[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:04

Church of Noise

Drive it like you stole it

Dat is net het vreemde, bij geen van de betrokken Tado devices of otgw devices (thermostat, boiler, gateway) is er niks anders rond die tijdstippen

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:20

pistole

Frutter

Church of Noise schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:42:
Dat is net het vreemde, bij geen van de betrokken Tado devices of otgw devices (thermostat, boiler, gateway) is er niks anders rond die tijdstippen
Dan moet je eerst zeker gaan weten of OTGW hiermee te maken heeft. Hoe vaak treedt dit op? Haal de OTGW ertussenuit en kijk of het issue wegblijft (of niet). Daarmee kan je verder. Aantal variabelen omlaag brengen totdat het probleem verdwijnt zodat je meer gericht kan gaan zoeken.

Heeft Tado een app of een log?

Ik frut, dus ik epibreer

• Church of Noise

Church of Noise

De Tado app heeft vziw geen log, dus heb Home Assistant gebruikt om alle devices te gaan onderzoeken.

Ik onderzoek nog wel eens wat verder. Natuurlijk, zonder de OTGW kan ik ook het setpoint niet meer monitoren. Catch-22 :)

• pistole

pistole

Frutter

Ik heb geen ervaring met Tado, maar misschien kan je via HA ook monitoren wat Tado doet?
https://www.home-assistant.io/integrations/tado/

Ik frut, dus ik epibreer

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:09
Veel te snel (spoedje) moet ik aan een nieuwe CV ketel. Dat wordt een Intergas Xtreme 36. Daarnaast ben ik bezig met het opzetten van Home Assistant maar dat is nog niet helemaal rond voor die nieuwe ketel hangt.... Voordat ik geld ga uitgeven aan overprijsde leveranciersoplossingen zit ik te kijken naar de OTGW oplossing.

Eigenlijk zijn er maar 2 dingen die ik op afstand en automatisch zou willen regelen: Aan/Uit en minimale-maximale CV watertemperatuur. Alle kamers in huis zijn apart geregeld en de temperaturen zijn bekend in HA dus een automatisering maken Ketel aan als de VV kranen open gaan zou geen probleem mogen zijn, de huidige ketel draait op al een winter op maximaal 35 graden.

Is de OTGW wifi oplossing geschikt om dit voor de Intergas te kunnen instellen?

Zo ja, wat heb ik van de OTGW allemaal nodig om kant-en-klaar te zijn? Als ik de NoLo site kijk: de OTGW, soldeerservice, Wemos, behuizing en programmeerservice.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:41
@DjoeC Ik heb zelf tijdje geleden deze kit besteld en aan mijn Intergas Kombi Compact gehangen. Installatie was fluitje van een cent, zelfs voor iemand met 2 linkerhanden.

Werkt met een eigen webinterface waar je
https://diyless.com/product/opentherm-thermostat
en deze behuizing:
https://diyless.com/product/opentherm-thermostat-case

Bij mij duurde de levering helaas wel een week of 2, weet niet of dat te lang voor je duurt of niet.
Aansturing kan zowel via HA (MQTT) of via een eigen weginterface waar je idd alle setpoints en overige instellingen kan doen.

• DjoeC
paul-s83 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:07:
@DjoeC Ik heb zelf tijdje geleden deze kit besteld en aan mijn Intergas Kombi Compact gehangen. Installatie was fluitje van een cent, zelfs voor iemand met 2 linkerhanden.

Werkt met een eigen webinterface waar je
https://diyless.com/product/opentherm-thermostat
en deze behuizing:
https://diyless.com/product/opentherm-thermostat-case

Bij mij duurde de levering helaas wel een week of 2, weet niet of dat te lang voor je duurt of niet.
Aansturing kan zowel via HA (MQTT) of via een eigen weginterface waar je idd alle setpoints en overige instellingen kan doen.
Bedankt! Die temperatuurmeter lijkt heel erg op de Xiaomi die ik hier in BLE versie (en die naar ZIgbee kan worden omgeprogrammeerd) heb liggen en inmiddels vervangen heb door Xiaomi Zigbee's door het hele huis....

Ik heb inmiddels het complete pakket besteld, staat op voorraad dus we gaan t zien. Aansluiten zal minder een probleem worden dan inregelen conform WAF factor vermoed ik ;)

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:41
DjoeC schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Bedankt! Die temperatuurmeter lijkt heel erg op de Xiaomi die ik hier in BLE versie (en die naar ZIgbee kan worden omgeprogrammeerd) heb liggen en inmiddels vervangen heb door Xiaomi Zigbee's door het hele huis....

Ik heb inmiddels het complete pakket besteld, staat op voorraad dus we gaan t zien. Aansluiten zal minder een probleem worden dan inregelen conform WAF factor vermoed ik ;)
Graag gedaan! Je krijgt er idd de welbekende Xiaomi BLE bij. Heb ze zelf niet omgeprogrammeerd naar ZIgbee omdat ik nogal wisselende verhalen lees over batterij duur. Mijn BLE stuurt de gemeten temperatuur in de woonkamer naar HA, en die acteert als MQTT broker en stuurt ze naar de OTGW module.

• Church of Noise

Church of Noise

pistole schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:27:
Ik heb geen ervaring met Tado, maar misschien kan je via HA ook monitoren wat Tado doet?
https://www.home-assistant.io/integrations/tado/
Doe ik nu in parallel ook, en Tado gedraagt zich perfect normaal,vsndaar mijn initieel vermoeden dat t bij otgw ligt. Die krijgt nl m.i. de juiste input van tado binnen van alle thermostaten, maar geeft dus niet het logische door aan de ketel.

Dank voor het meedenken overigens!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:18
Ben aan het uitzoeken of een OTGW op mijn Remeha Calenta met iSense v19 zal gaan lukken.
Suggesties? Gewoon maar proberen of ga ik moeilijke dingen tegen komen?

• pistole

pistole

Frutter

Church of Noise schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:58:
[...]

Doe ik nu in parallel ook, en Tado gedraagt zich perfect normaal,vsndaar mijn initieel vermoeden dat t bij otgw ligt. Die krijgt nl m.i. de juiste input van tado binnen van alle thermostaten, maar geeft dus niet het logische door aan de ketel.

Dank voor het meedenken overigens!
Volgens mij/bij mij doet OTGW uit zichzelf niet zo veel. Maar dat zou kunnen komen doordat ik de thermostaat het meeste laat doen. Wat heb je precies aan automatiseringen gemaakt?

Ik frut, dus ik epibreer

• pistole

pistole

Frutter

Vuur Draak schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:40:
Ben aan het uitzoeken of een OTGW op mijn Remeha Calenta met iSense v19 zal gaan lukken.
Suggesties? Gewoon maar proberen of ga ik moeilijke dingen tegen komen?
Heb je de compatibiliteit gechecked op de website?

Ik frut, dus ik epibreer

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:36
Guys, ik heb deze installatie thuis, wil hem ook smart maken via HA, kan ik hier de gateway voor kopen?
Toevallig komt de onderhoudsman volgende week, dan kan ik de draadjes laten aansluiten?
Ik heb een honeywell SDC controller met een daalderop ketel, gaat dit dan werken met de gateway die ik kan kopen op nodo shop ?

zie fotosAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvQpJPuvvnQoSEKvAarv2uOKjuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0niXmSHvztlZQyjOaBRZpzA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQxJeyy0IIdvHmGeng2WvPq7Q3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3OL23AIIwUCyhlUnVdBtu0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nE8v4vNAzcQraiTwuU0WveXcfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9vvw0YaNt3hepmbPPbpfwVo.jpg?f=fotoalbum_large

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:38:
[...]

[...]

Afgelopen week en afgelopen nacht gebeurde weer hetzelfde. Afgelopen week was een herstart vanuit de UI voldoende om de CV te laten stoppen met verwarmen, vannacht was een fysieke powercycle (voeding eruit en weer terug) nodig om dat voor elkaar te krijgen. Toen ik de voeding uit de OTGW trok, stopte de CV overigens direct met verwarmen. Niet pas nadat de OTGW weer was opgestart.

Heb de logging nog niet geactiveerd...

[...]

Zojuist firmware v1.0.0 geflashed, daarin lijkt logging al te zijn ingeschakeld.

[Afbeelding]
Ik zie nu hetzelfde gebeuren. De OTGW Room Temperature is al ~6 uur ongewijzigd.
Andere entiteiten, zoals bijvoorbeeld OTGW_Boiler_flow_water_temperature en OTGW_DHW_temperature krijgen wel updates.

In de logging in de UI van OTGW zie ik o.a.:
code:
1
2
15:04:11.100106 Thermostat         T901813AB  24 Write-Data       > Tr = 19.67 °C
15:04:11.450577 Boiler             B501813AB  24 Write-Ack          Tr = 19.67 °C
Wat kan ik nog meer aan logging aanleeren voor debugging?

\\Edit: Nadat ik wat door de OTGW UI aan 't klikken was, specifiek rondom de logging (capture. download), werd de OTGW Room Temperature ineens wél geupdate. Ik neig ernaar te denken dat dat geen toeval is na ~6 uur geen update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf_sIs0RXBFIG539t3PpVrY8xO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sIgaewnH6beyL6FDOCC2iacA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 23-03-2026 22:23 ]

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-04 06:41
OTGW-firmware v1.3.0 - PIC Settings, One-Click OTA en flink gehardened

Nieuwe release van de ESP8266-firmware voor de NodoShop OpenTherm Gateway. Backwards-compatible upgrade vanuit v1.2.0, geen breaking changes.

Key features:
  • PIC Gateway Settings. Alle 15 PIC-configuratieregisters nu zichtbaar via Web UI, REST API en MQTT. Waarden worden on-demand uitgelezen (PR= polling) en gecached in de browser met kleurcodering (groen = live, oranje = cached).
  • Optionele wachtwoordbeveiliging. HTTP Basic Auth voor settings, bestandsbeheer, reboot en OTA. Standaard uit; bestaande setups ongewijzigd.
  • MQTT publish gating. Rate-limiting op OpenTherm- en PS=1-berichten om brokerload en WiFi-verkeer te beperken.
  • Volledige PS=1-integratie. PS=1 summary output wordt nu geparsed, gepubliceerd naar MQTT en doorgestuurd naar Home Assistant discovery.
  • Light/dark theme toggle. Persistent per browser.
  • Triple-reset WiFi recovery. 3x snel resetten binnen 10 seconden wist WiFi-credentials en opent het captive portal opnieuw. Geen reflash nodig.
  • Non-blocking WiFi reconnect. Geen 30-seconden freeze meer in de main loop bij verbindingsverlies.
Security & stabiliteit:
  • Gecentraliseerde auth op alle POST/PUT endpoints, CORS-wildcard vervangen door dynamic origin, webhook SSRF-preventie, XSS-fix
  • ArduinoJson verwijderd, settings/state geherstructureerd naar structs, String-class uit hot paths, ~1.400 bytes stackdruk weg
  • Bugfixes: hostname die terugviel naar ESP-XXXXXX, iOS Safari settings-pagina blank, millis() wraparound, f8.8 negative encoding
Upgrade: Flash firmware + filesystem, hard-refresh in de browser (Ctrl+F5).

De release zelf kan je hier downloaden: https://github.com/rvdbre...mware/releases/tag/v1.3.0

Als je vragen, opmerkingen, complimenten, bugreports hebt, dan kan je mij vinden op de OTGW discord of natuurlijk gewoon hier een vraag stellen.

Groet,
Robert

[ Voor 4% gewijzigd door number3 op 26-03-2026 22:40 . Reden: Kleine correcties. ]

• JBS
  • Niet online

JBS

Heb twee praktische vragen:
  1. Kan een OTGW ook tussen een CV en aan/uit relais, zonder de aanwezigheid van een thermostaat?
    Ik ben bekend van de Gateway/Standalone modus, maar wil in dit specifieke geval liever dat een apart relais de CV in- of uitschakelt en niet de OTGW. Wel wil ik graag de OTGW monitoring toevoegen.
  2. En: Is het mogelijk een OTGW zonder aangesloten CV te gebruiken om enkel de waardes van een thermostaat (die niet op de CV is aangesloten) te monitoren?
JBS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:05:
[...]

Ik zie nu hetzelfde gebeuren. De OTGW Room Temperature is al ~6 uur ongewijzigd.
Andere entiteiten, zoals bijvoorbeeld OTGW_Boiler_flow_water_temperature en OTGW_DHW_temperature krijgen wel updates.

In de logging in de UI van OTGW zie ik o.a.:
code:
1
2
15:04:11.100106 Thermostat         T901813AB  24 Write-Data       > Tr = 19.67 °C
15:04:11.450577 Boiler             B501813AB  24 Write-Ack          Tr = 19.67 °C
Wat kan ik nog meer aan logging aanleeren voor debugging?

\\Edit: Nadat ik wat door de OTGW UI aan 't klikken was, specifiek rondom de logging (capture. download), werd de OTGW Room Temperature ineens wél geupdate. Ik neig ernaar te denken dat dat geen toeval is na ~6 uur geen update.

[Afbeelding]
Inmiddels durf ik wel te stellen dat het issue vermoedelijk aan de kant van Tado zit en niet aan de kant van de OTGW. Het feit dat alle entiteiten komende van de CV wél geupdate werden, maar de entiteit komende van de thermostaat niet, bevestigd dit vermoeden.

Na een powercycle van óf de Tado Draadloze Ontvanger óf de Tado Internet Bridge is het probleem namelijk steeds opgelost. Soms is een powercycle van de OTGW daarna nog wel nodig overigens, maar dat heeft dan meer met volgorde van opstarten te maken, vermoed ik.

[ Voor 80% gewijzigd door JBS op 30-03-2026 14:18 ]

• DjoeC
JBS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:56:
Kan een OTGW ook tussen een CV en aan/uit relais, zonder de aanwezigheid van een thermostaat?
Ik ben bekend van de Gateway/Standalone modus, maar wil in dit specifieke geval liever dat een apart relais de CV in- of uitschakelt en niet de OTGW. Wel wil ik graag de OTGW monitoring toevoegen.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, heb sinds kort een nieuwe ketel en wil die eigenlijk uitsluitend via de OTGW sturen (al dan niet via een relais).

• pistole

pistole

Frutter

Ik heb een Netatmo en die gedraagt zich als aan/uit terwijl die OT zou moeten kunnen praten. Je hebt dan feitelijk een 'domme' thermostaat (=aan/uit relais) aan de thermostaat kant en vervolgens de ketel aan de ketel-kant van de OTGW.

Met andere woorden: zet de OTGW tussen relais en ketel en dan bereik je wat je wilt (denk ik).

@JBS als je OTGW in monitoring mode zet dan bereik je ook wat je wilt.

Ik frut, dus ik epibreer

• JBS
  • Niet online

JBS

@pistole En doel je dan op wens 1 of wens 2?

• pistole

pistole

Frutter

JBS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:55:
@pistole En doel je dan op wens 1 of wens 2?
Beide : :P . Maar ik doelde in eerste instantie op het eerste punt waarbij je de monitoringstand zelf al aanhaalt.

Ik frut, dus ik epibreer

• JBS
  • Niet online

JBS

pistole schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Beide : :P . Maar ik doelde in eerste instantie op het eerste punt waarbij je de monitoringstand zelf al aanhaalt.
Als ik de interface PIC firmware flash, wordt de thermostaat wel gevonden, maar gateway mode blijft Detecting.
code:
1
2
3
4
5
6
7
PIC Firmware Type   interface

MQTT Connected  true
Thermostat Connected    true
Boiler Connected    false
Gateway Mode    Detecting...
Home Assistant Integration  false
Diagnostics PIC firmware hetzelfde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
PIC Firmware Type   diagnose

MQTT Connected  true
Is 't correct dat Gateway Mode op Detecting... blijft staan?

Als ik de thermostaat en OTGW wat ga powercyclen (om en om), dan resulteert dat daarna in
code:
1
2
3
4
5
6
Number of Reboots   2
MQTT Connected  true
Thermostat Connected    false
Home Assistant Integration  true
Thermostaat is nu false maar Home Assistant Integration is ineens wel true.

Ook nog even de Gateway firmware voor de PIC geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
Number of Reboots   4
MQTT Connected  true
Gateway Mode    Gateway
Terug naar de diagnose PIC firmware en een herstart (vanuit de UI) verder
code:
1
2
3
4
5
6
7
PIC Firmware Type   diagnose
Number of Reboots   5
MQTT Connected  true
Thermostat Connected    false
Home Assistant Integration  true
Terug naar Gateway PIC firmware
code:
1
2
3
4
5
MQTT Connected  true
Gateway Mode    Gateway
Vanwaar onder andere dat verschil in Home Assistant Integration..? Wat heeft dat met de PIC firmware te maken?
Ik snap 't niet meer 😅

[ Voor 42% gewijzigd door JBS op 30-03-2026 23:19 ]

• number3
@pistole dank voor je bevindingen. De verschillende type firmware ondersteunen niet de PR commando’s.

In feite werkt de detectie alleen juist als je met een firmware type gateway te maken hebt.

De HA integration is misleidende titel, het staat voor OTGW connected (zijnde type firmware gateway). Bovendien is de default true en gaat ie als ie geen OT berichten ziet binnen 30 seconden naar false.

De OTGW connected gaat alleen op true als je dus binnen 30 seconden OT berichten ziet.

Diagnose en Interface firmware ondersteunen geen PR=M commando.

Default van de OTGW connected kan wellicht beter naar false. Zodat na reboot eerst OT verkeer gezien moet worden.

Ik zal in een toekomstige release wat kleine tweaks maken om eea duidelijker te maken.

De meldingen van status zijn uiteraard vooral bedoeld als je een OTGW ook aansluit en voorziet van de gateway modus.

Dank voor je vragen en hoop dat eea nu helderder is.

• JBS
  • Niet online

JBS

@number3 Ik vermoed dat je reactie voor mij bedoeld was? :-) Even puntsgewijs mijn reactie:
  1. Met 'PR commando's' bedoel je opdrachten die de OTGW naar de CV kan sturen? In deze situatie ben ik daar ook niet op zoek. Ik wil graag dat de OTGW alle info van de CV toont óf alle inkomende berichten van de thermostaat toont (afhankelijk van welke van de twee is aangesloten, in deze use case dus niet beide).
  2. M.b.t. PR=M: Als ik dus het gedrag van de CV wil monitoren zal ik de OTGW met Gateway PIC firmware moeten draaien dus? Met welke PIC firmware moet ik 'm draaien als ik enkel een thermostaat heb aangesloten en bijvoorbeeld de actuele door die thermostaat gemeten ruimte temperatuur wil monitoren?
  3. Wanneer Home Assistant Integration c.q. OTGW connected true is, hebben de entiteiten in HA daadwerkelijk waardes. Wanneer false, dan zijn ze allen 'Niet beschikbaar'. Dus ergens is het toch wel Home Assistant gerelateerd zo lijkt het?

• number3
@JBS inderdaad was voor jou bedoeld. 🫣

1. PR commando’s bevragen de PIC controller. Daarmee lees je instellingen uit in de PIC.

De gateway firmware is bedoeld voor normaal gebruik de andere twee firmwares zijn bedoeld om diagnose te doen en om het interface te testen.

2. Ehhh zonder een ketel draaien 😵‍💫 b by design had ik de veronderstelling dat je altijd een warmtebron aansluit die je wilt sturen 🤨

3. Het is een design keuze van mij dat het device offline is als er niets te besturen is.

Kom gerust even op Discord langs dan kunnen we daar uitgevoerd erover hebben.

• JBS
  • Niet online

JBS

@number3

1. Helder. Dan blijf ik bij de Gateway firmware.
2 & 3. Op Discord al even over gehad maar voor de volledigheid ook even hier: In de komende fix release is er een thermostaat-only modus toegevoegd die voorkomt dat de OTGW offline gaat als ie geen updates van een CV krijgt. Inmiddels heb ik dat succesvol getest, de OTGW blijft in zo'n situatie online.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 01-04-2026 18:51 ]

• Church of Noise

Church of Noise

Hoe krijg ik die op mijn otgw?

• JBS
  • Niet online

JBS

Wie? De nieuwe firmware waar ik 't over had in m'n vorige post? Download via https://github.com/rvdbre...mware/releases/tag/v1.3.4 en flash via de web UI van je OTGW.

Voor de volledigheid: Met enkel een thermostaat en geen CV aan de OTGW, krijgt de thermostaat geen antwoorden van de CV en gaat ie afwijkend gedrag vertonen, althans dat doet Tado. Betekent dat de OTGW op deze manier niet als monitor van het thermostaat gedrag te gebruiken is, wat ik graag wilde.

[ Voor 31% gewijzigd door JBS op 01-04-2026 21:59 ]

• Church of Noise

Church of Noise

Zou ik graag proberen,aar ik heb de versie zonder de wemos module... Vandaar de vraag 😊

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:36
just to confirm.... net geinstalleerd en draait als een zonnetje! Moet eerlijk zeggen dat ik de OTGW ooit gekocht heb en in het begin wat geklooi heb gehad, maar dat kwam vooral door mijn eigen onhandigheid (en brakke wifi). Well done in any case!

in toevoeging; de webhooks werken geweldig!

[ Voor 8% gewijzigd door htca op 02-04-2026 10:37 ]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 17:44

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

number3 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:37:
OTGW-firmware v1.3.0 - PIC Settings, One-Click OTA en flink gehardened

Nieuwe release van de ESP8266-firmware voor de NodoShop OpenTherm Gateway. Backwards-compatible upgrade vanuit v1.2.0, geen breaking changes.

Key features:
  • PIC Gateway Settings. Alle 15 PIC-configuratieregisters nu zichtbaar via Web UI, REST API en MQTT. Waarden worden on-demand uitgelezen (PR= polling) en gecached in de browser met kleurcodering (groen = live, oranje = cached).
  • Optionele wachtwoordbeveiliging. HTTP Basic Auth voor settings, bestandsbeheer, reboot en OTA. Standaard uit; bestaande setups ongewijzigd.
  • MQTT publish gating. Rate-limiting op OpenTherm- en PS=1-berichten om brokerload en WiFi-verkeer te beperken.
  • Volledige PS=1-integratie. PS=1 summary output wordt nu geparsed, gepubliceerd naar MQTT en doorgestuurd naar Home Assistant discovery.
  • Light/dark theme toggle. Persistent per browser.
  • Triple-reset WiFi recovery. 3x snel resetten binnen 10 seconden wist WiFi-credentials en opent het captive portal opnieuw. Geen reflash nodig.
  • Non-blocking WiFi reconnect. Geen 30-seconden freeze meer in de main loop bij verbindingsverlies.
Security & stabiliteit:
  • Gecentraliseerde auth op alle POST/PUT endpoints, CORS-wildcard vervangen door dynamic origin, webhook SSRF-preventie, XSS-fix
  • ArduinoJson verwijderd, settings/state geherstructureerd naar structs, String-class uit hot paths, ~1.400 bytes stackdruk weg
  • Bugfixes: hostname die terugviel naar ESP-XXXXXX, iOS Safari settings-pagina blank, millis() wraparound, f8.8 negative encoding
Upgrade: Flash firmware + filesystem, hard-refresh in de browser (Ctrl+F5).

De release zelf kan je hier downloaden: https://github.com/rvdbre...mware/releases/tag/v1.3.0

Als je vragen, opmerkingen, complimenten, bugreports hebt, dan kan je mij vinden op de OTGW discord of natuurlijk gewoon hier een vraag stellen.

Groet,
Robert
Kan ik deze over versie 0.10.2+50c3ed2 heen installeren? (En heeft het zin? t ding draait eigenlijk super stabiel)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• arthurlaurens
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:00
Mijn OTGW device draait op v0.9.5, wat is de juist manier om hem naar de nieuwste versie te updaten?

- alle opvolgendeupdates 1 voor 1 installeren?
- gelijk de laatste versie downloaden en flashen?
- iets anders?

Ik heb niet veel ervaring hiermee, advies is zeer welkom :)

• pistole

pistole

Frutter

arthurlaurens schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:58:
Mijn OTGW device draait op v0.9.5, wat is de juist manier om hem naar de nieuwste versie te updaten?

- alle opvolgendeupdates 1 voor 1 installeren?
- gelijk de laatste versie downloaden en flashen?
- iets anders?

Ik heb niet veel ervaring hiermee, advies is zeer welkom :)
If it ain't broke, don't fix it.

Maar als je de wifi versie hebt dan kan je via OTA (over the air) updaten met de instructies in de wiki: https://github.com/rvdbre...ing-Over-The-Air-flashing

Ik frut, dus ik epibreer

• arthurlaurens
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:00
pistole schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:51:
[...]

If it ain't broke, don't fix it.

Maar als je de wifi versie hebt dan kan je via OTA (over the air) updaten met de instructies in de wiki: https://github.com/rvdbre...ing-Over-The-Air-flashing
Dank voor je advies. Dat is inderdaad een handige manier om een update uit te voeren, maar kan ik ook direct de laatste update uitvoeren gezien mijn huidige versie of moet het in stappen?

"If it ain't broke, don't fix it" klinkt inderdaad slim, tegelijkertijd is het ook vaak goed ervoor te zorgen dat software geupdate blijft. Lijken twee tegenstrijdige manieren van denken hier. Ook wil ik graag voorkomen dat ik zo lang wacht met updaten dat het straks helemaal niet meer (makkelijk) mogelijk is...

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42
arthurlaurens schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:55:
[...]

Dank voor je advies. Dat is inderdaad een handige manier om een update uit te voeren, maar kan ik ook direct de laatste update uitvoeren gezien mijn huidige versie of moet het in stappen?

"If it ain't broke, don't fix it" klinkt inderdaad slim, tegelijkertijd is het ook vaak goed ervoor te zorgen dat software geupdate blijft. Lijken twee tegenstrijdige manieren van denken hier. Ook wil ik graag voorkomen dat ik zo lang wacht met updaten dat het straks helemaal niet meer (makkelijk) mogelijk is...
Het zou niet uit moeten maken vanaf welke versie je de update doet. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat bij de oude versies je eerst even handmatig de settings file moet downloaden.

Anders dan dat is er denk ik geen beperking: alles komt mee met de littlefs update.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste