Toon posts:

Evohome setup + ervaringen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rene2807
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-03 16:22
Wegens grote verbouwing, wil ik ook graag de verwarmings installatie aanpakken.

Setup:

Benedenverdieping:
volledig vloerverwarming.
1x een 9 groeps vvw verdeler met (energie zuinige autoadapt) pomp.
deze verdeler heeft 4 zones (woonkamer,studeerkamer,douche en gang)
Woonkamer heeft een open haard (speksteen die 1x per dag wordt opgestookt, en de rest van de dag warmte geeft)

Boven verdieping:
volledig met radiatoren.
3 slaapkamers (1 kamer met 2 radiatoren, de overige 2 kamers 1 radiator)

De radiatoren worden allemaal vanuit 1 centrale punt gevoed.
Onder de CV ketel zit een 4 groeps verdeler gemonteerd (zonder pomp) met thermostatische afsluiters.
Dus elke radiator is vanaf deze verdeler te regelen.
Geen thermostaat knoppen of andere afsluiter bij de radiatoren.
De leiding uit de muur gaat dus direct op de radiator zonder kraan of ventiel.
CV ketel kan zowel OT als aan/uit aangestuurd worden.

De wensen:
alle ruimtes apart te regelen met losse thermostaten (honeywell round wireless)

Mijn idee over evohome setup:

Beneden verdieping:
Woonkamer Evohome THR99C3102 (hoofd display met wifi)
Overige ruimtes allen T87RF2025 (honeywell round wireless)
vvw verdeler beneden HCE80 met HRA80 (zoneregelaar met antenne)
Hierop 9x motor MT4-230-NC die de 9 groepen aanstuurd op de verdeler (5x1 groep en 1x2 groepen en 2x1 groep)

Bovenverdieping:
op de verdeler onder een HCE80 met HRA80 (zoneregelaar met antenne)
Hierop 4x motor MT4-230-NC die de 4 groepen aanstuurd (2x1 groep en 1x2 groepen) (3 zones)
1x OT ketel module R8810a1018

Is mijn lijstje zo compleet ?

Nu heb ik nog de volgende vragen waardoor ik nog twijfel om dit zo te kopen:
1. ik lees dat de HCE80 niet altijd foutloos werkt. motoren die de groep niet open stuurt terwijl er wel warmte vraag is ? ook omdat vvw traag is, en je juist de warmte in de vloer wilt hebben ?
2. OT met combinatie van zonekleppen wordt afgeraden, worden hiermee ook de MT4 motoren mee bedoelt, of is dit alleen van toepassing als je groeps afsluiters hebt, die een complete vvw verdeler afsluit.
ik wil graag wel OT behouden vanwege de radiatoren boven.
3.kan ik ook de duitse variant gebruiken van de round module T87RF2059? wat is hier anders aan dan de T87RF2025?
4.kan de HCE80 ook de radiatoren regelen (bovenverdieping) kan je deze instellen dat er radiatoren op zitten ipv vloerverwarming ?
5.en is een combi mogelijk op vraag 4. ? of te wel, kan je radiatoren en vvw motoren samen door 1 HCE80 laten regelen ?

Indien de setup met OT problemen kan geven, dan wordt het een BDR91 om aan/uit te regelen
Deze setup gaat best een investering worden, vandaar dat ik wat voorzichtig ben met kopen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• rene2807
Niemand ?

Of zit ik in de verkeerde groep 🤔

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:17
rene2807 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:56:
Niemand ?

Of zit ik in de verkeerde groep 🤔
Een wat late reactie, maar laat je hierover even goed voorlichten door iemand met kennis van zaken. Toen ik een paar jaar geleden de Evohome heb samengesteld was de HCE80 uitsluitend beschikbaar in een aan/uit module. Prima voor VV overigens, want daar heb je geen OT voor nodig.

Het combineren van OT en aan/uit geeft het probleem dat er zones worden dichtgezet terwijl je CV nog heet water aan het leveren is. Aangezien de servomotoren door de HCE80 worden gestuurd zou dat dus ook aan/uit zijn.

• rene2807
Bedankt voor je reactie.

Begrijp ik het goed dat de HCE80 nu ook in OT regeling te krijgen is ?

Precies om de reden die je noemt, had ik gehoopt dat op deze forum de kennis zou zitten.
Helaas krijg ik bij de installateurs en verkoop punten niet het advies, of de onderbouwing omtrent dit onderwerp.
(Of ze proberen je gewoon wat te verkopen, een als je gerichter een vraag stelt dan halen ze de schouders op, of ze weten vaak niet wat de problemen zijn)

Maar heb je het probleem van dichte zones en CV ketel die blijft doorstoken niet met aan/uit regeling ?
Ik meende dat dit namelijk ook wel eens problemen geeft, een dat dit iets beter wordt als je het aantal schakelingen verandert.....

• bert pit
Nee hoor, volgens mij kan het nog steeds niet. De HCE20 heeft wel OT ondersteuning. Maar nogmaals, in de meeste gevallen zal OT bij VV geen voordeel bieden.

Moderne ketels moduleren op basis van DeltaT bij aan/uit.

• rene2807
Ik zit er ook sterk aan te denken om het geheel maar met aan/uit te gaan regelen.

Het is dan alleen wel jammer van de radiatoren op de bovenverdieping waar OT wel prettig is

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben overgestapt op volledig aan/uit voor de HCE80. Vooral ook omdat zoals @bert pit aangeeft, de ketel dat prima zelf kan. Opentherm gaf een heel onrustig stookbeeld.

HCE80 werkt op zich prima, maar de inrichting van het systeem zou simpeler kunnen. Wil weleens mislukken en dan kun je het nog een keertje doen ;)

Enige nadeel is m.i. dat de MT4 vrij traag is. Duurt een paar minuten voordat die volledig open is. In die tijd kan de ketel zijn warmte moeilijk kwijt.

De HCE80 kan in principe ook radiatoren regelen, als deze op dezelfde verdeler zitten. Zo niet kun je wel HR92 knoppen op de evohome aanmelden. Buiten de HCE80 om.

Had je dit topic al gezien:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

?

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 10:06]

• rene2807
Hoi Mikeyman,

Jij ook bedankt voor jou bijdrage.

Mijn doel is om 1x HCE80 op de benedenverdieping te plaatsen voor de vloerverwarming.
Op de bovenverdieping komt een 2e HCE80 voor de radiatoren te regelen.

HR92 knoppen vindt ik persoonlijk niet echt mooi.
Vandaar dat ik de installatie zo heb aangelegd dat ik elke radiator aanvoer apart naar 1 centrale punt heb gelegd, zodat ik hier een HCE80 kan installeren met MT4 motoren.

• rene2807
Weet iemand ook het verschil tussen de Duitse en Nederlandse variant in round wireless thermostaten ?
De Duitse variant op amazon.de hebben een ander type nummer 🤔

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rene2807 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:59:
Hoi Mikeyman,

Jij ook bedankt voor jou bijdrage.

Mijn doel is om 1x HCE80 op de benedenverdieping te plaatsen voor de vloerverwarming.
Op de bovenverdieping komt een 2e HCE80 voor de radiatoren te regelen.

HR92 knoppen vindt ik persoonlijk niet echt mooi.
Vandaar dat ik de installatie zo heb aangelegd dat ik elke radiator aanvoer apart naar 1 centrale punt heb gelegd, zodat ik hier een HCE80 kan installeren met MT4 motoren.
Dat kan ook natuurlijk, als je al een verdeler met knoppen voor de radiatoren hebt ook. Dure oplossing, dat wel ;)

• bert pit
rene2807 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:01:
Ik zit er ook sterk aan te denken om het geheel maar met aan/uit te gaan regelen.

Het is dan alleen wel jammer van de radiatoren op de bovenverdieping waar OT wel prettig is
Tja.... Wat zal ik zeggen. Als je één thermostaat hebt wel. Maar bij Evohome heb je meerdere thermostaten die in het geval van OT dan allemaal een eigen TA zouden vragen. Dat gaat natuurlijk niet tegelijkertijd. Dus eigenlijk zou het nooit optimaal kunnen werken.

En daar komt bij dat je er enorm op voorruit gaat. Je draait in je thuiswerkkamer aan de knop en het wordt warm op die plek. Echt grandioos nu met dat thuiswerken.

Vergeet niet om een paar "uit" momenten te programmeren per ruimte, om ervoor te zorgen dat de radiator niet de gehele nacht blijft draaien als je hem hebt aangezet. Met de app kun je automatisch het uit moment van te voren meegeven.

• rene2807
Dure oplossing valt op zich nog mee......kosten voor een HR92 ligt niet ver van een round thermostaat.
Daar komt dan alleen een extra MT4 bij, maar die zijn gelukkig niet zo duur.

De HCE80 voor de benedenverdieping heb ik sowieso nodig.

De HCE80 voor boven heb ik nu nog niet nodig, wel in de toekomst vanwege een douche en nog 2 slaapkamers die er bij op komen.
Toekomstige douche krijgt vloerverwarming, vandaar ook de vraag met combi radiatoren en vloerverwarming op 1 HCE80.

• bert pit
rene2807 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:13:
Dure oplossing valt op zich nog mee......kosten voor een HR92 ligt niet ver van een round thermostaat.
Daar komt dan alleen een extra MT4 bij, maar die zijn gelukkig niet zo duur.

De HCE80 voor de benedenverdieping heb ik sowieso nodig.

De HCE80 voor boven heb ik nu nog niet nodig, wel in de toekomst vanwege een douche en nog 2 slaapkamers die er bij op komen.
Toekomstige douche krijgt vloerverwarming, vandaar ook de vraag met combi radiatoren en vloerverwarming op 1 HCE80.
Ik heb er geen ervaring mee, maar waar je wel tegen aan gaat lopen is dat je op één verdeler zowel hoge als lage temperatuur wilt gaan vragen. Hoge temperatuur voor de radiatoren en lage temperatuur voor de vloer.

Dus eigenlijk zou de thermostaatregelaar die vaak op een mengverdeler zit, alleen maar ingeschakeld moeten worden voor de vloer en niet voor de radiatoren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zit er zelf over na te denken om de mt4s te vervangen door Watts actuatoren. 75s schakeltijd VS 4 minuten. Misschien iets om uit te zoeken? ;)

Overigens kunnen die ook door een bdr91 geschakeld worden, scheelt misschien een hce80 als je niet teveel zones hoeft te schakelen.

[Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 09:42]

• rene2807
bert pit schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar waar je wel tegen aan gaat lopen is dat je op één verdeler zowel hoge als lage temperatuur wilt gaan vragen. Hoge temperatuur voor de radiatoren en lage temperatuur voor de vloer.

Dus eigenlijk zou de thermostaatregelaar die vaak op een mengverdeler zit, alleen maar ingeschakeld moeten worden voor de vloer en niet voor de radiatoren.
Klopt helemaal wat je zegt.
Ik ga dan ook gebruik maken van 2 verdelers in de toekomst:
1 verdeler met pomp voor de vloerverwarming (dit is toekomst deel van de installatie)
En 1 verdeler die ik nu al installeer zonder pomp waar de radiatoren op worden aangesloten.

Door deze setup houdt ik de temperaturen voor radiatoren en vloerverwarming gescheiden.

En kwa kosten: een 4 groeps verdeler zonder pomp kost niet veel gelukkig 😊

• rene2807
MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:37:
Ik zit er zelf over na te denken om de mt4s te vervangen door Watts actuatoren. 75s schakeltijd VS 4 minuten. Misschien iets om uit te zoeken? ;)

Overigens kunnen die ook door een bdr91 geschakeld worden, scheelt misschien een hce80 als je niet teveel zones hoeft te schakelen.
Dat is zeker wel interessant, alleen weet ik niet of de HCE80 die motoren wel aan kan.
Ik begreep dat de HCE80 de motoren met PWM schakelt, waardoor ze soort van OT simuleren.
Dus bij kleine warmte vraag worden de kleppen maar gedeeltelijk geopend.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rene2807 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Dat is zeker wel interessant, alleen weet ik niet of de HCE80 die motoren wel aan kan.
Ik begreep dat de HCE80 de motoren met PWM schakelt, waardoor ze soort van OT simuleren.
Dus bij kleine warmte vraag worden de kleppen maar gedeeltelijk geopend.
Nee, dat werkt met een aan/uit tijd schema. Vrij domme dingen zijn het. Die Watts werken m.i. precies hetzelfde als de mt4s.

• rene2807
Wat bedoel je met een aan/uit tijdschema ?

De thermostaat bepaalt toch wanneer de klep open of dicht moet, en geeft dat door aan de HCE80 ?

• bert pit
@rene2807 Aan uit werkt met een tijdschema, waarin je het aantal schakelingen per uur kunt opgeven. De cv slaat dan (uit mijn hoofd) 3, 6, 9 of 12 keer per uur aan.

• rene2807
Dus als ik het goed begrijp zijn er een x aantal schakelingen per uur die je kan instellen, maar bepaalt de thermostaat of de ketel ook daadwerkelijk aan gaat ?

Zal toch raar zijn dat een ketel wel aanslaat terwijl de kamer op temperatuur is 🤔
Dit lijkt mij niet echt zuinig, ondanks dat de ketel zijn retour temperatuur dan gaat regelen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
rene2807 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:39:
[...]
3.kan ik ook de duitse variant gebruiken van de round module T87RF2059? wat is hier anders aan dan de T87RF2025?
Ja, dat kan. Ik heb net de T87RF2059 aangesloten op mijn Evohome Wifi systeem (dat in Nederland heb gekocht).
4.kan de HCE80 ook de radiatoren regelen (bovenverdieping) kan je deze instellen dat er radiatoren op zitten ipv vloerverwarming ?
5.en is een combi mogelijk op vraag 4. ? of te wel, kan je radiatoren en vvw motoren samen door 1 HCE80 laten regelen ?
Ik heb geen HCE80 maar volgens de documentatie kan je die alleen koppelen als vloerverwarming. Voor radiatoren heb je de HR92 nodig.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33
rene2807 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:16:
Dus als ik het goed begrijp zijn er een x aantal schakelingen per uur die je kan instellen, maar bepaalt de thermostaat of de ketel ook daadwerkelijk aan gaat ?

Zal toch raar zijn dat een ketel wel aanslaat terwijl de kamer op temperatuur is 🤔
Dit lijkt mij niet echt zuinig, ondanks dat de ketel zijn retour temperatuur dan gaat regelen.
De thermostaat bepaalt of en hoe lang de ketel aan staat, afhankelijk van de warmtevraag van alle individuele kamers.

Als kamer 1 30% warmtevraag heeft, kamer 2 11% en kamer 3 22%, dan zal de ketel 30% vd tijd aan staan. Als je op 6 schakelingen per uur staat, dan zal hij dat ene block van 10 minuten dus 3 minuten branden en 7 minuten niet. De knoppen in kamer 2 en 3 zullen er voor zorgen dat er geen overshoot komt.

De volgende 10 minuten kan de warmtevraag weer heel anders zijn. Elke schakeling (3/6/9/12x per uur) wordt alles opnieuw geevalueerd.

[Voor 7% gewijzigd door pirke op 06-11-2020 13:16]

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:06
pirke schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:15:
[...]

De thermostaat bepaalt of en hoe lang de ketel aan staat, afhankelijk van de warmtevraag van alle individuele kamers.

Als kamer 1 30% warmtevraag heeft, kamer 2 11% en kamer 3 22%, dan zal de ketel 30% vd tijd aan staan. Als je op 6 schakelingen per uur staat, dan zal hij dat ene block van 10 minuten dus 3 minuten branden en 7 minuten niet. De knoppen in kamer 2 en 3 zullen er voor zorgen dat er geen overshoot komt.

De volgende 10 minuten kan de warmtevraag weer heel anders zijn. Elke schakeling (3/6/9/12x per uur) wordt alles opnieuw geevalueerd.
Aha je hebt dus vaste schakelmomenten waarin gekeken wordt naar de totale aanvragen en dan kiest hij de hoogste? Kamer 2 en kamer 3 liften mee op de hoogste aanvraag die vanuit kamer 1 kwam?

Met een BDR91, schakelt deze de ketel ook al in bij een warmtevraag van 11%?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33
@stormfly klopt. En 11% is genoeg om even een minuutje te branden. Daarmee komt er genoeg warmte in de radiator om te zorgen dat je niet teveel afwijkt van je setpoint.

Het grote verschil met een ouderwetse aan/uit thermostaat is dat die wachtte tot je een halve graad of meer onder het setpoint zat, verwarmde tot een halve graad of meer boven het setpoint, met potentieel nog een extra overschoot, en weer wachten tot het genoeg was afgekoeld.

Een modulerende thermostaat berekent het warmteverlies en zal precies die hoeveelheid warmte vragen om alles op temperatuur te houden. Als hij detecteert dat hij te weinig of teveel vraagt stuurt hij bij.

Een moderne aan/uit thermostaat werkt met Time Proportional Integration. Hij berekent het warmteverlies, en vraagt in dat blok een bepaald percentage warmte. Zit er te weinig vooruitgang in, of juist teveel, dan zal hij het volgende blok wat meer of minder vragen. Hij is dus ook zelflerend net als modulerende thermostaat. De modulatie zit niet in de aanvoer temperatuur, maar in de tijd. Dit werkt goed bij aan/uit kleppen zoals vloerverwarming, zeker omdat vloerverwarming toch al een langzaam systeem is.

Ongeacht welke thermostaat je hebt zal je ketel zelf ook moduleren op basis van het verschil tussen aanvoer en retour. Als er 30 graden retour komt en hij moet stoken tot 50 graden, zal hij de hoeveelheid gas naar de brander aanpassen zodat er 20 graden verwarmd wordt. Qua gasverbruik zit er dan ook weinig tot geen verschil tussen een modulerende thermostaat of een TPI aan/uit thermostaat. Als je ketel op een lage maximale temperatuur staat ingesteld is de retour ook koud zodat je goede condensatie krijgt. Bij een hoge aanvoer kan de retour ook hoger oplopen, en boven de 50 graden retour gaat het rendement van je ketel omlaag omdat er veel minder tot geen condensatie plaats vindt.

Qua comfort wint de modulerende thermostaat omdat je - als het goed is - helemaal geen schommeling hebt in de ruimte temperatuur, ipv een hele minimale schommeling bij TPI.

Bij vloerverwarming met een lage aanvoer temperatuur en een trage afgifte zou je geen verschil moeten merken in gas of comfort tussen een modulerende of TPI thermostaat.

Als je TPI nog wilt optimaliseren kun je een buitenvoeler op je ketel aansluiten zodat de aanvoer temperatuur via een stooklijn afhankelijk wordt vd buitentemperatuur. Bij de meeste weersomstandigheden kun je redelijk koud stoken, en hartje winter zal de aanvoer vanzelf in temperatuur omhoog gaan. Er zit hier een wisselwerking tussen de weersafhankelijke stooklijn en TPI. Als je de stooklijn te laag zet, zal TPI langer gaan branden per blok, met het risico dat hij meer wil dan 100% (wat niet kan) en het dus te lang kan duren voordat de ruimte warm wordt of zelf te koud blijft. Als je hem te hoog instelt gaat TPI korter branden, maar heb je kans dat de ketel efficiëntie omlaag gaat. Het zal experimenteren zijn om een goede stooklijn te zoeken die het goed doet bij 15 graden en bij -10.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• RichieB
  • Nu online
Ik speelde al een tijdje met de gedachte om de temperatuursensoren van Evohome op te slaan voor latere analyse. Afgelopen weekend heb ik daarvoor een prometheus database opgezet en deze evohome-exporter geschreven. Het werkt verbazend simpel en goed. Als er genoeg data in zit kan ik er leuke dashboards mee maken in grafana.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@pirke de nieuwe beta van evohome gaat iets flexibeler om met tpi.
Zie ook
Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

@RichieB evohome wordt ook ondersteund door bijvoorbeeld Domoticz. Die heb ik hier draaien.

[Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 17-11-2020 08:53]

• RichieB
  • Nu online
@MikeyMan Ik heb Domoticz ooit geprobeerd voor het uitlezen van mijn slimme meter maar vond het veel te beperkt. Heb nog gekeken of ik die beperkingen kon opheffen maar er stonden allemaal hardcoded zaken diep in de code. Ben snel overgestapt naar dsmr-reader en nu prometheus + alertmanager + grafana voor andere metrics. Maximale tweak flexibiliteit. :+

• rene2807
Allen bedankt voor de reacties.
Het is mij nu een stuk duidelijker.
Ook de schakeltijden zijn mij nu duidelijk.

Ik heb de gehele systeem gekocht met leuke black friday korting.
Nu wachten tot het binnen komt, dan kan ik gaan installeren.

Nogmaals bedankt.

• RichieB
  • Nu online
Ik draai de betafirmware 02.00.19.33 maar heb "Koudweer compensatie" uit staan. Op de slaapkamers staan alle knoppen continue op 15 graden ingesteld. Sinds een aantal weken lees ik elke minuut de Evohome API uit. Ik heb al een paar keer gezien dat een kamer opeens naar 20 graden gaat en dan weer langzaam afkoelt. Terwijl de setpoint op 15 blijft staan. Ik heb ook zelf geconstateerd dat de verwarming op zo'n moment echt warm wordt. Ik snap niet hoe dit kan.. dacht eerst aan een lek ventiel maar ik heb het nu op meerdere slaapkamers en niet altijd. Gisteren bijvoorbeeld was het lekker koud en hebben we continue gestookt om de woonkamer op temperatuur te houden. De slaapkamers blijven dan netjes op 15 staan.. gaan soms van 14,5 naar 16 maar dat lijkt me logisch. Vannacht dus weer een kamer om 3:00 uur naar 18 graden. Bizar en zonde van het gas. Herkennen jullie dit?

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-03 08:42
Dank voor de Prometheus exporter! Hij draait hier met Prometheus en Grafana. Het valt me op dat het setpoint niet het setpoint is van het schema, maar dat wat de controller zelf aanhoudt om op de tijd van het schema op de juiste temperatuur te komen. Is er ook een mogelijkheid om de setpoints van het schema weer te geven?

• RichieB
  • Nu online
Ik heb kort met de onderliggende API gespeeld maar dit lijkt alle interessante real-time data te zijn die er in zit. Daarnaast is er ook nog het tijdschema inclusief veranderen daarvan en het instellen van de actuele setpoints. Niet heel geschikt om periodiek uit te lezen dacht ik. Zie jij meerwaarde in continue uitlezen dat om 8:00 uur de woonkamer naar 20 graden moet?

[Voor 15% gewijzigd door RichieB op 02-12-2020 21:28]

• bert pit
RichieB schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:27:
Ik draai de betafirmware 02.00.19.33 maar heb "Koudweer compensatie" uit staan. Op de slaapkamers staan alle knoppen continue op 15 graden ingesteld. Sinds een aantal weken lees ik elke minuut de Evohome API uit. Ik heb al een paar keer gezien dat een kamer opeens naar 20 graden gaat en dan weer langzaam afkoelt. Terwijl de setpoint op 15 blijft staan. Ik heb ook zelf geconstateerd dat de verwarming op zo'n moment echt warm wordt. Ik snap niet hoe dit kan.. dacht eerst aan een lek ventiel maar ik heb het nu op meerdere slaapkamers en niet altijd. Gisteren bijvoorbeeld was het lekker koud en hebben we continue gestookt om de woonkamer op temperatuur te houden. De slaapkamers blijven dan netjes op 15 staan.. gaan soms van 14,5 naar 16 maar dat lijkt me logisch. Vannacht dus weer een kamer om 3:00 uur naar 18 graden. Bizar en zonde van het gas. Herkennen jullie dit?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Batterij probleem, communicatie probleem, defecte HR92?

Ik heb er op een Engels forum iemand over zien schrijven. Hij wist niet goed waar het vandaan kwam, maar er zat wel regelmaat in. Toen heeft hij zijn systeem gehalveerd, dus de helft van de knoppen er af, kijken of de fout terugkomt etc.

Er bleek een knop te zijn die de ketel een start signaal gaf, een andere zone stond een beetje open maar kreeg veel te veel warm water.

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-03 08:42
RichieB schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:25:
Ik heb kort met de onderliggende API gespeeld maar dit lijkt alle interessante real-time data te zijn die er in zit. Daarnaast is er ook nog het tijdschema inclusief veranderen daarvan en het instellen van de actuele setpoints. Niet heel geschikt om periodiek uit te lezen dacht ik. Zie jij meerwaarde in continue uitlezen dat om 8:00 uur de woonkamer naar 20 graden moet?
Jawel, want dan kan ik het schema weergeven tov de werkelijke temperatuur, zodat ik in grafana makkelijker kan zien of de evohome netjes voorverwarmt tov het schema. Dus niet te snel of te langzaam op temperatuur.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is of de evohome koeler en langer (zuiniger) kan voorverwarmen ipv kort voor een warmere schematemperatuur maximaal te stoken.

De weergave van het geplande schema helpt bij deze use cases.

Ik zal van het weekend eens kijken of ik zoiets kan maken in een github fork van je code.

[Voor 14% gewijzigd door Yer00n op 04-12-2020 09:39]

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03 22:23
Ik heb een makkelijke vraag.

Al sinds jaar en dag gebruik ik Evohome, met de "oude" controller en gateway.

Bij optimalisatie kun je het aantal uren instellen vanaf de Evohome kan beginnen met opwarmen.
Nu zoek ik mij gek in het menu, de handleidingen en interweb hoe ik die parameter kan instellen.

Wie heeft het antwoord ?

Evohome - OTGW - Remeha Hybrid Plus - Resol - Ecodan PUHZ-W50VHA-R2 - zonnecollectoren - Jaga ltv - Speedcomfort

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Op de evohome bedieningsinterface houdt u de knop MENU gedurende 3 seconden ingedrukt. 2 Druk op het groene vinkje 3 Druk op PARAMETERINSTELLING en kies de parameter die u wilt aanpassen:

– Interne voeler calibreren
– Aantal schakelingen per uur
– Minimum aantijd
– Communicatie verlies instelling
– Optimalisering

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03 22:23
Microkid schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:45:
Op de evohome bedieningsinterface houdt u de knop MENU gedurende 3 seconden ingedrukt. 2 Druk op het groene vinkje 3 Druk op PARAMETERINSTELLING en kies de parameter die u wilt aanpassen:

– Interne voeler calibreren
– Aantal schakelingen per uur
– Minimum aantijd
– Communicatie verlies instelling
– Optimalisering
Dank _/-\o_

Het aantal uren kan (opnieuw) worden ingesteld wanneer 'adaptieve start'
uit en weer aan wordt gezet

Evohome - OTGW - Remeha Hybrid Plus - Resol - Ecodan PUHZ-W50VHA-R2 - zonnecollectoren - Jaga ltv - Speedcomfort

• RichieB
  • Nu online
Yer00n schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:34:
[...]

Ik zal van het weekend eens kijken of ik zoiets kan maken in een github fork van je code.
Prima! Ik ben benieuwd hoe je het tijdsschema in prometheus weer gaat geven. Ik zal nog eens kijken of het eenvoudig te zien is of een zone momenteel volgens tijdschema loopt, een tijdelijke override heeft, dagje weg, eco stand, etc. Dat zijn wel interessante flags om real-time bij te houden.

• RichieB
  • Nu online
bert pit schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:10:
[...]
Batterij probleem, communicatie probleem, defecte HR92?
De eerste twee had ik al uitgesloten. Het rare is dat als het probleem optreedt de Evohome controller niet aangeeft dat de kamer warmte vraagt. Ook het setpoint blijft op 15 graden staan. De HR92 zelf geeft wel aan dat de klep open staat.
Ik heb er op een Engels forum iemand over zien schrijven. Hij wist niet goed waar het vandaan kwam, maar er zat wel regelmaat in. Toen heeft hij zijn systeem gehalveerd, dus de helft van de knoppen er af, kijken of de fout terugkomt etc.
Bedankt voor de bevestiging dat ik niet gek ben. :) In eerste instantie dacht ik dat het ventiel van de radiator fysiek stuk was.
Er bleek een knop te zijn die de ketel een start signaal gaf, een andere zone stond een beetje open maar kreeg veel te veel warm water.
Bij mij lijk het toch een iets andere storing te zijn. Ik heb deze stappen uitgevoerd:
  1. HR92 gereset (optie 12 in het menu), dit maakte geen verschil.
  2. HR92 vervangen door ouderwetse thermostaat knop. Deze helemaal dicht gezet. Het probleem blijft dan weg. Dus toch geen fysiek probleem met het ventiel.
  3. Schroefgedeelte van de HR92 weer op het ventiel gedraaid, maar de HR92 er los naast gelegd. Het probleem blijft dan weg. Dus de HR92 kan nog steeds fysiek het ventiel dicht houden.
  4. HR92 er weer in zijn geheel opgezet. Probleem kwam terug.
  5. HR92 ontkoppelt van de kamer en omgewisseld met de HR92 van een andere kamer. Dus beiden afgemeld en kruislings weer aangemeld in de zones. Nu trad het probleem op in de andere kamer!
Conclusie: de HR92 is in de war... op gezette tijden gooit deze het ventiel open terwijl het setpoint niet wordt aangepast. Ook stuurt de HR92 op zo'n moment geen warmtevraag naar de controller. De opwarming gebeurt dus over door de warmtevraag van andere zones.

Ik ga nu maar kijken of ik deze HR92 kan omruilen. Via Honeywell of anders via Amazon waar ik hem heb gekocht.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-03 20:43
Ik heb hier een nieuwe install van een Evohome en één van de HR92's doet precies geen volledige CYCL wanneer ik hem erop klik. Je kan de motor horen draaien maar dan stopt hij terwijl je bij andere HR92's duidelijk een weerstand kan horen.

Als ik dan de gevraagde temperatuur aanpas hoor ik de motor slechts een fractie van een seconde en blijft de kraan gewoon open staan ? Ik vermoed dat deze dus defect is of kan ik hier iets aan doen (heb hem al op een andere kraan gezet, opnieuw gekoppeld, .. maar niets lijkt te helpen).

• RichieB
  • Nu online
Ik heb eindelijk door wat de oorzaak van mijn probleem is. Ik heb drie verschillende HR92 knoppen geprobeerd en ze doen allemaal hetzelfde: ze verwarmen de kamer naar 19 graden terwijl maar 15 ingesteld is. Nu het dus duidelijk is dat er niet een knop stuk is ben ik gaan nadenken wat het verschil is met andere kamers en dat zijn de SpeedComfort radiatorventilatoren! Die heb ik alleen in die slaapkamer (en op de benedenverdieping) geïnstalleerd. Daardoor gaat als de kamer te koud wordt (of dreigt te worden volgens het Evohome algoritme) de HR92 even open, wordt de radiator warm en gaat de SpeedComfort aan en blaast warme lucht langs de HR92 die omhoog schiet naar 19 graden. De HE92 gaat dan meteen dicht, maar het duurt vrij lang voordat de radiator weer is afgekoeld en de SpeedComfort weer uit gaat.

Ik heb nu een Netatmo sensor iets verder weg gezet in de kamer en daarmee zie ik dat de kamer feitelijk maar opwarmt tot 16 graden. Dat is prima en helemaal geen probleem.

In dit screenshot staat de kamer op 14 graden en op het moment dat die 13,5 dreigt te worden schiet hij naar 18,5 of eigenlijk 15,5 door de Netatmo gemeten.

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 18:52
Ik heb alle spullen voor m'n evohome installatie in huis en ben nu wat knoppen e.d. aan het configureren zonder dat deze reeds zijn aangesloten, puur om het gevoel te krijgen.

Mijn situatie is als volgt:
Ik heb in de woonkamer vloerverwarming en 2 radiatoren. de vloerverwarming wordt door een zoneklep open/dicht geschakeld. hier wordt een BDR91 schakelmodule voor gebruikt. In de woonkamer zone heb ik deze zoneregelaar staan en deze schakelt naar behoren.

Echter nu wil ik daar 2 HR92 knoppen aan toevoegen voor de radiatoren in dezelfde zone.
Op het bedieningspaneel lijkt dit niet zomaar te kunnen. het lijkt er zelfs op dat ik moet kiezen tussen een zoneklep of een HR92 knop in deze zone.

Is er een mogelijkheid om de zoneklep en 2 HR92 knoppen in de woonkamer zone te hangen ?

zo ja, hoe ?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Piet400 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:35:
Ik heb alle spullen voor m'n evohome installatie in huis en ben nu wat knoppen e.d. aan het configureren zonder dat deze reeds zijn aangesloten, puur om het gevoel te krijgen.

Mijn situatie is als volgt:
Ik heb in de woonkamer vloerverwarming en 2 radiatoren. de vloerverwarming wordt door een zoneklep open/dicht geschakeld. hier wordt een BD91 schakelmodule voor gebruikt. In de woonkamer zone heb ik deze zoneregelaar staan en deze schakelt naar behoren.

Echter nu wil ik daar 2 HR92 knoppen aan toevoegen voor de radiatoren in dezelfde zone.
Op het bedieningspaneel lijkt dit niet zomaar te kunnen. het lijkt er zelfs op dat ik moet kiezen tussen een zoneklep of een HR92 knop in deze zone.

Is er een mogelijkheid om de zoneklep en 2 HR92 knoppen in de woonkamer zone te hangen ?

zo ja, hoe ?
Denk dat je er niet aan ontkomt om twee losse zones te maken.
Is denk ik vanuit regeling ook wenselijk, zodat je de radiatoren een half graadje lager kunt zetten.

[Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2020 12:49]

• Piet400
Ok,

Maar wel lastig om telkens 2 zones te moeten bedienen.
Hoe zit het dan met het volgende scenario:

De pomp van de vloerverwarming wordt geschakeld door een pompschakelaar. deze bevat een voeler die op de aanvoer zit gemonteerd en dus gaat draaien als de leiding warm wordt. Er zit een zoneklep in de retour van de vloerverwarming en deze moet dus open gaan als er in de woonkamer warmtevraag is.

Stel ik heb warmtevraag vanuit de woonkamer, maar de zoneklep staat nog dicht. dan gaat de pomp van m'n vloerverwarming draaien, omdat de leiding warm wordt, maar het water kan niet worden rondgepompt omdat de zoneklep dicht staat.

Kan dit er niet voor zorgen dat de pomp stuk gaat ?
Wat adviseren jullie om alles goed te laten schakelen ?

Ik had gehoopt gewoon de zoneklep samen met de 2 HR92 knoppen in 1 zone te kunnen zetten. dan schakelt alles zoals in mijn optiek wenselijk is.

• bert pit
De zoneklep wordt geopend door een BDR91, ongeveer op hetzelfde moment dat de CV aanspringt. Daarna komt het hete water langs de voeler, de de pomp wordt geschakeld en het hete water loopt de vloer in. De klep is dan al open of gedeeltelijk open.

In een zone met meerdere radiatoren is het niet altijd duidelijk welke waarom aanspringt. Soms springen ze beide aan, soms de één soms de ander. Ofwel daar heb je niet veel controle over.
Het separaat houden van de twee zones heeft dus eigenlijk alleen maar voordelen, omdat je dan zelf de volgorde van aanspringen bepaalt, door een bepaalde temperatuur te vragen.

PS denk aan een bypass in je systeem.

• Piet400
Ik volg wat je zegt, maar zie de voordelen van meerdere zones voor radiatoren en zoneklep (bdr91) niet echt.
Stel dat ik beide zones heb geprogrammeerd, waarbij ik ze tegelijk schakel, zodat de vloerverwarming tegelijk aan gaat met de radiatoren.

Maar stel dat de zones uit worden geschakeld, doordat het bijvoorbeeld laat in de avond is en we doorgaans naar bed gaan. Maar als ik dan de radiator zone met de hand nog even aanzet en vergeet de vloerverwarmingzone ook aan te zetten, dan gaat de pomp draaien terwijl de zoneklep dicht staat, dat kan volgens mij niet goed zijn, toch?

Je moet me even vertellen hoe die bypass eruit ziet?. Heb daar geen beeld bij.

• RichieB
  • Nu online
Een bypass is een directe koppeling tussen de aanvoer (warme kant) en retour (koude kant) van je CV leidingen. Daar zit een drukventiel tussen dat je kan instellen op 0,2 tot 0,5 bar. Wordt de druk hoger (bijv. als alle thermostaatkranen dicht staan) dan gaat de bypass open en stroomt het warme water uit de aanvoer direct de retourleiding in. De temperatuur van het retourwater wordt dan zo hoog dat de CV zal afslaan. Daardoor wordt de druk in de leidingen lager en gaat de bypass weer dicht.

• bert pit
Piet400 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:50:
Ik volg wat je zegt, maar zie de voordelen van meerdere zones voor radiatoren en zoneklep (bdr91) niet echt.
Stel dat ik beide zones heb geprogrammeerd, waarbij ik ze tegelijk schakel, zodat de vloerverwarming tegelijk aan gaat met de radiatoren.

Maar stel dat de zones uit worden geschakeld, doordat het bijvoorbeeld laat in de avond is en we doorgaans naar bed gaan. Maar als ik dan de radiator zone met de hand nog even aanzet en vergeet de vloerverwarmingzone ook aan te zetten, dan gaat de pomp draaien terwijl de zoneklep dicht staat, dat kan volgens mij niet goed zijn, toch?
Ik ken je situatie natuurlijk niet maar het hangt ervan af hoe de radiatoren zijn aangesloten en waar de klep zit. Als de pomp niet nodig is om de radiatoren van water te voorzien, zul je de voeler die de pomp aanstuurt op een plek moeten zetten die niet warm wordt als de radiator wordt aangezet, maar wel warm wordt als de VV aan gaat.

• Piet400
Ok, helder, bedankt voor de uitleg.
Het maakt dus niet uit waar in het circuit deze koppeling wordt gemaakt.

Maar voor de goede orde, kan ik op dit moment (dus zonder bypass) mijn evohome systeem installeren?
Is het dus aan te raden om deze 2 zones te scheiden en voor beide zones een eigen programma in te stellen?

Update: de pomp wordt inderdaad niet gebruikt voor de radiatoren, maar alleen voor de vloerverwarming.

Is het niet mogelijk om de pomp tegelijk aan te laten gaan met het openen van de klep?

Volgens mij gaat alles goed als de pomp alleen aan gaat als de klep open is. Dus een directe relatie tussen pomp en klep lijkt me wenselijk

[Voor 34% gewijzigd door Piet400 op 27-12-2020 12:02]

• bert pit
Je kunt hem installeren, maar zorg dat er altijd één segment een beetje open staat. Bijvoorbeeld een handdoekdadiator.

Dus de thermisch knop er af halen en het adaptertje van de HR92 (met de tandwieltjes) er op zetten en opendraaien.

• Piet400
Hierbij een eenvoudige schets van mijn situatie.
Zoals besproken, wil ik voorkomen dat er ergens iets stuk kan gaan.
De zorg die ik heb is dat de pomp gaat draaien terwijl de klep dicht zit. is deze zorg terecht ?

Bij 2 zones zal de warmtevraag in de woonkamer leiden tot het inschakelen van de pomp. Echter is het niet vanzelfsprekend dat de zoneklep dan ook open staat.

https://ibb.co/fC7MXLK

[Voor 8% gewijzigd door Piet400 op 27-12-2020 16:04]

• bert pit
Hij gaat in jouw situatie inderdaad draaien als er warmtevraag is, ook van een radiator. Maar het kan geen kwaad dat dat gebeurt als de klep dicht staat. Het enige is, dat er dan (koud) water wordt rondgepompt in de vloer.

Vroeger stond zo'n pomp hele dagen te draaien ook met een dichte klep.

• RichieB
  • Nu online
Voor het beste effect zet je de voeler op het dunne rode lijntje dat alleen naar je vloerverwarming gaat. Je kan de voeler prima in het circuit van de vloerverwarming zetten, dus na de pomp. Als de vloerverwarmingpomp uitstaat zal de pomp van de CV toch een beetje warm water in de vloerverwarming pompen zodat de voeler warm wordt en de vloerverwarmingpomp aan gaat.

• Piet400
Bedankt voor de informatie, kennelijk is mijn bezorgdheid niet goed overgekomen.

Ik ben er zeker niet bang voor dat de pomp wellicht iets langer draait dan nodig. is voor mij geen punt.
@bert pit Volgens mij gaat het rondpompen niet lukken, daar er in de retourleiding een klep zit die ook wel eens dicht zou kunnen staan. het lijkt mij niet zo goed voor de pomp als hij draait en het circuit is afgesloten.

@RichieB Ik kan inderdaad de voeler wel verplaatsen, maar dat lost nog niet mijn 'zorg' op dat de pomp kan draaien terwijl de zoneklep dicht kan staan.

Het probleem zit hem in het feit dat het (kennelijk) niet mogelijk is om zowel de zoneklep als ook de 2 radiator knoppen in 1 zone te plaatsen, waardoor de klep altijd tegelijk wordt geschakeld met de HR92 knoppen van de radiatoren.

Door dus 2 zones te maken scheid je de radiatoren van de vloerverwarming (zoneklep). waardoor het programma van de vloerverwarming af kan wijken van het programma voor de radiatoren. zodra dat het geval is, kan er een probleem ontstaan dat de pomp wil rondpompen (aan gaat door de voeler die warmte meet), maar de klep niet open staat.

In mijn ideale plaatje schakelen de pomp en de zoneklep altijd (vrijwel) tegelijk.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de pomp aan gaat en de klep dicht staat. of zie ik nu een probleem wat er niet is ?

• RichieB
  • Nu online
Bij een vloerverwarming wordt het water rondgepompt binnen de lussen van de vloerverwarming zelf. Daarom zit er een koppeling (vaak via de pomp) tussen de aanvoer (warme) verdeler en retour (koude) verdeler. Dus zelfs als de zoneklep dicht staat kan het water rondstromen in de vloerverwarming zelf.

• Piet400
Ok, dat wist ik niet. Goed te weten.
Dus als de klep dicht staat wordt het water niet door de lussen gepompt, maar stroomt het tussen aanvoer en retour.

Daarmee is mijn zorg weggenomen. Bedankt voor de uitleg!

[Voor 68% gewijzigd door Piet400 op 28-12-2020 11:29]

• RichieB
  • Nu online
Nee, als de klep dicht gaat wordt het water de aanvoerverdeler ingepompt vanuit daar gaat het door de lussen naar de retourverdeler. Vanuit daar gaat het weer de pomp in, etc. Dus het wordt wel via de lussen gepompt. Anders zou je vloer niet lang warm blijven. De zoneklep zorgt er alleen voor dat er wel of niet extra warm water bij wordt gemengd met het water dat al in je vloerverwarming zit.

[Voor 20% gewijzigd door RichieB op 28-12-2020 11:42]

• Piet400
Ok, wat is dan het praktische nu van de zoneklep ?
Deze is mij geadviseerd te plaatsen, maar met deze informatie twijfel ik erg over het nut en de noodzaak ervan.

• RichieB
  • Nu online
Zonder zoneklep pakt je vloerverwarming nieuw warm water uit je CV aanvoer zodra de temperatuur van de vloerverwarming zakt onder de met de thermostaatknop ingestelde temperatuur. Met een automatische zoneklep kan je ook een tijdschema gaan instellen, aansluiten op Evohome, op afstand bedienen, etc.

[Voor 3% gewijzigd door RichieB op 28-12-2020 11:47]

• Piet400
Ok, helder.
Dus als ik het prorgamma van m'n zoneklep hetzelfde instel als die van m'n 2 radiatoren in de woonkamer zou alles 'optimaal' moeten draaien ?

[Voor 5% gewijzigd door Piet400 op 28-12-2020 11:54]

• bert pit
Of het optimaal draait hangt van allerlei instellingen en factoren af, maar geeft het een paar dagen en dan gaat het goed draaien. Zet in elk geval de optie " optimale start" aan. (long press bij opties)

• Piet400
Bedankt voor de tip!

• Piet400
Ik heb nu een aantal knoppen geinstalleerd en ben met de programmering bezig. de OpenTherm module is nog niet aangesloten, dat doe ik als dit gereed is.

Ik loop tegen het volgende aan.

Op de tekening die ik heb gepost is te zien dat ik 2 zone's heb gemaakt, waavan 1 met 2 radiatoren (HR92) erin en de andere met de zoneklep voor de vloerverwarming.

Je moet in elke zone moet je opgeven of je een externe temperatuurvoeler gebruikt of de evotouch. Omdat de radiatoren en de zoneklep allemaal in de woonkamer zitten, dacht ik voor beide zones de evotouch op te voeren als temperatuurvoeler.

Het blijkt dat dit niet mogelijk is. Ik heb voor de radiatoren de evotouch ingesteld, maar als ik datzelfde doe voor de zone met de zoneklep, dan veranderd hij deze voor de eerder ingestelde zone van de radiatoren.

Nu weet ik niet hoe ik de zoneklep moet aansturen op basis van gemeten temperatuur.
Iemand ervaring hiermee ?
Wat moet ik nu met de zoneklep doen ?

• RichieB
  • Nu online
@Piet400 Ik heb hetzelfde probleem (radiatoren in de woonkamer, vloerverwarming gepland). Ik ben van plan om voor de vloerverwarming een Round Wireless op te hangen als temperatuursensor.
Je kan natuurlijk ook 1 van de HR92 knoppen gebruiken als temperatuursensor voor je radiatorzone en de temperatuursensor in je Evohome display gebruiken voor je vloerverwarmingzone.

[Voor 25% gewijzigd door RichieB op 29-12-2020 19:31]

• Piet400
ok, goed te horen dat ik niet de enige ben met dergelijke uitdagingen.

Ik kan er soms niet bij dat sommige zeer voor de hand liggende oplossingen niet mogelijk blijken te zijn.
Eerst bleek dat ik een een zoneklep nodig had, nu heb ik er 1 en bleek dat hij moest worden aangestuurd door bijv. een BDR91. dus deze gekocht. nu wil hem eindelijk gaan gebruiken en blijk ik ook nog eens een extra temperatuur sensor nodig te hebben.

Overigens volkomen nutteloos, want mocht ik een round wireless o.i.d. (bedankt voor de tip trouwens) aanschaffen hiervoor, dan meet deze dezelfde temperatuur als de evotouch, daar hij zich in dezelfde ruimte bevindt.

Honeywell mag wel iets meer moeite doen door de software wat verder te ontwikkelen. deze oplossing slaat werkelijk nergens op. waarom zou het niet mogelijk moeten zijn om meerdere devices (zoneklep, HR92,..) naar dezelfde sensor (Evotouch) te laten kijken.

Overigens hadden ze voor de prijs die een BDR91 kost ook wel een sensor daarin kunnen maken. dan is dat probleem ook gelijk opgelost.

Zijn er geen andere oplossingen dan een externe sensor kopen een aansluiten ?
Hoe koppel je de round wireless overigens met de zoneklep ?

[Voor 5% gewijzigd door Piet400 op 29-12-2020 19:46]

• RichieB
  • Nu online
De combinatie van vloerverwarming en radiatoren in dezelfde zone is niet ideaal. Niet voor de verwarming van de ruimte en niet voor Evohome. Je zou kunnen beargumenteren dat de vloerverwarming en radiatoren in dezelfde zone moeten kunnen worden opgevoerd. (Dat kan bijv. door een HR92 te gebruiken ipv een zoneklep met een BDR91.) Maar ik snap wel dat Honeywell dat niet toestaat. Een vloerverwarming heeft hele andere eigenschappen dan een radiator. Je wilt een vloerverwarming de hele dag zo veel mogelijk op dezelfde temperatuur houden. Dus dan stel je een (dag)schema in met een constante temperatuur. Radiatoren lenen zich eerder voor een gevarieerd tijdschema of aanwezigheidsdetectie. Twee zones aansturen met dezelfde temperatuur sensor is ook helemaal niet volgens het Evohome concept. Dus ook daar snap ik dat dit niet in de software zit.

Ik denk zelf dat ik mijn vloerverwarming met een HR92 ga uitrusten (goedkoper) maar hem wel in een aparte Evohome zone ga zetten. Vandaar dat ik dus een Round Wireless nodig ga hebben.

• RichieB
  • Nu online
Piet400 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:44:
[...]
Overigens hadden ze voor de prijs die een BDR91 kost ook wel een sensor daarin kunnen maken. dan is dat probleem ook gelijk opgelost.
Een BDR91 hangt doorgaans dicht bij de klep die hij aanstuurt. Meestal een technische ruimte waar het niet heel zinvol is om de temperatuur te meten.
Zijn er geen andere oplossingen dan een externe sensor kopen een aansluiten ?
Jawel: voor je vloerverwarming geen zoneklep gebruiken maar een thermostaatventiel met HR92 erop.
Hoe koppel je de round wireless overigens met de zoneklep ?
Je kan in een zone de temperatuursensor aanpassen, die koppel je dan aan de Round Wireless. Zie deze video.

[Voor 5% gewijzigd door RichieB op 29-12-2020 20:04]

• Piet400
Heldere toelichting.
Helaas zit ik nu al met een zoneklep en een BDR91, dus wil het ook met deze oplossing laten werken. achteraf gezien zou ik waarschijnlijk ook een extra HR92 hebben gebruikt.

Ik vind het nogal moeilijk te begrijpen dat ik in 1 en dezelfde ruimte 3 temperatuur sensoren (2x een HR92 en 1x een Evotouch) heb en dit nog niet genoeg is. vervolgens moet ik er nog 1 toegevoegen (aanschaffen) voor de zoneklep.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als de evotouch niet in gebruik is in een ander zone kan je die altijd als temperatuur sensor voor de bdr91 gebruiken (in dezelfde zone).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Piet400
Ja precies. schiet me wel iets te binnen.

Omdat de evotouch mooi centraal hangt in de woonkamer, lijkt me dat de ideale sensor om de ruimte temperatuur te meten. Dus de zone met m'n 2 radiatoren erin gebruiken de evotouch als sensor.

Daardoor kan de bdr91 de evotouch niet meer als sensor gebruiken.

Wat ik wel kan doen, maar weet niet of dit aan te bevelen is, is de HR92 knoppen op de radiatoren hun eigen sensor laten gebruiken. Hierdoor is de evotouch beschikbaar als sensor voor de bdr91.

Weet alleen niet hoe nauwkeurig dit is, daar de radiatoren dan de ruimte temperatuur bepalen en niet meer de veel centraler geplaatste evotouch.

• RichieB
  • Nu online
Piet400 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:47:
[...]
Wat ik wel kan doen, maar weet niet of dit aan te bevelen is, is de HR92 knoppen op de radiatoren hun eigen sensor laten gebruiken. Hierdoor is de evotouch beschikbaar als sensor voor de bdr91.
Goed idee. Dat is precies wat ik hier schrijf.
Weet alleen niet hoe nauwkeurig dit is, daar de radiatoren dan de ruimte temperatuur bepalen en niet meer de veel centraler geplaatste evotouch.
Het is zeker onnauwkeuriger dan een extra Round Wireless, maar je kan het direct proberen en kijken hoe het bevalt.

• bert pit
@Piet400 Je hebt het over een klep aansturen met een BDR91, dat gaat prima, maar je hebt het ook over opentherm. Dat gaat niet samen met een klep.

Als je een zoneklep in je systeem hebt moet je alles aan/uit regelen, OT ondersteunt geen klepsturing met als gevolg dat je ketel vaak voor niets staat te pruttelen. Bij vloerverwarming is aan/uit sowieso aan te bevelen.

Zie deze info: https://pdfslide.net/documents/evohome-tt-112001.html

In deze instructie staat hoe je de klep toevoegt: YouTube: Evohome zoneklep toevoegen via de BDR91 | Honeywell Home

• bert pit
Piet400 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:47:
Ja precies. schiet me wel iets te binnen.

Omdat de evotouch mooi centraal hangt in de woonkamer, lijkt me dat de ideale sensor om de ruimte temperatuur te meten. Dus de zone met m'n 2 radiatoren erin gebruiken de evotouch als sensor.

Daardoor kan de bdr91 de evotouch niet meer als sensor gebruiken.

Zo zou ik het in eerste instantie ook doen. In de praktijk is het waarschijnlijk helemaal geen probleem. Ik ken de situatie niet maar stel dat je twee zones hebt die overlappen, dan houdt evohome dat mooi in balans. Dwz qua temperatuur. Of het nu de andere zone is, de zon of een houtkachel die de temperatuur verhoogt, dat maakt niet uit.

Ik had het ook ongeveer zo in mijn woonkamer maar heb een round toegevoegd vanwege het gemak.

• Piet400
De aansturing van m'n systeem is nu als volgt:

De BDR91 is als aan/uit schakelaar voor m'n zoneklep geconfigureerd. de temperatuursensor hiervoor is de evotouch. De OpenTherm RF module hangt aan m'n ketel voor de modulerende aansturing van de warmtevraag.

Sinds vanmiddag heb ik het volledige systeem in gebruik genomen. dwz de OpenTherm RF module aangesloten aan m'n ketel en gebruik nu de evotouch voor de warmtevraag.

Ik heb nog iets wat niet naar behoren werkt.

De woonkamer zone bestaat uit 2 radiatoren en bij warmtevraag gaat er soms maar 1 aan. Beide hr92 knoppen zitten in deze zone en reageren goed op aanpassingen in temperatuur.

Waar ik geen rekening mee heb gehouden is de stand van het binnenwerk (van de hr92 knop) voordat de knop erop gaat. je kan hem uiteraard helemaal indraaien of juist uitdraaien. Wat is de aanbevolen stand voordat de knop erop gaat ?

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:32

www.highflow.nl

• RichieB
  • Nu online
Piet400 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:05:
[...]
De woonkamer zone bestaat uit 2 radiatoren en bij warmtevraag gaat er soms maar 1 aan. Beide hr92 knoppen zitten in deze zone en reageren goed op aanpassingen in temperatuur.
[...]
Dat zijn 2 tegenstrijdige zinnen. Als beide knoppen goed reageren op de aanpassingen gaan ze dus beiden open. Wat is precies je probleem?

Standaard gaan alle HR92 knoppen in een zone in dezelfde stand adhv de gemeten en gevraagde temperatuur. Zonder externe temperatuurvoeler wordt de eerste HR92 die aan de zone wordt toegevoegd hiervoor gebruikt. Als de radiatoren erg ver uit elkaar hangen kan je de zone ook zo instellen dat elke radiator onafhankelijk van de andere bepaalt hoever hij open moet. Ik ben even kwijt hoe dit heet in de zone instellingen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Piet400 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:05:
Waar ik geen rekening mee heb gehouden is de stand van het binnenwerk (van de hr92 knop) voordat de knop erop gaat. je kan hem uiteraard helemaal indraaien of juist uitdraaien.
Dat maakt niet uit, zodra je hem locked kalibreert hij voor de uiterste standen.

Dat 1 in dezelfde zone niet tegelijk ook opengaat kan komen omdat de gemeten temeratuur van de ander lager is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Piet400
@RichieB Je hebt gelijk, heb met een beetje onduidelijk uitgedrukt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de knoppen wel reageren op een aanpassing van de temperatuur vanaf de evotouch, dus als ik de temperatuur aanpas van de zone waarin de radiatoren (hr92) hangen, dan zie ik deze wijziging op beide hr92 knoppen.

Ik zal kijken naar de optie waar jij het over hebt, dat beide radiatoren onafhankelijk van elkaar open/dicht gaan.

@DukeBox, bedankt voor de info.

Wat ik overigens erg vreemd vind is dat ik 1 knop de temperatuur voor de gehele zone laat meten. Dus voor beide radiatoren. Opnieuw merk ik vandaag, zowel vanmorgen alsook vanmiddag dat 1 radiator uit staat en de andere staat te loeien. ondanks dat m'n evotouch aangeeft dat in deze zone (woonkamer) de gewenste temperatuur al is bereikt (en meer dan dat).

Hoe is het dan mogelijk dan 1 radiator uit staat en de andere volop aan het stoken is ?

• bert pit
Piet400 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:01:

Hoe is het dan mogelijk dan 1 radiator uit staat en de andere volop aan het stoken is ?
Zie mijn post van de 26e. Dat is niet helemaal te controleren, volgens mij reageert de koudste eerst.

[Voor 24% gewijzigd door bert pit op 31-12-2020 19:09]

• Piet400
1 van de 2 radiatoren in de woonkamer gaat niet uit.
Als ik met de hand de hr92 knop op 'off' zet, dan blijft hij maximaal verwarmen.
Ik heb de knop er al afgehaald en het palletje een aantal keer ingedrukt, dit werkt gewoon goed.
Plaats ik daarna de HR92 knop terug en zet hem weer op 'off', dan blijft hij stoken als een gek.

Zou het een defecte knop zijn, of kan het ergens anders aan liggen ?

[Voor 95% gewijzigd door Piet400 op 01-01-2021 19:32]

• RichieB
  • Nu online
Als je alleen het elektrisch deel van de HR92 eraf haalt en het mechanische deel laat zitten kan je met de hand met het zwarte wieltje het ventiel dicht draaien. Als je dat doet, wordt de radiator dan nog steeds warm? Zo ja, dan is het mechanische gedeelte niet goed aangebracht of het is niet geschikt voor het ventiel van deze radiator.

[Voor 3% gewijzigd door RichieB op 01-01-2021 22:45]

• bert pit
Piet400 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:50:
1 van de 2 radiatoren in de woonkamer gaat niet uit.
Als ik met de hand de hr92 knop op 'off' zet, dan blijft hij maximaal verwarmen.
Ik heb de knop er al afgehaald en het palletje een aantal keer ingedrukt, dit werkt gewoon goed.
Plaats ik daarna de HR92 knop terug en zet hem weer op 'off', dan blijft hij stoken als een gek.

Zou het een defecte knop zijn, of kan het ergens anders aan liggen ?
Als het met een adapter op de kraan is gemonteerd, dan kan het zijn dat bij een van de kranen dit niet helemaal goed zit. Bij Danfoss kranen gebeurt dat nogal eens.

Het beste kun je de de adapter losdraaien eventueel een beetje openen buigen met een schroevendraaier en hem verder op de kraan duwen en natuurlijk weer vast schroeven. Het is soms 2 mm maar dan gaat de kraan wel dicht.

• Piet400
Ik zal het testen.
Had nog 1 knop liggen die ik nog niet kan monteren en die als vervanging erop gedraaid. Deze werk wel naar behoren. Zal de andere knop op een andere radiator zetten en kijken wat ie daarop doet.

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-03 16:47
RichieB schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:57:
[...]

Dat zijn 2 tegenstrijdige zinnen. Als beide knoppen goed reageren op de aanpassingen gaan ze dus beiden open. Wat is precies je probleem?

Standaard gaan alle HR92 knoppen in een zone in dezelfde stand adhv de gemeten en gevraagde temperatuur. Zonder externe temperatuurvoeler wordt de eerste HR92 die aan de zone wordt toegevoegd hiervoor gebruikt. Als de radiatoren erg ver uit elkaar hangen kan je de zone ook zo instellen dat elke radiator onafhankelijk van de andere bepaalt hoever hij open moet. Ik ben even kwijt hoe dit heet in de zone instellingen.
Ik haak even in omdat ik omdat ik met een vergelijkbaar probleem zit. Mijn huiskamer zone heeft 2 radiatoren (1 convector en 1 wand radiator in de keuken). De convector zit bij de schuifpui en de andere radiator zit aan de andere kant van de kamer. De pui zijde is over het algemeen kouder van temp.
Ik gebruik de ET als temperatuur bepaler. Deze hangt tussen beide radiatoren in.

Ik merk dat als ik via de ET de temperatuur verhoog (naar bijv 21 graden), dat dan de convector snel aanslaat maar de keuken radiator dan nog uit blijft. Pas als ik de temp naar (bijv) 23 graden zet, gaat pas de keuken radiator "open".
Klopt deze werking en zit het meer in mijn hoofd dat ik verwacht dat beide radiatoren gaan branden?
Of kan ik in mijn geval beter voor een andere configuratie kiezen:
- ipv de ET als temp-voeler kiezen om HR92 de temp te laten bepalen (en welke kies ik dan?)
- de woonkamer verdelen in 2 zones, en dan kan ik beide zones apart regelen
- of, zoals RichieB zegt: Als de radiatoren erg ver uit elkaar hangen kan je de zone ook zo instellen dat elke radiator onafhankelijk van de andere bepaalt hoever hij open moet.
Alleen weet Richie niet precies of dat kan en hoe dat moet.

Alvast bedankt

• RichieB
  • Nu online
tijs67 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:07:
[...]
Alleen weet Richie niet precies of dat kan en hoe dat moet.
Ik was alleen de naam van de instelling kwijt. Het heet Multi room zone. Ik gebruik het zelf niet omdat mijn HR92 knoppen in de woonkamer onder de lambrisering zitten. Ik heb daarom een aparte Round Wireless opgehangen en de kamer in 2 zones ingedeeld. Heeft Evohome geen instelling om 2 zones altijd gelijktijdig te schakelen qua temperatuur? Dat zou ik ideaal vinden. :)

[Voor 26% gewijzigd door RichieB op 15-01-2021 17:41]

• tijs67
RichieB schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Ik was alleen de naam van de instelling kwijt. Het heet Multi room zone. Ik gebruik het zelf niet omdat mijn HR92 knoppen in de woonkamer onder de lambrisering zitten. Ik heb daarom een aparte Round Wireless opgehangen en de kamer in 2 zones ingedeeld. Heeft Evohome geen instelling om 2 zones altijd gelijktijdig te schakelen qua temperatuur? Dat zou ik ideaal vinden. :)
Mijn excuses Richie :*)
Ik ga het uitproberen. En ook de opzet dat ik de kamer in 2-en verdeel. Dan zou het idd mooi zijn als je met Evohome 2 zones tegelijk kan schakelen.

• tijs67
Ik heb nu Multi room zone ingesteld. ik vraag mij alleen af hoe dit pecies werkt?
Klopt het dan dat iedere HR92 individueel de temperatuur meet en, afhankelijk van de ingestelde temp op de knop, de ketel aanstuurt?
En als ik dan handmatig met de draaiknop op de HR92 de temp verander, blijft die temp dan "voor altijd staan"?
En wat gebeurt er als ik via de ET of app de temp wijzig, gaan de 2 woonkamer HR92's dan mee met die temp?

• r2504
tijs67 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:13:
En als ik dan handmatig met de draaiknop op de HR92 de temp verander, blijft die temp dan "voor altijd staan"?
Nee, tot het eerst volgende schakelmoment.
En wat gebeurt er als ik via de ET of app de temp wijzig, gaan de 2 woonkamer HR92's dan mee met die temp?
Ja.

• tijs67
r2504 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Ja.
Als dat zo is, wat heeft dan de Muliti Zone voor toegevoegde waarde?
En klopt dit wel, omdat als ik op de ET de temp verander, ik die waarde niet zie mee veranderen op de HR92

• r2504
tijs67 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:29:
[...]
En klopt dit wel, omdat als ik op de ET de temp verander, ik die waarde niet zie mee veranderen op de HR92
Wat bedoel je trouwens met de ET ? (de EvoHome controller ?)

In ieder geval als je via de app of de controller de temperatuur aanpast dan gaan de HR92's voor de betreffende zone mee (anders zou het nogal zinloos zijn want dan gaan de kranen ook niet open/dicht).

• RichieB
  • Nu online
[...]

De toegevoegde waarde is dat elke HR92 in de zone zelf meet hoe warm het is en aan de hand daarvan het ventiel regelt. In een zone waarbij Multi Room Zone uit staat is er 1 meetpunt en gaan alle ventielen tegelijk open en dicht.

• bert pit
[...]

De toegevoegde waarde is dat je dan een klein aantal radiatoren tegelijk aan kunt zetten zonder dat de ketel gaat pendelen.

De meeste ketels hebben een minimaal vermogen van 5 tot 7.5kW, uitzonderingen daar gelaten. Dat moet wel afgegeven kunnen worden. Zet je bijvoorbeeld alleen de zolder met een klein radiatortje aan om thuis te werken, dan gaat de ketel pendelen en zal de zolder niet warm worden.

• tijs67
Bedankt voor jullie input.
Met ET bedoel ik de Evohome Touch (dus de controller).

Het probleem is mijn beneden verdieping, dit is 1 grote ruimte met een convector aan de tuinkant en een wand radiator aan de andere (keuken) kant. De pui zijde is over het algemeen kouder van temp.
De Evohome controller hangt tussen beide radiatoren in.

Ik had eerst alles in 1 zone staan (enkele zone), met de controller als regelaar. Toen merkte ik dat als ik de temperatuur verhoog, dat dan de convector snel aanslaat maar de keuken radiator dan nog uit blijft. Pas als ik de temp een flink stuk hoger zet, dat dan pas de keuken radiator "open" gaat.

Toen heb ik de zone gewijzigd in mulit room zone, maar toen liepen de 2x HR92 niet mee met de aanpassingen van de controller.

Mijn vragen:
1) wat raden jullie in mijn geval aan: de hele beneden verdieping als 1 zone met multi zone aan of uit? Of de beneden verdieping verdelen in 2 aparte zones (met ieder zijn eigen HR92)?
2) En hoe stel ik daarbij de Temperatuursensor in: Evotouch Sensor of Remote sensor?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Als je de temp verhoogt zal evohome kijken wat er nodig is per regelaar. Blijkbaar is het in de keuken warmer dan in de convectorput, en zal de keuken niet zo snel open gaan. Heb je de regelaars wel op Full stroke gezet? Ik zou uitgaan van 1 zone met de ET als sensor. Je wilt immers sturen op de temperatuur in de ruimte, niet op de temperatuur bij de regelaar.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• tijs67
Microkid schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:09:
Als je de temp verhoogt zal evohome kijken wat er nodig is per regelaar. Blijkbaar is het in de keuken warmer dan in de convectorput, en zal de keuken niet zo snel open gaan. Heb je de regelaars wel op Full stroke gezet? Ik zou uitgaan van 1 zone met de ET als sensor. Je wilt immers sturen op de temperatuur in de ruimte, niet op de temperatuur bij de regelaar.
Dus 1 zone met Multi Room instelling?
En Full Stroke bedoel je parameter 6 (lichthoogte)? Die staat op 0. Moet ik die dan op 1 zetten?

• RichieB
  • Nu online
tijs67 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:20:
[...]

Dus 1 zone met Multi Room instelling?
Nee, @Microkid zegt juist om geen Multi Room te gebruiken (waarbij elke HR92 gebruikt wordt als temperatuursensor) maar de Evohome Touch als centrale temperatuursensor te gebruiken. Multi Room moet dan uit staan.

• bert pit
Als je merkt dat de radiator later aan gaat dan je zou willen, kun je de knop kalibreren. Je kunt deze bijvoorbeeld een graad lager zetten in de setup op de HR92 zelf. Hierdoor denkt het systeem dat het daar kouder is en spring de radiator eerder aan.

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 13:35
In mijn huidige woning (stadsverwarming) wil ik Evohome installeren. Heb daar eerder goede ervaringen mee. Huis heeft een aantal normale radiatoren, waar de HR92 op kunnen.

Echter heb ik ook vloerverwarming op de BG (één zone), die ik hierop wil aansluiten. Dit is de verdeler:

Al wat research gedaan, maar kom er niet helemaal uit. Zie hier op het forum iemand die het zo heeft opgelost:

Quad in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Iemand een advies hierin?

[Voor 25% gewijzigd door GenetiX op 26-01-2021 09:55]

• bert pit
@GenetiX Zijn dit drie vloerverwarming segmenten die bijvoorbeeld de woonkamer verwarmen?

Ik zou met een zoneklep gaan werken. Iedere situatie is anders. Soms wil men de vloerverwarming opentherm aansturen (waarom, vraag het me niet). Maar daar is bij stadverwarming geen sprake van. Dus een klep lijkt me het beste.

Honeywell heeft zelf een klep die bij mij al jaren goed draait. Maar als je handig met met elektronica zijn er ook andere merken die ingepast kunnen worden.

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 13:35
bert pit schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:11:
@GenetiX Zijn dit drie vloerverwarming segmenten die bijvoorbeeld de woonkamer verwarmen?

Ik zou met een zoneklep gaan werken. Iedere situatie is anders. Soms wil men de vloerverwarming opentherm aansturen (waarom, vraag het me niet). Maar daar is bij stadverwarming geen sprake van. Dus een klep lijkt me het beste.
Ik weet niet precies hoe het ligt eerlijk gezegd. Ik denk dat de segmenten hal, woonkamer en keuken zijn. Al met al geen enorm oppervlak overigens.

Is het risico van een klep niet dat heel de toevoer dicht gaat en de pomp het begeeft? Of is dat iets uit het verleden?

• bert pit
GenetiX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Ik weet niet precies hoe het ligt eerlijk gezegd. Ik denk dat de segmenten hal, woonkamer en keuken zijn. Al met al geen enorm oppervlak overigens.

Is het risico van een klep niet dat heel de toevoer dicht gaat en de pomp het begeeft? Of is dat iets uit het verleden?
De klep komt in de aanvoerleiding, dan volgt het thermostaatventiel en de pomp. De pomp kan zonder probleem 24 uur draaien, er wordt dan koud water rondgepompt. Omdat dat zinloos is zit daar bij jouw een pompschakelaar tussen. Maar het kan dus geen kwaad.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee