Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dit bericht heeft weinig te maken met mijn vraag, maar ik ga er toch even op in.aartdijs schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:26:
Er bestaat veel meer, wat feilloos voldoet aan uw wensen.
Zoek eens verder dan alleen maar Honeywell!!!
Die alternatieven vallen nog aardig tegen. Tado kom nog in de buurt, maar die hebben alleen thermostaatkranen en niks voor vloerverwarming. Als ik op een product klik in je link, krijg ik een niet werkende webshop. Lekker betrouwbaar... Alle anderen doen niet wat ik wil, zijn vaag of zijn doe-het-zelf gerommel. En de prijzen liggen niet eens ver onder die van Honeywell.
Ik zoek een gevestigde naam, waar installateurs ervaring mee hebben, met onderdelen die je overal kunt kopen en met een goede ondersteuning. Honeywell heeft dit dus allemaal.
Terug naar het topic. Ik heb een touch controller, opentherm rf-module en sinds vandaag ook een BDR91. Ik heb vandaag wat getest. De controller staat ingesteld als zoneregelaar en heeft verbinding met de opentherm module. Ik heb de zone ingesteld met een zoneklep en een BDR91 relais gekoppeld. Als er warmtevraag is, wordt gewoon het relais geschakeld.
Ik zie in de handleiding ook een kopje 'Een aan/uit RF module BDR91 toewijzen om een zoneklep te regelen'. Die komt na het hoofdstukje over het toewijzen van een BDR91 of Opentherm module aan de CV-ketel. Er worden ook geen uitzonderingen genoemd.
Ik lees ook nergens in de officiële documentatie dat het niet kan wat ik wil of anderen willen. Wel lees ik dat wanneer je zonekleppen direct door een thermostaat laat schakelen, je je ketel ook aan/uit moet sturen. Ik heb het idee dat het hele verhaal dat het niet zou kunnen (modulerend met zoneklep) hier ergens ontstaan is...
edit: Aangezien ik toch contact heb met Honeywell over de firmware update, zal ik deze use-case ook meteen even aankaarten.
[Voor 3% gewijzigd door TimmeStein op 04-07-2018 21:23]
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Gebruik je wel OT om een klep aan te sturen, dan verspil je energie. Je ketel produceert namelijk nog warmte terwijl de klep dicht staat.
In het geval van vloerverwarming, is de warmte afgifte zo traag dat OT ook geen significante voordelen biedt behalve dan wellicht de datacommunicatie. Bovendien stook je in het algemeen bij vloerverwarming op een lage aanvoertemperatuur, waardoor je altijd in het HR gebied van de CV stookt. Daarnaast moduleren de meeste CV systemen op basis van de retourtemperatuur, waardoor dat lekker zuinig is, ook in het voor en najaar. Voor de duidelijkheid een aan/uit gestuurde CV kan ook moduleren.
Een complete vloerverwarming op een HR92 knop laten draaien is dan wellicht technisch mogelijk en wordt ook wel gedaan voor bijvoorbeeld een paar m2 in een keuken of iets dergelijks, maar het wordt door Honeywell niet aanbevolen.
Hier nog wat info over de klep / OT https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01
Wat ik daarmee bedoel is dat Honeywell zegt dat het kan werken met een klep op een zone in combinatie met OT."Zo zou het officieel ook moeten werken"
Ik begrijp dat OT niet in staat is om een klep aan te sturen. Die klep is inderdaad open of dicht. OT gaat ook alleen over de communicatie tussen thermostaat (master) en ketel (slave).
De Honeywell touch controller is echter wel in staat om de klep te sturen. Je kunt in dat ding configureren dat er een open/dicht klep aanwezig is in de zone. Dit heb ik zelf ook zo ingesteld. OT naar de ketel en een RF-relais ingestesteld als klepsturing. Je ziet keurig het relais geschakeld worden als er warmte gevraagd wordt door de thermostaat.
Naar mijn idee sluit OT het gebruik van een klep ook niet uit en zo het zo moeten zijn:
1. Er is warmte nodig
2. Klep wordt volledig open gezet
3. Er wordt warmte gevraagd van de ketel (modulerend)
4. Vertrek wordt warm
5. Vertrek is warm genoeg
6. Ketel wordt weer uitgezet
7. Klep wordt ook weer dicht gezet
Bekijk ook nog eens de reactie van DukeBox van woensdag 4 juli 2018 21:39. Daar is het zo aangelegd door een erkende installateur. De verbinding richting relais viel af en toe weg.
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Nogmaals, de draadloze verbinding kan altijd wegvallen en heeft niets te maken met OT of Aan/Uit. De draadloze techniek is hetzelfde: Ramses II (868,0 - 870,0 MHz). Zet een metalen wasrek voor een component met een matige verbinding en de communicatie is weg.TimmeStein schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:18:
[...]
Wat ik daarmee bedoel is dat Honeywell zegt dat het kan werken met een klep op een zone in combinatie met OT.
Ik begrijp dat OT niet in staat is om een klep aan te sturen. Die klep is inderdaad open of dicht. OT gaat ook alleen over de communicatie tussen thermostaat (master) en ketel (slave).
De Honeywell touch controller is echter wel in staat om de klep te sturen. Je kunt in dat ding configureren dat er een open/dicht klep aanwezig is in de zone. Dit heb ik zelf ook zo ingesteld. OT naar de ketel en een RF-relais ingestesteld als klepsturing. Je ziet keurig het relais geschakeld worden als er warmte gevraagd wordt door de thermostaat.
Naar mijn idee sluit OT het gebruik van een klep ook niet uit en zo het zo moeten zijn:
1. Er is warmte nodig
2. Klep wordt volledig open gezet
3. Er wordt warmte gevraagd van de ketel (modulerend)
4. Vertrek wordt warm
5. Vertrek is warm genoeg
6. Ketel wordt weer uitgezet
7. Klep wordt ook weer dicht gezet
Bekijk ook nog eens de reactie van DukeBox van woensdag 4 juli 2018 21:39. Daar is het zo aangelegd door een erkende installateur. De verbinding richting relais viel af en toe weg.
Betreffende de klep, het werkt ongeveer als volgt:
De intelligentie van OT zit in je ketel. De thermostaat berekent dat er een uur lang water van 60 graden nodig is om de ruimte een graad extra te verwarmen. OT wil efficiënter werken en maakt er water van 45 graden van (zit in het HR gebied) gedurende een uur en een kwartier. Die verlengde tijd wordt niet terug doorgegeven aan de Evotouch, want de CV communiceert niet terug. Na het uur wordt de klep dichtgestuurd door de Evotouch en je CV staat nog een kwartier water te verwarmen van 45 graden.
Als je dit toch op die manier wil gebruiken, prima, het werkt, maar zorg wel voor een goed werkende bypass, anders kun je hoopjes problemen verwachten met je ketel.
Ik stook dit seizoen voor het eerst met vloerverwarming als hoofdverwarming i.c.m. evohome. Met een flinke radiator in de gang naast de voordeur als bypass werkt dit voor mij helemaal perfect. Heb hem afgesteld met de gewone aanvoerknop nog geen kwartslag open gedraaid (potloodstreepje zetten en dan juiste stand zoeken) en de overlopen op de 1e en de zolder worden ook comfortabel warm constant. Zodra de BDR91/VC8615 sluit stroomt het hete water de radiator in en als deze opent stroomt het de VV verdeler in gemengd tot een aangename aanvoertemperatuur van max 38 graden en allemaal zonder storingsmeldingen op de ketel te zien (aan/uit aangestuurd). Geen functionele bypass nodig en de restwarmte nuttig gebruikt, top bedacht en geïnstalleerd door de installateur! Op alle overige radiatoren heb ik HR92 geplaatst.Jimmyboy1 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:19:
Verder heb ik 1 flinke radiator in de hal die altijd openstaat. Ik vraag me af of ik een bypass moet zetten.
Verder @bert pit, bedankt voor de Honeywell statement/aanbeveling pdf m.b.t. combinatie van zoneklep en OT-bridge niet doen. Erg nuttige info!
vwb het voorbeeld, ik denk dat ik dit herken. Toen ik m'n VV aanvoertemperatuur onder de 27-29 graden als max instelde (advies gevolgd om langzaam temp op te voeren met nieuwe vloer met dat onnauwkeurige metertje op de verdeler) werd de kamer niet merkbaar warmer die paar dagen, pas nadat ik boven die drempel kwam begon het langzaam aan te werken, 50=50 en niet 40 ofzo (todo - verbeteren isolatie?). Dus uit het voorbeeld een uur voor niks gestookt en dat kwartiertje heet water zou enkel naar m'n bypass radiator gaan, beetje zonde en gelukkig niet het geval (zoals aanbevolen).
[Voor 18% gewijzigd door Diago op 30-01-2019 19:22]
Nu dacht ik ook aan het volgende... Modulatie gebeurt eigenlijk vooral op niveau van de ketel (afhankelijk van de temperatuur van de retour)?? Indien de ketelsturing dus i.p.v een R8810A een BDR91 zou zijn, geeft dit dan eigenlijk veel "verlies" in rendement? Indien ik een BDR91 zou nemen voor de ketelsturing, en dit ook meteen mijn probleem zou verhelpen van de OT-sturing i.c.m een zoneklep, zou dit wel eens een oplossing kunnen zijn voor mij...
Anyway, wordt vervolgd en ik hou jullie op de hoogte.
Waarom zou met zoneregeling de ketel branden terwijl er geen zone met afname is?leonbong schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:36:
Ik meld mij hier ook met Evohome systeem.
BG Vloerverwarming met een BDR91 die open/dicht zoneklep schakelt.
1e Slaapkamer met een HR92
2e Slaapkamer met een HR92
3e Slaapkamer met een HR92
Dit werkt prima ik kan mij voorstellen dat BDR91 voor een zone icm het opentherm-module een probleem geeft als jet niet netjes voorzien hebt in een overstort ventiel voor het geval dat alles dicht staat.
Er moet dus minimaal één overstortventiel aanwezig is. Veel mensen vergeten die bij de ombouw naar zoneregeling.
Voor het toepassen van zoneregeling/zoneklep kwam het niet voor dat vloerverwarming geen afname van warmte had terwijl de ketel aan staat.
Ps Ik zou gewoon de opentherm module nemen icm een zoneklep in de aanvoer vloerverwarming. Maar voorzien in een overstort.
Tevens zou je ervoor kunnen kiezen om enkele zones open te laten staan. Of zelfs ruimtes wel uit te rusten met thermostaat, maar geen afsluiters toe te passen.
Daarnaast is een overstort ventiel een noodmaatregel voor overdruk. Je verliest water uit het systeem.
[Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2019 13:42]
20% op een zone is niet hetzelfde als 20% van het brandervermogen.
Evohome werkt eigenlijk heel simpel.
Een zone wordt geregeld door zoneklep BDR91 of een ventiel HR92.
Als er voor zone 20% benodigd is dan:
Een zoneklep zal dan 20% van tijd op staan.
Een ventiel HR92 zal 20% open staan.
Op het moment dat één zone energie vraagt wordt de ketel aangezet ongeacht of het opentherm of aan/uit is.
Opentherm heeft maar enigszins invloed op watertemperatuur die evohome vraagt aan de ketel.
Dat komt omdat evohome niet kan weten of een zone een hele benedenverdieping is of een klein toiletradiatortje.
Een opentherm systeem vertrouwd op stabiele temperaturen van water langzame wijzigingen dus.
Het opeens open gaan van overstort en daardoor in een korte tijd een veel hogere retourtemperatuur snapt een opentherm systeem geen bal van en kan afhankelijk van merk ketel tot storingen leiden.
Maar voor @TimmeStein aan/uit relais zijn zo goedkoop te vinden op marktplaats en ebay dat je gok kan wagen met een opentherm module. Als het niet goed werkt vervangen voor aan/uit maakt bij een moderne ketel heel weinig uit voor verbruik.
[Voor 144% gewijzigd door leonbong op 05-02-2019 14:51]
Voor als je een ketel met opentherm wil aansturen is de oplossing icm met vloerverwarming is open/dicht klep niet ideaal.
Goede oplossingen van een opentherm aansturing ketel plus vloerverwarming zijn.
A: Vloerverwarmings module HC80 --> Duur €€€ als de vloer maar één zone is. (>400€)
Of alternatief wat prima werkt maar niet ondersteund door honeywell.
B: Een HR92 toepassen op een ventiel dat op de aanvoerleiding van vloerverwarming wordt geknutseld. Dit ventiel moet wel een grote Kv hebben om debiet aan te kunnen. (+/- 100€ totaal)
Daarnaast schakel je de intern tempvloeren van de HR92 uit.
Zie onderstaand
C: Mengklep regelaar HM80 van honeywell uit DLD of UK halen icm 3 punts stelmotor en speciaal ventiel.
Is uiteindelijk in werking erg gelijk aan de HR92 oplossing maar veel prijziger. (+/- 210€)
Ik heb zo'n ventiel (+/-20€) plus stelmotor (+/-60€) gehaald van ebay de HM80 (+/-130€) moet ik nog kopen.
[Voor 57% gewijzigd door leonbong op 08-02-2019 11:34]
Wacht eens even, hebben we het hier al de hele tijd over een situatie zonder HC80?
Dat is toch altijd een 'knutseloplossing'?
Ik ben uitgegaan van de situatie zoals het hoort, dus per verdeler een HC80 en een stel knoppen op de verdeler. Zeker een dure grap, maar kon me al niet voorstellen dat dit rare situaties met de aansturing zou veroorzaken.
Ik heb uiteindelijk 3 HC80's hangen om 21 knoppen op drie verdelers aan te sturen.
Ik heb nu even geen tijd om m'n bevindingen op te schrijven, dus dat zal ik vanavond even doen.
edit: bij deze
Uiteindelijk heb ik op thermostatische afsluiter op de aanvoer van m'n vloerverwarmingsverdeler geplaats met daarop een HR92. Omdat ik een Nefit ketel heb, moest ik de touchcontroller via een Opentherm-EMS convertor aansluiten.
Bij het inbedrijfstellen van het systeem begon m'n ketel onafgebroken te pendelen en de pomp stopte ook niet meer met draaien. Op de ketel stond status '0y' op het display. De ketel is trouwens een Nefit Trendline CW5 uit 2015. Status '0y' houdt in dat de aanvoertemperatuur hoger is dan de ingestelde en dat de ketel in wachtstand staat, tot de boel weer is afgekoeld.
M.b.v. de OpenTherm gateway zag ik dat de gevraagde watertemperatuur altijd rond 28 graden lag. Die temperatuur is natuurlijk snel bereikt en dan schoot de ketel in de wachtstand. Dit ging de hele dag door, met een flinke toename in het gasverbruik.
Ik kreeg dit met geen mogelijk opgelost. Een maximum stellen aan het vermogen en de modulatie hielp ook niet. Toen heb ik het OpenTherm idee even laten varen en een BDR91 gepakt om de boel aan/uit te sturen. Ook een BDR91 i.c.m. thermische motor op de aanvoer van de vloerverwarming. Op de andere kamers nog steeds gewoon HR92 thermostaten. Het gedrag van de ketel bleef hetzelfde.
Dit allemaal zonder het stoken van de houtkachel, dus allemaal puur Evohome. Ik moet wel zeggen dat de temperatuur in alle vertrekken prima was. Alleen de ketel bleef pendelen met slijtage en gasverbruik als gevolg.
Na veel instellen, meten en internetten heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik stuur nu de radiatoren met thermische motoren. Deze worden geschakeld door een Sonoff S26 die ik met ESPEasy en een temperatuursensor heb uitgerust. De gemeten temperatuur in de vertrekken worden naar Domoticz gestuurd en die beslist of de radiator open moet en of de ketel misschien even aangezet moet worden. Dit met een relais en Raspberry Pi GPIO. Mijn ketel heeft naast zijn EMS aansluitingen een aparte aansluiting voor aan/uit. Ik hoef dus niet, zoals bij opentherm, de kamerthermostaat kort te sluiten.
Deze constructie werkt voortreffelijk. Als de houtkachel niet aanstaat, tokkelen de kamers boven gewoon mee. Staat de houtkachel wel aan, dan zie dat het relais zo nu en dan even de ketel aanzet.
Ik denk dat de CV-configuratie (radiatoren boven, VV beneden, redelijk geïsoleerd huis, flinke ketel, OpenTherm-convertor) gewoon niet lekker liep met Evohome.
[Voor 84% gewijzigd door TimmeStein op 12-02-2019 10:00. Reden: Aanvulling van verhaal]
Hier kom ik nog op terug.DukeBox schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:52:
[...]
Houd ons op de hoogte.. buiten dat niet goedkoop is is het wel de mooiste oplossing.
Bijna alles is binnen.
Ik heb de Honeywell HM80 besteld.
Het ventiel de Honeywell V5822A1063 met kvs van 2,5.
De stelmotor heb ik twee jaar liggen de honeywell M6410L4029
Na het stookseizoen ga ik ombouwen ik heb als beleid niet knutselen aan een werkende CV in de winter.
Ha ik dacht dat jij een alternatief voor de klep bedoelde, duidelijk. Ik ben namelijk nog op zoek naar een klep waarvan een apart schakelcontact op zit die ik via de bdr91 kan aansturen (hoog helemaal open, laag helemaal dicht) de meeste die ik kan vinden zijn allemaal pwm of ze worden al wat duurder.leonbong schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:23:
De HCN60NG wordt ook wel genoemd is 10A relais in tegenstelling tot de BDR91 die maar 2A mag schakelen.
Ik gebruik er zelf twee eentje is overblijfsel van mijn chromotherm wireless aan/uit van 10 jaar terug en eentje op marktplaats gekocht voor 25€.
Werking is gelijk beide werken met evohome of technische voorloper, bij een moderne chromotherm wireless wordt tegenwoordig ook BDR91 geleverd maar vroeger niet.
Ik denk niet dat je m'n hele verhaal hebt gelezen, beide argumenten ontkracht ik in mijn stukje. Het klokje krijg je namelijk ook als je een zone met de hand op een periode de temperatuur hoog zet, bij continu is dat een lus! Het leuke is, als ik hem op continu zet (dus het lusje) op bijv. 17 graad, na x tijd (soms uren, soms dagen) wordt deze overruled naar 20 graden en dan ook op continu (dus teken van lusje) dus nee het is niet de openraam detectie, hij hangt niet aan wifi dus de cloud heb ik ook uitgesloten. Evengoed bedankt voor het meedenken!DukeBox schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:29:
[...]
Bij zowel een lege batterij als open raam krijg je een ander icoontje te zien dan een klokje. Heb je evohome misschien aan een cloud iets hangen ? (En indien bijv. 2e hands gekocht, hangt hij nog bij iemand aders in zijn account ?)
Oh okdavevleugel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:39:
[...]
Ha ik dacht dat jij een alternatief voor de klep bedoelde, duidelijk. Ik ben namelijk nog op zoek naar een klep waarvan een apart schakelcontact op zit die ik via de bdr91 kan aansturen (hoog helemaal open, laag helemaal dicht) de meeste die ik kan vinden zijn allemaal pwm of ze worden al wat duurder.
[...]
Goedkoop alternatief voor de honeywell klep
https://magneetventielsho...-2-weg-230vac-relais.html
Ik kan je niet verder helpen ik heb geen idee welk merk radiatorkraan het is, want mogelijk is het zo'n merk wat vroeger andere slaglengtes voor de pin hanteerde of een kortere pin. TA (Tour Anderson) is zo'n merk is nu samen Heimeier.
Mogelijk weet het klusforum het wel daar zijn vaste beantwoorders voor onderwerpen die ook echt in die branch werkzaam zijn.
@Pepijnwk
Je geeft eigenlijk het antwoord al.
Zoneklep in aanvoerleiding vloerverwarming verdeler + extra BDR91 die je dan als "zoneklep" koppelt.
Voorbeelden van zonekleppen:
https://magneetventielsho...-2-weg-230vac-relais.html
https://4heat.nl/nl/voor-...p-knelkoppelingen-tm.html
https://www.cvkoopjes.nl/...5jCB8C_ZpkRcaAgOpEALw_wcB
Tip1: Thermischemotor kleppen zijn 100% stil. Mechanische kleppen (bovenstaande kogelkraan of de honeywell-klep) maken in principe geluid bij het schakelen.
Tip2: Op marktplaats en ebay worden nog al wat BDR91 en zijn voorganger HC60NG die ook prima werkt 2e hands te koop aangeboden voor lage prijzen.
[Voor 6% gewijzigd door leonbong op 21-11-2019 08:40]
Conclusie:
VV + radiatoren icm CV ketel aan/uit: Dan kiezen voor HR92 op radiatoren en BDR91 + zoneklep op VV (bv deze https://wifithermostaten.nl/zoneklep-y-vc8015-22mm-knel.html)
B: VV + radiatoren icm CV ketel opentherm: dan kiezen voor HR92 op radiatoren en ook HR92 op VV geplaatst op thermostatische radiatorkraan (bv deze https://www.warmteservice...raan-recht-3-4/p/44852460) die voor de ingang van de VV wordt geplaatst. Zorgen voor een KVS tussen 1 en 2.5
Toch nog even wat checkvragen voor mijn situatie:
1 "open" VV met pomp met 7 groepen in kelder, zorgt voor verwarming hele BG. Te beschouwen als 1 zone.
5 radiatoren boven in 4 kamers (4 zones)
Nefit Comfortline HR excellent.
Geplaatste converter Nefit EMS-OT Converter OpenTherm
Geplaatste converter Nefit Easy Control adapter
Google nest v3 thermostaat.
Vragen:
1. Is het beter om de opentherm converters weg te halen en te gaan voor optie A (zone-klep variant) of ze te laten zitten en gaan voor optie B?
2. In geval van optie B, aangezien de VV in de kelder zit, hoe weet de HR92 op de VV dan de temperatuur in de woonkamer op de BG? Kam ik deze koppelen aan een aparte temperatuurvoeler die ik in de woonkamer plaats?
3. Moet ik nog ergens anders op letten gezien mijn huidige set up?
Dankjewel alvast!

Zo mensen update:leonbong schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:52:
[...]
Ik heb inmiddels een testopstelling gemaakt van mijn mengklepregelaar HM80 + stelmotor M6410L + V5822A ventiel.
Het functioneert precies zoals ik verwacht.
Bij meer warmtevraag wordt de stelmotor kort bekrachtigd (spanning wordt erop gezet) en gaat iets verder open. Bij minder warmtevraag werkt het andersom.
Daarnaast de extra functionaliteit van HM80 waarbij hij de vloerwater temperatuur meet werkt ook. Je kan een min en max temperatuur voor het water instellen. Waarbij een lager watertemperatuur dan min tot gevolg heeft dat klep iets verder open gaat en hoger temperatuur dan max het omgekeerd. Dit heb ik getest tot door het tempvoeler tegen een glas heet water te houden en een glas koud water.
Nu nog het ventiel in het leidingwerk bouwen en ik kan afscheid nemen van de aan/uit regeling op de vloerverwarming en creëer dan eindelijk een modulerende regeling.
Ik heb namelijk stadsverwarming dus mijn Cv-aanvoerwater is dus altijd min of meer gelijk. Nu stel ik in het seizoen de thermostatisch knop de vloerverwarmingsverdeler wel anders af na aanleiding van het weer buiten.
Het idee is natuurlijk dat temperatuur van vloerverwarmingswater constanter wordt zie onderstaand wat ik bedoel in het voorbeeld wordt er 60% warmte gevraagd. Wat in de huidige situatie betekent dat open/dicht klep 6 keer in uur zal schakelen en enkele minuten open zal staan en dan weer dicht.
De HM80 zal de klep op een bepaalde stand open zetten waardoor hetzelfde wordt bereikt met constantere watertemperatuur in de vloer.
[Afbeelding: HM80-vloerverwarming]
Ik heb het ventiel van tbv mengklep regelaar ingebouwd en de boel aangesloten.
Eerste indruk de vloertemperatuur/water wordt lager gehouden om het warm te houden omdat ik nu veel constantere watertemperatuur heb.
Zoals verwacht is er geen watertemperatuur schommeling meer aanwezig. Helaas is er in "installateurmenu" niet zichtbaar wat de warmtevraag is in % maar dat lijk meer een bug te zijn in software want het werkt precies zoals verwacht. Op internet lees je ook wel dat zonder watertemperatuur sensor het wel zichtbaar is.
De vloerwatertemperatuur is dus nu echt "modulerend" wat ik voorheen niet had omdat ik stadsverwarming heb dus vaste aanvoertemperatuur.
Ik heb de bestaande zoneklep nog wel gehandhaafd (handmatig open gezet) zodat ik snel terug kan als het moet of niet bevalt daarnaast heb ik aan de HM80 stopcontact gemaakt tbv pomp ipv direct aangesloten zodat ik makkelijk terug kan.
Onderstaand een foto waarop in rood omcirkeld.
De 2-wegklep met proportionele stelmotor zichtbaar is.
De regelaar
En als je goed kijkt zie je ook de oude 2-wegklep nog zitten + vloerwatertemperatuursensor die aan de mengklepregelaar hangt. (met ty-rap onder de terugslagklep)
Daarnaast zie adapter van oude 2-wegklep op grond slingeren + het relais tegen de muur niet in gebruik dus.
[Voor 6% gewijzigd door leonbong op 16-12-2019 09:38]
Maar ze zien er niet oud uit hoogst waarschijnlijk kan je ze thermostatisch maken door een nieuwe herz insert te kopen.
Een Herz ts-98-v binnenwerk (EAN nr 63310 2 art 1 6367 98) zou moeten passen kost ergens tussen 10 en 15€.
Probeer er eerst één want misschien heb ik mis.
@dfader
Als je het koopt doe jezelf een plezier en koop de sleutel waarmee je de voorinstelling kan wijzigen.
Herz 1 6819 98 (+/- 2€)
De voorinstelling is mogelijk om de maximale waterflow door de kraan te limiteren, dat is nuttig om je gasverbruik van totale installatie te verbeteren plus het comfort, doordat alle radiatoren gelijkmatig/gelijktijdig warm worden.
Zeker bij meerdere evohome knoppen in één ruimte die één dezelfde temperatuur moeten realiseren is dat handig.
[Voor 83% gewijzigd door leonbong op 31-12-2019 11:51]
Je kan ook
Ketel met evohome openterm module
Vc4014 aan/uit module
Verdieping rondwireless met hr92
Maar plaats eerst maar eens een foto
[Voor 43% gewijzigd door leonbong op 22-01-2020 09:37]
Bedoel je dat je de round wireless als als temperatuur sensor (en om handmatig in te stellen) gebruikt voor een HR92 ?VerkuylJ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:40:
Op de verdiepingen radiatoren die RF gestuurd worden door een Honeywell wireless round T87RF2025. Volgens de installateur is deze aan/uit gestuurd, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Voor alle kamers op de verdiepingen is er nu 1 wireless round in 1 kamer (de koudste kamer). De bedoeling is deze wireless round straks aan een HR92 te koppelen. Toevallig in dezezeflde kamer, omdat de radiator in deze ruimte achter een gordijn hangt. Ik kan m dus lekker laten hangen.DukeBox schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:55:
[...]
Bedoel je dat je de round wireless als als temperatuur sensor (en om handmatig in te stellen) gebruikt voor een HR92 ?
Deze ketel kan geen onderscheid maken tussen een HT en LT zone.
Deze ketel kan maar één temperatuur water afleveren als je je beide thermostaten hoog zet zal ook alles tegelijk warm worden. Met de watertemperatuur zoals ingesteld voor LT-zone
Dat betekent 1e etage krijgt dan water en VC klep zal ook open staan en hetzelfde water van dezelfdetemperatuur krijgen.
Er zullen ook momenten kunnen zijn dat beide zones tegelijk warmte vragen.
Nu begrijp ik dat je geen gebruik maakt van de dubbele thermostaat contacten, dan is het helemaal technisch onmogelijk.
Deze ketel kan ook in het geval van de dubbele contacten icm dubbele opentherm thermostaten inderdaad de watertemperatuur aanpassen aan de behoefte van de zone. Maar de watertemperatuur wordt dan afgeregeld op hoogst gevraagde temperatuur van beide opentherm thermostaten.
Dit doet mij vermoeden dat je vloerverwarmingsverdeler (VV) een mengverdeler is, deze is dus voorzien van een pomp en thermostaatknop.
Waarbij de thermostaatknop op VV ervoor zorgt dat de watertemperatuur in de vloer niet te hoog wordt, deze zal ingesteld staan op een temperatuur +/-45 graden.
Heb je inderdaad een mengverdeler dan is het antwoord van honeywell volledig correct.
Andere optie maar veel minder waarschijnlijk.
Je hebt een echte LT-vloerverwarmingsverdeler, deze heeft dan geen pomp en ook geen thermostaatknop. Maar dan is de max CV-watertemperatuur begrenst in de ketelinstellingen op graad of 45. Maar dan zullen je radiatoren boven ook nooit water warmer dan 45 graden krijgen.
Is dit het geval dan is het antwoordt van honeywell ook correct.
Maar maak een foto van je vloerverwarmingsverdeler (ding waarbij de slangen de vloer op begane grond ) dat zal hier duidelijkheid verschaffen.
Zo heb ik het ook voor 2 verwarmingen waar een ombouw omheen zit. Werkt perfect. Op zich koppel je beide devices niet direct aan elkaar maar aan via je evo home maar dat spreekt voor zich. Aan/Uit regeling is dan overigens ook niet van toepassing want er valt niets te regelen. Het is niets meer dan een temp. sensor met instel mogelijkheden.VerkuylJ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:52:
Voor alle kamers op de verdiepingen is er nu 1 wireless round in 1 kamer (de koudste kamer). De bedoeling is deze wireless round straks aan een HR92 te koppelen. Toevallig in dezezeflde kamer, omdat de radiator in deze ruimte achter een gordijn hangt. Ik kan m dus lekker laten hangen.
[Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 23-01-2020 09:12]
Mijn zin is ietwat ongelukkig.VerkuylJ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:33:
[...]
Hey @leonbong, wederom dank voor het uitgebreide antwoord.
Volgens het boekje kan er een LT/HT ingesteld worden. Als beide vragen, dan wisselt de ketel het af (dwz, de klep gaat dus dicht als er 80 graden geleverd wordt). Moet even opzoeken waar dat ook alweer staat. Er gaat ook wel degelijk 80 graden naar de radiatoren. Ik heb dat wel eens met 45 graden geprobeerd, maar dat is een groot verschil. De installateur zegt het, het boek zegt dat het kan en ik heb het proefondervindelijk vastgesteld dat het gebeurd. De werking ervan is wat ik er van begrijp, dat kan natuurlijk een verkeerde interpretatie zijn.
Dat klopt ongeveer maar dan moet je ook dubbele thermostaat contacten gebruiken en jij zegt dat je dat niet doet dan kan het echt niet nu zo zijn.
Dan moet je nu echt een thermostaat op X12 hebben en een thermostaat op X13 anders is het onmogelijk.
@VerkuylJ
Hebbes die round wireless is direct draadloos gekoppeld aan je ketel. Daarom kan je gebruik maken LT/HT systeem.
Paragraaf 7.1.4
Wat extra spitten leert mij dat als deze ketel aan de LT en HT tegelijk water moet leveren de watertemperatuur gelijk is aan het maximum zoals ingesteld voor de LT-zone.
Mogelijke oplossing.
Deze ketel kan zich blijkbaar als draadloos honeywell relais gedragen wat je nu gebruikt voor round wireless.
Mogelijk kan je het evohome bedieningspaneel ipv roundwireless toewijzen. Dan is op die manier de evohome gekoppeld aan de ketel als HT zone. Dan wijs je een BDR91 toe als zoneklep voor de woonkamer maar die sluit je aan op X13 waar nu je woonkamer thermostaat op aangesloten zit de LT-zone.
Woonkamer
Als de woonkamer dan warmte vraagt wordt X13 bekrachtigd en de ketel gaat op LT-bedrijf. De evehome zal ook de ketel aansturen maar systeem zal in LT-bedrijf functioneren. De VCxx klep zal dan open staan.
Overige ruimtes
Een HR92 zal dan warmtevragen de evohome zal dan draadloos de ketel om HT-warmte vragen en je radiatoren krijgen dan heet water.
[Voor 35% gewijzigd door leonbong op 23-01-2020 10:21]
En zo is het!leonbong schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:44:
[...]
Mijn zin is ietwat ongelukkig.
Dat klopt ongeveer maar dan moet je ook dubbele thermostaat contacten gebruiken en jij zegt dat je dat niet doet dan kan het echt niet nu zo zijn.
Dan moet je nu echt een thermostaat op X12 hebben en een thermostaat op X13 anders is het onmogelijk.
@VerkuylJ
Hebbes die round wireless is direct draadloos gekoppeld aan je ketel. Daarom kan je gebruik maken LT/HT systeem.
Paragraaf 7.1.4
Intergas net gesproken. Dat had ik veel eerder moeten doen. Ik kan de X12 connector bestellen. Of de regeling gaat werken zoals ik het in mijn hoofd heb is het volgende, daar was hij ook niet helemaal zeker van. Zo heb ik nog geen idee hoe ik de Evohome in moet stellen voor de HT zone en de HR92's. Maar goed, ik heb de spullen nu toch, dus dan kan ik het net zo goed gaan proberen. Als het niet lukt, dan kan ik altijd nog naar plan B: de RF thermostaat in de douche ophangen.
Voor alle duidelijkheid:
LT met Evohome thermostaat en modulatie relais op X13 pin 1 en 2. De klepsensor op X13 drie en vier.
HT met HR92 thermostaten en aan/uit relais op X12 pin 1 en 2.
Keep you posted, nu eerst even zo'n stekkertje bestellen...

Ik hem mij post hierboven aangepast.
Met die X12 connector wordt veel makkelijker.
Op x12 de HT zone een BDR91 gekoppeld aan evohome als ketelmodule
Op x13 de LT zone een BDR91 gekoppeld aan evohome als zoneklep woonkamer.
De software van ketel zorgt er zelf voor dat als de HT en LT zone warmte vragen dat watertemperatuur gelijk is aan de LT zone en af en toe naar HT-temp gaat. Waarbij de ketel de VCxxx sluit om te voorkomen dat HT-water in vloer terecht komt.
Nu ga ik ervanuit dat je:
LT-zone ingesteld staat op 40 graden.
HT-zone ingesteld staat op 80 graden, wat erg heet is voor zo'n modern huis 50 á 60 zo echt genoeg moeten zijn voor zo'n modern huis.
[Voor 117% gewijzigd door leonbong op 23-01-2020 10:35]
Beetje zoeken mag welVerkuylJ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:55:
[...]
Connector (205014) bestellen zonder KVK nummer is ook alweer een uitdaging, maar dat is slechts een kleine.

https://www.warmteservice...6-M08-Intergas/p/O0050363
Goed lezen. Kort antwoord ja.VerkuylJ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:59:
[...]
Wacht even...
Als ik HT als ketelmodule instel en LT als zoneklep. Hoe zit dat dan als alleen LT vraagt? Gaat de CV dan wel aan?
De BDR91 tbv LT-zone inleren als zone-klep op de evohome maar aansluiten op LT-contacten van de ketel X13.
De ketel is een dom ding dus bij warmtevraag van LT-zone. Voor de ketel is gesloten relais gewoon warmtevraag.
Dus met de nieuwe evohome woonkamerthermostaat warmte vraagt. Zal evohome het relais van zoneklep aansturen (dat zijn dan de LT-contacten X12) maar ook het relais van de ketel (X13). De ketelelektronica zal dan VCxxx openen en stoken op LT-temperatuur.
Bij alleen warmtevraag van een slaapkamer zal evohome de betreffende HR92 openen en het ketelrelais bekrachtigen (HT-contacten). Dat heeft als resultaat dat alleen X12 is bekrachtigd en ketel HT-temperatuur zal stoken.
Nog betere oplossing.
Op HT-contacten een BDR91 ingeleerd als ketelrelais.
Op LT-contacten een BDR91 ingeleerd als elektrische verwarmingszone.
Bij elektrische een verwarmingszone wordt bij warmtevraag het ketelrelais niet aangestuurd.
Op LT waar je de watertemperatuur op 45 limiteert (ik zou dat op 40 zetten maar ok) heeft moduleren geen zin mbt gasverbruik.
Op HT heeft dat wel zin.
Daarnaast evohome accepteert geen 8810 als zoneklep of elektrische verwarming dus het kan niet eens.
Nog betere oplossing.
Op HT-contacten een 8810 ingeleerd als ketelrelais.
Op LT-contacten een BDR91 ingeleerd als elektrische verwarmingszone.
Bij elektrische een verwarmingszone wordt bij warmtevraag het ketelrelais niet aangestuurd.
[Voor 30% gewijzigd door leonbong op 23-01-2020 15:21]
Ja met een trucje:
Eerste een volledige zone maken met bijvoorbeeld een HR92
Daar dan round wireless aan toewijzen als temperatuur voeler.
Daarna de HR92 wissen uit de zone en klaar.
Ps
Ik weet niet of dat op de lange termijn storingen geeft, denk het niet.
[Voor 16% gewijzigd door leonbong op 24-01-2020 11:49]
Maakt niks uit
Een aan/uit thermostaat schakelt tijdgebonden aan/uit modulatie

Dus 10% is 6 min per uur aan.
“Een modulerende thermostaat”
Een modulerende thermostaat regelt de watertemperatuur. Temperatuurmodulatie.
Dus ecohome laat altijd een % voor een ruimte zien het of je nu je ketel aan/uit of opentherm regelt.
Maar bij evohome wordt de thermostaat functie van de roundwireless helemaal niet gebruikt.
Een roundwireless is voor evohome alleen maar een tempopnemer de daadwerkelijke warmtevraag wordt berekent door evohome centrale.
Afhankelijk of je opentherm of aan/uit module voor de ketel gebruikt wordt dit vertaald in het noodzakelijke signaal.
[Voor 18% gewijzigd door leonbong op 24-01-2020 20:30]
De hr92 radiatorknoppen
Deze bepalen wel zelf hun verwarmingsvraag in %.
Behalve als je ook nog externe voeler gebruikt dan is verwarmingsvraag bepaald door hr92 icm de centrale.
De mengklep regelaar hm80
Werkt zeer afwijkend deze regelt de vloerwatertemperatuur afhankelijk van hoe groot de afwijking van de gevraagde temperatuur is. Als de ruimtetemperatuur goed is houd hij de watertemperatuur constant.
[Voor 39% gewijzigd door leonbong op 24-01-2020 20:16]
Maar, wat bij mij op zich wel goed ging, los van of ik de ketelmodule rechtstreeks aan de HCE80 koppelde of aan de EvoHome, is dat zones open gaan open gaan op de HCE80 (LED aan) en een pomprelais inschakelt (LED pomp aan). Dat loopt wel aardig synchroon.
Hoi
Ja op 1, plek 2 zou ik persoonlijk niet doen. Mocht je pomp temperatuur geregeld gaan draaien (als die dat ondersteund) en je HR92 om een of andere reden dicht blijft heb je mogelijk een probleem.MaNdM schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:19:
Dan komt ie op positie 1 in deze opstelling. Al zou positie 2 hetzelfde effect moeten hebben.
En zoals @roelieboelie al aangeeft, ik zie die niet terug in deze setup maar mogelijk dat het in je ketel al zit. Die kan je dan wel mooi tussen buis 1 en buis 2 zetten VOOR je HR92.
Eventueel kan hij ook mooi tussen de 2 verwarming verdeel blokken helemaal rechts als die nu afgedopt zijn.
[Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2020 09:00]
Mageneetventiel.nl
https://magneetventielsho...elektrisch/2-weg/messing/
Zo iets kan ook wel 220 nemen want anders heb je een adapter nodig. 1/2 inch is voldoende
Goede tip. Zo te zien is het niet nodig.leonbong schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:08:
@MaNdM
In je oude setup had je eigenlijk ook al een bypass nodig.
Lees maar eens de handleiding van je ketel.
To be determined...
Dat is mooi de meeste ketels hebben dat niet.
Beetje late reactie misschien, maar dit is herkenbaar. De HCE80 is voor zover ik weet aan/uit. Daarnaast is een zone klep altijd aan/uit. Opentherm kent geen klepsturing. Je kunt dus beter naar aan/uit gaan.MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:02:
Herkent iemand dit gedrag van de Evohome HCE80 icm Opentherm Module?
- Zone vraagt warmte
- ketel slaat aan
- HCE80 houdt de pomp uit, en de zone dicht...?
Ik zit te denken dat dit misschien te maken heeft met de aantallen keren schakelen per uur?
Dacht dat dit alleen voor de ketel gold, maar wellicht ook voor de verdeler pomp?]
Lijkt daarmee zijn eigen bufferprobleem/pendelgedrag te creeren
Bij de meeste mensen werkt dit allemaal "prima"... tot ze gaan meten. Bij opentherm vraagt de thermostaat aan de ketel een aanvoertemperatuur die lager is dan eigenlijk zou moeten, vervolgens wordt in plaats van een half uur op bijvoorbeeld 60gr, drie kwartier op 45 graden verwarmd. Echter de klep wordt na een half uur dichtgezet en de ketel staat nog te verwarmen. Beetje zonde.
Dit is niet correct een HCE80 is pulsbreedte modulatie, daarom kan hij ook alleen werken met met thermische motoren.bert pit schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:18:
[...]
Beetje late reactie misschien, maar dit is herkenbaar. De HCE80 is voor zover ik weet aan/uit. Daarnaast is een zone klep altijd aan/uit. Opentherm kent geen klepsturing. Je kunt dus beter naar aan/uit gaan.
Bij de meeste mensen werkt dit allemaal "prima"... tot ze gaan meten. Bij opentherm vraagt de thermostaat aan de ketel een aanvoertemperatuur die lager is dan eigenlijk zou moeten, vervolgens wordt in plaats van een half uur op bijvoorbeeld 60gr, drie kwartier op 45 graden verwarmd. Echter de klep wordt na een half uur dichtgezet en de ketel staat nog te verwarmen. Beetje zonde.
Kijk maar eens goed na indicator op thermische motor als de zone 50% vraagt staat de thermische motor ook op +/-50%.
Echter met MT4 van honeywell is dit niet zo goed zichtbaar maar die uponor of oventrop wel, want daar zie je duidelijk de aanwijzer naar buiten komen.
Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel. Simpel gesteld, een klep gaat pas open bij 51% aan warmte vraag waar een warmte vraag van de ketel 49% kan zijn.. In dat geval heb je dus een probleem.leonbong schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:36:
Er zjin voor de aan/uit kleppen nog wel limieten mbt het aantal schakelingen per uur.nodig.
Met een HE90 gaat dat niet op, deze gaat al open op 1%.
Ik heb het hier over de software van de Evohome, de chronotherm werkt prima, ik zelf had de touch v2.leonbong schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:54:
Zo werkt het niet
En het is niet iets van geduld of wat dan ook, ik zie de signalen op mijn HGI80 langs komen, met een 'heating auto 1-254' setting bij laag modulerend stoken gaat de klep niet open. Pas met 'heating on' gaat de klep open maar dat stuurt de Evohome dus niet af wanneer er een R8810A1018 aan hangt. De Chronotherm modulerend doet dat wel.
[Voor 42% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2020 12:44]
Bij mijn schoonmoeder hangt een evohome opentherm en één zoneklep voor woonkamer. Ik heb er dus wel ervaring mee, voor haar geïnstalleerd.
Maar ik ben met je eens dat aan/uit een veel voorspelbaarder gedrag geeft bij evohome.
Daarnaast bij moderne ketels maakt het op verbruik weinig uit.
Als iemand het nu moet kopen zo ik niet snel die de opentherm adviseren als ze een moderne ketel hebben die knap instelbaar is.
Ik heb er dus wel ervaring mee evenals de hce80 want die ken ik al heel lang van meerdere locaties ding bestaat al bijna 20 jaar.
Ik soms een beetje het idee of op het laatste moment bij de ontwikkeling opeens iemand riep we hebben ook nog opentherm belangrijk voor de eu markt.
[Voor 84% gewijzigd door leonbong op 02-02-2020 15:39]
Dat is precies waar ik ook last van heb nu. Heb al een HR92 gepakt en gekoppeld aan de woonkamer. Verwarming type op radiator gezet.DukeBox schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:14:
Bij werkte het zo wel in ieder geval. Daarvoor moest ik een andere ruimte de warmte vraag forceren zodat de VV ook meeging, dat hoeft nu niet meer.
Toch lijkt het niet te werken.
Die HR92 is nergens op gemonteerd. Ze zijn toch niet zo slim dat dát ook nog uitmaakt?
Edit: ja dus. Schuifje van de HR92 moet wel “gelocked” zijn. Nu gaat de ketel keurig aan.
[Voor 8% gewijzigd door MaNdM op 02-02-2020 17:32]
To be determined...
-Na inleerperiode is het systeem wel goed in staat om de woonkamer+hal (1 zone met 6 groepen) op temperatuur te houden. De 6 motoren zijn verdeeld over 2 groepen op de HCE80 die ik tegelijkertijd als 1 zone op evohome aanstuur, samen met een DTS92.
-Na topics op GoT te hebben doorgespit kan ik het 'rare' regelgedrag van de HCE80 onderschrijven middels metrics (Domoticz+HGI80+HS110 stroommeters op de ketel + VV):

-Wat je ziet is dat de ketel (Intergas HRE 36/30 die ik via een TTL adapter op X5 poort uitlees) 3x aangestuurd wordt zoals ook op Evohome is ingesteld, maar dat de HCE80 altijd op hetzelfde tempo blijft regelen en de pomp navenant aanzet. En dus ook op tijden dat de ketel niet brandt.
Bij een setpoint/actueel verschil van meer dan 1.5 graden gaat het hele systeem uiteraard altijd aan, dit werkt vlekkeloos, maar zodra de eerste TPI cyclus begint zal de HCE80 en ketel uit elkaar blijven lopen en soms 'toevalligerwijs' samen toch warm water het systeem in weten te krijgen. Ook op een setting van 6 schakelingen per uur is dit het geval.
Ik heb nog de neiging mijn oude Evohome monochrome een keer te testen of deze hetzelfde doet, en heb ook een Opentherm bridge die ik laatst voor aan/uit heb vervangen.
Ik heb m'n post nog iets aangepast.prekz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:43:
[...]
Thnx voor de tip, deze heb ik nog nooit voorbij horen komen!
Ik ga hem vanavond direct instellen en ik monitor dit even voor de komende paar dagen.
@bert pit Voor nu heb ik de optie 6 - 1 aangezet (kraan helemaal open bij warmte vraag).
Tijdens het opendraaien rammelt hij nog maximaal 1 seconden (terwijl er nog geen water door stroomt). Maar dit kan ik voor lief nemen, en hier wordt ik 's ochtends niet meer wakker van.
Wel vraag ik mij af of dit niet alsnog voor een hoger gas verbruik zorgt? Gevoelsmatig wordt de radiator nu wel behoorlijk warm namelijk.
Maar van de andere kant, dit geeft ook ontzettend veel comfort

EDIT:
@bert pit helaas het geratel kwam zojuist weer voor. Parameter 6-1 werkt dus niet

[Voor 7% gewijzigd door prekz op 06-02-2020 20:34]
Ik heb alleen naar je keuken gekeken.petermdevries schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:18:
[...]
Hier intussen ook begonnen met het meten van het gedrag. Ik heb alle leidingen voorzien van temperatuur sensoren, en gisteren de status per zone op de HCE80 inzichtelijk gemaakt (obv spanning op de thermische motor, meet er nu 3, moet er nog 1 doen). Wat nog op mijn lijstje staat is uitlezen van de Intergas X5 poort. Mag ik vragen welke adapter jij hiervoor hebt gebruikt?
[Afbeelding]
Ik heb de BDR91 nu direct naar de HCE80 gekoppeld ipv via de EvoHome. De blokken zone open lopen zo op eerste gezicht nog niet helemaal synchroon met de aanvoertemperatuur. Aangezien ik de warmtevraag ketel nog niet direct meet/uitlees is de grafiek nog niet helemaal zuiver. Ik vermoed dat de warmtevraag (BDR91) op zich wel synchroon loopt (althans ik zie de LED op logische momenten aan/uit staan), maar dat de ketel in stand 1 raakt (temperatuur bereikt) en een ander patroon erop na gaat houden.
Zo te zien gaat het goed en loopt het mooi gelijk. Als de klep open gaat zie je enkele minuten later de aanvoertemp stijgen, dat is correct water moet er natuurlijk eerst na toe stromen.
Echter één ding is opvallend.
Verdeler aanvoer stijgt en verdeler retour stijgt eigenlijk ook onmiddellijk en veel sneller dan keuken/hal aanvoer. Dat betekent dat je vrij veel aangevoerd water direct de retour in pompt dat is niet handig.
Tot waardes van 45 graden en vlakt dan af, gokje je verdelerthermostaat staat op 45 graden.
Ik zou de aanvoerflow wat knijpen op je verdelers, dan krijgt je ketel minder snel vrij heet water retour en zal daarom een beter gasverbruik realiseren.
Hiervoor zijn meerdere oplossingen:
A: Een watts inregelkraan plaatsen die je op een vast debiet instelt.
B: Pomp toerental verlagen.
C: Een RTL-ventiel in de retourleiding zodat deze vanzelf de flow limiteert.
Dit is in mijn optiek de beste oplossing, omdat je je systeem niet nodeloos traag maakt, wat gunstig is voor een echt winterse dag.
Kostentechnisch zou ik beginnen met pomptoerental.
Ik zie dit gedrag eigenlijk bij al je vloerverdelers, waardoor in praktijk je ketel maar deltaT heeft van 10 graden.
Daarnaast zie ik dat bij je woonkamer de vloeraanvoertemperaturen niet gelijk zijn evenals de retouren, dat zou wel zo moeten zijn. Inregelen dus.
PS Wat gebruik je voor apparaat om deze temperaturen te loggen?
[Voor 7% gewijzigd door leonbong op 07-02-2020 09:24]
Ik ben 12 jaar procesengineer geweest in de chemische industrie. Dagelijks werk kijken naar procesdata grafieken.
Tip hier wordt je geen wijs uit vereenvoudig de data om een relatie te vinden.
Voorbeeld als je verdeler wil beoordelen dan kijk je naar alle temperaturen van die verdeler. (Aanvoer, afvoer en alle groepen)
Wil je het gedrag van ketel icm verdeler beoordelen dan kijk je alleen naar temperaturen van de ketel en één of twee temperaturen van de verdeler dat is voldoende om de boel te beoordelen.
Kortweg alleen de belangrijkste dingen kijken in eerste instantie, niet naar alles tegelijk dat verstoort dusdanig dat je niks ziet.
Edit:
Vereenvoudig naar wat je wil weten en wat je daarvoor nodig hebt.
[Voor 5% gewijzigd door leonbong op 08-02-2020 22:27]
Dus de enige mogelijkheid is om hem handmatig open te zetten met de noodbediening om vervolgens de stekker eruit te trekken?leonbong schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:28:
Ps deze kleppen staan zonder motor dicht. (NC)
Misschien een stomme vraag maar in normale WCD draait de pomp wel?
Als er warmtevraag is van een zone brandt dan het groene ledje van de pomp?
Want het lijkt alsof je vloerverwarmingsthermostaat kraan op 60 graden staat wat erg hoog is, je pomp is voorzien van maximaal beveiliging (zwart blokje in het snoer met tyrap tegen verdeler).
Als dat blokje temperaturen van +/-55 graden ziet zal hij de pomp uitschakelen, om je vloer te beschermen.
Veel te hoog zet op 40 graden.
En waar staat die onderste op?
[Voor 49% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 20:27]
Klopt, we hebben stadsverwarmingleonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:32:
@MikeyMan
Dat is een RTL betreft hier waarschijnlijk stadsverwarming. Gok ik zo uit foto.

Dat is tbv een warm drinkwater boiler heeft bijna niemand in nederland.robinmull112 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:56:
[...]
Het is warm. Maar niet bloedheet. Ik kan mijn hand er gewoon op laten liggen.
Kan het wellicht iets te maken hebben met een instelling in de evotouch? Warmwaterregulering staat uitgeschakeld, moet deze wellicht aan?
Ik vermoed dat de maximaal thermostaat van de pomp je dwars zit.Of zou het een defect van de HCE80 kunnen zijn?
In deze situatie wordt het hete water van stadsverwarming niet gestopt, die persdruk is voldoende om het vanzelf warm te maken op plek van de maximaal thermostaat.
Je kan dit testen door tijdelijk de ty-raps van de maximaal thermostaat los te knippen zodat deze niet tegen de verdeler zit.
Blijft hij dan wel draaien dan zal je oude zoneklep moeten laten sluiten en openen als ketelmodule, bij voorkeur dan direct gekoppeld aan de HCE80 zodat deze alleen klep open zet bij warmtevraag van de vloerverwarming.
[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:07]
Anders sluit je preventief op aansluiting 5,6 (naast antenne aansluiting) je oude zone klep, zodat je zeker weet dat er alleen warm water stoomt als daadwerkelijk nodig is. Scheelt ook geld op jaarbasis.
Incorrect dit kan niet bij NL-veries van de HCE80
[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:23]
De pomp blijft nu ook gewoon draaien!
Eens kijken hoe lang hij het vol blijft houden zo.
Mannen, ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik zal morgen wel even laten weten of hij het dan ook nog doet.
kijk nog even naar bovenstaande tip!
De eerste dagen is het systeem echt aan het "leren" welk regelgedrag vereist is.
Heren, nogmaals ontzetten bedankt. Echt super.
Ik zal het systeem wel even een paar dagen z'n gang laten gaan, zodat het kan leren wat het juiste gedrag is.
JaElahkneh schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:01:
kan ik in de evohome 2 servomotoren dan aan 1 zone koppelen ?
Op één thermische motoruitgang kunnen meerdere motoren.
Voor zone1 en 2 op HCE80 is al voorzien van meerdere stekkers.
Zone1 3 stuks
Zone2 2 stuks
Ik heb wel maar 1 DTS92 als sensor voor beide HCE80 ‘zones’: ik heb op evohome maar 1 zone.
Dit doe je op de evohome door na het toewijzen van de hce80 zone 1 terug te gaan zodat je nog iets kunt toewijzen, en vervolgens de hce80 zone 2 in toewijsmodus zet (2x soms: 1x rood en 1x groen ). En zo nog meer als nodig. Zo kan je meerdere hce80 zones achter 1 evohome zone zetten

Naar mijn weten kan je ook meerdere HCE80 zones koppelen aan een enkele evohome zone.
Gewoon in de betreffende evohome zone, toewijzen (niet wissen) en extra HCE80 zone toewijzen en klaar.
Waarom een bypass: soms kan de ketel aanspringen met alle zone's nog dicht. Hij wil dan het water kunnen rondpompen, een bypass zorgt ervoor dat het water dan doorstroomt en dat je ketel niet de fout in gaat of defect raakt.
[Voor 13% gewijzigd door bert pit op 05-05-2020 10:24]
Voor de pomp maakt het technisch niks uit of de aanvoer vanaf de cv dicht of open staat.
Deze vloerverwarming is afgelopen winter geinstalleerd, daarover geen klachten, maarnu de zomer er aan komt gaat (normaal gesproken) het verwarmings-systeem uit.
Om te voorkomen dat de pomp vastloopt, is het het beste deze minstens wekellijks even kortstondig te laten draaien.
Het lijkt er op dat de HCE80 dit niet ondersteunt. Heb gezocht, via kluswijzer een hele thread gevonden waarin conclusie na bellen met Honeywell was dat het er NIET op zit, en er is 1 verkoop site die zegt dat het WEL zo is, maar, alle documentatie zegt daar niets over. Heb een kW meter er tussen gehangen, maar deze meet iig geen dagelijkse aan-stand van de pomp, heeft nog niet een week kunnen draaien zonder warmtevraag afgelopen tijd, dus nog geen 100% uitsluiting.
Nu dacht ik zelf een losse schakelklok op de HCE80 te zetten als extra input (de HCE's kan je nl doorlussen) om eens/week de aangekoppelde vloerverwarmingsmotor even te laten draaien, maar,
als de afsluit-motortjes van de groepen niet open gaan, gaat dat natuurlijk niet werken (dan pompt hij de vloerverwarming in, die druk opbouwt en dan uiteindelijk 'door' de motorafsluiting drukt, of lekkage veroorzaakt).
Dus: weet iemand een manier om de HCE80 te vertellen dat hij een/alle groepen moet openzetten en dan de pomp moet schakelen? Een fake Evohome master zeg maar, zonder de ketel aan te sturen, via een RPi en Zwave stick ofzo.
Vooralsnog ga ik denk ik een schakelmoment op maandagchtend om 05:00 ofzo maken waarin er 15 minuten lang 35 graden wordt gevraagd in de zomer. Nadeel is dat de ketel dan ook aanspringt,
dus een 'fake evohome' signaal zou mooier zijn.
PS De broer van HCE80 en HCE20 heeft wel zomer schakelaar en laat de pomp maar ééns 14 dagen draaien, dus als het er al in zit dan zal het eens in de twee weken zijn. Bij HCE20 moet er dus echt 14 dagen geen warmtevraag zijn geweest na elke draaien keer gaat hij opnieuw tellen.
Ik zelf gebruik de mengklep regelaar van honeywell HM80 voor vloerverwarming deze heeft pompschakelaar voor de zomer en instelbare nadraaitijd 0-60min. Zelfs de mechanische klep wordt dan aangestuurd volledige slag open en dicht.
[Voor 48% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 17:31]
HCE80
HCE80R
HCC80
HCC80R
R-versies hebben intern relais om eventueel een ketel bedraad aan te sturen.
C-versies hebben interne antenne HRA80 niet noodzakelijk is.
De bovenste wordt het meest in NL verkocht, HCC80/HCC80R zal je bijna nergens vinden sporadisch in de UK maar is eigenlijk vervangen door de HCE er waren te veel communicatie-problemen daarom een externe antenne.
Wees je ervan bewust dat evohome eigenlijk niks/weinig met de koelfunctie kan.
https://ensupport.getconn...or-koeling?language=nl_NL
https://heatingcontrols.h...e%20updated%20version.pdf
Ik vermoed dat Evohome binnenkort/op termijn volledig vervangen wordt voor iets nieuws om beter met warmtepompen om te kunnen gaan. In de US is het al van de markt gehaald.
Wat ik handig vind aan de DTS92 dat deze vanuit de doos een standaard heeft zodat je hem ergens kan neerzetten.
[Voor 43% gewijzigd door leonbong op 16-05-2020 15:20]
Ik heb geen ervaring met Evohome en warmtepompen, nu denk dat een warmtepomp een relatief traag systeem is. Daarom heeft tijdschema's waarschijnlijk weinig zin.rolandmegens schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:22:
@DukeBox @leonbong
Bedankt voor het advies! Dan zou ik dus gewoon de HCE80 van amazon.de kunnen kopen.
De DTS92 vind ik helaas niet zo mooi, ziet er nogal ouderwets uit.
@leonbong
Zou je dan wel nog Evohome aanraden om te kopen?
En met een simpele schakelaar of koppeling aan warmtepomp zou het koelen wel moeten werken toch?
Dan misschien beter de temperatuurregelaar gebruiken zoals de warmtepompfabrikant dat aanbied zoals Daikin en bijvoorbeeld Panasonic dat doen.
Wat je wel ziet is dat mensen in de woonkamer de controller/thermostaat van de warmtepomp gebruiken en in de andere ruimtes wel evohome toepassen als naregeling, maar is evohome dan niet gekoppeld is aan de warmtepomp.
Nu kan de warmtepomp wel via een bedraad contact aan de HCE80 vertellen dat hij in koeling staat.
Bij zijn bedraade broer de HCE20 is veel duidelijker daar kan je opentherm Heat/Cool ruimte thermostaten aan hangen en dus veel beter geschikt voor een warmtepomp situatie.
Helaas kunnen dan weer veel warmtepompen niks met opentherm, terwijl dat signaal wel voorziet in koel signalen.
[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 16-05-2020 18:30]
Met een warmtepomp kan je beter een bedraade HCE20 icm Heat/Cool thermostaten.
Wat ik begrijp is dat je nog zone aanmaakt op evohome tbv koeling.
Echter aan die zone wijs je alle vloerlussen van de HCE80 toe en klaar.
Dit kan omdat de HCE80 toestaat dat vloerlus aan meerdere thermostaten is toegewezen. De HCE80 beschouwd aan evohome zone als thermostaat.
Je moet alleen nog een kabel van warmtepomp (WP) naar HCE80 hebben om de HCE80 te vertellen dat de koelmodus actief is op de wp.
Wat mij betreft erg ingewikkeld voor het doel.
Ik zou in de zomer gewoon alle vloergroepen open zetten en laat de WP het maar regelen zonder evohome ertussen. Een WP kan toch alleen maar top-koeling het wordt dus niet opeens steenkoud in huis.
[Voor 17% gewijzigd door leonbong op 14-08-2020 08:54]
Door het plaatsen van ventiel(radiatorkraan) in de aan/afvoer leiding van je vloerverwarmingsunit met daarop een thermische motor en BDR91 (aan/uit relais) met in de keuken Round wireless als themperatuur opnemer.
Klopt een mt4 is een goedkopere oplossing.
Echter zo’n zoneklep of elektrische kogelkraan schakelen wel veel sneller dan een mt4. 18sec vs 5 min voor mt4.
Nouja een elektrische kogelkraan kost 60€ een thermostatische kraan + mt4 = +/- 50.
Maakt dus niet zo veel uit.
Ik persoonlijk zou dus een kogelkraan nemen als hij op een locatie zit waar je hem niet kan horen.
[Voor 43% gewijzigd door leonbong op 02-10-2020 21:44]
Een honeywell zoneklep is kv 6 m³/uur.
kv = Doorlaat uitgedrukt in m³/uur bij 1 bar drukverschil over het ventiel.
[Voor 10% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 14:26]
Dan op kogelkraan puntstuk met klembus en zo naar leiding.
[Voor 15% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 14:37]
De website het magneetventiel, maar wat je gekocht hebt is geen magneetventiel.MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:26:
@leonbong trek die dingen er wel af en dan rij ik er wel mee naar Warmteservice.
Misschien hebben ze wel ventielen met een grotere binnendiameter. Wel lekker om afsluitbaar te houden misschien.
Trouwens die magneetventielen zijn bizar stil! Thanks for that!
Een gemotoriseerde kogelkraan.
Nee dan gaat het niet en is jouw oplossing met twee evohome systemen het best haalbare.
Bij ons staat hij bij de kinderen permanent op 16 graden. Wanneer ze boven willen spelen dan passen wij de temperatuur aan.naar 20 (override van een paar uur). Die kamers zijn zo klein dat ze razendsnel weer op temperatuur zijn.petermdevries schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:24:
Sinds enkele dagen heb ik nu ook mijn kamers boven voorzien van HR92. Voor mijn kantoor kan ik wel een programma verzinnen aangezien ik komende weken nog wel vanuit huis zal werken.
Voor de slaapkamers (met name vd kinderen) zit ik nog te denken wat handig is. Zeker aangezien daar ook het raam geregeld open staat. Hoe doen jullie dat?
Ik zit te denken aan een programma wat 1 of meerdere keren per dat het programma terug zet op 16, 10? graden en dat de kids altijd handmatig naar behoefte omhoog zetten totdat de volgende programma wisseling deze instelling reset?
Openraam detectie werkt alleen voor x minuten als ik het goed lees en als de hele dag raam open staat heb ik daar niets aan. Of externe raamcontact maar dan zit ik weer met een draadje wat niet zo fraai is.
Andere optie waar ik aan zit te denken is dit te regelen via OpenHAB.
Iemand nog suggesties?
edit: voor de duidelijkheid, de slaapkamers bij ons hebben geen vloerverwarming

[Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 12-10-2020 14:32]
Computer says no
Mijn dochter 2 draait steeds aan de knoppen.
overdag 15
18:00 - 2100 18 graden om een klein beetje de kou eruit te halen
21:00 -> 15
Maar ik heb overal preventief in staan dat ze om 24:00 naar 15 gaan.
Bij een HR92 komt dat overeen met % dat actuactor is open gestuurd.
Bij een BDR91 komt dat overeen met % dat aan/uit relais, aan staat
Dat mag jij vinden, maar wat jij zegt is niet te regelen. Een keukenkraan hoef je maar heel klein stukje open te draaien en de flow is enorm draai hem nog stukje open en flow wijzigt eigenlijk niet meer.Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:53:
[...]
Gewone kranen werken met een veel groter gat wat je dicht draait, dat zorgt toch echt voor minder kans op herrie en gedoe. Wellicht is dat minder nauwkeurig te regelen maar ik vind dit wel een nadeel van thermostaatkranen in die zi n.
Maar de hele regelklep industrie (en dan bedoel ik ook industriële kleppen) denkt daar anders over.
Het ontwerp van deze radiatorkranen is dusdanig dat :
10% open ook grofweg 10% van de max flow is
20% open ook grofweg 20% van de max flow is
enz enz.
Een keukenkraan is niet lineair.
Maar jij hebt een te hoge persdruk wat dit veroorzaakt icm waarschijnlijk een te hoge kv (te groot ventiel). Waardoor deze bijna helemaal dicht moet staan.
In dan basis (industrie vuistregel) wil je dat een regelklep tussen de 20%-80% open staat om lekker te regelen.
Bij jouw moet de klep bijna dicht staan om temperatuur goed te krijgen dat regelt gewoon niet goed en veroorzaakt altijd geluid.
Daarvoor kan je drie dingen doen:
- De voorinstelling van de kraan wijzigen naar veel lagere max-flow (beperking Kvs)
- Als je geen voorinstelbare kranen hebt binnenwerk vervangen voor lagere Kv
- De pompdruk significant verlagen
Voorbeeld je hebt een radiatorkraan met kv 0,95 (950 l/uur bij 1 bar drukverschil in de installatie)
Je hebt pomp die een drukverschil kan leveren van 60 kPa.
Dan is flow maximaal door het ventiel 950 x 0,6^0,5 = 735 l/uur
Wil je nu maximaal 100 l/uur per uur dan moet je of de pomp instellen op maximaaldrukverschil van +/-11kPa of een een ventiel met kv kiezen van 0,12
Nee je snapt het nog steeds niet.[...]
Precies. Dus als de flow genoeg is om de ketel geen problemen te bezorgen zal een bypass niet open moeten gaan. Ga je de bypass zo afstellen om dan al wél open te gaan omdat je de flow bij je radiatoren nóg lager wilt maken dan gebruik je hem wat mij betreft als workaround en verkeerd.
Een correct afgestelde bypass zorgt ervoor dat flow in installatie altijd correct is. Dit zeker van belang als nauwkeuriger gaat naregelen in de verwamrde ruimtes.
Bij een niet modulerende pomp gaat de bypass gaat rechtevenredig open bij gedeelte sluiten van de thermostaat kranen.
Als je nu een modulerende pomp maar flowafname van de openstaande radiatoren is minder dan minimale flow van pomp op dat moment zou de bypass toch echt gedeeltelijk open moeten.
Als je dan geen bypass hebt gebeurt dit niet en zal de flow te hoog worden over de radiator en dus te warm --> Evohome gaat nog verder dicht zetten --> Het ruisen neemt toe.
Nee heeft evohome systeem regelt je temperatuur nauwkeuriger en daardoor is flow minder dan vroeger, dat gaat je uiteindelijk geld schelen.[...]
Er staan meerdere radiatoren open, feitelijk net zoveel als ik voorheen altijd had. Alleen zet hij de kranen nu niet helemaal open als het ongeveer warm genoeg is en dan gaat het herrie maken. Ik vermoed dan ook dat de flow op dat moment niet teruggeschroefd wordt (m'n ketel is al zo'n tien jaar oud dus wellicht heeft die alleen maar moduleren qua warmte en niet flow).
[...]
Toch grappig dat het vervangen van kranen ineens een inregelprobleem kan veroorzaken.
[Voor 13% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 12:06]
Eigenlijk wel.MikeyMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:42:
Das nog wel een goede... Mijn bypass zit op hooguit een meter van de ketel. Circuit naar eerste verdieping zit er nog wel voor.
Moet die nog verplaatst dan?
Maar als je moderne modulerende pomp heb, die ook echt modulerende staat dan zijn de momenten dat je hem nodig zo beperkt, niks aan doen.
Maar suizen is een van de meest gehoorde klachten na installatie van evohome.
Bijna altijd is de oorzaak geen goede inregeling..
@Gonadan
Ik haal uit de handleiding dat avanta 28C geen modulerende pomp heeft.
Je kan maar instellingen zetten hoog en laag.
Zet maar op laag.
Maar de pomp curve is ook gegeven.
Zoals je ziet hoe meer je de waterflow knijpt, hoe hoger de druk wordt.
[Voor 51% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 18:45]
Grundfos heefs jaren lang pomp voor derden gemaakt met externe schakelcontacten voor het toerental.
Als je op deze stekker op de print gewoon een andere pomp aansluit op alleen Fase/Nul/Aarde dan merkt de ketel er helemaal niks van. Inbouwmaten zijn standaard dus je makkelijk grundfos autoadapt pomp kwijt.
Maar durf je dat aan om te doen.
PS Deze pomp slurpt 65W op laag en hoog 85W.
[Voor 28% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 22:19]
Top tip als je zo'n bypass plaatst koop ook een flowindicator die je op de ingang of uitgang plaatst.
Dan kan jij namelijk het heel nauwkeurig afstellen zodanig afstellen dat echt pas een beetje open als je op je "ruis-punt" terecht komt.
Zodat het systeem voornamelijk variabel-debiet is en pas constant-debiet wordt als echt te laag komt in flow.
zoiets of iets anders:
[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 21-10-2020 11:54]
Had ik afgelopen week ook. Ik heb dit gemeld via een ticket bij Honeywell en nadat ik MAC en CRC heb doorgegeven werd firmware meteen bijgewerkt. Scheelt "geduldig" wachtenSoftware versie: 02.00.11.21 (ik wacht nog "geduldig" op de laatste versie...)

Helaas heeft evohome dat niet, verschillende regelalgoritmes.pirke schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:38:
Ik kan me nog voorstellen dat hij rekening houdt met de reactie tijd van het afgifte systeem. Vloerverwarming is veel trager dan een radiator, wellicht speelt die setting ook nog een rol in het regelalgoritme?
Hoeft ook niet echt.
In de open beta (aanmelding) zijn ze wel aan experimenten met zelflerend zoals een chornotherm dat kan per zone. Dynamic load scaling noemen ze het.
Daarnaast heeft Honeywell aangekondigd heat/cool changeover voor warmtepompen te gaan supporten later dit jaar. Is ook nog in closed beta (alleen Honeywell intern nog)
[Voor 27% gewijzigd door leonbong op 25-10-2020 09:12]
Haha ik snap de verwarming deze warmwater instellingen zijn voor o.a de boiler-markt.
In de UK maar ook belgie/duitsland worden veel solo ketels toegepast met externe boiler. Je kan de ketel de boiler laten regelen maar ook evohome door DHW-set toe te passen. In engeland wordt dit veel S-plan of Y-plan CV-installatie genoemd.
Die set bestaat uit temperatuur voeler voor op de boiler en relais om 3-weg/2-weg klep aan te sturen om zodoende warmwaterspiraal in de boiler te gebruiken.
Zie onderstaand schema rood omcirkeld wat uit DHW-set komt.
https://theevohomeshop.co...gle+zone+ther&results=104
En ja op de huidige evohome kan je deze nog steeds aansluiten. Kijk bij ketelinstellingen en zet "warmwater regeling" aan.
[Voor 15% gewijzigd door leonbong op 26-10-2020 16:47]
Ja, dat is geen probleem. Aanpassen kan op de evohome en in de ruimtes zelf, en ook nog eens op je telefoon ;-)Mielemuis schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:27:
Even een vraag, wat betreft het evohome systeem,
Ik ben bezig met een verbouwing en ga daar ook vloerverwarming aanleggen en verschillende zones creëren,
Nu wil ik in iedere zone een round wireless ophangen, maar kan deze overruled worden door het centrale display wat betreft de temperatuur instelling, Zag dat je wel een maximum in kan stellen.
Bijvoorbeeld dochterlief draait de knop naar 22 omdat ze het koud heeft, kan ik deze dan via het display weer terug zetten op bijvoorbeeld 19graden? En andersom?
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Zoals ik mij heriinner
Had je intergas CV (Xtreme 36).
A: Met LT-vloerverwarmingsverdelers (zon ding zonder pomp) op de BG
B: Overige verdiepingen had je wel radiatoren met eventueel HR92 erop
A: Was aangesloten op de ketel met daartussen een 2-wegklep die aangesloten zit op daarvoor bestemde contacten
B: Was gewoon aangesloten.
En jij wil evohome-systeem met openterm (OT) ok?
Aan/uit regelprincipe heeft voorrang op OT bij intergas ketel.
A: Zou ik dan met BDR91 als zone klep inleren en dit aansluiten op LT-contacten, van de ketel.
B: Zou ik het reguliere zou ketel relais is ook BDR91 of 8810 OT module en zou ik aansluiten op HT-contacten.
Gevolg op het moment je radiatoren warmte vragen uit het B-gebied zal systeem comform opentherm moduleren.
Op het moment dat je A-gebied warmte vraagt wordt intergas de klep open gezet en gaat heel dom conform de instellingen dat max-watertemperatuur die gelden voor het LT-gebied dat zal graad of 40 max zijn.
Je radiatoren krijgen dan ook gewoon 40 graden water.
Zoiets schematisch toch?:
[Voor 83% gewijzigd door leonbong op 28-10-2020 17:11]
De zoneklep (lt) is een schakelende klep dus staat af en toe dicht en dan weer open bijvoorbeeld bij 20% warmtevraag. Maar dit is doorlopende warmtevraag voor opentherm module en zal dus de ht zone (dmv ot-module) doorlopend aansturen.VerkuylJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:40:
Er is helemaal niets mis met je geheugen @leonbong ! Ben onder de indruk.
Mooi schema. Precies zoals ik het voor mij heb.
Het probleem destijds was dat ik niet wist hoe het moest en kwam met zowel Intergas, mijn CV specialist en Honeywell er niet uit kwam. Verder had ik geen klem op X12 staan, maar dat is opgelost. Dat werkt ook.
Wat ik gedaan heb:
Alles gereset. RF op de CV uit gezet (die bediende HT). Klem op X12 gezet. 8810 op X12 gezet (HT) en BDR91 op X13.
Vervolgens 8810 als ketel ingeleerd. Dan Bdr91 de bestaande zone woonkamer als zoneklep ingeleerd met de Evohome als temperatuur voeler.
Dat ben ik gaan testen door de Evohome hoger te zetten. Dan krijg ik HT door de radiatoren.
Er gaat dus iets mis. Ik vermoed met het inleren. De HR92 heb ik ook nog wel even geprobeerd toe te wijzen aan nieuwe zones, dat werkte geloof ik wel, maar het probleem blijft dus de LT.
Wat opmerkelijk is, is dat als ik de communicatie test, beide RF schakelaars reageren. De RF schakelaar geeft een goede verbinding aan, maar de Evohome geeft geen feedback. Maar dat is terzijde, want de verbinding werkt dus wel, de aansturing alleen niet op de goede manier.
Tja...
Oplossingen;
Als ketel module één bdr91 gebruiken ipv de huidige openthetm module. Maar die moet je dan nog extra kopen
Of
Want je kan proberen is lt-zone bdr91 “elektrische zone” inleren ipv zoneklep.
Dan hoef je niks te kopen. De warmtevraag van een elektrische zone wordt niet gecommuniceerd naar de ketelmodule.
De bdr91 zit toch op de lt-contacten van de ketel?VerkuylJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:26:
@leonbong ,
Ben bang dat dit het eerste wordt. Hoop maar dat dan ook werkt! Ben bijna zover om LT via 8810 en de HT weer met RF via Wireless round te verbinden in de ruimte met de meeste vraag (douche). Dan zijn de Hr92s slechts veredelde thermostaatkranen die geen vraag kunnen genereren, maar dat is dan maar zo..
Electrisch werkte niet, maar ik kan het nog eens proberen. Het relais stond aan (groen lampje), maar er gebeurde niets. Wellicht omdat, zoals je zegt, de ketel niet wordt aangestuurd?
Als je handmatig op de BDR91 knop druk gaat dan de ketel aan en klep open?
Haal desnoods even als test de opentherm module los.
LT X13 => BDR91 (Die zoneklep of elektrische verwarming in evohome moet zitten)
HT X12 => Opentherm module