Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 2 3 ... 27 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 11:52

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Bij mij in huis heb ik op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming en radiatoren op de eerste etage en zolder. In de huiskamer staat ook een houtkachel en als ik die aansteek, koelt het na verloop van tijd toch af in de andere kamers. De thermostaat hangt immers ook in de huiskamer.

Na me verdiept te hebben in oplossingen hiervoor ben ik begonnen een Honeywell Evohome systeem te verzamelen. Ik heb een Evohome controller met ingebouwde Wi-Fi en Opentherm ketelsturing op de kop getikt.

Mijn vraag gaat over het aflsuiten van de vloerverwarming beneden. Mijn gevoel zegt een zoneklep met relais. Omdat je bij warmtevraag van boven de hele vloerverwaming beneden volledig uitgeschakeld wil hebben. Ik lees echter in verschillende andere topics (hier en hier) wordt 'gewoon' een HR92 radiatorknop gebruikt. Maar hier en hier wordt genoemd om een zoneklep te gebruiken. Of gooit een HR92 ook de hele klep dicht? Een analog thermostatische knop doet dit namelijk niet. De regelt gewoon een beetje.

De configurator van Honeywell Evohome zelf komt overigens helemaal niet met een zoneklep. Die komt met dit (config met OpenTherm, zoneregeling, vloerverwarming beneden en 1 extra slaapkamer met radiator):

1 x ATP951M3118 - EvoHome connected pakket, OpenTherm ketelsturing
1 x T87RF2025 - Draadloze digitale ruimtethermostaat
1 x HR92WE - Draadloze thermostaatknop
1 x BDR91A1000 - Draadloze RF Bridge, aan/uit

Beetje rare config. Wel een Opentherm pakket, maar ook een BDR91 :?

Wat denken jullie? En wat zijn de ervaringen met een HR92 als zoneafsluiter?

edit:
Het lijkt erop dat de verwarring onstaat doordat zonekleppen vaak rechtstreeks door thermostaten gestuurd worden. De kleppen hebben alleen een maak-contact om te schakelen en praten niet rechtstreeks. Zie ook hier:
Ik plaats deze afsluiter bij een met OpenTherm modulerende ketel. Kan ik dan niet beter kiezen voor aansturing via een modulerende thermostaat?
Nee. Aangezien de thermostaat direct de afsluiter aanstuurt, en dus niet de ketel, is gebruik van een modulerende thermostaat niet mogelijk. De afsluiter werkt immers niet met OpenTherm en kan alleen reageren op een aan/uit signaal.

hier:
Bij gebruik van meerdere zonekleppen
Het kan in de praktijk mogelijk zijn dat wanneer er een combinatie is van OpenTherm sturing naar de ketel, en aan/uit-sturing naar 1 of meerdere zonekleppen, dat de ketel in storing valt. Er kan dan een conflict zijn ontstaan tussen het dicht staan van de klep(pen) en de OpenTherm-sturing die toch nog een constante aanvoertemperatuur regelt. Mocht bovenstaande situatie van toepassing zijn, dan is de oplossing een aan/uit-ketelrelais (BDR91A1000) te gebruiken als ketelsturing.

Je kunt in de Evohome controller gewoon een zoneklep (met bdr91) aan een zone toevoegen. Honeywell heeft er ook een Youtube filmpje van. Het lijkt me toch dat de Evohome gewoon de klep open zet wanneer er warmte nodig is voor de vloerverwarming.

[Voor 30% gewijzigd door TimmeStein op 03-07-2018 08:25]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• aartdijs
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-11-2022
Er bestaat veel meer, wat feilloos voldoet aan uw wensen.
Zoek eens verder dan alleen maar Honeywell!!!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:04

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb exact dezelfde situatie, ik snap niet dat honeywell er gewoon voor zorgt dat de zoneklep op een modulerende thermostaat werkt. Ieder domotica systeem en (zoals @aartdijs ook aangeeft) de meeste concurrenten kunnen dat wel.

Dit, tezamen met pe prijs van de honeywell VV unit, alle bij komende kosten omdat mijn verdeel unit daar niet geschikt voor is én ik heb helemaal geen VV zones nodig heeft mij en mij vader er van weerhouden heeft om al lang aan te schaffen. Mijn zus heeft i.v.m. meerdere verdiepingen waar vloer verwarming is uiteindelijk gekozen voor de niet modulerende versie, werkt op zich goed maar het kan volgens mij wel veel efficiënter, hoor daar nu continue de ketel aan en uitspringen. Ook qua comfort, de verwarming in de badkamer is telkens of knetter heet of steen koud.. maar niet aangenaam.

Zit zelf ook te twijfelen om een HR92 als afsluiter te nemen voor mijn VV maar loop net als jij tegen verschillende resultaten aan.

Mocht @Anoniem: 144149 hier nog actief zijn, zijn er ontwikkelingen die dit (op korte termijn) beschikbaar maken ? Sta er voor open om ook te beta testen als ik het systeem dan heb aangeschaft.

@aartdijs Niet om dit topic te kapen maar heb je een voorbeeld ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• aartdijs
  • Laatst online: 05-11-2022

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
aartdijs schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:26:
Er bestaat veel meer, wat feilloos voldoet aan uw wensen.
Zoek eens verder dan alleen maar Honeywell!!!
Dit bericht heeft weinig te maken met mijn vraag, maar ik ga er toch even op in.

Die alternatieven vallen nog aardig tegen. Tado kom nog in de buurt, maar die hebben alleen thermostaatkranen en niks voor vloerverwarming. Als ik op een product klik in je link, krijg ik een niet werkende webshop. Lekker betrouwbaar... Alle anderen doen niet wat ik wil, zijn vaag of zijn doe-het-zelf gerommel. En de prijzen liggen niet eens ver onder die van Honeywell.

Ik zoek een gevestigde naam, waar installateurs ervaring mee hebben, met onderdelen die je overal kunt kopen en met een goede ondersteuning. Honeywell heeft dit dus allemaal.

Terug naar het topic. Ik heb een touch controller, opentherm rf-module en sinds vandaag ook een BDR91. Ik heb vandaag wat getest. De controller staat ingesteld als zoneregelaar en heeft verbinding met de opentherm module. Ik heb de zone ingesteld met een zoneklep en een BDR91 relais gekoppeld. Als er warmtevraag is, wordt gewoon het relais geschakeld.

Ik zie in de handleiding ook een kopje 'Een aan/uit RF module BDR91 toewijzen om een zoneklep te regelen'. Die komt na het hoofdstukje over het toewijzen van een BDR91 of Opentherm module aan de CV-ketel. Er worden ook geen uitzonderingen genoemd.

Ik lees ook nergens in de officiële documentatie dat het niet kan wat ik wil of anderen willen. Wel lees ik dat wanneer je zonekleppen direct door een thermostaat laat schakelen, je je ketel ook aan/uit moet sturen. Ik heb het idee dat het hele verhaal dat het niet zou kunnen (modulerend met zoneklep) hier ergens ontstaan is...

edit: Aangezien ik toch contact heb met Honeywell over de firmware update, zal ik deze use-case ook meteen even aankaarten.

[Voor 3% gewijzigd door TimmeStein op 04-07-2018 21:23]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• DukeBox

DukeBox

TimmeStein schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:22:
Ik lees ook nergens in de officiële documentatie dat het niet kan wat ik wil of anderen willen. Wel lees ik dat wanneer je zonekleppen direct door een thermostaat laat schakelen, je je ketel ook aan/uit moet sturen. Ik heb het idee dat het hele verhaal dat het niet zou kunnen (modulerend met zoneklep) hier ergens ontstaan is...
Om weer op de situatie bij mijn zus er bij te halen, daar was in eerste instantie ook een modulaire thermostaat opgehangen (is onderhand wel al ruim 2 jaar geleden). Daar waren toch problemen mee met het aansturen van de klep. De installatie is gedaan door een erkende installateur, hij gaf toen ook aan dat het op papier gewoon zou moeten werken.

Na meerdere keren proberen, meen mij te herinneren dat de zone klep telkens offline ging, is ook iemand van Honeywell langs geweest en deze heeft de thermostaat vervangen voor een aan/uit model. Ook hij gaf aan dat het allemaal erg onduidelijk is maar dit de enige ondersteunde configuratie was vanuit Honeywell.

Dit matched ook alle aanbieders die een zone klep-kit niet verkopen met een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Honeywell support zojuist aan de telefoon gehad. Vriendelijk en goed behulpzaam moet ik zeggen :)

Mijn vraag aan Honeywell ging in eerste instantie over de firmware update. Deze is vanochtend naar m'n Touch Controller gepushed. Daarna de vraag gesteld over de zoneklep. Antwoord was nagenoeg gelijk aan dat van DukeBox: "Het zou officieel moeten werken, in de praktijk werkt het niet goed betrouwbaar." Hij raadde een HCE80 aan. Dat is dan weer flinke overkill.

Oplossing lijkt me gewoon een HR92 kraan in de aanvoer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:17
Als je een zoneklep gebruikt, moet je aan/uit sturen. Het OT protocol voorziet niet in het open en dicht sturen van kleppen. Dus geen enkel systeem zou dit goed kunnen aansturen.
Gebruik je wel OT om een klep aan te sturen, dan verspil je energie. Je ketel produceert namelijk nog warmte terwijl de klep dicht staat.

In het geval van vloerverwarming, is de warmte afgifte zo traag dat OT ook geen significante voordelen biedt behalve dan wellicht de datacommunicatie. Bovendien stook je in het algemeen bij vloerverwarming op een lage aanvoertemperatuur, waardoor je altijd in het HR gebied van de CV stookt. Daarnaast moduleren de meeste CV systemen op basis van de retourtemperatuur, waardoor dat lekker zuinig is, ook in het voor en najaar. Voor de duidelijkheid een aan/uit gestuurde CV kan ook moduleren.

Een complete vloerverwarming op een HR92 knop laten draaien is dan wellicht technisch mogelijk en wordt ook wel gedaan voor bijvoorbeeld een paar m2 in een keuken of iets dergelijks, maar het wordt door Honeywell niet aanbevolen.

Hier nog wat info over de klep / OT https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Goeie link, bert. Ik begrijp uit deze link en van de servicedesk van Honeywell dat een zoneklep in combinatie met Opentherm ketelsturing niet goed werkt.

Uit de link van bert pit lijkt het of deze configuratie per definitie niet kan werken. Dat vind ik maar lastig te begrijpen. De Evohome controller is de baas, makkelijk zat. Die kan bij warmtevraag van een zone geschakeld met klep toch gewoon die klep openzetten. En dan netjes met Opentherm de ketel sturen. Het is toch niet zo dat die ketel zelf gaat bedenken wanneer hij gaat stoken? Is het warm genoeg: ketel uit en klepje dicht.

Zo zou het officieel ook moeten werken. Ook volgens de documentatie van Honeywell. De praktijk is echter anders. Dan verliest de controller zo nu en dan de verbinding met de BDR91. Dit lijkt erop een bug te zijn.

Of maak ik ergens een grandioze denkfout?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
TimmeStein schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:48:
Goeie link, bert. Ik begrijp uit deze link en van de servicedesk van Honeywell dat een zoneklep in combinatie met Opentherm ketelsturing niet goed werkt.

Uit de link van bert pit lijkt het of deze configuratie per definitie niet kan werken. Dat vind ik maar lastig te begrijpen. De Evohome controller is de baas, makkelijk zat. Die kan bij warmtevraag van een zone geschakeld met klep toch gewoon die klep openzetten. En dan netjes met Opentherm de ketel sturen. Het is toch niet zo dat die ketel zelf gaat bedenken wanneer hij gaat stoken? Is het warm genoeg: ketel uit en klepje dicht.

Zo zou het officieel ook moeten werken. Ook volgens de documentatie van Honeywell. De praktijk is echter anders. Dan verliest de controller zo nu en dan de verbinding met de BDR91. Dit lijkt erop een bug te zijn.

Of maak ik ergens een grandioze denkfout?
Jet opmerking "Zo zou het officieel ook moeten werken" begrijp ik niet.

Maar het werkt exact zoals je stelt: "ketel uit klepje dicht" en dat heet aan/uit. Werkt ook nog eens prima. Je kunt het ook met OT aansturen en er zijn massa's mensen die dat doen. Alleen ga dan niet met meetprogramma's aan de slag, want dan kom je er achter dat er iets niet klopt en er warm water geproduceerd wordt op momenten dat je klep dicht staat. Opentherm voorziet nu eenmaal niet in aan /uit sturing en dat is wat je met een klep wil. Open, of dicht en niet een beetje open of een beetje dicht.

Het verliezen van de communicatie heeft niets met het protocol te maken. Al er regelmatig communicatieverlies is, dan moet je de controller en/of de evotouch dichter bij elkaar zetten of storingsbronnen verwijderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
"Zo zou het officieel ook moeten werken"
Wat ik daarmee bedoel is dat Honeywell zegt dat het kan werken met een klep op een zone in combinatie met OT.

Ik begrijp dat OT niet in staat is om een klep aan te sturen. Die klep is inderdaad open of dicht. OT gaat ook alleen over de communicatie tussen thermostaat (master) en ketel (slave).

De Honeywell touch controller is echter wel in staat om de klep te sturen. Je kunt in dat ding configureren dat er een open/dicht klep aanwezig is in de zone. Dit heb ik zelf ook zo ingesteld. OT naar de ketel en een RF-relais ingestesteld als klepsturing. Je ziet keurig het relais geschakeld worden als er warmte gevraagd wordt door de thermostaat.

Naar mijn idee sluit OT het gebruik van een klep ook niet uit en zo het zo moeten zijn:

1. Er is warmte nodig
2. Klep wordt volledig open gezet
3. Er wordt warmte gevraagd van de ketel (modulerend)
4. Vertrek wordt warm
5. Vertrek is warm genoeg
6. Ketel wordt weer uitgezet
7. Klep wordt ook weer dicht gezet

Bekijk ook nog eens de reactie van DukeBox van woensdag 4 juli 2018 21:39. Daar is het zo aangelegd door een erkende installateur. De verbinding richting relais viel af en toe weg.

• bert pit
TimmeStein schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:18:
[...]

Wat ik daarmee bedoel is dat Honeywell zegt dat het kan werken met een klep op een zone in combinatie met OT.

Ik begrijp dat OT niet in staat is om een klep aan te sturen. Die klep is inderdaad open of dicht. OT gaat ook alleen over de communicatie tussen thermostaat (master) en ketel (slave).

De Honeywell touch controller is echter wel in staat om de klep te sturen. Je kunt in dat ding configureren dat er een open/dicht klep aanwezig is in de zone. Dit heb ik zelf ook zo ingesteld. OT naar de ketel en een RF-relais ingestesteld als klepsturing. Je ziet keurig het relais geschakeld worden als er warmte gevraagd wordt door de thermostaat.

Naar mijn idee sluit OT het gebruik van een klep ook niet uit en zo het zo moeten zijn:

1. Er is warmte nodig
2. Klep wordt volledig open gezet
3. Er wordt warmte gevraagd van de ketel (modulerend)
4. Vertrek wordt warm
5. Vertrek is warm genoeg
6. Ketel wordt weer uitgezet
7. Klep wordt ook weer dicht gezet

Bekijk ook nog eens de reactie van DukeBox van woensdag 4 juli 2018 21:39. Daar is het zo aangelegd door een erkende installateur. De verbinding richting relais viel af en toe weg.
Nogmaals, de draadloze verbinding kan altijd wegvallen en heeft niets te maken met OT of Aan/Uit. De draadloze techniek is hetzelfde: Ramses II (868,0 - 870,0 MHz). Zet een metalen wasrek voor een component met een matige verbinding en de communicatie is weg.

Betreffende de klep, het werkt ongeveer als volgt:
De intelligentie van OT zit in je ketel. De thermostaat berekent dat er een uur lang water van 60 graden nodig is om de ruimte een graad extra te verwarmen. OT wil efficiënter werken en maakt er water van 45 graden van (zit in het HR gebied) gedurende een uur en een kwartier. Die verlengde tijd wordt niet terug doorgegeven aan de Evotouch, want de CV communiceert niet terug. Na het uur wordt de klep dichtgestuurd door de Evotouch en je CV staat nog een kwartier water te verwarmen van 45 graden.

Als je dit toch op die manier wil gebruiken, prima, het werkt, maar zorg wel voor een goed werkende bypass, anders kun je hoopjes problemen verwachten met je ketel.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Verhelderende reactie. Het is dus niet alleen de thermostaat die regelt (y) Er zit niks anders op dan een thermostaatkraan in de aanvoer te zetten. Of een HCE80 natuurlijk ;)

Ik zal m’n bevindingen hier plaatsen tzt.

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-05 12:50
TimmeStein schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:28:
Verhelderende reactie. Het is dus niet alleen de thermostaat die regelt (y) Er zit niks anders op dan een thermostaatkraan in de aanvoer te zetten. Of een HCE80 natuurlijk ;)

Ik zal m’n bevindingen hier plaatsen tzt.
Ik zit nu precies in dezelfde situatie. Heeft een HCE80 geholpen?

• ChillXXL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12-2022
Hallo TimmeStein, zou je ons kunnen updaten of je jouw installatie werkend hebt gekregen en hoe?
Ik heb ongeveer dezelfde config en zoek naar een oplossing. thx.

• pirke
  • Laatst online: 01:13
Weet iemand wat het bereik van de evohome thermostaatknoppen is? Ik overweeg een evohome systeem en wil ook een knop in de garage hangen om te voorkomen dat het daar gaat vriezen. Ik verwacht dat er in huis minder warmte vraag zal zijn, en vertrouwen op een ouderwetse thermostaatkraan vind ik wat link ivm beregeningsinstallatie (buiten deel is afgetapt, maar de garage hoort vorstvrij te zijn). Maar dan moet de knop in de garage natuurlijk wel bereik hebben met de rest...

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 10:24
Hoi @TimmeStein, Heb je inmiddels nog een update?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Jimmyboy1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-03 11:48
Ik heb ook precies hetzelfde probleem als Timme. Als er boven gestookt wordt gaat de vloerverwarming mee. Ik heb ook overwogen om een HR92 te gebruiken om de vloerverwarming te regelen. Maar ik begreep dat de HR92 mogelijk te weinig water doorlaat. Ik heb 4 groepen op de verdeler dus al snel meer dan 10 l/min. Dus ik heb een Honeywell zone klep icm bdr91. Vandaag bij warmte service geweest. En exact deze vraag voorgelegd, is het mogelijk OT ketel sturing icm zoneklep? Zij hebben ter plekke Honeywell gebeld. En ook zij zeiden dat het zou moeten kunnen maar raden het af. Teveel problemen mee.
Dus ik doe de ketel ook gewoon aan/uit.
Die HCE80 is inderdaad overkill. Waanzin.

Verder heb ik 1 flinke radiator in de hal die altijd openstaat. Ik vraag me af of ik een bypass moet zetten.

• DukeBox

DukeBox

@TimmeStein Was ook wel benieuwd of je hier meer verder gekomen bent.

@Jimmyboy1
Ik heb 4 groepen op de verdeler dus al snel meer dan 10 l/min
De aanvoer door je HR92 doet natuurlijk geen 10l/min, je verdeler mengt alleen warmte bij vanaf je aanvoer zodat het rond de 35 graden uit komt.

In theorie denk ik nog steeds dat deze setup probleemloos zou moeten kunnen werken zolang je maar een externe temp. sensor gebruikt voor die zone.

Ik stond zelf op het punt om eindelijk over te stappen maar kwam er pas onlangs achter dat de API niet intern beschikbaar is en alleen via de cloud. Aangezien ik met een datalimiet werk is dat niet iets waar ik op zit te wachten.

[Voor 81% gewijzigd door DukeBox op 22-01-2019 20:48]

• Diago
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 13:57
@Jimmyboy1
Jimmyboy1 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:19:
Verder heb ik 1 flinke radiator in de hal die altijd openstaat. Ik vraag me af of ik een bypass moet zetten.
Ik stook dit seizoen voor het eerst met vloerverwarming als hoofdverwarming i.c.m. evohome. Met een flinke radiator in de gang naast de voordeur als bypass werkt dit voor mij helemaal perfect. Heb hem afgesteld met de gewone aanvoerknop nog geen kwartslag open gedraaid (potloodstreepje zetten en dan juiste stand zoeken) en de overlopen op de 1e en de zolder worden ook comfortabel warm constant. Zodra de BDR91/VC8615 sluit stroomt het hete water de radiator in en als deze opent stroomt het de VV verdeler in gemengd tot een aangename aanvoertemperatuur van max 38 graden en allemaal zonder storingsmeldingen op de ketel te zien (aan/uit aangestuurd). Geen functionele bypass nodig en de restwarmte nuttig gebruikt, top bedacht en geïnstalleerd door de installateur! Op alle overige radiatoren heb ik HR92 geplaatst.

Verder @bert pit, bedankt voor de Honeywell statement/aanbeveling pdf m.b.t. combinatie van zoneklep en OT-bridge niet doen. Erg nuttige info!
vwb het voorbeeld, ik denk dat ik dit herken. Toen ik m'n VV aanvoertemperatuur onder de 27-29 graden als max instelde (advies gevolgd om langzaam temp op te voeren met nieuwe vloer met dat onnauwkeurige metertje op de verdeler) werd de kamer niet merkbaar warmer die paar dagen, pas nadat ik boven die drempel kwam begon het langzaam aan te werken, 50=50 en niet 40 ofzo (todo - verbeteren isolatie?). Dus uit het voorbeeld een uur voor niks gestookt en dat kwartiertje heet water zou enkel naar m'n bypass radiator gaan, beetje zonde en gelukkig niet het geval (zoals aanbevolen).

[Voor 18% gewijzigd door Diago op 30-01-2019 19:22]

• -GD-
  • Laatst online: 06-12-2019
Bedankt voor dit zeer interessante topic! Het lijkt mij allemaal redelijk duidelijk, maar heb toch nog een bijkomend vraagje voor mijn persoonlijke situatie.

Ikzelf zit met een evohome-installatie van 3 jaar oud voor een gedeelte van mijn CV. Nu had ik dit graag uitgebreid gezien voor de hele woning na de vernieuwing van mijn ketel. De leefruimte heeft een apart circuit en beschikt over 8 radiatoren (momenteel aangestuurd door een aparte pomp). Ik had gedacht alle circuits te laten aansturen door 1 centrale pomp, maar het circuit van de leefruimte als een aparte zone te beschouwen d.m.v. een zoneregeling / zoneklep.

Om alles duidelijk te maken heb ik het geheel uitgetekend hoe ik denk dat de volledige installatie zou moeten komen. (situatieschets CV met Honeywell evohome en meerdere verschillende soorten zones)

Het document van Bert waarnaar hier gerefereerd wordt is interessant, maar ik begrijp niet 100% wat er juist bedoeld wordt met "Uit bovenstaande beschrijving volgt dat bij het toepassen van één of meer zonekleppen voor de regeling van één of meer zones het aanbevolen is om ook voor de ketelsturing een aan/uitsturing toe te passen."

Heb ik het in mijn situatieschets dus goed toegepast, of moet ik nog ergens een bijkomende sturing voorzien??

UPDATE: Ok, ik denk dat ik het begrepen heb 8)7 Ik dacht dat ze bedoelde vóór de ketel. Maar er wordt dus waarschijnlijk bedoeld dat er dus geen OT mag gebruikt worden voor de ketelsturing, maar een klassieke aan/uit sturing....

[Voor 7% gewijzigd door -GD- op 04-02-2019 20:40]

• DukeBox

DukeBox

@-GD- Naar wat ik begrijp, als de ketel gemoduleerd gaat stoken, laten we zeggen 45% (40 graden) i.p.v. 100% (85 graden), dan gaat de zone klep dicht omdat evo home de klep niet half open kan zetten en alles onder de 50% is dicht.

Dus ondanks dat er warmte vraag is beneden gaat toch de klep dicht.

Bij een aan/uit thermostaat speelt dat niet omdat de klep dan 1 op 1 mee schakelt met de ketel.. (echter ook die situatie lijkt mij niet ideaal bij vloerverwarming).

Ik weet niet wat de totale doorstroom is voor jouw beneden verdieping maar je zou misschien ook met 1 HR92 af kunnen i.p.v. de BDR91A1000. Afhankelijk van de locatie van dat ding lijkt het mij wel verstandig een aparte temperatuur sensor te nemen.

• -GD-
@DukeBox Merci voor de reactie! Jouw antwoord is verduidelijkend, maar tegelijkertijd ook ontgoochelend ... Ik had dit graag zien werken... Maar het klinkt wel logisch dat dit niet zomaar werkt...

Wat bedoel je juist met 1 HR92 voorzien? Waar zou je dit dan plaatsen? Ergens centraal op het circuit van de leefruimte om dit volledig af te sluiten? Probleem is dat ik hier niet zo simpel bij kan... Of begrijp ik het verkeerd?

EDIT: Ik zou ook een aparte thermostaat voorzien (T87RF2025) voor de leefruimte, centraal in de ruimte
EDIT2: Ik begrijp wat je bedoelt met 1 HR92. Je bedoelt dat je dit gewoon zou gebruiken voor de toevoer te regelen. En een extra thermostaat om de temperatuur te regelen. Vraag is dan inderdaad of 1 HR92 voor 8 chauffages geen probleem geeft... Man man... mmm

[Voor 30% gewijzigd door -GD- op 04-02-2019 21:33]

• DukeBox

DukeBox

-GD- schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:05:
EDIT2: Ik begrijp wat je bedoelt met 1 HR92. Je bedoelt dat je dit gewoon zou gebruiken voor de toevoer te regelen. En een extra thermostaat om de temperatuur te regelen. Vraag is dan inderdaad of 1 HR92 voor 8 chauffages geen probleem geeft... Man man... mmm
Ja, precies dat. Voor vloerverwarming zou dat denk ik wel moeten kunnen voor en niet al te grote oppervlakte. Daarnaast word er bij vloerverwarming bijgemengd en is de doorstroom dus iets minder belangrijk dan jouw situatie.

Uiteindelijk plaats je de HR92 op een ventiel en zolang dat ventiel maar genoeg water door laat zou alles in theorie moeten werken. Het probleem is, past hij ook op grotere ventielen ?

Vandaar dat ik ook zo benieuwd was of het was gelukt bij @TimmeStein maar denk dat hij niet meer actief is.

Er moeten wel thermostaat elementen zijn met een hogere (dikkere buis) doorvoer.. zijn alleen lastig te vinden.

edit: Ah.. kijk, zoiets: https://www.warmteservice...raan-recht-3-4/p/44852460

Zover ik begrepen heb zou deze met de kv-2 waarde voldoende flow voor mijn vloerverwarming moeten hebben. De vraag is dan ook nog, heeft de Honywell genoeg kracht om deze dicht te krijgen.

[Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 04-02-2019 22:37]

• -GD-
@DukeBox Ik heb de hele problematiek ook eens doorgestuurd naar de Honeywell support. Ik hoop hier snel een reactie op te krijgen, en hou jullie zeker op de hoogte!

Nu dacht ik ook aan het volgende... Modulatie gebeurt eigenlijk vooral op niveau van de ketel (afhankelijk van de temperatuur van de retour)?? Indien de ketelsturing dus i.p.v een R8810A een BDR91 zou zijn, geeft dit dan eigenlijk veel "verlies" in rendement? Indien ik een BDR91 zou nemen voor de ketelsturing, en dit ook meteen mijn probleem zou verhelpen van de OT-sturing i.c.m een zoneklep, zou dit wel eens een oplossing kunnen zijn voor mij...

Anyway, wordt vervolgd en ik hou jullie op de hoogte.

• DukeBox

DukeBox

@-GD- De BDR91 werkt alleen met de evohome aan/uit versie, niet de modulerende.

[Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 05-02-2019 12:20]

• -GD-
@DukeBox ik heb nog een oude Honeywell Evohome ATC928G2000.. En dit is een aan/uit versie normaal gezien. Kan dit eigenlijk ergens gecontroleerd worden? Moet de volledige console vernieuwd worden indien er gemoduleerd wil worden?

• DukeBox

DukeBox

@-GD- Zover ik begrepen heb wel.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch vind ik het een onlogisch verhaal.
Dat de ketel moduleert zou zoneregeling niet hoeven te bijten. Ik kan me heel goed voorstellen dat bij 1 kamer die verwarmd moet worden er 20% van de ketel gevraagd wordt, en bij 3 kamers 30%. Of elke variant daarvan. Ik neem toch aan dat hier door Honeywell ook wel aan gedacht is.

Dat de kamers dan niet gemoduleerd worden geregeld is dan niet zo spannend. overigens kun je daarvoor alsnog met ventielen aan de gang om kamers sneller of langzamer te laten verwarmen.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:08
Ik meld mij hier ook met Evohome systeem.

BG Vloerverwarming met een BDR91 die open/dicht zoneklep schakelt.
1e Slaapkamer met een HR92
2e Slaapkamer met een HR92
3e Slaapkamer met een HR92
Dit werkt prima ik kan mij voorstellen dat BDR91 voor een zone icm het opentherm-module een probleem geeft als jet niet netjes voorzien hebt in een overstort ventiel voor het geval dat alles dicht staat.

Er moet dus minimaal één overstortventiel aanwezig is. Veel mensen vergeten die bij de ombouw naar zoneregeling.
Voor het toepassen van zoneregeling/zoneklep kwam het niet voor dat vloerverwarming geen afname van warmte had terwijl de ketel aan staat.

Ps Ik zou gewoon de opentherm module nemen icm een zoneklep in de aanvoer vloerverwarming. Maar voorzien in een overstort.

[Voor 8% gewijzigd door leonbong op 05-02-2019 13:37]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:36:
Ik meld mij hier ook met Evohome systeem.

BG Vloerverwarming met een BDR91 die open/dicht zoneklep schakelt.
1e Slaapkamer met een HR92
2e Slaapkamer met een HR92
3e Slaapkamer met een HR92
Dit werkt prima ik kan mij voorstellen dat BDR91 voor een zone icm het opentherm-module een probleem geeft als jet niet netjes voorzien hebt in een overstort ventiel voor het geval dat alles dicht staat.

Er moet dus minimaal één overstortventiel aanwezig is. Veel mensen vergeten die bij de ombouw naar zoneregeling.
Voor het toepassen van zoneregeling/zoneklep kwam het niet voor dat vloerverwarming geen afname van warmte had terwijl de ketel aan staat.

Ps Ik zou gewoon de opentherm module nemen icm een zoneklep in de aanvoer vloerverwarming. Maar voorzien in een overstort.
Waarom zou met zoneregeling de ketel branden terwijl er geen zone met afname is?

Tevens zou je ervoor kunnen kiezen om enkele zones open te laten staan. Of zelfs ruimtes wel uit te rusten met thermostaat, maar geen afsluiters toe te passen.

Daarnaast is een overstort ventiel een noodmaatregel voor overdruk. Je verliest water uit het systeem.

[Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2019 13:42]

• leonbong
Omdat de zoneklep zone aan/uit wordt geregeld. Dus 20% vraag is zoneklep die maar 20% van de tijd open staat 60min*20%= 12min uur.

Echter de ketel zal daarvoor met opentherm 60min aanstaan met lagere dan max watertemperatuur.

Daarom voegt opentherm eigenlijk weinig toe bij evohome, het is alleen nuttig voor de plekken waar geen zoneregeling actief is, zodat je daar geen super hete verwarmingen hebt.

[Voor 6% gewijzigd door leonbong op 05-02-2019 14:51]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:43:
Omdat de zoneklep zone aan/uit wordt geregeld. Dus 20% vraag is zoneklep die maar 20% van de tijd open staat 60min*20%= 12min uur.

Echter de ketel zal daarvoor met opentherm 60min aanstaan met lagere dan max watertemperatuur.

Daarom voegt opentherm eigenlijk weinig toe bij evohome, het is alleen nuttig voor de plekken waar geen zoneregeling actief is.
In dat geval zal de thermostaat 20% vragen, en zolang dat gebeurt staat de zoneklep open...
Als de ruime op temperatuur blijft zal evohome dan toch de ketel toch geen 20% blijven vragen?

• leonbong
Nee dat is niet het geval.
20% op een zone is niet hetzelfde als 20% van het brandervermogen.

Evohome werkt eigenlijk heel simpel.
Een zone wordt geregeld door zoneklep BDR91 of een ventiel HR92.
Als er voor zone 20% benodigd is dan:
Een zoneklep zal dan 20% van tijd op staan.
Een ventiel HR92 zal 20% open staan.

Op het moment dat één zone energie vraagt wordt de ketel aangezet ongeacht of het opentherm of aan/uit is.
Opentherm heeft maar enigszins invloed op watertemperatuur die evohome vraagt aan de ketel.

Dat komt omdat evohome niet kan weten of een zone een hele benedenverdieping is of een klein toiletradiatortje.

Een opentherm systeem vertrouwd op stabiele temperaturen van water langzame wijzigingen dus.
Het opeens open gaan van overstort en daardoor in een korte tijd een veel hogere retourtemperatuur snapt een opentherm systeem geen bal van en kan afhankelijk van merk ketel tot storingen leiden.

Maar voor @TimmeStein aan/uit relais zijn zo goedkoop te vinden op marktplaats en ebay dat je gok kan wagen met een opentherm module. Als het niet goed werkt vervangen voor aan/uit maakt bij een moderne ketel heel weinig uit voor verbruik.

[Voor 144% gewijzigd door leonbong op 05-02-2019 14:51]

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 16:01

ptjuh

New day, same old shit

iemand ook ervaring met vloerverwarming en dan meerdere verdelers en aparte zones op de verdeler?

Ik ben aan het kijken om toch ook Zones te gaan creeren dmv Honeywell om juist op de plekken de kachel aan te zetten waar we het meeste zijn op dat moment. Scheelt een hele beneden verdieping warm te maken waar we in de ochtend uren bijvoorbeeld toch geen gebruik van maken.

maar anderzijds wordt er weer verteld dat je vloerverwarming beter altijd op 1 constante temperatuur moet laten staan. omdat anders het verbruik hoger wordt.

Its all in the little things that people do..

• leonbong
Ik pas succesvol tempverlaging toe op mijn vloerverwarming opwarm tijd is ongeveer één uur, valt dus wel mee.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:17:
Nee dat is niet het geval.
20% op een zone is niet hetzelfde als 20% van het brandervermogen.

Evohome werkt eigenlijk heel simpel.
Een zone wordt geregeld door zoneklep BDR91 of een ventiel HR92.
Als er voor zone 20% benodigd is dan:
Een zoneklep zal dan 20% van tijd op staan.
Een ventiel HR92 zal 20% open staan.
Dit doet niks af aan het feit dat dit alleen geldt voor de periode dat er warmtevraag is toch?
Als de temperatuur bereikt is, zal de ketel toch niet meer aangezet worden?
In die zin is dat geen andere situatie dan een aan/uit regeling. Ook daar zou je volgens die logica 80% van de tijd een ketel hebben die draait, terwijl de knop dicht is? Kan me dat niet voorstellen.

Zie overigens op mijn bedieningspaneel dat er percentages tussen de 15 en 100 worden gevraagd, dus ergens zit er wel meer logica in. Als de verbouwing klaar is, zal ik er eens een OTGW tussen zetten.

[Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2019 14:55]

• leonbong
MikeyMan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Dit doet niks af aan het feit dat dit alleen geldt voor de periode dat er warmtevraag is toch?

Zie overigens op mijn bedieningspaneel dat er percentages tussen de 15 en 100 worden gevraagd, dus ergens zit er wel meer logica in. Als de verbouwing klaar is, zal ik er eens een OTGW tussen zetten.
0% Vraag op een zone is geen warmtevraag.
20% Vraag op een zone is warmtevraag dat staat los van het feit of die klep open of dicht is.
Sterker nog dat weet de evohome centrale niet eens of een klep open staat.

Het signaal van de evohome naar de BDR91 is 20%.
De BDR91 regelt dan onafhankelijk van de centrale het open en dicht sturen van een klep.

De oude handleidingen in chromotherm wireless aan/uit legde dit beter uit hoe de communicatie met de BDR91 en zijn voorganger de HC60NG werkt.

[Voor 9% gewijzigd door leonbong op 05-02-2019 15:50]

• ZaarC
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-01-2020
Ik overweeg een variant op een zoneregeling met zoneklep. Ik heb een leefruimte met convectorput en 2 radiatoren in een radiatorkast. Ik zou uiteraard gewoon slimme radiatorknoppen kunnen gebruiken die worden gestuurd door een ruimtethermostaat, maar ik vrees dat de batterijen te regelmatig zullen moeten worden vervangen (wat met die radiatorkasten vrij moeilijk is). Daarom overweeg ik om op die convector en de 2 radiatoren 24V servomotoren te plaatsen (bvb Honeywell MT4-230-NC) en die aan/uit te laten gaan via een BDR91 die zelf wordt gestuurd door de ruimtethermostaat.
Vraag is of dat kan, en vooral of men 2 BDR91 modules naast mekaar met de Evotouch kan laten comminiceren, nml 1 om de ketel aan/uit te sturen en 1 om de servomotoren te sturen. Gaan die bij het installeren elk een eigen communicatiekanaal afdwingen.

• leonbong
Ja wat jij wil kan.

Één BDR91 als zonneklep
Één BDR91 als ketelrelais

Dat zit elkaar niet in de weg.
Ik wil desnoods nog wel even voor je testen vanmiddag aangezien ik nog wat ralais's heb slingeren in de kast. Zijn wel de voorgangers de HC60NG die 10A kunnen schakelen.

• DukeBox

DukeBox

^ Ja, maar dan dus alleen met een aan/uit evohome.
MikeyMan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:51:
Bij een kennis met dit probleem zie ik het volgende als ik met mijn OTGW (dus modulerende thermostaat) mee kijk:

Situatie: Beneden (vloerverwarming) met zone klep en temperatuur sensor van evohome basis station voor de ruimte, géén losse radiatoren in deze zone. Verder 1e en 2e etage allen radiatoren met HR92.

Er komt een warmte vraag van beneden, ketel gaat stoken en vloerverwarming zone klep gaat open. Vervolgens ziet de ketel dat het retour water nog warm genoeg is om meer energie af te geven dus besluit lager te stoken (45% capaciteit). De zone klep gaat nu dicht omdat de ketel < 50% gaat stoken.

In dit geval heb je een soort dead lock, warmte vraag blijft maar er kan geen warm water bij gemengd worden bij de vloerverwarming omdat de klep dicht staat.

Ikzelf heb maar besloten te wachten totdat er een goede oplossing is voor zones én moduleren.

[Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 08-02-2019 11:10]

• leonbong
@DukeBox en @MikeyMan
Voor als je een ketel met opentherm wil aansturen is de oplossing icm met vloerverwarming is open/dicht klep niet ideaal.
Goede oplossingen van een opentherm aansturing ketel plus vloerverwarming zijn.
A: Vloerverwarmings module HC80 --> Duur €€€ als de vloer maar één zone is. (>400€)

Of alternatief wat prima werkt maar niet ondersteund door honeywell.
B: Een HR92 toepassen op een ventiel dat op de aanvoerleiding van vloerverwarming wordt geknutseld. Dit ventiel moet wel een grote Kv hebben om debiet aan te kunnen. (+/- 100€ totaal)
Daarnaast schakel je de intern tempvloeren van de HR92 uit.
Zie onderstaand

C: Mengklep regelaar HM80 van honeywell uit DLD of UK halen icm 3 punts stelmotor en speciaal ventiel.
Is uiteindelijk in werking erg gelijk aan de HR92 oplossing maar veel prijziger. (+/- 210€)
Ik heb zo'n ventiel (+/-20€) plus stelmotor (+/-60€) gehaald van ebay de HM80 (+/-130€) moet ik nog kopen.

[Voor 57% gewijzigd door leonbong op 08-02-2019 11:34]

• DukeBox

DukeBox

@leonbong Ja, weet ik, zie mijn vorige posts. De afbeelding die jij plaatst is precies wat ik al meerdere keren heb beschreven. Ook de TS ging hier meer aan de slag maar deze is helaas niet meer actief geweest hier.

A Is zoals je al aangeeft niet handig want heb maar 1 zone (zijn wel 7 lussen). Daarnaast is mijn ceramische verdeler daar niet voor geschikt.

B De ventielen met grote buis diameter die ik heb kunnen vinden geven nergens door hoeveel liter/min er door kan. Daarnaast vraag ik mij af of het ventiel dan niet te zwaar loopt voor de HR92.

Ben erg benieuwd als je C werkend hebt. Begrijp uit dit document dat het zo zou kunnen werken. Stom dat ze daar dan niet zelf mee komen.

• leonbong
[mbt B]
Een normaal thermostatisch ventiel met grote doorlaat (kv) heeft geen zwaardere veer als één met kleine kV. De HR92 krijgt die echt wel open of dicht.
Let op een grote kv is niet perse een grote diameter en het omgekeerd is ook niet waar.

Mbt C
HM80 zijn heel veel toegepast in DLD en de UK voor vloerverwarming zeker in gebouwen woningen stads/blokverwarming.
Wordt nog steeds nieuw verkocht buiten NL ook in combi met evohome werkt echt wel.

[Voor 46% gewijzigd door leonbong op 08-02-2019 11:50]

• DukeBox

DukeBox

leonbong schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:50:
Wordt nog steeds nieuw verkocht buiten NL ook in combi met evohome werkt echt wel.
Houd ons op de hoogte.. buiten dat niet goedkoop is is het wel de mooiste oplossing.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@leonbong @DukeBox

Wacht eens even, hebben we het hier al de hele tijd over een situatie zonder HC80?
Dat is toch altijd een 'knutseloplossing'?

Ik ben uitgegaan van de situatie zoals het hoort, dus per verdeler een HC80 en een stel knoppen op de verdeler. Zeker een dure grap, maar kon me al niet voorstellen dat dit rare situaties met de aansturing zou veroorzaken.

Ik heb uiteindelijk 3 HC80's hangen om 21 knoppen op drie verdelers aan te sturen.

• leonbong
Dit werk niet hmm??
Dat zou prima moeten werken heb je geen bypass geplaatst in het systeem?

[Voor 8% gewijzigd door leonbong op 08-02-2019 12:11]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, dat werkt prima, voor zover ik dat nu kan beoordelen, maar we hadden vandeweek een discussie over de werking van Evohome. Hierin ben jij uitgegaan van een situatie zonder HC80, en ik van een situatie met :)

Enige waar ik nog mijn vraagtekens bij heb is de pompstanden van zowel de CV ketel als de drie verdelers. Maar da gaan we tzt wel oplossen.

[Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2019 12:12]

• leonbong
@Anoniem: 2802
Natuurlijk werkt dat prima.
De HC80 stuurt de thermomotoren PWM aan gevolg ze staan ook gedeeltelijk open afhankelijk van de warmtevraag.
De looptijd van thermomotor is +/-5 min. De pulsduur is korter dan dat, gevolg wax wordt niet volledig warm of koud dus gaan ze in een tussenpositie staan.

[Voor 34% gewijzigd door leonbong op 08-02-2019 12:19]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:18:
@Anoniem: 2802
Natuurlijk werkt dat prima.
De HC80 stuurt de thermomotoren PWM aan gevolg ze staan ook gedeeltelijk open afhankelijk van de warmtevraag.
De looptijd van thermomotor is +/-5 min. De pulsduur is korter dan dat, gevolg wax wordt niet volledig warm of koud dus gaan ze in een tussenpositie staan.
Haha, zoiets dacht ik al. Maar zoals gezegd, het valt nu voor mij op zijn plek. We waren een beetje langs elkaar heen aan het praten.

• DukeBox

DukeBox

@MikeyMan Ja, inderdaad zonder gebruik te maken van de HC80.
Dat zou voor mij namelijk een hele dure investering worden en voegt 0.0 toe aan wat ik wil bereiken.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Ik zie ineens een hoop activiteit in m'n topic. Excuus. Het was al maanden stil dus ik heb er weinig aandacht meer aan geschonken.

Ik heb nu even geen tijd om m'n bevindingen op te schrijven, dus dat zal ik vanavond even doen.

edit: bij deze
Uiteindelijk heb ik op thermostatische afsluiter op de aanvoer van m'n vloerverwarmingsverdeler geplaats met daarop een HR92. Omdat ik een Nefit ketel heb, moest ik de touchcontroller via een Opentherm-EMS convertor aansluiten.

Bij het inbedrijfstellen van het systeem begon m'n ketel onafgebroken te pendelen en de pomp stopte ook niet meer met draaien. Op de ketel stond status '0y' op het display. De ketel is trouwens een Nefit Trendline CW5 uit 2015. Status '0y' houdt in dat de aanvoertemperatuur hoger is dan de ingestelde en dat de ketel in wachtstand staat, tot de boel weer is afgekoeld.

M.b.v. de OpenTherm gateway zag ik dat de gevraagde watertemperatuur altijd rond 28 graden lag. Die temperatuur is natuurlijk snel bereikt en dan schoot de ketel in de wachtstand. Dit ging de hele dag door, met een flinke toename in het gasverbruik.

Ik kreeg dit met geen mogelijk opgelost. Een maximum stellen aan het vermogen en de modulatie hielp ook niet. Toen heb ik het OpenTherm idee even laten varen en een BDR91 gepakt om de boel aan/uit te sturen. Ook een BDR91 i.c.m. thermische motor op de aanvoer van de vloerverwarming. Op de andere kamers nog steeds gewoon HR92 thermostaten. Het gedrag van de ketel bleef hetzelfde.

Dit allemaal zonder het stoken van de houtkachel, dus allemaal puur Evohome. Ik moet wel zeggen dat de temperatuur in alle vertrekken prima was. Alleen de ketel bleef pendelen met slijtage en gasverbruik als gevolg.

Na veel instellen, meten en internetten heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik stuur nu de radiatoren met thermische motoren. Deze worden geschakeld door een Sonoff S26 die ik met ESPEasy en een temperatuursensor heb uitgerust. De gemeten temperatuur in de vertrekken worden naar Domoticz gestuurd en die beslist of de radiator open moet en of de ketel misschien even aangezet moet worden. Dit met een relais en Raspberry Pi GPIO. Mijn ketel heeft naast zijn EMS aansluitingen een aparte aansluiting voor aan/uit. Ik hoef dus niet, zoals bij opentherm, de kamerthermostaat kort te sluiten.

Deze constructie werkt voortreffelijk. Als de houtkachel niet aanstaat, tokkelen de kamers boven gewoon mee. Staat de houtkachel wel aan, dan zie dat het relais zo nu en dan even de ketel aanzet.

Ik denk dat de CV-configuratie (radiatoren boven, VV beneden, redelijk geïsoleerd huis, flinke ketel, OpenTherm-convertor) gewoon niet lekker liep met Evohome.

[Voor 84% gewijzigd door TimmeStein op 12-02-2019 10:00. Reden: Aanvulling van verhaal]

• -GD-
-GD- schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:57:
@DukeBox ik heb nog een oude Honeywell Evohome ATC928G2000.. En dit is een aan/uit versie normaal gezien. Kan dit eigenlijk ergens gecontroleerd worden? Moet de volledige console vernieuwd worden indien er gemoduleerd wil worden?
Om even over deze problematiek uitsluitsel te geven:

Geachte heer,

Dank u voor het contacteren van de Resideo Honeywell Home Infolijn. Het referentienummer van deze melding is 03877193.

Onze excuses voor de verlate reactie vanwege de drukte.

Wanneer u de ketelmodule vervangt met een R8810A kunt u deze koppelen aan uw oude Evohome.
Met vriendelijke groet,

Ghyslaine --
Resideo België
T: 02 728 2386

• leonbong
@TimmeStein
Ik begrijp dat je het evohome-systeem dus niet meer gebruikt?

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
@leonbong Dat klopt.

• denonman1
  • Registratie: Januari 1970
  • Laatst online: 15-05 21:52
Ik heb ook een Evohome systeem, alleen geen vloerverwarming.
Mijn vraag is iets algemener mbt Evohome: Ik kan in zowel Domoiticz als in IFTTT niet de temperatuursensoren van mijn smart thermostaten uitlezen (en dus niet gebruiken als trigger om bijvoorbeeld mijn aircos aan te zetten.

Ik heb al ;s de helpdesk van Honeywell gemaild, maar na 3x uitleggen wat ik nu bedoel komt er geen antwoord meer terug.. Ze geven aan dat het IFTTT-compatible is, maar dus enkel maar half: Ik kan via IFTTT een opdracht geven om de thermostaat temperatuur te verhogen/verlagen, maar niet andersom: Ik kan de huidige temperatuur niet uitlezen.

In Domiticz zie ik dus hetzelfde als in IFTTT (maar hier kan ik Honeywell niet op aanpstreken, ze maken wel reclame dat het IFTTT compatibel is)

Iemand inzicht/ideeën?

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Dit is vrij makkelijk voor elkaar te krijgen via de web interface. Je kunt op Honeywell TCC (Total Connect Comfort) een account aanmaken en je systeem daar aanmelden. Dan krijg je ook je systeem met alle thermostaten te zien. En je kunt dan ook alles bedienen met de Honeywell app op je telefoon

Domoticz heeft een goed werkende plugin om met TCC samen te werken. Je kunt dan bij het hardware overzicht de Evohome toevoegen.

• Zwappe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-05 23:41
Ik begrijp op basis van deze post waarom een zoneklep niet werkt met een Opentherm-sturing. Echter, waarom werkt dit dan wel met de HR92 voor de vloerverwarming?

Ik lees namelijk op andere fora dat de HR92 voor deze toepassing moet ingesteld worden dat een volledige slag gemaakt wordt, dus ook aan/uit lijkt me dan?

Moet de pomp in het vloerverwarmingscircuit ook nog aangestuurd worden zodat deze niet steeds draait als er geen warmtevraag is? Of zie ik dit verkeerd?

• bert pit
@Zwappe Technisch werkt het. Dus op andere fora hebben posters gemeld dat de HR92 open staat als de ketel verwarmt. Prima dus, het werkt. Het verschil met een klep is dat de HR92 terug kan regelen, ook met die volledige slag.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het in alle gevallen beter werkt dan een klep die daar speciaal voor is bedoeld. Alleen al het feit dat het op batterijen werkt zou voor mij al een reden zijn om deze oplossing niet voor mijn vloerverwarming in te zetten.

Het hangt ook heel erg van de situatie af. In een modern huis met voldoende isolatie en VV is aan/uit op lage temperatuur vaak gewoon een betere regeling. In een wat traditionelere setting met radiatoren, waar een huis snel afkoelt is Opentherm wat efficiënter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
DukeBox schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:52:
[...]

Houd ons op de hoogte.. buiten dat niet goedkoop is is het wel de mooiste oplossing.
Hier kom ik nog op terug.

Bijna alles is binnen.
Ik heb de Honeywell HM80 besteld.
Het ventiel de Honeywell V5822A1063 met kvs van 2,5.
De stelmotor heb ik twee jaar liggen de honeywell M6410L4029

Na het stookseizoen ga ik ombouwen ik heb als beleid niet knutselen aan een werkende CV in de winter.

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 16:09
Hoi allen, bedank voor dit leerzame topic, ben weer een stuk wijzer geworden. :)
Ook ik wil mij huis slim gaan verwarmen.

Het plan:
- aanschaf nieuwe Opentherm ketel
- aanschaf radiatoren woonkamer en kantoor
- slimme thermosstaten i.c.m. slimme vloerverwarming
- Plattegrond: https://ibb.co/swQSFZ5

Na verschillende systemen gelezen te hebben:
- Tado
- Evohome
- Smarthomesupply.nl
- Danflos

Lijkt de Evohome de beste keuze:
- Opentherm is hierin belangrijk

Twee dingen:
1:
In het huis zijn er 3 ruimtes waar zowel vloerverwarming als radiatoren zijn. De vloerverwarming als basis en de radiatoren op bij te pieken, om zodoende een laag gasverbruik te krijgen.
Daarbij is zone-regeling belangrijk om te schakelen met name tussen het kantoor en het huis

Een systeem die zowel de vloer alsmede de radiatoren kan regelen heb ik nog niet gevonden.
Een gek idee is misschien 2 zones in 1 zone? waarbij de vloer net een halve graad hoger is dan de radiatoren.

Tot nu heb ik Tado gebruikt om de pomp aan en uit te zetten van de vloerverdelers als tussenoplossing

Ben benieuwd of hiervan ideeën zijn of andere systemen?

2:
. @TimmeStein Bijzonder dat jouw ketel een dergelijk gasverbruik laat zien, bij de oplossing met HR92
Dit leek mij ook namelijk een goede oplossing, omdat mijn vloerverwarmingverdeler 1 ruimte verwarmd. :? Nu twijfel ik, voordat ik de investering maak.

@leonbong: Na het stookseizoen ga ik ombouwen ik heb als beleid niet knutselen aan een werkende CV in de winter.
Die deel ik _/-\o_ , laat de zon maar schijnen !! :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Karmusch Evohomoe kan zowel vloerverwarming als radiatoren schakelen. Ga er vanuit dat de andere systemen dat ook kunnen.
Maar wellicht dat een normale thermostaatknop (die bijvoorbeeld op 19 graden staat afgeregeld) het werk al wel gedaan krijgt als je hem op ruimte temperatuur laat regelen.

• leonbong
@Karmusch
Je zou ook nog eens goed naar Danfoss of Watts kunnen kijken.
Toen ik begon was Danfoss net van de markt gehaald, wegens technische problemen bij de oorspronkelijke introductie.
Dus bleef Evohome over en het ELV/Conrad systeem -wat ik mijn flat daarvoor gehad in de periode 2002-2008.
Maar het ELV-systeem was eigenlijk totaal achterhaald.

Danfoss heeft een iets mooiere oplossing voor het knap regelen van vloerverwarming en Aan/uit ketels.

[Voor 21% gewijzigd door leonbong op 14-03-2019 16:46]

• Karmusch
@MikeyMan Ik weet dat ze het beide kunnen, Echter zou graag, dat de vloer verwarming en radiatoren samen werken, misschien met 2 thermostaten... liefst met een mooi algoritme 8)

Een systeem als Plugwise gaf bijvoorbeeld toe, dat het systeem dan in de war zou raken en dat ik dan de radiatoren met de hand moet bedienen, dan blijf ik aan handmatig aan het tweaken :)

@leonbong: Ik ga er direct even in verdiepen :) thx!

[Voor 4% gewijzigd door Karmusch op 14-03-2019 16:47]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Karmusch schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:46:
@MikeyMan Ik weet dat ze het beide kunnen, Echter zou graag, dat de vloer verwarming en radiatoren samen werken, misschien met 2 thermostaten... liefst met een mooi algoritme 8)

Een systeem als Plugwise gaf bijvoorbeeld toe, dat het systeem dan in de war zou raken en dat ik dan de radiatoren met de hand moet bedienen, dan blijf ik aan handmatig aan het tweaken :)

@leonbong: Ik ga er direct even in verdiepen :) thx!
Dat kan ook, maar dan zou je m.i. een aparte zone voor beide moeten maken.
Zoals je zelf aangeeft, zijn de radiatoren voor bijverwarming als het echt koud is. Normaal gesproken zou je neem ik aan gebruik willen maken van de vloerverwarming.

Optie zou dan kunnen zijn om zoals ik zei normale radiatorknoppen te gebruiken die je op een lagere temperatuur instelt. Dan helpen ze mee tijdens het opwarmen, maar maakt de vloerverwarming het af zeg maar.

• Karmusch
MikeyMan schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:49:
[...]

Dat kan ook, maar dan zou je m.i. een aparte zone voor beide moeten maken.
Zoals je zelf aangeeft, zijn de radiatoren voor bijverwarming als het echt koud is. Normaal gesproken zou je neem ik aan gebruik willen maken van de vloerverwarming.

Optie zou dan kunnen zijn om zoals ik zei normale radiatorknoppen te gebruiken die je op een lagere temperatuur instelt. Dan helpen ze mee tijdens het opwarmen, maar maakt de vloerverwarming het af zeg maar.
Dat lijkt mij wel een goede oplossing / probeersel O-)

[Voor 39% gewijzigd door Karmusch op 14-03-2019 17:30]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Karmusch schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:09:
[...]

Dat lijkt mij wel een goede oplossing / probeersel O-)
Bedoelde overigens wel 'thermostaatknop', maar dat spreekt waarschijnlijk voor zich...

• leonbong
@Karmusch
Ik heb zelf nog even naar het Danfoss systeem gekeken op internet en met name Youtube.
De interface oogt ouderwets en daarnaast traag als ik zo naar filmpjes kijk op internet.
Zou voor mij een een belangrijke no-go zijn.

• Karmusch
Thx voor het uitzoeken, heb ook al enige youtube uren onderzoek erop zitten.

Tado is eigenlijk het mooiste systeem, wat er nu is.
En heb uitgezocht hoe dit met vloer en radiatoren in 2 zones in 1 ruimte kan werken.
- radiator zone 1
- vloer zone 2

Tijdsschema's slim instellen en de vloerverwarming leidend maken.
Vloerverwaming kan via 1 thermosstaat de vloerpomp elektrisch schakelen, dus in 1 keer de gehele verdeler, wat in mijn geval voor 3 vloerverwarmingblokken het prakisch is (renovatie huis uit 1949)

1 groot manco
Het werkt alleen fatsoenlijk als je online bent en geconnected met de Tado servers.
Een afhankelijkheid, die je ech niet wil.

Server offline: geen offline app bediening, geen tijdsschema's of zones meer actief, alles manueel.
Eveneens: abonnement van € 25,- per jaar (beleidswijziging sinds V3+ thermosstaat)

ik aan heb tado gevraagd of er offline app beschikbaar komt i.i.g. met de basic features.

[Voor 4% gewijzigd door Karmusch op 21-03-2019 09:09]

• Cmike
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-04 12:31
Ik heb 2 badkamers met vloerverwarming(aparte voor logees). Beide hebben een radiator (via HR92) en de vloerverwarming via een RTL van Herz en de andere badkamer via een RTL van Heimeier. Ik wil deze bedienen via HR80 maar ook met adapters lukt dat niet. Weet iemand een aanpassing met niet standaard adapters of via een MT4 ?

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Een normale thermostatische afsluiter heeft de voeler in de knop en wordt het ventiel met een pinnetje opengedrukt.

Volgens mij hebben die RTL ventielen een heel andere aansluiting. Hier wordt de temperatuur van het water doorgegeven aan de voeler in de knop. Compleet ander systeem, met een ander ventiel en een andere voeler.

Je zult je afsluiters moeten vervangen. Neem dan meteen die dingen van Heimeier met een M30 aansluiting, want dan heb je helemaal geen adapters meer nodig.

• sceletor
  • Laatst online: 17-08-2022
Hallo,
na alles gelezen te hebben ben ik er nog niet helemaal uit. Ook omdat er steeds over vloerverwarming wordt gesproken terwijl dit bij mij niet het geval is.
Ik heb een calenta hangen opentherm. Ik heb in een tuinhuis een radiator welke ik separaat van de woning wil kunnen verwarmen.
Ik zat dus te denken aan de econome in combinatie met de radiatorknop. En voor de woning een zonneklep er tussen zetten welke aangestuurd via de econome.
Kan deze situatie en kan de woning gewoon via opentherm?

• Pajako
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-12-2020
leonbong schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:31:
[...]

Hier kom ik nog op terug.

Bijna alles is binnen.
Ik heb de Honeywell HM80 besteld.
Het ventiel de Honeywell V5822A1063 met kvs van 2,5.
De stelmotor heb ik twee jaar liggen de honeywell M6410L4029

Na het stookseizoen ga ik ombouwen ik heb als beleid niet knutselen aan een werkende CV in de winter.
Beste Leon,
Ik heb ook een Evohome systeem met HR92 knoppen en een HM80. Op de een of andere manier krijg ik de HM80 niet werkend (de evohome laat de HM80 de radiatorknop MT4 niet openzetten).
Ook lijkt de verbinding weg te vallen: na binding knippert de HM80 9/1...
Is het jou wel gelukt?

• leonbong
@Pajako
Een mt4 is helemaal niet geschikt om met de hm80 samen te werken.
Ik heb m6410 als motor die alleen op ventielen met slag van 6,5mm werken.

De hm80 is bedoeld voor lineaire e-motoren, een mt4 is een thermische motor. De mt4 moet met pwm worden aangestuurd.

[Voor 32% gewijzigd door leonbong op 31-10-2019 21:46]

• Pajako
Dat is snel!-)
Ah, de installateur heeft de mt4 gebruikt.
Ik zal het met hem overleggen.
Blijft dan nog de combinatie evohome-hm80.
Zou het gegeven dat de hm80 niets kan met een mt4 er voorzorgen dat de hm80 weer in ‘storing’ schiet?

• leonbong
@Pajako
Nou die installateur snapt er echt niks van.

• Pajako
Mmh, jammer. Toepassing van de HM80 is in NL ook niet echt gebruikelijk. Wel raar, zeker in een situatie als bij mij waar de vloerverwarming achteraf is ingebouwd en 1 zone is. Daar is een hce80 overkill dacht ik.
Ik weet er zelf net niet genoeg van om te weten hoe het moet dus daarvoor heb ik een installateur de boel laten plaatsen:-)
Nu nog uitzoeken hoe ik de boel werkend krijg...

• leonbong
Nu moet ik zeggen heb de spullen inmiddels al lang maar nog steeds niet geplaatst.

Een mt4 heeft stroompulsen nodig om op een stand te blijven staan.
Een klepmotor voor hm80 blijft op stand staan zonder periodieke pulsen, alleen voor het verstellen is spanning nodig.

[Voor 53% gewijzigd door leonbong op 31-10-2019 22:09]

• leonbong
@Pajako
Als je nu inmiddels een MT4 plus een ventiel in het leidingwerk.
Koop dan gewoon een BDR91 (aan/uit) relais en het zal gewoon werken of HCN60NG (tip!) die laatste is namelijk erg goedkoop op marktplaats en werkt net zo goed.

Is wel jammer want dan krijg je een aan/uit regeling op je vloerverwarming heb ik nu ook nog maar daar wil ik vanaf. Voornamelijk omdat ik daar een mechanische zoneklep heb zitten die je steeds nadrukkelijk hoort schakelen.

Maar een MT4 is volledig stil dus dan stoort misschien helemaal niet.

[Voor 29% gewijzigd door leonbong op 01-11-2019 09:39]

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 13:57
@leonbong weet je zeker dat het de HCN60NG is? Ik kan deze niet vinden, ik vind het wel interessant want ik vind de afsluiter van honeywell erg prijzig ten opzichte van andere merken.

Tevens als aanvulling aan dit topic. Zojuist heb ik een huis gekocht en wilde graag goed beginnen om mijn gasgebruik laag te houden.
Boven alles met radiator, behalve badkamer. De badkamer/bijkeuken/wc heeft een eigen vloerverwarming unit, de woonkamer en keuken heeft een tweede vloerverwarming unit.

We vinden het niet nodig om de wc/badkamer/bijkeuken te verwarmen dus deze unit heb ik afgesloten, ik laat via domoticz alleen elke dag de pomp 15 minuten draaien (totdat ik centen heb om dit ook achter een zone te plaatsen).
Beneden de woonkamer/keuken zie ik als 1 zone dus daar moet ik nog een klep tussen plaatsen met een BDR91 module.

Op dit moment hebben alle kamers boven een HR92 radiatorknop. De evotouch gebruik ik als sensor voor de woonkamer en keuken. Dit gaat dus niet werken, want bij een multi-zone configuratie heeft je zone "woonkamer/keuken" een actuator nodig (bijv een BDR91 module), hiervoor gebruik ik tijdelijk een HR92 knop.. (beetje vieze oplossing, maar ik was nog opzoek naar een knappe zone klep). Als er nu warmtevraag is in de woonkamer of boven zal altijd de vloerverwarming mee doen van de woonkamer/keuken.
(De HR92 ligt dus los naast de evotouch voorlopig).

Nu heb ik het probleem dat spontaan mijn zone woonkamer naar " hand" 20 graden gaat. Volgens support honeywell komt dat doordat mijn HR92 " open raam" detecteert of dat de batterij af en toe geen goed contact maakt, dat zal dit gedrag verklaren. Openraam uitgezet en batterij goed vastgezet volgens handleiding en nog steeds zelfde probleem " spontaan" gaat mijn zone naar 20 graad.
Om dit allemaal uit te sluiten heb ik er een single-zone van gemaakt. Dus CV ketel aansturen via de BDR91 en de evotouch als thermostaat ingesteld (dus geen hr92 knoppen of iets), wifi staat ook uit dus invloed vanaf de cloud (bijv. via domoticz ) is ook uitgesloten. Nog steeds hetzelfde probleem.
Mijn volgende stap wordt door honeywell geadviseerd om mij te beroepen op garantie bij warmteservice, dat is dus mijn volgend station.
EvoHome
EvoHOme2EvoHome3

//Update. De meneer van Warmteservice gaf aan dat er al meerdere mensen terug zijn gekomen met de EvoTouch met dezelfde problemen als omschrijven in deze post. Bij deze even als update erbij gezet als mensen dit toevallig lezen en zoeken over het zelfde probleem, want je loopt echt tegen een muur aan |:(

[Voor 93% gewijzigd door davevleugel op 14-11-2019 13:51]

PVOutput

• leonbong
De HCN60NG wordt ook wel R6660D1017 genoemd is 10A relais in tegenstelling tot de BDR91 die maar 2A mag schakelen.

Ik gebruik er zelf twee eentje is overblijfsel van mijn chromotherm wireless aan/uit van 10 jaar terug en eentje op marktplaats gekocht voor 25€.
Werking is gelijk beide werken met evohome of technische voorloper, bij een moderne chromotherm wireless wordt tegenwoordig ook BDR91 geleverd maar vroeger niet.

• DukeBox

DukeBox

davevleugel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:02:
Nu heb ik het probleem dat spontaan mijn zone woonkamer naar " hand" 20 graden gaat. Volgens support honeywell komt dat doordat mijn HR92 " open raam" detecteert of dat de batterij af en toe geen goed contact maakt, dat zal dit gedrag verklaren. Openraam en batterij goed vastgezet volgens handleiding en nog steeds zelfde probleem " spontaan" gaat mijn zone naar 20 graad.
Bij zowel een lege batterij als open raam krijg je een ander icoontje te zien dan een klokje. Heb je evohome misschien aan een cloud iets hangen ? (En indien bijv. 2e hands gekocht, hangt hij nog bij iemand aders in zijn account ?)

• davevleugel
leonbong schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:23:
De HCN60NG wordt ook wel genoemd is 10A relais in tegenstelling tot de BDR91 die maar 2A mag schakelen.

Ik gebruik er zelf twee eentje is overblijfsel van mijn chromotherm wireless aan/uit van 10 jaar terug en eentje op marktplaats gekocht voor 25€.
Werking is gelijk beide werken met evohome of technische voorloper, bij een moderne chromotherm wireless wordt tegenwoordig ook BDR91 geleverd maar vroeger niet.
Ha ik dacht dat jij een alternatief voor de klep bedoelde, duidelijk. Ik ben namelijk nog op zoek naar een klep waarvan een apart schakelcontact op zit die ik via de bdr91 kan aansturen (hoog helemaal open, laag helemaal dicht) de meeste die ik kan vinden zijn allemaal pwm of ze worden al wat duurder.
DukeBox schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:29:
[...]

Bij zowel een lege batterij als open raam krijg je een ander icoontje te zien dan een klokje. Heb je evohome misschien aan een cloud iets hangen ? (En indien bijv. 2e hands gekocht, hangt hij nog bij iemand aders in zijn account ?)
Ik denk niet dat je m'n hele verhaal hebt gelezen, beide argumenten ontkracht ik in mijn stukje. Het klokje krijg je namelijk ook als je een zone met de hand op een periode de temperatuur hoog zet, bij continu is dat een lus! Het leuke is, als ik hem op continu zet (dus het lusje) op bijv. 17 graad, na x tijd (soms uren, soms dagen) wordt deze overruled naar 20 graden en dan ook op continu (dus teken van lusje) dus nee het is niet de openraam detectie, hij hangt niet aan wifi dus de cloud heb ik ook uitgesloten. Evengoed bedankt voor het meedenken!

PVOutput

• leonbong
davevleugel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:39:
[...]

Ha ik dacht dat jij een alternatief voor de klep bedoelde, duidelijk. Ik ben namelijk nog op zoek naar een klep waarvan een apart schakelcontact op zit die ik via de bdr91 kan aansturen (hoog helemaal open, laag helemaal dicht) de meeste die ik kan vinden zijn allemaal pwm of ze worden al wat duurder.

[...]
Oh ok
Goedkoop alternatief voor de honeywell klep
https://magneetventielsho...-2-weg-230vac-relais.html

• davevleugel
Lekker snelle reactie, thanks! Ja zoiets zoek ik, enige ervaring met deze klep toevallig?

Op marktplaats staat hij ook (A) : https://www.marktplaats.n...e3cad9ab7&previousPage=lr

//update, nieuwe thermostaat (evohome touch) gekregen van warmteservice. Ingesteld en nu maar afwachten of het weer gebeurt. Wel weer aan de wifi/cloud gehangen en via domoticz aan het uitlezen.

[Voor 23% gewijzigd door davevleugel op 14-11-2019 07:33]

PVOutput

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-01 14:30
Hallo Allemaal,

Ik ben nu een geruime week bezig om alles over een evohome installatie tot mij te nemen.
O een gegeven moment denk ik dat ik eruit ben maar, dan duikt toch weer het gevoel op dat er iets niet klopt.
Ik heb de volgende situatie.

Nieuwbouwwoning 2019.

CV ketel Intergas Kompakt HRE 28/24A (hangt op zolder)
Het warm cv water vanuit de cv ketel gaat naar een externe 3-weg klep.
Vanaf de 3 weg klep gaat een aanvoerbuis ( hierop zit een temperatuur censor max temp.??) naar de verdeler van de vloerverwarming op de B.G.
Zodra ik de temperatuur op de bg met de opentherm honeywell round hoger zet schakelt de ketel de 3 weg klep over naar de vloerverwarming buis.
De vloerverwarming verdeler heeft 5 aparte ingeregelde groepen voor de woonkamer met open keuken en een hal toilet.(B.G. is 1 grote zone)
Aanvoer is 40 graden en retour 30 graden. delta T 10 graden heb ik ergens gelezen in de bouwtekeningen.
zodra ik de temperatuur op de open therm round beneden weer omlaag zet schakelt de ketel de 3-weg klep weer terug naar de rust stand.( aanvoerbuis radiatoren)

Op de 1 ste verdieping en de zolder hebben we totaal 5 kamers en badkamer met radiatoren( voorzien van normale radiatorkranen).
De verdieping en de zolder zijn aangesloten op de 2de uitgang van de 3 weg klep.
In de badkamer zit een 2-draads Honeywell round thermostaat ( werkt op 2 AA lifetime batterijen).
Indien de temperatuurvraag in de badkamer hoger gezet wordt ,wordt de badkamer en de 5 overige kamers
verwarmd ( helaaas).
De 3 weg klep blijft in ruststand staan.( klemmen 3-5-6 afsluiter vloerverwarming of MIT)

Het systeem werkt zo prima.( en ook bij rest van de woningen in de nieuwbouwwijk).

Nu had ik bedacht om de opentherm Honeywell round op de BG te vervangen voor Evohome bedieningspaneel ATC928G3000 met op zolder de opentherm wireles module ( R8810A118) op de open therm aansluiting 11-12 van de ketel.
De aan/uit Honeywell round van de badkamer blijft bestaan om temp. in de badkamer te regelen met de aanwezige radiator voorzien van blijvende gewone radiatorknop ( is tevens de by-pas voor het hele syteem).
Echter bij de ketel wil ik de draadloze Evohome aan/uit module ( BDR91A1000) parallel over deze thermostaat zetten op de klemmen 6-7 waar in de bestaande situatie ook de aan/uit thermostaat op zit.
Op de 5 overige kamers komen dan de HR90 thermostaat knoppen.

Mijn vraag is nu:

Kan ik dan op een slaapkamer met de HR90 knop de temperatuur verhogen.
Evohome unitATC928G3000 op de B.G. krijgt deze aanvraag en stuurt dan de BDR91 aan/uit module aan.
Tevens indien er temp vraag is op de B.G kan de draadloze opentherm R88 dan ook de ketel nog aan blijven sturen.
Met andere woorden kan de Evohome bedieningsunit een open therm en aan/uit module gelijktijdig opnemen in zijn programma.

Ik heb op 17-11 het een en ander aangepast aan de beschrijving van bovenstaande werking.
(had de schakelvolgorde van de klep verkeert omschreven)

Een tekening is makkelijker maar ik weet niet zo snel hoe ik een tekening hier kan posten.

Alle reacties zijn welkom.
Ik heb tot nu toe alleen nog maar 2-weg kleppen gezien in diverse forums.

[Voor 17% gewijzigd door makkie op 17-11-2019 16:17]

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 17:46
Hallo, ik heb nog een vraagje, in de woonkamer hebben wij 1 radiator met een radaitor knop HR92 en voor deze zone heb ik “Woonkamer” aangemaakt.
In de woonkamer zit ook vloerverwarming, hiervoor zit een zoneklep bij de vloerverwarmingsset. De zone klep word aangestuurd met een RF module. Mijn vraag aan jullie; moet ik RF module aan de “Woonkamer” zone koppelen, of moet daar een aparte zone voor worden aan gemaakt, enzoja, hoe?
Bedankt alvast

• Count_B
golfgti5 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:13:
Hallo, ik heb nog een vraagje, in de woonkamer hebben wij 1 radiator met een radaitor knop HR92 en voor deze zone heb ik “Woonkamer” aangemaakt.
In de woonkamer zit ook vloerverwarming, hiervoor zit een zoneklep bij de vloerverwarmingsset. De zone klep word aangestuurd met een RF module. Mijn vraag aan jullie; moet ik RF module aan de “Woonkamer” zone koppelen, of moet daar een aparte zone voor worden aan gemaakt, enzoja, hoe?
Bedankt alvast
Aparte zone voor maken en de radiator een paar graden lager zetten dan de vloerverwarming want anders zal deze nooit aan schieten.

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42
Hi,

Na dagen speuren en zoeken en lezen en denken kom ik er simpelweg niet uit, dus ik hoop dat één van jullie mij van advies kan voorzien!

Ik ben voornemens onze woning eindelijk ook (deels) met meerdere zones te verwarmen. Wij hebben stadsverwarming en op dit moment heb ik een BDR91 i.c.m. een zoneklep op de afvoer van de stadsverwarming aangesloten (in de meterkast). In de woonkamer hangt een Round Connected Wireless On/Off en die is gekoppeld aan de BDR91. Dus zodra er warmtevraag is gaat de zoneklep open en wordt het hele huis verwarmd.

Dit werkte allemaal redelijk goed, boven en beneden werd het warm als de radiatoren open stonden (en er warmtevraag was bij de round connected), maar nu hebben we beneden vloerverwarming gekregen. Hierdoor wordt de benedenverdieping zo snel opgewarmd, dat het boven niet meer warm (genoeg) wordt en ik met koude vingers moet gamen :P

Ik zou nu graag met een aantal HR92 componenten i.c.m. de Evohome Wi-Fi bedieningsinterface (ATC928G3000) meerdere zones willen aanmaken (op dit moment heb ik ook een RFG100 Internet Gateway, die zou in dat geval kunnen vervallen).

Is het mogelijk om dit zo in te stellen dat de BDR91 gewoon op de afvoer van de stadsverwarming blijft, ik de HR92 modules als aparte zone instel, naast een zone van de ATC928G3000? Feitelijk dus als in één van de zones een warmtevraag is, dat de ATC928G3000 de zoneklep open zet, zodat het water kan gaan stromen.

Als dit niet mogelijk is, moet dan de zoneklep bij de vloerverwarming worden aangesloten? Zo ja, dan zou dat betekenen dat alle radiatoren waar geen HR92 op zit en open staan *altijd* warm water toevoer hebben omdat de BDR91 bij de afvoer van de stadsverwarming is verdwenen.

Ik hoef niet per se een HCE80, de vloerverwarming is wel onderverdeeld in zes groepen, maar die mogen van mij, voor nu, wel allemaal tegelijk worden verwarmd.

Ik vind het lastige materie en ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd :) In ieder geval alvast bedankt als één van jullie een antwoord heeft!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 17:46
Count_B schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:20:
[...]

Aparte zone voor maken en de radiator een paar graden lager zetten dan de vloerverwarming want anders zal deze nooit aan schieten.
Bedankt!

En het Honeywell kastje aan de muur in de woonkamer fungeert dan als temperatuur voeler?
Ik heb al een zone Woonkamer waar dus de radiator op zit, ik zou dus een 2e zone Woonkamer aanmoeten maken (wellicht iets anders benoemen) voor de zoneklep die de vloerverwarming aanstuurd?

[Voor 21% gewijzigd door golfgti5 op 19-11-2019 12:30]

• Count_B
Yup!

• leonbong
@dfader
Je kan twee drie dingen doen.

A: Huidige BDR91 + Klep behouden in de meterkast en deze bij Evohome koppelen als de "verwarmingsketel"
Dan een extra zoneklep plaatsen bij je VV-unit inclusief BDR91 die koppelt als "zone" voor woonkamer.
HR92 in de overige vertrekken in je woning als zone's

B: Goedkoper De huidige BDR91 +klep verplaatsen naar je VV-unit en koppelen als "zone" overige vertrekken met behulp van HR92.

C: Sjoemel variant de zoneklep + BDR91 in meterkast koppelen als "zone" woonkamer.
Overige vertrekken met HR92 dit heeft alleen als nadeel als de woonkamer geen warmte vraagt krijg je de rest ook niet warm.

A: Heeft als voordeel dat je geen sluipverbruik van een radiator kan hebben door een radiator die op kier staat. Geen warmtevraag een zone is een afgesloten stadsverwarming.

B: Is goedkoop nauwelijks materiaal nodig, nadeel als deel van je woning-vertrekken geen HR92 krijgen dan kan je daar sluipverbruik van de stadsverwarming hebben als daar de thermostaatkraan op kier staat.

C: Dit kan zeker maar heeft als enorm nadeel dat je andere vertrekken altijd icm de woonkamer moet stoken, nu kan je daar in klokprogramma rekening mee houden.

Ik persoonlijk zou voor A gaan.

[Voor 31% gewijzigd door leonbong op 20-11-2019 08:47]

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Situatie: Oud huis volledig op Evohome wifi, met gas gestookte cv ketel (aan/uit), alle ruimtes van HR92 voorzien (op twee bypass radiatoren in halletjes na)

Nu komt er een aanbouw die we van vloerverwarming gaan voorzien. In de toekomst ook de keuken eventueel en woonkamer/eetkamer. VV in aanbouw moet natuurlijk ook op evohome.

Nu dacht ik zelf aan een HCE80 als voorbereiding op toekomst, en deze kan dan ook de VV pomp schakelen. Maar daar lees ik nu over problemen met schakelmomenten pomp en ketel.

Een losse zonneklep aanbrengen voor de aanbouw (en dan tzt wel zien) heeft als nadeel dat de pomp continue moet lopen (tenzij je zelf wat knutselt een BDR?)

Hoe is jullie praktijkervaring hiermee?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JPDeckers als dat je enige zorg is, kun je natuurlijk ook een simpele temperatuur geschakelde pompschakelaar monteren. Kost drie tientjes ofzo.

Maar wat voor problemen heb je het over? Ik heb nu 1 hce80 ivm evohome wifi, en dat gaat prima. Moet wel zeggen dat ik nog geen overige componenten heb :)

• davevleugel
Beste Evohome Tweaker experts,

Ik heb nog een vraag in dit topic. Mijn EvoHome werkt nu perfect nadat ik een vervangend exemplaar heb gehad.
Nu valt mij op dat als er warmte vraag is bij radiator A of B dat C ook warm wordt, terwijl de klepstand op de HR92 0% is. Mijn enige conclusie, de klep van deze radiator C lekt door. Ik heb er even tijdelijk een thermostaatkraan op gezet en toen lekte hij niet meer.
Ik ben even met de schuifmaat gaan meten en ik kom gewoon 4 mm in de slag te kort. Ik ben geen expert op verwarminggebied maar het is een M30 koppeling, als ik de kruk van de M28 erin plaats (deze is 2 mm langer 12,5mm voor de M30 en 14,5mm voor de M28) dan voel ik we weerstand bij het dichtdraaien maar alsnog sluit hij hem niet helemaal af.
In de post zie je een foto van de kraan, ik heb geen idee wat voor type dit is, het staat er ook niet op. Ik hoop dat één van jullie dat weet. Het is 100% zeker M30 schroefdraad, alleen ik kom dus 4mm met de standaard kruk tekort, met de kruk van de M28 2mm..

Kraan1

kraan1_zijaanzicht

HR92_opzetstuk_M28_M30

Kruk_lengte_verschil

Gecombineerd_HR92_M30_M28

PVOutput

• leonbong
@davevleugel
Welk merk zijn kranen?

• davevleugel
Dat is mijn probleem, geen idee het staat er niet op. Daarom ook mijn vraag met foto welk merk/type dit is.

PVOutput

• leonbong
@davevleugel
En je kan dat witte deel er niet gewoon verder op draaien?
Maak eens foto van thermostatische kop die blijkbaar wel past misschien herken ik dan het merk?
Kan je hem wel helemaal dicht krijgen als je handmatig aan het zwarte wiel draait als HR92 kop eraf is, de "noodbediening".

Ik vermoed dat je Herz hebt maar dan staat er wel "hartje" op aan de andere kant die nu niet op de foto staat.

[Voor 98% gewijzigd door leonbong op 20-11-2019 09:33]

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:10:
@JPDeckers als dat je enige zorg is, kun je natuurlijk ook een simpele temperatuur geschakelde pompschakelaar monteren. Kost drie tientjes ofzo.

Maar wat voor problemen heb je het over? Ik heb nu 1 hce80 ivm evohome wifi, en dat gaat prima. Moet wel zeggen dat ik nog geen overige componenten heb :)
Vooral berichten als Vloerverwarming en CVketel pompen niet synchroom met Evohome en Evohome HCE80 lijkt vloerverwarming niet goed aan te sturen? zorgen voor wat onrust bij mij.

Prima om meteen een HCE80 te installeren, maar wel alleen als dat goed samenwerkt.
Pagina: 1 2 3 ... 27 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee