Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:15

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@jaapzb We hebben het over hetzelfde. :)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Shalin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 13:35
Ik krijg binnenkort een Thermia Calibra Eco Cool 12 BW(grondwarmte pomp met passieve koeling, 100L buffervat en secundaire pomp. Afgifte: beneden vloerverwarming als één zone (VC8615 + BDR91A), boven 6 convectoren met HR92’s. Evohome ATC928G3000.

Ik zie twee opties in fora voorbijkomen:
  1. Officiële Heat/Cool-modus: Evohome omschakelen naar koelen, waarschijnlijk met BDR91T(’s), zodat zones op basis van koelsetpoints geregeld worden.
  2. Evohome in verwarmingsmodus houden: Thermia regelt zelfstandig verwarmen/koelen en buffertemperatuur. In de zomer HR92’s/VV openen door tijdelijk een hoge setpoint (bv. 35°C) te vragen en sluiten door setpoint onder kamertemperatuur te zetten. Eventueel secundaire pomp via BDR91A. En wellicht Home assistant gebruiken om de setpoint zo in te stellen dat er gekoeld word of dat koelen stopt.
Welke aanpak werkt in de praktijk het betrouwbaarst, vooral met HR92’s?

Ik heb gebeld en gemaild met Resideo, die willen niet verder helpen en sturen naar installateur maar mijn huidige evohome installateur is een aardige vent maar heeft nog niet Evohome met WMP gedaan. En mijn nieuwe wmp installateur heeft optie 1 nooit werkend gekregen maar is ook niet duidelijk waarom niet.

Ik zou het liefst optimaal willen maar aan de andere kant is evohome ook niet altijd heel betrouwbaar dus wil ik niet dat hij de wmp efficientie in de war schopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Shalin op 03-09-2026 10:02 ]

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:32
In de evo home zet ik alles op koelen met Target 20 graden. Die zet dan alle kleppen open, als je away aanzet, dan verhoogt hij target naar 30 graden en sluiten alle kleppen.

Voor mij werkt dit dus prima als intended. Mijn warmtepomp bepaalt zelf wanneer hij koud water aanmaakt.

In praktijk betekent dit wel dat dat de kleppen eigenlijk altijd open staan er dus altijd gepompt wordt, immers de target van 20 graden wordt nooit gehaald in mijn huis, ook nu nog niet. Dat is over 4 weken natuurlijk anders maar dan schakel ik evo weer naar verwarmen. Ik heb overigens mijn HCC100 wel apart via admin app ook naar continu koelen gezet. 2x per jaar moet ik dus 2 devices omzetten.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:33
@Shalin Ik zet in de zomer al mijn Evohome zones op 35°C. Dat werkt prima. Ik heb alleen radiatoren met HR92’s erop. Ik stuur mijn WP afzonderlijk aan van Evohome anders zijn de runs veel te kort.

[ Voor 24% gewijzigd door RichieB op 02-09-2026 19:43 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Shalin
@fmb @Emmie111 @blb4 @Kaz03 @Pascal_X — jullie hebben eerder meegedacht/ervaring gedeeld over Evohome i.c.m. warmtepompen en/of koelen. Ben benieuwd hoe jullie naar bovenstaande twee opties kijken.

• Shalin
@RichieB Hoe stuur jij je WMP dan afzonderlijk van Evohome aan? Bepaalt de WP volledig zelfstandig op basis van de stooklijn wanneer hij draait, en gebruikt Evohome alleen de HR92’s als naregeling? En stuurt Evohome bij jou nog een secundaire pomp aan?

• Shalin
@menn0 interessant. Hoe schakel je Evohome zelf naar koelmodus: gewoon handmatig 2x per jaar, of via een BDR91T gekoppeld aan je warmtepomp? En wie stuurt bij jou de circulatiepomp aan?

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:32
Shalin schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:55:
@menn0 interessant. Hoe schakel je Evohome zelf naar koelmodus: gewoon handmatig 2x per jaar, of via een BDR91T gekoppeld aan je warmtepomp? En wie stuurt bij jou de circulatiepomp aan?
De evohome kan je via het setup menu omschakelen naar koelen. Dat doe ik inderdaad handmatig 2x per jaar (1x aan 1x uit). Tijdelijk uit kan altijd via vakantie / away mode.

Mijn setup, wat vaker voorkomt kent eigenlijk twee cirkels. 1 cirkel is aansturing van warmtepomp Enviline, en dat doet hij helemaal zelf, de 2e cirkel is na-regeling wanneer en hoelang kleppen open op basis van thermostaten input, dat doet de Evohome. De brug hiertussen in de Buderus pomp. Als die drukverschil voelt door een openent klepje gaat het water stromen. Ik heb in mijn setup 2x een BDR91T voor 2 verdiepingen die in zijn geheel altijd aan gaan, en een HCC100 voor 2 verdiepingen waar op kamer niveau nageregelt kan worden.
De linkin pin is dus de Buderus. Die loopt opdat druk verschil.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:39
Shalin schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:46:
@fmb @Emmie111 @blb4 @Kaz03 @Pascal_X — jullie hebben eerder meegedacht/ervaring gedeeld over Evohome i.c.m. warmtepompen en/of koelen. Ben benieuwd hoe jullie naar bovenstaande twee opties kijken.
Ik doe hetzelfde, ik gebruik in de zomer het speciale dag programma waarbij ik de zone's die ik wil laten koelen naar 35 °C warmtevraag zet. in HA heb ik een automatisering die bij die vraag de WP in koelbedrijf zet.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• RichieB
@Shalin Mij WP draait volledig weer gestuurd (WAR). De stooklijn wordt verhoogd als de buitentemperatuur daalt. In het voor- en naseizoen zet in hem aan en uit met een tijdschema. Zodra het echt koud wordt (<10 °C overdag buiten) zet ik hem continue aan. Ik heb alleen een secundaire pomp voor een klein stukje vloerverwarming. Die moet ik er nog een keer uithalen want die voegt nu niets meer toe.

[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 03-09-2026 15:41 ]

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30

fmb

Shalin schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:46:
Slim dat je even tagt :)

Ik heb ervoor gekozen om de in mijn ogen meest intuiteve en gebruiksvriendelijke manier te kiezen. Dat is het handmatig op de Honeywel Evohome omschakelen naar de koel of verwarm modus. Dat doe je 2 keer per jaar, dus is prima te doen.

Voordeel is dat de ruimtethermostaten gewoon op de juiste doeltemperatuur blijven staan. Verder volgt de Honewel Evohome dan ook meteen een apart in te stellen (tijd)schema voor het koelen en je kan er meteen voor zorgen dat de badkamer nietwordt gekoeld.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Shalin
Ik heb inmiddels besloten Evohome niet in koelmodus te gebruiken. De warmtepomp (Thermia Calibra Eco Cool) regelt zelf verwarmen/koelen. In de zomer zet ik de gewenste Evohome-zones op 35°C zodat de HR92’s/zoneklep openstaan( al dan niet met Home Assistant). De installateur en ervaringen hier op het forum geven me geen prettig gevoel.

Ik krijg een 100L buffervat met secundaire circulatiepomp. Die secundaire pomp wordt op de centrale Evohome-warmtevraag geschakeld.

Mijn huidige gasketel wordt daarvoor nu aangestuurd door een BDR91A1000. Die kan straks worden hergebruikt voor alleen de secundaire pomp.

Zouden jullie daarvoor de bestaande BDR91A1000 houden, of toch vervangen door een BDR91T1004?

De BDR91T kan op 1 schakeling/uur worden ingesteld, maar is dat überhaupt wenselijk voor alleen een circulatiepomp? Of reageert de secundaire pomp dan juist onnodig traag op zonevraag?

Ervaringen met BDR91A/BDR91T voor alleen een secundaire pomp achter een buffer zijn welkom.
Dank je voor de input @fmb @RichieB @blb4 @menn0

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Shalin
Essentieel in je vraag is hoe je verwarmt. Alleen vloerverwarming, alleen radiatoren (en wat voor radiatoren dan) of een mix (hoe, wat, waar)?

<John O`Mill>

• melis173
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-09 14:52
Ik heb geprobeerd het antwoord te vinden in deze thread, maar is helaas niet gelukt. Ik probeer mijn situatie zo goed mogelijk te beschrijven:

Intergas Xtreme + Evohome ATC928G3000 + R8810 OpenTherm + HR92’s boven. Beneden één vloerverwarmingsverdeler die permanent hydraulisch open staat en zelf de aanvoertemperatuur begrenst.

Ik wil de ATC928 in de woonkamer als temperatuurvoeler/warmtevraag voor de vloerverwarming gebruiken, zonder BDR91 of zoneklep, terwijl de HR92’s boven afzonderlijke Evohome-zones blijven.

Zodra ik via de guided setup de ATC928 als woonkamerthermostaat met R8810/OpenTherm configureer, lijkt Evohome echter in single-zone modus terecht te komen en kan ik geen extra HR92-zones toevoegen.

Is er een ondersteunde manier om:
  1. ATC928 als woonkamer-sensor te laten fungeren,
  2. die zone alleen ketelvraag via de centrale R8810 te laten genereren,
  3. géén actuator/zoneklep voor de vloerverwarming te gebruiken,
  4. en daarnaast HR92-zones te behouden?
Zo niet: heeft iemand dit opgelost met de tweede thermostaat-/OpenTherm-ingang van de Intergas Xtreme, bijvoorbeeld aparte woonkamerthermostaat + Evohome/R8810 voor de radiatorzones?

• Shalin
@Hippe Lip Wij hebben beneden vloerverwarming en boven convectoren 6 stuks.
Heb je daar ervaring/informatie over?

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Shalin
Ik heb door het hele huis vloerverwarming en aanvankelijk had ik ook alles op de zoneregeling staan, waarbij de circulatiepomp van het secundaire circuit geschakeld werd door evohome, zoals jij beschrijft. En een buffervat van 100 liter tussen WP en het huis.

Een jaar geleden heb ik het een beetje aangepast. Het buffervat heb ik overbrugd en alle zones beneden (woonkamer) staan nu permanent open. Die vormen samen het buffervat. Voor de overige zones blijft evohome de boel aansturen.
De WP draait nu weersafhankelijk, wat betekent dat er geen kamerthermostaat meer is. Dat was eventjes inregelen, maar werkt daarna prima en weer iets zuiniger.

Tip voor het inregelen van een weersafhankelijk systeem:
1. In het najaar als er weinig gestookt wordt regel je de voet van de grafiek; dat is de verticale verschuiving.
2. Als het echt koud is regel je de hellingshoek en blijf je vooral van die verticale verschuiving af!

Na de eerste koude periode heb je je stooklijn gevonden en moet het goed werken.

Heb je daar wat aan?

<John O`Mill>

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:21
@Shalin

zelf zou ik niet de 1000 icm met een warmtepomp gebruiken. Of het nou op de pomp is of direct aangestuurd. Je zult in beide gevallen veel schakelingen krijgen. De 1004 kan dat beter opvangen, maar zelfs dat vind ik nog te matig en heb ik zelf opgelost door een vertragingsrelais er tussen te plaatsen.

Ook ik gebruik koelen en verwarmen en gebruik daarvoor een losse module. Later is mijn badkamer verbouwt en is er vloerverwarming geplaatst. In de aanvoerleiding is een koelstop geplaatst samen met een drukonafhankelijk ventiel met voorinstelling. In eerste instantie wilde ik hier een hr92 knop opzetten met een losse voeler, maar dit bleek niet eens nodig. Hij draait altijd mee en koelt niet door de koelstop.

• RichieB
Het is met een warmtepomp echt even omdenken. Je wil gewoon dat die zo lang mogelijk draait. Evohome schakelt te vaak aan/uit, ook met de speciale warmtepomp stand. Beter draai je weersafhankelijk en laat je de warmtepomp afslaan als de retour temperatuur te hoog wordt (dat gaat vanzelf). In het voor- en naseizoen kan je via de ingebouwde tijdsklok voorkomen dat hij ‘s nachts aanslaat. In de winter laat je hem 24x7 draaien. Aansturen met Evohome raad ik echt af. Ik gebruik Evohome alleen nog om de zones die kouder mogen blijven te sturen.

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste