sanitair . We zijn een gezin van 4 en wonen in een nieuwbouw (open) e peil 15
Het huis is 200 m2 waarvan enkel beneden de vloerverwarming opstaat , boven is dit nog nooit nodig geweest .we hebben nu drie winters gestookt en als je bij statistieken kijkt zou het totaal verbruik 24500 kWh zijn .
Verbruik is of heel hoog . De vloerverwarming gaat bij ons pas aan half oktober tot ongeveer maart en ze staat ingesteld op 21 graden . Dit is zo al drie winters mvg
Extreem hoog. Hier verwarm ik nog met een L/L en verstook 1300 kWh op 140m2 excl SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
philippem schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:22:
Hallo
Dat lijkt me bizar hoog. Bijna alsof ie alles op de backup heater doet. Doet je buitenunit uberhaupt wel wat? :?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@philippem even wat vragen die 24500kwh is dit het opgenomen vermogen of het afgegeven vermogen en is dit voor 3 jaar of per jaar?

24500/9.7=2525 kuub als dit per jaar is is het flink is dit voor 3 jaar valt het wel mee.

Als het afgegeven vermogen is in een jaar bij een scop van 4 (gokje) 6125kwh opgenomen vermogen en dat betekend het equivalent van 630 kuub.

Maar als het 24500kwh per jaar opgenomen vermogen is gaat er ergens iets heel erg fout lijkt me

• philippem
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Hallo

Eerst en vooral bedankt voor jullie reacties . Die 24500 kWh leesde ik gewoon af in het altherma menu daar vind je ergens statistieken en het totaal staat op 24500 kWh.
Ik heb nog een terugdraaiende teller en zonnepanelen die rond de 7500 opwekken ,totaal verbruik jaarlijks ligt op rond de 12000-13000kwh .
De 24500 kWh zou dan voor drie jaar (inclusief drie winters geweest zijn) .

• Johann0r
philippem schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:10:
Hallo

Eerst en vooral bedankt voor jullie reacties . Die 24500 kWh leesde ik gewoon af in het altherma menu daar vind je ergens statistieken en het totaal staat op 24500 kWh.
Ik heb nog een terugdraaiende teller en zonnepanelen die rond de 7500 opwekken ,totaal verbruik jaarlijks ligt op rond de 12000-13000kwh .
De 24500 kWh zou dan voor drie jaar (inclusief drie winters geweest zijn) .
Hier staat hij op 13700 kWh sinds 1 maart 2020.

• Johann0r
Ik heb mijn stooklijn vrij hoog afgesteld volgens mij (plus het zelfs wat op bij hoofdzone)

Ik stook nu met 34 graden water op display. Uitgaande water is op buis gemeten met pompschakelaar 32.5 op het eind van de leiding voor de vloerverwarming verdeler 31.5 en op het klokje van vloerverwarming verdeler (met pomp) 29.5. Dus hier zit aardig verlies lijkt mij?

Verder heb ik 2 Bypasses. 1 net boven warmtepomp en 1 aan het einde. Deze aan het begin heb ik helemaal open staan. Deze begon met laatste strenge winter erg te fluiten en het water kwam na het ontdooien van de buitenunit niet snel meer op temperatuur. Nadat ik deze helemaal open had gedraaid was dit opgelost.

Ben benieuwd naar andere setups.

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:33
Hier sinds half Oktober vorig jaar 2743kWh opgenomen vermogen, 11123kWh geproduceerde warmte met een Daikin Altherma 3 Vloermodel (ERGA08EAV3/EHVX08S23EJ9W). Dit is zonder SWW, zo'n 900kWh gebruikt voor SWW.

Vrijstaand huis, 195m2 vloeroppervlak waarvan we op de begane grond zo'n 70m2 altijd aan hebben staan als het koud is op de 21C, boven staat sinds we er inzitten alleen op de badkamer de vloerverwarming aan.

De eerste twee maanden was het huis net opgeleverd en stond overal de vloerverwarming aan maar stond er ook veel open qua ramen/deuren. November 2021 was alleen al 773kWh opgenomen vermogen, Januari 2022 was er 457kWh opgenomen vermogen.

Dit jaar hebben we 110kWh gebruikt voor koeling, 1252kWh voor verwarming, en 787kWh voor SWW. Erg benieuwd hoe zich dit verhoudt tov anderen.

[ Voor 14% gewijzigd door jwillemsen op 21-09-2022 09:32 ]

• Johann0r
Daikin geeft aan dat wat het apparaat aangeeft aan opgenomen vermogen dat dit een schatting is.

• Rainesh
Je zou een smart stekker tussen in kunnen plaatsen of een KW Meter. Homewizard heeft wel een paar goede. Ik ben zelf van plan om ook een smart stekker tussenin te plaatsen voor energie meting.

• Fantastic_fox
@philippem ik zou het advies van @Rainesh hierboven ter harte nemen, mijn antwoord van gisteren was enkel om een beeld te geven wat het kan zijn.

dit omdat ik zelf (helaas) nog geen WP van daikin heb kunnen vinden :-(. je zou de handleiding kunnen nakijken wat er hier wordt aangeven wat het getal is en hoe het tot stand komt.

Echter dat is theoretisch uitgaande van een correcte installatie, praktisch gezien is het handige om een WIFI stopcontact te pakken en hiermee het verbruik te meten over een dag.

dus 00:00 de stand die je ziet in de daikin op te schrijven, een dag latern om 00:00 nogmaals te kijken en de delta tussen beide te bepalen en dit te vergelijken met de afgenomen stroom via de wifi plug.

Let aub wel op dat als je een wifi stekker koopt die verbruik meet dat je er een neemt die het vermogen (watt en amperes van de pomp aan kan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ik zou dringend willen adviseren GEEN aparte (smart)stekkers tussen de warmtepomp en installatieautomaten te plaatsen/maken. Die zijn daar niet voor bedoeld! Hebben niet de extra marge voor hoge stroomsterktes en zijn niet nauwkeurig.

De buiten- en binnenunit horen rechtstreeks, alleen via een werkschakelaar, op een installatieautomaat in de meterkast aangesloten te zijn. En de BUH heeft ook een aparte groep die naar de binnenunit gaat. Dan zou je in de meterkast zelf een daarvoor bedoelde kWh meter tussen kunnen plaatsen.

Mijn eigen meters (geschikt voor 45A continu):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IUEpociY9j87pDCi4vwRUToPog=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgKAE9IHgDdbJOYRGULrnDeW.jpg?f=fotoalbum_medium

Er is bij mijn Altherma 3 een gemeten totaalverbruik die ongeveer 5% hoger uitvalt dan opgegeven door de Daikin unit zelf. Deze neemt waarschijnlijk al niet het standby verbruik mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
jwillemsen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:29:
Hier sinds half Oktober vorig jaar 2743kWh opgenomen vermogen, 11123kWh geproduceerde warmte met een Daikin Altherma 3 Vloermodel (ERGA08EAV3/EHVX08S23EJ9W). Dit is zonder SWW, zo'n 900kWh gebruikt voor SWW.

Vrijstaand huis, 195m2 vloeroppervlak waarvan we op de begane grond zo'n 70m2 altijd aan hebben staan als het koud is op de 21C, boven staat sinds we er inzitten alleen op de badkamer de vloerverwarming aan.

De eerste twee maanden was het huis net opgeleverd en stond overal de vloerverwarming aan maar stond er ook veel open qua ramen/deuren. November 2021 was alleen al 773kWh opgenomen vermogen, Januari 2022 was er 457kWh opgenomen vermogen.

Dit jaar hebben we 110kWh gebruikt voor koeling, 1252kWh voor verwarming, en 787kWh voor SWW. Erg benieuwd hoe zich dit verhoudt tov anderen.
Een COP van 4 voor verwarmen is dus wel realistisch (al was het niet echt winter, afgelopen jaar). Mijn huis is qua omvang vergelijkbaar, alleen gebouwd in 2012. Mijn isolatie zal iets minder zijn (EPC-norm 0,6 ipv 0,4). Totaal zou je op een heel jaar op 4000 kwh uitkomen. Ik wellicht op 5000. Dat geeft wel richting voor de omvang van de zonnepanelen die ook nog moeten komen.

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:37
M-spec schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:15:
Ik zou dringend willen adviseren GEEN aparte (smart)stekkers tussen de warmtepomp en installatieautomaten te plaatsen/maken. Die zijn daar niet voor bedoeld! Hebben niet de extra marge voor hoge stroomsterktes en zijn niet nauwkeurig.

De buiten- en binnenunit horen rechtstreeks, alleen via een werkschakelaar, op een installatieautomaat in de meterkast aangesloten te zijn. En de BUH heeft ook een aparte groep die naar de binnenunit gaat. Dan zou je in de meterkast zelf een daarvoor bedoelde kWh meter tussen kunnen plaatsen.

Mijn eigen meters (geschikt voor 45A continu):
[Afbeelding]

Er is bij mijn Altherma 3 een gemeten totaalverbruik die ongeveer 5% hoger uitvalt dan opgegeven door de Daikin unit zelf. Deze neemt waarschijnlijk al niet het standby verbruik mee.
Hallo,
ik heb zelf ook een Altherma 3 en heb daarvoor een SDM120 aangeschaft. Later dacht ik dat deze niet bruikbaar is. Voor zover ik het kan zien is deze geschikt voor 5A continue (=nominale) en 45A piek. Weet niet wat de WP echt verbruikt. Via ESPAltherma lees ik waardes uit van 16A piek

Zou fijn zijn als ik het mis heb. Dan heb ik dit weekend een leuke klus...

[ Voor 3% gewijzigd door Goofman2 op 21-09-2022 13:23 ]

• Fantastic_fox
@M-spec dat is inderdaad de nog betere oplossing, maar ik was al bang dat er iemand een action wifi meter er tussen zou zetten van 2000w en het dan raar vind dat hij het niet meer zou doen :-)

Dit wat jij hebt is de betere oplossing inderdaad en het beste is om tussen buiten unit en meterkast niet te hebben (behalve een werkschakelaar).

+1 voor jouw!

• Rainesh
@M-spec ik snap wat je bedoelt, ik ging er even automatisch van uit dat er wel een "juiste" stekker gekozen zou worden.

Ik had voor mezelf de Homewizard Energy Socket (3,6k) voor binnenunit en voor de buitenunit (een Homewizard 1din energy meter).

Natuurlijk geen action/gamma ding etc gebruiken.

Even een installatievraag: is er voor de binnenunit ook een werkschakelaars nodig? Ik had begrepen dat alleen de buitenunit een werkschakelaar heeft.

Daarnaast wat is het maximale vermogen dat een buitenunit aan stroom kan trekken? 8kw 1fase unit bijv.

[ Voor 30% gewijzigd door Rainesh op 21-09-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
M-spec schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:15:
De HW smart socket is er ook voor 16A, die lijkt me dan prima voor gebruik als tussenstekker?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Goofman2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:22:
[...]

Hallo,
ik heb zelf ook een Altherma 3 en heb daarvoor een SDM120 aangeschaft. Later dacht ik dat deze niet bruikbaar is. Voor zover ik het kan zien is deze geschikt voor 5A continue (=nominale) en 45A piek. Weet niet wat de WP echt verbruikt. Via ESPAltherma lees ik waardes uit van 16A piek

Zou fijn zijn als ik het mis heb. Dan heb ik dit weekend een leuke klus...
Rainesh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:25:
@M-spec ik snap wat je bedoelt, ik ging er even automatisch van uit dat er wel een "juiste" stekker gekozen zou worden.

Ik had voor mezelf de Homewizard Energy Socket (3,6k) voor binnenunit en voor de buitenunit (een Homewizard 1din energy meter).

Natuurlijk geen action/gamma ding etc gebruiken.

Even een installatievraag: is er voor de binnenunit ook een werkschakelaars nodig? Ik had begrepen dat alleen de buitenunit een werkschakelaar heeft.

Daarnaast wat is het maximale vermogen dat een buitenunit aan stroom kan trekken? 8kw 1fase unit bijv.
PCJR schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:38:
[...]

De HW smart socket is er ook voor 16A, die lijkt me dan prima voor gebruik als tussenstekker?
Ook bij zwaardere uitvoeringen van kWh-meters en andere merken zoals ABB wordt in de specs vaak al nominaal 5A opgegeven. De stroomsterkte van de buitenunit kan inderdaad wel even richting 16A gaan bij kou en maximale watertemperatuur. Het gaat inderdaad ook meer om de hogere stroompieken/inrush current voor zover de tegenwoordige inverter units al niet over een goede soft-start beschikken.

Een beetje warmtepomp voor woningverwarming heb ikzelf nog niet gezien met een gewone stekker als aansluiting. Die hoort direct in een dichte installatiebehuizing met een werkschakelaar aangesloten nabij de buitenunit. En indien wel dan moet men al uitwijken naar een grotere CEE stekker die ook een hogere IP waarde heeft dan 44 en die past niet met zo'n plug.

In het geval van een 1-fase Altherma 3 is de installatieautomaat voor de buitenunit ook meteen de voeding voor de binnenunit. Die voeding loopt van de meterkast naar de buitenunit werkschakelaar en dan gaat deze vanuit de buitenunit met het leidingwerk mee weer mee naar binnen als voeding voor, je raad het al, de binnenunit.
Een vereiste aparte voeding (1 of 3-fase) en werkschakelaar naast de binnenunit is puur en alleen voor de BackUp Heater. Niet voor de regeleenheid zelf.

Het lijkt mij in ieder geval een omweg, niet veilig en vrij onnauwkeurig om een energiemeting te doen met een smart plug. Dan kun je net zo goed op het info tabblad van de warmtepomp zelf kijken. Gewoon niet zelf gaan ombouwen met een stekker er tussen! :P Als er dan wat misgaat is het ook weg met de garantie en in het slechtste geval ook de verzekering. Mijn oudere zware audio receiver sloopte al klik aan/klik uit stekkers om maar iets te noemen.

• Bazjuh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 11:54

Edit:

Hier 75m2 vloerverwarming en ook boven geen radiator. Ons wordt gezegd dat 6kw ruim voldoende is. Ik word gek van al die verschillende verhalen/adviezen. Ja ik weet dat die goed bedoeld zijn 😇

• Rainesh
M-spec schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:12:
[...]

[...]

[...]

Ook bij zwaardere uitvoeringen van kWh-meters en andere merken zoals ABB wordt in de specs vaak al nominaal 5A opgegeven. De stroomsterkte van de buitenunit kan inderdaad wel even richting 16A gaan bij kou en maximale watertemperatuur. Het gaat inderdaad ook meer om de hogere stroompieken/inrush current voor zover de tegenwoordige inverter units al niet over een goede soft-start beschikken.

Een beetje warmtepomp voor woningverwarming heb ikzelf nog niet gezien met een gewone stekker als aansluiting. Die hoort direct in een dichte installatiebehuizing met een werkschakelaar aangesloten nabij de buitenunit. En indien wel dan moet men al uitwijken naar een grotere CEE stekker die ook een hogere IP waarde heeft dan 44 en die past niet met zo'n plug.

In het geval van een 1-fase Altherma 3 is de installatieautomaat voor de buitenunit ook meteen de voeding voor de binnenunit. Die voeding loopt van de meterkast naar de buitenunit werkschakelaar en dan gaat deze vanuit de buitenunit met het leidingwerk mee weer mee naar binnen als voeding voor, je raad het al, de binnenunit.
Een vereiste aparte voeding (1 of 3-fase) en werkschakelaar naast de binnenunit is puur en alleen voor de BackUp Heater. Niet voor de regeleenheid zelf.

Het lijkt mij in ieder geval een omweg, niet veilig en vrij onnauwkeurig om een energiemeting te doen met een smart plug. Dan kun je net zo goed op het info tabblad van de warmtepomp zelf kijken. Gewoon niet zelf gaan ombouwen met een stekker er tussen! :P Als er dan wat misgaat is het ook weg met de garantie en in het slechtste geval ook de verzekering. Mijn oudere zware audio receiver sloopte al klik aan/klik uit stekkers om maar iets te noemen.
Maar als ik het goed begrijp, is er dus maar 1 werkschakelaar nodig.

Ik had van mijn installateur begrepen dat er ook stopcontacten nodig zijn. Vond het al vreemd.

Maargoed, dan kan ik gewoon een miniverdeler plaatsen met daarin 2 losse KWH meters en dan vanaf daar dan weer richting de BUH + buitenunit.

Wat is het max verbruik van de 8kw buitenunit? Kan er niks over vinden namelijk.

Pagina: 1 ... 7 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma