Auf die weise. Maar even voor mijn beeld. Is het water dat door de vloerverwarming stroomt separaat gevuld of als onderdeel van het gehele verwarmingssysteem? Of werkt dit d.m.v. een warmtewisselaar?bert pit schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:38:
[...]
De klep komt in de aanvoerleiding, dan volgt het thermostaatventiel en de pomp. De pomp kan zonder probleem 24 uur draaien, er wordt dan koud water rondgepompt. Omdat dat zinloos is zit daar bij jouw een pompschakelaar tussen. Maar het kan dus geen kwaad.
Als de klep opent, dan stroomt er heet water van de stadsverwarming naar binnen. Als de klep dicht is, blijft het in jouw vv circuit. Er is verder geen warmtewisselaar.GenetiX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:18:
[...]
Auf die weise. Maar even voor mijn beeld. Is het water dat door de vloerverwarming stroomt separaat gevuld of als onderdeel van het gehele verwarmingssysteem? Of werkt dit d.m.v. een warmtewisselaar?
Tnx. Ga deze video dan volgen: YouTube: Tweewegklep aansluiten op de BDR91 | Honeywell Homebert pit schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:38:
[...]
De klep komt in de aanvoerleiding, dan volgt het thermostaatventiel en de pomp. De pomp kan zonder probleem 24 uur draaien, er wordt dan koud water rondgepompt. Omdat dat zinloos is zit daar bij jouw een pompschakelaar tussen. Maar het kan dus geen kwaad.
Is het met het Evohome systeem mogelijk om de aanvoertemperatuur in te stellen?
En zo ja, hoe doe je dat?
Nee, ik heb zitten zoeken in het menu, maar die instelling niet gevonden.tijs67 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:53:
Is het met het Evohome systeem mogelijk om de aanvoertemperatuur in te stellen?
Hoe het volgens mij werkt is dat via OpenTherm de CV communiceert wat de ingestelde Tmax is. Vervolgens besluit de Evohome welke temperatuur te vragen en voor hoe lang. Evohome kan dus wel minder dan de Tmax van de CV vragen, maar niet meer.
Zoals @RichieB aangeeft denk ik het ook, met mijn intergas zie ik dat terug in mijn opentherm gateway.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Beste tweakers,
Ik ben even het spoor bijster.......
Afgelopen weekend eindelijk mijn Evohome systeem mogen installeren en inbedrijf stellen.
(wat vertragingen met verbouwing
)
Echter loop ik nu tegen een aantal problemen aan.
Even voor de volledigheid hier een korte omschrijving van de installatie:
1 evohome touch wifi display in woonkamer
1 HCE80 zoneregeling aangesloten op 8 MT4-230-NC motoren (totaal 5 zones geprogrammeerd)
1 externe antenne voor de HCE80
1 BDR91 ketelrelais om de CV ketel aan/uit te regelen
3 T87RF wireless round thermostaat
Alles is vloerverwarming, geen radiatoren.
Vloerverwarmingspomp (Grundfoss autoadapt) geschakeld door HCE80
zone 1 en 2 geprogrammeerd voor woonkamer met evotouch display als voeler
zone 3 geprogrammeerd voor badkamer met T87RF wireless round als voeler
zone 4 geprogrammeerd voor slaapkamer 1 met T87RF wireless round als voeler/instellen van temperatuur
zone 5 geprogrammeerd voor slaapkamer 2 met T87RF wireless round als voeler/instellen van temperatuur
Evohome touch is ingesteld als hoofd controller, dus alles ingeregeld met evotocuh display.
Ketelrelais BDR91 ook aangestuurd door evotouch.
Probleem 1 :
Wat mij opvalt, is dat de BDR91 de CV ketels aanstuurt terwijl de kleppen niet aangestuurd worden door de HCE80.
En wanneer de kleppen wel aangestuurd worden, de BDR91 soms niet aangestuurd wordt, waardoor er geen warmte in de vloer wordt gepompt.
Dit loopt niet synchroon met elkaar.
(schakeltijd op evotouch heb ik op 3x per uur staan)
Ik heb inmiddels de BDR91 ook ingeleerd op de HCE80, deze volgt nu de pomp van de vloerverwarming, en lijkt beter te werken.
Dus als de kleppen voor de vloerverwarming aangestuurd worden, volgt kort daar na de pomp en de BDR91
Probleem 2:
Echter, ik zie nu een repeteerde cycles wat ik niet begrijp:
De HCE80 stuurt de kleppen en dus de pomp en BDR91 aan voor 5 minuten om vervolgens weer 7 minuten uit te blijven. dit gaat constant zo door.
alleen hebben de MT4 motoren al 4 minuten nodig om te openen, dus er wordt maar 1 minuut water door de vloer gepompt..............
Probleem 3:
komt nog bij dat de CV ketel bij inschakelen de watertemp. op 25-30 graden houdt voor de eerste paar minuten, en pas bij aanhoudende warmtevraag doorstookt naar ongeveer 60 graden.......of te wel, voordat de ketel het water warm genoeg heeft om de vloerverwarmingverdeler warmte in de vloer te kunnen laten pompen, is de CV alweer uit gezet door de BDR91.
Hierdoor krijgt de vloerverwarming verdeler niet genoeg warm water om de vloer te kunnen opwarmen.
Probleem 4:
Zone 1 en 2 zijn gecombineerd.(3 groepen op zone 1 en 2 groepen op zone 2)
Wat ik vaak zie is dat zone 1 eerst wordt open gestuurd en pas later zone 2 er bij komt. bij afschakelen net zo, eerst wordt zone1 gesloten en pas later zone 2.
Waarom is dit ? ik heb ze toch ingeleerd als 1 zone te werken ?
Heeft iemand hier een oplossing voor bovenstaande problemen ?
Ik lees dat er veel mensen hier tegen aan lopen dat de BDR91 niet synchroon loopt, maar ik lees eigenlijk nergens een oplossing.
alvast bedankt voor het meedenken !
Grt Rene
Ik ben even het spoor bijster.......
Afgelopen weekend eindelijk mijn Evohome systeem mogen installeren en inbedrijf stellen.
(wat vertragingen met verbouwing

Echter loop ik nu tegen een aantal problemen aan.
Even voor de volledigheid hier een korte omschrijving van de installatie:
1 evohome touch wifi display in woonkamer
1 HCE80 zoneregeling aangesloten op 8 MT4-230-NC motoren (totaal 5 zones geprogrammeerd)
1 externe antenne voor de HCE80
1 BDR91 ketelrelais om de CV ketel aan/uit te regelen
3 T87RF wireless round thermostaat
Alles is vloerverwarming, geen radiatoren.
Vloerverwarmingspomp (Grundfoss autoadapt) geschakeld door HCE80
zone 1 en 2 geprogrammeerd voor woonkamer met evotouch display als voeler
zone 3 geprogrammeerd voor badkamer met T87RF wireless round als voeler
zone 4 geprogrammeerd voor slaapkamer 1 met T87RF wireless round als voeler/instellen van temperatuur
zone 5 geprogrammeerd voor slaapkamer 2 met T87RF wireless round als voeler/instellen van temperatuur
Evohome touch is ingesteld als hoofd controller, dus alles ingeregeld met evotocuh display.
Ketelrelais BDR91 ook aangestuurd door evotouch.
Probleem 1 :
Wat mij opvalt, is dat de BDR91 de CV ketels aanstuurt terwijl de kleppen niet aangestuurd worden door de HCE80.
En wanneer de kleppen wel aangestuurd worden, de BDR91 soms niet aangestuurd wordt, waardoor er geen warmte in de vloer wordt gepompt.
Dit loopt niet synchroon met elkaar.
(schakeltijd op evotouch heb ik op 3x per uur staan)
Ik heb inmiddels de BDR91 ook ingeleerd op de HCE80, deze volgt nu de pomp van de vloerverwarming, en lijkt beter te werken.
Dus als de kleppen voor de vloerverwarming aangestuurd worden, volgt kort daar na de pomp en de BDR91
Probleem 2:
Echter, ik zie nu een repeteerde cycles wat ik niet begrijp:
De HCE80 stuurt de kleppen en dus de pomp en BDR91 aan voor 5 minuten om vervolgens weer 7 minuten uit te blijven. dit gaat constant zo door.
alleen hebben de MT4 motoren al 4 minuten nodig om te openen, dus er wordt maar 1 minuut water door de vloer gepompt..............
Probleem 3:
komt nog bij dat de CV ketel bij inschakelen de watertemp. op 25-30 graden houdt voor de eerste paar minuten, en pas bij aanhoudende warmtevraag doorstookt naar ongeveer 60 graden.......of te wel, voordat de ketel het water warm genoeg heeft om de vloerverwarmingverdeler warmte in de vloer te kunnen laten pompen, is de CV alweer uit gezet door de BDR91.
Hierdoor krijgt de vloerverwarming verdeler niet genoeg warm water om de vloer te kunnen opwarmen.
Probleem 4:
Zone 1 en 2 zijn gecombineerd.(3 groepen op zone 1 en 2 groepen op zone 2)
Wat ik vaak zie is dat zone 1 eerst wordt open gestuurd en pas later zone 2 er bij komt. bij afschakelen net zo, eerst wordt zone1 gesloten en pas later zone 2.
Waarom is dit ? ik heb ze toch ingeleerd als 1 zone te werken ?
Heeft iemand hier een oplossing voor bovenstaande problemen ?
Ik lees dat er veel mensen hier tegen aan lopen dat de BDR91 niet synchroon loopt, maar ik lees eigenlijk nergens een oplossing.
alvast bedankt voor het meedenken !
Grt Rene
[Voor 6% gewijzigd door rene2807 op 03-05-2021 16:25]
@rene2807 Dus de BDR91 is wel correct gekoppeld met de HCE80?
Probleem 1 en mogelijk 2
Synchroniseren werkt als volgt: druk de modeknop een aantal seconden in (6 a 10 seconden) zodat 2 lampjes ongelijk knipperen. Daarna de antenneknop indrukken totdat ze gelijk gaan knipperen. Die zit naast de modeknop.
Daarna afsluiten door de modeknop nogmaals in te drukken. Nu zou het correct moeten werken.
Het systeem leert ook een tijdje, dus je hebt nog net een koude week om het in te laten leren.
Probleem 3: wat voor ketel heb je?
Probleem 4: het systeem denkt zelf na hoe de ruimte opwarmt. Ik weet vanuit de aansturing van meerdere radiatoren in één zone dat dat ook zo werkt.
Probleem 1 en mogelijk 2
Synchroniseren werkt als volgt: druk de modeknop een aantal seconden in (6 a 10 seconden) zodat 2 lampjes ongelijk knipperen. Daarna de antenneknop indrukken totdat ze gelijk gaan knipperen. Die zit naast de modeknop.
Daarna afsluiten door de modeknop nogmaals in te drukken. Nu zou het correct moeten werken.
Het systeem leert ook een tijdje, dus je hebt nog net een koude week om het in te laten leren.
Probleem 3: wat voor ketel heb je?
Probleem 4: het systeem denkt zelf na hoe de ruimte opwarmt. Ik weet vanuit de aansturing van meerdere radiatoren in één zone dat dat ook zo werkt.
[Voor 37% gewijzigd door bert pit op 03-05-2021 16:58]
Hoi Bert,
Bedankt voor je snelle reactie.
1e situatie had ik de BDR91 alleen aan de evohome touch display gekoppeld.
Dit gaf het resultaat van CV uit met kleppen open en visa versa
Nu heb ik de BDR91 uit de evohome touch display gehaald en ingeleerd op de HCE80, en daarna weer toegevoegd op de evohome touch display.
Dus als het goed is de BDR91 nu op beide ingeleerd.
Ik zie nu dat de BDR91 mee schakeld met de VVW pomp die ook door de HCE80 geschakeld wordt.
alleen nog wel met de 5 minuten aan / 7 minuten uit regeling.
(op het display van evohome touch zie ik een constante 20% warmtevraag voor de woonkamer en relais)
Synchronisatie had ik gisteravond gedaan voordat ik ging slapen (zoals je hierboven omschrijft met de lampjes gelijk laten knipperen) met als gevolg dat vanmorgen de temperatuur in de woonkamer gezakt was naar 18 graden (ingesteld op 21 graden) en de CV niet aangestuurd werdt door de BDR91.
De kleppen op de HCE80 waren wel volledig geopend en de pomp van de VVW verdeler draaide.
Vanmorgen dus de BDR91 ingeleerd op de HCE80 zoals hierboven omschreven.
Bedankt voor je snelle reactie.
1e situatie had ik de BDR91 alleen aan de evohome touch display gekoppeld.
Dit gaf het resultaat van CV uit met kleppen open en visa versa
Nu heb ik de BDR91 uit de evohome touch display gehaald en ingeleerd op de HCE80, en daarna weer toegevoegd op de evohome touch display.
Dus als het goed is de BDR91 nu op beide ingeleerd.
Ik zie nu dat de BDR91 mee schakeld met de VVW pomp die ook door de HCE80 geschakeld wordt.
alleen nog wel met de 5 minuten aan / 7 minuten uit regeling.
(op het display van evohome touch zie ik een constante 20% warmtevraag voor de woonkamer en relais)
Synchronisatie had ik gisteravond gedaan voordat ik ging slapen (zoals je hierboven omschrijft met de lampjes gelijk laten knipperen) met als gevolg dat vanmorgen de temperatuur in de woonkamer gezakt was naar 18 graden (ingesteld op 21 graden) en de CV niet aangestuurd werdt door de BDR91.
De kleppen op de HCE80 waren wel volledig geopend en de pomp van de VVW verdeler draaide.
Vanmorgen dus de BDR91 ingeleerd op de HCE80 zoals hierboven omschreven.
[Voor 4% gewijzigd door rene2807 op 03-05-2021 17:07]
@bert pit CV ketel is Daalderop Combipact 24/33
Ik merk ook dat als er een grotere warmtevraag is, door bijvoorbeeld de thermostaat een 10 graden te verhogen de HCE80 de kleppen langer/continu open laat staan. (en nu dus ook de BDR91)
Wat ik weer niet begrijp is dat het display van Evohome touch nog steeds 20% warmte vraag aangeeft.
Zodra ik de temperatuur instelling weer verlaag naar 21 graden (actuele temp. is 20,5 graden) dat de HCE80 weer in de 5 minuten aan / 7 minuten uit regeling gaat. op het display blijft de 20% warmtevraag staan.
CV ketel wordt dus ook elke 7 minuten voor 5 minuten ingeschakeld.
Wat ik weer niet begrijp is dat het display van Evohome touch nog steeds 20% warmte vraag aangeeft.
Zodra ik de temperatuur instelling weer verlaag naar 21 graden (actuele temp. is 20,5 graden) dat de HCE80 weer in de 5 minuten aan / 7 minuten uit regeling gaat. op het display blijft de 20% warmtevraag staan.
CV ketel wordt dus ook elke 7 minuten voor 5 minuten ingeschakeld.
Zie net in de evotouch dat daar de minimale aan tijd op 5 minuten staat, dat zou kunnen verklaren waarom hij 5 minuten aan stuurt.
Maar wat zou er gebeuren als ik die tijd op het laagst, 1minuut zet..........dan gaat hij nog korter schakelen ???? Ben bang dat de CV ketel dat niet leuk gaat vinden 🤔
Maar wat zou er gebeuren als ik die tijd op het laagst, 1minuut zet..........dan gaat hij nog korter schakelen ???? Ben bang dat de CV ketel dat niet leuk gaat vinden 🤔
Ik vermoed dat hij dan minimaal 1 minuut aan blijft staan. Geen idee waar de mijne op staat.
Is het regelgedrag wel correct wat hoort bij Honeywell systeem ?
Ik vindt het wel jammer als het systeem zo vaak wordt aan/uit geschakeld.
Ik zag vandaag bijvoorbeeld voor 5 minuten de CV aan springen voor warmte vraag woonkamer en hij was nog geen 1 minuut uit of hij deed een andere zone inschakelen voor 5 minuten.......
Dus de interval tijd is soms nog veel korter en vaker dan de 5 minuten aan / 7 minuten uit.....
Ik vindt het wel jammer als het systeem zo vaak wordt aan/uit geschakeld.
Ik zag vandaag bijvoorbeeld voor 5 minuten de CV aan springen voor warmte vraag woonkamer en hij was nog geen 1 minuut uit of hij deed een andere zone inschakelen voor 5 minuten.......
Dus de interval tijd is soms nog veel korter en vaker dan de 5 minuten aan / 7 minuten uit.....
Ik heb deze week de CV weer aangezet en ik merkte dat Evohome de temperatuur in de zones niet op tijd schakelde. Na enig onderzoek blijkt dat in de controller de klok op “Auto update (Wi-Fi)” stond. Maar je kan daar geen tijdzone instellen. Dat kan op https://international.mytotalconnectcomfort.com/ wel (bij je locatie) maar daar kan je alleen tijdzones kiezen zonder zomertijd. Dan krijg je dus in de zomer een uur tijdsverschil. Hebben meer mensen hier last van?
Toen ik zaterdagochtend op kwam liep de Evohome G3 inderdaad een uur achter.RichieB schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:35:
Ik heb deze week de CV weer aangezet en ik merkte dat Evohome de temperatuur in de zones niet op tijd schakelde. Na enig onderzoek blijkt dat de in controller de klok op “Auto update (Wi-Fi)” stond. Maar je kan daar geen tijdzone instellen. Dat kan op https://international.mytotalconnectcomfort.com/ wel (bij je locatie) maar daar kan je alleen tijdzones kiezen zonder zomertijd. Dan krijg je dus in de zomer een uur tijdsverschil. Hebben meer mensen hier last van?
Om 09:00 (of zoiets) werd dat automagisch hersteld en sinds dien geen probleem meer.
Evohome - OTGW - Remeha Hybrid Plus - Resol - Ecodan PUHZ-W50VHA-R2 - zonnecollectoren - Jaga ltv - Speedcomfort
Ik heb “Auto update (Wi-Fi)” weer aangezet en de tijd lijkt nu goed te blijven staan. Zomertijd zou automatisch moeten werken. Geen idee waarom mijn controller een uur achter liep.
Nog even een vraagje over de mogelijkheden met de WiFi round thermostaat.
Ik ga binnenkort mijn CV verder uitbreiden, en hiervoor wil ik graag een 2e HCE80 plaatsen op een ander locatie dan de 1e HCE80.
Is het ook mogelijk om 1 WiFi round thermostaat op 2 zones te koppelen die alle bij op een andere HCE80 zitten ?
Dus 1 WiFi thermostaat gekoppeld op 2 HCE80 modules en daar allebei 1 zone aanstuurt ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Rene
Ik ga binnenkort mijn CV verder uitbreiden, en hiervoor wil ik graag een 2e HCE80 plaatsen op een ander locatie dan de 1e HCE80.
Is het ook mogelijk om 1 WiFi round thermostaat op 2 zones te koppelen die alle bij op een andere HCE80 zitten ?
Dus 1 WiFi thermostaat gekoppeld op 2 HCE80 modules en daar allebei 1 zone aanstuurt ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Rene
Via de Evohome controller zelf niet. Dan zit 1 round wireless altijd maar in 1 zone. Kan je de round wireless ook direct koppelen aan de HCE80?
Mijn kok springt consequent terug naar zomertijd terwijl hij wel in de goede tijdzone staat. Ondanks helpdesk econome nog geen oplossing. Probleem doet zich sinds vorige week voor HELP
@joophassink Zie mijn uitleg hier.
Hi,
ik heb van het weekend een Evohome (aan/uit) en 5 HR92 radiatorknoppen opgehaald, op zich werkt het systeem vrij makkelijk maar ik heb een paar vragen waar ik op internet maar weinig van kan vinden;
eerste vraag: het aanmaken van een account mislukt steeds door een 'sorry er is iets misgegaan' melding op de website (https://international.myt...comfort.com/Account/Login). Daar een nieuw account aanmaken lukt niet, via de app heb ik wel een account kunnen maken maar de bevestigingsmail wordt niet verzonden. Die opnieuw opvragen heb ik nu al 6 keer gedaan - geen succes. via 'wachtwoord vergeten' krijg ik de melding dat mijn mailadres niet bekend is, maar een nieuw account aanmaken levert de melding op dat mijn mailadres al voorkomt.. iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Tweede vraag; Wat doet het aantal 'schakelmomenten' in een uur?
thanks
ik heb van het weekend een Evohome (aan/uit) en 5 HR92 radiatorknoppen opgehaald, op zich werkt het systeem vrij makkelijk maar ik heb een paar vragen waar ik op internet maar weinig van kan vinden;
eerste vraag: het aanmaken van een account mislukt steeds door een 'sorry er is iets misgegaan' melding op de website (https://international.myt...comfort.com/Account/Login). Daar een nieuw account aanmaken lukt niet, via de app heb ik wel een account kunnen maken maar de bevestigingsmail wordt niet verzonden. Die opnieuw opvragen heb ik nu al 6 keer gedaan - geen succes. via 'wachtwoord vergeten' krijg ik de melding dat mijn mailadres niet bekend is, maar een nieuw account aanmaken levert de melding op dat mijn mailadres al voorkomt.. iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Tweede vraag; Wat doet het aantal 'schakelmomenten' in een uur?
thanks

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker
eerste vraag: als het aanmaken van het account niet lukt kan je contact opnemen met Residio in Nederland. Zij kunnen via Honeywell de boel (laten) fixen, heb ik al een keer moeten doen nadat mijn account continu inlogerrors gaf. Account is toen gewist en opnieuw aangemaakt.
tweede vraag: exact wat er staat: aantal momenten dat de ketel per uur aan gaat indien er warmtevraag is. Meer schakelingen betekent vaak een wat gelijkmatigere temperatuur. Minder zal grotere schommelingen geven.
https://ensupport.getconn...e-regelaar?language=nl_NL
tweede vraag: exact wat er staat: aantal momenten dat de ketel per uur aan gaat indien er warmtevraag is. Meer schakelingen betekent vaak een wat gelijkmatigere temperatuur. Minder zal grotere schommelingen geven.
3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Thanks, ik heb contact opgenomen met Residio nu.. ik heb stadsverwarming (met klep die aangestuurd wordt door de draadloze rf ontvanger) dus in feite regel ik daarmee hoe vaak oer uur die klep open en dicht mag?Microkid schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 06:45:
eerste vraag: als het aanmaken van het account niet lukt kan je contact opnemen met Residio in Nederland. Zij kunnen via Honeywell de boel (laten) fixen, heb ik al een keer moeten doen nadat mijn account continu inlogerrors gaf. Account is toen gewist en opnieuw aangemaakt.
Ik heb ‘m nu op 12 keer staan vanuit de gedachte dat de thermostaat dan kan ‘bijsturen’ in kortere intervallen, is dat een goede aanname?
12x per uur is elke 5 minuten dus. En ja, je aanname klopt.
3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. mijn installateur heeft hem ingesteld op 6 momenten per uur. Maar 12 is uiteraard veel gelijkmatiger. Waarom zou ik dan ook niet gaan voor 12? Is dat minder goed voor de ketel?
Een 2e vraag: sinds de installatie van de Evohome hoor ik mijn radiatoren veel meer. Volgens mij het bekende suizen. Dat komt doordat de Evohome de knop maar een heel klein beetje opent. 'vroeger' ging hij verder open met thermostatische kranen heb ik het idee... Hebben meer mensen hier last van en is hier iets tegen te doen?
Een 2e vraag: sinds de installatie van de Evohome hoor ik mijn radiatoren veel meer. Volgens mij het bekende suizen. Dat komt doordat de Evohome de knop maar een heel klein beetje opent. 'vroeger' ging hij verder open met thermostatische kranen heb ik het idee... Hebben meer mensen hier last van en is hier iets tegen te doen?
Je zal moeten experimenteren met het aantal schakelingen. Meer schakelingen heeft inderdaad het gevolg dat de ketel vaker aangaat. Even onderzoeken of je het redt met 6 schakelingen per uur. Blijft de temp netjes constant, dan laat je hem daar op staan. Anders langzaam verhogen. Met 6 schakelingen zal de ketel uiteindelijk wat langer branden per schakeling. Dat is vaak wel beter voor de ketel.
Als je de kranen hoort suizen is er een optie in de HR92 waar je kan instellen dat de klep meer open moet. Eigenlijk hoor je deze instelling altijd te kiezen, behalve bij de eigen Honeywell kraan. Parameter 6 op 1 zetten = full stroke.
Als je de kranen hoort suizen is er een optie in de HR92 waar je kan instellen dat de klep meer open moet. Eigenlijk hoor je deze instelling altijd te kiezen, behalve bij de eigen Honeywell kraan. Parameter 6 op 1 zetten = full stroke.
[Voor 26% gewijzigd door Microkid op 25-10-2021 10:15]
3000Wp zonnestroom
Geen idee of de round ook direct te koppelen valt aan de HCE80.RichieB schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:27:
Via de Evohome controller zelf niet. Dan zit 1 round wireless altijd maar in 1 zone. Kan je de round wireless ook direct koppelen aan de HCE80?
Situatie is nu:
round wireless is als temperatuur voeler voor de badkamer. daar stuurt hij de 1e HCE80 aan waar de vloerverwarming voor de badkamer aangestuurd wordt.
Nu hebben wij een extra handdoek radiator gemonteerd, en de leidingen lopen naar de CV ketel, waar een 2e HCE80 zit. deze wil ik dan ook laten schakelen door de round in de badkamer.
De round zit dus in 1 zone, maar moet wel 2 HCE80 modules aansturen, kan dit denk je ?
Dat is volgens mij niet helemaal zo, ik heb nu namelijk de woonkamer die 3 kanalen nodig heeft van de HCE80 gekoppeld aan 1 thermostaat.
Ik weet dus alleen niet of de round ook op meer dan 1 HCE80 kan......
Vaak heeft een ketel ook een minimale 'aan' tijd, waardoor 12 schakelmomenten wel eens veel kan zijn. Bovendien geven sommige ketels enige tijd 'vol gas' bij het opstarten. 12 X volgas.....B-Force schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:57:
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. mijn installateur heeft hem ingesteld op 6 momenten per uur. Maar 12 is uiteraard veel gelijkmatiger. Waarom zou ik dan ook niet gaan voor 12? Is dat minder goed voor de ketel?

Ruis: ook veel last van gehad. Het verschil is waarschijnlijk dat voorheen meerdere radiatoren tegelijk open stonden. Hierdoor werd de flow verspreid en deze was dus minder heftig. Nu staan er vaak één of twee radiatoren open en gaat alle flow door die kranen heen. Ook is je CV mogelijk overbemeten, waardoor je een te grote pomp hebt.
Ik heb van alles geprobeerd om de ruis te beperken: pomp op de laagste stand, andere thermostaatkraan, bypass anders afgesteld etc. Niets hielp. Wel kwam ik er achter dat nieuwere radiatoren veel minder ruis produceerden. Uiteindelijk heb ik de verouderde radiatoren vervangen door nieuwere en nu is het dragelijk. Ook zou je wellicht kunnen kijken naar een inregel kraan (wellicht zit die al in je systeem ergens bij de ketel), maar dan zou je je eerst moeten verdiepen in de werking daarvan.
Ja, dat kan prima. Je kan iedere zone samenstellen met meerdere actuators/zones (max 12) en een enkele (externe) temperatuur sensor.rene2807 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:22:
Pér HCE80 kan je standaard 5 zones en met uitbreiding tot 8 zones aanbieden.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
@DukeBox dank voor je reactie, hier kan ik mee verder.
Die laten er geen gras over groeien zeg, vanmorgen gemaild nav je post en nu is het geregeld. Kan op afstand inloggen en aansturen, top!Microkid schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 06:45:
@B-Force ; ik had ook last van wat ruis maar na wat zoeken 'parameter 6' op '1' gezet voor niet-honeywell kranen, en dat maakt dat de radiator volledig open gaat. Heeft bij mij het merendeel van het geluid weggenomen.
Thx. 2 knoppen aangepast, eens kijken wat het resultaat is. Moet ik ze na het aanpassen van 0 naar 1 nog opnieuw kalibreren?Pixeltje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:32:
[...]
@B-Force ; ik had ook last van wat ruis maar na wat zoeken 'parameter 6' op '1' gezet voor niet-honeywell kranen, en dat maakt dat de radiator volledig open gaat. Heeft bij mij het merendeel van het geluid weggenomen.
Oh, dat weet ik eigenlijk niet. Ik zou ook niet weten hoe je dat forceert. Elke knop heeft bij mij een soort calibratierondje gedraaid na installeren maar verder heb ik er niks mee gedaan..B-Force schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:27:
[...]
Thx. 2 knoppen aangepast, eens kijken wat het resultaat is. Moet ik ze na het aanpassen van 0 naar 1 nog opnieuw kalibreren?
Nee hoor, dat gaat vanzelf als je ze los maakt en daarna weer vast klikt.B-Force schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:27:
[...]
Thx. 2 knoppen aangepast, eens kijken wat het resultaat is. Moet ik ze na het aanpassen van 0 naar 1 nog opnieuw kalibreren?
oke, dus dat moet ik nog wel even doenbert pit schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:04:
[...]
Nee hoor, dat gaat vanzelf als je ze los maakt en daarna weer vast klikt.

lijkt trouwens nu ook al goed te werken, geen suizen meer!
Hoeft niet, ze zijn gecalibreerd.B-Force schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:55:
[...]
oke, dus dat moet ik nog wel even doenik heb ze laten zitten en de isntelling aangepast.
lijkt trouwens nu ook al goed te werken, geen suizen meer!
Toch nog een vraag waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen...
ik lijk 1 radiatorknop te hebben die maar een heeeel klein slagje draait als ik iets aan de temperatuurinstelling verander. In de situatie dat de woonkamer op temperatuur is en ik stel deze radiatorknop in op 26 graden hoor ik het de motor heel even zoemen, nog geen seconde. Als ik de knop dan weer terug bijstel naar 19 graden hoor ik weer zo'n korte zoem.
Ik heb dus het idee dat deze knop op een of andere manier geen volledige slagen maakt om de radiator in kwestie aan/uit te zetten. Hoe kan ik die knop opnieuw laten calibreren zodat hij de volledige slag gebruikt en daarmee de radiator helemaal open en helemaal dicht kan draaien?
Reden waarom ik er mee kom is dat het erop lijkt dat de radiator warm wordt als ik in een andere ruimte warmte vraag; met andere woorden hij is niet helemaal dicht. er gaat warm water stromen omdat er in de werkkamer gestookt moet worden, in principe zou de woonkamer dan niet bij mogen verwarmen. Bij deze ene radiator lijkt dat wel het geval.
ik lijk 1 radiatorknop te hebben die maar een heeeel klein slagje draait als ik iets aan de temperatuurinstelling verander. In de situatie dat de woonkamer op temperatuur is en ik stel deze radiatorknop in op 26 graden hoor ik het de motor heel even zoemen, nog geen seconde. Als ik de knop dan weer terug bijstel naar 19 graden hoor ik weer zo'n korte zoem.
Ik heb dus het idee dat deze knop op een of andere manier geen volledige slagen maakt om de radiator in kwestie aan/uit te zetten. Hoe kan ik die knop opnieuw laten calibreren zodat hij de volledige slag gebruikt en daarmee de radiator helemaal open en helemaal dicht kan draaien?
Reden waarom ik er mee kom is dat het erop lijkt dat de radiator warm wordt als ik in een andere ruimte warmte vraag; met andere woorden hij is niet helemaal dicht. er gaat warm water stromen omdat er in de werkkamer gestookt moet worden, in principe zou de woonkamer dan niet bij mogen verwarmen. Bij deze ene radiator lijkt dat wel het geval.
@Pixeltje HR92? Dan loshalen (clipje opzij aan de achterkant), dan de zwarte ring open draaien. Dan de HR92 weer terugplaatsen en clipje vastklikken. Na een tijdje gaat ie dan vanzelf calibreren.
Thanks, ga ik dat even proberen!CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:35:
@Pixeltje HR92? Dan loshalen (clipje opzij aan de achterkant), dan de zwarte ring open draaien. Dan de HR92 weer terugplaatsen en clipje vastklikken. Na een tijdje gaat ie dan vanzelf calibreren.
3000Wp zonnestroom
@Microkid
Hoe weet je dit en hoe zou je de keuze moeten bepalen? Ik heb deze optie niet aanstaan, het suist niet en wordt gewoon warm. Het zijn Heimeier kranen.Als je de kranen hoort suizen is er een optie in de HR92 waar je kan instellen dat de klep meer open moet. Eigenlijk hoor je deze instelling altijd te kiezen, behalve bij de eigen Honeywell kraan. Parameter 6 op 1 zetten = full stroke
☻/
/▌
/ \
gewoon instellen, werkt altijd 

3000Wp zonnestroom
Sorry, had moeten vermelden dat die al op ‘1’ staat. Heb ik bij alle knoppen gedaan. De ‘pushpins’ die in de radiatoren zitten lopen niet allemaal helemaal soepel, in het youtubefilmpje van honeywell werd gezegd dat met deze instelling de radiatorknop dan ‘al zijn kracht’ gebruikt om de pin te bedienen, vandaar.
Ja, kost alleen meer batterij en meer acties op dat motortje. Wat zou het voordeel zijn?
☻/
/▌
/ \
Dat de klep helemaal open gaat, dus betere flow. Niet dat hij maar een stukje open gaat. Ik heb in elk geval met Danfoss kranen gemerkt dat het nodig is.Kixtart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:32:
[...]
Ja, kost alleen meer batterij en meer acties op dat motortje. Wat zou het voordeel zijn?
3000Wp zonnestroom
@pixeltje Gebruik je een kraan waar een adapter op geschroefd is om de HR92 te monteren? Zo ja, is deze correct gemonteerd? Zo nee, knop losklikken en handmatig het zwarte tandwiel dicht draaien.
Blijft het euvel zich voordoen, wissel dan de HR92 incl tandwiel even met een andere uit en kijk of dat het probleem oplost. Zo niet, dan is waarschijnlijk de kraan zelf defect, of zit er vervuiling tussen.
Blijft het euvel zich voordoen, wissel dan de HR92 incl tandwiel even met een andere uit en kijk of dat het probleem oplost. Zo niet, dan is waarschijnlijk de kraan zelf defect, of zit er vervuiling tussen.
[Voor 75% gewijzigd door bert pit op 29-10-2021 09:17]
Ik gebruik inderdaad een van de meegeleverde adapters voor de danfoss kraan op de radiator. In de handleiding staat dat ik het zwarte tandwiel helemaal linksom moet draaien, dus dat heb ik braaf gedaan. Dat is ook wat jij bedoeld?bert pit schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:07:
@pixeltje Gebruik je een kraan waar een adapter op geschroefd is om de HR92 te monteren? Zo ja, is deze correct gemonteerd? Zo nee, knop losklikken en handmatig het zwarte tandwiel dicht draaien.
check ook even of je het pinnetje op de kraan handmatig kan induwen en dat deze weer volledig naar buiten komt. Soms gaan die dingen vastzitten na verloop van tijd. (De HR92 voorkomt dat, door in de zomer op geregeld tijdstip de kraan een keer volledig open en dicht te draaien).
3000Wp zonnestroom
Precies bij die Danfoss kraan kun je makkelijk de adapter 2mm verkeerd monteren zonder dat je het ziet.Pixeltje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Ik gebruik inderdaad een van de meegeleverde adapters voor de danfoss kraan op de radiator. In de handleiding staat dat ik het zwarte tandwiel helemaal linksom moet draaien, dus dat heb ik braaf gedaan. Dat is ook wat jij bedoeld?
Het beste kun je de knop losklikken, de adapter (met tandwielring) er af schroeven en de overblijvende ring op de kraan ook losschroeven. Die ring hoeft er niet af, maar zodra deze losgeschroefd is druk je hem helemaal naar achteren op de kraan en schroef je de ring weer vast. Daarna zal het euvel verholpen zijn.
Succes!
Nu ben ik wat in de war, welke binnenste ring bedoel je? Ik heb de knop even losgehad en wat foto’s gemaakt;bert pit schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:51:
[...]
Precies bij die Danfoss kraan kun je makkelijk de adapter 2mm verkeerd monteren zonder dat je het ziet.
Het beste kun je de knop losklikken, de adapter (met tandwielring) er af schroeven en de overblijvende ring op de kraan ook losschroeven. Die ring hoeft er niet af, maar zodra deze losgeschroefd is druk je hem helemaal naar achteren op de kraan en schroef je de ring weer vast. Daarna zal het euvel verholpen zijn.
Succes!
@Pixeltje Dat is niet de Danfoss kraan die ik in gedachte had. Het betreft dit onderdeel specifiek voor Danfoss kranen: https://theevohomeshop.co...e-adapter-spare-part.html
Dat is geen Danfoss kraan, maar een M30 aansluiting. Maar van die adapter zitter er 2 in de doos die erg op elkaar lijken: een M28 en M30. Ik heb ook wel eens de verkeerde in m'n handen gehad. Even goed controleren dus.
[Voor 62% gewijzigd door Microkid op 29-10-2021 17:47]
3000Wp zonnestroom
De ‘grote’ past niet, dus daar kan geen misverstand ontstaan. Deze is de goede maat voor het schroefdraad van de radiator, dus dan is ‘t ok neem ik aan? Alle andere radiatoren hebben ook deze aansluiting en daar werken de honeywell knoppen keurig..Microkid schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:44:
Dat is geen Danfoss kraan, maar een M30 aansluiting. Maar van die adapter zitter er 2 in de doos die erg op elkaar lijken: een M28 en M30. Ik heb ook wel eens de verkeerde in m'n handen gehad. Even goed controleren dus.
De verwarring komt wellicht van mij; er zaten danfoss knoppen op alle radiatoren, daarom ging ik er van uit dat de kraan erachter ook van danfoss zou zijn..
Dat is geen Danfoss thermostaatkraan maar een Comap met M28 schroefdraad. Die heb ik ook overal. Het binnenwerk kan inderdaad vast komen te zitten weet ik uit ervaring. Voordeel van Comap is dat je het binnenwerk los kan kopen en eenvoudig vervangen.
Thanks, dan wordt dat de volgende stap. De stadsverwarming hier heeft geen warmtewisselaar dus er zit een hoop vuil in het systeem. Om dat binnenwerk te vervangen moet zo te zien wel het systeem leeg.. 
Toen ik hier kwam wonen zaten bijna alle pinnen vast, ik heb ze gangbaar gekregen maar echt soepel lopen ze niet, dus kan me voorstellen dat de evohome knoppen er moeite mee kunnen hebben.

Toen ik hier kwam wonen zaten bijna alle pinnen vast, ik heb ze gangbaar gekregen maar echt soepel lopen ze niet, dus kan me voorstellen dat de evohome knoppen er moeite mee kunnen hebben.
[Voor 32% gewijzigd door Pixeltje op 29-10-2021 20:19]
Het probleem bij mij was een versie van het Comap binnenwerk dat voorinstelbaar is. Die voorinstelling zorgde voor het vastlopen van het ventiel. De variant zonder voorinstelling is veel eenvoudiger en zal minder snel vastlopen.
ik heb ook wat problemen en vraag me af waar het zwarte tandwieltje op moet staan om te calibreren. Helemaal dicht (linksom) of helemaal open (rechtsom)? En dan de HR92 er weer op?
Helemaal linksom en dan de HR92 erop.B-Force schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:42:
ik heb ook wat problemen en vraag me af waar het zwarte tandwieltje op moet staan om te calibreren. Helemaal dicht (linksom) of helemaal open (rechtsom)? En dan de HR92 er weer op?
Evohome - OTGW - Remeha Hybrid Plus - Resol - Ecodan PUHZ-W50VHA-R2 - zonnecollectoren - Jaga ltv - Speedcomfort
Maakt niet uit, zodra je de HR92 er weer op klikt kalibreert deze zich vanzelf.B-Force schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:42:
Dag allen,
Wij hebben sinds een paar weken een Evohome systeem geïnstalleerd. Ik ben nog een beetje aan het zoeken naar de juiste instellingen. Beneden in de woonkamer hebben we vloerverwarming en boven in 5 kamers HR92 knoppen.
In de woonkamer heb ik de gevraagde temperatuur continue op 19 graden staan ivm de vloerverwarming. Hebben jullie ervaring met het vinden van de optimale instellingen in de slaapkamers in relatie tot gasverbruik?
Is het bijvoorbeeld beter de gevraagde temperatuur overdag zeer laag (bijvoorbeeld 5 graden) in te stellen of de kraan zelfs dicht te draaien? En dan in het begin van de avond de slaapkamers tot 17 a 18 graden brengen en dan vervolgens in de nacht weer wat lager bijvoorbeeld naar 12 of 14 graden?
Of is het zuiniger om de slaapkamers continue bijvoorbeeld op 15 graden te laten staan?
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en of jullie nog andere tips hebben om het gasverbruik te optimaliseren met het Evohome systeem.
Gr
Alfred
Wij hebben sinds een paar weken een Evohome systeem geïnstalleerd. Ik ben nog een beetje aan het zoeken naar de juiste instellingen. Beneden in de woonkamer hebben we vloerverwarming en boven in 5 kamers HR92 knoppen.
In de woonkamer heb ik de gevraagde temperatuur continue op 19 graden staan ivm de vloerverwarming. Hebben jullie ervaring met het vinden van de optimale instellingen in de slaapkamers in relatie tot gasverbruik?
Is het bijvoorbeeld beter de gevraagde temperatuur overdag zeer laag (bijvoorbeeld 5 graden) in te stellen of de kraan zelfs dicht te draaien? En dan in het begin van de avond de slaapkamers tot 17 a 18 graden brengen en dan vervolgens in de nacht weer wat lager bijvoorbeeld naar 12 of 14 graden?
Of is het zuiniger om de slaapkamers continue bijvoorbeeld op 15 graden te laten staan?
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en of jullie nog andere tips hebben om het gasverbruik te optimaliseren met het Evohome systeem.
Gr
Alfred
Dag allen,
aaroubos schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:01:
Dag allen,
Gr
Alfred
@aaroubos Altijd lastug. Het hangt grotendeels samen met de isolatie en het luchten van de slaapkamers, hoe snel koelt de ruimte af.
Als je dagelijks wilt verwarmen en de isolatie van de kamers is goed, zou je een ondergrens kunnen inbouwen van bijvoorbeeld 15 graden. Echter de kans is groot dat bij een goed geïsoleerde ruimte die dagelijks een paar uur opgestookt wordt, die temperatuur nooit bereikt wordt.
Het hele internet staan vol met voorbeelden van hoe dit het best aangepakt kan worden met evenveel voor en tegenstanders van 'op temperatuur houden' of juist niet. Feit is dat hoe groter het verschil tussen binnen en buitentemperatuur, hoe groter de afkoeling van de ruimte wordt en hoe meer energie het kost om de ruimte op temperatuur te houden.
Als je dagelijks wilt verwarmen en de isolatie van de kamers is goed, zou je een ondergrens kunnen inbouwen van bijvoorbeeld 15 graden. Echter de kans is groot dat bij een goed geïsoleerde ruimte die dagelijks een paar uur opgestookt wordt, die temperatuur nooit bereikt wordt.
Het hele internet staan vol met voorbeelden van hoe dit het best aangepakt kan worden met evenveel voor en tegenstanders van 'op temperatuur houden' of juist niet. Feit is dat hoe groter het verschil tussen binnen en buitentemperatuur, hoe groter de afkoeling van de ruimte wordt en hoe meer energie het kost om de ruimte op temperatuur te houden.
Tweakers ook ik heb een evohome aan/uit (bdr91) set gekocht en deels aangesloten.
Boven de kamers voorzien van een hr92 variant en moet zeggen dit werkt uit de kunst.
Beneden de vloerverwarming loopt nog mee hier ben ik mijn opties aan het overwegen.
Ik lees van alles over de hr92 in de aanvoer van de vloerverwarming monteren, de 1 zegt doen de ander zegt een no go en voor een zoneklep gaan.
Ik lees dat de hr92 goed functioneert totdat hij de laatste graad a halve graad moet op stoken dan zou de knop langzaam gaan sluiten waardoor er te weinig flow door de leidingen zou gaan.
Iemand hier ervaringen mee?
Tweede ding is de optie zoneklep, hoe sluit ik zo een ding aan op de bdr91? Je hebt abc en op de ab zit mijn ketel al, moet er dan een bdr 91 bij?
Ook lees ik veel over een bypass is dit nodig bij 1 van de opties?
Een hoop vragen maar wil wel de juiste keuze maken.
Boven de kamers voorzien van een hr92 variant en moet zeggen dit werkt uit de kunst.
Beneden de vloerverwarming loopt nog mee hier ben ik mijn opties aan het overwegen.
Ik lees van alles over de hr92 in de aanvoer van de vloerverwarming monteren, de 1 zegt doen de ander zegt een no go en voor een zoneklep gaan.
Ik lees dat de hr92 goed functioneert totdat hij de laatste graad a halve graad moet op stoken dan zou de knop langzaam gaan sluiten waardoor er te weinig flow door de leidingen zou gaan.
Tweede ding is de optie zoneklep, hoe sluit ik zo een ding aan op de bdr91? Je hebt abc en op de ab zit mijn ketel al, moet er dan een bdr 91 bij?
Ik heb geen ervaring met evohome en vloerverwarming maar ik zou voor een zoneklep gaan. Zo te lezen heb je het aan/uit systeem gekozen, laat dan de vloerverwarming ook zo werken; open bij warmtevraag en dicht als er geen warmte gevraagd wordt.Jojo90 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:28:
Tweakers ook ik heb een evohome aan/uit (bdr91) set gekocht en deels aangesloten.
Ik gebruik een zoneklep als ‘hoofdschakelaar’ van het verwarmingssysteem, wij hebben stadsverwarming dus de zoneklep is als het ware de ‘ketel’ die aan of uit gestuurd wordt. Die klep gaat altijd volledig open of volledig dicht, geen tussenstanden.
Een klep is de degelijke oplossing, je sluit daar een extra BDR91 op aan voor de communicatie. Een HR92 is een mogelijkheid, echter Honeywell raadt het niet aan. Dus iets minder degelijk, kun je daarmee leven dan bespaar je een paar honderd euro.Jojo90 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:28:
Een AVDO (Bypass) is aan te bevelen omdat er een situatie kan ontstaan dat ke ketel draait en alle dicht staat. Een AVDO is een geveerde afstelbare klep die opent als het drukverschil te groot wordt. Deze moet idealiter 6m vanaf de CV geplaatst worden.
Aah kijk, bedankt.
Mag een bypass ook verder dan 6 meter zitten?
Op een meter of 10 want eerder kan ik of de cv monteur er niet bij.
Mag een bypass ook verder dan 6 meter zitten?
Op een meter of 10 want eerder kan ik of de cv monteur er niet bij.
Ook hier wordt momenteel met een installateur gesproken over het installeren van een Evohome-pakket. Omdat de installateur nogal kort en bondig reageert op mijn vragen, verdwaal ik een beetje in zijn offertes. Uit alle tegenstrijdige informatie op internet word ik ook niet veel wijzer. Hopelijk kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven voordat ik opnieuw contact opneem met de installateur.
De huidige situatie thuis
- Beneden vloerverwarming (5 zones) + houtkachel
- Boven radiatoren met thermostaatknoppen
Opdracht aan de installateur
Ik wil een goed werkend systeem, waarbij ik beneden in de woonkamer de temperatuur kan regelen via een bedieningspaneel aan de wand. Tegelijkertijd wil ik op de bovenverdieping - onafhankelijk van de temperatuur beneden - de temperatuur regelen op bijvoorbeeld de werkkamer. Dus als beneden de houtkachel aan is, wil boven de werkkamer ook kunnen verwarmen.
Eerste offerte
- De vloerverwarming blijft 1 zone. De groepen worden elektronisch aangestuurd met een HCE 80, in combinatie met 5 servomotoren (MT4-230-NC). Dus elke zone krijgt géén eigen temperatuurvoeler, waardoor het wordt aangestuurd als 1 zone.
- Boven worden de radiotoren voorzien van de Honeywell HR92.
Hoewel de voorgestelde oplossing ongetwijfeld goed functioneert, leek het mij wel overkill. Honeywell heeft een eigen configurator op internet die aangeeft dat een open/dicht-tweewegklep met een RF aan/uit-module als aansturing ook prima werkt. Ik heb daarom aan de installateur gevraagd om toe te lichten waarom daar niet voor gekozen is. Helaas heb ik in plaats van een toelichting een aangepaste offerte ontvangen.
Tweede offerte
- De vloerverwarming wordt nog steeds 1 zone. Echter, nu wordt gewerkt met een tweewegklep en wordt de aanvoerleiding geschakeld. De circulatiepomp van de verdeler wordt niet geschakeld.
- Boven worden de radiotoren nog steeds voorzien van de Honeywell HR92.
- Verder schrijft de installateur dat "beide pakketten uit de eerste en tweede offerte uiteindelijk hetzelfde effect hebben, maar dat bij de zoneregeling de pomp niet wordt geschakeld. Dit kan worden opgelost met een pompschakelaar", schrijft hij.
Mijn vragen aan jullie
- Honeywell zegt zelf op YouTube dat de tweewegklep in de retourleiding moet worden gemonteerd. Mij lijkt het logischer om de tweewegklep in de aanvoerleiding te monteren zoals de installateur schrijft. Wat is de best practice?
- Wat bedoelt hij met de opmerking "de circulatiepomp wordt niet geschakeld, dit kan worden opgelost met een pompschakelaar"? Voor zover ik weet heeft het huidige systeem reeds een pompschakelaar.

De huidige situatie thuis
- Beneden vloerverwarming (5 zones) + houtkachel
- Boven radiatoren met thermostaatknoppen
Opdracht aan de installateur
Ik wil een goed werkend systeem, waarbij ik beneden in de woonkamer de temperatuur kan regelen via een bedieningspaneel aan de wand. Tegelijkertijd wil ik op de bovenverdieping - onafhankelijk van de temperatuur beneden - de temperatuur regelen op bijvoorbeeld de werkkamer. Dus als beneden de houtkachel aan is, wil boven de werkkamer ook kunnen verwarmen.
Eerste offerte
- De vloerverwarming blijft 1 zone. De groepen worden elektronisch aangestuurd met een HCE 80, in combinatie met 5 servomotoren (MT4-230-NC). Dus elke zone krijgt géén eigen temperatuurvoeler, waardoor het wordt aangestuurd als 1 zone.
- Boven worden de radiotoren voorzien van de Honeywell HR92.
Hoewel de voorgestelde oplossing ongetwijfeld goed functioneert, leek het mij wel overkill. Honeywell heeft een eigen configurator op internet die aangeeft dat een open/dicht-tweewegklep met een RF aan/uit-module als aansturing ook prima werkt. Ik heb daarom aan de installateur gevraagd om toe te lichten waarom daar niet voor gekozen is. Helaas heb ik in plaats van een toelichting een aangepaste offerte ontvangen.
Tweede offerte
- De vloerverwarming wordt nog steeds 1 zone. Echter, nu wordt gewerkt met een tweewegklep en wordt de aanvoerleiding geschakeld. De circulatiepomp van de verdeler wordt niet geschakeld.
- Boven worden de radiotoren nog steeds voorzien van de Honeywell HR92.
- Verder schrijft de installateur dat "beide pakketten uit de eerste en tweede offerte uiteindelijk hetzelfde effect hebben, maar dat bij de zoneregeling de pomp niet wordt geschakeld. Dit kan worden opgelost met een pompschakelaar", schrijft hij.
Mijn vragen aan jullie
- Honeywell zegt zelf op YouTube dat de tweewegklep in de retourleiding moet worden gemonteerd. Mij lijkt het logischer om de tweewegklep in de aanvoerleiding te monteren zoals de installateur schrijft. Wat is de best practice?
- Wat bedoelt hij met de opmerking "de circulatiepomp wordt niet geschakeld, dit kan worden opgelost met een pompschakelaar"? Voor zover ik weet heeft het huidige systeem reeds een pompschakelaar.
Functioneel is dat hetzelfde: je regelt het stromen van+naar je CV. In welke leiding je de klep zet maakt daarvoor niet uit.Squawk schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:09:
[…]
Een pompschakelaar heeft een voeler op de leiding van je vloerverwarming zodat de pomp alleen draait als het water warm is. Daardoor zal de pomp uiteindelijk uitgaan als er geen warm water uit de CV meer wordt bijgemengd.- Wat bedoelt hij met de opmerking "de circulatiepomp wordt niet geschakeld, dit kan worden opgelost met een pompschakelaar"?
Als je zo’n pompschakelaar al hebt dan ben je al klaar. Kost ook maar een paar tientjes, peanuts als je Evohome gaat aanschaffen.Voor zover ik weet heeft het huidige systeem reeds een pompschakelaar.
Bedankt voor je reactie. Eén ding is mij echter nog niet duidelijk.RichieB schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:30:
[...]
Een pompschakelaar heeft een voeler op de leiding van je vloerverwarming zodat de pomp alleen draait als het water warm is. Daardoor zal de pomp uiteindelijk uitgaan als er geen warm water uit de CV meer wordt bijgemengd.
[...]
Wat een pompschakelaar doet is mij bekend. Ik snap alleen niet waarom de installateur dit expliciet benoemd. Enerzijds omdat mijn vloerverwarming reeds een pompschakelaar heeft. Anderzijds omdat - voor zover ik kan beoordelen - voor beide opties hetzelfde geldt. Zie ik iets over het hoofd?
Omdat hij een standaard offerte tekst gebruikt heeft of vergeten is dat die er wel in zat. Dat is natuurlijk gissen, vraag het en je weet het. Je ziet niet iets over het hoofd.Squawk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:06:
[...]
Bedankt voor je reactie. Eén ding is mij echter nog niet duidelijk.
Wat een pompschakelaar doet is mij bekend. Ik snap alleen niet waarom de installateur dit expliciet benoemd. Enerzijds omdat mijn vloerverwarming reeds een pompschakelaar heeft. Anderzijds omdat - voor zover ik kan beoordelen - voor beide opties hetzelfde geldt. Zie ik iets over het hoofd?
@Squawk Een HCE80 kan ook een pomp schakelen. Als je de HCE80 uit het ontwerp haalt moet je die functie anders oplossen. Dat jij dit al hebt opgelost weet de installateur niet of hij is het vergeten.
Ik gebruik al een kleine twee jaar Evohome, waarvan de laatste twee weken met een warmtepomp. Ik heb een aantal "vreemde" gedragingen gezien en ben benieuwd of anderen dit ook hebben of wellicht al opgelost hebben.
Allereerst een overzicht van mijn systeem(zones):
-Woonkamer met evohome beddenpaneel, vloerverwarming met 2-weg klep in- en uitschakelbaar met BDR91
-souterain met round thermostaat, ook vloerverwarming met 2 weg klep met BDR91
-badkamer met vloerverwarming en radiator, beide met een "radiatorknop" en een Round thermostaat
-twee slaapkamers met alleen een radiatorknop
De warmtepomp wordt bediend met een speciale BDR91T voor warmtepompen
De twee zonnekleppen met BDR91 modules zitten in mijn technische ruimte, net als de BDR91T voor de warmtepomp.
Het gebeurd regelmatig dat de warmtepomp ingeschakeld is terwijl alle zones dicht staan (te zien aan display op circulatiepomp, geen flow meer).
Ook gebeurd het dat de 1 of beide BDR91 modules voor de vloerverwarming ingeschakeld zijn, terwijl de warmtepomp is uitgeschakeld.
Door dit "asynchrone" gedrag pendelt mijn warmtepomp als een gek.
Als ik op het evohome display kijk, dan zie ik bij meerdere zones een inschakelpercentage staan. Bijvoorbeeld woonkamer: 69% souterain: 50% badkamer 9% en overige 0.
Bij de warmtepomp staat dan ook 69%.
Als ik daar over nadenk, dan zou ik eigenlijk liever hebben dat de warmtepomp een 100% inschakelduur krijgt en de zones in de tijd aan- en uitschakelen. Als je de zones slim schakelt kan er altijd minimaal 1 "aan" zijn zodat de warmtepomp de opgewekte energie ergens kwijt kan.
Als er dan bijvoorbeeld twee vloerverwarming zones tegelijk open staan dan kan hij naar een hoger vermogen moduleren om genoeg energie op te wekken.
Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
instellingen voor de warmtepomp zijn als volgt: minimale aan tijd: 30 minuten, minimale uit tijd: 10 minuten.
Allereerst een overzicht van mijn systeem(zones):
-Woonkamer met evohome beddenpaneel, vloerverwarming met 2-weg klep in- en uitschakelbaar met BDR91
-souterain met round thermostaat, ook vloerverwarming met 2 weg klep met BDR91
-badkamer met vloerverwarming en radiator, beide met een "radiatorknop" en een Round thermostaat
-twee slaapkamers met alleen een radiatorknop
De warmtepomp wordt bediend met een speciale BDR91T voor warmtepompen
De twee zonnekleppen met BDR91 modules zitten in mijn technische ruimte, net als de BDR91T voor de warmtepomp.
Het gebeurd regelmatig dat de warmtepomp ingeschakeld is terwijl alle zones dicht staan (te zien aan display op circulatiepomp, geen flow meer).
Ook gebeurd het dat de 1 of beide BDR91 modules voor de vloerverwarming ingeschakeld zijn, terwijl de warmtepomp is uitgeschakeld.
Door dit "asynchrone" gedrag pendelt mijn warmtepomp als een gek.
Als ik op het evohome display kijk, dan zie ik bij meerdere zones een inschakelpercentage staan. Bijvoorbeeld woonkamer: 69% souterain: 50% badkamer 9% en overige 0.
Bij de warmtepomp staat dan ook 69%.
Als ik daar over nadenk, dan zou ik eigenlijk liever hebben dat de warmtepomp een 100% inschakelduur krijgt en de zones in de tijd aan- en uitschakelen. Als je de zones slim schakelt kan er altijd minimaal 1 "aan" zijn zodat de warmtepomp de opgewekte energie ergens kwijt kan.
Als er dan bijvoorbeeld twee vloerverwarming zones tegelijk open staan dan kan hij naar een hoger vermogen moduleren om genoeg energie op te wekken.
Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
instellingen voor de warmtepomp zijn als volgt: minimale aan tijd: 30 minuten, minimale uit tijd: 10 minuten.
Ik heb het antwoord niet, maar denk dat je je moet afvragen hoe Evohome weet dat je minimale aan tijd 30 minuten is.
Binnen Evohome wordt de warmtevraag gegenereerd door thermostaat in de ruimte, deze wordt doorgegeven aan de Evotouch. Die geeft de warmtepomp opdracht om bijvoorbeeld 10 minuten te verwarmen, vervolgens springt de warmtepomp aan, gaat 30 minuten verwarmen (is instelling op de warmtepomp), na 10 minuten gaat de klep dicht en de warmtepomp staat nog 20 minuten het warme water door de bypass heen te pompen.
Ik weet dat de BDR91T een lange minimale aan-tijd heeft van: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten. Dat zal ergens in te stellen zijn op de evotouch. Als je dat goed in stelt zou het goed moeten werken.
Binnen Evohome wordt de warmtevraag gegenereerd door thermostaat in de ruimte, deze wordt doorgegeven aan de Evotouch. Die geeft de warmtepomp opdracht om bijvoorbeeld 10 minuten te verwarmen, vervolgens springt de warmtepomp aan, gaat 30 minuten verwarmen (is instelling op de warmtepomp), na 10 minuten gaat de klep dicht en de warmtepomp staat nog 20 minuten het warme water door de bypass heen te pompen.
Ik weet dat de BDR91T een lange minimale aan-tijd heeft van: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten. Dat zal ergens in te stellen zijn op de evotouch. Als je dat goed in stelt zou het goed moeten werken.
Die minimale aan-tijd en uit tijd heb ik ingesteld op de evotouch, niet in de warmtepomp zelf. Die probeert nu te luisteren naar evohome
Het is meer dat de warmte afname door evohome onlogisch gepland lijkt. Vooral dat sommige zone kleppen ingeschakeld worden als de WP uit is.
Als de inschakelpercentages van de verschillende zones bij elkaar opgeteld meer dan 100% zijn, dan zou ik de warmtepomp op 100% willen hebben en daarna de zones zo gunstig mogelijk verdeeld aan- en uit willen schakelen.
Het is meer dat de warmte afname door evohome onlogisch gepland lijkt. Vooral dat sommige zone kleppen ingeschakeld worden als de WP uit is.
Als de inschakelpercentages van de verschillende zones bij elkaar opgeteld meer dan 100% zijn, dan zou ik de warmtepomp op 100% willen hebben en daarna de zones zo gunstig mogelijk verdeeld aan- en uit willen schakelen.
Hoi. Sinds een week EvoHome. In drie ruimtes. Woonkamer gaat prima. Maar de ene slaapkamer waar ie in zit moet je echt op 23,5 zetten en dan duurt het tot ‘s avonds (!) voor hij daar op komt. Radiator is qua vermogen wel genoeg voor de ruimte. Wat kan er mis zijn?
In de andere slaapkamer is een soort inloopkast. Daar staat een radiator extra. Dus twee. Er is een Honeywell Round bij gezet omdat de HR-knoppen anders van slag zouden raken volgens de installateur. Vaak warmt echter maar 1 van de 2 nu op. En als ik ‘m zet op bijvoorbeeld 17 graden, dan gaat de ene uit, maar de ander blaast vol door. Ook als ie al naar 19 is gestegen. Wat kan dát zijn?
Nog terug naar die eerste slaapkamer: zou je daar juist ook een Round moeten installeren? Dat zei de installateur, dat dat niet alleen bij twee, maar ook bij één radiator in een ruimte eigenlijk zou moeten?
In de andere slaapkamer is een soort inloopkast. Daar staat een radiator extra. Dus twee. Er is een Honeywell Round bij gezet omdat de HR-knoppen anders van slag zouden raken volgens de installateur. Vaak warmt echter maar 1 van de 2 nu op. En als ik ‘m zet op bijvoorbeeld 17 graden, dan gaat de ene uit, maar de ander blaast vol door. Ook als ie al naar 19 is gestegen. Wat kan dát zijn?
Nog terug naar die eerste slaapkamer: zou je daar juist ook een Round moeten installeren? Dat zei de installateur, dat dat niet alleen bij twee, maar ook bij één radiator in een ruimte eigenlijk zou moeten?
@locloc Zonder meer informatie over je huis en systeem kunnen we daar op dit moment niets van zeggen.
Heb je een aan/uit module of opentherm? Wat is je ketel? wat hangt er in elke ruimte? Welke knoppen heb je? Hoe zijn de knoppen geconfigureerd? enz enz
Als je hem in de "ene slaapkamer" op 23,5 zet, gaat de ketel dan wel aan, en doet hij dit ook elke 10 minuten?
Heb je een aan/uit module of opentherm? Wat is je ketel? wat hangt er in elke ruimte? Welke knoppen heb je? Hoe zijn de knoppen geconfigureerd? enz enz
Als je hem in de "ene slaapkamer" op 23,5 zet, gaat de ketel dan wel aan, en doet hij dit ook elke 10 minuten?
3000Wp zonnestroom
Remeha tzerra 39cMicrokid schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:04:
@locloc Zonder meer informatie over je huis en systeem kunnen we daar op dit moment niets van zeggen.
Round wireless
- Woonkamer: drie radiatoren, 3 HR92 knoppen. En de hoofdmodule
Gaat goed nu (eerste dagen bleef ie te lang doorbranden, nu niet meer lijkt het)
- Slaapkamer 1: een radiator, 1 HR92 knop, meer niet
- Slaapkamer 2: twee radiatoren, 2 HR92 knoppen, 1 round wireless
Wat betreft je vraag: de ketel brandt de hele tijd dat ie de temperatuur in slaapkamer 1 op die 23,5 probeert te krijgen op 68-73 graden. Ene keer wordt ie redelijk snel zo’n 21 graden, andere keer -zoals vandaag- is ie na 3,5 uur pas van 15,5 naar 20,5.
Staan de HR92 ingesteld op full stroke? Parameter 6. Vraag je installateur eens.
Ik zou sowieso je klachten eerst bij de installateur neerleggen ipv hier op internet naar oplossingen te zoeken. Laat de installateur het maar oplossen, hij heeft het zaakje tenslotte geinstalleerd. Als je er zelf aan gaat prutsen wil hij er wellicht niets meer mee te maken hebben...
Ik zou sowieso je klachten eerst bij de installateur neerleggen ipv hier op internet naar oplossingen te zoeken. Laat de installateur het maar oplossen, hij heeft het zaakje tenslotte geinstalleerd. Als je er zelf aan gaat prutsen wil hij er wellicht niets meer mee te maken hebben...
Kan zijn dat beide knoppen niet (correct) aan dezelfde zone zijn toegewezen.locloc schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:56:
Als de HR92 gewoon in een open ruimte zit en niet in een afgesloten plekje (bijv achter een gordijn, in een omkisting of onder een bureau ofzo) is een Round wireless niet nodig.Nog terug naar die eerste slaapkamer: zou je daar juist ook een Round moeten installeren? Dat zei de installateur, dat dat niet alleen bij twee, maar ook bij één radiator in een ruimte eigenlijk zou moeten?
[Voor 97% gewijzigd door Microkid op 08-01-2022 14:15]
3000Wp zonnestroom
De installateur IS al een keer terug gekomen. Nou ja, een collega daarvan. Woensdag komen ze wéér. Maar ik informeer juist graag eerst even hier dan, bij de ervaringsdeskundigen. Dus dank voor je tips so far! De HR92 in die slaapkamer zit inderdaad in een open ruimte, zonder omkisting etc. En naar de instellingen ga ik vragen. Nadat de eerste installateur was geweest werkte het niet goed in de woonkamer, de tweede die kwam heeft toen bij elk van de drie radiatoren settings gewijzigd en dat gaat nu goed. Wellicht de settings waar je het over hebt. Wat betekent full stroke overigens? Iets met hoe ver hij de knop dicht draait?Microkid schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:04:
Staan de HR92 ingesteld op full stroke? Parameter 6. Vraag je installateur eens.
Als de HR92 gewoon in een open ruimte zit en niet in een afgesloten plekje (bijv achter een gordijn, in een omkisting of onder een bureau ofzo) is een Round wireless niet nodig.
Tenzij de HR92 op een buis zit die ook naar een andere zone loopt. Dan wordt de HR92 warm van de aanvoer van de andere zone en is niet meer bruikbaar als betrouwbare temperatuur sensor. Dit is bij mij zo in een aantal slaapkamers.Microkid schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:04:
[...]
Als de HR92 gewoon in een open ruimte zit en niet in een afgesloten plekje (bijv achter een gordijn, in een omkisting of onder een bureau ofzo) is een Round wireless niet nodig.
Ehm… de toevoer komt via het leidingnetwerk van een radiator beneden in de hal. De leiding gaat vanaf daar naar boven naar die slaapkamer waar de HR92 op de radiator aldaar zit. En daar eindigt het leidingnetwerk ook. Maar die radiator in de hal (geen HR92-knop) zou toch geen invloed mogen hebben? Die staat aan of uit. Heet water loopt dan via die radiator; of niet omdat ie dicht staat en gaat direct omhoog. Ik begrijp niet goed hoe dat een probleem kan zijn?RichieB schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:03:
[...]
Tenzij de HR92 op een buis zit die ook naar een andere zone loopt. Dan wordt de HR92 warm van de aanvoer van de andere zone en is niet meer bruikbaar als betrouwbare temperatuur sensor. Dit is bij mij zo in een aantal slaapkamers.
@locloc Bij mij zit de HR92 (of andere thermostaatknop) op de slaapkamer zo’n 5 cm van een buis die van zolder naar de woonkamer beneden loopt. Als de woonkamer wordt verwarmd dan loopt er water van 50 graden door die buis en warmt de HR92 zo’n 5 graden op ook al staat die dicht. Dus stel het is 12 graden in de slaapkamer en die zone staat ingesteld op 15 graden, dan rapporteert de HR92 17 graden en gaat dus niet open. Een round wireless zou 12 graden rapporteren en wel de HR92 open sturen.
Ah ik snap het, maar in dit geval zit er niks naast, geen andere warmtebron..RichieB schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:35:
@locloc Bij mij zit de HR92 (of andere thermostaatknop) op de slaapkamer zo’n 5 cm van een buis die van zolder naar de woonkamer beneden loopt. Als de woonkamer wordt verwarmd dan loopt er water van 50 graden door die buis en warmt de HR92 zo’n 5 graden op ook al staat die dicht. Dus stel het is 12 graden in de slaapkamer en die zone staat ingesteld op 15 graden, dan rapporteert de HR92 17 graden en gaat dus niet open. Een round wireless zou 12 graden rapporteren en wel de HR92 open sturen.
Het gaat vooral om de plaats van de HR92 op de aanvoerleiding als die leiding nog verder loopt naar een andere zone. Bij mij zitten de ventielen maar 5cm van de aanvoerbuis. Dat levert dus warmteoverdracht als de andere zone wordt bediend.locloc schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:43:
[...]
Ah ik snap het, maar in dit geval zit er niks naast, geen andere warmtebron..
Wat voor systeem heb jij dan? Want normaliter heeft elke radiator zijn eigen aan- en afvoerleidingen.RichieB schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:54:
[...]
Het gaat vooral om de plaats van de HR92 op de aanvoerleiding als die leiding nog verder loopt naar een andere zone. Bij mij zitten de ventielen maar 5cm van de aanvoerbuis. Dat levert dus warmteoverdracht als de andere zone wordt bediend.
3000Wp zonnestroom
@Microkid Zo’n systeem:
CV-ketel staat boven, zone beneden is vaak verwarmd. Dan wordt het bij koud weer echt niet warm meer op de slaapkamer omdat de HR92 al warm is door de langslopende CV aanvoer voor beneden.
CV-ketel staat boven, zone beneden is vaak verwarmd. Dan wordt het bij koud weer echt niet warm meer op de slaapkamer omdat de HR92 al warm is door de langslopende CV aanvoer voor beneden.
Als je een HR92 verwijderd en weer terug gaat zetten. Moet je dan het zwarte wiel op de radiator helemaal open draaien? Of kan je hem ook zo draaien dat de vrijloop weg is en je voelt dat hij de kraan gaan bedienen?
Iemand die dit weet? Ik vraag dit voor een vriend

De kraan gaat hem zelf kalibreren, ik draai hem altijd open maar half open of dicht moet geen probleem zijn.loyske schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:21:
Als je een HR92 verwijderd en weer terug gaat zetten. Moet je dan het zwarte wiel op de radiator helemaal open draaien? Of kan je hem ook zo draaien dat de vrijloop weg is en je voelt dat hij de kraan gaan bedienen?
Officieel moet je het zwarte wiel helemaal opendraaien. Dan kan de HR92 zich optimaal kalibreren, want hij gaat er van uit dat hij erop wordt gezet met vol open ventiel. Hij telt namelijk het aantal slagen dat nodig is voordat hij dicht is.loyske schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:21:
3000Wp zonnestroom
De HR92 gaat na plaatsen eerst helemaal open en daarna weer dicht voor kalibratie. Het maakt dus niet uit hoe hij stond bij het verwijderen.
Of het uitmaakt weet ik niet maar in de handleiding staat: Unscrew the black wheel fully anticlockwiseRichieB schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:31:
De HR92 gaat na plaatsen eerst helemaal open en daarna weer dicht voor kalibratie. Het maakt dus niet uit hoe hij stond bij het verwijderen.
Yep, ik zou het ook gewoon doen. Misschien neemt hij wel de start als begin punt, dus dan gaat deze volledig open, maar nooit volledig dicht.
☻/
/▌
/ \
Ik heb verschillende HR92 knoppen meerdere keren eraf gehaald en weer terug geplaatst. Telkens gaat het ventiel daarna helemaal open (linksom) en daarna helemaal dicht (rechtsom). Hetzelfde gebeurt als je de batterijen vervangt. Handmatig het zwarte wiel linksom draaien is echt niet nodig.
Er is weer een installateur langs geweest omdat EvoHome installatie niet goed werkte. Nu nog verder van huis helaas.
- Ketel blijft hele dag op pakweg 71 graden, terwijl maar één slaapkamer een zone aan had staan, op 21 graden
- Leidingen in hele huis hele dag loeiheet dus. Verwarmen zelfs zonder radiator de ruimtes zowat. Let wel: in bijkeuken én badkamer staan twee radiatoren altijd open.dus warmte kan ie kwijt zou je denken
- de ingestelde programma’s worden niet meer uitgevoerd. Dat is het grootste issue nu. Heb installateur gebeld, maar er komt maar geen reactie. Wat kan oorzaak zijn dat alleen via de app of handmatig met de knoppen de temp geregeld kan worden en ineens niet meer door de programmering?
- in 1 slaapkamer waar twee hr92-knoppen zijn praat een van de knoppen niet meer met de ander. Die instellen op bijv 18 doet niks veranderen bij de ander. Was wel zo.
Regen-drup zo. Maar vooral het niet uitvoeren van programma’s wil ik graag snel opgelost zien
- Ketel blijft hele dag op pakweg 71 graden, terwijl maar één slaapkamer een zone aan had staan, op 21 graden
- Leidingen in hele huis hele dag loeiheet dus. Verwarmen zelfs zonder radiator de ruimtes zowat. Let wel: in bijkeuken én badkamer staan twee radiatoren altijd open.dus warmte kan ie kwijt zou je denken
- de ingestelde programma’s worden niet meer uitgevoerd. Dat is het grootste issue nu. Heb installateur gebeld, maar er komt maar geen reactie. Wat kan oorzaak zijn dat alleen via de app of handmatig met de knoppen de temp geregeld kan worden en ineens niet meer door de programmering?
- in 1 slaapkamer waar twee hr92-knoppen zijn praat een van de knoppen niet meer met de ander. Die instellen op bijv 18 doet niks veranderen bij de ander. Was wel zo.
Regen-drup zo. Maar vooral het niet uitvoeren van programma’s wil ik graag snel opgelost zien

Lijkt erop dat jouw installatie nogal de kluts kwijt is. Ik zou opnieuw beginnen. EvoTouch resetten, HR92's resetten, RF module resetten en zone voor zone opnieuw opbouwen.
Je kan via de EvoTouch trouwens zien welke zone's warmte vragen. 10 seconden op Menu drukken en dan Systeem overzicht. Post eens wat foto's van je Evotouch en de instellingen?
En welke RF module hangt er aan? Aan/uit of modulerend?
Ook is het mogelijk communicatie-test te doen met alle HR92. Dat is echter wat te complex om even in een korte reply hier te beschrijven, je installateur kan dat ook doen om te testen of alles wel goed met elkaar praat.
Knoppen praten trouwens bij mijn weten niet met elkaar. Je kan prima in een ruimte met meerdere knoppen 1 knop op 22 zetten en de andere op 18. Ik heb in de woonkamer 3 knoppen, ik kan ze afzonderlijk draaien.
Je kan via de EvoTouch trouwens zien welke zone's warmte vragen. 10 seconden op Menu drukken en dan Systeem overzicht. Post eens wat foto's van je Evotouch en de instellingen?
En welke RF module hangt er aan? Aan/uit of modulerend?
Ook is het mogelijk communicatie-test te doen met alle HR92. Dat is echter wat te complex om even in een korte reply hier te beschrijven, je installateur kan dat ook doen om te testen of alles wel goed met elkaar praat.
Knoppen praten trouwens bij mijn weten niet met elkaar. Je kan prima in een ruimte met meerdere knoppen 1 knop op 22 zetten en de andere op 18. Ik heb in de woonkamer 3 knoppen, ik kan ze afzonderlijk draaien.
[Voor 10% gewijzigd door Microkid op 14-01-2022 16:05]
3000Wp zonnestroom
Als de HR92 knoppen in dezelfde zone zitten zullen ze via de EvoHome module gesynchroniseerd worden. Na een paar minuten geven ze dan allemaal dezelfde ingestelde temperatuur weer.
oeps verkeerde gequote.RichieB schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:13:
@Microkid Zo’n systeem:
[Afbeelding]
[Voor 45% gewijzigd door bert pit op 18-01-2022 10:20]