Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.PaulWO schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Het mysterie wordt al groter… vorige week werden de badkamers niet gekoeld, dus correct de zoneleds van de badkamers uit.
Gisteren ging hij weer van verwarmen naar koelen en stonden leds wel aan en werden badkamers gekoeld.
Vanmorgen stond led van badkamer beneden uit en acurator dicht dus geen koeling maar badkamer boven wel.
Vreemde was dat EvoHome in overzicht alle verdelerzones op 100% open heeft… acurator stond toch echt dicht.
Zojuist gekeken staat led weer aan… op HCE80 de badkamer beneden uitgeprogrammeerd door bij oranje knipperende led de knop MODE 4 seconden in te drukken.
Controle-check (met antenne knop) laat zien dat alle lampen oranje zijn behalve badkamer, die is rood (bij koelmodus).
Maar helaas alsnog blijft de led groen en staat acurator open….
Later deze week alles maar eens geheel resetten. Zowel beide HCE80s, EvoHome en alle thermostaten (rounds).
Vandaag alles geresetKaz03 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:23:
[...]
Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.
- 2x HCE80 (10 sec beide knoppen tegelijk indrukken)
- 11X T87RF (2x 10sec linksonder op de thermostaat drukken)
- Evohome naar fabrieksinstellingen
En vervolgens alles opnieuw ingesteld
T87RF met 'Co' signaal aan EvoHome gekoppeld (conform handleidingen EvoHome en T87RF)
Maar helaas, badkamers zijn weer gaan koelen. Waarschijnlijk omdat er 'domweg' altijd een tijdklokprogramma voor elke zone actief is in de EvoHome. En ja, volgens het overzicht staat dat programma in standby...
Nu opgelost (workaround) door de badkamers 24/7 op 24 graden (kan ook hoger) te zetten in het tijdprogramma koelen. En toch verwarmen en koelen actief te maken voor deze zones. Die hoge temperatuur wordt het toch nooit, dus daarmee gingen de acuratoren direct dicht.
Edit:
Helaas…
Ik de loop van de nacht koelt het voldoende af in en buitens huis, waardoor de WP uit de koelmodus gaat. HCE80 gaat daardoor ook uit de koelmodus (maakcontact is immers verbroken).
Vervolgens gaan de kleppen van de badkamers open en stuurt de HCE80 de circulatiepomp aan.
Badkamers worden daarmee verwarmt, al zij het met een vrij lage (20 graden) temperatuur van het buffervat, maar kost wel energie van circulatiepomp.
Daar aast gaat de WP elke dag wel een korte periode uit koelmodus, omdat de WP dan het de boiler voor tapwater aan het verwarmen is. Ook dan gaat een dergelijke zone verwarmen…
Nu kan dit aan mijn configuratie liggen, omdat ik de circulatiepomp op de HCE80 heb aangesloten en niet via een BDR91T. Laatste heb ik nog liggen dus wellicht is dat de oplossing.
De kleppen van de badkamer gaan dan wel open, maar de circulatiepomp gaat dan wellicht niet meer draaien. De Evohome is dan in de lead over de circulatiepomp.
De mooie bijkomstigheid is echter wel dat ik met de huidige setup niet meer op de Evohome hoef te schakelen tussen verwarmen en koelen. Als ik hem altijd op koelen laat staan wordt er blujkbaar toch wel verwarmt door de HCE80 zodra de WP uit de koelmodus gaat door het maakcontact te verbreken.
Badkamers nu wat lager ingesteld, zodat die niet verwarmt, maar eventueel beperkt gekoeld worden.
[ Voor 35% gewijzigd door PaulWO op 15-05-2025 12:52 ]
Ik dacht ik meld nog even terug…RlfG schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:05:
Vraag over vreemd gedrag bij koelen
Wij heben door het hele huis vloerverwarming en we gebruiken een evohome, round wireless temperatuurknoppen en twee hce80 zoneregelaars om alles aan te sturen. De zoneregelaars met een antenne en bij de warmtepomp twee keer een bdr91t. Eentje om warmtepomp aan te sturen en eentje om deze van verwarmen naar koelen te schakelen. Eén hce80 hangt beneden en regelt de woonkamer, eetkamer en keuken, en de andere hangt op de bovenverdieping en regelt de slaapkamers, werkkamer en badkamer. Bij deze laatste hangt een derde bdr91t om de regelaar om te kunnen schakelen naar koelbedrijf.
Met verwarmen werkt alles zoals het zou moeten, maar met koelen gebeurt er iets geks: We willen alleen de slaapkamers koelen, dus bij omschakelen naar koelbedrijf op de evohome wordt de bovenste zoneregelaar in koelbedrijf gezet en worden zonnekleppen van de slaapkamers opengezet. Ook begint de warmtepomp te koelen.
Tot zo ver alles in orde.
Alleen gaan vervolgens ook de zonekleppen van de benedenverdieping open. Heel raar, want:
- Ik heb op de hce80 beneden de koelmodus uitgeschakeld (hij staat dus alleen op verwarmen)
- Ik heb op de evohome in de instellingen van de betreffende zones aangegeven dat ze niet koelen
- in het systeemoverzicht op de evohome blijven de betreffende zones op 0% staan.
En de zones op de bovenverdieping die niet worden gekoeld (zoals de badkamer) en die op de hce80 zitten die wel wordt omgeschakeld naar koelbedrijf, blijven gek genoeg wel gewoon dicht. Dus daar werkt de instelling op de Evohome wel.
Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Bij koelen gaat de hce80 op de benedenverdieping gewoon meedoen. Wat ik ook probeer. Ik heb inmiddels ook het hele systeem een reset gegeven en opnieuw alles gekoppeld… Ook geen resultaat.
Heeft iemand een idee waar ik zoeken moet?
(Overigens hebben we de Honeywell regeling al een aantal jaar en heeft deze met verwarmen altijd goed gewerkt. Nu zijn we onlangs overgestapt op een warmtepomp en is dus de koelmogelijkheid erbij gekomen. Daarop is de installatie uitgebreid met 3 keer een bdr91t relais.)
Uitgebreid contact gehad met een vriendelijke meneer bij Honeywell. Echt meedenken en doorvragen maar uiteindelijk geen oplossing. Hij had ook bij installateurs nagevraagd maar de oplossing was uiteindelijk bel maar een installateur (maar wat gaat die doen dan?). Hij vertelde nog dat ze wel vragen kregen over verwarmen, maar vrijwel nooit over koelen.
Uiteindelijk vond ik voor een zacht prijsje twee hcc100 units en alles werkt nu zoals het hoort.
Ik was prima tevreden over de hce80’s toen we ze alleen voor verwarmen gebruikten, maar ook koelen was blijkbaar een stap te ver.
Mooi dat je dat nog even doet
Goh, nooit gedacht dat ze je zo uitgebreid te woord zouden staan.Uitgebreid contact gehad met een vriendelijke meneer bij Honeywell. Echt meedenken en doorvragen maar uiteindelijk geen oplossing. Hij had ook bij installateurs nagevraagd maar de oplossing was uiteindelijk bel maar een installateur (maar wat gaat die doen dan?). Hij vertelde nog dat ze wel vragen kregen over verwarmen, maar vrijwel nooit over koelen.
Waar heb je die op de kop getikt? Geen angst dat je dan een kat in de zak koopt? Er zal dan iets aan mankeren, want waarom doet iemand die toch vrij nieuwe dingen anders weg?Uiteindelijk vond ik voor een zacht prijsje twee hcc100 units en alles werkt nu zoals het hoort.
Ik was prima tevreden over de hce80’s toen we ze alleen voor verwarmen gebruikten, maar ook koelen was blijkbaar een stap te ver.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Op marktplaats. Je moet soms een beetje vertrouwen hebben en ik heb vrijwel nooit gedoe. En bovendien… Als ik een installateur had gebeld was ik ongeveer hetzelfde bedrag kwijt geweest. En dan is het nog de vraag of dat het probleem had opgelost. Dat zijn ook risico’s.Hippe Lip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Waar heb je die op de kop getikt? Geen angst dat je dan een kat in de zak koopt? Er zal dan iets aan mankeren, want waarom doet iemand die toch vrij nieuwe dingen anders weg?
Nu weet ik tenminste zelf hoe het zit. En die hce80’s gaan gewoon weer via marktplaats naar iemand die de koelfunctie niet nodig heeft.
Is er hier iemand die me met dit vraagstuk kan helpen?
Intergas Extreme LT/HT regeling, 2-weg of 3-weg klep?
Intergas Extreme LT/HT regeling, 2-weg of 3-weg klep?
Als je in dit topic zoekt heb ik hier meerdere mensen al uitgebreid mee geholpen.
Even inhaken op dit topic een vraag;
Binnenkort krijg ik vloerverwarming in mijn woning op de begane grond. Woonkamer keuken is één ruimte waar de VVW doorheen loopt. Boven staan er 5 radiatoren verdeeld over 4 kamers. De radiatoren boven (en nu nog beneden) worden gevoed door een wirwar aan leidingen met letterlijk tientallen veelal haakse bochten. Om het systeem efficiënter te maken wil ik bijna alle leidingen verwijderen en terug naar één enkele verticale leiding met op de 1e verdieping een aftakking naar een verdeler en op de BG de verdeler voor de VVW. Vanuit de verdeler op de 1e verdieping sleep ik meerlagenbuis door de vloer naar de slaapkamers en radiatoren. Radiatoren op de 1e verdieping wil ik voorzien van HR91 knoppen. Omdat de VVW beneden maar één zone is zat ik erover te denken om daar een Y-VC8615 voor te pakken op de retour met de BDR91 (aan/uit) module.
De vraag: kan ik een Opentherm ketelsturing gebruiken in evohome met een aan/uit klep voor de vloerverwarming? Mijn verwachting is ja, als Honeywell het slim doet geeft het aan de Opentherm regelaar door dat ie vol open moet als hij een seintje krijgt van de VVW. Maar is dit echt zo?
Ketelsturing: R8810A (Opentherm)
Radiatoren: Evohome pakket ATP955M3091 (Opentherm)
Vloerverwarming: Y-VC8615 met BDR91 (aan/uit)
Thermostaat die VVW stuurt: Honeywell round T87G2014-E (aan/uit)
Binnenkort krijg ik vloerverwarming in mijn woning op de begane grond. Woonkamer keuken is één ruimte waar de VVW doorheen loopt. Boven staan er 5 radiatoren verdeeld over 4 kamers. De radiatoren boven (en nu nog beneden) worden gevoed door een wirwar aan leidingen met letterlijk tientallen veelal haakse bochten. Om het systeem efficiënter te maken wil ik bijna alle leidingen verwijderen en terug naar één enkele verticale leiding met op de 1e verdieping een aftakking naar een verdeler en op de BG de verdeler voor de VVW. Vanuit de verdeler op de 1e verdieping sleep ik meerlagenbuis door de vloer naar de slaapkamers en radiatoren. Radiatoren op de 1e verdieping wil ik voorzien van HR91 knoppen. Omdat de VVW beneden maar één zone is zat ik erover te denken om daar een Y-VC8615 voor te pakken op de retour met de BDR91 (aan/uit) module.
De vraag: kan ik een Opentherm ketelsturing gebruiken in evohome met een aan/uit klep voor de vloerverwarming? Mijn verwachting is ja, als Honeywell het slim doet geeft het aan de Opentherm regelaar door dat ie vol open moet als hij een seintje krijgt van de VVW. Maar is dit echt zo?
Ik heb nu vloerverwarming beneden (en in de badkamer) en radiatoren boven. Ik heb destijds wat nageplozen en OpenTherm icm vloerverwarming leek in het beste geval niet zuiniger, ervanuitgaande dat je ketel ook moduleert, en in het slechtste geval werkt het niet goed samen met een YVC klep. Ik heb mede om die reden gekozen voor een YVC klep met BDR relais voor de vloerverwarming en radiatorknoppen boven, met aan/uit relais voor ketelsturing. Dit werkt bij mij goed. Ik heb in de badkamer zelfs 2 radiatoren (ondersteuning voor de vloerverwarming) op een YVC klep, werkt ook prima. YVC klep voor vloerverwarming is volgens mij ook goedkoper dan een HCC100/HCE80.dhz30 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:04:
verwijderd
[ Voor 102% gewijzigd door Kaz03 op 15-07-2025 00:58 . Reden: Had per ongeluk deze vraag als reactie op vorige post verwerkt. ]
Ook een vraag van mijn kant: ik krijg op zolder nu vloerverwarming met een HCC100. De HCC100 motoren voeden 3 kamers: 1 motor overloop, 1 motor badkamer, 2 motoren slaapkamer. De badkamer en slaapkamer hebben elk ook nog een radiator met HR91 knop. Mijn vraag is nu wat ik het beste kan gebruiken als temperatuurvoeler.
1) 1 DT4R voeler kan neem ik aan op de HCC100 aan 2 servomotoren gekoppeld worden? Dat is op Evohome 1 'zone' dus zal sowieso kunnen?
2) maar dan: kan deze DT4R voeler dan ook nog aan de radiator in de kamer gekoppeld worden? De HR91 knop gebruik ik liever niet voor de temperatuurmeting, maar alleen om de radiator open te zetten. De radiator is een aparte 'zone' in Evohome dus kan de DT4R aan 2 'zones' toegewezen worden?
Is de HR91 trouwens ook op de aanvoer richting radiator te zetten in plaats van op de radiator zelf? Lijkt me wel?
1) 1 DT4R voeler kan neem ik aan op de HCC100 aan 2 servomotoren gekoppeld worden? Dat is op Evohome 1 'zone' dus zal sowieso kunnen?
2) maar dan: kan deze DT4R voeler dan ook nog aan de radiator in de kamer gekoppeld worden? De HR91 knop gebruik ik liever niet voor de temperatuurmeting, maar alleen om de radiator open te zetten. De radiator is een aparte 'zone' in Evohome dus kan de DT4R aan 2 'zones' toegewezen worden?
Is de HR91 trouwens ook op de aanvoer richting radiator te zetten in plaats van op de radiator zelf? Lijkt me wel?
Hi Kaz03, thanks voor de reactie! Heb ook flink zitten zoeken, ook in dit topic, maar kon vooral berichten vinden uit jaren 2020, 21, 22. Waarin OpenTherm en aan/uit combineren overigens werd afgeraden. Ga er maar vanuit dat dit nog steeds niet verstandig is en dan doen we alles aan/uit.
Ik heb ook opentherm gehad icm vvw met een mengverdeler. Het werkte niet. De mengverdeler mengt de retour temperatuur ver terug waar evohome gaat terugmoduleren in aanvoer temperatuur. Gevolg was dat de ketel lang aanstond maar er nagenoeg geen warmte de vloer in ging vanwege de te lage aanvoertemperatuur.dhz30 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:04:
Wij hebben een huis uit 2010, met een simpel Honeywell draadthermostaat en Intergas ketel.
Beganegrond vloer verwarming (keuken, gang, woonkamer, aparte kamer). 2 groepen van ieder 3 lussen.
Alle andere ruimtes gewoon radiatoren, beide badkamers hebben ook een vloerverwarming met thermostaatkraan (zit volgens mij gewoon parallel aan het hete water gekoppeld, geen aparte verdeler en pomp).
Het probleem is dat we ook een kelder hebben en door de vloerverwarming altijd constant op 22gr staat wordt de kelder niet echt verwarmd. Nu met de kinderen wil ik de kelder toch echt gaan verwarmen (blijft in de winter anders op 14gr).
Situatie schets voorstel:
- Zolder: badkamer en slaapkamers wil ik uitvoeren allen met HR92. Intergas ketel met HDR91 aan/uit.
- Eerste verdieping: badkamer, slaapkamers en werkkamer wil ik allen uitvoeren met HR92. Werkkamer met een losse temperatuurvoeler.
- Begane grond: 2 VV groepen beide bedienen met een aparte HR92 in de aanvoer voor de thermostaat kraan. Evohome basis station ophangen op de plaats van de oude simpele draaithermostaat
- Kelder: 3 radiatoren met HR92 uitvoeren en een aparte temperatuur voeler van Honeywell
Eventueel voer ik de badkamers later ook uit met een aparte temperatuurvoeler.
Dit alles aan/uit aansturen. Gaat dit werken met de vloerverwarming op de beganegrond? Ik heb dus geen specifieke zone regelaar of afsluiter, de HR92 in iedere groep (2x) zal deze rol vervullen.
Beganegrond vloer verwarming (keuken, gang, woonkamer, aparte kamer). 2 groepen van ieder 3 lussen.
Alle andere ruimtes gewoon radiatoren, beide badkamers hebben ook een vloerverwarming met thermostaatkraan (zit volgens mij gewoon parallel aan het hete water gekoppeld, geen aparte verdeler en pomp).
Het probleem is dat we ook een kelder hebben en door de vloerverwarming altijd constant op 22gr staat wordt de kelder niet echt verwarmd. Nu met de kinderen wil ik de kelder toch echt gaan verwarmen (blijft in de winter anders op 14gr).
Situatie schets voorstel:
- Zolder: badkamer en slaapkamers wil ik uitvoeren allen met HR92. Intergas ketel met HDR91 aan/uit.
- Eerste verdieping: badkamer, slaapkamers en werkkamer wil ik allen uitvoeren met HR92. Werkkamer met een losse temperatuurvoeler.
- Begane grond: 2 VV groepen beide bedienen met een aparte HR92 in de aanvoer voor de thermostaat kraan. Evohome basis station ophangen op de plaats van de oude simpele draaithermostaat
- Kelder: 3 radiatoren met HR92 uitvoeren en een aparte temperatuur voeler van Honeywell
Eventueel voer ik de badkamers later ook uit met een aparte temperatuurvoeler.
Dit alles aan/uit aansturen. Gaat dit werken met de vloerverwarming op de beganegrond? Ik heb dus geen specifieke zone regelaar of afsluiter, de HR92 in iedere groep (2x) zal deze rol vervullen.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de degelijkheid van de HR91 vs de HR92? Mijn ervaring met die laatste is matig op zijn best: in een paar jaar zijn 3 van de 5 kapot. Lijkt vooral de verbinding tussen scherm en de knop te zijn, waardoor ik me afvroef of de HR91 misschien beter was?
Zouden jullie kunnen meedenken met mijn situatie. Ik heb namelijk twee vloerverwarming verdelers met pomp voor de woonkamer. De tweede verdeler is in de aanbouw maar het is 1 grote ruimte en mag gezien worden als 1 zone.
Nu lees ik meerdere oplossingen:
1. HCE80 unit, dit werkt volgens mij sowieso, heb er dan alleen wel twee nodig (€)
2. Zoneklep met bdr91, nadeel leidingwerk
3. HR92 toepassen, ook leidingwerk of kan ik bestaand retourventiel gebruiken?
4. Pomp schakelen met bdr91 relais, dit is misschien de meest geknutselde oplossing maar zou het kunnen werken?
Linksboven is retourventiel? Zou daar een hr92 op kunnen?
:strip_exif()/f/image/oir6YX5IQVQ8RaJSsfq4oheb.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze twee foto’s zijn van de kleine groep van de aanbouw. Past daar een hr92 op?
:strip_exif()/f/image/UQjZi8OKm3BOT32eVmOVsDdk.jpg?f=fotoalbum_large)
1. HCE80 unit, dit werkt volgens mij sowieso, heb er dan alleen wel twee nodig (€)
4. Pomp schakelen met bdr91 relais, dit is misschien de meest geknutselde oplossing maar zou het kunnen werken?
:strip_exif()/f/image/oir6YX5IQVQ8RaJSsfq4oheb.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze twee foto’s zijn van de kleine groep van de aanbouw. Past daar een hr92 op?
:strip_exif()/f/image/UQjZi8OKm3BOT32eVmOVsDdk.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zou kunnen overwegen om niet een HCE80 maar een HCC100 te nemen. Deze is flexibeler en werkt in ieder geval bij mij beter.daniel-rwd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:54:
Zouden jullie kunnen meedenken met mijn situatie. Ik heb namelijk twee vloerverwarming verdelers met pomp voor de woonkamer. De tweede verdeler is in de aanbouw maar het is 1 grote ruimte en mag gezien worden als 1 zone.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tevens kan je best wel 2 verdelers aansturen als 1 zone met de HCC100.
De afsluiters (lees uitgangen) kan je op de HCC100 groeperen tot 1 zone.
En ik stuur bijvoorbeeld 2 vloerpompen aan met 1 HCC100. Ik heb daarvoor een relais geplaatst dat bekrachtigd wordt door de HCC100 en zo 2 pompen aanstuurt zonder dat de HCC100 te zwaar belast wordt.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Dank voor je reactie, kan dat ook draadloos met een bdr91 via de hcc100? De ene verdeler staat bij de voordeur en de andere aan de achtergevel namelijk.
Dus in principe werkt het dus om de pomp te schakelen ipv de flow?
Ik heb op mijn 2de verdeler gewoon een 2de pomp en aparte afsluiter beide bestuurd door de HCC100 en een maximum temp bescherming dmv een losse thermostaat.daniel-rwd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:48:
Dank voor je reactie, kan dat ook draadloos met een bdr91 via de hcc100? De ene verdeler staat bij de voordeur en de andere aan de achtergevel namelijk.
Tja... draadloos is deze oplossing niet. Ik had de luxe dat ik wat loze buizen had laten aanleggen bij de verbouwing.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Als je zoekt op hcc100 is niet iedereen even enthousiast. Al met al denk ik dat ik zonder een HCE80/HCC100 ga werken. Mijn vloerverwarmingsysteem is 1 zone die ik dus zo simpel mogelijk wil aansturen.
Gisteravond even de pompstekkers er uit als test en de kamerthermostaat vragend. Wat je dan ziet is dat de aanvoertemperatuur stijgt en de radiatoren op de verdieping fatsoenlijk warm worden. Als de pompen meedraaien is die aanvoertemperatuur vrij laag, lees; er wordt weinig lucht verwarmd.
Waar ik nu nog graag achter kom is of het mogelijk is de pompen met twee BDR91`s aan te sturen. De ketel heeft ook een BDR91 aansturing dus dat zijn er 3 op het evohomepaneel, kan dat? Krijg ik dat ingericht?
Gisteravond even de pompstekkers er uit als test en de kamerthermostaat vragend. Wat je dan ziet is dat de aanvoertemperatuur stijgt en de radiatoren op de verdieping fatsoenlijk warm worden. Als de pompen meedraaien is die aanvoertemperatuur vrij laag, lees; er wordt weinig lucht verwarmd.
Waar ik nu nog graag achter kom is of het mogelijk is de pompen met twee BDR91`s aan te sturen. De ketel heeft ook een BDR91 aansturing dus dat zijn er 3 op het evohomepaneel, kan dat? Krijg ik dat ingericht?
Je kunt twee zones definiëren die elk een BDR91 schakelen. Heb je ook nog twee temperatuursensoren nodig, voor elke zone één.daniel-rwd schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:25:
@daniel-rwd 2x HR92 in de aanvoer werkt prima. Wel een klep gebruiken met voldoende debiet. En ik kan aanraden om ipv AA batterijen een USB vervanger te installeren. Dan heb je er geen omkijken meer naar.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik las dat er een nieuwe evohome is met een nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule, 2x Aan/Uit en OpenTherm.
Ik heb de oude met stuurmodule die middels een relais een externe pomp aan/zet van mijn hybride warmtepomp.
Dus indirecte aansturing wat op zich goed werkt.
Twee vragen:
1) kan de nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule aangesloten worden op de oude evohome?
2) zou de nieuwe stuurmodule een verbetering zijn om mijn warmtepomp direct te kunnen aansturen?
Ik heb een nefit/bosch hybride warmtepomp
Ik heb de oude met stuurmodule die middels een relais een externe pomp aan/zet van mijn hybride warmtepomp.
Twee vragen:
1) kan de nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule aangesloten worden op de oude evohome?
2) zou de nieuwe stuurmodule een verbetering zijn om mijn warmtepomp direct te kunnen aansturen?
Je wilt je warmtepomp direct door evohome aan laten sturen? Weet je wel zeker dat je dat wilt? Dat kan erin resulteren dat je korte runs krijgt en dat vindt je WP niet zo fijn. Die wil graag minimaal een bepaalde tijd (ben even kwijt hoe het ook alweer precies zit) aan blijven en als die hard uitgezet wordt, gaat dat ten koste van de levensduur. Dat is waarom er óf een buffervat is, óf een aantal groepen altijd open staat (zelfde effect als een buffervat) zodat de WP zijn warmte kwijt kan.Buis07 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:52:
Ik las dat er een nieuwe evohome is met een nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule, 2x Aan/Uit en OpenTherm.
Twee vragen:
[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 07-11-2025 18:11 ]
<John O`Mill>
Deze zomer hebben wij een klushuis verbouwd en zijn wij nu ingetrokken.
Ik heb 2 vloerverwarmingsystemen in mijn huis, beneden een natbouwsysteem in de betonvloer, en boven een droogbouwsysteem (warp).
Deze systemen hangen nu allebei aan de CV met 1 bedrade thermostaat in de huiskamer. Helaas heeft de loodgieter niet voorgesteld om een klep hier tussen te plaatsen om ze los te regelen.
Nu nog kleppen laten installeren is snel net zo duur als een zone regeling systeem per groep zelf plaatsen.
Dus ben ik daar naar op zoek gegaan, en heb ik het systeem van Magnum Heating gevonden, en Evohome. Die van Magnum is aan/uit, dus daar heb ik mijn twijfels bij.
Als ik beide verdelers wil aansturen, heb ik 2x een HCC100 nodig, en hoeveel thermostaten als ik zones wil, en hoeveel stelmotors als groepen ik heb.
Ik zie dat ze onderling bedraad als cascade aangesloten kunnen worden. Zijn alleen kamerthermostaten + de app genoeg? Of heb ik ook zo'n evohome schermpje nodig?
Hoe zit het met de support van Resideo als consument?
Kun je dit systeem nog extern aansturen? Wat wel leuk is van Magnum is dat het 'gewoon' modbus rs458 is.
Ik heb 2 vloerverwarmingsystemen in mijn huis, beneden een natbouwsysteem in de betonvloer, en boven een droogbouwsysteem (warp).
Deze systemen hangen nu allebei aan de CV met 1 bedrade thermostaat in de huiskamer. Helaas heeft de loodgieter niet voorgesteld om een klep hier tussen te plaatsen om ze los te regelen.
Nu nog kleppen laten installeren is snel net zo duur als een zone regeling systeem per groep zelf plaatsen.
Dus ben ik daar naar op zoek gegaan, en heb ik het systeem van Magnum Heating gevonden, en Evohome. Die van Magnum is aan/uit, dus daar heb ik mijn twijfels bij.
Als ik beide verdelers wil aansturen, heb ik 2x een HCC100 nodig, en hoeveel thermostaten als ik zones wil, en hoeveel stelmotors als groepen ik heb.
Ik zie dat ze onderling bedraad als cascade aangesloten kunnen worden. Zijn alleen kamerthermostaten + de app genoeg? Of heb ik ook zo'n evohome schermpje nodig?
Hoe zit het met de support van Resideo als consument?
Kun je dit systeem nog extern aansturen? Wat wel leuk is van Magnum is dat het 'gewoon' modbus rs458 is.
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Hopelijk is dit een makkelijke vraag voor iemand hier, ik zoek me helemaal scheel naar een handleiding. Ik heb ook al een account gemaakt op de Resideo acadamy, maar kom ik ook niet echt verder.
Weet iemand wat de verschillende status LEDs betekenen op de nieuwe R9H stuurmodule?
Weet iemand wat de verschillende status LEDs betekenen op de nieuwe R9H stuurmodule?
Volgens mij is er geen handleiding. Je zult alle betreffende cursussen op de Academy moeten doorlopen.
Of deze: https://digitalassets.res...20(EN-NL-FR-DE-ES-IT).pdf
Of deze: https://digitalassets.res...20(EN-NL-FR-DE-ES-IT).pdf
[ Voor 44% gewijzigd door Meteen op 13-11-2025 21:28 ]
Helaas heeft de Resideo Acadamy op dit moment enkel nog de BDR91 in de Evohome instructievideo zitten, en is de installatiehandleiding te beknopt (en de vertalingen naar NL zijn ook bedroevend, je bent beter af met de Engelse teksten). Ik heb de klantenservice gevraagd, eens kijken waar zij mee komen.
Dank voor het meedenken, maar zolang ChatGPT geen nuttige bronnen kan aanhalen kan ChatGPT alleen maar speculeren. Vandaar dat ik toch even bij de bron (fabrikant) navraag heb gedaan.
Je kunt ChatGPT bij je vraagstelling ook expliciet vragen om de bronnen erbij te vermelden. Dat doe ik soms ook als het arbitraire informatie betreft. Dan kun je aan de hand van die bronnen een beetje beoordelen hoe betrouwbaar het antwoord is.hans_1990 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:03:
[...], maar zolang ChatGPT geen nuttige bronnen kan aanhalen kan ChatGPT alleen maar speculeren.
<John O`Mill>
ik dacht meer: zelf kan ik de bronnen lastig bij elkaar zoeken want ik weet niet waar ik moet kijken (en geen zin om alle losse linkjes in Google aan te klikken), dus laat ik dat door mijn AI botje doen
vice versa en weer terug
Dat had ik inderdaad al gedaan, AI gaf wel bronnen maar daar had ik helemaal niks aan (of zoals ik dat misschien wat onduidelijk formuleerde, geen "nuttige" bronnen). Dus toch nog even de klantenservice afwachten en ik heb ook gelijk maar een lijntje naar een installateur met evohone ervaring uitgezet.
Sharing is caring: hierbij het antwoord van de Honeywell klantenservice met betrekking tot de betekenis van de status LEDs van de nieuwe R9H.
En niet te vergeten,want bovenstaande ging allemaal over andere modellen: "Deze led indicaties gelden ook voor de R9H die u heeft."The receiver box models R4H910RF1004, R4H810A1004, R6H911RF4018 has a wireless LED indicator and a flame button LED indicator:
Normal operating status: flame button GREEN light means the relay is on, otherwise the light will be off.
Binding status: flashing/on AMBER light LEDs
Communication Status: solid GREEN light on the wireless LED indicator.
Binding
Binding mode is activated by pressing and holding the flame button for 5 seconds. During binding mode the relay will be set to the off condition.Loss of communications
- The wireless LED indicator will turn green when binding was successful.
- AMBER light will flash on/off every second while in binding mode. (0.5s on, 0.5s off). Successful binding will turn the AMBER light off.
- A 3 minute timer will operate during binding mode.
While the unit is operating in Loss of Communications mode GREEN light indicates relay status is on.Power Up & Reset Operation
- If the unit has lost communications from all the controllers it is bound with, the RED light will be on continuously.
- Loss of communications for a period of 1 hour or more will be indicated to the user. After this period, control action will be defined as per the Loss of Communications installer setting configured in the controller (fail safe modes) and the device the unit is controlling.
- When power is first applied the unit will have no valid binding data. The push button and GREEN light will respond as in normal operation mode.
- If unit has no valid binding data, the RED light will flash on/off.
- The factory reset will return the unit to the conditions at first power-on. To clear any recent binding from the Relay Box, press the small button that is located inside the small hole on the bottom right side (the use of a pointy object, a pen for example, is required) for 2 seconds, until both LED lights start flashing once AMBER light, depending on the model of receiver you have, Two Channel Receiver or One Channel Receiver.
- After reset the push button must be released prior to any other action of the receiver box.
Iemand enig idee waarom mijn radiatoren (boven) koud blijven ondanks een warmtevraag vanuit mijn Evohome? Communicatie tussen de 7 HR92's en de Evohome is goed, handmatig de HR92's op een hogere temperatuur instellen werkt ook, maar het warm worden van de radiatoren zodra de kamer onder de ingestelde temperatuur komt niet. CV slaat wel aan, maar ik zie dat de retourtemperatuur snel oploopt tot waarden boven het HR-bereik. De radiator in de badkamer (als enige niet voorzien van een HR92) wordt wel warm. De pinnetjes op de verschillende radiatorknoppen werken ook.
Hoor je de knoppen ook opengaan? Als de delta op je aanvoer en retour te laag is dan is het logisch dat je CV stopt, misschien de flow van je badkamer radiator wat beperken?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Als ik ze handmatig op een hogere temperatuur stel, hoor ik ze open gaan. Of ze dat ook doen als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt, weet ik niet omdat ik daar niet bij ben. Waarschijnlijk niet, anders zouden de radiatoren niet koud blijven. Als ik de flow van mijn badkamer vergroot, loopt de retourtemperatuur terug (en wordt de delta met de aanvoertemperatuur groter). De badkamerradiator fungeert dan als een soort bypass heb ik de indruk. Ik had de flow in de badkamer juist geprobeerd te knijpen om te controleren of de badkamer niet alle warmte krijgt en de verder weg gelegen radiatoren niets of te weinig.
Kijk op de HR92 wat de klepstand is als je de temperatuur met de hand omhoog zet. Zet de zone in Evohome eens 4 graden hoger en kijk dan op de HR92 wat de klepstand is. Synchroniseer de HR92 eens opnieuw.
In beide gevallen (met de hand en vanaf de Evohome) opent de klep van de radiatorknop als ik de temperatuur 'een slinger geef'. Hij doet dit echter niet als de temperatuur onder een vooraf ingestelde waarde zakt. Dan gaat er wel een signaal naar de CV-ketel (op de Evohome wordt ook aangegeven dat de betreffende radiator voor een bepaald percentage zou zijn opengezet) maar op de radiator is de klep dan nog steeds dicht. Vreemd dat de HR92 wel een signaal geeft naar de CV-ketel, maar niet de eigen klep opent.
Je zou nog kunnen testen met de instelling "volledige slag" op de Hr92. Als het radiator ventiel niet van honeywell is dan schijnt dat nog wel eens te helpen.Leatherneck1665 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:31:
In beide gevallen (met de hand en vanaf de Evohome) opent de klep van de radiatorknop als ik de temperatuur 'een slinger geef'. Hij doet dit echter niet als de temperatuur onder een vooraf ingestelde waarde zakt. Dan gaat er wel een signaal naar de CV-ketel (op de Evohome wordt ook aangegeven dat de betreffende radiator voor een bepaald percentage zou zijn opengezet) maar op de radiator is de klep dan nog steeds dicht. Vreemd dat de HR92 wel een signaal geeft naar de CV-ketel, maar niet de eigen klep opent.
https://support.resideo.c...n-the-HR92?language=nl_NL
vice versa en weer terug
Dank voor alle reacties. Wat vreemd blijft is dat de radiatoren ook nadat ik ze handmatig op een hogere temperatuur heb ingesteld, nog steeds niet echt goed warm worden. Ik zal morgen eerst eens proberen of er soms lucht in de radiatoren zit. Ik realiseer mij dat dit losstaat van het wel of niet open gaan van de radiatorkranen bij het zakken onder de vooraf ingestelde temperatuur. Kennelijk spelen er meer problemen.
“De klep is nog steeds dicht”: waarschijnlijk stuurt de HR92 het ventiel wel open (zie parameter 10 op de HR92), maar is dit onvoldoende om het ventiel open te zetten. Dus of volledige slag of de adapter iets losser vast zetten.
Ik heb de radiatoren ontlucht, maar daar kwam nagenoeg geen lucht uit. Ik heb alle radiatorknoppen op volledige slag gezet. Afhankelijk van het temperatuurverschil tussen gemeten en ingestelde temperatuur merk ik wel dat het systeem de ventielen soms op 100% (bij een temperatuurverschil van 2 graden) laat staan, maar soms ook lager (30-70% bij een temperatuurverschil van 0,5-1 graad). Als het verschil slechts 0,5 graden is, slaat de betreffende radiator helemaal niet aan. Als de ventielen voor 100% open staan, wordt de betreffende radiator in zijn geheel warm, bij lagere percentages niet. Wat mij verbaast is dat de delta T slechts een graad of 6 is. De pompsnelheid op de CV (Xtreme 36) staat op 35-65%. Van de 7 radiatoren staan er meestal maar 3 tegelijk aan. De vloerverwarming in de woonkamer/keuken slaat niet aan doordat ik daar met een L/L-warmtepomp stook. Ik had verwacht dat de retourtemperatuur lager zou blijven, zolang de radiatoren niet geheel warm zijn. Overigens heb ik een radiator in de badkamer zonder HR92 die als bypass fungeert. Deze wordt wel goed warm.
[ Voor 6% gewijzigd door Leatherneck1665 op 22-11-2025 12:08 ]
Als ik de pompsnelheid verlaag naar 15-20% neemt de delta T wel toe tot zo'n 15 graden, maar blijft de retourtemperatuur nog steeds langzaam oplopen. Daaruit leid ik af dat kennelijk het afgiftevermogen van de radiatoren die open staan, kleiner is dan het ingestelde (minimum) vermogen. Blijft merkwaardig dat de betreffende radiatoren dan niet warmer zijn, maar kennelijk is de warmtevraag daarvoor onvoldoende.
Als de retour warmer is dan de retouraansluitingen van de open staande radiatoren, dan heb je ergens kortsluiting in het systeem.
Dat kan door een bypass komen of een vloerverwarmingverdeler.
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 22-11-2025 19:29 ]
Het klopt inderdaad dat mijn retour bij de CV en de verdeler warmer is dan de retouraansluitingen van de openstaande radiatoren. Wat kan ik daar dan aan doen? De verwarming op de badkamer zou ik kunnen knijpen of uitzetten, maar ik zou niet weten hoe ik de vloerverwarmingverdeler kan knijpen. Ik merk dat beide balken inderdaad warm/heet worden.:strip_exif()/f/image/h0vAH36uox4NUXA2P5WNCNv8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h0vAH36uox4NUXA2P5WNCNv8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door Leatherneck1665 op 22-11-2025 23:31 ]
Die bypass en een vloerverwarming die mengt horen in je systeem.leonbong schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:27:
Als de retour warmer is dan de retouraansluitingen van de open staande radiatoren, dan heb je ergens kortsluiting in het systeem.
Evohome warmt elk vertrek op met zo een laag mogelijke aanvoertemperatuur.
Dus wat is nu je probleem? Dat de vertrekken niet warm worden?
De radiatoren worden niet warm (genoeg) terwijl de retour wel oploopt tot boven het HR-bereik.
Ik zou in de aanvoer van de vloerverwarming een regelventiel plaatsen.
Daarnaast in de afvoer een rtl, die laatste zorgt ervoor dat de flow nog veder wordt geknepen als er geen warmteafname van de vloer is.
Daarnaast een échte veerbelaste bypass plaatsen in het systeem ipv een openstaande radiator dat regelt beter.
Daarnaast in de afvoer een rtl, die laatste zorgt ervoor dat de flow nog veder wordt geknepen als er geen warmteafname van de vloer is.
Daarnaast een échte veerbelaste bypass plaatsen in het systeem ipv een openstaande radiator dat regelt beter.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 23-11-2025 08:16 ]
Dank. Ik begrijp hieruit dat ik het niet met de bestaande installatie kan inregelen, maar aanpassingen aan de hardware zal moeten doen. Kan ik concluderen dat mijn installatie zonder aanpassingen alleen goed zal werken als de vloerverwarming ook meedraait?
@Leatherneck1665 Als je ruimtes nu goed op temperatuur komen en blijven is de capaciteit van je CV waarschijnlijk (veel) te groot. Daardoor levert hij te veel vermogen waardoor de retour te snel oploopt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Misschien is de thermostaatkraan op de aanvoerleiding van de vloerverwarming voorinstelbaar dan kan je die nog afstellen dat zal mogelijk helpen.
Na een nacht uit te hebben gestaan, heb ik de verwarming zojuist opnieuw aangezet - meerdere vertrekken zouden een warmtevraag moeten hebben. De radiatoren worden echter maar gedeeltelijk warm en sommige in het geheel niet. De retour bij de radiatoren is gewoon koud, terwijl de retour bij de verdeler wel warm wordt (radiator badkamer staat dicht). Ik denk dat ik met de huidige installatie (zonder de aanpassingen die @leonbong voorstelt) de vloerverwarming ook mee moet draaien om het systeem in balans te krijgen. Iemand nog andere suggesties? NB. De Xtreme staat op minimum vermogen en de pompsnelheid op 15-20%.
Je bedoelt die thermostaatkraan links op de foto? Die staat nu op 45. Bedoel je hoger of lager zetten? Ik ging er vanuit dat dit niet uitmaakte omdat de vloerverwarming geen warmtevraag heeft.leonbong schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:40:
Misschien is de thermostaatkraan op de aanvoerleiding van de vloerverwarming voorinstelbaar dan kan je die nog afstellen dat zal mogelijk helpen.
Als de retour oploopt tot boven het HR-bereik, is het geleverde vermogen groter dan het gevraagde vermogen. Als je kamers dan toch niet warm worden, moet je wellicht de installatie waterzijdig inregelen. Of dit inderdaad noodzakelijk is, kun je testen door de HR92 er af te halen. Wordt de radiator en het vertrek dan wel warm, dan kun je testen of de HR92 het probleem is door de gevraagde temperatuur 2 graden(of nog hoger) boven de huidige temperatuur te zetten. Instelling 10 laat dan zien hoever de HR92 openstaat. Als het met 2 graden verhoging de radiator wel warm wordt, is de Evohome nog aan het inleren wat de juiste warmtevraag van de kamer is om die juist op temperatuur te houden. Dat kan een paar dagen duren.Leatherneck1665 schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:54:
De radiatoren worden niet warm (genoeg) terwijl de retour wel oploopt tot boven het HR-bereik.
Dank. Ik zal dat met de radiatoren die ondanks warmtevraag toch niet open gaan, eens proberen. Verder zal ik de thermostaatkraan op de mengverdeler lager zetten. Die staat nu op 45. Doordat de vloerverwarming geen warmte vraagt, wordt nu water van 45 graden in de retour gepompt. Dat lijkt me niet de bedoeling en heeft volgens mij gevolgen voor de (mate van) verwarming van de radiatoren. Bovendien loopt door de hoge retourtemperatuur de aanvoertemperatuur te snel op, waardoor de ketel steeds afslaat, terwijl de radiatoren onvoldoende/niet warm worden.
Die thermostaat is de maximaal thermostaat die er voor zorgt dat er niet te warm water de vloer in gaat.
Ik begrijp uit de woorden van @leonbong dat als ik deze lager zet er minder warm water wordt bijgemengd als er geen warmtevraag vanuit de vloer is.Meteen schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:42:
Die thermostaat is de maximaal thermostaat die er voor zorgt dat er niet te warm water de vloer in gaat.
Als je vloer geen warmtevraag heeft, stroomt al het aangevoerde water gewoon weer terug via de retour, óf wordt de aanvoer gewoon geblokkeerd. In beide gevallen zal de keteltemperatuur sneller oplopen, want minder warmte vraag.
Als de aanvoer van je HR92 wel warm is, is de HR92 aan het regelen.
Waarom heeft de vloer overigens geen warmtevraag? Gebruik je de woonkamer niet?
Je kunt bij het testen de pomp van de CV ook juist op 100% zetten zodat je zeker weet dat je overal voldoende druk en doorvoer hebt.
Als de aanvoer van je HR92 wel warm is, is de HR92 aan het regelen.
Waarom heeft de vloer overigens geen warmtevraag? Gebruik je de woonkamer niet?
Je kunt bij het testen de pomp van de CV ook juist op 100% zetten zodat je zeker weet dat je overal voldoende druk en doorvoer hebt.
[ Voor 27% gewijzigd door Meteen op 23-11-2025 11:17 ]
Door de thermostaat op de mengverdeler minimaal open te zetten (10 graden) blijft deze koud en heb ik geen last meer van 'kortsluiting' tussen aanvoer en retour via de verdeler. Daardoor lopen de Ta en de Tr nu veel langzamer op met een delta T van ongeveer 9 graden (pompsnelheid op 35-65%). Doordat ik het vermogen heb geknepen, komt de Ta thans niet boven de 40 graden uit. Om de afgifte te verhogen zou ik wellicht de pompsnelheid nog hoger kunnen zetten.
Ik gebruik de vloerverwarming niet omdat ik in de woonkamer en keuken verwarm met airco (L/L-WP). Daardoor slaat de vloerverwarming niet aan. Ik wil echter boven stoken op een minimale temperatuur om eventuele vochtproblemen te voorkomen. DE kamers boven worden namelijk niet of nauwelijks gebruikt.
Ik gebruik de vloerverwarming niet omdat ik in de woonkamer en keuken verwarm met airco (L/L-WP). Daardoor slaat de vloerverwarming niet aan. Ik wil echter boven stoken op een minimale temperatuur om eventuele vochtproblemen te voorkomen. DE kamers boven worden namelijk niet of nauwelijks gebruikt.
als je de knop eraf haalt zit daaronder soms een mogelijkheid om een voorinstelling in te stellen. Zo ja die eventueel beperken, je totalehuisinstallatie is namelijk waterzijdig niet goed ingeregeld daardoor heb je problemen.Leatherneck1665 schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:18:
[...]
Je bedoelt die thermostaatkraan links op de foto? Die staat nu op 45. Bedoel je hoger of lager zetten? Ik ging er vanuit dat dit niet uitmaakte omdat de vloerverwarming geen warmtevraag heeft.
Ik bedoelde niet dat je die 45 graden lager zet.
Het doel is het aantal liters/uur aan water richting de vloerverwarming te verlagen niet de temperatuur waarop deze werkt.
Daarom ook de suggestie om een RTL te plaatsen in de afvoer van de vloerverwarming zodat je retourtemperatuur kan limiteren op 30/35 graden.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 23-11-2025 13:01 ]
@Leatherneck1665
Je zegt dat de radiator in sommige slaapkamers maar een beetje warm worden, maar niet warm genoeg, en in andere kamers zelfs helemaal niet warm.
Kijk eens naar de loop van het water. Zie je dan dat die radiatoren die helemaal niet warm worden het verste verwijderd zijn van de ketel? Dan betekent dit dat de flow (pompsnelheid of -capaciteit) niet genoeg is voor de vraag op dat moment (het aantal groepen of radiatoren dat open staat).
En dat betekent weer dat je een flinke onbalans hebt in de verdeling van je warmte. Hier moet je dus eerst, zoals anderen ook al zeggen, waterzijdig inregelen.
Extreem gezegd zou het zo ingeregeld moeten worden dat wanneer je alle groepen en radiatoren tegelijk permanent en helemaal open zet, dat alle ruimtes dan de gewenste temperatuur krijgen wanneer de CV-ketel rechtstreeks aangestuurd wordt door een kamerthermostaat in de woonkamer.
Wordt een kamer te warm, dan moet die geknepen worden. Dan krijgt de rest vanzelf meer warmte. Zo kun je steeds de warmste ruimte stukje bij beetje knijpen. Dan worden de te koude ruimtes vanzelf warmer en krijgen de radiatoren aan het eind van het circuit vanzelf voldoende flow (en dus warmte).
Je zegt dat de radiator in sommige slaapkamers maar een beetje warm worden, maar niet warm genoeg, en in andere kamers zelfs helemaal niet warm.
Kijk eens naar de loop van het water. Zie je dan dat die radiatoren die helemaal niet warm worden het verste verwijderd zijn van de ketel? Dan betekent dit dat de flow (pompsnelheid of -capaciteit) niet genoeg is voor de vraag op dat moment (het aantal groepen of radiatoren dat open staat).
En dat betekent weer dat je een flinke onbalans hebt in de verdeling van je warmte. Hier moet je dus eerst, zoals anderen ook al zeggen, waterzijdig inregelen.
Extreem gezegd zou het zo ingeregeld moeten worden dat wanneer je alle groepen en radiatoren tegelijk permanent en helemaal open zet, dat alle ruimtes dan de gewenste temperatuur krijgen wanneer de CV-ketel rechtstreeks aangestuurd wordt door een kamerthermostaat in de woonkamer.
Wordt een kamer te warm, dan moet die geknepen worden. Dan krijgt de rest vanzelf meer warmte. Zo kun je steeds de warmste ruimte stukje bij beetje knijpen. Dan worden de te koude ruimtes vanzelf warmer en krijgen de radiatoren aan het eind van het circuit vanzelf voldoende flow (en dus warmte).
<John O`Mill>
Vraag. Wij hebben een WeHeat Flint in hybride opstelling. We hebben daarnaast een Honeywell Evohome thermostaat met 2 actieve zones (beneden verdieping en badkamer). Ik zou graag naar de volgende situatie willen:
- Vloerverwarming zone van beneden verdieping verwijderen en de servomotoren op de vloerverwarming vervangen voor een normale 'knop' zodat deze altijd openstaat.
- Vloerverwarming zone in de badkamer behouden (optioneel)
- HR92 knoppen toevoegen in slaapkamers met maximale tempratuur instelling
- Overschakelen naar stooklijn
Kan deze setup goed werken? Mijn gedachte hierbij is dat stooklijn efficiënter is en dat de benedenverdieping warm wordt gestookt op basis van de stooklijn. De overige ruimten worden alleen verwarmd als de Honeywell thermostaat dit nodig vindt. De servomotoren en radiotoren worden dan opengezet en die ruimtes worden dan ook verwarmd.
Is dit een logische opzet? Of kan ik beter volledig overstappen naar een Lyric t6 en alle zoneregeling uitschakelen?
- Vloerverwarming zone van beneden verdieping verwijderen en de servomotoren op de vloerverwarming vervangen voor een normale 'knop' zodat deze altijd openstaat.
Kan deze setup goed werken? Mijn gedachte hierbij is dat stooklijn efficiënter is en dat de benedenverdieping warm wordt gestookt op basis van de stooklijn. De overige ruimten worden alleen verwarmd als de Honeywell thermostaat dit nodig vindt. De servomotoren en radiotoren worden dan opengezet en die ruimtes worden dan ook verwarmd.
Is dit een logische opzet? Of kan ik beter volledig overstappen naar een Lyric t6 en alle zoneregeling uitschakelen?
@SimplySimonSimplySimon schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:28:
Vraag. Wij hebben een WeHeat Flint in hybride opstelling. We hebben daarnaast een Honeywell Evohome thermostaat met 2 actieve zones (beneden verdieping en badkamer). Ik zou graag naar de volgende situatie willen:
In principe kan dat. Ik draai weliswaar volledig op een warmtepomp (Nibe S1255), maar daar doe ik dat sinds dit stookseizoen ook.
Ik heb uitsluitend vloerverwarming en draaide 4 jaar met evohome naregeling en een buffervat van 50 liter. Afgelopen september heb ik dat buffervat overbrugd, zodat de warmte van de WP rechtstreeks het huis in vloeit. De WP draait volledig weersafhankelijk. Het is even zoeken naar de juiste stooklijn, maar ik heb een behoorlijk constante temperatuur in de zitkamer van 20 graden +/- 0,5 graad.
Zie mijn recente post hierover in een ander topic.
<John O`Mill>