Ik frut, dus ik epibreer
Ik gebruik ook deels vaste kern, VD draad. Voor draad met een soepele kern gebruik ik ferrules.pistole schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:18:
Nee, niet echt problemen mee gehad. Maar ik heb solid core draden erin zitten. Je kan de bestaande draden ook even voorzien van een druppeltje soldeertin om ze stevig te maken.
Welke diameter vaste kern gebruiken jullie ajb? 2,5mm?
Als ze in de lokale Gamma ferrules hebben (en een krimptang), dan zou het eventueel toch nog dat kunnen worden ook.
Beetje context bij de vraag: ik heb al sinds lang een OTGW tussen een Tado thermostaat en een Itho Daalderop Cube Duo ketel.
Gisteren was ik wat aan het stoeien geweest in Home Assistant, en heb o.a. MQTT opnieuw geïnstalleerd.
Nadien kwam de info van de OTGW niet direct binnen, dus heb ik die gereboot. En nadien kwam er dus niks meer binnen. Op zich had dit dus niks met de OTGW noch met de bekabeling te maken, maar vreemd dat de OTGW niet communiceerde...
Nadien behoorlijk lang mee aan het worstelen geweest (en ondertussen koelde het binnen af), dus uiteindelijk heb ik 'm er voorlopig van tussen gehaald. Ga die vaste kern draad vandaag proberen.
[ Voor 10% gewijzigd door Church of Noise op 23-12-2025 10:26 ]
Het gaat hier om signaaldraden voor OTGW / OpenTherm - dus maximaal 12 volt (zeg ik uit mijn hoofd). Installatiedraad is hier niet relevant.Refthoom schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:28:
@Church of Noise Ik heb 2,5mm² gebruikt, had nog een stuk 3fase Ymvk liggen, handig voor de juiste kleuren. Dat is bruikbaar tot 16A, dus 11kW voor 3 fasen. Wil je naar 32A voor 22kW dan heb je 4mm² nodig (maar dan moet je huisaansluiting ook naar 3x40A opgewaardeerd worden en ga je heel veel meer vastrecht betalen).
Ik frut, dus ik epibreer
Oeps, sorry. Ben ook actief in een ander topic; zelfbouwlaadpaal met SmartEVSE. Voor OTGW is inderdaad geen VD nodig!pistole schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:47:
[...]
Het gaat hier om signaaldraden voor OTGW / OpenTherm - dus maximaal 12 volt (zeg ik uit mijn hoofd). Installatiedraad is hier niet relevant.
Maar on topic; ik heb wel vaste kern gebruikt, iets van 0,8mm² dacht ik. Het is montagekabel wat ook voor alarminstallatie of een deurbel gebruikt wordt.
De spanning is wel hoger, staat op de otgw site, maar geen probleem voor deze kabel.
Als ik de geleiders gewoon tegen elkaar houd (een per een, alsof het dus een doorlopende kabel zou betreffen met 2 geleiders), is er wel reactie bij warmtevraag.
dus de otgw is er van tussen, en ik ga er van uit dat ie dus kapot is. Ik heb wel altijd de info nuttig gevonden, dus zal 'm wel vervangen...
Dat is wel balen, welke variant heb je? Geen status ledjes die iets verraden? Communiceer je serieel of via netwerk?Church of Noise schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:34:
Kleine update voor de geïnteresseerden: nieuwe kabels met ferrules aan alle zijden geprobeerd, zelfde probleem als voorheen (oa geen doorgeven van warmtevraag aan ketel en geen data die verschijnt).
Als ik de geleiders gewoon tegen elkaar houd (een per een, alsof het dus een doorlopende kabel zou betreffen met 2 geleiders), is er wel reactie bij warmtevraag.
dus de otgw is er van tussen, en ik ga er van uit dat ie dus kapot is. Ik heb wel altijd de info nuttig gevonden, dus zal 'm wel vervangen...
Ik heb zelf wel een keer de PIC moeten vervangen door een foutje met de firmware... Maar dat ging dus niet spontaan stuk.
Ik frut, dus ik epibreer
misschien probeer ik inderdaad nog eens opnieuw te flashen...
Ik frut, dus ik epibreer
vreemd dat ie überhaupt in gateway mode stond...
Voor iemand met 2 rechterhanden en geen software development achtergrond was de installatie en integratie met Home Assistant een fluitje van een cent gelukkig.
De afstand tussen de ketel en bijgeleverde Xiaomi bluetooth temperatuur sensor was zoals verwacht te groot. Gelukkig ondersteunt de Diyless module ook MQTT, dus i.p.v. een directe bluetooth verbinding stuur ik nu elke minuut de temperatuur in de woonkamer door via HA als MQTT broker.
Mooi! Maar ik mis even de relevantie met OTGW. Of combineer je deze twee?paul-s83 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:44:
Zo, na enige tijd wachten is mijn Diyless kitje alsnog binnen gekomen.
Voor iemand met 2 rechterhanden en geen software development achtergrond was de installatie en integratie met Home Assistant een fluitje van een cent gelukkig.
De afstand tussen de ketel en bijgeleverde Xiaomi bluetooth temperatuur sensor was zoals verwacht te groot. Gelukkig ondersteunt de Diyless module ook MQTT, dus i.p.v. een directe bluetooth verbinding stuur ik nu elke minuut de temperatuur in de woonkamer door via HA als MQTT broker.
Ik frut, dus ik epibreer
Mooie van de Diyless oplossing vind ik dat ik geen losse thermostaat meer aan de muur hoef te hebben om de aansturing te doen.
Met de OTGW kan dat ook. Als je de thermostaat weglaat, dan werk je in de zogenaamde standalone mode. de OTGW doet dan een echte thermostaat na en met een paar simpele commando’s kan je de boel dan aansturen vanuit je favoriete home automation platform.
Er zijn vervolgens in bv HA ook volledige thermostaten geïmplementeerd in combinatie met OTGW.
Dus het is maar wat je zoekt.
Jammer, want ik wilde wel kijken of ik met homey self hosted beter af zou zijn dan HA.
Heb wat onderzoek gedaan en gepost hier: https://github.com/gruijter/com.gruijter.otgw/issues/2
"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS
Hoe de Opentherm informatie in MQTT berichten wordt verpakt is een keuze van de verschillende ontwikkelaars. Daarin is geen overeenstemming geweest tussen Robert en mij. Waarschijnlijk is Homey gebaseerd op de MQTT zoals Robert ze heeft bedacht.
Met een kleine inspanning zou je een tooltje kunnen schrijven in je favoriete programmeertaal die hetzelfde formaat berichten genereert. Aangezien je een github account hebt, vermoed ik enige programmeerkennis.
Ga wel eens kijken of dat formaat erin kan krijgen, al dan niet in die app of eentje geïnspireerd op
"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS
Van een mede-poster op het Homey forum begreep ik dat de ethernetuitvoering goed werkt met :UltimateB schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:56:
Hmm, ik zie toch wel veel mensen die hier OTGW werkend hebben met Homey, is dat dan allemaal via de wifi versie? Ik heb de ethernet versie (dacht handig) en werkt prima in HA, maar wil Homey evalueren, maar krijg daar met beiden apps (MQTT en directe) geen goede verbinding. Nu heb ik het idee dat voor de MQTT de topics anders zijn dan de app verwacht, wellicht een verschil doordat de ethernet versie een andere format hebben voor de MQTT topics.
Jammer, want ik wilde wel kijken of ik met homey self hosted beter af zou zijn dan HA.
Heb wat onderzoek gedaan en gepost hier: https://github.com/gruijter/com.gruijter.otgw/issues/2
https://homey.app/nl-nl/a...e.otgw/OpenTherm-Gateway/
met een tooltje USR-M0 V2.2.6.1.exe moet je hem dan instellen op je netwerk.
De sensor/bediening moet draadloos zijn, dus ik was bij de tado x draadloos uitgekomen.
Nu stuitte ik op deze oplossing: https://diyless.com/product/opentherm-thermostat
Iemand ervaring mee?
Gaat die bluetooth sensor het redden om door één dunne opdekdeur en een binnenmuur te komen over 4 meter denk je?
Hier ontvangst afstand 6 meter met spouwmuur en garagedeur ertussen. Tussen die BLE sensor en een ESP32 met ESPHome en Opentherm master shield dan...PnD schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:06:
Oops, had alleen even op smart opentherm gezocht...
Gaat die bluetooth sensor het redden om door één dunne opdekdeur en een binnenmuur te komen over 4 meter denk je?
Aangezien ik er 14 in gebruik heb, ook binnenmuur, spouwmuur en meterkast ertussen werkt nog matig over een meter of 10.
Moet wel lukken. Heb zelf een aantal van die BLE sensoren door het huis staan op meerdere verdiepingen en dat gaat prima. Enkel afstand tussen woonkamer en zolder was te groot en niet stabiel genoeg. Vandaar dat ik de waardes van de sensor in de woonkamer eerst via Bluetooth naar Home assistant stuur en vervolgens via MQTT naar de Diyless module die aan de ketel hangt.PnD schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:06:
Oops, had alleen even op smart opentherm gezocht...
deze oplossing vervangt de kamerthermostaat volledig, correct ?paul-s83 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:03:
@pistole De Diyless oplossing heeft een eigen Opentherm gateway Shield, dus de OTGW waar dit topic over gaat zit er niet tussen.
Mooie van de Diyless oplossing vind ik dat ik geen losse thermostaat meer aan de muur hoef te hebben om de aansturing te doen.
Dat klopt helemaal, dus die ouderwetse Honeywell (of wat er dan ook hangt) is overbodig.
Je hebt natuurlijk wel een ander apparaatje nodig welke de huidige temperatuur in de woonkamer meet en deelt met de Diyless module, zodat deze hierop kan anticiperen.
Om die reden overweeg ik nu OT-thing, die kan ook bypassen op een bestaande kamer-thermostaat. Maar is weer tikkeltje duurder. Ik hoopte dat je die DIYless variant ook zo kon verbinden maar dat is dus niet het geval..paul-s83 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:15:
@hjw-001
Dat klopt helemaal, dus die ouderwetse Honeywell (of wat er dan ook hangt) is overbodig.
Je hebt natuurlijk wel een ander apparaatje nodig welke de huidige temperatuur in de woonkamer meet en deelt met de Diyless module, zodat deze hierop kan anticiperen.
[ Voor 8% gewijzigd door hjw-001 op 26-01-2026 16:26 ]
Ik vind dit wat verwarrend.. Volgens de website heb je geen andere temp sensor meer nodig, maar jij geeft aan van wel?paul-s83 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:15:
@hjw-001
Ik heb mijn oog op deze ter vervanging van mijn honywell: https://diyless.com/product/opentherm-thermostat3.
Moet nog wel even nadenken over stroomvoorziening en de ruimte (diepte!) voor inbouw, want dat is niet standaard aanwezig op de plek van de oude thermostaat.
Voor waar jouw oog op valt zie ik een aparte temperatuursensor via BT. Die sensor ken ik. Dit zou voor mij een no-go zijn, want alles wat kritisch is voor het huis (inclusief verwarming) moet niet afhankelijk zijn van batterijen.superduper schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Ik vind dit wat verwarrend.. Volgens de website heb je geen andere temp sensor meer nodig, maar jij geeft aan van wel?
Ik heb mijn oog op deze ter vervanging van mijn honywell: https://diyless.com/product/opentherm-thermostat3.
Je kan natuurlijk die sensor modificeren zodanig dat die wel op netvoeding draait.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Die via BT is een optie, en volgens de site niet noodzakelijk. gelukkig maar, want dat is voor mij ook een no-go:The Zep Man schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Voor waar jouw oog op valt zie ik een aparte temperatuursensor via BT. Die sensor ken ik. Dit zou voor mij een no-go zijn, want alles wat kritisch is voor het huis (inclusief verwarming) moet niet afhankelijk zijn van batterijen.
Je kan natuurlijk die sensor modificeren zodanig dat die wel op netvoeding draait.
Does a thermostat have an internal temperature sensor?
Yes, it does. Thermostat3 can be used with or without Xiaomi BLE sensor. If Bluetooth one is used - internal sensor is disabled. We are working on the possibility to use internal sensor in case of Bluetooth failure (connection drop, battery drain etc).
Ah, bedankt voor de correctie. Lijkt mij prima voor de meeste Nederlandse huiskamers en waar de thermostaat doorgaans hangt.superduper schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:09:
Die via BT is een optie, en volgens de site niet noodzakelijk. gelukkig maar, want dat is voor mij ook een no-go:
Al zit daar doorgaans ook geen 230V... En een externe usb lader er continu aanhangen is natuurlijk geen gezicht...The Zep Man schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:12:
[...]
Ah, bedankt voor de correctie. Lijkt mij prima voor de meeste Nederlandse huiskamers en waar de thermostaat doorgaans hangt.
Dat klopt. Zie ik ook net. Als het een loze leiding betreft waar de thermostaatdraden doorheen gaan, dan zou je ook een USB-kabel ernaast kunnen leggen en met wat soldeerwerk (USB-C connector) aansluiten op de thermostaat. Het gaat enkel om (een beperkte hoeveelheid) energie en geen data, dus ik denk dat dat prima kan werken.superduper schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:16:
Al zit daar doorgaans ook geen 230V... En een externe usb lader er continu aanhangen is natuurlijk geen gezicht...
Ik heb zelf een OTGW (zie topictitel
Ik heb al jaar en dag een aantal van die Xiaomi BT sensoren in huis, en die batterijen gaan zeker een jaar mee dus dat zou ik niet als probleem zien. Desnoods maak je een alert aan in HA die een notificatie stuurt wanneer batterij percentage beneden bepaald niveau is. Die 2 minuten downtime overleven we wel tochThe Zep Man schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Voor waar jouw oog op valt zie ik een aparte temperatuursensor via BT. Die sensor ken ik. Dit zou voor mij een no-go zijn, want alles wat kritisch is voor het huis (inclusief verwarming) moet niet afhankelijk zijn van batterijen.
Ik zou dan een alert maken als de temp sensor 12 uur lang op dezelfde waarde blijft staan. Dan ben je ook ingedekt voor andere problemen die kunnen ontstaan.paul-s83 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Ik heb al jaar en dag een aantal van die Xiaomi BT sensoren in huis, en die batterijen gaan zeker een jaar mee dus dat zou ik niet als probleem zien. Desnoods maak je een alert aan in HA die een notificatie stuurt wanneer batterij percentage beneden bepaald niveau is. Die 2 minuten downtime overleven we wel toch
Dat ligt eraan hoe vaak je ze uitleest.paul-s83 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Ik heb al jaar en dag een aantal van die Xiaomi BT sensoren in huis, en die batterijen gaan zeker een jaar mee dus dat zou ik niet als probleem zien.
Nah. Dat geeft problemen als je net lang van huis bent. "Mission critical"-systemen zijn aangesloten op het lichtnet (eventueel met UPS).Desnoods maak je een alert aan in HA die een notificatie stuurt wanneer batterij percentage beneden bepaald niveau is. Die 2 minuten downtime overleven we wel toch
We gaan offtopic, maar ik loop die sensoren niet te pollen voor de meest recente waardes. Volgens mij exposen ze zelf elke 5 minuten de laatste stand van zaken via BLE, en mijn HA instantie pakt die dan op.The Zep Man schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Dat ligt eraan hoe vaak je ze uitleest.
[...]
Nah. Dat geeft problemen als je net lang van huis bent. "Mission critical"-systemen zijn aangesloten op het lichtnet (eventueel met UPS).
Voor verwarming hoef ik echt niet elke minuut de laatste temperatuur op te halen. Heb een goed geisoleerd nieuwbouwhuis dus elke 5 min o.i.d. is meer dan genoeg.
Wat betreft langere tijd weg, daar heb je een punt, kwestie van op tijd batterij vervangen dus.
Zijn er hier veel mensen die OTGW zonder 'klassieke' thermostaat gebruiken? Ik gebruik OTGW met name voor informatie en grafieken, maar sinds mijn vloerverwarming stuur ik zelf iets meer op temperatuur (van de vloer). Dit wordt overruled zodra de thermostaat warmte vraagt.Welkom in het OpenTherm Gateway topic. In dit topic kunnen eigenaren en geïnteresseerden van deze zelfbouw gateway ervaringen uitwisselen.
Hoe doen jullie dit?
Ik frut, dus ik epibreer
glaswerk in "[OTGW] OpenTherm gateway"pistole schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:06:
Hoewel ik graag over bovenstaande meelees, haal ik toch nog even de TS aan:
[...]
Zijn er hier veel mensen die OTGW zonder 'klassieke' thermostaat gebruiken? Ik gebruik OTGW met name voor informatie en grafieken, maar sinds mijn vloerverwarming stuur ik zelf iets meer op temperatuur (van de vloer). Dit wordt overruled zodra de thermostaat warmte vraagt.
Hoe doen jullie dit?
Situatie nog steeds zoals beschreven in bovenstaande post. Kamerthermostaat wordt alleen gebruikt als ruimte-temperatuursensor. Ja en 's nachts mag ie de minimumtemperatuur bewaken. Werkt allemaal prima, communicatie van HA naar OTGW loopt hier prima (afkloppen), softwarematig kan je het vervolgens zo ingewikkeld maken als je wil.
Hangt er nog wel aan voor het geval Homey uitvalt, of als er geen signaal van Homey via OTGW naar de warmtepomp gaat, dan pakt de Thermostaat het over.
Zolang je minstens 1 x per minuut een signaal stuurt krijgt de thermostaat de kans niet deze regeling te overrulen..
Ik vind hier een hoop info over terug en het gaat al snel over aanpassen in HA doen e.d.
Wat ik echter belangrijk vind is dat diyless met de temp sensor ook onafhankelijk van HA werkt.
De oplossing zou dus in een instelling in de diyless firmware moeten zitten.
Iemand de gouden tip? Ik heb een intergas kompakt hre ketel.
Hier ook 7 stuks Xiaomi in gebruik, heb daarvoor oplaadbare knoopcelbatterijen LIR2032 gekocht. Gaan ongeveer 6 maanden mee maar geen afval meer. Heb er ook meer dan genoeg dus de lege omwisselen voor een volle uit de la en de lege opladen voor de volgende keer.lpaul-s83 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Ik heb al jaar en dag een aantal van die Xiaomi BT sensoren in huis, en die batterijen gaan zeker een jaar mee dus dat zou ik niet als probleem zien. Desnoods maak je een alert aan in HA die een notificatie stuurt wanneer batterij percentage beneden bepaald niveau is. Die 2 minuten downtime overleven we wel toch
Ah, andere aansluitpunten op de ketel. Mijn vorige thermostaat was aan/uit 🤕PnD schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:20:
Ik heb de diyless binnen en in no time online. Helaas blijf ik de OT conn loss melding houden.
Ik vind hier een hoop info over terug en het gaat al snel over aanpassen in HA doen e.d.
Wat ik echter belangrijk vind is dat diyless met de temp sensor ook onafhankelijk van HA werkt.
De oplossing zou dus in een instelling in de diyless firmware moeten zitten.
Iemand de gouden tip? Ik heb een intergas kompakt hre ketel.
Ik gebruik een 8 relay module waarmee ik 6 vloer verdeler ventielen mee aanstuur. Een 7e relay gebruik ik om zelf de CV te starten. Dit gaat via mqtt en home assistent. Home assistsnt meet de temperaturen in elke ruimte en ik gebruik ook de thermostaat van home assistent samen met wat eigen automations die dit werkend maken.pistole schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:06:
Hoewel ik graag over bovenstaande meelees, haal ik toch nog even de TS aan:
[...]
Zijn er hier veel mensen die OTGW zonder 'klassieke' thermostaat gebruiken? Ik gebruik OTGW met name voor informatie en grafieken, maar sinds mijn vloerverwarming stuur ik zelf iets meer op temperatuur (van de vloer). Dit wordt overruled zodra de thermostaat warmte vraagt.
Hoe doen jullie dit?
De otgw gebruik ik puur voor info en meer niet.
Werkt al jaren perfect.
Anderen sensoren zoals bijvoorbeeld OTGW_DHW_temperature werden gedurende die periode wel geupdate.
Resultaat was dat de CV veel te lang onterecht bleef verwarmen. Toen ik via de Web UI van de OTGW de OTGW een herstart gaf, werd na deze herstart OTGW_Room_Temperature direct geupdate en stopte de CV ook met leveren van warmte.
Herkent iemand deze soort van blokkade van data tussen thermostaat en CV door de OTGW?
In jouw geval, @JBS lijkt het mij ook een storing van de thermostaat aangezien de OTGW uit zichzelf geen warmtevraag gaat sturen aan de CV. Of stuur je zelf de CV aan via de OTGW?
Ik frut, dus ik epibreer
Mijn OTGW dient enkel als doorgifte-luik en gebruik ik voor monitoring. Een draadloze Tado V3+ regelt de aansturing (batterijen niet leeg).
@hvxl Ik zie dat OTGW_Control_setpoint ook ongewijzigd is tijdens de genoemde periode waarin OTGW_Room_Temperature ook ongewijzigd bleef. OTGW_Boiler_flow_water_temperature heeft dan weer wel updates gedurende die periode.
Ik kan er nog niet de vinger op leggen. Jij wellicht al wel? Of kan ik nog meer zaken aanleveren om dat wel te kunnen?
Feit blijft overigens wel dat een herstart van de OTGW er direct voor zorgde dat de CV stopte met leveren van warmte (wat gezien de ver boven doeltemperatuur gestegen ruimtetemperatuur ook het juiste was).
Via de web UI van de OTGW zie ik via de file explorer enkel reboot_log.txt wat lijkt op een logfile.
nc otgw1 25238 | ts %.T > otlog.txt.
Andersom werkt beter: Eerst configureren, daarna aanzetten.hvxl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:24:
de Logfile optie aan te zetten en eventueel te configureren