Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 2 3
Acties:

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:28
@DukeBox en @MikeyMan
Voor als je een ketel met opentherm wil aansturen is de oplossing icm met vloerverwarming is open/dicht klep niet ideaal.
Goede oplossingen van een opentherm aansturing ketel plus vloerverwarming zijn.
A: Vloerverwarmings module HC80 --> Duur €€€ als de vloer maar één zone is. (>400€)

Of alternatief wat prima werkt maar niet ondersteund door honeywell.
B: Een HR92 toepassen op een ventiel dat op de aanvoerleiding van vloerverwarming wordt geknutseld. Dit ventiel moet wel een grote Kv hebben om debiet aan te kunnen. (+/- 100€ totaal)
Daarnaast schakel je de intern tempvloeren van de HR92 uit.
Zie onderstaand

C: Mengklep regelaar HM80 van honeywell uit DLD of UK halen icm 3 punts stelmotor en speciaal ventiel.
Is uiteindelijk in werking erg gelijk aan de HR92 oplossing maar veel prijziger. (+/- 210€)
Ik heb zo'n ventiel (+/-20€) plus stelmotor (+/-60€) gehaald van ebay de HM80 (+/-130€) moet ik nog kopen.

[Voor 57% gewijzigd door leonbong op 08-02-2019 11:34]

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 14:00

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Ik zie ineens een hoop activiteit in m'n topic. Excuus. Het was al maanden stil dus ik heb er weinig aandacht meer aan geschonken.

Ik heb nu even geen tijd om m'n bevindingen op te schrijven, dus dat zal ik vanavond even doen.

edit: bij deze
Uiteindelijk heb ik op thermostatische afsluiter op de aanvoer van m'n vloerverwarmingsverdeler geplaats met daarop een HR92. Omdat ik een Nefit ketel heb, moest ik de touchcontroller via een Opentherm-EMS convertor aansluiten.

Bij het inbedrijfstellen van het systeem begon m'n ketel onafgebroken te pendelen en de pomp stopte ook niet meer met draaien. Op de ketel stond status '0y' op het display. De ketel is trouwens een Nefit Trendline CW5 uit 2015. Status '0y' houdt in dat de aanvoertemperatuur hoger is dan de ingestelde en dat de ketel in wachtstand staat, tot de boel weer is afgekoeld.

M.b.v. de OpenTherm gateway zag ik dat de gevraagde watertemperatuur altijd rond 28 graden lag. Die temperatuur is natuurlijk snel bereikt en dan schoot de ketel in de wachtstand. Dit ging de hele dag door, met een flinke toename in het gasverbruik.

Ik kreeg dit met geen mogelijk opgelost. Een maximum stellen aan het vermogen en de modulatie hielp ook niet. Toen heb ik het OpenTherm idee even laten varen en een BDR91 gepakt om de boel aan/uit te sturen. Ook een BDR91 i.c.m. thermische motor op de aanvoer van de vloerverwarming. Op de andere kamers nog steeds gewoon HR92 thermostaten. Het gedrag van de ketel bleef hetzelfde.

Dit allemaal zonder het stoken van de houtkachel, dus allemaal puur Evohome. Ik moet wel zeggen dat de temperatuur in alle vertrekken prima was. Alleen de ketel bleef pendelen met slijtage en gasverbruik als gevolg.

Na veel instellen, meten en internetten heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik stuur nu de radiatoren met thermische motoren. Deze worden geschakeld door een Sonoff S26 die ik met ESPEasy en een temperatuursensor heb uitgerust. De gemeten temperatuur in de vertrekken worden naar Domoticz gestuurd en die beslist of de radiator open moet en of de ketel misschien even aangezet moet worden. Dit met een relais en Raspberry Pi GPIO. Mijn ketel heeft naast zijn EMS aansluitingen een aparte aansluiting voor aan/uit. Ik hoef dus niet, zoals bij opentherm, de kamerthermostaat kort te sluiten.

Deze constructie werkt voortreffelijk. Als de houtkachel niet aanstaat, tokkelen de kamers boven gewoon mee. Staat de houtkachel wel aan, dan zie dat het relais zo nu en dan even de ketel aanzet.

Ik denk dat de CV-configuratie (radiatoren boven, VV beneden, redelijk geïsoleerd huis, flinke ketel, OpenTherm-convertor) gewoon niet lekker liep met Evohome.

[Voor 84% gewijzigd door TimmeStein op 12-02-2019 10:00. Reden: Aanvulling van verhaal]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-03 20:12
@leonbong weet je zeker dat het de HCN60NG is? Ik kan deze niet vinden, ik vind het wel interessant want ik vind de afsluiter van honeywell erg prijzig ten opzichte van andere merken.

Tevens als aanvulling aan dit topic. Zojuist heb ik een huis gekocht en wilde graag goed beginnen om mijn gasgebruik laag te houden.
Boven alles met radiator, behalve badkamer. De badkamer/bijkeuken/wc heeft een eigen vloerverwarming unit, de woonkamer en keuken heeft een tweede vloerverwarming unit.

We vinden het niet nodig om de wc/badkamer/bijkeuken te verwarmen dus deze unit heb ik afgesloten, ik laat via domoticz alleen elke dag de pomp 15 minuten draaien (totdat ik centen heb om dit ook achter een zone te plaatsen).
Beneden de woonkamer/keuken zie ik als 1 zone dus daar moet ik nog een klep tussen plaatsen met een BDR91 module.

Op dit moment hebben alle kamers boven een HR92 radiatorknop. De evotouch gebruik ik als sensor voor de woonkamer en keuken. Dit gaat dus niet werken, want bij een multi-zone configuratie heeft je zone "woonkamer/keuken" een actuator nodig (bijv een BDR91 module), hiervoor gebruik ik tijdelijk een HR92 knop.. (beetje vieze oplossing, maar ik was nog opzoek naar een knappe zone klep). Als er nu warmtevraag is in de woonkamer of boven zal altijd de vloerverwarming mee doen van de woonkamer/keuken.
(De HR92 ligt dus los naast de evotouch voorlopig).

Nu heb ik het probleem dat spontaan mijn zone woonkamer naar " hand" 20 graden gaat. Volgens support honeywell komt dat doordat mijn HR92 " open raam" detecteert of dat de batterij af en toe geen goed contact maakt, dat zal dit gedrag verklaren. Openraam uitgezet en batterij goed vastgezet volgens handleiding en nog steeds zelfde probleem " spontaan" gaat mijn zone naar 20 graad.
Om dit allemaal uit te sluiten heb ik er een single-zone van gemaakt. Dus CV ketel aansturen via de BDR91 en de evotouch als thermostaat ingesteld (dus geen hr92 knoppen of iets), wifi staat ook uit dus invloed vanaf de cloud (bijv. via domoticz ) is ook uitgesloten. Nog steeds hetzelfde probleem.
Mijn volgende stap wordt door honeywell geadviseerd om mij te beroepen op garantie bij warmteservice, dat is dus mijn volgend station.
EvoHome
EvoHOme2EvoHome3

//Update. De meneer van Warmteservice gaf aan dat er al meerdere mensen terug zijn gekomen met de EvoTouch met dezelfde problemen als omschrijven in deze post. Bij deze even als update erbij gezet als mensen dit toevallig lezen en zoeken over het zelfde probleem, want je loopt echt tegen een muur aan |:(

[Voor 93% gewijzigd door davevleugel op 14-11-2019 13:51]

PVOutput

• davevleugel
Beste Evohome Tweaker experts,

Ik heb nog een vraag in dit topic. Mijn EvoHome werkt nu perfect nadat ik een vervangend exemplaar heb gehad.
Nu valt mij op dat als er warmte vraag is bij radiator A of B dat C ook warm wordt, terwijl de klepstand op de HR92 0% is. Mijn enige conclusie, de klep van deze radiator C lekt door. Ik heb er even tijdelijk een thermostaatkraan op gezet en toen lekte hij niet meer.
Ik ben even met de schuifmaat gaan meten en ik kom gewoon 4 mm in de slag te kort. Ik ben geen expert op verwarminggebied maar het is een M30 koppeling, als ik de kruk van de M28 erin plaats (deze is 2 mm langer 12,5mm voor de M30 en 14,5mm voor de M28) dan voel ik we weerstand bij het dichtdraaien maar alsnog sluit hij hem niet helemaal af.
In de post zie je een foto van de kraan, ik heb geen idee wat voor type dit is, het staat er ook niet op. Ik hoop dat één van jullie dat weet. Het is 100% zeker M30 schroefdraad, alleen ik kom dus 4mm met de standaard kruk tekort, met de kruk van de M28 2mm..

Kraan1

kraan1_zijaanzicht

HR92_opzetstuk_M28_M30

Kruk_lengte_verschil

Gecombineerd_HR92_M30_M28

PVOutput

• leonbong
@davevleugel
En je kan dat witte deel er niet gewoon verder op draaien?
Maak eens foto van thermostatische kop die blijkbaar wel past misschien herken ik dan het merk?
Kan je hem wel helemaal dicht krijgen als je handmatig aan het zwarte wiel draait als HR92 kop eraf is, de "noodbediening".

Ik vermoed dat je Herz hebt maar dan staat er wel "hartje" op aan de andere kant die nu niet op de foto staat.

[Voor 98% gewijzigd door leonbong op 20-11-2019 09:33]

• davevleugel
leonbong schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:11:
@davevleugel
En je kan dat witte deel er niet gewoon verder op draaien?
Maak eens foto van thermostatische kop die blijkbaar wel past misschien herken ik dan het merk?
Kan je hem wel helemaal dicht krijgen als je handmatig aan het zwarte wiel draait als HR92 kop eraf is, de "noodbediening".

[Afbeelding]

Ik vermoed dat je Herz hebt maar dan staat er wel "hartje" op aan de andere kant die nu niet op de foto staat.
Hey Leonbon,

Hij lijkt ook erg op de comap, ik kan het hartje nergens vinden:
thermostaatkraan van boven

THermostaatkraan van onder

Dit is met de originele standsteller (of hoe je het ook noemt).

PVOutput

• davevleugel
@leonbong Hierbij nog twee foto's bij daglicht:

https://tweakers.net/ext/f/DnjlbixafIiJoZYmEYeAcbtA/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/rWPDButa73fbBfbIODdN4Cdt/thumb.jpg

Het witte onderdeel van HR92 die je erop schroef staat dus op M30x1.5 ik draai hem aan tot het eind (ik zie zwart afdruk op de eindnokjes van dit onderdeel:

https://tweakers.net/ext/f/gNfxjyylJMO7pF2jsLuCQHcn/thumb.jpg

Als ik met de hand aan het aangedreven stuk draai (zwart deel zoals jij eerder aangaf) voel ik 0 weerstand. Als ik dus de verlengde kruk erin plaats dan voel ik voor de helft maar weerstand.

PVOutput

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-03 11:52
Momenteel hebben we een etage regeling gebasseerd op het volgende.

CV circuit in 2 delen opgedeeld. Dit middels twee 2-weg kleppen voorzien van 230 volt stelmotor (beneden vloerverwarming en boven radiatoren).

De kleppen worden middels een draadloze RF module geopend / gesloten (per verdieping een thermostaat). Als de klep / stelmotor open is word het aan / uit contact in de cv ketel gesloten.

Dit werkt prima echter kan ik nu geen gebruik maken van de modulerende / opentherm functionaliteit van onze ketel (Intergas Xtreme 36). Daarnaast wil ik ook wat meer inzichten middels Domoticz. Nu ben ik zelf gaan zoeken hoe deze installatie om te bouwen naar een slimmere oplossing.

Ik heb 2 oplossingen gevonden:

De 1ste:
Voor de benedenverdieping de: Evohome Thermostaat Opentherm (290 Euro)
Voor de bovenverdieping: Round Wireless of HR92 radiatorregelaar (70 Euro)
Voor het aansturen van de ketel: Ketelmodule Opentherm (zit bij de Everhome wireless thermostaat).
Voor het aansturen van de kleppen twee maal de: Relais aan/uit (2 * 90 Euro)

Totaal: 540 Euro

Vragen bij deze oplossing:
Gaat dit werken? --> gebasseerd op het antwoord hierboven van @leonbong wel.
Kan ik wellicht de bestaande RF ontvangers gebruiken en koppelen met de Evohome Wireless?

De 2de:
Voor de bovenverdieping Honeywell Lyric T6R (190 Euro)
Voor de benendenverdieping Honeywell Lyric T6 (150 Euro)

Totaal: 340 Euro

Ik kan beide ketelmodules middels OT aansluiten op mijn ketel gebasseerd op de handleiding van de ketel, deze heeft 2 ingangen voor OT.

Vraag:
1. Wat mis ik als ik deze oplossing kies ten opzichte van de duurdere eveohome oplossing? --> heb het idee dat ik met de Evohome in een later stadium verder kan uitbreiden.
2. Echter is dan de vraag kan ik de OT uitgang (situatie C) combineren met het maak contact (situatie E). Onderstaand plaatje is uit de installatie handleiding van de thermostaat staat:
https://tweakers.net/ext/f/TivMxcgOTFggg1RQfQq5QRvt/thumb.png

[Voor 3% gewijzigd door jbcyber op 21-11-2019 09:03]

• leonbong
Pajako schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:37:
[...]

Beste Leon,
Ik heb ook een Evohome systeem met HR92 knoppen en een HM80. Op de een of andere manier krijg ik de HM80 niet werkend (de evohome laat de HM80 de radiatorknop MT4 niet openzetten).
Ook lijkt de verbinding weg te vallen: na binding knippert de HM80 9/1...
Is het jou wel gelukt?
Ik heb inmiddels een testopstelling gemaakt van mijn mengklepregelaar HM80 + stelmotor M6410L + V5822A ventiel.
Het functioneert precies zoals ik verwacht.
Bij meer warmtevraag wordt de stelmotor kort bekrachtigd (spanning wordt erop gezet) en gaat iets verder open. Bij minder warmtevraag werkt het andersom.
Daarnaast de extra functionaliteit van HM80 waarbij hij de vloerwater temperatuur meet werkt ook. Je kan een min en max temperatuur voor het water instellen. Waarbij een lager watertemperatuur dan min tot gevolg heeft dat klep iets verder open gaat en hoger temperatuur dan max het omgekeerd. Dit heb ik getest tot door het tempvoeler tegen een glas heet water te houden en een glas koud water.

Nu nog het ventiel in het leidingwerk bouwen en ik kan afscheid nemen van de aan/uit regeling op de vloerverwarming en creëer dan eindelijk een modulerende regeling.
Ik heb namelijk stadsverwarming dus mijn Cv-aanvoerwater is dus altijd min of meer gelijk. Nu stel ik in het seizoen de thermostatisch knop de vloerverwarmingsverdeler wel anders af na aanleiding van het weer buiten.

Het idee is natuurlijk dat temperatuur van vloerverwarmingswater constanter wordt zie onderstaand wat ik bedoel in het voorbeeld wordt er 60% warmte gevraagd. Wat in de huidige situatie betekent dat open/dicht klep 6 keer in uur zal schakelen en enkele minuten open zal staan en dan weer dicht.
De HM80 zal de klep op een bepaalde stand open zetten waardoor hetzelfde wordt bereikt met constantere watertemperatuur in de vloer.

[Voor 27% gewijzigd door leonbong op 25-11-2019 10:38]

• leonbong
leonbong schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:52:
[...]

Ik heb inmiddels een testopstelling gemaakt van mijn mengklepregelaar HM80 + stelmotor M6410L + V5822A ventiel.
Het functioneert precies zoals ik verwacht.
Bij meer warmtevraag wordt de stelmotor kort bekrachtigd (spanning wordt erop gezet) en gaat iets verder open. Bij minder warmtevraag werkt het andersom.
Daarnaast de extra functionaliteit van HM80 waarbij hij de vloerwater temperatuur meet werkt ook. Je kan een min en max temperatuur voor het water instellen. Waarbij een lager watertemperatuur dan min tot gevolg heeft dat klep iets verder open gaat en hoger temperatuur dan max het omgekeerd. Dit heb ik getest tot door het tempvoeler tegen een glas heet water te houden en een glas koud water.

Nu nog het ventiel in het leidingwerk bouwen en ik kan afscheid nemen van de aan/uit regeling op de vloerverwarming en creëer dan eindelijk een modulerende regeling.
Ik heb namelijk stadsverwarming dus mijn Cv-aanvoerwater is dus altijd min of meer gelijk. Nu stel ik in het seizoen de thermostatisch knop de vloerverwarmingsverdeler wel anders af na aanleiding van het weer buiten.

Het idee is natuurlijk dat temperatuur van vloerverwarmingswater constanter wordt zie onderstaand wat ik bedoel in het voorbeeld wordt er 60% warmte gevraagd. Wat in de huidige situatie betekent dat open/dicht klep 6 keer in uur zal schakelen en enkele minuten open zal staan en dan weer dicht.
De HM80 zal de klep op een bepaalde stand open zetten waardoor hetzelfde wordt bereikt met constantere watertemperatuur in de vloer.
[Afbeelding: HM80-vloerverwarming]
Zo mensen update:
Ik heb het ventiel van tbv mengklep regelaar ingebouwd en de boel aangesloten.
Eerste indruk de vloertemperatuur/water wordt lager gehouden om het warm te houden omdat ik nu veel constantere watertemperatuur heb.
Zoals verwacht is er geen watertemperatuur schommeling meer aanwezig. Helaas is er in "installateurmenu" niet zichtbaar wat de warmtevraag is in % maar dat lijk meer een bug te zijn in software want het werkt precies zoals verwacht. Op internet lees je ook wel dat zonder watertemperatuur sensor het wel zichtbaar is.
De vloerwatertemperatuur is dus nu echt "modulerend" wat ik voorheen niet had omdat ik stadsverwarming heb dus vaste aanvoertemperatuur.

Ik heb de bestaande zoneklep nog wel gehandhaafd (handmatig open gezet) zodat ik snel terug kan als het moet of niet bevalt daarnaast heb ik aan de HM80 stopcontact gemaakt tbv pomp ipv direct aangesloten zodat ik makkelijk terug kan.

Onderstaand een foto waarop in rood omcirkeld.
De 2-wegklep met proportionele stelmotor zichtbaar is.
De regelaar
En als je goed kijkt zie je ook de oude 2-wegklep nog zitten + vloerwatertemperatuursensor die aan de mengklepregelaar hangt. (met ty-rap onder de terugslagklep)

Daarnaast zie adapter van oude 2-wegklep op grond slingeren + het relais tegen de muur niet in gebruik dus.

[Voor 6% gewijzigd door leonbong op 16-12-2019 09:38]

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 23:32
Voor mij ook een update: ik heb inmiddels het pakket met BDR91 en vier HR92's aangeschaft. Maar nu kom ik het volgende probleem tegen...

De HR92 past niet op drie van de vier radiatoren, omdat deze een ander systeem hebben. Het merk wat op deze knoppen staat is Herz en in plaats van een door pin die je kunt indrukken is het een soort pin waaraan je kunt draaien, zie foto's.
https://tweakers.net/ext/f/68kp0lw2AuqblNcoEzeKIj7w/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/DQg3MFW5X7RhXpryHnR8d7X6/thumb.jpg

Klopt het dat ik met deze adapter de boel werkend kan maken? -> https://wifithermostaten....NBSwvzQYIL6hoCnlIQAvD_BwE

Ik vraag me nl. af hoe dat technisch werkt, omdat de HR92 een 'indrukpin' verwacht en dit Herz systeem werkt met draaien i.p.v. drukken.

Alvast bedankt voor het antwoord!

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb dit topic doorgelezen omdat ik ook aan het kijken bij hoe ik Evohome kan inzetten om in ons huis betere warmtevraag/aanbod te regelen. Wij hebben ook vloerverwarming en door de goede isolatie merk ik dat het boven gewoon niet warm wordt. De woonkamer is namelijk altijd lekker op temperatuur dus de CV hoeft niet veel te doen behalve de vloerverwarming een beetje op temperatuur te houden.

Mijn idee is dus om een systeem als Evohome hiervoor in te zetten, ook omdat ik (misschien niet terecht) het idee heb dat Honeywell stabiel en betrouwbaar is als product en leverancier.

Bij ons is alles in de garage gemonteerd en vanaf die plek gaan alle leidingen naar de verschillende plekken in het huis. De vloerverwarming heeft uiteraard een eigen thermostaatkraan (hieronder aangegeven met A) die afgesteld staat op een temperatuur van maximaal 28 graden aanvoer en de CV staat ingesteld op een aanvoer van max 50 graden. Dit heb ik gedaan om de vloerverwarming wat constanter/rustiger te maken.

Klikbaar

Mijn vloerverwarming voor beneden zit in een eigen lus als het ware en dat is denk ik wel handig omdat dit de mogelijkheid zou moeten bieden om deze als een totale groep te sturen. Ik heb geen kranen per groep aangezien dit een verdeler is met 8 groepen voor één enkele vloer.

Ik denk nu dat voor mij de oplossing zou zijn om op positie 1 of 2 een zoneklep te plaatsen en deze te laten sturen door de Evohome die in de woonkamer komt te hangen.

Voor boven kan ik alle radiatoren dan sturen via HR92's in de kamers. De enige die ik nog niet scherp heb is de vloerverwarming op de badkamer. Deze heeft een eigen thermostaatkraan op de verdeler en deze verdeler zit uiteraard niet in de badkamer zelf maar in een kleine technische ruimte. Hier heb ik zo 1-2-3 geen foto van nu. De kraan zit op de slang van de vloerverwarming zelf en voelt het water qua temperatuur, niet de omgevingstemperatuur. Ik denk dat voor deze groep ik een aparte kamerthermostaat in de badkamer moet plaatsen en ook een zoneklep achter de reeds aanwezige thermostaatkraan die de aanvoertemperatuur regelt.

Ziet iemand fouten in mijn redenatie of zijn er slimmere oplossingen?

To be determined...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

MaNdM schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:52:
Ik heb nog een HR92 over. Maar die kan ik natuurlijk niet zomaar op de VV verdeler zetten.
Als hij op je zone past mag dat gewoon. Bedoel je met verdeler niet de limiter ? Een HR92 gaat daar hoe dan ook niet werken want er zit een externe temp. sensor aan die in je verdeler zit.
Dus dan moet er een extra kraan in het systeem waar dan de HR92 op kan. Die moet alleen niet zijn eigen sensor gebruiken want dat is de evohome zelf al.
Dat kan prima al is het officieel niet gesupport.
Kan een thermostatische kraan op de retour vanuit de verdeler geplaatst worden of heeft die niet genoeg doorvoer?
In theorie ja, maar logischer wijs plaats je hem vóór je limiter.
Doorvoer is niet echt van toepassing want er wordt voornamelijk bijgemengd en de andere thermostaat knop heeft natuurlijk dezelfde doorvoer.
Je moet alleen de regeling van de HR92 op vol open/dicht zetten en niet modulerend.

Zo heb ik hem:

[Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 29-01-2020 19:58]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

DukeBox schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:56:
[...]

Als hij op je zone past mag dat gewoon. Bedoel je met verdeler niet de limiter ? Een HR92 gaat daar hoe dan ook niet werken want er zit een externe temp. sensor aan die in je verdeler zit.

[...]

Dat kan prima al is het officieel niet gesupport.

[...]

In theorie ja, maar logischer wijs plaats je hem vóór je limiter.
Doorvoer is niet echt van toepassing want er wordt voornamelijk bijgemengd en de andere thermostaat knop heeft natuurlijk dezelfde doorvoer.
Je moet alleen de regeling van de HR92 op vol open/dicht zetten en niet modulerend.

Zo heb ik hem:
[Afbeelding]
Dan komt ie op positie 1 in deze opstelling. Al zou positie 2 hetzelfde effect moeten hebben.

Ik bedoelde inderdaad de limiter die een externe sensor heeft. Vandaar dat ik zei dat die niet vervangen kan worden en dat de HR92 er dus bij komt.

To be determined...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand een aanrader voor een zoneklep? De Honeywell krijgt wat matige reviews. Weet niet of dit terecht is, maar wellicht zijn er betrouwbaarder alternatieven...

Tevens, kan een mt4 door een brd91 worden geschakeld? :?

Kom er namelijk net achter dat er al kranen zitten in de aanvoer naar de beneden verdiepingen:

https://tweakers.net/ext/f/oRbAQAnpDO31d2d1AnIbDPYU/thumb.jpg

Weet alleen niet of de m4 deze dicht krijgt.
Gezien ik de benedenverdieping voorlopig als 1 zone wil aansturen, is dit eventueel een alternatief.

[Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2020 15:55]

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

leonbong schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:08:
@MaNdM
In je oude setup had je eigenlijk ook al een bypass nodig.

Lees maar eens de handleiding van je ketel.
Goede tip. Zo te zien is het niet nodig.

To be determined...

• EanskeNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15
Even mijn ervaring met de Evohome color (non-WiFi) en HCE80 icm BDR91 aan/uit delen:

-Na inleerperiode is het systeem wel goed in staat om de woonkamer+hal (1 zone met 6 groepen) op temperatuur te houden. De 6 motoren zijn verdeeld over 2 groepen op de HCE80 die ik tegelijkertijd als 1 zone op evohome aanstuur, samen met een DTS92.
-Na topics op GoT te hebben doorgespit kan ik het 'rare' regelgedrag van de HCE80 onderschrijven middels metrics (Domoticz+HGI80+HS110 stroommeters op de ketel + VV):

https://tweakers.net/ext/f/36wRSCZ9RbT9L0HZxkTTs8YH/thumb.png

-Wat je ziet is dat de ketel (Intergas HRE 36/30 die ik via een TTL adapter op X5 poort uitlees) 3x aangestuurd wordt zoals ook op Evohome is ingesteld, maar dat de HCE80 altijd op hetzelfde tempo blijft regelen en de pomp navenant aanzet. En dus ook op tijden dat de ketel niet brandt.

Bij een setpoint/actueel verschil van meer dan 1.5 graden gaat het hele systeem uiteraard altijd aan, dit werkt vlekkeloos, maar zodra de eerste TPI cyclus begint zal de HCE80 en ketel uit elkaar blijven lopen en soms 'toevalligerwijs' samen toch warm water het systeem in weten te krijgen. Ook op een setting van 6 schakelingen per uur is dit het geval.

Ik heb nog de neiging mijn oude Evohome monochrome een keer te testen of deze hetzelfde doet, en heb ook een Opentherm bridge die ik laatst voor aan/uit heb vervangen.

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-03 13:53
leonbong schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:04:
@prekz
Laat mij eens raden.
Ketel wordt opentherm aangestuurd.
Vloerverwarming BG wordt met een aan/uit zoneklep aangestuurd.

A: Zo ja meest waarschijnlijke oplossing:
Probeer de ketel ook eens aan/uit te sturen met een BDR91 relais.
Daarbij moet je niet vergeten het aantal schakelingen per uur voor zowel zoneklep als ketel wel gelijk instellen.

B: Wat ook kan maar minder waarschijnlijk:
De thermostaatkraan van de badkamer zit in de afvoer ipv aanvoer.
Waardoor de stromingsrichting door kraan verkeerd om is, dit geeft sterk rammelen. Komt geregeld voor bij badkamer radiatoren. Een volledig open rammelt daarom niet.
Makkelijkst oplossing thermostaatkraan voor omgekeerde stromingsrichting plaatsen.
Moeilijke oplossing het leiding verleggen.

B is wel makkelijker te controleren verwarming hoog zetten en goed voelen welke leiding als eerst warm wordt.
Leon bedankt voor je opmerking.
.b is inderdaad ook al door mij en de installateur gecontroleerd. Ik heb een vergelijkbare setup als het screenshot hieronder (natuurlijk met een HR92)
Draai ik de kraan helemaal open, wordt de rechter leiding warm.

.a
Dit wordt mij iets te verwarmingstechnisch. Zover ik weet hebben ze er juist specifiek voor gekozen om alles aan/uit te sturen omdat mijn CV ketel zelf het modulerende regelt. Mij is destijds verteld als je beide modulerend gaat sturen dat het e.e.a. kan tegenwerken (overigens dit is info van +- 2 jaar geleden.

2 vragen om dit te controleren.
Hoe kan ik zien of mijn vloerverwarming aan/uit gestuurd wordt, en hoe kan ik zien of mijn ketel opentherm gestuurd wordt? Als ik bij de ketel een BDR92 heb hangen, is hij dan ook aan/uit?

Heb je eventueel ergens foto's van nodig om dit te verduidelijken? Aangezien ik zelf ook niet alles qua verwarming techniek weet O-)

EDIT:
Volgens mij heb ik een vergelijkbare zoneklep als deze:
https://www.cvkoopjes.nl/...OOflHzJTig4BoCUmoQAvD_BwE

Ik zal vanmiddag als ik thuis ben dit even 100% verifieren.

[Voor 7% gewijzigd door prekz op 06-02-2020 12:39]

• leonbong
prekz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:35:
[...]
Hoe kan ik zien of mijn vloerverwarming aan/uit gestuurd wordt, en hoe kan ik zien of mijn ketel opentherm gestuurd wordt? Als ik bij de ketel een BDR92 heb hangen, is hij dan ook aan/uit?
JA deze bedoel ik.
Tja als de stromingsrichting goed is dan weet ik het ook niet.

[Voor 18% gewijzigd door leonbong op 06-02-2020 13:12]

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:42
EanskeNL schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:00:
Even mijn ervaring met de Evohome color (non-WiFi) en HCE80 icm BDR91 aan/uit delen:

-Na inleerperiode is het systeem wel goed in staat om de woonkamer+hal (1 zone met 6 groepen) op temperatuur te houden. De 6 motoren zijn verdeeld over 2 groepen op de HCE80 die ik tegelijkertijd als 1 zone op evohome aanstuur, samen met een DTS92.
-Na topics op GoT te hebben doorgespit kan ik het 'rare' regelgedrag van de HCE80 onderschrijven middels metrics (Domoticz+HGI80+HS110 stroommeters op de ketel + VV):

[Afbeelding]

-Wat je ziet is dat de ketel (Intergas HRE 36/30 die ik via een TTL adapter op X5 poort uitlees) 3x aangestuurd wordt zoals ook op Evohome is ingesteld, maar dat de HCE80 altijd op hetzelfde tempo blijft regelen en de pomp navenant aanzet. En dus ook op tijden dat de ketel niet brandt.

Bij een setpoint/actueel verschil van meer dan 1.5 graden gaat het hele systeem uiteraard altijd aan, dit werkt vlekkeloos, maar zodra de eerste TPI cyclus begint zal de HCE80 en ketel uit elkaar blijven lopen en soms 'toevalligerwijs' samen toch warm water het systeem in weten te krijgen. Ook op een setting van 6 schakelingen per uur is dit het geval.

Ik heb nog de neiging mijn oude Evohome monochrome een keer te testen of deze hetzelfde doet, en heb ook een Opentherm bridge die ik laatst voor aan/uit heb vervangen.
Hier intussen ook begonnen met het meten van het gedrag. Ik heb alle leidingen voorzien van temperatuur sensoren, en gisteren de status per zone op de HCE80 inzichtelijk gemaakt (obv spanning op de thermische motor, meet er nu 3, moet er nog 1 doen). Wat nog op mijn lijstje staat is uitlezen van de Intergas X5 poort. Mag ik vragen welke adapter jij hiervoor hebt gebruikt?

https://tweakers.net/ext/f/wmydBqy6sVx0HzEtnTQcEx3B/thumb.png

Ik heb de BDR91 nu direct naar de HCE80 gekoppeld ipv via de EvoHome. De blokken zone open lopen zo op eerste gezicht nog niet helemaal synchroon met de aanvoertemperatuur. Aangezien ik de warmtevraag ketel nog niet direct meet/uitlees is de grafiek nog niet helemaal zuiver. Ik vermoed dat de warmtevraag (BDR91) op zich wel synchroon loopt (althans ik zie de LED op logische momenten aan/uit staan), maar dat de ketel in stand 1 raakt (temperatuur bereikt) en een ander patroon erop na gaat houden.

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:42
Ter info. Betreft een nieuwbouwwoning die is opgeleverd met deze ketel. De begane grond + badkamer op de 1e verdieping voorzien van vloerverwarming welke aangesloten is op de LT zone van de ketel. De verdeler heeft geen eigen pomp. Boven radiatoren op een HT zone (aparte thermostaat boven) en radiatoren voorzien van thermostaatkranen.

Dit seizoen dus de eerste "winter". Ik ben nu alleen nog bezig met beneden. Aangezien keuken vaak kouder was dan de woonkamer (gashaard, instraling zon op het zuiden) en badkamer altijd koude vloer had heb ik de EvoHome regeling toegevoegd. Boven wordt eigenlijk nauewlijks tot niet gebruikt.

Ketel is in de basis nog ingeregeld vanuit de bouw voor de originele situatie. Ik heb dus wat dingen veranderd (HCE80 + bypass) en zal waarschijnlijk nog wel wat moeten verfijnen aan de ketel. Nu ik kan meten kan ik stap voor stap dingen gaan aanpassen en zien wat het effect is.

@Ramon_1984 Nee dus, ik heb nu alleen nog pomp vermogen iets teruggeschroefd en nadraaitijd van de pomp van 10 min terug naar 1 gebracht, alhoewel dat geen effect lijkt te hebben.

Vermogen staat nu volgens mij nog "standaard". Alleen max vermogen lijkt iets verlaagd (65% ipv fabrieksinstelling 70%).

Ik heb nu ook eens een grafiek toegevoegd wat volgens mij het modulatiegedrag toont (relatie aanvoertemperatuur en ventilatorsnelheid). Ik kan alleen (met mijn beperkte kennis ;)) niet zo goed beoordelen of dit goed is?

https://tweakers.net/ext/f/dlsepq3gmwDsk0gRPlouCFFE/thumb.png

Wat ik nog niet begrijp is dat de ketel, ondanks dat ik op bepaalde momenten geen warmtevraag doe, hij toch lijkt te blijven stoken/pompen. Ik zou simpeler verwachten. Aan -> stoken tot bepaalde temperatuur en daar op moduleren. Uit -> niks meer doen. Of is dat te simpel gedacht?

Wel leuk/verslavend al die getalletjes 8)

• robinmull112
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:22
MikeyMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:54:
[...]

Dus; als ik het goed begrijp heb je op de 1e verdieping een verdeler, en op de begane grond ook.
Alleen de verdeler van de begane grond heeft nu een klep?
In totaal heb ik 1 verdeler op de begane grond voor alle ruimten in het huis. Wellicht verhelderd de onderstaande foto de situatie enigszins. De klep waar ik het over heb is het grijze kastje rechts onderin de foto:
https://tweakers.net/ext/f/IwEjJzeV752jsxc8MsihJO5H/thumb.jpg

• robinmull112
Even een update.

Vandaag wilde ik aan de klus beginnen. Helaas kwam ik er vrij snel achter dat er 7 NC en 1 NO motor is geleverd, terwijl ik 8 NC motoren heb besteld. Snel een nieuwe NC motor besteld, maar deze komt pas vrijdag binnen helaas. Totdat ik de nieuwe motor heb kan ik dus niet verder helaas.

Wel heb ik meteen getest of ik de open/dicht klep van Honeywell manueel kan openen. Er is maar 1 mogelijkheid om de witte pal manueel te bedienen en hij stopt dan in het midden. Hier blijft hij ook in staan als ik de stekker er vervolgens uittrek. De buis na de klep wordt dan vanzelf erg warm. Ik neem aan dat hij op deze stand dus altijd open staat? (zie foto)

https://tweakers.net/ext/f/AnB8awb5mUj0BYOAXRH6PLug/thumb.jpg

• robinmull112
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Ik neem aan dat je de pomp van de verdeler bedoelt? Aansluiting driedubbel gecontroleerd? Staat me iets bij van dat de aders niet alledrie tegenover elkaar horen.

Heb je anders een fotootje?
Bedankt voor je snelle reactie!!

Klopt. De pomp van de verdeler. In mijn geval van het merk Wilo. Ja de aansluiting heb ik nogmaals gecheckt en zit goed. De aansluitingen zitten inderdaad niet tegenover elkaar. Ik heb hem exact zo aangesloten als in de handleiding stond.

Ik neem aan als de aansluiting niet correct zou zijn dat hij in de testfase van de HCE80 ook niet zou werken toch?

• robinmull112
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:07:
@robinmull112 zie toevoeging, kan zo niet zien of een van de groepen ook warmte vraagt. Zet eens een groep op 23 graden anders?
Zie op de foto maar 1 lampje.
Heb nu de woonkamer groep op 23 graden gezet. De pomp ging net eventjes aan, ongeveer een minuut en toen schakelde het hele systeem weer uit.

Nu opnieuw aangezet en de motoren staan open, maar de pomp gaat niet aan.

• robinmull112
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:16:
@robinmull112
Misschien een stomme vraag maar in normale WCD draait de pomp wel?
Als er warmtevraag is van een zone brandt dan het groene ledje van de pomp?

Want het lijkt alsof je vloerverwarmingsthermostaat kraan op 60 graden staat wat erg hoog is, je pomp is voorzien van maximaal beveiliging (zwart blokje in het snoer met tyrap tegen verdeler).
Als dat blokje temperaturen van +/-55 graden ziet zal hij de pomp uitschakelen, om je vloer te beschermen.
Jazeker. Tot en met vanmiddag werkte de pomp perfect. Pas vanaf moment van aansluiten op de HCE80 doet hij het niet meer.

De kraan staat inderdaad op 60 graden. Maar daar heeft hij altijd op gestaan. Ik heb daar niet aan gedraaid vandaag.

• robinmull112
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:25:
@robinmull112
Veel te hoog zet op 40 graden.

En waar staat die onderste op?
De onderste staat op stand 3.

• robinmull112
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:28:
@robinmull112
Kan je ook aangeven in het vervolg of het lampje van de pomp dan brandt, anders moet ik het steeds opnieuw vragen.

Als die niet brandt dan is het normaal regelgedrag, kijk eens wat de warmtevraag is van de zone kan je in het installateursmenu zien.
Sorry, ik zal het wat beter aangeven. Beide lampjes zijn uit. Dus de motoren zijn dicht gegaan en de pomp staat uit.

• leonbong
Quad schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:42:
Energienota binnen, 1220M³ gas verbruikt afgelopen jaar, pittig! voor een tussenwoning. (wel jaren 70)
Ook omdat we een hele zachte winter gehad hebben, vind ik het ronduit veel, ik had geschat op ca 900m³.
Wat kan evohome daar aan doen? :?
Als jouw huis matige isolatie heeft met misschien icm een onzuinige ketel?
Evohome kan niet de fysische eigenschappen van je huis aanpassen.

PS De overheid gaat uit van 1500m³ gas voor tussenwoning van voor 1992 volledige populatie.
Hoofdverwarming is onze vloerverwarming, ca 45m² oppervlak. Verder in het huis stoken we niet / enkel op aanvraag, wel allemaal voorzien van een HR92 thermostaat.

Evohome HR92 aangesloten voor de VV-verdeler, daarachter de thermostaat van de VV-verdeler en de VV zelf, de CV-ketel is een opentherm Intergas HRE 24/28, EvoHome is ook opentherm.

Afgelopen winter oa meegemaakt dat de HR92 volgens Evohome bijv. 90% geopend moet zijn, echter werd de bypass dusdanig heet dat ik dit ging controleren, de knop bleek dus gewoon dicht te zitten, bijzonder! Ik heb inmiddels het draaiventiel tussen de leiding en de HR92 vervangen door een andere, komende tijd zien of dit wat uitmaakt.
Wat bedoel je precies had de HR92 de pin volledig ingetrokken maar de kraan bleef hangen?
Want dat klinkt als defect aan je CV-installatie.
Een vastzittende radiatorkraan kan evohome helemaal niks aan doen. Het zou bijzonder zijn als de weerstand van montageadapter voldoende is om de veerkracht van kraan tegen te houden.
Zet ik de thermostaat lager, bijv. 15 graden, dan zet Evohome de temperatuur op 16.5. Ik vind dit spelen met niet werkelijke waardes en feitelijk onjuist.
Concluderend vind ik Evohome een mooi product, maar wel erg kostbaar en bij vlagen niet betrouwbaar. .
Niet betrouwbaar kan ik mij helemaal niet in vinden. Bij mij werkt het al jaren super betrouwbaar.
Het afronden van de temperaturen ja dat is niet altijd even fraai, overigens is dat alleen op display de regeltechniek op achtergrond werkt niet met de afgeronde temperaturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
Elahkneh schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:01:
kan ik in de evohome 2 servomotoren dan aan 1 zone koppelen ?
Ja
Op één thermische motoruitgang kunnen meerdere motoren.
Voor zone1 en 2 op HCE80 is al voorzien van meerdere stekkers.
Zone1 3 stuks
Zone2 2 stuks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• angelob1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-01 04:32
DukeBox schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:36:
[...]

Ik kan mij wel voorstellen dat als je een grote flow nodig hebt je daar ook een grotere thermostaatkraan op moet zetten en de HR92 dan niet krachtig genoeg is (of sneller door zijn batterijen heen is). Het is bij mij wel de kraan die het meest 'actief' is dus mogelijk dat ik wel vaker batterijen moet vervangen (sinds ingebruikname nog nooit hoeven doen overigens).
Ik betwijfel of ik een grote flow nodig heb. Verwacht het niet als ik naar die dunne leidingen kijk.

Geen idee of dat uit foto's gehaald kan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• angelob1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-01 04:32
MikeyMan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:49:
[...]

De overgang van flexibel naar harde leiding heeft sowieso een flinke beperking in de flow tot gevolg.
Heeft dat nog gevolgen als de bypass pas na de flexibele leidingen plaatsvindt? Bij het plaatsen van de vloerverwarming hebben ze de aansluitingen van de oude convectorput doorgetrokken met flexibele leiding naar de trappenkast.

In de garage waar de leidingen van boven binnen komen is de situatie als volgt:

Lijkt mij dat een eventuele bypass daar beter geplaatst kan worden? Bij geel gaat de aansluiting richting de woonkamer. Bij rood is het misschien beter om de bypass te plaatsen?

Deze radiator is de enige nog zonder HR92.

[Voor 43% gewijzigd door angelob1989 op 05-05-2020 13:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:13
Ook ik heb last van ongewenste opwarming in mijn vloerverwarming beneden wanneer de radiatoren op de bovenverdieping mbv de HR92 knoppen om warmte vragen.

Uit kosten overweging zou ik graag gebruik willen maken van een HR92 om de vloerverwarming als enkele zone te kunnen moduleren.

Ik heb dit topic uitvoerig gelezen maar het is me niet gelukt om een antwoord te vinden op de volgende 2 vragen, ik zou het op prijs stellen als iemand me hier bij kan helpen:

- Hoe zit het met de circulatie pomp? Deze blijft toch draaien als de HR92 knop de wateraanvoer dichtdraait? Gaat hij dan niet kapot? Ik ben bekend met de schakeling via de temperatuur voeler maar deze zal de pomp eens in de X dagen toch laten draaien om te voorkomen dat deze vast komt te zitten. Wat nou als dat gebeurd terwijl de HR92 knop dicht zit?
- Op dit moment heb ik een thermostatische knop zitten op de aanvoer van mijn vloerverwarming (Zie foto). De knop wordt nu gebruikt om te voorkomen dat er te heet water naar de VV gaat. Als ik deze knop vervang met een HR92 en deze via parameter 6 volledig laat open/dicht draaien, gaat er dan niet veel te heet water naar de VV? Is de oplossing hier dan om een extra thermostatische kraan te plaatsen recht boven/onder de huidige kraan? De huidige als temperatuur beveiliging en de nieuwe voor de schakeling via HR92?

• leonbong
Je zou kunnen kijken naar Tado, Watts of Danfoss.

Watts is echt een vloerverwarming specialist.
Danfoss is meer gericht op domotica en open systemen dan honeywell.
Tado kan matig met vloerverwarming.

PS Beide setups die jij noemt zijn geen evohome setups.
Setup1
Deze setup werkt wel zonder RFG100. Op deze manier koppel je de roundwireless(en) direct aan de HCE80 en dat kan.
Je kan hier wel evohome centraal paneel aan toevoegen om het evohome systeem te maken.

Setup 2:
Nee dat werkt niet.

Setup 1 zoals jij dat bedacht heb in dit schema DTS92 en HCW82 moet je lezen als T87RF2025.

Setup 1 in evohome variant.

Bij evohome is altijd het centrale paneel de "hoofdmodule".

[Voor 38% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 14:02]

• leonbong
Wat je wel eventueel kan doen gewoon T6 Wireless(en) kopen die hebben allemaal een ketelmodule.
Dan een HCE20 vloerverwarmingsregelaar (bedrade vloerregelaar) en daarop de ketelmodules van de T6(en) op thermostaatingangen aansluiten.

Dat je eigenlijk dit maakt waarbij de thermostaten draadloos verbonden zijn met ketelmodules die bij HCE20 hangt.

De vloerregelaar hoeft dan ook niet perse van honeywell te zijn elke vloerverwarmingsregelaar met bedraade thermostaat ingangen voldoet dan.
Eventueel bestaat er voor de T6 ook twee kanaal ketelmodule, dan zou je 3 ontvangers hebben voor 6 thermostaten.
Nog makkelijker wordt het als je gewoon draden van thermostaat naar vloerverwarmingsunit kan trekken dan kan je elke thermostaat gebruiken die je wil icm HCE20.

Wat je wel vergeet bij evohome wordt het geheel lees op één paneel kan je alle ruimtes zijn bij bovenstaand natuurlijk niet.

[Voor 76% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 15:34]

• DukeBox

DukeBox

rolandmegens schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:22:
@DukeBox @leonbong
De DTS92 vind ik helaas niet zo mooi, ziet er nogal ouderwets uit.
haha.. grappig hoe meningen zo kunnen verschillen :)

En dan te bedenken dat de vormgeving van de T87RF afkomt van de échte classic:

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 21:32
Eindelijk er aan toe gekomen EVOhome te installeren. 14 radiator knoppen HR92 en een controlepaneel en een modulerende ketelaansturing.

Nu blijft we 1 kamer over; de keuken. Daar ligt een vloerverwarming. Nu heb ik daar net niet echt verstand van maar er zit een thermostaatknop op met een aanzienlijk hoger temperatuur bereik en een ijzerdraad die vermoedelijk een temperatuursensor is. Zie .

Wat is nu de meest voordelige manier om deze enig overgebleven zone ook via de EVOhome te verwarmen?

• leonbong
Geen idee ik vermoed dat je 2x buitendraad overgangsnippel direct van verdeler naar kogelkraan kan.

Dan op kogelkraan puntstuk met klembus en zo naar leiding.

[Voor 15% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 14:37]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

tyfoon_2 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:12:
Eindelijk er aan toe gekomen EVOhome te installeren. 14 radiator knoppen HR92 en een controlepaneel en een modulerende ketelaansturing.

Nu blijft we 1 kamer over; de keuken. Daar ligt een vloerverwarming. Nu heb ik daar net niet echt verstand van maar er zit een thermostaatknop op met een aanzienlijk hoger temperatuur bereik en een ijzerdraad die vermoedelijk een temperatuursensor is. Zie [Afbeelding].

Wat is nu de meest voordelige manier om deze enig overgebleven zone ook via de EVOhome te verwarmen?

Bij mij is het bovenstaand geïnstalleerd. Daarvoor zit nog een bypass.
Temperatuurmeting doet de Honeywell WiFi touch thermostaat.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• leonbong
MikeyMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:42:
Das nog wel een goede... Mijn bypass zit op hooguit een meter van de ketel. Circuit naar eerste verdieping zit er nog wel voor.

Moet die nog verplaatst dan?
Eigenlijk wel.
Maar als je moderne modulerende pomp heb, die ook echt modulerende staat dan zijn de momenten dat je hem nodig zo beperkt, niks aan doen.

Maar suizen is een van de meest gehoorde klachten na installatie van evohome.
Bijna altijd is de oorzaak geen goede inregeling..

@Gonadan
Ik haal uit de handleiding dat avanta 28C geen modulerende pomp heeft.
Je kan maar instellingen zetten hoog en laag.
Zet maar op laag.

Maar de pomp curve is ook gegeven.

Zoals je ziet hoe meer je de waterflow knijpt, hoe hoger de druk wordt.

[Voor 51% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 18:45]

• leonbong
@Gonadan
Dan kunnen we concluderen dat je pomp veel te hard draait. Want dan zal gelijk aan de hoog-stand dus gegeven curve.
Jammer dat is dus de oorzaak, soms zit er op pomp zelf een 3-standen schakelaar zo ja zet die eens op 1/low.

De gemiddelde radiator (natuurlijk enigzins afhankelijk van formaat) maar hele normale woonkamer radiator heeft rond de 70-100 l/uur nodig.
Als je er dan vier alleen vol open hebt heb je grofweg 400-500 l/uur dan pompdruk gaat dan al naar 45kPa.
Als ik bij gemiddeld thermostatisch ventiel kijk bijvoorbeeld deze:
Heimeier kijk bij 45kPA drukverschil dan is ook 25dbA lijn getekend.

Je dan al gebied waarvan bekend is dat hij ruist.
Dit is voorbeeld maar andere merken ligt dit soms net anders maar gaat om het idee.

Hoe meer evohome dan het systeem knijpt hoe erger het wordt als water nergens anders heen kan.

Vroeger voordat je evohome had, gingen de kranen in woonkamer niet steeds meer dicht naarmate je dichter bij gewenste woonkamer temperatuur kwam. Daarom had je daar geen last van.
Met evohome kan je heel zuinig stoken maar daarvoor moet je meestal wel aanpassingen maken aan bestaande installatie.

[Voor 18% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 20:50]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:43:
@Gonadan
Dan kunnen we concluderen dat je pomp veel te hard draait. Want dan zal gelijk aan de hoog-stand dus gegeven curve.
Jammer dat is dus de oorzaak, soms zit er op pomp zelf een 3-standen schakelaar zo ja zet die eens op 1/low.

De gemiddelde radiator (natuurlijk enigzins afhankelijk van formaat) maar hele normale woonkamer radiator heeft rond de 70-100 l/uur nodig.
Als je er dan vier alleen vol open hebt heb je grofweg 400-500 l/uur dan pompdruk gaat dan al naar 45kPa.
Als ik bij gemiddeld thermostatisch ventiel kijk bijvoorbeeld deze:
Heimeier kijk bij 45kPA drukverschil dan is ook 25dbA lijn getekend.

[Afbeelding]

Je dan al gebied waarvan bekend is dat hij ruist.
Dit is voorbeeld maar andere merken ligt dit soms net anders maar gaat om het idee.

Hoe meer evohome dan het systeem knijpt hoe erger het wordt als water nergens anders heen kan.
Het kan wel eens anders heen, maar blijkbaar niet genoeg. Ik zal nog wel checken of mijn bypassradiator wel echt goed open blijft maar denk dat de opties hard terug lopen.

In een oudere handleiding vond ik nog dit:

Maar dat staat al op laag. -O-

Vroeger voordat je evohome had, gingen de kranen in woonkamer niet steeds meer dicht naarmate je dichter bij gewenste woonkamer temperatuur kwam. Daarom had je daar geen last van.
Met evohome kan je heel zuinig stoken maar daarvoor moet je meestal wel aanpassingen maken aan bestaande installatie.
Dat blijkt. Op dit moment heb ik geen last omdat het de ruisende radiator een graad hoger heb gezet. Die gaat nu dus pas aan als er écht gestookt moet worden. Hierdoor is hij de hele avond koud maar merk dat nog niet in mijn comfort.

Maar als de flow van een thermostatische kraan maar zo beperkt mag zijn verwarmen die dan niet een stuk minder snel dan je met normale kranen hebt?

Ik vond nog twee loze afgedopte aansluitingen. Wellicht even puzzelen om lekker uit te komen maar dat lijkt mij een prima plaats voor een drukverschil regelaar.
Voelt nog steeds als een workaround maar het alternatief is de ketel vervangen ben ik bang. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• leonbong
Ik ben eruit je printplaat kijkt dat wordt gebruik gemaakt Fase en Nul voor de pomp met daarnaast twee schakel draden voor hoog of laag en aarde natuurlijk.
Grundfos heefs jaren lang pomp voor derden gemaakt met externe schakelcontacten voor het toerental.

Als je op deze stekker op de print gewoon een andere pomp aansluit op alleen Fase/Nul/Aarde dan merkt de ketel er helemaal niks van. Inbouwmaten zijn standaard dus je makkelijk grundfos autoadapt pomp kwijt.
Maar durf je dat aan om te doen.

PS Deze pomp slurpt 65W op laag en hoog 85W.

[Voor 28% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 22:19]

• leonbong
@Gonadan
Top tip als je zo'n bypass plaatst koop ook een flowindicator die je op de ingang of uitgang plaatst.
Dan kan jij namelijk het heel nauwkeurig afstellen zodanig afstellen dat echt pas een beetje open als je op je "ruis-punt" terecht komt.
Zodat het systeem voornamelijk variabel-debiet is en pas constant-debiet wordt als echt te laag komt in flow.

zoiets of iets anders:

[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 21-10-2020 11:54]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
leonbong schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:53:
@Gonadan
Top tip als je zo'n bypass plaatst koop ook een flowindicator die je op de ingang of uitgang plaatst.
Dan kan jij namelijk het heel nauwkeurig afstellen zodanig afstellen dat echt pas een beetje open als je op je "ruis-punt" terecht komt.
Zodat het systeem voornamelijk variabel-debiet is en pas constant-debiet wordt als echt te laag komt in flow.

zoiets of iets anders:
[Afbeelding]
Dat kan toch gewoon een instelbare drukverschilregelaar of bedoel je wat anders?

Zoiets:

[Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 21-10-2020 13:07]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03 22:26
Ik dacht mij goed voorbereid te hebben door mij goed in te lezen, maar ik krijg het evoHome systeem niet werkend. Mijn CV schiet compleet in de stress als ik de HR92 op de toevoer van de vloerwerwarming plaats en de CV gaat stoken voor andere zones. Wanneer de HR92 van de vloerverwarming verwijderd wordt, zijn er geen storingen meer (maar wel een hele warme woonkamer). Ik heb een schema gemaakt welke exact de aansluitingen van de radiatoren en vloerverwarming weergeeft vanaf de CV.

Kan iemand mij vertellen wat ik hier niet goed doe? :)

ps. Ik had een eigen topic geopend, bij nader inzien past mijn vraag hier beter. Ik zal mijn eigen topic updaten en (laten) sluiten.

Extra info
  • De thermostaatkraan op de aanvoer vloerverwarming (voor de HR92) betreft een standaard Heimeier thermostaatkraan (zonder inregelmogelijkheid)
  • Op de vloerverwarming zit een bypass, welke is ingesteld tussen de 0.2 en 0.3 bar
  • Alle radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld door een installateur middels "Heimeier E-clipse" thermostaatkranen.
  • De radiator in de gang staat altijd open (en fungeert daarmee ook als (kleine) bypass
  • De radiatoren op de 1e verdieping en op zolder staan standaard dicht.
  • De HR92 op de aanvoer van de vloerverwarming is geconfigureerd op "volledige slag" (optie 6, waarde 1). Ook de "Open raam" functies zijn op deze knop voor de zekerheid uitgeschakeld.

evoHome instellingen
Software versie: 02.00.11.21 (ik wacht nog "geduldig" op de laatste versie...)
Aantal schakelingen per uur: 3

ZoneZone typeTemperatuur sensor
Alle ruimtes met standaard radiatorenRadiatorRemote Sensor (HR92 als sensor)
Ruimte met vloerverwarmingVloerverwarmingEvoTouch Sensor (evoTouch in woonkamer als "sensor")

CV parameters
Type: Remeha Tzerra Ace 39c CW5
Storingscodes: H01.05 en H01.14
Relevante CV parameters:
ParameterUitlegInstelbereikIngestelde waarde
GP007Maximale ventilator toerental bij CV bedrijf1200-7300, default 53003000
GP008Minimale ventilator toerental bij CV bedrijf1200-5000, default 20702070
PP016Maximum pomptoerental CV bedrijf60%-100%, default 10060
PP017Maximum pomptoerental bij laaglast als percentage van het max. pomptoerental0%-100%, default 3030
PP018Minimum pomptoerental voor CV-bedrijf20%-100%, default 3020

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• leonbong
@dezonnebril
Haha ik snap de verwarming deze warmwater instellingen zijn voor o.a de boiler-markt.
In de UK maar ook belgie/duitsland worden veel solo ketels toegepast met externe boiler. Je kan de ketel de boiler laten regelen maar ook evohome door DHW-set toe te passen. In engeland wordt dit veel S-plan of Y-plan CV-installatie genoemd.

Die set bestaat uit temperatuur voeler voor op de boiler en relais om 3-weg/2-weg klep aan te sturen om zodoende warmwaterspiraal in de boiler te gebruiken.
Zie onderstaand schema rood omcirkeld wat uit DHW-set komt.

https://theevohomeshop.co...gle+zone+ther&results=104

En ja op de huidige evohome kan je deze nog steeds aansluiten. Kijk bij ketelinstellingen en zet "warmwater regeling" aan.

[Voor 15% gewijzigd door leonbong op 26-10-2020 16:47]

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:16
Weet iemand waar je de glaszekering houder kan bestellen van een HCE80? Ik heb die met mijn stomme kop kapot gedraaid en nu zijn de pinnetjes die op de houder zitten waar je de nieuwe glaszekering inzet afgebroken. 8)7

• leonbong
Dat is zeker lang geleden maar ik kan mij niet helemaal voor de geest halen wat nou je probleem was.

Zoals ik mij heriinner
Had je intergas CV (Xtreme 36).
A: Met LT-vloerverwarmingsverdelers (zon ding zonder pomp) op de BG
B: Overige verdiepingen had je wel radiatoren met eventueel HR92 erop

A: Was aangesloten op de ketel met daartussen een 2-wegklep die aangesloten zit op daarvoor bestemde contacten
B: Was gewoon aangesloten.

En jij wil evohome-systeem met openterm (OT) ok?

Aan/uit regelprincipe heeft voorrang op OT bij intergas ketel.
A: Zou ik dan met BDR91 als zone klep inleren en dit aansluiten op LT-contacten, van de ketel.
B: Zou ik het reguliere zou ketel relais is ook BDR91 of 8810 OT module en zou ik aansluiten op HT-contacten.

Gevolg op het moment je radiatoren warmte vragen uit het B-gebied zal systeem comform opentherm moduleren.

Op het moment dat je A-gebied warmte vraagt wordt intergas de klep open gezet en gaat heel dom conform de instellingen dat max-watertemperatuur die gelden voor het LT-gebied dat zal graad of 40 max zijn.
Je radiatoren krijgen dan ook gewoon 40 graden water.

Zoiets schematisch toch?:

[Voor 83% gewijzigd door leonbong op 28-10-2020 17:11]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stormfly schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:29:
[...]

Aha ja heb ik een beeld bij, alhoewel zon wat lastiger online te voorspellen is dan kou.

Loadscaling zou dat de vraag van een paar posts geleden zijn, bv dat hij voor een zoneklep anders stookt via de OT module dan voor een HR92?

Gaat echt om het verlagen van de ketel sturing. Normaal pakt ie de hoogste van een van de zones.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog wat foto's:

@leonbong i stand corrected. Dacht begrepen te hebben dat ook opentherm voorheen altijd het hoogste % van de zones naar de ketel stuurde.

[Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2020 08:18]

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:31
inhoud van de mail:

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
Even een (wat aangepaste) kopie van mijn post hier. Ik zal de voor Evohome relevante posts ook hier plaatsen.

Sinds een ruime week heb ik een hybride warmtepomp, een Remeha Elga Ace 6kW (zie hier) en deze wordt (via aan/uit) aangestuurd door de Evohome die ik nu een half jaar naar tevredenheid gebruik. Ik heb hier wel eens eerder verteld waar ik de Evohome gebruik, maar als korte samenvatting: het is een nieuwbouwwoning, opgeleverd vorig jaar. Nog net voorzien van een gasaansluiting, dus met cv ketel. Wel met op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming en tot slot voorzien van mechanische afzuiging (geen warmte terugwin).

Mijn missie momenteel:
1. Zo goed mogelijk de Evohome de warmtepomp laten aansturen. Initieel ging de warmtepomp veel te vaak aan en draaide te kort. Dat ging al een stuk beter nadat ik had ingesteld: maximaal 3 schakelmomenten per uur en minimaal 5 minuten aan.
2. Het omschakelen naar koeling in de zomer zo makkelijk mogelijk maken. De HCE-80 vloerverdelers zitten alvast met het koelcontact aangesloten op de warmtepomp, maar dat moet ik nog verder instellen en testen.

Ik ontdekte dankzij dit forum (dank!) dat Evohome met een update komt speciaal voor warmtepompen en heb me eergisteren aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.

Of het toeval was, of dat hjet door deze aanmelding kwam, het ging wel snel: gisterochtend zag ik dat de firmware geupgrade is en de Honeywell Evohome draait nu op:
Applicatie Software: 02.00.19.33 (was volgens mij 02.00.17.03)
Wifi Software: 02.00.17.00

Ik zie wat nieuwe opties in het menu, zoals:
* Je kan een warmtepomp toevoegen

* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving:

Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is me nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt: https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf
Edit 11 maart 2023 link; werkte niet meer, nieuwe link

Wat ik nu nog niet begrijp is de module (relais) die de ketel/warmtepomp aanstuurt. Momenteel heb ik de BDR91 (BDR91A1000 met datumcode 1949, week 49 uit 2019). Ik lees wat tegenstrijdige dingen:

1. In de handleiding staat een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Het zou mogelijk moeten worden dat de Honeywell daarmee de warmtepomp in koelmodus zet, of in ieder geval (hoop ik) zonder parte koelzones in staat is om met de bestaande thermostaten aan te geven dat er "koudevraag" is en geen "warmtevraag".
Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vind wel wat adressen in Engeland, maar die versturen niet naar Nederland. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.

2. Op deze site (die volgens mij ouder is) staat dat de BDR91T en de BDR91 dezelfde software hebben als de datumcode van de BDR91 2015 of nieuwer is. Dat lijkt dan weer aan te geven dat de BDR91 en de BDR91T gelijk zijn. Daarom heb ik gisteravond geprobeerd om de BDR91T als warmtepomp module toe te voegen (dat is dus een nieuwe optie in deze nieuwe firmware), maar dan maakt de Evohome geen verbinding. Deze verbinding komt wel meteen tot stand als ik hem vervolgens als draadloze relais toevoeg. Het lijkt er dus op dat de BDR91T echt een andere module is (of wordt).

Maar hoe dan ook: zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden _/-\o_ !

Mocht iemand mij kunnen helpen met de BDR91T, graag!
En mocht er niemand zijn die dat momenteel weet: dan hou ik jullie op de hoogte. :)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• lorkeers
evohome BDR91T1004 met nieuwe software voor warmtepompen.

There is actually a new BDR91 released for 2020 and that has the heat pump support in it. The same old controller from over 5 years ago has been updated with new firmware to support this new BDR91 (see pictures of the new BDR91). Unhelpfully the part number has stayed the same. But if you can read the radio, then you will see that a new function has been added to the BDR91.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-03 09:47
Sinds dit jaar heb ik het "probleem" dat sommige zones "denken" dat er een aangepaste temperatuur is gevraagd, terwijl dit niet het geval is.

Op deze foto kan je het zien:

Bij "woonkamer" en "eetkamer" staat een klokje, dit is het symbool voor aangepast temperatuur. Nochtans is deze "aangepaste" temperatuur altijd gelijk aan de normaal geprogrammeerde temperatuur. Op zicht niet echt een probleem dus, al heb ik wel 1 keer gehad dat de woonkamer 's avonds nog op "aangepast" 20° stond, terwijl deze geprogrammeerd was om naar 16° te gaan. Als ik dat niet gezien had dan was de woonkamer heel de nacht blijven verwarmen.

Ik ben er zeker van dat ik dit vorig jaar niet had, misschien is het door nieuwe software? Iemand die dit ook herkent?

• mathias82
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:29:
[...]

Er zijn meerdere varianten. Oudere types hebben echt een knop onderin. Nieuwe varianten een 'touchscreen' onderin.
Ik gebruik deze in de eetkamer en de keuken:

Lijkt mij het nieuwe model dan? Er zitten toch geen echte drukknoppen op...

• lorkeers
mathias82 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:22:
Sinds dit jaar heb ik het "probleem" dat sommige zones "denken" dat er een aangepaste temperatuur is gevraagd, terwijl dit niet het geval is.

[Afbeelding]

Bij "woonkamer" en "eetkamer" staat een klokje, dit is het symbool voor aangepast temperatuur. Nochtans is deze "aangepaste" temperatuur altijd gelijk aan de normaal geprogrammeerde temperatuur. Op zicht niet echt een probleem dus, al heb ik wel 1 keer gehad dat de woonkamer 's avonds nog op "aangepast" 20° stond, terwijl deze geprogrammeerd was om naar 16° te gaan. Als ik dat niet gezien had dan was de woonkamer heel de nacht blijven verwarmen.

Ik ben er zeker van dat ik dit vorig jaar niet had, misschien is het door nieuwe software? Iemand die dit ook herkent?
mathias82 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:22:

[Afbeelding]

De open raam functie is geactiveerd. Dit kun je uitzetten op de HR92 radiator knop.

• mathias82
lorkeers schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:05:
[...]

[...]

De open raam functie is geactiveerd. Dit kun je uitzetten op de HR92 radiator knop.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie, maar je plaatje klopt niet. De open raam functie ziet er anders uit, meer als een... open raam. Hier een prentje dat wel klopt, daar kan je zien dat het een "temporary override" is:

• leonbong
@fmb
Ik denk dat voor een warmtepomp een CV-buffer ertussen de beste oplossing is.
Dan laat je WP het buffer op temperatuur houden (koelen of verwarmen).
Evohome stuurt dan gewoon een pompgroep die vanuit het buffer pompt naar het huis pompt.

Dat zeg ik omdat WP nogal gevoelig zijn voor te lage flow wat een heel realistisch probleem bij evohome-systeem kan zijn.
De WP kan dan keurig zijn lange runs maken dat zou ik dan ook aansturen met de controller van de WP zelf.

[Voor 12% gewijzigd door leonbong op 01-12-2020 15:26]

• lorkeers
De honeywell aan/uit RF module speciaal voor warmtepompen en verwarmen/koelen met nummer BDR91T1007 2024 is te bestellen bij warmteservice. Ik heb hem daar vandaag besteld. Via de chat heeft men uitgezocht of het leverbaar was. Top! Levertijd ongeveer 9 dagen en kosten €133,04 inc BTW >:)

• GJ14
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-03 17:32
beste tweakers,
Ik ga ook starten met evohome icm vloerverwarming. Al veel over gelezen in dit forum. Echt top.
Ik heb een JK verdeler uit 2008. Hierop zitten Caleffi kranen (normaal, geen thermostaten) op de retour. Zie foto.
Ik twijfel nu tussen deze 3 oplossingen:
1. Full, HCE80 voor de 5 zones met thermische motoren, dus de kranen vervangen door thermostatische afsluiters
2. HR92 in de aanvoer plaatsen
3. Retourafsluiter vervangen door een thermostatische afsluiter (omgekeeerde flow dus) en hierop een HR92

mbt 1: is het goed te doen om die kranen van de verdelerbalk af te halen en te vervangen door thermostatische afsluiters (omgekeerde flow)? Of eventueel de huidige kranen laten zitten en extra afsluiters eronder installeren?

mbt 2: de HR92 moet achter de bypass komen, dus behoorlijk loodgieterswerk

mbt 3: ik heb nog geen thermische afsluiter (voor omgekeerde flow) kunnen vinden met de huidige maat. Dus dan ook flinke aanpassing in de leidingen nodig.

Wat zouden jullie doen? advies erg welkom.

• DukeBox

DukeBox

GJ14 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:42:
De bypass mag er toch niet achter zitten?
Klopt, maar die kan je een slag draaien, t-stuk verplaatsen en een (dubbel) haaks boven de andere radiator kraan.

Zoiets:

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 22:34

InSanex

serenity now!

Hallo medegebruikers,
Ik gebruik al een tijdje het evohome systeem met een hr92 op de vloerverwarming. Temperatuur wordt gemeten dmv het paneel en eigenlijk zet de hr92 alleen de vloerverwarming aan als het nodig is.
Dit heeft al twee jaar probleemloos gewerkt, maar de hr92 heeft nooit lekker op de plek van de thermostaatkraan gepast.

Nu merkte ik laatst dat ik de houtkachel aan had, maar de vloerverwarming ook aan stond,..dat is niet helemaal de bedoeling. Bleek, de hr92 was van de kraan afgevallen.
Nu blijft in tegenstelling tot andere keren, de verwarming op 20 graden staan.....ik merkte dat het pinnetje stroef terug ging, dus dat heb ik met wat WD40 en kracht weer soepel gekregen, echter blijft mijn woonkamer 24/7 20 graden.

Om één en ander uit te sluiten, wil ik nu toch eens kijken of ik wel de goede adapter heb. Een nieuwe kraan plaatsten is ook aardig wat werk en vermijd ik liever.

Willen jullie even meekijken, en advies geven welk verloop erop te plaatsen is ? Ik zit een beetje vast qua oplossingen.

Het weer in Halfweg

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:00
DukeBox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:43:
[...]

Ja maar JK kennende plaatsen ze die niet voor niets. Tenzij de CV nadien vervangen is door een waar een ingebouwde bypass en/of aanvoerdruk sensor inzit zal die vast nodig zijn.
Ik had niet goed naar de foto gekeken. De bypass zit bij @GJ14 tussen de aanvoer en afvoer die uit de vloer komt. Als de thermostaatkraan van de VVW sluit is er nu ook geen circulatie in de VVW mogelijk. Bij mij zit de bypass tussen de aan en afvoer van de VVW. Als mijn thermostaatkraan dicht gaat is er via de bypass nog wel circulatie in de VVW mogelijk.

Momenteel heb ik nog geen koppeling tussen Evohome en mijn VVW. Ik wil voor de huidige VVW thermostaatkraan een nieuwe kraan zetten met HR92.

• leonbong
BTS schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:28:
[...]

Is dit op te lossen met een pompschakelaar?

Ik lees dat @leonbong vindt dat de hr92 op de aanvoer van je vvw verdeler zetten (lees: op een apart ventiel) niet netjes is. Maar wat is het verschil tussen een tweeweg klep en de hr92 in werking in deze situatie?
Nouja niet netjes?
Ik vind dat je dingen moet gebruiken voor wat ze bedoeld zijn. Daarnaast gebruik ik liever geen batterij apparaat in deze toepassing.
Als je hr92 gaat toepassen let dan op dat je niet thermostatisch ventiel koopt met een beperkte Max doorlaat een kv van rond de 1 moet je toch wel minimaal hebben.

Ik zelf gebruik Honeywell hm80 voor mijn vloerverwarming.
Dat is combinatie van een ventiel / modulerende ventielmotor / pompschakelaar en temperatuursensor.
In regelgedrag lijkt het heel erg op hr92 je gaat namelijk de flow richting vloerverdeler moduleren.
Maar dan kan deze:
  • De vloerwatertemperatuur meten met maximaal beveiliging
  • De pomp schakelen met instelbare nadraaitijd
  • automatisch pompschakeling tbv vastzitten in zomer (elke week 5min draaien)
en eventueel ook regel op de vloertemperatuur ipv warmtevraag, dat is nuttig als hele wisselende aanvoertemperaturen hebt. Dan zoekt hij optimale watertemperatuur (binnen instelbare temp-grenzen). Zo bedrijf ik hem niet overigens, maar dat zou voor een nog stabielere vloertemperatuur moeten zorgen.

[Voor 12% gewijzigd door leonbong op 24-12-2020 10:45]

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-03 17:55

BIj deze de foto

• scotman21
@leonbong gaf het al aan "In principe is de stromingsrichting door het ventiel verkeerd om".

Nou dat heb ik geweten. De HR 92 begon vanochtend ineens te klapperen. Op klusidee las ik hierover het volgende : Het werkt overigens wel met een HR92, alleen moet je de HR92 niet op de retour monteren. Het blijft een thermostatische kraan en die kan gaan klapperen als het water er in verkeerde richting doorheen gaat. Nou dat is duidelijk. Ik ga de installateur volgende week vragen om de HR92 op de aanvoer te zetten.

@BTS Ik kan de aanvoertemperatuur evt. nog wel verder verlagen. Het is een beetje 'spelen' met ketelvermogen en aanvoertemperatuur om zo een ideale setting te krijgen. Ik merk met name dat als alle vertrekken op temperatuur zijn en slechts 1 kleine kamer een warmtevraag doet dat de ketel dan heel snel in de pendelmodus schiet omdat de retourtemperatuur bij de ketel tov de aanvoertemperatuur snel te hoog wordt.

@Dashlane De vloer is volgens mij wel geisoleerd. Betreft woning uit 2002. Ik heb een foto van de onderkant van de vloer vanuit kruipruimte toegevoegd. Geen aanvullende isolatie gedaan.

• Cojack1331!
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik ben onlangs verhuisd naar een huis met vloerverwarming beneden (voorheen alleen radiatoren).
Al jaren gebruik ik EvoHome naar tevredenheid voor het verwarmen van mijn ruimtes.
Nu wil ik ook graag mijn vloerverwarming aansluiten, maar ik kom er maar niet uit met de:
HCE80
DBR91
HR92
etc.

Zie hieronder mijn vloerverwarming installatie.

Huidige situatie.
Momenteel ik kan mijn vloerverwarming niet apart aanzetten.
Vloerverwarmingspomp start als ik een boven ruimte ga verwarmen.

Vragen.
1. Kan ik mijn ATC928G3000 instellen zodat deze wel een warmtesignaal afgeeft aan mijn HR ketel zodat ik
kan alleen mijn vloerverwarming kan gebruiken of heb ik daar een minimaal HTC80 of HR92 bij de vloerverwarming bij nodig.
2. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn vloerverwarming niet aanslaat als ik alleen een ruimte boven in huis wil verwarmen. Ik heb nog een HR92 over zou ik die het beste op de aanvoer tussen bypass en de thermostaatkraan (voor de warmtepomp sensor)?
3. Als ik een toch een HCE80 aanschaf zodat ik zones in mijn vloerverwarming kan inregelen dan blijft in mijn huidige opstelling volgens mij altijd de vloerverwarmingspomp lopen. Als ik bijv. alleen een ruimte boven in huis wil verwarmen, kan ik dit nog voorkomen?

Alvast bedankt voor een reactie.

• scotman21
Ok, dankjewel voor de tips. Als ik de vraag hierboven lees van dan kan ik wellicht ook overwegen om de HR92 op de verdeler te vervangen door een Tameson klep en deze te verbinden met de BDR 91 die ik al bij de ketel heb hangen. Ik heb trouwens onder de ketel ook een VC4013. Deze is geplaatst om te voorkomen dat er warm water in de vloerverwarming stroomt als er warm water wordt gevraagd (bijv voor douchen). Moet deze ook worden verbonden met de BDR91 ?

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:56
Ik heb het systeem (wifi basisstation en bdr91) nu 5 dagen draaien en het werkt naar behoren. De volgende stap is de iSense vervangen door het basisstation, waarbij ik de bestaande thermostaatkabel gebruik als voeding.

En dan iemand zoeken die een ventiel bij de vloerverwarming kan plaatsen voor een elektrische kogelkraan. Normaal gesproken zou dat kunnen op een van de twee flexibele buizen, maar het lijkt erop dat dat merk niet zo veel voorkomt (Multitubo). Ik heb 3 loodgieters gesproken die hier niet de juiste persbek voor hebben.

Op de retour zit echter misschien nog ruimte op de plek waar nu een t-stuk zit. Is dat een ventiel? Kan ik die gebruiken voor een kogelkraan of anders vervangen door een geschikt ventiel?

[Voor 5% gewijzigd door edozat1 op 29-12-2020 13:51]

• thenoice
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 21:49
Ik heb de spullen binnen en alles aangesloten. Volgens mij op de juiste manier maar ik krijg de HCE80 toch niet aan de praat.
Ik heb 4 zones.
Zone 1 is de woonkamer waaronder 3 groepen vallen, die heb ik aangesloten op de 3 aansluitingen zone 1.
Zone 2 is de garage waaronder 2 groepen vallen, die heb ik aangesloten op de 2 aansluitingen van zone 2.
Zone 3 is de speelkamer waaronder 1 groep valt, die heb ik aangesloten op de aansluiting zone 3.
Zone 4 is de hal waaronder 1 groep valt, die heb ik aangesloten op de aansluiting zone 4.

De thermostaten en de zones kon ik prima toewijzen via het evotouch systeem dus je zou zeggen dat het moet werken.
Echter als ik de woonkamer aanzet gaat 1 groep van de garage draaien.

Heb ik de aansluitingen nu niet goed gedaan (je kan toch 3 groepen op 1 zone zetten)?

De aansluitingen op de HCE unit.

De verdeler (motoren zitten nu weer los).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RichieB heb temp sensors die ik via Domoticz uitlees.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee da's aanvoer.
Retour ziet er zo uit:

En de Td:

[Voor 78% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2021 14:22]

• RichieB
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:17:
Nee da's aanvoer.
Retour ziet er zo uit:
[...]
En de Td:
[...]
Wow, jij hebt vast een super goed geïsoleerd huis? 35 graden aanvoer en delta-T rond de 7 graden! Bij mij staat de Intergas ingesteld op 50 graden, maar de temperatuur van de aanvoerbuis is 75 graden (net met de hand gemeten). De HR92 in de woonkamer (20m verderop) staat 35% open en de radiator is 57 graden.

De CV brandt de afgelopen 3 uur vrij constant. Loopt alleen een beetje op omdat het buiten afkoelt (4,5 naar 4,0).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Wow, jij hebt vast een super goed geïsoleerd huis? 35 graden aanvoer en delta-T rond de 7 graden! Bij mij staat de Intergas ingesteld op 50 graden, maar de temperatuur van de aanvoerbuis is 75 graden (net met de hand gemeten). De HR92 in de woonkamer (20m verderop) staat 35% open en de radiator is 57 graden.

De CV brandt de afgelopen 3 uur vrij constant. Loopt alleen een beetje op omdat het buiten afkoelt (4,5 naar 4,0).
[Afbeelding]
Huis is uit 2007, dus niet onaardig geisoleerd. En dan verdenk ik de muren er nog van matig gevuld te zijn. Project voor later.

dT ziet er overigens iets weerbarstiger uit als je inzoomt:

Ga het maximale vermogen toch eens verlagen tot 40%.

@leonbong is er nog een vuistregel ofzo voor de instelling van het maximale vermogen? Moet dit boven je maximale afgifte zijn?

• leonbong
De handleiding is niet zo duidelijk de HCE80 kan ook autonoom zonder evohome functioneren.
Dit ding is al veel ouder dan evohome.

Oorspronkelijk idee, alle onderdelen (thermostaten en ketelrelais zitten aan de HCE80 gekoppeld)

In evohome opstelling (zit alles aan de evohome centrale)

• Fkey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
Op wat voor standen heb je de eclipse staan?

[Voor 68% gewijzigd door Fkey op 18-01-2021 19:54]

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-03 22:48
fmb schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:10:
Even een (wat aangepaste) kopie van mijn post hier. Ik zal de voor Evohome relevante posts ook hier plaatsen.

Sinds een ruime week heb ik een hybride warmtepomp, een Remeha Elga Ace 6kW (zie hier) en deze wordt (via aan/uit) aangestuurd door de Evohome die ik nu een half jaar naar tevredenheid gebruik. Ik heb hier wel eens eerder verteld waar ik de Evohome gebruik, maar als korte samenvatting: het is een nieuwbouwwoning, opgeleverd vorig jaar. Nog net voorzien van een gasaansluiting, dus met cv ketel. Wel met op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming en tot slot voorzien van mechanische afzuiging (geen warmte terugwin).

Mijn missie momenteel:
1. Zo goed mogelijk de Evohome de warmtepomp laten aansturen. Initieel ging de warmtepomp veel te vaak aan en draaide te kort. Dat ging al een stuk beter nadat ik had ingesteld: maximaal 3 schakelmomenten per uur en minimaal 5 minuten aan.
2. Het omschakelen naar koeling in de zomer zo makkelijk mogelijk maken. De HCE-80 vloerverdelers zitten alvast met het koelcontact aangesloten op de warmtepomp, maar dat moet ik nog verder instellen en testen.

Ik ontdekte dankzij dit forum (dank!) dat Evohome met een update komt speciaal voor warmtepompen en heb me eergisteren aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.

Of het toeval was, of dat hjet door deze aanmelding kwam, het ging wel snel: gisterochtend zag ik dat de firmware geupgrade is en de Honeywell Evohome draait nu op:
Applicatie Software: 02.00.19.33 (was volgens mij 02.00.17.03)
Wifi Software: 02.00.17.00

Ik zie wat nieuwe opties in het menu, zoals:
* Je kan een warmtepomp toevoegen
[Afbeelding]

* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving:
[Afbeelding]

Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is me nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt: https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf

Wat ik nu nog niet begrijp is de module (relais) die de ketel/warmtepomp aanstuurt. Momenteel heb ik de BDR91 (BDR91A1000 met datumcode 1949, week 49 uit 2019). Ik lees wat tegenstrijdige dingen:

1. In de handleiding staat een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Het zou mogelijk moeten worden dat de Honeywell daarmee de warmtepomp in koelmodus zet, of in ieder geval (hoop ik) zonder parte koelzones in staat is om met de bestaande thermostaten aan te geven dat er "koudevraag" is en geen "warmtevraag".
Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vind wel wat adressen in Engeland, maar die versturen niet naar Nederland. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.

2. Op deze site (die volgens mij ouder is) staat dat de BDR91T en de BDR91 dezelfde software hebben als de datumcode van de BDR91 2015 of nieuwer is. Dat lijkt dan weer aan te geven dat de BDR91 en de BDR91T gelijk zijn. Daarom heb ik gisteravond geprobeerd om de BDR91T als warmtepomp module toe te voegen (dat is dus een nieuwe optie in deze nieuwe firmware), maar dan maakt de Evohome geen verbinding. Deze verbinding komt wel meteen tot stand als ik hem vervolgens als draadloze relais toevoeg. Het lijkt er dus op dat de BDR91T echt een andere module is (of wordt).

Maar hoe dan ook: zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden _/-\o_ !

Mocht iemand mij kunnen helpen met de BDR91T, graag!
En mocht er niemand zijn die dat momenteel weet: dan hou ik jullie op de hoogte. :)
Ik heb het volgende nu uitgezocht:
Als je een Techneco Elga (ik neem aan ook Elga Ace) wilt aansturen vanaf Evohome heb je inderdaad de BDR91T nodig. Ook de nieuwste versie BDR91T1004 die instelmogelijkheden voor warmtepompen extra heeft, voldoet volgens Techneco niet. Het probleem is dat het”aan” signaal minimaal 30 min. aan moet blijven omdat anders de defrost er (wanneer die nodig is) niet in komt. Dat wordt opgelost met een extra relais, voor dit doel speciaal ontwikkeld door Techneco (de Finder 80.01.240.0000. )
Het moet als volgt worden aangesloten:

SJoepie

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
leonbong schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:26:
Dat komt omdat de modules van evohome eigenlijk grotendeels autonoom functioneren.

Grofweg:
De evohome centrale stuurt geen aan/uit signaal naar bdr91 maar stuurt bijvoorbeeld 20%, de bdr91 vertaald dat zelf naar een tijdsmodulatie.
De centrale stuurt wel een soort moederkloksignaal waardoor een “aan” op een zoneklep tegelijk is met de “aan” van de ketelmodule bdr91.
Daarnaast stuurt de centrale nog door hoe vaak er mag worden geschakeld

Een hr92 werkt ook eigenlijk autonoom en stuurt alleen gemeten waarde terug. Waarbij zend-cyclus grofweg afhankelijk is hoe snel de temperatuur veranderd in de ruimte.
Dat is een stuk betere uitleg dan wat ik "wat slimmigheid" noem _/-\o_
S.Jongsma schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:22:
[...]
Ik heb het volgende nu uitgezocht:
Als je een Techneco Elga (ik neem aan ook Elga Ace) wilt aansturen vanaf Evohome heb je inderdaad de BDR91T nodig. Ook de nieuwste versie BDR91T1004 die instelmogelijkheden voor warmtepompen extra heeft, voldoet volgens Techneco niet. Het probleem is dat het”aan” signaal minimaal 30 min. aan moet blijven omdat anders de defrost er (wanneer die nodig is) niet in komt. Dat wordt opgelost met een extra relais, voor dit doel speciaal ontwikkeld door Techneco (de Finder 80.01.240.0000. )
Het moet als volgt worden aangesloten:
[knip]
Ik heb een Remeha Elga Ace (de 6kW variant), onder de motorkap grotendeels gebaseerd op zijn voorganger, de Techneco Elga Ace.

Dank voor de extra uitleg, echter blijkt uit de metingen die ik thuis doe dat (in mijn geval) de BDR91 over het algemeen een lang "aan" signaal geeft. De grafiek rechts-onderaan mijn dashboard laat met een 1 zien dat de BDR91 een "aan" signaal geeft en een 0 is "uit":

Hierin is goed te zien dat de BDR91 van 4:00 tot +- 13:00 onafgebroken het aan signaal heeft gegeven (en er een aantal defrosts waren). Inmiddels heb ik op koudere dagen ook wel gezien dat het aan signaal ook onafgebroken van 4:00 tot 22:00 gebeurt. Mijn conclusie is dus dat de BDR91 "gewoon" voor lange tijd het aan signaal kan geven.

Ik kan me wel voorstellen dat op de momenten dat de BDR91 besluit (foei!) om met een korter aan signaal te werken dat je dan in de problemen kan komen m.b.t. de defrost. Ik zie ook wel periodes met een korter aan signaal, ook in dit plaatje bijvoorbeeld voor 04:00. Dit gebeurt echter niet veel.

Zie ook mijn eerdere post in het lucht/water warmtepomp topic voor meer info.

[Voor 58% gewijzigd door fmb op 21-01-2021 17:09]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• sjefje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2021
Met veel interesse heb ik dit topic doorgenomen, goed om te zien dat meer mensen met dezelfde vragen zitten en dat hier veel kennis aanwezig is.

Wij gaan de CV ketel vervangen en wil dan gelijk zoneregeling i.c.m. Evohome (laten) aansluiten, aangezien onze bovenverdieping alleen bij te verwarmen is als er beneden warmte vraag is. Het huis is goed geïsoleerd, waardoor de verwarming boven dus haast niet aan te krijgen is. (alleen als we beneden flink gaan stoken)

Gewenste situatie:
Beneden verdieping bestaat uit vloerverwarming die als 1 zone mag fungeren (ca 50 m2), boven verdieping heeft 4 kamers met radiateurs welke als 4 aparte zones moeten werken. Ik wil de beneden en boven verdieping beide als aparte zones inregelen zodat als er warmtevraag boven is, beneden niet onnodig mee gaat verwarmen en andersom natuurlijk ook. Ik voel er weinig voor om een HR92 op batterij bij de vloerverwarming te monteren, dus wil met 2 zonekleppen op de retour leiding gaan werken.

Schematische weergave:

note:
- zonekleppen wil ik direct bij de ketel monteren, wel zo stil aangezien die in de garage staat.
- overstort regelaar zou dan in de kruipruimte komen tussen de aanvoer/retour van de vloerverwaming

Betekend dus dat we met aan/uit regeling gaan werken, maar verwacht met de nieuwe ketel die op t-delta zelf ook moet kunnen moduleren geen negatieve effecten op het verbruik. Praktijk besparing komt natuurlijk van het effectief verwarmen van de gewenste ruimtes en niet het gehele huis onder leiding van de vloerverwarming in de woonkamer.

Ik heb een paar vragen:
- Is de locatie van de overstort regelaar zo juist?
- In de tekening heb ik nu 2 ketel modules voorzien. Beneden verdieping zou ook op de bestaande stuurkabel kunnen waardoor 1 module overbodig wordt?
- Waar kan ik het beste afsluitkranen voorzien?
- gezien de 2 weg kleppen is het dan nog aan te bevelen om een magnetische vuilafscheider te plaatsen? komt die dan op de aanvoer of de retour? of is dit juist afhankelijk van de plaatsing van de zonekleppen?
- Zie ik nog zaken over het hoofd?

Ben benieuwd naar jullie mening en tips! :)

• sjefje
leonbong schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:43:
Raar schema heb je bedacht.

Die zoneklep voor bovenverdieping is onnodig omdat de hr92 de radiatoren al afsluiten indien nodig.

Die overstort regelaar op de bg moet liefst Max 6m van de ketel af zitten, maar natuurlijk niet achter een zoneklep.

En ja aan/uit aansturen van de ketel levert meestal de minste problemen op.
Dank voor je snelle reactie.

Ik ben zeker geen expert vandaar dat ik hier jullie mening vraag :)

Versie 2 van de schets:
- de zoneklep bij de vloer verwarming ipv bij de Cv
- de klep voor boven vervalt
- de overdruk regelaar op 4/5 meter van de ketel, maar voor de zoneklep vv

Lijkt dit er meer op?

• sjefje
Ik denk dat ik hem snap...

Boven:
- HR92 vraagt warmte aan de bdr91 op de ketel -> ketel stookt en kamer wordt warmer

Beneden:
- zoneklep klep standaard dicht
- bij warmte vraag gaat de zoneklep open via de bdr91 bij de vv EN wordt de bdr91 bij de ketel aangestuurd -> ketel stookt en woonkamer wordt warmer

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 16:35

Impry

Rallymedia.nl

Bovenstaande begane grond zal verwarmd worden met vloerverwarming in zones. Deze moet nog aangelegd worden, dus ik kan nog schuiven met de zones/slangen. Maar bovenstaande is wat de aannemer voorstelde.

Nu heb ik boven al 5 ruimtes te verwarmen, dus dan blijven er met een uitgebreide HCE80 nog 3 ruimtes over voor de benedenverdieping.
Logisch is om ruimte 1 en 5 sowieso apart te doen.
Ruimte 1 en 3 misschien combineren tot één zone (is volledig open ruimte), ik zie daarin niet echt nu om dit op te splitsen.
Maar kan ik dan ruimte 2 en 4 op één HCE80-zone zetten, of hoe werkt zoiets?

Dan zou ik dus hebben:
1. Slaapkamer
2. Slaapkamer
3. Slaapkamer
4. Slaapkamer
5. Kantoor
6. Woonkeuken
7. Woonkamer
8. Bijkeuken + Entree
(9. Badkamer, maar daar staat verwarming eigenlijk nooit aan, dus die hoeft niet slim)

Wat zouden jullie doen?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 16:35

Impry

Rallymedia.nl

Ah, daar ging het bij mij dus fout. Ik ging er even vanuit dat je voor de radiatoren ook een HCE80 moet hebben, maar dat is natuurlijk de zoneregelaar voor de vloerverwarming.
En vanaf boven koppel ik de HR92's ook weer aan de Evohome.

Die 2 en 4 combineren is achteraf gezien ook niet handig, bij 4 staat ook de wasmachine/droger, die ruimte zal altijd warmer zijn dan de hal vooraan in het huis.

Dan heb ik dus deze lijst met producten nodig:

Ideaal trouwens die Evohome configurator!
https://evohome.honeywellhome.com/nl/

Daar komt nog wel dit advies uit:
"Op basis van wat u heeft aangegeven over uw vloerverwarming, denken wij dat u gebruikmaakt van een vloerverwarmingsverdeler om de toevoer van water te regelen. Uw Honeywell evohome-productspecialist kan dit ter plaatse vaststellen."
Wat bedoelen ze hier? Moet ik daar nog wat mee?

[Voor 25% gewijzigd door Impry op 03-02-2021 10:41]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:56
Binnenkant BDR91

Plaatje uit handleiding van de kogelkraan

Plaatje op kogelkraan

Aansluitschema BDR91 op zoneklep van Honeywell

In het laatste plaatje zie je dat de zoneklep van Honeywell een eigen adapter heeft. Dat heeft de elektrische kogelkraan niet. Daar komen alleen 3 draden it (blauw, bruin en zwart)

• leonbong
volgens mij zo

Maar ik zou het andere type hebben gekocht de 3-punts klep die is makkelijker aansluiten.

[Voor 33% gewijzigd door leonbong op 03-02-2021 22:38]

• rik
  • Laatst online: 21-03 19:46
Weet iemand of de hce80 ook mt4-24 kan aansturen? Die is namelijk 24v, itt de mt4-230 die 230v is. Volgens de productpagina wordt ‘24v aan/uit ondersteund’, maar de context is totaal onduidelijk.

Ik kom echter alleen maar voorbeelden tegen waarbij mt4-230 wordt gebruikt. Die laatste is onwenselijk, omdat de bestaande situatie gebruik maakt van 24v en de aanwezige bedrading ook niet geschikt is voor 230v.
De handleiding, trommelgeroffel, zegt er zelfs helemaal niets over. Ook niet dat tijdens de installatie daarvoor een instelling moet worden gezet, dus dat maakt het nóg spannender.

Iemand enig idee?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Na de eerste nacht met Evohome valt op dat met aan/uit sturing de ketel veel vaker aanslaat er er geen langdurige stooksessie ontstaat. Is hier nog wat aan te doen? Vrees dat dit een stuk minder zuinig is? Ook veel meer suizen van de leidingen elke keer dat de zoneklep sluit en de ketel nog nadraait.

Stooksessie met OpenTherm (Remeha Celcia 20 thermostaat):

Stooksessie met aan/uit (EvoHome):

Misschien dat ik de max. aanvoertemp nog wat kan verlagen, staat nu op 65 graden.
Aantal schakelpunten staat op 6x/uur en kan niet lager.
Zou EvoHome een paar dagen nodig hebben om in te leren dat het om een trage vloerverwarming gaat en minder vaak aan/uit wenselijk is? Probleem is natuurlijk dat het systeem nu geen mogelijkheid meer heeft om een lagere temp aan de ketel te vragen. Eigenlijk zou een aanHT/aanLT/uit systeem het beste werken, ik begrijp dat er ketels zijn met zo’n circuit, misschien tzt naar zo’n ketel/WP kijken huidige is alweer 12 jaar oud.
Of een nachtverlaging van 0,5 graden zodat ie dan in 1x opstookt?

Update: ik zag net dat de badkamer op 21 graden ingesteld stond on het schema, nu ik die verlaagd heb is ook het continu aanslaan van de ketel gestopt. De badkamerradiator is mijn bypass, ik heb er een losse HR92 neergelegd en de zone als “mengklep(NVT)” ingesteld. Daardoor wordt de ketel gestuurd zonder verdere zoneklep / ventiel.
To be continued dus, wil nu eerst zo goed mogelijk vergelijken met enkel sturing vanuit de woonkamer.
Jammer dat de EvoHome API zo beperkt is, ik zou graag uitlezen vanaf welke zone wanneer warmtevraag is en ook temperatuur op 0,1 graden resolutie ipv 0,5.

[Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-02-2021 09:13]

• lorkeers
Het aantal schakel momenten kan met een BDR91A ingesteld worden op:3x 6x of 12 per uur. De minimale aan tijd kan ingesteld worden op 1, 2, 3, 4 of 5 min. Advies vloerverwarming is 3x/uur en 5 min.

De speciale BDR91T voor warmtepompen koelen/verwarmen aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten

Je kunt de warmtevraag zien: druk menu toets 5 sec, dan OK, dan systeemoverzicht. Je ziet boven aan het percentage aan van de ketel en daaronder alle zone's met warmtevraag. (ook in procenten)

Toestel is in mijn geval warmtepomp, bij jou verwarmingsketel.

• RichieB
Net als @CyBeRSPiN heb ik zitten spelen met het omzetten van Opentherm aansturing naar aan/uit. Tijdens de vorstperiode merkte ik eigenlijk weinig verschil: de CV verwarmt naar Tmax, blijft lekker pruttelen om die temperatuur aan te houden en heel af en toe schakelt hij eens een half uurtje uit. Nu het weer wat warmer begint te worden zie je toch dat Evohome via Opentherm meer mogelijkheden heeft (zie screenshot). Mijn Tmax staat nu op 50 graden, maar Evohome vraagt een steeds lagere temperatuur, tot wel 25 graden. Met aan/uit zou de CV gewoon steeds 50 graden proberen te halen en veel meer gaan pendelen. Ik vind het ergens wel raar dat mijn Intergas HRE wel zelfstandig met minder vermogen gaat draaien maar nooit onder de Tmax lijkt te gaan zitten via aan/uit.

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-03 10:01

Ik heb een vraag en misschien kan een van jullie mij daarmee helpen? Ik heb hier mijn cv situatie uitgetekend

Op zolder de cv ketel
Op de 1e verdieping 3 laag temperatuur radiatoren met hr92 en vloerverwarming in de badkamer met een rtl ventiel
Op de begane grond vloerverwarming

De cv ketel staat ingesteld op 45 graden

Nu krijg ik vaak overshoots in de vloerverwarming beneden als in een kamer boven verwarm, omdat mijn vloerverwarming uit 4 lussen bestaan waaruit de woonkamer 3 lussen zijn wil ik graag een hr92 op de aanvoer van de vv zetten en een hr 92 voor het rtl ventiel in de badkamer met een losse Honeywell round wireless in de badkamer?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe ik het beter kan oplossen?

Losse servomotoren en de hele set vind is aardig prijzig omdat 3/4 groepen in de woonkamer liggen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03 11:29

Dit is de kraan voor de vloerverwarming verdeler. Deze heeft wat hogere kvs.

Dit is een andere radiator die ook niet goed wil sluiten.

Dit is hoe de HR92 als dicht ziet

In werkelijkheid moet hij haast nog wel een volle slag maken om de kraan werkelijk te sluiten. Even met de hand geforceerd om 'te laten zien wat er mis gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-03 20:05

nnk

Spreek uit: en en kaa

Hier ook iemand met het plan om Evohome met vloerverwarming te combineren. Ik heb geen interesse in zone-regeling, maar wel in etage-regeling. De wat duurdere HCE80 valt dan ook af. Na het lezen van dit topic was ik met het volgende schematische plan gekomen:

De blauw/rode lijnen zijn aanvoer/retour, de roze lijnen zijn communicatielijnen richting de CV ketel (er is natuurlijk ook communicatie de andere kant op voor de instel-temperaturen). Dat oranje dingetje is een bypass.

Het idee is dus gewoon om het aan/uit combipakket met 4xHR92 en 1xBDR91 te kopen (450 euro). Verder komen er dan nog kosten bij voor een bypass (40 euro?) en twee thermostaatkranen (2x20 euro?). Alles is nog nieuw te installeren, behalve de twee radiatoren op zolder. Nadeel is wellicht dat de thermostaat van de 1e verdieping niet op een ideale plek zit, maar dat lijkt me geen heel groot probleem.

Een aantal vragen had ik nog waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen:
  1. Klopt het dat aan/uit (ipv OpenTherm) het beste is in dit geval?
  2. Klopt het dat de HR92 van de benedenverdieping de thermometer van het basisstation kan gebruiken ipv z'n eigen? Zo niet dan zit de thermostaat in de gang, niet super erg maar niet ideaal.
  3. Moet ik nog ergens rekening mee houden bij een nieuw aan te schaffen CV ketel of is eigenlijk alles wel geschikt?
  4. Moeten de thermostaatkranen in de aanvoer van de twee vloerverwarmingverdelers nog aan bepaalde eisen voldoen? Hoe dik moet ik de leidingen maken, 16mm?
Verder begrijp ik dat het alternatief is om bij elke vloerverwarming verdeler een tweewegklep met BDR91 en Round te installeren, maar dat wordt dus flink prijzer en voegt eigenlijk weinig toe in mijn situatie?

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:37
Ik heb daar destijds contact over gehad met Honeywell en ze raden het absoluut af om per zone meer dan 3 thermische motoren aan te sluiten ivm overbelasting, zie ook de handleiding van Honeywell.
.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
MikeyMan schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:54:
[...]

Kun je eens een foto maken van je evohome controller?

Ik weet bijna zeker dat dit is veroorzaakt door HomeBridge. Ik heb in de broncode van de Evohome plugin namelijk letterlijk gevonden dat, als de gebruiker de optie 'off' kiest voor die ruimte, dat de temperatuur dan permanent op 5 graden wordt gezet.

Het probleem is, dat deze situatie niet meer ongedaan gemaakt kan worden. ALLES wat ik probeer (terugzetten naar automatisch/follow schedule, tijdelijke temperatuur instellen en dan wachten tot de tijd is verstreken, tijdelijke temperatuur opheffen) leidt ertoe dat de zone weer op uit springt. Alsof die permanente 5 graden een nieuwe 'default' wordt.

Ik vind dat een fout in de Evohome plugin. Homebridge zou NOOIT een permanente aanpassing aan de temperatuur mogen maken. Als ik het weer goed krijg, dan sloop ik die functie er gewoon uit, ik weet nu gelukkig een beetje hoe de broncode werkt. Maar, eerst m'n Evohome weer goed krijgen. Voor de woonkamer is dat inmiddels gelukt, maar ik weet niet meer hoe. Ik heb er wat mee geknoeid en nu geeft hij weer de normale temperatuur aan, zonder een telefoontje of klokje ernaast.

Ik ben alvast begonnen met het aanmaken van een nieuwe zone om te kijken of het probleem daar ook optreedt. Homebridge kent deze zone nog niet, dus als het daaraan ligt, dan moet het probleem zich in die zone niet gaan voordoen. Wel iets grappigs ontdekt: Als je een radiatorkraan toewijst aan een nieuwe zone, dan blijft hij ook toegewezen aan de oude...

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb toch een beetje twijfels over het aan/uit sturen van een vloerverwarming.
Heb setting op 3x/uur schakelen en minimaal 5 minuten (langer kan ik niet instellen).
Dan zie ik 3x per uur dit gebeuren:

De ketel gaat enthousiast van start, de eerste 3 minuten loopt de retour flink op, de volgende 2 minuten gaat de ketel terug moduleren.
Vervolgens sluit de klep richting de VV weer. Het water in mn vloer komt niet boven de 20 graden uit zo..
Heb het idee dat ik nu veel gas aan het verspillen ben en veel van de warmte in mn badkamer terecht komt en niet in de vloer. De handdoekradiator in de badkamer fungeert als bypass in mijn systeem.

Wat zijn mijn opties om dit te optimaliseren? Of is dit nu eenmaal wat je krijgt met aan/uit en veranderend weer waardoor je net wel / net bij moet verwarmen om het binnen aangenaam te krijgen.
Mijn buurman met exact hetzelfde huis stookt met een convectorput en heeft slechts 10 m3 verstookt, ik zit al tegen de 35m3 aan deze maand.

Minimale aan-tijd moet toch langer kunnen dan slechts 5 minuten?
Heb het liefst dat ie de vloer 15min achtereens stookt, en de overige ruimten (radiatoren) wel wat vaker en korter meeneemt.

Een bypass installeren en de badkamer een eigen zone geven? Badkamer is nu soms een sauna aan het worden, zonde van al die warmte..

Ook zou het fijn zijn als de BDR91 die de zoneklep sluit dit niet direct doet als de warmtevraag stopt, maar pas doet als er andere zones zijn die wel warmtevraag hebben. Bij het nadraaien van de CV pomp kan de mengverdeler nu niet meer de restwarmte uit de leidingen halen..

[Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-10-2021 11:13]

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Quad schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Ik herken jouw ervaring met veel stoken en loeihete leiding terwijl de CV pomp temperatuur niet boven de 20 graden komt. Ook daarmee heb ik dus relatief een hoger verbruik dan ik eigenlijk zou willen en verwachten van de vloerverwarming.

Maar 3x per uur 5 minuten is wel redelijk weinig volgens mij.
Mn woonkamer is goed op temperatuur, hij geeft maar 1% of 6% oid aan in het overzicht aan wat er per uur aan/uit geregeld moet worden. Dat resulteert dus in die 3x 5 min omdat ik 5 min als minimum heb ingesteld, denk dat ie anders nog korter gaat stoken.
Ik heb deze maand tot en met vandaag al 30M³ op zitten, vandaag zit ik al op 2m³, wat op zich niet gek is omdat de temperatuur buiten ook al best lager wordt 's nachts.

Hoe lees jij de CV uit met Home Assistant? Op zich zit daar veel info in wat ik ook wel nuttig vind.
Is je aanvoer temperatuur trouwens ook niet wat hoog? Ik weet niet precies hoe hoog ik hem heb staan, maar wel ver onder de 60 graden.
Ik gebruik de [OTGW] OpenTherm gateway die tussen mn ketel en de BDR91 zit. Data uit de OTGW haal ik met MQTT eruit en zet ik via OpenHAB in een InfluxDB en visualiseer ik met Grafana. Met Home Assistent zal je dit ook kunnen realiseren.
RichieB schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:42:
@CyBeRSPiN Wat is het minimale vermogen van je CV ketel? Bij een vloerverwarming wil je eigenlijk op een heel laag pitje bijverwarmen zodat het warmteverlies in de ruimte precies wordt gecompenseerd door de CV. De meeste CV's kunnen echter niet zo laag dus zal je altijd dit soort gedrag krijgen. Helpt het als je de aan/uit klep voor je VV gewoon handmatig open zet? Wordt het patroon daar beter van?
Nee het is niet dat de ketel gaat pendelen ivm te hoog minimumvermogen, het is dat de EvoHome na 5 minuten al de ketel het "uit" signaal geeft, dus eigenlijk voordat de boel lekker op stoom komt en de warmte de vloer in wordt gepompt.
leonbong schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Dat werkt niet is al vaak voorbij gekomen. Een bypass moet pas open gaan als het debiet voor de ketel te laag wordt. Een radiator die permanent open is dus niet hetzelfde.
Plaats een echte bypass (Danfoss / Caleffi / Oventrop) en stel daar de openingsdruk correct in.

Hier klopt iets totaal niet aan de waterzijdige inregeling van je CV-installatie.

In enkele minuten is retour-water 50+ dat kan niet uit je vloer komen. Dat is ergens een bypass of radiator die niet correct is ingeregeld.
Dank, had al zo'n vermoeden.
Die bypass moet er dus komen en nog een extra HR92 voor de badkamer en nog een extra temp sensor want kraan zit bovenin en zal dus anders veel te warm gaan meten..
Wordt weer duur grapje dan..
Dit is schematisch hoe mn leidingen lopen:

De bypass zal dus ergens tussen de aanvoer en retour moeten komen, las dat 6 meter van de ketel wordt aangeraden?
Voor de duidelijkheid de badkamerradiator heeft een kogelkraan, valt dus weinig aan in te regelen? Of op zoek naar een voetventiel om debiet enorm te beperken?

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

RichieB schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Wat ik mis in je plaatje is de kamertemperatuur. De CVvraag is de rode lijn op de X as? Bij een OT systeem vraagt de Evohome om een specifieke temperatuur aan je CV ketel. Heb je daar ook de getallen van? Mijn ervaring is dat Evohome de warmtevraag hoog houdt (maar wel de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagt) zolang de kamer nog niet op temperatuur is. Daar zit wel iets van een voorspelling in omdat Evohome kan leren dat na het stoppen van de warmtevraag de temperatuur nog x graden doorstijgt. Dus als de Evohome de warmtevraag stopt en dus ook de zoneklep naar je VV dicht zet, is de kamer waarschijnlijk al op de gewenste temperatuur.
Ik heb op aanraden hier een aan/uit regeling en geen OT versie van EvoHome. Het is dus aan of uit en de gevraagde setpoint komt nu niet meer binnen bij de ketel (in mn vorige opstelling was dit wel het geval).
Helaas rondt EvoHome alle temperaturen af tot halve graden, hierdoor is nauwkeurig loggen lastig geworden. Alles tussen 20,26 en 20,74 graden is “20,5”, wat een nogal forse bandbreedte is voor een woonkamer die enkel met VV wordt verwarmd.

@leonbong @RichieB er lijkt iets mis met de sturing van de zoneklep en/of de flow, waardoor eigenlijk alle warmte richting de badkamer ging.
Met de zoneklep handmatig open en de badkamer radiator dicht zie ik nu ineens de retourtemp instorten richting de 30 graden zoals je zou verwachten. Dank voor het meedenken, ik ga eerst eens verder op onderzoek uit hier.

[Voor 78% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-10-2021 15:52]

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:32
Is een watts flow, geschikt als bypass?
Ik heb deze klep tussen de retour en aanvoer ter hoogte van de verdeler zitten.
Meter of 8 van de ketel gelegen

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik blijf toch nog even tobben. Misschien iets voor een apart topic, maar ik vraag me af of de stroomrichting van de circulatiepomp van mijn open verdeler voor de vloerverwarming wel correct is? Hij drukt nu tegen de aanvoer. Enerzijds goed voor het mengen, maar anderzijds zorgt dit voor extra veel weerstand? Hoe hoort deze pomp te stromen? Andersom laat ie wellicht het warme water te snel weer richting retour?

Hmm, nu ik erover nadenk: de pomp zorgt ervoor dat de slangen in de onderste balk het warme aanvoerwater gaan aanzuigen en het in de bovenste balk afgekoeld weer erboven komt.
Toch maar afwachten wat de HR92 op de badkamerradiator gaat doen icm een bypass.

En wellicht moet ik mn leidingen laten doorspoelen (7 jaar geleden voor het laatst gebeurd met simpele waterslang erop), als die teveel weerstand hebben door vervuiling krijg je denk ik ook dit soort gedoe.
Mn CV water is zwart en er is geen filter aanwezig in de installatie.

[Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2021 11:46]

Pagina: 1 2 3

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee