Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 13:45
PaulWO schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:19:
[...]

Het mysterie wordt al groter… vorige week werden de badkamers niet gekoeld, dus correct de zoneleds van de badkamers uit.
Gisteren ging hij weer van verwarmen naar koelen en stonden leds wel aan en werden badkamers gekoeld.
Vanmorgen stond led van badkamer beneden uit en acurator dicht dus geen koeling maar badkamer boven wel.
Vreemde was dat EvoHome in overzicht alle verdelerzones op 100% open heeft… acurator stond toch echt dicht.
Zojuist gekeken staat led weer aan… op HCE80 de badkamer beneden uitgeprogrammeerd door bij oranje knipperende led de knop MODE 4 seconden in te drukken.
Controle-check (met antenne knop) laat zien dat alle lampen oranje zijn behalve badkamer, die is rood (bij koelmodus).
Maar helaas alsnog blijft de led groen en staat acurator open….

Later deze week alles maar eens geheel resetten. Zowel beide HCE80s, EvoHome en alle thermostaten (rounds).
Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 20:09
Kaz03 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:23:
[...]

Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.
Vandaag alles gereset
- 2x HCE80 (10 sec beide knoppen tegelijk indrukken)
- 11X T87RF (2x 10sec linksonder op de thermostaat drukken)
- Evohome naar fabrieksinstellingen

En vervolgens alles opnieuw ingesteld
T87RF met 'Co' signaal aan EvoHome gekoppeld (conform handleidingen EvoHome en T87RF)

Maar helaas, badkamers zijn weer gaan koelen. Waarschijnlijk omdat er 'domweg' altijd een tijdklokprogramma voor elke zone actief is in de EvoHome. En ja, volgens het overzicht staat dat programma in standby...

Nu opgelost (workaround) door de badkamers 24/7 op 24 graden (kan ook hoger) te zetten in het tijdprogramma koelen. En toch verwarmen en koelen actief te maken voor deze zones. Die hoge temperatuur wordt het toch nooit, dus daarmee gingen de acuratoren direct dicht.

Edit:
Helaas…
Ik de loop van de nacht koelt het voldoende af in en buitens huis, waardoor de WP uit de koelmodus gaat. HCE80 gaat daardoor ook uit de koelmodus (maakcontact is immers verbroken).
Vervolgens gaan de kleppen van de badkamers open en stuurt de HCE80 de circulatiepomp aan.
Badkamers worden daarmee verwarmt, al zij het met een vrij lage (20 graden) temperatuur van het buffervat, maar kost wel energie van circulatiepomp.
Daar aast gaat de WP elke dag wel een korte periode uit koelmodus, omdat de WP dan het de boiler voor tapwater aan het verwarmen is. Ook dan gaat een dergelijke zone verwarmen…

Nu kan dit aan mijn configuratie liggen, omdat ik de circulatiepomp op de HCE80 heb aangesloten en niet via een BDR91T. Laatste heb ik nog liggen dus wellicht is dat de oplossing.
De kleppen van de badkamer gaan dan wel open, maar de circulatiepomp gaat dan wellicht niet meer draaien. De Evohome is dan in de lead over de circulatiepomp.

De mooie bijkomstigheid is echter wel dat ik met de huidige setup niet meer op de Evohome hoef te schakelen tussen verwarmen en koelen. Als ik hem altijd op koelen laat staan wordt er blujkbaar toch wel verwarmt door de HCE80 zodra de WP uit de koelmodus gaat door het maakcontact te verbreken.
Badkamers nu wat lager ingesteld, zodat die niet verwarmt, maar eventueel beperkt gekoeld worden.

[ Voor 35% gewijzigd door PaulWO op 15-05-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-09 21:01
RlfG schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:05:
Vraag over vreemd gedrag bij koelen

Wij heben door het hele huis vloerverwarming en we gebruiken een evohome, round wireless temperatuurknoppen en twee hce80 zoneregelaars om alles aan te sturen. De zoneregelaars met een antenne en bij de warmtepomp twee keer een bdr91t. Eentje om warmtepomp aan te sturen en eentje om deze van verwarmen naar koelen te schakelen. Eén hce80 hangt beneden en regelt de woonkamer, eetkamer en keuken, en de andere hangt op de bovenverdieping en regelt de slaapkamers, werkkamer en badkamer. Bij deze laatste hangt een derde bdr91t om de regelaar om te kunnen schakelen naar koelbedrijf.

Met verwarmen werkt alles zoals het zou moeten, maar met koelen gebeurt er iets geks: We willen alleen de slaapkamers koelen, dus bij omschakelen naar koelbedrijf op de evohome wordt de bovenste zoneregelaar in koelbedrijf gezet en worden zonnekleppen van de slaapkamers opengezet. Ook begint de warmtepomp te koelen.

Tot zo ver alles in orde.

Alleen gaan vervolgens ook de zonekleppen van de benedenverdieping open. Heel raar, want:
- Ik heb op de hce80 beneden de koelmodus uitgeschakeld (hij staat dus alleen op verwarmen)
- Ik heb op de evohome in de instellingen van de betreffende zones aangegeven dat ze niet koelen
- in het systeemoverzicht op de evohome blijven de betreffende zones op 0% staan.

En de zones op de bovenverdieping die niet worden gekoeld (zoals de badkamer) en die op de hce80 zitten die wel wordt omgeschakeld naar koelbedrijf, blijven gek genoeg wel gewoon dicht. Dus daar werkt de instelling op de Evohome wel.

Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Bij koelen gaat de hce80 op de benedenverdieping gewoon meedoen. Wat ik ook probeer. Ik heb inmiddels ook het hele systeem een reset gegeven en opnieuw alles gekoppeld… Ook geen resultaat.
Heeft iemand een idee waar ik zoeken moet?

(Overigens hebben we de Honeywell regeling al een aantal jaar en heeft deze met verwarmen altijd goed gewerkt. Nu zijn we onlangs overgestapt op een warmtepomp en is dus de koelmogelijkheid erbij gekomen. Daarop is de installatie uitgebreid met 3 keer een bdr91t relais.)
Ik dacht ik meld nog even terug…

Uitgebreid contact gehad met een vriendelijke meneer bij Honeywell. Echt meedenken en doorvragen maar uiteindelijk geen oplossing. Hij had ook bij installateurs nagevraagd maar de oplossing was uiteindelijk bel maar een installateur (maar wat gaat die doen dan?). Hij vertelde nog dat ze wel vragen kregen over verwarmen, maar vrijwel nooit over koelen.

Uiteindelijk vond ik voor een zacht prijsje twee hcc100 units en alles werkt nu zoals het hoort.

Ik was prima tevreden over de hce80’s toen we ze alleen voor verwarmen gebruikten, maar ook koelen was blijkbaar een stap te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

RlfG schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Ik dacht ik meld nog even terug…
Mooi dat je dat nog even doet (y)
Uitgebreid contact gehad met een vriendelijke meneer bij Honeywell. Echt meedenken en doorvragen maar uiteindelijk geen oplossing. Hij had ook bij installateurs nagevraagd maar de oplossing was uiteindelijk bel maar een installateur (maar wat gaat die doen dan?). Hij vertelde nog dat ze wel vragen kregen over verwarmen, maar vrijwel nooit over koelen.
Goh, nooit gedacht dat ze je zo uitgebreid te woord zouden staan.
Uiteindelijk vond ik voor een zacht prijsje twee hcc100 units en alles werkt nu zoals het hoort.

Ik was prima tevreden over de hce80’s toen we ze alleen voor verwarmen gebruikten, maar ook koelen was blijkbaar een stap te ver.
Waar heb je die op de kop getikt? Geen angst dat je dan een kat in de zak koopt? Er zal dan iets aan mankeren, want waarom doet iemand die toch vrij nieuwe dingen anders weg?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-09 21:01
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:21:
[...]

Waar heb je die op de kop getikt? Geen angst dat je dan een kat in de zak koopt? Er zal dan iets aan mankeren, want waarom doet iemand die toch vrij nieuwe dingen anders weg?
Op marktplaats. Je moet soms een beetje vertrouwen hebben en ik heb vrijwel nooit gedoe. En bovendien… Als ik een installateur had gebeld was ik ongeveer hetzelfde bedrag kwijt geweest. En dan is het nog de vraag of dat het probleem had opgelost. Dat zijn ook risico’s.

Nu weet ik tenminste zelf hoe het zit. En die hce80’s gaan gewoon weer via marktplaats naar iemand die de koelfunctie niet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is er hier iemand die me met dit vraagstuk kan helpen?
Intergas Extreme LT/HT regeling, 2-weg of 3-weg klep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Als je in dit topic zoekt heb ik hier meerdere mensen al uitgebreid mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhz30
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 27-08 00:20
Even inhaken op dit topic een vraag;

Binnenkort krijg ik vloerverwarming in mijn woning op de begane grond. Woonkamer keuken is één ruimte waar de VVW doorheen loopt. Boven staan er 5 radiatoren verdeeld over 4 kamers. De radiatoren boven (en nu nog beneden) worden gevoed door een wirwar aan leidingen met letterlijk tientallen veelal haakse bochten. Om het systeem efficiënter te maken wil ik bijna alle leidingen verwijderen en terug naar één enkele verticale leiding met op de 1e verdieping een aftakking naar een verdeler en op de BG de verdeler voor de VVW. Vanuit de verdeler op de 1e verdieping sleep ik meerlagenbuis door de vloer naar de slaapkamers en radiatoren. Radiatoren op de 1e verdieping wil ik voorzien van HR91 knoppen. Omdat de VVW beneden maar één zone is zat ik erover te denken om daar een Y-VC8615 voor te pakken op de retour met de BDR91 (aan/uit) module.

De vraag: kan ik een Opentherm ketelsturing gebruiken in evohome met een aan/uit klep voor de vloerverwarming? Mijn verwachting is ja, als Honeywell het slim doet geeft het aan de Opentherm regelaar door dat ie vol open moet als hij een seintje krijgt van de VVW. Maar is dit echt zo?

Ketelsturing: R8810A (Opentherm)
Radiatoren: Evohome pakket ATP955M3091 (Opentherm)
Vloerverwarming: Y-VC8615 met BDR91 (aan/uit)
Thermostaat die VVW stuurt: Honeywell round T87G2014-E (aan/uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
dhz30 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:04:

Binnenkort krijg ik vloerverwarming in mijn woning op de begane grond. Woonkamer keuken is één ruimte waar de VVW doorheen loopt. Boven staan er 5 radiatoren verdeeld over 4 kamers. De radiatoren boven (en nu nog beneden) worden gevoed door een wirwar aan leidingen met letterlijk tientallen veelal haakse bochten. Om het systeem efficiënter te maken wil ik bijna alle leidingen verwijderen en terug naar één enkele verticale leiding met op de 1e verdieping een aftakking naar een verdeler en op de BG de verdeler voor de VVW. Vanuit de verdeler op de 1e verdieping sleep ik meerlagenbuis door de vloer naar de slaapkamers en radiatoren. Radiatoren op de 1e verdieping wil ik voorzien van HR91 knoppen. Omdat de VVW beneden maar één zone is zat ik erover te denken om daar een Y-VC8615 voor te pakken op de retour met de BDR91 (aan/uit) module.

De vraag: kan ik een Opentherm ketelsturing gebruiken in evohome met een aan/uit klep voor de vloerverwarming? Mijn verwachting is ja, als Honeywell het slim doet geeft het aan de Opentherm regelaar door dat ie vol open moet als hij een seintje krijgt van de VVW. Maar is dit echt zo?

Ik heb nu vloerverwarming beneden (en in de badkamer) en radiatoren boven. Ik heb destijds wat nageplozen en OpenTherm icm vloerverwarming leek in het beste geval niet zuiniger, ervanuitgaande dat je ketel ook moduleert, en in het slechtste geval werkt het niet goed samen met een YVC klep. Ik heb mede om die reden gekozen voor een YVC klep met BDR relais voor de vloerverwarming en radiatorknoppen boven, met aan/uit relais voor ketelsturing. Dit werkt bij mij goed. Ik heb in de badkamer zelfs 2 radiatoren (ondersteuning voor de vloerverwarming) op een YVC klep, werkt ook prima. YVC klep voor vloerverwarming is volgens mij ook goedkoper dan een HCC100/HCE80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Kaz03 op 15-07-2025 00:58 . Reden: Had per ongeluk deze vraag als reactie op vorige post verwerkt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Ook een vraag van mijn kant: ik krijg op zolder nu vloerverwarming met een HCC100. De HCC100 motoren voeden 3 kamers: 1 motor overloop, 1 motor badkamer, 2 motoren slaapkamer. De badkamer en slaapkamer hebben elk ook nog een radiator met HR91 knop. Mijn vraag is nu wat ik het beste kan gebruiken als temperatuurvoeler.
1) 1 DT4R voeler kan neem ik aan op de HCC100 aan 2 servomotoren gekoppeld worden? Dat is op Evohome 1 'zone' dus zal sowieso kunnen?
2) maar dan: kan deze DT4R voeler dan ook nog aan de radiator in de kamer gekoppeld worden? De HR91 knop gebruik ik liever niet voor de temperatuurmeting, maar alleen om de radiator open te zetten. De radiator is een aparte 'zone' in Evohome dus kan de DT4R aan 2 'zones' toegewezen worden?
Is de HR91 trouwens ook op de aanvoer richting radiator te zetten in plaats van op de radiator zelf? Lijkt me wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhz30
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 27-08 00:20
Hi Kaz03, thanks voor de reactie! Heb ook flink zitten zoeken, ook in dit topic, maar kon vooral berichten vinden uit jaren 2020, 21, 22. Waarin OpenTherm en aan/uit combineren overigens werd afgeraden. Ga er maar vanuit dat dit nog steeds niet verstandig is en dan doen we alles aan/uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
dhz30 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:04:

Ik heb ook opentherm gehad icm vvw met een mengverdeler. Het werkte niet. De mengverdeler mengt de retour temperatuur ver terug waar evohome gaat terugmoduleren in aanvoer temperatuur. Gevolg was dat de ketel lang aanstond maar er nagenoeg geen warmte de vloer in ging vanwege de te lage aanvoertemperatuur.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste