Kaz03 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:23:
[...]
Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.

Vandaag alles gereset
- 2x HCE80 (10 sec beide knoppen tegelijk indrukken)
- 11X T87RF (2x 10sec linksonder op de thermostaat drukken)
- Evohome naar fabrieksinstellingen 
En vervolgens alles opnieuw ingesteld
T87RF met 'Co' signaal aan EvoHome gekoppeld (conform handleidingen EvoHome en T87RF)
Maar helaas, badkamers zijn weer gaan koelen. Waarschijnlijk omdat er 'domweg' altijd een tijdklokprogramma voor elke zone actief is in de EvoHome. En ja, volgens het overzicht staat dat programma in standby...
Nu opgelost (workaround) door de badkamers 24/7 op 24 graden (kan ook hoger) te zetten in het tijdprogramma koelen. En toch verwarmen en koelen actief te maken voor deze zones. Die hoge temperatuur wordt het toch nooit, dus daarmee gingen de acuratoren direct dicht.
Edit:
Helaas…
Ik de loop van de nacht koelt het voldoende af in en buitens huis, waardoor de WP uit de koelmodus gaat. HCE80 gaat daardoor ook uit de koelmodus (maakcontact is immers verbroken). 
Vervolgens gaan de kleppen van de badkamers open en stuurt de HCE80 de circulatiepomp aan.
Badkamers worden daarmee verwarmt, al zij het met een vrij lage (20 graden) temperatuur van het buffervat, maar kost wel energie van circulatiepomp.
Daar aast gaat de WP elke dag wel een korte periode uit koelmodus, omdat de WP dan het de boiler voor tapwater aan het verwarmen is. Ook dan gaat een dergelijke zone verwarmen…
Nu kan dit aan mijn configuratie liggen, omdat ik de circulatiepomp op de HCE80 heb aangesloten en niet via een BDR91T. Laatste heb ik nog liggen dus wellicht is dat de oplossing.
De kleppen van de badkamer gaan dan wel open, maar de circulatiepomp gaat dan wellicht niet meer draaien. De Evohome is dan in de lead over de circulatiepomp.
De mooie bijkomstigheid is echter wel dat ik met de huidige setup niet meer op de Evohome hoef te schakelen tussen verwarmen en koelen. Als ik hem altijd op koelen laat staan wordt er blujkbaar toch wel verwarmt door de HCE80 zodra de WP uit de koelmodus gaat door het maakcontact te verbreken.
Badkamers nu wat lager ingesteld, zodat die niet verwarmt, maar eventueel beperkt gekoeld worden.

[
                        Voor 35% gewijzigd door
                                                     PaulWO                                                 op 15-05-2025 12:52
                                            ]