Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste
Acties:

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:00
Just-Michael schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:22:
Ik ben aan het bekijken of Evohome aansluit op mijn wensen en daarbij direct een overzicht aan het maken van de modules die ik nodig zal hebben.

Vraag waar ik nu mee zit; Heeft het bedieningspaneel (ATC928G3000) een temperatuursensor die ingesteld kan worden voor de ruimte waar deze hangt? Is dit bijvoorbeeld de keuze "Evotouch sensor"?
Dit i.v.m. vloerverwarming in woonkamer/keuken waar dus geen HR92 geplaatst zal worden. Of zal hier een Round Wireless in de ruimte bijgehangen moeten worden om in te stellen als temperatuurvoeler?

Daarnaast lees ik verschillende stukken omtrent de keuze voor een OT (R88) of aan/uit (BDR91) ketelbesturingsmodule.
Ik heb op de bovenverdiepingen in totaal 5 radiatoren die ik wil voorzien van een HR92. Op de bgg heb ik vloerverwarming en weet niet zo zeer wat hier handig is. Enerzijds kan ik deze open laten dat deze "altijd" verwarmt als er *ergens* warmtevraag is. En eventueel zou hier een zoneklep geplaats kunnen worden, maar klopt het dat dit alleen werkt wanneer er gebruik gemaakt wordt van de aan/uit module, of werken deze onafhankelijk van elkaar en regelt Evohome gewoon dat de klep open gaat wanneer er warmtevraag is?
De evotouch is een bedieningspaneel met ruimtevoeler. Dus je kunt bijvoorbeeld meerdere hr92 onder hangen. De round wireless kun je als losse voeler gebruiken in een slaapkamer al is een hr92 ook een voeler. Ik heb zelf in de slaapkamers een round wireless icm met een hr92 omdat de gordijnen een afwijking geven op de hr92 als voeler.

Je kunt een r88 gebruiken als ketel aansturen als je vloerverwarming hebt, het werkt alleen niet prettig. Ik heb hetzelf gehad en de ketel gaat zover terugmoduleren dat je eigenlijk te weinig afgifte in je vloer krijgt. Een bdr91 werkt beter en een beetje moderne ketel moduleert toch wel op aan/uit.

De vraag mbt klep begrijp ik niet helemaal. Maar het werkt als volgt. Je hebt een bdr91 voor ketel aansturing en een tweede bdr91 voor het aansturen van een zonneklep. Evohome bediend bepaald zelf of de zonneklep open of dicht moet. Stel je hebt een thuiskantoor en stookt daar lekker, dan zet evohome het thuiskantoor aan en de klep voor de vloerverwarming in de huiskamer dicht.

Aanvullend:
Je kunt een ketel aansturen met een R88 en een zonneklep met een bdr91, de bdr91 werkt alleen prettiger.
Qua efficiëntie een tip, koop een BDR91A voor een zonneklep (goedkoper) en een BDR91T voor de ketel(meer instellingen ook voor warmtepomp)

[Voor 5% gewijzigd door Dashlane op 04-02-2023 16:31]

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:13
Dashlane schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:28:
[...]

De evotouch is een bedieningspaneel met ruimtevoeler. Dus je kunt bijvoorbeeld meerdere hr92 onder hangen. De round wireless kun je als losse voeler gebruiken in een slaapkamer al is een hr92 ook een voeler. Ik heb zelf in de slaapkamers een round wireless icm met een hr92 omdat de gordijnen een afwijking geven op de hr92 als voeler.

Je kunt een r88 gebruiken als ketel aansturen als je vloerverwarming hebt, het werkt alleen niet prettig. Ik heb hetzelf gehad en de ketel gaat zover terugmoduleren dat je eigenlijk te weinig afgifte in je vloer krijgt. Een bdr91 werkt beter en een beetje moderne ketel moduleert toch wel op aan/uit.

De vraag mbt klep begrijp ik niet helemaal. Maar het werkt als volgt. Je hebt een bdr91 voor ketel aansturing en een tweede bdr91 voor het aansturen van een zonneklep. Evohome bediend bepaald zelf of de zonneklep open of dicht moet. Stel je hebt een thuiskantoor en stookt daar lekker, dan zet evohome het thuiskantoor aan en de klep voor de vloerverwarming in de huiskamer dicht.

Aanvullend:
Je kunt een ketel aansturen met een R88 en een zonneklep met een bdr91, de bdr91 werkt alleen prettiger.
Qua efficiëntie een tip, koop een BDR91A voor een zonneklep (goedkoper) en een BDR91T voor de ketel(meer instellingen ook voor warmtepomp)
Vraagje: als je BDR91T gebruikt, met misschien langere schakeltijden, kan een BDR91A op de zoneklep dan goed samen? En: werkt deze zoneklep ook goed mee als je de vloer waar hij voor zit in koelbedrijf wil kunnen zetten?

• Just-Michael
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-03 19:42
Dashlane schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Aanvullend:
Bedankt voor de nuttige informatie! Ga dan ook voor een aan/uit module en zal de losse voeler (round) achterwege laten en de Evotouch gebruiken als voeler in de woonkamer waar ik vloerverwarming heb.
Mochten de HR92 in de slaapkamers problemen geven kan ik altijd nog round wireless' aanschaffen en toewijzen per kamer.

Je tip omtrent het aanschaffen van de BDR91T heb ik meegenomen. Op dit moment laat ik de zoneklep nog achterwegen en moet ik even met mijn monteur bespreken welke ik nodig heb en vervolgens kijken wanneer hij tijd heeft.

Ik lees ook veel over bypasses, moet ik dit ook laten aanleggen door mijn monteur? Tijdens het leggen van mijn vloerverwarming heb ik hier niets over vernomen. Mogelijk is dat niet te zeggen zonder de installatie gezien te hebben, maar who knows :)

• Dashlane
Just-Michael schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Bedankt voor de nuttige informatie! Ga dan ook voor een aan/uit module en zal de losse voeler (round) achterwege laten en de Evotouch gebruiken als voeler in de woonkamer waar ik vloerverwarming heb.
Mochten de HR92 in de slaapkamers problemen geven kan ik altijd nog round wireless' aanschaffen en toewijzen per kamer.

Je tip omtrent het aanschaffen van de BDR91T heb ik meegenomen. Op dit moment laat ik de zoneklep nog achterwegen en moet ik even met mijn monteur bespreken welke ik nodig heb en vervolgens kijken wanneer hij tijd heeft.

Ik lees ook veel over bypasses, moet ik dit ook laten aanleggen door mijn monteur? Tijdens het leggen van mijn vloerverwarming heb ik hier niets over vernomen. Mogelijk is dat niet te zeggen zonder de installatie gezien te hebben, maar who knows :)
By-pass heb je alleen nodig wanneer je een zonneklep hebt. Hij moet dan voor de zonneklep. Het kan voorkomen dat de ketel warmtevraag heeft maar dat alle zones gesloten zijn, de ketel slaat dan in storing of hij perst de overdruk eruit. Een by-pass voorkomt dat, je kunt een drukventiel plaatsen voor een klep, maar ook een handdoekradiator open laten staan, dat is dan je by-pass.

• Just-Michael
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-03 19:42
Dashlane schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:58:
[...]

By-pass heb je alleen nodig wanneer je een zonneklep hebt. Hij moet dan voor de zonneklep. Het kan voorkomen dat de ketel warmtevraag heeft maar dat alle zones gesloten zijn, de ketel slaat dan in storing of hij perst de overdruk eruit. Een by-pass voorkomt dat, je kunt een drukventiel plaatsen voor een klep, maar ook een handdoekradiator open laten staan, dat is dan je by-pass.
Helder, bedankt!
Wat betreft een handdoekradiator, heb je hier ook ervaring mee i.c.m. de HR92, of is dit af te raden? Ik meen gelezen te hebben dat deze niet goed tegen vochtige ruimtes kunnen.
Ik was van plan om wel een HR92 erop te zetten, maar als er een alternatief is houd ik me natuurlijk aanbevolen.

• Dashlane
Just-Michael schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Helder, bedankt!
Wat betreft een handdoekradiator, heb je hier ook ervaring mee i.c.m. de HR92, of is dit af te raden? Ik meen gelezen te hebben dat deze niet goed tegen vochtige ruimtes kunnen.
Ik was van plan om wel een HR92 erop te zetten, maar als er een alternatief is houd ik me natuurlijk aanbevolen.
Ik heb zelf geen ervaring, maar een goede vriend is installeerde veel evohome. Hij gaf ook aan dat die dingen vaak stuk gaan in badkamers. Ik moet bij mijzelf nog de badkamer verbouwen, dan komt er vloerverwarming met een radiator. Ik plaats een hr92 op zolder in de aanvoerleiding van de badkamer, en gebruik een round wireless dan als voeler in badkamer, verste weg van vochtige ruimte.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45
[...]

[...]
Ik heb op mijn handoekenradiator in badkamer al 4 jaar een HR92 zitten. Die doet het nog prima. Omdat er de radiator niet altijd aan staat (vandaar de HR92) luchten we de badkamer wel 15 uur per dag door de deur open te zetten.

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:25
[...]

Helder, bedankt!
Hier ook een H92 op een handdoekradiator in de badkamer en geen problemen mee. Onze afzuiger zit vlakbij de douche, dus we hebben dan ook niet heel veel vocht in de ruimte.

Wat betreft de Evohome als voeler in de woonkamer met vloerverwarming ben ik erg benieuwd naar je ervaringen. Ik worstel nog met het apparaat omdat de functie van het inleren hier niet werkt voor de woonkamer (vloerverwarming).

• synorluna
Update:

Een week nu de HR92 voor de verdeler zitten ipv de MT4, maar zonder resultaat. Ik begrijp nog niet of het nu ligt aan de thermostaat of de ketel, maar ik nijg naar de eerste. In het bijzonder omdat de Evohome op de begane grond (ruimte; woonkamer) niet inleert. Wellicht dat het gebrek aan inleren er ook voor zorgt dat het gedrag niet verandert.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@synorluna vergis ik me of zien de grafieken er nu wel beter uit dan voorheen? Hij schakelde eerst helemaal uit toch?

• Dashlane
synorluna schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:26:
Update:

Een week nu de HR92 voor de verdeler zitten ipv de MT4, maar zonder resultaat. Ik begrijp nog niet of het nu ligt aan de thermostaat of de ketel, maar ik nijg naar de eerste. In het bijzonder omdat de Evohome op de begane grond (ruimte; woonkamer) niet inleert. Wellicht dat het gebrek aan inleren er ook voor zorgt dat het gedrag niet verandert.

[Afbeelding]
Dat inleren is ook maar achter de komma. Je ziet duidelijk drie patronen. Zo te zien vraagt evohome continu warmte, alleen de ketel moduleert.

Geel is geen warmtevraag
Witte streep is warmtevraag met moduleren.

Dat zijn mooie lange runs vanuit evohome. De grafiek die je stuurt is je ketelgedrag. Die moduleert wat op de witte lijn. Ik snap je klacht niet zo goed.

[Voor 21% gewijzigd door Dashlane op 10-02-2023 19:28]

• synorluna
Dashlane schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Dat inleren is ook maar achter de komma. Je ziet duidelijk drie patronen. Zo te zien vraagt evohome continu warmte, alleen de ketel moduleert.

[Afbeelding]

Geel is geen warmtevraag

Dat zijn mooie lange runs vanuit evohome. De grafiek die je stuurt is je ketelgedrag. Die moduleert wat op de witte lijn. Ik snap je klacht niet zo goed.
Misschien heb ik wel de verkeerde verwachting. Het duurt best een aantal uur voor de woonkamer van 18 naar 19 graden is opgewarmd. Na het verhogen van het vermogen van de ketel (had ik op het minimale vermogen gezet) is dit al een stuk beter geworden.

Ik was in de veronderstelling dat ik langere runs zou moeten zien, zoals hieronder. Dat was voor mij ook de reden om de HR92 te plaatsen voor de verdeler. Zoals gezegd: wellicht heb ik de verkeerde verwachting.

Als ik kijk naar het gedrag van de ketel wanneer ik ernaast zit dan slaat hij nog wel elke 5 minuten aan/af, maar dat zie je niet in de grafiek terug door het gebruikte interval.

[Voor 20% gewijzigd door synorluna op 11-02-2023 10:13]

• synorluna
MikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:38:
@synorluna vergis ik me of zien de grafieken er nu wel beter uit dan voorheen? Hij schakelde eerst helemaal uit toch?
Ja, in het begin liep de ketel vaak in een foutmelding omdat we geen bypass hadden. Dit zag je duidelijk terug in de grafiek. Op dit moment schakelt de ketel ook nog wel aan/uit, maar dat duurt korter dan vóór het plaatsen van de bypass. Hierdoor komt dit niet duidelijk naar voren in de grafiek.

[Voor 23% gewijzigd door synorluna op 11-02-2023 10:20]

• RichieB
@synorluna Je kan eenvoudig controleren waar het aan/uit gedrag vandaan komt. Op de BDR91 brandt het lampje groen als die warmte vraagt. In de Evohome controller is dat het vlammetje rechtsboven in het Systeem Overzicht. Vraagt Evohome warmte terwijl de ketel uit gaat dan ligt dat aan de ketel. Vraagt Evohome geen warmte controleer dan in het Systeem Overzicht welke zones hoeveel procent vragen.

• synorluna
Op dit moment heb ik overdag alle zones uit, behalve de woonkamer.

Ik ga vandaag of morgen met m’n notitieboekje naast de ketel zitten en bijhouden wat er gebeurt.

• Dashlane
synorluna schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:47:
[...]

Ja, in het begin liep de ketel vaak in een foutmelding omdat we geen bypass hadden. Dit zag je duidelijk terug in de grafiek. Op dit moment schakelt de ketel ook nog wel aan/uit, maar dat duurt korter dan vóór het plaatsen van de bypass. Hierdoor komt dit niet duidelijk naar voren in de grafiek.
Die witte lijn is een run van 4/5 uur op je ketel, dat is echt geen vreemd schakel gedrag. Hij moduleert in de witte lijn wel bij. Dat kan aanhoren alsof de ketel inschakelt.

Maar wat is op dit moment je klacht want je stookgedrag ziet er goed uit.

• synorluna
Dashlane schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Die witte lijn is een run van 4/5 uur op je ketel, dat is echt geen vreemd schakel gedrag. Hij moduleert in de witte lijn wel bij. Dat kan aanhoren alsof de ketel inschakelt.

Maar wat is op dit moment je klacht want je stookgedrag ziet er goed uit.
Aangezien de ketel niet continu stook die 4/5 uur, maar telkens even aanslaat en weer af (ongeveer elke 5 minuten) dacht ik dat dit geen normaal gedrag was. Mijn verwachting was dat de ketel continu zou stoken en je dus niet zoveel pieken zou zijn, dus een continue gasaanvoer zou hebben. Dat is immers wat de grafiek toont.

Zoals gezegd, wellicht zit ik er gewoon naast maar mij komt het over als een pendelende ketel aangezien de ketel m.i. iedere 5 minuten aanslaat.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

synorluna schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:18:
[...]

Aangezien de ketel niet continu stook die 4/5 uur, maar telkens even aanslaat en weer af (ongeveer elke 5 minuten) dacht ik dat dit geen normaal gedrag was. Mijn verwachting was dat de ketel continu zou stoken en je dus niet zoveel pieken zou zijn, dus een continue gasaanvoer zou hebben. Dat is immers wat de grafiek toont.

Zoals gezegd, wellicht zit ik er gewoon naast maar mij komt het over als een pendelende ketel aangezien de ketel m.i. iedere 5 minuten aanslaat.
ketels pendelen altijd in nederlanse huizen. 24/7 stoken gaat simpelweg niet. daar hebben de ketels een orde van grote teveel vermogen voor. 24/7 stoken krijg je alleen voor elkaar met een warmtepomp (en met minimale of geen zoneregeling.)

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 16:27
Dag allemaal,

We hebben een Ecodan PUHZ-SW75-YAA 8kw warmtepomp besteld en willen graag de woning met zones kunnen verwarmen en koelen. Daarvoor een Honeywell EvoHome systeem plaatsen:
  • Begane grond met vloerverwarming en Evohome bedieningspaneel als kamerthermostaat. De vloerverwarming gaan we niet naregelen, deze loopt voor een minimale flow altijd mee.
  • Verdiepingen totaal 6 Java Strada LT-radiatoren met HR92 radiatorknoppen
  • Ecodan warmtepomp met BDR91T als sturing
Vragen:
  • Wat vinden jullie van bovenstaande toepassing van EvoHome?
  • Heeft er iemand ervaring met het koelen met Evohome en een warmtepomp?
  • Zijn lange runs (voorkomen van pendelen) goed in te stellen met de Evohome? Bijvoorbeeld minimaal 1 uur draaien als er ergens vraag is naar warmte/ koeling?
Alvast bedankt voor jullie advies!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-03 23:16
Pascal_X schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:21:
Dag allemaal,

We hebben een Ecodan PUHZ-SW75-YAA 8kw warmtepomp besteld en willen graag de woning met zones kunnen verwarmen en koelen. Daarvoor een Honeywell EvoHome systeem plaatsen:
  • Begane grond met vloerverwarming en Evohome bedieningspaneel als kamerthermostaat. De vloerverwarming gaan we niet naregelen, deze loopt voor een minimale flow altijd mee.
  • Verdiepingen totaal 6 Java Strada LT-radiatoren met HR92 radiatorknoppen
  • Ecodan warmtepomp met BDR91T als sturing
Vragen:
  • Wat vinden jullie van bovenstaande toepassing van EvoHome?
  • Heeft er iemand ervaring met het koelen met Evohome en een warmtepomp?
  • Zijn lange runs (voorkomen van pendelen) goed in te stellen met de Evohome? Bijvoorbeeld minimaal 1 uur draaien als er ergens vraag is naar warmte/ koeling?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Deze “oude” van mij is vast handig:
fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• RichieB
Ik heb vandaag een vreemd probleem: van een aantal van mijn zones is de temperatuur "bevroren" in de app en op https://international.mytotalconnectcomfort.com/ Op de Evohome controller wordt wel de juiste temperatuur weergegeven. Van een aantal andere zones is loopt de temperatuur in de app wel normaal mee. Heeft iemand dit wel eens gezien? Reboot van de Evohome Controller heeft niet geholpen.

Update: de warmtevraag richting de CV wordt afgeschaald voordat deze zones op temperatuur zijn. Het lijkt dus niet alleen een synchronisatieprobleem met de online omgeving, maar ook invloed te hebben op de werking lokaal. :(

[Voor 22% gewijzigd door RichieB op 13-02-2023 13:20]

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:07
Hier hetzelfde probleem. De temp in de app (en home assistant) is bevroren. De temp op de controller klopt en de cv verwarmt de ruimte.

• RichieB
@edozat1 Bedankt! Misschien dat het verwarmen dan toch correct werkt. Ivm de storing zit ik er wellicht te veel bovenop vandaag.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb even gekeken, maar zie eigenlijk niets vreemds. Nu werk ik niet met HA maar met Domoticz. Zou daar het issue kunnen zitten?

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:07
De temp wordt verkeerd weergegeven in de Home app van Honeywell en daarom ook in de integratie van Evohome en Home Assistant. Heeft niks met Home Assistant te maken lijkt me.

Edit: Ik stel de temp in Home Assistant in. Blijkbaar werkt de integratie van Evohome in Home Assistant wel goed, want de kamer wordt verwarmd en de ingestelde temp wordt goed weergegeven op de controller. De Home app geeft een verkeerde (oude) ingestelde temp, maar wel de goede huidige temp weer.

[Voor 46% gewijzigd door edozat1 op 13-02-2023 14:51]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Home app geeft hier ook gewoon de goede temperatuur aan. Lijkt geen algemene storing.

• RichieB
Het is bij mij de helft van de 9 zones.. heel raar. Er verschijnt nu ook een waarschuwing over in de app.

• RichieB
Vandaag sinds 17:00 uur zijn alle waardes in de app weer normaal. Dat was een vrij lange storing voor Evohome, meestal is het binnen het uur opgelost.

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-03 21:40

taz10

Party Animal

Skidmarks schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:14:
[...]

Je kan 3 groepen/lussen per zone op de HCE80 aansluiten. Alleen zone 1 heeft 3 aansluitingen zone 2 heeft er 2 en de rest maar 1. Toch kan je 3 thermische motoren per zone aansluiten je zal een extra externe doos moeten maken om ze door te verbinden zoals ik hier heb gedaan:

[Afbeelding]

In jouw situatie kan je die 4 lussen dan op zone 2 en 3 van de HCE80 zetten dus 2 zones ipv de huidige 3.

Vervolgens moet je aan 1 zone/ruimte in Evohome meerdere zones van de HCE80 toewijzen. Uit mijn hoofd moet je na het toewijzen van 1 zone die stap nog een keer doen met de 2e zone.

Ik heb een woonkamer ruimte met 6 groepen/lussen. Die 2 zones op de HCE80 worden netjes tegelijk aangestuurd.
Ik heb een vraag over 3 lussen per zone. Mijn installateur heeft het aangesloten met 5 lussen van de woonkamer op zone 1 , Nadat ik 2 weken terug mijn aanvoer naar de VVW verdeler heb omgelegd ben ik alles aan het proberen te fine tunen. Afgelopen week bemerkte ik dat er een gedeelte van de woonkamer koud bleef. Een MT4 ging niet open van de woonkamer. Ook heb ik ze allemaal recht gezet wat ik ook las hier. Vandaag dan maar gebeld met Honeywell, eerst vertelde de beste man dat je maar 3 lussen per zone kan aansluiten, even later had hij het over een grote loods, met wel 90 lussen, kan je gewoon op 1 zone aansluiten.
Ik weet het niet meer, wat is de reden, als dit zo is dat je maar 3 lussen, dus 3 MT4’s , op een zone kan aansluiten ?
En vanavond deed opeens de ene MT4 het wel weer, en doet nu opeens de 2e ernaast het niet meer 8)7 .
Kan iemand uitleggen of dat klopt van de 3 lussen ?

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 20:37
taz10 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:26:
[...]

Ik heb een vraag over 3 lussen per zone. Mijn installateur heeft het aangesloten met 5 lussen van de woonkamer op zone 1 , Nadat ik 2 weken terug mijn aanvoer naar de VVW verdeler heb omgelegd ben ik alles aan het proberen te fine tunen. Afgelopen week bemerkte ik dat er een gedeelte van de woonkamer koud bleef. Een MT4 ging niet open van de woonkamer. Ook heb ik ze allemaal recht gezet wat ik ook las hier. Vandaag dan maar gebeld met Honeywell, eerst vertelde de beste man dat je maar 3 lussen per zone kan aansluiten, even later had hij het over een grote loods, met wel 90 lussen, kan je gewoon op 1 zone aansluiten.
Ik weet het niet meer, wat is de reden, als dit zo is dat je maar 3 lussen, dus 3 MT4’s , op een zone kan aansluiten ?
En vanavond deed opeens de ene MT4 het wel weer, en doet nu opeens de 2e ernaast het niet meer 8)7 .
Kan iemand uitleggen of dat klopt van de 3 lussen ?
De reden is denk ik dat de HCE80 per zone schakelt met een relais of iets dergelijks en daar kan maar maximaal 2.7 A piekstroom en 200 mA continustroom over lopen volgens de handleiding. Als je meer dan 3 motoren op 1 zone aansluit ga je daar overheen en kan het zijn dat ze niet allemaal werken of zelfs de HCE80 kapot gaat.

De handleiding is hier vrij duidelijk over:

Ik zou dus terug gaan naar je installateur. Zie ook de waarschuwing in de handleiding dat de HCE80 zelfs stuk kan gaan als je meer dan 3 motoren aansluit per zone.

[Voor 4% gewijzigd door Skidmarks op 15-02-2023 09:02]

• taz10

taz10

Party Animal

Skidmarks schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:01:
[...]

De reden is denk ik dat de HCE80 per zone schakelt met een relais of iets dergelijks en daar kan maar maximaal 2.7 A piekstroom en 200 mA continustroom over lopen volgens de handleiding. Als je meer dan 3 motoren op 1 zone aansluit ga je daar overheen en kan het zijn dat ze niet allemaal werken of zelfs de HCE80 kapot gaat.

De handleiding is hier vrij duidelijk over:

[Afbeelding]

Ik zou dus terug gaan naar je installateur. Zie ook de waarschuwing in de handleiding dat de HCE80 zelfs stuk kan gaan als je meer dan 3 motoren aansluit per zone.
TOF, super bedankt, deze afbeelding kon ik niet vinden in de handleiding die ik had. Vanmiddag even langs mijn installateur geweest, hij gaf wel toe dat het niet goed was aangesloten, maar dat het stuk kon gaan hierdoor deed hij nogal laconiek over. Enfin, met een beetje geluk komt er vrijdag iemand langs om de boel goed aan te sluiten. Ik kan het ook wel zelf, maar in dit geval mag hij het gewoon netjes zelf doen. Ik zou ook niet weten hoe ik 2 zones aan elkaar zou moeten knopen.
Vervolgens heb ik nu wel een uitbreidingsmodule nodig voor mijn radiator knoppen.

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
@taz10
Je kunt ook meerdere zones toewijzen aan 1 thermostaat. Zie onderstaand screenshot van p46 uit de installatiehandleiding van de HCE 80: Toewijzing aan andere zones tot stand brengen

Dit gaat over de toewijzing van een DTS92.
In mijn situatie heb ik 5 groepen in de woonkamer. Die zijn toegewezen aan zone 1 (3 groepen) en zone 2 (2 groepen) en worden aangestuurd door één DTS92.

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 20:37
taz10 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:10:
[...]

TOF, super bedankt, deze afbeelding kon ik niet vinden in de handleiding die ik had.
Dat staat in de installatie handleiding op pagina 10 die je bijv. hier kan vinden https://www.vloerverwarmi...0+Montage-handleiding.pdf

Goed om te horen dat de installateur het gaat aanpassen.

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
taz10 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:10:

.... deze afbeelding kon ik niet vinden in de handleiding die ik had ....
En dit is de handleiding die ik heb gebruikt:
https://www.gebruikershan...w-handleiding-729241.html

• taz10

taz10

Party Animal

arpeggio schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:29:
@taz10
Je kunt ook meerdere zones toewijzen aan 1 thermostaat. Zie onderstaand screenshot van p46 uit de installatiehandleiding van de HCE 80: Toewijzing aan andere zones tot stand brengen

[Afbeelding]

Dit gaat over de toewijzing van een DTS92.
In mijn situatie heb ik 5 groepen in de woonkamer. Die zijn toegewezen aan zone 1 (3 groepen) en zone 2 (2 groepen) en worden aangestuurd door één DTS92.
Ik kan niet wachten op mijn installeur, alleen nu die andere zone toewijzen aan zone 1.
Dus zone 1 en 4 bij elkaar. Ik moet de zone 4 alleen connecten met mijn round wireless. En hoe doe ik dat ??? Dit kan ik niet vinden in de handleiding

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
taz10 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:46:
[...]

Ik kan niet wachten op mijn installeur, alleen nu die andere zone toewijzen aan zone 1.
Dus zone 1 en 4 bij elkaar. Ik moet de zone 4 alleen connecten met mijn round wireless. En hoe doe ik dat ??? Dit kan ik niet vinden in de handleiding
Ik vond het makkelijkst om dit via de evohome station de doen waarbij er al een zone was geconfigureerd die aan zone 4 was gelinked. Dan hoef je alleen maar de sensor toe te voegen.

En anders even de volgende instructie bekijken: YouTube: HCE80 combineren met evohome en Round Wireless | Honeywell Home

The chances of being killed by a cow are low but never 0%

• taz10

taz10

Party Animal

Joarie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:00:
[...]

Ik vond het makkelijkst om dit via de evohome station de doen waarbij er al een zone was geconfigureerd die aan zone 4 was gelinked. Dan hoef je alleen maar de sensor toe te voegen.

En anders even de volgende instructie bekijken: YouTube: HCE80 combineren met evohome en Round Wireless | Honeywell Home
Op deze manier is het uiteindelijk gelukt. Simpel de HCE80 in aanwijsmodus zetten en dan de wireless koppelen wilde niet. Maar via de kamerunit dus wel.
Uiteindelijk draait nu alles. Alleen komt 1 motor niet omhoog en een andere reageerd soms wel en soms niet. Deze dus volgende week maar omruilen bij de installateur.
Zone 1 en 4 nu voor de woonkamer, dit is motor 1, 2, 6, 7 en 8
Vindt wel dat ze toch wisselend omhoog komen, zo lijkt het of de 1e niet helemaal ophoog komt.

Ook zag ik op een filmpje van Honeywell dat er op de HCE80 een motor is aangesloten, rechts van de netspanning, bij mij zit de motor gewoon rechstreeks op het stopcontact, is dit iets om nog aan te passen ?

Vervolgens even naar het verbruik gekeken, vorige week stond de ketel nog op 50%, nu op 30% = 9,6KW
Wat aanstaat bij mij is eigenlijk alleen de woonkamer en kantoor vloerverwarming = 6.4KW, eigenlijk zou ik dus het vermogen van de ketel nog op 25% kunnen zetten, alleen kan ik dit niet in de instelling, terwijl het wel in de handleiding staat 8)7
Enfin, de ketel gaat nu wel veel minder aan/uit dan vorige week.
(vanmorgen vanaf 8:30 uur alle 3 de ruimtes vloerverwarming aangezet, dit is 8,1KW)

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:06
Ik heb sinds kort een warmtepomp met evohome als naregeling. Nu is het zo opgezet dat evohome een zoneklep voor mijn vloerverwarming en een cv pomp resp. Open/dicht en aan/uit stuurt. Ik vroeg mij af of het met evohome ook mogelijk is een zoneklep modulerend te sturen (opentherm?)? Op die manier kan namelijk de warmte een stuk vloeiender afgenomen worden van mijn WP wat de efficientie ten goede komt.

• Dashlane
jaapzb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:46:
Ik heb sinds kort een warmtepomp met evohome als naregeling. Nu is het zo opgezet dat evohome een zoneklep voor mijn vloerverwarming en een cv pomp resp. Open/dicht en aan/uit stuurt. Ik vroeg mij af of het met evohome ook mogelijk is een zoneklep modulerend te sturen (opentherm?)? Op die manier kan namelijk de warmte een stuk vloeiender afgenomen worden van mijn WP wat de efficientie ten goede komt.
Nee dat kan niet, hij stuurt pwm. Bij 80% warmtevraag gaat die 8minuten open en 2 minuten dicht. Heel onhandig en nadelig, ik heb het opgelost door een timerrelais te plaatsen, zodat je de klep forceert langer open te blijven en die 2 minuten overruled.

• RichieB
[...]
Ik vroeg mij af of het met evohome ook mogelijk is een zoneklep modulerend te sturen (opentherm?)?
[...]
Dat zou heel handig zijn. Evohome vraagt dan aan de zoneklep water van 35 graden via Opentherm en de zoneklep gaat dan dicht als het water te warm wordt. Maar helaas, zo werkt een zoneklep niet.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:17
Helaas die zoneklep aansturing bestaat niet meer.
Honeywell had het wel in de vorm van de hm80 een regelunit die een mechanische klep een deel open kan zetten. Bij voorbeeld permanent 50% open.

Gek genoeg wordt het niet meer verkocht want het werkt dat heel goed en is het regelgedrag superieur aan open/dicht regeling. Jammer dat die niet meer wordt verkocht. Misschien 2e hands zoeken want die werden grofweg 1 - 1,5 jaar terug nog nieuw gemaakt.

[Voor 15% gewijzigd door leonbong op 19-02-2023 20:23]

• jaapzb
RichieB schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:22:
[...]

Dat zou heel handig zijn. Evohome vraagt dan aan de zoneklep water van 35 graden via Opentherm en de zoneklep gaat dan dicht als het water te warm wordt. Maar helaas, zo werkt een zoneklep niet.
Zo ver ik weet zijn er twee opentherm versies, waarvan 1tje simpelweg 0-10volt stuurt. Er zijn ook 0-10volt klepmotoren van honeywell in de VC series dus het lijkt mij geen gek idee dat een ander product van honeywell (evohome) dit zou ondersteunen. In de gebouwautomatisering (waarin ik werkzaam ben) is het heel normaal om vloerverwarming met een modulerende (zone)klep op deze manier aan te sturen. Zo ver ik weet werken de H91 radiatorknoppen ook modulerend en gaan deze ook niet altijd helemaal open of dicht. Dus zo'n gekke vraag is het toch niet?

• jaapzb
leonbong schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Helaas die zoneklep aansturing bestaat niet meer.
Honeywell had het wel in de vorm van de hm80 een regelunit die een mechanische klep een deel open kan zetten. Bij voorbeeld permanent 50% open.

Gek genoeg wordt het niet meer verkocht want het werkt dat heel goed en is het regelgedrag superieur aan open/dicht regeling. Jammer dat die niet meer wordt verkocht. Misschien 2e hands zoeken want die werden grofweg 1 - 1,5 jaar terug nog nieuw gemaakt.
Bedankt ik zal hier eens naar kijken

• RichieB
jaapzb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:52:
[...]

Zo ver ik weet zijn er twee opentherm versies, waarvan 1tje simpelweg 0-10volt stuurt. Er zijn ook 0-10volt klepmotoren van honeywell in de VC series dus het lijkt mij geen gek idee dat een ander product van honeywell (evohome) dit zou ondersteunen.
Daar had ik nog nooit van gehoord, maar volgens Wikipedia heet dit OpenTherm/Light (OT/-). Evohome ondersteunt dit niet. De R8810A OpenTherm module kan worden aangesloten op de warmtebron zodat Evohome door kan geven hoe warm het aanvoer water moet zijn.
[…]
Zo ver ik weet werken de H91 radiatorknoppen ook modulerend en gaan deze ook niet altijd helemaal open of dicht.
[…]
Je kan inderdaad de zoneklep bedienen met een HR91 of HR92. Dat werkt sneller en gebruikt geen PWM zoals met de BDR91. Je kan de HR91/92 knoppen alleen gebruiken zone maar niet voor de CV aansturing.

[Voor 4% gewijzigd door RichieB op 20-02-2023 14:26]

• jaapzb
RichieB schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:20:
[...]

Daar had ik nog nooit van gehoord, maar volgens Wikipedia heet dit OpenTherm/Light (OT/-). Evohome ondersteunt dit niet.
Daar was ik al bang voor, dan gaat dat over
RichieB schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:20:
[...]

Je kan inderdaad de zoneklep bedienen met een HR91 of HR92. Dat werkt sneller en gebruikt geen PWM zoals met de BDR91. Je kan de HR91/92 knoppen allen gebruiken zone maar niet voor de CV aansturing.
Bedankt dat ga ik even proberen met zo'n radiatorknop. In theorie zou dat inderdaad moeten werken als ik die radiatorknop laat regelen op de temperatuur van de woonkamerthermostaat en de pomp op drukverschil laat draaien

• leonbong
jaapzb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:54:
[...]

Bedankt ik zal hier eens naar kijken
Een hm80 was nieuw ongeveer 130€
Daarmoet dan nog een 230v 3 punts klepmotor bij 70€ bijvoorbeeld een Honeywell m6410.
En een ventiel met 8mm slag bijvoorbeeld een vsmf van Honeywell.

• synorluna
jaapzb schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:53:
[...]

[...]

Bedankt dat ga ik even proberen met zo'n radiatorknop. In theorie zou dat inderdaad moeten werken als ik die radiatorknop laat regelen op de temperatuur van de woonkamerthermostaat en de pomp op drukverschil laat draaien
Ik gebruik nu ook een radiatorknop. In eerste instantie als proef, maar heb hem daarna laten zitten mede omdat ik niet helemaal het nut van de MT4 zoneklep in zag. Je geeft aan dat je de pomp vervolgens op drukverschil laat draaien. Waarom is dat? Mijne draait constant op stand 2.

• Dashlane
jaapzb schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:53:
[...]

[...]

Ik denk dat het nadeel alleen is met een warmtepomp dat je onbewust met hr92 de aanvoer teveel knijpt omdat de aanvoer te hoog is. Als je goed de stooklijn inzet en de wp lekker laat pruttelen dan kan je in veel van de gevallen de klep gewoon open zetten.

• RichieB
Je kan in de HR92 de optie “licht hoog” = “volledige slag” aanzetten. Dan is het percentage dat hij dicht gaat niet meer de slag van het ventiel maar het hele bereik van de HR92. In de praktijk komt dat er op neer dat de flow pas heel laat geknepen gaat worden, dus pas als Evohome nog maar een klein beetje warmte vraagt. Dat lijkt me voor VVW met een warmtepomp precies wat je wilt.

• synorluna
Ik heb zojuist nog even de HR92 gewisseld voor de MT4 op de verdeler. Wanneer de klep open staat, dan komt de rode indicator tot halverwege. Ik heb al in de handleiding gekeken of dit helemaal open is, maar krijg daar geen antwoord op. Ik ben in de veronderstelling dat de klep verder op zou moeten kunnen, aangezien er 3 streepjes staan.

• leonbong
RichieB schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:46:
Je kan in de HR92 de optie “licht hoog” = “volledige slag” aanzetten. Dan is het percentage dat hij dicht gaat niet meer de slag van het ventiel maar het hele bereik van de HR92. In de praktijk komt dat er op neer dat de flow pas heel laat geknepen gaat worden, dus pas als Evohome nog maar een klein beetje warmte vraagt. Dat lijkt me voor VVW met een warmtepomp precies wat je wilt.
Dit heeft zeer beperkt tot geen zin.

Toelichting:
De HR92 gedraagt zich als regelklep, de evohomecentrale als regelaar.
Als de centrale een te hoge temperatuur meet dan wordt de klep meer dicht gezet.

Als de klep met korte slag instelling, de klep 20% open moet staan om de ruimte op temperatuur te houden, dan zal met volle slag de klep misschien op 5% staan.
Echter mechanische is de pin van thermostaatkraan net zo veel millimeter ingedrukt als daarvoor de regelaar zal namelijk een nieuwe stand van de klep zoeken waarbij de ruimte niet te warm wordt.
Het maakt dus niks uit.

Een betere oplossing zal zijn de stooklijn van de warmtepomp aanpassen waardoor er kouder water wordt geleverd. Dat zal een verder open staande klep tot gevolg hebben. Er is dan immers meer flow nodig voor hetzelfde vermogen aan warmte.

[Voor 4% gewijzigd door leonbong op 21-02-2023 13:50]

• taz10

taz10

Party Animal

synorluna schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:48:
Ik heb zojuist nog even de HR92 gewisseld voor de MT4 op de verdeler. Wanneer de klep open staat, dan komt de rode indicator tot halverwege. Ik heb al in de handleiding gekeken of dit helemaal open is, maar krijg daar geen antwoord op. Ik ben in de veronderstelling dat de klep verder op zou moeten kunnen, aangezien er 3 streepjes staan.

[Afbeelding]
Ik vraag mij bij mijn evohome hetzelfde.
Ik heb totaal 8 x een MT4, vanmorgen 3 zones op 25 graden gezet, dus alle 8 in werking, Na ruim 45 minuten.
En 1 komt totaal niet omhoog, deze is dus defect, en de anderen komen ook heel verschillen omhoog. Ik heb dit ook in een mail naar de support van Evohome gestuurd, ik ben heel erg benieuwd naar hun reactie.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

taz10 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Ik vraag mij bij mijn evohome hetzelfde.
Ik heb totaal 8 x een MT4, vanmorgen 3 zones op 25 graden gezet, dus alle 8 in werking, Na ruim 45 minuten.
En 1 komt totaal niet omhoog, deze is dus defect, en de anderen komen ook heel verschillen omhoog. Ik heb dit ook in een mail naar de support van Evohome gestuurd, ik ben heel erg benieuwd naar hun reactie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geeft de controller ook daadwerkelijk 100% vraag aan voor die zones?

• taz10

taz10

Party Animal

MikeyMan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Geeft de controller ook daadwerkelijk 100% vraag aan voor die zones?
Waar kan ik dat zien ???

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Long press op menu op het scherm van de Evohome station
Bevestig dat je naar de geavanceerde menu wilt
Druk op Systeem Overzicht

The chances of being killed by a cow are low but never 0%

• taz10

taz10

Party Animal

Joarie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:47:
[...]

Long press op menu op het scherm van de Evohome station
Bevestig dat je naar de geavanceerde menu wilt
Druk op Systeem Overzicht

Volgens de unit is het kantoor dus maar op 12%, terwijl dit de 5e motor is die open is 8)7
Misschien werkt het anders? , dat weten julllie dan beter want het zegt mij verder niks. Feit is dat motor 3 en 4, de praktijk niet open zijn

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Even een vraagje, en voordat ik een lang verhaal ga schrijven wat mijn bevindingen zijn stel ik vooraf een korte vraag: zou een HCE80 (uit 2008) moeten kunnen samenwerken met een 87RF?

Ik gebruik géén evohome, dus HCE80's rechtstreeks gekoppeld aan HCF82's (en werkend), maar een nieuw aangeschafte 87RF lijkt niet goed samen te werken.

• leonbong
Zou moeten werken

PS:
Op basis van welke informatie concludeer je dat het niet goed werkt?

[Voor 70% gewijzigd door leonbong op 23-02-2023 08:32]

• fmb
taz10 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens de unit is het kantoor dus maar op 12%, terwijl dit de 5e motor is die open is 8)7
Misschien werkt het anders? , dat weten julllie dan beter want het zegt mij verder niks. Feit is dat motor 3 en 4, de praktijk niet open zijn
Zijn de zones wel goed toegewezen dan? Heb je een installateur dit laten doen of zelf gedaan?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• taz10

taz10

Party Animal

fmb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Zijn de zones wel goed toegewezen dan? Heb je een installateur dit laten doen of zelf gedaan?
Installateur heeft het gedaan, mijn woonkamer zones klopt wel en ook de wireless round in de aparte ruimtes werken goed

• fmb
taz10 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:26:
[...]

Installateur heeft het gedaan, mijn woonkamer zones klopt wel en ook de wireless round in de aparte ruimtes werken goed
Kan ook wat vertraging tussen zitten. Wel goed om in de gaten te houden of extra te testen (testen kan redelijk eenvoudig door de thermostaat voor alle ruimtes laag te zetten en dan steeds voor 1 ruimte hoog).
Je kan trouwens ook naar de lampjes op de hce80 kijken, dan zie je of de thermomotor wordt aangestuurd of niet.

• rokas
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 06:01:
Zou moeten werken

PS:
Op basis van welke informatie concludeer je dat het niet goed werkt?
Als ik me niet vergis werkt de HCE80 integrerend (zoiets als een PID). Dus anders dan een aan/uit thermostaat. Dus als de omgevingstemperatuur het setpoint benaderd zal hij met een soort PWM de aan/uit cylcus steeds kleiner maken.
Maar ik heb de thermostaten in een ruimte liggen en daar is het 18° C en als ik de thermostaten op de laagste stand zet 5° C (dus geen vlammetje in het display te zien, dus geen warmtevraag), dan zie ik op de HCE80 dat de gekoppelde groepen vrijwel altijd aan staan (groen ledje van de groepen brand).
Ik zit niet naast de HCE80 ik moet er steeds naar lopen, maar als ik om de vijf minuten ga kijken staan de groepen vrijwel altijd aan/open. Soms even uit.
En ik denk dan: dat kan niet kloppen, die horen bij zo'n groot temperatuurverschil (gewenst/actueel) constant uit te staan.
Wat denk jij?

• taz10

taz10

Party Animal

fmb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Kan ook wat vertraging tussen zitten. Wel goed om in de gaten te houden of extra te testen (testen kan redelijk eenvoudig door de thermostaat voor alle ruimtes laag te zetten en dan steeds voor 1 ruimte hoog).
Je kan trouwens ook naar de lampjes op de hce80 kijken, dan zie je of de thermomotor wordt aangestuurd of niet.
Ik begrijp er totaal niets meer van.
Feit is dat niet alle motors even ver omhoog komen en dat die ene zone in de unit op 12% blijft staan, ook na een half uur niet naar 100% komt maar gewoon op 12% blijft staan.
Net weer alles vol open gezet.
Nu gaat woonkamer naar 100%, kantoor blijft op 74% en de praktijk 0%
Kan jij anders hier iets over zeggen @MikeyMan ?

• synorluna
Dashlane schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:23:
[...]

[Afbeelding]

Geel is geen warmtevraag

Ik heb nog even een tijdje bij m’n ketel gezeten om te kijken wat er gebeurt. Je geeft aan dat je op basis van de grafiek ziet dat de ketel ‘lange runs’ maakt.

De instellingen van de ketel zijn als volgt:
Min vermogen 18%
Max vermogen 30%
Ta: 65
Pomp min: 60
Pomp max: 65

Als de ketel aanslaat tijdens deze runs dan verwarmt hij met 9kw (volgens de ketel zelf). De ketel blijft op dit vermogen verwarmen tot hij na een aantal minuten afslaat. Hij moduleert dus niet terug naar een lagere waarde dan 9kw (ondanks min. vermogen van 18%). De aanvoertemperatuur haalt de 65 graden niet tijdens deze run. Dit doet de ketel dan een een aantal uur achter elkaar. Is dit wat wordt verstaan onder een lange run? Mijn verwachting zou zijn dat de ketel terug moduleert en dan rustig door blijft stoken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

taz10 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:59:
[...]

Ik begrijp er totaal niets meer van.
Feit is dat niet alle motors even ver omhoog komen en dat die ene zone in de unit op 12% blijft staan, ook na een half uur niet naar 100% komt maar gewoon op 12% blijft staan.
Net weer alles vol open gezet.
Nu gaat woonkamer naar 100%, kantoor blijft op 74% en de praktijk 0%
Kan jij anders hier iets over zeggen @MikeyMan ?
Nouja, er moet volgens mij een paar dingen helder worden:
- Waarom vraagt die zone maar 12%?
- Komt vervolgens de stand van de MT4 overeen met deze vraag

Let wel; het is tijdsgestuurd. Dus 12% houdt in dat de klep 12% van de tijd open staat. Niet perse 12% open.

• synorluna
RichieB schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:53:
@synorluna Je kan eenvoudig controleren waar het aan/uit gedrag vandaan komt. Op de BDR91 brandt het lampje groen als die warmte vraagt. In de Evohome controller is dat het vlammetje rechtsboven in het Systeem Overzicht. Vraagt Evohome warmte terwijl de ketel uit gaat dan ligt dat aan de ketel. Vraagt Evohome geen warmte controleer dan in het Systeem Overzicht welke zones hoeveel procent vragen.
Dit is precies wat er gebeurt. Evohome vraagt warmte en de ketel slaat na 5 minuten af wanneer deze van 18 naar 19 graden verwarmt. Wil ik van 18 naar 25 graden, dan blijft de ketel wel continu branden en haal ik een lange run. Dit gedrag van 18 naar 19 graden met stooksessies van 5 minuten duurt dan een paar uur.

[Voor 27% gewijzigd door synorluna op 03-03-2023 14:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synorluna
Nog een korte update na m’n vorige bericht: in heb het aantal schakelingen naar 3 per uur gezet, waardoor ik nu twee keer zo lange runs heb. Desalniettemin is mijn conclusie dat Honeywell niet om kan gaan met temperatuurverhogingen van 1 graad, wat resulteert in onderstaand gedrag.

Om eventuele discussies te voorkomen: bovenstaande heeft niks met pendelen te maken. De ketel doet wat hij moet doen en komt nog lang niet in de buurt van zijn minimale vermogen. Ik zou mensen welke Evohome in combinatie met vloerverwarming overwegen, de aanschaf afraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43
@synorluna Ta zo hoog mogelijk en pompsnelheid verhogen. Dat zorgt voor een snellere opwarming. Zo simpel is het. Als je eenmaal een gevoel hebt welke waarden optimaal zijn, dan kun je een buitenthermometer installeren en een stooklijn definieren dan hoef je nooit meer aan de Ta te zitten en regelt het systeem op basis van de buitentemperatuur.

Gaat dit je extra gas koeten: ja een klein beetje extra voor extra comfort. Echter warmte gaat niet verloren behalve door de rookgasafvoer en door gebrek aan isolatie.

• synorluna
bert pit schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:26:
@synorluna Ta zo hoog mogelijk en pompsnelheid verhogen. Dat zorgt voor een snellere opwarming. Zo simpel is het.
Dat is precies niet het probleem. Het gaat om het feit dat het systeem geen lange runs kan draaien, daar heeft een hoger vermogen met een hogere Ta niks mee te maken. Los van het feit dat m’n Tr op de radiatoren op de eerste verdieping en zolder dan veel te hoog wordt als ik dat zou doen.

Mijn ervaring is dat Honeywell nog niet goed weet om te gaan met vloerverwarming. Hetzelfde geval is gemeld door iemand die gebruik maakt van een Chronoterm thermostaat. Afgelopen maanden heb ik met tal van verschillende parameters en instellingen getest, zonder dit stookgedrag (korte runs op vol vermogen) opgelost te krijgen. Tenzij de thermostaat een groot temperatuurverschil moet overbruggen, dan is hij wel in staat lange runs te maken. Bij een temperatuurverschil van 1-1,5 graad vindt Honeywell het ingewikkeld.

Er zullen wellicht andere meningen zijn omtrent mijn conclusie, maar dit is hoe ik het nu ervaar. Als ik opnieuw in de markt zou zijn voor een systeem zou ik eerst bij andere oplossingen zoals Tado gaan kijken.

• RichieB
@synorluna Wat denk je dat er gebeurt als je 1 graad omhoog wilt en je langduring op vol vermogen warmte in je vloer pompt? Dan zit je al snel op 2 of 3 graden opwarming. Je slimme thermostaat voorkomt dat.

Als je geen vol vermogen wilt zal je Opentherm moeten gebruiken of je CV ketel moeten tunen. Met aan/uit kan Evohome dat niet anders regelen dan even aan, even uit.

[Voor 28% gewijzigd door RichieB op 06-03-2023 08:55]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43
synorluna schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Dat is precies niet het probleem. Het gaat om het feit dat het systeem geen lange runs kan draaien, daar heeft een hoger vermogen met een hogere Ta niks mee te maken. Los van het feit dat m’n Tr op de radiatoren op de eerste verdieping en zolder dan veel te hoog wordt als ik dat zou doen.

Mijn ervaring is dat Honeywell nog niet goed weet om te gaan met vloerverwarming. Hetzelfde geval is gemeld door iemand die gebruik maakt van een Chronoterm thermostaat. Afgelopen maanden heb ik met tal van verschillende parameters en instellingen getest, zonder dit stookgedrag (korte runs op vol vermogen) opgelost te krijgen. Tenzij de thermostaat een groot temperatuurverschil moet overbruggen, dan is hij wel in staat lange runs te maken. Bij een temperatuurverschil van 1-1,5 graad vindt Honeywell het ingewikkeld.

Er zullen wellicht andere meningen zijn omtrent mijn conclusie, maar dit is hoe ik het nu ervaar. Als ik opnieuw in de markt zou zijn voor een systeem zou ik eerst bij andere oplossingen zoals Tado gaan kijken.
De Tr op de radiatoren kun je goed krijgen door waterzijdig zo in te regelen als je het wil hebben. Ofwel zover knijpen dat je een lage retour krijgt.

Evohome beschikt bij aan/uit over TPI, een methode waarbij zonder enige vorm van communicatie (behalve aan/uit schakelen) de de ingestelde temperatuur op een zo economisch mogelijke wijze zou moeten worden behaald. Er is niet veel over bekend, maar stel je de thermostaat in op 19 gr dan werkt hij daar langzaam naar toe.

Ketels hebben ook allerlei instellingen voor optimaal zuinig stoken, jawel ook bij aan/uit. Mijn inschatting is dat het algoritme TPI niet optimaal samenwerkt met jouw ketel instellingen. Maar aan de andere kant. Als je het gewoon warm kunt stoken mat korte runs, waarom zou je dat niet doen. Veel ketels, ook de mijne hebben honderdduizenden start/stops gemaakt en draaien als een zonnetje.

• Dashlane
[...]

Zoals vaker gezegd, er gaat iets niet goed in je afgifte systeem. Honeywell is prima in staat lange runs te draaien mits je daarvoor ook een juist ingeregeld afgistesysteem hebt.

[Voor 11% gewijzigd door Dashlane op 06-03-2023 09:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
[...]

Helaas je focust te veel op software terwijl de bronoorzaak het CV-systeem zelf is.

Inregeling waterflows
Afstelling ketel

Echter ik zal nog wat tips geven. Over het algemeen als je korte stookruns maakt is het aangeboden vermogen te hoog voor de betreffende zone. Waarop Evohome de ketel dmv TPI (bij aan/uit aansturing) gaat moduleren om het vermogen te beperken.
Ik denk dat of je max-ketelvermogen om laag kan (Vuistregel 10-12kW is voldoende voor een gemiddelde NL tussenwoning.)
Zorg in het geval van intergas-ketel dat ook stappenmodulatie aan staat, dit zorgt ervoor dat het vermogen geleidelijk wordt opgebouwd.

Misschien is het verstandig om een inregelventiel richting je vloerverwarming verdeler te plaatsen zodat je flow kan beperken.
https://www.techniekwebsh...hG3mhvzspllRoC3wUQAvD_BwE
Zo iets die je voor 50-70m2 instelt op grofweg 3 l/min instelt.

• synorluna
@leonbong Ik zal nog kijken naar zo'n inregelventiel. Het klopt dat ik me erg richt op de software. Dit heeft mede te maken met dat de optimalisatiefunctie van de Evohome niet werkt. Dus, de ketel start pas met stoken wanneer het tijstip is bereikt, in plaats van dat de ruimte de juiste temperatuur heeft op dat tijdstip. Voor de andere ruimtes werkt dit overigens wel, maar niet voor de woonkamer. Het heeft wellicht niks met elkaar te maken, maar daarom denk ik dat het eerder in de software zit.

Wat betreft de instellingen van mijn ketel, heb ik voor m'n gevoel wel zo'n beetje alles geprobeerd de afgelopen maanden. Vermogen op 25% tot en met 75% en allerlei waardes daar tussenin. Pompsnelheid constant op 50, 55, 60 en 65 % in combinatie met de verschillende vermogensinstellingen hierboven. Stappenmodulatie heeft altijd aan gestaan, maar heb ik sinds vorige week uitgezet op advies van een ander forumlid. Dit heeft geen verschil gemaakt, dus ik zal hem weer aan zetten.

Alle adviezen zijn welkom, het is meer dat ik voor m'n gevoel nu alles qua instellingen van de ketel wel heb geprobeerd en dit ook meerdere dagen probeer. Het vermogen staat op dit moment op 45%, dus dat zou m.i. oke moeten zijn. Wat ik vreemd vind aan het gedrag van de ketel is dat de Ta (65) niet wordt gehaald en de ketel toch afslaat. Dan zou ik zelf de conclusie trekken dat het niet met een te hoog vermogen te maken heeft. De pomp van de verdeler staat op constant stand 3, 24 uur per dag. Meer afgifte kan ik daar ook niet realiseren voor zover ik weet.

• Dashlane
synorluna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:21:
@leonbong Ik zal nog kijken naar zo'n inregelventiel. Het klopt dat ik me erg richt op de software. Dit heeft mede te maken met dat de optimalisatiefunctie van de Evohome niet werkt. Dus, de ketel start pas met stoken wanneer het tijstip is bereikt, in plaats van dat de ruimte de juiste temperatuur heeft op dat tijdstip. Voor de andere ruimtes werkt dit overigens wel, maar niet voor de woonkamer. Het heeft wellicht niks met elkaar te maken, maar daarom denk ik dat het eerder in de software zit.

Wat betreft de instellingen van mijn ketel, heb ik voor m'n gevoel wel zo'n beetje alles geprobeerd de afgelopen maanden. Vermogen op 25% tot en met 75% en allerlei waardes daar tussenin. Pompsnelheid constant op 50, 55, 60 en 65 % in combinatie met de verschillende vermogensinstellingen hierboven. Stappenmodulatie heeft altijd aan gestaan, maar heb ik sinds vorige week uitgezet op advies van een ander forumlid. Dit heeft geen verschil gemaakt, dus ik zal hem weer aan zetten.

Alle adviezen zijn welkom, het is meer dat ik voor m'n gevoel nu alles qua instellingen van de ketel wel heb geprobeerd en dit ook meerdere dagen probeer. Het vermogen staat op dit moment op 45%, dus dat zou m.i. oke moeten zijn. Wat ik vreemd vind aan het gedrag van de ketel is dat de Ta (65) niet wordt gehaald en de ketel toch afslaat. Dan zou ik zelf de conclusie trekken dat het niet met een te hoog vermogen te maken heeft. De pomp van de verdeler staat op constant stand 3, 24 uur per dag. Meer afgifte kan ik daar ook niet realiseren voor zover ik weet.
Een aan-Uit gestuurde ketel moduleert hedendaags ook gewoon. Dat hij al afslaat bij nog geen 65 graden zegt mij juist dat hij zijn vermogen niet kwijt kan.
Daarnaast beoordeel je het regelgedrag van evohome op basis van het gasverbruik in Homewizard. Terwijl evohome een aan-uit kan blijven sturen terwijl de ketel afslaat omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

Het minimale vermogen van een ketel ligt al vaak boven het maximum vermogen van een warmtepomp. Dit icm met een ruimte afhankelijke zonneregeling kom je vrijwel altijd tot het resultaat dat het vermogen te groot is voor het afgiftesysteem.

Ter aanvulling, ik heb nu met een buitentemperatuur van 1.7 graden een aanvoer temperatuur van 34 graden om lange runs te genereren.

• synorluna
Ja, dat de ketel moduleert zie ik inderdaad ook. Als de Ta wordt bereikt bij de radiatoren, dan zie ik dat het vermogen van de ketel wordt terug gemoduleerd. Wat ik zie gebeuren op de Homewizard app is inderdaad dat er elke 10 minuten gas verbruikt wordt en daarna weer 10 minuten niet, terwijl Evohome nog wel een warmtevraag heeft in het systeemoverzicht.

Wat bedoel je met "dat hij z'n vermogen niet kwijt kan"? Zolang de Ta niet wordt bereikt kan hij toch door blijven stoken?

• Dashlane
synorluna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:54:
Ja, dat de ketel moduleert zie ik inderdaad ook. Als de Ta wordt bereikt bij de radiatoren, dan zie ik dat het vermogen van de ketel wordt terug gemoduleerd. Wat ik zie gebeuren op de Homewizard app is inderdaad dat er elke 10 minuten gas verbruikt wordt en daarna weer 10 minuten niet, terwijl Evohome nog wel een warmtevraag heeft in het systeemoverzicht.

Wat bedoel je met "dat hij z'n vermogen niet kwijt kan"? Zolang de Ta niet wordt bereikt kan hij toch door blijven stoken?
Hij moduleert op de retour. Hij kan echt wel 65graden, alleen hij past de Ta aan op basis van de Tr. Het vermogen kan hij niet kwijt op het moment dat de Tr te hoog wordt.

• synorluna
Dashlane schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Hij moduleert op de retour. Hij kan echt wel 65graden, alleen hij past de Ta aan op basis van de Tr. Het vermogen kan hij niet kwijt op het moment dat de Tr te hoog wordt.
Wat ik dan nog niet helemaal begrijp, is dat de ketel zulke korte runs gebruikt om met 1 graad op te warmen (ook al duurt dat 4 uur), maar als ik de temperatuur met 5 graden verhoog, hij wel lange runs maakt. Dan zou het niet te maken hebben met het niet kwijt kunnen van zijn vermogen, toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-03 21:55
synorluna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Wat ik dan nog niet helemaal begrijp, is dat de ketel zulke korte runs gebruikt om met 1 graad op te warmen (ook al duurt dat 4 uur), maar als ik de temperatuur met 5 graden verhoog, hij wel lange runs maakt. Dan zou het niet te maken hebben met het niet kwijt kunnen van zijn vermogen, toch?
Volledig herkenbaar, ik heb exact hetzelfde gedrag hier... Als de warmtevraag maar groot genoeg is (>1 graad), dan stookt de CV wel prima (hele) lange runs. Als de warmtevraag "te klein" is (<= 1 graad) dan stookt de CV maar hele korte runs 6x per uur. Ik heb echt alle parameters gehad op de CV, zonder resultaat :X .

Zoals al eerder in dit topic aangegeven was ik het zo zat dat ik HomeAssistant laat meegluren om de warmtevraag te verhogen en weer terug te zetten wanneer de originele setpoint temperatuur bijna is behaald (om geen doorschieters te krijgen). De CV stookt dan ook heerlijk rustig op minimaal vermogen.

En nee, dit is niet wat je wilt als je zo'n prijzig systeem aanschaft, maar het werkt en de temperatuur is snel bereikt i.p.v. pas als ik naar bed ga ;).

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• Dashlane
synorluna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Dan vermoed ik dat je zone's bij 1 graad geknepen worden waardoor hij zijn temperatuur niet kwijt kan.

Je kunt het ook gewoon testen door een brug te zetten op de aan-uit van je ketel. je ketel denkt dat er dan een continue warm vraag is en dan meten wat er gebeurd.

[Voor 13% gewijzigd door Dashlane op 07-03-2023 11:47]

• Dashlane
dezonnebril schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Volledig herkenbaar, ik heb exact hetzelfde gedrag hier... Als de warmtevraag maar groot genoeg is (>1 graad), dan stookt de CV wel prima (hele) lange runs. Als de warmtevraag "te klein" is (<= 1 graad) dan stookt de CV maar hele korte runs 6x per uur. Ik heb echt alle parameters gehad op de CV, zonder resultaat :X .

Zoals al eerder in dit topic aangegeven was ik het zo zat dat ik HomeAssistant laat meegluren om de warmtevraag te verhogen en weer terug te zetten wanneer de originele setpoint temperatuur bijna is behaald (om geen doorschieters te krijgen). De CV stookt dan ook heerlijk rustig op minimaal vermogen.

En nee, dit is niet wat je wilt als je zo'n prijzig systeem aanschaft, maar het werkt en de temperatuur is snel bereikt i.p.v. pas als ik naar bed ga ;).
je kunt een evohome naar maximaal 3 schakelingen per uur zetten en minimaal uit tijd hoger zetten zodat iedergeval de aansturing van de ketel kan door pruttelen.

• synorluna
Dashlane schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Dan vermoed ik dat je zone's bij 1 graad geknepen worden waardoor hij zijn temperatuur niet kwijt kan.

Je kunt het ook gewoon testen door een brug te zetten op de aan-uit van je ketel. je ketel denkt dat er dan een continue warm vraag is en dan meten wat er gebeurd.
Wie of wat zou dit knijpen dan moeten doen? Ik heb het nu alleen nog over vloerverwarming omdat ik de radiatoren op de eerste en tweede verdieping nog niet zo belangrijk vind. Deze staan 95% van de tijd uit.

Ik begrijp dat het moduleren niet zal gebeuren bij vloerverwarming, aangezien de Tr daar nooit boven de 25 graden komt.

• synorluna
dezonnebril schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Ik kom langzaam maar zeker meer mensen tegen die hier tegenaan lopen. Fijn dat je een workaround hebt gevonden! Zelf had ik niet verwacht dat het zoveel moeite zou kosten om een systeem rustig te kunnen laten draaien.

Heb je zelf nu een idee of de korte runs bij jou door de ketel of door de thermostaat veroorzaakt wordt?

@Jojo90 wellicht voor jou ook interessant.

• Dashlane
synorluna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Wie of wat zou dit knijpen dan moeten doen? Ik heb het nu alleen nog over vloerverwarming omdat ik de radiatoren op de eerste en tweede verdieping nog niet zo belangrijk vind. Deze staan 95% van de tijd uit.

Ik begrijp dat het moduleren niet zal gebeuren bij vloerverwarming, aangezien de Tr daar nooit boven de 25 graden komt.
Het begint een beetje lastig te worden omdat dit een algemeen topic is en je inmiddels al een poosje zoet bent met je euvel. Als iemand mij kan vertellen hoe ik de reacties kan terugvinden van een tweaker dan hoor ik dat graag.|

On-Topic, zover ik terug kan lezen en vinden, wat nogmaals lastig is. Heb je een MT4 klep en deze heb je ook een keer verwijdert. Toen leek het goed te gaan, dat schreef leonbong ook.

Je geeft aan wie of wat zou dit knijpen, ik ga er vanuit dat die klep er dan nog steeds af is.

• synorluna
Dashlane schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Het begint een beetje lastig te worden omdat dit een algemeen topic is en je inmiddels al een poosje zoet bent met je euvel. Als iemand mij kan vertellen hoe ik de reacties kan terugvinden van een tweaker dan hoor ik dat graag.|

On-Topic, zover ik terug kan lezen en vinden, wat nogmaals lastig is. Heb je een MT4 klep en deze heb je ook een keer verwijdert. Toen leek het goed te gaan, dat schreef leonbong ook.

Je geeft aan wie of wat zou dit knijpen, ik ga er vanuit dat die klep er dan nog steeds af is.
Klopt, ik heb er ook veel over geschreven en veel getest. Destijds leek het goed te gaan, omdat ik toen nog uit ging van wat ik zag op m’n Home Wizard app. Toen ik wat langer naast de ketel ging zitten, kwam ik erachter dat het niet beter was. Op de app leek het beter door de interval van 5 minuten die de app toont. Ik heb vervolgens de MT4 weer terug geplaatst.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RichieB
Dashlane schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:07:
[...]
Als iemand mij kan vertellen hoe ik de reacties kan terugvinden van een tweaker dan hoor ik dat graag.
[...]
Bovenaan de pagina, in het pull-down menu "Dit topic" veranderen in "Dit topic (poster)" en dan in het zoekveld de naam van de tweaker invullen.

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:13
Ik heb de oplossing niet maar herken niet dat t lang duurt voordat de temp 1 graad stijgt bij mij. Ik heb nooit gespeeld met instellingen dus weet ook niet wat er bij mij goed gaat. Loodgieter heeft m’n ketel ingesteld. Maar het is dus niet zo dat Evohome altijd moeite heeft met vloerverwarming en een kleine gewenste stijging. Ik heb een zware CV-ketel en beneden 80m2 vloerverwarming met een YVC klep ervoor. Mijn programma is: alle dagen s nachts 19, in de ochtend 19,5 en in de middag 20. Dan weer terug naar 19. Ik weet niet hoe lang de runs van mijn ketel zijn maar Evohome volgt dit programma bij alle buitentemperaturen netjes. Heb jij een hybride opstelling? En een vloerverwarming met pomp? Ik heb overigens hele oude Evohome firmware, misschien is die te dom om t fout te doen ;) ik had in t verleden wel moeite om een grotere nachtverlaging comfortabel te krijgen vanwege traagheid systeem dus ben daarmee gestopt. Wellicht kun je een programma proberen waarbij je met halve graden omhoog gaat?

• Dashlane
synorluna schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:56:
[...]

Klopt, ik heb er ook veel over geschreven en veel getest. Destijds leek het goed te gaan, omdat ik toen nog uit ging van wat ik zag op m’n Home Wizard app. Toen ik wat langer naast de ketel ging zitten, kwam ik erachter dat het niet beter was. Op de app leek het beter door de interval van 5 minuten die de app toont. Ik heb vervolgens de MT4 weer terug geplaatst.
Als ik zo allemaal een beetje meegelezen, lijkt je systeem de warmte niet kwijt te kunnen bij een lichte temperatuur stijging van een graad. Bij meer graden lijkt de warmte wel kwijt te kunnen. Je ketel slaat af bij een lichte stijging terwijl de temperatuur niet is behaald.

Je hebt evohome icm met vloerverwarming, bdr aangestuurd op je ketel en een mt4 klep met bdr aansturing op je vloerverwarming.

Is dit samenvattend je klacht en systeem?

• synorluna
leonbong schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Helaas je focust te veel op software terwijl de bronoorzaak het CV-systeem zelf is.

Inregeling waterflows
Afstelling ketel

Echter ik zal nog wat tips geven. Over het algemeen als je korte stookruns maakt is het aangeboden vermogen te hoog voor de betreffende zone. Waarop Evohome de ketel dmv TPI (bij aan/uit aansturing) gaat moduleren om het vermogen te beperken.
Ik denk dat of je max-ketelvermogen om laag kan (Vuistregel 10-12kW is voldoende voor een gemiddelde NL tussenwoning.)
Zorg in het geval van intergas-ketel dat ook stappenmodulatie aan staat, dit zorgt ervoor dat het vermogen geleidelijk wordt opgebouwd.

Misschien is het verstandig om een inregelventiel richting je vloerverwarming verdeler te plaatsen zodat je flow kan beperken.
https://www.techniekwebsh...hG3mhvzspllRoC3wUQAvD_BwE
Zo iets die je voor 50-70m2 instelt op grofweg 3 l/min instelt.
De term TPI kende ik nog niet, maar na dit verder uitgezocht te hebben denk ik dat we hier wel raken aan het probleem. Bij een verschil van 1,5 graad of minder tussen kamertemperatuur en gevraagde kamertemperatuur, treedt TPI in werking en kijkt hij naar het aantal ingestelde cycli per uur. Boven de 1,5 graad verschil (dus kamer is 18 graden, maar ingesteld op 20) laat de thermostaat de ketel continu stoken. Dus is exact wat ik ervaar. Bij een grotere warmte vraag werkt het systeem prima en krijg ik lange runs, bij een vraag van 1,5 graad verhogingen stookt de ketel volgens de ingestelde cycli.

Nu zou het zo moeten zijn, dat de thermostaat leert op basis van de TPI door historische data van het opwarmen van de ruimte te gebruiken. Hoe dit exact werkt ben ik nog aan het uitzoeken.

Daarnaast had ik nog wel een vraag over stappenmodulatie. Aangezien de pomp in de ketel op 65% min en 65% max staat, maakt de instelling voor stappenmodulatie eigenlijk al niet meer uit toch? Stappenmodulatie zorgt er, voor zo ver ik begrijp, voor dat de pomp op een continue snelheid draait. Dat is wat ik met mijn huidige min/max ook bereik.

• synorluna
Dashlane schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:42:
[...]

Als ik zo allemaal een beetje meegelezen, lijkt je systeem de warmte niet kwijt te kunnen bij een lichte temperatuur stijging van een graad. Bij meer graden lijkt de warmte wel kwijt te kunnen. Je ketel slaat af bij een lichte stijging terwijl de temperatuur niet is behaald.

Je hebt evohome icm met vloerverwarming, bdr aangestuurd op je ketel en een mt4 klep met bdr aansturing op je vloerverwarming.

Is dit samenvattend je klacht en systeem?
Ja, dit heb je zo goed samengevat. Zoals in m’n vorige bericht aangegeven ben ik nu zelf het fenomeen TPI verder aan het uitpluizen omdat de werking hiervan erg overeenkomt met de klachten die ik ervaar. Daarbij wordt in een onafhankelijk Engels onderzoek ook aangegeven dat de werking van TPI met korte runs een grotere slijtage aan ketels veroorzaken. Dit is ook een van de redenen dat ik van de korte runs af wil.

• Dashlane
synorluna schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:51:
[...]

Ja, dit heb je zo goed samengevat. Zoals in m’n vorige bericht aangegeven ben ik nu zelf het fenomeen TPI verder aan het uitpluizen omdat de werking hiervan erg overeenkomt met de klachten die ik ervaar. Daarbij wordt in een onafhankelijk Engels onderzoek ook aangegeven dat de werking van TPI met korte runs een grotere slijtage aan ketels veroorzaken. Dit is ook een van de redenen dat ik van de korte runs af wil.
Als je korte runs heb maar niet de temperatuur hebt bereikt, zal ik het daar niet in zoeken. Als ben ik van mening dat een Bdr91t een betere keuze is voor een LTV systeem dan een BDR91A omdat je langere runs kan afdwingen.

Ik zou toch nog eens die klep erafhalen en kijken wat er dan met je opwarm gedrag gebeurt. Een klepaansturing met bdr is helaas niet ideaal, dat kan hogere retouren veroorzaken wat resulteert in afslaan ketel.

Zorg eerst dat het afgifte systeem op orde is en dat kan je testen doormiddel van evohome een beetje af te koppelen. Eerst zorgen dat het waterzijdig echt in orde is voordat je je stort op tpi en dergelijke. Ik lees nu al een poosje met je mee maar dat is wel iedere keer wat er gebeurd.

Dat kan door eerst te meten:
Stel je temperatuur zo in dat de klacht voorkomt.
Vervolgens maak je er time-laps van de bdr klep( lampje zichtbaar) en een klok ernaar. Dan kun je zien hoevaak deze schakelt in dat uur. Dat zelfde geld voor de bdr van de mt4.

[Voor 9% gewijzigd door Dashlane op 08-03-2023 07:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
synorluna schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:47:
[...]

De term TPI kende ik nog niet, maar na dit verder uitgezocht te hebben denk ik dat we hier wel raken aan het probleem. Bij een verschil van 1,5 graad of minder tussen kamertemperatuur en gevraagde kamertemperatuur, treedt TPI in werking en kijkt hij naar het aantal ingestelde cycli per uur. Boven de 1,5 graad verschil (dus kamer is 18 graden, maar ingesteld op 20) laat de thermostaat de ketel continu stoken. Dus is exact wat ik ervaar. Bij een grotere warmte vraag werkt het systeem prima en krijg ik lange runs, bij een vraag van 1,5 graad verhogingen stookt de ketel volgens de ingestelde cycli.

Nu zou het zo moeten zijn, dat de thermostaat leert op basis van de TPI door historische data van het opwarmen van de ruimte te gebruiken. Hoe dit exact werkt ben ik nog aan het uitzoeken.

Daarnaast had ik nog wel een vraag over stappenmodulatie. Aangezien de pomp in de ketel op 65% min en 65% max staat, maakt de instelling voor stappenmodulatie eigenlijk al niet meer uit toch? Stappenmodulatie zorgt er, voor zo ver ik begrijp, voor dat de pomp op een continue snelheid draait. Dat is wat ik met mijn huidige min/max ook bereik.
Stappenmodulatie bij Intergas is van toepassing bij Aan/uit sturing.
Dit zorgt ervoor dat zowel pomp als brander geleidelijk optoeren naar maximum instelling dit duurt grofweg 10min.
Als je de pomp op vast toerental zet zal deze dat niet doen in jouw geval en constant toerental draaien, het brandervermogen zal wel geleidelijk worden opgevoerd.
Dat heeft zin want dan zal bij aan/uit de ketel niet meteen om max-vermogen draaien. Het systeem maakt een zaagtand en daarom heeft ook zin om het maxvermogen aan te passen aan de woning.
Dan duurt het langer voordat je op hoog vermogen zit.
Schets wat er gebeurt bij laag ingesteld max-vermogen en hoog ingesteld max vermogen.
Tijdstip 1min is is het moment dat ketel AAN gaat in onderstaande schets.

PS Het kan voorkomen dat ketel tussentijds al terug moduleert obv retourtemperatuur, in deze schets is dat niet het geval.

[Voor 4% gewijzigd door leonbong op 08-03-2023 09:18]

• rokas
  • Niet online
rokas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:00:
Even een vraagje, en voordat ik een lang verhaal ga schrijven wat mijn bevindingen zijn stel ik vooraf een korte vraag: zou een HCE80 (uit 2008) moeten kunnen samenwerken met een 87RF?

Ik gebruik géén evohome, dus HCE80's rechtstreeks gekoppeld aan HCF82's (en werkend), maar een nieuw aangeschafte 87RF lijkt niet goed samen te werken.
Beste medetweakers,
ik heb zelf de oplossing gevonden.
Ik schrijf de oplossing hier om mogelijke toekomstige lezers te helpen.

In het kort

Als je een 87RF aan een HCE80 wil koppelen (zonder Evohome) dan moet je de 87RF niet alleen aan de roodknipperende zoneled koppelen maar ook aan de groen knipperende zoneled koppelen.

Het verhaal

Ik weet niet hoe het komt, maar het gedrag van de HCE80's die ik heb komen niet overeen met de filmpjes die ik op YT heb gezien van de importeur.
Wat is er anders?
Als je in de "leermodus" bent en je hebt een thermostaat aan een groep gekoppeld, dan druk je op de "antenne" knop om naar de volgende zone te gaan en die "in te leren".
Volgens het YT filmpje van de importeur gaat dan het rode ledje van de volgende zone knipperen.
Maar niet bij mij.
Bij mij gaat dezelfde zone groen knipperen (dus niet de volgende zone).
Dus ik dacht, zou dat iets te maken hebben met koelmodus?
Koelmodus gecontroleerd: die staat uitgeschakeld (ook na spanningsloos maken om de instelling op te slaan).

Na wat zoekwerk op het internet kwam ik een presentiatie tegen "Honeywell inleerhandleiding HCE80.pdf".
Daar blijkt dat een groen knipperend ledje betekent "Tijd en temperatuurinstelling tbv verwarming".
Maar ik heb geen thermostaten met een klokprogramma.
Ik heb alleen "domme" HCF82 thermostaten en ik wil nieuw aangeschafte 87RF's (die ook dom zijn, dus zonder tijdklok/programma) nu ook koppelen.

Die HCF82 werkt al jaren, maar de nieuw gekochte 87RF dus niet.

Als ik alleen met de HCF82 werk en deze toe wil kennen (2 sec drukken op antenneknop op de HCE80), dan gaat de rode led van zone 1 knipperen.
Ik druk dan op de koppelknop op de HCF82. De zoneled gaat dan constant rood branden. Dus dat klopt.
Dan druk ik op de "antenne" knop, dan gaat bij mij dus niet de volgende zone rood knipperen maar de eerste zone groen knipperen.
Als op de koppelknop van de HCF82 te drukt, gebeurt er niets. Dus negeerde ik maar het groene knipperende ledje en drukte ik nogmaals op de "antenne" knop en dan gaat wel de volgende zone rood knipperen.
Ik koppel zo alle HCF82's aan de HCE80 en het werkt zoals het moet.

Dus met die kennis dacht ik ook de 87RF te koppelen. Maar dat werkt zo dus niet.
Als je de 87RF koppelt aan de rode knipperende zone's en de groene knipperende zoneledjes negeert, dan zijn weldegelijk de 87RF's aan de HCE80 gekoppeld, maar de 87RF thermostaten icm HCE80 werken niet.
En toen dacht ik, laat ik de 87RF's eens gaan koppelen maar dan ga ik bij het groen knipperende zoneledje de 87RF wel proberen te koppelen, ondanks dat bij de HCF82 dat niet kan en de 87RF geen tijdklok heeft.
En wat blijkt? Je kan de 87RF's wel aan de groen knipperende zoneled koppelen.
En als je dat doet, dan werken de 87RF's (en de HCF82's) wel samen met de HCE80!

Ik hoop dat ik hiermee andere na mij met bovenstaan heb kunnen helpen.

• synorluna
leonbong schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Stappenmodulatie bij Intergas is van toepassing bij Aan/uit sturing.
Dit zorgt ervoor dat zowel pomp als brander geleidelijk optoeren naar maximum instelling dit duurt grofweg 10min.
Als je de pomp op vast toerental zet zal deze dat niet doen in jouw geval en constant toerental draaien, het brandervermogen zal wel geleidelijk worden opgevoerd.
Dat heeft zin want dan zal bij aan/uit de ketel niet meteen om max-vermogen draaien. Het systeem maakt een zaagtand en daarom heeft ook zin om het maxvermogen aan te passen aan de woning.
Dan duurt het langer voordat je op hoog vermogen zit.
Schets wat er gebeurt bij laag ingesteld max-vermogen en hoog ingesteld max vermogen.
Tijdstip 1min is is het moment dat ketel AAN gaat in onderstaande schets.
[Afbeelding]

PS Het kan voorkomen dat ketel tussentijds al terug moduleert obv retourtemperatuur, in deze schets is dat niet het geval.
Het max vermogen staat op 40%, wat volgens de ketel uitkomt op 12kW. Ik zie inderdaad dat als de ketel nu aanslaat dat hij begint op 7kW, maar in een seconde of 20 op de 12kW zit. Het leek op je afbeelding alsof die opbouw veel langer zou duren, maar wellicht is de x-as in je grafiek op basis van seconden.

• synorluna
Dashlane schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:59:
[...]

Als je korte runs heb maar niet de temperatuur hebt bereikt, zal ik het daar niet in zoeken. Als ben ik van mening dat een Bdr91t een betere keuze is voor een LTV systeem dan een BDR91A omdat je langere runs kan afdwingen.

Ik zou toch nog eens die klep erafhalen en kijken wat er dan met je opwarm gedrag gebeurt. Een klepaansturing met bdr is helaas niet ideaal, dat kan hogere retouren veroorzaken wat resulteert in afslaan ketel.

Zorg eerst dat het afgifte systeem op orde is en dat kan je testen doormiddel van evohome een beetje af te koppelen. Eerst zorgen dat het waterzijdig echt in orde is voordat je je stort op tpi en dergelijke. Ik lees nu al een poosje met je mee maar dat is wel iedere keer wat er gebeurd.

Vervolgens maak je er time-laps van de bdr klep( lampje zichtbaar) en een klok ernaar. Dan kun je zien hoevaak deze schakelt in dat uur. Dat zelfde geld voor de bdr van de mt4.
Zoals eerder gezegd, alle tips zijn welkom! Ik zal het allemaal nogmaals analyseren. Wat ik wel weet is dat m’n Tr geen probleem is. Vanaf het begin heb ik daar een temperatuursensor onder de ketel aan gehangen en deze komt nooit boven de 26 graden wanneer ik enkel de vloerverwarming gebruik.

Wat betreft de ketel zie ik dat daar wel een BDR91t hangt. Alleen de verdeler is gekoppeld aan een BDR91a. Ik zal van het weekend eens kijken of ik deze ook kan vervangen voor een BDR91t.

Vandaag de woonkamer af laten koelen naar 17,5 graad. Vervolgens de thermostaat op 19 gezet en direct een lange run. Exact op het moment dat de thermostaat op 18 graden springt, kapt hij de lange run af en begint daar vandaan met korte runs voor de rest van de avond. Ik weet dat ik eigenwijs ben als ik zeg dat dit wel exact overeenkomt met was ik lees over de functie van TPI en dat dit één van die eigenschappen is. Maar goed, ik laat dat nu even rusten en zal e.e.a. gaan noteren. Daarnaast zal ik de klep eraf halen en vervangen voor een HR92 om nogmaals het gedrag vast te leggen.

• leonbong
synorluna schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:31:
[...]

Het max vermogen staat op 40%, wat volgens de ketel uitkomt op 12kW. Ik zie inderdaad dat als de ketel nu aanslaat dat hij begint op 7kW, maar in een seconde of 20 op de 12kW zit. Het leek op je afbeelding alsof die opbouw veel langer zou duren, maar wellicht is de x-as in je grafiek op basis van seconden.
Dat is wel gek, dat zou toch een tijd moeten duren meerdere minuten zeker.

• synorluna
Dashlane schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:59:
[...]

De MT4 vervangen voor de HR92, wat een minder goed resultaat levert. Ik krijg nu enkel korte runs, ook om grote temperatuurverschillen te overbruggen. Daarnaast is de temperatuur vandaag overdag gezakt naar 17 graden terwijl 18 was ingesteld. Wellicht dat dit nog met inleren te maken heeft.

Vanaf 15:00 uur stond de thermostaat op 19 graden en de temperatuur is nu een halve graad gestegen. Zoals gezegd ging dit met de MT4 nog wat beter, omdat ik toen lange runs haalde met een temperatuurverschil > 1,5 graad. Ik zal zo eens meten wat er gebeurt qua tijden.

• Dashlane
synorluna schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:14:
[...]

De MT4 vervangen voor de HR92, wat een minder goed resultaat levert. Ik krijg nu enkel korte runs, ook om grote temperatuurverschillen te overbruggen. Daarnaast is de temperatuur vandaag overdag gezakt naar 17 graden terwijl 18 was ingesteld. Wellicht dat dit nog met inleren te maken heeft.

Vanaf 15:00 uur stond de thermostaat op 19 graden en de temperatuur is nu een halve graad gestegen. Zoals gezegd ging dit met de MT4 nog wat beter, omdat ik toen lange runs haalde met een temperatuurverschil > 1,5 graad. Ik zal zo eens meten wat er gebeurt qua tijden.

[Afbeelding]
Als je een Bdr91t hebt dan zou ik die instellen als een warmtepomp met lange minimale aantijd. Dat is een makkelijke en goedkope fix. Daarnaast zou ik het is zonder klep doen. De aansturing van evohome is soms wel eens contra, de klep gaat dicht terwijl de ketel aanstaan.

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:20
Ik hoop dat ik hier ook wat mag vragen.
Ik heb een Nibe warmtepomp, vloerverwarming beneden (2 verdelers, 1 in het oude gedeelte, 1 in het nieuwe gedeelte) en radiatoren boven. De radiatoren wil ik nog vervangen voor Jaga Strada Hybrid convectoren.

Ik wil graag zoneregeling maken met Evohome, dus ik heb de basis nodig, per verdeler een HCE80 + antenne, radiatorknoppen etc. Het enige waar ik niet achter ben, is hoe dat ik de warmtepomp stuur vanuit de Evohome.
De huidige thermostaat van Nibe is draadloos en hangt in de woonkamer. Welk Evohome component (ik denk de BDR91T?) gebruik ik om de vraag van een zone om te zetten in actie van de warmtepomp?

Aansluiten zal op 1 van de Aux ingangen moeten, denk ik, als ik de installatie handleiding van Nibe goed heb begrepen.

Bij Warmteservice ontstond er wat discussie tussen het personeel, de een begon met allerlei kleppen te zwaaien (de VC8615 kleppen) en de ander stond met de BDR91T in handen, maar kwam niet boven zijn collega uit, vandaar mijn verwarring?

Alvst hartelijk dank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
synorluna schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:14:
[...]

[Afbeelding]
Ik blijf het vragen maar nog steeds niet goed beantwoord wat echt essentieel is.
Gaat de ketel uit bij deze grafiek omdat:
1) De ketel zichzelf uitschakelt
2) De ketel wordt uitgezet door evohome
Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee