[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:46
@jbs heb je ook naar de logging gekeken? Als je webscherm leeg is en geen updates krijgt op MQTT heb je vaak geen contact meer met je OTGW. Er komen dan geen berichten binnen van de OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

number3 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:29:
@jbs heb je ook naar de logging gekeken? Als je webscherm leeg is en geen updates krijgt op MQTT heb je vaak geen contact meer met je OTGW. Er komen dan geen berichten binnen van de OpenTherm.
Dank voor je reactie!
Ik deed de aanname op basis van de debug pagina dat de connectie tussen Wemos en OTGW in orde was, aangezien er ook een PIC gedetecteerd werd. Die aanname is dus onjuist denk ik?
En dubbelcheck: met 'geen contact meer met je OTGW', bedoel je daarmee de verbinding tussen Wemos en OTGW? Dus los van de verbinding met CV, toch?

Op het gevaar af een domme vraag te stellen, maar waar vind ik die logging waarnaar je refereert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcznZulfqyKdKUd_YpaWuAcgG5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/doaWQ2cEoz0bI76tyWUuOexO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
JBS schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:12:
[...]
In het verlengde hiervan: M'n OTGW hangt al eventjes zonder verbonden CV. Vlakbij een WiFi accesspoint en de WiFi verbinding is in orde volgens de OTGW webpagina log.

Toch blijf ik veel entiteiten als 'Unavailable' houden, ondanks dat de webpagina gewoon netjes bereikbaar is en blijft, en de MQTT connected status 'true' is.

'Lege' Home page:

[Afbeelding]

MQTT Connected: True.
PIC Available: True.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wemos al eens opnieuw geflashed, tevens met een nieuwe Wemos geprobeerd. Beide hetzelfde resultaat.

@number3 Kun jij bevestigen of dit normaal is en e.e.a. gewoon zou moeten werken, ook al is er geen CV verbonden, of dat ik moet denken richting een overleden OTGW?
Ik heb dit probleem ook gehad. Dit komt omdat de firmware op de OTGW niet wordt geladen. Is ook op het plaatje te zien "firmware: interface". Wat je kun doen is de otgw firmware herstel met een wemos. Zie ook deze pagina bij het kopje MCU firmware: https://otgw.tclcode.com/download.html#otgwmcu

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 03-04-2025 07:51 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Djvdb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:49:
[...]

Ik heb dit probleem ook gehad. Dit komt omdat de firmware op de OTGW niet wordt geladen. Is ook op het plaatje te zien "firmware: interface". Wat je kun doen is de otgw firmware herstel met een wemos. Zie ook deze pagina bij het kopje MCU firmware: https://otgw.tclcode.com/download.html#otgwmcu
Daar lees ik onderstaande, ik heb echter geen firmware upgrade gedaan. Jij toen wel?

En wat bedoel je met dat het ook op het plaatje te zien is? :)
Several people have reported failed firmware upgrades because the WiFi connection dropped during the upgrade.".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
JBS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:54:
[...]
Daar lees ik onderstaande, ik heb echter geen firmware upgrade gedaan. Jij toen wel?

En wat bedoel je met dat het ook op het plaatje te zien is? :)
[...]
Op jouw plaatje zie je bij "firmware type: interface" daar zou gateway moeten staan. Zie mijn plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ntia-_hbhHu1sQuj9Bs0QUwITzg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3n59k2haqnXLw6Yr9zuu7VUc.png?f=user_large

Het kan ook liggen aan dat je de interface.hex hebt geïnstalleerd en niet de gateway.hex. Dit kun je via de web interface doen via het "PIC firmware" menu zie mijn plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqQAIzt2_N3VQnkeK1bOy75ecYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6O652aUrdPeTfoGOJwuWjHak.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 03-04-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Djvdb Scherp! Ik vermoed dat 't via die PIC Firmware pagina fout gegaan is, en ik in een moment van onoplettendheid op dat 'download' icoontje geklikt heb, wat niet downloaden betekent, maar het installeren van die firmware op de PIC. Dat zojuist gedaan met de gateway.hex, en inderdaad:
  • PIC Firmware Type is nu weer gateway
  • Home pagina toont weer de dingen.
  • MQTT Broker ontvangt weer meer, inclusief updates.
Thanks!

Ik merk echter nog/weer: Ondanks dat de WiFi verbinding 'Amazing' is, zie ik dat de entiteiten in HA regelmatig naar 'Not available' gaan, ondanks dat ik ze op de MQTT broker netjes geupdate zie worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvM4pph_a5rnQ5DgdjT1tvlY10E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/63ILZ3BKsHYrcJ57pwlL4bzw.png?f=user_large

MQTT verkeer vanuit Zigbee2MQTT richting m'n broker en van daaruit naar HA werkt feilloos, dus ergens gaat 't met de OTGW nog niet helemaal lekker, hoewel dat wel maanden het geval is geweest.

Kan 't zijn dat die "offline" op 't hoogste niveau HA laat denken dat alle onderliggende zaken niet meer beschikbaar zijn? Die "Offline" lijkt me namelijk niet correct. De OTGW webpagina is gewoon online, en op m'n MQTT broker zie ik updates van de onderliggende zaken binnenkomen.

[ Voor 62% gewijzigd door JBS op 03-04-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:56

pistole

Frutter

Die "offline" status is inderdaad niet goed. Bij mij krijg ik iedere seconde een heartbeat vanuit OTGW via MQTT.

Kan je je instellingen delen?

[ Voor 12% gewijzigd door pistole op 03-04-2025 09:31 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

pistole schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:31:
Die "offline" status is inderdaad niet goed. Bij mij krijg ik iedere seconde een heartbeat vanuit OTGW via MQTT.

Kan je je instellingen delen?
Zeker, hieronder alvast een screenshot van de Settings en van de Debug pagina. Kan ik nog meer aanleveren? Voor de volledigheid: De OTGW is op dit moment niet aangesloten op m'n CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Did-WhmEmBrISzx-i9kYrc1jTWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYJAi5L45HWDJRrLaN9cXyu6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1oRFNh2gbqKX4aTvdYZhC8Nh74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jHWtPA0DFWn5D6nhqAEIGRK8.png?f=user_large

Op de OTGW knippert LED 'B' frequent en een vaste frequentie (volgens https://otgw.tclcode.com/peripherals.html is dat 'Transmit'.
Op de Wemos knippert de blauwe LED als 'heartbeath'.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 03-04-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Ik denk (aanname) dat het komt doordat je niet bent aangesloten. Mijn OTGW doet ongeveer iedere seconde een verzoek aan de ketel voor statusinformatie, en die informatie wordt dan via MQTT doorgezet. Als er geen OT-communicatie is, dan is er niets door te geven en dus (?) gaat ie offline. Klinkt logisch voor mij.

Kan je hem niet ter test eens aansluiten om te zien of dat verschil geeft? Wat krijg je al je met Opentherm Monitor verbinding maakt?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

pistole schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:58:
Ik denk (aanname) dat het komt doordat je niet bent aangesloten. Mijn OTGW doet ongeveer iedere seconde een verzoek aan de ketel voor statusinformatie, en die informatie wordt dan via MQTT doorgezet. Als er geen OT-communicatie is, dan is er niets door te geven en dus (?) gaat ie offline. Klinkt logisch voor mij.

Kan je hem niet ter test eens aansluiten om te zien of dat verschil geeft? Wat krijg je al je met Opentherm Monitor verbinding maakt?
Ga ik eens proberen.
Het is namelijk/overigens ook zo zie ik nu: Wanneer ik handmatig 'online' publish naar het hoofd-topic, dan zijn de entiteiten in HA ook meteen weer beschikbaar. Eventjes, totdat de OTGW zelf weer 'offline' published.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 03-04-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kom er niet uit. Ik heb een OTGW van Nodo-shop aangesloten via MQTT op HA. Dit werkt allemaal prima.

Ik heb een automation gemaakt die de Temperatuur op 17 zet als niemand thuis is. Dit werkt ook goed via Climate Set Target Temperature.

Een tijd geleden kon ik, als er weer mensen thuis kwamen, via een Serivce aanroep op Climate Set Target Temperature met als data 0, de controle weer terug geven aan het fysieke thermostaat en ging die weer verder met zijn programma.

Dit werkt alleen niet meer. In HA wordt een Service aanroep automatisch een Action en daarbij mag de temperatuur minimaal 12.0 graden zijn.

De documentatie op HA rept over een reset manual override button, maar die kan ik nergens vinden.

Hoe kan ik mijn handmatige setpoint override weer uitzetten?

Update:
Niet zelf zoeken, maar gewoon co-pilot vragen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3zNxysf6NGKCx2VDlq41OKlKBA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1M9olZvKpg1ejOIfq51Sp1mM.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Appesteijn op 04-04-2025 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:06:
[...]
Ga ik eens proberen.
Het is namelijk/overigens ook zo zie ik nu: Wanneer ik handmatig 'online' publish naar het hoofd-topic, dan zijn de entiteiten in HA ook meteen weer beschikbaar. Eventjes, totdat de OTGW zelf weer 'offline' published.
@pistole Inderdaad. Zojuist weer op de CV aangesloten en dan is 't opgelost.

Dan is m'n initiële vraag hierbij ook beantwoord: Het gedrag van de OTGW is anders met en zonder een aangesloten CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Misschien een goede vraag om hier te stellen. Ik heb een Netatmo/LeGrand draadloze, modulerende OpenTherm thermostaat (zoals deze: uitvoering: Netatmo Slimme Modulerende Thermostaat). Vanaf dag een zegt dat app dat het type 'aan/uit' is, en niet OpenTherm. Vreemd.

Ik heb 'm echter gewoon aangesloten en in gebruik, maar de OTGW zegt dus ook dat er geen thermostaat is aangesloten - ergens logisch als er geen OpenTherm wordt gesproken.

In de log zie ik dan, als er warmtevraag is:

code:
1
2
21:22:49.737576 R10015A00   Write-Data  Control setpoint: 90.00
21:22:49.883692 BD0015A00   Write-Ack   Control setpoint: 90.00

Op zich heb ik hier geen last van aangezien ik de OTGW met name gebruik voor logging en informatie, maar iemand die dit gedrag van de Netatmo herkent? Ik heb een jaartje geleden wel eens een ticket geopend bij de leverancier, maar pas na 3 weken kreeg ik een reactie van het niveau 'did you try turning it off and on again' en dus heb ik het opgegeven...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-09 22:27
Er zijn OTGW gebruikers die een log van een Netatmo Modulating Thermostat hebben opgestuurd tbv de equipment matrix. Het moet dus in principe wel kunnen.

Netatmo maakt zowel een Slimme Modulerende Thermostaat als een Slimme Thermostaat. Ze zien er vrijwel hetzelfde uit, maar de laatste maakt geen gebruik van Opentherm en stuurt de kachel aan via aan/uit regeling. Alle symptomen die je rapporteert wijzen erop dat je zo'n aan/uit versie hebt, en niet de Opentherm versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
KoekieMonstert schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:47:
Ik gebruikte vorig jaar de action "opentherm_gw.set_hot_water_ovrd" om SWW uit te zetten als de zonneboiler op temperatuur is.
Dit voorkomt dat de ketel elke keer aanspringt om dat kleine beetje koud water tussen de zonneboiler en de ketel op te warmen.
Ik heb het gevoel dat dit vorig jaar goed werkte maar nu niet meer...
Ik gebruik HA zelf niet en heb dus geen idee welk commando de action "opentherm_gw.set_hot_water_ovrd" naar de OTGW stuurt. Ik vermoed dat het het HW commando is, maar ik denk dat je het BW commando moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekieMonstert
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:33
hvxl schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:39:
[...]

Ik gebruik HA zelf niet en heb dus geen idee welk commando de action "opentherm_gw.set_hot_water_ovrd" naar de OTGW stuurt. Ik vermoed dat het het HW commando is, maar ik denk dat je het BW commando moet hebben.
Ik heb even de HA log bekeken en hij lijkt inderdaad het HW-commando te gebruiken. Ik heb BW toegevoegd (doe nu beide dus) en ga het opnieuw testen als ik weer thuis ben.
Ik zie nu ook dat er backward-incompatible changes waren in de opentherm gateway integratie in HA 2024.10, mogelijk dat het daar al omgevallen is voor mij.
Bedankt voor het meedenken, ik laat weten of het de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 22:43
Hallo

Ik heb in mijn nieuwe huis nu mijn opentherm interface (van nodo shop) kunnen koppelen aan mijn Remeha Calenta CV.Boiler, en de Remeha Isense trhermostaat (v30)

Ik kan alles netjes uitlezen, maar ik krijg het niet voor elkaar om de setpotint van de gewenste temperatuur te wijzigen. IK probeer het in home assistant en ook in otmonitor krijg ik de temperatuur niet aangepast. Hier wat logging van otmonitor. Iemand enoig idee hoe ik het wel voor elkaar krijg?

22:38:01.982965 Command: TT=17.00
22:38:02.016520 TT: 17.00
22:38:02.131005 PR: I=11
22:38:02.714684 T80190000 Read-Data Boiler water temperature: 0.00
22:38:02.715460 BC019336B Read-Ack Boiler water temperature: 51.42
22:38:03.562710 T00780000 Read-Data Burner operation hours: 0
22:38:03.781224 BC07829EA Read-Ack Burner operation hours: 10730
22:38:04.559904 T00000000 Read-Data Status: 00000000 00000000
22:38:04.685440 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
22:38:05.609916 T10010600 Write-Data Control setpoint: 6.00
22:38:05.682687 BD0010600 Write-Ack Control setpoint: 6.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

@kroonen volgens mij is TT een commando richting thermostaat. Zie je de thermostaat er ook op reageren? Ik ben zelf niet zo bekend met het direct sturen via OTGW, maar ik heb zelf wel gespeeld met CS om juiste de CV-ketel te sturen (in plaats van de thermostaat).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Heb je de nodige instellingen op iSense gemaakt (op het uitgebreide gebruikersniveau)?
  • Menu > Instellingen > Installateur > Externe ingang => Toestaan
  • Menu > Instellingen > Systeem > Temperatuur > Comfort corr. => Uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 22:43
@hvxl , thnx , dat was het probleem, nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:33
Vandaag is de warmtepomp ff uit geweest (nieuwe radiator geplaatst) en ineens heb ik zowel op mijn thermostaat-app als in de OTGW App in Homey allerlei extra informatie die ik eerst niet had :

de Thermostaat geeft ineens de waterdruk aan, da's wel fijn.

Maar op de OTGW :

- waterdruk
- Brander startups (53185 ?)
- Brander uren (11411 uur)
- Tapwater brander (376 uur)

53185 startups zou in 8 maanden (8*30 = 240), ik heb de warmtepomp sinds septermber (de OTGW nog veel korter), zo'n 220 starts per dag moeten zijn, da's 9 per uur.
Daar geloof ik helemaal niks van
11411 brander uren komt neer op 47,5 branduren per 24 uur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ok, ik ben iets verder :

Blijkbaar is de OTGW gek gaan doen na een hele tijd stroomloos te hebben gestaan, de retour temp werd ook niet meer geupdate dus moest ik met het commando AA=28 weer aanzetten...

En deze :
- waterdruk
- Brander startups (53185 ?)
- Brander uren (11411 uur)
- Tapwater brander (376 uur)

bleven gewoon op deze waardes staan. Blijkbaar op onverklaarbare wijze is daar 'iets' aan waarde in terecht gekomen. Heb ze allemaal gereset.

Alleen die waterdruk raak ik niet kwijt...

Iemand een idee hoe ik die kan resetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:30
Ik heb zojuist de OTGW wifi variant van Nodo-shop ontvangen.
In elkaar zetten was geen probleem: gekocht met soldeer en programmeerservice.
Maar nu heb ik m op een usb voeding aangesloten maar kan m niet verbinden met wifi?
http://192.168.0.7 doet niets......
doe ik iets verkeerd?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Dat is mogelijk, maar je geeft te weinig informatie om dat te concluderen.

Welke stappen heb je gevolgd? Heb je je Wi-Fi credentials ingevuld in de D1 door er eerst mee te verbinden toen het zelf een AP aanbood?
Wat zijn de karakteristieken van je Wi-Fi netwerk (2,4 GHz, 5 GHz, versie, versleuteling, etc.)?
Wat geeft de Wi-Fi status LED van de Wemos D1 aan?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
The Zep Man schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Dat is mogelijk, maar je geeft te weinig informatie om dat te concluderen.

Welke stappen heb je gevolgd? Heb je je Wi-Fi credentials ingevuld in de D1 door er eerst mee te verbinden toen het zelf een AP aanbood?
Wat zijn de karakteristieken van je Wi-Fi netwerk (2,4 GHz, 5 GHz, versie, versleuteling, etc.)?
Wat geeft de Wi-Fi status LED van de Wemos D1 aan?
Ik heb het zojuist opgelost.
Had niet goed gelezen dat de OTGW zelf een AP aanbood om te verbinden.
Hierna was het simpel, wifi credentials ingevoerd en het draait nu in mijn eigen netwerk.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
@Jpiek

Ik heb zojuist mijn otgw ontvangen en in mijn netwerk geïnstalleerd.
Jij hebt hier toch een Weheat Blackbird op aangesloten?
Is het aansluiten zoals ik denk?
aansluiten op de binnenunit tussen thermostaat en Blackbird?
thermostaat draadje los van binnenunit - deze op otgw thermostaat en dan nieuw draadje van otgw boiler weer naar thermostaat aansluiting binnenunit?
Ik hoop dat je me hierin kunt adviseren

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ja, aansluiting is niet anders als met eender welke thermostaat en CV ketel.

Ik vond het wel prettiger om het draadje bij de thermostaat gateway (ik heb een draadloze) los te halen ipv bij de Weheat, maar dat maakt niet uit.

dus : Weheat - OTGW - Thermostaat.

Let op dat je alles ff stroomloos zet, maar dat spreekt voor zich lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Jpiek schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:38:
Ja, aansluiting is niet anders als met eender welke thermostaat en CV ketel.

Ik vond het wel prettiger om het draadje bij de thermostaat gateway (ik heb een draadloze) los te halen ipv bij de Weheat, maar dat maakt niet uit.

dus : Weheat - OTGW - Thermostaat.

Let op dat je alles ff stroomloos zet, maar dat spreekt voor zich lijkt me.
Maakt een hybride opstelling nog uit?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Nee, ik heb ook hybride... De CV wordt aangestuurd door de binnenunit van de BB, dus van de binnenunit loopt er nog een kabeltje naar de CV. dat is de aansluiting waar normaliter de thermostaat op zit als je alleen een CV hebt.

Die dus negeren, de kabel van binnenunit naar thermostaat, daar moet de OTGW tussen, letterlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Ik krijg de volgende melding in homeassistant. Ligt dit aan de integratie of aan de hardware?

Logger: pyotgw.commandprocessor
Source: runner.py:154
First occurred: May 1, 2025 at 20:21:00 (22 occurrences)
Last logged: 08:41:00

Command PR failed with SC: 07:04/5, retrying...
Unknown message in command queue: SC: 07:59/5
Command PR failed with SC: 07:59/5, retrying...
Unknown message in command queue: SC: 08:41/5
Command PR failed with SC: 08:41/5, retrying...

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
gazzzman61 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:12:
Ik krijg de volgende melding in homeassistant. Ligt dit aan de integratie of aan de hardware?

Logger: pyotgw.commandprocessor
Source: runner.py:154
First occurred: May 1, 2025 at 20:21:00 (22 occurrences)
Last logged: 08:41:00

Command PR failed with SC: 07:04/5, retrying...
Unknown message in command queue: SC: 07:59/5
Command PR failed with SC: 07:59/5, retrying...
Unknown message in command queue: SC: 08:41/5
Command PR failed with SC: 08:41/5, retrying...
Klein kickje….
Niemand?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 12:55
Ik zou je graag helpen maar heb geen HA. Is er op de HA community iets te vinden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
Nee geen direct idee, maar wat wel opvalt is dat het lijkt alsof je het PR command vanuit HA stuurt, maar vervolgens SC opvraagt. Volgens https://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids is SC geen correcte optie voor PR.

Dus ik zou even checken of, en zo ja, waar, je een PR opvraagt en wat je daar dan probeert te doen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
Het SC commando is een opdracht aan de OTGW om de aangegeven tijd naar de thermostaat te sturen. Blijkbaar is er "iets" dat dat commando periodiek naar de OTGW stuurt. Daarnaast stuurt HA regelmatig PR commando's. Eens in de grofweg drie kwartier worden die commando's bijna gelijktijdig gestuurd, waardoor HA de response van het SC commando ontvangt als hij de response van het PR commando verwacht. Dat is verder geen drama, want HA geeft aan dat hij het PR commando opnieuw stuurt.

Ik vraag me echter wel af of het nut heeft om het SC commando te sturen. Ik ken niet veel thermostaten die bereid zijn om de klok aan te passen met de tijd die ze van de OTGW krijgen. Welke thermostaat hangt er aan jouw systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Ik gebruik HA alleen om OTGW te monitoren, ik stuur geen commando's dus ik kan je er niet direct mee helpen.

De melding lijkt overigens wel van de integratie te komen; misschien even bij de ontwikkelaar daarvan aankloppen?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
hvxl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:40:
Het SC commando is een opdracht aan de OTGW om de aangegeven tijd naar de thermostaat te sturen. Blijkbaar is er "iets" dat dat commando periodiek naar de OTGW stuurt. Daarnaast stuurt HA regelmatig PR commando's. Eens in de grofweg drie kwartier worden die commando's bijna gelijktijdig gestuurd, waardoor HA de response van het SC commando ontvangt als hij de response van het PR commando verwacht. Dat is verder geen drama, want HA geeft aan dat hij het PR commando opnieuw stuurt.

Ik vraag me echter wel af of het nut heeft om het SC commando te sturen. Ik ken niet veel thermostaten die bereid zijn om de klok aan te passen met de tijd die ze van de OTGW krijgen. Welke thermostaat hangt er aan jouw systeem?
Ik heb er een Honeywell round modulation T87M2018 aan hangen.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
gazzzman61 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Ik heb er een Honeywell round modulation T87M2018 aan hangen.
Dat is geen programmeerbare thermostaat, dus die heeft helemaal geen klok. Ik zou dan het sturen van de SC commando's op welk apparaat dat ook maar doet uitzetten, want het heeft geen enkel nut.

[ Voor 4% gewijzigd door hvxl op 24-05-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
hvxl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Dat is geen programmeerbare thermostaat, dus die heeft helemaal geen klok. Ik zou dan het sturen van de SC commando's op welk apparaat dat ook maar doet uitzetten, want het heeft geen enkel nut.
ik snap wat je bedoelt maar heb geen idee hoe ik dat moet uitvoeren.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Ik ken de details van je systeem niet, dus dan is het helemaal lastig om aan te geven hoe dat moet. Heb je bijvoorbeeld otmonitor met de OTGW verbonden? Heb je de wifi uitvoering van de OTGW? Zo ja, welke firmware draait daar op?

Zoals gezegd kan het niet echt kwaad. Dus je kunt het ook gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
hvxl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:14:
Ik ken de details van je systeem niet, dus dan is het helemaal lastig om aan te geven hoe dat moet. Heb je bijvoorbeeld otmonitor met de OTGW verbonden? Heb je de wifi uitvoering van de OTGW? Zo ja, welke firmware draait daar op?

Zoals gezegd kan het niet echt kwaad. Dus je kunt het ook gewoon negeren.
Ik heb inderdaad de wifi versie met de laatste firmware (6.6) Ik draai hier de OTMonitor

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Ik bedoelde welke firmware draait er op de Wemos D1? Je gaf eerder aan dat je de programmeerservice bij de OTGW hebt gekocht, dus ik vermoed dat het de firmware van rvdbreemen is. Zo te zien stuurt die gewoon elke minuut het SC commando en is er geen optie om dat uit te zetten. In dat geval een feature request naar Robert sturen en/of met een incidentele melding van HA leven.

Een totaal andere optie is om niet de opentherm_gw integratie van HA te gebruiken, maar de automatische discovery van de OTGW. Ik begrijp dat die methode de voorkeur verdient als je de wifi versie van de OTGW hebt. Maar aangezien ikzelf HA niet gebruik weet ik daar het fijne niet van. Hulp daarbij laat ik dan ook graag over aan anderen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
hvxl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:52:
Ik bedoelde welke firmware draait er op de Wemos D1? Je gaf eerder aan dat je de programmeerservice bij de OTGW hebt gekocht, dus ik vermoed dat het de firmware van rvdbreemen is. Zo te zien stuurt die gewoon elke minuut het SC commando en is er geen optie om dat uit te zetten. In dat geval een feature request naar Robert sturen en/of met een incidentele melding van HA leven.

Een totaal andere optie is om niet de opentherm_gw integratie van HA te gebruiken, maar de automatische discovery van de OTGW. Ik begrijp dat die methode de voorkeur verdient als je de wifi versie van de OTGW hebt. Maar aangezien ikzelf HA niet gebruik weet ik daar het fijne niet van. Hulp daarbij laat ik dan ook graag over aan anderen op dit forum.
Bedankt voor je advies. Ik zal eens kijken naar de mqtt optie.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
gazzzman61 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:16:
[...]

Bedankt voor je advies. Ik zal eens kijken naar de mqtt optie.
werkt het beste, niet door elkaar/met elkaar tegelijk gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
htca schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:28:
[...]

werkt het beste, niet door elkaar/met elkaar tegelijk gebruiken....
Hemaal mee eens, lekker mqtt instellen, en HA de autodiscover laten doen. En dan niet tegelijk aasturen met OTmonitor. Evt troubleshouting kun je dan doen via de webpage op aangegeven ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
ramonlambal schreef op maandag 26 mei 2025 @ 01:56:
[...]
En dan niet tegelijk aasturen met OTmonitor.
Wat is de achtergrond van die opmerking? Ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn om met OTmonitor mee te kijken naar de berichten van de OTGW, of zelfs af en toe een commando te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
gazzzman61 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb inderdaad de wifi versie met de laatste firmware (6.6) Ik draai hier de OTMonitor
Ik zie ook deze warnings in mijn HA-log.
Ik gebruik de opentherm_gw integratie https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/

Ik gebruik de oudere honeywell tm871003 thermostaat omdat die met SC per honderdste graad het setpoint kan instellen en de tm872018 dat minimaal per tiende graad kon

Ik heb de oudere otgw met pic16f88 op laatste firmware v5.8 met een WeMos D1.

Los van deze warnings lijkt de otgw wel goed te werken voor het continu aanpassen van het setpoint met HA zodat ik de deltaT tussen setpoint en kamertemperatuur constant kan houden terwijl de kamertemperatuur beweegt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwxBqpd1eAFX-7JGD9-1seOmVPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TmKblzS4BoAPoZoaxefnHvyT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door TeslaNerd op 26-05-2025 12:24 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
Ik heb hier een OTGW van Nodo shop (wemos D1 versie), maar merk dat de boel vaak vastloopt (althans: ik krijg geen data binnen in Homeassistant). Dit gebeurt zowel via MQTT als via de directe integratie. Als ik kijk via we webinterface, dan is wifi met -59 dBm best prima (afstand tot AP is ook maar paar meter met gipsplaatje er tussen). Zowel de otgw als de Wemos draaien de laatste versie van Robert Breemer.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken/kijken om dit op te lossen?

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CamelCase
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-08 12:48
Voor de esphome fans: ik heb een custom esphome component geschreven voor de opentherm gateway. Deze is hier te vinden: https://github.com/KPWhiver/opentherm-gateway-esphome. Hij is niet compleet qua functionaliteit, koeling zit er bijvoorbeeld nog niet in, maar mocht je dingen missen en nodig hebben, voel je vrij om een issue aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 13:16
Hallo allemaal,

Ik zie dat er veel updates door OTGW naar mijn MQTT worden gepubliceerd, vaak wel 10 per seconde.

Is er een manier om het aantal gepubliceerde updates te beperken? Of welke topicss er worden gepubliceerd?

Ik gebruik OTGW alleen voor monitoring, voornamelijk errors, enz.
Dus ik heb niet alle topics en/of een heel kort update-interval nodig.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan veranderen?
Ik krijg het helaas niet gevonden… :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Volgens mij kan je het interval niet (direct) beperken maar wordt er ook een update gestuurd iedere keer als er een OpenTherm-berichtje langskomt.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
hvxl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Wat is de achtergrond van die opmerking? Ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn om met OTmonitor mee te kijken naar de berichten van de OTGW, of zelfs af en toe een commando te sturen.
Dan moet je wel heel zeker weten dat je settings die je via MQTT heb gestuurd, hetzelfde ingesteld staan als je settings in OTmonitor (als je een gateway mode zit), anders stuur je namelijk de standaard OTmonitor settings naar je OTGW, omdat je dan letterlijk via 2 protocollen verbind. Dit kan natuurlijk anders zijn dan wat je had ingesteld ;).

En dit is wat de Handleiding zegt van rvdbreemen: "Warning: Do not use the serial over network option with the native HA integration at the same time as the MQTT integration. The behavior will most likely become unpredictable." en communiceert OTmonitor niet via deze optie? Dit kan ik fout hebben hoor, maar dat zou ook een reden kunnen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door ramonlambal op 31-05-2025 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Welke settings? Kun je iets concreter zijn? OTmonitor luistert over het algemeen passief naar de data die van de OTGW komt. Hij zit niet continue commando's te sturen.

Als er een probleem is dat ik over het hoofd zie wil ik dat graag begrijpen. Misschien kan ik dan OTmonitor aanpassen om dat te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
hvxl schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:49:
Welke settings? Kun je iets concreter zijn? OTmonitor luistert over het algemeen passief naar de data die van de OTGW komt. Hij zit niet continue commando's te sturen.

Als er een probleem is dat ik over het hoofd zie wil ik dat graag begrijpen. Misschien kan ik dan OTmonitor aanpassen om dat te verhelpen.
Ik dacht dat ik een keer had dat dat OTmonitor, toen ik hem in gateway mode zette om iets aan te passen, de software alle invul velden uit het configuration menu naar de OTGW wilde schrijven, en die had ik niet allemaal goed staan. Zo ging die dus de temperatuur setpoint aanpassen, webserver aan zetten en nog een aantal dingen die daar zijn te configureren. Reden dat ik hem in gateway mode zette, was omdat ik ook een ding wilde aanpassen, maar toen vererandere die dus veel meer dan ik wilde.
Dit is wel echt lang geleden moet ik zeggen, tegenwoordig doe ik gewoon alles via MQTT, of een reboot via de http pagina van de OTGW.
Als je gewoon in monitor modus blijft is er natuurlijk niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
HenkRenting schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:17:
Hallo allemaal,

Ik zie dat er veel updates door OTGW naar mijn MQTT worden gepubliceerd, vaak wel 10 per seconde.

Is er een manier om het aantal gepubliceerde updates te beperken? Of welke topicss er worden gepubliceerd?

Ik gebruik OTGW alleen voor monitoring, voornamelijk errors, enz.
Dus ik heb niet alle topics en/of een heel kort update-interval nodig.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan veranderen?
Ik krijg het helaas niet gevonden… :(
Niet. De gateway rapporteert gewoon alle berichten die langs komen, willekeurig welke kant op. De interval van die berichten is afhankelijk van zowel de thermostaat als de boiler en kan niet aangepast worden tenzij je je boiler firmware wilt gaan hacken. (tip: niet doen)

Een beter idee is zorgen dat je aan de kant waar je de gegevens binnen krijgt gewoon het aantal updates bijhoudt en aggregeert naar een interval die je wel ligt.

In mijn geval krijg ik via MQTT alle berichten binnen. Het kan MQTT absoluut niet schelen hoeveel berichten er zijn, dat kost niks.

Wat HA er dan mee doet is de zaak van HA. Ik hoef niet elke seconde te zien maar als het per seconde binnenkomt is het wmb prima.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
ramonlambal schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 01:39:
Ik dacht dat ik een keer had dat dat OTmonitor, toen ik hem in gateway mode zette om iets aan te passen, de software alle invul velden uit het configuration menu naar de OTGW wilde schrijven, en die had ik niet allemaal goed staan. Zo ging die dus de temperatuur setpoint aanpassen, webserver aan zetten en nog een aantal dingen die daar zijn te configureren. Reden dat ik hem in gateway mode zette, was omdat ik ook een ding wilde aanpassen, maar toen vererandere die dus veel meer dan ik wilde.
Dit is wel echt lang geleden moet ik zeggen, tegenwoordig doe ik gewoon alles via MQTT, of een reboot via de http pagina van de OTGW.
Als je gewoon in monitor modus blijft is er natuurlijk niets aan de hand.
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad niet de twee opties voor HA integratie tegelijk moet proberen te gebruiken. Uit recente berichten hier op het forum begrijp ik dat de opentherm_gw integratie gebruik maakt van de summary berichten (PS=1). Daarmee wordt rapportage van alle individuele Opentherm berichten onderdrukt. De MQTT integratie heeft die individuele berichten juist nodig. Ook met OTmonitor krijg je de beste informatie bij gebruik van de individuele berichten. Dus dat geeft geen conflict met de MQTT integratie.

OTmonitor schrijft niet spontaan zijn configuratie naar de OTGW. Alleen de tijd wordt eventueel eens per minuut opgestuurd, als die optie aan staat. Het temperatuur setpoint wordt alleen aangepast als de gebruiker daar opdracht toe geeft. De webserver wordt geheel door OTmonitor verzorgd en heeft geen invloed op de werking van de OTGW, tenzij de gebruiker via een webbrowser dingen aanpast.

Ten slotte: De OTGW moet in gateway mode staan voor de meeste van zijn features. Ik zou monitor mode dan ook niet willen bestempelen als "gewoon". Gewoon is gateway mode. Daarom is dat ook de initiële instelling.

Kortom, zolang je geen gekke hele dingen doet moet het geen enkel probleem zijn om OTmonitor met de OTGW te verbinden terwijl HA tegelijkertijd de OTGW aanstuurt via de MQTT integratie.

[ Voor 30% gewijzigd door hvxl op 31-05-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
HenkRenting schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:17:

De manier waarop MQTT werkt is dat je als consument aan de broker aangeeft welke berichten je wilt ontvangen, niet welke berichten een andere node moet sturen. De OTGW stuurt dus gewoon alle informatie naar de broker, maar de broker stuurt alleen de gevraagde selectie door. Om bijvoorbeeld alleen de kamertemperatuur updates te ontvangen abonneer je alleen op het "OTGW/value/+/Tr" topic:
code:
1
mosquitto_sub -h mqttserver -t 'OTGW/value/+/Tr' -F '@T.@N | %t\n%p\n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
hvxl schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Ten slotte: De OTGW moet in gateway mode staan voor de meeste van zijn features. Ik zou monitor mode dan ook niet willen bestempelen als "gewoon". Gewoon is gateway mode. Daarom is dat ook de initiële instelling.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie, altijd fijn om toch nog weer wat bij te leren. Mbt gateway vs monitor mode, en wat gewoon is: ik woon alleen, in een super geisoleerd huis en gebruik OTGW 99.9% van de tijd voor het loggen van de info die OTGW mij in montor mode geeft. Mocht ik op afstand toch de temperatuur aan willen passen dan schakel ik de OTGW naar gateway mode via een custom button die ik heb gemaakt, check of de weiziging via mqtt goed is doorgekomen, en ga dan weer terug naar monitor mode. Voor mij werkt dit perfect, want zo kan ik eigenlijk nooit een foutief commando naar de OTGW aansturen. Maar ik denk dat je gelijk hebt, dit zal niet de meeste "gewone" integratie van OTGW zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:37
Ik heb mijn OTGW jaren gebruikt tussen ketel en thermostaat, zoals oorspronkelijk de bedoeling is.

Nu heb ik een warmtepomp er bij (Intergas Xtend) met een nieuwe thermostaat (Intergas Comfort Touch) en de Intergas Gateway.

De Intergas Gateway geeft mogelijkheid voor bediening op afstand en geeft ook wat gegevens door die uit het OpenTherm verkeer komen tussen de warmtepomp en de thermostaat.

Maar, die geeft nu niet door of er warm water gebruikt wordt en of de brander van de ketel aan of uit is bijvoorbeeld. Ik denk dat het komt doordat die gateway op het circuit tussen warmtepomp en thermostaat zit en dus niet op het circuit tussen warmtepomp en ketel. De Xtend warmtepomp is met de ketel verbonden via de verbinding waar normaal de thermostaat op zat.

Ik wil dus nu mijn "oude" OTGW aansluiten op het circuit tussen Xtend en ketel zodat ik iets meer kan zien wat de ketel doet. Dat zou toch zonder problemen moeten kunnen?

Is het dan het beste op de volledige aansluting te doen, d.w.z. de warmtepomp op de thermostaat connectoren en de ketel op de ketelconnectoren? Of kan ik ook alleen de ketelconnectoren aansluiten en de thermostaatconnectoren open laten, d.w.z de OTGW niet volledig er tussen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

WillemD61 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:04:
Ik heb mijn OTGW jaren gebruikt tussen ketel en thermostaat, zoals oorspronkelijk de bedoeling is.

Nu heb ik een warmtepomp er bij (Intergas Xtend) met een nieuwe thermostaat (Intergas Comfort Touch) en de Intergas Gateway.

De Intergas Gateway geeft mogelijkheid voor bediening op afstand en geeft ook wat gegevens door die uit het OpenTherm verkeer komen tussen de warmtepomp en de thermostaat.

Maar, die geeft nu niet door of er warm water gebruikt wordt en of de brander van de ketel aan of uit is bijvoorbeeld. Ik denk dat het komt doordat die gateway op het circuit tussen warmtepomp en thermostaat zit en dus niet op het circuit tussen warmtepomp en ketel. De Xtend warmtepomp is met de ketel verbonden via de verbinding waar normaal de thermostaat op zat.

Ik wil dus nu mijn "oude" OTGW aansluiten op het circuit tussen Xtend en ketel zodat ik iets meer kan zien wat de ketel doet. Dat zou toch zonder problemen moeten kunnen?

Is het dan het beste op de volledige aansluting te doen, d.w.z. de warmtepomp op de thermostaat connectoren en de ketel op de ketelconnectoren? Of kan ik ook alleen de ketelconnectoren aansluiten en de thermostaatconnectoren open laten, d.w.z de OTGW niet volledig er tussen plaatsen?
Zou je de OTGW niet tussen thermostaat en Xtend zetten? Als het goed is geeft de Xtend door wat de ketel doet, aangezien de ketel door de Xtend wordt aangestuurd.
Of heb je dat al geprobeerd?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:37
JanPedaal schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Zou je de OTGW niet tussen thermostaat en Xtend zetten? Als het goed is geeft de Xtend door wat de ketel doet, aangezien de ketel door de Xtend wordt aangestuurd.
Of heb je dat al geprobeerd?
De Intergas Gateway zit gekoppeld aan de thermostaat en lees dus al uit wat er tussen thermostaat en Xtend gebeurt. Maar de Xtend doet niets met heet water, dat doet de ketel. De Xtend geeft dat ook niet door op het circuit naar de thermostaat dus de Intergas gateway ziet dat niet en de OTGW zal dat dan ook niet zien als het op hetzelfde circuit gekoppeld is denk ik.

Oh, wacht, correctie, als ik de Xtend direct uitlees met de API zie ik boiler status wel wijzigen naar DHW domestic hot water.

Ook eens testen wat die aangeeft als de ketel bijspringt met verwarmen.

[ Voor 18% gewijzigd door WillemD61 op 09-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-09 00:19
ik ben van plan om een OTGW aan te schaffen, ik ben bezig met een warmtepomp project hibride aan te sturen. Simpel is key hier.
Dus geen Raspberry of eigen geschreven scriptjes oid(sorry tweakers)

In het kort ik wil van een OT signaal een aan/uit signaal maken.

Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is:

Kan ik via de bestaande software instellen dat ik een GPIO contact gebruik die schakelt op het moment mijn Evohome warmtevraagt stuurt naar mijn CV dat er een GPIO contact stuurt?

Dus GPIO stuurt relais aan die middels een maakcontact de WP aanstuurt.

Als dat niet kan, zijn er dan andere plug an play opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

emwieberdink schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:49:
ik ben van plan om een OTGW aan te schaffen, ik ben bezig met een warmtepomp project hibride aan te sturen. Simpel is key hier.

Kan ik via de bestaande software instellen dat ik een GPIO contact gebruik die schakelt op het moment mijn Evohome warmtevraagt stuurt naar mijn CV dat er een GPIO contact stuurt?

Als je plug en play wilt dan kan je, denk ik, beter een kant en klare optie kiezen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
Dat is precies mijn vraag, welke kant een klare opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Met een OTGW ga/wil je de taak bdn de thermostaat overnemen. Dat gaat imho niet erg goed samrn met simpel.

Wat wil je bereiken?

[Weheat WP ingesteld op OT en aangestuurd met OTGW en Homey. Homey maakt een dynamische stooklijn o.b. diverse conditie's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
emwieberdink schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:49:

Ik snap je system niet maar onderdeel van de OT design standaard is dat het terugvalt op aan/uit wanneer de twee contacten gewoon kortgesloten worden. Dus wil je je ketel met aan/uit aansturen kan dat zonder otgw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
Als de evohome via Opentherm communiceert met de CV, dan kan een GPIO lijn aangeven wanneer CH mode actief is (GA=3, LE=H). Maar dat is dus pas als de CV aanslaat. Ik denk dat jij de CV zo wilt instellen dat die de warmtevraag negeert, maar dat de warmtepomp dat verzorgt. Dan zou de GPIO lijn CH enable in plaats van CH mode moeten aangeven. Dat is wel te maken, maar dat feature bestaat op dit moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
hvxl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:45:
Als de evohome via Opentherm communiceert met de CV, dan kan een GPIO lijn aangeven wanneer CH mode actief is (GA=3, LE=H). Maar dat is dus pas als de CV aanslaat. Ik denk dat jij de CV zo wilt instellen dat die de warmtevraag negeert, maar dat de warmtepomp dat verzorgt. Dan zou de GPIO lijn CH enable in plaats van CH mode moeten aangeven. Dat is wel te maken, maar dat feature bestaat op dit moment niet.
Jij hebt mij inderdaad begrepen, evohome stuurt de ketel aan met OT, maar als ik warmte vraag heb wil ik dat mijn aan/uit WP gaat draaien en die geeft vervolgens weer een signaal naar de CV ketel om stoppen.

Ik kan iets complex maken doormiddel van de fire led te gebruiken icm optocoupler maar dan kom ik in een loop terecht zonder hulp van een raspberry of een Siemens logo.

Het lijkt mij dat meer mensen hier tegen aan lopen maar die wisselen de thermostaat naar aan/uit maar dat wil ik niet.

Maar kan iemand deze feature maken op de OTGW?

Het enige wat ik nodig heb is een maakcontact of een led die brand op het moment dat er vraag is van de evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Ik snap je system niet maar onderdeel van de OT design standaard is dat het terugvalt op aan/uit wanneer de twee contacten gewoon kortgesloten worden. Dus wil je je ketel met aan/uit aansturen kan dat zonder otgw.
evohome stuurt de ketel aan met OT, maar als ik warmte vraag heb wil ik dat mijn aan/uit WP gaat draaien en die geeft vervolgens weer een signaal naar de CV ketel om stoppen. Ik wil juist mijn CV met OT houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
Jpiek schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:38:
Met een OTGW ga/wil je de taak bdn de thermostaat overnemen. Dat gaat imho niet erg goed samrn met simpel.

Wat wil je bereiken?

[Weheat WP ingesteld op OT en aangestuurd met OTGW en Homey. Homey maakt een dynamische stooklijn o.b. diverse conditie's]
evohome stuurt de ketel aan met OT, maar als ik warmte vraag heb wil ik dat mijn aan/uit WP gaat draaien en die geeft vervolgens weer een signaal naar de CV ketel om stoppen. Ik wil juist mijn CV met OT houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik snap hem nog minder, in een hybride installatie zit de thermostaat aangesloten op de warmtepomp, de CV zit vervolgens op de WP.

Als er warmtevraag is is gaat de WP aan, Aan/Uit of gemoduleerde water-doeltemperatuur (OT). Als de WP het huis onvoldoende (snel) op temperatuur krijgt schakelt deze de CV bij.
Dat laatste is bij mijn installatie altijd Aan/Uit, vermoedelijk omdat die gewoon vol áán moet omdat de WP onvoldoende capaciteit heeft.

Wat jij wil kan imho alleen als je de CV niet aan de WP koppeld maar aan een eigen thermostaat.

Al ontgaat mij de reden nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
Jpiek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:01:
Ik snap hem nog minder, in een hybride installatie zit de thermostaat aangesloten op de warmtepomp, de CV zit vervolgens op de WP.

Als er warmtevraag is is gaat de WP aan, Aan/Uit of gemoduleerde water-doeltemperatuur (OT). Als de WP het huis onvoldoende (snel) op temperatuur krijgt schakelt deze de CV bij.
Dat laatste is bij mijn installatie altijd Aan/Uit, vermoedelijk omdat die gewoon vol áán moet omdat de WP onvoldoende capaciteit heeft.

Wat jij wil kan imho alleen als je de CV niet aan de WP koppeld maar aan een eigen thermostaat.

Al ontgaat mij de reden nog steeds...
Ik beschrijf echt letterlijk hoe de situatie is.
Daarbij een CV aan/uit is niet efficiënt. Dat die vol aan moet is natuurlijk kolder. Dat was de installateur die dat zei en er makkelijk vanaf moest.
Het is te lastig voor de installateur om het te maken zoals het moet. Een aan/uit thermostaat erop en gaan.

De CV wil je ten alle tijde modulair houden! Die WP zit er toch op om gas te besparen?

Moderne CV ketels van hetzelfde merk met een moderne WP hebben deze functionaliteit. Maar het wordt lastiger als je 2 merken door elkaar heen hebt.

Wat ik wil dat kan en is vrij logisch en heb een oplossing, maar ik zou het graag met een OT gateway willen.

Vandaar mijn vraag hier of hier een oplossing voor is.

[ Voor 36% gewijzigd door emwieberdink op 27-07-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
De WP stook he bij voorkeur zelfs met een stooklijn en niet OT. En de CV is er alleen om bij te springen als de WP het niet trekt, dus ja, dan moet die vol gas (pun intended) geven juist om de WP bij te staan.

In mijn geval een Weheat Blackbird en de binnenunit stuurt de CV aan als aan/uit. Niks keuze vsn installateur die snel naar huis wil. Gewoon zo ontworpen vanuit de fabriek.

Dus of je installateur heeft er echt een zooitje van gemaakt of je snapt de werking van een hybride installatie niet. Je hoeft de Cv niet uit te zetten, dat doet de unit van de WP, of liever, die zet hem aan indien nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
Jpiek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:09:
… En de CV is er alleen om bij te springen als de WP het niet trekt, dus ja, dan moet die vol gas (pun intended) geven juist om de WP bij te staan.
En dat kan dus door de OT bedrading kort te sluiten. Bij remeha is er een aparte setting in de ketel voor het “max” vermogen bij deze aan/uit regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
dus je krijgt niet het antwoord dat je zoekt, en vervolgens reageer je op deze manier? Dat kan echt vriendelijker.

[ Voor 128% gewijzigd door teacher op 02-08-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
emwieberdink schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:48:
[...]

Ja precies een weheat daar zeg je het al. Dat is niet bepaald de rolls royce onder de warmtepompen.
Nee wint alleen prijs na prijs....
Een beetje warmtepomp stuurt de cv gewoon modulair aan via OpenTherm
Vandaar dat je naar zo'n oplossing moet zoeken met een OTGW ? Omdat dat standaard is ?

En als het de fout van de installateur is zou ik het die op laten lossen ..
graag geen reactie meer als je mij niet van antwoord kan voorzien. Want hier heb ik echt niks aan.
Wees niet bang, je zult mij niet meer horen hoor...

[ Voor 24% gewijzigd door Jpiek op 27-07-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
Nou, nou kinders, lief zijn voor elkaar :)

Lastig bij aansturen van een CV met OT door de WP is denk ik, dat je meer info moet sturen zoals bijv. modulatieniveau en gewenste watertemperatuur. WP en CV draaien tegelijk maar verlangen verschillende waarden, dus de software van de WP moet dan tegelijk twee apparaten kunnen aansturen. Dat zijn eigenlijk twee aparte regelkringen van opwekking die in één afgiftesysteem uitkomen en dat kan makkelijk tot instabiliteit leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Mja, ik probeerde te helpen en iets uit te leggen. Als antwoord wordt mijn warmtepomp afgekraakt :?

Dan houdt het voor mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
Refthoom schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:57:
Nou, nou kinders, lief zijn voor elkaar :)

Lastig bij aansturen van een CV met OT door de WP is denk ik, dat je meer info moet sturen zoals bijv. modulatieniveau en gewenste watertemperatuur. WP en CV draaien tegelijk maar verlangen verschillende waarden, dus de software van de WP moet dan tegelijk twee apparaten kunnen aansturen. Dat zijn eigenlijk twee aparte regelkringen van opwekking die in één afgiftesysteem uitkomen en dat kan makkelijk tot instabiliteit leiden.
Dat is eigenlijk al te complex gedacht. Terwijl het principe eigenlijk heel simpel is en dit komt vaak voor. Want ik zie veel mensen naar aan/uit gaan als ze een WP krijgen(hibride). Terwijl ze OT hadden.

Hoe ik het nu heb gemaakt:

De Honeywell stuurt een OT signaal naar de ketel middels een 8810 OT. Ook heb ik een BDR91 die als zoneklep een aan/uit signaal maakt voor de WP. De WP stuurt een signaal naar de ketel om niet te gaan branden. Als het onder de 10 graden is buiten doet de CV ketel het gewoon weer op OT en de WP schakelt uitz

Dat is niet ideaal omdat je eigenlijk dan voor elke zone een aparte BDR91 zou moeten hebben.

Dus ik zoek daarom een hele simpele schakeling die OT naar aan/uit maakt.

De OT gateway kan dit standaard niet heb ik begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Ok, ik probeer het nog 1 keer:

Waarom zou je/moet je in je hybride opstelling nog eens apart de CV ketel aansturen ? Bij hybride wil je toch dat de WP zoveel mogelijk de verwarming van het huis voor z'n rekening neemt ? En dat de CV alleen aangaat/bijspringt op het moment dat de WP het niet aankan ? En áls de WP het niet aankan is er gewoon ff een 'boost' nodig van de CV ketel tot de WP je huis weer op temperatuur kan houden. En die 'boost' kan dan prima door de CV gewoon AAN te zetten, hij hoeft niet te moduleren want hij moet even de woning zsm op temperatuur brengen en daarna UIT. Die doodenkele keer dat ik dat meegemaakt heb (toen de stooklijn nog niet goed ingeregeld was) was dat hooguit enkele minuten. Ik zie de winst dan van OT tov Aan/Uit niet.

Een WP op OT draaien (als in de oude situatie, dus thermostaat/warmtevraag gestuurd) is, heb ik zelf ondervonden een kostbare aangelegenheid, het vraagt om een snelle reactie mbt watertemperatuur die een WP iha niet kan leveren en een CV wel.

Dus wil je een WP aansturen op de buitentemperatuur, en de watertemp op een waarde houden die precies je warmteverlies van het huis aanvult. Zachtjes door pruttelend... En ja, dat kan je ook aansturen met OT, want dat is uiteindelijk slechts een protocol.

Dat laatste heb ik ik met de OTGW gedaan : een berekening maken met o.a. buitentemperatuur (maar ook stroomopbrengst van de panelen, zoninval in huis én de gewenste kamertemperatuur) en daarmee de OTGW een doeltemperatuur naar de WP sturen. gevolg is ook een soort stooklijn, maar dan dynamischer en niet zo in steen gebeiteld als die je normaliter in je WP instelt.

Gevolg, de WP stookt met 2 vingers in de neus en de CV kan er gewoon uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
Jpiek schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:42:
Ok, ik probeer het nog 1 keer:

Waarom zou je/moet je in je hybride opstelling nog eens apart de CV ketel aansturen ? Bij hybride wil je toch dat de WP zoveel mogelijk de verwarming van het huis voor z'n rekening neemt ? En dat de CV alleen aangaat/bijspringt op het moment dat de WP het niet aankan ? En áls de WP het niet aankan is er gewoon ff een 'boost' nodig van de CV ketel tot de WP je huis weer op temperatuur kan houden. En die 'boost' kan dan prima door de CV gewoon AAN te zetten, hij hoeft niet te moduleren want hij moet even de woning zsm op temperatuur brengen en daarna UIT. Die doodenkele keer dat ik dat meegemaakt heb (toen de stooklijn nog niet goed ingeregeld was) was dat hooguit enkele minuten. Ik zie de winst dan van OT tov Aan/Uit niet.

Een WP op OT draaien (als in de oude situatie, dus thermostaat/warmtevraag gestuurd) is, heb ik zelf ondervonden een kostbare aangelegenheid, het vraagt om een snelle reactie mbt watertemperatuur die een WP iha niet kan leveren en een CV wel.

Dus wil je een WP aansturen op de buitentemperatuur, en de watertemp op een waarde houden die precies je warmteverlies van het huis aanvult. Zachtjes door pruttelend... En ja, dat kan je ook aansturen met OT, want dat is uiteindelijk slechts een protocol.

Dat laatste heb ik ik met de OTGW gedaan : een berekening maken met o.a. buitentemperatuur (maar ook stroomopbrengst van de panelen, zoninval in huis én de gewenste kamertemperatuur) en daarmee de OTGW een doeltemperatuur naar de WP sturen. gevolg is ook een soort stooklijn, maar dan dynamischer en niet zo in steen gebeiteld als die je normaliter in je WP instelt.

Gevolg, de WP stookt met 2 vingers in de neus en de CV kan er gewoon uit...
Ik waardeer je antwoord en ik begrijp je volledig. Maar dat is gebaseerd op een goed geïsoleerd huis?

Mijn situatie is anders en veel woningen zitten in diezelfde tussenfase.

Ik heb een woning uit 1900, waarmee ik bezig ben die naar de huidige maatstaven te krijgen. De kozijnen zijn al HR+++ en al deels isolatie. Maar ik heb nog radiatoren en de CV is primair. Dat staat allemaal op de planning maar dat kost tijd. De WP draait nu nog secundair en doet de milde dagen mee. Dus als COP nog oké is en het met 50-55 gr nog lukt.
Ook als er overdag niemand is en de zon schijnt draait ie lekker mee.

Dit overigens draait samen met een houtkachel op CV dus omdit een complexe installatie is zoek ik naar eenvoudige en betrouwbare oplossingen.
Maar dat gaat eigenlijk al te ver offtopic.

Dus ik zou graag vanuit OTGW een simpel aan/uit contact willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
emwieberdink schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:39:
[...]

Ik waardeer je antwoord en ik begrijp je volledig. Maar dat is gebaseerd op een goed geïsoleerd huis?
Redelijk goed geïsoleerd huis, bouwjaar "61 dus niet de beste soort bouw (na-oorlog) Inmiddels beneden HR++, boven gewoon dubbelglas, vloerisolatie en dakisolatie (platdak) paar jaar geleden gedaan. Daarna de WP aangeschaft. Waar we ooit 3200m3 gas verstookten was dat net voor we de WP kochten nog 1800-2000.
Nu dus nog 230m3 alleen voor warmwater.

Het huis heeft een houten vloer en dak, geen vloerverwarming en alleen radiatoren.
Maar ik heb nog radiatoren en de CV is primair. Dat staat allemaal op de planning maar dat kost tijd. De WP draait nu nog secundair en doet de milde dagen mee. Dus als COP nog oké is en het met 50-55 gr nog lukt.
Ook als er overdag niemand is en de zon schijnt draait ie lekker mee.
We hebben ook een jaartje op 50C gedraaid met de CV om te kijken of dat voldoende was. Dat ging, toen de dus de WP (R290) aangeschaft, juist omdat R290 ook hoger temperatuur water kan maken. Conclusie was dat met stroomafname van het net en een COP van +3 dit echt goedkoper zou zijn dan stoken op gas.

Ik zou echt ten alle tijde de WP primair laten draaien en de de WP ook laten bepalen of de CV bij moet springen. Dat levert je qua besparing/terugverdientijd van je WP gewoon het meeste op.
Mits de WP voldoende capaciteit heeft, de radiatoren/afgiftesysteem voldoende warmte af kan geven (vandaar de 50C test) en de stooklijn goed ingesteld is (en dat is echt wel een hele tijd uitproberen en met kleine stapjes bijstellen, en is ook echt per huis en situatie verschillend) zul je zien dat de CV uiteindelijk niet meer nodig is voor verwarming.

Achteraf had ik liever de hele hybride situatie overgeslagen en was meteen F.E gegaan. maar we hadden koudwatervrees,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hier hebben we de hybride stap gelukkig overgeslagen. :) Maar, hier ligt ook overal vloerverwarming, elke radiator die er nog zat is inmiddels weggehaald en die hoeven we ook absoluut niet meer terug.

Cementdekvloer met vloerverwarming is gewoon een briljant goede buffer voor warmte.

Geen idee hoe makkelijk de radiatoren weg te halen zijn, maar bij ons was dat uiteindelijk allemaal heel simpel. Kost wel wat moeite uiteraard.

Ik zou iedereen aanraden om FE meteen te doen, inderdaad, koudwatervrees is nergens voor nodig, mits de mogelijkheden er zijn.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Dat je perse vloerverwarming moet hebben en je radiatoren weg moeten voor F.E is dus gewoon niet waar.
Je moet voldoende afgifte hebben, en dat is met vvw gewoon bijna altijd een feit. Maar met LT radiatoren of gewoon overgedimentioneerde radiatoren lukt het ook.
Radiatoren weghalen is geen kunst, vvw aanleggen vaak wel..

Grap is echter dat in oude huizen met weinig isolatie na isoleren de radiatoren 'vanzelf' over gedimensioneerd zijn, want berekend op niet geïsoleerd huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
Jpiek schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:45:
Dat je perse vloerverwarming moet hebben en je radiatoren weg moeten voor F.E is dus gewoon niet waar.
Je moet voldoende afgifte hebben, en dat is met vvw gewoon bijna altijd een feit. Maar met LT radiatoren of gewoon overgedimentioneerde radiatoren lukt het ook.
Radiatoren weghalen is geen kunst, vvw aanleggen vaak wel..

Grap is echter dat in oude huizen met weinig isolatie na isoleren de radiatoren 'vanzelf' over gedimensioneerd zijn, want berekend op niet geïsoleerd huis.
En aanvullend; zelf ben ik overgestapt naar LT convectoren in voorbereiding naar FE. LT convectoren werken prima met een CV.

Kwa afgifte is de karakteristiek 180 graden die van vloerverwarming. Verwarming 1 graad hoger? In 10 minuten is het 1 graad warmer. Daarentegen staat dat er geen enkele buffer is, het afgiftesysteem voor het hele huis bevat ca 25 liter water. Nooit een berekening gemaakt maar daar kun je niet veel in opslaan. Leiding isolatie wordt dan ineens ook belangrijker.

• TeslaNerd
  • Nu online
ik heb de OTGW tussen mijn Honeywell Thermostaat en en Quatt Hybride warmtepomp icm met een Intergas HRE 36/30A. De Quatt controller laat in een json ook de opentherm waarden van de ketel zien en daar zie ik ook de waterdruk van de ketel netjes doorkomen in de Quatt-integratie in Home Assistant.
Als ik de Quatt-controller er tussen uit haal en de ketel direct op de OTGW aansluit dan zie ik wel de ketelwaarden via opentherm zoals de actuele temperaturen in de ketel maar de waterdruk wordt dan niet doorgegeven. Iemand die weet waarom dat is?

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 28-08-2025 12:31 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• hvxl
Waarschijnlijk vraagt de thermostaat de waterdruk niet op. Dan moet je de OTGW opdracht geven om dat te gaan doen: AA=18. Om dit te kunnen doen moet de OTGW in gateway mode staan en er moet een "slot" beschikbaar zijn om het bericht in te voegen in de lopende communicatie.

[ Voor 0% gewijzigd door hvxl op 28-08-2025 14:04 . Reden: Correctie van MsgID ]

• TeslaNerd
  • Nu online
Ik heb in otmonitor een paar keer PS=18, AA=1 geprobeerd maar zie in otmonitor of OpenThermGateWay de druk niet er bij komen.

De ot-aansluitingen zijn als volgt:

cv == Quatt controller == otgw == honeywell

• hvxl
Mijn antwoord betrof de situatie zonder Quatt-controller. Het is goed mogelijk dat die Quatt-controller niet alle berichten doorgeeft. Of dat hij juist overal op antwoordt, zodat er geen vrij slot is om de waterdruk op te vragen. Ik zou een log moeten zien (met PS=0) om precies te bepalen wat er aan de hand is.

• TeslaNerd
  • Nu online
hvxl schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:13:
Mijn antwoord betrof de situatie zonder Quatt-controller. Het is goed mogelijk dat die Quatt-controller niet alle berichten doorgeeft. Of dat hij juist overal op antwoordt, zodat er geen vrij slot is om de waterdruk op te vragen. Ik zou een log moeten zien (met PS=0) om precies te bepalen wat er aan de hand is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
17:05:32.899318 Command: PS=0
17:05:32.995754 PS: 0
17:05:33.594047 T80000200   Read-Data   Status (MsgID=0): 00000010 00000000
           - CH enable: disabled (0)
           - DHW enable: enabled (1)
           - Cooling enable: disabled (0)
           - OTC active: not active (0)
           - CH2 enable: disabled (0)
           - Summer/winter mode: winter (0)
           - DHW blocking: unblocked (0)
17:05:33.851745 R00000000   Read-Data   Status (MsgID=0): 00000000 00000000
           - CH enable: disabled (0)
           - DHW enable: disabled (0)
           - Cooling enable: disabled (0)
           - OTC active: not active (0)
           - CH2 enable: disabled (0)
           - Summer/winter mode: winter (0)
           - DHW blocking: unblocked (0)
17:05:34.117140 BC0000000   Read-Ack    Status (MsgID=0): 00000000 00000000
           - Fault indication: no fault (0)
           - CH mode: not active (0)
           - DHW mode: not active (0)
           - Flame status: flame off (0)
           - Cooling status: not active (0)
           - CH2 mode: not active (0)
           - Diagnostic indication: no diagnostics (0)
           - Electricity production: not active (0)
17:05:34.400520 A40000200   Read-Ack    Status (MsgID=0): 00000010 00000000
           - Fault indication: no fault (0)
           - CH mode: not active (0)
           - DHW mode: not active (0)
           - Flame status: flame off (0)
           - Cooling status: not active (0)
           - CH2 mode: not active (0)
           - Diagnostic indication: no diagnostics (0)
           - Electricity production: not active (0)
17:05:34.752428 T00110000   Read-Data   Relative modulation level (MsgID=17): 0.00
17:05:34.771766 BC0110000   Read-Ack    Relative modulation level (MsgID=17): 0.00
17:05:35.780240 T80190000   Read-Data   Boiler water temperature (MsgID=25): 0.00
17:05:35.845061 B40191675   Read-Ack    Boiler water temperature (MsgID=25): 22.46
17:05:36.900646 T10010A00   Write-Data  Control setpoint (MsgID=1): 10.00
17:05:36.922535 BD0010A00   Write-Ack   Control setpoint (MsgID=1): 10.00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhPCSrX0lr5Y4ohfWX7QJ3onUnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jcLCYLAncrft3UMmMNCuHteo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 28-08-2025 17:13 ]

• hvxl
Dat ziet eruit als een Honeywell round modulation. Die vraagt niet zo heel erg veel informatie op. En blijkbaar geeft de Quatt-controller een Ack op alle berichten, waardoor de OTGW geen slot beschikbaar heeft om zijn eigen berichten te versturen. Je kunt sloten beschikbaar maken door de kamer temperatuur en/of instelling te markeren als "Unknown". Dan stuurt de OTGW deze berichten niet meer door maar vervangt ze door andere berichten, zoals het opvragen van de waterdruk. Je doet dat met UI=24 en UI=16. Normaal gesproken heeft een ketel deze informatie niet nodig, dus ik hoop dat de Quatt-controller zich gedraagt als een normale ketel.

• TeslaNerd
  • Nu online
hvxl schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:48:
Dat ziet eruit als een Honeywell round modulation. Die vraagt niet zo heel erg veel informatie op. En blijkbaar geeft de Quatt-controller een Ack op alle berichten, waardoor de OTGW geen slot beschikbaar heeft om zijn eigen berichten te versturen. Je kunt sloten beschikbaar maken door de kamer temperatuur en/of instelling te markeren als "Unknown". Dan stuurt de OTGW deze berichten niet meer door maar vervangt ze door andere berichten, zoals het opvragen van de waterdruk. Je doet dat met UI=24 en UI=16. Normaal gesproken heeft een ketel deze informatie niet nodig, dus ik hoop dat de Quatt-controller zich gedraagt als een normale ketel.
Daar kan ik wel wat mee. Dankjewel.
Nb de Quatt controller gebruikt de kamertemperatuur en het control setpoint en CHEnabled voor de aansturing van de warmtepomp en de cv-ketel
Nb2 nee, de Quatt-controller gedraagt zich niet als een normale ketel

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 28-08-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-09 09:29
@TeslaNerd

Omdat TADO de Rest API achter de betaalmuur gaat zetten, zoek ik een andere mogelijkheid om mijn Quatt warmtepomp aan te sturen via OpenTherm. IPV via TADO-V3->OpenTherm denk ik aan OpenTherm praten via OTGW.
Mijn vraag : Is het mogelijk om zonder thermostaat en zonder HA. de Quatt direct aan te sturen met een Raspberry + OTGW. Ik will alleen de setpoint en actuele temperatuur aan de Quatt doorsturen (in honderdste graden aub). Liefst met een Python programmatje van 10 regels. SetPoint aanpasen werkt momenteel prima via de TADO api maar dat feestje is nu gauw voorbij.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
rombow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:34:
@TeslaNerd

Omdat TADO de Rest API achter de betaalmuur gaat zetten, zoek ik een andere mogelijkheid om mijn Quatt warmtepomp aan te sturen via OpenTherm. IPV via TADO-V3->OpenTherm denk ik aan OpenTherm praten via OTGW.
Mijn vraag : Is het mogelijk om zonder thermostaat en zonder HA. de Quatt direct aan te sturen met een Raspberry + OTGW. Ik will alleen de setpoint en actuele temperatuur aan de Quatt doorsturen (in honderdste graden aub). Liefst met een Python programmatje van 10 regels. SetPoint aanpasen werkt momenteel prima via de TADO api maar dat feestje is nu gauw voorbij.
Ik gebruik zelf de OTGW als gateway op een Honeywell Round modulation T87M1003 (€10 op marktplaats). NB Met de T87M2018 lukte het mij niet om in honderdste graden in te stellen.

Ik weet niet of het zonder thermostaat gaat lukken

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 09-09-2025 22:59 ]

• Djvdb
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:56:
[...]

Ik gebruik zelf de OTGW als gateway op een Honeywell Round modulation T87M1003 (€10 op marktplaats). NB Met de T87M2018 lukte het mij niet om in honderdste graden in te stellen.

Ik weet niet of het zonder thermostaat gaat lukken
Met de TM87M1003 wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Zie de discussies hierover in het Quatt topic met @nairolf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odqelZeEUQca5Vx-sISn-e414TY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ghQfIe7XF5J8zHhzCT2QbKu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
rombow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:34:
Mijn vraag : Is het mogelijk om zonder thermostaat en zonder HA. de Quatt direct aan te sturen met een Raspberry + OTGW. Ik will alleen de setpoint en actuele temperatuur aan de Quatt doorsturen (in honderdste graden aub). Liefst met een Python programmatje van 10 regels.
Ik ken de Quatt niet, maar normaal gesproken werkt een Opentherm slave (kachel, warmtepomp, etc) aan de hand van de gewenste watertemperatuur en eventueel een maximum relatieve modulatie. Het is de master (meestal een thermostaat) die die gegevens berekent aan de hand van de gewenste- en huidige kamertemperatuur. Die laatste twee gegevens naar de slave sturen is over het algemeen niet erg nuttig omdat die er niets mee doet.

De eenvoudigste optie is, zoals TeslaNerd aangaf, een geschikte thermostaat aansluiten. Een alternatief is om een programma te gebruiken die de gewenste watertemperatuur bepaalt aan de hand van het setpoint en de actuele temperatuur. Kortom, een thermostaat in software maken. Maar een acceptabele regeling vereist zeker meer dan 10 regels code.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
Kan iemand bestigen of de honeywell round wireless (draadloos/draadloze) variant goed werkt met OTGW? Ik heb jaren een "gewone" honeywell round gebruikt met OTGW, maar de aannemer heeft het voor elkaar gekregen de draad naar de ketel te slopen. Ik heb nu dus een draadloze variant nodig tussen thermostaat en ketel.

• visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:56
scrappy.doo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:42:
Kan iemand bestigen of de honeywell round wireless (draadloos/draadloze) variant goed werkt met OTGW? Ik heb jaren een "gewone" honeywell round gebruikt met OTGW, maar de aannemer heeft het voor elkaar gekregen de draad naar de ketel te slopen. Ik heb nu dus een draadloze variant nodig tussen thermostaat en ketel.
Is een nieuw draadje geen optie? Of heeft de aannemer de route waarlangs het draadje liep volledig weggehaald?

• TeslaNerd
  • Nu online
scrappy.doo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:42:
volgens dit bericht werkt dat goed
de Honeywell Round Wireless Modulation welke wel setpoint override toelaat. Anders heb je er nogal weinig aan in je domotica :D

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 11-09-2025 20:41 ]

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
visleeuw schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:37:
[...]

Is een nieuw draadje geen optie? Of heeft de aannemer de route waarlangs het draadje liep volledig weggehaald?
Blijkbaar niet. De aannemer kwam zelf ineens met een draadloze Honeywell T4R aanzetten en heeft die er tussen gezet. Die praat wel opentherm, maar accepteert geen setpoint overrides zo te zien. Geen TT en geen TC.

Nu we hier toch aan het knooien zijn zit ik ook meteen even verder te denken en kan misschien beter naar een draadloze Tado X die thread/matter doet.

[ Voor 14% gewijzigd door scrappy.doo op 11-09-2025 22:50 ]

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste