Intergas Extreme LT/HT regeling, 2-weg of 3-weg klep?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Situatie:
beneden vloerverwarming, is nu een HT mengverdeler, wordt straks een LT pomploze verdeler
boven radiatoren: badkamer altijd open, zolder op basis van EvoHome zone regeling

Ivm de nieuwe verdeler ga ik gebruik maken van de LT/HT regeling van de Intergas Extreme ketel. Dat wil zeggen dat de ketel 2 thermostaat input's heeft. Bij warmtevraag van de LT zone wordt de klep richting VV aangezet en wordt de temperatuur begrensd op 30-40 graden (dit wordt dan bewaakt met een NTC sensor).
Bij warmtevraag van de HT zone wordt de klep richting VV gesloten en kan de max temperatuur hoger, bijv 55 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qo7elreow9gsuc5IcYk-FURSumQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cNlznvKShH489PPjqCYhtvSj.png?f=fotoalbum_large

Vraag:
Intergas geeft 2 opties:
A. een 2-weg klep om het VV-circuit te isoleren, maar de rest wel mee te laten lopen bij LT vraag.
B. een 3-weg klep om het VV- en radiatoren-circuit te scheiden, dus ofwel het ene circuit krijgt warmte, ofwel de andere.

Bij optie A zal de badkamerradiator dus meelopen en EvoHome zal ook de radiatoren mee laten schakelen als daar warmtevraag is.
Twijfel bij deze optie: zal er dan genoeg debiet zijn om het water door de 5-groeps verdeler heen te drukken? De badkamerradiator zal geknepen moeten worden (is ie al) om "kortsluiting" te voorkomen.

Bij optie B zal de CV pomp moeiteloos het water door de VV heen pompen.
Twijfel bij deze optie: om het aangenaam te krijgen in de badkamer zal ik op momenten dat er geen vraag is vanuit zolder enkel de badkamerradiator moeten verwarmen. Deze heeft natuurlijk zeer beperkt afgiftevermogen. Levert dit problemen op met pendelen? Het voordeel is wel dat de badkamer dan niet 24/7 meegestookt wordt. Een uur 's ochtends en een uur 's avonds zou voldoende moeten zijn.

Wat is wijsheid?

Beste antwoord (via CyBeRSPiN op 29-05-2025 08:45)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je lijkt het zelf te beantwoorden: de ketel laten stoken voor een badkamerradiator is niet echt optimaal. Ik zou de badkamer laten meelopen met de vloer, zodat het nooit echt koud is in de badkamer (geen schimmel). Moet de badkamer dan nog bijgestookt, zal dat veel sneller gaan en ben je minder lang aan het pendelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Je punt bij optie A lijkt me te verhelpen met waterzijdig inregelen. Dat ken je toch?

Je angst bij optie B lijkt me overbodig. Ik heb mijn badkamerverwarming (vloerverwarming) ook altijd open staan. Die loopt alleen mee met vraag elders in huis en ik heb er nooit last van dat de badkamer te koud is. Dat hangt natuurlijk wel af van de bouw (en de plek van de badkamer daarin) van je huis.

En mocht die badkamer op sommige momenten toch wat extra warmte nodig hebben, dan zou ik dat oplossen met IR-panelen.

Maar hiermee heb ik je nog niet geholpen met de keuze tussen A en B … :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je lijkt het zelf te beantwoorden: de ketel laten stoken voor een badkamerradiator is niet echt optimaal. Ik zou de badkamer laten meelopen met de vloer, zodat het nooit echt koud is in de badkamer (geen schimmel). Moet de badkamer dan nog bijgestookt, zal dat veel sneller gaan en ben je minder lang aan het pendelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Dank @Hippe Lip en @naftebakje! De tweewegklep is inmiddels besteld. Kan het altijd later nog ombouwen natuurlijk indien nodig.

• butthead
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:40
Hoi. Ik was benieuwd. Of dit allemaal gelukt is? Zit in een soort gelijke situatie. Ik twijfel alleen of ik de pomp van de verdeler af haal. Als ik de lt temperatuur wat hoger kan instellen dan lopen smorgens de radiatoren gewoon mee voor de ergste kou. Zonder dat de ht functie iets hoeft te doen.
Ik vraag me wel af of de lt klep dicht gaat zodra er warm water getapt wordt. Heb nu namelijk nog een klep in de retour van de ketel, om ongewenste stromingen van verdeler pomp tegen te gaan. Mijn beeld is nu dat ik die zelfde klep kan verplaatsen naar aanvoerleiding vloer verwarming. En dat deze dicht gaat bij warmwater gebruik.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
@butthead ja helemaal gelukt en werkt naar volle tevredenheid, zie CyBeRSPiN in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Ik heb geen pomp meer in de nieuwe verdeler, dus ook geen klep nodig om een ongewenste stroming van CV water door de ketel te hebben wanneer warm water gevraagd wordt.

Als je de pomp niet van de verdeler haalt en deze niet ombouwt naar een "lage temperatuur verdeler" ipv een hoge temperatuur mengverdeler loop je wel risico dat het niet meer goed werkt, maar daar kan ik je niet mee helpen.

• butthead
Bedankt, Goed om te lezen, had het andere topic nog niet gezien.
In de tussentijd, heb ik ook nog een antwoord van intergas.
Die melden, dat warmwater voorrang heeft en dus de LT klep dichtgaat zodra er warmwater wordt getapt. Dus dat betekend, dat de huidige klep in de retour onder de ketel kan vervallen en gebruikt kan worden als LT/HT klep (is ook de zelfde Honeywell klep).
Waar heb jij de klep ongeveer zitten, dicht bij de verdeler ?
Ik wil hem boven op zolder plaatsen, daar zit de aftakking naar de vvw, dat is ook makkelijker met de bedrading. Nu denk ik, dat ik de temperatuur sensor niet nodig is, als ik de pomp op de verdeler laat zitten.
De verdeler werkt trouwens nu prima met lage temperaturen (30 - 45). Heeft een losse pompgroep en kan makkelijk ook omgebouwd worden naar pomploosAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfZRzpD2mtVtVzcEupXKoRfaN7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWxNbSwUYsai6dpfTIrM9wpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y96ChScYZYoLy50MLtIMmfEWO0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyODe6efllGIUMvxtyYGIqL3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvrzpAQeIryBwwqS6AIk7Fbp6ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8S8P1Y15Rp593o8jNOxgIhKN.jpg?f=fotoalbum_larges

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@butthead
Zo’n verdeler had ik ook en die was inderdaad heel eenvoudig pomploos te maken.

Wat zit daar nou net boven die verdeler? Is dat een bypass? Als er nou een paar lussen (of allemaal) van die verdeler permanent open staan, dan kan die bypass ook vervallen. Dan is er altijd ruimte voor stroming.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• butthead
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:01:
@butthead
Zo’n verdeler had ik ook en die was inderdaad heel eenvoudig pomploos te maken.

Wat zit daar nou net boven die verdeler? Is dat een bypass? Als er nou een paar lussen (of allemaal) van die verdeler permanent open staan, dan kan die bypass ook vervallen. Dan is er altijd ruimte voor stroming.
Klopt, dat was ook het verhaal, toen vorig jaar de vloerverwarming is geplaatst.
Maar op dit moment is het nog een soort van ltv verdeler, want hij heeft geen hele hoge aanvoer temperatuur nodig. Alle 6 de groepen / lussen van de verdeler staan altijd open
Er zit nu inderdaad nog een bypass, voor als de thermostaat van de verdeler dichtloopt en boven hebben nu alle radiatoren thermostaatknoppen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
butthead schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:52:
Waar heb jij de klep ongeveer zitten, dicht bij de verdeler ?
Nee, dicht bij de ketel op zolder. Minimaal 50cm achter de klep moet een temperatuursensor worden geplaatst die de ketel als beveiliging gebruikt tegen een kapotte klep, dat er nooit te heet water richting je LT zone gaat.

Ik weet niet of de LT/HT regeling werkt zonder die sensor, dat zul je bij intergas moeten navragen, mogelijk is er een combinatie van parameters om dat mogelijk te maken.

• butthead
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Nee, dicht bij de ketel op zolder. Minimaal 50cm achter de klep moet een temperatuursensor worden geplaatst die de ketel als beveiliging gebruikt tegen een kapotte klep, dat er nooit te heet water richting je LT zone gaat.

Ik weet niet of de LT/HT regeling werkt zonder die sensor, dat zul je bij intergas moeten navragen, mogelijk is er een combinatie van parameters om dat mogelijk te maken.
Ja toch ook dicht bij de ketel. Komt bij mij prima uit. Als ik voor pomploos ga, dan heb ik die sensor zeker nodig. Ga ik nog bij Intergas vragen, maar verwacht dat P100 dan op 0 kan blijven staan als die niet aangesloten wordt.

• butthead
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Toch nog een paar vragen.
1. Heb jij de kabel van de aanlegsensor ook moeten verlengen? Lijkt me vrij kort. En zit die bij jou op een 22 mm buis?
2. Lukt het bij jou met alleen de pomp van de cv ketel? Of staat die wel nu hoger ingesteld (geen suizende leidingen)?. Ik heb een Xtreme 30.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
butthead schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Toch nog een paar vragen.
1. Heb jij de kabel van de aanlegsensor ook moeten verlengen? Lijkt me vrij kort. En zit die bij jou op een 22 mm buis?
2. Lukt het bij jou met alleen de pomp van de cv ketel? Of staat die wel nu hoger ingesteld (geen suizende leidingen)?. Ik heb een Xtreme 30.
1. Ja (signaalkabel van de bouwmarkt). Ja op 22mm.
2. Ja lukt prima, geen instellingen aangepast, ook Xtreme 30. 5 groeps verdeler.
Wel zorgen dat de rest van het circuit goed ingeregeld is. Mijn handdoekradiator heb ik flink geknepen met het voetventiel zodat er amper wat doorheen stroomt en het meeste richting VV gaat.

• butthead
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:00:
[...]

1. Ja (signaalkabel van de bouwmarkt). Ja op 22mm.
2. Ja lukt prima, geen instellingen aangepast, ook Xtreme 30. 5 groeps verdeler.
Wel zorgen dat de rest van het circuit goed ingeregeld is. Mijn handdoekradiator heb ik flink geknepen met het voetventiel zodat er amper wat doorheen stroomt en het meeste richting VV gaat.
Ah mooi om te horen, dus dat is allemaal goed te doen dan.
Boven is hier alles uitgerust met heimeier v-exact ii en voetventielen dus daar kan alles nog getuned worden.
Maar bij jou staat ketel nog default? En Dus pomp 45 tot 65% ?
Bij mij lopen er nieuwe leidingen naar beneden, 32 mm meerlagen en 28 mm koper. Op zolder bij ketel nog 22 mm nog de bestaande leidingen, die lopen ook naar de radiatoren boven.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
@butthead ja, ketel is vorig jaar nieuw geplaatst. Heb alleen de LT/HT regeling conform instructies ingeregeld, de eco-stand uitgeschakeld en de aanvoertemperaturen ingesteld.
Genoeg opties in elk geval om mee te spelen mbt de pomp, het is een van de meest geavanceerde ketels volgens mij.

• butthead
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:29:
@butthead ja, ketel is vorig jaar nieuw geplaatst. Heb alleen de LT/HT regeling conform instructies ingeregeld, de eco-stand uitgeschakeld en de aanvoertemperaturen ingesteld.
Genoeg opties in elk geval om mee te spelen mbt de pomp, het is een van de meest geavanceerde ketels volgens mij.
Oke. Ik ga e.e.a. met mijn loodgieter bespreken. Is ook niet echt een standaard setup die veel voorkomt, dus intergas lt/ht icm pomploze verdeler.

[ Voor 5% gewijzigd door butthead op 27-01-2026 13:44 ]

Pagina: 1