Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik zie twee opties in fora voorbijkomen:
- Officiële Heat/Cool-modus: Evohome omschakelen naar koelen, waarschijnlijk met BDR91T(’s), zodat zones op basis van koelsetpoints geregeld worden.
- Evohome in verwarmingsmodus houden: Thermia regelt zelfstandig verwarmen/koelen en buffertemperatuur. In de zomer HR92’s/VV openen door tijdelijk een hoge setpoint (bv. 35°C) te vragen en sluiten door setpoint onder kamertemperatuur te zetten. Eventueel secundaire pomp via BDR91A. En wellicht Home assistant gebruiken om de setpoint zo in te stellen dat er gekoeld word of dat koelen stopt.
Ik heb gebeld en gemaild met Resideo, die willen niet verder helpen en sturen naar installateur maar mijn huidige evohome installateur is een aardige vent maar heeft nog niet Evohome met WMP gedaan. En mijn nieuwe wmp installateur heeft optie 1 nooit werkend gekregen maar is ook niet duidelijk waarom niet.
Ik zou het liefst optimaal willen maar aan de andere kant is evohome ook niet altijd heel betrouwbaar dus wil ik niet dat hij de wmp efficientie in de war schopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Shalin op 03-09-2026 10:02 ]
Voor mij werkt dit dus prima als intended. Mijn warmtepomp bepaalt zelf wanneer hij koud water aanmaakt.
In praktijk betekent dit wel dat dat de kleppen eigenlijk altijd open staan er dus altijd gepompt wordt, immers de target van 20 graden wordt nooit gehaald in mijn huis, ook nu nog niet. Dat is over 4 weken natuurlijk anders maar dan schakel ik evo weer naar verwarmen. Ik heb overigens mijn HCC100 wel apart via admin app ook naar continu koelen gezet. 2x per jaar moet ik dus 2 devices omzetten.
[ Voor 24% gewijzigd door RichieB op 02-09-2026 19:43 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
De evohome kan je via het setup menu omschakelen naar koelen. Dat doe ik inderdaad handmatig 2x per jaar (1x aan 1x uit). Tijdelijk uit kan altijd via vakantie / away mode.Shalin schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:55:
@menn0 interessant. Hoe schakel je Evohome zelf naar koelmodus: gewoon handmatig 2x per jaar, of via een BDR91T gekoppeld aan je warmtepomp? En wie stuurt bij jou de circulatiepomp aan?
Mijn setup, wat vaker voorkomt kent eigenlijk twee cirkels. 1 cirkel is aansturing van warmtepomp Enviline, en dat doet hij helemaal zelf, de 2e cirkel is na-regeling wanneer en hoelang kleppen open op basis van thermostaten input, dat doet de Evohome. De brug hiertussen in de Buderus pomp. Als die drukverschil voelt door een openent klepje gaat het water stromen. Ik heb in mijn setup 2x een BDR91T voor 2 verdiepingen die in zijn geheel altijd aan gaan, en een HCC100 voor 2 verdiepingen waar op kamer niveau nageregelt kan worden.
De linkin pin is dus de Buderus. Die loopt opdat druk verschil.
Ik doe hetzelfde, ik gebruik in de zomer het speciale dag programma waarbij ik de zone's die ik wil laten koelen naar 35 °C warmtevraag zet. in HA heb ik een automatisering die bij die vraag de WP in koelbedrijf zet.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 03-09-2026 15:41 ]
Slim dat je even tagt
Ik heb ervoor gekozen om de in mijn ogen meest intuiteve en gebruiksvriendelijke manier te kiezen. Dat is het handmatig op de Honeywel Evohome omschakelen naar de koel of verwarm modus. Dat doe je 2 keer per jaar, dus is prima te doen.
Voordeel is dat de ruimtethermostaten gewoon op de juiste doeltemperatuur blijven staan. Verder volgt de Honewel Evohome dan ook meteen een apart in te stellen (tijd)schema voor het koelen en je kan er meteen voor zorgen dat de badkamer nietwordt gekoeld.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik krijg een 100L buffervat met secundaire circulatiepomp. Die secundaire pomp wordt op de centrale Evohome-warmtevraag geschakeld.
Mijn huidige gasketel wordt daarvoor nu aangestuurd door een BDR91A1000. Die kan straks worden hergebruikt voor alleen de secundaire pomp.
Zouden jullie daarvoor de bestaande BDR91A1000 houden, of toch vervangen door een BDR91T1004?
De BDR91T kan op 1 schakeling/uur worden ingesteld, maar is dat überhaupt wenselijk voor alleen een circulatiepomp? Of reageert de secundaire pomp dan juist onnodig traag op zonevraag?
Ervaringen met BDR91A/BDR91T voor alleen een secundaire pomp achter een buffer zijn welkom.
Dank je voor de input @fmb @RichieB @blb4 @menn0
Essentieel in je vraag is hoe je verwarmt. Alleen vloerverwarming, alleen radiatoren (en wat voor radiatoren dan) of een mix (hoe, wat, waar)?
<John O`Mill>
Intergas Xtreme + Evohome ATC928G3000 + R8810 OpenTherm + HR92’s boven. Beneden één vloerverwarmingsverdeler die permanent hydraulisch open staat en zelf de aanvoertemperatuur begrenst.
Ik wil de ATC928 in de woonkamer als temperatuurvoeler/warmtevraag voor de vloerverwarming gebruiken, zonder BDR91 of zoneklep, terwijl de HR92’s boven afzonderlijke Evohome-zones blijven.
Zodra ik via de guided setup de ATC928 als woonkamerthermostaat met R8810/OpenTherm configureer, lijkt Evohome echter in single-zone modus terecht te komen en kan ik geen extra HR92-zones toevoegen.
Is er een ondersteunde manier om:
- ATC928 als woonkamer-sensor te laten fungeren,
- die zone alleen ketelvraag via de centrale R8810 te laten genereren,
- géén actuator/zoneklep voor de vloerverwarming te gebruiken,
- en daarnaast HR92-zones te behouden?
Heb je daar ervaring/informatie over?
Ik heb door het hele huis vloerverwarming en aanvankelijk had ik ook alles op de zoneregeling staan, waarbij de circulatiepomp van het secundaire circuit geschakeld werd door evohome, zoals jij beschrijft. En een buffervat van 100 liter tussen WP en het huis.
Een jaar geleden heb ik het een beetje aangepast. Het buffervat heb ik overbrugd en alle zones beneden (woonkamer) staan nu permanent open. Die vormen samen het buffervat. Voor de overige zones blijft evohome de boel aansturen.
De WP draait nu weersafhankelijk, wat betekent dat er geen kamerthermostaat meer is. Dat was eventjes inregelen, maar werkt daarna prima en weer iets zuiniger.
Tip voor het inregelen van een weersafhankelijk systeem:
1. In het najaar als er weinig gestookt wordt regel je de voet van de grafiek; dat is de verticale verschuiving.
2. Als het echt koud is regel je de hellingshoek en blijf je vooral van die verticale verschuiving af!
Na de eerste koude periode heb je je stooklijn gevonden en moet het goed werken.
Heb je daar wat aan?
<John O`Mill>
zelf zou ik niet de 1000 icm met een warmtepomp gebruiken. Of het nou op de pomp is of direct aangestuurd. Je zult in beide gevallen veel schakelingen krijgen. De 1004 kan dat beter opvangen, maar zelfs dat vind ik nog te matig en heb ik zelf opgelost door een vertragingsrelais er tussen te plaatsen.
Ook ik gebruik koelen en verwarmen en gebruik daarvoor een losse module. Later is mijn badkamer verbouwt en is er vloerverwarming geplaatst. In de aanvoerleiding is een koelstop geplaatst samen met een drukonafhankelijk ventiel met voorinstelling. In eerste instantie wilde ik hier een hr92 knop opzetten met een losse voeler, maar dit bleek niet eens nodig. Hij draait altijd mee en koelt niet door de koelstop.