Ok, dat heb ik in mijn post nog even aangepast.DukeBox schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:24:
[...]
De enige fout in jouw zin is dat de vloer niet afkoelt naar 19 graden maar de ruimte (waar je sensor hangt).
@DukeBox heb jij dit wel eens meegemaakt?synorluna schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:34:
[...]
Kan het zijn dat als de HR92 staat ingesteld op ‘verdeler’ dat dan die functie van het inleren niet werkt? Een radiator met HR92 stopt bijvoorbeeld ook eerder met stoken bij een temperatuur verlagen door de adaptieve stop. Dat gebeurt nu bij de vloerverwarming zone ook niet (andere zones wel).
@synorluna Ik snap je vraag niet helemaal, je hebt het over radiatoren en stoken, maar je CV 'stookt', je radiator (thermostaat) 'vraagt'.
Adaptive stop/start doet ook niets met de HR92 op je verdeler maar met de huidige temperatuur en verwachte curve van de sensor en vervolgens de modulaire aansturing van je CV.
Adaptive stop/start doet ook niets met de HR92 op je verdeler maar met de huidige temperatuur en verwachte curve van de sensor en vervolgens de modulaire aansturing van je CV.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Overgestapt van MT4 thermische motoren op de HoneyWell HCE80 naar een 22CX van Watts. Wat een verademing. Enkele seconden nadat de pomp gaat draaien loopt het warme water ook de vloerverwarming leidingen in.
Echter zag ik op de wwebsite van Watts dat ze ook een type 22CX5 hebben welke nog 5 seconden sneller is en meer kracht heeft. Alleen deze nog niet gespot in een webwinkel
Echter zag ik op de wwebsite van Watts dat ze ook een type 22CX5 hebben welke nog 5 seconden sneller is en meer kracht heeft. Alleen deze nog niet gespot in een webwinkel
Oké, dan zal ik het anders formuleren. Ik verwacht dat bij adaptieve start er een warmtevraag ontstaat voor de woonkamer zone, om te zorgen dat de woonkamer de gewenste temperatuur bereikt op het ingestelde tijdstip.DukeBox schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:39:
@synorluna Ik snap je vraag niet helemaal, je hebt het over radiatoren en stoken, maar je CV 'stookt', je radiator (thermostaat) 'vraagt'.
Nu start de warmtevraag voor de woonkamer pas op het moment dat de ruimte die temperatuur zou moeten hebben bereikt. Dus: 19,5 graden om 07:00 betekent dat de thermostaat om 07:00 uur een warmtevraag creëert.
Als je net het systeem hebt aangepast duurt enkele dagen voordat dat weer goed werkt.
Daarnaast kan je bij adaptieve start instellen hoeveel uur dat maximaal van te voren mag zijn.
Daarnaast kan je bij adaptieve start instellen hoeveel uur dat maximaal van te voren mag zijn.
Ik wacht het nog even af. Het is nu zo’n 3 dagen geleden. De adaptieve start staat op 4 uur.leonbong schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:05:
Als je net het systeem hebt aangepast duurt enkele dagen voordat dat weer goed werkt.
zoals @leonbong ook aangeeft, er is minimaal 1 week aan data nodig en als daar grote verschillen zijn zelfs nog meer (minimaal 7 dagen met < 5% afwijking).
Welke radiatorknop van Honeywell icm evohome heeft de optie om volledig open te gaan en volledig dicht?
Meen dat hr92 een dergelijke optie heeft maar is dat echt volledig open en dicht? Heeft iemand daar ervaring mee? Edit: zo te zien in eerste discussie in het topic is het geen open/dicht optie helaas
Zie ook veel andere type van Honeywell, maar wordt er niet veel wijzer uit
Ik heb nu de hr91 maar die gaat maar een kleine slag open als je van bv 19,5 naar 20 graden wilt. Ik wil gewoon dat de radiator volledig openstaat zodat het snel warm wordt en de ketel niet staat te drukken tegen kleppen die maar een klein percentage open staat.
Meen dat hr92 een dergelijke optie heeft maar is dat echt volledig open en dicht? Heeft iemand daar ervaring mee? Edit: zo te zien in eerste discussie in het topic is het geen open/dicht optie helaas
Ik heb nu de hr91 maar die gaat maar een kleine slag open als je van bv 19,5 naar 20 graden wilt. Ik wil gewoon dat de radiator volledig openstaat zodat het snel warm wordt en de ketel niet staat te drukken tegen kleppen die maar een klein percentage open staat.
[ Voor 15% gewijzigd door AOC op 21-01-2025 15:37 ]
Vorige pagina wordt HR92 toch wel als open-dicht benoemd mits ingesteld als 'verdeler'.AOC schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:31:
Welke radiatorknop van Honeywell icm evohome heeft de optie om volledig open te gaan en volledig dicht?
Zo moet ik er bij mij ook nog eentje instellen.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
In de tussentijd contact gehad Honeywell en zij geven aan om de knop op ‘radiator’ te zetten en dat de adaptieve start/stop dan wel werkt.DukeBox schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:30:
zoals @leonbong ook aangeeft, er is minimaal 1 week aan data nodig en als daar grote verschillen zijn zelfs nog meer (minimaal 7 dagen met < 5% afwijking).
Er lijkt dus niet echt een lekkere eenduidige oplossing te zijn. Óf onrustig stoken met kortere runs maar wel adaptieve start wanneer je de HR92 op ‘radiator’ zet, óf langere stookruns wanneer je de HR92 op ‘verdeler’ zet.
HR92 als verdeler werkt ook gewoon met adaptieve start/stop alleen is het leerproces langer (en daardoor nauwkeuriger).
Ik heb de vloerverwarming ook een tijdje met een HR92 geregeld als radiator zone, maar geen last gehad van korte runs.synorluna schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:03:
[...]
Óf onrustig stoken met kortere runs maar wel adaptieve start wanneer je de HR92 op ‘radiator’ zet, óf langere stookruns wanneer je de HR92 op ‘verdeler’ zet.
Bedoel je met korte runs dat de ketelbrander vaak aan- en uitgaat? Dan is de vraag of EvoHome dat doet of je ketel. Stuur je de ketel aan/uit of OpenTherm? Heb je de maximale CV-temperatuur en het maximaal vermogen van de ketel al eens lager gezet? Op hoeveel schakelingen per uur staat EvoHome?
Is het dan ook in het zetten voor radiatoren? Of krijg je dan vreemd regelgedrag met een aan/uit relais?RISL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:01:
[...]
Vorige pagina wordt HR92 toch wel als open-dicht benoemd mits ingesteld als 'verdeler'.
Zo moet ik er bij mij ook nog eentje instellen.
Gezien alle discussies hierboven zou ik zeggen, probeer het even uit en laat het resultaat hier even weten.😉AOC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:29:
[...]
Is het dan ook in het zetten voor radiatoren? Of krijg je dan vreemd regelgedrag met een aan/uit relais?
Morgen zijn ze binnen:) hr92Meteen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Gezien alle discussies hierboven zou ik zeggen, probeer het even uit en laat het resultaat hier even weten.😉
Zag vandaag overigens dat de hce80 even aan ging voor 30 seconde, toen weer uit

Edit: hr92 binnen en je kan inderdaad instellen dat de hr92 volledig opengaat.
[ Voor 10% gewijzigd door AOC op 25-01-2025 18:12 ]
Volgens https://support.resideo.c...ng-cooling?language=en_US is het mogelijk om meerdere bdr91T keterrelais te koppelen aan evohome. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Ik wil mn vloerverwarming los van mn radiatoren bedienen. Mn cv ketel stuurt de aanvoertemperatuur helaas aan op basis van retourtemperatuur, dus wanneer de vloerverwarming 25 graden retour stuurt, dan wordt de ketel niet warmer dan 40 graden aanvoer. Wat te weinig is voor de radiatoren in de woonruimte
Ben nog zoekende hoe dit op te lossen zonder een andere ketel op te hangen waarbij je minimale aanvoertemp kan instellen
Ik wil mn vloerverwarming los van mn radiatoren bedienen. Mn cv ketel stuurt de aanvoertemperatuur helaas aan op basis van retourtemperatuur, dus wanneer de vloerverwarming 25 graden retour stuurt, dan wordt de ketel niet warmer dan 40 graden aanvoer. Wat te weinig is voor de radiatoren in de woonruimte
Ben nog zoekende hoe dit op te lossen zonder een andere ketel op te hangen waarbij je minimale aanvoertemp kan instellen
Ik heb hem nu meer dan een week met rust gelaten en op Verdeler laten staan, maar helaas heeft de Evotouch niks geleerd.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:28:
HR92 als verdeler werkt ook gewoon met adaptieve start/stop alleen is het leerproces langer (en daardoor nauwkeuriger).
Komende week ga ik de HR92 welke voor de verdeler zit eens op radiator zetten en kijken wat het gedrag dan doet.
Ok, wanneer je de HR92 als radiatorvalve gebruikt, dan maakt het niet uit of je parameter 6 op 0 (Standard valve stroke) of op 1 (Full-stroke mode) zet. BahAOC schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:37:
[...]
Edit: hr92 binnen en je kan inderdaad instellen dat de hr92 volledig opengaat.
Als het 20 graden in mijn huis is en parameter 6 staat op 1. En ik verhoog de radiatorknop naar 20.5, dan gaat de klep maar een klein beetje open. Pas als ik de radiatorknop naar 24 graden verhoog gaat de klep volledig open. Eigenlijk hetzelfde als wanneer parameter 6 op 0 staat
Dus het wisselen van HR91 naar HR92 heeft niks uitgehaald en honderden euro's weggegooid voor niks
De hr92 is inderdaad in te stellen op volledige slag. Echter, gedurende dag hoor ik toch af en toe de hr92 een klein stukje open gaan.
[ Voor 66% gewijzigd door AOC op 30-01-2025 16:28 ]
@AOC En kan het zijn dat-ie maar een klein stukje open gaat omdat evohome denkt dat je niet meer nodig hebt?
Heb je ‘m een paar dagen, een week de tijd gegeven om het zelflerende systeem te laten leren?
Heb je ‘m een paar dagen, een week de tijd gegeven om het zelflerende systeem te laten leren?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Om te bepalen wat er misgaat en óf er überhaupt wel wat mis gaat, is het van belang om te weten hoe je constateert dat de klep niet ver genoeg open gaat. Aan de hand van de klepstand die je met instelling 10-1 opvraagt? Of aan de hand van het feit dat als die instelling 100% aangeeft het zwarte wieltje nog meer naar links gedraaid kan worden, of als je de adapter er dan afhaalt de radiator nog warmer wordt?AOC schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:34:
[...]
Als het 20 graden in mijn huis is en parameter 6 staat op 1. En ik verhoog de radiatorknop naar 20.5, dan gaat de klep maar een klein beetje open. Pas als ik de radiatorknop naar 24 graden verhoog gaat de klep volledig open. Eigenlijk hetzelfde als wanneer parameter 6 op 0 staat
Getest bij 20 graden in huis.
De hr92 heeft bij 20 graden kleppositie 0 of 10. Als ik de knop eraf haal dan is het zwarte wieltje amper opengedraaid.
Wanneer ik de temperatuur instel op 20.5 graden gaat kleppositie naar 20. Wanneer op 21 graden gaat de klep nog een stukje verder stukje open naar kleppositie +-30. Op die positie is de stift van het ventiel nog een aantal slagen ingedrukr. Wanneer ik 30 graden instel gaat het zwarte wieltje volledig open.
Kortom, de knop is modulerend maar evohome stuurt de cv aan met een bdr91 (aan/uit). Mn ketel is minimaal 5kW maar als al mn radiatoren maar een fractie openstaat dan heb ik hoogstens 1kW aan radiatoren. De ketel stikt zogezegd, jammer
Hoe ervaren andere mensen de kleppositie met de hr92?
De hr92 heeft bij 20 graden kleppositie 0 of 10. Als ik de knop eraf haal dan is het zwarte wieltje amper opengedraaid.
Wanneer ik de temperatuur instel op 20.5 graden gaat kleppositie naar 20. Wanneer op 21 graden gaat de klep nog een stukje verder stukje open naar kleppositie +-30. Op die positie is de stift van het ventiel nog een aantal slagen ingedrukr. Wanneer ik 30 graden instel gaat het zwarte wieltje volledig open.
Kortom, de knop is modulerend maar evohome stuurt de cv aan met een bdr91 (aan/uit). Mn ketel is minimaal 5kW maar als al mn radiatoren maar een fractie openstaat dan heb ik hoogstens 1kW aan radiatoren. De ketel stikt zogezegd, jammer
[ Voor 11% gewijzigd door AOC op 31-01-2025 13:57 ]
Dat klopt, de HR92 werkt alleen vol open/dicht (wanneer ingesteld als verdeler) met modulerende sturing. Dat is al meermaals gepost.AOC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:56:
Kleppositie opgevraagd in de serre bij een constante temperatuur van 19 graden:AOC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:56:
19 - 25%
19,5 - 32%
20 - 59%
20,5 - 80%
21 - 100%
Mijn ketel wordt met OT aangestuurd.
Evohome zou moeten zien/leren dat de kamer niet snel genoeg opwarmt en de kraan dus verder open zetten.
Ik ervaar hetzelfde met Heimeier Eclipse thermostaatkranen. Op de eerste verdieping heb ik vloerverwarming en op de bovenverdiepingen ingeregelde radiatoren.AOC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:56:
In het verleden heb ik hier veel tijd aan besteed en uiteindelijk na veel ergernis een "oplossing" gevonden. Hier was de cv aan het branden, maar werden de radiatoren helemaal niet warm, cv slaat in paniek uit, etc. etc. Ik heb het echt de tijd gegeven om m te laten leren, maar helaas.... Dus:
Ik heb de cv laten pompen om flow in het systeem te creëren. Tegelijkertijd heb ik de schroefdraad van de Eclipse thermostaatkranen iets verdikt met een stukje isolatietape en daarna de Evohome HR92 adapters geplaatst. De truc is om de adapter zo ver aan te draaien dat de radiator net geen flow meer heeft wanneer de zwarte knop volledig gesloten is. Bij warmtevraag gaat de HR92 zijn minimale slag open (ja, ik he ook parameter 6 geconfigureerd
Deze aanpak heb ik toegepast op alle thermostaatkranen, inclusief die van de vloerverwarming (ook met HR92). In combinatie met een aan/uit regeling (evohome ingesteld als warmtepomp module) en een minimale aan tijd van 10 minuten (deze mogelijkheden krijg je alleen als je evohome als wamrtepomp module configureert) werkt dit al twee jaar perfect en comfortabel, zonder overshoots.
:strip_exif()/f/image/hOZtw2yrB9t3BjwR2zo1iPBU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bezWjGzvOOzf1ZekMlLurtrw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door dezonnebril op 31-01-2025 15:58 ]
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Is dat met de R8810A1018 module? Met de bdr91 heb ik een zone aangemaakt als vloerverwarming verdeler met daaraan de hr92 gekoppeld. Maar dan moduleert de hr92 alsnog.DukeBox schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:42:
[...]
Dat klopt, de HR92 werkt alleen vol open/dicht (wanneer ingesteld als verdeler) met modulerende sturing. Dat is al meermaals gepost.
Zal dit topic verder uitdiepen, maar was het nog niet eerder tegengekomen
Ik lees mee en voor mij was het nieuw dat als je een HR92 insteld als verdeler dat hij dan alleen open/dicht gaat. Nu stuur ik mij ketel wel aan met een aan/uit regeling en las ik ergens dat alleen met OT dit dus werkt. Klopt dat?
nevermind, hierboven al besproken
[ Voor 92% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-02-2025 08:43 ]
Ben al enige tijd het topic aan het doorspitten maar ik blijf tegenstrijdige antwoorden tegenkomen. Een zegt dat volledige slag geen zin heeft, een andere zegt proberen maar vervolgens geen vervolgpost.DukeBox schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:42:
[...]
Dat klopt, de HR92 werkt alleen vol open/dicht (wanneer ingesteld als verdeler) met modulerende sturing. Dat is al meermaals gepost.
Dus nog steeds in twijfel wat de oplossing is. Waar kan ik die discussie vinden om wat zekerheid te krijgen hierover:)
[ Voor 16% gewijzigd door AOC op 03-02-2025 20:08 ]
DukeBox in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"AOC schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:07:
Ben al enige tijd het topic aan het doorspitten maar ik blijf tegenstrijdige antwoorden tegenkomen. Een zegt dat volledige slag geen zin heeft, een andere zegt proberen maar vervolgens geen vervolgpost.
DukeBox in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Maar dat werkt dus alleen met de opentherm module? Dat wordt mij nog niet duidelijk.
Als ik de HR92 aan een VV-groep toevoeg, waarbij de evohome gekoppeld is aan een bdr91, dan gaat deze alsnog in stapjes open/dicht
BDR91 is niet opgenomen als uitzondering.
En de HR92 op volledige slag gezet?AOC schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:29:
[...]
Maar dat werkt dus alleen met de opentherm module? Dat wordt mij nog niet duidelijk.
Als ik de HR92 aan een VV-groep toevoeg, waarbij de evohome gekoppeld is aan een bdr91, dan gaat deze alsnog in stapjes open/dicht
yes. parameter 6 op 1
Op evohome display wordt 21 graden gemeten en dat is ook de voeler voor de hr92.
Wanneer ik de temperatuur op de hr92 knop instel naar onderstaande waarders krijg ik volgende klepposities:
19 graden = kleppositie 0
19.5 graden = kleppositie 12
20 graden = kleppositie 35
20.5 graden = positie 63
21graden = kleppositie 74
21.5graden = kleppositie 85
22 graden = klepposite 91
23 graden = kleppositie 100
Nu moet ik zeggen dat bij een constante temperatuur aanhouden de kleppositie verder open is dan wanneer de knop ingesteld staat als radiatorknop. Dus op zich een verbetering, nu eens zien hoe het komende dagen presteerd.
Maar volledig open en volledig dicht nog niet voor elkaar gekregen.
edit:
ik heb overigens 3 radiatorknoppen in 1 zone. Als de zone op 20 graden is en de gevraagde temp ook 20 graden is staat kleppositie om nabij 70.
In de zone met 1 radiator knop, staat de kleppositie op 83 bij dezelfde temp en settings
Zal honeywell de kleppositie ook bepalen/verdelen over het aantal kleppen/knoppen die in 1 zone aanwezig zijn?
[ Voor 16% gewijzigd door AOC op 03-02-2025 22:23 ]
@AOCAOC schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:19:
[...]
Zal honeywell de kleppositie ook bepalen/verdelen over het aantal kleppen/knoppen die in 1 zone aanwezig zijn?
Ik denk dat evohome leert welke kleppositie nodig is bij welke temperatuur. En of dat met 1 of meer kleppen gebeurt weet die niet. Net zoals die niet weet hoe groot de ruimte is of hoeveel radiatoren van welk formaat (of vloerverwarming met welke lengte) er zijn.
<John O`Mill>
De EvoHome leert hoeveel vermogen er nodig is om de desbetreffende zone juist op temperatuur te houden. En dat vermogen is te regelen met de kleppositie en indien mogelijk de aanvoer temperatuur. Dan lijkt het het meest eenvoudige om alle 3 de kranen in één zone op de zelfde stand te zetten.AOC schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:19:
[...]
En oh ja, volledige slag is niet hetzelfde als open-dicht regeling, wellicht dat hier een misverstand is ontstaan. Volledige slag is m.i. gewoon dat de kraan verder opengedraaid kan worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Meteen op 04-02-2025 00:17 ]
Zoals ik al vaker heb gepost volledige slag is geen open dicht regeling.
De klep draait verder door dit heeft als nadeel dat het systeem dan soms niet meer goed “voelt” wat dicht is van klep. Waardoor deze gedeeltelijk open blijft staan.
Een betere oplossing in mijn optiek is de voorinstelling van de kraan hoger instellen om te corrigeren voor de beperking van de slag.
Stel je hebt een radiator die 70l/uur nodig en je hebt daarop je eclipse ingesteld. Dan heb je met de standaard kraanslag maar 0,7 x 70 = 49 l/uur als max beschikbaar.
Stel je die kraan nu in op 100l/uur dan heb je gewoon de gewenste 70l/uur beschikbaar als maximum. Zonder het risico dat klep niet altijd helemaal dicht gaat.
De klep draait verder door dit heeft als nadeel dat het systeem dan soms niet meer goed “voelt” wat dicht is van klep. Waardoor deze gedeeltelijk open blijft staan.
Een betere oplossing in mijn optiek is de voorinstelling van de kraan hoger instellen om te corrigeren voor de beperking van de slag.
Stel je hebt een radiator die 70l/uur nodig en je hebt daarop je eclipse ingesteld. Dan heb je met de standaard kraanslag maar 0,7 x 70 = 49 l/uur als max beschikbaar.
Stel je die kraan nu in op 100l/uur dan heb je gewoon de gewenste 70l/uur beschikbaar als maximum. Zonder het risico dat klep niet altijd helemaal dicht gaat.
Klopt, maar @DukeBox heeft het toch echt voor elkaar gekregen een HR92 als open dicht regeling te gebruiken. Dat vergt 3 dingen:leonbong schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:08:
Zoals ik al vaker heb gepost volledige slag is geen open dicht regeling.
1 zone als verdeler
2 HR92 ingesteld met volledige slag
3 EvoHome met een modulerende ketel regeling.
Ik zal eens zien of ik dat ook voor elkaar krijg.
Nee dus. Met een ingestelde en actuele temperatuur van 22 graden is de klepstand opgevraagd met instelling 10-1 nu 68.Meteen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:46:
[...]
NB: als temperatuursensor EvoHome gekozen.
Ik ben wel benieuwd hoe dit dan werkt in de praktijk. Want bijvoorbeeld 60% warmtevraag op mijn bdr91 en zonneklep resulteert in 6 minuten open en 4 minuten dicht. De cyclus is altijd per 10 minuten.Meteen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Klopt, maar @DukeBox heeft het toch echt voor elkaar gekregen een HR92 als open dicht regeling te gebruiken. Dat vergt 3 dingen:
1 zone als verdeler
2 HR92 ingesteld met volledige slag
3 EvoHome met een modulerende ketel regeling.
… bij 6 schakelingen per minuut. En dat is iets dat ook op een andere waarde ingesteld kan worden.
<John O`Mill>
NIET dus. Mij lukt het niet met een OT ketelregeling en @AOC lukt het niet met een aan/uit ketelregeling om de HR92 als volledig open en volledig dicht regeling in te stellen.Dashlane schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:53:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe dit dan werkt in de praktijk. Want bijvoorbeeld 60% warmtevraag op mijn bdr91 en zonneklep resulteert in 6 minuten open en 4 minuten dicht. De cyclus is altijd per 10 minuten.
Daarbij is dat ook niet de bedoeling van EvoHome, die zorgt er voor dat de radiator bij het bereiken van de ingestelde temperatuur juist precies genoeg vermogen levert, en de kraan dus gedeeltelijk open staat. Bij een open-dicht regeling die alleen 100% open of dicht kan, zal de klep dan een percentage van de tijd open staan. Dat lijkt me voor een HR92 een rare situatie.
Ik denk dat @AOC zijn keteltemperatuur hoger zou kunnen zetten om meer vermogen uit de radiatoren te krijgen, als dat zijn probleem is.
[ Voor 24% gewijzigd door Meteen op 04-02-2025 23:42 ]
Moet wel zeggen dat de hr92 kranen dmv aan/uit relais en in een zone als verdeler meer open staat dan wanneer toegevoegd als radiator.Meteen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:22:
[...]
NIET dus. Mij lukt het niet met een OT ketelregeling en @AOC lukt het niet met een aan/uit ketelregeling om de HR92 als volledig open en volledig dicht regeling in te stellen.
Ik denk dat @AOC zijn keteltemperatuur hoger zou kunnen zetten om meer vermogen uit de radiatoren te krijgen, als dat zijn probleem is.
Verder heb ik mn cv vermogen al aardig opgeschroefd zodat de ketel wat harder draait. Door de aan/uit aansturing moduleert de ketel op retourtemperatuur met Delta t van +-15gr. Als evohome besluit de vloerverwarming open te gooien dan komt de aanvoertemperatuur niet hoger dan 40 graden wat voor de HT radiatoren veel te laag is, en daarom niet aangenaam in huis.
Dus ik denk dat ik voor de vloerverwarming maar een tijdsschema aanmaak op het display zodat deze om het half uur uit gaat zodat de radiatoren goed warm kunnen worden. Evohome staat ook niet toe om het aantal schakelingen voor vvw apart in te stellen.
Zit nog met het idee om een vloerverwarming verdeler te kopen waarbij je in kan stellen dat het aanvoerwater niet/minimaal gemengd wordt met koud retourwater, waarbij het nu dus volledig gemengd wordt, met als gevolg zeer laag retour temp van 25 graden
Of ik slinger dat hele evohome de deur uit voor een systeem waarbij je vloerverwarming en radiatoren wel gescheiden kan instellen, of meerdere ketelsturingen / relais individueel van elkaar kan schakelen, mits dat bestaat.
Zitten inmiddels in 2025, waarom moet het cv systeem nog zo beperkt zijn? De hr92 stamt ook uit het jaar kruik met ik meen nog steeds dezelfde firmware. Zou mij als fabrikant doodschamen als ik de hoeveelheid topics zie net mensen die tegen problemen aanlopen
[ Voor 11% gewijzigd door AOC op 05-02-2025 02:03 ]
Ik begrijp er niets van. Beweer je nu dat als alleen de radiatoren warmte vragen, de aanvoer temperatuur wel hoog is? Wie of wat regelt je ketel dan?AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 01:51:
[...]
Als evohome besluit de vloerverwarming open te gooien dan komt de aanvoertemperatuur niet hoger dan 40 graden wat voor de HT radiatoren veel te laag is, en daarom niet aangenaam in huis.
Zo gauw één of meer zones warmte vragen, zet EvoHome de ketel aan via de BRD91. En dan gaat de ketel naar de maximaal ingestelde temperatuur.
Als de ketel kouder water gaat leveren omdat je vloerverwarming óók warmte vraagt, heeft je ketel te weinig vermogen. Heb je dat soms lager gezet? NB: op je ketel kun je meestal zowel het vermogen als de maximale aanvoertemperatuur instellen. In jou geval kennelijk de retourtemperatuur ipv aanvoertemperatuur, maar het resultaat is het zelfde, een hogere retourtemperatuur betekent ook een hogere aanvoertemperatuur. Welke ketel is dat dan trouwens?
Kun je jouw ketel niet met OT aansturen. Dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog zo gauw een radiator warmte vraagt.
[ Voor 20% gewijzigd door Meteen op 05-02-2025 12:50 ]
Ik loop ook tegen hetzelfde gedrag aan, de HR92 draait maar een klein stukje open als het verschil in set-point en daadwerkelijk temperatuur klein is. Ondank inderdaad ook parameter 6.AOC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:56:
Ben ook opzoek naar de oplossing om de HR92 gewoon volledig open te hebben bij warmte vraag.
Waarom zou je. Het systeem is juist bedoeld om proportioneel te regelen. Zodat wanneer de gewenste kamertemperatuur bereikt is, de radiator niet afkoelt maar juist voldoende warm blijft.Evos schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:50:
[...]
Ben ook opzoek naar de oplossing om de HR92 gewoon volledig open te hebben bij warmte vraag.
Wat is je probleem dan? Wordt de kamer niet warm, of niet snel genoeg?
Vloerverwarming is een apart circuit dmv Honeywell afsluiter en aangestuurd door hce80. Wanneer Evohome de vloerverwarming aanzet dan gaat het vvwcircuit open en komt de retour hiervan samen met de retour van de radiatoren. Daardoor gaat de gemiddelde retourtemperatuur sterk omlaag. De ketel (Vaillant ecotech) gaat hierop moduleren.
Als vloerverwarming groep dicht is dan gaan de radiatoren netjes richting de 55a60 graden aanvoer. Als vloerverwarming en radiatoren aanstaan komt aanvoer niet hoger dan 40.
Daarom dat ik graag wil dat die radiatorknoppen goed open blijven staan
Of dmv tijdschema vvw aan/uit schakelen ipv constant op 1 temperatuur
Ondanks dat er een bypass is (vele malen afgesteld en zelfs vervangen) krijg ik een wat fluitende leiding en soms alsnog heel soms bonken bij de radiator. Ook is het fijn als de badkamer radiator )met HR92 snel goed warm is. Moet niet zo moeilijk zijn helemaal open lijkt mij.Meteen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:57:
[...]
Waarom zou je. Het systeem is juist bedoeld om proportioneel te regelen. Zodat wanneer de gewenste kamertemperatuur bereikt is, de radiator niet afkoelt maar juist voldoende warm blijft.
Wat is je probleem dan? Wordt de kamer niet warm, of niet snel genoeg?
Er zijn veel topics te vinden waar men hier tegen dit probleem aanloopt.
Dan heeft je ketel te weinig vermogen, of is het vermogen te laag ingesteld.AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:23:
[...]
Als vloerverwarming groep dicht is dan gaan de radiatoren netjes richting de 55a60 graden aanvoer. Als vloerverwarming en radiatoren aanstaan komt aanvoer niet hoger dan 40.
Nogmaals: EvoHome is bedoeld om zuinig te stoken met behoud van comfort. Dus heel geleidelijk stoken. Anders moet je een ander product kopen, de ketel op 90 graden en gewoon een kraan die je open draait 😁[b]Evos schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:48:[/Ook is het fijn als de badkamer radiator )met HR92 snel goed warm is. Moet niet zo moeilijk zijn helemaal open lijkt mij.
Of zet de zone badkamer aan het begin van een periode dan bv 10 minuten extra hoog. Of zet optimalisatie aan.
[ Voor 27% gewijzigd door Meteen op 05-02-2025 14:03 ]
Heel mooi, het is voor mij (en meerdere gebruikers van Evohome) een optie die erg gewenst is. Dat blijkt ook wel weer uit posts in dit topic.Meteen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:56:
[...]
Nogmaals: EvoHome is bedoeld om zuinig te stoken met behoud van comfort. Dus heel geleidelijk stoken. Anders moet je een ander product kopen, de ketel op 90 graden en gewoon een kraan die je open draait 😁
Of zet de zone badkamer aan het begin van een periode dan bv 10 minuten extra hoog. Of zet optimalisatie aan.
Nu 14kW voor 55m2 vloerverwarming. Welke verdeeld is over 4zones. En dan nog 3 a 3,5 radiator in aparte zone?Meteen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Dan heeft je ketel te weinig vermogen, of is het vermogen te laag ingesteld.
Net ingesteld op 25Kw. Maar qua aanvoertemperatuur veranderd niks.
Deze ketel (Vaillant ecotech) moduleert op aanvoer/retour wanneer aan/uit regeling met bdr91. Lage retourtemperatuur is lage aanvoertemperatuur. Heb al van alles geprobeerd, maar vvw is te sloom om hoge retour te creëren. Maar heb dan ook een HT verdeler misschien veranderen met een LT.
Maar goed, hoe ver ga ik om dat Honeywell systeem te verbeteren icm de cv ketel/verdeler
Waaorm zou je de badkamer niet gewoon open zetten dan? Of desnoods met een ouderwetse thermostaat erop op stand 4?Evos schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Ondanks dat er een bypass is (vele malen afgesteld en zelfs vervangen) krijg ik een wat fluitende leiding en soms alsnog heel soms bonken bij de radiator. Ook is het fijn als de badkamer radiator )met HR92 snel goed warm is. Moet niet zo moeilijk zijn helemaal open lijkt mij.
Er zijn veel topics te vinden waar men hier tegen dit probleem aanloopt.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2025 14:29 ]
Er zit geen zoneklep tussen, als deze radiator altijd open staat stookt deze mee met de vloerverwarming. Vervolgens te hoge temperatuur.MikeyMan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:28:
[...]
Waaorm zou je de badkamer niet gewoon open zetten dan? Of desnoods met een ouderwetse thermostaat erop op stand 4?
Ok, daarom suggestie 2... Dan stookt ie wel mee, maar gecapped.Evos schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:36:
[...]
Er zit geen zoneklep tussen, als deze radiator altijd open staat stookt deze mee met de vloerverwarming. Vervolgens te hoge temperatuur.
Of precies andersom (zoals in mijn geval). Als de vloeren geen vraag hebben loopt de temperatuur van het water naar de radiatoren te sterk op (van gewenst 45 max ri. 70) Dit omdat mijn Nefit ketel te VEEL vermogen heeft.Meteen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Dan heeft je ketel te weinig vermogen, of is het vermogen te laag ingesteld.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Dat neem ik nu voor lief ivm de gekke werking van de radiatorknoppen die het vermogen van de radiatoren sterk naar beneden draait door kleine slag open te staanJoepW schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:59:
[...]
Of precies andersom (zoals in mijn geval). Als de vloeren geen vraag hebben loopt de temperatuur van het water naar de radiatoren te sterk op (van gewenst 45 max ri. 70) Dit omdat mijn Nefit ketel te VEEL vermogen heeft.
Overigens staan de hr92 knoppen nu al enige tijd volledig dicht en de bdr91 ketelrelais uit maar het display geeft eigenlijk constant onderstaande aan. Gisteren ook precies dezelfde percentages.
Wellicht is dat al eerder in het topic besproken maar is dat ook normale gang van zaken?
:strip_exif()/f/image/j3WuPcfVlgLbceO7MkzGchxJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan moet je bij Honeywell om een productverbetering vragen. Die optie is er nu niet. En ik denk ook niet dat Honeywell die optie gaat implementeren omdat het niet past binnen de filosofie van EvoHome.Evos schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Heel mooi, het is voor mij (en meerdere gebruikers van Evohome) een optie die erg gewenst is. Dat blijkt ook wel weer uit posts in dit topic.
Nee, want die heb je ook niet gewijzigd. Maar als nu alles open gaat zal de aanvoertemperatuur wel beter op peil blijven omdat de ketel meer vermogen levert.AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Net ingesteld op 25Kw. Maar qua aanvoertemperatuur veranderd niks.
Je zoekt het in de verkeerde richting. Heeft niets met een slome vvw te maken. Of je nu een vloerverwarming aanzet of een extra radiator, de ketel moet het na even bij stoken gewoon kunnen redden. Zet ook de retourtemperatuur maar eens flink hoog, dan zul je zien dat uiteindelijk de retour temperatuur ook hoog wordt.AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Hal van alles geprobeerd, maar vvw is te sloom om hoge retour te creëren. Maar heb dan ook een HT verdeler misschien veranderen met een LT.
Ik zou er eerst voor zorgen dat de aanvoertemperatuur onder alle omstandigheden voldoende hoog is. Als test met EvoHome verwijderd. Dan zul je zien dat het niet aan EvoHome ligt maar aan je ketel.AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Maar goed, hoe ver ga ik om dat Honeywell systeem te verbeteren icm de cv ketel/verdeler
En als de aanvoertemperatuur dan wel eens te hoog blijkt, overgaan op OpenTherm aansturing van de ketel.
[ Voor 11% gewijzigd door Meteen op 05-02-2025 16:25 ]
Dan kun je op je CV ketel de maximale temperatuur lager zetten. Of de ketel aansturen met OpenTherm.JoepW schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:59:
[...]
Of precies andersom (zoals in mijn geval). Als de vloeren geen vraag hebben loopt de temperatuur van het water naar de radiatoren te sterk op (van gewenst 45 max ri. 70) Dit omdat mijn Nefit ketel te VEEL vermogen heeft.
Dat is dan keuze voor pendelen met max temp. en opentherm helpt niet als de ketel is gelimiteerd door mij op vermogen en niet lager kan.Meteen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:28:
[...]
Dan kun je op je CV ketel de maximale temperatuur lager zetten. Of de ketel aansturen met OpenTherm.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Een Hoge Temperatuur verdeler is juist bedoeld om in een systeem met radiatoren, en dus hoge aanvoertemperatuur, te werken. De HT verdeler mengt een deel van het hete aanvoerwater met het water van de vloer tot een lagere temperatuur. Daardoor krijg je ook een hogere retourtemperatuur uit je verdeler. Omdat het resterende deel van je aangevoerde water direct terugstroomt.AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Maar heb dan ook een HT verdeler misschien veranderen met een LT.
Klopt. Bij mij is het minimale vermogen van mijn Nefit ketel toch nog hoger dan het vermogen van de vloerverwarming. En dus met mijn OT aansturing gaat de ketel op lage temperatuur pendelen. Maar als een van de radiatoren open gaat, gaat de aanvoertemperatuur wel omhoog.JoepW schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:42:
[...]
Dat is dan keuze voor pendelen met max temp. en opentherm helpt niet als de ketel is gelimiteerd door mij op vermogen en niet lager kan.
probleem is dat wanneer de vloerverwarming openstaat de ketel gaat modulairen op de retourtemperatuur van de vloerverwarming. Gezien de retour van de vloerverwarming 25 graden is, geeft de ketel nooit een hoger temperatuur dan 40 graden. En omdat de verdeler een HT verdeler is mengt deze volledig met de retour van 25 graden, waardoor er ook maar 30 graden in de vloer gaat. Pas als ik uren achtereen de vloer stook zodat het gemiddelde water in de vloer 40 graden is, ja, dan pas gaat de ketel naar een aanvoer van 60 graden.Meteen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:42:
[...]
Een Hoge Temperatuur verdeler is juist bedoeld om in een systeem met radiatoren, en dus hoge aanvoertemperatuur, te werken. De HT verdeler mengt een deel van het hete aanvoerwater met het water van de vloer tot een lagere temperatuur. Daardoor krijg je ook een hogere retourtemperatuur uit je verdeler. Omdat het resterende deel van je aangevoerde water direct terugstroomt.
het vermogen aanpassen doet niks, en de vaillant ketel kan niet ingesteld worden op een minimale aanvoertemp, of retour temp etc. Enkel vermogen en pomp
[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 05-02-2025 17:20 ]
Zelfs op de meest simpele ecotec ketel die ik kan vinden kun je de aanvoertemperatuur instellen. Zie paragraaf 4.8 op bladzijde 7.AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:19:
[...]
……en de vaillant ketel kan niet ingesteld worden op een minimale aanvoertemp, of retour temp etc. Enkel vermogen en pomp
https://www.vaillant.nl/p...0020275649-00-1268154.pdf
:strip_exif()/f/image/Pr85cVHzHrNGPnFJpdxw0s3y.jpg?f=fotoalbum_large)
@Meteen, waar kan ik op het Evohome display (thermostaat) de "gewenste CV-aanvoertemperatuur" instellen?
Op de cv ketel zelf kan ik alleen de "maximaal mogelijke cv-aanvoertemperatuur instellen. En deze staat al op de max temp.
De gewenste aanvoertemperatuur kan alleen met een thermostaat ingesteld worden. De handleiding refereert ook naar -> gebruiksaanwijzing thermostaat
Op de cv ketel zelf kan ik alleen de "maximaal mogelijke cv-aanvoertemperatuur instellen. En deze staat al op de max temp.
De gewenste aanvoertemperatuur kan alleen met een thermostaat ingesteld worden. De handleiding refereert ook naar -> gebruiksaanwijzing thermostaat
[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 05-02-2025 18:03 ]
Stel dan op die thermostaat de gewenste aanvoertemperatuur in!AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:59:
@Meteen, waar kan ik op het Evohome display (thermostaat) de "gewenste CV-aanvoertemperatuur" instellen?
iets kunnen instellen bij Evohome?Meteen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:19:
[...]
Stel dan op die thermostaat de gewenste aanvoertemperatuur in!
Als je geen vaillant thermostaat hebt aangesloten, kun je het instellen op de ketel.
Maar ik geef het op, je zit gewoon te trollen.
Hallo allemaal,
Op dit moment heb ik door het hele huis evo home met alleen radiatoren. Aansturing met een evo touch, bdr91 aan/uit module, danfoss bypass en een boel hr92 knoppen. De ketel is een intergas hre 36/30a.Deze hangt sinds september 2021.
Nachtverlaging doen we nu niet en gaan we ook niet doen met de vv straks. We werken beiden drie ploegen dus dat is niet in te programmeren. Hierdoor is het op de bovenverdiepingen ook nooit koud en is er nauwelijks warmtevraag ook al staan de kranen op 15 graden. De slaapkamers enz blijven rond de 16 graden hangen in de winter.
In mei komt er dus beneden vloerverwarming met 4 groepen. 2 voor de woonkamer. 1 voor open keuken. 1 voor hal met toilet. Deze gaat als 1 zone worden aangestuurd. De verdeler heeft een circulatie pomp eraan hangen.
Kan ik nu de evo touch in de woonkamer gebruiken voor de vloerverwarming door 1 van de hr92 die van de radiatoren af komt straks voor de verdeler plaatsen zodat alles werkt?
Ik denk hier begrepen te hebben van wel. Maar twijfel toch.
Alvast bedankt.
Mathijs
Op dit moment heb ik door het hele huis evo home met alleen radiatoren. Aansturing met een evo touch, bdr91 aan/uit module, danfoss bypass en een boel hr92 knoppen. De ketel is een intergas hre 36/30a.Deze hangt sinds september 2021.
Nachtverlaging doen we nu niet en gaan we ook niet doen met de vv straks. We werken beiden drie ploegen dus dat is niet in te programmeren. Hierdoor is het op de bovenverdiepingen ook nooit koud en is er nauwelijks warmtevraag ook al staan de kranen op 15 graden. De slaapkamers enz blijven rond de 16 graden hangen in de winter.
In mei komt er dus beneden vloerverwarming met 4 groepen. 2 voor de woonkamer. 1 voor open keuken. 1 voor hal met toilet. Deze gaat als 1 zone worden aangestuurd. De verdeler heeft een circulatie pomp eraan hangen.
Kan ik nu de evo touch in de woonkamer gebruiken voor de vloerverwarming door 1 van de hr92 die van de radiatoren af komt straks voor de verdeler plaatsen zodat alles werkt?
Ik denk hier begrepen te hebben van wel. Maar twijfel toch.
Alvast bedankt.
Mathijs
[ Voor 23% gewijzigd door Thunderace1977 op 10-02-2025 07:15 ]
Als het thermostatisch radiatorventiel maar genoeg liters/minuut doorstroming heeft.
Ik regel met zo’n ventiel waarvan ik de spec’s niet ken een vloerverwarming met HT verdeler en 3 groepen, en dat gaat goed.
Ik regel met zo’n ventiel waarvan ik de spec’s niet ken een vloerverwarming met HT verdeler en 3 groepen, en dat gaat goed.
Net mijn 'oude' remeha calenta CW5 vervangen door ACE 40C CW5 met bypass. Al jaren gebruiker van Evohome met overal HR92 knoppen en dat heeft bij mij het comfort verhoogd en de stookkosten verlaagd.
Het betreft een vrijstaand huis uit 1902 met niet al te beste isolatie maar ook niet dramatisch. Gasverbruik is ca 1800 p/j terwijl we heel veel thuis werken. Normale radiatoren met alleen in de keuken vloerverwarming met pomp (ook hier gebruik ik trouwens een HR92 met succes.
Delta T zit meestal tussen de 10 en 15 graden (meest rond de 10)
Nu heb ik nooit de tijd genomen om de CV te tunen. Gaat in dit soort gevallen wat jullie betreft de tips van Jan Visser voor de Ace ook op? Met name verlagen vermogen (wat hij dan toeren noemt?) en het max en min vermogen.
Het betreft een vrijstaand huis uit 1902 met niet al te beste isolatie maar ook niet dramatisch. Gasverbruik is ca 1800 p/j terwijl we heel veel thuis werken. Normale radiatoren met alleen in de keuken vloerverwarming met pomp (ook hier gebruik ik trouwens een HR92 met succes.
Delta T zit meestal tussen de 10 en 15 graden (meest rond de 10)
Nu heb ik nooit de tijd genomen om de CV te tunen. Gaat in dit soort gevallen wat jullie betreft de tips van Jan Visser voor de Ace ook op? Met name verlagen vermogen (wat hij dan toeren noemt?) en het max en min vermogen.
[ Voor 4% gewijzigd door tyfoon_2 op 16-03-2025 10:22 ]
@tyfoon_2 Ik zit in een vergelijkbare woning en verbruikte 2000 m3 per jaar voor verwarming. Evohome heb ik gehouden maar ben veel selectiever geworden in het dichtzetten van de radiatoren. Eigenlijk alleen toen het langdurig rond het vriespunt was (veel defrosts) ben ik de temperatuur gaan verlagen van de ruimtes die niet in gebruik zijn. Het kost dan wel een paar uur om die weer warm te krijgen, daar moet je rekening mee houden. De rest van het stookseizoen verwarm ik gewoon het hele huis. Dat is super comfortabel en past het best bij het gedrag van een warmtepomp (lekker doorpruttelen).
Mbt minimaal vermogen: meet al je radiatoren op en zoek dan het vermogen op bij Ta 35 °C met deltaT 5 °C. Dan weet je hoeveel je kwijt kan in je woning. Daar moet je dan liefst niet boven gaan zitten als minimum.
PS: oh wacht, je hebt gewoon een gas CV? Wat is dan precies je vraag?
Mbt minimaal vermogen: meet al je radiatoren op en zoek dan het vermogen op bij Ta 35 °C met deltaT 5 °C. Dan weet je hoeveel je kwijt kan in je woning. Daar moet je dan liefst niet boven gaan zitten als minimum.
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 16-03-2025 14:14 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Of het met een Evohome systeem (overigens met opentherm) ook beter is het vermogen naar beneden bij te stellen (zoals in de video).RichieB schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:11:
p.s. Ik ben zelf, net als jij aangeeft, zeer selectief met regelen zones. Ook alles geautomatiseerd via homeassistant. Als ik bv thuiswerk (bijna elke dag) en niemand anders is thuis dan is alleen mijn werkamer en de zitkamer warm. Badkamer alleen in ochtend en avond etc erc.
Kortom, vaak staan er maar een paar radiatoren open en soms een hoop. Ik kan me voorstellen dat daar een specifieke ketel instelling beter bij werkt. Vandaar mijn vraag.
Evohome regelt via OpenTherm al je vermogen, door met een zo laag mogelijke temperatuur te verwarmen. Bij aanwarmen van een vertrek gaat de aanvoertemperatuur omhoog, wanneer alle vertrekken op temperatuur zijn wordt de aanvoer temperatuur weer lager. Knijp je het maximaal vermogen, dan zal het aanwarmen langer duren, of krijg je je huis niet meer warm. Je kunt wel de maximale aanvoertemperatuur op de ketel verlagen van 90 naar bv 70, dan knijp je het vermogen pas als de aanvoer de 70 graden bereikt. En kijk dan of het aanwarmen niet te lang duurt.tyfoon_2 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:26:
[...]
Kortom, vaak staan er maar een paar radiatoren open en soms een hoop. Ik kan me voorstellen dat daar een specifieke ketel instelling beter bij werkt. Vandaar mijn vraag.
Situatie 3X HCC100 in cascade (1 HCC100 is bedraad met m’n pomp ) met een evohome die alles aanstuurt, 9 zones die afzonderlijk dmv een T87RF de temperatuur doorgeven.
Ik was van de HCE80 naar de HCC100 overgestapt. En heb er wel een beetje spijt van.
Ik moet bijna iedere maand een van de HCC100’s resetten (niet altijd dezelfde) omdat (en dat vermoed ik) de verbinding kwijt is. Geen andere indicatie dan dat m’n zones niet verwarmd worden. Dus geen melding oid . Ik ben een van de eersten die deze HCC100 had geïnstalleerd en om te zeggen dat iedereen dit in huis kan doen? Nou Neu…… ik zoek eigenlijk een manier om m’n 3 HCC100’s bedraad aan elkaar te koppelen… iemand een idee? Tnx
Ik was van de HCE80 naar de HCC100 overgestapt. En heb er wel een beetje spijt van.
Ik moet bijna iedere maand een van de HCC100’s resetten (niet altijd dezelfde) omdat (en dat vermoed ik) de verbinding kwijt is. Geen andere indicatie dan dat m’n zones niet verwarmd worden. Dus geen melding oid . Ik ben een van de eersten die deze HCC100 had geïnstalleerd en om te zeggen dat iedereen dit in huis kan doen? Nou Neu…… ik zoek eigenlijk een manier om m’n 3 HCC100’s bedraad aan elkaar te koppelen… iemand een idee? Tnx
Aansluiting 7, cascade link ?CoffeeEric schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:25:
ik zoek eigenlijk een manier om m’n 3 HCC100’s bedraad aan elkaar te koppelen… iemand een idee? Tnx
https://digitalassets.res.../10003/hcc100-pd-nl0h.pdf
Afgelopen week is de WP in koelmodus gegaan, maar de Evohome/Honeywell deed niks.Hippe Lip schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:07:
[...]
@PaulWO
[...]
Dat twee keer koppelen (als ik je goed begrijp) is om zowel het verwarmen als het koelen in te kunnen stellen op evohome.
Ik verwarmde eerst (met evohome) op gas en na overstap op een WP heb ik de eerste winter evohome ongemoeid gelaten. Geen problemen.
In de zomer daarna heb ik alles gereset en heb die ‘dubbele koppelmethode’ toegepast om ook te kunnen koelen met evohome. Maar dat werd een ramp bij mij. Ik kreeg het niet goed werkend en heb het daarom weer teruggezet naar alleen verwarmen.
In de zomer, als ik wil koelen, dan gooi ik alle verdelers open en zet de WP op koelen. De max koelcapaciteit is prima. Het werkt toch alleen maar als topkoeling. Ik krijg er een paar graden af in huis.
[...]
Zie boven.
Gisteren maar eens aan het klussen gegaan en eindelijk snap ik het 2x koppelen. In de handleiding van de HCE80 staat dit niet beschreven, maar in de handleiding van Evotouch wel.
Bladzijde 22. Eerst de zone koppelen als de zone-led groen knippert en daarna nogmaals als deze oranje/geel knippert.
En direct begonnen beide HCE80 alle zone's (behalve badkamers) open te zetten en te koelen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA9zF0k6OvumS0bf91ZKURik.jpg?f=user_large)
Vraag over vreemd gedrag bij koelen
Wij heben door het hele huis vloerverwarming en we gebruiken een evohome, round wireless temperatuurknoppen en twee hce80 zoneregelaars om alles aan te sturen. De zoneregelaars met een antenne en bij de warmtepomp twee keer een bdr91t. Eentje om warmtepomp aan te sturen en eentje om deze van verwarmen naar koelen te schakelen. Eén hce80 hangt beneden en regelt de woonkamer, eetkamer en keuken, en de andere hangt op de bovenverdieping en regelt de slaapkamers, werkkamer en badkamer. Bij deze laatste hangt een derde bdr91t om de regelaar om te kunnen schakelen naar koelbedrijf.
Met verwarmen werkt alles zoals het zou moeten, maar met koelen gebeurt er iets geks: We willen alleen de slaapkamers koelen, dus bij omschakelen naar koelbedrijf op de evohome wordt de bovenste zoneregelaar in koelbedrijf gezet en worden zonnekleppen van de slaapkamers opengezet. Ook begint de warmtepomp te koelen.
Tot zo ver alles in orde.
Alleen gaan vervolgens ook de zonekleppen van de benedenverdieping open. Heel raar, want:
- Ik heb op de hce80 beneden de koelmodus uitgeschakeld (hij staat dus alleen op verwarmen)
- Ik heb op de evohome in de instellingen van de betreffende zones aangegeven dat ze niet koelen
- in het systeemoverzicht op de evohome blijven de betreffende zones op 0% staan.
En de zones op de bovenverdieping die niet worden gekoeld (zoals de badkamer) en die op de hce80 zitten die wel wordt omgeschakeld naar koelbedrijf, blijven gek genoeg wel gewoon dicht. Dus daar werkt de instelling op de Evohome wel.
Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Bij koelen gaat de hce80 op de benedenverdieping gewoon meedoen. Wat ik ook probeer. Ik heb inmiddels ook het hele systeem een reset gegeven en opnieuw alles gekoppeld… Ook geen resultaat.
Heeft iemand een idee waar ik zoeken moet?
(Overigens hebben we de Honeywell regeling al een aantal jaar en heeft deze met verwarmen altijd goed gewerkt. Nu zijn we onlangs overgestapt op een warmtepomp en is dus de koelmogelijkheid erbij gekomen. Daarop is de installatie uitgebreid met 3 keer een bdr91t relais.)
Wij heben door het hele huis vloerverwarming en we gebruiken een evohome, round wireless temperatuurknoppen en twee hce80 zoneregelaars om alles aan te sturen. De zoneregelaars met een antenne en bij de warmtepomp twee keer een bdr91t. Eentje om warmtepomp aan te sturen en eentje om deze van verwarmen naar koelen te schakelen. Eén hce80 hangt beneden en regelt de woonkamer, eetkamer en keuken, en de andere hangt op de bovenverdieping en regelt de slaapkamers, werkkamer en badkamer. Bij deze laatste hangt een derde bdr91t om de regelaar om te kunnen schakelen naar koelbedrijf.
Met verwarmen werkt alles zoals het zou moeten, maar met koelen gebeurt er iets geks: We willen alleen de slaapkamers koelen, dus bij omschakelen naar koelbedrijf op de evohome wordt de bovenste zoneregelaar in koelbedrijf gezet en worden zonnekleppen van de slaapkamers opengezet. Ook begint de warmtepomp te koelen.
Alleen gaan vervolgens ook de zonekleppen van de benedenverdieping open. Heel raar, want:
- Ik heb op de hce80 beneden de koelmodus uitgeschakeld (hij staat dus alleen op verwarmen)
- Ik heb op de evohome in de instellingen van de betreffende zones aangegeven dat ze niet koelen
- in het systeemoverzicht op de evohome blijven de betreffende zones op 0% staan.
En de zones op de bovenverdieping die niet worden gekoeld (zoals de badkamer) en die op de hce80 zitten die wel wordt omgeschakeld naar koelbedrijf, blijven gek genoeg wel gewoon dicht. Dus daar werkt de instelling op de Evohome wel.
Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Bij koelen gaat de hce80 op de benedenverdieping gewoon meedoen. Wat ik ook probeer. Ik heb inmiddels ook het hele systeem een reset gegeven en opnieuw alles gekoppeld… Ook geen resultaat.
(Overigens hebben we de Honeywell regeling al een aantal jaar en heeft deze met verwarmen altijd goed gewerkt. Nu zijn we onlangs overgestapt op een warmtepomp en is dus de koelmogelijkheid erbij gekomen. Daarop is de installatie uitgebreid met 3 keer een bdr91t relais.)
[ Voor 7% gewijzigd door RlfG op 11-05-2025 19:57 ]
Hier enigszins hetzelfde issue.
Geen BDR91T, omdat ik honeywell de WP niet laat aansturen. Puur naregeling met Honeywell.
Vandaag door de warmte is alles weer in koelbedrijf gegaan. Maar mij valt ook op dat de badkamers ook gekoeld worden, terwijl ik die in EvoHome heb uitgesloten van koelen, dus alleen verwarmen.
Eerdaags ga ik daarom op de HCE80 (ook 2 stuks) de zones van de badkamers slecht 1 keer koppelen (alleen bij groen knipperende led) en dus de 2e koppeling (oranje knipperend) uitprogrammeren. Staat wel in handleiding van HCE80 hoe dat moet. Dan staat op de HCE80 het koelen ‘hard’ uitgezet verwacht ik.
Geen BDR91T, omdat ik honeywell de WP niet laat aansturen. Puur naregeling met Honeywell.
Vandaag door de warmte is alles weer in koelbedrijf gegaan. Maar mij valt ook op dat de badkamers ook gekoeld worden, terwijl ik die in EvoHome heb uitgesloten van koelen, dus alleen verwarmen.
Eerdaags ga ik daarom op de HCE80 (ook 2 stuks) de zones van de badkamers slecht 1 keer koppelen (alleen bij groen knipperende led) en dus de 2e koppeling (oranje knipperend) uitprogrammeren. Staat wel in handleiding van HCE80 hoe dat moet. Dan staat op de HCE80 het koelen ‘hard’ uitgezet verwacht ik.
Ik heb alles al opnieuw gekoppeld.
Op de hce80 die niet moet koelen heb ik de instelling van het apparaat veranderd naar alleen verwarmen en bij het koppelen van de zones heb ik alleen de koppeling voor de verwarming gemaakt. Dus niet de oranje led. Daarnaast in de Evohome bij zoneconfiguratie de zones op alleen verwarmen gezet. En dan toch gaan ze open bij koelen….
Laat het vooral even weten als je er uit komt.
Op de hce80 die niet moet koelen heb ik de instelling van het apparaat veranderd naar alleen verwarmen en bij het koppelen van de zones heb ik alleen de koppeling voor de verwarming gemaakt. Dus niet de oranje led. Daarnaast in de Evohome bij zoneconfiguratie de zones op alleen verwarmen gezet. En dan toch gaan ze open bij koelen….
heb je een link naar die handleiding waarin dat goed beschreven staat? Ik zit in de zelfde situatie (alleen vv en 2x HCE80) en ben 2 jaar geleden ook overgestapt op WP en ik krijg die koeling niet goed ingeprogrammeerd. Ook alles gereset en van nul af gestart, maar ik vond tot nu toe nergens een handleiding van Honeywell of Resideo waarin de 'in twee stappen aanmelden' goed beschreven staat.PaulWO schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:26:
<John O`Mill>
Het mysterie wordt al groter… vorige week werden de badkamers niet gekoeld, dus correct de zoneleds van de badkamers uit.RlfG schreef op maandag 12 mei 2025 @ 05:29:
Ik heb alles al opnieuw gekoppeld.
Gisteren ging hij weer van verwarmen naar koelen en stonden leds wel aan en werden badkamers gekoeld.
Vanmorgen stond led van badkamer beneden uit en acurator dicht dus geen koeling maar badkamer boven wel.
Vreemde was dat EvoHome in overzicht alle verdelerzones op 100% open heeft… acurator stond toch echt dicht.
Zojuist gekeken staat led weer aan… op HCE80 de badkamer beneden uitgeprogrammeerd door bij oranje knipperende led de knop MODE 4 seconden in te drukken.
Controle-check (met antenne knop) laat zien dat alle lampen oranje zijn behalve badkamer, die is rood (bij koelmodus).
Maar helaas alsnog blijft de led groen en staat acurator open….
Later deze week alles maar eens geheel resetten. Zowel beide HCE80s, EvoHome en alle thermostaten (rounds).
Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.PaulWO schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Het mysterie wordt al groter… vorige week werden de badkamers niet gekoeld, dus correct de zoneleds van de badkamers uit.
Gisteren ging hij weer van verwarmen naar koelen en stonden leds wel aan en werden badkamers gekoeld.
Vanmorgen stond led van badkamer beneden uit en acurator dicht dus geen koeling maar badkamer boven wel.
Vreemde was dat EvoHome in overzicht alle verdelerzones op 100% open heeft… acurator stond toch echt dicht.
Zojuist gekeken staat led weer aan… op HCE80 de badkamer beneden uitgeprogrammeerd door bij oranje knipperende led de knop MODE 4 seconden in te drukken.
Controle-check (met antenne knop) laat zien dat alle lampen oranje zijn behalve badkamer, die is rood (bij koelmodus).
Maar helaas alsnog blijft de led groen en staat acurator open….
Later deze week alles maar eens geheel resetten. Zowel beide HCE80s, EvoHome en alle thermostaten (rounds).
Vandaag alles geresetKaz03 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:23:
[...]
Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.
- 2x HCE80 (10 sec beide knoppen tegelijk indrukken)
- 11X T87RF (2x 10sec linksonder op de thermostaat drukken)
- Evohome naar fabrieksinstellingen
En vervolgens alles opnieuw ingesteld
T87RF met 'Co' signaal aan EvoHome gekoppeld (conform handleidingen EvoHome en T87RF)
Maar helaas, badkamers zijn weer gaan koelen. Waarschijnlijk omdat er 'domweg' altijd een tijdklokprogramma voor elke zone actief is in de EvoHome. En ja, volgens het overzicht staat dat programma in standby...
Nu opgelost (workaround) door de badkamers 24/7 op 24 graden (kan ook hoger) te zetten in het tijdprogramma koelen. En toch verwarmen en koelen actief te maken voor deze zones. Die hoge temperatuur wordt het toch nooit, dus daarmee gingen de acuratoren direct dicht.
Edit:
Helaas…
Ik de loop van de nacht koelt het voldoende af in en buitens huis, waardoor de WP uit de koelmodus gaat. HCE80 gaat daardoor ook uit de koelmodus (maakcontact is immers verbroken).
Vervolgens gaan de kleppen van de badkamers open en stuurt de HCE80 de circulatiepomp aan.
Badkamers worden daarmee verwarmt, al zij het met een vrij lage (20 graden) temperatuur van het buffervat, maar kost wel energie van circulatiepomp.
Daar aast gaat de WP elke dag wel een korte periode uit koelmodus, omdat de WP dan het de boiler voor tapwater aan het verwarmen is. Ook dan gaat een dergelijke zone verwarmen…
Nu kan dit aan mijn configuratie liggen, omdat ik de circulatiepomp op de HCE80 heb aangesloten en niet via een BDR91T. Laatste heb ik nog liggen dus wellicht is dat de oplossing.
De kleppen van de badkamer gaan dan wel open, maar de circulatiepomp gaat dan wellicht niet meer draaien. De Evohome is dan in de lead over de circulatiepomp.
De mooie bijkomstigheid is echter wel dat ik met de huidige setup niet meer op de Evohome hoef te schakelen tussen verwarmen en koelen. Als ik hem altijd op koelen laat staan wordt er blujkbaar toch wel verwarmt door de HCE80 zodra de WP uit de koelmodus gaat door het maakcontact te verbreken.
Badkamers nu wat lager ingesteld, zodat die niet verwarmt, maar eventueel beperkt gekoeld worden.
[ Voor 35% gewijzigd door PaulWO op 15-05-2025 12:52 ]
Ik dacht ik meld nog even terug…RlfG schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:05:
Vraag over vreemd gedrag bij koelen
Uitgebreid contact gehad met een vriendelijke meneer bij Honeywell. Echt meedenken en doorvragen maar uiteindelijk geen oplossing. Hij had ook bij installateurs nagevraagd maar de oplossing was uiteindelijk bel maar een installateur (maar wat gaat die doen dan?). Hij vertelde nog dat ze wel vragen kregen over verwarmen, maar vrijwel nooit over koelen.
Uiteindelijk vond ik voor een zacht prijsje twee hcc100 units en alles werkt nu zoals het hoort.
Ik was prima tevreden over de hce80’s toen we ze alleen voor verwarmen gebruikten, maar ook koelen was blijkbaar een stap te ver.
Mooi dat je dat nog even doet
Goh, nooit gedacht dat ze je zo uitgebreid te woord zouden staan.Uitgebreid contact gehad met een vriendelijke meneer bij Honeywell. Echt meedenken en doorvragen maar uiteindelijk geen oplossing. Hij had ook bij installateurs nagevraagd maar de oplossing was uiteindelijk bel maar een installateur (maar wat gaat die doen dan?). Hij vertelde nog dat ze wel vragen kregen over verwarmen, maar vrijwel nooit over koelen.
Waar heb je die op de kop getikt? Geen angst dat je dan een kat in de zak koopt? Er zal dan iets aan mankeren, want waarom doet iemand die toch vrij nieuwe dingen anders weg?Uiteindelijk vond ik voor een zacht prijsje twee hcc100 units en alles werkt nu zoals het hoort.
Ik was prima tevreden over de hce80’s toen we ze alleen voor verwarmen gebruikten, maar ook koelen was blijkbaar een stap te ver.
<John O`Mill>
Op marktplaats. Je moet soms een beetje vertrouwen hebben en ik heb vrijwel nooit gedoe. En bovendien… Als ik een installateur had gebeld was ik ongeveer hetzelfde bedrag kwijt geweest. En dan is het nog de vraag of dat het probleem had opgelost. Dat zijn ook risico’s.Hippe Lip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Waar heb je die op de kop getikt? Geen angst dat je dan een kat in de zak koopt? Er zal dan iets aan mankeren, want waarom doet iemand die toch vrij nieuwe dingen anders weg?
Nu weet ik tenminste zelf hoe het zit. En die hce80’s gaan gewoon weer via marktplaats naar iemand die de koelfunctie niet nodig heeft.
Is er hier iemand die me met dit vraagstuk kan helpen?
Intergas Extreme LT/HT regeling, 2-weg of 3-weg klep?
Intergas Extreme LT/HT regeling, 2-weg of 3-weg klep?
Als je in dit topic zoekt heb ik hier meerdere mensen al uitgebreid mee geholpen.
Even inhaken op dit topic een vraag;
Binnenkort krijg ik vloerverwarming in mijn woning op de begane grond. Woonkamer keuken is één ruimte waar de VVW doorheen loopt. Boven staan er 5 radiatoren verdeeld over 4 kamers. De radiatoren boven (en nu nog beneden) worden gevoed door een wirwar aan leidingen met letterlijk tientallen veelal haakse bochten. Om het systeem efficiënter te maken wil ik bijna alle leidingen verwijderen en terug naar één enkele verticale leiding met op de 1e verdieping een aftakking naar een verdeler en op de BG de verdeler voor de VVW. Vanuit de verdeler op de 1e verdieping sleep ik meerlagenbuis door de vloer naar de slaapkamers en radiatoren. Radiatoren op de 1e verdieping wil ik voorzien van HR91 knoppen. Omdat de VVW beneden maar één zone is zat ik erover te denken om daar een Y-VC8615 voor te pakken op de retour met de BDR91 (aan/uit) module.
De vraag: kan ik een Opentherm ketelsturing gebruiken in evohome met een aan/uit klep voor de vloerverwarming? Mijn verwachting is ja, als Honeywell het slim doet geeft het aan de Opentherm regelaar door dat ie vol open moet als hij een seintje krijgt van de VVW. Maar is dit echt zo?
Ketelsturing: R8810A (Opentherm)
Radiatoren: Evohome pakket ATP955M3091 (Opentherm)
Vloerverwarming: Y-VC8615 met BDR91 (aan/uit)
Thermostaat die VVW stuurt: Honeywell round T87G2014-E (aan/uit)
Binnenkort krijg ik vloerverwarming in mijn woning op de begane grond. Woonkamer keuken is één ruimte waar de VVW doorheen loopt. Boven staan er 5 radiatoren verdeeld over 4 kamers. De radiatoren boven (en nu nog beneden) worden gevoed door een wirwar aan leidingen met letterlijk tientallen veelal haakse bochten. Om het systeem efficiënter te maken wil ik bijna alle leidingen verwijderen en terug naar één enkele verticale leiding met op de 1e verdieping een aftakking naar een verdeler en op de BG de verdeler voor de VVW. Vanuit de verdeler op de 1e verdieping sleep ik meerlagenbuis door de vloer naar de slaapkamers en radiatoren. Radiatoren op de 1e verdieping wil ik voorzien van HR91 knoppen. Omdat de VVW beneden maar één zone is zat ik erover te denken om daar een Y-VC8615 voor te pakken op de retour met de BDR91 (aan/uit) module.
De vraag: kan ik een Opentherm ketelsturing gebruiken in evohome met een aan/uit klep voor de vloerverwarming? Mijn verwachting is ja, als Honeywell het slim doet geeft het aan de Opentherm regelaar door dat ie vol open moet als hij een seintje krijgt van de VVW. Maar is dit echt zo?
Ik heb nu vloerverwarming beneden (en in de badkamer) en radiatoren boven. Ik heb destijds wat nageplozen en OpenTherm icm vloerverwarming leek in het beste geval niet zuiniger, ervanuitgaande dat je ketel ook moduleert, en in het slechtste geval werkt het niet goed samen met een YVC klep. Ik heb mede om die reden gekozen voor een YVC klep met BDR relais voor de vloerverwarming en radiatorknoppen boven, met aan/uit relais voor ketelsturing. Dit werkt bij mij goed. Ik heb in de badkamer zelfs 2 radiatoren (ondersteuning voor de vloerverwarming) op een YVC klep, werkt ook prima. YVC klep voor vloerverwarming is volgens mij ook goedkoper dan een HCC100/HCE80.dhz30 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:04:
verwijderd
[ Voor 102% gewijzigd door Kaz03 op 15-07-2025 00:58 . Reden: Had per ongeluk deze vraag als reactie op vorige post verwerkt. ]
Ook een vraag van mijn kant: ik krijg op zolder nu vloerverwarming met een HCC100. De HCC100 motoren voeden 3 kamers: 1 motor overloop, 1 motor badkamer, 2 motoren slaapkamer. De badkamer en slaapkamer hebben elk ook nog een radiator met HR91 knop. Mijn vraag is nu wat ik het beste kan gebruiken als temperatuurvoeler.
1) 1 DT4R voeler kan neem ik aan op de HCC100 aan 2 servomotoren gekoppeld worden? Dat is op Evohome 1 'zone' dus zal sowieso kunnen?
2) maar dan: kan deze DT4R voeler dan ook nog aan de radiator in de kamer gekoppeld worden? De HR91 knop gebruik ik liever niet voor de temperatuurmeting, maar alleen om de radiator open te zetten. De radiator is een aparte 'zone' in Evohome dus kan de DT4R aan 2 'zones' toegewezen worden?
Is de HR91 trouwens ook op de aanvoer richting radiator te zetten in plaats van op de radiator zelf? Lijkt me wel?
1) 1 DT4R voeler kan neem ik aan op de HCC100 aan 2 servomotoren gekoppeld worden? Dat is op Evohome 1 'zone' dus zal sowieso kunnen?
2) maar dan: kan deze DT4R voeler dan ook nog aan de radiator in de kamer gekoppeld worden? De HR91 knop gebruik ik liever niet voor de temperatuurmeting, maar alleen om de radiator open te zetten. De radiator is een aparte 'zone' in Evohome dus kan de DT4R aan 2 'zones' toegewezen worden?
Is de HR91 trouwens ook op de aanvoer richting radiator te zetten in plaats van op de radiator zelf? Lijkt me wel?
Hi Kaz03, thanks voor de reactie! Heb ook flink zitten zoeken, ook in dit topic, maar kon vooral berichten vinden uit jaren 2020, 21, 22. Waarin OpenTherm en aan/uit combineren overigens werd afgeraden. Ga er maar vanuit dat dit nog steeds niet verstandig is en dan doen we alles aan/uit.
Ik heb ook opentherm gehad icm vvw met een mengverdeler. Het werkte niet. De mengverdeler mengt de retour temperatuur ver terug waar evohome gaat terugmoduleren in aanvoer temperatuur. Gevolg was dat de ketel lang aanstond maar er nagenoeg geen warmte de vloer in ging vanwege de te lage aanvoertemperatuur.dhz30 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:04: