Aansluiting 7, cascade link ?CoffeeEric schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:25:
ik zoek eigenlijk een manier om m’n 3 HCC100’s bedraad aan elkaar te koppelen… iemand een idee? Tnx
https://digitalassets.res.../10003/hcc100-pd-nl0h.pdf
Aansluiting 7, cascade link ?CoffeeEric schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:25:
ik zoek eigenlijk een manier om m’n 3 HCC100’s bedraad aan elkaar te koppelen… iemand een idee? Tnx
Afgelopen week is de WP in koelmodus gegaan, maar de Evohome/Honeywell deed niks.Hippe Lip schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:07:
[...]
@PaulWO
[...]
Dat twee keer koppelen (als ik je goed begrijp) is om zowel het verwarmen als het koelen in te kunnen stellen op evohome.
Ik verwarmde eerst (met evohome) op gas en na overstap op een WP heb ik de eerste winter evohome ongemoeid gelaten. Geen problemen.
In de zomer daarna heb ik alles gereset en heb die ‘dubbele koppelmethode’ toegepast om ook te kunnen koelen met evohome. Maar dat werd een ramp bij mij. Ik kreeg het niet goed werkend en heb het daarom weer teruggezet naar alleen verwarmen.
In de zomer, als ik wil koelen, dan gooi ik alle verdelers open en zet de WP op koelen. De max koelcapaciteit is prima. Het werkt toch alleen maar als topkoeling. Ik krijg er een paar graden af in huis.
[...]
Zie boven.
[ Voor 7% gewijzigd door RlfG op 11-05-2025 19:57 ]
heb je een link naar die handleiding waarin dat goed beschreven staat? Ik zit in de zelfde situatie (alleen vv en 2x HCE80) en ben 2 jaar geleden ook overgestapt op WP en ik krijg die koeling niet goed ingeprogrammeerd. Ook alles gereset en van nul af gestart, maar ik vond tot nu toe nergens een handleiding van Honeywell of Resideo waarin de 'in twee stappen aanmelden' goed beschreven staat.PaulWO schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:26:
Eerdaags ga ik daarom op de HCE80 (ook 2 stuks) de zones van de badkamers slecht 1 keer koppelen (alleen bij groen knipperende led) en dus de 2e koppeling (oranje knipperend) uitprogrammeren. Staat wel in handleiding van HCE80 hoe dat moet. Dan staat op de HCE80 het koelen ‘hard’ uitgezet verwacht ik.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Het mysterie wordt al groter… vorige week werden de badkamers niet gekoeld, dus correct de zoneleds van de badkamers uit.RlfG schreef op maandag 12 mei 2025 @ 05:29:
Ik heb alles al opnieuw gekoppeld.
Op de hce80 die niet moet koelen heb ik de instelling van het apparaat veranderd naar alleen verwarmen en bij het koppelen van de zones heb ik alleen de koppeling voor de verwarming gemaakt. Dus niet de oranje led. Daarnaast in de Evohome bij zoneconfiguratie de zones op alleen verwarmen gezet. En dan toch gaan ze open bij koelen….
Laat het vooral even weten als je er uit komt.
Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.PaulWO schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Het mysterie wordt al groter… vorige week werden de badkamers niet gekoeld, dus correct de zoneleds van de badkamers uit.
Gisteren ging hij weer van verwarmen naar koelen en stonden leds wel aan en werden badkamers gekoeld.
Vanmorgen stond led van badkamer beneden uit en acurator dicht dus geen koeling maar badkamer boven wel.
Vreemde was dat EvoHome in overzicht alle verdelerzones op 100% open heeft… acurator stond toch echt dicht.
Zojuist gekeken staat led weer aan… op HCE80 de badkamer beneden uitgeprogrammeerd door bij oranje knipperende led de knop MODE 4 seconden in te drukken.
Controle-check (met antenne knop) laat zien dat alle lampen oranje zijn behalve badkamer, die is rood (bij koelmodus).
Maar helaas alsnog blijft de led groen en staat acurator open….
Later deze week alles maar eens geheel resetten. Zowel beide HCE80s, EvoHome en alle thermostaten (rounds).
Vandaag alles geresetKaz03 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:23:
[...]
Ik vraag me ook af of dit probleem er alleen is bij de HCE80. Ik heb vorig jaar bij HR91 knoppen gehad dat het systeemoverzicht in Evohome bij koelen 0% aangaf terwijl ze open stonden. Heb toen handmatig de knoppen dichtgedraaid. Ik ben net weer begonnen met koelen, zal in de gaten houden. Ik heb zelf helaas geen HCE80, maar ga wel uitbreiden met een HCC100 in het najaar. Hoop dat dat beter werkt.
[ Voor 35% gewijzigd door PaulWO op 15-05-2025 12:52 ]
Ik dacht ik meld nog even terug…RlfG schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:05:
Vraag over vreemd gedrag bij koelen
Wij heben door het hele huis vloerverwarming en we gebruiken een evohome, round wireless temperatuurknoppen en twee hce80 zoneregelaars om alles aan te sturen. De zoneregelaars met een antenne en bij de warmtepomp twee keer een bdr91t. Eentje om warmtepomp aan te sturen en eentje om deze van verwarmen naar koelen te schakelen. Eén hce80 hangt beneden en regelt de woonkamer, eetkamer en keuken, en de andere hangt op de bovenverdieping en regelt de slaapkamers, werkkamer en badkamer. Bij deze laatste hangt een derde bdr91t om de regelaar om te kunnen schakelen naar koelbedrijf.
Met verwarmen werkt alles zoals het zou moeten, maar met koelen gebeurt er iets geks: We willen alleen de slaapkamers koelen, dus bij omschakelen naar koelbedrijf op de evohome wordt de bovenste zoneregelaar in koelbedrijf gezet en worden zonnekleppen van de slaapkamers opengezet. Ook begint de warmtepomp te koelen.
Tot zo ver alles in orde.
Alleen gaan vervolgens ook de zonekleppen van de benedenverdieping open. Heel raar, want:
- Ik heb op de hce80 beneden de koelmodus uitgeschakeld (hij staat dus alleen op verwarmen)
- Ik heb op de evohome in de instellingen van de betreffende zones aangegeven dat ze niet koelen
- in het systeemoverzicht op de evohome blijven de betreffende zones op 0% staan.
En de zones op de bovenverdieping die niet worden gekoeld (zoals de badkamer) en die op de hce80 zitten die wel wordt omgeschakeld naar koelbedrijf, blijven gek genoeg wel gewoon dicht. Dus daar werkt de instelling op de Evohome wel.
Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Bij koelen gaat de hce80 op de benedenverdieping gewoon meedoen. Wat ik ook probeer. Ik heb inmiddels ook het hele systeem een reset gegeven en opnieuw alles gekoppeld… Ook geen resultaat.
Heeft iemand een idee waar ik zoeken moet?
(Overigens hebben we de Honeywell regeling al een aantal jaar en heeft deze met verwarmen altijd goed gewerkt. Nu zijn we onlangs overgestapt op een warmtepomp en is dus de koelmogelijkheid erbij gekomen. Daarop is de installatie uitgebreid met 3 keer een bdr91t relais.)
Mooi dat je dat nog even doet
Goh, nooit gedacht dat ze je zo uitgebreid te woord zouden staan.Uitgebreid contact gehad met een vriendelijke meneer bij Honeywell. Echt meedenken en doorvragen maar uiteindelijk geen oplossing. Hij had ook bij installateurs nagevraagd maar de oplossing was uiteindelijk bel maar een installateur (maar wat gaat die doen dan?). Hij vertelde nog dat ze wel vragen kregen over verwarmen, maar vrijwel nooit over koelen.
Waar heb je die op de kop getikt? Geen angst dat je dan een kat in de zak koopt? Er zal dan iets aan mankeren, want waarom doet iemand die toch vrij nieuwe dingen anders weg?Uiteindelijk vond ik voor een zacht prijsje twee hcc100 units en alles werkt nu zoals het hoort.
Ik was prima tevreden over de hce80’s toen we ze alleen voor verwarmen gebruikten, maar ook koelen was blijkbaar een stap te ver.
<John O`Mill>
Op marktplaats. Je moet soms een beetje vertrouwen hebben en ik heb vrijwel nooit gedoe. En bovendien… Als ik een installateur had gebeld was ik ongeveer hetzelfde bedrag kwijt geweest. En dan is het nog de vraag of dat het probleem had opgelost. Dat zijn ook risico’s.Hippe Lip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Waar heb je die op de kop getikt? Geen angst dat je dan een kat in de zak koopt? Er zal dan iets aan mankeren, want waarom doet iemand die toch vrij nieuwe dingen anders weg?
Ik heb nu vloerverwarming beneden (en in de badkamer) en radiatoren boven. Ik heb destijds wat nageplozen en OpenTherm icm vloerverwarming leek in het beste geval niet zuiniger, ervanuitgaande dat je ketel ook moduleert, en in het slechtste geval werkt het niet goed samen met een YVC klep. Ik heb mede om die reden gekozen voor een YVC klep met BDR relais voor de vloerverwarming en radiatorknoppen boven, met aan/uit relais voor ketelsturing. Dit werkt bij mij goed. Ik heb in de badkamer zelfs 2 radiatoren (ondersteuning voor de vloerverwarming) op een YVC klep, werkt ook prima. YVC klep voor vloerverwarming is volgens mij ook goedkoper dan een HCC100/HCE80.dhz30 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:04:
Even inhaken op dit topic een vraag;
Binnenkort krijg ik vloerverwarming in mijn woning op de begane grond. Woonkamer keuken is één ruimte waar de VVW doorheen loopt. Boven staan er 5 radiatoren verdeeld over 4 kamers. De radiatoren boven (en nu nog beneden) worden gevoed door een wirwar aan leidingen met letterlijk tientallen veelal haakse bochten. Om het systeem efficiënter te maken wil ik bijna alle leidingen verwijderen en terug naar één enkele verticale leiding met op de 1e verdieping een aftakking naar een verdeler en op de BG de verdeler voor de VVW. Vanuit de verdeler op de 1e verdieping sleep ik meerlagenbuis door de vloer naar de slaapkamers en radiatoren. Radiatoren op de 1e verdieping wil ik voorzien van HR91 knoppen. Omdat de VVW beneden maar één zone is zat ik erover te denken om daar een Y-VC8615 voor te pakken op de retour met de BDR91 (aan/uit) module.
De vraag: kan ik een Opentherm ketelsturing gebruiken in evohome met een aan/uit klep voor de vloerverwarming? Mijn verwachting is ja, als Honeywell het slim doet geeft het aan de Opentherm regelaar door dat ie vol open moet als hij een seintje krijgt van de VVW. Maar is dit echt zo?
Ketelsturing: R8810A (Opentherm)
Radiatoren: Evohome pakket ATP955M3091 (Opentherm)
Vloerverwarming: Y-VC8615 met BDR91 (aan/uit)
Thermostaat die VVW stuurt: Honeywell round T87G2014-E (aan/uit)
[ Voor 102% gewijzigd door Kaz03 op 15-07-2025 00:58 . Reden: Had per ongeluk deze vraag als reactie op vorige post verwerkt. ]
Ik heb ook opentherm gehad icm vvw met een mengverdeler. Het werkte niet. De mengverdeler mengt de retour temperatuur ver terug waar evohome gaat terugmoduleren in aanvoer temperatuur. Gevolg was dat de ketel lang aanstond maar er nagenoeg geen warmte de vloer in ging vanwege de te lage aanvoertemperatuur.dhz30 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:04:
Even inhaken op dit topic een vraag;
Binnenkort krijg ik vloerverwarming in mijn woning op de begane grond. Woonkamer keuken is één ruimte waar de VVW doorheen loopt. Boven staan er 5 radiatoren verdeeld over 4 kamers. De radiatoren boven (en nu nog beneden) worden gevoed door een wirwar aan leidingen met letterlijk tientallen veelal haakse bochten. Om het systeem efficiënter te maken wil ik bijna alle leidingen verwijderen en terug naar één enkele verticale leiding met op de 1e verdieping een aftakking naar een verdeler en op de BG de verdeler voor de VVW. Vanuit de verdeler op de 1e verdieping sleep ik meerlagenbuis door de vloer naar de slaapkamers en radiatoren. Radiatoren op de 1e verdieping wil ik voorzien van HR91 knoppen. Omdat de VVW beneden maar één zone is zat ik erover te denken om daar een Y-VC8615 voor te pakken op de retour met de BDR91 (aan/uit) module.
De vraag: kan ik een Opentherm ketelsturing gebruiken in evohome met een aan/uit klep voor de vloerverwarming? Mijn verwachting is ja, als Honeywell het slim doet geeft het aan de Opentherm regelaar door dat ie vol open moet als hij een seintje krijgt van de VVW. Maar is dit echt zo?
Ketelsturing: R8810A (Opentherm)
Radiatoren: Evohome pakket ATP955M3091 (Opentherm)
Vloerverwarming: Y-VC8615 met BDR91 (aan/uit)
Thermostaat die VVW stuurt: Honeywell round T87G2014-E (aan/uit)
:strip_exif()/f/image/oir6YX5IQVQ8RaJSsfq4oheb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UQjZi8OKm3BOT32eVmOVsDdk.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zou kunnen overwegen om niet een HCE80 maar een HCC100 te nemen. Deze is flexibeler en werkt in ieder geval bij mij beter.daniel-rwd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:54:
Zouden jullie kunnen meedenken met mijn situatie. Ik heb namelijk twee vloerverwarming verdelers met pomp voor de woonkamer. De tweede verdeler is in de aanbouw maar het is 1 grote ruimte en mag gezien worden als 1 zone.
Nu lees ik meerdere oplossingen:
1. HCE80 unit, dit werkt volgens mij sowieso, heb er dan alleen wel twee nodig (€)
2. Zoneklep met bdr91, nadeel leidingwerk
3. HR92 toepassen, ook leidingwerk of kan ik bestaand retourventiel gebruiken?
4. Pomp schakelen met bdr91 relais, dit is misschien de meest geknutselde oplossing maar zou het kunnen werken?
Linksboven is retourventiel? Zou daar een hr92 op kunnen?
[Afbeelding]
Deze twee foto’s zijn van de kleine groep van de aanbouw. Past daar een hr92 op?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mede oprichter van GoT iRacen & druk met Home Assistant
Ik heb op mijn 2de verdeler gewoon een 2de pomp en aparte afsluiter beide bestuurd door de HCC100 en een maximum temp bescherming dmv een losse thermostaat.daniel-rwd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:48:
Dank voor je reactie, kan dat ook draadloos met een bdr91 via de hcc100? De ene verdeler staat bij de voordeur en de andere aan de achtergevel namelijk.
Dus in principe werkt het dus om de pomp te schakelen ipv de flow?
Mede oprichter van GoT iRacen & druk met Home Assistant
Je kunt twee zones definiëren die elk een BDR91 schakelen. Heb je ook nog twee temperatuursensoren nodig, voor elke zone één.daniel-rwd schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:25:
Waar ik nu nog graag achter kom is of het mogelijk is de pompen met twee BDR91`s aan te sturen. De ketel heeft ook een BDR91 aansturing dus dat zijn er 3 op het evohomepaneel, kan dat? Krijg ik dat ingericht?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Je wilt je warmtepomp direct door evohome aan laten sturen? Weet je wel zeker dat je dat wilt? Dat kan erin resulteren dat je korte runs krijgt en dat vindt je WP niet zo fijn. Die wil graag minimaal een bepaalde tijd (ben even kwijt hoe het ook alweer precies zit) aan blijven en als die hard uitgezet wordt, gaat dat ten koste van de levensduur. Dat is waarom er óf een buffervat is, óf een aantal groepen altijd open staat (zelfde effect als een buffervat) zodat de WP zijn warmte kwijt kan.Buis07 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:52:
Ik las dat er een nieuwe evohome is met een nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule, 2x Aan/Uit en OpenTherm.
Ik heb de oude met stuurmodule die middels een relais een externe pomp aan/zet van mijn hybride warmtepomp.
Dus indirecte aansturing wat op zich goed werkt.
Twee vragen:
1) kan de nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule aangesloten worden op de oude evohome?
2) zou de nieuwe stuurmodule een verbetering zijn om mijn warmtepomp direct te kunnen aansturen?
Ik heb een nefit/bosch hybride warmtepomp
[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 07-11-2025 18:11 ]
<John O`Mill>
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
[ Voor 44% gewijzigd door Meteen op 13-11-2025 21:28 ]
Je kunt ChatGPT bij je vraagstelling ook expliciet vragen om de bronnen erbij te vermelden. Dat doe ik soms ook als het arbitraire informatie betreft. Dan kun je aan de hand van die bronnen een beetje beoordelen hoe betrouwbaar het antwoord is.hans_1990 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:03:
[...], maar zolang ChatGPT geen nuttige bronnen kan aanhalen kan ChatGPT alleen maar speculeren.
<John O`Mill>
vice versa en weer terug
En niet te vergeten,want bovenstaande ging allemaal over andere modellen: "Deze led indicaties gelden ook voor de R9H die u heeft."The receiver box models R4H910RF1004, R4H810A1004, R6H911RF4018 has a wireless LED indicator and a flame button LED indicator:
Normal operating status: flame button GREEN light means the relay is on, otherwise the light will be off.
Binding status: flashing/on AMBER light LEDs
Communication Status: solid GREEN light on the wireless LED indicator.
Binding
Binding mode is activated by pressing and holding the flame button for 5 seconds. During binding mode the relay will be set to the off condition.Loss of communications
- The wireless LED indicator will turn green when binding was successful.
- AMBER light will flash on/off every second while in binding mode. (0.5s on, 0.5s off). Successful binding will turn the AMBER light off.
- A 3 minute timer will operate during binding mode.
While the unit is operating in Loss of Communications mode GREEN light indicates relay status is on.Power Up & Reset Operation
- If the unit has lost communications from all the controllers it is bound with, the RED light will be on continuously.
- Loss of communications for a period of 1 hour or more will be indicated to the user. After this period, control action will be defined as per the Loss of Communications installer setting configured in the controller (fail safe modes) and the device the unit is controlling.
- When power is first applied the unit will have no valid binding data. The push button and GREEN light will respond as in normal operation mode.
- If unit has no valid binding data, the RED light will flash on/off.
- The factory reset will return the unit to the conditions at first power-on. To clear any recent binding from the Relay Box, press the small button that is located inside the small hole on the bottom right side (the use of a pointy object, a pen for example, is required) for 2 seconds, until both LED lights start flashing once AMBER light, depending on the model of receiver you have, Two Channel Receiver or One Channel Receiver.
- After reset the push button must be released prior to any other action of the receiver box.
Je zou nog kunnen testen met de instelling "volledige slag" op de Hr92. Als het radiator ventiel niet van honeywell is dan schijnt dat nog wel eens te helpen.Leatherneck1665 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:31:
In beide gevallen (met de hand en vanaf de Evohome) opent de klep van de radiatorknop als ik de temperatuur 'een slinger geef'. Hij doet dit echter niet als de temperatuur onder een vooraf ingestelde waarde zakt. Dan gaat er wel een signaal naar de CV-ketel (op de Evohome wordt ook aangegeven dat de betreffende radiator voor een bepaald percentage zou zijn opengezet) maar op de radiator is de klep dan nog steeds dicht. Vreemd dat de HR92 wel een signaal geeft naar de CV-ketel, maar niet de eigen klep opent.
vice versa en weer terug
[ Voor 6% gewijzigd door Leatherneck1665 op 22-11-2025 12:08 ]
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 22-11-2025 19:29 ]
:strip_exif()/f/image/h0vAH36uox4NUXA2P5WNCNv8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door Leatherneck1665 op 22-11-2025 23:31 ]
Die bypass en een vloerverwarming die mengt horen in je systeem.leonbong schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:27:
Als de retour warmer is dan de retouraansluitingen van de open staande radiatoren, dan heb je ergens kortsluiting in het systeem.
Dat kan door een bypass komen of een vloerverwarmingverdeler.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 23-11-2025 08:16 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Je bedoelt die thermostaatkraan links op de foto? Die staat nu op 45. Bedoel je hoger of lager zetten? Ik ging er vanuit dat dit niet uitmaakte omdat de vloerverwarming geen warmtevraag heeft.leonbong schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:40:
Misschien is de thermostaatkraan op de aanvoerleiding van de vloerverwarming voorinstelbaar dan kan je die nog afstellen dat zal mogelijk helpen.
Als de retour oploopt tot boven het HR-bereik, is het geleverde vermogen groter dan het gevraagde vermogen. Als je kamers dan toch niet warm worden, moet je wellicht de installatie waterzijdig inregelen. Of dit inderdaad noodzakelijk is, kun je testen door de HR92 er af te halen. Wordt de radiator en het vertrek dan wel warm, dan kun je testen of de HR92 het probleem is door de gevraagde temperatuur 2 graden(of nog hoger) boven de huidige temperatuur te zetten. Instelling 10 laat dan zien hoever de HR92 openstaat. Als het met 2 graden verhoging de radiator wel warm wordt, is de Evohome nog aan het inleren wat de juiste warmtevraag van de kamer is om die juist op temperatuur te houden. Dat kan een paar dagen duren.Leatherneck1665 schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:54:
De radiatoren worden niet warm (genoeg) terwijl de retour wel oploopt tot boven het HR-bereik.
Ik begrijp uit de woorden van @leonbong dat als ik deze lager zet er minder warm water wordt bijgemengd als er geen warmtevraag vanuit de vloer is.Meteen schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:42:
Die thermostaat is de maximaal thermostaat die er voor zorgt dat er niet te warm water de vloer in gaat.
[ Voor 27% gewijzigd door Meteen op 23-11-2025 11:17 ]
als je de knop eraf haalt zit daaronder soms een mogelijkheid om een voorinstelling in te stellen. Zo ja die eventueel beperken, je totalehuisinstallatie is namelijk waterzijdig niet goed ingeregeld daardoor heb je problemen.Leatherneck1665 schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:18:
[...]
Je bedoelt die thermostaatkraan links op de foto? Die staat nu op 45. Bedoel je hoger of lager zetten? Ik ging er vanuit dat dit niet uitmaakte omdat de vloerverwarming geen warmtevraag heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 23-11-2025 13:01 ]
<John O`Mill>
@SimplySimonSimplySimon schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:28:
Vraag. Wij hebben een WeHeat Flint in hybride opstelling. We hebben daarnaast een Honeywell Evohome thermostaat met 2 actieve zones (beneden verdieping en badkamer). Ik zou graag naar de volgende situatie willen:
- Vloerverwarming zone van beneden verdieping verwijderen en de servomotoren op de vloerverwarming vervangen voor een normale 'knop' zodat deze altijd openstaat.
- Vloerverwarming zone in de badkamer behouden (optioneel)
- HR92 knoppen toevoegen in slaapkamers met maximale tempratuur instelling
- Overschakelen naar stooklijn
Kan deze setup goed werken? Mijn gedachte hierbij is dat stooklijn efficiënter is en dat de benedenverdieping warm wordt gestookt op basis van de stooklijn. De overige ruimten worden alleen verwarmd als de Honeywell thermostaat dit nodig vindt. De servomotoren en radiotoren worden dan opengezet en die ruimtes worden dan ook verwarmd.
Is dit een logische opzet? Of kan ik beter volledig overstappen naar een Lyric t6 en alle zoneregeling uitschakelen?
<John O`Mill>
leonbong schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:41:
Mbt aanvoer of retour voor je hr92 ventiel
Plaats eens een foto
Zone met 1 of meer ruimten'
Dit doet iets anders dan jij denkt.
Het kan zijn dat je in een ruimte meerdere hr92 hebt als één zone ingesteld omdat de kamer meerdere radiatoren heeft.
Standaard funtioneren de hr92 dan allemaal gelijk waarbij één hr92 (eerste aangemelde) of ruimteopnemer wordt gebruikt voor de temperatuurmeting voor alle hr92 aanwezig.
Dat kan vervelend zijn in bijvoorbeeld een tochtig huis en dat daardoor de ruimte niet egaal warm is. Als je hem om meervoudig zet gaat elke hr92 in de zone apart ook zelf de temperatuur meten.
In jouw geval zal de hr92 zijn “verdeler locatie” lekker warm proberen te krijgen.
:strip_exif()/f/image/n6Fx31BH70uYKce1Wgv8Uq7E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9HDcwMWgVRlEathBW2ECvdY0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ewKLItwv7TOQH5qdc0jjoPg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S772SZ8nGQzVtH1VJvXWq9Hs.jpg?f=fotoalbum_large)
Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.
[ Voor 35% gewijzigd door Meteen op 17-01-2026 10:52 ]
Je opentherm-module koppel je fysiek aan je ketel als thermostaat. En logisch koppel je die (draadloos dus) als ketelmodule in de evohome touch.Jos-P schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:35:
In onze woning hebben we een evohome systeem met zoneregeling en overal vloerverwarming. Ik wil de BDR91 vervangen voor de R8100 (opentherm module). Destijds heb ik de BDR91 moeten koppelen aan de Intergas HRE 36/30 ketel en aan beide HCE80’s (dus 3x moeten koppelen) Klopt het dat de R8100 alleen gekoppeld hoeft te worden aan de ketel? Ik kan nergens vinden dat de R8100 ook wer gekoppeld moet worden aan beide HCE80’s. Alvast bedankt voor de hulp.
<John O`Mill>
Ik snap hem helemaal ;-), Maar moet ik ook nog een draadloze verbinding maken tussen de evohome touch en de HCE80? Dat moest met de BDR91 namelijk wel. De BDR 91 werd dus gekoppeld aan de ketel en aan de HCE80. Dat had te maken met het synchroon lopen van het starten van de ketel in combinatie met het open staan van de zone(s). Het gebeurde namelijk nog wel eens dat de ketel wel werd gestart en er geen zone werd geopend op de HCE 80. Vandaar mijn vraag. Nu werkt een R8810 natuurlijk wel anders (neem ik aan).Hippe Lip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Je opentherm-module koppel je fysiek aan je ketel als thermostaat. En logisch koppel je die (draadloos dus) als ketelmodule in de evohome touch.
Snappie?
[ Voor 23% gewijzigd door Jos-P op 17-01-2026 11:34 ]
Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.
[ Voor 79% gewijzigd door Meteen op 17-01-2026 11:34 ]
Mooi, dat schiet opJos-P schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:23:
Ik snap hem helemaal ;-),
Ja natuurlijk. Alle onderdelen moeten aangemeld worden bij de evohome touch. Die is de spin in het web, die bevat de logica, de regelmodule en die luistert naar alle input (klepstanden, thermostaten en zo) en geeft de orders (ketel aan, klep open of dicht, etc).Maar moet ik ook nog een draadloze verbinding maken tussen de evohome touch en de HCE80?
Nou, ik heb ook alleen maar vloerverwarming en 2x HCE80 en 1 losse zoneklep (zolderverdieping). Maar alles is bij mij alleen maar aangemeld bij de evohome touch. Ook nog eens onderling verbinden tussen de componenten komt me vreemd voor.Dat moest met de BDR91 namelijk wel. De BDR 91 werd dus gekoppeld aan de ketel en aan de HCE80. Dat had te maken met het synchroon lopen van het starten van de ketel in combinatie met het open staan van de zone(s). Het gebeurde namelijk nog wel eens dat de ketel wel werd gestart en er geen zone werd geopend op de HCE 80.
<John O`Mill>
@Buis07Buis07 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:56:
Ik heb nog een wat oudere evohome wifi.
Nu is er een nieuwe versie uit.
Ik vraag me af of het de investering waard is om deze aan te schaffen
<John O`Mill>
Wat is precies je vraag?Hippe Lip schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:25:
[...]
@Buis07
Werkt die na een update net zoals de nieuwe dingen?
@Buis07Buis07 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:38:
Wat is precies je vraag?
En daarmee bedoel ik dat ik me afvraag of jouw oudere evohome WiFi niet op precies dezelfde manier werkt als een hedendaags exemplaar (en dan bedoel ik niet de allernieuwste R3-versie) nadat je de firmware hebt bijgewerkt (laten bijwerken door Resideo - dat doen ze online op verzoek).Werkt die na een update niet net zoals de nieuwe dingen?
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 23-01-2026 16:14 ]
<John O`Mill>
Je bedoelt de EvoHome met een los WiFi kastje? Die zijn niet te updaten.Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:05:
jouw oudere evohome WiFi
Heb je Resideo gevraagd? Ik weet het niet, maar niet geschoten is altijd mis.Meteen schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:14:
[...]
Je bedoelt de EvoHome met een los WiFi kastje? Die zijn niet te updaten.
<John O`Mill>
@MeteenMeteen schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:09:
Dat heb ik Resido gevraagd, kan het antwoord niet zo gauw meer opduiken, maar het antwoord was nee.
<John O`Mill>
Het is weer even geleden, maar ik heb einde van afgelopen zomer alles nog eens gereset en helemaal volgens handleiding gekoppeld.PaulWO schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:43:
[...]
Vandaag alles gereset
- 2x HCE80 (10 sec beide knoppen tegelijk indrukken)
- 11X T87RF (2x 10sec linksonder op de thermostaat drukken)
- Evohome naar fabrieksinstellingen
En vervolgens alles opnieuw ingesteld
T87RF met 'Co' signaal aan EvoHome gekoppeld (conform handleidingen EvoHome en T87RF)
[ Voor 49% gewijzigd door Hippe Lip op 08-02-2026 12:50 ]
<John O`Mill>
<John O`Mill>
Algemeen (vloer)verwarming setup topicHippe Lip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:07:
@DukeBox
Ik heb gezocht naar een algemeen vv-topic maar niet gevonden. Ken jij er eentje?
@arpeggio
<John O`Mill>
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq