Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves1977
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09-2023
Ik heb ook de altherma 3 en zou het super vinden om de gegevens te kunnen uitlezen.
Vandaar een vraagje aan de experts hier..
Is het moeilijk om die m5stick te configureren of is dat plug & play?
En heb je enkel die stick nodig of heb je nog meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:57
Beste mensen!
Wie kan mij uit de kou helpen? 🙈

Sinds een maand is onze 8kw wandmodel (zonder koelfunctie) icm een 300l sww tank in gebruik genomen.
Maar gisteren zijn we thuis gekomen van vakantie en merk ik dat onze woning niet verwarmd wordt. Verwarming heb ik daarvoor niet kunnen testen vanwege de warme dagen…

Hij maakt wel gewoon warmwater.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Basale kenmerken van mijn woning:
Bj 2015 met daarbijbehorende isolatieniveau, vloerverwarming (nieuwe pomploze verdeler met 11 groepen) op de begane grond ca 90m2.
Op de verdiepingen gewone radiatoren die m.u.v. de badkamer altijd uit staan.

De Madoka kamerthermostaat staat ingesteld op 21gr. Terwijl het binnen 18gr is.

De instellingen op de binnenunit zijn als volgt:

Type bediening: kamerthermostaat
Verwarming: weersafhankelijk, vraag
Stooklijn: bij -10C buitentemperatuur 35C, en bij 15C buitentemperatuur op 25C
Moduleren: nee
Warmteafgifte: vloerverwarming

Wanneer hij het tapwater niet opwarmt, staat de 3-wegklep helemaal naar links. Dat is normaal toch de juiste stand voor CV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI6rKziLqROZ53kxZgaMQ6cmH90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XleyDBPRrfY8Dzk0S7TLsE2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4amRgNOYJ6fbEoaoSZhLhEaXJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY934tqPy8TVHpIpjUBlgdj0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWzG-2tgKDM2kRIhrYSevdbIzwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeTMgzyEFnfmIqKv7ly60WrN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzih-vKvpS39dFAUZEk9lcT-ZDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgSQImVBNVLryx7Lug8pxOi9.jpg?f=fotoalbum_large

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barse87 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:06:
Beste mensen!
Wie kan mij uit de kou helpen? 🙈

Sinds een maand is onze 8kw wandmodel (zonder koelfunctie) icm een 300l sww tank in gebruik genomen.
Maar gisteren zijn we thuis gekomen van vakantie en merk ik dat onze woning niet verwarmd wordt. Verwarming heb ik daarvoor niet kunnen testen vanwege de warme dagen…

Hij maakt wel gewoon warmwater.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Basale kenmerken van mijn woning:
Bj 2015 met daarbijbehorende isolatieniveau, vloerverwarming (nieuwe pomploze verdeler met 11 groepen) op de begane grond ca 90m2.
Op de verdiepingen gewone radiatoren die m.u.v. de badkamer altijd uit staan.

De Madoka kamerthermostaat staat ingesteld op 21gr. Terwijl het binnen 18gr is.

De instellingen op de binnenunit zijn als volgt:

Type bediening: kamerthermostaat
Verwarming: weersafhankelijk, vraag
Stooklijn: bij -10C buitentemperatuur 35C, en bij 15C buitentemperatuur op 25C
Moduleren: nee
Warmteafgifte: vloerverwarming

Wanneer hij het tapwater niet opwarmt, staat de 3-wegklep helemaal naar links. Dat is normaal toch de juiste stand voor CV?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry als ik niet helemaal de juiste termen gebruik, mijne heb ik op Engels staan namelijk...

Je kan onder "Informatie > stelmotoren" helemaal onderaan zien op welke stand de 3-wegklep staat (volgens de unit dan). Dat verschilt per installatie of rechts/links de juiste stand is.

Staat verwarmen wel aan onder "In bedrijf" in het hoofdmenu? Die moet in eerste instantie uit blijven staan om het droogprogramma te kunnen draaien, dus misschien is deze achteraf niet aangezet? Dat heb ik wel vaker gezien.

Dit menu is alleen zichtbaar als installateur, dus eerst via gebruikersprofiel met pin 5678 op installateur zetten, en daarna weer terug met 1,2,3,4 (gevorderde gebruiker) of 0000 (standaard gebruiker), anders doet je app het niet :-)

Verder:
- Bedrijfsmodus onder menu "kamer" staat op verwarmen (of automatisch)?
- Hoofdzone > Besturing staat op Ruimtetemperatuur? (staat standaard op vertrekwatertemperatuur, als je dan de thermostaat op 20-21 zet gebeurd er niet veel)
- Onder menu Ruimteverwarming/Koeling > Temperatuurbereik oid, wat staat er ingesteld als uitschakel (buiten) temperatuur voor verwarmen?
- Alle afsluiters staan open? Die op je verdeler zo te zien wel, maar kan verder niet zien of er nog wat tussen zit.

Ze hebben ook wel lekker dunne leidingen gebruikt naar je verdeler zo te zien, 16mm buitenmaat PEX?

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 27-09-2022 14:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
Daveran schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:54:
Verder aangaande de pompsnelheid, deze staat bij ons op 60% monsterafname,
Wat betekent 60% monsterafname eigenlijk, is dat pompsnelheid bij monsterafname? Hier kan ik monsterafname alleen aan/uit zetten bij AWT-regelingen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05-2024
Gepoogd dit uit te zoeken, maar in het Engels heet dit 60% sample speed. En wat ik ervan begrijp is dat je dit gebruikt bij een aanvoer/retour water gestuurde installatie. De pomp gaat dan namelijk alleen aan als er warmte af te geven is, en niet al als er warmtevraag is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVuL1693RiFDrPKGnExmiK1xX0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4jb5hPEO2Mt8e8UBDBVtF6Ad.png?f=user_large

Om uit te proberen heb ik hem daar nu vanaf gehaald, en hem dus op 60% gezet, maar kan ik op een manier berekenen hoeveel capaciteit ik de pomp moet geven? Mijn theorie is dat deze sample instelling misschien de geluidsoverlast veroorzaakte.
arnoldniessen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:21:
[...]

Wat betekent 60% monsterafname eigenlijk, is dat pompsnelheid bij monsterafname? Hier kan ik monsterafname alleen aan/uit zetten bij AWT-regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Daveran schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:01:
in het Engels heet dit 60% sample speed.
Ik begrijp nog steeds niet wat er op 60% gezet wordt, flow? Ik heb ook bemonstering aan (maar pomp % is niet regelbaar) en dat levert geluidsoverlast op bij pendelgedrag. Kan het zijn dat jij een ander systeem hebt waar je niet zelf de flow instelt? Ik moet hier de flow zelf instellen en kan die niet aanpassen tijdens gebruik: mijn Daikin hybride systeem heeft 3 instelbare flow-standen voor gas, elektra, of hybride. En kiest zelf zijn (hoge 20/23 l/min) standen bij defrost of bij aan/uitgaan.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:57
RonJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:42:
[...]

Sorry als ik niet helemaal de juiste termen gebruik, mijne heb ik op Engels staan namelijk...

Je kan onder "Informatie > stelmotoren" helemaal onderaan zien op welke stand de 3-wegklep staat (volgens de unit dan). Dat verschilt per installatie of rechts/links de juiste stand is.

Staat verwarmen wel aan onder "In bedrijf" in het hoofdmenu? Die moet in eerste instantie uit blijven staan om het droogprogramma te kunnen draaien, dus misschien is deze achteraf niet aangezet? Dat heb ik wel vaker gezien.

Dit menu is alleen zichtbaar als installateur, dus eerst via gebruikersprofiel met pin 5678 op installateur zetten, en daarna weer terug met 1,2,3,4 (gevorderde gebruiker) of 0000 (standaard gebruiker), anders doet je app het niet :-)

Verder:
- Bedrijfsmodus onder menu "kamer" staat op verwarmen (of automatisch)?
- Hoofdzone > Besturing staat op Ruimtetemperatuur? (staat standaard op vertrekwatertemperatuur, als je dan de thermostaat op 20-21 zet gebeurd er niet veel)
- Onder menu Ruimteverwarming/Koeling > Temperatuurbereik oid, wat staat er ingesteld als uitschakel (buiten) temperatuur voor verwarmen?
- Alle afsluiters staan open? Die op je verdeler zo te zien wel, maar kan verder niet zien of er nog wat tussen zit.

Ze hebben ook wel lekker dunne leidingen gebruikt naar je verdeler zo te zien, 16mm buitenmaat PEX?
Nou de instellingen staan zoals jij geschreven hebt, maar dat was niet de oorzaak.

Wat de oorzaak wel was dat de ongelofelijke amateur van een installateur die het bij mij geïnstalleerd heeft, de witte bus van de servomotor niet op de 3-wegklep heeft gezet. Dus het motortje schakelde doodleuk tussen de cv-stand en sww-stand zonder de 3-wegklep daadwerkelijk aan te sturen.
Oftewel die bleef al die tijd op sww staan!

Heb die er nu opgezet en wat denk je? Hij verwarmd!!

Wat ik me nog wel afvraag is wat de instelling “moduleren” inhoudt. Die staat nu op nee, maar kan ook op ja gezet worden met de keuze tussen 1 t/m 10…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Daveran
Voor zover ik begrijp beperk ik hiermee de Circulatiepomp in capaciteit. Maar ik kan nergens zien wat de capaciteit is, en kan deze dus alleen beperken in stappen, of deze onbegrensd aanzetten. 60% lijkt het standaard percentage te zijn vanuit de fabriek, en dit levert een debiet op van maximaal 12L. Althans, dat is het hoogste debiet wat ik gezien heb, los van defrosts.
Flow kan ik verder niet los instellen, voor zover ik kan zien.
Dit is ook het probleem waar ik continu tegen aan loop bij Daikin, er zijn zoveel variaties qua menu structuur en opties, bij mij zijn namelijk veel opties gecombineerd. Waar ze in de handleiding onder 3 losse opties vallen.
Met het van bemonstering afhalen lijkt de WP het trouwens wel weer wat stabieler te doen, hij heeft minder vaak dat ie omhoog en omlaag pendelt, maar blijft meer continu lopen. De geluidsoverlast is namelijk alleen wanneer hij omhoog pendelt, dat zie ik dan in het kw verbruik.
arnoldniessen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:28:
[...]

Ik begrijp nog steeds niet wat er op 60% gezet wordt, flow? Ik heb ook bemonstering aan (maar pomp % is niet regelbaar) en dat levert geluidsoverlast op bij pendelgedrag. Kan het zijn dat jij een ander systeem hebt waar je niet zelf de flow instelt? Ik moet hier de flow zelf instellen en kan die niet aanpassen tijdens gebruik: mijn Daikin hybride systeem heeft 3 instelbare flow-standen voor gas, elektra, of hybride. En kiest zelf zijn (hoge 20/23 l/min) standen bij defrost of bij aan/uitgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveran
Moduleren is de WP toestemming geven af te mogen wijken van de weersafhankelijke curve.
Dit heeft bij onze installatie de situatie een stuk stabieler en makkelijker gemaakt.
Eerst zat de WP rigide op z'n curve en pendelde hij erg vaak in het voorjaar en in het najaar. Het verder fine tunen van de curve bracht weinig soelaas helaas hierin.

Momenteel heb ik het moduleren op 10 graden staan en daarmee lijkt de WP weinig te pendelen en stabiel te draaien. Wel heb ik een minimum temperatuur ingesteld zodat de WP niet gaat verwarmen met water van bv 18 graden.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Barse87 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:29:
[...]

Nou de instellingen staan zoals jij geschreven hebt, maar dat was niet de oorzaak.

Wat de oorzaak wel was dat de ongelofelijke amateur van een installateur die het bij mij geïnstalleerd heeft, de witte bus van de servomotor niet op de 3-wegklep heeft gezet. Dus het motortje schakelde doodleuk tussen de cv-stand en sww-stand zonder de 3-wegklep daadwerkelijk aan te sturen.
Oftewel die bleef al die tijd op sww staan!

Heb die er nu opgezet en wat denk je? Hij verwarmd!!

Wat ik me nog wel afvraag is wat de instelling “moduleren” inhoudt. Die staat nu op nee, maar kan ook op ja gezet worden met de keuze tussen 1 t/m 10…

• arnoldniessen
Daveran schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:29:
Voor zover ik begrijp beperk ik hiermee de Circulatiepomp in capaciteit. Maar ik kan nergens zien wat de capaciteit is, en kan deze dus alleen beperken in stappen, of deze onbegrensd aanzetten. 60% lijkt het standaard percentage te zijn vanuit de fabriek, en dit levert een debiet op van maximaal 12L. Althans, dat is het hoogste debiet wat ik gezien heb, los van defrosts.
Flow kan ik verder niet los instellen, voor zover ik kan zien.
Getalsmatig is dat hetzelfde als wat ik heb: 12L/min=60% van maximale reguliere flow van 20L/min, en defrost flow (en flow bij start/stop) is 23L/min.
Daveran schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:29:
Dit is ook het probleem waar ik continu tegen aan loop bij Daikin, er zijn zoveel variaties qua menu structuur en opties, bij mij zijn namelijk veel opties gecombineerd. Waar ze in de handleiding onder 3 losse opties vallen.
Met het van bemonstering afhalen lijkt de WP het trouwens wel weer wat stabieler te doen, hij heeft minder vaak dat ie omhoog en omlaag pendelt, maar blijft meer continu lopen. De geluidsoverlast is namelijk alleen wanneer hij omhoog pendelt, dat zie ik dan in het kw verbruik.
Herkenbaar, ik heb hier een user-interface, een handleiding, en een systeem, en soms komt de informatie overeen...

Wat ik hier nu zie gebeuren nu ik er in duik is dat het systeem heel stabiel op laag vermogen (400W verbruik) kan draaien, maar moeite heeft om die toestand te bereiken, omdat bij de start een te hoog vermogen (1kW verbruik) wordt gekozen, gevolgd door een overshoot, en dan stopt en na 5 min start het systeem = en zo pendelt het lekker verder. Wat jij "moduleren" noemt, lijkt misschien op het accepteren van overshoot, maar de maximale overshoot hier is 2C en niet instelbaar (althans, volgens de handleiding wel, in het echt niet).

• arnoldniessen
Yves1977 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:34:
Ik heb ook de altherma 3 en zou het super vinden om de gegevens te kunnen uitlezen.
Vandaar een vraagje aan de experts hier..
Is het moeilijk om die m5stick te configureren of is dat plug & play?
En heb je enkel die stick nodig of heb je nog meer nodig?
De m5stick GPIO is 3V3, en niet 5V-tolerant. Dat geldt voor de meeste ESP32/ESP8266 boards. Dus een level-shifter is heel verstandig. Dat kan al met twee weerstanden (10K tussen X10A-TX pin (op main PCB Daikin) en ESP-RX, 22K tussen ESP-RX en GND). Ik gebruik ook een weerstand van 1K tussen ESP-TX en X10A-RX om ook dat signaal een beetje te beveiligen, maar dat is niet echt nodig. Vergeet niet de GND aan te sluiten. De 5V sluit je alleen aan als je niet via een USB adapter voedt.

Configureren vereist het opzetten van platformio of Arduino IDE om te kunnen compileren en flashen.

Als je niet alleen wilt uitlezen maar ook wilt aansturen kun je beter de Daikin LAN/WiFi adapter (of mijn hobbyproject P1P2serial) nemen omdat je daarmee ook doel-temperaturen (en meer) kunt instellen. ESPAltherma kan alleen aan/uit sturen (met een relais) en dat is, afhankelijk van waarom of wat je aan wilt sturen, slecht voor je rendement en je warmtepomp levensduur.

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
arnoldniessen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:57:
[...]

De m5stick GPIO is 3V3, en niet 5V-tolerant. Dat geldt voor de meeste ESP32/ESP8266 boards. Dus een level-shifter is heel verstandig. Dat kan al met twee weerstanden (10K tussen X10A-TX pin (op main PCB Daikin) en ESP-RX, 22K tussen ESP-RX en GND). Ik gebruik ook een weerstand van 1K tussen ESP-TX en X10A-RX om ook dat signaal een beetje te beveiligen, maar dat is niet echt nodig. Vergeet niet de GND aan te sluiten. De 5V sluit je alleen aan als je niet via een USB adapter voedt.
dat stukje van die weerstanden snap ik niet helemaal, omdat hij bij ESPAltherma hier niet over spreekt.
of is het alleen bij de andere varianten als de M5stickC ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aQp0CSeEVp3qWitybHbWhsZVRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UczatXGhHE5jdxvnSWbAs0eH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
derubenstavast schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:45:
dat stukje van die weerstanden snap ik niet helemaal, omdat hij bij ESPAltherma hier niet over spreekt.
of is het alleen bij de andere varianten als de M5stickC ?
[Afbeelding]
Zoals raomin zegt: "The serial port of X10A is TTL 5V, where the ESP32 is 3.3V. Your ESP32 might not be 5V tolerant. If you want to play it safe, you should use a level shifter to convert Daikin TX - RX ESP line from 5V to 3.3V. In practice, I had no problem connecting an ESP32 without level shifters."

Sommige mensen rapporteerden wel problemen, en om een TTL uitgang op een ESP 3V3 ingang aan te sluiten is bad practice. Dat moet je niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveran
Hier blijft de WP dit inderdaad ook doen, ondanks het maximaal mogen moduleren, uitzetten van de back up verwarming voor ruimte verwarming en nog meer acties blijft de WP af en toe pendelen met daarbij dan dus weer een verhoogd vermogen en meer overlast. Ik ben nu aan het proberen wat het doet om de overshoot groter in te stellen. Deze stond op 1 graad, en heb ik nu naar 2 graden gezet. Bij mijn WP kan ik deze omhoog zetten tot 4 graden.

Concreet zorgt dit ervoor dat bij een gewenste ruimte temperatuur van 20 graden de WP nu eerder naar 20,5 of zelfs 21 schiet, maar daarbij wel kalmer blijft doorlopen. Het aantal acties waarbij hij omhoog "pendelt" lijken hiermee te verminderen.
Ik gok dat in het najaar en voorjaar de WP teveel vermogen heeft voor de warmte behoefte en dan dus niet genoeg terug kan regelen om rustig te lopen, en ik probeer hierin de WP dan maar zoveel mogelijk ruimte te geven om hierin zelf te bedenken wat er nodig is zodat er zo min mogelijk gependelt wordt. Het eventuele hogere verbruik neem ik dan maar voor lief en ik verwacht dat het pendelen juist tot meer verbruik leidt dan een wat hogere ruimte temperatuur.

Al met al, een WP zomaar neerzetten gaat niet vanzelf en van de installateur kan ik dit fine tunen helaas niet verwachten.. Dit wordt denk ik een groeimarkt voor de toekomst, WP inregelen.. ;)
arnoldniessen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:18:
[...]

Getalsmatig is dat hetzelfde als wat ik heb: 12L/min=60% van maximale reguliere flow van 20L/min, en defrost flow (en flow bij start/stop) is 23L/min.

[...]

Herkenbaar, ik heb hier een user-interface, een handleiding, en een systeem, en soms komt de informatie overeen...

Wat ik hier nu zie gebeuren nu ik er in duik is dat het systeem heel stabiel op laag vermogen (400W verbruik) kan draaien, maar moeite heeft om die toestand te bereiken, omdat bij de start een te hoog vermogen (1kW verbruik) wordt gekozen, gevolgd door een overshoot, en dan stopt en na 5 min start het systeem = en zo pendelt het lekker verder. Wat jij "moduleren" noemt, lijkt misschien op het accepteren van overshoot, maar de maximale overshoot hier is 2C en niet instelbaar (althans, volgens de handleiding wel, in het echt niet).

• arnoldniessen
Daveran schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:30:
Ik ben nu aan het proberen wat het doet om de overshoot groter in te stellen. [..] Bij mijn WP kan ik deze omhoog zetten tot 4 graden. [..] Het aantal acties waarbij hij omhoog "pendelt" lijken hiermee te verminderen.
Ik wou dat ik dat kon, hoewel de handleiding setting [6-02] "temp-verschil dat UIT-temp van warmtepomp bepaalt (0-10C)" benoemt heeft deze geen invloed op het verwarmingsgedrag (misschien is dit boiler gerelateerd?).
Daveran schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:30:
Ik gok dat in het najaar en voorjaar de WP teveel vermogen heeft voor de warmte behoefte en dan dus niet genoeg terug kan regelen om rustig te lopen, en ik probeer hierin de WP dan maar zoveel mogelijk ruimte te geven om hierin zelf te bedenken wat er nodig is zodat er zo min mogelijk gependelt wordt. Het eventuele hogere verbruik neem ik dan maar voor lief en ik verwacht dat het pendelen juist tot meer verbruik leidt dan een wat hogere ruimte temperatuur.
Klinkt logisch, al is 1C extra in de woonkamer al gauw 5-10% extra warmteverlies. Alternatief is om WP enige uren, liefst 's nachts (bij koudste buitentemp), uit te zetten.

Ik zie dat het pendelen niet alleen komt door het minimum-vermogen, maar ook door het wat vreemde regelgedrag en hoge opstartvermogen. Zo kan ik soms stabiel draaien met AWT-28, maar het is lastig dat te bereiken. Voorbeeld: AWT=28 pendelt, en AWT-30 pendelt een paar keer voor hij stabiel wordt. Soms komt hij niet uit het pendelen terwijl het eigenlijk wel zou moeten kunnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XrnNasVlWoGk5fJ3NErECfVZns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijBMItIt2lbCdMNToy4Ab4Mv.png?f=fotoalbum_large

En in een andere situatie zakt de AWT juist weg van het doel (30), en als je AWT-target verlaagt naar 28, begint AWT juist weer te stijgen, overshoot dan 1x, en gaat daarna snel pendelen tussen 2 vermogensstanden terwijl doel-AWT lager is dan de AWT... waarom niet gewoon de laagste stand dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnAFlcCHNTjxAimERdJhz-bQ7wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VwSC3k48M2NWTmMsqp7xi8M8.png?f=fotoalbum_large

En een voorbeeld van pendelen en de merkwaardige micro-pendel die leidt tot overshoot zelfs op 30 hier (soms wel soms niet stabiel haalbaar), samen met de "primary current" zoals weergegeven door ESPAltherma (de temperaturen zijn van P1P2Serial, espAltherma heeft niet zo'n hoge resolutie in tijd, normaal 2x/minuut, bij mij aangepast naar 6x/minuut):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp9QgpERylq2tFFFjabuivrMgMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/35FEoFmtYKGlrttFwexHYo66.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door arnoldniessen op 29-09-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
arnoldniessen schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:19:
[...]

Zoals raomin zegt: "The serial port of X10A is TTL 5V, where the ESP32 is 3.3V. Your ESP32 might not be 5V tolerant. If you want to play it safe, you should use a level shifter to convert Daikin TX - RX ESP line from 5V to 3.3V. In practice, I had no problem connecting an ESP32 without level shifters."

Sommige mensen rapporteerden wel problemen, en om een TTL uitgang op een ESP 3V3 ingang aan te sluiten is bad practice. Dat moet je niet willen.
hier heb ik overheen gelezen sorry 8)7
als ik jou beschrijving goed gelezen heb zou het er uitkomen te zien zoals onderstaand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmaNI2mj3kkH288dBZKdzRRULJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdmcyTnWyRjGdRlGCYYtCNev.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusseb
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-10-2023
Ik volg dit topic al een tijdje. Ook wij hebben sinds kort een Daikin Altherma 8KW Hybride warmtepomp. Recent hebben wij de woning verbouwd, beter geïsoleerd en vloerverwarming laten plaatsen. De woning is zelf uit 1991. Vloeroppervlakte (met vloerverwarming) beneden is ongeveer 110m2. Het is een redelijk groot huis. Boven hebben we gewoon normale radiatoren.

Laten we vooropstellen dat ik nog niet heel wegwijs ben in de werking van het systeem. Ik heb veel gelezen maar veel blijft ook abracadabra voor mij. In dit topic hier zitten veel mensen met kennis en ik zie ook dat veel mensen aan de haal gaan met de configuratie om het systeem optimaal te laten draaien. Uiteraard wil ik hem ook zo optimaal hebben draaien, dat moet ook kunnen met wat minder kennis toch?

Ondertussen loop ik tegen wat problemen aan. Allereerst met de thermostaat. Ik heb de boekjes erbij gehad, maar kan het niet direct vinden. De Daikin thermostaat geeft op de homepage de AWT primair temperatuur weer. Ik kan daarnaast met de pijltjes een 'afwijking' aangeven. Volgens mij is dat de stooklijn? Met de huidige buitentemperaturen staat daar 37 graden. Als ik een afwijking van 0 aangeef dan wordt het beneden belachelijk warm in huis. Ik heb de afwijking nu ingesteld op +/- 7 graden de AWT primair komt daarmee op 30 graden. Ook dan is het beneden nog te warm in huis. Hoe bepaald ik de juiste afwijking? Ik mis daarnaast de gewone temperatuur regeling op de thermostaat. Waar kan ik in de thermostaat zeggen dat het in huis gewoon 19 of 20 graden moet zijn?

De thermostaat van het vloerverwarmingssyteem staat op 40 graden. Is dat normaal? Ook gezien mijn bevinden hierboven. En hoe zit het met mijn radiatoren boven? Als ik de afwijking in de thermostaat te hoog instel en de AWT primair daarmee op 30 graden heb, worden mijn radiatoren dan nog wel warm? Beneden is het nu erg warm, maar boven natuurlijk een stuk minder.

Tussen de menu opties zie ik ook maar 2 opties staan. Gebruikersinstellingen en een tijd/schema instelling. Op Youtube zie ik veel meer menu opties. Is mijn thermostaat door de installateur beperkt ingesteld? Kan ik dit zelf omzeilen?

Verder merk ik op dat de warmtepomp altijd draait. Ik lees hier dat hij af en toe ook even pauze zou moeten nemen? Ik heb zo'n pauze nog niet gezien, hij blijft maar blazen. Of is dat normaal? Hij hoeft op dit moment natuurlijk niet te ontdooien, gezien de buitentemperaturen.

Als laatste zie ik vaak een foutcode terugkomen. Vaak als ik een instelling probeer te veranderen in de thermostaat. 'C0-00 flowsensor/schakelaar storing. Neem contact op met uw dealer'. Als ik de thermostaat daarna even aan en uitzet, dan draait hij weer. De installateur weet ervan en zoekt contact met Daikin. Ik ben alleen benieuwd of iemand deze foutcode herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
derubenstavast schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:04:
als ik jou beschrijving goed gelezen heb zou het er uitkomen te zien zoals onderstaand?
[Afbeelding]
Bijna, [oops - correctie:] de 10K moet tussen de TX van de ESP en RX van de X10A (dus op gele lijn ipv de groene lijn). De 22K/10K combi is een weerstandsdeler die van een 5V signaal een 3V3 signaal maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door arnoldniessen op 02-10-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
arnoldniessen schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:33:
[...]

Bijna, de 22K moet tussen de RX van de ESP en GND. De 22K/10K combi is een weerstandsdeler die van een 5V signaal een 3V3 signaal maakt.
Oke, dan begreep ik hem even verkeerd.
Dus U=5V * 10 = 50 en 50/32 = 1.56 V dan beredeneer ik hem goed toch ?
als ik je dan goed begrepen heb komt er onderstaande uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3G1O_Mxy59LuJxah4GL3MLhAHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S37jC9FOfd30AAEhU0Vn9chG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 11:56
Verder merk ik op dat de warmtepomp altijd draait. Ik lees hier dat hij af en toe ook even pauze zou moeten nemen? Ik heb zo'n pauze nog niet gezien, hij blijft maar blazen. Of is dat normaal? Hij hoeft op dit moment natuurlijk niet te ontdooien, gezien de buitentemperaturen.
Je installatie staat blijkbaar ingesteld op een bepaalde (hoge) cv watertemperatuur, in plaats van op een thermostaat die aan/uit schakelt. Door die -7 corrigeer je dat nu. Blijkbaar heb je verder geen regeling op je vloerverwarming. Die thermostaat die op 40 graden staat, is enkel de beveiliging van je vloerverwarming. Die voorkomt dat de vloer warmer wordt dan 40 graden. Boven de 50 graden kan er schade ontstaan aan je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Hier de handleiding van wss ook jouw toestel:

https://www.google.com/ur...Vaw3HHVSy3XuuCc84lqT9wkBO
Vanaf pagina 51 staat de pompbedrijfsmodus beschreven. Hoe je daar op jou binnenunit (niet op je thermostaat) terecht komt, moet je zelf even uitvogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
derubenstavast schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:27:
[...]
Dus U=5V * 10 = 50 en 50/32 = 1.56 V dan beredeneer ik hem goed toch ?
als ik je dan goed begrepen heb komt er onderstaande uit
Nee, die berekening klopt niet, en nu maak je er 4 weerstanden van. Ga liever terug naar je 1e tekening en leg de 22K dan tussen ESP-RX en GND. 2 weerstanden is genoeg:
-10K tussen X10A-TX pin (op main PCB Daikin) en ESP-RX
-22K tussen ESP-RX en GND

Dan geldt (onder bepaalde aannames, waarschijnlijk zit er een 1k pull-up naar 5V in de Daikin):
-X10A-TX = 5V -> ESP-RX = 22/(22+10+1) * 5V = ca 3V3
-X10A-TX = 0V -> ESP-RX = 0V

ESP-TX mag gewoon rechtstreeks aan X10A-RX.

[ Voor 3% gewijzigd door arnoldniessen op 30-09-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:13
jusseb schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:29:
Ondertussen loop ik tegen wat problemen aan. Allereerst met de thermostaat. Ik heb de boekjes erbij gehad, maar kan het niet direct vinden. De Daikin thermostaat geeft op de homepage de AWT primair temperatuur weer. Ik kan daarnaast met de pijltjes een 'afwijking' aangeven. Volgens mij is dat de stooklijn? Met de huidige buitentemperaturen staat daar 37 graden. Als ik een afwijking van 0 aangeef dan wordt het beneden belachelijk warm in huis. Ik heb de afwijking nu ingesteld op +/- 7 graden de AWT primair komt daarmee op 30 graden. Ook dan is het beneden nog te warm in huis. Hoe bepaald ik de juiste afwijking? Ik mis daarnaast de gewone temperatuur regeling op de thermostaat. Waar kan ik in de thermostaat zeggen dat het in huis gewoon 19 of 20 graden moet zijn?
Jouw installatie staat ingesteld op vertrekwater regeling. Dan kun je alleen op de kamerthermostaat +/- van het vertrekwater regelen. Deze wordt weer geregeld door de stooklijn. Dit is best moeilijk om zo je kamertemperatuur op 19-20 graden te krijgen. Zelf wil ik dat pas doen zodra het kouder wordt (0 - 7 graden) om dan de WP continue op laag temperatuur (30 - 35 graden) te laten draaien.
Voor nu, via het installateursprofiel (5-6-7-8), vertrekwater regeling wijzigen in kamerthermostaat en dan kun je de gewenste temperatuur instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
M-spec schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:27:
[...]

De maximale flow is hier 21 l/min met een open verdeler over 9 groepen, 600+m leiding. Bypass blijft gesloten en alle aanvoerwater gaat door de vloer. Als ik het bypassventiel op een lagere druk zou instellen loopt de flow ook op naar 25l/min maar je wilt geen opgewarmt water meteen retour hebben. Dat wil je de vloer in hebben.
( Als dit allemaal correct werkt kan je met de ∆T, energiedichtheid van water en flow eventueel berekenen wat de totale warmteafgifte is.)
Heb je een type nummer van jouw verdeler? Op de flowmeters staat dus werkelijk een schaal tot 25-30 L/Min?
Heb je overal en alleen maar vloerverwarming? Wij hebben ook nog radiatoren op de bovenverdieping. Maakt dit nog wat uit voor de pompsnelheid onder de vloer?
Zo niet, dan zou de Daikin Altherma 3 ook wel onze 5 groepjes moeten kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Wie kan de parameter Delta T uitleggen, meer dan het verschil tussen vertrekwater- en retour temperatuur. Waarom zou je die op 3 graden of op 10 graden instellen? Wat is zuiniger in het gebruik?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Heb je een type nummer van jouw verdeler? Op de flowmeters staat dus werkelijk een schaal tot 25-30 L/Min?
Heb je overal en alleen maar vloerverwarming? Wij hebben ook nog radiatoren op de bovenverdieping. Maakt dit nog wat uit voor de pompsnelheid onder de vloer?
Zo niet, dan zou de Daikin Altherma 3 ook wel onze 5 groepjes moeten kunnen aansturen.
Die 21 l/min is de totale flow over de verdeler met een gesloten bypass. Dat is de hoeveelheid die de ingebouwde pomp van de EHVX op 100% over onze vloerverwarming kwijt kan. Elke afzonderlijke groep is weer tot 2,5l/min af te regelen. Voor het beperken van bijvoorbeeld groepen die iets korter zijn ivm kleinere ruimte. Dit is het type verdeler.

Wij hebben alleen vloerverwarming beneden. De bovenverdieping werd standaard met elektrische radiatoren uitgevoerd maar daar is weinig warmte nodig. Eerder koeling in de zomer. Daar zoek ik nog een keer een mooie oplossing voor met een extra convector(en) of een kleine L/L warmtepomp van bv 2kW.

Of de warmtepomp zijn minimale debiet, ik dacht iets van 15 l/min, kwijt kan over de 5 groepen kan ik zo niet zeggen. Dat is afhankelijk van het gebruikte leidingwerk. Anders zal je een bypass lichtjes open kunnen laten gaan. Er vanuit gaande dat de radiatoren boven een op tweede afsluitbare zone zitten.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelikaan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-10-2022
Hallo Tweakers,

Ik heb net een account aangemaakt en zie niet waar ik binnen 'Daikin Altherma ervaringen' een nieuwe post moet plaatsen dus sorry voor het hier inbreken maar ik zit dringend om de gouden tip te wachten..( of een tip hoe ik een nieuwe post moet plaatsen)

Ik heb samen met mijn lokale CV bedrijf een Daikin/Intergas Altherma H hybride warmtepomp geplaatst. Ik had de set via Warmtepompvoorjehuis.nl ( Verburginstallaties.nl) in Nuenen gekocht als DHZ pakket. Nu ik een probleem heb is de boodschap: ahja, Daikin.. die zijn lastig te programmeren enzo en wij hebben er geen verstand van dus houdoe. Bij Daikin NL krijg ik überhaupt niemand aan de lijn... dus hopelijk zit hier genoeg ervaring om mij te helpen:

Het CV-gedeelte draait prima, pomp stuurt ketel aan om circulatiepomp te starten en stoppen etc.
Mijn probleem: tapwater wordt niet warmer dan 40gr, volgens de display op de ketel en is idd ook te koud om normaal te douchen. Bij het opbouwen van de set heeft de ketel eerst solo gedraaid om te ontluchten en toen gaf íe keurig tapwater van 60gr. Later zijn pomp en ketel gekoppeld en daarna heb ik met geen mogelijkheid de temperatuur op 60 terug kunnen krijgen.
De gebruikersinterface heb ik helemaal doorgespit, alle parameters in de installateursmodus zodanig gezet waarvan ik dacht dat het kon helpen, zonder resultaat.
Het meest frappante is dat er 3 home pagina's zouden moeten zijn: kamertemp, AWT én tapwater temp. die laatste is er niet en ik begin te twijfelen aan de software.

Wie-o-wie weet het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pelikaan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:05:
Het meest frappante is dat er 3 home pagina's zouden moeten zijn: kamertemp, AWT én tapwater temp. die laatste is er niet en ik begin te twijfelen aan de software.

Heb je menu opties 7.1.4 (en 7.1.3) (hier: home page wel/geen warmwater resp. wel/niet gedetailleerde info) en hoe staan die ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:49:
Wie kan de parameter Delta T uitleggen, meer dan het verschil tussen vertrekwater- en retour temperatuur. Waarom zou je die op 3 graden of op 10 graden instellen? Wat is zuiniger in het gebruik?

bedankt
Delta T of ∆T is een verschil in temperatuur. In dit geval over aanvoer en retour. Wanneer de retour bij het rondpompen een paar graden koeler is heeft het water een hoeveelheid energie/warmte afgegeven. Maar alleen een ∆T zegt nog niks zonder de soortelijke warmte van water (voor het gemak zonder additieven) te vermenigvuldigen met de hoeveelheid water dat per tijdseenheid rondgepompt wordt. (Q= m x c x ∆T).

Nu wil men de stooklijn (de vertrekwatertemperatuur) bij een warmtepomp zo laag mogelijk houden. Dit om een zo kleine mogelijke verschil met de buitentemperatuur aan te kunnen houden voor het hoogste rendement. Een warmtepomp zal dus met een relatief klein temperatuurverschil tussen aanvoer en retour (bv ∆T 5°C) toch veel warmte moeten kunnen afgeven. Dat kan alleen door het aantal liters per minuut redelijk hoog te houden over het liefst een groot afgifteoppervlak zoals vloerverwarming. Conventionele (kleine) radiatoren kunnen ook niet veel warmte afgeven maar dat is ook vanwege gebrek aan convectie bij een lage temperatuur. Daarmee zal een warmtepomp ook minder efficiënt werken want de ∆T met de buitentemperatuur zal groter worden.

Wanneer bijvoorbeeld de maximaal haalbare flow 15 l/min is en de ∆T al een tijdje stabiel op 5°C, dan zal er op dat moment 5,25kW afgegeven worden. Er is dan niet meer afgifte mogelijk zonder de aanvoertemp en dus ∆T te verhogen.

Kortom; zuinig is de stooklijn zo laag mogelijk houden waarmee je de woning nog kan verwarmen. ∆T het liefst niet hoger dan 5°C bij vloerverwarming. Voor radiatoren is dit standaard 10°C volgens mij.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelikaan
7.1.3 , gebruikersprofiel; ik heb 'Basis' en "gedetailleerd ' geprobeerd > geen resultaat.
7.1.4 , beschikbare homepages: hier staat alleen 'AWT' als optie genoemd en die staat aan.

Wat ook vreemd is: in stand A.2.2.1 : Warmtapwaterbedrijf heb je de keuze Ja/Nee. De vraag wordt gesteld of het systeem warm tapwater kan bereiden. Die heb ik meerdere malen op 'ja' gezet, maar wordt door het systeem na opnieuw opstarten weer terug op 'NEE' gezet. Dit lijkt een default setting wat vreemd is aangezien de combinatie van pomp/ketel/interface juist op elkaar afgestemd zou moeten zijn.
Wordt de ketel niet herkend?
A.4.1 ; warmtapwater , instelpuntstand, staat op 'Uitsl peprog. De andere opties zijn met warmhouden en ik heb geen warmwatertank dus die heb ik niet gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pelikaan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:55:
7.1.3 , gebruikersprofiel; ik heb 'Basis' en "gedetailleerd ' geprobeerd > geen resultaat.
7.1.4 , beschikbare homepages: hier staat alleen 'AWT' als optie genoemd en die staat aan.

Wat ook vreemd is: in stand A.2.2.1 : Warmtapwaterbedrijf heb je de keuze Ja/Nee. De vraag wordt gesteld of het systeem warm tapwater kan bereiden. Die heb ik meerdere malen op 'ja' gezet, maar wordt door het systeem na opnieuw opstarten weer terug op 'NEE' gezet. Dit lijkt een default setting wat vreemd is aangezien de combinatie van pomp/ketel/interface juist op elkaar afgestemd zou moeten zijn.
Wordt de ketel niet herkend?
A.4.1 ; warmtapwater , instelpuntstand, staat op 'Uitsl peprog. De andere opties zijn met warmhouden en ik heb geen warmwatertank dus die heb ik niet gekozen.
Wat vreemd, sorry, dan weet ik het niet meer. A.2.2.1 is hier Ja en blijft ook gewoon Ja.

Een niet herkende (of geen spanning) gasketel zou foutcode (HJ-11 dacht ik) moeten geven.

Mijn systeem is de oude combi (2014), en A.4.1 heb ik hier helemaal niet, in A.4 zit alleen optie A.4.5, de maximaal instelbare leidingwater-temperatuur, die op 62C staat. Maar ik vind het al raar dat je A.4.1 hebt, want dat lijkt me juist voor als je een warmwatertank hebt (A2.2.2/E-06=1).

De gasketel heeft de circulatiepomp aan boord en de ketel-communicatie moet dus wel werken. Werkt de gasketel wel voor CV als het buiten koud is en AWT hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:35
Pelikaan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:05:
Hallo Tweakers,

Ik heb net een account aangemaakt en zie niet waar ik binnen 'Daikin Altherma ervaringen' een nieuwe post moet plaatsen dus sorry voor het hier inbreken maar ik zit dringend om de gouden tip te wachten..( of een tip hoe ik een nieuwe post moet plaatsen)

Ik heb samen met mijn lokale CV bedrijf een Daikin/Intergas Altherma H hybride warmtepomp geplaatst. Ik had de set via Warmtepompvoorjehuis.nl ( Verburginstallaties.nl) in Nuenen gekocht als DHZ pakket. Nu ik een probleem heb is de boodschap: ahja, Daikin.. die zijn lastig te programmeren enzo en wij hebben er geen verstand van dus houdoe. Bij Daikin NL krijg ik überhaupt niemand aan de lijn... dus hopelijk zit hier genoeg ervaring om mij te helpen:

Het CV-gedeelte draait prima, pomp stuurt ketel aan om circulatiepomp te starten en stoppen etc.
Mijn probleem: tapwater wordt niet warmer dan 40gr, volgens de display op de ketel en is idd ook te koud om normaal te douchen. Bij het opbouwen van de set heeft de ketel eerst solo gedraaid om te ontluchten en toen gaf íe keurig tapwater van 60gr. Later zijn pomp en ketel gekoppeld en daarna heb ik met geen mogelijkheid de temperatuur op 60 terug kunnen krijgen.
De gebruikersinterface heb ik helemaal doorgespit, alle parameters in de installateursmodus zodanig gezet waarvan ik dacht dat het kon helpen, zonder resultaat.

Daikin intergas heeft een eigen topic: Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies
Wellicht dat je vraag dat beter tot z’n recht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelikaan
Dank beiden! Ik zal mijn vraag op het specifieke topic zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
arnoldniessen schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:13:
[...]

Nee, die berekening klopt niet, en nu maak je er 4 weerstanden van. Ga liever terug naar je 1e tekening en leg de 22K dan tussen ESP-RX en GND. 2 weerstanden is genoeg:
-10K tussen X10A-TX pin (op main PCB Daikin) en ESP-RX
-22K tussen ESP-RX en GND

Dan geldt (onder bepaalde aannames, waarschijnlijk zit er een 1k pull-up naar 5V in de Daikin):
-X10A-TX = 5V -> ESP-RX = 22/(22+10+1) * 5V = ca 3V3
-X10A-TX = 0V -> ESP-RX = 0V

ESP-TX mag gewoon rechtstreeks aan X10A-RX.
Nou 3x een scheepsrecht, ik deed de aanname dat je beide TX en RX kanalen wilde beveiligen, micro elektronica is niet zo mijn ding maar vind het wel intressant. hoor graag of ik nu bij het rechte eind zit. Mvg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aptwxV_kJk-H7k5I4OPr2DbCgPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91MsjCarCIm9NzZX7iRynVGg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
M-spec schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Die 21 l/min is de totale flow over de verdeler met een gesloten bypass. Dat is de hoeveelheid die de ingebouwde pomp van de EHVX op 100% over onze vloerverwarming kwijt kan. Elke afzonderlijke groep is weer tot 2,5l/min af te regelen. Voor het beperken van bijvoorbeeld groepen die iets korter zijn ivm kleinere ruimte. Dit is het type verdeler.
Bedankt @M-spec voor de info. ik zie dat bij jou bij een open verdeler ook de maximale flow onder de vloer 2.5 l/min is. Dat hebben wij ook met een pomp in de verdeler (gesloten verdeler). Hiermee begrijp ik eerlijk gezegd nog steeds niet vet voordeel van een open verdeler t.o.v. een gesloten verdeler bij een warmtepomp. Waarom zou een gesloten verdeler "funest zijn voor je COP" zoals iemand dat eerder heeft geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
derubenstavast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:13:
Nou 3x een scheepsrecht, ik deed de aanname dat je beide TX en RX kanalen wilde beveiligen, micro elektronica is niet zo mijn ding maar vind het wel intressant. hoor graag of ik nu bij het rechte eind zit. Mvg
Klopt helemaal, en excuses van mijn kant, want mijn commentaar op vrijdag was hartstikke fout (dus net maar even gecorrigeerd): niet de 22K maar de 10K zat fout, ik had zelf ook wat zaken omgedraaid. Maar je nieuwste schema klopt helemaal. Mocht het toch niet werken (zou me verbazen, maar hangt af van hoe X10A het TX signaal maakt, ik vermoed dat het nu met een transistor + 1K pull-up weerstand gebeurt), laat maar horen, er zijn andere circuits die dan ook werken, bv met een diode en weerstand. Een echte level-shifter kan natuurlijk ook, die kosten weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusseb
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-10-2023
MajaMestreech schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:03:
[...]

Jouw installatie staat ingesteld op vertrekwater regeling. Dan kun je alleen op de kamerthermostaat +/- van het vertrekwater regelen. Deze wordt weer geregeld door de stooklijn. Dit is best moeilijk om zo je kamertemperatuur op 19-20 graden te krijgen. Zelf wil ik dat pas doen zodra het kouder wordt (0 - 7 graden) om dan de WP continue op laag temperatuur (30 - 35 graden) te laten draaien.
Voor nu, via het installateursprofiel (5-6-7-8), vertrekwater regeling wijzigen in kamerthermostaat en dan kun je de gewenste temperatuur instellen.
Bedankt voor je reactie. Ik blijk ook in het verkeerde topic te zitten. Excuses. Ik zal ook even naar het Daikin Hybrid Intergas topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
MajaMestreech schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Bedankt @M-spec voor de info. ik zie dat bij jou bij een open verdeler ook de maximale flow onder de vloer 2.5 l/min is. Dat hebben wij ook met een pomp in de verdeler (gesloten verdeler). Hiermee begrijp ik eerlijk gezegd nog steeds niet vet voordeel van een open verdeler t.o.v. een gesloten verdeler bij een warmtepomp. Waarom zou een gesloten verdeler "funest zijn voor je COP" zoals iemand dat eerder heeft geschreven?
Ik weet niet of het altijd op gaat, maar in mijn geval zal de pomp altijd koud retourwater bijmengen bij het warme water vanuit de warmtepomp. De warmtepomp kan daardoor niet goed zijn warmte kwijt aan het cv-water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 19:35
pegagus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Ik weet niet of het altijd op gaat, maar in mijn geval zal de pomp altijd koud retourwater bijmengen bij het warme water vanuit de warmtepomp. De warmtepomp kan daardoor niet goed zijn warmte kwijt aan het cv-water.
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Op dit moment een verdeler met pomp. Moet de WP nog krijgen, maar op dit moment al aan het experimenteren met aanvoer temperatuur. Ik heb op dit moment mijn CV op 35 graden ingesteld. Op een gegeven moment is de aanvoer temp 32 graden, en volgens de verdeler gaat er 31 graden de vloer in. Dus als hij al koud water bij mengt, is dit heel minimaal. De retour temperatuur kan ik helaas niet zien. In dit geval heb ik een JK Wilo Basic, waar ik de pomp stand wel vrij hoog heb staan (stan 5 van de 6). Wat uiteraard wel weer voor een 40W aan stroom verbruik bij draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Weet iemand of een Daikin Altherma 3 R F ook een ingebouwde warmtemeter heeft? Was benieuwd of je de (s)cop van de warmtepomp van het apparaat zelf kunt aflezen of dat er een aparte warmtemeter in het circuit moet.

Voor de elektra heb ik al een DIN meter op de beide groepen voor de binnen- en buitenunit geplaatst.

Iemand praktijk resultaten qua SCOP? 9kw versie met 230l boiler.

[ Voor 9% gewijzigd door Peanudt op 04-10-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peanudt schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:49:
Weet iemand of een Daikin Altherma 3 R F ook een ingebouwde warmtemeter heeft? Was benieuwd of je de (s)cop van de warmtepomp van het apparaat zelf kunt aflezen of dat er een aparte warmtemeter in het circuit moet.

Voor de elektra heb ik al een DIN meter op de beide groepen voor de binnen- en buitenunit geplaatst.

Iemand praktijk resultaten qua SCOP? 9kw versie met 230l boiler.
Ja, deze heeft de benodigde sensoren ingebouwd. Deze zijn echter niet uit te lezen via de standaard wifi controller API. Je hebt dan dus aanvullende hardware nodig. Hier is al veel over geschreven, even zoeken in het topic dus, maar je hebt grofweg 3 opties, allemaal vereisen ze wel wat technische skills.
  • ESP altherma
  • P1P2serial
  • Een externe warmtemeter zoals een Kamstrup Multical
Het voordeel van de laatste is dat een externe meter meestal geijkt is, terwijl de interne sensoren nog wel eens wat af willen wijken.

Een 9KW versie van de 3 R F bestaat niet, dat is 4, 6, 8, 11, 15 of 16 kW. Weet je zeker dat je het over het goede model hebt of bedoel je misschien een versie met 9kw backup heater? Enkele pagina's terug zijn iig nog praktijkmetingen van de 6 en 8 geplaatst, even terugbladeren dus. Daarnaast worden in het L/W topic seizoenswaarden van allerlei merken en modellen bijgehouden, zie de startpost daar.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 04-10-2022 14:48 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
Dank je. Heb ik een aantal betere zoektermen om straks mee te gaan zoeken ;-).

Gaat om de 8kw versie met 9kw backup element idd.

Maar betekend het niet direct uit kunnen lezen via de WiFi controller API ook dat de COP niet op het display van de warmtepomp wordt weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu eindelijk een offerte voor een WP ontvangen: Daikin Altherma III hybride type 8 warmtepomp.
Ivm verwacht gasverbruik van ~2000m3 per jaar zal deze hybride worden opgesteld (cv ketel voor SWW). Volledig electrisch wordt niet geleverd door dit bedrijf en andere offertes opvragen lukt niet..
- De huidige ketel gaat vervangen worden, ik lees goede verhalen over de Intergas Xtreme 36, is dat een goede combi met de Daikin?
- Kan er achteraf een boiler naast gezet worden om volledig van het gas af te gaan (in de koude wintermaanden evt electrisch bijverwarmen)
- We hebben LTV vloerverwarming, 3 verdelers met pomp (12,5 en 6 groepen). Moeten die vervangen worden door een pomploze verdeler? Zo ja, hoe doet de cv ketel het dan ?
- kan de buitenunit gebruikt worden voor een grotere full electric wp in de toekomst of moet er dan ook een grotere buitenunit komen?

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2022 09:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:13
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:36:
Ik heb nu eindelijk een offerte voor een WP ontvangen: Daikin Altherma III hybride type 8 warmtepomp.
Ivm verwacht gasverbruik van ~2000m3 per jaar zal deze hybride worden opgesteld (cv ketel voor SWW). Volledig electrisch wordt niet geleverd door dit bedrijf en andere offertes opvragen lukt niet..
- De huidige ketel gaat vervangen worden, ik lees goede verhalen over de Intergas Xtreme 36, is dat een goede combi met de Daikin?
- Kan er achteraf een boiler naast gezet worden om volledig van het gas af te gaan (in de koude wintermaanden evt electrisch bijverwarmen)
- We hebben LTV vloerverwarming, 3 verdelers met pomp (12,5 en 6 groepen). Moeten die vervangen worden door een pomploze verdeler? Zo ja, hoe doet de cv ketel het dan ?
- kan de buitenunit gebruikt worden voor een grotere full electric wp in de toekomst of moet er dan ook een grotere buitenunit komen?
Dit lijkt me een hele slechte business-case, EN een nieuwe CV ketel, EN een hybride setup (lees GEEN all electric). Hier gaat denk ik alleen de installateur blij van worden. Maar goed, wie weet heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peanudt schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:24:
Dank je. Heb ik een aantal betere zoektermen om straks mee te gaan zoeken ;-).

Gaat om de 8kw versie met 9kw backup element idd.

Maar betekend het niet direct uit kunnen lezen via de WiFi controller API ook dat de COP niet op het display van de warmtepomp wordt weergegeven?
Klopt, die wordt niet weergegeven. Wél de hiervoor benodigde sensordata muv het stroomverbruik, maar dan moet je het zelf berekenen en een momentopname zegt niet zoveel.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:01
ik zou een andere installateur zoeken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

olafmol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Dit lijkt me een hele slechte business-case, EN een nieuwe CV ketel, EN een hybride setup (lees GEEN all electric). Hier gaat denk ik alleen de installateur blij van worden. Maar goed, wie weet heb ik het mis.
Gasverbruik is ca 2000m3, waarvan 1200m3 prijsplafond, rest tegen 3,35 per m3 = 8500 per jaar
Electra is per saldo 0 en overschot gaat weg voor 9 ct..

Met een hybride installatie blijft het gas binnen de 1200m3, dus max 1800 euro. Verschil van zo'n 7000 euro per jaar. Investering netto is zo'n 8000 euro met subsidie en nieuwe cv ketel.

Dus met 1,5 jaar is het terugverdient. Alternatief is 2-3 jaar wachten op een full electric? Heb nu een offerte voor full electric voor 22k, dus 14k meer, daar kan ik 10 jaar lang 1000m3 gas van stoken.. (met prijsplafond)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Gasverbruik is ca 2000m3, waarvan 1200m3 prijsplafond, rest tegen 3,35 per m3 = 8500 per jaar

Met een hybride installatie blijft het gas binnen de 1200m3, dus max 1800 euro. Verschil van zo'n 7000 euro per jaar. Investering netto is zo'n 8000 euro met subsidie en nieuwe cv ketel.

Dus met 1,5 jaar is het terugverdient. Alternatief is 2-3 jaar wachten op een full electric? Heb nu een offerte voor full electric voor 22k, dus 14k meer, daar kan ik 10 jaar lang 1000m3 gas van stoken.. (met prijsplafond)
22k full electric? Wat voor unit was dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Die 3.35 is wel heel enthousiast de gas prijs op de wereld markt daalt nu al hard, staat al op de helft. Kwestie van tijd dat de energie boeren hun tarieven weer naar beneden gaan aanpassen. Dus je tvt zal een stuk langer gaan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
(jarig!)
Moet de huidige ketel vervangen worden?
Met LTV verwarming en 2000m3 gasverbruik lijkt een Extreme 36 (met 32kW verwarmingsvermogen) behoorlijk overkill. Als je niet met een 8kW warmtepomp toe kan zou het met iets richting de 16 toch zeker voldoende moeten zijn. Als je CV gebruikt voor erbij dan kun je met een veeel kleinere CV wel toe lijkt mij.

Als je nu al je VV met lage temp draait zou dat straks ook mogelijk moeten blijven. Zo laag mogelijke temp, zo min mogelijk mengen (=LTV ventiel dicht bij voorkeur, mits je CV niet te heet water levert) zou ik als uitgangspunt nemen. Met LTV ventiel dicht kan je pomp eventueel ook uit, wel oppassen dat je voldoende flow hebt dan.

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-10-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
arjenhiemstra schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Met LTV verwarming en 2000m3 gasverbruik lijkt een Extreme 36 (met 32kW verwarmingsvermogen) behoorlijk overkill. Als je niet met een 8kW warmtepomp toe kan zou het met iets richting de 16 toch zeker moeten. Als je CV gebruikt voor erbij dan kun je met een veeel kleinere CV wel toe lijkt mij.

Als je nu al je VV met lage temp draait zou dat straks ook mogelijk moeten blijven. Zo laag mogelijke temp, zo min mogelijk mengen (=LTV ventiel dicht bij voorkeur, mits je CV niet te heet water levert) zou ik als uitgangspunt nemen.
exact. Ik heb nu ook VV op 3 verdiepingen. CV ketel staat nu op 37graden aanvoer en kan misschien nog iets lager.

Een 32kw cv ketel is inderdaad mega overkill. Ik heb mijn huidige 28kw cv ketel ook helemaal teruggeschroefd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pegagus
Rainesh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

ik zou een andere installateur zoeken.
Ik ook. Het slaat nergens op dat een installateur wel hybride kan leveren, maar niet volledig elektrisch. 2000 m3 gas is niet bijzonder veel. Misschien dat jouw huis onvoldoende geïsoleerd is om het op koude dagen voldoende op temperatuur te houden, maar daar helpt een elektrische boiler ook niet in meer. Desnoods kies je voor een HT-variant.

En de focus op het plafondbedrag is wel heel korte termijn denken. Die warmtepomp moet minsten een kabinet of vier mee. Dan is de hele politieke wereld al minsten 4x gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pegagus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Ik ook. Het slaat nergens op dat een installateur wel hybride kan leveren, maar niet volledig elektrisch. 2000 m3 gas is niet bijzonder veel. Misschien dat jouw huis onvoldoende geïsoleerd is om het op koude dagen voldoende op temperatuur te houden, maar daar helpt een elektrische boiler ook niet in meer. Desnoods kies je voor een HT-variant.

En de focus op het plafondbedrag is wel heel korte termijn denken. Die warmtepomp moet minsten een kabinet of vier mee. Dan is de hele politieke wereld al minsten 4x gewijzigd.
Het is een vrijstaande woning 205m2 bouwjaar 1999 die is nageissoleerd (16cm pir op dak, hr++ glas) en met overal ltv vloerverwarming. Wel veel glas aan noordkant.
2000m3 is een schatting van mij, woon er pas sinds kort.

Vorige eigenaar stookte gerust op 23 graden met radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

arjenhiemstra schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Met LTV verwarming en 2000m3 gasverbruik lijkt een Extreme 36 (met 32kW verwarmingsvermogen) behoorlijk overkill. Als je niet met een 8kW warmtepomp toe kan zou het met iets richting de 16 toch zeker voldoende moeten zijn. Als je CV gebruikt voor erbij dan kun je met een veeel kleinere CV wel toe lijkt mij.

Als je nu al je VV met lage temp draait zou dat straks ook mogelijk moeten blijven. Zo laag mogelijke temp, zo min mogelijk mengen (=LTV ventiel dicht bij voorkeur, mits je CV niet te heet water levert) zou ik als uitgangspunt nemen. Met LTV ventiel dicht kan je pomp eventueel ook uit, wel oppassen dat je voldoende flow hebt dan.
Huidige ketel is een huurketel, die kost 40e per maand. Dus ieder jaar wachten is 480 euro.

We kochten de woning met het oog op full electric, maar het moet wel leverbaar zijn. Alternatief is dus een hybride systeem, waarbij de warmtepomp over 4-5 jaar als full electric komt hopelijk nog een goede restwaarde heeft. (voor full electric bij een kleinere woning).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Het is een vrijstaande woning 205m2 bouwjaar 1999 die is nageissoleerd (16cm pir op dak, hr++ glas) en met overal ltv vloerverwarming. Wel veel glas aan noordkant.

Heb je al gedacht aan een simpele monoblock WP? Die kan vrij eenvoudig op je VVW worden gezet, zelf of door iedere willekeurige lokale loodgieter. Je zou er zelfs meerdere kunnen plaatsen (1 voor de begane grond en 1 voor de verdieping). Dan heb je een wat hogere SCOP en kan je een onafhankelijk stookgedrag voor boven en beneden hanteren. SWW doe je dan met een losse WP-boiler of een los vat op je WP. In het uiterste geval pak je dan 3x subsidie ook nog.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Ik zou dan eerst beginnen met je woning goed in te regelen. Kruipruimte goed geïsoleerd? Cv ketel goed ingeregeld? Waterzijdig ook alles goed ingeregeld?

23 graden met radiatoren kun je niet vergelijken met ltv vloerverwarming.

Heb je overigens zoneregeling nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rainesh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Ik zou dan eerst beginnen met je woning goed in te regelen. Kruipruimte goed geïsoleerd? Cv ketel goed ingeregeld? Waterzijdig ook alles goed ingeregeld?

23 graden met radiatoren kun je niet vergelijken met ltv vloerverwarming.

Heb je overigens zoneregeling nu?
Kruipruimte is geïsoleerd met de bekende "broodjes", CV ketel is nog niet aangesloten want de vvw ligt er pas net in.
Groot deel van de woonkamer zit boven de (geïsoleerde) kelder, daar wil ik een T11 radiator laten hangen die meegaat in de flow, temp mag daar wel onder de 18/19 graden blijven (is een sporthok en opslag).

Ik zag dat een 8KW warmtepomp zo'n 1650m3 gas vervangt, daarmee kom ik dan toch een heel eind?

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Kruipruimte is geïsoleerd met de bekende "broodjes", CV ketel is nog niet aangesloten want de vvw ligt er pas net in.
Groot deel van de woonkamer zit boven de (geïsoleerde) kelder, daar wil ik een T11 radiator laten hangen die meegaat in de flow, temp mag daar wel onder de 18/19 graden blijven (is een sporthok en opslag).

Ik zag dat een 8KW warmtepomp zo'n 1650m3 gas vervangt, daarmee kom ik dan toch een heel eind?
Dan zou ik als eerste je isolatie dikte meten met bijvoorbeeld een saté prikker en dit goed lezen.

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Ik vraag me af waarom je 3 aparte pompen hebt voor je vloerverwarming. Ik draai 3 etages op pomp van mijn ketel.

Ik denk dat je met een 8kw of ietsjes zwaarder wel naar Full Electric toe moet kunnen gaan. Ik heb een 8w met 230liter (all-in-one) met koelen in bestelling staan. Inc montage etc zit ik op rond de 12,8k.

Met een goede inregeling van je huidige situatie moet je wel aardig op gas kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rainesh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:45:
[...]

Dan zou ik als eerste je isolatie dikte meten met bijvoorbeeld een saté prikker en dit goed lezen.

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Ik vraag me af waarom je 3 aparte pompen hebt voor je vloerverwarming. Ik draai 3 etages op pomp van mijn ketel.

Ik denk dat je met een 8kw of ietsjes zwaarder wel naar Full Electric toe moet kunnen gaan. Ik heb een 8w met 230liter (all-in-one) met koelen in bestelling staan. Inc montage etc zit ik op rond de 12,8k.

Met een goede inregeling van je huidige situatie moet je wel aardig op gas kunnen besparen.
En wat voor woning/verbruik heb jij?

Overigens heb ik nu dus een offerte voor 8.299,- excl 3350 subsidie en excl. wat meerwerk (+/- 1.000)
Dat is dus voor de binnen + buitenunit (8KW, niet koelen) en dus zonder boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

En wat voor woning/verbruik heb jij?

Overigens heb ik nu dus een offerte voor 8.299,- excl 3350 subsidie en excl. wat meerwerk (+/- 1.000)
Dat is dus voor de binnen + buitenunit (8KW, niet koelen) en dus zonder boiler.
Rond de 150m2, woning uit 2007. Gasverbruik nu rond de 900m3. Woon er net een 1,5jaar (eerst volledig verbouwd inc nieuw cv netwerk aangelegd met VV etc).

12,8k is exc subsidie.

Ik heb een 230liter boiler gekozen omdat we geen bad hebben en hiermee moeten voldoen.

Lees ook een Vaillant warmtepomp topic. Ik denk echt wel dat je naar Full Electric toe zou kunnen gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 05-10-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rainesh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

Rond de 150m2, woning uit 2007. Gasverbruik nu rond de 900m3. Woon er net een 1,5jaar (eerst volledig verbouwd inc nieuw cv netwerk aangelegd met VV etc).

12,8k is exc subsidie.

Ik heb een 230liter boiler gekozen omdat we geen bad hebben en hiermee moeten voldoen.

Lees ook een Vaillant warmtepomp topic. Ik denk echt wel dat je naar Full Electric toe zou kunnen gaan.
Tja 150m2 met gasverbruik 900m3 is toch niet echt te vergelijken met 205m2 (+ kelder) en gasverbruik van (vorige eigenaar) 2000m3 ? :P
230L heb ik overwogen, maar inderdaad met een bad (en 3 kinderen, 2 badkamers) komen we daaraan tekort denk ik.
Vloerisolatie was ik idd al mee bezig :)

Ik kan ook zeker naar full electric, alleen krijg ik geen goede offertes :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Tja 150m2 met gasverbruik 900m3 is toch niet echt te vergelijken met 205m2 (+ kelder) en gasverbruik van (vorige eigenaar) 2000m3 ? :P
230L heb ik overwogen, maar inderdaad met een bad (en 3 kinderen, 2 badkamers) komen we daaraan tekort denk ik.
Vloerisolatie was ik idd al mee bezig :)

Ik kan ook zeker naar full electric, alleen krijg ik geen goede offertes :).
Radiatoren @23 graden binnentemperatuur vergeleken met VV is wel heel anders. Daarom zou ik zoals ik zei eerst alles goed inregelen. Met een P1 meter van Homewizard bijvoorbeeld kun je ook je gasverbruik goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
Volgende week komt de warmtepomp (Altherma 3 RF 8kW, 230l). Warmtepomp komt in de garage en de CV hangt op zolder.

Stel ik zou de CV nog even willen laten hangen om op gas de gaan verwarmen (wanneer ik boven het energie plafond kom met ongunstige prijzen).
Dan zie ik twee opties met mijn bestaande vloerverwarmingsverdeler:
1. Pomp er tussenuit, of beter nog een andere verdeler plaatsen en zorgen dat CV nooit warmer stookt dan 40 graden.
2. Pomp laten zitten.

Zie ik iets over het hoofd met de volgende redenaties:
1. Goed voor WP rendement, maar risico te hoge temperaturen bij verkeerde CV instellingen. Vooraf ook even testen of de CV ook daadwerkelijk niet hoger dan 40 graden water maakt (eventuele ondergrens).

2. Minder rendement voor WP, minder risico op temperatuur problemen met CV gebruik.

Gevoelsmatig zou het risico van optie 1 niet opwegen tegen het verminderd rendement in optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Hoe wil je de warmtepomp laten samenwerken met de CV? Zet je de ene uit en de andere aan? Afhankelijk van je huidige verdeler, kun je wellicht gewoon de pomp uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
Ha,

Wat jij gevisualiseerd hebt is zo herkenbaar! Ik heb hier soortgelijk gedrag waarbij de WP op de gekste momenten vol gaat verwarmen, waarschijnlijk door een iets te laag vertrekwater en niet gewoon een stapje omhoog gaat in vermogen. Dit zijn de momenten waarop wij en de buurman met name geluidsoverlast ervaren. Deze momenten zijn wel veel minder geworden door de ruimere overshoot, vraag gestuurde pomp en wat andere fine-tuning, maar het is nog niet weg.
Daarnaast heb ik ook bemerkt dat de WP vaak blijft heen en weer gaan tussen 2 standen. Dit merk ook door energieverbruik wat ik monitor, dit terwijl het in de kamer ruim 20 graden is, en de WP dus zijn doel heeft behaald. Toch schiet de WP dan omhoog en weer omlaag.

Binnenkort ga ik de ESPaltherma in gebruik nemen en dan kan ik hopelijk meer op basis van grafieken zien wat de WP aan het doen is.

Overigens heb ik nu via Homey in een flow ingesteld dat de WP rond 12 uur in de avond uitgezet wordt en in de ochtend rond 7u weer opstart. Hiermee weet ik zeker dat de buurman kan slapen en daarnaast is het mooi om te zien dat het in de ochtend niet veel koeler is dan 19,5 graden bij een buiten temp van 6/7 graden en de WP het huis vrij snel weer op 20 graden heeft zitten. Ik ga beide opties nog wel vergelijken in energie verbruik, het idee voorlopig is dat ik zo minder kW verbruik (ondanks het opstarten in de ochtend) dan dat ik verbruik bij continu 20 graden. Zonder hiermee gelijk in de langdurige en vaak voorbij komende discussie te geraken of nachtverlaging nou wel of niet zuiniger is ;)
arnoldniessen schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:49:
[...]

Ik wou dat ik dat kon, hoewel de handleiding setting [6-02] "temp-verschil dat UIT-temp van warmtepomp bepaalt (0-10C)" benoemt heeft deze geen invloed op het verwarmingsgedrag (misschien is dit boiler gerelateerd?).

[...]

Klinkt logisch, al is 1C extra in de woonkamer al gauw 5-10% extra warmteverlies. Alternatief is om WP enige uren, liefst 's nachts (bij koudste buitentemp), uit te zetten.

Ik zie dat het pendelen niet alleen komt door het minimum-vermogen, maar ook door het wat vreemde regelgedrag en hoge opstartvermogen. Zo kan ik soms stabiel draaien met AWT-28, maar het is lastig dat te bereiken. Voorbeeld: AWT=28 pendelt, en AWT-30 pendelt een paar keer voor hij stabiel wordt. Soms komt hij niet uit het pendelen terwijl het eigenlijk wel zou moeten kunnen.[Afbeelding]

En in een andere situatie zakt de AWT juist weg van het doel (30), en als je AWT-target verlaagt naar 28, begint AWT juist weer te stijgen, overshoot dan 1x, en gaat daarna snel pendelen tussen 2 vermogensstanden terwijl doel-AWT lager is dan de AWT... waarom niet gewoon de laagste stand dan?

[Afbeelding]

En een voorbeeld van pendelen en de merkwaardige micro-pendel die leidt tot overshoot zelfs op 30 hier (soms wel soms niet stabiel haalbaar), samen met de "primary current" zoals weergegeven door ESPAltherma (de temperaturen zijn van P1P2Serial, espAltherma heeft niet zo'n hoge resolutie in tijd, normaal 2x/minuut, bij mij aangepast naar 6x/minuut):[Afbeelding]

[ Voor 10% gewijzigd door Daveran op 06-10-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:14
Zijn er mensen met een daikin warmtepomp en klassieke radiatoren die hier even hun verbruik en SCOP willen delen aub? Ook misschien eens melden wat jullie vooraf aan gas verbruikten indien mogelijk? Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
pegagus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:39:
Hoe wil je de warmtepomp laten samenwerken met de CV? Zet je de ene uit en de andere aan? Afhankelijk van je huidige verdeler, kun je wellicht gewoon de pomp uit zetten.
Niet samen laten werken, maar een van de twee aanzetten. Kwestie van het keteldeel van de Nest thermostaat even omhangen en de afsluiters van de CV ketel dan wel warmtepomp omzetten.

Dit is de betreffende verdeler en pomp. Zou je deze kunnen laten zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lqDKCyAUK8yrkrAseJbRFvFBUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyqfsKHM00rCDKU9jUXnIJx7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanrossum
  • Laatst online: 08-09 21:33
Ik zit in een woning van 1997 met stadsver(w)arming met daarbij een Elga, aangestuurd door Evohome. Een onmogeulijke combinatie omdat de ELGA WP met 12 schakelingen per uur, 5 minuten per schakeling wordt geactiveerd en stja, als de Elga niet meer werkt schakelt tie de SV bij en die schiet dan enorm door ondanks afgerendelen van de retourwatertemperatuur maar okay.

Ik wil van deze ellende combinatie af en heb al 3x 25A aansluiting, 28 ZP (productie 5300Kw per jaar), lever het nodige terug. Ook mjin ook valt op de Daikin 3, van zo'n 7 a 9Kw.

Mijn oude SV verbruik was ooit zo'n 45 maar toen had ik nog gewone beglazing en vloer beganegrond nog niet nageïsoleerd. Heden: over HR++ vrijwel identiek aan triple glas. Vloerisolatie zorgt voor RC waarde tussen 5 en 6. Na in gebruikname ELGA is stadsverwarming in elkaar gezakt naar ca. 10GJ per jaar. de ELGA functioneert tot ca 3 a 5 graden; heeft een vermogen van 5KW. Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming met een hele dikke vloer (ca. 7 cm)

Mijn vraag:
1. Is het nu echt wenselijk nodig of overbodig om een buffervat voor de CV te nemen, met een modulerende versie zpou het toch ook moeten kunnen? Ik besef dat ik dan de overcapaciteit van zonnestroom niet kan benutten maar tja, realistisch in de winter (nov - feb) produceer ik gemiddeld zo'n 125Kwh, dus hoeveel heb ik dan over? Zolang salderings regeling er is ???

2. Is het nodig of wensenlijk of overbodig om een buffervat voor de boiler te nemen? Voor het kleinwaterverbruik koop ik 2x een closein boiler (1x voor badkamer meubel en 1x voor keuken).

3. Heeft iemand ervaring met daikin aangestuurd, liefst modulerend vanuit een EVOHOME thermostaat?

O ja, zit op een hoekwoning, grootste deel van de woning ligt op zuid, vang veel wind zuid west.
k Schat dat het verbruik op SV zonder ELGA zo'n 40GJ zou zijn.

4. Heeft iemand ervaring met gebruik van SGR componenten (daikin is smart grid ready). Loont dat echt? ZOn unit van bijv sma kost al zo'n 500e.

5. Mocht de salderingsregeling echt er uit gaan , leg ikl een aantal panelen erbij op Oost en west (huidige liggen allen op zuid).

Groet

Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@janvanrossum heb je overal VV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:04

Timple

Hier ook een groot verschil tussen de Madoka en een Blitzwolf BW-IS8:

Op de tweede foto heb ik een temperatuurcorrectie van 0.5 graden gedaan. Je ziet wel dat de madoka veel reactiever is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ubq6gsbZ32mz4sAAbZ7CagB2JCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/84jfkwogJ8N31Sn1VaLz8HYB.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df6ytDPPW-ej05fNtgvt8Rz_Ots=/x800/filters:strip_exif()/f/image/58SQjnjGhYIIz2KJdaDWMUTd.png?f=fotoalbum_large

Plaatjes met dank aan @arnoldniessen voor P1P2Serial

De verwarming loopt overigens nog niet, deze temperaturen zijn nog allemaal van de zon en leftovers van de laatste zomerhitte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Daveran schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:21:
Wat jij gevisualiseerd hebt is zo herkenbaar! Ik heb hier soortgelijk gedrag waarbij de WP op de gekste momenten vol gaat verwarmen, waarschijnlijk door een iets te laag vertrekwater en niet gewoon een stapje omhoog gaat in vermogen. Dit zijn de momenten waarop wij en de buurman met name geluidsoverlast ervaren.
Hij gaat hier niet helemaal vol verwarmen, maar op 4A = ca 1kW verbruik, wat bij COP=ca 5 ongeveer 65% van de vollast is. Terwijl hij eigenlijk op 2A=460W zou moeten draaien om de juiste gevraagde AWT te realiseren. Maar het geeft hier geen geluidsoverlast buiten. Wel binnen door het pendelen.
Daarnaast heb ik ook bemerkt dat de WP vaak blijft heen en weer gaan tussen 2 standen. Dit merk ook door energieverbruik wat ik monitor, dit terwijl het in de kamer ruim 20 graden is, en de WP dus zijn doel heeft behaald. Toch schiet de WP dan omhoog en weer omlaag.

Binnenkort ga ik de ESPaltherma in gebruik nemen en dan kan ik hopelijk meer op basis van grafieken zien wat de WP aan het doen is.
Tussen welke 2 standen en hoe vaak? Het is logisch als de WP af en toe eens tussen 2 standen wisselt, eentje net te hoog, eentje net te laag. Maar niet wat hij hier doet: snel wisselen tussen 2 standen die beiden te hoog zijn.
Dat gaat zeker helpen. Al is de "primary current" erg onnauwkeurig, ik wil een nauwkeurige kWh-meter (10.000 pulses/kWh) installeren om het vermogen te meten.

Op dit moment los ik het nog op door AWT handmatig te hoog te kiezen, en dan na 1 uur in stappen terug te schroeven, daarbij oplettend dat de overshoot <2C blijft anders valt hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Timple schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:22:

Op de tweede foto heb ik een temperatuurcorrectie van 0.5 graden gedaan. Je ziet wel dat de madoka veel reactiever is.

Graag gedaan! Toch opvallend dat het temperatuurverschil niet constant is tussen die 2, of komt dat door de locatie van de 2e sensor?

Ik vermoed dat de Daikin interface zichzelf te veel opwarmt (verbruik is meer dan 1 Watt hier, Madoka is dacht ik nog iets meer). Ik zie ook dat T_room verder stijgt als het licht van het LCD scherm aan gaat of als er een warm mens voor de interface staat.

[ Voor 8% gewijzigd door arnoldniessen op 06-10-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:04

Timple

Die ligt er gewoon bovenop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5ChySmA0TcstrHDH1gijWtf3UA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLAR0bPOAxvxDu1iSDO9EfH5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Peanudt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Niet samen laten werken, maar een van de twee aanzetten. Kwestie van het keteldeel van de Nest thermostaat even omhangen en de afsluiters van de CV ketel dan wel warmtepomp omzetten.

Dit is de betreffende verdeler en pomp. Zou je deze kunnen laten zitten?
[Afbeelding]
Waar zit de retourleiding? En welke zijn de aanvoerleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
pegagus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:30:
[...]

Waar zit de retourleiding? En welke zijn de aanvoerleidingen?
Aanvoer rechts bovenop en retour links bovenop.
Beide nog 15mm, maar heb al een paar afsluiters en een verloop naar 22mm op de hoofdleiding gemaakt. Idee is om bij eventuele vervanging de verdeler met 22mm te voeden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK_Ho804_QebvdmBFBMB4vdjSJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfOymQKJugZC8FMHFYb0KUQg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
(jarig!)
Peanudt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:05:
[...]

Aanvoer rechts bovenop en retour links bovenop.
Beide nog 15mm, maar heb al een paar afsluiters en een verloop naar 22mm op de hoofdleiding gemaakt. Idee is om bij eventuele vervanging de verdeler met 22mm te voeden.
[Afbeelding]
Als ik zo naar de verdeler kijk is het een standaard hoge temp. vv verdeler.
2 (mogelijke) issues met deze icm met een warmtepomp die ik zo kan bedenken (en idd 15mm maar het zijn maar 4 groepen dus dat valt wellicht mee).
- hij is van staal dus koelen is een dingetje ivm condensatie maar dat is waarschijnlijk minor issue
- deze verdeler werkt zeer waarschijnlijk als een hydraulische ontkoppeling van je systeem. dwz, als de vv pomp uit staat zal er (vrijwel) niets door je vv lopen want de weg van de minste weerstand is de retour. Als de pomp aan staat zal deze het retourwater vanuit je vv mengen met de aanvoer vanuit je warmtepomp. Met 70 graden CV water prima maar met 35 (oid) graden wp water wil je dit echt niet.

Waarschijnlijk is het beter om deze door een ltv verdeler met pomp maar ook met ltv instel klep te vervangen. Met die klep kun je het mengen van water uit je retour helemaal dicht zetten (=ideaal voor je wp) of naar gelang open zetten om met cv te verwarmen mocht je dat willen. Nadeel is dat het een klep is die met een inbussleutel ingesteld moet worden dus het is niet iets van automatisch of electronisch overschakelen.
Zoiets als deze:
https://www.warmteservice...58?origin=Variant%20popup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
De enige verbinding tussen de aan- en afvoerleidingen gaat via je pomp. De pomp uitzetten is dan geen optie. Wat je wilt, wordt dus wat lastig. Wat wellicht wel kan is een open verdeler met een thermostaat beveiliging in de aanvoer, sec voor een verkeerde instelling van je CV. Als die dicht gaat, heb je geen circulatie meer in je vloer en moet je wachten tot het meetpunt voldoende is afgekoeld.

Maar er is nog wel een punt, wat in ieder geval specifiek bij mijn CV-ketel speelt (Itho Daalderop Basecube): ik heb geen 3-weg klep in de CV. Bij SWW-vraag gaat de ketel tot 80 graden stoken, ook al staat de CV ingesteld op 40 graden. Dat hete water komt soms ook in het CV-circuit terecht. Ik weet niet hoe dat met een 3-weg klep gaat, maar mogelijk heb je een zelfde effect. Dan zou het mogelijk dagelijks kunnen gebeuren dat de vloerverwarming uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Peanudt kun je eens uitleggen hoe je dat gaat doen? CV op de zolder en de WP in de garage. ik heb hier ook al een paar keer over nagedacht.

In ons geval kan ik via de kruipruimte aankoppelen op de cv leidingen vanuit de garage.

Maar maak je op de zolder dan gewoon 2 stopkranen die je dicht zet als je op CV over wilt schakelen? en dan met 2 thermostaten gaan werken?

@Nilos128 ik ben ook wel benieuwd naar mensen die ene daikin hebben met gewone radiatoren en dan oud gasverbruik... wie o wie kan hier iets over vertellen :-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:41:
@Peanudt kun je eens uitleggen hoe je dat gaat doen? CV op de zolder en de WP in de garage. ik heb hier ook al een paar keer over nagedacht.

In ons geval kan ik via de kruipruimte aankoppelen op de cv leidingen vanuit de garage.

Maar maak je op de zolder dan gewoon 2 stopkranen die je dicht zet als je op CV over wilt schakelen? en dan met 2 thermostaten gaan werken?

@Nilos128 ik ben ook wel benieuwd naar mensen die ene daikin hebben met gewone radiatoren en dan oud gasverbruik... wie o wie kan hier iets over vertellen :-)
Ik had vanuit een eerdere verbouwing al elektra (extra groepen), UTP, een afvoer, koud en warm water leidingen naar de garage.

Voor de verwarming is de hoofdleiding afgetakt in de lepe hoek van de trap en doorgestoken naar de garage die er precies achter zit.
Zowel CV als Warmtepomp zijn af te sluiten met afsluiters inderdaad.

De thermostaatdraad heb ik verlengd vanaf de CV ketel naar de garage. Kan dus met 1 thermostaat werken, door wat te wisselen met de locatie van het ketelkastje van de thermostaat en wat draadjes omsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
pegagus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:28:
De enige verbinding tussen de aan- en afvoerleidingen gaat via je pomp. De pomp uitzetten is dan geen optie. Wat je wilt, wordt dus wat lastig. Wat wellicht wel kan is een open verdeler met een thermostaat beveiliging in de aanvoer, sec voor een verkeerde instelling van je CV. Als die dicht gaat, heb je geen circulatie meer in je vloer en moet je wachten tot het meetpunt voldoende is afgekoeld.

Maar er is nog wel een punt, wat in ieder geval specifiek bij mijn CV-ketel speelt (Itho Daalderop Basecube): ik heb geen 3-weg klep in de CV. Bij SWW-vraag gaat de ketel tot 80 graden stoken, ook al staat de CV ingesteld op 40 graden. Dat hete water komt soms ook in het CV-circuit terecht. Ik weet niet hoe dat met een 3-weg klep gaat, maar mogelijk heb je een zelfde effect. Dan zou het mogelijk dagelijks kunnen gebeuren dat de vloerverwarming uit gaat.
Dank voor de inzichten. Stel ik doe een nieuwe verdeler zonder pomp en de thermostatische beveiliging in de aanvoer. Gaat mijn CV het trekken om het water door de vloer te pompen? (Oh ja, heb naast de 4groeps verdeler ook nog een 2groeps verdeler in de bijkeuken voor de aanbouw.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
janvanrossum schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:46:
Ik zit in een woning van 1997 met stadsver(w)arming met daarbij een Elga, aangestuurd door Evohome. Een onmogeulijke combinatie omdat de ELGA WP met 12 schakelingen per uur, 5 minuten per schakeling wordt geactiveerd
[....]
Dat klinkt alsof je de WP aanstuurt met een BDR91 en niet de BDR91T die voor WP is ontwikkeld en bijv. 1x per uur kan schakelen. Er zijn een paar draadjes speciaal voor Evohome, ik denk dat je je daar even moet inlezen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
@Peanudt schijnbaar is dat geen probleem en zit de pomp op de verdeler er puur voor de menging en circulatie wanneer de toevoer van warm water dicht gaat. Een pomp van een WP kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
  • Laatst online: 16-05 11:54
Timple schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:22:

[Afbeelding] [Afbeelding]

De verwarming loopt overigens nog niet, deze temperaturen zijn nog allemaal van de zon en leftovers van de laatste zomerhitte...
De vraag is nu; welke thermometer heeft gelijk nietwaar? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves1977
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09-2023
Kan iemand me vertellen hoe de ontdooicyclus vd buitenunit precies werkt?
Sommigen zeggen via backupheater , anderen zeggen dat hij water neemt uit de swwt om de defrost te doen...
Ik heb de Backupheater nl op "beperkt" ingesteld met alle gedoe met de warme buitentemperaturen in de zomer (omdat hij dan de SWW run volledig op de Backupheater verwarmt boven de 25gr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Deze week komt er een kennis kijken voor eventuele installatie van een:

DAIKIN ALTHERMA LT3 BLUEVOLUTION
7.5 kW
230 liter boiler
Installatie op plat dak
Met mogelijkheid te koelen

Die kennis kan hem bij ons installeren, maar moeten hem dan wel bij zijn werkgever bestellen.
Prijs als DHZ pakket: €11.160,-

Ik ben benieuwd of dit een reële prijs is op dit moment.

Verder ziet de verdeler van onze vloerverwarming er als hieronder uit.
Uit de bouwpapieren blijkt er een verdeler voor de begane grond en een verdeler voor de verdieping te zijn.
Wat voor aanpassingen kunnen we hier het beste voor doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dGKvjaRJA2mMU2LTG_3e-rAJUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eonZLd7S4RmrWhhreJykpEfj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door jolandacb op 10-10-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Ik denk dat linksboven buiten de foto meer is te zien. Ik zie namelijk geen bijmenging van retourwater om de temperatuur van de vloer niet te veel te laten oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
pegagus schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:47:
Ik denk dat linksboven buiten de foto meer is te zien. Ik zie namelijk geen bijmenging van retourwater om de temperatuur van de vloer niet te veel te laten oplopen.
Oké, hier dan een foto van linksboven.
Hoop dat je hier de bijmenging kunt zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkQgI_9szobzlScXlx6pXpB25vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lc7S3HIyzS2WbzztDHdWkOcN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
Nee, wellicht is die er niet. Dan is het een kwestie van de pomp er eventueel tussen uit, maar met pomp moet het dan ook functioneren. Ik zou je kennis eens even goed laten kijken en eerst kijken of het met pomp ook functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
pegagus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:15:
Nee, wellicht is die er niet. Dan is het een kwestie van de pomp er eventueel tussen uit, maar met pomp moet het dan ook functioneren. Ik zou je kennis eens even goed laten kijken en eerst kijken of het met pomp ook functioneert.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Wij willen op voorhand onze elektrische aansluiting verzwaren van 1x35a naar 3 fase.
Is 3x25a voldoende of verstandiger om nu gelijk 3x35a te nemen?
Wij hebben nu al een elektrische auto en zonnepanelen. En willen nu extra zonnepanelen gaan laten plaatsen en een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:41
jolandacb schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:48:
Wij willen op voorhand onze elektrische aansluiting verzwaren van 1x35a naar 3 fase.
Wij hebben nu al een elektrische auto en zonnepanelen. En willen nu extra zonnepanelen gaan laten plaatsen en een warmtepomp.
Normaal gezien is 3x25 voldoende, ook voor een all-electric huis.
3x35 is zelden nodig en momenteel ook nog € 800,- per jaar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Dronium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Normaal gezien is 3x25 voldoende, ook voor een all-electric huis.
3x35 is zelden nodig en momenteel ook nog € 800,- per jaar duurder.
Bedankt. Duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 13:32

rover87

Symfony Developer

jolandacb schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:48:
Aansluiting 3x25 is normale prijs. Volgens mij betaal je voor 3x35 70,- kosten per maand meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
rover87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Aansluiting 3x25 is normale prijs. Volgens mij betaal je voor 3x35 70,- kosten per maand meer
Aanvraag is de deur al uit.
Eenmalige kosten €268,-
Maandelijkse kosten blijven €20,10

Misschien per netwerkbeheerder verschillend?

[ Voor 7% gewijzigd door jolandacb op 11-10-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover87

rover87

Symfony Developer

Ook ik heb een aanbod gekregen voor een wamtepomp. De Daikin Altherma 4kw en de 6kw. Alleen ik snap de specificaties niet helemaal van deze 2 versies.

Zie hier de pdf
https://www.kupklimatyzat..._Data%20books_English.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4dDrxqzg3o-OevjxKoMCaNiE7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rkTppDZsQpYoYQhIm70qk1aA.png?f=user_large
[pagina 55] Hier zie je het maximum heating capacity. De 4kw versie heeft tot -7 nog meer dan 5kw vermogen, top denk ik dan!

Maar dan heb je ook nog deze tabel op pagina 57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQDlRftH7_DatUrxRegnjwE7mIY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tGGF6xTvU8uFOtKQJgrjhDYa.png?f=user_large
tAmb = ambient temp, EWC = Entering water condensor temperature, LWC = Leaving water condensor temperature, HC = Heating Capacity

Hieruit lees ik dan dat het maximale vermogen maar 3.5kw betreft bij 2 graden? De lijngrafiek toont bij 2 graden gewoon 5.5kw.

Iemand ervaring hiermee? Ik kom er niet uit!

Zou Maximum Heating Capacity inc een bijverwarmer zijn?

Thanks!

Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brack
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 12:18
Ik heb een 6kw Daikin split warmtepomp gekocht met het idee deze waterzijdig zelf aan te sluiten. Ik wil de warmtepomp in eerste instantie alleen gebruiken voor het verwarmen van het huis. En het tapwater voorlopig door de cv ketel laten maken. Kan ik de aan en afvoer van de cv ketel zo op de binnenunit aansluiten met een expansievat en een vuilafscheider. Of is dit te eenvoudig gedacht? Het afgifte systeem bestaat uit vloerverwarming en LTV radiatoren met ventilatoren. Ik wil in eerste instantie nog geen buffervat plaatsen om te kijken welk gedrag de warmtepomp vertoont. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Brack
Dat kan wel, maar de cv ketel vormt een bypass.
Dus terugslagkleppen toepassen bij cv ketel (en WP) als je hem aangesloten houdt.
Tenzij je het cv circuit loskoppelt van de CV ketel. (denk wel aan een expansievat als tapwater behouden blijft op de CV ketel)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
rover87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:33:
Ook ik heb een aanbod gekregen voor een wamtepomp. De Daikin Altherma 4kw en de 6kw. Alleen ik snap de specificaties niet helemaal van deze 2 versies.

Zie hier de pdf
https://www.kupklimatyzat..._Data%20books_English.pdf

[Afbeelding]
[pagina 55] Hier zie je het maximum heating capacity. De 4kw versie heeft tot -7 nog meer dan 5kw vermogen, top denk ik dan!

Maar dan heb je ook nog deze tabel op pagina 57
[Afbeelding]
tAmb = ambient temp, EWC = Entering water condensor temperature, LWC = Leaving water condensor temperature, HC = Heating Capacity

Hieruit lees ik dan dat het maximale vermogen maar 3.5kW betreft bij 2 graden? De lijngrafiek toont bij 2 graden gewoon 5.5kw.

Iemand ervaring hiermee? Ik kom er niet uit!

Zou Maximum Heating Capacity inc een bijverwarmer zijn?

Thanks!

Rogier
Als ik die grafiekjes bekijken, dan is het vermogen niet het afgegeven vermogen, maar het opgenomen vermogen. Op pagina 56 zit de bovenste op 8kW, de middelste op 6kW en de onderste op 5kW. Het lijkt er op dat de 4kW-versie in de praktijk een 5kW versie is.

Pagina 57 zijn data vanuit het certificeringsprogramma.

Het verschil tussen beiden is denk ik dat bij het certificeringsprogramma heel specifiek naar bepaalde waarden wordt gekeken, en de grafiek een gemiddelde lijn tussen meerdere punten trekt (en die punten zie je niet).

Voor je warmte-afgifte kun je het beste kijken naar pagina 57 en de waarde HC vermenigvuldigen met de COP. Bij -7/-8 en LWC=35 heb je dan nog een warmtecapaciteit van 13,95 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brack
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 12:18
@AUijtdehaag, bedankt voor je reactie. Ik dacht in eerste instantie aan het loskoppelen van de cv ketel van het cv circuit. En hiervoor een kleine lus maken met expansievat en vulkraan, ik lees wel eens dat er ook minimaal 1 radiator in het circuit moet zitten, maar weet niet of dit klopt.

Gaan met terugslagkleppen de pompen van cv ketel en warmtepomp elkaar niet tegenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover87

rover87

Symfony Developer

pegagus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Als ik die grafiekjes bekijken, dan is het vermogen niet het afgegeven vermogen, maar het opgenomen vermogen. Op pagina 56 zit de bovenste op 8kW, de middelste op 6kW en de onderste op 5kW. Het lijkt er op dat de 4kW-versie in de praktijk een 5kW versie is.

Pagina 57 zijn data vanuit het certificeringsprogramma.

Het verschil tussen beiden is denk ik dat bij het certificeringsprogramma heel specifiek naar bepaalde waarden wordt gekeken, en de grafiek een gemiddelde lijn tussen meerdere punten trekt (en die punten zie je niet).

Voor je warmte-afgifte kun je het beste kijken naar pagina 57 en de waarde HC vermenigvuldigen met de COP. Bij -7/-8 en LWC=35 heb je dan nog een warmtecapaciteit van 13,95 kW.
Het kan ook zo zijn dat de tabel aangeeft hoeveel HC er nodig is om de 30 graden te verwarmen naar 35 graden. Dus als het 2 graden is buiten, dan kost het de unit 3.5kw om 30 graden te verwarmen naar 35. Met een COP van 4.1 kost dat dus 850watt/uur

Ik heb Daikin een bericht gestuurd en daarbij ook een link naar deze topic en daarbij vermeld dat er meerdere mensen baat hebben aan een antwoord :9
Pagina: 1 ... 9 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma