• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:15

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Mede-auteur:
  • sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:57

sjorsjuhmaniac

[OTGW] OpenTherm gateway

Welkom in het OpenTherm Gateway topic. In dit topic kunnen eigenaren en geïnteresseerden van deze zelfbouw gateway ervaringen uitwisselen.
Oorsprong
Wat is een OpenTherm-gateway :?
De OTGW is een apparaatje gemaakt door een particulier. Het apparaatje zet je tussen je CV-ketel en OpenTherm-kamerthermostaat. De gateway is vervolgens in staat om de communicatie tussen thermostaat en ketel af te luisteren ('sniffen') EN te beïnvloeden. Het is een ideale oplossing om in kaart te brengen hoe je CV-ketel presteert en ook kun je (als je geïnteresseerd bent in domotica) eenvoudig je kamertemperatuur beïnvloeden. Het apparaat levert echt een schat aan informatie op over wat je CV-ketel nou eigenlijk aan het doen is. De OTGW is dan ook een zeer fijne aanvulling als je met CV-tuning bezig bent: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

De OTGW is puur bedoeld als gateway om tussen je ketel en thermostaat te plaatsen, het is geen vervanger van je thermostaat. Een thermostaat heeft namelijk een vrij ingewikkeld algoritme (PID-regeling) wat niet eenvoudig en betrouwbaar (je wilt niet dat de kamertemperatuur ver doorschiet) zelf valt te bouwen. Het is wel mogelijk om met de OTGW je CV-ketel aan te sturen, maar de maker van de OTGW raad dit af.

De OTGW is prima zelf te bouwen als je wel eens een soldeerbout hebt vastgehouden. De onderdelen kun je goedkoop bij Conrad kopen, zie http://otgw.tclcode.com/schematic.html#partlist voor een lijstje met onderdelen + knop om het in je Conrad winkelmandje te gooien. Vergeet niet dat je de PIC nog moet programmeren!

Nodo Shop verkoopt, een licht aangepast versie, als set (incl. geprogrammeerde PIC), behuizingen maar ook kant-en-klaar gesoldeerde OTGW's: https://www.nodo-shop.nl/nl/48-opentherm-gateway

De originele OTGW van Schelte Bron:

Bron: http://otgw.tclcode.com/

De twee blauwe printkroonstenen zijn om je CV-ketel en thermostaat op aan te sluiten. In deze foto zie je dat de OTGW is aangesloten via een RS232-seriële connector. Je kunt echter ook gewoon een USB-serial converter (PL2303 bijv.) gebruiken om zo de OTGW via USB aan te kunnen sluiten (op bijv. een Raspberry Pi).
Wat is OpenTherm?
OpenTherm (afgekort: OT) is een communicatieprotocol dat toegepast wordt in een centrale verwarmingsinstallatie tussen een CV-ketel en een thermostaat. Hiermee kan de temperatuur van het verwarmingswater automatisch aangepast worden, wat veel energie kan besparen. OpenTherm is een point to point protocol waarbij één apparaat (thermostaat) als master werkt en een ander apparaat als slave (ketel). Meerdere apparaten zijn te koppelen door gebruik te maken van de Multi Point to Point specificatie.
Lees meer op Wikipedia: OpenTherm

Ook dit document is erg handig. Hier staan ook alle MessageID's in.
Software
Goed, je hebt een OTGW gebouwd/gekocht, wat nu?
De persoon achter de OTGW heeft zelf het programma 'otmonitor' geschreven, dit is een programma waarmee je de OTGW kunt uitlezen en bijv. het setpoint van je kamerthermostaat kunt beïnvloeden. Ook heeft dit programma een ingebouwde webserver die je kunt openen op bijv. je smartphone om de kamertemperatuur te kunnen beïnvloeden. Het programma is voor meerdere platformen beschikbaar, zowel Linux (x86 / x64) als Windows, maar ook voor de Raspberry Pi (ARM).

Het programma 'OTmonitor'.

Maar ook veel domoticapakketten hebben ondersteuning voor de OTGW. Zo is er bijv. in Domoticz native ondersteuning voor de OTGW.
Ondersteunde apparaten
In dit hoofdstuk komen de ondersteunde apparaten van de OpenTherm Gateway te staan.
Thermostaten
Met de OTGW kun je het 'setpoint' (gewenste kamertemperatuur) overrulen. Niet alle thermostaten staan dit echter toe. Zo is het bekend dat wanneer je een Remeha iSense thermostaat hebt, deze van versie 19 of hoger moet zijn.
Van de ondersteunde thermostaten is op de OTGW-website een matrix te vinden: http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi

Zie ook dit forumtopic.
CV-ketels
Van de ondersteunde CV-ketels is op de OTGW-website een matrix te vinden: http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi
Warmtepompen
Tweaker @Chris_82 stuurt zijn Techneco Loria Duo 6010 v26. (Ook bekend als Atlantic Loria Duo) aan via de OTGW: Chris_82 in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Randapparatuur
Componenten
Verbeteringen
Als er meer 5V-apparatuur aangestuurd moet worden door de OTGW, behalve de PIC, kunnen twee componenten vervangen worden:
De trafo voor een groter model
De 7805 door een efficiënter component

In dit topic wordt ingegaan op welke componenten dat zijn. Kort genoemd zijn dat de volgende componenten:
  • EI 30/15,5 printtransformator VB 2 VA Primair: 230 V Secundair: 15 V 133 mA 2 VA VB 2,0/1/15 Block (710564-89)
  • DC/DC-converter, print Recom International R-78E5.0-0.5 24 V/DC 5 V/DC 500 mA Aantal uitgangen: 1 x (157954-89)
Met deze componenten kun je een extra TCP-232 (willekeurig model) of EZL-70 of ESP8266
Met dank aan rippiedoos
Programmeren PIC16F88
De PIC16F88 moet geprogrammeerd worden met de OTGW-firmware alvorens hij gebruikt kan worden. Er zijn een aantal PIC-programmers te vinden op het internet, en Ebay in het bijzonder. Ik (Matis) heb pas na drie K150-kloons een werkende PIC-programmer gevonden.
Handige Links
OTGW pagina
OTGW subforum op domoticaforum.eu, de maker van de OTGW is hier ook actief (nickname 'hvxl').
Terugkoppeling
Het topic staat nog in de stijgers. Mocht je jezelf geroepen voelen om bij te dragen aan de TS, laat het me dan even weten.

[Voor 74% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-01-2021 13:25]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:08
Te weinig kennis hiervan, maar wel een + en veel interesse hiervoor. Ik hoop op meer info en reactie's
i.i.g bedankt voor je topic

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:49
Heb er een aangeschaft om mijn Elga warmtepomp modulerend aan te sturen. Ik heb de OTGW aan een Netduino microcontroller geknoopt en geeft via een seriele verbinding zo opdrachten aan de warmtepomp. En passant neem ik ook even wat gegevens zoals buitentemperatuur mee; die krijg ik van de thermostaat.

Leuk speelgoed en erg stabiel. Vorige week voor het eerst een vastloper gehad, na een maand of tien stabiel draaien.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

De link naar het domoticaforum.eu mag wel iets prominenter in beeld. Daar zit de kennis en de historie.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
De OTGW heeft mij afgelopen paar dagen perfect geholpen om een oordeel te vormen van de pricewatch: ThermoSmart die ik had gekocht (maar weer terug gaat). Ik zag enkele vreemde dingen gebeuren (thermostaat die maar niet reageerde terwijl setpoint 2 graden hoger dan gemeten temperatuur lag en hij dus echt zou moeten gaan stoken). Ik hang lekker weer een Remeha iSense op. Als die de juiste firmware heeft (hoger dan v19 geloof ik) dan kun je het setpoint via de OTGW overrulen, dus dan is het alsnog een 'slimme' thermostaat ;)

Ik heb de OTGW trouwens aan Domoticz hangen, ik lees hem nu nog uit via USB, maar wil hem via het netwerk gaan uitlezen (USR-TCP232 Serial to Ethernet module). De module heb ik net vorige week besteld, dus moet nog even geduld hebben. Voordeel is dat een lange netwerkkabel een stuk makkelijker is dan te klooien met lange USB-verlengkabels e.d. Ik draai Domoticz in een virtuele machine, dus IP-based is ook nog wat makkelijker te migreren dan USB. Domoticz heeft al ondersteuning voor OTGW over LAN. En in 'otmonitor' kun je ook prima een OTGW op je LAN ingeven (IP & poort).

Ik heb echter nog een hele oude OTGW (v1) en wil graag de versie met nieuwere PIC bouwen, ik mis alleen nog de PCB. Heeft iemand nog een PCB liggen (Rev. B ) ? Graag een DM :) Inmiddels voorzien.
Heb trouwens een iets andere trafo en een DC-DC converter besteld, zodat ik de Serial to Ethernet module ook met de voeding van de OTGW van stroom kan voorzien: 7805 replacement voor OpenTherm gateway

[Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2015 10:58]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:00
Ik ga dus exact hetzelfde doen, ook met een Remeha iSense :) Het meeste soldeerwerk heb ik al gedaan, nu alleen nog wachten op de Ethernet module en PIC.

En ThinkPad, bedankt voor al die info die je online hebt gezet. Ik leer er veel van.

• ThinkPad

ThinkPad

Travee schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:29:
Ik ga dus exact hetzelfde doen, ook met een Remeha iSense :) Het meeste soldeerwerk heb ik al gedaan, nu alleen nog wachten op de Ethernet module en PIC.

En ThinkPad, bedankt voor al die info die je online hebt gezet. Ik leer er veel van.
Grappig :) En leuk om te lezen.
Het delen van de informatie is voor mij tweeledig, aan de ene kant maak ik er anderen blij mee, aan de andere kant is het voor mij een soort 'backup'. Is al een paar keer erg handig gebleken dat ik een script o.i.d. ergens had gepost met uitleg erbij hehehe :D

Ben je ook al bezig met Gas besparen door middel van CV tuning deel II ? Daar kun je de OTGW ook perfect bij gebruiken, je kunt immers precies zien wat je ketel aan het doen is en wat je thermostaat van hem wil.

• Mattie112
  • Laatst online: 19-03 10:19

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Hm nais, misschien toch maar is mijn oldskool Nefit ketel met eigen protocol gaan vervangen :) Is natuurlijk erg leuk (en handig) om dit soort dingen te weten te komen!

My Youtube Channel

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

*bookmarked*

Ik heb er een liggen om ooit te gaan gebruiken voor mijn eigen thermostaatregeling. Wil hier ooit nog eens een regeling maken waarin ik bepaal welk systeem het huis mag verwarmen. Zonneboiler, warmtepomp en/of ketel.

Eerste stap is om het setpoint van de ELGA te overrulen zodat ik zelf kan bepalen op wat voor vermogen die gaat draaien. de warmtepomp wil graag laag en traag het huis verwarmen en vind het vaak bij 35 graden aanvoer wel best terwijl die tot 42 kan.

Alleen iets met tijdgebrek, andere domotica / meethobby die ik meer aandacht gun en het probleem dat ik eigenlijk geen plek heb om straks 2 gateways ergens kwijt te kunnen en alles stabiel bedraad kan aansturen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hansdegit
Beetje offtopic:
@mkleinman: als je je Elga full power wilt laten draaien, kijk dan eens naar het Tele contact van je Touch thermostaat. Stel die in op 35 graden en je setpoint zal dan altijd flink hoger liggen dan je kamertemp.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55

stuffer

Ondertietel

Zo deze staat zeker in de bookmarks.

Zojuist de OTGW met USB binnen gekregen en gelijk al een vraag:

Weten jullie hoe de pinbezetting van de USB kabel is? Kan zelf niet duidelijk krijgen hoe deze 4 kabels op het bord komen te zitten.

---Edit---

Beter zoeken:
http://www.opentherm-gate...iwyg/USB_instructions.pdf

:)

[Voor 18% gewijzigd door stuffer op 03-11-2015 16:09]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• ThinkPad

ThinkPad

Waar ik wel benieuwd naar ben, waarvoor gebruiken jullie hem & waarmee lees je hem uit?
Ik gebruik de OTGW hoofdzakelijk als hulpje bij Gas besparen door middel van CV tuning deel II zodat je perfect inzicht hebt in het gedrag van je ketel.

En als tweede doel een stukje domotica, ik wil er het setpoint mee gaan beïnvloeden vanaf afstand. In beide gevallen wordt hij uitgelezen in Domoticz.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

ThinkPadd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:12:
Waar ik wel benieuwd naar ben, waarvoor gebruiken jullie hem & waarmee lees je hem uit?
Ik gebruik de OTGW hoofdzakelijk als hulpje bij Gas besparen door middel van CV tuning deel II omdat je perfect inzicht hebt in het gedrag van je ketel.

En als tweede doel een stukje domotica, ik wil er het setpoint mee gaan beïnvloeden vanaf afstand. In beide gevallen wordt hij uitgelezen in Domoticz.
Voor mij hetzelfde. Ben nu al een maand aan het lurken om Gas besparen door middel van CV tuning deel II doorgespit te krijgen en te snappen waar het om gaat. Daarnaast wil ik de monitoring van de ketel in Domoticz :)

*** NIKS ***

• ThinkPad

ThinkPad

stuffer schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:15:
[...]

Voor mij hetzelfde. Ben nu al een maand aan het lurken om Gas besparen door middel van CV tuning deel II doorgespit te krijgen en te snappen waar het om gaat. Daarnaast wil ik de monitoring van de ketel in Domoticz :)
Je kunt trouwens de aanvoer- en retourtemperatuur doorsturen naar dit: http://tweaken.blogspot.n...turen-loggen-met-een.html om betere graphing, dan standaard in Domoticz aanwezig, te krijgen.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Zo....Ook daar weer leesvoer in de bookmarks. Die gaat zeker wel gebruikt worden om het volledige overzicht te krijgen.

*** NIKS ***

Anoniem: 477788

Ik heb ook een OTGW (ThinkPad is de soldeer meester). Ik gebruik hem ook voor inzicht in mijn stookgedrag. Daarnaast hoop ik straks de setpoint override te kunnen toepassen zodat als ik weer eens vergeet de verwarming uit te zetten ik het op afstand kan doen.

• hansdegit
Ik gebruik de OTGW om mijn Elga warmtepomp aan te sturen. En passant pak ik nog wat parameters mee zoals buitentemperatuur en kamertemperatuur.

Ik heb een Netduino microcontroller via UART aangesloten op de OTGW, rechtstreeks op de 5V ttl signalen. Werkt best aardig, al zeg ik het zelf. Via de commando's zoals TT=<setpoint> vertel ik aan mijn Elga hoe hard -ie moet stoken. Ook stuur ik een SC (set clock) commando, om de twee uur.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Aansluit advies:

Klopt het dat de OTGW volgens volgende paint-skill kleurplaat aangesloten moet worden op mijn vaillant solide vhr 24-28/3c met opentherm module?

Iets groter plaatje:
http://postimg.org/image/qdpe1k47l/

[Voor 13% gewijzigd door stuffer op 04-11-2015 12:18]

*** NIKS ***

• ThinkPad

ThinkPad

stuffer schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:16:
Aansluit advies:

Klopt het dat de OTGW volgens volgende paint-skill kleurplaat aangesloten moet worden op mijn vaillant solide vhr 24-28/3c met opentherm module?

[afbeelding]

Iets groter plaatje:
http://postimg.org/image/qdpe1k47l/
De OTGW komt tussen de ketel en thermostaat. De draad van/naar thermostaat gaat op de aansluiting 'Thermostat' op de OTGW-printplaat. Vervolgens ga je met een snoertje van de 'Boiler' aansluiting op de OTGW-printplaat naar je ketel.

Hoe het op je ketel moet worden aangesloten moet je even voor in de handleiding van je ketel kijken. In de handleiding zal vast staan hoe een OpenTherm-thermostaat moet worden aangesloten.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

OK thanks, dan ben ik blij met het advies. (had het niet helemaal goed begrepen) Zo even knutselen :)

*** NIKS ***

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik wil er ook een bouwen. En ik ben erachter gekomen dat kiwi veel te hoge prijzen rekent. De onderdelen voor de USB versie kosten een euro of 15 bij Conrad (zonder stekker en case), als je dat de losse PCB van kiwi bestelt ben je dus voor 23 euro klaar. Ik heb een USB TTL kabel in China bestelt voor nog eens een euro of drie. Dus dan komen de kosten op totaal 26 euro. Dan moet je nog wel iemand vinden die de PIC kan programmeren.

Ik heb sinds gisteren een nieuwe iSense met v28 van de software er op, voorheen had ik een v17 versie. Bij het bladeren door het menu kom ik de optie Externe Ingang tegen waar bij de uitleg staat dat er een externe module op kan om de temperatuur te beinvloeden maar ook om het programma te wisselen.

Is er iemand die het al eens gelukt is om extern, via de OTGW, het programma te wisselen van de iSense?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik blijf me afvragen waarom die OTGW zo groot moet zijn. Heb er niet direct tijd voor, maar een net printje met SMD onderdelen moet toch op 5x5cm te passen zijn, mss zelfs meteen met een ESP8266 om em draadloos te maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThinkPad

ThinkPad

naftebakje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:06:
Ik blijf me afvragen waarom die OTGW zo groot moet zijn. Heb er niet direct tijd voor, maar een net printje met SMD onderdelen moet toch op 5x5cm te passen zijn, mss zelfs meteen met een ESP8266 om em draadloos te maken.
De nieuwste revisie van de PCB is alweer uit 2012, het originele design zelfs uit 2009. Maar volgens mij kan het wel kleiner inderdaad.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Klopt, wij werken bij een bedrijf dat PCBs met voornamelijk SMD onderdelen maken. Een aantal van onze PCBers hadden al het voorstel om het product te redesignen, maar daar is nog niet van gekomen.

Het bijkomende nadeel wordt dan wel dat het bijna niet meer door de amateur op te bouwen is, met 0402tjes of zelfs nog een stap kleiner.

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-02-2018
met de gedachte dat het kleiner kon en ik ook begonnen. Daarna dacht ik dat het ook goedkoper en slimmer kon door een arduino nano te gebruiken. En dan ook maar meteen andere inputs mogelijk te maken door Emon te gaan gebruiken incl. de interfaces. Maar toen werd het te moeilijk (en het paste niet meer op een 5x5 printje)...

Links zie je de plek voor een 5 Volt in naar 24Volt buck converter. Het zwarte kader îs de Nano die op een header is gepaatst, waardoor er onderdelen onder geplaatst kunnen worden. Verder nog wat headers voor sensoren (de Emon gas, water en electricteit sensoren) en 433MHz spullen.

[Voor 35% gewijzigd door Dmartino op 05-11-2015 18:26]

• naftebakje
Matis schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:56:
Klopt, wij werken bij een bedrijf dat PCBs met voornamelijk SMD onderdelen maken. Een aantal van onze PCBers hadden al het voorstel om het product te redesignen, maar daar is nog niet van gekomen.

Het bijkomende nadeel wordt dan wel dat het bijna niet meer door de amateur op te bouwen is, met 0402tjes of zelfs nog een stap kleiner.
Ik heb in mijn werk nu en dan eens 0102 en 0402 weerstandjes te vervangen, die zijn idd niet te doen; maar brengen die daadwerkelijk iets bij? Een 0805 is zeker te solderen door een "amateur" en die bespaart al heel veel plaats, daarnaast heb je al het grote voordeel dat je component maar aan een kant van de PCB "hindert".
Voeding met +5V (en een step-up naar ~24V, evt rechtstreeks met PWM van de µC) voorzien, en je heb ook heel die trafo niet meer nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-03 00:18

NBK

Weercam-Avatar

Is zo'n gateway überhaupt niet veel interessanter als schildje voor een Arduino?

Persoonlijk zou ik dat veel sneller kopen dan de huidige oplossing.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• ThinkPad

ThinkPad

Vandaag OTGW gebouwd, had de onderdelen (minus PIC en PCB) bij Conrad besteld. Heb hem aangesloten op m'n netwerk, via een Serial to Ethernet converter (USR-TCP232-2), zie: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=8505

Op m'n bureau werkt het i.i.g., van het weekend even aansluiten en in Domoticz hangen. Had een hele oude OTGW (v1, met de P16F628 nog), nu toch maar een nieuwe gebouwd (PIC16F88) omdat ik ook een nieuwe thermostaat (Remeha iSense met fw. v28) heb opgehangen.

Heb trouwens de trafo vervangen door een wat zwaarder model (710564-89) en de 7805 door een Recom DC-DC-converter (157954-89), zodat ik de USR-TCP232 ook met de OTGW kan voeden, i.p.v. een aparte voeding. Zie http://www.domoticaforum....c.php?f=75&t=10193#p76928 voor details

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
:) ik hoop dit weekend deze te kunnen bestukken;

Plek voor ftdi usb-ttl kabel, esp-12 wifi of Wiznet WIZ107SR ethernet module. Passend in een Hammond behuizinkje

• remcoXP
  • Laatst online: 17:32
Gele dat ziet er zeer interessant uit. Kun je wat toelichting geven? Ik ben ook nog in de race voor een gateway. Maar die moet wel wifi of utp zijn.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• remcoXP
eew schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:29:
Ik wil er ook een bouwen. En ik ben erachter gekomen dat kiwi veel te hoge prijzen rekent. De onderdelen voor de USB versie kosten een euro of 15 bij Conrad (zonder stekker en case), als je dat de losse PCB van kiwi bestelt ben je dus voor 23 euro klaar. Ik heb een USB TTL kabel in China bestelt voor nog eens een euro of drie. Dus dan komen de kosten op totaal 26 euro. Dan moet je nog wel iemand vinden die de PIC kan programmeren.
Als ik de link gebruik naar de Conrad site op de otgw site dan zie ik andere artikelen en is de prijs 29. Heb jij een kloppende onderdelenlijst van Conrad voor in de TS?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De ontwikkelingen m.b.t. OTGW worden "argwanend" in de gaten gehouden.
Met name in relatie tot shields, arduino, raspberry, domoticz.
Wait & See

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ThinkPad

ThinkPad

remcoXP schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:59:
[...]

Als ik de link gebruik naar de Conrad site op de otgw site dan zie ik andere artikelen en is de prijs 29. Heb jij een kloppende onderdelenlijst van Conrad voor in de TS?
Hier: http://otgw.tclcode.com/schematic.html#partlist op knoppie "Fill the Conrad.nl shopping basket" drukken en je Conrad winkelwagentje wordt automatisch gevuld _O_
Volgens mij werkt het ook als je hier klikt. Je zou 53 producten moeten krijgen. Actuele prijs is €29,10

Maar let op:
- Je mist de printplaat nog
- De PIC is nog niet geprogrammeerd, je hebt hier een PIC-programmer voor nodig.

• remcoXP
Thanks ThinkPad. Dan is de set van kiwi nog geen eens zo slecht geprijsd. Nu nog een goedkope manier om hem netwerk compatible te maken en misschien wel belangrijker een goede How to hiervoor vinden. :)

weet niet wat het het me opleverd want heb nu een intergas ketel met essent thermostaat en een arduino die warmwater monitor op de ketel. Maargoed ben nu eenmaal een nerd/control freak. En hoe meer gegevens hoe beter :)

• ThinkPad

ThinkPad

remcoXP schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:39:
[...]
Nu nog een goedkope manier om hem netwerk compatible te maken en misschien wel belangrijker een goede How to hiervoor vinden. :)
[...]
Ik gebruik dit: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=8505
en om het allemaal vanaf de OTGW te voeden moet je twee onderdelen vervangen: http://www.domoticaforum....c.php?f=75&t=10193#p76928 (trafo & DC-DC-converter)

Heb het nog niet uitvoerig getest, maar over het netwerk benaderen lukte iig al. Ga het vanmiddag even netjes in de behuizing van de OTGW bouwen.

Zojuist mijn PI opnieuw voorzien van Raspian Jessie en getracht de OTGW te benaderen via de otmonitor. Het doel is om mijn iSense van het programma te stoten door een override temp in te stellen en deze dan terug te kunnen zetten naar het programma.

Helaas krijg ik geen enkel reactie op de webpaginas van de otmonitor, ik start hem als volgt:

code:
1
./otmonitor-ahf -w 8080 --daemon /dev/ttyUSB0

Ik weet dat hij op de /dev/ttyUSB0 zit, als ik namelijk met cu verbinding maak werkt hij prima. Het lijkt er op dat het bij de otmonitor gewoon ergens spaak loopt. Helaas geeft de otmonitor geen logging of debug informatie om te echter halen wat er precies mis is.

Het enige wat ik heb kunnen vinden is als ik naar de Summary Web Pagina wil, dan krijgt ik onderstaand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
*** INTERNAL SERVER ERROR (BEGIN #2) ***
socket: sock1d33eb8
peerhost: 192.168.153.102
peerport: 52967
port: 8080
rawtime: 1447009341
time: Sun Nov 08 20:02:21 CET 2015
method: GET
uri: /summary.html
path: /summary.html
protocol: HTTP/1.1
rawheader: {Host: 192.168.153.7:8080} {Connection: keep-alive} {Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8} {User-Agent: Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_11_1) AppleWebKit/601.2.7 (KHTML, like Gecko) Version/9.0.1 Safari/601.2.7} {Accept-Language: en-us} {Referer: http://192.168.153.7:8080/attributions.html} {Accept-Encoding: gzip, deflate}
header host: 192.168.153.7:8080
header connection: keep-alive
header accept: text/html {} application/xhtml+xml {} application/xml {q 0.9} */* {q 0.8}
header user-agent: Mozilla/5.0 {(Macintosh; Intel Mac OS X 10_11_1)} AppleWebKit/601.2.7 {(KHTML, like Gecko)} Version/9.0.1 Safari/601.2.7
header accept-language: en-us {}
header referer: http://192.168.153.7:8080/attributions.html
header accept-encoding: gzip {} deflate {}
accept type: text/html application/xhtml+xml application/xml */*
accept charset: 
accept encoding: gzip deflate
accept language: en-us
accept transfercoding: 
errorinfo: can't read "list": no such variable
    while executing
"lsort $opt -index $index $list"
    ("uplevel" body line 49)
    invoked from within
"uplevel 1 "set # {}; $script; set #""
    (procedure "template" line 17)
    invoked from within
"template $body"
    (procedure "::wibble::zone::templatefile" line 8)
    invoked from within
"{*}$command $state"
    (procedure "getresponse" line 38)
    invoked from within
"getresponse $request"
*** INTERNAL SERVER ERROR (END #2) ***

Heeft iemand een idee hoe je enkel de otmonitor kan laten draaien in --daemon mode?

• eew
remcoXP schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:59:
[...]

Dat komt omdat dat onderdelen voor de RS232 zijn en omdat er nog een aantal zaken bij zitten die ik niet wilde hebben. Voor de USB versie kan je een hoop kabels, die MAX232 IC en 4 condensators eruit knikkeren. Ook heb ik de case en het netsnoer (wie heeft er nou niet een schoenendoos met oude stekkers liggen) eruit gehaald. Uiteindelijk blijven er dan zeer weinig zaken over die daadwerkelijk geld kosten.

De onderdelen lijst op de OTGW site klopt nog steeds als je al RS232 versie wilt bouwen en behoefde hebt aan een case en een netsnoer, en in die twee zaken gaat dan ook een redelijk groot gedeelte van het budget zitten. Maar ik zou deze in de TS zetten met uitleg erbij.

De oorspronkelijke transformator is alleen over een maand weer leverbaar, ik heb dit persoonlijk opgelost door de 100mA (ipv 80) versie die 6 cent duurder is te nemen. Wel moet ik nu nog een week wachten op 4 transistoren. Maar al met al is het veel goedkoper dan Kiwi en kan je kiezen wat je wel en niet wilt hebben.
ThinkPadd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:41:
- De PIC is nog niet geprogrammeerd, je hebt hier een PIC-programmer voor nodig.
Ik heb wat dat betreft een risico genomen. Ik ken iemand die een ongeteste PIC-programmer met rook/brandschade heeft gekregen van iemand. We denken dat hij het zou moeten doen, maar als hij het niet doet dan heb ik gegokt en verloren. En denk ik dat het het goedkoopste is om hier een voorgeprogrammeerde te bestellen http://www.voti.nl/winkel/index.html.

[Voor 17% gewijzigd door eew op 09-11-2015 12:35]

• naftebakje
Tele schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:19:

[afbeelding][afbeelding]

Plek voor ftdi usb-ttl kabel, esp-12 wifi of Wiznet WIZ107SR ethernet module. Passend in een Hammond behuizinkje
That's what I mean _/-\o_

• ThinkPad

ThinkPad

eew schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:28:
[...]
De oorspronkelijke transformator is alleen over een maand weer leverbaar, ik heb dit persoonlijk opgelost door de 100mA (ipv 80) versie die 6 cent duurder is te nemen. Wel moet ik nu nog een week wachten op 4 transistoren. Maar al met al is het veel goedkoper dan Kiwi en kan je kiezen wat je wel en niet wilt hebben.
Ik heb mijn OTGW met het netwerk verbonden, en wilde die module (USR-TCP232) met de OTGW voeden (heb de module in de behuizing ingebouwd). Daarom de standaard aanbevolen trafo vervangen door het 2VA model en de 7805 door een DC-DC-converter.

De trafo wordt echter wel vrij warm, m'n IR-thermometer geeft 56 graden aan nadat de OTGW al zo'n 2 uur aan stond. Niet zorgwekkend warm, maar toch wel vrij warm. Maar volgens mij draait alles binnen specificaties.... de USR-TCP232 zou max. 200mA moeten trekken en de elektronica van de OTGW zelf ook niet heel veel volgens mij.

Zal er eens een meetplug tussen zetten (tussen stekker en stopcontact), ben wel benieuwd wat het ding nu uiteindelijk gebruikt. Als dat te gek is (hij staat immers wel 24/7 aan), dan misschien toch maar e.e.a. aanpassen.

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2015 12:38]

• eew
ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:34:
Ik heb mijn OTGW met het netwerk verbonden, en wilde die module (USR-TCP232) met de OTGW voeden (heb de module in de behuizing ingebouwd). Daarom de standaard aanbevolen trafo vervangen door het 2VA model en de 7805 door een DC-DC-converter.
Ik heb daar ook nog even over gedacht, maar ik heb uiteindelijk besloten dat ik zo min mogelijk vervuiling van 2.4 GhZ wil voor zaken waarvoor dat niet nodig is en zo zo min mogelijk complexiteit door extra netwerkverbindingen. Ik ga mijn OTGW naast mijn RPI in de meter kast hangen en ga daarvoor de bedrading van de thermostaat omleiden. Thermostaatkabel kan je voor 42 cent per meter zo ophalen bij Warmtecervice https://www.warmteservice...-kabel-2-x-0-6/p/82054206. Ik kan zo vanuit mijn CV kast een meter of anderhalf over de grond naar mijn slaapkamer via een loze leiding naar de meterkast, en via dezelfde route weer terug. Dit is waarschijnlijk de meest stabiele oplossing met het minste gezeik. Ook betekent dat dat ik all deze spullen in de meterkast kan houden. Dat is een mooie centrale plaats, en als er een keer iemand komt voor de CV (sociale huur), dan heb ik binnen ongeveer 5 minuten alles in de oorspronkelijke staat hersteld en compleet verborgen en krijg ik geen vreemde vragen en gezeik.

• ThinkPad

ThinkPad

Voor de mensen die zelf tegen de OTGW willen kletsen, je kunt met de otmonitor de OTGW rechtstreeks uitlezen (via serieel/USB of over het netwerk).

Waar ik echter achterkwam is dat je ook via de webpagina hetzelfde kunt uitlezen en grafiek bekijken (handig als je otmonitor headless draait), maar ook commando's kunt sturen: [url=http://localhost:8080/command?PR=A ]http://localhost:8080/command?PR=A[/url]
(PR=A is versie-informatie van OTGW opvragen). Op die manier kun je ook het setpoint aanpassen (TT=19 voor 19 graden bijv., en TT=0 om weer terug naar klokprogramma van je thermostaat te gaan). Gewoon de commando's die op de website staan. Je krijgt ook terugkoppeling (gelukkig).

Heel handig als je dus snel de OTGW wilt opnemen in je domotica setup, een HTTP-request is immers genoeg om het setpoint (tijdelijk) te overrulen, of om de tapwater-warmhoudstand van je ketel aan/uit te zetten.

Waar ik ook op getipt werd is dat er een JSON-output beschikbaar is: [url=http://localhost:8080/json]http://localhost:8080/json[/url]
Daarmee kun je mooi zelf met de data aan de gang als je wilt, opslaan in je eigen applicatie (database) bijv.

Wou het hier even delen, met name die JSON-output staat namelijk niet gedocumenteerd.

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2015 21:39]

• eew
ThinkPadd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:30:
Voor de mensen die zelf tegen de OTGW willen kletsen, je kunt met de otmonitor de OTGW rechtstreeks uitlezen (via serieel/USB of over het netwerk).

Waar ik echter achterkwam is dat je ook via de webpagina hetzelfde kunt uitlezen en grafiek bekijken (handig als je otmonitor headless draait), maar ook commando's kunt sturen: [url=http://localhost:8080/command?PR=A ]http://localhost:8080/command?PR=A[/url]
(PR=A is versie-informatie van OTGW opvragen). Op die manier kun je ook het setpoint aanpassen (TT=19 voor 19 graden bijv., en TT=0 om weer terug naar klokprogramma van je thermostaat te gaan). Gewoon de commando's die op de website staan. Je krijgt ook terugkoppeling (gelukkig).

Heel handig als je dus snel de OTGW wilt opnemen in je domotica setup, een HTTP-request is immers genoeg om het setpoint (tijdelijk) te overrulen, of om de tapwater-warmhoudstand van je ketel aan/uit te zetten.

Waar ik ook op getipt werd is dat er een JSON-output beschikbaar is: [url=http://localhost:8080/json]http://localhost:8080/json[/url]
Daarmee kun je mooi zelf met de data aan de gang als je wilt, opslaan in je eigen applicatie (database) bijv.

Wou het hier even delen, met name die JSON-output staat namelijk niet gedocumenteerd.
Draai jij Domoticz en OTmonitor naast elkaar?

• ThinkPad

ThinkPad

Nee, Domoticz stuurt namelijk een 'PS=1' commando waarmee de OTGW in een modus gaat waarmee hij alleen nog bij elk PS=1 verzoek informatie uitstuurt. Dat heeft als gevolgd dat OTmonitor geen data om te verwerken meer binnenkrijgt.

Tot nu toe deed ik het steeds om en om, ik heb Domoticz 24/7 verbonden met de OTGW om alles te loggen, maar als ik wilde testen met OTmonitor dan disable'de ik de OTGW in Domoticz, voerde dan een reboot van de OTGW uit (GW=R) en verbond dan OTmonitor met de OTGW.

Het plan is straks om de koppeling met Domoticz weg te halen en de OTGW alleen nog met OTmonitor uit te lezen (en de data in een externe applicatie te stoppen). Niet alleen omdat dat minder resources vraagt, maar ook omdat je de OTGW dan makkelijker kunt aansturen en (naar mijn idee) een beter inzicht hebt in wat er gebeurd.

ThinkPadd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:30:

Niet te vergeten dat er ook WebSockets zijn om relatief eenvoudig alle berichten en status updates binnen te krijgen.

Ik moet wel toegeven dat die JSON erg handig werkt, maar wat ik dan weer jammer vind is dat er niet een datetime bij staat. In principe weet je nu niet wanneer de OTGW een bepaalde update ontvangen heeft. Echter gezien de hoeveelheid berichten die over de lijn gaan zal het niet heel veel uitmaken denk ik.
ThinkPadd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:19:
Het plan is straks om de koppeling met Domoticz weg te halen en de OTGW alleen nog met OTmonitor uit te lezen (en de data in een externe applicatie te stoppen). Niet alleen omdat dat minder resources vraagt, maar ook omdat je de OTGW dan makkelijker kunt aansturen en (naar mijn idee) een beter inzicht hebt in wat er gebeurd.
Niet vergeten dat de meesten enkel Domoticz hebben om het te tonen en natuurlijk de otmonitor zelf. ;)

• ThinkPad

ThinkPad

Is er iemand die otmonitor onder bijv. Ubuntu (x86 of x64) heeft draaien? Ik heb geen idee hoe ik die binaries van de website ('otmonitor' of 'otmonitor-x64) aan de gang moet krijgen....

Heb het hier: http://www.domoticaforum....=75&t=8530&p=77067#p77067 ook gevraagd, maar misschien dat er hier op Tweakers iemand is die mij kan uitleggen hoe je het aan de praat krijgt :P

Gewoon de binary in --daemon mode draaien dus:
./otmonitor-x64 --daemon --w 8080 /dev/ttyUSB0
of in mijn geval (OTGW via netwerk):
./otmonitor-x64 --daemon --w 8080 192.168.4.30:23
d:)b

[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2015 22:07]

• Travee
Ik heb een Remeha Tzerra + Remeha iSense. Er staat dat de Tzerra geen retourtemperatuur (MsgID=28) ondersteund. Ik was daarom van plan om die temperatuur zelf te gaan meten mbv een DS18B20 op GPIO. Ik heb de OTGW twee dagen zijn werk laten doen en nu staan er ineens waardes bij de retourtemperatuur?? Ik zal van het weekend eens gaan checken of die temperatuur inderdaad klopt.

• ThinkPad

ThinkPad

Travee schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:33:
Ik heb een Remeha Tzerra + Remeha iSense. Er staat dat de Tzerra geen retourtemperatuur (MsgID=28) ondersteund. Ik was daarom van plan om die temperatuur zelf te gaan meten mbv een DS18B20 op GPIO. Ik heb de OTGW twee dagen zijn werk laten doen en nu staan er ineens waardes bij de retourtemperatuur?? Ik zal van het weekend eens gaan checken of die temperatuur inderdaad klopt.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die entry door iemand is geweest die een thermostaat op de Tzerra had aangesloten die geen retourtemperatuur opvroeg.

ThinkPadd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:31:
[...]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die entry door iemand is geweest die een thermostaat op de Tzerra had aangesloten die geen retourtemperatuur opvroeg.
Eenvoudig te controleren met de OT monitor en dan kijken of bij de Messages de returnwaarde terug komt.

Je ziet dan onderstaande messages voorbij komen:

code:
1
2
16:03:47.913226  R801C0000  Read-Data   Return water temperature: 0.00
16:03:48.004834  B401C1899  Read-Ack    Return water temperature: 24.60

• ThinkPad

ThinkPad

En anders
AA=28
tegen de OTGW zeggen, dan forceer je volgens mij dat hij de retourtemperatuur moet opvragen bij je ketel.

Zie ook de andere ID's: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2015 16:19]

• Travee
Remeha Tzerra:
3.4.6. Watertemperatuurregeling
De ketel is voorzien van een elektronische temperatuurregeling met
een aanvoer- en een retourtemperatuursensor.
De retourtemperatuur lijkt wel te kloppen, maar wordt niet vaak genoeg "ververst". Daarom start OT monitor zonder waarden voor de retour. Ik las in de handleiding iets over het controleren van de sensor. Als ik dat zelf kan doen, dan wordt dat de volgende stap.

Ondertussen meet Ik de retourtemperatuur mbv een DS18B20

[Voor 12% gewijzigd door Travee op 13-11-2015 19:21]

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:17
@Thinkpad, dat verklaart een hoop waarom na de installatie van domoticz al het andere niet meer goed werkte! rot PS=1....

ik ben na veel zoeken en source van OT monitor doorspitten op een paar handige features gekomen.
Alle instellingen die je in de desktop gui hebt kun je ook instellen met --deamon.

Je hebt dan alleen een configuratie bestand nodig.

ik doe zelf het volgende om de relay server aan te zetten en MQTT:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
web {
  enable true
  port 8080
  nopass true
}
connection {
  device /dev/ttyUSB0
  type serial
  enable true
}
server {
  enable true
  port 7686
  relay true
}
mqtt {
  enable true
  broker 192.168.1.100
  port 1883
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  format unformatted
}

En dan zo aanroepen: ./otmonitor --daemon -f otmonitor.conf

ik vind persoonlijk de MQTT oplossing erg mooi (ja ben MQTT fan geworden)
Je kan namelijk ook de temperatuur aansturen via MQTT.

topic: actions/otmonitor/setpoint

ik heb de OTmonitor nu netjes aan openhab geknoopt via mqtt!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 10:44
Je kan ook heel de webinterface aanpassen naar eigen zin:

Custom web pages
It is possible to add your own web pages to the otmonitor web server or override built-in pages by placing them in a direcotry called html located in the same directory as the otmonitor binary.

Style sheet
To give custom pages a similar appearence as the built-in pages, the otmonitor.css file may be used as a style sheet. That file picks up the selected web theme.

Web theme
To create your own web theme, create a file called theme-<name>.css in the html directory.

:) _/-\o_
https://drive.google.com/...R0bmZQLUZyYms&usp=sharing

[Voor 8% gewijzigd door timoline op 14-11-2015 20:58]

• ThinkPad

ThinkPad

Grappig, heb je die .css ergens?

Vraag mij alleen wel af hoe ik dat bij de linux versie moet doen, ik heb alleen het binary bestand.

[Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2015 21:01]

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 10:44
ThinkPadd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 21:00:
[...]

Grappig, heb je die .css ergens?

Vraag mij alleen wel af hoe ik dat bij de linux versie moet doen, ik heb alleen het binary bestand.
https://github.com/timoline/OTGW
Ik moet wel zeggen dat ik het nog niet heb kunnen testen (ik wacht nog op m'n otgw)
Nog niet alles werkt, maar ben er druk mee bezig

Copy the files in a direcotry called html located in the same directory as the otmonitor binary.

• ThinkPad

ThinkPad

timoline schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 21:09:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik het nog niet heb kunnen testen (ik wacht nog op m'n otgw)

Copy the files in a direcotry called html located in the same directory as the otmonitor binary.
Bedankt, werkt prima. Ziet er goed uit, stuk moderner :Y

• fjux
timoline schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 21:09:
[...]

Zit er inderdaad een stuk beter uit! ben zelf geen held met html en css.

maar heb je git gecloned. dus ik hem zeker bijhouden!

thanks!

• remcoXP
Tele schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:19:

[afbeelding][afbeelding]

en? is het gelukt?

• eew
Ik ben mijn gateway aan het solderen. Ik gebruik onderdelen van Conrad en een pcb van kiwi. En ik heb een probleem met D10 en D11. De gaten op het PCB zijn veel te groot voor die minuscule zenerdiodes. En als je bijvoorbeeld hier kijkt: http://svdgraaf.nl/2014/0...an-OpenTherm-gateway.html. Dan zijn ze daar veel groter. En op de oorspronkelijke site (plaatje in topicstart), worden weer kleinere gebruikt. Het lijkt erop dat Kiwi andere diodes levert dan in de Conrad lijst staan, het PCB lijkt ontworpen te zijn voor de Kiwi diodes, terwijl het origineel die van Conrad gebruikt.

Ik heb geen idee hoe ik componenten met een lead die een diameter heeft die de helft van het gat is kan solderen.

[Voor 3% gewijzigd door eew op 16-11-2015 22:27]

• fjux
eew schreef op maandag 16 november 2015 @ 22:24:
Ik ben mijn gateway aan het solderen. Ik gebruik onderdelen van Conrad en een pcb van kiwi. En ik heb een probleem met D10 en D11. De gaten op het PCB zijn veel te groot voor die minuscule zenerdiodes. En als je bijvoorbeeld hier kijkt: http://svdgraaf.nl/2014/0...an-OpenTherm-gateway.html. Dan zijn ze daar veel groter. En hier op de oorspronkelijke site: http://otgw.tclcode.com/index.html#gateway, worden weer kleinere gebruikt. Het lijkt erop dat Kiwi andere diodes levert dan in de Conrad lijst staan, het PCB lijkt ontworpen te zijn voor de Kiwi diodes, terwijl het origineel die van Conrad gebruikt.

Ik heb geen idee hoe ik componenten met een lead die een diameter heeft die de helft van het gat is kan solderen.
ik heb daar ook wat problemen mee gehad.

Wat ik het makkelijkste vond: Eerst het gat vertinnen en dicht maken met tin.
Vervolgens (met een tangetje) een pootje van de diode opwarmen en door het gat dat je gedicht hebt heen duwen.

Het is wat lastig uitleggen, maar denk dat het idee duidelijk is. Ook geen idee of er een beter manier is, maar het werkte bij prima ;)

• eew
fjux schreef op maandag 16 november 2015 @ 22:29:
Wat ik het makkelijkste vond: Eerst het gat vertinnen en dicht maken met tin.
Vervolgens (met een tangetje) een pootje van de diode opwarmen en door het gat dat je gedicht hebt heen duwen.

Het is wat lastig uitleggen, maar denk dat het idee duidelijk is. Ook geen idee of er een beter manier is, maar het werkte bij prima ;)
Dat lijkt een een redelijk onconventionele methode. Heb je het eerst normaal geprobeerd? Wat gebeurde er toen?

• ThinkPad

ThinkPad

Mijn Agpo Econpact 225c levert niet genoeg stroom om de schermverlichting van m'n Remeha iSense thermostaat te voeden. Ik moest dus batterijen in de iSense plaatsen om de schermverlichting werkend te krijgen. Maar de OTGW ondersteunt 'smartpower' en krikt het voedingsniveau dus omhoog. Met als resultaat dat ik nu geen batterijen meer nodig heb om de schermverlichting te laten werken :D #handig

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Zojuist heb ik een nieuwe K150 (kloon) binnen gekregen waarmee ik succesvol twee PIC16F88's heb geprogrammeerd.

Mochten er nog mensen hun PIC graag geprogrammeerd hebben, dan ben ik dat bereid te doen.

Edit: Ik heb de TS hier ook op aangepast: [OTGW] OpenTherm gateway

Helaas is na de laatste programmeeractie (door mijn onvoorzichtigheid) een van de componenten afgebroken. De K150 doet het niet meer en ik heb ook geen zin / tijd om uit te zoeken waarom.

Jullie zullen helaas op zoek moeten naar een andere Tweaker die de PIC wil programmeren.

[Voor 52% gewijzigd door Matis op 14-07-2016 08:54]

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik zet mijn otgw in de verkoop, als het goed is heb ik nog een lege pic. @Matis heb je interesse dan stuur ik hem naar je op(als hij in een normale envelop past). Misschien kan je er nog iemand blij mee maken.

• eew
Solderen vordert al behoorlijk. Ik mis nog vier transistoren die Conrad (per pakketpost 8)7) morgen levert dus ik zit nu verder vast. Mijn Chinese USB TTL adapter is ook gekomen vandaag. Nu nog even een netsnoer versieren.

[Voor 97% gewijzigd door eew op 17-11-2015 23:05]

• fjux
eew schreef op maandag 16 november 2015 @ 22:35:
[...]

Dat lijkt een een redelijk onconventionele methode. Heb je het eerst normaal geprobeerd? Wat gebeurde er toen?
normaal is het natuurlijk ook niet ;)

maar als het gat te groot is voor de pinnen/pootjes, gooi ik er gewoon een extra klodder tin op. Netjes is anders. Maar voor mij gaat het er om dat het werkt ;)

Edit: Het lijkt er op dat het je gelukt is!

[Voor 5% gewijzigd door fjux op 17-11-2015 23:05]

• eew
fjux schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 23:04:
[...]

normaal is het natuurlijk ook niet ;)

maar als het gat te groot is voor de pinnen/pootjes, gooi ik er gewoon een extra klodder tin op. Netjes is anders. Maar voor mij gaat het er om dat het werkt ;)

Edit: Het lijkt er op dat het je gelukt is!
Het is mij net op de normale methode gewoon gelukt. Sommige van mijn verbindingen lijken uit een boekje te komen, sommige (waaronder deze) verdienen niet echt echt een schoonheidsprijs. Maar ze zien er allemaal uit alsof ze werken.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Vandaag eindelijk de laatste hand gelegd aan de eerste OTGW. Het ding wilde niet werken, bleek de MAX232 verkeerd om op de voetjes te zitten 8)7
Vreemd genoeg werkte daarna alleen het ontvangen van data. Het sturen van data bleek niet te werken. Zelfs met een logic analyzer kwamen er geen bitjes uit de seriële poort op de PC. Op een andere PC werkte het wel ineens.
Morgen maar eens uitzoeken of ik misschien iets heb opgeblazen in mijn workstation :$

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
pjeterinfo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:22:
Ik zet mijn otgw in de verkoop, als het goed is heb ik nog een lege pic. @Matis heb je interesse dan stuur ik hem naar je op(als hij in een normale envelop past). Misschien kan je er nog iemand blij mee maken.
Ik vind het prima. Ik denk alleen niet dat ie in een reguliere brievenbusenveloppe gaat. Daar is hij volgens mij te zwaar en groot voor.

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:36
Matis schreef op woensdag 18 november 2015 @ 07:56:
[...]

Ik vind het prima. Ik denk alleen niet dat ie in een reguliere brievenbusenveloppe gaat. Daar is hij volgens mij te zwaar en groot voor.
Alleen de pic bedoel ik ;-)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Oh, dat moet wel lukken denk ik :P

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:43
pjeterinfo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:22:
Ik heb eventueel wel interesse in jouw OTGW, stuur je PM.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:40

bonyuri

Investigator!

Ik heb ook nog een (wat oudere) OTGW, met enkel RS-232 ondersteuning.
Hij werkt gewoon goed, maar ik merk dat ik er niet de domotica oplossing mee kan maken die ik eigenlijk wilde. Ik ga nu voor een ThermoSmart :)

Het gaat dus om deze versie:
https://www.kiwi-electron...soldeerd?search=opentherm

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Even uit nieuwsgierigheid: is dat solderen te doen voor iemand die nog nooit een printplaat heeft gesoldeerd?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Duci schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:04:
Even uit nieuwsgierigheid: is dat solderen te doen voor iemand die nog nooit een printplaat heeft gesoldeerd?
Ligt heel erg aan de apparatuur die je thuis heb staan. Het zijn allemaal through hole componenten, dus wat dat betreft is het goed te doen.
Wij hebben een soldeertafel op de zaak daar word je bang van, voorzien van alle gemakken. Thuis aan de keukentafel zal het mij iig niet lukken.

• eew
Ik doe het op het aanrecht met een goedkope 25 Watt Weller soldeerbout. Het is niet ideaal maar het lukt makkelijk. Als je echt helemaal geen soleerervaring hebt is het misschien handig om eerst een goedkoop kant en klaar kitje te bouwen om even te oefenen. Maar het is zeker te doen.

Het is wel belangrijk om te weten wat je moet doen voordat je begint. YouTube is heel handig.

[Voor 8% gewijzigd door eew op 18-11-2015 19:52]

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb er een begin aan gemaakt :)

http://static.tweakers.net/ext/f/AHWx6W4j9mzR2JZabqUWzENT/thumb.jpg

Wordt vervolgt zodra ik hem in huis kan testen.

• Travee
Gaat prima, als je goede ogen hebt. Anders dit kopen: https://www.conrad.nl/nl/...-hand-3-delig-588221.html

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Tele schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:36:
Ik heb er een begin aan gemaakt :)

[afbeelding]

Wordt vervolgt zodra ik hem in huis kan testen.
Wauw. Dat ziet er een heel stuk moderner uit dan mijn OTGW.

• Duci
  • Niet online
Dank, Matis en Eew!
eew schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:48:
[...]

misschien handig om eerst een goedkoop kant en klaar kitje te bouwen om even te oefenen. Maar het is zeker te doen.

Het is wel belangrijk om te weten wat je moet doen voordat je begint. YouTube is heel handig.
Die tips ga ik denk ik ter harte nemen! Ik heb ook een goedkope soldeerbout zonder opties.. dus even oefenen op iets goedkoops om het voor het eerst te proberen is wel handig denk ik.

• hansdegit
bonyuri schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:27:
Ik heb ook nog een (wat oudere) OTGW, met enkel RS-232 ondersteuning.
Hij werkt gewoon goed, maar ik merk dat ik er niet de domotica oplossing mee kan maken die ik eigenlijk wilde. Ik ga nu voor een ThermoSmart :)

Het gaat dus om deze versie:
https://www.kiwi-electron...soldeerd?search=opentherm
Die heb ik ook, maar het rs-232 stuk heb ik verwijderd. Ik praat ttl met de OTGW, gewoon met de UART van mijn Netduino rechtstreeks naar de 5v pennen van het max232 voetje. Aangezien de Netduino "slechts" 3.3v doet, kan je rustig concluderen dat de OTGW daar prima mee om kan gaan.

• eew
Zo, mijn soldeerwerkje is bijna klaar, ik moet alleen nog eventjes de juiste verbindingen maken op de plaats waar de MAX232 zit in de seriële versie, en ik heb mijn PIC naar Matis gestuurd, dus ik kan op dit moment vrij weinig het het ding. Ik vraag mij af of er hier meer mensen zijn die ervoor gekozen hebben om niet die plastic behuizing te nemen? Wat voor behuizing hebben jullie gemaakt?

Je zit natuurlijk met op twee soldeerpunten aan de achterkant en op een schroefje van de klem, dus je kunt hem niet zomaar ergens neerleggen.

[Voor 9% gewijzigd door eew op 19-11-2015 21:15]

• Duci
  • Niet online
Iemand trouwens een oplossing om de OTGW via wifi te laten werken? Ketel hangt op zolder (wel wifi bereik), kan er geen UTP kabel naartoe trekken en wil liever niet nog een Rpi hebben draaien ergens.
ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:34:
[...]

Zal er eens een meetplug tussen zetten (tussen stekker en stopcontact), ben wel benieuwd wat het ding nu uiteindelijk gebruikt. Als dat te gek is (hij staat immers wel 24/7 aan), dan misschien toch maar e.e.a. aanpassen.
Dit trouwens nog gelukt? Wat trekt de OTGW ongeveer aan stroom? :)

[Voor 51% gewijzigd door Duci op 20-11-2015 09:25]

• cODAR
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 19:30
Hallo,

Ik heb een otg2mqtt gateway gemaakt in NodeJS, hiermee kan je OTG bedienen middels mqtt. Ding draait hier inmiddels alweer een tijdje op een raspberry pi, nagenoeg zonder problemen.

Voor mij werkt het en het was een leuk project om uit te zoeken hoe OT werkt en hoe dit te koppelen is aan mqtt middels Node. De code is niet netjes en iedere feedback om het beter te maken is welkom!

Zie https://github.com/githubcdr/opentherm2mqtt

• ThinkPad

ThinkPad

Duci schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:24:
[...]
Dit trouwens nog gelukt? Wat trekt de OTGW ongeveer aan stroom? :)
Zal vanavond even voor je kijken, gooi ik er even een Z-Wave meetplug tussen.
Ondanks de warmte van de trafo (door de extra belasting van de Serial to Ethernet module USR-TCP232) draait hij overigens wel gewoon stabiel, al een week of 3. Dus de warmte van de trafo is geen punt blijkt wel.

[Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2015 10:42]

• fjux
cODAR schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:18:
Hallo,

Ik heb een otg2mqtt gateway gemaakt in NodeJS, hiermee kan je OTG bedienen middels mqtt. Ding draait hier inmiddels alweer een tijdje op een raspberry pi, nagenoeg zonder problemen.

Voor mij werkt het en het was een leuk project om uit te zoeken hoe OT werkt en hoe dit te koppelen is aan mqtt middels Node. De code is niet netjes en iedere feedback om het beter te maken is welkom!

Zie https://github.com/githubcdr/opentherm2mqtt
Niet om vervelend te doen hoor, maar de OTmonitor van otgw kan ook MQTT aan. En dat werkt prima op de Raspi. (zie fjux in "[OTGW] OpenTherm gateway" voor de instellingen)

voordeel ook nog is dat je dan ook de webpage van otmonitor draaiend hebt. en het is wat meer lightweight dan nodejs.

• eew
Duci schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:24:
Iemand trouwens een oplossing om de OTGW via wifi te laten werken? Ketel hangt op zolder (wel wifi bereik), kan er geen UTP kabel naartoe trekken en wil liever niet nog een Rpi hebben draaien ergens.
Misschien in deze situatie niet heel erg nuttig, maar heb je er aan gedacht dat the OTGW niet direct naast de ketel hoeft. Ik ga dit probleem oplossen door thermostaatkabel te trekken in een loze leiding, maar je zou ook de thermostaatkabel kunnen onderscheppen op het punt waar de thermostaat hangt in de woonkamer, probleem is alleen dat in dat geval de boel niet meer mooi weg te werken is.

• cODAR
Goed om te lezen, echter dat is allemaal nieuwerwets, in mijn tijd had je dat allemaal nog niet (toen ik begon met dit project)

Dit is toch de GUI versie? Of draait die inmiddels ook netjes zonder X?

• Duci
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:41:
[...]

Zal vanavond even voor je kijken, gooi ik er even een Z-Wave meetplug tussen.
Ondanks de warmte van de trafo (door de extra belasting van de Serial to Ethernet module USR-TCP232) draait hij overigens wel gewoon stabiel, al een week of 3. Dus de warmte van de trafo is geen punt blijkt wel.
Ben erg benieuwd! Het verbruik kun je ongetwijfeld in no time terugwinnen door het beter afstellen van je CV/het voorkomen van onnodig gasgebruik door op afstand uit te schakelen, maar toch.

• Duci
  • Niet online
eew schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:51:
[...]

Misschien in deze situatie niet heel erg nuttig, maar heb je er aan gedacht dat the OTGW niet direct naast de ketel hoeft. Ik ga dit probleem oplossen door thermostaatkabel te trekken in een loze leiding, maar je zou ook de thermostaatkabel kunnen onderscheppen op het punt waar de thermostaat hangt in de woonkamer, probleem is alleen dat in dat geval de boel niet meer mooi weg te werken is.
Jazeker.. het loopt alleen helaas niet logisch hier. Er is een heel erg miniem kansje dat ik de kabel kan onderscheppen boven een plafond in het toilet, daar ga ik dit weekend naar kijken. Dan zou ik hem een stuk om kunnen leggen naar de meterkast en kan ik de OTGW direct op de bestaande pi prikken waar Domoticz al op draait.

Ik betwijfel het echter, want de vorige bewonders hadden hem zelfs gewoon zonder leiding in het stucwerk gesmeerd (kwam ik achter toen ik erdoorheen freesde om een nieuwe leiding aan te leggen). 8)7

• fjux
cODAR schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:52:
Goed om te lezen, echter dat is allemaal nieuwerwets, in mijn tijd had je dat allemaal nog niet (toen ik begon met dit project)

Dit is toch de GUI versie? Of draait die inmiddels ook netjes zonder X?
Volg de link ;)

Als je het commando de parameter --daemon mee geeft draait hij mooi zonder x.

Als je dan ook nog deze post mee pakt heb je ook nog een mooie web interface: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45265005#45265005

• cODAR
@fjux goede tip! Had deze tool nooit een kans gegeven in het verleden maar het is flink verbeterd.

Vreemd dat de site nog steeds niets aangeeft betreft mqtt support, laat staan configuratie :)

• ThinkPad

ThinkPad

cODAR schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:07:
[...]
Vreemd dat de site nog steeds niets aangeeft betreft mqtt support, laat staan configuratie :)
De site is niet actueel meer gaf de maker onlangs zelf toe: http://www.domoticaforum....c.php?f=75&t=10862#p77056

• fjux
cODAR schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:07:
@fjux goede tip! Had deze tool nooit een kans gegeven in het verleden maar het is flink verbeterd.

Site en documentatie is inderdaad om van te huilen.

Ik ben in de source gaan zoeken hoe alle werkt, en hoe het te configureren is.

Ook de MQTT commando's heb ik uit de source gehaald.

Jammer dat iemand er wel zoveel tijd in stopt om het een mooi programma te maken, maar dan niet duidelijk maakt hoe het gebruikt kan worden.

• cODAR
Inderdaad, daarom heb ik besloten zelf het wiel uit te vinden via NodeJS.

Heb je ergens een writeup voor de mqtt configuratie of moet ik ook de source in duiken?

• eew
Het lijkt mij een goed idee om dit allemaal ergens centraal op te gaan schijven. Dan hoeft niet iedereen opnieuw het wiel uit te vinden. Misschien is Schelte wel te overtuigen de boel op Github te gooien, dat zou het nog een stukje makkelijker maken, en neemt hem weer werk uit handen.

• fjux
cODAR schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:12:
Inderdaad, daarom heb ik besloten zelf het wiel uit te vinden via NodeJS.

Heb je ergens een writeup voor de mqtt configuratie of moet ik ook de source in duiken?
voor de commando's die het stuurt heb ik niet uit mijn hoofd alle commando's, maar ze zijn op deze topics:
events/central_heating/otmonitor/roomtemperature

En dan zijn de central_heating/otmonitor de default settings, die kun je eventueel ook veranderen.
Ik weet niet exacte hoe alle waardes heten, maar als je even met een programma gaat luisteren op: events/central_heating/otmonitor/# kom je ze vast allemaal tegen.

Maar er zijn 2 acties die je kan uitvoeren via MQTT:

actions/otmonitor/setpoint (stuurt het TT commando)

actions/otmonitor/outside (voor outside temp aan te geven)

• ThinkPad

ThinkPad

Duci schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:59:
[...]

Ben erg benieuwd! Het verbruik kun je ongetwijfeld in no time terugwinnen door het beter afstellen van je CV/het voorkomen van onnodig gasgebruik door op afstand uit te schakelen, maar toch.
Zojuist gemeten en de OTGW gebruikt 3W. Hoger dan 3W heb ik hem i.i.g. niet gezien.

Let wel, dit is met een andere trafo en een DC/DC-converter i.p.v. de 7805 omdat ik een USR-TCP232 Serial to Ethernet module voed vanuit de OTGW.

Een standaard OTGW zal dus minder verbruiken, die wordt ook niet/amper warm volgens mij. De trafo is bij mij 58 °C op het warmste punt en de Serial to Ethernet op het warmste punt op de onderkant 44 °C. Klinkt vrij warm, maar voor elektronica geen spannende temperaturen.

• eew
Ik vraag mij af hoeveel het 5V circuit gebruikt, en wat dus de terugverdientijd zou zijn voor het vervangen van de 7805 door een DC/DC converter. Ik heb ingeschat dat dat te lang is om uit te maken, maar ik kan het fout hebben. Past die DC/DC converter trouwens gewoon op je printplaat naast die grote condensator?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Vandaag voor de eerste keer de OTGW aangesloten. Het werkt :D
Alle waardes komen goed door, alleen lijkt de retour temperatuur niet gemeld te worden.
Dat is wel jammer, want daarin was ik het meeste geïnteresseerd.

Helemaal vreemd omdat volgens de matrix van OTGW de Ferroli MegaDense wel msgId 28 moet ondersteunen...

Morgen verder.

Pagina: 1 2 3 ... 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee