Mede oprichter van GoT iRacen & druk met Home Assistant
Gisteravond even de pompstekkers er uit als test en de kamerthermostaat vragend. Wat je dan ziet is dat de aanvoertemperatuur stijgt en de radiatoren op de verdieping fatsoenlijk warm worden. Als de pompen meedraaien is die aanvoertemperatuur vrij laag, lees; er wordt weinig lucht verwarmd.
Waar ik nu nog graag achter kom is of het mogelijk is de pompen met twee BDR91`s aan te sturen. De ketel heeft ook een BDR91 aansturing dus dat zijn er 3 op het evohomepaneel, kan dat? Krijg ik dat ingericht?
Je kunt twee zones definiëren die elk een BDR91 schakelen. Heb je ook nog twee temperatuursensoren nodig, voor elke zone één.daniel-rwd schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:25:
Waar ik nu nog graag achter kom is of het mogelijk is de pompen met twee BDR91`s aan te sturen. De ketel heeft ook een BDR91 aansturing dus dat zijn er 3 op het evohomepaneel, kan dat? Krijg ik dat ingericht?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb de oude met stuurmodule die middels een relais een externe pomp aan/zet van mijn hybride warmtepomp.
Dus indirecte aansturing wat op zich goed werkt.
Twee vragen:
1) kan de nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule aangesloten worden op de oude evohome?
2) zou de nieuwe stuurmodule een verbetering zijn om mijn warmtepomp direct te kunnen aansturen?
Ik heb een nefit/bosch hybride warmtepomp
Je wilt je warmtepomp direct door evohome aan laten sturen? Weet je wel zeker dat je dat wilt? Dat kan erin resulteren dat je korte runs krijgt en dat vindt je WP niet zo fijn. Die wil graag minimaal een bepaalde tijd (ben even kwijt hoe het ook alweer precies zit) aan blijven en als die hard uitgezet wordt, gaat dat ten koste van de levensduur. Dat is waarom er óf een buffervat is, óf een aantal groepen altijd open staat (zelfde effect als een buffervat) zodat de WP zijn warmte kwijt kan.Buis07 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:52:
Ik las dat er een nieuwe evohome is met een nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule, 2x Aan/Uit en OpenTherm.
Ik heb de oude met stuurmodule die middels een relais een externe pomp aan/zet van mijn hybride warmtepomp.
Dus indirecte aansturing wat op zich goed werkt.
Twee vragen:
1) kan de nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule aangesloten worden op de oude evohome?
2) zou de nieuwe stuurmodule een verbetering zijn om mijn warmtepomp direct te kunnen aansturen?
Ik heb een nefit/bosch hybride warmtepomp
[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 07-11-2025 18:11 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb 2 vloerverwarmingsystemen in mijn huis, beneden een natbouwsysteem in de betonvloer, en boven een droogbouwsysteem (warp).
Deze systemen hangen nu allebei aan de CV met 1 bedrade thermostaat in de huiskamer. Helaas heeft de loodgieter niet voorgesteld om een klep hier tussen te plaatsen om ze los te regelen.
Nu nog kleppen laten installeren is snel net zo duur als een zone regeling systeem per groep zelf plaatsen.
Dus ben ik daar naar op zoek gegaan, en heb ik het systeem van Magnum Heating gevonden, en Evohome. Die van Magnum is aan/uit, dus daar heb ik mijn twijfels bij.
Als ik beide verdelers wil aansturen, heb ik 2x een HCC100 nodig, en hoeveel thermostaten als ik zones wil, en hoeveel stelmotors als groepen ik heb.
Ik zie dat ze onderling bedraad als cascade aangesloten kunnen worden. Zijn alleen kamerthermostaten + de app genoeg? Of heb ik ook zo'n evohome schermpje nodig?
Hoe zit het met de support van Resideo als consument?
Kun je dit systeem nog extern aansturen? Wat wel leuk is van Magnum is dat het 'gewoon' modbus rs458 is.
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Weet iemand wat de verschillende status LEDs betekenen op de nieuwe R9H stuurmodule?
Of deze: https://digitalassets.res...20(EN-NL-FR-DE-ES-IT).pdf
[ Voor 44% gewijzigd door Meteen op 13-11-2025 21:28 ]
Je kunt ChatGPT bij je vraagstelling ook expliciet vragen om de bronnen erbij te vermelden. Dat doe ik soms ook als het arbitraire informatie betreft. Dan kun je aan de hand van die bronnen een beetje beoordelen hoe betrouwbaar het antwoord is.hans_1990 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:03:
[...], maar zolang ChatGPT geen nuttige bronnen kan aanhalen kan ChatGPT alleen maar speculeren.
<John O`Mill>
vice versa en weer terug
En niet te vergeten,want bovenstaande ging allemaal over andere modellen: "Deze led indicaties gelden ook voor de R9H die u heeft."The receiver box models R4H910RF1004, R4H810A1004, R6H911RF4018 has a wireless LED indicator and a flame button LED indicator:
Normal operating status: flame button GREEN light means the relay is on, otherwise the light will be off.
Binding status: flashing/on AMBER light LEDs
Communication Status: solid GREEN light on the wireless LED indicator.
Binding
Binding mode is activated by pressing and holding the flame button for 5 seconds. During binding mode the relay will be set to the off condition.Loss of communications
- The wireless LED indicator will turn green when binding was successful.
- AMBER light will flash on/off every second while in binding mode. (0.5s on, 0.5s off). Successful binding will turn the AMBER light off.
- A 3 minute timer will operate during binding mode.
While the unit is operating in Loss of Communications mode GREEN light indicates relay status is on.Power Up & Reset Operation
- If the unit has lost communications from all the controllers it is bound with, the RED light will be on continuously.
- Loss of communications for a period of 1 hour or more will be indicated to the user. After this period, control action will be defined as per the Loss of Communications installer setting configured in the controller (fail safe modes) and the device the unit is controlling.
- When power is first applied the unit will have no valid binding data. The push button and GREEN light will respond as in normal operation mode.
- If unit has no valid binding data, the RED light will flash on/off.
- The factory reset will return the unit to the conditions at first power-on. To clear any recent binding from the Relay Box, press the small button that is located inside the small hole on the bottom right side (the use of a pointy object, a pen for example, is required) for 2 seconds, until both LED lights start flashing once AMBER light, depending on the model of receiver you have, Two Channel Receiver or One Channel Receiver.
- After reset the push button must be released prior to any other action of the receiver box.
Je zou nog kunnen testen met de instelling "volledige slag" op de Hr92. Als het radiator ventiel niet van honeywell is dan schijnt dat nog wel eens te helpen.Leatherneck1665 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:31:
In beide gevallen (met de hand en vanaf de Evohome) opent de klep van de radiatorknop als ik de temperatuur 'een slinger geef'. Hij doet dit echter niet als de temperatuur onder een vooraf ingestelde waarde zakt. Dan gaat er wel een signaal naar de CV-ketel (op de Evohome wordt ook aangegeven dat de betreffende radiator voor een bepaald percentage zou zijn opengezet) maar op de radiator is de klep dan nog steeds dicht. Vreemd dat de HR92 wel een signaal geeft naar de CV-ketel, maar niet de eigen klep opent.
https://support.resideo.c...n-the-HR92?language=nl_NL
vice versa en weer terug
[ Voor 6% gewijzigd door Leatherneck1665 op 22-11-2025 12:08 ]
Dat kan door een bypass komen of een vloerverwarmingverdeler.
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 22-11-2025 19:29 ]
:strip_exif()/f/image/h0vAH36uox4NUXA2P5WNCNv8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door Leatherneck1665 op 22-11-2025 23:31 ]
Die bypass en een vloerverwarming die mengt horen in je systeem.leonbong schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:27:
Als de retour warmer is dan de retouraansluitingen van de open staande radiatoren, dan heb je ergens kortsluiting in het systeem.
Dat kan door een bypass komen of een vloerverwarmingverdeler.
Evohome warmt elk vertrek op met zo een laag mogelijke aanvoertemperatuur.
Dus wat is nu je probleem? Dat de vertrekken niet warm worden?
Daarnaast in de afvoer een rtl, die laatste zorgt ervoor dat de flow nog veder wordt geknepen als er geen warmteafname van de vloer is.
Daarnaast een échte veerbelaste bypass plaatsen in het systeem ipv een openstaande radiator dat regelt beter.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 23-11-2025 08:16 ]
Je bedoelt die thermostaatkraan links op de foto? Die staat nu op 45. Bedoel je hoger of lager zetten? Ik ging er vanuit dat dit niet uitmaakte omdat de vloerverwarming geen warmtevraag heeft.leonbong schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:40:
Misschien is de thermostaatkraan op de aanvoerleiding van de vloerverwarming voorinstelbaar dan kan je die nog afstellen dat zal mogelijk helpen.
Als de retour oploopt tot boven het HR-bereik, is het geleverde vermogen groter dan het gevraagde vermogen. Als je kamers dan toch niet warm worden, moet je wellicht de installatie waterzijdig inregelen. Of dit inderdaad noodzakelijk is, kun je testen door de HR92 er af te halen. Wordt de radiator en het vertrek dan wel warm, dan kun je testen of de HR92 het probleem is door de gevraagde temperatuur 2 graden(of nog hoger) boven de huidige temperatuur te zetten. Instelling 10 laat dan zien hoever de HR92 openstaat. Als het met 2 graden verhoging de radiator wel warm wordt, is de Evohome nog aan het inleren wat de juiste warmtevraag van de kamer is om die juist op temperatuur te houden. Dat kan een paar dagen duren.Leatherneck1665 schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:54:
De radiatoren worden niet warm (genoeg) terwijl de retour wel oploopt tot boven het HR-bereik.
Ik begrijp uit de woorden van @leonbong dat als ik deze lager zet er minder warm water wordt bijgemengd als er geen warmtevraag vanuit de vloer is.Meteen schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:42:
Die thermostaat is de maximaal thermostaat die er voor zorgt dat er niet te warm water de vloer in gaat.
Als de aanvoer van je HR92 wel warm is, is de HR92 aan het regelen.
Waarom heeft de vloer overigens geen warmtevraag? Gebruik je de woonkamer niet?
Je kunt bij het testen de pomp van de CV ook juist op 100% zetten zodat je zeker weet dat je overal voldoende druk en doorvoer hebt.
[ Voor 27% gewijzigd door Meteen op 23-11-2025 11:17 ]
Ik gebruik de vloerverwarming niet omdat ik in de woonkamer en keuken verwarm met airco (L/L-WP). Daardoor slaat de vloerverwarming niet aan. Ik wil echter boven stoken op een minimale temperatuur om eventuele vochtproblemen te voorkomen. DE kamers boven worden namelijk niet of nauwelijks gebruikt.
als je de knop eraf haalt zit daaronder soms een mogelijkheid om een voorinstelling in te stellen. Zo ja die eventueel beperken, je totalehuisinstallatie is namelijk waterzijdig niet goed ingeregeld daardoor heb je problemen.Leatherneck1665 schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:18:
[...]
Je bedoelt die thermostaatkraan links op de foto? Die staat nu op 45. Bedoel je hoger of lager zetten? Ik ging er vanuit dat dit niet uitmaakte omdat de vloerverwarming geen warmtevraag heeft.
Ik bedoelde niet dat je die 45 graden lager zet.
Het doel is het aantal liters/uur aan water richting de vloerverwarming te verlagen niet de temperatuur waarop deze werkt.
Daarom ook de suggestie om een RTL te plaatsen in de afvoer van de vloerverwarming zodat je retourtemperatuur kan limiteren op 30/35 graden.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 23-11-2025 13:01 ]
Je zegt dat de radiator in sommige slaapkamers maar een beetje warm worden, maar niet warm genoeg, en in andere kamers zelfs helemaal niet warm.
Kijk eens naar de loop van het water. Zie je dan dat die radiatoren die helemaal niet warm worden het verste verwijderd zijn van de ketel? Dan betekent dit dat de flow (pompsnelheid of -capaciteit) niet genoeg is voor de vraag op dat moment (het aantal groepen of radiatoren dat open staat).
En dat betekent weer dat je een flinke onbalans hebt in de verdeling van je warmte. Hier moet je dus eerst, zoals anderen ook al zeggen, waterzijdig inregelen.
Extreem gezegd zou het zo ingeregeld moeten worden dat wanneer je alle groepen en radiatoren tegelijk permanent en helemaal open zet, dat alle ruimtes dan de gewenste temperatuur krijgen wanneer de CV-ketel rechtstreeks aangestuurd wordt door een kamerthermostaat in de woonkamer.
Wordt een kamer te warm, dan moet die geknepen worden. Dan krijgt de rest vanzelf meer warmte. Zo kun je steeds de warmste ruimte stukje bij beetje knijpen. Dan worden de te koude ruimtes vanzelf warmer en krijgen de radiatoren aan het eind van het circuit vanzelf voldoende flow (en dus warmte).
<John O`Mill>
- Vloerverwarming zone van beneden verdieping verwijderen en de servomotoren op de vloerverwarming vervangen voor een normale 'knop' zodat deze altijd openstaat.
- Vloerverwarming zone in de badkamer behouden (optioneel)
- HR92 knoppen toevoegen in slaapkamers met maximale tempratuur instelling
- Overschakelen naar stooklijn
Kan deze setup goed werken? Mijn gedachte hierbij is dat stooklijn efficiënter is en dat de benedenverdieping warm wordt gestookt op basis van de stooklijn. De overige ruimten worden alleen verwarmd als de Honeywell thermostaat dit nodig vindt. De servomotoren en radiotoren worden dan opengezet en die ruimtes worden dan ook verwarmd.
Is dit een logische opzet? Of kan ik beter volledig overstappen naar een Lyric t6 en alle zoneregeling uitschakelen?
@SimplySimonSimplySimon schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:28:
Vraag. Wij hebben een WeHeat Flint in hybride opstelling. We hebben daarnaast een Honeywell Evohome thermostaat met 2 actieve zones (beneden verdieping en badkamer). Ik zou graag naar de volgende situatie willen:
- Vloerverwarming zone van beneden verdieping verwijderen en de servomotoren op de vloerverwarming vervangen voor een normale 'knop' zodat deze altijd openstaat.
- Vloerverwarming zone in de badkamer behouden (optioneel)
- HR92 knoppen toevoegen in slaapkamers met maximale tempratuur instelling
- Overschakelen naar stooklijn
Kan deze setup goed werken? Mijn gedachte hierbij is dat stooklijn efficiënter is en dat de benedenverdieping warm wordt gestookt op basis van de stooklijn. De overige ruimten worden alleen verwarmd als de Honeywell thermostaat dit nodig vindt. De servomotoren en radiotoren worden dan opengezet en die ruimtes worden dan ook verwarmd.
Is dit een logische opzet? Of kan ik beter volledig overstappen naar een Lyric t6 en alle zoneregeling uitschakelen?
In principe kan dat. Ik draai weliswaar volledig op een warmtepomp (Nibe S1255), maar daar doe ik dat sinds dit stookseizoen ook.
Ik heb uitsluitend vloerverwarming en draaide 4 jaar met evohome naregeling en een buffervat van 50 liter. Afgelopen september heb ik dat buffervat overbrugd, zodat de warmte van de WP rechtstreeks het huis in vloeit. De WP draait volledig weersafhankelijk. Het is even zoeken naar de juiste stooklijn, maar ik heb een behoorlijk constante temperatuur in de zitkamer van 20 graden +/- 0,5 graad.
Zie mijn recente post hierover in een ander topic.
<John O`Mill>
leonbong schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:41:
Mbt aanvoer of retour voor je hr92 ventiel
Plaats eens een foto
Zone met 1 of meer ruimten'
Dit doet iets anders dan jij denkt.
Het kan zijn dat je in een ruimte meerdere hr92 hebt als één zone ingesteld omdat de kamer meerdere radiatoren heeft.
Standaard funtioneren de hr92 dan allemaal gelijk waarbij één hr92 (eerste aangemelde) of ruimteopnemer wordt gebruikt voor de temperatuurmeting voor alle hr92 aanwezig.
Dat kan vervelend zijn in bijvoorbeeld een tochtig huis en dat daardoor de ruimte niet egaal warm is. Als je hem om meervoudig zet gaat elke hr92 in de zone apart ook zelf de temperatuur meten.
In jouw geval zal de hr92 zijn “verdeler locatie” lekker warm proberen te krijgen.
EvoHome werkt hier perfect met vloerverwarming en radiatoren icm met een Intergas met LT/HT regeling. Met deze regeling heeft de ketel 2 thermostaatingangen en schakelt een zoneklep om lage temperatuur (LT) en hoge temperatuur (HT) gescheiden te houden.
Hierdoor kan ik 30 graden de vloerverwarming inpompen en 60+ graden richting radiatoren.
Ik gebruik 2x BDR91. Mijn HT zone is aangesloten als ketelsturing en mijn LT zone als “elektrische verwarming”.
De ketel wisselt tussen de zones als beiden tegelijk warmte vragen en dat gaat perfect.
Dank aan diegenen die dat hier getipt hebben!
- De HCC houdt uitgangen van zones open van zones die ruimschoots de temperatuur hebben gehaald (zie bijv zone 2 - Woonkamer). Is dit normaal gedrag?
- De HCC opent nooit alle uitgangen van een zone (voor zover ik heb kunnen waarnemen) of alle uitgangen van alle zones. Nu combineer ik bijvoorbeeld 2 verschillende kantoortjes (en ruimtes) in mijn huis op een zone waarbij er een groep naar kantoor 1 gaat en een groep naar kantoor 2. Waardoor het theoretisch zou kunnen zijn dat kantoor 1 warm is en kantoor 2 koud. Ik zie nergens dat dit te parametiseren is. Mis ik een instelling?
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/n6Fx31BH70uYKce1Wgv8Uq7E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9HDcwMWgVRlEathBW2ECvdY0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ewKLItwv7TOQH5qdc0jjoPg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S772SZ8nGQzVtH1VJvXWq9Hs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat duurt minimaal een week, na een dag kan je nog niet beoordelen of goed/slecht werkt.
Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.
https://support.resideo.c...etherlands&language=nl_NL
[ Voor 35% gewijzigd door Meteen op 17-01-2026 10:52 ]
Je opentherm-module koppel je fysiek aan je ketel als thermostaat. En logisch koppel je die (draadloos dus) als ketelmodule in de evohome touch.Jos-P schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:35:
In onze woning hebben we een evohome systeem met zoneregeling en overal vloerverwarming. Ik wil de BDR91 vervangen voor de R8100 (opentherm module). Destijds heb ik de BDR91 moeten koppelen aan de Intergas HRE 36/30 ketel en aan beide HCE80’s (dus 3x moeten koppelen) Klopt het dat de R8100 alleen gekoppeld hoeft te worden aan de ketel? Ik kan nergens vinden dat de R8100 ook wer gekoppeld moet worden aan beide HCE80’s. Alvast bedankt voor de hulp.
Snappie?
<John O`Mill>
Ik snap hem helemaal ;-), Maar moet ik ook nog een draadloze verbinding maken tussen de evohome touch en de HCE80? Dat moest met de BDR91 namelijk wel. De BDR 91 werd dus gekoppeld aan de ketel en aan de HCE80. Dat had te maken met het synchroon lopen van het starten van de ketel in combinatie met het open staan van de zone(s). Het gebeurde namelijk nog wel eens dat de ketel wel werd gestart en er geen zone werd geopend op de HCE 80. Vandaar mijn vraag. Nu werkt een R8810 natuurlijk wel anders (neem ik aan).Hippe Lip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Je opentherm-module koppel je fysiek aan je ketel als thermostaat. En logisch koppel je die (draadloos dus) als ketelmodule in de evohome touch.
Snappie?
[ Voor 23% gewijzigd door Jos-P op 17-01-2026 11:34 ]
Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.
En waarom is dat belangrijk omdat te weten? Als het moet, dan doe je het, en als het niet hoeft dan niet.
[ Voor 79% gewijzigd door Meteen op 17-01-2026 11:34 ]
Mooi, dat schiet opJos-P schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:23:
Ik snap hem helemaal ;-),
Ja natuurlijk. Alle onderdelen moeten aangemeld worden bij de evohome touch. Die is de spin in het web, die bevat de logica, de regelmodule en die luistert naar alle input (klepstanden, thermostaten en zo) en geeft de orders (ketel aan, klep open of dicht, etc).Maar moet ik ook nog een draadloze verbinding maken tussen de evohome touch en de HCE80?
Nou, ik heb ook alleen maar vloerverwarming en 2x HCE80 en 1 losse zoneklep (zolderverdieping). Maar alles is bij mij alleen maar aangemeld bij de evohome touch. Ook nog eens onderling verbinden tussen de componenten komt me vreemd voor.Dat moest met de BDR91 namelijk wel. De BDR 91 werd dus gekoppeld aan de ketel en aan de HCE80. Dat had te maken met het synchroon lopen van het starten van de ketel in combinatie met het open staan van de zone(s). Het gebeurde namelijk nog wel eens dat de ketel wel werd gestart en er geen zone werd geopend op de HCE 80.
Het doet me denken aan een andere functie van de HCE80. Die kun je namelijk ook gebruiken zónder evohome touch. In dat geval koppel je thermostaat en ketelmodule inderdaad rechtstreeks aan de HCE80.
Kan het zijn dat je die twee configuraties door elkaar (tegelijk dus) gebruikt hebt in het verleden?
<John O`Mill>
Nu is er een nieuwe versie uit.
Ik vraag me af of het de investering waard is om deze aan te schaffen
@Buis07Buis07 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:56:
Ik heb nog een wat oudere evohome wifi.
Nu is er een nieuwe versie uit.
Ik vraag me af of het de investering waard is om deze aan te schaffen
Werkt die na een update net zoals de nieuwe dingen?
<John O`Mill>
Wat is precies je vraag?Hippe Lip schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:25:
[...]
@Buis07
Werkt die na een update net zoals de nieuwe dingen?
@Buis07Buis07 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:38:
Wat is precies je vraag?
Bij nalezen zie ik dat er een woordje weggevallen is. Ik had willen zeggen
En daarmee bedoel ik dat ik me afvraag of jouw oudere evohome WiFi niet op precies dezelfde manier werkt als een hedendaags exemplaar (en dan bedoel ik niet de allernieuwste R3-versie) nadat je de firmware hebt bijgewerkt (laten bijwerken door Resideo - dat doen ze online op verzoek).Werkt die na een update niet net zoals de nieuwe dingen?
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 23-01-2026 16:14 ]
<John O`Mill>
Je bedoelt de EvoHome met een los WiFi kastje? Die zijn niet te updaten.Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:05:
jouw oudere evohome WiFi
Heb je Resideo gevraagd? Ik weet het niet, maar niet geschoten is altijd mis.Meteen schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:14:
[...]
Je bedoelt de EvoHome met een los WiFi kastje? Die zijn niet te updaten.
<John O`Mill>
@MeteenMeteen schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:09:
Dat heb ik Resido gevraagd, kan het antwoord niet zo gauw meer opduiken, maar het antwoord was nee.
Jammer maar helaas. Dan was mijn hoop toch iets te hoog.
<John O`Mill>
Het is weer even geleden, maar ik heb einde van afgelopen zomer alles nog eens gereset en helemaal volgens handleiding gekoppeld.PaulWO schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:43:
[...]
Vandaag alles gereset
- 2x HCE80 (10 sec beide knoppen tegelijk indrukken)
- 11X T87RF (2x 10sec linksonder op de thermostaat drukken)
- Evohome naar fabrieksinstellingen
En vervolgens alles opnieuw ingesteld
T87RF met 'Co' signaal aan EvoHome gekoppeld (conform handleidingen EvoHome en T87RF)
Ik heb een water/water warmtepomp met buffervat. Warmtepomp thermostaat/besturingsunit zit in woonkamer (referentieruimte). Deze bepaald a.d.h.v. vochtigheid, binnen- en buitentemperatuur de temperatuur van het buffervat en dus ook de stooklijn.
2x HCE80 (1 boven en 1 beneden) geheel bedraad aan elkaar doorverbonden. Op de HCE80 welke bij de WP in de buurt zit heb ik een bedrade koppeling zodat de HCE80 het koelsignaal krijgt. Deze doorgelust naar de HCE80 boven.
Alle zone's dubbel gekoppeld op de HCE80 (dus ook voor koelen) behalve de badkamers.
Daarnaast in Evohome alle zones een programma gegeven, en let op: hier ook de badkamers juist wel een koelprogramma gegeven. En ook in de parameters aangegeven dat de badkamers wel gekoeld moeten worden. In de Evohome in het standaard menu de 'systeemmodus' op koelen gezet.
Ik werk dus met naregeling waarbij de Evohome dient voor de programma's van de zones. Stuurt dus verder niks aan.
Nu draait alles netjes. Zowel in de zomer als winter. Evohome staat altijd op koelprogramma. De slaapkamers heb ik bijvoorbeeld op 10 graden staan. Daardoor worden ze in de winter niet verwarmd, maar bij overschakelen naar koelen krijgen deze volle koeling. Aangezien het buffervat in de praktijk niet lager dan 17 graden gaat is dit geen probleem en weet ik zeker dat ze gekoeld worden. De HCE80's schakelen netjes tussen koelen en verwarmen op basis van signaal van WP.
2 weken geleden kon ik het niet laten om eens de BDR91T te proberen (had ik nog 2 van liggen) om te kijken of deze langere runs zou maken. De HCE80 heeft best wel eens heel korte runs, waardoor deze als stoppen als de actuators net open staan.
Mijn ervaring na 2 weken was dat de BDR91T en HCE80 (veel) te a-synchroon lopen. Blijkt ook wel uit andere topics hier op tweakers en op andere forums. Pomp blijft te vaak lopen terwijl de kleppen van de HCE80 al dicht staan. Uit voorzorg had ik van 1 zone de kleppen afgehaald, zodat de pomp zijn druk wel kwijt kon. Inmiddels de pomp van de vloerverwarming weer op de HCE80 aangesloten.
Volgens mij las ik in een post van een ander topic dat Honeywell adviseert bij een HCC100 om de pomp daarop aan te sluiten als je 'uitsluitend' met 1 of meer HCC100's je hele huis verwarmd.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2232732/0
Ik snap uiteraard dat als je aanvullende zonekleppen en/of radiatorenthermostaten met servomotor hebt dat je dan een BDR91(T) wilt gebruiken. Maar wellicht dat een zoneklep wel te koppelen als een actuator op een of andere manier.
Afgelopen weekend heb ik 3 actuators van Honeywell vervangen door Watts 22CX actuator. Zoals eerder in dit topic door een mede tweaker beschreven is dit een verademing. 75 sec openingstijd. Daarnaast sluit deze de zone van de verdeler geheel af. Dat is bij mijn Magnum verdeler blijkbaar een probleem met die van Honeywell. Daar blijft gewoon wat water doorstromen.
Eerdaags ga ik dus alle andere 21 actuators vervangen.
MT4-230-NC (versie die vaak met HCE80 werd verkocht/gecombineerd)
https://digitalassets.res...19/mt-pd-en0b0490ge51.pdf
MT4-230-NC-HCC (versie die ontwikkeld is voor de HCC100)
https://digitalassets.res...c-hcd-pd-en0b0490nl84.pdf
De 4 in MT4 staat voor 4 mm 'stroke'. Dat is de 'pen' van de verdeler die wordt ingedrukt.
In beide documenten staat dat de volledige klepslag 'maar' 2,5mm is. Dus hij sluit gewoon niet volledig. Geen idee of dit een bewuste keuze is van Honeywell, volgens mij niet heel efficiënt voor zoneregeling om bewust beperkt water door de groep te laten lopen.
Van de Watts 22CX heb ik nu 3 actuators. Waarschijnlijk binnenkort de rest vervangen.
Er is ook nog een Watts 22CX5 versie (is hier eerder genoemd in een reactie). Deze mag dan 5 seconden sneller openen dan de 22CX, maar het wezenlijke verschil is de klepslag van 5mm ipv 3,5mm voor. Zie ook de documentatie. Ik kan echter nergens de 22CX5 online te koop vinden.
https://www.watts.eu/nl/t...et/manifolds-heating/3146
Vooralsnog lijkt het erop dat de 22CX de verdeler volledig opent. Dit hou ik de komende tijd nog even in de gaten door als de actuator volledig is geopend, deze er op dat moment af te draaien en kijken op de flowmeter of het aantal liters toeneemt. Op dit moment lijkt het nog goed te gaan.
Ik heb nog getwijfeld om Magnum actuators (MW-A W80003) te kopen (aangezien ik Magnum vloerverdelers heb. De hebben echter een net zo trage openingstijd als de Honeywells. Wel kun je ze met een knop bovenop de actuator handmatig bedienen.
Lopen jullie hier ook tegenaan? De niet volledig sluitende Honeywell actuatoren? En vinden jullie dit een voor- of nadeel?
Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere actuatoren dan die van Honeywell aansluiten op de HCE80 of HCC100.
Vrienden hebben een huis gekocht waarbij het buizenstelsel onder de ketel een hoog fröbelgehalte hebben met 3 verdelers (2x pomploos, 1x met pomp) waarvan er ook nog eens twee voor elkaar gemonteerd zijn. Dat willen we gaan verbeteren en vervangen, mede vanwege roestvorming en andere (sporen van) lekkage.
Maar beginvraag is of er zuurstofdoorlatende buis is gebruikt.
Edit
Vraag verplaatst naar een vv-topic.
[ Voor 49% gewijzigd door Hippe Lip op 08-02-2026 12:50 ]
<John O`Mill>
Ik heb gezocht naar een algemeen vv-topic maar niet gevonden. Ken jij er eentje?
<John O`Mill>
Algemeen (vloer)verwarming setup topicHippe Lip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:07:
@DukeBox
Ik heb gezocht naar een algemeen vv-topic maar niet gevonden. Ken jij er eentje?
@arpeggio
Dank je!
Maar dan toch hier bij de kenners en specialisten (
<John O`Mill>
Gezien mijn ervaringen met Evome in combinatie met de HCE80 en HCC100 heb ik het opgegeven om Honeywell aan te spreken op een juiste werking.
[ Voor 27% gewijzigd door Meteen op 14-05-2026 23:48 ]
Ik heb het allebei gehad, ben gewisseld van OpenTherm naar aan/uit omdat dat geadviseerd wordt icm zonekleppen, merk eerlijk gezegd niet heel veel verschil. Is misschien ook wel anders per ketel.REDN4S schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:09:
weten jullie of een opentherm aansturing van de cv ketel kan icm aan/uit zonekleppen? Dus blijven de zonekleppen dan aan zolang er in die zone warmtevraag is? Ik lees hier best wel wat tegenstrijdige meningen over.
De vloerverwarmingsklep houdt geen rekening met het feit dat er een warmtepomp in het systeem zit (die graag continue afgifte wil op lage temperatuur). De klep word gewoon telkens open/dicht gestuurd in een soort hele langzame PWM - wat funest is voor de efficientie van de warmtepomp natuurlijk.
Dus mijn vermoeden is dat honeywell daar met opentherm verder ook niet over nagedacht heeft.
Ik heb dit aan mijn kant trouwens als workaround opgelost door een tijdsrelais tussen de VVW klep en het relais van honeywell te zetten. Niet super, maar werkt redelijk.
Wil eigenlijk nog eens met home assistant een mooiere oplossing maken, maar het honeywell systeem werkt via een vreemde radio oplossing waar je dan weer allemaal speciale dongeltjes en software voor moet draaien dus zo ver ben ik nog niet.
[ Voor 25% gewijzigd door jaapzb op 15-05-2026 11:22 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2
Maarja bij honeywell snappen ze blijkbaar nog niet helemaal hoe warmtepompen werken
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2
Dat is niet het punt. Honeywell heeft evohome ontworpen vóór de WP-tijd; oorspronkelijk dus voor gebruik met een gewone gasketel.jaapzb schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:35:
Ja mijn situatie zou ook opgelost zijn door if warmtevraag > 0: klep_open()
Maarja bij honeywell snappen ze blijkbaar nog niet helemaal hoe warmtepompen werken
Later is de WP erbij gekomen, maar dat werd inderdaad geknutsel en werkt met nogal wat haken en ogen, of zullen we het ‘eigenschappen’ noemen?
<John O`Mill>
Nou, dat is wel mijn punt.Hippe Lip schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:03:
[...]
Dat is niet het punt. Honeywell heeft evohome ontworpen vóór de WP-tijd; oorspronkelijk dus voor gebruik met een gewone gasketel.
Later is de WP erbij gekomen, maar dat werd inderdaad geknutsel en werkt met nogal wat haken en ogen, of zullen we het ‘eigenschappen’ noemen?
Ze hebben gewoon een "warmtepomp relais" toegevoegd aan hun systeem, die wel werkt zoals je zou verwachten. De rest van het systeem hebben ze er echter niet op aangepast. Dus ja dan zit je met een half werkend systeem. Natuurlijk wat hyperbolisch van mij om te zeggen dat honeywell niet snapt hoe warmtepompen werken. Maar ze voegen halfbakken ondersteuning toe aan een bestaand systeem terwijl het maar 1 ding extra had hoeven doen om wel goed te werken...
Wat ze waarschijnlijk eigenlijk willen is dat je die zoneklep in mijn situatie niet gebruikt en gewoon hun dure oplossing neemt waarbij je op elk vloerverwarmingslusje een motortje moet. Kunnen ze meer spul verkopen
<John O`Mill>
Ik zie twee opties in fora voorbijkomen:
- Officiële Heat/Cool-modus: Evohome omschakelen naar koelen, waarschijnlijk met BDR91T(’s), zodat zones op basis van koelsetpoints geregeld worden.
- Evohome in verwarmingsmodus houden: Thermia regelt zelfstandig verwarmen/koelen en buffertemperatuur. In de zomer HR92’s/VV openen door tijdelijk een hoge setpoint (bv. 35°C) te vragen en sluiten door setpoint onder kamertemperatuur te zetten. Eventueel secundaire pomp via BDR91A. En wellicht Home assistant gebruiken om de setpoint zo in te stellen dat er gekoeld word of dat koelen stopt.
Ik heb gebeld en gemaild met Resideo, die willen niet verder helpen en sturen naar installateur maar mijn huidige evohome installateur is een aardige vent maar heeft nog niet Evohome met WMP gedaan. En mijn nieuwe wmp installateur heeft optie 1 nooit werkend gekregen maar is ook niet duidelijk waarom niet.
Ik zou het liefst optimaal willen maar aan de andere kant is evohome ook niet altijd heel betrouwbaar dus wil ik niet dat hij de wmp efficientie in de war schopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Shalin op 03-09-2026 10:02 ]
Voor mij werkt dit dus prima als intended. Mijn warmtepomp bepaalt zelf wanneer hij koud water aanmaakt.
In praktijk betekent dit wel dat dat de kleppen eigenlijk altijd open staan er dus altijd gepompt wordt, immers de target van 20 graden wordt nooit gehaald in mijn huis, ook nu nog niet. Dat is over 4 weken natuurlijk anders maar dan schakel ik evo weer naar verwarmen. Ik heb overigens mijn HCC100 wel apart via admin app ook naar continu koelen gezet. 2x per jaar moet ik dus 2 devices omzetten.
[ Voor 24% gewijzigd door RichieB op 02-09-2026 19:43 ]
De evohome kan je via het setup menu omschakelen naar koelen. Dat doe ik inderdaad handmatig 2x per jaar (1x aan 1x uit). Tijdelijk uit kan altijd via vakantie / away mode.Shalin schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:55:
@menn0 interessant. Hoe schakel je Evohome zelf naar koelmodus: gewoon handmatig 2x per jaar, of via een BDR91T gekoppeld aan je warmtepomp? En wie stuurt bij jou de circulatiepomp aan?
Mijn setup, wat vaker voorkomt kent eigenlijk twee cirkels. 1 cirkel is aansturing van warmtepomp Enviline, en dat doet hij helemaal zelf, de 2e cirkel is na-regeling wanneer en hoelang kleppen open op basis van thermostaten input, dat doet de Evohome. De brug hiertussen in de Buderus pomp. Als die drukverschil voelt door een openent klepje gaat het water stromen. Ik heb in mijn setup 2x een BDR91T voor 2 verdiepingen die in zijn geheel altijd aan gaan, en een HCC100 voor 2 verdiepingen waar op kamer niveau nageregelt kan worden.
De linkin pin is dus de Buderus. Die loopt opdat druk verschil.
Ik doe hetzelfde, ik gebruik in de zomer het speciale dag programma waarbij ik de zone's die ik wil laten koelen naar 35 °C warmtevraag zet. in HA heb ik een automatisering die bij die vraag de WP in koelbedrijf zet.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 03-09-2026 15:41 ]
Slim dat je even tagt
Ik heb ervoor gekozen om de in mijn ogen meest intuiteve en gebruiksvriendelijke manier te kiezen. Dat is het handmatig op de Honeywel Evohome omschakelen naar de koel of verwarm modus. Dat doe je 2 keer per jaar, dus is prima te doen.
Voordeel is dat de ruimtethermostaten gewoon op de juiste doeltemperatuur blijven staan. Verder volgt de Honewel Evohome dan ook meteen een apart in te stellen (tijd)schema voor het koelen en je kan er meteen voor zorgen dat de badkamer nietwordt gekoeld.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik krijg een 100L buffervat met secundaire circulatiepomp. Die secundaire pomp wordt op de centrale Evohome-warmtevraag geschakeld.
Mijn huidige gasketel wordt daarvoor nu aangestuurd door een BDR91A1000. Die kan straks worden hergebruikt voor alleen de secundaire pomp.
Zouden jullie daarvoor de bestaande BDR91A1000 houden, of toch vervangen door een BDR91T1004?
De BDR91T kan op 1 schakeling/uur worden ingesteld, maar is dat überhaupt wenselijk voor alleen een circulatiepomp? Of reageert de secundaire pomp dan juist onnodig traag op zonevraag?
Ervaringen met BDR91A/BDR91T voor alleen een secundaire pomp achter een buffer zijn welkom.
Dank je voor de input @fmb @RichieB @blb4 @menn0
Essentieel in je vraag is hoe je verwarmt. Alleen vloerverwarming, alleen radiatoren (en wat voor radiatoren dan) of een mix (hoe, wat, waar)?
<John O`Mill>
Intergas Xtreme + Evohome ATC928G3000 + R8810 OpenTherm + HR92’s boven. Beneden één vloerverwarmingsverdeler die permanent hydraulisch open staat en zelf de aanvoertemperatuur begrenst.
Ik wil de ATC928 in de woonkamer als temperatuurvoeler/warmtevraag voor de vloerverwarming gebruiken, zonder BDR91 of zoneklep, terwijl de HR92’s boven afzonderlijke Evohome-zones blijven.
Zodra ik via de guided setup de ATC928 als woonkamerthermostaat met R8810/OpenTherm configureer, lijkt Evohome echter in single-zone modus terecht te komen en kan ik geen extra HR92-zones toevoegen.
Is er een ondersteunde manier om:
- ATC928 als woonkamer-sensor te laten fungeren,
- die zone alleen ketelvraag via de centrale R8810 te laten genereren,
- géén actuator/zoneklep voor de vloerverwarming te gebruiken,
- en daarnaast HR92-zones te behouden?
Heb je daar ervaring/informatie over?
Ik heb door het hele huis vloerverwarming en aanvankelijk had ik ook alles op de zoneregeling staan, waarbij de circulatiepomp van het secundaire circuit geschakeld werd door evohome, zoals jij beschrijft. En een buffervat van 100 liter tussen WP en het huis.
Een jaar geleden heb ik het een beetje aangepast. Het buffervat heb ik overbrugd en alle zones beneden (woonkamer) staan nu permanent open. Die vormen samen het buffervat. Voor de overige zones blijft evohome de boel aansturen.
De WP draait nu weersafhankelijk, wat betekent dat er geen kamerthermostaat meer is. Dat was eventjes inregelen, maar werkt daarna prima en weer iets zuiniger.
Tip voor het inregelen van een weersafhankelijk systeem:
1. In het najaar als er weinig gestookt wordt regel je de voet van de grafiek; dat is de verticale verschuiving.
2. Als het echt koud is regel je de hellingshoek en blijf je vooral van die verticale verschuiving af!
Na de eerste koude periode heb je je stooklijn gevonden en moet het goed werken.
Heb je daar wat aan?
<John O`Mill>
zelf zou ik niet de 1000 icm met een warmtepomp gebruiken. Of het nou op de pomp is of direct aangestuurd. Je zult in beide gevallen veel schakelingen krijgen. De 1004 kan dat beter opvangen, maar zelfs dat vind ik nog te matig en heb ik zelf opgelost door een vertragingsrelais er tussen te plaatsen.
Ook ik gebruik koelen en verwarmen en gebruik daarvoor een losse module. Later is mijn badkamer verbouwt en is er vloerverwarming geplaatst. In de aanvoerleiding is een koelstop geplaatst samen met een drukonafhankelijk ventiel met voorinstelling. In eerste instantie wilde ik hier een hr92 knop opzetten met een losse voeler, maar dit bleek niet eens nodig. Hij draait altijd mee en koelt niet door de koelstop.