Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Matis schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 00:00:
Vandaag voor de eerste keer de OTGW aangesloten. Het werkt :D
Alle waardes komen goed door, alleen lijkt de retour temperatuur niet gemeld te worden.
Dat is wel jammer, want daarin was ik het meeste geïnteresseerd.

Helemaal vreemd omdat volgens de matrix van OTGW de Ferroli MegaDense wel msgId 28 moet ondersteunen...

Morgen verder.
Dat had ik in het begin ook.. Probeer eens AA=28 te sturen, dan geeft je volgens mij de opdracht om de retour temp wel terug te laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:46
ik ga vandaag aan het solderen. ik heb de usb kit gekocht.
ga ik later kijken of ik usb kan vervangen door ethernet / wifi.
tot die tijd sluit ik hem op een extra PI aan met domoticz bij de ketel.,

dit is later toch wel makkelijk te veranderen toch?
als ik exact de andere componenten en het aansluitschema te pakken krijg. (dat is nog wat warrig qua informatie op verschillende plekken.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:06

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Anoniem: 477788 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 07:37:
Dat had ik in het begin ook.. Probeer eens AA=28 te sturen, dan geeft je volgens mij de opdracht om de retour temp wel terug te laten sturen.
Thnx. Dat werkt!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
eew schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:06:
Ik vraag mij af hoeveel het 5V circuit gebruikt, en wat dus de terugverdientijd zou zijn voor het vervangen van de 7805 door een DC/DC converter. Ik heb ingeschat dat dat te lang is om uit te maken, maar ik kan het fout hebben. Past die DC/DC converter trouwens gewoon op je printplaat naast die grote condensator?
Je zou het kunnen meten, door te meten wat de 7805 aan stroom nodig heeft.

De DC/DC-converter uit mijn link is een 1:1 vervanger, pinlayout is hetzelfde dus die kun je er zo in solderen 8)
Mocht je nog meer missen dan kun je die ook op dezelfde manier toevoegen. De ID's staan hier wel: http://otgw.tclcode.com/firmware.html (zoek even op "PS=state").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:34:
[...]

Zojuist gemeten en de OTGW gebruikt 3W. Hoger dan 3W heb ik hem i.i.g. niet gezien.

Let wel, dit is met een andere trafo en een DC/DC-converter i.p.v. de 7805 omdat ik een USR-TCP232 Serial to Ethernet module voed vanuit de OTGW.

Een standaard OTGW zal dus minder verbruiken, die wordt ook niet/amper warm volgens mij. De trafo is bij mij 58 °C op het warmste punt en de Serial to Ethernet op het warmste punt op de onderkant 44 °C. Klinkt vrij warm, maar voor elektronica geen spannende temperaturen.
Ah, thanks!

Das dus plm 333uur op een kwh. Dan draait ie dus voor ongeveer 5,5 euro per jaar.. als je hem tenminste buiten het stookseizoen ook laat draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 10:45:
Mocht je nog meer missen dan kun je die ook op dezelfde manier toevoegen. De ID's staan hier wel: http://otgw.tclcode.com/firmware.html (zoek even op "PS=state").
Thnx, ik had inderdaad de MsgIDs al gevonden, maar begreep niet helemaal hoe ik de OTGW zo ver kreeg ze ook daadwerkelijk te lezen en retourneren.

Ik ben alleen benieuwd hoe jullie de data interpreteren. Ik heb nu een sinds gisterenavond de log lopen en ben reuze benieuwd naar de data. Zowel de otdata.txt als ook de otlog per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Iemand een gouden tip?
Ik trots mijn gesoldeerde otgw aangesloten en geen foutmeldingen :) usb pingetje en ik de openterm monitor app starten.
daar wil ik de laatste firmware opzetten omdat er startaard door kiwi een diagnostische firmware op geflasht is. maar wanneer ik de laatste versie download en die selecteer en program klik krijg ik:
firmware update failed - 0 errors.

na verder spitten geprobeerd om via de website de versie uit te lezen:
http://localhost:8080/command?PR=A maar dit gaf een timeout.

mijn computer geeft aan dat het usb device werkt. en bij connecten in otmonitor krijg ik ook geen errors.
echter logging, of via termite connecten enz werkt niet.
ik snap dat hij met de diagnostiche firmware geen waardes kan tonen als er niets is aangesloten. maar ik had wel versie nummers en info verwacht. en ik kan nu gewoon niet zien wat er fout is. en de soldeer punten heb ik nu al 10 keer gecontroleerd en verbeterd.

[ Voor 41% gewijzigd door remcoXP op 22-11-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Zit de usb goed aangesloten? Rx en Tx verwisseld?
Zit de MAX232 niet verkeerd om?

"het usb device" is dat een rs232 of een ttl (5V) versie?
Als het een ttl-versie is, dan moet er geen MAX232 in en moet je de rx en tx op pootjes 11 en 12 van het lege voetje aansluiten.

Er staat nu dus nog de diagnostische firmware op?
Je zegt zonder foutmeldingen, je hebt dus een looplicht op aangesloten led's gezien?
En het looplicht stopt wel als je een CR stuurt?

[ Voor 25% gewijzigd door Simba op 22-11-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
het is de uSBttl versie. op de 5 en 14 van de pic16f88p meet ik netjes 5 volt.
usb is correct aangesloten de de rode draad daarvan is dus loos.

ik ben niet echt bekend met meten en elektra.
maar als ik thermostat(x1) meet (meter op 200 rood op V) dan krijg ik: 24.4
en op x2 niets.
Simba schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:17:
Zit de usb goed aangesloten? Rx en Tx verwisseld?
Zit de MAX232 niet verkeerd om?

"het usb device" is dat een rs232 of een ttl (5V) versie?
Als het een ttl-versie is, dan moet er geen MAX232 in en moet je de rx en tx op pootjes 11 en 12 van het lege voetje aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Stuur anders de PIC op naar Matis: Matis in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Thinkpad: dat zou ik kunnen doen maar het hoort toch gewoon via otmonitor te flashen te zijn?
plus dat ondanks dat er geen thermostaat en cv is aangesloten moet je iig versie kunnen opvragen, uberhaubt connectie moeten krijgen toch?

Dan zou ik dus niet alleen mijn pic moeten opsturen maar heel mijn otgw ter controle :P

of zit ik ernaast en hoor je echt alleen iets te kunnen zien als er iets aangesloten is, en kan het voorkomen dat flashen van een hex niet altijd via de otmonitor mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik wil hem met alle liefde en plezier programmeren, maar als hij hem kant en klaar van kiwi heeft, moet hij m.i. eerst bij hen te raden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
als ik usb aansluit en termite open, vervolgens de stekker in het stopcontact en dan:
PR=A ingeef krijg ik: zu.wø
PR=B geeft : [00]þ[0E]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ja dat is niet normaal. Kijk eerst eens of je USB-Serial kabel wel goed is.

Even loshalen van de OTGW, de Rx en Tx pinnen aan elkaar doen (draadje ertussen) en dan even in putty o.i.d. de poort openen. Als je dan gaat typen zou je alles wat je typt, ook weer terug moeten krijgen (alles wordt herhaald). Op deze manier: oottggww

Je hebt de baudrate ook goed? De OTGW werkt op 9600 / 8 / N / 1

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
slim thinkpad. maar dan krijg ik inderdaad terug wat ik terug hoor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Mooi, dan is die in ieder geval goed.

Heb je een OTGW met MAX232 chipje erin? Als die er niet in zit (bij de USB-versie laten ze die weg) dan moet je een doorverbinding maken op de plek van de MAX232. Staat allemaal uitgelegd in dit document: https://www.kiwi-electron...otgw/USB_instructions.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ja klopt, allemaal gedaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tele schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:19:
:) ik hoop dit weekend deze te kunnen bestukken;

[afbeelding][afbeelding]

Plek voor ftdi usb-ttl kabel, esp-12 wifi of Wiznet WIZ107SR ethernet module. Passend in een Hammond behuizinkje
Mis alleen ik een link/verwijzing naar de bron voor deze printplaat van een modernere OTGW etc.?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Volgens mij is het een prototype van Tele, welke hij zelf bedacht / ontworpen heeft.

Daarom is hij (m/v) de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Ik wil eigenlijk (alhoewel mijn Gateway nog niet draait omdat ik geen behuizing en geen thermostaatkabel heb), van die 7805 af vanwege de efficentie. Nu kreeg ik net een idee waarvan ik mij af vroeg waarom dat nergens eerder is gemeld. Waarom het 5V gedeelte niet volledig voeden via USB.

Alles zou toch moeten werken als je de 7805 verwijdert en op de output de rode kabel van de USB TTL kabel aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik denk niet dat dat gaat werken. Volgens mij mag USB maar maximaal 500mA trekken uit een poort. Dat levert bij 5V dus 2.5W op.
Je zult nog meer spanningen moeten genereren uit de 5V, dat gaat niet zonder verlies.
Ik vrees dat dat niet gaat werken. Je kunt natuurlijk wel een externe voeding kunnen inpluggen op een USB hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

Matis schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:49:
Ik denk niet dat dat gaat werken. Volgens mij mag USB maar maximaal 500mA trekken uit een poort. Dat levert bij 5V dus 2.5W op.
Je zult nog meer spanningen moeten genereren uit de 5V, dat gaat niet zonder verlies.
Ik vrees dat dat niet gaat werken. Je kunt natuurlijk wel een externe voeding kunnen inpluggen op een USB hub.
De Gateway heeft 24V en 5V nodig, 24V voor de OpenTherm communicatie en 5V voor de systemen. Zie hier hier wat Schelte zelf zegt over het 5V gedeelte. Als het hier om 50mA gaat kan een Raspberry Pi dat zelfs prima via USB doen, en bespaar je dus best wel wat stroom omdat die spanningsregelaar het niet als warmte weg hoeft te gooien. Het OpenTherm communicatie gedeelte voed je dan natuurlijk niet via USB.

[ Voor 18% gewijzigd door eew op 22-11-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
In dat geval zijn we het met elkaar eens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Iemand al eens geprobeerd om met een WTW unit te communiceren?
Ik heb een Brink Renovent (medium) hangen die ik graag via de opentherm zou uitlezen/aansturen. Ik heb alleen geen externe thermostaat/module om af te luisteren. Beetje lastig om dan achter de juiste commando's te komen.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 22:32

geerttttt

Manisch positief

De OTGW lijkt me wel gaaf. Ik zit te denken om dit aan te schaffen, maar ik wil hem graag via wifi laten werken. Maar, ik zou toch gewoon de seriele variant kunnen aanschaffen/solderen en dan op het eind een esp8266 plaatsen, niet?

Enige punt wat denk ik echt spannend is hierin, ik zie meerdere punten op het bordje waar 5v op zou moeten staan, enig idee wat dit kan trekken? Zou dit genoeg zijn om een esp8266 te poweren? Natuurlijk met een LM1117 ertussen om het naar 3,3 volt te verlagen?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
geerttttt schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:21:
De OTGW lijkt me wel gaaf. Ik zit te denken om dit aan te schaffen, maar ik wil hem graag via wifi laten werken. Maar, ik zou toch gewoon de seriele variant kunnen aanschaffen/solderen en dan op het eind een esp8266 plaatsen, niet?

Enige punt wat denk ik echt spannend is hierin, ik zie meerdere punten op het bordje waar 5v op zou moeten staan, enig idee wat dit kan trekken? Zou dit genoeg zijn om een esp8266 te poweren? Natuurlijk met een LM1117 ertussen om het naar 3,3 volt te verlagen?
Ik heb mijn OTGW aan een netwerkkabel hangen: ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway" ik wilde die Serial to Ethernet converter met de OTGW zelf voeden (geen zin in nog weer extra losse adapter) dus heb wat onderdeeltjes aangepast om de 5V lijn wat op te peppen, zie m'n post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:25:
[...]

Ik heb mijn OTGW aan een netwerkkabel hangen: ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway" ik wilde die Serial to Ethernet converter met de OTGW zelf voeden (geen zin in nog weer extra losse adapter) dus heb wat onderdeeltjes aangepast om de 5V lijn wat op te peppen, zie m'n post.
Zou dat nodig zijn voor een ESP8266 denk je ? Maximum current draw is 300mA (op 3,3v dus) volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
geerttttt schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:58:
[...]

Zou dat nodig zijn voor een ESP8266 denk je ? Maximum current draw is 300mA (op 3,3v dus) volgens de specs.
Ja. Die vervangende trafo wordt bij mij al vrij warm, dus de originele trafo gaat dat niet trekken. En die 7805 is helemaal antiek, daar wil je niet zo'n 'grote' belasting op zetten omdat hij het teveel aan voltage wegstookt in warmte.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:04:
[...]

Ja. Die vervangende trafo wordt bij mij al vrij warm, dus de originele trafo gaat dat niet trekken. En die 7805 is helemaal antiek, daar wil je niet zo'n 'grote' belasting op zetten omdat hij het teveel aan voltage wegstookt in warmte.
Wat een nare site is dat conrad zeg...

ik probeer mijn winkelwagentje te vullen met de aanpassing die je voorstelt. Ik weet alleen niet welk component ik moet vervangen voor de door jou voorgestelde DC/DC converter. kun je mij die aanwijzen?

En, heb je een foto o.i.d. hoe jij je module nu hebt aangesloten? Het principe bij jou en bij mij is hetzelfde, ik moet een RXD, ,een TXD en een 5v + GND aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
geerttttt schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:18:
[...]

Wat een nare site is dat conrad zeg...

ik probeer mijn winkelwagentje te vullen met de aanpassing die je voorstelt. Ik weet alleen niet welk component ik moet vervangen voor de door jou voorgestelde DC/DC converter. kun je mij die aanwijzen?

En, heb je een foto o.i.d. hoe jij je module nu hebt aangesloten? Het principe bij jou en bij mij is hetzelfde, ik moet een RXD, ,een TXD en een 5v + GND aansluiten.
Je kunt bovenin zoeken op bestelnummer (niet het meest linker zoekvak, maar die ernaast). Je moet de 710564-89 (trafo) en de 157954-89 (DC/DC-converter) hebben.

Ik zit nu op m'n werk dus kan geen foto maken. Maar je sluit het gewoon hetzelfde aan als de OTGW versie met een USB-kabeltje. Zie linkje naar PDF die ik hierboven ergens postte. De ground en 5V kun je zelf wel vinden lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:23:
[...]

Je kunt bovenin zoeken op bestelnummer (niet het meest linker zoekvak, maar die ernaast). Je moet de 710564-89 (trafo) en de 157954-89 (DC/DC-converter) hebben.

Ik zit nu op m'n werk dus kan geen foto maken. Maar je sluit het gewoon hetzelfde aan als de OTGW versie met een USB-kabeltje. Zie linkje naar PDF die ik hierboven ergens postte. De ground en 5V kun je zelf wel vinden lijkt mij ;)
Ik bedoelde eigenlijk, welke partnummers uit de originele bestellijst moet ik eruit halen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
156911-89 en 710691-89
Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch ;) ?

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:46:
156911-89 en 710691-89
Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch ;) ?
Ok thanks, dus die nieuwe DC/DC converter past op de plek van de originele?
En als ik het goed begrijp is de MAX232 chip rechtsbovenin plus de 4 condensatoren dus niet nodig? Scheelt me weer in de bestelling :)
In totaal kom ik dan uit op 25,62 euro, moet alleen natuurlijk nog de print hebben en hij moet nog geprogrammeerd worden...

[ Voor 13% gewijzigd door geerttttt op 23-11-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik ben afgelopen weekend voorzichtig begonnen met het parsen van de otdata logfiles van de otmonitor. Dit heb ik in een Laravel 5 gebaseerde webpagina gestoken en wordt nu middels Google Charts getoond.

Het is allemaal nog heel prematuur, maar als er mensen zijn die zich er graag mee willen bemoeien (dit bedoel ik positief) dan kan de software hier worden gevonden: https://github.com/toaomatis/otgw-logviewer

Momenteel werk ik nog in de issue/1 branch. Ook is er nog geen documentatie (anders die van Laravel zelve) en staat alles nog hard coded, maar de eerste screenshots zijn een feit :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WkUafyD1yQWUBC3CazKHfQ4P/thumb.png

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 23-11-2015 17:13 . Reden: Plaatje vergeten :z ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

Ik heb mijn gateway net aangesloten via een verschrikkelijke tijdelijke beunoplossing aan mijn PC, omdat ik daar makkelijker kan testen. Er ligt nu ongeveer 35 meter thermostaatkabel los op de vloer in mijn woning, omdat ik niets dat niet van mij is (inclusief te oorspronkelijke thermostaatkabel) wil beschadigen moest ik ook nog de ketel open maken.

Remote setpoint override werkt dus, alleen zo traag dat het er op lijkt dat het niet werkt. Het duurt ongeveer 2 minuten, is dit normaal en waar komt deze vertraging vandaan?

En terwijl ik dit schijf beginnen er in rood dit soort messages te versschijnen:
21:04:32.708237 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00

Terwijl daar eerst 57 stond.

Edit: er komt gewoon warm water uit de kraan.

[ Voor 4% gewijzigd door eew op 23-11-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Matis schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:11:
Ik ben afgelopen weekend voorzichtig begonnen met het parsen van de otdata logfiles van de otmonitor. Dit heb ik in een Laravel 5 gebaseerde webpagina gestoken en wordt nu middels Google Charts getoond.

Het is allemaal nog heel prematuur, maar als er mensen zijn die zich er graag mee willen bemoeien (dit bedoel ik positief) dan kan de software hier worden gevonden: https://github.com/toaomatis/otgw-logviewer

Momenteel werk ik nog in de issue/1 branch. Ook is er nog geen documentatie (anders die van Laravel zelve) en staat alles nog hard coded, maar de eerste screenshots zijn een feit :D

[afbeelding]
Leuk! :)

Ik gebruik nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lD9aBF3vndUx9bi8gE8AeErS/full.png

Het heet 'tendens' waar mede-tweaker 'nickyb2' mee bezig is. Het is nog wel flink in ontwikkeling, maar de basis is al zeer goed. Het is niet alleen voor de OTGW, maar een universele logging applicatie. Je pompt je gegevens erin door een HTTP-request te doen (GET-request), vervolgens wordt het in de MySQL-database van de applicatie opgeslagen.
Je kunt diverse grafieken ermee bouwen.

Het draait op Java (Tomcat). Ik heb het in een startklare virtuele machine draaien, maar nickyb2 heeft het zelf op z'n Synology NAS draaien (Java-, MariaDB-, Tomcat-package benodigd).

Het idee erachter is dat je 'alles' met 'alles' kunt vergelijken, je kunt alles in een grafiek stoppen wat je maar wilt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ifBunGunSuFd07Wg7eF98yDK/full.png

Naast deze grafiek heb ik bijv. nog eentje waarin ik verschillende temperatuursensoren van m'n domoticasysteem bekijk:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oxNVkedPu4GwRRXZSMrH5BUY/full.png
Is bijv. handig om de afwijking van een sensor te bepalen (even 24h bij elkaar leggen en dan kijken hoever ze afwijken onderling).

Goede logging is goud waard en dit is een erg handig hulpmiddel voor bijv. Gas besparen door middel van CV tuning deel II

P.S. Ik heb het dus niet geschreven ;) Geef mij maar liever een soldeerbout :D

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ziet er ook goed uit. Ik ben nog op zoek naar een mooi gemiddelde tussen zelf doen en hergebruiken van derden.
Probleem is alleen dat ik momenteel nog niet helemaal helder heb hoe ik de OTGW denk te gaan inzetten.
Er staat nu en laptop naast waar otmonitor op draait. Deze creëert de otdata logs, welke ik rsync (backup) naar mijn server waar ook eerdergenoemde website op draait.
Ik heb ook nog niet helemaal helder hoe ik op gezette tijden de log uit otmonitor in een logging framework, bijvoorbeeld rrdtool of tendens kan krijgen.
Momenteel ben ik nog van het postprocessen van de data, ipv realtime te loggen. Maar dat komt ook omdat ik toch nog op zoek moet naar een manier om de laptop te ontsluiten. Hetzij met een wifi module, hetzij met een RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb otmonitor op m'n server draaien. Via een Serial naar Ethernet module hengel ik de data binnen over het netwerk. Waar je server staat is dan ook ineens niet meer belangrijk, de data gaat over TCP/IP dus je hoeft niet te klooien met lange USB-verlengkabels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matis schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:49:
Ziet er ook goed uit. Ik ben nog op zoek naar een mooi gemiddelde tussen zelf doen en hergebruiken van derden.
Probleem is alleen dat ik momenteel nog niet helemaal helder heb hoe ik de OTGW denk te gaan inzetten.
Er staat nu en laptop naast waar otmonitor op draait. Deze creëert de otdata logs, welke ik rsync (backup) naar mijn server waar ook eerdergenoemde website op draait.
Ik heb ook nog niet helemaal helder hoe ik op gezette tijden de log uit otmonitor in een logging framework, bijvoorbeeld rrdtool of tendens kan krijgen.
Momenteel ben ik nog van het postprocessen van de data, ipv realtime te loggen. Maar dat komt ook omdat ik toch nog op zoek moet naar een manier om de laptop te ontsluiten. Hetzij met een wifi module, hetzij met een RPi.
Thinkpad ontsluit de OTGW met een ethernet module geloof ik. Ik zelf gebruik een rPI met WiFi Dongle. Beide gebruiken we hetzelfde software om de otmonitor json pagina uit te vragen en de otmonitor websocket om de juiste data op het juiste moment door te sturen naar tendens. Er is nog een derde script om wunderground buiten temp er in te stoppen.

Je krijgt op deze manier een tijdgebaseerde trigger, bijvoorbeeld voor de setpoint en een status trigger voor de meeste andere informatie zoals boiler en retour temperatuur. Beide heb je nodig om op de juiste tijden de juiste data te krijgen

Met tendens zijn we beland op het moment, dit is leuk en nu? We doen er beide andere dingen mee, maar in essentie blijft het gewoon data er in stoppen, charts configureren en dit op een pagina tonen met een hele hoop kleine handigheidjes er in.

Je zegt dat je op zoek bent naar een gemiddelde tussen zelf doen en van derden. Tendens zou dan misschien best goed kunnen passen. Hoe, welke, wanneer je je data er in stopt mag je zelf doen, het configureren van jouw charts mag je ook zelf doen. Het enige wat ik probeer is om 'iedereen' een manier te geven om 'eenvoudig' inzicht te tonen doormidden van charts die je in elkaar kunt klikken. Het is nog verre van af, maar het zal niet zo heel lang duren dat ik input nodig heb van anderen om het beter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

He Thinkpad,

Als je nog is tijd hebt, kun je dan een foto maken van jouw OTGW? Ben benieuwd hoe het totaal er bij jou uit ziet met je ethernet module en je DC/DC converter e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
geerttttt schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:23:
He Thinkpad,

Als je nog is tijd hebt, kun je dan een foto maken van jouw OTGW? Ben benieuwd hoe het totaal er bij jou uit ziet met je ethernet module en je DC/DC converter e.d. :)
Doe ik vanavond even. Zal dit bericht dan wel even bewerken als ik de foto heb geplaatst, dus houd het topic in de gaten.

Edit: Zie hier: http://imgur.com/a/R2ZA7
Is lastig om echt duidelijke foto's te maken, het zit er allemaal beetje ingepropt (wel netjes en veilig).
Met wat vijlen e.d. kun je de netwerkaansluiting mooi uit de behuizing laten komen zodat het net lijkt alsof het zo hoort. Vervolgens de USR-TCP232 module fixeren met hotglue (smeltlijm), ideaal spul.
De LED hangt aan de GPIO en geeft de FlameOn status weer. Als het LEDje dus aan staat, dan brandt er in de ketel dus een vlam. Vond ik wel handig om snel te kunnen zien of de ketel echt aan het stoken is (met vlam), of alleen aan het rondpompen.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:35
Anoniem: 477788 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 07:28:
[...]
Thinkpad ontsluit de OTGW met een ethernet module geloof ik. Ik zelf gebruik een rPI met WiFi Dongle. Beide gebruiken we hetzelfde software om de otmonitor json pagina uit te vragen en de otmonitor websocket om de juiste data op het juiste moment door te sturen naar tendens. Er is nog een derde script om wunderground buiten temp er in te stoppen.

...
Houd ons ajb op de hoogte ;) Ik gebruik nu nog Domotica + de grafieken uit jouw blogpost. Ik zou hier graag wat meer tijd insteken, maar ik moet eerst wat doen aan de olifant in de kamer: een jacuzzi die dag en nacht aan staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Travee schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:23:
[...]

Houd ons ajb op de hoogte ;) Ik gebruik nu nog Domotica + de grafieken uit jouw blogpost. Ik zou hier graag wat meer tijd insteken, maar ik moet eerst wat doen aan de olifant in de kamer: een jacuzzi die dag en nacht aan staat :+
Ik heb ThinkPad belooft dat ik er een blogpost aan zou wijden als ik voldoende karma heb om een TweakBlog te starten, ik moet nog 1800 puntjes ongeveer.

De blogpost die je nu gebruikt heeft als basis gediend voor het maken van tendens. In die tijd dat het online is heb ik vele vragen gehad van anders om het net even anders te doen, temperatuur toevoegen, vloer verwarming, etc, etc. Uiteindelijke dus geprobeerd om iets te maken waar iemand zelf zijn keuze kan maken om de chart te maken zoals hij of zij wil. Stel jij wil weten wat het gevolg is voor de temperatuur in je woonkamer als je je mechanische ventilatie harder laat draaien en bijvoorbeeld nog wilt zien hoeveel gas je dan meer verbruikt, dan zou dat moeten kunnen. Alleen zoals met vele dingen kost alles tijd en dat moet ik delen met kids, werk, etc.. Dus het gaat helaas niet altijd even snel zoals ik zou willen.

In principe kun je het nu al downloaden en gebruiken. Zolang je er maar rekening mee houdt dat het nog niet af is, al kun je er al best wel een hoop mee. Wat je nodig hebt is een mariadb of mysql db en een servlet container bijvoorbeeld Tomcat en wat zelf redzaamheid. Ik draai het zelf op een Synology NAS en die heeft alle dingen die nodig zijn om dit te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Neem de tijd! De huidige grafieken voldoen, voor nu. Ik ga eerst de jacuzzi aansluiten op een warmtewisselaar. Vervolgens zal het in mijn geval interessant zijn om het circulatieproces van de jacuzzi, temperatuur van het water, gasverbuik + de rest van de CV installatie te monitoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Travee op 24-11-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Travee schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:31:
Neem de tijd! De huidige grafieken voldoen, voor nu. Ik ga eerst de jacuzzi aansluiten op een warmtewisselaar. Vervolgens zal het in mijn geval interessant zijn om het circulatieproces van de jacuzzi, temperatuur van het water, gasverbuik + de rest van de CV installatie te monitoren.
Zolang je van dat alles tijdstip met een getal kunt krijgen, kun je er een grafiek van tekenen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Heeft iemand hier de 'Relative modulation level' wel eens bekeken als de ketel aan het stoken is? nickyb2 (Remeha Avanta) en ik (Agpo Econpact 225c) hebben het idee dat er soms totaal incorrecte informatie getoond wordt bij die parameter.
Relative modulation level (MsgID=17) - Printed as a floating point value
In theorie zou je met die parameter het brandervermogen / modulatieniveau (in procenten) moeten kunnen zien, maar als ik zie hoe die grafiek soms heen-en-weer stuitert dan heb ik sterk mijn twijfels bij de juistheid van die data. Bij ons beiden staat hij soms ook gewoon op 0 terwijl de ketel toch echt aan het stoken is ('FlameOn' staat dan aan).

Matis misschien? Gezien jij ook grafieken maakt van de logdata... Als je de parameter nu mist kun je hem met AA=17 activeren

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 23:18
ThinkPadd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:15:
Heeft iemand hier de 'Relative modulation level' wel eens bekeken als de ketel aan het stoken is? nickyb2 (Remeha Avanta) en ik (Agpo Econpact 225c) hebben het idee dat er soms totaal incorrecte informatie getoond wordt bij die parameter.
Ja, ik. En na het lezen van de OpenTherm specificatie wist ik al dat, als relative modulation level op 0 staat, dit inhoud dat hij op zijn allerlaagste modulatie runt. Dat is dus niet helemaal uit ;). Anders het het wel absolute modulation level geheten :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Hmm, hoe zou ik dat goed kunnen interpreteren in een grafiek? Ik was wel benieuwd hoe 'hard' de ketel moet stoken gedurende de dag.

Op de ketel zelf kan ik het aflezen (percentage), maar ik ga niet de hele dag naast de ketel zitten, daar heb ik juist die OTGW voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:06
Je weet het minimale vermogen van de ketel (standaard 20% bij remeha dacht ik), dus om een mooie grafiek te krijgen kan je indien "FlameOn" aan staat het equivalent van 20% bij de waarde van 'Relative modulation level' optellen. Denk ik.

Edit: als je de ventilatorsnelheid kan uitlezen van de ketel, heb je ws direct een goeie grafiek.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 25-11-2015 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
ThinkPadd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:50:
Hmm, hoe zou ik dat goed kunnen interpreteren in een grafiek? Ik was wel benieuwd hoe 'hard' de ketel moet stoken gedurende de dag.

Op de ketel zelf kan ik het aflezen (percentage), maar ik ga niet de hele dag naast de ketel zitten, daar heb ik juist die OTGW voor :+
Zoals ik het begrijp moet je ID 15 even uitlezen, en dan heb je max_boiler_capacity en min_modulation_level. Je kan dan voor het huidige vermogen (in kW) het volgende doen:
code:
1
2
3
power = min_mod * max_cap   +    (max_cap - min_mod*max_cap) * rel_mod

^ offset ^                             ^ interpolatie ^

Daarbij is min_mod en rel_mod in fracties (dus percentage even delen door 100).

Teken maar even een grafiekje waarbij je bij 0% modulatie min_mod hebt, en bij 100% max_cap, dan snap je waar bovenstaande uit afgeleid is. Maar dit is hoe ik de specificaties lees, dus daar zit wat interpretatie bij.

Het absolute modulatie percentage zou iets zijn als
code:
1
mod = min_mod + (1 - min_mod) * rel_mod

Er bestaat ook een kans dat het gewoon dit is:
code:
1
mod = min_mod + rel_mod

Maar daarvoor heb ik te weinig info, dus dat blijft een beetje een gok.

[ Voor 15% gewijzigd door gibraltar op 25-11-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
naftebakje schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:05:
[...]
Edit: als je de ventilatorsnelheid kan uitlezen van de ketel, heb je ws direct een goeie grafiek.
Dat ga ik even proberen. Volgens de handleiding van mijn ketel: "Toerental van de ventilator (in % van het maximum)". Het vermogen van de ketel wordt zover ik weet, namelijk geregeld door de ventilatorsnelheid.

Ik zie hier: http://code.mios.com/trac/mios_opentherm-gateway de volgende MsgIDs:
84: ExhaustFanSpeed
85: InletFanSpeed
Maar hoe vraag ik die waardes op bij de OTGW ? Een 'PS=84' werkt bijv. niet.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2015 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibraltar
ThinkPadd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:30:
Zie deze informatie. Dus
AA=Data-ID
Add Alternative - Add the specified Data-ID to the list of alternative commands to send to the boiler instead of a Data-ID that is known to be unsupported by the boiler. Alternative Data-IDs will always be sent to the boiler in a Read-Data request message with the data-value set to zero. The table of alternative Data-IDs is stored in non-volatile memory so it will persist even if the gateway has been powered off. Data-ID values from 1 to 255 are allowed.
Examples: AA=33, AA=117
Maar opgepast, want de boiler matrix laat zien dat die ID's door geen enkele ketel worden doorgegeven. Dus de kans dat het werkt is praktisch nul. Je bent dan beter af met die eenvoudig formule daarboven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Oja, die matrixtabel was ik even vergeten :F

Ik zal het eerst eens proberen met niveau = minimum percentage + rel. niveau
Minimum toerental is 35% volgens de handleiding van mijn ketel, ik zal thuis eens kijken of ik een query over m'n meetdata kan laten lopen (modulatieniveau + 35 doen als FlameOn = 1) en dan kijken of ik een grafiek krijg die begrijpbare data heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik krijg ook vaak de waarde 0 van relative_modulation_level. Ik zie, in de grafiek van otmonitor wel af en toe een klein piekje, maar dat is alleen met het inschakelen van de ketel bij CH-vraag. Wanneer de DHW wordt geactiveerd, schiet er wel een waarde hoger dan 0 in de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 15:34
gibraltar schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:38:
[...]

Ja, ik. En na het lezen van de OpenTherm specificatie wist ik al dat, als relative modulation level op 0 staat, dit inhoud dat hij op zijn allerlaagste modulatie runt. Dat is dus niet helemaal uit ;). Anders het het wel absolute modulation level geheten :*).
Is dit data-ID niet bedoeld om o.a. de vlam grootte van het vlam symbool op thermostaten goed weer te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Templer schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:52:
[...]
Is dit data-ID niet bedoeld om o.a. de vlam grootte van het vlam symbool op thermostaten goed weer te geven?
Ik weet niet of het daar voor bedoeld is, maar wat ik wel weet is dat er letterlijk staat:
Percent modulation between min and max modulation levels, i.e.
0% = minimum modulation level
100% = maximum modulation level
Vandaar dat bij 0.0 de minimum modulation level van ID 15 hebt als ook het flame_status bitje gezet is. Is hij 0 en heb je geen flame_status = 1, dan is hij dus daadwerkelijk de absolute modulatie 0. Bij 100% heb je 100% van de maximale ingestelde boiler capaciteit (ook in ID 15).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
.
     | 
 1.0 |---x---
     |  /
     | /
     |/
 min x
     |
   0-|---|------
     0  1.0

ascii-art
Vandaar dat ik denk dat
code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gibraltar schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:18:
[...]

Ik weet niet of het daar voor bedoeld is, maar wat ik wel weet is dat er letterlijk staat:

[...]

Vandaar dat bij 0.0 de minimum modulation level van ID 15 hebt als ook het flame_status bitje gezet is. Is hij 0 en heb je geen flame_status = 1, dan is hij dus daadwerkelijk de absolute modulatie 0. Bij 100% heb je 100% van de maximale ingestelde boiler capaciteit (ook in ID 15).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
.
     | 
 1.0 |---x---
     |  /
     | /
     |/
 min x
     |
   0-|---|------
     0  1.0

ascii-art
Vandaar dat ik denk dat
code:
1
Mijn Avanta heeft een ventilator stand van 1300 tot 4200 toeren.

Met flame=on zou een relatieve modulatie van 0 dus in principe 1300 toeren betekenen wat neerkomt op ongeveer 30% absoluut en een relatieve modulatie van 50% zou ongeveer 65% absoluut zijn?

Toch, of maak ik nu een denk fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Anoniem: 477788 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:59:
[...]
Mijn Avanta heeft een ventilator stand van 1300 tot 4200 toeren.

Met flame=on zou een relatieve modulatie van 0 dus in principe 1300 toeren betekenen wat neerkomt op ongeveer 30% absoluut en een relatieve modulatie van 50% zou ongeveer 65% absoluut zijn?

Toch, of maak ik nu een denk fout?
Het idee klopt inderdaad. Maar waarom zou het toerental van de ventilator afhankelijk zijn van de (absolute) modulatie, en niet bijvoorbeeld van de rookgastemperatuur?

Het probleem met al die variabelen is dat er geen garantie is dat er een (eenduidig) verband is. De fabrikant is vrij om elke regeling te implementeren, dus welke sensoren ze gebruiken voor welke actuator is aan de fabrikant.

Als het doel is om het gebruikte vermogen van de ketel te bepalen dan is de route via de maximale capaciteit, geschaald met de absolute modulation level (dus via de formule hierboven), de meest betrouwbare aanpak. Daar zijn die parameters namelijk ook voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gibraltar schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:37:
[...]

Het idee klopt inderdaad. Maar waarom zou het toerental van de ventilator afhankelijk zijn van de (absolute) modulatie, en niet bijvoorbeeld van de rookgastemperatuur?

Het probleem met al die variabelen is dat er geen garantie is dat er een (eenduidig) verband is. De fabrikant is vrij om elke regeling te implementeren, dus welke sensoren ze gebruiken voor welke actuator is aan de fabrikant.

Als het doel is om het gebruikte vermogen van de ketel te bepalen dan is de route via de maximale capaciteit, geschaald met de absolute modulation level (dus via de formule hierboven), de meest betrouwbare aanpak. Daar zijn die parameters namelijk ook voor bedoeld.
Omdat ik twee waardes kan vinden in mijn installatie handleiding die volgens mij iets zeggen over de minimale capaciteit en de maximum.

Ik heb de ventilator van 1300 - 4200, en onderstaand tabelletje:

Nominaal vermogen Pn (80/60°C) (cv-bedrijf) kW 5,9 - 29,0 (23,3)*
Nominaal vermogen Pn (50/30°C) (cv-bedrijf) kW6,6 - 31,2 (25,9)*
Nominale belasting Qn (Hi) minimaal kW 6,3
(Hs) minimaal kW 7
cv Qn (Hi ) maximaal kW 30
cv Qn (Hs) maximaal kW 33.3
san. Qnw (Hi ) maximaal kW 35
san. Qnw (Hs) maximaal kW 38.9

Nu zal er vast een min_mod uit gehaald kunnen worden, maar daar ontbreekt mij de kennis. Als ik het goed lees zou mijn min dus 6.6 zijn en de max 31.2. Of beter gezegd is mijn min_mod minimaal 21.15% met relative modulation op 0 en flame op on?

• gibraltar
Anoniem: 477788 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:24:
[...]
Nu zal er vast een min_mod uit gehaald kunnen worden, maar daar ontbreekt mij de kennis. Als ik het goed lees zou mijn min dus 6.6 zijn en de max 31.2. Of beter gezegd is mijn min_mod minimaal 21.15% met relative modulation op 0 en flame op on?
Je kunt dat niet uit de specificaties van je ketel halen omdat je het kan instellen via OpenTherm. De tabel laat alleen zien wat technisch mogelijk is.

Je moet gewoon even met de OTGW de waardes van ID 15 uitlezen. Als je thermostaat die niet opvraagt kun je dat via een Add Alternative (AA=15) doen. De High Byte is een u8 met daarin de capaciteit in kW, de Low Byte is een u8 met daarin percentage minimale modulatie.

Dan kun je met die waardes de absolute modulatie uitrekenen, en die kun je vermenigvuldigen met de maximale capaciteit om de op dat moment benutte capaciteit te berekenen.

gibraltar schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:15:
[...]

Je kunt dat niet uit de specificaties van je ketel halen omdat je het kan instellen via OpenTherm. De tabel laat alleen zien wat technisch mogelijk is.

Je moet gewoon even met de OTGW de waardes van ID 15 uitlezen. Als je thermostaat die niet opvraagt kun je dat via een Add Alternative (AA=15) doen. De High Byte is een u8 met daarin de capaciteit in kW, de Low Byte is een u8 met daarin percentage minimale modulatie.

Dan kun je met die waardes de absolute modulatie uitrekenen, en die kun je vermenigvuldigen met de maximale capaciteit om de op dat moment benutte capaciteit te berekenen.
Ik heb hem via AA=15 aangezet, maar het lijkt er op dat hij dat niet zo heel prettig vindt. De response die ik dan voorbij zie komen is:
code:
1
09:24:07.562770  AF00F0000  Unk-DataId  Boiler capacity and modulation limits: 0 0

Dus.. de OTGW/Termostaat stelt wel de vraag, maar mijn ketel (Avanta) geeft het niet terug. Is er dan nog een andere manier om er achter te komen?

• gibraltar
Anoniem: 477788 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:29:
[...]

Ik heb hem via AA=15 aangezet, maar het lijkt er op dat hij dat niet zo heel prettig vindt. De response die ik dan voorbij zie komen is:
code:
1
09:24:07.562770  AF00F0000  Unk-DataId  Boiler capacity and modulation limits: 0 0

Dus.. de OTGW/Termostaat stelt wel de vraag, maar mijn ketel (Avanta) geeft het niet terug. Is er dan nog een andere manier om er achter te komen?
Ik moet even bekennen dat je gelijk hebt over de instelling van het toerental en de relatie met het maximale vermogen van de ketel :$. Op pagina 49 van de installatiehandleiding staat de grafiek die het toerental van de ventilator verbind met de capaciteit van de ketel.

Bij de Avanta is dat een rechte lijn, maar bij de Calenta niet. Het lijkt erop dat bij de Avanta de minimum modulatie bij 1300 toeren is, maar de bijbehorende capaciteit in kW moet je uit de grafiek halen (die is voor de verschillende types anders). Het maximum haal je daar ook uit, afhankelijk van je ingestelde maximale toeren van de ventilator (P17).

gibraltar schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:03:
[...]

Ik moet even bekennen dat je gelijk hebt over de instelling van het toerental en de relatie met het maximale vermogen van de ketel :$. Op pagina 49 van de installatiehandleiding staat de grafiek die het toerental van de ventilator verbind met de capaciteit van de ketel.

Bij de Avanta is dat een rechte lijn, maar bij de Calenta niet. Het lijkt erop dat bij de Avanta de minimum modulatie bij 1300 toeren is, maar de bijbehorende capaciteit in kW moet je uit de grafiek halen (die is voor de verschillende types anders). Het maximum haal je daar ook uit, afhankelijk van je ingestelde maximale toeren van de ventilator (P17).
Ik heb net even gecontroleerd, mijn Avanta staat ingesteld op 1300 - 4200. Dus eigenlijk de fabrieksinstelling. Ik heb een 35c ketel.

Als mijn eerdere aanname, dat de relative modulation het niveau bepaald tussen de 1300 - 4200 toeren mits flame is on, correct is kan ik daar prima een grafiekje van maken. In principe heb ik de kW helemaal niet nodig als ik enkel het percentage wil weten.

Ik ga daar eens even mee sleutelen want ThinkPad wil dit uiteraard ook hebben, dus die zal wel weer de nodig druk gaan leggen :X .

Bedankt voor al je uitleg en hulp.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:31:
[...]

Doe ik vanavond even. Zal dit bericht dan wel even bewerken als ik de foto heb geplaatst, dus houd het topic in de gaten.

Edit: Zie hier: http://imgur.com/a/R2ZA7
Is lastig om echt duidelijke foto's te maken, het zit er allemaal beetje ingepropt (wel netjes en veilig).
Met wat vijlen e.d. kun je de netwerkaansluiting mooi uit de behuizing laten komen zodat het net lijkt alsof het zo hoort. Vervolgens de USR-TCP232 module fixeren met hotglue (smeltlijm), ideaal spul.
De LED hangt aan de GPIO en geeft de FlameOn status weer. Als het LEDje dus aan staat, dan brandt er in de ketel dus een vlam. Vond ik wel handig om snel te kunnen zien of de ketel echt aan het stoken is (met vlam), of alleen aan het rondpompen.
Hotglue is idd geniaal, gebruik ik zelf ook veel.
Jammer dat de pcb niet zo goed zichtbaar is, maar goed. Het past allemaal dus blijkbaar. Thanks voor de foto!

Nu een vraag aan iedereen hier eigenlijk, wat voor thermostaat gebruiken jullie icm de opentherm gateway en is dit voor jullie voldoende?

Ik heb nu een aan-uit thermostaat, dus ik zal eerst een modulerende thermostaat moeten kopen. Ik hoef geen schema in de thermostaat te hebben denk ik, want ik zat er aan te denken om zelf een stukje software te bouwen zodat ik via web een eigen schema kan beheren en hij dit via de OTGW instelt op de thermostaat.

• ThinkPad
  • Nu online
Een Remeha iSense :) Omdat die tweakbaarheid+++ heeft :P

Vergeet niet dat simpel setpoints sturen via de OTGW minder zuinig is dan de thermostaat een programma laten draaien. In dat laatste geval kan hij er langer over doen en rustiger stoken. Bij simpelweg een setpoint sturen is het hetzelfde idee als dat je zelf een slinger aan de knop geeft als in: ik wil het NU warm. De ketel zal dan sneller de boel warm proberen te krijgen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:36:
Een Remeha iSense :) Omdat die tweakbaarheid+++ heeft :P

Vergeet niet dat simpel setpoints sturen via de OTGW minder zuinig is dan de thermostaat een programma laten draaien. In dat laatste geval kan hij er langer over doen en rustiger stoken. Bij simpelweg een setpoint sturen is het hetzelfde idee als dat je zelf een slinger aan de knop geeft als in: ik wil het NU warm. De ketel zal dan sneller de boel warm proberen te krijgen.
Wat is specifiek zo tweakbaar eraan dan? Hij ondersteunt de meeste codes, maar dat doen een aantal andere thermostaten ook toch?
Hm, en een toekomstig setpoint zetten via de OTGW lukt zeker niet...?

• ThinkPad
  • Nu online
geerttttt schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:38:
[...]

Wat is specifiek zo tweakbaar eraan dan? Hij ondersteunt de meeste codes, maar dat doen een aantal andere thermostaten ook toch?
Hm, en een toekomstig setpoint zetten via de OTGW lukt zeker niet...?
Dat lukt inderdaad niet. Je kunt wel een TT=0 sturen zodat hij terugkeert naar het huidige programma.

En voor de tweakbaarheid, spit de handleiding maar eens door: http://www.remeha.nl/1180...icehandleiding_iSense.pdf

Wel zorgen dat je eentje van v19 of hoger bemachtigd (5 tientjes op Marktplaats). Bij de oudere versies kun je het setpoint niet overriden.

• gibraltar
geerttttt schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:33:
[...]
Nu een vraag aan iedereen hier eigenlijk, wat voor thermostaat gebruiken jullie icm de opentherm gateway en is dit voor jullie voldoende?
Een Remeha iSense. De bediening is prima, is betrouwbaar en zit technisch gezien ook goed in elkaar. Enige minpunt is dat hij niet snapt dat ik geen zonneboiler heb, en de ketel er maar over lastig blijft vallen. Niet dat je daar ook maar iets van merkt.

Het is in ieder geval heel belangrijk om ID 9 en ID 100 (bij thermostaten met een programma) te ondersteunen. Dat staat in dit overzicht. Als die ondersteund worden dan heb je garantie op:
  • Tijdelijke temperatuur: dus stel een temperatuur in die geldig is tot het volgende schakelpunt van de thermostaat
  • Constant temperatuur: dus ongeacht het programma
  • Fixed constant temperatuur: je kan op de thermostaat handmatig de temperatuur niet aanpassen
De iSense kan dat allemaal vanaf firmware v19.

Er zitten ook nog wat data ID's tussen waarvan ik het vermoeden heb dat ze iets doen, maar geen idee wat. Ze staan niet in de OpenTherm specificatie :?.

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 23:01
Even wat anders; hebben jullie allemaal de nieuwe Raspberry Pi Zero gezien?

In theorie zou je voor weinig geld de OTGW uit kunnen breiden met een Zero waarop je de logging doet en er grafiekjes mee maakt.

peterkuli schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:23:
Even wat anders; hebben jullie allemaal de nieuwe Raspberry Pi Zero gezien?

In theorie zou je voor weinig geld de OTGW uit kunnen breiden met een Zero waarop je de logging doet en er grafiekjes mee maakt.
Dan zit je nog wel steeds vast aan wat de OTGW je geeft. Ik ben vooral nieuwsgierig om de getallen van de OTGW te combineren met bijvoorbeeld het gas verbruik, of het stroom verbruik van de ketel of misschien nog wel andere temperatuur sensoren in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Oké, en hoe weet ik of de remeha isense v19 of hoger is? Moetje dat in de menus zien of valt dat ook aan andere dingen af te leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
geerttttt schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 07:10:
Oké, en hoe weet ik of de remeha isense v19 of hoger is? Moetje dat in de menus zien of valt dat ook aan andere dingen af te leiden?
ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een vervolg van het tonen van de modulatie. Gisteren heb ik wat kunnen sleutelen om de berekening uit te voeren van de gegevens die ik uit de otmonitor lees. Helaas stond gisteren de kachel niet aan en was het niet mogelijk om te testen of de berekening juist is. Vanochtend was het koud, dus de ketel wilde wel gaan branden.

In onderstaand grafiekje komt de modulatie (de grijze area) overeen met de temperatuur metingen, dus het lijkt mij goed te gaan. Enkel in de ochtend bij de initiële aanwarmen komt hij boven de minimum modulatie (1300 toeren = 30.95% de grijze plotline) uit. Ik zal in het weekend proberen om eens te kijken of mijn eigen meting overeenkomt met wat er op het display van de Avanta staat.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/tendens/OTGW-chart-configuration-thumbnail.png
Wat schaamteloze reclame: de chart configurator in tendens. Klikken op het plaatje toont een grotere variant (die ook leesbaar is). Toevallig gaan al deze meters over informatie uit de OTGW, maar ik hoop dat het duidelijk is dat met wat klik werk, zelfredzaamheid en wat common sense iedereen een grafiek in elkaar kan zetten.

Als ik de grafiek zo bekijk valt me altijd op dat de aan, uit, aan, uit gaat ipv aan totdat de setpoint bereikt is. Komt dat nu doordat?
  • De kamertemperatuur (groen) bijna bij de gewenste temperatuur/setpoint (rood) is? De setpoint (moeilijk te zien) wordt ook elke minuut een paar 0.x graden verhoogd.
  • De ketel eigenlijk te zwaar is en het met zijn minimum vermogen eigenlijk al te snel gaat? (of te weinig radiator vermogen natuurlijk)
  • Of... is hij nu aan het pendelen omdat hij de warmte niet kwijt kan?
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Leuke software trouwens ;).

Een CV installatie heeft maar 1 'control value', en dat is het 'control setpoint' of de aanvoertemperatuur van de CV. Die wordt door de thermostaat doorgegeven aan de ketel, en de ketel gaat dan proberen die temperatuur te halen. Er zijn dus twee regelaars in bedrijf: de thermostaat en de ketel.

Om een goede indruk te krijgen van wat er precies aan de hand is moet je even het 'Control setpoint' (ID 1) plotten. Hoe de ketel dat setpoint haalt ligt natuurlijk aan allerlei andere parameters, maar het is een begin.

In je grafiek is te zien dat het best lang duurt voordat de retour opwarmt, terwijl de aanvoer redelijk snel op temperatuur is. De ketel kan misschien zijn warmte niet snel genoeg kwijt in het CV circuit. Het is ook heel raar om te zien dat de gewenste temperatuur gehaald is, maar dat hij wel blijft stoken.

Het is erg lastig te vergelijken omdat niemand exact dezelfde opstelling heeft, maar hier stook ik met een Calenta en een iSense veel gelijkmatiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 23:12

MieJuul

3970Wp

geerttttt schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 07:10:
Vaak staat dat ook op de sticker aan de binnenkant van de isense.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je.. mijn visie is nog steeds dat iedereen zonder heel veel moeite inzicht moet kunnen krijgen in alle tellers die hij of zij wil. Zodra ik het 'af' genoeg vind kan iedereen het downloaden en gebruiken.
gibraltar schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:32:
[...]

Een CV installatie heeft maar 1 'control value', en dat is het 'control setpoint' of de aanvoertemperatuur van de CV. Die wordt door de thermostaat doorgegeven aan de ketel, en de ketel gaat dan proberen die temperatuur te halen. Er zijn dus twee regelaars in bedrijf: de thermostaat en de ketel.

Om een goede indruk te krijgen van wat er precies aan de hand is moet je even het 'Control setpoint' (ID 1) plotten. Hoe de ketel dat setpoint haalt ligt natuurlijk aan allerlei andere parameters, maar het is een begin.
Helaas werd de Control SetPoint nog niet opgeslagen. Hij staat er nu tussen dus over een tijdje heb ik meer info. Als ik het goed heb staat deze bij flame = off op 75 (mijn ingestelde max) en bij flame = on op de daadwerkelijke waarde.
gibraltar schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:32:
[...]
In je grafiek is te zien dat het best lang duurt voordat de retour opwarmt, terwijl de aanvoer redelijk snel op temperatuur is. De ketel kan misschien zijn warmte niet snel genoeg kwijt in het CV circuit. Het is ook heel raar om te zien dat de gewenste temperatuur gehaald is, maar dat hij wel blijft stoken.
Zou het dit kunnen komen omdat de SetPoint ook nog steeds iets verhoogd wordt? De gewenste setpoint wordt pas om 8.00 bereikt (zo staat de isense ingesteld)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/tendens/OTGW-chart-configuration-opwarming-thumbnail.png

Hier een ingezoomd plaatje.. Iets duidelijker te zien dat die SetPoint steeds verhoogd wordt door de iSense.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 477788 op 27-11-2015 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Inmiddels heb ik mijn otgw met ethernet werkend :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uJQtno4JEHuvbxMl5xNQWAX4/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/JfPVCb8BXZ18etQq1IVhBZjD/medium.jpg

De hindernissen waren wat foutjes van mij (verkeerde footprints.. grr), en het geheel op 3v3 draaien. Hierbij moet de brownout fuse bit van de pic uitgeschakeld worden, omdat deze level bij de pic helaas boven de 3v3 ligt. Verder is het gebruik van een PICLF88 aan te bevelen, omdat de werking van het normale type < 4 volt niet gegarandeerd is.

Hoewel ik nu een werkend exemplaar heb, ga ik nog wel een revisie maken waarin de foutjes zijn opgelost. Als er interesse is zal ik tegen die tijd de schema's en gerbers wel posten. Als je deze zelf wilt bouwen moet je het solderen van 0603 / sot23 componenten wel zien zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Tele op 29-11-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Koel. Ik ben zeker geïnteresseerd naar deze PCB. Lever je er ook een BOM bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Die is mooi compact!
Is het voor de voedingsaansluiting niet handiger om een microUSB aansluiting te gebruiken? Daar hebben de meeste mensen nog wel een kabeltje voor liggen gok ik. Die is wat minder obscuur dan die kleine barrel connector.

Edit: Wacht, het is natuurlijk geen 5V wat je erin stopt. De OTGW heeft 24VAC nodig om de thermostaat te voeden :F

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 23:01
Zeker een mooie print! Waar heb je de WIZ107SR vandaan gehaald en wat koste deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Matis schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:40:
Koel. Ik ben zeker geïnteresseerd naar deze PCB. Lever je er ook een BOM bij?
Deze zal ik er dan inderdaad bij doen.
ThinkPadd schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:06:
Die is mooi compact!
Is het voor de voedingsaansluiting niet handiger om een microUSB aansluiting te gebruiken? Daar hebben de meeste mensen nog wel een kabeltje voor liggen gok ik. Die is wat minder obscuur dan die kleine barrel connector.

Edit: Wacht, het is natuurlijk geen 5V wat je erin stopt. De OTGW heeft 24VAC nodig om de thermostaat te voeden :F
Nou, op zich staat de voeding nog wel ter discussie, ik ben benieuwd naar jullie mening. Op het moment gebruik ik een 24V AC stekkertrafo welke ik nog had liggen. Het voordeel hiervan is dat je net zoals bij de originele otgw een goede galvanische scheiding hebt. Op de pcb heb ik vervolgens een ldo voor de opentherm 24V DC en een buck converter voor de 3v3. Een prima stabiele en betrouwbare oplossing, maar het beperkt je keuze in netadapters.

Ik vraag me af of de trafo uberhaupt toegevoegde waarde heeft. Anders zou ik inderdaad een 5v input kunnen pakken met daarachter een ldo voor de 3v3 en een boost converter voor de 24v. Opties genoeg :P
peterkuli schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:09:
Zeker een mooie print! Waar heb je de WIZ107SR vandaan gehaald en wat koste deze?
Die heb ik half 2014 hier gekocht voor incl. verzenden 33 euro. Hij is ondertussen nog duurder geworden ;( Maar persoonlijk vind ik dit een betrouwbaardere optie dan een pi.

Verder zat ik eraan te denken om de pic in een soic package te pakken, dan kan die lelijke dip er ook af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
Tele schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:49:

Nou, op zich staat de voeding nog wel ter discussie, ik ben benieuwd naar jullie mening. Op het moment gebruik ik een 24V AC stekkertrafo welke ik nog had liggen. Het voordeel hiervan is dat je net zoals bij de originele otgw een goede galvanische scheiding hebt. Op de pcb heb ik vervolgens een ldo voor de opentherm 24V DC en een buck converter voor de 3v3. Een prima stabiele en betrouwbare oplossing, maar het beperkt je keuze in netadapters.

Ik vraag me af of de trafo uberhaupt toegevoegde waarde heeft. Anders zou ik inderdaad een 5v input kunnen pakken met daarachter een ldo voor de 3v3 en een boost converter voor de 24v. Opties genoeg :P
Is het een idee om naast de 24 V laagspannings-connector Bus tbv de stekkertrafo ook een (optionele) 24 V schroefklem-locatie op het PCB aan te brengen? Mijn Intergas ketel heeft namelijk een optionele 24 V 2VA aansluiting tbv een klokthermostaat. Ik neem aan dat zulke aansluitingen gebruikt kunnen worden voor het voeden van de OTGW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
ThinkPadd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:30:
[...]

Dat ga ik even proberen. Volgens de handleiding van mijn ketel: "Toerental van de ventilator (in % van het maximum)". Het vermogen van de ketel wordt zover ik weet, namelijk geregeld door de ventilatorsnelheid.

Ik zie hier: http://code.mios.com/trac/mios_opentherm-gateway de volgende MsgIDs:

[...]

Volgens de Data-Id Map (OpenTherm Technical Specifications v2.3b) is de data-ID range tussen 70 en 91 bedoeld voor ventilation/heat-recovery applications. Data-ID 84 & 85 zijn voor het uitlezen van bijvoorbeeld een WTW installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Anoniem: 477788 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:45:In principe kun je het nu al downloaden en gebruiken. Zolang je er maar rekening mee houdt dat het nog niet af is, al kun je er al best wel een hoop mee. Wat je nodig hebt is een mariadb of mysql db en een servlet container bijvoorbeeld Tomcat en wat zelf redzaamheid. Ik draai het zelf op een Synology NAS en die heeft alle dingen die nodig zijn om dit te draaien.
Ik heb van het weekend wat tijd kunnen vinden om hier mee te stoeien. Eerst Tomcat en mysql op de Pi geïnstalleerd, vervolgens Tendens erop. Ik ben er daarna mee gestopt, aangezien het te lang duurde (Pi werd traag). Desalniettemin, volg ik zeker je voortgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Travee schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:12:
[...]

Ik heb van het weekend wat tijd kunnen vinden om hier mee te stoeien. Eerst Tomcat en mysql op de Pi geïnstalleerd, vervolgens Tendens erop. Ik ben er daarna mee gestopt, aangezien het te lang duurde (Pi werd traag). Desalniettemin, volg ik zeker je voortgang :)
Aah.. Ja misschien is die net iets te traag. Ik draai het op mijn NAS, volgens mij is dat een 1200mhz processor met 1024mb ram. Daar werkt het eigenlijk best wel goed op. Misschien dat het wel op zo'n nieuwe PI2 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00

iMars

Full time prutser

Tele schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:02:
Inmiddels heb ik mijn otgw met ethernet werkend :)

[afbeelding][afbeelding]

De hindernissen waren wat foutjes van mij (verkeerde footprints.. grr), en het geheel op 3v3 draaien. Hierbij moet de brownout fuse bit van de pic uitgeschakeld worden, omdat deze level bij de pic helaas boven de 3v3 ligt. Verder is het gebruik van een PICLF88 aan te bevelen, omdat de werking van het normale type < 4 volt niet gegarandeerd is.

Hoewel ik nu een werkend exemplaar heb, ga ik nog wel een revisie maken waarin de foutjes zijn opgelost. Als er interesse is zal ik tegen die tijd de schema's en gerbers wel posten. Als je deze zelf wilt bouwen moet je het solderen van 0603 / sot23 componenten wel zien zitten.
_/-\o_ O+ Ik vind 'm erg mooi en ben zeker geïnteresseerd hier in!

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:12:
Waar ik wel benieuwd naar ben, waarvoor gebruiken jullie hem & waarmee lees je hem uit?
Ik gebruik de OTGW hoofdzakelijk als hulpje bij Gas besparen door middel van CV tuning deel II zodat je perfect inzicht hebt in het gedrag van je ketel.

En als tweede doel een stukje domotica, ik wil er het setpoint mee gaan beïnvloeden vanaf afstand. In beide gevallen wordt hij uitgelezen in Domoticz.
hier wordt de OTGW gebruikt icm een Vera, puur voor info en controle van de ZB en electrisch element (anti-legionella). De retour temperatuur van CV wordt wel getoond in de vera, maar is statisch. ergens zit er dus iets fout.

ik lees hier dat er ook webinterface is, dus die ga ik eens in de gaten houden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Het zou kunnen dat je ketel de retourtemperatuur niet uitspuugt. Je kunt dat forceren door in een seriele console de OTGW even te openen en dan 'AA=28' te typen. Daarmee forceer je dat de retourtemperatuur wordt opgevraagd.

De webinterface loopt via de otmonitor daemon, jij leest de OTGW uit via je Vera, dan heb je die webinterface niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bij mijn thermostaat (iSense v27) wordt de retourtemperatuur niet ondersteund. Derhalve vraagt de thermostaat nooit aan de ketel hoe warm de retour is en zodoende snift de OTGW de waarde nooit.
Bovenstaand commando heeft bij mij ook het probleem verholpen. De OTGW vraag nu zelf op gezette tijden de retourtemperatuur aan de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
in een seriele console de OTGW te openen.....leg uit :|

ik heb hier ook een v27 iSense en daar zie ik inderdaad ook nooit de retourtemperatuur. Wellicht dat met de code opvragen ik hem op de e.o.a. manier in de Vera krijg.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
fabstar81 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:04:
in een seriele console de OTGW te openen.....leg uit :|
Je hebt neem ik aan een LAN versie? Dat is een TP-Link met OpenWRT firmware en ser2net neem ik aan? Met die MiOS plugin? En je hebt dit scherm?

Als je bij "free format command" nou eens AA=28 invult, en dan op send drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb de USB versie, maar inderdaad heb ik dat scherm in de vera. als ik dat commando stuur en dan op send druk, komt er inderdaad een andere temperatuur nu in de "return water temperature" box.

nu even in de gaten houden of die waarde nu regelmatig ververst wordt, of dat dit een handmatige actie of scene moet worden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
De instelling blijft onthouden :)
Met DA=28 ('Delete Alternative') zou je het weer uit kunnen schakelen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakjap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05-2016
Is er iemand die een vergelijkbare opstelling heeft en mij hierbij zou willen/kunnen helpen?

Ik heb de OTGW serial. Nu wil ik hem met mn openhab laten praten via MQTT. Gezien het feit dat mn Openhab server en OTGW ver uit elkaar staan, moet dit wireless / wifi gebeuren.

Het wireless gedeelte van OTGW zou ik het liefst via Arduino met of zelfs alleen een ESP2866 doen. Hierdoor houd ik controle over de hoeveelheid data dat wordt verstuurd (100x dezelfde temperatuur in een korte tijd heeft geen zin, enkel een wijziging).

Alvast bedankt!

/Jap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ThinkPadd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:02:
De instelling blijft onthouden :)
Met DA=28 ('Delete Alternative') zou je het weer uit kunnen schakelen indien gewenst.
dit is gaaf zeg! :)
neuhj, ik behoud hem maar. toch niet voor niks het device aangemaakt in Vera.

nu nog mijn gasverbruik uitschakelen als de zonneboiler op temperatuur komt. dit kan mooi met de direct commands van de OTGW. _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
En als AA=28 ook niet werkt, dan kun je altijd nog een DS18B20 aansluiten op de GPIO header van de OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hij werkt, heb de waarde meerdere keren zien verspringen. "jammer" dat de ketel vandaag nagenoeg niks heeft gedaan. pui op het zuiden heeft de woonkamer weer lekker verwarmd tot 20 graden :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
Anoniem: 477788 schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:04:
Zojuist mijn PI opnieuw voorzien van Raspian Jessie en getracht de OTGW te benaderen via de otmonitor. Het doel is om mijn iSense van het programma te stoten door een override temp in te stellen en deze dan terug te kunnen zetten naar het programma.

Helaas krijg ik geen enkel reactie op de webpaginas van de otmonitor, ik start hem als volgt:

code:
1
./otmonitor-ahf -w 8080 --daemon /dev/ttyUSB0

Ik weet dat hij op de /dev/ttyUSB0 zit, als ik namelijk met cu verbinding maak werkt hij prima. Het lijkt er op dat het bij de otmonitor gewoon ergens spaak loopt. Helaas geeft de otmonitor geen logging of debug informatie om te echter halen wat er precies mis is.

Het enige wat ik heb kunnen vinden is als ik naar de Summary Web Pagina wil, dan krijgt ik onderstaand:

code:
1
2
3
4
*** INTERNAL SERVER ERROR (BEGIN #2) ***
    invoked from within
"getresponse $request"
*** INTERNAL SERVER ERROR (END #2) ***
Dit probleem had ik ook. :( Zodra ik de Serial2USB (prolific 2303) in de Windows versie van OTmonitor aansloot kreeg ik veel meer informatie te zien dan vanuit de OTmonitor in de PI. Dus aan de bekabeling kon het niet liggen. Na twee dagen prutsen kwam ik tot de conclusie dat het wel met de baudrate e.d. te maken moest hebben. Via minicom vanaf de PI en de communicatie op 96008N1 te zetten krijg ik de zelfde output als in Windows.

Uiteindelijk de goede waardes kunnen achterhalen door te experimenteren met het commando "stty" en via "cat /dev/ttyUSB0" aanroepen om te zien wat terug kwam vanaf de OTGW.

De instelling @ rc.local zoals ik het heb zodat deze bij elke herstart goed wordt ingesteld:
code:
1
stty -F /dev/ttyUSB0 9600 cs8 oddp -ixon -cstopb raw

Correcte constante output is nu:
T00110000
BF0110000
T80190000
BC0191300
T00090000
etc......

En de pagina /messages.html geeft nu een volledig beeld zonder de foutmelding die je ook kreeg.

Nu nog even uitzoeken hoe ik de AA=28 werkende kan krijgen op mijn iSense v28 i.c.m. Intergas 28/24. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-Skyhawk- schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 01:16:
[...]

Dit probleem had ik ook. :( Zodra ik de Serial2USB (prolific 2303) in de Windows versie van OTmonitor aansloot kreeg ik veel meer informatie te zien dan vanuit de OTmonitor in de PI. Dus aan de bekabeling kon het niet liggen. Na twee dagen prutsen kwam ik tot de conclusie dat het wel met de baudrate e.d. te maken moest hebben. Via minicom vanaf de PI en de communicatie op 96008N1 te zetten krijg ik de zelfde output als in Windows.

Uiteindelijk de goede waardes kunnen achterhalen door te experimenteren met het commando "stty" en via "cat /dev/ttyUSB0" aanroepen om te zien wat terug kwam vanaf de OTGW.

De instelling @ rc.local zoals ik het heb zodat deze bij elke herstart goed wordt ingesteld:
code:
1
stty -F /dev/ttyUSB0 9600 cs8 oddp -ixon -cstopb raw

Correcte constante output is nu:
T00110000
BF0110000
T80190000
BC0191300
T00090000
etc......

En de pagina /messages.html geeft nu een volledig beeld zonder de foutmelding die je ook kreeg.

Nu nog even uitzoeken hoe ik de AA=28 werkende kan krijgen op mijn iSense v28 i.c.m. Intergas 28/24. :)
Ik heb uiteindelijk wheezy geïnstalleerd daar werkt hij ook prima op.

Ik heb via de commando interface van de otmonitor de AA=28 gestuurd en toen begon het bij gelijk te werken. Ik heb dan wel een remeha avanta, maar wel dezelfde iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
Anoniem: 477788 schreef op zondag 13 december 2015 @ 08:08:
[...]
Ik heb via de commando interface van de otmonitor de AA=28 gestuurd en toen begon het bij gelijk te werken. Ik heb dan wel een remeha avanta, maar wel dezelfde iSense.
Ik heb het nu via ser2net lopen en Domoticz vraagt nu rechtstreeks de gegevens op i.p.v. dit bij de otmonitor te doen. Dit leverde bij mij problemen op. Schijnbaar kun je Domoticz en OTmonitor via de relay port niet met elkaar laten communiceren. Dit verstoorde bij mij de communicatie. Nu ik het rechtstreeks via ser2net doe gaat alles een stuk beter. Helaas zowel AA=26 en/of AA=28 geeft bij mij geen retour temperatuur waardes op. Enkel wat ik terug krijg qua waardes naaste de 26/28 is is ???.

Ik heb een Intergas 28/24 i.c.m. iSense v28. Misschien een elcheapo USB temperatuur sensor kopen en deze koppelen. Anders heb ik ook niet zoveel aan de dTemp monitoring.
Pagina: 1 2 ... 36 Laatste