Ik frut, dus ik epibreer
Ik gebruik ook deels vaste kern, VD draad. Voor draad met een soepele kern gebruik ik ferrules.pistole schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:18:
Nee, niet echt problemen mee gehad. Maar ik heb solid core draden erin zitten. Je kan de bestaande draden ook even voorzien van een druppeltje soldeertin om ze stevig te maken.
Dat is zeer nuttig advies, dank @pistole en @Refthoom !
Welke diameter vaste kern gebruiken jullie ajb? 2,5mm?
Als ze in de lokale Gamma ferrules hebben (en een krimptang), dan zou het eventueel toch nog dat kunnen worden ook.
Beetje context bij de vraag: ik heb al sinds lang een OTGW tussen een Tado thermostaat en een Itho Daalderop Cube Duo ketel.
Gisteren was ik wat aan het stoeien geweest in Home Assistant, en heb o.a. MQTT opnieuw geïnstalleerd.
Nadien kwam de info van de OTGW niet direct binnen, dus heb ik die gereboot. En nadien kwam er dus niks meer binnen. Op zich had dit dus niks met de OTGW noch met de bekabeling te maken, maar vreemd dat de OTGW niet communiceerde...
Nadien behoorlijk lang mee aan het worstelen geweest (en ondertussen koelde het binnen af), dus uiteindelijk heb ik 'm er voorlopig van tussen gehaald. Ga die vaste kern draad vandaag proberen.
Welke diameter vaste kern gebruiken jullie ajb? 2,5mm?
Als ze in de lokale Gamma ferrules hebben (en een krimptang), dan zou het eventueel toch nog dat kunnen worden ook.
Beetje context bij de vraag: ik heb al sinds lang een OTGW tussen een Tado thermostaat en een Itho Daalderop Cube Duo ketel.
Gisteren was ik wat aan het stoeien geweest in Home Assistant, en heb o.a. MQTT opnieuw geïnstalleerd.
Nadien kwam de info van de OTGW niet direct binnen, dus heb ik die gereboot. En nadien kwam er dus niks meer binnen. Op zich had dit dus niks met de OTGW noch met de bekabeling te maken, maar vreemd dat de OTGW niet communiceerde...
Nadien behoorlijk lang mee aan het worstelen geweest (en ondertussen koelde het binnen af), dus uiteindelijk heb ik 'm er voorlopig van tussen gehaald. Ga die vaste kern draad vandaag proberen.
[ Voor 10% gewijzigd door Church of Noise op 23-12-2025 10:26 ]
@Church of Noise Ik heb 2,5mm² gebruikt, had nog een stuk 3fase Ymvk liggen, handig voor de juiste kleuren. Dat is bruikbaar tot 16A, dus 11kW voor 3 fasen. Wil je naar 32A voor 22kW dan heb je 4mm² nodig (maar dan moet je huisaansluiting ook naar 3x40A opgewaardeerd worden en ga je heel veel meer vastrecht betalen).
Het gaat hier om signaaldraden voor OTGW / OpenTherm - dus maximaal 12 volt (zeg ik uit mijn hoofd). Installatiedraad is hier niet relevant.Refthoom schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:28:
@Church of Noise Ik heb 2,5mm² gebruikt, had nog een stuk 3fase Ymvk liggen, handig voor de juiste kleuren. Dat is bruikbaar tot 16A, dus 11kW voor 3 fasen. Wil je naar 32A voor 22kW dan heb je 4mm² nodig (maar dan moet je huisaansluiting ook naar 3x40A opgewaardeerd worden en ga je heel veel meer vastrecht betalen).
Ik frut, dus ik epibreer
Oeps, sorry. Ben ook actief in een ander topic; zelfbouwlaadpaal met SmartEVSE. Voor OTGW is inderdaad geen VD nodig!pistole schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:47:
[...]
Het gaat hier om signaaldraden voor OTGW / OpenTherm - dus maximaal 12 volt (zeg ik uit mijn hoofd). Installatiedraad is hier niet relevant.
Maar on topic; ik heb wel vaste kern gebruikt, iets van 0,8mm² dacht ik. Het is montagekabel wat ook voor alarminstallatie of een deurbel gebruikt wordt.
De spanning is wel hoger, staat op de otgw site, maar geen probleem voor deze kabel.
Kleine update voor de geïnteresseerden: nieuwe kabels met ferrules aan alle zijden geprobeerd, zelfde probleem als voorheen (oa geen doorgeven van warmtevraag aan ketel en geen data die verschijnt).
Als ik de geleiders gewoon tegen elkaar houd (een per een, alsof het dus een doorlopende kabel zou betreffen met 2 geleiders), is er wel reactie bij warmtevraag.
dus de otgw is er van tussen, en ik ga er van uit dat ie dus kapot is. Ik heb wel altijd de info nuttig gevonden, dus zal 'm wel vervangen...
Als ik de geleiders gewoon tegen elkaar houd (een per een, alsof het dus een doorlopende kabel zou betreffen met 2 geleiders), is er wel reactie bij warmtevraag.
dus de otgw is er van tussen, en ik ga er van uit dat ie dus kapot is. Ik heb wel altijd de info nuttig gevonden, dus zal 'm wel vervangen...
Dat is wel balen, welke variant heb je? Geen status ledjes die iets verraden? Communiceer je serieel of via netwerk?Church of Noise schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:34:
Kleine update voor de geïnteresseerden: nieuwe kabels met ferrules aan alle zijden geprobeerd, zelfde probleem als voorheen (oa geen doorgeven van warmtevraag aan ketel en geen data die verschijnt).
Ik heb zelf wel een keer de PIC moeten vervangen door een foutje met de firmware... Maar dat ging dus niet spontaan stuk.
Ik frut, dus ik epibreer
De nodoshop versie met WiFi, probleem trad op na het wegnemen en terug aanbrengen van de stroom (in en uitpluggen van de usb kabel).
misschien probeer ik inderdaad nog eens opnieuw te flashen...
misschien probeer ik inderdaad nog eens opnieuw te flashen...
Dus de statuspagina werkt nog wel? Wat zie je bij Advanced > Debug Information?
Ik frut, dus ik epibreer
Zet de otwg in monitor mode, dan heb je wel de monitoring maar niet de mogelijk nadelige gevolgen van gateway mode.
Net gedaan, ga eens zien als dat werkt.
vreemd dat ie überhaupt in gateway mode stond...
vreemd dat ie überhaupt in gateway mode stond...