• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-03 15:01
locloc schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:29:
Er is weer een installateur langs geweest omdat EvoHome installatie niet goed werkte. Nu nog verder van huis helaas.

- Ketel blijft hele dag op pakweg 71 graden, terwijl maar één slaapkamer een zone aan had staan, op 21 graden
- Leidingen in hele huis hele dag loeiheet dus. Verwarmen zelfs zonder radiator de ruimtes zowat. Let wel: in bijkeuken én badkamer staan twee radiatoren altijd open.dus warmte kan ie kwijt zou je denken
- de ingestelde programma’s worden niet meer uitgevoerd. Dat is het grootste issue nu. Heb installateur gebeld, maar er komt maar geen reactie. Wat kan oorzaak zijn dat alleen via de app of handmatig met de knoppen de temp geregeld kan worden en ineens niet meer door de programmering?
- in 1 slaapkamer waar twee hr92-knoppen zijn praat een van de knoppen niet meer met de ander. Die instellen op bijv 18 doet niks veranderen bij de ander. Was wel zo.

Regen-drup zo. Maar vooral het niet uitvoeren van programma’s wil ik graag snel opgelost zien :(
Ik vermoed toch dat jouw ketel te groot is om één individuele radiator te verwarmen. De ketel kan in dat geval het minimale vermogen niet kwijt aan die ene radiator. Een tweede radiator openen wil vaak helpen, mits de optelsom van die radiatoren groter is dat het minimale vermogen dat de ketel kan leveren. Wat ook iets kan helpen is het aanbrengen van een radiator ventilator. De hete leiding zou de bypass kunnen zijn.

Ik weet niet exact hoe jouw ketel daar op reageert, maar doorgaans zal hij beginnen met een hoge temperatuur, die komt dat te heet retour, de ketel schakelt de vlam uit en gaat het water op grote snelheid rondpompen totdat het voldoende afgekoeld is. Of de ketel gaat pendelen of schiet in een andere veiligheid stand.

Het combineren van zones kan helpen. De manier waarop je dit het best kunt testen is door bij een radiator in een andere ruimte de knop er af te halen en de kraan volledig te openen. Deze radiator loopt dan mee bij de warmtevraag van de andere. Werkt dit, dan kun je de twee zones combineren tot één.

Ik meen me te herinneren dat de Tzerra niet uitblinkt in het "verwarmen op een laag pitje".

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

bert pit schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:29:
Ik vermoed toch dat jouw ketel te groot is om één individuele radiator te verwarmen. De ketel kan in dat geval het minimale vermogen niet kwijt aan die ene radiator. Een tweede radiator openen wil vaak helpen, mits de optelsom van die radiatoren groter is dat het minimale vermogen dat de ketel kan leveren.
Ik begrijp uit het verhaal dat er altijd minimaal nog 2 extra radiatoren meedraaien maar als de afgifte inderdaad beperkt is dan kan dat zeker zo zijn.

@locloc Bij dit model zijn er ook veel problemen met de Nest thermostaat en voornamelijk bij opentherm, hoe is de Evo bij jou gekoppeld aan je Remeha ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-03 18:53
DukeBox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Ik begrijp uit het verhaal dat er altijd minimaal nog 2 extra radiatoren meedraaien maar als de afgifte inderdaad beperkt is dan kan dat zeker zo zijn.

@locloc Bij dit model zijn er ook veel problemen met de Nest thermostaat en voornamelijk bij opentherm, hoe is de Evo bij jou gekoppeld aan je Remeha ?
Eh, dat weet ik niet... heeft installateur gedaan..

Overigens als één van de zones aan staat (stookt), dan draaien er altijd nog minimaal DRIE radiatoren mee... handdoekradiator in de badkamer (voluit), vlakbij de cv-ketel in de bijkeuken (voluit) en nog eentje in de gang (een beetje). Als dat nóg niet genoeg is... :/

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Daarom zei ik al: hoe is je CV ingesteld? Want als deze rechtstreeks vanuit de fabriek opgehangen is, heb je grote kans dat het ding op vol vermogen staat ingesteld met te hoge aanvoertemp. Beetje tweaken kan de boel dus al een hoop verbeteren. Zelf stook ik 1 radiator (1.4kW) in mijn studeerkamer met een Remeha Calenta. Natuurlijk gaat hij pendelen, maar dat is voorbij zodra de kamer op temperatuur is. Ik hoef geen andere radiators open te zetten.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:11
Dat altijd, vol openzetten van radiatoren is in deze tijd van energiebesparing toch zonde? Als je Evohome hebt is het ook niet nodig lijkt me.

• locloc
RichieB schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:46:
Dat altijd, vol openzetten van radiatoren is in deze tijd van energiebesparing toch zonde? Als je Evohome hebt is het ook niet nodig lijkt me.
Daar zitten geen thermostaatknoppen op dus weinig keus :)

• locloc
Microkid schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:36:
Daarom zei ik al: hoe is je CV ingesteld? Want als deze rechtstreeks vanuit de fabriek opgehangen is, heb je grote kans dat het ding op vol vermogen staat ingesteld met te hoge aanvoertemp. Beetje tweaken kan de boel dus al een hoop verbeteren. Zelf stook ik 1 radiator (1.4kW) in mijn studeerkamer met een Remeha Calenta. Natuurlijk gaat hij pendelen, maar dat is voorbij zodra de kamer op temperatuur is. Ik hoef geen andere radiators open te zetten.
Ik weet niet wat/hoe ze aan de ketel hebben ingesteld bij installatie. Ik weet alleen dat ik zelf de maximum temperatuur die 80 graden was ofzo op iets van 70 heb gezet. Maar dat is wellicht niet wat je bedoelt?

• DukeBox

DukeBox

locloc schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:07:
Ik weet alleen dat ik zelf de maximum temperatuur die 80 graden was ofzo op iets van 70 heb gezet.
Van wat ? Tap water of verwarming ?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

locloc schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik weet niet wat/hoe ze aan de ketel hebben ingesteld bij installatie. Ik weet alleen dat ik zelf de maximum temperatuur die 80 graden was ofzo op iets van 70 heb gezet. Maar dat is wellicht niet wat je bedoelt?
CV aanvoertemperatuur, min en max vermogen, min en max pompsnelheid, nadraaitijd enz.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RichieB
locloc schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Daar zitten geen thermostaatknoppen op dus weinig keus :)
Die zijn echt zo te plaatsen.. als dat al een excuus is.. ;)

• bert pit
locloc schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Eh, dat weet ik niet... heeft installateur gedaan..

Overigens als één van de zones aan staat (stookt), dan draaien er altijd nog minimaal DRIE radiatoren mee... handdoekradiator in de badkamer (voluit), vlakbij de cv-ketel in de bijkeuken (voluit) en nog eentje in de gang (een beetje). Als dat nóg niet genoeg is... :/
Ik heb het nagekeken, je CV heeft een minimaal vermogen van 7.4 Kw Dat is als er 80/60 wordt gestookt. Bij een lagere aanvoer gaat het minimaal vermogen nog wat omhoog.

Er hangt een klein wit doosje (10 x 10 cm) met een knopje bij je ketel. Opentherm heeft één led en een golvende onderkant, aan/uit twee leds en een bolle onderkant.

Aan uit heeft in moeilijke situaties de voorkeur, veel problemen worden direct opgelost door de tijd modulatie van aan uit. In de praktijk zal aan uit circa 0,2% meer gas verbruiken, dat is ongeveer gelijk aan 7 minuten stoken per dag.

Een andere mogelijkheid is dat de radiatoren slecht ingeregeld zijn, waardoor bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde (bij de ketel) te heet water teruggeeft. de ketel moduleert dan ten onrechte terug met alle gevolgen van dien.
Waterzijdig inregelen kan een oplossing bieden ook gezien het feit dat er altijd meerdere radiatoren open staan. Zie de topic start van dit uitgebreide forum onderdeel: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

• locloc
bert pit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Ik heb het nagekeken, je CV heeft een minimaal vermogen van 7.4 Kw Dat is als er 80/60 wordt gestookt. Bij een lagere aanvoer gaat het minimaal vermogen nog wat omhoog.

Er hangt een klein wit doosje (10 x 10 cm) met een knopje bij je ketel. Opentherm heeft één led en een golvende onderkant, aan/uit twee leds en een bolle onderkant.

Aan uit heeft in moeilijke situaties de voorkeur, veel problemen worden direct opgelost door de tijd modulatie van aan uit. In de praktijk zal aan uit circa 0,2% meer gas verbruiken, dat is ongeveer gelijk aan 7 minuten stoken per dag.

Een andere mogelijkheid is dat de radiatoren slecht ingeregeld zijn, waardoor bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde (bij de ketel) te heet water teruggeeft. de ketel moduleert dan ten onrechte terug met alle gevolgen van dien.
Waterzijdig inregelen kan een oplossing bieden ook gezien het feit dat er altijd meerdere radiatoren open staan. Zie de topic start van dit uitgebreide forum onderdeel: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Waterzijdig inregelen kan toch helemaal niet meer als je EvoHome hebt geïnstalleerd..?

• bert pit
locloc schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Waterzijdig inregelen kan toch helemaal niet meer als je EvoHome hebt geïnstalleerd..?
Normaal gesproken zou het zonder kunnen, alleen moet het wel enigszins in balans zijn. Het uitgangspunt is dan een goed werkend CV systeem waarvan de knoppen vervangen worden om per ruimte te verwarmen.

De combinatie van meerdere open radiatoren tegelijk en het niet goed en snel opwarmen van een bepaalde ruimte, zou kunnen duiden op een shunt. Een shunt is een route waar veel meer heet water door loopt dan door de andere. Zo'n onbalans zou je moeten opheffen door waterzijdig in te regelen.

Je had het overigens over drie ruimtes als ik het goed herinner. Zijn er nog andere ruimtes en hoe worden die geregeld?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

locloc schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Waarom niet? Beter is om het juist wel te doen. Als radiatoren niet goed ingeregeld zijn, kan het zijn dat de ene radiator te heet water teruggeeft en de andere te koud. Ik heb al 10+ jaar EvoHome en al mijn radiatoren zijn netjes ingeregeld op een delta-T van 20 graden. Ongeacht welke radiator open staat, het werkt altijd perfect.

3000Wp zonnestroom

• rene2807
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-03 16:22
Na een tijdje EvoHome te hebben geïnstalleerd, wil ik toch even mijn ervaringen delen.
(Tenslotte ben ik dit draadje ook begonnen om ervaring te wisselen, dus daar hoort ook mijn inbreng dan bij.)

Ik bleef met het probleem zitten dat mijn CV-ketel vaak aansprong, terwijl er nog kleppen dicht waren, of zelfs alweer aan het sluiten waren.
Ik heb meerdere configuraties geprobeerd, maar voor mij werkt de volgende configuratie het beste:
EvoHome display stuurt alleen de HCE-80's aan (2 stuks) en niet meer de BDR91 die de ketel aanstuurt.
Enige nadeel is dat ik nu niet meer de minimale aantijd in het display kan instellen.
BDR91 wordt nu dus alleen aangestuurd door de HCE-80's.

Waar ik toen alleen nog mee bleef zitten, is dat de HCE-80's de CV ketel vaak aanstuurde voor een korte tijd, om daarna weer uit te schakelen.
(vaak met een interval van 6 minuten: 6 minuten aan - 6 minuten uit - 6 minuten aan...enz.)

Zodra de HCE80 de BDR91 aanstuurde ging de CV ketel direct verwarmen, terwijl de kleppen die tegelijkertijd aangestuurd werden door de HCE80 nog aan het openen waren.
(Openen van een klep duurt +/- 4 minuten voor volledig open)

Dit had dus als gevolg dat de CV ketel aan het stoken was tegen (nog) dichte zone's wat natuurlijk zonde is van het verwarmen.

Bij mijn laatste verandering heb ik nu de BDR91 los gekoppeld van de CV ketel.
Ik heb 2 tijd relais geplaatst.
1e tijd relais wordt aangestuurd door de BDR91.
deze staat op een opkom vertraging van 15 minuten.
Dus als er een warmtevraag is van de HCE80 van langer dan 15 minuten schakelt het tijdrelais.
(hierdoor weet ik ook 100% zeker dat de kleppen volledig open staan, en er geen warmte verloren gaat door dichte kleppen)

Deze 1e tijdrelais schakelt vervolgens een 2e tijdrelais met een afval vertraging van 3 minuten die vervolgens de CV ketel schakelt.
Dus als de HCE80 de warmtevraag stopt, blijft de CV ketel nog 3 minuten nadraaien.
De kleppen hebben ongeveer deze tijd nodig om dicht te lopen.
Ook voorkom ik hiermee eventueel te veel schakelmomenten van de CV ketel.

Deze setup draait nu een aantal maanden, en ik ben er erg tevreden over.
Ik heb veel minder start/stops van de CV ketel, en ik weet zeker dat de CV ketel niet tegen dichte kleppen staat te verwarmen.

Deze setup heeft wel een hele kleine invloed op comfort, maar dat is het mij meer dan waard.
Zeker met de huidige gasprijzen en ik denk dat de levensduur van de CV ketel ook hoger is door het fors minder aantal start/stops.
Grootste afwijking in temperatuur wat ik heb gezien is maximaal 1 graad ten opzichte van gewenste/ingestelde temperatuur.

Tot zo ver mijn ervaring met EvoHome

• MaRk9012
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-03 23:55
Goedenavond allemaal,
Ik hoop dat ik het in het goede topic plaats, ben al een tijdje zoet met het uitvinden wat ik zelf een goede combi vind evohome met aan/uit of opentherm. dit omdat mijn ketel remeha tzerra m 28c plus onrustig stookgedrag vertoond icm met slimme thermostaten van tado, netatmo, Sinds het max cv vermogen teruggezet is van 24kw naar 9kw.
Pompsnelheid heb ik geprobeerd aan te passen echter begint de ketel dan te pendelen bij min 20% max 60% nu weer 30/70%. Ik lees o.a. In dit topic dat aan/uit of modulerend weinig uit maken wanneer het cv vermogen is teruggezet, ik heb deze vraag ook aan john visser gesteld die op zijn beurt modulerend altijd adviseert.

Huis betreft tussenwoning 1938 matige isolatie, met in woonkamer 1 radiator groot voor en 1 grote convectorput. Verder geen vloerverwarming, en in de gebruikelijke ruimten radiatoren. Met op 1 radiator na thermostaat knoppen.

Onze wens is om uiteindelijk de evohome aan te schaffen en zoneregeling toe te passen. Dus hoop dat jullie mij advies kunnen geven of dit de modulerende of aan/uit variant moet worden.

N.b. John komt hier in juli langs om de boel waterzijdig in te regelen.

Alvast dank.

Mvg Mark

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Gewoon modulerend kiezen. Dan vraagt Evohome de gewenste temperatuur, ipv dat de ketel op vol vermogen gaat loeien. Ik heb al jaren Evohome met modulerende regeling, werkt prima.

3000Wp zonnestroom

• locloc
Mijn EvoHome installatie is door de monteur al twee keer gewijzigd, omdat hij telkens door bleef stoken als dat niet moest etc. Dat werkt nu inmiddels min of meer ok, maar nu hebben we dat bij één radiator er een fluitend geluid is 's nachts. Word er helemaal gek van. Voordat ik wéér de monteur bel: weet iemand of je de knop-instellingen op die radiator iets kunt wijzigen om dit op te lossen? Zo ja: hoe? HR92 gaat het om.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 22:04

Kixtart

Destruction = Improvement

Mogelijk werkt de full stroke setting, gezien dan de knop volledig wordt open gedraaid. Zie ook: Microkid in "Evohome setup + ervaringen"

☻/
/▌
/ \

• locloc
Kixtart schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:28:
Mogelijk werkt de full stroke setting, gezien dan de knop volledig wordt open gedraaid. Zie ook: Microkid in "Evohome setup + ervaringen"
Niks gedaan, wel paar nachten weg geweest en laten draaien op 18 graden, piep lijkt nu weg...
Maar vandaag bijvoorbeeld blijft de ketel maar doorstoken terwijl de ingestelde apparatuur al bereikt is. Ik vroeg me af: een modem/router voor internet kun je resetten door 'm bijvoorbeeld even van de stroom te halen. Kan dat met het EvoHome systeem ook? Of ben je dan meteen instellingen kwijt, of kan het überhaupt niet omdat alle thermostartknoppen individueel ingeregeld zijn enzo?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 22:04

Kixtart

Destruction = Improvement

Een reset is altijd mogelijk: https://www.google.nl/search?q=reset+evohome Je bent inderdaad de instellingen kwijt, maar dat is in principe ook het doel (vanaf het begin beginnen). Alleen de HR92 specific instellingen blijven behouden mogelijk, gezien deze wel op de knop zelf bewaard worden. Ook zullen de knoppen opnieuw toegewezen moeten worden.

Of dat het probleem oplost, geen idee. Zet die monteur eventueel gewoon weer aan het werk.
Is de ketel aan/uit of modulerend? Komt dat overeen met jouw evohome?

Even rond googlen: https://www.google.nl/search?q=evohome+remains+heating / https://www.google.nl/search?q=evohome+blijft+verwarmen
Bijv: https://ensupport.getconn...ft-branden?language=nl_NL

☻/
/▌
/ \

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-03 17:42
Middag,

Even wat starters vragen m.b.t. evohome.
Zit nu nog wat droog met het systeem te 'spelen' en toen kwamen er een aantal vragen op.

Wat betekenen de 39% rechts in beeld?
Waar kan ik zien of de ketel brand?
Op de bdr91 middels een lampje of op de evohome?

Ik kan deze simpele antwoorden nergens in de boekjes of online vinden.

• RichieB
Jojo90 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:11:
Er is 39% warmtevraag.
Op dat scherm, het vlammetje rechtsboven betekent dat Evohome warmte vraagt aan je CV ketel.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Jojo90 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:11:
Middag,

Even wat starters vragen m.b.t. evohome.
Zit nu nog wat droog met het systeem te 'spelen' en toen kwamen er een aantal vragen op.

Op de bdr91 middels een lampje of op de evohome?

Ik kan deze simpele antwoorden nergens in de boekjes of online vinden.
- 39% betekend dat er 39% van de tijd warmtevraag is. Dus als je evohome ingesteld is op een 10 minuten cyclus, betekent 39% dat de ketel ong. 4 minuten per 10 minuten brand
- je kan op je ketel zien of deze brand

3000Wp zonnestroom

• MaRk9012
ik heb sinds enige dagen nu een Evohome + opentherm module. geen knoppen wilde eerst even testen of de thermostaat wel fatsoenlijk regelt. zijn er meerdere mensen het misschien opgevallen dat de pomp blijft nadraaien? normaal was ik gewend met mijn isense thermostaat dat de pomp uit schakelt na een warmtevraag. pomp na draaitijd heb ik niet aangepast was altijd 1 minuut.

maar zie nu eigenlijk via mijn otgw dat de cv-pomp gedurende de hele dag draait.

alvast bedankt.

gr, Mark

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Zou niet horen. Heb je de module goed aangesloten op de OT aansluiting op je ketel? Wat voor ketel heb je? Mogelijk kan je daar nog aangeven of je een iSense hebt of een normale thermostaat, wat het gedrag van de pomp kan beinvloeden. Op mijn Remeha Calenta gaat de pomp netjes uit na 2 minuten.

3000Wp zonnestroom

• MaRk9012
Jep heb de bestaande bedrading gebruikt isense RF losgekoppeld en de opentherm box van Honeywell op de bestaande bedrading aangesloten die zit op OT op de ketel. Ketel is een Tzerra M28c plus cw4

Via de remeha uitlees tool heb ik P5 nagekeken net die staat op 1min.

• locloc
MaRk9012 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:43:
Jep heb de bestaande bedrading gebruikt isense RF losgekoppeld en de opentherm box van Honeywell op de bestaande bedrading aangesloten die zit op OT op de ketel. Ketel is een Tzerra M28c plus cw4

Via de remeha uitlees tool heb ik P5 nagekeken net die staat op 1min.
wat zegt de app? Geeft die een rode zone weer? Een spookzone wellicht? Dat was bij mij zo. Een bug.

• MaRk9012
Jep deze zie ik

Hoop dat je t kan zien hoe kom ik daar vanaf ?

• MaRk9012
oke zou dit het rare pomp gedrag van de cv kunnen oplossen? ga de procedure volgen en post mn bevindingen dank.

• locloc
MaRk9012 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:21:
[...]

oke zou dit het rare pomp gedrag van de cv kunnen oplossen? ga de procedure volgen en post mn bevindingen dank.
Het is een spookzone: een zone die niet bestaat en waar de pomp dus de hele tijd die 62 graden aan probeert te geven, maar dat schijnt dan weer in Fahrenheit te zijn overigens. Ik had het ook.

Helaas nog steeds tig andere problemen. Hoge pieptoon nu ook. Ik durf oprecht de installateur niet meer terug te laten komen. Zou vierde keer zijn. En het gaat gewoon niet opgelost worden, weet ik nu al.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Boel resetten en opnieuw instellen dus.

3000Wp zonnestroom

• MaRk9012
locloc schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Het is een spookzone: een zone die niet bestaat en waar de pomp dus de hele tijd die 62 graden aan probeert te geven, maar dat schijnt dan weer in Fahrenheit te zijn overigens. Ik had het ook.

Helaas nog steeds tig andere problemen. Hoge pieptoon nu ook. Ik durf oprecht de installateur niet meer terug te laten komen. Zou vierde keer zijn. En het gaat gewoon niet opgelost worden, weet ik nu al.
Dank voor je antwoord en ervaringen. Ben de spookzone nu kwijt ik zal m’n bevindingen nog laten weten.

• MaRk9012
locloc schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Nog even een andere vraag het aantal schakelingen per uur ? En minimale aantijd wat is daarin best practice heb dit nu op 3 schakelingen staan en 2min aantijd. Heb geen vloerverwarming

• locloc
Microkid schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:38:
Boel resetten en opnieuw instellen dus.
Dat is al drie keer gedaan... :(

Wel nog een ander potentieel probleem bedacht: we hebben een Remeha Tzerra 39c. In het boekje lees ik dat de waterdruk 1,5 tot 2,0 zou moeten zijn. Hij is echter gevuld tot 2,3 a 2,4. Kan dat tevéél druk opleveren op de radiatorknoppen?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

locloc schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:11:
[...]

Dat is al drie keer gedaan... :(
Door wie? Installateur of jezelf? Want ook resetten is soms een kunst ;)

3000Wp zonnestroom

• MaRk9012
Iemand die mij nog het aanbevolen hoeveelheid schakelpunten kan uitleggen? En minimale aantijd weet niet of dit laatste nog aangepast moet worden als t cv vermogen teruggeschroefd?

Pomp blijft helaas ondanks verwijderen spookzone draaien. Isense rf schakelt alles netjes uit na afronden warmtevraag.

Gr mark

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:37
MaRk9012 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:51:
Iemand die mij nog het aanbevolen hoeveelheid schakelpunten kan uitleggen? En minimale aantijd weet niet of dit laatste nog aangepast moet worden als t cv vermogen teruggeschroefd?
Dit is wat Honeywell er zelf over aangeeft in een handleiding van een DT92 thermostaat:

Ik neem aan dat dit ook wel geldt voor de Evohome Touch omdat deze thermostaat ook onderdeel uitmaakt van de Evohome-familie.
Bij de meesten hier op het forum is de voorkeur zo weinig mogelijk schakelmomenten per uur.

Zelf heb ik 4x DTS92A die direct gekoppeld zijn aan een HCE80 zoneregelaar. Dus niet via een Evohome Touch.
In die samenstelling heb ik gemerkt dat de instellingen op DTS92A niet worden overgenomen door de HCE80 zoneregelaar. De HCE80 is zeer autonoom met 6 schakelingen per uur, ongeacht of ik 3 schakelingen per uur op de 4 stuks DTS92A heb ingesteld.
Hoe dat zou gaan wanneer de communicatie via de Evohome Touch loopt, kan ik niet zeggen.

• RichieB
@MaRk9012 Kijk even of je bij het draaien van de pomp ook het vlammetje rechtsboven ziet in de Evohome op dit scherm. Als dat niet zo is dan ligt het waarschijnlijk aan de CV ketel want Evohome vraagt dan geen warmte.

• MaRk9012
arpeggio schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Dit is wat Honeywell er zelf over aangeeft in een handleiding van een DT92 thermostaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik neem aan dat dit ook wel geldt voor de Evohome Touch omdat deze thermostaat ook onderdeel uitmaakt van de Evohome-familie.
Bij de meesten hier op het forum is de voorkeur zo weinig mogelijk schakelmomenten per uur.

Zelf heb ik 4x DTS92A die direct gekoppeld zijn aan een HCE80 zoneregelaar. Dus niet via een Evohome Touch.
In die samenstelling heb ik gemerkt dat de instellingen op DTS92A niet worden overgenomen door de HCE80 zoneregelaar. De HCE80 is zeer autonoom met 6 schakelingen per uur, ongeacht of ik 3 schakelingen per uur op de 4 stuks DTS92A heb ingesteld.
Hoe dat zou gaan wanneer de communicatie via de Evohome Touch loopt, kan ik niet zeggen.
dank heb de minimale aan tijd op 5min gezet. tevens schakelingen op 3. dank voor je info.

• MaRk9012
RichieB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:23:
@MaRk9012 Kijk even of je bij het draaien van de pomp ook het vlammetje rechtsboven ziet in de Evohome op dit scherm. Als dat niet zo is dan ligt het waarschijnlijk aan de CV ketel want Evohome vraagt dan geen warmte.
vlammetje blijft in beeld ook als cv niet brand, d.w.z. ik zie ook altijd een percentage eronder staan. je zou toch verwachten dat als de cv niet brand dit 0% zou moeten zijn hoe ervaren jullie dit?

• locloc
Microkid schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Door wie? Installateur of jezelf? Want ook resetten is soms een kunst ;)
Door de installateur. Ik snap er zelf helaas geen klap van. Hij heeft al meerdere keren instellingen gewijzigd. Maar zit dus ook met de vraag of de druk van de cv-ketel niet te hoog is (2,3 a 2,4), en waarom sommige radiatoren muisstil zijn en andere suizen/fluiten, en waarom buizen de ene keer wel en de andere keer niet tikken, en waarom EvoHome de ene keer bij een instelling van 18 graden netjes tot 18 graden verwarmt en de andere keer doorblaast tot het maximum (ingesteld) van 22 graden, etc..

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Druk moet niet uitmaken, als het goed is zit er ook een overdrukventiel in je ketel, dus bij overdruk loopt het overtollige water gewoon weg.
Het suizen kan komen door onjuist ingeregelde radiatoren. Dan loopt er te weinig of te veel water doorheen. En dat mogelijk icm met een pomp die te hard draait. Er is een topic hoe je dat allemaal waterzijdig kan inregelen. Tikken komt puur door leidingen die uitzetten of krimpen, vooral als ze snel opwarmen en niet in rubbers hangen.
Onnodig doorverwarmen hoort niet, maar daar is pas wat over te zeggen als het systeem geheel beoordeeld en nagekeken is. Sommige installateurs weten helaas ook niet alles van het Evohome systeem. Zo weet ik er veel meer van dan mijn eigen installateur. Op zich logisch, hij heeft immers niet de hele dag de tijd om informatie op internet op te zoeken... ik wel.

[Voor 3% gewijzigd door Microkid op 09-02-2022 21:51]

3000Wp zonnestroom

• RichieB
MaRk9012 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:25:
[...]

vlammetje blijft in beeld ook als cv niet brand, d.w.z. ik zie ook altijd een percentage eronder staan. je zou toch verwachten dat als de cv niet brand dit 0% zou moeten zijn hoe ervaren jullie dit?
Waar (welke zone/regelaar) zie je dan een percentage staan? Want dat is de reden dat Evohome warmte blijft vragen. En het is andersom: als er 0% staat vraagt Evohome geen warmte en gaat de CV uit. De CV kan ook uit gaan omdat het retour water te warm is. CV uit betekent niet dat Evohome geen warmte vraagt zoals je zelf gezien heb.

[Voor 19% gewijzigd door RichieB op 09-02-2022 22:53]

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

arpeggio schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:22:
[...]

@MaRk9012 heeft een OT koppeling, dan doet de EvoHome altijd 6 schakelmomenten per uur (dus 6x10 minuten), dat is niet aanpasbaar.

3000Wp zonnestroom

• MaRk9012
oke weer wat geleerd dank. dan hoef ik daar verder niet naar te kijken. ik zal het cv vermogen iets hoger zetten misschien gaat de ketel toch pendelen wanneer er lage cv temp word gevraagd omdat er door het zeer lage cv vermogen het te lang duurt de temperatuur echt klimt.

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 20:18
Microkid schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:14:
[...]

@MaRk9012 heeft een OT koppeling, dan doet de EvoHome altijd 6 schakelmomenten per uur (dus 6x10 minuten), dat is niet aanpasbaar.
aantal schekelingen kan wel worden ingesteld https://www.youtube.com/watch?v=lCnUr2dvI0w

Evohome - OTGW - Remeha Hybrid Plus - Resol - Ecodan PUHZ-W50VHA-R2 - zonnecollectoren - Jaga ltv - Speedcomfort

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Nee, bij de modulerende Opentherm relais is dit altijd 6 per uur, ongeacht wat je instelt.

[Voor 3% gewijzigd door Microkid op 10-02-2022 18:24]

3000Wp zonnestroom

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:37
Microkid schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Nee, bij Opentherm is dit altijd 6 per uur, ongeacht wat je instelt.
Dat is dus vergelijkbaar gedrag als bij mijn HCE80

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-03 17:42
Om in te haken op de schakelmomenten, daar heb ik ook een vraag over.

Op de begane grond ligt vloerverwarming.
Op de 1e etage radiatoren.

Heb gelezen zo min mogelijk schakelingen het beste is maar kan het dan voorkomen dat de woning niet snel warm word? Vooral beneden.

We hebben een splinternieuwe remeha avanta ace 28 die volgens mij niet in vermogen is terug te draaien of de snelheid van de pomp aan te passen.

Wat er mijn inziens gebeurd is de ketel blaast naar 65 graden zo staat hij ingesteld.
Vloerverwarming vraagt 40 graden, radiatoren dus de temperatuur ingesteld op evohome maar daar spoelt wel die 65 doorheen dus die kamers zijn zo op temperatuur.

Eindresultaat de ketel schiet meerdere keren aan en uit voor de vloerverwarming. Pendelen heb ik gelezen.
De ondergrens van de ketel is zo een 7kw en dat is eigenlijk te veel vermoed ik.

Zijn hier trucjes voor?

[Voor 4% gewijzigd door Jojo90 op 11-02-2022 16:27]

• RichieB
@Jojo90 dat klinkt alsof je de verkeerde (te groot bemeten) CV ketel hebt gekocht. Je kan er ook weinig aan tunen zo te lezen..

• bert pit
Jojo90 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:26:
Om in te haken op de schakelmomenten, daar heb ik ook een vraag over.

Op de begane grond ligt vloerverwarming.
Op de 1e etage radiatoren.

Heb gelezen zo min mogelijk schakelingen het beste is maar kan het dan voorkomen dat de woning niet snel warm word? Vooral beneden.

We hebben een splinternieuwe remeha avanta ace 28 die volgens mij niet in vermogen is terug te draaien of de snelheid van de pomp aan te passen.

Wat er mijn inziens gebeurd is de ketel blaast naar 65 graden zo staat hij ingesteld.
Vloerverwarming vraagt 40 graden, radiatoren dus de temperatuur ingesteld op evohome maar daar spoelt wel die 65 doorheen dus die kamers zijn zo op temperatuur.

Eindresultaat de ketel schiet meerdere keren aan en uit voor de vloerverwarming. Pendelen heb ik gelezen.
De ondergrens van de ketel is zo een 7kw en dat is eigenlijk te veel vermoed ik.

Zijn hier trucjes voor?
Laat die ketel lekker zijn werk doen, daar is die voor gebouwd. Doorgaans is er geen sprake van pendelen. Tenzij je een zeer goed geisoleerd en warm huis hebt en 500 m3 gas per jaar gebruik, of probeert één kleine radiator te laten stoken.

Een traditioneel vv systeem heeft ook gewoon voldoende heet water nodig. Je ketel regelt de aanvoer temperatuur vanzelf naar beneden als dat kan. Dus ook gewoon op 65 graden laten staan als dat goed werkt.

• locloc
Microkid schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:48:
Druk moet niet uitmaken, als het goed is zit er ook een overdrukventiel in je ketel, dus bij overdruk loopt het overtollige water gewoon weg.
Het suizen kan komen door onjuist ingeregelde radiatoren. Dan loopt er te weinig of te veel water doorheen. En dat mogelijk icm met een pomp die te hard draait. Er is een topic hoe je dat allemaal waterzijdig kan inregelen. Tikken komt puur door leidingen die uitzetten of krimpen, vooral als ze snel opwarmen en niet in rubbers hangen.
Onnodig doorverwarmen hoort niet, maar daar is pas wat over te zeggen als het systeem geheel beoordeeld en nagekeken is. Sommige installateurs weten helaas ook niet alles van het Evohome systeem. Zo weet ik er veel meer van dan mijn eigen installateur. Op zich logisch, hij heeft immers niet de hele dag de tijd om informatie op internet op te zoeken... ik wel.
Ok, maar dan is er een volgend probleem denk. Ik vermoed dat de installateur, die in dienst is van een verwarmingsinstallatiebedrijf, alleen EvoHomes installeert en precies weet hoe die werken. Maar dat hij dan weer weinig weet van cv-ketels en waterzijdig inregelen etc. En dat collega's van hem het andersom hebben: wel daar dingen van af weten, maar niks van EvoHome. Hm.

Als ik het bedrijf vraag om te kijken naar waterzijdig inregelen/optimaliseren instellingen cv-ketel etc... om het goed te krijgen, dan gaat dat ongetwijfeld extra geld kosten. Wat zou dat ongeveer mógen kosten? Ik heb daar geen idee van, ook niet over hoeveel tijd het kost. Setting nu is dat er knoppen zitten voor de EvoHome in drie kamers op in totaal vijf radiatoren en dat er daarnaast nog 5 andere ruimtes zijn met radiatoren, maar dan zonder EvoHome knoppen, die lopen gewoon 'mee' (staan permanent open op stand 1 of 2, sommige uit).

• bert pit
locloc schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:27:
[...]

Ok, maar dan is er een volgend probleem denk. Ik vermoed dat de installateur, die in dienst is van een verwarmingsinstallatiebedrijf, alleen EvoHomes installeert en precies weet hoe die werken. Maar dat hij dan weer weinig weet van cv-ketels en waterzijdig inregelen etc. En dat collega's van hem het andersom hebben: wel daar dingen van af weten, maar niks van EvoHome. Hm.

Als ik het bedrijf vraag om te kijken naar waterzijdig inregelen/optimaliseren instellingen cv-ketel etc... om het goed te krijgen, dan gaat dat ongetwijfeld extra geld kosten. Wat zou dat ongeveer mógen kosten? Ik heb daar geen idee van, ook niet over hoeveel tijd het kost. Setting nu is dat er knoppen zitten voor de EvoHome in drie kamers op in totaal vijf radiatoren en dat er daarnaast nog 5 andere ruimtes zijn met radiatoren, maar dan zonder EvoHome knoppen, die lopen gewoon 'mee' (staan permanent open op stand 1 of 2, sommige uit).
Evohome is in basis een alles of niets systeem. Als je het in bepaalde ruimten niet installeert zul je alsnog handmatig moeten regelen. Dat kan resulteren in een radiator die altijd open staat waardoor het erg heet wordt. Dicht zetten verhoogt de flow en geef ruis.

Voorheen stond waarschijnlijk een groot deel open en werden meerdere ruimten tegelijk verwarmd. Met Evohome kan het zijn dat slechts één ruimte aan staat. Daar gaat het dan behoorlijk ruisen als alle flow die voorheen over 5 of 6 radiatoren ging nu over één of twee radiatoren gaan.

Doorgaans werkt de laagste stand van je pomp al voldoende, dat helpt iets. Bovendien: hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe harder het ruisen hoorbaar is. Boven de 80 graden hoor je bijna niets meer, maar.... dat willen we bij voorkeur niet meer :).

• locloc
bert pit schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Evohome is in basis een alles of niets systeem. Als je het in bepaalde ruimten niet installeert zul je alsnog handmatig moeten regelen. Dat kan resulteren in een radiator die altijd open staat waardoor het erg heet wordt. Dicht zetten verhoogt de flow en geef ruis.

Voorheen stond waarschijnlijk een groot deel open en werden meerdere ruimten tegelijk verwarmd. Met Evohome kan het zijn dat slechts één ruimte aan staat. Daar gaat het dan behoorlijk ruisen als alle flow die voorheen over 5 of 6 radiatoren ging nu over één of twee radiatoren gaan.

Doorgaans werkt de laagste stand van je pomp al voldoende, dat helpt iets. Bovendien: hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe harder het ruisen hoorbaar is. Boven de 80 graden hoor je bijna niets meer, maar.... dat willen we bij voorkeur niet meer :).
Ik heb juist alle radiatoren open staan nu, van de week eentje dicht, maar zelfs die toch weer open (allemaal op standje 1, dus die worden lauwig), maar dat helpt niet veel. Ik heb in de handleiding zitten kijken hoe de pompstand lager kan, maar ik kan het niet vinden of ik lees eroverheen. Tis nogal technisch, die handleiding. Remeha Tzerra 39c. Als iemand weet óf die stand te wijzigen is, dan hoor ik dat graag.

• locloc
niemand? :)

• RichieB
@locloc Volgens dezonnebril in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III" moet je instelling PP016 en PP018 verlagen.

[Voor 56% gewijzigd door RichieB op 16-02-2022 09:48]

• bert pit
Als je tegen een installateurs code aanloopt is dat doorgaans 0012.

• bert pit
locloc schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:57:
[...]

Ik heb juist alle radiatoren open staan nu, van de week eentje dicht, maar zelfs die toch weer open (allemaal op standje 1, dus die worden lauwig), maar dat helpt niet veel. Ik heb in de handleiding zitten kijken hoe de pompstand lager kan, maar ik kan het niet vinden of ik lees eroverheen. Tis nogal technisch, die handleiding. Remeha Tzerra 39c. Als iemand weet óf die stand te wijzigen is, dan hoor ik dat graag.
Als alles open staat moet de pompsnelheid omhoog. Ik denk toch echt aan waterzijdig inregelen, want je systeem lijkt niet in balans te zijn.

• locloc
bert pit schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Als alles open staat moet de pompsnelheid omhoog. Ik denk toch echt aan waterzijdig inregelen, want je systeem lijkt niet in balans te zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt. Moet elke installateur dat in principe kunnen of is dat specialistisch werk? En wat kost zoiets ongeveer, enig idee? En.. niet geheel onbelangrijk wellicht: heb je dan ook iemand nodig die én snapt hoe waterzijdig inregelen werkt én weet hoe EvoHome werkt/in te stellen is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michiell
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-03 00:49
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb met veel belangstelling dit forum door gelezen maar blijf toch nog met een paar vragen zitten.

Mijn huidige setup is/was:

-Intergas cv ketel
-Evohome met losse gateway
-R8810A Opentherm regel module
-10 x hr50 radiator koppen
-Haga convector radiatoren
-Heatfan smart radiator ventilatoren
-Huis uit 1975 achteraf geïsoleerd

-Remeha elga ace 4kw (net geïnstalleerd)
-60ltr buffervat

Zoals je ziet een wat bijzondere setup, warmtepomp met alleen convector radiatoren.

Wat ik mij afvraag is:

-of een nieuwe Evohome wifi de warmtepomp beter aanstuurt dan (mij) oude Evohome (in die tijd was een warmtepomp nog niet veel voorkomend) en werken de hr50 daar ook op.

-Ik zou graag de koel functie willen gebruiken van warmtepomp, wat volgens mij prima te doen moet zijn met de convector radiatoren en de Heatfan (deze kunnen handmatig aangezet worden) maar hoe ga ik dat doen? Wat ik ben tegen gekomen is, dat om te koelen ik 2x een BDR91T zou moeten aanschaffen en dan de een gebruik om de warmtepomp in te schakelen en de ander om verwarmen/koelen contact te bedienen.

En zo komen we bij mijn laatste vraag, hoe zou ik mijn installatie het beste aan kunnen sturen? Omdat mijn afgifte systeem redelijk direct is zou ik zeggen Opentherm maar als ik kijk naar de BDR91T is dat aan/uit. De Elga Ace heeft als mogelijkheid, schakel contact koelen/verwarmen en de warmte/koel vraag Opentherm of aan/uit

Wellicht dat jullie wat inzicht kunnen geven hierin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
michiell schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:50:
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb met veel belangstelling dit forum door gelezen maar blijf toch nog met een paar vragen zitten.

Mijn huidige setup is/was:

-Intergas cv ketel
-Evohome met losse gateway
-R8810A Opentherm regel module
-10 x hr50 radiator koppen
-Haga convector radiatoren
-Heatfan smart radiator ventilatoren
-Huis uit 1975 achteraf geïsoleerd

-Remeha elga ace 4kw (net geïnstalleerd)
-60ltr buffervat

Zoals je ziet een wat bijzondere setup, warmtepomp met alleen convector radiatoren.

Wat ik mij afvraag is:

-of een nieuwe Evohome wifi de warmtepomp beter aanstuurt dan (mij) oude Evohome (in die tijd was een warmtepomp nog niet veel voorkomend) en werken de hr50 daar ook op.

-Ik zou graag de koel functie willen gebruiken van warmtepomp, wat volgens mij prima te doen moet zijn met de convector radiatoren en de Heatfan (deze kunnen handmatig aangezet worden) maar hoe ga ik dat doen? Wat ik ben tegen gekomen is, dat om te koelen ik 2x een BDR91T zou moeten aanschaffen en dan de een gebruik om de warmtepomp in te schakelen en de ander om verwarmen/koelen contact te bedienen.

En zo komen we bij mijn laatste vraag, hoe zou ik mijn installatie het beste aan kunnen sturen? Omdat mijn afgifte systeem redelijk direct is zou ik zeggen Opentherm maar als ik kijk naar de BDR91T is dat aan/uit. De Elga Ace heeft als mogelijkheid, schakel contact koelen/verwarmen en de warmte/koel vraag Opentherm of aan/uit

Wellicht dat jullie wat inzicht kunnen geven hierin.
Het hele principe van opentherm is gebaseerd op snel opwarmen op een wat hogere aanvoer en dan warm houden op een lagere temperatuur. De lagere retour temperatuur zorgt dan bij een gas CV voor optimaal stoken in het HR gebied.

Ik vermoed dat je sowieso een lage retourtemperatuur genereert, dan heeft opentherm geen grote voordelen. Aangezien de BDR91T beter geschikt is voor warmtepompen zou ik aan/uit gaan stoken.

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-03 23:25
RvdM87 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:07:
Ik gebruik al een kleine twee jaar Evohome, waarvan de laatste twee weken met een warmtepomp. Ik heb een aantal "vreemde" gedragingen gezien en ben benieuwd of anderen dit ook hebben of wellicht al opgelost hebben.

Allereerst een overzicht van mijn systeem(zones):

-Woonkamer met evohome beddenpaneel, vloerverwarming met 2-weg klep in- en uitschakelbaar met BDR91
-souterain met round thermostaat, ook vloerverwarming met 2 weg klep met BDR91
-badkamer met vloerverwarming en radiator, beide met een "radiatorknop" en een Round thermostaat
-twee slaapkamers met alleen een radiatorknop

De warmtepomp wordt bediend met een speciale BDR91T voor warmtepompen

De twee zonnekleppen met BDR91 modules zitten in mijn technische ruimte, net als de BDR91T voor de warmtepomp.

Het gebeurd regelmatig dat de warmtepomp ingeschakeld is terwijl alle zones dicht staan (te zien aan display op circulatiepomp, geen flow meer).
Ook gebeurd het dat de 1 of beide BDR91 modules voor de vloerverwarming ingeschakeld zijn, terwijl de warmtepomp is uitgeschakeld.

Door dit "asynchrone" gedrag pendelt mijn warmtepomp als een gek.

Als ik op het evohome display kijk, dan zie ik bij meerdere zones een inschakelpercentage staan. Bijvoorbeeld woonkamer: 69% souterain: 50% badkamer 9% en overige 0.
Bij de warmtepomp staat dan ook 69%.

Als ik daar over nadenk, dan zou ik eigenlijk liever hebben dat de warmtepomp een 100% inschakelduur krijgt en de zones in de tijd aan- en uitschakelen. Als je de zones slim schakelt kan er altijd minimaal 1 "aan" zijn zodat de warmtepomp de opgewekte energie ergens kwijt kan.
Als er dan bijvoorbeeld twee vloerverwarming zones tegelijk open staan dan kan hij naar een hoger vermogen moduleren om genoeg energie op te wekken.

Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

instellingen voor de warmtepomp zijn als volgt: minimale aan tijd: 30 minuten, minimale uit tijd: 10 minuten.
Ik heb ook een warmtepomp staan waarmee ik bezig ben die aan te sluiten, hoe heb jij de BDR91T aangesloten op de warmtepomp? Ik heb wel wat foto’s van het aansluit schema van de warmtepomp en van de BDR91T

Er zitten 2 schema’s bij voor een thermostaat ik neem aan dat de BDR91T op de hoogspannings kant (230v) moet komen?

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:51
Bericht verwijderd

[Voor 93% gewijzigd door Jos-P op 07-08-2022 16:38]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds deze week ook een warmtepomp. Maar kom niet helemaal uit het aansluiten. Had verwacht dat er een extra contact in zou zitten, dit omdat je off/cool/heat moet schakelen. Maar als ik de schemas zo bekijk, snap ik niet hoe dat zou moeten werken. Er zijn drie geschakelde terminals. A, B en C. Maar daarmee is m.i. geen uit te faciliteren, gezien A schakelt tussen A en B. Heb ik er nou serieus twee nodig?

• RichieB
@MikeyMan De BDR91 verbindt contact A met B of C. Je hebt dus 2 standen, geen 3. Dus als A de aanvoer van 230V is kan je die op B of C zetten. De stand "off" met 0V op zowel B en C kan dan inderdaad niet. Ik weet trouwens niet of Evohome voor het koelen een aparte BDR91T aanstuurt. Ik koel zelf niet.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:11:
@MikeyMan De BDR91 verbindt contact A met B of C. Je hebt dus 2 standen, geen 3. Dus als A de aanvoer van 230V is kan je die op B of C zetten. De stand "off" met 0V op zowel B en C kan dan inderdaad niet. Ik weet trouwens niet of Evohome voor het koelen een aparte BDR91T aanstuurt. Ik koel zelf niet.
Was tussen de bedrijven door een stapje verder. Als je de HCE80 eenmaal op koelen hebt gezet wordt die optie toegevoegd. En dan vraagt ie inderdaad om een tweede BRD91T.... :X

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Warmtepomp staat er inmiddels. En er is een beetje warmte nodig.

Maar nu zie ik dat die evohome in uren lijkt te denken. Één run per uur lijkt minumum en gelijk ook de doelstelling te zijn. Een run van meerdere uren achter elkaar lijkt er niet in te zitten. Meer mensen met deze ervaring?

Flow lijkt prima, maar hij kapt hem voor het hele uur af.

[Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2022 19:15]

• RichieB
Waarom kapt Evohome de aanvoer af? Zijn de ruimtes op temperatuur? Dan lijkt het me logisch en werk het zoals bedoeld.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:36:
Waarom kapt Evohome de aanvoer af? Zijn de ruimtes op temperatuur? Dan lijkt het me logisch en werk het zoals bedoeld.
Ruimtes zijn zeker niet op temperatuur. En ook zeker zo snel niet afgekoeld.

Denk dat het de ‘aantal schakelingen per uur’ instelling is die te ver wordt doorgevoerd. Deze moet tussen 1 en 9 worden ingesteld. Maar dat lijkt tot dit effect te leiden.

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2022 21:33]

• RichieB
@MikeyMan Ik heb vaker gelezen dat Evohome soms onnodig uitschakelt en dan vrij snel weer aan. Sommigen lossen dat op door met een extern relais zoals een Shelly een vertraging in te bouwen. Dus dan wordt de uitschakeling alleen aan de WP doorgegeven als hij minimaal 10 of 15 minuten uit blijft.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:49:
@MikeyMan Ik heb vaker gelezen dat Evohome soms onnodig uitschakelt en dan vrij snel weer aan. Sommigen lossen dat op door met een extern relais zoals een Shelly een vertraging in te bouwen. Dus dan wordt de uitschakeling alleen aan de WP doorgegeven als hij minimaal 10 of 15 minuten uit blijft.
Dat is inderdaad geen onaardige suggestie. Sowieso wel handig om te kunnen uitlezen wanneer er geschakeld wordt, aangezien dat geen onderdeel van de API is. Eens kijken of we het met Z-Wave of met Shelly gaan oplossen :)

Blijf het raar vinden dat hij 1x per uur uit moet schakelen. Laat gewoon doorlopen die handel :P

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 13:54]

• RichieB
Nadeel is wel dat als Evohome echt denkt dat het verwarmen “klaar” is ook de groepen dichtgezet gaan worden. Ik weet niet of dat bij jou ook gebeurt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:54:
Nadeel is wel dat als Evohome echt denkt dat het verwarmen “klaar” is ook de groepen dichtgezet gaan worden. Ik weet niet of dat bij jou ook gebeurt.
Ja daar zit ook wat in. Zou ik hetzelfde mee kunnen doen natuurlijk, maar dan wordt het wel een poppenkast.
En ook dat is niet uit te lezen standaard... :X

Wordt minder een probleem als ik de verdelers vervangen heb door gesloten varianten overigens. Dan kan ik wat makkelijker groepen open laten staan.

[Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 14:07]

• RichieB
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:02:
[...]
En ook dat is niet uit te lezen standaard... :X
[…]
Ik heb even in de Evohome cloud api gekeken die ik uitlees en elke zone heeft een “measured” en “setpoint” temperatuur. Dus ik vermoed dat als de measured onder de setpoint blijft de groep open is. Ik herinner me dat het ook zo werkt: het is de Evohome zone die tegen de controller zegt: “ik heb warmte nodig!” en dan schakelt de controller de warmtebron aan. Dus zolang je ruimte nog niet op temperatuur is zal de groep open blijven staan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb even in de Evohome cloud api gekeken die ik uitlees en elke zone heeft een “measured” en “setpoint” temperatuur. Dus ik vermoed dat als de measured onder de setpoint blijft de groep open is. Ik herinner me dat het ook zo werkt: het is de Evohome zone die tegen de controller zegt: “ik heb warmte nodig!” en dan schakelt de controller de warmtebron aan. Dus zolang je ruimte nog niet op temperatuur is zal de groep open blijven staan.
Datzelfde zou natuurlijk voor de ketel zelf moeten gelden ;)

• RichieB
Om een of andere reden lijkt de Evohome controller de warmtebron even kort uit te zetten zonder dat daar een logische verklaring voor is. Omdat de warmtevraag begint bij de zone zal die niet dicht gaan. Dus een relais met vertraging gaat denk ik wel werken.

• rene2807
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-03 16:22
Ik werk al een tijdje met een opkomend en afvallen tijdvertraging op de aansturing naar de CV toe.
Dit omdat evohome de CV aanstuurt terwijl er nog kleppen dicht staan, en om het aantal schakelmomenten te kunnen beperken.

Dit werkt voor mijn installatie perfect.
Zie ook mijn eerdere post in dit draadje.

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-03 09:04
Ik heb sinds eind vorige week een EvoHome systeem draaien. Ik vind de data bijzonder beperkt. Ik wil bijvoorbeeld kunnen zien of een zone 'aan' staat (aan het verwarmen is) en historische gegevens van zone(omgevings)temperatuur, ingestelde temperatuur en aan/uit gegevens van elke HR92. Nu zag ik dat je dit via Domoticz kunt doen. Ik heb het met de web API geprobeerd, maar bij een van de stappen loop ik vast omdat ik op de dev site moet inloggen en mijn inloggegevens worden niet herkend. Ik zag dat het ook met een Honeywell apparaatje kan (HGI80), maar die zie ik maar bij één webshop aangeboden worden (€199). Is dat apparaat uit de handel genomen dat hij bijna nergens verkrijgbaar is? Zijn er nog andere manieren om de gewenste gegevens te kunnen inzien?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JazzMatazz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:03:
Ik heb sinds eind vorige week een EvoHome systeem draaien. Ik vind de data bijzonder beperkt. Ik wil bijvoorbeeld kunnen zien of een zone 'aan' staat (aan het verwarmen is) en historische gegevens van zone(omgevings)temperatuur, ingestelde temperatuur en aan/uit gegevens van elke HR92. Nu zag ik dat je dit via Domoticz kunt doen. Ik heb het met de web API geprobeerd, maar bij een van de stappen loop ik vast omdat ik op de dev site moet inloggen en mijn inloggegevens worden niet herkend. Ik zag dat het ook met een Honeywell apparaatje kan (HGI80), maar die zie ik maar bij één webshop aangeboden worden (€199). Is dat apparaat uit de handel genomen dat hij bijna nergens verkrijgbaar is? Zijn er nog andere manieren om de gewenste gegevens te kunnen inzien?
Probeer eens in te loggen op mytotalconnectcomfort.

Laatste keer dat ik dat deed werkte het alleen met UK of Ierland. Resideo is met de website aan het klooien lijkt het.

Met deze account kun je een Api key aanmaken en inderdaad met domoticz gebruiken. Neem aan dat het met andere software ook lukt.

• JazzMatazz
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:14:
[...]

Probeer eens in te loggen op mytotalconnectcomfort.

Laatste keer dat ik dat deed werkte het alleen met UK of Ierland. Resideo is met de website aan het klooien lijkt het.

Met deze account kun je een Api key aanmaken en inderdaad met domoticz gebruiken. Neem aan dat het met andere software ook lukt.
Als ik op mytotalconnectcomfort inlog (Ierse site) dan krijg ik volgens mij precies dezelfde site als de Nederlandse site en daar kan ik de ingestelde temperatuur en zones zien. Eigenlijk precies hetzelfde als in de app en dus erg beperkt. Sowieso zie ik nergens een optie om een API key aan te maken.

Die API key aanmaken is mij gisteren overigens wel gelukt, maar de volgende stap is dat je moet inloggen op de site en noch met mijn dev site accountgegevens, noch met de accountgegevens van de Honeywell/Resideo site waarop ik mijn systeem heb geregistreerd, kan ik inloggen. De gegevens van beide accounts worden niet herkend.

• RichieB
Ik gebruik in python evohomeclient2 die weer onder water https://tccna.honeywell.com/Auth/OAuth/Token gebruikt. Dat werkt nog allemaal prima. Gewoon met username + password. Geen API key ingevoerd, developer portal ken ik niet.

[Voor 17% gewijzigd door RichieB op 10-10-2022 09:05]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JazzMatazz i stand corrected. API Key is niet nodig.

Developer portal heb ik nog nooit gebruikt.

[Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 10-10-2022 09:04]

• JazzMatazz
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:04:
@JazzMatazz i stand corrected. API Key is niet nodig.

[Afbeelding]

Developer portal heb ik nog nooit gebruikt.
Van welke url is dit een screenshot?

• JazzMatazz
RichieB schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:04:
Ik gebruik in python evohomeclient2 die weer onder water https://tccna.honeywell.com/Auth/OAuth/Token gebruikt. Dat werkt nog allemaal prima. Gewoon met username + password. Geen API key ingevoerd, developer portal ken ik niet.
Ik heb wel eens van Python gehoord, maar eigenlijk geen idee wat het is, laat staan hoe ik het moet gebruiken. Is het iets wat makkelijk onder de knie te krijgen is?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JazzMatazz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Van welke url is dit een screenshot?
Domoticz hardware. Login en wachtwoord invullen is genoeg.

• RichieB
JazzMatazz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Ik heb wel eens van Python gehoord, maar eigenlijk geen idee wat het is, laat staan hoe ik het moet gebruiken.
Het is een programmeertaal waarmee je snel een scriptje kan schrijven maar ook complete, complexe applicaties.
Is het iets wat makkelijk onder de knie te krijgen is?
Als je al eens eerder geprogrammeerd heb wel. Zo niet, dan is het een mooie taal om daarmee te beginnen.

• JazzMatazz
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Domoticz hardware. Login en wachtwoord invullen is genoeg.
Dank voor je hulp!, dat lijkt te werken. Nu nog uitvogelen hoe ik de Android app aan de praat krijg en hoe ik kan zien of en wanneer een thermostaatkraan open en dicht gaat. Volgens mij zie ik dat namelijk niet in de grafieken van Domoticz.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JazzMatazz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Dank voor je hulp!, dat lijkt te werken. Nu nog uitvogelen hoe ik de Android app aan de praat krijg en hoe ik kan zien of en wanneer een thermostaatkraan open en dicht gaat. Volgens mij zie ik dat namelijk niet in de grafieken van Domoticz.
Klopt, dat zit niet in de API.

Enige mogelijkheid daarvoor is (bijvoorbeeld) een paar shellys ertussen prakken. Heb dat al gedaan met m'n BRD91T:

https://tweakers.net/i/8jyaLBaOklNVsrM1bmt9gew3YZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7g45yzPMxDCPqWyQQGpiBRV.png?f=fotoalbum_large

[Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 10-10-2022 10:07]

• JazzMatazz
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Klopt, dat zit niet in de API.

Enige mogelijkheid daarvoor is (bijvoorbeeld) een paar shellys ertussen prakken. Heb dat al gedaan met m'n BRD91T:

[Afbeelding]
Hihi, het lijkt net of ik op een andere planeet leef. Geen idee wat shellys zijn en ik heb geen BRD91T. Maar goed, ik kan nu wel zien wat de historische temperatuurontwikkeling in een zone is. Klopt het dat de Android app alleen werkt als Domoticz is geïnstalleerd op een apparaat dat altijd aan staat zoals een Raspberry (heb ik niet meer) of een Synology (heb ik)?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JazzMatazz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Hihi, het lijkt net of ik op een andere planeet leef. Geen idee wat shellys zijn en ik heb geen BRD91T. Maar goed, ik kan nu wel zien wat de historische temperatuurontwikkeling in een zone is. Klopt het dat de Android app alleen werkt als Domoticz is geïnstalleerd op een apparaat dat altijd aan staat zoals een Raspberry (heb ik niet meer) of een Synology (heb ik)?
Welke android app? De Evohome app staat los van een domoticz installatie. Das alleen een tweede deurtje.

• JazzMatazz
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Welke android app? De Evohome app staat los van een domoticz installatie. Das alleen een tweede deurtje.
De Domoticz app. Als ik die op mijn telefoon heb geïnstalleerd, moet ik toegangsgegevens voor zowel extern (buiten mijn eigen netwerk) als intern (daarbinnen) opgeven. Het lijkt er op dat die instellingen veronderstellen dat Domoticz ergens op een apparaat draait zoals een Raspberry (zoals hier lijkt aangegeven). Maar indien dit het geval is, kan ik me voorstellen dat het ook op een Synology werkt (zoals ook hieruit blijkt).

Vraag is dus of ik Domoticz op mijn Synology moet installeren als voorwaarde om mijn Domoticz Android app te kunnen uitlezen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JazzMatazz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

De Domoticz app. Als ik die op mijn telefoon heb geïnstalleerd, moet ik toegangsgegevens voor zowel extern (buiten mijn eigen netwerk) als intern (daarbinnen) opgeven. Het lijkt er op dat die instellingen veronderstellen dat Domoticz ergens op een apparaat draait zoals een Raspberry (zoals hier lijkt aangegeven). Maar indien dit het geval is, kan ik me voorstellen dat het ook op een Synology werkt (zoals ook hieruit blijkt).

Vraag is dus of ik Domoticz op mijn Synology moet installeren als voorwaarde om mijn Domoticz Android app te kunnen uitlezen.
Yup. Die app is niets anders dan een frontend voor je lokaal geinstalleerde domoticz.

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 16:54
Ik heb een HR92 op de aanvoer van de vloerverwarmingsverdeler. Instelling 6 staat op modus 1 (lichthoog).
Maar als ik kijk bij de kleppositie (optie 10) dan staat deze bijna nooit op 100.

Als ik hier met een zonneklep zou gaan werken dan komt er volgens mij veel meer warm water van de cv in de verdeler dan nu het geval is (die gaat toch immers altijd volledig open ?). Als ik de HR92 eraf haal dan kan ik het zwarte wieltje meestal nog een heel stuk opendraaien en hoor ik vervolgens dat er veel meer water in de verdeler komt. Waarom gaat de HR92 bijna nooit helemaal open ? En klopt mijn redenatie ?

• DukeBox

DukeBox

scotman21 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:01:
Ik heb een HR92 op de aanvoer van de vloerverwarmingsverdeler. Instelling 6 staat op modus 1 (lichthoog).
Maar als ik kijk bij de kleppositie (optie 10) dan staat deze bijna nooit op 100.
Lichthoog zegt mij niets, valve stroke is met optie 6 stand 1 op full echter moet je na het wijzigen wel opnieuw de calibratie doen.

Op zich is het niet nodig bij een normaal (goed) werkend ventiel (zonder adapter).

[Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 22-10-2022 21:44]

• scotman21
@DukeBox dankjewel voor je reactie. Dat is inderdaad dezelfde instelling op de HR92 (verschil zit 'm in de taalinstelling denk ik).

Maar ook als optie 6 op 1 staat en na calibratie krijg ik meestal nooit 100% bij kleppositie. Jij wel ?
Jij hebt toch ook een HR92 op de vloerverwarmingsverdeler ? En heb je deze in de Evotouch toegewezen als verdeler of als radiator ?

• DukeBox

DukeBox

@scotman21 ik hem hem idd ook voor mijn VV verdeler, met full stroke gaat mijn danfos ventiel geheel open (ik ken de optie kleppositie niet ik in mijn hr92)

Bij mij staat hij gewoon als vloerverwarming aangemeld in de touch.

• bert pit
scotman21 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:01:

Als ik hier met een zonneklep zou gaan werken dan komt er volgens mij veel meer warm water van de cv in de verdeler dan nu het geval is (die gaat toch immers altijd volledig open ?). Als ik de HR92 eraf haal dan kan ik het zwarte wieltje meestal nog een heel stuk opendraaien en hoor ik vervolgens dat er veel meer water in de verdeler komt. Waarom gaat de HR92 bijna nooit helemaal open ? En klopt mijn redenatie ?
Welk probleem wil je oplossen?

• scotman21
@bert pit Ik wil vnl. mijn Evohome systeem optimaliseren. Alles werkt op zich prima maar ik heb het gevoel dat er meer uit te halen is en gas bespaard kan worden. Ik onze woning hebben we beneden ca 65m2 vloerverwarming als 1 zone (hoh 12,5 cm met 16 mm buis). Boven hebben we radiatoren. Ik heb een 8-groeps LTV robotverdeler en werk overal in huis met een HR92 op de aanvoer (zowel radiator als verdeler). Ik heb een Intergass HRE28/24 ketel. Deze heb ik recent verder teruggezet naar een minimumvermogen van 25% (6,9 kW). De aanvoertamp. is 50 graden en de pompsnelheid heb ik op standaard laten staan (40-80%). De vloerverwarming staat 24h per dag op 20 graden en ik heb de HR92 ingesteld als 'verdeler' ipv als 'radiator' op de Evotouch. Is dit ketelvermogen nog voldoende en/ of moet ik nog iets wijzigen mbt aanvoertamp. of pompsnelheid ?

Het is een goed geïsoleerde woning en ik had verwacht dat ik met een goed afgestelde vloerverwarming icm Evohome wel substantieel zou besparen tov overal radiatoren. Maar ik zit gewoon nog op een gasverbruik van 0,57m3 per graaddag. Ik vraag me daarom af hoe ik mijn gasverbruik verder kan verlagen.

De aanvoertemperatuur bij mijn vloerverwarmingsverdeler is 35 graden en de retour is 25 graden. Via het mengventiel op de verdeler meng ik beperkt retourwater bij. Alleen ik vind het zo onlogisch dat de HR92 niet 100% opengaat bij warmtevraag en mijn gevoel zegt dat als dit wel het geval zou zijn (of als ik kies voor een zoneklep) dat er dan meer opgewarmd cv-water in de vloer beland dan bij een HR92 die niet volledig is geopend. Hierdoor verwacht ik te besparen op het gasverbruik. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee