Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Bazjuh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:30:
[...]

Hier 75m2 vloerverwarming en ook boven geen radiator. Ons wordt gezegd dat 6kw ruim voldoende is. Ik word gek van al die verschillende verhalen/adviezen. Ja ik weet dat die goed bedoeld zijn 😇
Koevlaas formule gebruiken.

• Carman1971
  • Laatst online: 09-09 20:41
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

Mag je die formule ook voor België gebruiken ? Ik dacht dat we een andere type gas gebruiken ?

Belgie : hoog cal gas = 11.51
Hoogcalorisch: 11,51 (gemiddelde voor 2021)
Wie hoogcalorisch gas heeft, verbruikt voor eenzelfde verwarming in volume (m³) minder gas dan iemand die laagcalorisch gas heeft maar er wordt een hogere omrekeningscoëfficiënt (van m³ naar kWh) gebruikt.
Voorbeeld:
• U hebt laagcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 10,26 = 10.260 kWh
• U hebt hoogcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 11,51 = 11.510 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
Rainesh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:40:
[...]

Maar als ik het goed begrijp, is er dus maar 1 werkschakelaar nodig.

Ik had van mijn installateur begrepen dat er ook stopcontacten nodig zijn. Vond het al vreemd.

Maargoed, dan kan ik gewoon een miniverdeler plaatsen met daarin 2 losse KWH meters en dan vanaf daar dan weer richting de BUH + buitenunit.

Wat is het max verbruik van de 8kw buitenunit? Kan er niks over vinden namelijk.
Ik heb tussen de 2 groepen van de nog te leveren buiten en binnen unit 2 shelly pro 1pm zitten.
Deze kunnen 16A hebben.

https://shelly.cloud/shel...home-automation-solution/

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Rainesh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:40:
[...]

Maar als ik het goed begrijp, is er dus maar 1 werkschakelaar nodig.

Ik had van mijn installateur begrepen dat er ook stopcontacten nodig zijn. Vond het al vreemd.

Maargoed, dan kan ik gewoon een miniverdeler plaatsen met daarin 2 losse KWH meters en dan vanaf daar dan weer richting de BUH + buitenunit.

Wat is het max verbruik van de 8kw buitenunit? Kan er niks over vinden namelijk.
Een werkschakelaar nabij de buitenunit. En bij de binnenunit eentje voor de BUH aansluiting zou ik tenminste wel zo netjes vinden.

Afhankelijk van het type lijkt bij een 1-fase 8kW buitenunit minimaal een installatieautomaat van 20A nodig. Op de eerder genoemde Daikintechnicaluser link zie ik voor een ERGA08 een nominaal verbruik van 3.17kW bij 55°C in de specificatiegrafiek. Niet veel hoger dan het 6kW model, maar die piekt soms ook iets boven die waarden uit de grafiek. Dan dien je in ieder geval wel rekening te houden met die max 20A (x 230V) = 4600W. Met dat vermogen zou ik persoonlijk al een iets dikkere kabel leggen dan de opgegeven 1,5mm², beetje afhankelijk van de benodigde lengte, dus ik vermoed dat die max 20A wel mee valt in de praktijk.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• MotorBeast
Carman1971 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:57:
[...]

Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

Mag je die formule ook voor België gebruiken ? Ik dacht dat we een andere type gas gebruiken ?

Belgie : hoog cal gas = 11.51
Hoogcalorisch: 11,51 (gemiddelde voor 2021)
Wie hoogcalorisch gas heeft, verbruikt voor eenzelfde verwarming in volume (m³) minder gas dan iemand die laagcalorisch gas heeft maar er wordt een hogere omrekeningscoëfficiënt (van m³ naar kWh) gebruikt.
Voorbeeld:
• U hebt laagcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 10,26 = 10.260 kWh
• U hebt hoogcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 11,51 = 11.510 kWh
Dan trek je toch gewoon het verschil in waarde in % er vanaf van de uitkomst van Koevlaas? Of denk ik nu krom? Sowieso niet met die waardes rekenen die je noemt want je houd geen rekening met de verliezen van je ketel. Die haalt geen 100% rendement. Die 8 wordt niet voor niets gebruikt.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:13
Johann0r schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:19:
Ik heb mijn stooklijn vrij hoog afgesteld volgens mij (plus het zelfs wat op bij hoofdzone)

Ik stook nu met 34 graden water op display. Uitgaande water is op buis gemeten met pompschakelaar 32.5 op het eind van de leiding voor de vloerverwarming verdeler 31.5 en op het klokje van vloerverwarming verdeler (met pomp) 29.5. Dus hier zit aardig verlies lijkt mij?
Hier hetzelfde verschil tussen vertrekwatertemperatuur op display en gemeten met pompschakelaar. Heb hier een hele studie van gemaakt, naar installateur gestuurd en toen zijn ze de sensoren komen vervangen. Hielp wel een beetje, maar nog steeds een afwijking.
De verliezen tussenpompschakelaar en verdeler merk ik niet, dus wellicht zijn bij mij de leidingen beter geïsoleerd en/of korter.
Overigens schrijf je "verdeler (met pomp)", hierover ben ik nu dus aan het proberen in discussie te komen met de installateur (reageert al 2 maanden niet). Daikin en Tweakers posts geven aan geen pomp en thermostaatkraan te gebruiken bij een WP maar een OPEN verdeler. Bij mij is dus een gesloten verdeler geplaatst en dat schijnt minder goed voor je COP verwarmen te zijn.
Natuurlijk twijfel ik wel nog of de WP in onze situatie (WP staat boven en gaat naar verdeler voor radiatoren boven en met vertakking naar vloerverdeler beneden) voldoende het water kan rondpompen onder de vloer, zonder verdeler pomp.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:01
M-spec schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:31:
[...]

Een werkschakelaar nabij de buitenunit. En bij de binnenunit eentje voor de BUH aansluiting zou ik tenminste wel zo netjes vinden.

Afhankelijk van het type lijkt bij een 1-fase 8kW buitenunit minimaal een installatieautomaat van 20A nodig. Op de eerder genoemde Daikintechnicaluser link zie ik voor een ERGA08 een nominaal verbruik van 3.17kW bij 55°C in de specificatiegrafiek. Niet veel hoger dan het 6kW model, maar die piekt soms ook iets boven die waarden uit de grafiek. Dan dien je in ieder geval wel rekening te houden met die max 20A (x 230V) = 4600W. Met dat vermogen zou ik persoonlijk al een iets dikkere kabel leggen dan de opgegeven 1,5mm², beetje afhankelijk van de benodigde lengte, dus ik vermoed dat die max 20A wel mee valt in de praktijk.
Ik verwacht niet hoger dan 40graden te stoken. Heb overal vloerverwarming en open verdelers zonder pomp. Cv staat nu ook op 37 graden. Dus hopelijk is opgenomen vermogen dan ook laag.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Bazjuh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 11:54
Ja, die kende ik al. Maar dat is bepalend op oud verbruik en niet op nieuwe situatie. Ik zit niet op een pendelende compressor te wachten bij oververmogen.
Daarbij heeft de wp die ik op het oog heb een buh voor de extreme koude dagen/nachten.

Met verschillende rekenmethodes kom ik op waardes tussen de 5,78 en 7,27 kw uit…. Schiet mij maar lek 🥴

• M-spec
  • Niet online
Rainesh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:29:
[...]

Ik verwacht niet hoger dan 40graden te stoken. Heb overal vloerverwarming en open verdelers zonder pomp. Cv staat nu ook op 37 graden. Dus hopelijk is opgenomen vermogen dan ook laag.
Is altijd even aftasten en uitproberen om een zo laag mogelijke temperatuur te vinden waarmee je de woning kan verwarmen. Het hoogste verbruik is ook alleen van toepassing om SWW op maximale temperatuur te brengen in de winter. Al dan niet om te bufferen of voorafgaand aan een desinfectie run. Om en nabij 35°C zal deze een stuk zuiniger zijn inderdaad.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07
MotorBeast schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:24:
[...]

Hoe kan een 16 net zo duur zijn als een 11? :? Lijkt me stug. Een 11 is zo'n €1500,- goedkoper https://www.climasense.nl/75-split#

Ik kan toe in een huis uit 78 met een 7 op 140m2 dan lijkt me 210m2 met hedendaagse topisolatie met minder dan een 11 toe te kunnen. Maar nogmaals daar moet je gewoon een berekening op los laten. Stel dat je met een kleinere toe kan, ligt waarschijnlijk je minimum vermogen weer lager, loopt je unit beter (minder pendelen), en ben je goedkoper uit.

Lees je in : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 en Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
De bouwer geeft aan dat zij geen prijsverschil rekenen voor een verlaging naar een 11kw unit. In de standaard offerte zat een 16kw,
RonJ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:52:
[...]

Die snap ik niet. Juist bij een nieuw te bouwen woning moet je dit toch exact kunnen berekenen en heb je de EPC-berekening sowieso nodig voordat je een bouwvergunning krijgt?
Volgens de bouwer is die nog niet gereed, echter moeten we wel al een beslissing maken i.v.m. de levertijd. Volgens de bouwer zou potentieel een 8kw voldoende zijn met dit type woning. Maar dat risico willen ze niet nemen dus het moet minimaal een 11kw unit zijn.

---

Om die redenen: geen prijsverschil en minimaal 11kw moeten kiezen. Vraag ik mij dus af of het minimumvermogen hetzelfde is tussen de 11kw en 16kw. Meestal is dat niet zo, maar hier lijkt dat er wel op. Volgens mij is er pas verschil bij de 4,6 of 8kw versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us0hG067oWp8Y9SqVyDnXlkPR0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NonuubgfHp8ZsaLKyWhLPdTe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wZsKex1g9QJ3N8HaAliT9yJrwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6sP0cp3BTd6rllbrDrrvf4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGF7au370gk3oCSpvTWKJOVQgEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFZD44TW89AxsBv6e6JcDOch.jpg?f=fotoalbum_large

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
MajaMestreech schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:18:
[...]

Hier hetzelfde verschil tussen vertrekwatertemperatuur op display en gemeten met pompschakelaar. Heb hier een hele studie van gemaakt, naar installateur gestuurd en toen zijn ze de sensoren komen vervangen. Hielp wel een beetje, maar nog steeds een afwijking.
De verliezen tussenpompschakelaar en verdeler merk ik niet, dus wellicht zijn bij mij de leidingen beter geïsoleerd en/of korter.
Overigens schrijf je "verdeler (met pomp)", hierover ben ik nu dus aan het proberen in discussie te komen met de installateur (reageert al 2 maanden niet). Daikin en Tweakers posts geven aan geen pomp en thermostaatkraan te gebruiken bij een WP maar een OPEN verdeler. Bij mij is dus een gesloten verdeler geplaatst en dat schijnt minder goed voor je COP verwarmen te zijn.
Natuurlijk twijfel ik wel nog of de WP in onze situatie (WP staat boven en gaat naar verdeler voor radiatoren boven en met vertakking naar vloerverdeler beneden) voldoende het water kan rondpompen onder de vloer, zonder verdeler pomp.
Ik wil in de toekomst ook graag een open verdeler. Ben ook wel benieuwd of er hier ervaringen zijn tussen een verdeler met pomp en een open verdeler.

Betreffende de temperatuur. Mijn pompschakelaar hangt boven de verdeler. Dus of er wordt toch wat retourwater bij gemengd? Volgens mij staat deze dicht.

• MotorBeast
Bazjuh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:57:
[...]

Ja, die kende ik al. Maar dat is bepalend op oud verbruik en niet op nieuwe situatie. Ik zit niet op een pendelende compressor te wachten bij oververmogen.
Daarbij heeft de wp die ik op het oog heb een buh voor de extreme koude dagen/nachten.

Met verschillende rekenmethodes kom ik op waardes tussen de 5,78 en 7,27 kw uit…. Schiet mij maar lek 🥴
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:56
Johann0r schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:38:
[...]

Ik wil in de toekomst ook graag een open verdeler. Ben ook wel benieuwd of er hier ervaringen zijn tussen een verdeler met pomp en een open verdeler.

Betreffende de temperatuur. Mijn pompschakelaar hangt boven de verdeler. Dus of er wordt toch wat retourwater bij gemengd? Volgens mij staat deze dicht.
Als jij nu een cv-ketel op ga hebt, wordt 100% zeker retourwater bijgemengd, tenzij je de temperatuur van je CV-water heel laag hebt staan (heb ik ooit uit nood gedaan omdat de thermostaat kapot was).

Wanneer de aanvoer van het cv-water beneden de ingestelde waarde op de thermostaat knop ligt, blijft die gewoon open staan. Je pomp zal dan gewoon nog wel mee draaien en ik denk dat dat niet heel veel uit maakt. En anders trek de de stekker van de pomp er uit. En als dat ook nog weer een probleem geeft wegens te veel weerstand, dan kun altijd nog de pomp laten verwijderen.

Een open verdeler is vooral gewoon veel goedkoper wegens afwezige pomp en thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen, ik weet niet wie het er laatst over had, maar zijn dit niet gewoon de tabellen, het enige wat hier nog steeds niet in staat zijn de minimale afgifte capaciteiten.

Ik weet even niet meer hoe ik aan dit document ben gekomen eerlijk gezegd ik denk dat ik het via de email van Daikin heb gekregen.

Misschien heeft iemand er iets aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDagiUB1vGLw8_yuNre4GHeoTak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e1DuKEmo9sq3mtWnjw3Eaypp.png?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• danny.s
  • Laatst online: 19:35
[...]

Ik zit zelf ook nog in dubio wat hier mee te doen. Ben in contact met mijn leverancier hierover, omdat ik slechts 14mm leidingen in de vloer heb, en de vraag dan is of de pomp evt noodzakelijk is om voldoende water door de vloer te krijgen. Ze hebben hier nog geen uitsluitsel over gegeven, omdat ze te weinig overige informatie hadden (totale lengte van de leidingen, afstand binnenunit tot de verdeler e.d.). Ik hoop dus wel een switch te kunnen maken naar een open verdeler. Het liefst natuurlijk voordat de pomp geleverd wordt.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Heeft iemand hier een overzicht van de COP per temperatuur?
Kan ik zo niet vinden.

Onder 2.7 COP zou voor.mij gas (95 cent) goedkoper zijn dan elektra (30cent)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@pentaw1nz check ff mijn tabel hierboven daar staan COP's en vermogen bij bepaalde temperaturen in
Fantastic_fox schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:15:
Allen, ik weet niet wie het er laatst over had, maar zijn dit niet gewoon de tabellen, het enige wat hier nog steeds niet in staat zijn de minimale afgifte capaciteiten.

Ik weet even niet meer hoe ik aan dit document ben gekomen eerlijk gezegd ik denk dat ik het via de email van Daikin heb gekregen.

[Afbeelding]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Fantastic_fox schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:01:
@pentaw1nz check ff mijn tabel hierboven daar staan COP's en vermogen bij bepaalde temperaturen in

[...]
Hele topic doorgespit voor een afbeelding die op de pagina van vandaag staat :)

Als iknhet goed bekijk zou ik dan eigenlijk vanaf vriespunt met gas goedkoper uit zijn (cop lager dan 2.7,)

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 22-09-2022 18:11 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Fantastic_fox
@pentaw1nz 😃😃 soms liggen de antwoorden vlakbij zonder dat je ze ziet 🤣

• M-spec
  • Niet online

[Afbeelding]
De tabel laat wel een lagere capaciteit zien dan in de combinatiegrafieken. Wellicht een andere soort standaard meting met oog op een bepaalde binnenunit en type warmtewisselaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF05Tsf2chNjU8qYwK4zT1wPCNA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/I7jMAIZPyUaSkUOmeuzvV2YU.png?f=fotoalbum_medium
Deze van Daikintechnical icm 6kW buitenunit komt meer overeen met wat ik in de praktijk meet van het type ERGA06EAV3 in de tabel. Tenminste, er vanuit gaande dat de flow sensor redelijk betrouwbaar is.

In ieder geval power genoeg en moduleert goed. Over het algemeen na een jaar in gebruik nog steeds prima tevreden.

• MajaMestreech
[...]

Ook met de verdeler heb ik menig uurtjes geëxperimenteerd en uiteindelijk de regelklep volledig dichtgezet (via inbus aan de zijkant). Bij lage temperatuur CV water wil je niet mengen met retourwater, maar het warme water direct onder de vloer pompen

• Fantastic_fox
@M-spec weet jij trouwens het verschil tussen de eav3 en de ev3?

Die lijken in de specs bijna gelijk op het eerste oog maar ik snap niet goed wat het verschil dan is.

• Bazjuh

[Afbeelding]
Nee inderdaad is het lastig min. capaciteiten te bepalen. Wij twijfelen enorm tussen een 6kw en 8kw. Koevlaas komt uit op 7,27. De warmteverliesberekening op 4,27.
We gaan alleen beneden de vloerverwarming gebruiken en boven verwarming middels airco’s.
Beneden ook bijverwarmen middels airco.
Beter kiezen voor 6kw met minder kans op pendelen maar bij koude meer bijspringen van de buh. Of 8kw met wat meer power bij koude maar wellicht wel pendelen wat weer te managen is door boven toch een radiator open te zetten….

Je kunt erop afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Bazjuh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:58:
[...]

Nee inderdaad is het lastig min. capaciteiten te bepalen. Wij twijfelen enorm tussen een 6kw en 8kw. Koevlaas komt uit op 7,27. De warmteverliesberekening op 4,27.
We gaan alleen beneden de vloerverwarming gebruiken en boven verwarming middels airco’s.
Beneden ook bijverwarmen middels airco.
Beter kiezen voor 6kw met minder kans op pendelen maar bij koude meer bijspringen van de buh. Of 8kw met wat meer power bij koude maar wellicht wel pendelen wat weer te managen is door boven toch een radiator open te zetten….

Je kunt erop afstuderen.
Ik kwam volgens koevlaas op 6kw uit, maar ik heb de 8kw genomen omdat ze beide ver terug kunnen moduleren en nog geen echte strenge winter gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Rainesh hoe ver kunnen ze terugmoduleren ? En hoe ben je dit te weten gekomen? Praktisch onderzoek? Of in een spec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Fantastic_fox schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:50:
@Rainesh hoe ver kunnen ze terugmoduleren ? En hoe ben je dit te weten gekomen? Praktisch onderzoek? Of in een spec?
ik had het ergens in een van de specs terug gevonden. Zal het weer terug moeten zoeken, heb zoveel documenten gedownload 8)7 Uit mijn hoofd was het 30% van het max vermogen.

Ander vraag:

In mijn meterkast heb ik geen plek meer om 2x een kwh meter te plaatsen dus ik wil ze net voor de werkschakalaar plaatsen. Even voor de goede orde, ik moet toch dan 2x een mini verdeler plaatsen met ieder zn eigen aarde aansluiting? Want volgens mij mag je geen aarde draden van twee verschillende groepen op 1 "rail" aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 23-09-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Rainesh dat van de aarde durf ik je niet te zeggen eerlijk gezegd.

Maar heb je in je meterkast nergens plek voor een mini installatie kast? Als je die ertussen zet kun je de kwh meter binnen zetten. Blijft de vraag van aarding over maar zoals gezegd dat durf ik je niet te zeggen. Maar dan hoef je die aarde alleen in de meterkast zelf te maken.

https://www.elektramat.nl...2C-QWjEAQYASABEgK_KvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Fantastic_fox schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:07:
@Rainesh dat van de aarde durf ik je niet te zeggen eerlijk gezegd.

Maar heb je in je meterkast nergens plek voor een mini installatie kast? Als je die ertussen zet kun je de kwh meter binnen zetten. Blijft de vraag van aarding over maar zoals gezegd dat durf ik je niet te zeggen. Maar dan hoef je die aarde alleen in de meterkast zelf te maken.

https://www.elektramat.nl...2C-QWjEAQYASABEgK_KvD_BwE
Verkeerd verwoord, ik ben ook van plan om de mini installatiekast binnen te plaatsen. Maar mijn meterkast is nu echt wel propvol.

Dus ik dacht het net voor WP, op de tweede etage te plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 23-09-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:16
MajaMestreech schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:07:
[...]

Ook met de verdeler heb ik menig uurtjes geëxperimenteerd en uiteindelijk de regelklep volledig dichtgezet (via inbus aan de zijkant). Bij lage temperatuur CV water wil je niet mengen met retourwater, maar het warme water direct onder de vloer pompen
Wij hebben sinds vorige week een warmtepomp maar wel een vloerverwarming met een pomp.
Met water op 30 graden (thermostaatknop) krijgen we het hele huis nog steeds goed warm, is het dan verstandiger om een andere verdeler te laten installeren zonder pomp en de aanvoer temperatuur nog lager in te regelen? Over wat voor besparing zouden we dan kunnen praten? (ik ben echt helemaal nieuw in de wereld van de warmtepompen en vloer verwarming, maar wil wel graag zo min mogelijk energie verbruiken. Niet alleen om de kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:30:
@M-spec weet jij trouwens het verschil tussen de eav3 en de ev3?

Die lijken in de specs bijna gelijk op het eerste oog maar ik snap niet goed wat het verschil dan is.
EA is de benaming voor de huidige serie zover ik weet. De voorloper was de DV serie. Een A als achtervoegsel is voor Oostenrijkse markt. Met een H is meer hoogteverschil voor plaatsing mogelijk, 30m ipv 20m.
Maar zo kom ik er ook nog niet achter wat het verschil is bij een binnenunit tussen EA/EJ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
Rainesh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:54:
[...]

Want volgens mij mag je geen aarde draden van twee verschillende groepen op 1 "rail" aansluiten.
Kijk eens goed in je meterkast: alle aarding van je hele huis hangt aan elkaar zonder schakelaars of zekeringen er tussen. Dat is ook het doel van de aardig: stroom moet bij sluiting altijd via de aarde kunnen wegvloeien. Dus waarom je het de aarde “van een groep” noemt snap ik niet: een groep heeft een fase en een nul, de aarde is gezamenlijk voor het hele huis.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
RichieB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:52:
[...]

Kijk eens goed in je meterkast: alle aarding van je hele huis hangt aan elkaar zonder schakelaars of zekeringen er tussen. Dat is ook het doel van de aardig: stroom moet bij sluiting altijd via de aarde kunnen wegvloeien. Dus waarom je het de aarde “van een groep” noemt snap ik niet: een groep heeft een fase en een nul, de aarde is gezamenlijk voor het hele huis.
Ja dat snap ik, dat had ik al gezien

Ik heb net een elektricien gesproken en die gaf gelijk aan dat ik twee aparte miniverdelers moet hebben voor de twee kwh meters. Twee losse groepen die buiten de meterkast naar 1 punt toe gaan mogen niet samen in 1 verdeler zitten.

Weet ik ook gelijk wat ik moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:52:
[...]

@Rainesh Bedoeld denk ik de aardedraad vanuit 2 kabels/buizen. "Groepen"/zekeringen hebben idd geen aarde. Dat is idd geen goed idee, want dan creëer je een aardlus. Wat je dan in dit geval doet is de 2 meters gewoon in 1 DIN-rail behuizing plaatsen, en bij één van de twee kabels/buizen sluit je de aardedraad maar aan één kant aan. Dan heb je geen lus, maar wel aarde in de buis/kabel als deze doorgesneden wordt oid.

@Fantastic_fox Ik heb 1-2 pagina's terug nog gemeten grafieken van de 6kW gepost. Dan zie je hoe ver hij terugmoduleert. Een 8 zal daar redelijk in de buurt zitten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RonJ top was ik even kwijt:-) 200w opgenomen 2000w afgifte dus zo ongeveer.

Misschien een idee om deze sticky te maken? Ik weet even niet hoe dit mort :-)
RonJ schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:47:
[...]

De buitenunit (die de binnenunit ook weer voedt) is t/m 8kW altijd 1-fase. Dan kan je kiezen tussen de 1- of 3-fase variant voor de backup-heater, die je normaliter helemaal niet (icm een los vat) of alleen voor SWW/legionella (all-in-one/vloer model) gebruikt.

3-fase voor de pomp zelf gaat pas spelen bij 11kW+ modellen. Dan moet je ook wel, want anders kom je niet weg met de standaard 3x25A aansluitingen in Nederland.

Ik heb zelf voor de 3-fase BUH gekozen (model binnenunit eindigt dan op E9W), zodat ik bij evt. uitval van de buitenunit het huis nog goed kan verwarmen. Gezien de belachelijke levertijden op dit moment ga ik er maar niet vanuit dat men binnen in dat geval binnen een paar dagen een buitenunit kan vervangen. Qua prijs maakte het niets uit, dat zat uiteindelijk meer in de benodigde krachtgroep.

@Corne-P @RichieB Hieronder het stroomverbruik van gisteren van een ERGA06EAV icm een EHBX08E9W, dit is voor mij de eerste keer op verwarmen na het drogen van de vloer dit voorjaar, dus eea kan misschien zelfs nog wat beter afgesteld worden.

Stroomverbruik, gemeten op een Shelly Pro 1PM:
[Afbeelding]

Dit plaatje is icm de opgewekte warmte en pompsnelheid volgens de kamstrup:
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fantastic_fox schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:23:
@RonJ top was ik even kwijt:-) 200w opgenomen 2000w afgifte dus zo ongeveer.

Misschien een idee om deze sticky te maken? Ik weet even niet hoe dit mort :-)

[...]
Iets hoger, hij heeft net nog een run gemaakt en toen ging het na de initiele piek uiteindelijk in "laagstand" van ~270 naar ~225 voordat 'ie uiteindelijk weer afsloeg. Je ziet dan trouwens de COP dan juist weer inkakken van ~8 naar ~4,5, omdat de pomp dan relatief heel veel gaat gebruiken tov de warmteproductie. Dan is een wat kortere run op een iets hogere aanvoer misschien wel weer zuiniger. Eigenlijk is het nog net te warm en zonnig nu om 'm echt goed af te stellen :-)

Ik kan iig van harte aanbevelen om altijd een kWh meter en een Kamstrup (of evt. ESPaltherma) te plaatsen en uit te lezen. Elke woning/installatie is anders en je kan echt heel véél besparen door 'm af te stellen op basis van de daadwerkelijke cijfers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2qvDPRsF-xrWRAF-cB5u6M3orA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruAxl7h3aifNpj29HrjnUq02.jpg?f=fotoalbum_large

Sticky maken kan de TS of een moderator, maar ik zou mijn installatie nog niet persé als referentie willen bestempelen daar ik dus nog eea aan het inregelen ben.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 23-09-2022 10:39 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
Rainesh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:46:
[...]

Ik kwam volgens koevlaas op 6kw uit, maar ik heb de 8kw genomen omdat ze beide ver terug kunnen moduleren en nog geen echte strenge winter gehad hebben.
Hoe voorkom je, zeker met deze buitentemperatuur, het pendelen van je 8kw? Hoeveel start/stops maakt ie op een dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Bazjuh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:49:
[...]

Hoe voorkom je, zeker met deze buitentemperatuur, het pendelen van je 8kw? Hoeveel start/stops maakt ie op een dag?
Moet het nog allemaal meemaken want mijn WP komt Q1 2023 :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bazjuh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:49:
[...]

Met deze temperaturen voorkom je het gewoon niet helemaal denk ik. De buitentemperatuur varieert deze week hier tussen de 21 en de 6. Daar valt niet tegenop te moduleren. Ik had in mn vorige woning een aantal Daikin Ururu Sarara's als verwarming (de airco c.q. L/L WP die het aller verst terug kan moduleren tot ~80watt). Die pendelden ook met deze buitentemperaturen c.q. net voor en na de zomer, zeker als de zon ook nog eens meedoet overdag. In de winter bij -10 was het dan net aan voldoende vermogen. Dan zit je dus precies goed.

Pendelen wordt pas een probleem als je unit het ook doet als de buitentemperaturen overdag ook nog een graad of 5 lager zijn en je aan de andere kant 's-winters op de allerkoudste dagen nog vermogen overhoudt. Dan heb je echt een te grote unit gekozen.

Ik zou me ook niet meteen zorgen maken over slijtage oid. Die compressoren zijn daarop gemaakt, hebben een softstart en olievoorverwarmer en gaan sowieso echt vrijwel nooit kapot.

Je kan het pendelen in deze periode nog wel verminderen door:
1. De verwarming een deel van de dag gewoon uit te zetten in deze overgangsperiode qua weer.
2. De hysterese van je thermostaat/ruimteregeling wat hoger te zetten.
3. Via de smart grid regeling extra stoken overdag, dit kan zowel in de woning/vloer als in de boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 23-09-2022 11:59 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
jichem schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:24:
[...]

... andere verdeler te laten installeren zonder pomp en de aanvoer temperatuur nog lager in te regelen?...
Sowieso! Open verdelers, en spelen met minimale aanvoertemperatuur tot de WP gaat pendelen. Het is nu eenmaal goedkoper om lauw water te maken dan warm. d:)b

(Onze Daikin staat nu op 27°C, en dat word heerlijk warm.)

[ Voor 7% gewijzigd door warhamstr op 23-09-2022 13:20 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
warhamstr schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:20:
[...]

Sowieso! Open verdelers, en spelen met minimale aanvoertemperatuur tot de WP gaat pendelen. Het is nu eenmaal goedkoper om lauw water te maken dan warm. d:)b

(Onze Daikin staat nu op 27°C, en dat word heerlijk warm.)
Hmm, dat wordt dan toch weer een project voor de komende tijd.
We hebben nu een verdeler met pomp en dan aanvoer op 30 graden, tot nu toe prima warm in huis.
Waar ik bang voor ben is dat ik, als de verdeler vervangen wordt het allemaal opnieuw ingeregeld moet worden. Hier heb ik weinig kaas van gegeten.
Zijn er bedrijven die dit installeren en ook meteen degelijke inregeling verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
jichem schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:25:
[...]

Hmm, dat wordt dan toch weer een project voor de komende tijd.
We hebben nu een verdeler met pomp en dan aanvoer op 30 graden, tot nu toe prima warm in huis.
Waar ik bang voor ben is dat ik, als de verdeler vervangen wordt het allemaal opnieuw ingeregeld moet worden. Hier heb ik weinig kaas van gegeten.
Zijn er bedrijven die dit installeren en ook meteen degelijke inregeling verzorgen?
Zoveel is er niet in te regelen toch? (imo niets...)
En je kunt (sommige) pompverdelers ook 'ombouwen 'naar pomploos, kwestie van pomp demonteren en afdoppen.

Te warm water maken en dat vervolgens voor je vvw mengen met koud water is natuurlijk doodzonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
warhamstr schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:27:
[...]

Zoveel is er niet in te regelen toch? (imo niets...)
En je kunt (sommige) pompverdelers ook 'ombouwen 'naar pomploos, kwestie van pomp demonteren en afdoppen.

Te warm water maken en dat vervolgens voor je vvw mengen met koud water is natuurlijk doodzonde.
Oke, dat klinkt in die zin logisch...maar de groepen zijn niet exact de zelfde lengte. Moet er dan niets afgesteld worden? En boven heb ik nog radiatoren, die zal ik op 28 graden niet meer warm gaan krijgen vermoed ik ( gewone standaard units) ik verwarm het water nu tot 37 graden. (allemaal ingesteld door de installateur uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Snap niet dat een installateur zo'n verdeler laat zitten.
Zal vast een goede reden voor zijn,maar ik ken die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Helaas ken ik die reden ook niet, en als ik het zo hoor werkt het niet in mijn voordeel.
Misschien moet ik maar eens opzoek naar een partij die eventueel dit kan vervangen en ook alles goed in kan stellen..

Het betreft deze verdeler overigens

[ Voor 25% gewijzigd door jichem op 23-09-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Fijn dat jullie experimenteren, maar in meeste gevallen zit er de pomp van de vloerverwarming er omdat de pomp van de CV-ketel niet voldoende is om de vloerverwarming mee te nemen. Blijkbaar hebben de pompen van de warmtepomp een grotere capaciteit, al wil ik dat vergelijk wel eens zien.

In een nieuwe situatie kun je het allemaal netjes uitrekenen en dimensioneren, maar in een bestaande situatie kan het net zo goed betekenen dat de doorstroming te laag wordt. Ik zou dan gewoon beginnen met de stekker er uit te trekken en hopen dat de pomp niet te veel weerstand geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
Die zou er wel makkelijk tussen uit moeten kunnen. De pomp zit in de bypass, dus die ben je ook meteen kwijt. De bouwmarkt heeft wel de juiste maat blinddoppen. Ik denk dat je bij deze pomp, wanneer die niet draait de leiding blokkeert. Ik zou ook dus in dit geval gewoon eens de stekker van de pomp er uit trekken en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
pegagus schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:43:
[...]

Die zou er wel makkelijk tussen uit moeten kunnen. De pomp zit in de bypass, dus die ben je ook meteen kwijt. De bouwmarkt heeft wel de juiste maat blinddoppen. Ik denk dat je bij deze pomp, wanneer die niet draait de leiding blokkeert. Ik zou ook dus in dit geval gewoon eens de stekker van de pomp er uit trekken en kijken wat er gebeurt.
Oke, ik zou dus kunnen proberen de stekker er uit te trekken en dan te kijken wat er gebeurt?
In ons geval (heb een eigen topic gemaakt) is het niet vanaf een cv gekomen maar bij een grote verbouwing allemaal aangelegd. Alleen niet bij de zelfde partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
pegagus schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:11:
Fijn dat jullie experimenteren, maar in meeste gevallen zit er de pomp van de vloerverwarming er omdat de pomp van de CV-ketel niet voldoende is om de vloerverwarming mee te nemen. Blijkbaar hebben de pompen van de warmtepomp een grotere capaciteit, al wil ik dat vergelijk wel eens zien.
Dit lijkt me niet helemaal juist. Die pomp zit er enkel om in een “normale” situatie 60 graden cv water te mengen met het koude vloer buizen water. Ik heb op mijn oude cv 3 pomploze verdelers zitten verdeeld over totaal 12 groepen op 3 verdiepingen. En hij is zelfs nog terug gesteld in snelheid/flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazjuh
RonJ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:11:
[...]

Met deze temperaturen voorkom je het gewoon niet helemaal denk ik. De buitentemperatuur varieert deze week hier tussen de 21 en de 6. Daar valt niet tegenop te moduleren. Ik had in mn vorige woning een aantal Daikin Ururu Sarara's als verwarming (de airco c.q. L/L WP die het aller verst terug kan moduleren tot ~80watt). Die pendelden ook met deze buitentemperaturen c.q. net voor en na de zomer, zeker als de zon ook nog eens meedoet overdag. In de winter bij -10 was het dan net aan voldoende vermogen. Dan zit je dus precies goed.

Pendelen wordt pas een probleem als je unit het ook doet als de buitentemperaturen overdag ook nog een graad of 5 lager zijn en je aan de andere kant 's-winters op de allerkoudste dagen nog vermogen overhoudt. Dan heb je echt een te grote unit gekozen.

Ik zou me ook niet meteen zorgen maken over slijtage oid. Die compressoren zijn daarop gemaakt, hebben een softstart en olievoorverwarmer en gaan sowieso echt vrijwel nooit kapot.

1. De verwarming een deel van de dag gewoon uit te zetten in deze overgangsperiode qua weer.
3. Via de smart grid regeling extra stoken overdag, dit kan zowel in de woning/vloer als in de boiler.
Kijk. Handige tips!! De 8kw wordt het. In voor- najaar hebben we de airco om de kou eruit te jagen als het nodig is. Beetje power tijdens échte koude is dan de betere keuze. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
pegagus schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:11:
Fijn dat jullie experimenteren, maar in meeste gevallen zit er de pomp van de vloerverwarming er omdat de pomp van de CV-ketel niet voldoende is om de vloerverwarming mee te nemen...
Heeft weinig met experimenteren te maken... Meestal is de pomp in je CV ketel ook genoeg om vvw te voeden (zo heb ik een aantal jaar gedraaid)

Een pomp op je verdeler is icm een WP gewoon overbodig, en het monteren ervan een vastgeroest gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
Het gaat zelden om het monteren van een verdeler met pomp tijdens de installatie van een WP. Meestal hangt deze er al. De verdeler vervangen kost ook geld en het is maar de vraag of je dat gaat terugverdienen omdat een verdeler zonder pomp en bypass efficiënter is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:11:
[...]

Wisselt nogal deze dagen inderdaad. En wat is daarbij de definitie van pendelen. Er wordt vaker over gesproken maar wie noemt een duidelijke minimale tijdsduur of aantal inschakelingen per dag wat pendelen mag heten? ;) Meestal is er iets niet in orde met het systeem of correct ingesteld als deze op vloerverwarming bijvoorbeeld al om het uur in- en uitschakelt. Dan is er al een behoorlijke warmtevraag. Maar de een heeft de kamertemp ook op 18°C staan en de ander weer op 22°C.

Als ik zo vrij mag zijn nog een aanvulling te doen:

4. Optionele vertrekwatermodulatie instellen zodat de warmtepomp de stooklijn zelf iets kan bijstellen voor een beter/langer evenwicht. Alsmede voor een iets beter comfortniveau.
5. Indien aanwezig het bypassventiel controleren of deze goed werkt. Als in; deze mag geen aanvoerwater retour laten op de aanbevolen instelling van de installatie. (Leiding na het ventiel heeft dan dezelfde temp als de retour) Zolang de warmtepomp maar niet in debietstoring valt als er bijvoorbeeld wel afsluitbare zones of thermostaatkranen aanwezig zijn.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
Ik heb mijn altherma ht al van 55 naar 45 gezet en radiatoren voelen nog steeds warm. Ben benieuwd voor de winter 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
blinded schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:36:
Ik heb mijn altherma ht al van 55 naar 45 gezet en radiatoren voelen nog steeds warm. Ben benieuwd voor de winter 😂
Waaaaat? 8)7 Met deze buitentemperaturen 45 graden en warme radiatoren? Hier woning uit 78, ik verwarm op dit moment nog met L/L en het is binnen 21 graden ....... zonder verwarming. :*) Als je nu al moet stoken op dat niveau mag je toch echt je isolatie wel gaan aanpakken. Dan had je ook geen HT nodig gehad volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:43:
[...]

Waaaaat? 8)7 Met deze buitentemperaturen 45 graden en warme radiatoren? Hier woning uit 78, ik verwarm op dit moment nog met L/L en het is binnen 21 graden ....... zonder verwarming. :*) Als je nu al moet stoken op dat niveau mag je toch echt je isolatie wel gaan aanpakken. Dan had je ook geen HT nodig gehad volgens mij.
Het is hier 's ochtends 8 graden buiten hoor :p en het huis is toch bijna 180 m2 (- dubbele garage niet verwarmd) op het beneden verdiep alleen al

• MotorBeast
blinded schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:19:
[...]

Het is hier 's ochtends 8 graden buiten hoor :p en het huis is toch bijna 180 m2 (- dubbele garage niet verwarmd) op het beneden verdiep alleen al
Het was hier vanochtend om 05.00 uur 7 graden buiten (monitor alles met Domoticz) en ik heb 140m2 te verwarmen. Oppervlakte van je huis zegt overigens niets mbt of je moet verwarmen.

Ik blijf erbij al je nu al warme radiatoren hebt met 45 graden gaat er iets goed mis. Ik stook nu 3 jaar met L/L en kon met radiatoren met max 40 graden toe bij temperaturen onder nul. Notabene in een huis uit 1978 toen nog met oud dubbelglas. Er hangt nu sinds een jaar HR++ in en heb de gevel nageisoleerd met Pir achter de rabatdelen en op dit moment 21 graden in het hele huis zonder stoken. (wil daarom nu ook over naar L/W maar geen HT).

Het is jouw energierekening maar ik zou op zoek gaan naar grote warmte lekken. Mocht je verwarmen met radiatoren (neem aan van wel want met vloerverwarming is 45 graden veel te hoog) deze vervangen voor grotere exemplaren zodat je aanvoer temperatuur naar beneden kan (resultaat is een veeeeeeeeeeel hogere Cop). Iedere 5 graden verlaging in je aanvoer is zo'n 10 % besparing op je rekening.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:31:
[...]

Het was hier vanochtend om 05.00 uur 7 graden buiten (monitor alles met Domoticz) en ik heb 140m2 te verwarmen. Oppervlakte van je huis zegt overigens niets mbt of je moet verwarmen.

Ik blijf erbij al je nu al warme radiatoren hebt met 45 graden gaat er iets goed mis. Ik stook nu 3 jaar met L/L en kon met radiatoren met max 40 graden toe bij temperaturen onder nul. Notabene in een huis uit 1978 toen nog met oud dubbelglas. Er hangt nu sinds een jaar HR++ in en heb de gevel nageisoleerd met Pir achter de rabatdelen en op dit moment 21 graden in het hele huis zonder stoken. (wil daarom nu ook over naar L/W maar geen HT).

Het is jouw energierekening maar ik zou op zoek gaan naar grote warmte lekken. Mocht je verwarmen met radiatoren (neem aan van wel want met vloerverwarming is 45 graden veel te hoog) deze vervangen voor grotere exemplaren zodat je aanvoer temperatuur naar beneden kan (resultaat is een veeeeeeeeeeel hogere Cop). Iedere 5 graden verlaging in je aanvoer is zo'n 10 % besparing op je rekening.
Het staat er nog maar een week dus van de standaard van 55 naar 45 lijkt mij al een fixe besparing. Misschien lukt 40 ook wel maar het zijn inderdaad radiatoren.

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:43:
[...]

??? Je verwarmt met L/L zonder verwarming? Leg eens uit.
ik begrijp hieruit dat je met lucht / lucht verwarmt of niet?

• MotorBeast
MijnCommentaar schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:21:
[...]

??? Je verwarmt met L/L zonder verwarming? Leg eens uit.
ik begrijp hieruit dat je met lucht / lucht verwarmt of niet?
Yep Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

• MotorBeast
blinded schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:01:
[...]

Het staat er nog maar een week dus van de standaard van 55 naar 45 lijkt mij al een fixe besparing. Misschien lukt 40 ook wel maar het zijn inderdaad radiatoren.
Je moet nu met deze temperaturen echt met zo'n max 30 graden makkelijk toekunnen. Stook je adhoc of laat je de binnentemperatuur redelijk constant? Ik zou dat laatste eens gaan proberen. Warmtepompen moet je echt niet op HT laten functioneren. Met dit weer zal het nog meevallen maar als het straks echt koud wordt is dat funest voor je COP met als resultaat een heel hoog verbruik.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:13
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:25:
[...]

Je moet nu met deze temperaturen echt met zo'n max 30 graden makkelijk toekunnen. Stook je adhoc of laat je de binnentemperatuur redelijk constant? Ik zou dat laatste eens gaan proberen. Warmtepompen moet je echt niet op HT laten functioneren. Met dit weer zal het nog meevallen maar als het straks echt koud wordt is dat funest voor je COP met als resultaat een heel hoog verbruik.
Een gewone paneel radiator doet echt helemaal niks meer met 30 graden Ta. Een paar honderd Watt op z’n best. Dus ik ben het niet helemaal met je eens met dit stuk. Als je huis ook maar een beetje warmte lekt (niet echt onrealistisch met oudere huizen bv) dan ga je al nat.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 24-09-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
olafmol schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:32:
[...]
Een gewone paneel radiator doet echt helemaal niks meer met 30 graden Ta. Een paar honderd Watt op z’n best. Dus ik ben het niet helemaal met je eens met dit stuk. Als je huis ook maar een beetje warmte lekt (niet echt onrealistisch met oudere huizen bv) dan ga je al nat.
Maar juist met een goed na-geisoleerd huis is 30 graden heel realistisch met dit weer, en is een paar honderd Watt per radiator al genoeg. Vandaag hier 31 graden constant, 3.5kW afgifte totaal (31/27 bij 12l/min), in een huis met een warmtebehoefte van 0.5kW per graad verschil met buiten, en 31C was hier vandaag al te veel, want het is vanavond binnen 0.2C warmer dan gisteravond.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• MotorBeast
olafmol schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:32:
[...]

Ik schreef toch ook warmte lekken opsporen EN grotere radiatoren hangen. Ik heb hier in mijn jaren 70 woning grote jongens hangen. Die doen met 30 graden echt genoeg. Zeker met dit weer nu.

• blinded
Ik heb oude gietijzeren radiatoren maar ook 50m2 aan glas in mijn huis :p

• MajaMestreech
jichem schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:24:
[...]

Wij hebben sinds vorige week een warmtepomp maar wel een vloerverwarming met een pomp.
Met water op 30 graden (thermostaatknop) krijgen we het hele huis nog steeds goed warm, is het dan verstandiger om een andere verdeler te laten installeren zonder pomp en de aanvoer temperatuur nog lager in te regelen? Over wat voor besparing zouden we dan kunnen praten? (ik ben echt helemaal nieuw in de wereld van de warmtepompen en vloer verwarming, maar wil wel graag zo min mogelijk energie verbruiken. Niet alleen om de kosten)
Geen idee wat de besparing zou kunnen zijn. Daikin en ook dit forum geeft aan dat een open verdeler (zonder thermostaat en pomp) beter is voor je COP. Tevens wordt aangegeven hoe hoger je flow hoe beter je COP.
Bij ons (verdeler met pomp) is de flow van de vloerverwarming 2.5 - 3 Liter/minuut. Is dit een normale flow voor vloerverwarming??
Verder is de vraag of de flow van de warmtepomp (25 L/min) een hogere flow voor de vloerverwarming realiseert als pomp en thermostaat verwijderd zijn. Wellicht is dat moeilijk vooraf te bepalen. Als de installateur de pomp en thermostaat weg zou halen en de flow is dan lager dan 3 L/min, tja wat heb je dan gewonnen.

Overigens zie ik diverse berichten om eens de stekker uit de trekken van de pomp en dan kijken wat er gebeurt: dan zakt je hele flow in elkaar in de verdeler omdat de pomp een te grote weerstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Laatst online: 10-09 21:23

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Afgelopen week heb ik de volgende offerte ontvangen. Graag zou ik weten of deze prijs een beetje 'marktconform' is.Het betreft deze installatie:

Daikin Altherma 3LT-11 (8,5 kWth) lucht/water warmtepomp, bestaande uit:
> Daikin Altherma 3LT type EBBX11D9W (binnendeel).
> Daikin Altherma 3LT type ERLA11DW1 (buitendeel).
> Daikin Boiler indirect 250ltr, type EKHWS250D3V3.
> Benodigd aansluitmateriaal.
> Montage, installatie, hydraulische en elektrische aansluiting.

Verder zijn deze kostenposten nog extra opgenomen:
> Warmtepomp buitenunit >2mtr boven grond of platdak.
> Warmtepomp buitenunit enkelvoudig op wandbeugels plaatsen.
> 10 meter Koelleiding verlengen.
> Gecompliceerd leidingtraject.

Het gecompliceerde leidingstraject is dat vanuit de techniekruimte op de zolder eerst naar de bovenliggende vliering gegaan moet worden (de vloer van de vliering is overigens hout) en vervolgens in de vlieringruimte naar de kopse kant van de woning. Dan weer door diezelfde houten vloer naar beneden (terug naar de zolder) en vanuit daar naar buiten (achtergevel).

De elektraaansluiting (meterkast en 3-fase/1-fase bekabeling) dien ikzelf te realiseren (2 x AC 3*16A en 1 x AC 1*20A). Aangezien m'n twee Hager kasten helemaal vol zitten, zal er nog een 3e kast bij moeten. Dat kan ik prima in eigen beheer realiseren, maar die kosten (groepenkast, automaten, YVMK, etc.) zijn dus niet in onderstaande prijs opgenomen.

Totaal € 15.594,00 incl. BTW (zonder subsidie). Mocht iemand een inschatting kunnen maken of deze prijs redelijk of juist hoog is, dan heel graag. Alvast bedankt.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:27
rogervdh schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:44:
.Totaal € 15.594,00 incl. BTW (zonder subsidie). Mocht iemand een inschatting kunnen maken of deze prijs redelijk of juist hoog is, dan heel graag. Alvast bedankt.
Dit voelt aan de hoge kant. Heb zelf laatst een offerte gehad van een Daikin Altherma 3LT (9kW) en 230 liter buffervat voor iets meer dan 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ik heb nog wel een puntje.
De nieuwe madoka thermostaat geeft momenteel als ruimte temperatuur 21.5 aan
Mijn oude thermostaat er even opgezet en die zegt 19.4 dat is 2 graden verschil.
Iemand een idee of de madoka overdrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
blinded schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:56:
Mijn oude thermostaat er even opgezet en die zegt 19.4 dat is 2 graden verschil.
Of je “oude” thermostaat werkt juist niet goed. Hoe zou je dat kunnen checken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Bazjuh schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:32:
[...]

Of je “oude” thermostaat werkt juist niet goed. Hoe zou je dat kunnen checken denk je?
Moeilijk zonder thermometer 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:18:
[...]

Geen idee wat de besparing zou kunnen zijn. Daikin en ook dit forum geeft aan dat een open verdeler (zonder thermostaat en pomp) beter is voor je COP. Tevens wordt aangegeven hoe hoger je flow hoe beter je COP.
Bij ons (verdeler met pomp) is de flow van de vloerverwarming 2.5 - 3 Liter/minuut. Is dit een normale flow voor vloerverwarming??
Verder is de vraag of de flow van de warmtepomp (25 L/min) een hogere flow voor de vloerverwarming realiseert als pomp en thermostaat verwijderd zijn. Wellicht is dat moeilijk vooraf te bepalen. Als de installateur de pomp en thermostaat weg zou halen en de flow is dan lager dan 3 L/min, tja wat heb je dan gewonnen.

Overigens zie ik diverse berichten om eens de stekker uit de trekken van de pomp en dan kijken wat er gebeurt: dan zakt je hele flow in elkaar in de verdeler omdat de pomp een te grote weerstand is.
Als geheel is tot 3 l/min over de verdeler veel te weinig. Ik zou nog eens goed kijken of dit echt de juiste waarde is op een correct meetpunt want daarmee zou de warmtepomp nog geen kwart van zijn verwarmingscapaciteit kwijt kunnen. Tenminste niet op een standaard ∆T van 5°C, het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur waar de warmtepomp naar toe wil regelen.
Wanneer je instelbare flow hebt per lus/groep op de verdeler zullen de flowmeters dus nauwelijks iets aangeven? Tot 2,5 l/min pér groep bijvoorbeeld voor het afstellen op verschillen in leidinglengte.

De maximale flow is hier 21 l/min met een open verdeler over 9 groepen, 600+m leiding. Bypass blijft gesloten en alle aanvoerwater gaat door de vloer. Als ik het bypassventiel op een lagere druk zou instellen loopt de flow ook op naar 25l/min maar je wilt geen opgewarmt water meteen retour hebben. Dat wil je de vloer in hebben.
( Als dit allemaal correct werkt kan je met de ∆T, energiedichtheid van water en flow eventueel berekenen wat de totale warmteafgifte is.)
Ja, Madoka's lijken te overdrijven. Hoeveel dat gemiddeld is weet ik niet. Ik zou eerst een correctie van -1 °C instellen en even een tijd aanzien. Dan zit je redelijk goed. Indien mogelijk toch even vergelijken met andere thermometers.

En dan is er nog een detail; Zodra de blauwe LED in behuizing aangaat zal de weergegeven waarde nog eens ~0,7 graden stijgen. Het lijkt er wel op dat dit als correctie is meegenomen. In het begin dacht ik ook wel eens, hij verwarmt snel en nog door tot 1°C meer dan ingesteld? Maar als deze weer uit is zakt deze verhoging vrij snel weer. De warmtepomp leest overigens per 0,1°C uit, display geeft maar per 0,5°C weer.

Het is niet fraai voor zo'n prijzige thermostaat, ik weet het. Maar kijk naar de besparing als veel huishoudens -1 tot -1,5°C lager stoken :P Ik zal niet zeggen dat dat de reden is maar het kan een gedachte zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
mijn thermostaat gaf ook te veel aan.

[ Voor 9% gewijzigd door MijnCommentaar op 25-09-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:31
Hallo,
ben bezig met de analyse van mijn systeem : EHBH08E9W + ERGA08EV + 300Liter Boiler
Op dit moment nog een open verdeler met pomp, wordt vervagen door gesloten verdeler.
Nu zie ik het volgende gedrag en kan dit niet verklaren :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAmvth3uQEzUjEHa7JyzA5kT7Xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a6DkpIWrdiyo4dN4O13fM6iR.png?f=fotoalbum_large

Lijkt erop dat deze om ca. 1 uur 's nachts begint met pendelen.
LW setpoint (main) is constant 27 graden

[ Voor 3% gewijzigd door Goofman2 op 25-09-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:00
Hij lijkt zijn warmte niet kwijt te raken. Hij gaat aan, watertemperatuur stijgt, stijgt te hard door(boven set point). Compressor valt uit, water pomp van de warmtepomp pompt door, temperatuur zakt weer, even later start de compressor weer, en cyclus herhaalt zich. Die hoge piek is een SWW run neem ik aan?

Ik tel zo gauw minimaal 46 start stops binnen 8 uur, dat is wel het summum van pendelen zeg maar.

Ik zou kijken of je de set point temp iets kunt verhogen (of als je daar mee werkt je stooklijn bij hoge buitentemperaturen iets verhogen). Je kunt ook je delta t waar je mee stookt iets verlagen. De warmte pomp heeft door je retour water temperatuur in combinatie met delta t en ingestelde vertrekwatertemperatuur nu niet genoeg ruimte om de compressor te laten lopen zonder pendelen.

[ Voor 66% gewijzigd door boaty op 25-09-2022 15:08 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
blinded schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:44:
[...]

Moeilijk zonder thermometer 😂
Netatmo Home Coach kopen. Die is vrij accuraat en kan je gelijk je Co2 meten. Weet je ook wanneer je moet luchten/ventileren. https://www.netatmo.com/nl-nl/aircare/homecoach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:46
Ik heb sinds een maand een nieuwbouw woning opgeleverd gekregen. Vandaag heb ik de app van de warmtepomp op mijn mobiel gezet. Tot mijn grote schrik liet hij dit week verbruik zien in de Onecta app.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_B_kYgBe8V2FdILQbdpc3LtJ9Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSPKBizPXShlyWi5zJTWJm9z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpcCwAtSpI5bFZmuunNYbpszXXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9zpEMllnOtUpuEZsAg9ekI1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit strookt echter totaal niet met wat Greenchoice aangeeft wat ik verbruik op een dag. Wat kan hier in hemelsnaam aan de hand zijn? Iemand een idee? Ik koel uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
MajaMestreech schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:18:
[...]

Deze verdeler;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Spp3qqn7eXJLiiMbXBTJrXSpus=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rwIA5Qs5a8PdmVVizQQKx2Dh.webp?f=user_large

die van mij is vergelijkbaar. Rechtsboven komt warm water binnen, dit gaat boven de slangen in en komt er onderin weer uit, en gaat rechtsonder weer retour. Als hier de pomp uit staat, blijft het water gewoon stromen.

In mijn geval zit er in de aanvoer van het warme cv-water een thermo-afsluiter, waarvan de voeler in het verdeelblok aan de warme kant zit. Is dat warmer dan de ingestelde waarde, dan gaat de toevoer van heet cv-water dicht. De pomp van de vloerverwaming gaat dan het water door de vloer heen circuleren, tot dat het voldoende is afgekoeld en dan gaat de thermoafsluiter weer open.

De pomp aan laten zal inderdaad tot bijmenging van koud retourwater leiden. Over het algemeen wil je dat niet, tenzij je vloerverwarming en radiatoren niet kunt verdelen in twee groepen. Dan kun je alles tot 55 graden opstoken, en dan zorgt de verdeler voor de juiste temperatuur van de vloer.

Maar gegeven de situatie van het plaatje, kun je prima de stekker er uit trekken, zonder dat de doorstroming blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
WouterL schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:42:
Ik heb sinds een maand een nieuwbouw woning opgeleverd gekregen. Vandaag heb ik de app van de warmtepomp op mijn mobiel gezet. Tot mijn grote schrik liet hij dit week verbruik zien in de Onecta app.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit strookt echter totaal niet met wat Greenchoice aangeeft wat ik verbruik op een dag. Wat kan hier in hemelsnaam aan de hand zijn? Iemand een idee? Ik koel uiteraard niet.
Weet je zeker dat de Back up Heater aan staat, en goed aangesloten is? Als de binnenuit deze aanschakelt voor Snel Warm Water (SWW), maar hij staat uitgeschakeld via de werkschakelaar, of is niet goed aangesloten, dan kan het zijn dat hij de gewenste temperatuur niet bereikt, en hij dus aan blijft staan en gebruik registreren dat er feitelijk niet is. Hij zou dan uiteindelijk wel een foutmelding moeten geven.

[ Voor 14% gewijzigd door boaty op 25-09-2022 21:16 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
boaty schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:10:
[...]

Weet je zeker dat de Back up Heater aan staat, en goed aangesloten is?
Nee ik heb er echt 0 verstand van namelijk. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
WouterL schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:12:
[...]

Nee ik heb er echt 0 verstand van namelijk. :-)
Geeft de unit geen foutmeldingen, en een rode ring (daikin-eye)? Anders gewoon de bouwer erbij halen, laat hen het maar eens uitleggen...

[ Voor 13% gewijzigd door boaty op 25-09-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
boaty schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:14:
[...]

Geeft de unit geen foutmeldingen, en een rode ring (daikin-eye)?
Nu in de history zie ik interessante storingen:
Back-up verwarming oververhitting of stroomkabel back-up verwarming niet aangesloten.

Dat tweede lijkt dan de oorzaak voor het pseudo verbruik, aangezien het niet te rijmen is met de slimme meter?

Daarnaast ook nog een storing in de debiet schakelaar.

Overigens rijmt het opgenomen vermogen binnen de daikin machine niet met de appAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_iAFUfGT8sOhRd1dj4JQojIDxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DowCnAjLd5tijPpxRzX7nOzz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door WouterL op 25-09-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
WouterL schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:19:
[...]

Back-up verwarming oververhitting of stroomkabel back-up verwarming niet aangesloten.

Dat tweede lijkt dan de oorzaak voor het pseudo verbruik, aangezien het niet te rijmen is met de slimme meter?

Overigens rijmt het opgenomen vermogen binnen de daikin machine niet met de app[Afbeelding]
Hoog tijd om de bouwer in te schakelen voor wat garantie issues zou ik zeggen, en om jezelf wat verder te verdiepen in hoeverre die warmte pomp draait zoals het hoort. Ik zou eens kijken naar espaltherma.

Check nog wel even wat de momenten zijn van die storingen.

[ Voor 3% gewijzigd door boaty op 25-09-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
boaty schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:25:
[...]

Hoog tijd om de bouwer in te schakelen voor wat garantie issues zou ik zeggen, en om jezelf wat verder te verdiepen in hoeverre die warmte pomp draait zoals het hoort. Ik zou eens kijken naar espaltherma.
Ja er gaat in ieder geval wel iets mis ja. Al geloof ik niet dat het verbruik zoals ONECTA laat zien waarschijnlijk is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
WouterL schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:26:
[...]

Ja er gaat in ieder geval wel iets mis ja. Al geloof ik niet dat het verbruik zoals ONECTA laat zien waarschijnlijk is…
Dat denk ik ook inderdaad. Ik weet natuurlijk niet wat voor huis je hebt en wat je doet, maar ik vind het elektrisch verbruik best hoog eerlijk gezegd dat je laat zien. 15 kWh als je ook nog zonnepanelen hebt lijkt me best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
boaty schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:32:
[...]

Dat denk ik ook inderdaad. Ik weet natuurlijk niet wat voor huis je hebt en wat je doet, maar ik vind het elektrisch verbruik best hoog eerlijk gezegd dat je laat zien. 15 kWh als je ook nog zonnepanelen hebt lijkt me best veel.
Ja en het kan ook niet als je kijkt naar wat ik feitelijk teruglever aan Greenchoice en verbruik. Dat strookt gewoon niet met elkaar. In de slimme meter zie ik ook geen gekke dingen.
De app zegt dat ik nog wel dik meer verbruik dan 15kwh hè? Maar liefst 364kwh per week!! Dat zou neerkomen op een gemiddeld dagverbruik van ruim 50kwh.

[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 25-09-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
WouterL schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:34:
[...]

Ja en het kan ook niet als je kijkt naar wat ik feitelijk teruglever aan Greenchoice en verbruik. Dat strookt gewoon niet met elkaar. In de slimme meter zie ik ook geen gekke dingen.
De app zegt dat ik nog wel dik meer verbruik dan 15kwh hè? Maar liefst 364kwh per week!!
Ik bedoel je verbruik in de greenchoice app. Ook dat vind ik eerlijk gezegd nog best hoog. 15 kWh is best veel naar mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
boaty schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:36:
[...]

Ik bedoel je verbruik in de greenchoice app. Ook dat vind ik eerlijk gezegd nog best hoog. 15 kWh is best veel naar mijn beleving.
De oranje balk is terugleveren, de groene verbruik.

Ja wie die kleuren heeft bedacht sla mij maar dood…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
pegagus schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:48:
[...]

Deze verdeler;

[Afbeelding]

die van mij is vergelijkbaar. Rechtsboven komt warm water binnen, dit gaat boven de slangen in en komt er onderin weer uit, en gaat rechtsonder weer retour. Als hier de pomp uit staat, blijft het water gewoon stromen.

In mijn geval zit er in de aanvoer van het warme cv-water een thermo-afsluiter, waarvan de voeler in het verdeelblok aan de warme kant zit. Is dat warmer dan de ingestelde waarde, dan gaat de toevoer van heet cv-water dicht. De pomp van de vloerverwaming gaat dan het water door de vloer heen circuleren, tot dat het voldoende is afgekoeld en dan gaat de thermoafsluiter weer open.

De pomp aan laten zal inderdaad tot bijmenging van koud retourwater leiden. Over het algemeen wil je dat niet, tenzij je vloerverwarming en radiatoren niet kunt verdelen in twee groepen. Dan kun je alles tot 55 graden opstoken, en dan zorgt de verdeler voor de juiste temperatuur van de vloer.

Maar gegeven de situatie van het plaatje, kun je prima de stekker er uit trekken, zonder dat de doorstroming blokkeert.
Bedankt @pegagus . Die verdeler lijkt dan inderdaad meer op een OPEN verdeler dan die van ons. Zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAN2Yt9yH4oaesLAJQtwFCJSBAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNX6E0G9Zk9Kn7voHb4rxkV8.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer zit rechtsboven bij A, gaat door de pomp (regelklep J staat helemaal dicht, geen menging met retourwater), De pomp zit dus in het circuit net als de thermostaatkraan. Maximale flow is dus ook maar 5 L/min, met pomp in hoogste stand haalt hij 3.5-4 L/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:19:
[...]

Overigens rijmt het opgenomen vermogen binnen de daikin machine niet met de app[Afbeelding]
Je foto in de Daikin app is van de warmwatertank. Deze op de unit is energiegebruik verwarming. Op de unit kun je de rechter draaiknop gebruiken om te switchen tussen verwarming (zon icoon), warmwatertank (douchekop icoon) en totaal per tijdseenheid (sigma icoon). Linker knop draaien is weken, maanden etc. Rechter knop indrukken is per balk de waarde uitlezen. Komen de waarden dan wel overeen is de vraag. Lijkt de backupverwarming die vaak aan staat, al dan niet ingesteld ter ondersteuning. Een storing zoals oververhitting is wel raar. Alsof de BUH aan stond zonder flow van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Kan iemand een foto posten van een Daikin binnenunit met een losse 300L boiler er naast? Ik ben benieuwd hoeveel plek dit inneemt (of eigenlijk: hoeveel ruimte ik nog over houdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
M-spec schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:47:
[...]

Je foto in de Daikin app is van de warmwatertank. Deze op de unit is energiegebruik verwarming. Op de unit kun je de rechter draaiknop gebruiken om te switchen tussen verwarming (zon icoon), warmwatertank (douchekop icoon) en totaal per tijdseenheid (sigma icoon). Linker knop draaien is weken, maanden etc. Rechter knop indrukken is per balk de waarde uitlezen. Komen de waarden dan wel overeen is de vraag. Lijkt de backupverwarming die vaak aan staat, al dan niet ingesteld ter ondersteuning. Een storing zoals oververhitting is wel raar. Alsof de BUH aan stond zonder flow van de pomp.
Die komt inderdaad wel overeen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gP1Str0OpcsDEGanIKNcAFp8wbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYrAtlzlTWf1tBEOUqmGwCBt.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hoe kan het zijn dat dit niet synchroon loopt met het verbruik van de slimme meter?
De meterstand staat sinds in gebruikname ook pas op 94/44. En zoveel leveren mijn zonnepanelen echt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door WouterL op 26-09-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
WouterL schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:19:
[...]

Die komt inderdaad wel overeen.[Afbeelding]

Maar hoe kan het zijn dat dit niet synchroon loopt met het verbruik van de slimme meter?
De meterstand staat sinds in gebruikname ook pas op 94/44. En zoveel leveren mijn zonnepanelen echt niet.
De regelunit berekend waarschijnlijk het verbruik van de BUH op inschakeltijd en als er geen feedback is zoals met de inverter kan het zijn dat die waarden onterecht oplopen. Als je ook al spreekt over storingen zoals oververhitting en de BUH in de beveiliging springt zou dat nog niet zo gek zijn. Of een hoger ingestelde waarde dan werkelijk aangesloten. Zeg het maar.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 26-09-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pegagus schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:18:
Kan iemand een foto posten van een Daikin binnenunit met een losse 300L boiler er naast? Ik ben benieuwd hoeveel plek dit inneemt (of eigenlijk: hoeveel ruimte ik nog over houdt).
Voila.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjGI2-BOMpXg5u0XlTdh3tXr9Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5lChf17sILWIqJ7DKqjmT9G.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Dank je. Dat zier er nog redelijk compact uit, behalve die leiding aan de voorzijde, maar met een beetje draaien is dat ook wel beter te krijgen. Ik heb ruimte beschikbaar van 1,80 m breed en 80 cm diep. Maar het liefst houd ik er nog iets aan de zijkant over. Alle aansluitingen op de Daikin komen aan de onderzijde binnen?

Dat zwarte ding rechts (frequentie omvormer?), hoort er niet bij, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pegagus schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:33:
Dank je. Dat zier er nog redelijk compact uit, behalve die leiding aan de voorzijde, maar met een beetje draaien is dat ook wel beter te krijgen. Ik heb ruimte beschikbaar van 1,80 m breed en 80 cm diep. Maar het liefst houd ik er nog iets aan de zijkant over. Alle aansluitingen op de Daikin komen aan de onderzijde binnen?

Dat zwarte ding rechts (frequentie omvormer?), hoort er niet bij, neem ik aan?
De posities van de leidingen zijn niet heel handig geplaatst bij dit tankvat nee, die lijken een stuk beter uit te komen als je de tank rechts van de unit zet ipv links. Maakt voor mij straks niet meer uit, dan komt er nog een keer een schuifwandje/glas oid voor. Maar dat heeft niet bepaald prioriteit.

Ik heb het nog even nagemeten en je zou de hele boel makkelijk in een ruimte van 70 diep en 120 breed moeten kunnen krijgen. De aansluitingen op de binnenunit zitten inderdaad allemaal onderaan, ook de elektrische aansluitingen.

Dat zwarte ding rechts is een 10" netwerk-rack met wat switches, die hoort er idd niet bij.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveran
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05-2024
Ha, wij hebben zelf ook een daikin en deze had in het begin ook een torenhoog verbruik volgens hem zelf. Op mijn slimme meter zag ik dit niet.
Wat uiteindelijk het probleem was, de wp was foutief geprogrammeerd. Er werd gerekend met een element van 3kw terwijl er maar een 1 kW element in zit. Oftewel bij inschakelen van de buh dacht de wp dat er 3 kW per uur werd verbruikt, en dit was dus maar 1 kW. Dit kun je vrij gemakkelijk zelf aanpassen, of gewoon de installateur laten doen.
WouterL schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:19:
[...]

Die komt inderdaad wel overeen.[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
En nog een andere vraag, heeft iemand ervaring met het uitlezen van de wp via USB? Ik wil graag meer weten van wat er gebeurd in de wp, vooral omdat wij periodes van geluidsoverlast hebben met een bromtoon. En het zou mij erg helpen om te weten wat hij aan het doen is op dat moment, naast de standaard dingen zoals hij staat aan, en de compressor loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
Daveran schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:54:
En nog een andere vraag, heeft iemand ervaring met het uitlezen van de wp via USB? Ik wil graag meer weten van wat er gebeurd in de wp, vooral omdat wij periodes van geluidsoverlast hebben met een bromtoon. En het zou mij erg helpen om te weten wat hij aan het doen is op dat moment, naast de standaard dingen zoals hij staat aan, en de compressor loopt.
Het kan ook je circulatiepomp zijn, probeer eens een andere (lagere) snelheid.

Uitlezen van allerlei fysieke parameters waaronder compressor on/off kan mbv ESPAltherma (WiFi/MQTT/HA, aangesloten op X10A op main PCB Daikin) of met (mijn) P1P2Serial (WiFi/MQTT/HA of Arduino/USB, aangesloten op kamerthermostaat (P1/P2)). Van dat laatste hieronder een voorbeeld toen buitensensor >20C aangaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFN6oXGY-xxlzF46fqj87TUlZHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YxWzR16TSyTdHoiPzwDTu8RH.png?f=fotoalbum_large

PS: hier is ook duidelijk te zien dat het koude rooster van de buitenunit de gemeten buiten-temperatuur erg sterk beinvloedt: ca 4 graden.

[ Voor 29% gewijzigd door arnoldniessen op 26-09-2022 20:59 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
pegagus schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:18:
De 300L boiler heeft een doorsnede van 65 cm en is 173 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
Thanks voor je reactie! De spullen om met de ESPAltherma de wp uit te lezen zijn besteld.
Verder aangaande de pompsnelheid, deze staat bij ons op 60% monsterafname, sowieso is dit gek want bij ons is de verwarming thermostaat gestuurd en modulerend ingeregeld, terwijl monster/sample bedoeld is voor vertrekwater temperatuur gestuurde systemen. Althans dat dacht ik, maar misschien zie ik het verkeerd?
En verder die 60%, dat klinkt niet als erg veel. Ik kan nog een stap naar beneden naar 50%, dus dat ga ik maar proberen, wellicht dat dat de af en toe bromtoon weghaalt.
arnoldniessen schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:04:
[...]

Het kan ook je circulatiepomp zijn, probeer eens een andere (lagere) snelheid.

Uitlezen van allerlei fysieke parameters waaronder compressor on/off kan mbv ESPAltherma (WiFi/MQTT/HA, aangesloten op X10A op main PCB Daikin) of met (mijn) P1P2Serial (WiFi/MQTT/HA of Arduino/USB, aangesloten op kamerthermostaat (P1/P2)). Van dat laatste hieronder een voorbeeld toen buitensensor >20C aangaf:

[Afbeelding]

PS: hier is ook duidelijk te zien dat het koude rooster van de buitenunit de gemeten buiten-temperatuur erg sterk beinvloedt: ca 4 graden.
Pagina: 1 ... 8 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma