Heb je alleen het minimumvermogen teruggezet of ook het maximum vermogen?scotman21 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:03:
[...]
Deze heb ik recent verder teruggezet naar een minimumvermogen van 25% (6,9 kW).
Als je de minimale pompsnelheid verhoogt gaat je debiet omhoog en de dT omlaag. Dan hoeft je CV minder hard te werken, maar dat zal hij nu met dit weer ook al niet doen?De aanvoertamp. is 50 graden en de pompsnelheid heb ik op standaard laten staan (40-80%).
Waarom staat de aanvoertemperatuur op 50 graden als je maar 35 graden in je vloer stopt? Zet de aanvoertemperatuur van je CV gewoon op 35 graden.De vloerverwarming staat 24h per dag op 20 graden en ik heb de HR92 ingesteld als 'verdeler' ipv als 'radiator' op de Evotouch. Is dit ketelvermogen nog voldoende en/ of moet ik nog iets wijzigen mbt aanvoertamp. of pompsnelheid ?
[...]
De aanvoertemperatuur bij mijn vloerverwarmingsverdeler is 35 graden en de retour is 25 graden.
Vloerverwarming is alleen goedkoper dan radiatoren als je de CV minder hard laat werken. Bijv. door de aanvoertemperatuur te verlagen en de thermostaat lager te zetten (want VVW levert meer comfort).Het is een goed geïsoleerde woning en ik had verwacht dat ik met een goed afgestelde vloerverwarming icm Evohome wel substantieel zou besparen tov overal radiatoren.
Welk ventiel stuurt de HR92 aan? Dat kan ook flink uitmaken. De "full stroke" instelling betekent volgens mij dat het ventiel volledig open gaat als er warmte vraag is. Als de HR92 10% aangeeft dan is dat de warmte vraag, staat hij op "full stroke" dan staat hij dan dus helemaal open.Via het mengventiel op de verdeler meng ik beperkt retourwater bij. Alleen ik vind het zo onlogisch dat de HR92 niet 100% opengaat bij warmtevraag en mijn gevoel zegt dat als dit wel het geval zou zijn (of als ik kies voor een zoneklep) dat er dan meer opgewarmd cv-water in de vloer beland dan bij een HR92 die niet volledig is geopend. Hierdoor verwacht ik te besparen op het gasverbruik. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp