Vloerverwarming en CVketel pompen niet synchroom met Evohome

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11-2021
Ik heb vorige week de electronica laten installeren van een nieuw Honeywell Evohome Wifi vloerverwarmingssysteem met uitsluitend vloerverwarming. De CV ketel pomp en de vloerverwarmingspomp pompen echter vaak niet te gelijk omdat ze in een ander ritme schakelen.

Bij de instelling max 3 schakelingen stuurt de Honeywell aan/uit RF-module ongeveer iedere 20 een signaal dat de ketel warm water moet pompen gedurende enkele minuten als de gevraagde temperatuur iets hoger is dan de actuele temperatuur op de Honeywell round thermostaat (2 zones met die round draadloze kamerthermostaat zonder rf module).

De vloerverwarmingspomp is aangesloten via de Honeywell Vloerverwarming (HCE80) en laat de vloerverwarmingspomp pompen. Echter dit gebeurt iedere 12 minuten.

Bij het aanzetten loopt het nog synchroom maar de vloerverwarmingspomp slaat bij de volgende schakeling 8 minuten eerder aan dan de cv. Hierdoor pompt het maar krijgt het geen warm water. Als 8 minuten later de CV ketel gaat pompen dan staat de pomp bij de vloerverwarmingsverdeler uit. Hierdoor pompt de cv ketel doelloos warmwater rond want hij kan het nergens kwijt (het moet de grond in maar loopt via de retour van de vloerverwarmingsverdeler zo weer terug naar de cv, als het te lang aan staat schiet de ketel in anti-pendel stand).

Iemand een idee waarom honeywell de ketel per 20’ aanstuurt en de vloerverwarmingspomp en kleppen per 12’? De honeywell helpdesk weet het niet. De installateur dacht dat het zo hoorde. Nu wordt er een honeywell service monteur geregeld maar dat kan nog even duren.

Hoe krijg ik de hce80 met de vloerverwarmings pomp zover dat ze ook maar 3 schakelingen doen per uur en dus iedere 20 minuten schakelen net zoals de rf module met de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik snap niet zo goed hoe dit kan. Thuis heb ik ook de HCE80 en meerdere modules. Volgorde bij mij is:
- CV ketel aan
- +/- 10 sec
- juiste klep open
- HCE80 pomp aan

De HCE hoort te schakelen als deze binnen de gevraagde zone valt met een korte vertraging

Bij het uitschakelen blijft de vw pomp nog even door draaien. Heb je optimalisering uit staan? Ik zou alles even resetten en opnieuw installeren het gebeurd ook nog wel dat de HCE verkeerd word ingesteld. Het lijkt wel of er nu geen koppeling is tussen beide. Ik weet niet hoe het bij de nieuwere wifi modules is maar bij de module die ik heb is de volgorde heel erg belangrijk. Eerst HCE80 instellen via de wizzard. Daarna de zone's zelf instellen met de bijbehorende sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 19:34

bert pit

asdasd

I"emand een idee waarom honeywell de ketel per 20’ aanstuurt en de vloerverwarmingspomp en kleppen per 12’? "

Jawel, Waarschijnlijk omdat de installateur het niet goed aangesloten of geconfigureerd heeft. Hoe wordt bij u een zone geopend of gesloten?

Algemene werking:
In een zone hangt bijvoorbeeld een thermostaat, deze meet 3 X per uur of het nog warm genoeg is. Is het warm genoeg, gebeurt er niets. Is het te koud, dan wordt er een signaal gestuurd naar de Evotouch, deze communiceert met de HCE80. Vervolgens wordt de zone open gestuurd door een zoneklep of een servomotor. Nu wordt de CV aangestuurd. Daarna wordt de pomp ingeschakeld met iets tijdsvertraging, deze zit op het relais van de HCE80. Als de zone warm genoeg is, wordt de CV uitgezet, de kraan/klep dichtgestuurd en wordt de pomp afgeschakeld.

Van een eigen schakeltijd elke 12 minuten heb ik nog niet eerder gehoord.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Zo heeft het ook weinig nut. Een passief vloerverwarmingssysteem kan nooit warm worden, daar zit dagen opstoken in. Beter is dat ding actief te maken. Directe afgifte. Dat heb ik gedaan en bevalt uitstekend. Totaal inefficient dat mengen met koud retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

sugarlee89 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 22:45:
Zo heeft het ook weinig nut. Een passief vloerverwarmingssysteem kan nooit warm worden, daar zit dagen opstoken in. Beter is dat ding actief te maken. Directe afgifte. Dat heb ik gedaan en bevalt uitstekend. Totaal inefficient dat mengen met koud retour.
Dat zal toch sterk afhangen van het aantal zone's, de isolatiewaarde van je huis en type mengverdeler. Ik jouw geval kan dat prima werken, maar in het geval dat je bijvoorbeeld 5 zones hebt en niet een uitstekende isolatie, dan zul je bij bepaalde mengverdelers en koud weer echt een hoge temperatuur in de verdeler moeten stoppen om de boel warm te krijgen.

De setup zoas topicstarter deze heeft, kan prima werken, alleen moet de boel natuurlijk we synchroon lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_
Bedankt voor het meedenken. Probleem is helaas nog niet opgelost. Ik heb de HCE80 gereset en de evohome installatie opnieuw doorlopen met het koppelen van de ketel-module BDR91, de twee thermostaten aan de gemaakte zones en de gemaakte zones gekoppeld aan de servomotoren via de Zone 1, Zone 2, Zone 3 en Zone 4 van de HCE80.

Nu heb ik voor de woonkamer (5 groepen), een thermostaat en de 3 kleppen van zone 1 en 2 plekken van zone 2 gekoppeld. Voor de slaapkamer (2 groepen) is de andere thermostaat gekoppeld en heb ik de de klep op zone 3 en de klep op zone 4 gekoppeld.

Helaas loopt het nog niet synchroon. De HCE80 werkt/pompt in een eigen niet te verklaren ritme die wel wordt beïnvloed door het verschil in de gevraagde en actuele temperatuur. Het reageert dus wel op waarden die de thermostaat verwerkt maar niet volgens hetgeen ingesteld is in de evohome/evotouche. En aangezien de ketel wel op die manier wordt aangestuurd heb ik een mismatch en krijg ik de warmte van mijn ketel niet de vloer in.

[update 1 april]
Ik heb het honeywell systeem nu geïnstalleerd zonder de evohome. De twee Round Wireless (T87RF2025) thermostaten rechtsstreek met de HCE80 zoneregelaar verbonden aan de juiste zones. En de ketelmodule BDR91 weer rechtsstreek verbonden met de HCE80 zoneregelaar. Nu springt de ketel gewoon telkens netjes aan als de vloerpomp ook pompt.

Alleen de functionaliteiten van de evohome mis ik nu. En ik kan het aantal schakelingen per uur niet aanpassen. Iemand een idee hoe? De instructie van de Round On/Off (die ik niet heb) om eerst linksom naar 5 graden te draaien en dan rechtsom naar 35 graden werkt niet. In de gebruiksaanwijzing staat het verder ook niet vermeld.

[ Voor 26% gewijzigd door Paul_ op 01-04-2018 12:06 . Reden: update na 1 dag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_
Ik heb een nieuwe installatie gedaan met evohome erbij en een bijzondere ontdekking gedaan:

De evohome stuurt nu de zoneregelaar hce80 aan. Maar de ketel wordt nu aangestuurd vanaf de hce80. Wat nu opvalt is dat ik in het evohome menu geen schakelingen per uur of minimale aantijd kan instellen. Daarnaast hanteert de evohome nu hetzelfdeschema als tijdens mijn installatie van mijn eerste post. Dus het lijkt dat de evohome een eigen schakelschema hanteert voor de zoneregelaar en dat met het wijzigen van de schakelingen per uur alleen het schakelschema van de ketel worden aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Paul_ schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:27:
Ik heb een nieuwe installatie gedaan met evohome erbij en een bijzondere ontdekking gedaan:

"De evohome stuurt nu de zoneregelaar hce80 aan. Maar de ketel wordt nu aangestuurd vanaf de hce80."
Zo moet het ook

"Wat nu opvalt is dat ik in het evohome menu geen schakelingen per uur of minimale aantijd kan instellen."
Dat heeft voor vloerverwarming ook geen nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_
bert pit schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:43:

Dat heeft voor vloerverwarming ook geen nut
Waarom niet?
Juist bij vloerverwarming hoeft er niet zo vaak geschakeld te worden dacht ik? Gevoelsmatig wordt de vloer ook gelijkmatiger warm als de vloerpomp langer pompt.

Mij leek de instelling minimaal 5’ pompen en maximaal 3 schakelingen per uur dan ook beter. Ik verwarm met de vloerverwarming meer dan 150 vierkantemeter en de pomp staat aan 1 kant van het huis. De badkamer bevind zich op 15 meter van de vloerverwarmingsverdeler.

Bijzonder dat de installateur en de honeywell support niet zeggen dat ik de ketel niet moet koppelen aan de evohome maar aan de zoneregelaar.

[ Voor 51% gewijzigd door Paul_ op 03-04-2018 13:48 . Reden: Toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Paul_ schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:11:
[...]

Waarom niet?
Juist bij vloerverwarming hoeft er niet zo vaak geschakeld te worden dacht ik? Gevoelsmatig wordt de vloer ook gelijkmatiger warm als de vloerpomp langer pompt.

Mij leek de instelling minimaal 5’ pompen en maximaal 3 schakelingen per uur dan ook beter. Ik verwarm met de vloerverwarming meer dan 150 vierkantemeter en de pomp staat aan 1 kant van het huis. De badkamer bevind zich op 15 meter van de vloerverwarmingsverdeler.

Bijzonder dat de installateur en de honeywell support niet zeggen dat ik de ketel niet moet koppelen aan de evohome maar aan de zoneregelaar.
Omdat de opwarming/afkoeling van de vloer zo lang duurt en traag gaat, dat dat niet per definitie elke 10 minuten de cv hoeft aan te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_
bert pit schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:48:
[...]

Omdat de opwarming/afkoeling van de vloer zo lang duurt en traag gaat, dat dat niet per definitie elke 10 minuten de cv hoeft aan te slaan.
Dan zeggen we toch hetzelfde?
Voor vloerverwarming hoeft er niet veel geschakelt te worden en mag het systeem wel langer pompen.

Maar hoe stel ik dat in?

Momenteel schakelt mijn honeywell systeem zo’n 5-6x per uur. En het staat maar iets langer dan een minuut aan. Niet ideaal dus.

Ik heb nu evohome gekoppeld aan hce80 en de ketel via de hce80. Nu pompen de cv en vloerpomp gelijk maar kan ik nergens het aantal schakelingen instellen.

Als ik de hce80 koppel aan evohome en de ketel ook aan evohome dan klinkt dat het meest logisch. Alleen dan slaan de cv en de vloerverwarmingspomp in een ander ritme aan.

Hoe zou jij mijn systeem installeren? Dus een ketel op 6m afstand van vloerverwarmingsverdeler. Geen radiatoren. Evohome tot je beschikking maar ook een hce80, mt4 motoren, bdr91 en een round wireless thermostaat. En om het overzichtelijk te houden 1 zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

In jouw geval zou ik hier even contact mee opnemen:

Environmental & Combustion Controls
Honeywell B.V.Postbus 126831100 AR Amsterdam ZO Phone: 0 20 56 56 386

• Divinity0
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 21:49
Paul,

Heb je inmiddels al een oplossing hiervoor? Ik heb namelijk een soortgelijke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ennetje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 12:00
Hallo Paul,

Ook ik heb dit probleem. Weet je al iets meer?
Mvg, Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemeijer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-08-2023
Hi,
Ik ervaar het zelde probleem met de HCE80 icm BDR91 Aan/Uit. Is er bij iemand al bekend wat hiervoor de oplossing is?
Gr. Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 09:51
Ik heb dit ook gehad en werd hier gek van. Kreeg het niet opgelost. De helpdesk verwijst alleen maar naar een installateur. Net of die het wel komt oplossen. Je moet het toch gewoon zelf voor elkaar krijgen met een handleiding.

Ik ben over gestapt naar danfoss en nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Paul_ schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:02:

Iemand een idee waarom honeywell de ketel per 20’ aanstuurt
Deze vraag heb ik ook gehad bij het inregelen van onze installatie. Met warmtepomp, dus liefst zo min mogelijk starts.
De helpdesk heeft me toen uitgelegd: it's not a bug, it's a feature.
Om het comfort in huis zo hoog mogelijk te houden, is vast ingeprogrammeerd dat er minimaal 3x per uur wordt gestart........

Dit is gebaseerd op een systeem met cv-ketel en radiatoren met hoge temperatuur water, die anders te veel afkoelen en daardoor oncomfortabele temperatuurschommelingen veroorzaken.

Helaas was het Danfoss systeem toen nog niet op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn gevoel is dat Honeywell weinig ervaring heeft met warmtepompen. Jammer, want ik was vroeger wel tevreden over de thermostaten. Honeywell met een warmtepomp is een no-go.

En de reactie "it's not a bug, it's a feature" herken ik helaas van de helpdesk van Honeywell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 12:31
Een crosspost vanuit JPDeckers in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming" ,

Oud huis volledig op Evohome wifi, met gas gestookte cv ketel (aan/uit), alle ruimtes van HR92 voorzien (op twee bypass radiatoren in halletjes na), komt VV in aanbouw, dacht zelf aan HCE80, wan deze kan dan ook de VV pomp schakelen.

Nu lees ik hier over deze issues, heeft iemand het goed werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bove8751
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik heb eenzelfde probleem. Bij mij spits het denk ik de “slimme” pomp op mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze gaat aan en uit wanneer hij het zelf denk. En er zijn weken dat het goed gaat. En dan weer een week niet.

Ik sta nu op het punt om een dom ding er terug in te zetten, en deze te laten aansturen door de hce80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Laatst online: 15-05 21:59
Na lang lezen en diverse dingen proberen (exclusief de hce80 direct aan de bdr91 te koppelen) krijg ik het systeem ook niet optimaal werkend. Zelfde issue als hierboven beschreven.

De ketel slaat op onverklaarbare momenten aan, waarbij er geen enkele reactie komt van de hce80, of pas heel laat. Óf de hce80 staat al aan, waarna ie ineens afslaat en de ketel nog een tijd warmte rondpompt (nadraaitijd cv al nagekeken). Is de ketel uit, slaat de Hce80 ineens aan....

Honeywell support verwijst naar een installateur, maar ik ben van mening dat dit prima zelf op te lossen moet zijn.

Graag zou ik wel gebruik willen blijven maken van de EvoHome functionaliteiten, dus de hce80 en ketel aansturing via EvoHome laten plaatsvinden.

Tevens meegedaan aan het beta programma waarmee ik de allerlaatste firmware op de EvoHome (WiFi) heb, hopende dat de aansturing daarin gefixt zou zijn, maar helaas ;(

[ Voor 8% gewijzigd door [Deva] op 09-01-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuukmaster
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09-2024
Hoi allen,

Ik heb ook vloerverwarming aangestuurd door Evohome en iets vergelijkbaars ondervonden

M'n setup:
- Intergas HR 28/24 ketel
- Robot mengverdeler met zeven kleppen
- Modulerende pomp op verdeler
- MT4's op de kleppen
- HCE80 voor aansturing kleppen
- R8810 voor OpenTherm sturing van de ketel
- Evohome (WiFi versie) die HCE80 en R8810 aanstuurt

Ik heb ook vergelijkbare symptomen ondervonden: cv slaat aan terwijl kleppen op verdeler nog dicht zijn. Leidt uiteraard tot onnodig gasverbruik en omdat m'n ketel z'n warmte niet kwijt kan slaat hij vaak op code 1 (temperatuur bereikt). Ik weet eigenlijk niet of dat een probleem is voor m'n ketel of installatie, maar het is hoe dan ook irritant..

In eerste instantie dacht ik dat de verdeler pomp eventueel met de CV pomp zat te stoeien en daar een probleem zat: m'n ketel handleiding waarschuwt voor een tweede pomp, maar ik heb begrepen dat dat alleen invloed heeft op de warmtewisselaar tijdens eco mode en dus alleen op tapwater (geen negatieve invloed op CV bedrijf zelf).

Nu merk ik inderdaad ook dat de kleppen dicht blijven. Kan de HCE80 überhaupt communiceren met de R8810, aangezien de HCE80 aan/uit is en de R8810 uitsluitend voor OpenTherm? Ik krijg namelijk de indruk dat de Evohome eerst de ketel aanstuurt en dan de HCE80 vraagt de kleppen te openen.

Ik heb net een BDR91 besteld om te kijken of ik daar het probleem mee uit de wereld kan helpen, maar als ik dat zo lees zijn er hier zat die ook daar problemen mee ondervinden..

Gr.,

Martin

[ Voor 3% gewijzigd door Nuukmaster op 24-01-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-05-2021
Heeft er iemand nog een oplossing gevonden voor dit probleem?
Ik heb ook exact hetzelfde probleem, HCE80 loopt asynchroon met de BDR91 en ik krijg het niet goed.
Probleem voorgelegd aan Resideo maar ik ben bang dat ze weer doorverwijzen naar een installateur, die het ook niet gaat oplossen. Overstappen naar Watts of Danfoss lijkt mij wel een optie maar ik vind de Evotouch toch wel de fraaiste interface. Maar ja, fraai en niet werken of toch maar andersom?
Graag even een reactie als iemand nog een tip heeft. Groeten, MAKOSS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
Dit soort problemen had ik overigens niet verwacht bij een product van Honeywell. Zeer slecht product en ook de helpdesk is ruim onvoldoende. Je zet het spul toch gewoon even op een proefstand en dan zie je dat het niet goed gaat. Als producent moet je dan je verantwoording nemen en zorgen dat er een oplossing komt. Nieuwe software? Wel gelikte marketing maar goed regelen ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuukmaster
@MAKOSS Heb je de HCE80 aangesloten op de BDR91 en de Evohome op de HCE80 (dus niet op de BDR91)? Ik heb net een BDR91 binnengekregen en dat wil ik gaan proberen--ik krijg de indruk dat de Evohome--misschien doordat het draadloos is en wat trager verloopt?--het probleem veroorzaakt. De handleiding lijkt ook sterk te suggereren dat de Evohome alleen op de HCE80 aangesloten moet worden?

Geen idee of dat de oplossing is. Heb overigens ook een ATF600 aangeschaft zodat ik hem aan de muur kan hangen. Denk je dat die werkt?? :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuukmaster
@MAKOSS Ik heb m'n BDR91 net geïnstalleerd en de zaak weer aangesloten. BDR eerst gekoppeld aan HCE80 en vervolgens aan Evohome centrale.

Tevens heb ik op de HCE80 ketelsturing op synchroon gezet: beide koppen zo'n 6-8 seconden inhouden en dan met WiFi knop de beide LEDs synchroon laten knipperen (indicatie dat hij op 'synchroon' staat ingesteld). Ik vraag me af of dat ook het probleem is geweest met de R8810; iemand vertelde mij dat OpenTherm geen klepsturing heeft, maar ik kan me niet voorstellen dat de HCE80 wordt verkocht met OpenTherm mogelijkheid zonder een deugdelijke oplossing voor klepsturing.

Het systeem is nu kennis aan het maken met m'n huis en tot zover lijkt het prima te gaan. De ketel blijft niet al te lang hangen op een warmtevraag die hij niet kwijt kan. Hij start nu regelmatig (iedere tien minuten ofzo); dan draait hij een paar minuten op 40 graden en de temperatuur loopt prima op in huis.

Morgen kijk ik even of de BDR91 zich goed gedraagt en dan wil ik toch nog even weer proberen met de R8810 met synchrone ketelsturing op de HCE80 om te zien wat voor effect dat heeft.

Vr. gr.,

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
Hallo Nuukmaster, excuses voor de late reactie, was even uit de lucht.
Ik moet me even in jou info verdiepen en kom snel weer terug.
Gr. Makoss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
@Nuukmaster:Heel interessant, maar helaas snap ik het niet! Werk jij met een CMS927 of een Evohome interface? Ik heb het Evohome bedienings interface paneel.
- Een BDR91 kan ik alleen maar aansluiten op de CV-ketel en koppelen met het Evohome paneel. De HCE80 staat daar helemaal buiten.
- De HCE80 ketelsturing synchroon zetten zegt mij niets. Ook de handleiding niet. Als ik beide knoppen gelijktijdig indruk dan reset ik alle instellingen van de HCE80.
- De R8810: daar heb je helemaal gelijk denk ik. Er is al vaak aangegeven (in fora en door Honeywell) dat OT en kleppensturing (HCE80) problemen geeft en dus moet worden overgestapt naar BDR91 aan/uit regeling. Erg vreemd dat er nog steeds sets worden verkocht voor OT sturing. Dit gaat alleen goed als je 1 zone regeling hanteert zonder HCE80.
- Als jouw ketel ongeveer ieder tien minuten start dan zijn dit 6 schakelingen per uur. Dat komt ongeveer overeen met het regelgedrag van de HCE80 (5 min aan, 5 min uit). Als er op het bedieningspaneel echter 3 schakelingen per uur word ingesteld (10 min aan, 10 min uit), hetgeen bij vloerverwarming meer dan voldoende is, dan gaat het mis. De HCE80 blijft zijn eigen cyclus uitvoeren en volgt niet de instelling van het bedieningspaneel. De boel loopt asynchroon, Ketel aan, kleppen dicht en v.v.
- Verder snap ik de pompschakeling op de HCE80 niet erg. Dat zal prima functioneren bij een gewone pomp, maar bij een slimme elektronische geregelde pomp gaat het niet goed als de spanning herhaaldelijk van de pomp word afgeschakeld. Daar had Honeywell toch wel iets beters voor mogen ontwerpen.

Ik heb het probleem uitgebreid voorgelegd aan Resideo en een tweetal Gespecialiseerde Evohome installateurs maar er komt geen antwoord.
Kortom, dank je wel voor het meedenken en ik ben benieuwd hoe het verder verloopt met de R8810.

Groeten,
Martin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
Excuses, vergeet mijn vraag over die CMS927. Jij gebruikt ook het Evohome bedieningspaneel.
Die ATF600 werkt wel, maar ik heb altijd gedonder als ik de Evohome van de muur pak. Ik krijg al heel snel de melding dat de oplaadcellen leeg raken. Ook met nieuwe NiCad cellen. In overleg met Resideo een zwaardere netadapter gemonteerd maar geen verbetering. Ook een truuk uit een Engels forum geprobeerd om de cellen goed vol te laden maar resultaat ho maar. Erg vervelend allemaal.

Groeten,
Martin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilco19
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 14:28
@Nuukmaster .

Heb een aantal vragen, de allerbelangrijkste natuurlijk of het nu werkt zoals het zou horen te werken.

Heb je verder de BDR91 aan de HCE80 gekoppeld gekregen en zoja hoe, en die van dat synchroon laten lopen van de leds op zowel de hce80 als de BDR91, staat dat ergens omschreven en zoja heb je daar een linkje van.

Ben zeer benieuwd

grten Wilco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andremulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09-2024
wilco19 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:43:
@Nuukmaster .

Heb een aantal vragen, de allerbelangrijkste natuurlijk of het nu werkt zoals het zou horen te werken.

Heb je verder de BDR91 aan de HCE80 gekoppeld gekregen en zoja hoe, en die van dat synchroon laten lopen van de leds op zowel de hce80 als de BDR91, staat dat ergens omschreven en zoja heb je daar een linkje van.
De BDR91 kun je aan de HCE80 koppelen door de BDR91 in de koppelstand te zetten (knopje van de BDR91 meer dan 5 seconden ingedrukt houden) en als deze in de koppelstand staat kun je op de hce80 op dat knopje drukken met de antenne. (naast de modeknop)
Je hebt nu de BDR91 gekoppeld aan de hce80.

Synchroon / a-synchroon kun je instellen door de modeknop meer dan 6 seconden ingedrukt te houden. Er gaan dan 2 lampjes ongelijk knipperen. Met de antenneknop (het knopje naast de modeknop) kun je ervoor zorgen dat ze gelijk gaan knipperen. Als ze gelijk knipperen kun je weer op de modeknop drukken om het menu te verlaten. Je hebt nu de hce80 synchroon ingesteld. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
@andremulder:
Dank je wel voor deze info, Ik heb nog nergens anders deze methode kunnen vinden, het staat ook niet beschreven in mijn handleiding van de HCE80.
Omdat ik de HCE80 regelaar bestuur met het Evoytouch paneel moet de BDR91 gekoppeld worden met de Evotouch en niet met de HCE80. Als ik de BDR91 wel koppel met de HCE80 dan weet ik nog niet wat er gaat gebeuren. Waarschijnlijk loopt dan de ketel wel synchroon met de HCE80 maar kan ik de funcionaliteit van de Evotouch parameterinstelling niet gebruiken om het aantal schakelingen op 3 schakelingen/uur in te stellen.
Ik ga toch maar weer even stoeien met synchroon/a-synchroon, misschien geeft dat verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
Ik heb de synchroon/a-synchroon instelling gevonden. Ik kon het gewoon selecteren zoals jij omschrijft, maar vreemd genoeg wordt het niet meer genoemd in mijn uitvoerige handleiding van de HCE80 van 2017.
De instelling stond op a-synchroon en heb ik op synchroon gezet. Omdat de ketelsturing via BDR91 gekoppeld is met het Evotouch paneel verwacht ik niet dat het enig effect zal hebben, maar we gaan het zien.

Mvgr. Martin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilco19
@andremulder Thx, ga het van de week controleren en uiteraard instellen, ben benieuwd.

@MAKOSS Ben zeer benieuwd naar jou vindingen, ik zou ook graag die intervallen aangepast zien kunnen worden door de evotouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoh
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-04-2021
wilco19 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:25:
@andremulder Thx, ga het van de week controleren en uiteraard instellen, ben benieuwd.

@MAKOSS Ben zeer benieuwd naar jou vindingen, ik zou ook graag die intervallen aangepast zien kunnen worden door de evotouch.
wilco19 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:25:

wilco19 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:43:
@Nuukmaster .

Ben zeer benieuwd

grten Wilco
Zijn er nog updates?

Wat koppel je aan de evohome als ketelsturing als je de bdr91 aan de hce80 koppelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilco19
@Samoh de Evohome koppel je aan dezelfde BDR91. Heb bij mij, maar dat is omdat de Hce80 naast de ketel hangt, en mijn ketelthermostaat een overwerktimer heeft, de hce80 hierop aangesloten net als de bdr91. Ben aan het kijken of dit beter werkt. A synchroon en synchroon ben ik nog niet achter wat dit precies doet. Blijft jammer en vreemd dat de evohome geen invloed lijkt uit te kunnen oefenen op de aantal keren dat de Hce80 pulsen geeft (dacht 6 per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-12-2024
Beste Tweakers,

Is er al een update op dit onderwerp ?

Ik heb sinds afgelopen zaterdag ook een compleet evohome systeem geinstalleerd en ondervindt de zelfde problemen.

Eerst had ik de BDR91 aan de evohome gekoppeld, en niet aan de HCE80.
Dit gaf het resultaat dat de CV soms aan ging terwijl de kleppen door de HCE niet aangestuurd werden en dus dicht stonden.
En dit ook visa versa, dus open kleppen en CV uit.

Daarna de BDR91 uit het gehele systeem gegooid, en als 1e gekoppeld aan de HCE80 en daarna aan de Evohome display.
Nu zie ik dat de BDR91 keurig de HCE80 volgt.
(ook synchronisatie heb ik ingesteld op de HCE80 zoals eerder omschreven)

Nu blijf ik alleen nog zitten dat de CV ketel 5 minuten aan gaat (evohome instelling staat op minimale aan tijd = 5minuten) en daarna vervolgens 7 minuten uit blijft.
Dit gaat dus de gehele dag door.........(ik gebruik geen nacht verlaging.) (evohome geeft 20% warmtevraag aan)

Om de CV ketel te sparen, en vermoedelijk ook het gas verbruik lager te krijgen, zou ik graag zien dat de ketel langer uit blijft.
Is er al een update om de schakelfrequentie van de HCE80 te veranderen ?

Alvast bedankt.
Groeten Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-08-2024
Dag,

Ik weet dat ik op een oud topic reageer. Maar heb helaas nog niet terug kunnen lezen dat het probleem is opgelost door de BDR91 zowel aan de EvoHome te koppelen als de Evohome Touch.

Vraag: Is het probleem bij jullie opgelost nadat de BDR91 zowel op de Evohome touch is gekoppeld als op de HCE80?

Ook ik ervaar bovenstaande problemen (niet synchroon lopen) en zelfs dat de brander aan staat en de verdeler uit.

Nu is het systeem zo ingeregeld dat de Evohome als enige gekoppeld is aan de BDR91 die boven bij de ketel staat en de HCE80 doormiddel van draadloze module (weet het type zo snel niet)

Als ik de tip doorvoer van syndroom instellen van de HCE80 doormiddel van de knoppen dan reageert de cv niet meer op een brander verzoek.

Wie kan mij op de goede weg zetten?
Had aantal schakel momenten op 3 en minimale aan tijd 1 min

Op basis van bovenstaande instellingen krijg ik de ruimte niet warm

Net schakel momenten terug naar 6 (niet ideaal met vloerverwarming) en dat lijkt iets beter te gaan.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti1990
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-06-2024
Dag allen. Iedereen bedankt voor alle tips in deze topic. Hierdoor heb ik een sluitend werkend systeem gekregen waarbij de ketel alleen verwarmd wanneer de hce80 aangestuurd wordt. Mijn situatie

Ketel: remeha avanta 28c
Radiatoren boven voorzien van hr92
Vloerverwarming beneden door middel van hce80

Ketel sturing bdr91

Ik had eerst opentherm gestuurd maar icm de hce80 levert dit alleen maar problemen op. Onder andere het niet synchroon lopen. (Geen warmte vraag waarbij alle kleppen dicht staan en ketel brandt gewoon)

Nadat ik synchroon had ingeschakeld op de hce80 leek het al beter te gaan. Nog steeds ontgaat mij wat dit precies doet. Zet hij de ketel aan als alles open staat? Of zet die eerst de kleppen open op de hce80 alvorens de ketel aan te sturen. Of zet hij eerst klep 1 en 2 open en daarna 3 en 4? (Allemaal onderdeel van dezelfde zone) Nog geen eenduidig antwoord op.

Pas nadat ik de bdr91 heb gekoppeld aan de hce80 was het probleem opgelost. Volgorde hoort volgens mij niet uit te maken. Maar ik heb eerst de setup gedaan. Dus ketel instellen. Daarna de zones koppelen. En als laatste heb ik de hce80 aan de bdr91 gekoppeld. Resultaat: cv gaat pas aan wanneer de kleppen open gestuurd worden. En gaat uit wanneer kleppen dichtgestuurd worden.

Iedereen succes. En laat vooral weten als dit ook de oplossing bij jullie was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tosti2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-04-2024
Ik wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit topic graag bedanken! Het koppelen van de HCE80 met de BDR91 + het instellen van synchrone ketelaansturing op de HCE80 heeft ook bij mij het probleem opgelost. De vloerverwarming pomp en CV ketel schakelen netjes synchroon.

Mijn situatie: beneden vloervwarming met 2 zones aangestuurd door de HCE80. Boven HR92 op radiatoren (5 zones). Ketel wordt aangestuurd middels aan-uit door de BDR91.

De volgende dingen vielen mij op:
- De HCE80 schakelt 5x per uur onafhankelijk wat je instelt op de Evohome. Dit is al vaker genoemd op dit forum. Ik zou dit graag verlagen naar 3x per uur, maar dat lijkt niet mogelijk.
- Als de HCE80 geen warmtevraag heeft dan wordt voor de HR92's het aantal schakelingen gebruikt dat ik instel op de evohome.
- Als zowel de HCE80 als een HR92 een warmtevraag heeft dan schakelt het systeem 5x per uur.
- Ik kan de warmtevraag van de zones die verwarmd worden door de HCE80 niet zien in het evohome display. Dit vind ik wel vervelend, want het wordt daardoor een stuk lastiger om het stookgedrag te monitoren.

Al met al erg tevreden met deze oplossing, nogmaals bedankt en succes voor iedereen met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boulie76
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05 14:24
Ik zit met hetzelfde probleem en snap één ding niet helemaal. Wanneer ik het BDR91 ketelrelais alleen zal koppelen aan de HCE80 regelbalk (dus niet aan het evohome touch display), zal de ketel dan wel aangestuurd worden als er geen vraag voor de vloerverwarming is en alleen vraag is vanuit bijvoorbeeld een HR92 radiatorknop? Of moet in dat geval de BDR91 aan zowel de HCE80 alsmede het evohome touch display gekoppeld worden?

Daarnaast is het mij totaal onduidelijk wat het verschil is tussen de synchrone en asynchrone regeling van de ketelmodus en waarom deze standaard op asynchroon staat. Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarGo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-03 15:24
Het hele EvoHome systeem en aansturing blijft voor mij ook een vaag geheel. De setup
een HCE80 met 4 zones, gekoppeld aan een EVOhome systeem. boven nog 2 losse radiatoren nog ouderwets met een knop, die staan gewoon open. EVOhome communniceerd met de ketel ( Remeha Quinta 28C ) dmv de opentherm module.In de ruimtes hangen de draadloze round thermostaten.

Bij warmte vraag vanuit de Evohome *(vermoed ik, want kan ik niet zien ) gaat de ketel branden. De HCE80 zet de kleppen open die nodig zijn. Op een gegeven moment slaat de HCE80 uit, ketel blijft branden, water temp loopt op en ketel springt in antipendel. Lijkt dus op wat een ieder beschreven heeft, ketel en HCE80 lopen niet synchroon. De ketel staat dus de hele dag te pendelen. Wat ik ook probeer, opnieuw instellen van de HCE80, de zones opnieuw aanmelden in de Evohome, het probleem blijft bestaan.

Je zou toch denken dat dit goed zou moeten werken, maar tot nu toe... Maak ik ergens een denkfout in de opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boulie76
Ik heb beneden vloerverwarming in vier zones met 17 thermische motoren op twee mengverdelers met popgroep aan de HCE80 regelbalk gekoppeld. Daarnaast heb ik boven alle radiatoren voorzien van HR92 knoppen (7x). In eerste instantie liep alles via het evohome display waarmee ook de ketel aan/uit gestuurd wordt via een BDR91. Daarna heb ik deze vervangen door een opentherm regeling. Dat liep al een stuk beter en verbruikte ook minder gas.

Omdat er geen zichtbare relatie lijkt te zijn tussen de ketelsturing, thermische motoren en pomp vanaf de regelbalk gebeurt het dus vaak dat de zonnekleppen open gaan (thermische motoren) en de pomp aan gaat terwijl de ketel inactief is en ook andersom dat de ketel aan gaat als alles dicht zit.

Ik heb toen de opentherm sturing eraf gehaald en een BDR91 ketelrelais aan zowel het evohome display als de HCE80 regelbalk gekoppeld. Daarmee ging de ketel helemaal vaak aan en ging het gasverbruiik juist omhoog. Vervolgens heb ik de BDR91 alleen aan de HCE80 gekoppeld en daarmee loopt de ketel in ieder geval synchroon met de vloerverwarming. Allen gaat de ketel nu niet aan als er vraag is van alleen de radiatoren (HR92).

In de handleiding geeft Honeywell aan dat bij evohome sturing alles via het evohome display gekoppeld moet worden en deze als enige aan de HCE80 regelbalk gekoppeld moet zijn. Dat lijkt me ook het meest logisch en zo had ik het in eerste instantie ook. Maar het is natuurlijk belachelijk dat aansturing van de vloerverwarming vanuit de HCE80 regelbalk niet gelijk loopt met de ketelsturing. De HCE80 houdt blijkbaar altijd zijn eigen schakelpatroon van 5x per uur, hoe de evohome ook ingesteld is. Dat maakt de HCE80 in mijn beleving dus eigenlijk ongeschikt voor gebruik in een evohome systeem.

Aangezien binnenkort eindelijk onze warmtepomp (jaar geleden al besteld) geïnstalleerd wordt, wil ik het als volgt oplossen. Een parallel buffervat (100 liter) plaatsen tussen de warmtepomp en het afgiftesysteem. De warmtepomp bepaald dan aan de hand van zijn stooklijn op basis van de buitentemperatuur hoe warm het water in het buffervat moet zijn en regelt dit zelfstandig aan de hand van een ingestelde delta tussen aanvoer en retour. Aan de afgifte kant (naar de vloerverwarming en radiatoren) plaats ik dan een cv circulatiepomp die het water onttrekt uitbreiding buffer. Die pomp laat ik dan aansturen door een BDR91 relais die ik koppel aan zowel het evohome display als aan de HCE80 regelbalk. Op die manier kan het eigenlijk niet meer fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjerkVisser
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-05 09:05
Tosti2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:37:
Ik wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit topic graag bedanken! Het koppelen van de HCE80 met de BDR91 + het instellen van synchrone ketelaansturing op de HCE80 heeft ook bij mij het probleem opgelost. De vloerverwarming pomp en CV ketel schakelen netjes synchroon.

Mijn situatie: beneden vloervwarming met 2 zones aangestuurd door de HCE80. Boven HR92 op radiatoren (5 zones). Ketel wordt aangestuurd middels aan-uit door de BDR91.

De volgende dingen vielen mij op:
- De HCE80 schakelt 5x per uur onafhankelijk wat je instelt op de Evohome. Dit is al vaker genoemd op dit forum. Ik zou dit graag verlagen naar 3x per uur, maar dat lijkt niet mogelijk.
- Als de HCE80 geen warmtevraag heeft dan wordt voor de HR92's het aantal schakelingen gebruikt dat ik instel op de evohome.
- Als zowel de HCE80 als een HR92 een warmtevraag heeft dan schakelt het systeem 5x per uur.
- Ik kan de warmtevraag van de zones die verwarmd worden door de HCE80 niet zien in het evohome display. Dit vind ik wel vervelend, want het wordt daardoor een stuk lastiger om het stookgedrag te monitoren.

Al met al erg tevreden met deze oplossing, nogmaals bedankt en succes voor iedereen met hetzelfde probleem.
Beste Tosti,

Vooralsnog lijkt het koppelen van de aan/uit box en het synchroon zetten zeker wat uit te maken.
Idd heb ik de de BDR91 even van de ketel losgekoppeld en bij de HCE80 aangemeld.

Ik was even bang dat hij dan van de Evotouch verdwenen zou zijn, echter daar staat hij nog in het systeemoverzicht (configuratiemenu)

Hartelijk dank voor dit topic. _O- Na drie weken gekl..... 7(8)7 met de opentherm module, in de overtuiging dat dit goedkoper stookgedrag zou geven, heb ik vandaag de overstap naar de BDR91 als ketelsturing gemaakt.
Ik zal jullie de ellende van de HCE80 met opentherm besparen, maar ook bij Residio kom je niet verder.

Het enige wat ik nu zit te overwegen, verlaag ik het ketelvermogen of de aanvoertemperatuur.
Opentherm regelt dit zelf.
Ik jaag nu 75 graden tegen de HTV verdeler van de vloerverwarming aan omdat ik ook drie radiatoren heb met HR92 knoppen.

Iemand daar een idee over?

Ik ga een weekje het gedrag monitoren en laat mijn bevindingen nog weten.

Groet Tjerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
Hoi Tjerk,

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen! Fijn dat je bevestigd dat de HCE80 niet in het overzicht verdwijnt. Wat ik begreep kun je geen instellingen meer wijzigen naar het doorvoeren van bovenstaande stappen. (Durf het zelf nog niet aan)

Ik zelf heb het ketel vermogen aangepast en de aanvoer temperatuur. Heb zelf een LTV verdeler en boven met radiatoren kan ik het met 60 graden aanvoer het warm krijgen in de ruimtes. Heb wel al mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door Tempelier1 op 20-11-2022 09:47 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjerkVisser
Tempelier1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:51:
Hoi Tjerk,

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen! Fijn dat je bevestigd dat de HCE80 niet in het overzicht verdwijnt. Wat ik begreep kun je geen instellingen meer wijzigen naar het doorvoeren van bovenstaande stappen. (Durf het zelf nog niet aan)

Ik zelf heb het ketel vermogen aangepast en de aanvoer temperatuur. Heb zelf een LTV verdeler en boven met radiatoren kan ik het met 60 graden aanvoer het warm krijgen in de ruimtes. Heb wel al mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Goedemorgen,

Hier wat bevindingen.

Allereerst mijn situatie:
Remeha Tzerra M 28c CW4
Evohome touch met de laatste firmware door Resido ingeschoten.
3 HR92, 2 slaapkamers en een badkamer.
HTV robot verdeler met 4 groepen voor de woonkamer +/- 45m2 Grundfoss pomp met drie standen schakelaar.
HCE80 met MT4-230 NC sluiters op de retour kranen.
Ketelstuuring aan uit met de BDR91. (na opgave opentherm stuuring)

OK, gisteren de ketel instelling gewijzigd naar 60 graden vanaf 75 graden.
Badkamer werd nog netjes warm. Deed er wel wat langer over, maar ja het was ook koud gisteravond.

Dan het gedrag van de vloerverwarming.
Als in vorige post gemeld alle stappen uitgevoerd die hier aanbevolen werden.
Dus de BDR91 nog een keer aangemeld op de HCE80 en de ketelmode op synchroon ingesteld.(zie vorige posts in deze thread)

Wat valt op:
In de evohome touch staat er constant warmtevraag (46%) bij de draadloze relaisbox en de verdeler/evotouchsensor.( 21 graden gevraagd)

Dit resulteerd in een soort modulatie gedrag van het systeem.
Om de 10 a 15 minuten gaat de klepstuurings led aan en naar ongeveer 30 seconden de pompstuuring waarna nu ook de ketel synchroon aanspringt.
Ik meet het gasverbruik met de P1 wifi van homewizard wat vandaag de volgende grafiek opleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvnKOv6By596t4hBMpyOXE7ghbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjvrWCPNzVT61zsX8Sh7Edpt.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik de temperatuur flink verlaag gaat dit naar 0%. Echter bij een flinke verhoging (26 graden) blijft hier 46% verschijnen.
Wat schets echter mijn verbazing, de HCE80 blijft dan wel continu aangstuurd en de ketel ook.( je zou 100% verwachten)

Ik laat het systeem nu maar even draaien (inleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
Hoi Tjerk,

Dank voor je reactie.
Dat van die 46% herken ik. Ik heb al eens de synchroon stand op de HCE80 geactiveerd (zonder de koppeling nog naar de BDR91 uitgevoerd te hebben) toen reageerde de HCE80 niet meer op een warmte vraag vanuit de Evohome unit zelf. Dit terwijl er wel een percentage stond qua brander vraag.

Ik kreeg die pas weer in orde na een complete reset van het systeem, omdat ik toen niet wist dat je de BDR91 ook aan de HCE80 moest koppelen.

Ik lees je bevindingen graag na de inleringsperiode.

Bij mij gaat het in een lange stook sessie namelijk wel goed (wanneer er een temperatuur verschil is van 2 graden; de vraag en ruimte). Maar zodra we tot 1 a 0,5 graden aankomen dan ontstaat het euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjerkVisser
Tempelier1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:05:
Hoi Tjerk,

Dank voor je reactie.
Dat van die 46% herken ik. Ik heb al eens de synchroon stand op de HCE80 geactiveerd (zonder de koppeling nog naar de BDR91 uitgevoerd te hebben) toen reageerde de HCE80 niet meer op een warmte vraag vanuit de Evohome unit zelf. Dit terwijl er wel een percentage stond qua brander vraag.

Ik kreeg die pas weer in orde na een complete reset van het systeem, omdat ik toen niet wist dat je de BDR91 ook aan de HCE80 moest koppelen.

Ik lees je bevindingen graag na de inleringsperiode.

Bij mij gaat het in een lange stook sessie namelijk wel goed (wanneer er een temperatuur verschil is van 2 graden; de vraag en ruimte). Maar zodra we tot 1 a 0,5 graden aankomen dan ontstaat het euvel.
Ik heb de cv aanvoertempratuur weer verhoogd naar 70 graden. De badkamer radiator kreeg het op 60 graden toch niet warm.

Vreemd genoeg stond er nadien bij de warmtevraag in de evoutouch 0%.

Echter blijf de hce80 elke 10 minuten de ketel aansturen. Dit resulteert in een vrij hoog gasverbruik. zoals onderstaande grafiek laat zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUAd_hqtuFcaM0oPvzlGeViLttc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylHy5vBiGVuWnD0TMh2Wi9Hm.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt wel of de HCE80, door het aanmelden van de bdr91 op deze, zijn eigen leven leidt. Los van de evotouch.
De warmtevraag staat zoals gezegd op 0% en toch wordt de ketel aangesproken.
Ik kijk morgen nog even aan, ander bouw ik nogmaals de boel weer op met opentherm. Dan maar af en toe niet synchroon, maar het gasverbruik was een stuk lager.

En daar draait het mij uiteindelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boulie76
Mijn ervaring is ook dat het gasverbruik toeneemt bij het koppelen van de BDR91 aan de HCE80. Daarnaast werd ook de ketel niet aangestuurd bij vraag van de radiatoren. Zojuist heb ik alles volledig gewist en de installatie opnieuw gedaan met een opentherm module aan het EvoHome scherm. Hoewel het dan niet synchroon loopt, lijkt dit toch wel de meest energiezuinige methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TjerkVisser
boulie76 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:27:
Mijn ervaring is ook dat het gasverbruik toeneemt bij het koppelen van de BDR91 aan de HCE80. Daarnaast werd ook de ketel niet aangestuurd bij vraag van de radiatoren. Zojuist heb ik alles volledig gewist en de installatie opnieuw gedaan met een opentherm module aan het EvoHome scherm. Hoewel het dan niet synchroon loopt, lijkt dit toch wel de meest energiezuinige methode.
Hoi,

Ik heb gisteren nog wat experimenten gedaan. Onder andere heb ik de configuratie met Opentherm opgezet.
Vervolgens heb stoïcijns de BDR91 eens aan de HCE80 gekoppeld. Wat viel op:

Na het koppelen schakelde de BDR91 netjes mee als de pompsturing aan ging. Echter, en nu komt het, De HCE80 begon een eigen leven te leiden. Geen warmte vraag vanuit de evotouch en toch de MT4 en de pomp aansturen. En ook de BDR91 dus. Dat gebeurde dus om de 10 a 15 minuten.

Conclusie: Met de BDR91 gekoppeld aan de HCE80 krijg je dus ketelaansturing zonder vraag en dan ook nog eens, vanwege aan/uit, vol vermogen.
Ja dat vreet gas.

Ik heb de configuratie verder in stand gelaten alleen zone "woonkamer" gewist en ook de HCE80 gereset.
Vervolgens een nieuwe zone gemaakt "huiskamer" met evotouch als tempratuur sensor en de HCE80 gekoppeld.

Met het koppelen van de HCE80 heb ik echter iets anders gedaan.
De HCE 80 in koppelstand gezet, groene led zone 1 knippert, en op het moment van koppelen wordt de deze oranje van kleur en gaat steady branden.

Vervolgens op de HCE80 het koppelknopje eenmaal ingedrukt, zone 1 led begint dan rood te knipperen, en op de evotouch de terug knop ingedrukt. Je komt dan weer in de koppelmodus bij de evotouch.
Vervolgens weer op de koppel knop gedrukt waarna de rode led ook steady ging branden.

De rest van de zones doorgedrukt, ik heb maar 1 zone met 4 groepen, in de huiskamer/keuken.

Of het uitmaakt? Ik kan het nog niet vertellen.
Vannacht heb ik de boel even uitgezet. Door al het geklooi was de huiskamer 24 graden geworden.

Vanmorgen vroeg de boel weer aangezet en tot nu toe is de onderstaand het gasverbruik tot nu toe. Waarvan de middelste spike het opwarmen van de badkamer is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll_fNN1A3R0qsFUD9ISx3Xb7wzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFTQXNEFsIdlQyV9wM80gsSa.png?f=fotoalbum_large

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Honeywell Evohome Wifi en een warmte pomp wordt niet aan geraden.
Sommige systemen verwachten continu input en niet alleen wanneer de thermostaat dat wil.
Als een systeem enkel elke 20 minuten input geeft, kan het systeem de verkeerde conclusie trekken.
Persoonlijk zou ik hier even naar kijken.
Mijn systeem is bedraad en de app. verbinding is via een lan kabel.
In het verleden werkte het systeem via wifi, dit gaf meerdere storingen.
Nu alles is bedraad, de thermostaat en de hub, geen enkele storing meer.

• TjerkVisser
Update,

Vannacht was de tempratuur in de woonkamer gedaald tot 20 graden terwijl ingesteld was 21 graden continu was ingesteld.
Na 3 uur gasgebruik was de woonkamer nog steeds maar 20,5 graden. Waarom?

Omdat ik een HTV robot verdeler heb en de aanvoer temperatuur niet boven de 25 graden wordt gestookt.
Als je "verdeler" kiest bij het configureren van de zone, lees HCE80, wordt er maar een hele lage temperatuur naar de verdeler gestuurd.
Met de oude firmware , daar stond "vloerverwarming", en toen met opentherm heb ik daar nooit last van gehad.

En dan gek genoeg schakelt de HCE80 af na 5 minuten en begint de ketel te stoken. Dit vliegt zo weer over de bypass retour. Immers MT4 kleppen staan dicht en de Pomp staat uit.

Gezien dit alles, was ik het helemaal zat!

Hedenmorgen heb ik dan ook afscheid genomen van de HCE80, ofwel hem er tussenuit gehaald en de configuratie als zoneklep ingesteld.

Eigenlijk is de HCE80 niks anders, echter met achterlijk gedrag in samenwerking met de evotouch.

Ik heb nu de BDR91 in de zone "huiskamer" als zoneklep aangemeld. Deze stuurt zowel de MT4 kleppen, 4 stuks parallel aangesloten, alsmede de pomp aan.(wat de HCE80 ook doet, maar nu synchroon met de ketel)

Hoe dit gaat uitpakken horen jullie nog van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-04-2024
Hallo allen,

Ik herken de beschreven problemen met bdr91 ketelaansturing + HCE80 ingesteld op synchroon niet. Ik had juist met opentherm problemen om de ruimtes op temperatuur te krijgen, met name de laatste 0.5 graad. ik vermoed omdat de HCE80 een groot deel van de tijd uit staat door de lage warmtevraag, terwijl de CV ketel met lage temperatuur aanvoert ivm opentherm op lage warmtevraag. De monteur kon hier verder niks mee en vondt het normaal gedrag. UIteindelijk heb ik zelf met de aan-uit aansturing de ruimtes netjes en sneller op temperatuur gekregen, terwijl gas verbruik iets lager is door minder doelloos rondpompen van heet water en minder zinloze ketel schakelingen.

Ik heb mijn aanvoertemperatuur op de CV ketel ingesteld op 55 graden, dat is voor vloerverwarming meer dan genoeg. Boven warmt het traag op, maar dat kan ik accepteren. Ik heb het max vermogen ook teruggeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
Dag,

Ik heb gisteren ook besloten om de HCE80 er tussenuit te halen, dan maar niet kunnen afsluiten.
Scheelt dat ik één grote zone heb en ik doormiddel van een pompschakelaar mijn pomp nu aanstuur en dat werkt perfect. De ruimte wordt sneller warm en de warmte kan gewoon mijn vloer in, in plaats van tegen een dichte verdeler aan te komen.

Ik voel ergens sterk de behoefte om mensen die bewust met energie omgaan toch mee te geven dat ik het niet goed werkend heb gekregen. Een evohome specialist (onze vaste installateur en wordt door evohome naar verwezen bij problemen) kon het euvel niet oplossen. Het is een bug en met al de uren die ik erin heb gestoken voelt het erg onbevredigend dat Evohome er gewoon niks mee doet ondanks dat mensen dit aan hun teruggeven.

Had ik niet verwacht en heb ze (voor wat het waard is) samen met mijn installateur een brief/mail gestuurd.
Bedankt een ieder die heeft meegedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:03
Hier vergelijkbaar. Beneden een vloerverwarming met eigen pomp op 7 groepen (5 zones op de hce80). Boven een aantal HR92 knoppen.

De BDR91 naar de ketel wordt vanuit evohome aangestuurd. Deze staat op 3x per uur.

Ik zie regelmatig dat de hce80 niks doet terwijl de ketel draait (alleen warmtevraag voor de vloer), of andersom dat er relatief koud water rondgepompt wordt.

Begrijp ik het nu goed dat ik de BDR91 ook op de HCE80 moet koppelen, zodat hij de ketel aanzet als evohome *of* de hce80 warmtevraag heeft?

Wat is dan nog het nut van evohome op 3x per uur zetten?

Blijft de ketel dan niet onnodig aangaan zoals nu als de HCE80 dicht staat omdat evohome dat doet voor de vloer?

Nu:
- evohome zet de ketel aan voor de vloer
- hce80 besluit semi onafhankelijk om de kleppen te openen

Als beide op de BDR91 zitten:
- evohome zet de ketel aan voor de vloer
- hce80 besluit semi onafhankelijk om de kleppen te openen, en zet ook de ketel aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDNSDHikGSl3H0dZQZMJW18C0rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PHKzoYv5yA1LGj4TWjcmrHm.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande 35% ketel vraag zal dan toch altijd actief blijven?

Een tweede evohome voor boven lijkt me dan handiger... Dan is het zeker opgelost. Beetje dure oplossing, dat wel.

Andere vraag: Aangezien de thermische kleppen enorm traag reageren, zijn er ook servomotoren die ik op de HCE80 kan aansluiten?

[ Voor 20% gewijzigd door pirke op 05-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Of wellicht de pomp weer gewoon op een pompschakelaar laten draaien, hij past zich vanzelf aan via constante druk. Hoe erg is het als hij aanstaat en alle kleppen zijn dicht? Bijv bij alleen warmtevraag boven.

Zeker met de trage kleppen kan er zo meer warmte de vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb nu de BDR91 ook aan de HCE80 gekoppeld, en de vloerverwarmingspomp parallel geschakeld met een pompschakelaar. Als de ketel en de HCE80 afschakelen blijft de vloerverwarmingspomp nog lekker doordraaien op de trage kleppen en de restwarmte in de ketel (ketel pomp blijft nog een paar minuten doordraaien).

De ketel schakelt wel enorm vaak nu hij ook aan de HCE80 hangt.

Als alleen de badkamers warmtevraag hebben dan staat de pomp wel een beetje nutteloos tegen dichte kleppen aan te duwen, maar in de constante druk stand zal dat niet heel erg zijn hoop ik. De meter geeft dan een mooie 0.0 m3/h aan. Hij heeft water nodig om te koelen, maar de paar watt kan hij wel kwijt via de leiding... Sowieso zat hij altijd al tegen dichte kleppen aan te duwen bij de 3 minuten die het duurt voordat de kleppen open gaan.

Misschien dat ik de pomp nog helemaal vd HCE80 loskoppel, ik weet niet wat de meerwaarde daar nu van is mbt pompaansturing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TjerkVisser
OK, ik ga een aantal zaken benoemen die ik nu, na weken allerlei configuraties uitgeprobeerd te hebben, geconstateerd heb.

Allereerst ben ik weer terug gegaan naar de HCE80, echter zonder MT4 afsluiters. De meerwaarde ontgaat mij compleet in mijn situatie.( 1 zone met 4 groepen) Het vertraagd de zaken alleen maar.

Daarnaast heb ik geconstateerd dat er geen enkele mogelijkheid is om de ketel synchroon te krijgen met opentherm en vloerverwarming.
Ja de HR92 knoppen luisteren perfect, echter in samenwerking met een verdeler HCE80( zo heet het in de nieuwe software), zoneklep is het schier onmogelijk opentherm te gebruiken.

Dat op zich vind ik wel bijzonder, gezien Honeywell de uitvinders zijn van dit protocol.

Nu dan, als eerste de BDR 91 aangemeld, na fabriek reset op de Evotouch als zijnde de ketelsturing.
Hierna heb ik drie zones met HR92 radiator knoppen aangemaakt.(werkkamer, slaapkamer en badkamer)
De warmtevraag hiervan uitvoerig getest met de BDR91 los van de ketel. Nodeloos gas verbruiken anders.
Dit werkte allemaal perfect.

Toen zone woonkamer aangemaakt en de HCE80 aangemeld als verdeler met de evotouch sensor als thermometer in de woonkamer.

Wat schetste mijn verbazing, bij warmte vraag kwam er netjes bij de BDR91 en de verdeler een percentage te staan. Maar het relais werd never nooit niet geactiveerd. Wat ik ook deed, hoge temperatuur en lage temperatuur, ofwel 100% en 0% Geen aansturing van het ketel relais.
De HCE80 werd overigens wel aangestuurd.

Enfin, hierna de BDR91 ook aangemeld op de HCE80.
Wederom warmtevraag gecreëerd. Reactie tijd is traag, kan zomaar 4 minuten duren.

Op de HCE80 ging de zone led aan(sturing van de MT4 afsluiters) en ja hoor het ketelrelais kwam tegelijkertijd mee in met de afsluiters.(async mode)
Dit zinde mij echter niet, ik wil de ketel pas aan hebben als de pompsturing in komt.
Ik heb toen de HCE80 in (ketelmodus) syncmode gezet.
Test procedure warmtevraag weer gedaan.
De Ketel springt nu pas aan als de pompsturing aan gaat.

Wat viel hier op:
Op de evotouch was geen percentages meer te zien bij zowel de verdeler/evosensor en de BDR91
Het lijkt erop dat de evotouch temperatuur sensor in deze mode de controle heeft over de HCE80 als thermostaat voeler en ketelsturing.
Ik heb de HCE80 al eens zien schakelen zonder de ketel aan te spreken.
Verder loopt het hele zaakje nu synchroon. warmtevraag is ketel aan en geen vraag is ook ketel uit.

De vorige keer had de HCE80 de controle over de ketel met een heleboel schakelingen per dag. Ik merk nu dat de evotouch meer leidend is bij het gedrag van de HCE80:
Vorige keer HCE80 in controle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUAd_hqtuFcaM0oPvzlGeViLttc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylHy5vBiGVuWnD0TMh2Wi9Hm.jpg?f=fotoalbum_large

Grafiekje van vandaag gasgebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jLSef-cYzILxKnD669aUy8357M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6R5P2aiV48hA6440EtMuFWa.png?f=fotoalbum_large

De (verborgen ketelmodus) sync modus wijzigen:
De mode knop +/- 10 seconden ingedrukt
Er gaan dan twee rode leds knipperen tegelijkertijd (sync mode) of ongelijk( async mode )
Dit kun je wijzigen door op de antenne (installatieknop) te drukken en bevestigen door op de mode knop te drukken.

Mijn conclusie:
Op dit moment is dat de boel stabieler werkt in dus de sync mode.
Je ziet dan wel geen percentages in het systeem overzicht (wel bij de radiatorknoppen)
Maar de evotouch houdt de middels de HCE80 de woonkamer netjes op temperatuur.

Geen nodeloos gasverbruik meer over de bypass. Ook wel fijn.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Oh ja, ik heb een Remeha Tzerra Ketel waar ik het volgende aan veranderd heb.

P17: vermogen terug van 39 naar 18
P29: max pompsnelheid van 7 naar 4
P1: CV aanvoertemperatuur 75 graden
Veel video's gekeken over ketel instellen waaruit blijkt dat retourwater temperatuur belangrijk is voor HR ketels, tezamen met de vermogens instelling en de pompsnelheid en niet de aanvoertemperatuur. ( zet hem op 60 is een bullshit verhaal)
John Visser cv optimalisatie (geen Familie) YouTube: Duurzame energie #61 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv...

Heb je nog vragen, stel ze gerust. Na drie weken Honeywell evohome vloerverwarming configuratie heb ik een hoop van het systeem geleerd.

Ik zou willen dat ze bij Residio/Honeywell ook eens zoveel tijd aan hun software zouden besteden. Wat dat zou veel beter kunnen in opentherm situatie

Groet Tjerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boulie76
TjerkVisser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:50:
OK, ik ga een aantal zaken benoemen die ik nu, na weken allerlei configuraties uitgeprobeerd te hebben, geconstateerd heb.

Allereerst ben ik weer terug gegaan naar de HCE80, echter zonder MT4 afsluiters. De meerwaarde ontgaat mij compleet in mijn situatie.( 1 zone met 4 groepen) Het vertraagd de zaken alleen maar.

Daarnaast heb ik geconstateerd dat er geen enkele mogelijkheid is om de ketel synchroon te krijgen met opentherm en vloerverwarming.
Ja de HR92 knoppen luisteren perfect, echter in samenwerking met een verdeler HCE80( zo heet het in de nieuwe software), zoneklep is het schier onmogelijk opentherm te gebruiken.

Dat op zich vind ik wel bijzonder, gezien Honeywell de uitvinders zijn van dit protocol.

Nu dan, als eerste de BDR 91 aangemeld, na fabriek reset op de Evotouch als zijnde de ketelsturing.
Hierna heb ik drie zones met HR92 radiator knoppen aangemaakt.(werkkamer, slaapkamer en badkamer)
De warmtevraag hiervan uitvoerig getest met de BDR91 los van de ketel. Nodeloos gas verbruiken anders.
Dit werkte allemaal perfect.

Toen zone woonkamer aangemaakt en de HCE80 aangemeld als verdeler met de evotouch sensor als thermometer in de woonkamer.

Wat schetste mijn verbazing, bij warmte vraag kwam er netjes bij de BDR91 en de verdeler een percentage te staan. Maar het relais werd never nooit niet geactiveerd. Wat ik ook deed, hoge temperatuur en lage temperatuur, ofwel 100% en 0% Geen aansturing van het ketel relais.
De HCE80 werd overigens wel aangestuurd.

Enfin, hierna de BDR91 ook aangemeld op de HCE80.
Wederom warmtevraag gecreëerd. Reactie tijd is traag, kan zomaar 4 minuten duren.

Op de HCE80 ging de zone led aan(sturing van de MT4 afsluiters) en ja hoor het ketelrelais kwam tegelijkertijd mee in met de afsluiters.(async mode)
Dit zinde mij echter niet, ik wil de ketel pas aan hebben als de pompsturing in komt.
Ik heb toen de HCE80 in (ketelmodus) syncmode gezet.
Test procedure warmtevraag weer gedaan.
De Ketel springt nu pas aan als de pompsturing aan gaat.

Wat viel hier op:
Op de evotouch was geen percentages meer te zien bij zowel de verdeler/evosensor en de BDR91
Het lijkt erop dat de evotouch temperatuur sensor in deze mode de controle heeft over de HCE80 als thermostaat voeler en ketelsturing.
Ik heb de HCE80 al eens zien schakelen zonder de ketel aan te spreken.
Verder loopt het hele zaakje nu synchroon. warmtevraag is ketel aan en geen vraag is ook ketel uit.

De vorige keer had de HCE80 de controle over de ketel met een heleboel schakelingen per dag. Ik merk nu dat de evotouch meer leidend is bij het gedrag van de HCE80:
Vorige keer HCE80 in controle:
[Afbeelding]

Grafiekje van vandaag gasgebruik:
[Afbeelding]

De (verborgen ketelmodus) sync modus wijzigen:
De mode knop +/- 10 seconden ingedrukt
Er gaan dan twee rode leds knipperen tegelijkertijd (sync mode) of ongelijk( async mode )
Dit kun je wijzigen door op de antenne (installatieknop) te drukken en bevestigen door op de mode knop te drukken.

Mijn conclusie:
Op dit moment is dat de boel stabieler werkt in dus de sync mode.
Je ziet dan wel geen percentages in het systeem overzicht (wel bij de radiatorknoppen)
Maar de evotouch houdt de middels de HCE80 de woonkamer netjes op temperatuur.

Geen nodeloos gasverbruik meer over de bypass. Ook wel fijn.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Oh ja, ik heb een Remeha Tzerra Ketel waar ik het volgende aan veranderd heb.

P17: vermogen terug van 39 naar 18
P29: max pompsnelheid van 7 naar 4
P1: CV aanvoertemperatuur 75 graden
Veel video's gekeken over ketel instellen waaruit blijkt dat retourwater temperatuur belangrijk is voor HR ketels, tezamen met de vermogens instelling en de pompsnelheid en niet de aanvoertemperatuur. ( zet hem op 60 is een bullshit verhaal)
John Visser cv optimalisatie (geen Familie) YouTube: Duurzame energie #61 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv...

Heb je nog vragen, stel ze gerust. Na drie weken Honeywell evohome vloerverwarming configuratie heb ik een hoop van het systeem geleerd.

Ik zou willen dat ze bij Residio/Honeywell ook eens zoveel tijd aan hun software zouden besteden. Wat dat zou veel beter kunnen in opentherm situatie

Groet Tjerk
De meerwaarde van de MT4 afsluiters (thermische motoren) is er, ook met één zone’, wel degelijk. Wanneer je nu warmtevraag hebt vanuit bijvoorbeeld de slaapkamer (HR92) dan loopt de woonkamer (HCE80) dus altijd mee wat tot hogere stookkost zal leiden. Dat is met name bij een open verdeler het geval, bij een HT-mengverdeler met één zone speelt dat minder omdat het water dan niet door de gehele vloer loopt, maar (zolang de pomp uit is) vooral door de verdeler.

Ik heb ook van alles geprobeerd, maar de enige manier om de ketelsturing synchroon te krijgen is door BDR91 aan de HCE80 te koppelen. Ook dan is de vertragingstijd tussen het open lopen van de thermische motor (MT4) en de ketelsturing veel te kort. Vaak is de ketel alwaar uit voordat de groep überhaupt volledig open is. Daarnaast zal dan de BDR91 ook aan het evohome scherm gekoppeld moeten worden omdat de ketel anders niet meer reageert op vraag van radiatoren (HR92).

Honeywell geeft in de installatiehandleiding van de HCE80 aan dat wanneer een evohome systeem gebruikt wordt, de ketelsturing alleen via de evohome zelf moet gaan. Des te vreemder dus dat HCE80 niet synchroon kan lopen met het evohome systeem.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Je schrijft dat eerst de HCE80 de controle over de ketel had en nu niet meer. Maar in de situatie die je nu beschrijft, heb je dus feitelijk de DBR91 ketelrelais aan zowel het evohome systeem als de HCE80 regelbalk gekoppeld. In die situatie zal de ketel 5x per uur door de HCE80 worden aangestuurd (als er vraag is), alsmede 3x per uur (of meer, afhankelijk van de instellingen in het evohomesysteem)) door het evohome systeem. Daardoor zullen dus juist heel veel ketelschakeling ontstaan. Dat is ook mijn ervaring.

Zelf heb ik alle mogelijke configuraties uitgeprobeerd, maar uiteindelijk is bij mij het verbruik het laagst wanneer ik allen het evohome systeem de ketel via een opentherm module aanstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjerkVisser
boulie76 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:14:
[...]

De meerwaarde van de MT4 afsluiters (thermische motoren) is er, ook met één zone’, wel degelijk. Wanneer je nu warmtevraag hebt vanuit bijvoorbeeld de slaapkamer (HR92) dan loopt de woonkamer (HCE80) dus altijd mee wat tot hogere stookkost zal leiden. Dat is met name bij een open verdeler het geval, bij een HT-mengverdeler met één zone speelt dat minder omdat het water dan niet door de gehele vloer loopt, maar (zolang de pomp uit is) vooral door de verdeler.

Ik heb ook van alles geprobeerd, maar de enige manier om de ketelsturing synchroon te krijgen is door BDR91 aan de HCE80 te koppelen. Ook dan is de vertragingstijd tussen het open lopen van de thermische motor (MT4) en de ketelsturing veel te kort. Vaak is de ketel alwaar uit voordat de groep überhaupt volledig open is. Daarnaast zal dan de BDR91 ook aan het evohome scherm gekoppeld moeten worden omdat de ketel anders niet meer reageert op vraag van radiatoren (HR92).

Honeywell geeft in de installatiehandleiding van de HCE80 aan dat wanneer een evohome systeem gebruikt wordt, de ketelsturing alleen via de evohome zelf moet gaan. Des te vreemder dus dat HCE80 niet synchroon kan lopen met het evohome systeem.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Je schrijft dat eerst de HCE80 de controle over de ketel had en nu niet meer. Maar in de situatie die je nu beschrijft, heb je dus feitelijk de DBR91 ketelrelais aan zowel het evohome systeem als de HCE80 regelbalk gekoppeld. In die situatie zal de ketel 5x per uur door de HCE80 worden aangestuurd (als er vraag is), alsmede 3x per uur (of meer, afhankelijk van de instellingen in het evohomesysteem)) door het evohome systeem. Daardoor zullen dus juist heel veel ketelschakeling ontstaan. Dat is ook mijn ervaring.

Zelf heb ik alle mogelijke configuraties uitgeprobeerd, maar uiteindelijk is bij mij het verbruik het laagst wanneer ik allen het evohome systeem de ketel via een opentherm module aanstuur.
Beste Boulie 76

Je hebt helemaal gelijk. Het hele aan/uit verhaal zinde mij ook niet. Het is alsof je weer een cv installatie hebt van 20 jaar terug.

Echter zinde mij natuurlijk ook niet niet dat die hce80 een eigen leven leek te lijden met de evotouch gestuurd met opentherm.
Als gezegd eerder, met de HR92 en opentherm loopt het perfect. Waarom dan ook niet met die HCE80

Gisteravond had ik een soort van brainwave. Nadenkend vroeg ik mij waarom we allemaal de BDR91 koppelen aan die HCE80 om hem synchroon te laten lopen, maar ik nog nergens gellezen heb om de opentherm module aan de HCE80 te koppelen

Enfin, in het kader niet geschoten is altijd mis heb ik de HCE80 los geschroefd en hem mee naar boven genomen om hem bij de opentherm module in de buurt te hebben.

Vervolgens heb ik de BDR91 uit de evotouch gegooid, verder de configuratie in stand gelaten, en als eerste de opentherm module gekoppeld aan de evotouch.
Vervolgens eerst de HR92 getest op sturing van de ketel, wat prima verliep.
Hierna de HCE80 een fabriek reset gegeven om er "zeker" van te zijn dat die BDR91 hieruit was en de HCE80 weer aan de zone woonkamer gekoppeld.
En nu komt de verassing.
De opentherm module wederom in koppelmode gezet en op de HCE80 de installatieknop gedrukt om te koppelen. En ja hoor de opentherm module was gekoppeld aan de HCE 80.

En nog verrassender, het hele zaakje loopt nu synchroon op de opentherm module.
Ik heb de ketel niet meer asynchroon zien lopen, de woonkamer blijft strak op 21 graden.
De schakelmomenten zijn om de 10 minuten.

Enige irritatie is nu dat de aanvoertemp niet hoger dan 30 graden gaat waardoor na nachtverlaging het lang duurt voordat de boel weer op temp is.

Benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Update:
Het lijkt wel of de evotouch een percentage van de CV aanvoertempratuur vraagt voor de vloerverwarming/verdeler. De aanvoer tempratuur stond op 75 graden en heb ik nu verhoogd naar 90 graden.
Er gaat nu wel netjes 35/37 graden de vloer in.

[ Voor 3% gewijzigd door TjerkVisser op 08-12-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wat doet synchroon / asynchroon op de HCE80 eigenlijk?

Verschilt dat nog of de BDR91 rechtstreeks op de HCE80 is aangesloten of niet?

Ik heb nu de BDR91 gekoppeld op de HCE80 en in synchroon modus gaat de ketel nu tegelijk met de pomp.

Hiervoor stond hij in asynchroon en geen directe koppeling met de BDR91, dat werkt niet lekker.

Andere combos heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjerkVisser
TjerkVisser schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:29:
[...]

Beste Boulie 76

Je hebt helemaal gelijk. Het hele aan/uit verhaal zinde mij ook niet. Het is alsof je weer een cv installatie hebt van 20 jaar terug.

Echter zinde mij natuurlijk ook niet niet dat die hce80 een eigen leven leek te lijden met de evotouch gestuurd met opentherm.
Als gezegd eerder, met de HR92 en opentherm loopt het perfect. Waarom dan ook niet met die HCE80

Gisteravond had ik een soort van brainwave. Nadenkend vroeg ik mij waarom we allemaal de BDR91 koppelen aan die HCE80 om hem synchroon te laten lopen, maar ik nog nergens gellezen heb om de opentherm module aan de HCE80 te koppelen

Enfin, in het kader niet geschoten is altijd mis heb ik de HCE80 los geschroefd en hem mee naar boven genomen om hem bij de opentherm module in de buurt te hebben.

Vervolgens heb ik de BDR91 uit de evotouch gegooid, verder de configuratie in stand gelaten, en als eerste de opentherm module gekoppeld aan de evotouch.
Vervolgens eerst de HR92 getest op sturing van de ketel, wat prima verliep.
Hierna de HCE80 een fabriek reset gegeven om er "zeker" van te zijn dat die BDR91 hieruit was en de HCE80 weer aan de zone woonkamer gekoppeld.
En nu komt de verassing.
De opentherm module wederom in koppelmode gezet en op de HCE80 de installatieknop gedrukt om te koppelen. En ja hoor de opentherm module was gekoppeld aan de HCE 80.

En nog verrassender, het hele zaakje loopt nu synchroon op de opentherm module.
Ik heb de ketel niet meer asynchroon zien lopen, de woonkamer blijft strak op 21 graden.
De schakelmomenten zijn om de 10 minuten.

Enige irritatie is nu dat de aanvoertemp niet hoger dan 30 graden gaat waardoor na nachtverlaging het lang duurt voordat de boel weer op temp is.

Benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Update:
Het lijkt wel of de evotouch een percentage van de CV aanvoertempratuur vraagt voor de vloerverwarming/verdeler. De aanvoer tempratuur stond op 75 graden en heb ik nu verhoogd naar 90 graden.
Er gaat nu wel netjes 35/37 graden de vloer in.
Verbazingwekkend dat ik hierop totaal geen reacties krijg 8)7 , aangezien het de oplossing is voor het hele HCE80 probleem met opentherm. Het asynchroon lopen is verleden tijd en zelfs de HCE 80 wordt netjes variërend aangestuurd naar gelang de warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TjerkVisser Hoe weet je zeker dat ie nu daadwerkelijk opentherm schakelt dan? Kun je dat meten?

Of zie je aan de ketel dat ie een bepaald percentage vraag krijgt?

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjerkVisser
MikeyMan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:49:
@TjerkVisser Hoe weet je zeker dat ie nu daadwerkelijk opentherm schakelt dan? Kun je dat meten?

Of zie je aan de ketel dat ie een bepaald percentage vraag krijgt?
Ik zie het aan het gasverbruik bij verwarmen van de vloerverwarming en de schakelingen van de HCE 80.
Er zitten zelf hele korte verwarmtijden bij en bij opstarten van de vloerverwarming in de morgen blijft hij veel langer doordraaien aan het begin.

Daarbij, wat ik nog veel belangrijker vind, schakelt de ketel nu synchroon met de HCE80. Ofwel thermische afsluiters afgeschakeld is ketel uit en pomp uit.
Dat kreeg je met aan uit schakelen alleen maar voor elkaar door de BDR91 te koppelen met de HCE80.

Dat werkt dus ook goed door de opentherm module te koppelen aan de HCE80

Wat mij overigens verbaasd, je kunt dit werkelijk nergens terugvinden. Ook niet in de beschrijvingen cq handleidingen.

Oh ja, de woonkamer (vloerverwarming) blijft strak op de 21 graden. Met veel minder gasverbruik dan met aan/uit en de BDR91.

[ Voor 6% gewijzigd door TjerkVisser op 16-12-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennetje
@TjerkVisser Dit zou een perfecte oplossing zijn. Hoe is het deze week gegaan nu het kouder is? Heb je alles warm gekregen zonder buitensporig gasverbruik?
Wat ik mij ook afvraag of je geen storing krijgt omdat de HCE80 en de Evohome een signaal versturen naar de opentherm module als de vloerverwarming ingeschakeld wordt? Ik zou me voor kunnen stellen dat het protocol verstoord wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TjerkVisser
Ennetje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:25:
@TjerkVisser Dit zou een perfecte oplossing zijn. Hoe is het deze week gegaan nu het kouder is? Heb je alles warm gekregen zonder buitensporig gasverbruik?
Wat ik mij ook afvraag of je geen storing krijgt omdat de HCE80 en de Evohome een signaal versturen naar de opentherm module als de vloerverwarming ingeschakeld wordt? Ik zou me voor kunnen stellen dat het protocol verstoord wordt?
Op zich verloopt alles prima, zeker bij de kamer met hr92. Vloerverwarming ben ik nog zoekende. De de ketel loopt netjes synchroon met de hce80.

Echter de aanvoer wordt door opentherm terug gemoduleerd en ik heb een HTV verdeler. Aanvoer temperatuur staat op 80 graden ingesteld, maar dat is hij bij de vloerverwarming zeker niet. Bij nachtverlaging duurt het een lange tijd voordat de vloer de kamer weer op temperatuur heeft van 21 graden. Aanvoer is ongeveer 34 graden en afvoer rond 28 graden. Delta T klopt dus wel.
Vannacht laat ik het maar eens een keer doorlopen.

Van storing, waar jij naar vraagt, heb ik niets gemerkt. Schijnbaar praat de opentherm met zowel de HCE80 almede de evotouch. Hierbij is de evoutouch de stuurende factor naar gelang de warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennetje
Dank je wel @TjerkVisser . Ik vraag mij dan toch af wat het voordeel is van de opentherm mudule t.o.v. de BDR91. Als evohome een dusdanig laag vermogen vraagt aan de ketel dat de boel niet echt lekker snel opwarmt, is de BDR91 in het voordeel omdat je daar de aanvoertemperatuur beter kunt regelen. De een moderne hr ketel moduleert toch sterk terug op basis van DeltaT. Het hele HCE80 systeem met de trage klepsturingen kunnen ook alleen maar open of dicht. Volgens mij heeft @pirke hem zo aangesloten. Je zou een vergelijk moeten kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso is de meerwaarde van OpenTherm bij een goed ingeregelde installatie te verwaarlozen. Die ketel regelt zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@TjerkVisser aanvoer van 34 en retour van 28 is maar 6 graden delta T.... dan duurt het echt een eeuwigheid voordat er iets warm wordt. Ik heb een delta T van 15-25 graden. Retour temperatuur is 20-22 graden, aanvoer wat de vloer in gaat 35-45 graden. Als alle kleppen open staan levert de ketel niet genoeg volume en wordt er met koud retour bijgemengd. De vloer vraagt dan ruim 1,5 m3 water per uur, de ketel levert max 1 m3 ofzo (ik heb de pompsnelheid wat teruggedraaid om de retour te verlagen, wordt ie veel efficienter van).

Ik heb een buitenvoeler op de ketel aangesloten (Intergas xtreme 36) die afhankelijk van de buitentemperatuur een gevraagde aanvoertemperatuur kiest. Oftewel bij koud weer gaat de ketel vanzelf harder stoken, bij warm weer minder hard. Bij -10 of -15 (weet ik niet zeker uit m'n hoofd) is de stooklijn ingesteld op 60 graden. Bij 0 graden zit hij al onder de 50 graden gevraagde aanvoertemperatuur. Dit werkt perfect in combinatie met een aan/uit BDR91 en vloerverwarming. Ook de radiatoren boven doen het er perfect mee. Het duurt altijd grofweg even lang hoe lang het duurt voordat de kamer warm wordt onafhankelijk vd buitentemperatuur, dat leert Evohome vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pirke schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:44:
@TjerkVisser aanvoer van 34 en retour van 28 is maar 6 graden delta T.... dan duurt het echt een eeuwigheid voordat er iets warm wordt.
Das toch precies de bedoeling? Zeker met vloerverwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
MikeyMan schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:07:
[...]

Das toch precies de bedoeling? Zeker met vloerverwarming...
Nee, ook daar wil je een hogere delta T.

Verder vind ik een retour van 28 bij vloerverwarming erg hoog, maar dat is mijn mening. Hoe lager de retourtemperatuur hoe efficienter een CV ketel is ivm condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pirke schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:51:
[...]

Nee, ook daar wil je een hogere delta T.
Zeker niet. Het is dat mijn warmtepomp niet ver genoeg terug moduleert. Maar 2 a 3 graden delta is meer dan zat.

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 18-12-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2wheel_robbie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 19:43
TjerkVisser schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:39:
[...]

Verbazingwekkend dat ik hierop totaal geen reacties krijg 8)7 , aangezien het de oplossing is voor het hele HCE80 probleem met opentherm. Het asynchroon lopen is verleden tijd en zelfs de HCE 80 wordt netjes variërend aangestuurd naar gelang de warmtevraag.
Ik ga dit van het weekend eens testen :o
alleen moet ik even nadenken het hele koppel gedeelte ook al weer zat.
ik ga de berichten lezen en handleidingen teruglezen en als het gelukt is laat ik het hier/je zeker even weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjerkVisser
2wheel_robbie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:01:
[...]

Ik ga dit van het weekend eens testen :o
alleen moet ik even nadenken het hele koppel gedeelte ook al weer zat.
ik ga de berichten lezen en handleidingen teruglezen en als het gelukt is laat ik het hier/je zeker even weten
Koppelen opentherm met Evotouch spreekt voor zich.
Reset eerst de opentherm module, 15 seonden de knop ingedrukt houden. De led knippert nu snel.
Knop opnieuw indrukken, ongeveer 5 seconden. De led knippert nu langzaam. (Koppelmode)
Vervolgens in installatiemenu bij systeem overzicht toestelregeling kiezen en hier opentherm module kiezen. De opentherm module vervolgens koppelen.
Rode led op de opentherm module gaat uit. Gekoppeld!

Als er al een zone is met vloerverwarming hce80, dat heet trouwens in de laatste firmware "verdeler",
Dan is het zaak om de hce80 in de buurt van de opentherm module te hebben
Vervolgens de opentherm module weer in koppelmode te zetten, 5 seconde de knop indrukken op de opentherm module, de rode led knippert weer langzaam.
Nu op de hce80 de installatie knop drukken. Dat is fie naast mode met dat wifi/zend symbool.
Als het goed is gaat de rode led op de opentherm module nu uit.

De opentherm module is nu gekoppeld aam zowel de evotouch en de hce80.
De sync mode is trouwens "async" zoals de hce80 ook na fabrieksreset staat.
De mode naar sync zetten heeft tot gevolg dat de ketel niet meer gaat branden.

Ik hoop dat deze uitleg heeft geholpen en hoor graag het resultaat.

Groet Tjerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2wheel_robbie
Zojuist getest, ik moest inderdaad de hce80 beganevloer verplaatsen dichtbij de ketel op de zolder. Anders leek het koppelen niet te gaan. Nu bleef alleen de kachel branden terwijl er geen warmte aanvraag was (een uur) dus even de opentherm module gereset en na het weekend nog een testen.

Het gemis van het niet kunnen zien of een communicatie het wel of niet doet is wel een gemis hierin.

later in de week weer een nieuwe kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TjerkVisser
2wheel_robbie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:05:
Zojuist getest, ik moest inderdaad de hce80 beganevloer verplaatsen dichtbij de ketel op de zolder. Anders leek het koppelen niet te gaan. Nu bleef alleen de kachel branden terwijl er geen warmte aanvraag was (een uur) dus even de opentherm module gereset en na het weekend nog een testen.

Het gemis van het niet kunnen zien of een communicatie het wel of niet doet is wel een gemis hierin.

later in de week weer een nieuwe kans.
Indien mogelijk kun je ook even een Camera(webcam of zoiets) op de opentherm module zetten. Die zet je dan in koppelmode en vervolgens kun je dan kijken of hij koppelt als je de HCE80 installatieknop indrukt.

Dan de zin dat de "kachel" bleef branden.
vraag 1.
Brand er op dat moment een led van een zone of de pompsturingsled? Zo niet dan komt de warmtevraag vanaf een ander punt.(radiator?)
Je kunt dat overigens zien in het installatie menu bij systeem.(warmtevraag %)

Vraag 2. Is de Evotouch ook gekoppeld met de opentherm module als ketelsturing?
Ze moeten wel beide gekoppeld zijn, waarbij de logica mij zegt, eerst de evotouch en als laatste de HCE80.
(zo heb ik het ook gedaan)

Succes.
Ik ben tot nu toe erg happy. >:)
Gasverbruik vandaag tot nu toe vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBIJaMl7FYYyTSffuVO03Pm2kYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erAFdH6fL4B4fEAsUbh3Xvtn.png?f=fotoalbum_large

O-)

[ Voor 13% gewijzigd door TjerkVisser op 22-12-2022 12:25 ]

• 2wheel_robbie
Bij vraag 1:
Alle alle zones (allen hr92) staan op 5 graden
Bij het installatie menu gaf tijdens verwarmen van de ketel alle zone een warmte vraag van 0%
Daarom mij gedachte ook dat het “uit”
signaal wellicht niet goed doorkwam.
(Nu vraag ik mij ook af wat er gebeurt als er geen signaal is. Persoonlijk vind ik dan dat de kachel dan niets moet doen, maar iets uit mijn
verleden zegt dat de kachel bij geen communicatie in een soort noodloop van xx percentage gaat. Maar dat kan ook de vorige kachel zijn).

Vraag 2:
Ik heb inderdaad jou volgorde aangehouden
Reset opentherm 15 sec
Koppelenbaar maken 5 sec
Evohome koppelen
Weer koppelbaar maken 5 sec
Hce80

De volgende optie is om de opentherm aan te sluiten op een lange cat6 kabel en die achter de trap te laten zakken naar meer naar begane grond.

Van het weekend weer meer tijd.
(Kids slapen savonds helaas op zolder)

[ Voor 0% gewijzigd door 2wheel_robbie op 22-12-2022 22:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 10:47
@TjerkVisser dank voor je zeer uitgebreide reacties en heb met veel verbazing en interesse meegelezen. Hier heb ik een vergelijkbare irritatie met EvoHome maar weet niet of met jullie ervaringen ik tot een goede conclusie kan gaan komen.

Mijn situatie :
- HCE80 (1) beneden met 5 groepen
- HCE80 (2) beneden uitbouw/woonkamer met 5 groepen
- HCE80 (3) boven met 6 groepen

De HCE80 (1) zit samen met de BDR91 (via EvoTouch) bij de ketel.

Vanwege de 3 HCE80's is het zeer gewenst dat de ketelsturing via de EvoTouch loopt en niet via een van de HCE80's.

Problemen : HCE80 (1) en (3) waren probleem loos in gebruik tot de verbouwing qua comfort (verbruik niet echt bijgehouden...). Geen synchronisatie problemen ervaren. Echter na verbouwing is het ellende. SItuatie schets na toevoeging HCE80 (2) :

De pomp van de verdeler bij HCE80 (1) gaat regelmatig in storing. Lijkt dat ook dat de Bypass flink misbruikt wordt. Daarnaast asynchrone schakelingen (ketel aan terwijl geen vraag en vice versa). Daarnaast last van wegvallende verbinding tussen EvoTouch en de BDR91 (reset nodig). Boven (HCE80 (3) blijft altijd prima lopen.

Wordt er ellendig van, want zou graag die synchrone situatie willen maar kan volgens mij niet aan een van die HCE80's dit zomaar doen.

Iemand suggestis wat ik zou kunnen proberen? Wel handig met inregelen/electra maar totaal niet met water CV/zaken :)

[ Voor 0% gewijzigd door tonyjans op 07-02-2023 15:25 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik heb precies hetzelfde systeem

Vloerverwarming + radiatoren
HCE-80
BDR91
MT4 kleppen voor de vloerverwarming zone regeling
HR91 radiator knoppen

Wanneer ik op de evotouch scherm de vloerverwarming aanzet, dan vliegt direct de BDR91 aan en de ketel start.

De HCE-80 zie ik pas later aangaan. De zone leds branden netjes maar om een of andere reden gaan de zonekleppen MT4 maar niet open. Snap er niks van

Heb de bdr91 op de hce80 en evotouch gekoppeld. De hce80 op synchroon. De bdr91 op de aan/uit van de cv ketel aangesloten.

Iemand een idee :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

andremulder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:41:
[...]

De BDR91 kun je aan de HCE80 koppelen door de BDR91 in de koppelstand te zetten (knopje van de BDR91 meer dan 5 seconden ingedrukt houden) en als deze in de koppelstand staat kun je op de hce80 op dat knopje drukken met de antenne. (naast de modeknop)
Je hebt nu de BDR91 gekoppeld aan de hce80.

Synchroon / a-synchroon kun je instellen door de modeknop meer dan 6 seconden ingedrukt te houden. Er gaan dan 2 lampjes ongelijk knipperen. Met de antenneknop (het knopje naast de modeknop) kun je ervoor zorgen dat ze gelijk gaan knipperen. Als ze gelijk knipperen kun je weer op de modeknop drukken om het menu te verlaten. Je hebt nu de hce80 synchroon ingesteld. _/-\o_
Met het koppelen van de bdr91T aan mijn cv-ketel en aan de hce90 + synchroon stellen heb ik alsnog dat de ketel direct aangaat wanneer ik via de evotouch de temperatuur verhoog voor een van de vloerverwarmingzones van de hce90

Hoort dat?

Als ik de bdr91T uit de evotouch haal dan schakelt de hce80 netjes, wanneer ik de temperatuur verhoog via de evotouch, de cv ketel aan op het moment dat een zone daadwerkelijk ingeschakeld wordt (groene ledjes branden dan op de hce80)

Dus, hoe dien ik nou de bdr90T aan de evotouch toe te voegen?

[ Voor 17% gewijzigd door AOC op 05-04-2023 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Bij een idem scenario.
Hce80, bdr91, MT4 heb ik vervangen door WATTS 22CX. Die hebben een snellere open-tijd (75 seconden ipv 4 minuten). Ketel wordt wel synchroon aangestuurd alleen de actuators (mt4/watts) krijgen maar een goede minuut stroom en dus openen bij lange na niet. De pomp via de HCE80 staat dan lekker te rond te pompen over de onder/bovenbalk maar dat haalt natuurlijk niets uit.

Ik wordt er gek van. Het is gelukkig wel warm in huis. Vloer was eerder volledig verstopt dus had sowieso geen doorstroming. Dat is nu verholpen maar het korte aan/uit schakelen zint mij niet. Het is inderdaad 5 of 6 keer in het uur. Vermoedelijk 5. Niet met de stopwatch er naast gezeten maar bij benadering is het 10 of 12 minuten.

Ik heb 1 actuator iets los geschroefd zodat de groep in de badkamer permanent een heel klein beetje open staat en dus toch altijd nog wat warmte krijgt als die pomp weer lekker stationair aan het draaien is.

Iemand nog een idee?

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boulie76
Ik gebruik het evohome systeem met een warmtepomp (verwarmen en koelen) door deze te laten schakelen met een BDR91T. Die staat ingesteld op max 1x per uur, minimaal 20min. Dat werk prima, de warmtepomp schakelt netjes 1x per uur en blijft ook minimaal 20 min aan. Ook het omschakelen tussen verwarmen en koelen werkt goed met twee stuks BRR91T (één voor omschakelen van de warmtepomp naar koelmodus en één voor omschakelen van de HCE80 naar koelmodus). Ik heb zowel vloerverwarming (beneden) als radiatoren (boven) die allemaal via evohome gestuurd worden.

Maar .... hoewel de warmtepomp netjes te ingestelde gedrag van de evohome aanhoud, doet de HCE80 dat niet! Die schakelt bijvoorbeeld iedere 7 minuten voor 5 minuten in, dus ook als de warmtepomp niet draait. Aangezien de warmtepomp 20 min draait, pak de vloerverwarming maar twee keer 5min mee en staat de warmtepomp de rest van de tijd over zijn buffervat te draaien.

Uiteindelijk wordt het wel warm, maar het is in mijn optiek zinloos om de vloerverwarming te laten lopen als de warmtepomp uit staat. Het zal logisch zijn als de HCE80 de vloerverwarming alleen aanstuurt als de warmtepomp draait.

Het is voor mijn situatie NIET mogelijk om de BDR91T aan de HCE80 te koppelen omdat ik dan geen invloed meer heb op hoe vaak de warmtepomp schakelt en ook de radiatoren niet aangestuurd krijg.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?
Weet misschien iemand of de nieuwe HCC100 (opvolger HCE80) dit wel goed doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
De HCE80 is maar een dom onding. Ik heb m zelf ook, met een eigen regelcircuit ertussen die de pomp een paar minuten langer laat draaien zodat de warmte in de net-half open kleppen kan, en 1/dag de pomp schakelt zodat hij in de zomer niet vastloopt. Zelfs die basisfunctie zit niet in de HCE80.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj25ZViYIdYUNoBNB2IrgGcIq24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyJ9g5MDuzstScCl4vwNihHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar die WATTS 22CX van @Websphinxie zien er beter uit dan de MT4 die ik nu heb, in ieder geval een stuk sneller. Ik zie ook een variant met 4 kabels waarbij hij een microswitch bevat die sluit als hij eenmaal een stukje open is. Dat zou dan het pomprelais kunnen aansturen zodat de pomp geschakeld wordt op de stand vd kleppen: is er minimaal 1 klep (gedeeltelijk) open? Pomp draait.

Het klinkt nog steeds als een workaround voor de traagheid vd kleppen en dat je de HCE80 niet kan programmeren om daar rekening mee te houden.

Waarom is eigenlijk alles voor vloerverwarming electrothermisch ipv een standaard servo zoals in de HR92? Thermisch is geluidsstil en waarschijnlijk robuuster (geen bewegende onderdelen op uitzettende was na) maar wel enorm traag. De servo motor vd HR92 zou prima werken op een vloerverwarmingsklep...

De enige reden om geen HR92 op elke klep te zetten is dat ik dan geen idee heb wanneer de pomp moet draaien. Puur op warme leidingen schakelen werkt niet hier aangezien het water rechtstreeks de retour in stroomt als alle kleppen dicht staan terwijl er boven warmtevraag is. De leidingen worden wel warm. Er zit geen hoofdklep die de hele vloerverwarming dicht zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quipeace
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 13:09
Ook hier problemen met de meerdere HCE80's. Warm water wordt rondgepompt (BDR91), maar de HCE80 leeft z'n eigen leven. Op puur geluk stroomt er zo nu en dan wat warm water de vloer in.

Situatie:
Warmtewisselaar aangestuurd d.m.v. BDR91 (blokverwarming)
Bg - HCE80 (drie lussen, drie groepen)
1e - HCE80 (vijf lussen, drie groepen)
2e - BDR91 (vijf lussen, één groep)

Op de bovenverdieping schakelt alles netjes, maar de HCE80 reageert zoals beschreven in dit topic. De zones aangestuurd door de HCE80 worden maar moeizaam warm.

Het liefst stuur ik de HCE80s de laan uit, maar de knoppen vervangen door HR92's is nogal een investering, buiten het lastiger schakelen van de pompen. De pomp even laten nalopen klinkt niet slecht, maar zou wellicht onvoorspelbaar kunnen zijn voor de Evohome. Afhankelijk van vraag in andere zones zou de pomp "onterecht" warm water circuleren in de HCE80-aangestuurde lussen. Wellicht beter dan niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bij mij heb ik de HCE80 gekoppeld aan de BDR91 die de ketel aanstuurt, hierdoor is hij zelf in controle en regelt Evohome dus niet de warmtevraag voor de vloerverwarming. Maar, wat nu als het als volgt aangesloten wordt:

- HCE80 is puur de klepschakelaar, zet stroom op de klep
- Als klep open genoeg is sluit de microswitch in de motor
- Microswitch schakelt pomprelais waardoor de pomp gaat draaien
- Microswitch schakelt de ketel zodat er warmte gegenereerd wordt
- Microswitch schakelt eventueel een complete vloerverwarmingsafsluiter om te voorkomen dat dingen rechtstreeks de retour in stromen als deze vloer geen warmtevraag heeft

100% synchrone werking. Al die microswitches sluit je dan in parallel aan, zodat pomp gaat draaien zolang minimaal 1 klep open is. Dit werkt ook prima met meerdere HCE80s voor meerdere vloeren, de ketelaansturing is dan parallel geschakeld.

Het is dan wel de truc om te zorgen dat vanuit Evohome gezien de warmtevraag inderdaad via de HCE80 loopt, zonder dat de HCE80 zelf daadwerkelijk een ketel schakelt.

Ja je bent half je eigen regeling aan het maken, maar je hebt geen pomp nadraaitijd schakeling meer nodig. En vanuit de EvoHome touch en telefoon app kun je nog steeds makkelijk je schema bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

pirke schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:05:
Bij mij heb ik de HCE80 gekoppeld aan de BDR91 die de ketel aanstuurt, hierdoor is hij zelf in controle en regelt Evohome dus niet de warmtevraag voor de vloerverwarming. Maar, wat nu als het als volgt aangesloten wordt:

- HCE80 is puur de klepschakelaar, zet stroom op de klep
- Als klep open genoeg is sluit de microswitch in de motor
- Microswitch schakelt pomprelais waardoor de pomp gaat draaien
- Microswitch schakelt de ketel zodat er warmte gegenereerd wordt
- Microswitch schakelt eventueel een complete vloerverwarmingsafsluiter om te voorkomen dat dingen rechtstreeks de retour in stromen als deze vloer geen warmtevraag heeft

100% synchrone werking. Al die microswitches sluit je dan in parallel aan, zodat pomp gaat draaien zolang minimaal 1 klep open is. Dit werkt ook prima met meerdere HCE80s voor meerdere vloeren, de ketelaansturing is dan parallel geschakeld.

Het is dan wel de truc om te zorgen dat vanuit Evohome gezien de warmtevraag inderdaad via de HCE80 loopt, zonder dat de HCE80 zelf daadwerkelijk een ketel schakelt.

Ja je bent half je eigen regeling aan het maken, maar je hebt geen pomp nadraaitijd schakeling meer nodig. En vanuit de EvoHome touch en telefoon app kun je nog steeds makkelijk je schema bewerken.
Maar hoe stel je nu de temperatuur in voor de verschillende zones?
Pagina: 1