Kan iemand mij uitleggen hoe ik data toevoeg in Tendens?
Tendens werkt, ik kan een meter toevoegen maar hoe koppel ik daar values aan?
Heeft je ketel wel ondersteuning voor ID 28?-Skyhawk- schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:47:
Ik heb het nu via ser2net lopen en Domoticz vraagt nu rechtstreeks de gegevens op i.p.v. dit bij de otmonitor te doen. Dit leverde bij mij problemen op. Schijnbaar kun je Domoticz en OTmonitor via de relay port niet met elkaar laten communiceren. Dit verstoorde bij mij de communicatie. Nu ik het rechtstreeks via ser2net doe gaat alles een stuk beter. Helaas zowel AA=26 en/of AA=28 geeft bij mij geen retour temperatuur waardes op. Enkel wat ik terug krijg qua waardes naaste de 26/28 is is ???.
Ik heb een Intergas 28/24 i.c.m. iSense v28. Misschien een elcheapo USB temperatuur sensor kopen en deze koppelen. Anders heb ik ook niet zoveel aan de dTemp monitoring.
[ Voor 84% gewijzigd door Matis op 13-12-2015 23:16 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Verwijderd
Zo ben ik ook begonnen. Twee DS18B20 sensoren. Als je de rest wel kunt uitlezen dan is het toevoegen van een enkele temperatuursensor niet zoveel moeite.-Skyhawk- schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:47:
[...]
Ik heb het nu via ser2net lopen en Domoticz vraagt nu rechtstreeks de gegevens op i.p.v. dit bij de otmonitor te doen. Dit leverde bij mij problemen op. Schijnbaar kun je Domoticz en OTmonitor via de relay port niet met elkaar laten communiceren. Dit verstoorde bij mij de communicatie. Nu ik het rechtstreeks via ser2net doe gaat alles een stuk beter. Helaas zowel AA=26 en/of AA=28 geeft bij mij geen retour temperatuur waardes op. Enkel wat ik terug krijg qua waardes naaste de 26/28 is is ???.
Ik heb een Intergas 28/24 i.c.m. iSense v28. Misschien een elcheapo USB temperatuur sensor kopen en deze koppelen. Anders heb ik ook niet zoveel aan de dTemp monitoring.
Door een URL van de applicatie aan te roepen in je eigen scripts:Ierlandfan schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:58:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik data toevoeg in Tendens?
http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=XXX&v=XXX
http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=1&v=19
Verwijderd
je hebt ook nog: dt=<timestamp in UTC millis> voor historische data, of als je exact de tijd weet.ThinkPadd schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:27:
[...]
Door een URL van de applicatie aan te roepen in je eigen scripts:
http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=XXX&v=XXX
Vervang de 'XXX' achter:
id = ID van de in tendens aangemaakte meter
v = value, de waarde die je erin wilt pompen
Dan krijg je zoiets:
http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=1&v=19
IP-adres & poort natuurlijk ook even vervangen door die van jouw setup.
[ Voor 15% gewijzigd door MarFan op 18-12-2015 09:32 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
Je kan otgw instellen dat hij jou een mailtje stuurt bij bepaalde triggersMarFan schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:04:
Wat kan dit zijn ????
Gevonden, de druk was te hoog. De ketel stond in storing. Jammer dat je dat niet ziet in OTWG (m.a.w. dat de ketel het niet doorgeeft op de opentherm)
Thnx, maar ook de druk geeft mijn ketel niet door op openTherm...timoline schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:51:
[...]
Je kan otgw instellen dat hij jou een mailtje stuurt bij bepaalde triggers
default staan de triggers zo ingesteld:
alert,pressurehigh 2.0
alert,pressurelow 1.5
alert,roomcold 14
nu alleen nog je email gegevens instellen
Pana WC12H9E8 / 1000L
A'dam PVOutput
Omdat de pootjes van mijn PIC (P16F88) een beetje lam/kram zijn en bepaalde dingen niet werken, maar het meeste wel. De gateway an sich doet het maar het lukt me niet om de firmware via de (web)interface te upgraden en ook het opvragen van bijvoorbeeld de versie van de gateway leid tot een timeout.Matis schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:45:
Zojuist heb ik een nieuwe K150 (kloon) binnen gekregen waarmee ik succesvol twee PIC16F88's heb geprogrammeerd.
Mochten er nog mensen hun PIC graag geprogrammeerd hebben, dan ben ik dat bereid te doen.
Edit: Ik heb de TS hier ook op aangepast: [OTGW] OpenTherm gateway
[ Voor 55% gewijzigd door Matis op 19-12-2015 22:19 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Hier ook, zeker met een goed betaalbare Ethernet kaart of de ESP8266Thedr schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:35:
Gaaf om een OTGW topic te zien hier. Wil binnen hopelijk niet al te lange tijd ook een OTGW gaan installeren thuis, maar heb nog eerst even wat andere prioriteiten. Zou het liefst een variant via een ESP8266 aan mijn netwerk hangen en dit via pimatic of over MQTT inlezen. Ben momenteel erg gecharmeerd van de variant waar Tele mee bezig is
Ik gebruik deze en dat werkt al een hele poos prima. Voor die $11 een top aankoop, heb nu de OTGW gewoon in m'n netwerk hangen. IP-adres en poort invullen in bijv. Putty en ik kan zo de data bekijken. Of otmonitor openen, verbinden en de data bekijken.Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:03:
[...]
goed betaalbare Ethernet kaart
[...]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Verwijderd
Ik heb 1 met USB. Die hangt naast de ketel en is aangesloten op een PI. De PI heeft een WiFi Dongle.Meauses schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 09:58:
Ik wil ook een OTGW gaan aansluiten aan mijn cv, maar twijfel tussen de USB variant of de RS232. De usb is erg makkelijk met een pi lijkt mij, maar de RS232 biedt weer andere mogelijkheden zoals Thinkpad hierboven heeft gerealiseerd met een netwerkpoort in de OTGW. Welke variant gebruiken jullie en heeft dat nog een speciale reden?
Zou je misschien iets meer uitleg kunnen geven over hoe dit moet worden aangesloten? Heeft deze bijv. ook nog een aparte voeding nodig, of krijgt deze stroom van de gateway. Of zou het eventueel ook met passieve power over ethernet gaan, en zo ja, wat voor voedingsadapter moet ik dan gebruiken? Heb je misschien een foto of een schets.ThinkPadd schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 10:17:
In mijn toepassing heb ik eigenlijk ook gewoon de USB-versie, maar in plaats van dat ik de RX / TX / GND aansluit op zo'n USB-Serial snoertje, sluit ik dat aan op de Serial to Ethernet converter (op TTL niveau).
[ Voor 15% gewijzigd door thesystem op 26-12-2015 22:36 ]
Die module heeft zelf ook voeding nodig (5V). Ik heb wat onderdelen (trafo, DC/DC-converter) in mijn OTGW aangepast zodat de Ethernet-module meelift op de voeding van de OTGW, werkt perfect.thesystem schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 22:28:
[...]
Zou je misschien iets meer uitleg kunnen geven over hoe dit moet worden aangesloten? Heeft deze bijv. ook nog een aparte voeding nodig, of krijgt deze stroom van de gateway. Of zou het eventueel ook met passieve power over ethernet gaan, en zo ja, wat voor voedingsadapter moet ik dan gebruiken? Heb je misschien een foto of een schets.
Ik heb zelf een kant en klare usb versie gekocht en ben helaas niet zo technisch dat ik dit soort opmerkingen zomaar snap...
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 09:52 ]
Verwijderd
Als ik een commando stuur, bijvoorbeeld: http://ip.van.ot.gw:port/command?OT=10 (zoals je script hierboven ook doet) krijg ik SE (sytax error) te zien in de Opentherm monitor, verder gebeurt er niets.ThinkPadd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:30:
Voor de mensen die zelf tegen de OTGW willen kletsen, je kunt met de otmonitor de OTGW rechtstreeks uitlezen (via serieel/USB of over het netwerk).
Waar ik echter achterkwam is dat je ook via de webpagina hetzelfde kunt uitlezen en grafiek bekijken (handig als je otmonitor headless draait), maar ook commando's kunt sturen: [url=http://localhost:8080/command?PR=A ]http://localhost:8080/command?PR=A[/url]
(PR=A is versie-informatie van OTGW opvragen). Op die manier kun je ook het setpoint aanpassen (TT=19 voor 19 graden bijv., en TT=0 om weer terug naar klokprogramma van je thermostaat te gaan). Gewoon de commando's die op de website staan. Je krijgt ook terugkoppeling (gelukkig).
Heel handig als je dus snel de OTGW wilt opnemen in je domotica setup, een HTTP-request is immers genoeg om het setpoint (tijdelijk) te overrulen, of om de tapwater-warmhoudstand van je ketel aan/uit te zetten.
Waar ik ook op getipt werd is dat er een JSON-output beschikbaar is: [url=http://localhost:8080/json]http://localhost:8080/json[/url]
Daarmee kun je mooi zelf met de data aan de gang als je wilt, opslaan in je eigen applicatie (database) bijv.
Wou het hier even delen, met name die JSON-output staat namelijk niet gedocumenteerd.
Vreemd. Gebruik je wel de goede poort (8080)?Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:50:
[...]
Als ik een commando stuur, bijvoorbeeld: http://ip.van.ot.gw:port/command?OT=10 (zoals je script hierboven ook doet) krijg ik SE (sytax error) te zien in de Opentherm monitor, verder gebeurt er niets.
Als ik via de Opentherm monitor OT=10 verstuur, dan pakt ie het wel op.
Kun je me in de goede richting helpen om dit voor elkaar te krijgen?
Het betreft hier een OTGW (met firmware 4.2.5) met USR-tcp232-2.
Misschien dat daar wat fout gaat....
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 19:19 ]
Verwijderd
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 19:27 ]
In de otmonitor settings staat ook iets van een relay port, misschien dat je Domoticz daarmee kunt verbinden.Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:21:
[..]
edit:
Is het op deze wijze ook mogelijk om de OT monitor te draaien, en Domoticz hier weer naar te laten kijken?
Ik kijk graag af en toe mee via de OT monitor, dan moet ik alleen in Domoticz deze disablen...
[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 01-01-2016 16:49 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Verwijderd
Hier zorgt een timer in Domoticz ervoor dat elke avond de temperatuur op 16gr gezet wordt. Werkt perfect en is makkelijker instellen dan via het menu van de thermostaat (isense in dit geval).Pino112 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:23:
Ik ben ook geïnteresseerd in de OTGW. De situatie die er nu is is als volgt:
Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 24/28.
Thermostaat: Honeywell Round Modulation
Domoticz heb ik ook al draaiende.
Over de combi ketel/thermostaat ben ik tevreden, moduleert prima en doordat ik in een nieuwbouwhuis woon koelt het huis vrij weinig af (van 20 graden naar 18 a 19 de volgende ochtend).
Het enige wat ik mis is het op afstand verhogen/verlagen van de temperatuur en een tijdschema instellen, zodat de temperatuur van de thermostaat elke avond op een bepaalde tijd omlaag wordt gezet.
Ik hoef dus niet echt een relatief dure slimme thermostaat, waardoor ik dacht aan de OTGW. Via Domoticz/otmonitor kan je de temperatuur aanpassen, maar ik ben er alleen nog niet zeker van of er ook tijdschema's gemaakt kunnen worden.
Meer mensen met de OTGW icm de Intergas of de Honeywell of iemand die tijdschema's maakt?
Verwijderd
Zo moeilijk is dat menu toch niet? Eenmalig instellen en dan doet hij prima wat je wilt. Overleeft ook nog een eventuele mis communicatie van Domoticz.Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:37:
[...]
Hier zorgt een timer in Domoticz ervoor dat elke avond de temperatuur op 16gr gezet wordt. Werkt perfect en is makkelijker instellen dan via het menu van de thermostaat (isense in dit geval).
[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2016 08:36 ]
Dat zou je nog kunnen oplossen door het aansturen niet direct met een sprong te doen, maar heel geleidelijk je gewenste temperatuur te verhogen. Eventueel rekening houdend met de starttemperatuur.ThinkPadd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 08:33:
Dat zou je via TT=0 kunnen doen (=thermostaat mag het stokje weer overnemen). Maar dan ben je de aanwarmvervroeging wel kwijt, via het klokprogramma warmt de iSense veel rustiger op (=zuiniger).
Dat is ook de reden dat ik de thermostaat niet met m'n domotica bestuur. Ik heb een bewegingssensor die m'n verlichting e.d. bestuurt en zou daarmee ook perfect de verwarming aan/uit kunnen zetten, maar volgens mij is het een stuk zuiniger om de iSense gewoon z'n programma af te laten draaien i.p.v. hem van buitenaf steeds te beïnvloeden.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Nee inderdaad, geen ingewikkeld menu, maar instellen op de PC vind ik wel makkelijkerVerwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 08:26:
[...]
Zo moeilijk is dat menu toch niet? Eenmalig instellen en dan doet hij prima wat je wilt. Overleeft ook nog een eventuele mis communicatie van Domoticz.
Hoe zet je de temperatuur dan weer op de 'warme' instelling in de ochtend? Gaat dat ook via een soortgelijke timer?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 12:51 ]
Verwijderd
Zo kan het ook. Ik zelf gebruik gewoon het ingebouwde klokprogramma. Volgens mij mis je nu wel het aanwarmgedeelte omdat je hem handmatig weer omhoog zet.Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:49:
[...]
Nee inderdaad, geen ingewikkeld menu, maar instellen op de PC vind ik wel makkelijker
Bij mij zet ie 'm 's avonds alleen uit, ik zet hem zelf aan als ik thuis kom.
Intussen koelt het ook niet meer dan 1,5 graad af.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Slecht geheugengeerttttt schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:05:
Ik weet niet meer of ik het al gevraagd had, maar ik wil graag een remeha isense overkopen. Hoe kan ik zien of deze versie 19 of hoger is?
En daarnaast, zit er nog verder verschil in versies? Of iets waar ik op moet letten bij het overkopen?
Ha bedankt ! Blijkbaar zeker een slecht geheugenThinkPadd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:14:
[...]
Slecht geheugen? geerttttt in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Als je het setpoint wilt kunnen overrulen met de OTGW moet je v19 of hoger hebben. Verder zitten er nog wat extra opties in de menustructuur van de nieuwere versies, maar als je geen Remeha ketel hebt dan hebben die menu-opties geen meerwaarde voor jou.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2016 13:56 ]
Ik weet de vermogens van mijn ketel niet, maar afgezien van dat is het dezelfde en ik heb ook gewoon een round modulation. Ik heb momenteel niet de tijd en zin om ingewikkeld te doen dus ik heb gewoon mijn Gateway aangesloten en gekoppeld aan Domoticz. Ik kan nu (en dat is volgens mij het enige wat je kan met een round in samenwering met een OTGW) het setpoint beïnvloeden. Omdat ik maar 1 ruimte verwarm tot 17/18 graden (woonkamer + keuken) van een vierkante meter of 25 kunnen klokfuncties en aanwamvervroeging mij vrij weinig schelen. Ik weet dat het niet heel lang duurt voor de boel warm is, dus ik zet hem gewoon aan vanuit mijn bed als ik warmte wil, en ik wil van het weekend de boel van buitenaf bereikbaar maken). Mijn enige doel was zo goedkoop mogelijk mijn setpoint of afstand bestuurbaar maken, en dat is met de OTGW zeker gelukt. Maar als je hem niet gaat bouwen vraag ik mij af of er geen goedkopere opties zijn.Pino112 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:23:
Ik ben ook geïnteresseerd in de OTGW. De situatie die er nu is is als volgt:
Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24.
Thermostaat: Honeywell Round Modulation
Domoticz heb ik ook al draaiende.
Over de combi ketel/thermostaat ben ik tevreden, moduleert prima en doordat ik in een nieuwbouwhuis woon koelt het huis vrij weinig af (van 20 graden naar 18 a 19 de volgende ochtend).
Het enige wat ik mis is het op afstand verhogen/verlagen van de temperatuur en een tijdschema instellen, zodat de temperatuur van de thermostaat elke avond op een bepaalde tijd omlaag wordt gezet.
Ik hoef dus niet echt een relatief dure slimme thermostaat, waardoor ik dacht aan de OTGW. Via Domoticz/otmonitor kan je de temperatuur aanpassen, maar ik ben er alleen nog niet zeker van of er ook tijdschema's gemaakt kunnen worden.
Meer mensen met de OTGW icm de Intergas of de Honeywell of iemand die tijdschema's maakt?
Ik heb ze even een mailtje gestuurd met de vraag of, en zo ja wanneer, de voorgesoldeerde versie weer beschikbaar komt.Pino112 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:30:
Nu maar wachten tot de voorgesoldeerde OTGW weer te bestellen is bij kiwi.
Waar ben je bang voor? Het is niet moeilijk en het bespaart een hoop geld. Ik heb het ding in totaal waarschijnlijk niet meer dan een uur in elkaar gezet met een goedkope 25 Watt soldeerbout en een 3e handje op het (metalen) aanrecht. Als je het advies van de grote hoeveelheid Youtube filmpjes op volgt zou ik niet weten wat er mis kan gaan. Ik heb een aantal verbindingen die er niet volgens het boekje uit zien (een verrassend aantal doet dat wel), maar niets dat problematisch is of waar ik mij zorgen over maak.EBOOZ schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:03:
[...]
Ik heb ze even een mailtje gestuurd met de vraag of, en zo ja wanneer, de voorgesoldeerde versie weer beschikbaar komt.
Voor mij is solderen geen optie. Durf ik simpelweg niet aan, want het is al 15 jaar geleden dat ik uberhaubt een soldeerbout heb aangeraakt
Beste Danny,
Momenteel kunnen we nog niet aangeven wanneer deze weer beschikbaar komt. We zijn bezig een nieuwe partij te zoeken voor de assemblage.
Met vriendelijke groet / Best regards,
Rogier Kerstens
- leeg -
in ieder geval ruimte/stekkertjes om ze in te doen:)geerttttt schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:09:
Ik wil nu een remeha isense thermostaat overkopen en dus zeker weten dat het versie 19 of hoger is.
De persoon geeft echter aan dat hij dat niet kan controleren omdat er geen batterijen in het apparaat kunnen en hij al afgekoppeld is.
Klopt dat? De isense heeft toch altijd batterijen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
De links uit je post werken niet meer op het Domoticz forum. Kun je het typenr / model opgeven?ThinkPadd schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:17:
[...]
Die module heeft zelf ook voeding nodig (5V). Ik heb wat onderdelen (trafo, DC/DC-converter) in mijn OTGW aangepast zodat de Ethernet-module meelift op de voeding van de OTGW, werkt perfect.
Zie dit topic: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=8505 waar ik foto's heb geplaatst en beschrijf hoe het (in de basis) is aangesloten. Vereist wel wat soldeerwerk op hele kleine draadjes/componentjes, dus als je daar niet handig in bent dan kon het wel eens lastig worden.
Van de Serial to Ethernet converter bedoel je? Je kunt de links nog wel aanklikken waarna je de titel nog wel te zien krijgt (en dus het typenummer).Meauses schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:00:
[...]
De links uit je post werken niet meer op het Domoticz forum. Kun je het typenr / model opgeven?
Voor het archief en wil er later waarschijnlijk wat mee voor mijn OTGW.
Ja die ja, thanksThinkPadd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:15:
[...]
Van de Serial to Ethernet converter bedoel je? Je kunt de links nog wel aanklikken waarna je de titel nog wel te zien krijgt (en dus het typenummer).
Ik heb in mijn OTGW de USR-TCP232-2 zitten, maar een USR-TCP232-T is compacter, de aansluitingen op het -2 model heb ik toch niet gebruikt omdat je nog e.e.a. moet solderen.
Waarom zou je dat willen? De Pi heeft toch al ethernet?Meauses schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:54:
[...]
Ja die ja, thanks. Die T is inderdaad een interessante. Is het niet zo dat je deze dan kan aansluiten mbv bijv die GPIO kabeltjes voor de Pi? Lijkt er namelijk wel op. Zou weer solderen schelen.
Dit staat los van de Pi. Ik refereer naar de kabeltjes die vaak voor de Pi worden gebruikt om de GPIO te connecten.Cyberpope schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:13:
[...]
Waarom zou je dat willen? De Pi heeft toch al ethernet?
Dat zou best kunnen, maar weet ik niet zeker. Ik weet niet of alle benodigde aansluitingen beschikbaar zijn via dergelijke header-pins (op zowel OTGW / Serial to Ethernet).Meauses schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:54:
[...]
Ja die ja, thanks. Die T is inderdaad een interessante. Is het niet zo dat je deze dan kan aansluiten mbv bijv die GPIO kabeltjes voor de Pi? Lijkt er namelijk wel op. Zou weer solderen schelen.
Ik heb in ieder gevan de -T variant besteld, we gaan het zienThinkPadd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:34:
[...]
Dat zou best kunnen, maar weet ik niet zeker. Ik weet niet of alle benodigde aansluitingen beschikbaar zijn via dergelijke header-pins (op zowel OTGW / Serial to Ethernet).
- leeg -
Nee, je hoeft niet zelf de PIC te programmeren. Als ik het me goed herinner moet je het volgende doen:luigi87 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:07:
Ik heb de OTGW kit met usb besteld bij Kiwi elektronics, maar begrijp iets niet helemaal (Noobie met PIC en elektronica software).
Op de site lees ik dat de PIC voorgeprogrammeerd met "diagnostische firmware"wordt geleverd. En dat als ik hem als open-therm gateway wil gebruiken ik nog extra software moet uploaden.
Ik wil hem gaan koppelen aan mijn Domoticz systeem dus dien ik die extra software te uploaden. Moet ik nu die PIC gaan programmeren? of gaat dat via de seriele/ USB bus ook? en hoe gaat dat in zijn werk?
Nu heb ik zelf al even gezocht en kom ik via de website van Kiwi hier terecht, maar ik dus niet begrijp is welke file moet ik uploaden en hoe gaat dat in zijn werk?
Dank je duidelijk, daar ga ik zeker wel uitkomen dan.jeroen__online schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:43:
[...]
Nee, je hoeft niet zelf de PIC te programmeren. Als ik het me goed herinner moet je het volgende doen:De image file die je moet hebben is de meest recente "gateway.hex" van de URL die je noemt. Op diezelfde pagina vind je otmonitor voor verschillende platformen.
- Koppel de OTGW via USB aan een computer
- Start "otmonitor" op die computer en zorg dat de OTGW verbonden is en herkend wordt door otmonitor
- Je kunt nu in otmonitor de image file invoeren, dat kan als je otmonitor met GUI runt in een apart menu, anders kan het ook via de webinterface (o.a. poortnummer even instellen in otmonitor)
- Nadat je de image file hebt geflasht (voortgang wordt netjes weergegeven als het goed is) is de update gelijk actief
Ik heb zelf een OTGW (USB) bijna een jaar draaien, icm een Remeha ketel + iSense en aan een Raspberry Pi. Via Domoticz (die verbindt via LAN met de Pi) lees ik de OTGW uit, bevalt prima
- leeg -
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
De otmonitor software (kun je draaien op een Raspberry bijv.) heeft al een webserver ingebouwd. Je kunt er zelf tegenaan kletsen via de API, maar er is ook al een -basic- pagina voor bijv. iPhone: http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html#webserver (helemaal onderaan).Jeroen schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:18:
[...]
In het begin is het echter vooral belangrijk om de thermostaat te kunnen bedienen via een smartphone, liefst ook vanuit buitenshuis. Ik ben benieuwd of hier al voor een deel open-source apps voor zijn. Is er a een soort relay server die ik kan draaien waar zowel apps als de OTGW dan verbinding mee kunnen maken? Is er al een open-source Android / iOS / Web app die met zo'n API kan verbinden en een fatsoenlijke UI biedt?
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2016 10:46 ]
Dat had ik inderdaad gezien, maar ik ben niet van plan om er nog eens een hele rpi op aan te sluiten maar liever een ttl-ethernet adapter of een esp8266.ThinkPadd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:45:
[...]
De otmonitor software (kun je draaien op een Raspberry bijv.) heeft al een webserver ingebouwd. Je kunt er zelf tegenaan kletsen via de API, maar er is ook al een -basic- pagina voor bijv. iPhone: http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html#webserver (helemaal onderaan).
Dan nog zul je ergens een stukje software moeten draaien om de juiste commando's via TTL naar je OTGW te sturen, of wil je dat direct vanaf je smartphone doen? Otmonitor lijkt mij the way to go, en een "hele rpi" (zero?) is nu ook het geld en/of de moeite nietJeroen schreef op maandag 18 januari 2016 @ 01:09:
[...]
Dat had ik inderdaad gezien, maar ik ben niet van plan om er nog eens een hele rpi op aan te sluiten maar liever een ttl-ethernet adapter of een esp8266.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2016 09:42 ]
Hoe kan ik deze commando's geven als de OTGW via USB op een rpi/domoticz draait?ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:40:
Kijk eens naar de parameters HW= en SW= op http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration ik denk dat je daar wel wat mee kunt.
Voor die tweede moet je waarschijnlijk geen 0 (nul) ingeven, want dat is (bij commando's zoals 'TT') juist dat je de controle overlaat aan de thermostaat.
Heb zelf geen ervaring hiermee, misschien dat user 'CIstem' hier wat op weet, hij heeft volgens mij wel veel verstand van de OTGW en de parameters.
Geen idee, misschien Domoticz afsluiten en dan met cu / minicom o.i.d.renedis schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:08:
[...]
Hoe kan ik deze commando's geven als de OTGW via USB op een rpi/domoticz draait?
ik denk inderdaad dat die SW doet wat ik wil. afhankelijk van de temperaturen of status van de electrische boiler, kan ik dan het SWW setpoint beinvloeden. Staat de electrische boiler aan, dan is aanvoer altijd 60+ en kan setpoint (tijdelijk) naar beneden. Moet ik alleen weer een afhankelijkheid inbouwen voor het moment dat de electrische boiler leeg is....dan wil je weer een niet te lage setpoint hebben anders heb je koud water.ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:40:
Kijk eens naar de parameters HW= en SW= op http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration ik denk dat je daar wel wat mee kunt.
Voor die tweede moet je waarschijnlijk geen 0 (nul) ingeven, want dat is (bij commando's zoals 'TT') juist dat je de controle overlaat aan de thermostaat.
Heb zelf geen ervaring hiermee, misschien dat user 'CIstem' hier wat op weet, hij heeft volgens mij wel veel verstand van de OTGW en de parameters.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik kan de koppeling met m'n slave domoticz rpi setup stoppen door de de hardware koppeling te verwijderen/op een andere USB in te stellen. Vervolgens kan ik OTmonitor simpelweg starten op de Pi via:ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:18:
[...]
Geen idee, misschien Domoticz afsluiten en dan met cu / minicom o.i.d.
Ik heb de OTGW niet in Domoticz hangen, ik heb in een losse VM de otmonitor draaien die de OTGW uitleest (via een Serial to Ethernet module, OTGW is dus niet fysiek met de VM verbonden). In een andere VM draait de Java-applicatie 'tendens' geschreven door medetweaker 'nickyb2'. Op die manier kan ik alle data mooi plotten.
Het voordeel van otmonitor is dat je gewoon via webbrowser de commando's kan sturen. Ik kan via een simpele GET-request bijv. de gewenste kamertemperatuur overriden. (http://ip/.....?command=TT=19 geloof ik).
[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2016 14:42 ]
Thanks voor de tip om OTGW via lan te proberen icm relay. Wellicht dat dat goed werkt.ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:42:
Wat voor thermostaat heb je dan? Met een iSense (v28, je moet v19 of hoger hebben anders werkt het niet) gaat de 'TT' parameter hier perfect.
Volgens mij heeft otmonitor trouwens ook een relay-port, misschien kun je Domoticz daar mee laten verbinden (OTGW over LAN kiezen in Domoticz) om op die manier beide tegelijk te kunnen gebruiken?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| web { enable true port 8040 nopass true } connection { device /dev/ttyUSB0 type serial enable true } server { enable true port 7686 relay true } |
[ Voor 29% gewijzigd door renedis op 19-01-2016 12:42 ]
1
2
| 2016-01-19 00:49:41.858 OTGW: T90010700 2016-01-19 00:49:41.858 OTGW: B50010700 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| # WR703N Local startup # Put your custom commands here that should be executed once # the system init finished. By default this file does nothing. opkg update opkg install kmod-usb-serial-pl2303 #opkg install --force-depend kmod-usb-serial-pl2303 opkg install ser2net # Create Connection file for Opentherm Gateway echo "1001:raw:15:/dev/ttyUSB0:9600,NONE,1STOPBIT,8DATABITS" > /etc/ser2net.conf ser2net exit 0 |
[ Voor 11% gewijzigd door Travee op 19-01-2016 01:41 ]
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 19-01-2016 07:26 ]
[ Voor 62% gewijzigd door renedis op 19-01-2016 12:37 ]
jeroen__online schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:03:
[...]
Dan nog zul je ergens een stukje software moeten draaien om de juiste commando's via TTL naar je OTGW te sturen, of wil je dat direct vanaf je smartphone doen? Otmonitor lijkt mij the way to go, en een "hele rpi" (zero?) is nu ook het geld en/of de moeite niet
Otmonitor zou je in theorie trouwens ook vanaf je (android) smartphone kunnen draaien: leuk projectje, maar of je er wat mee opschiet vraag ik me af
Inderdaad, ik zou eigenlijk een service willen draaien op een VPS die (een deel van) de otmonitor taken doet. Ik heb niet alle functionaliteit nodig, en de VPS heb ik al dus dat zou in feite gratis zijn.ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:28:
Ik wou net zeggen, je hebt de OTGW en dan? Je wilt het toch met iets uitlezen?
Binnenkort hoop ik mijn OTGW usb versie binnen te krijgen en kan ik gaan solderen. Ben mij nu alvast aan het inlezen hoe ik de koppeling met domoticz kan maken en kan daar nog wel wat hulp bij gebruiken.ThinkPadd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:30:
Voor de mensen die zelf tegen de OTGW willen kletsen, je kunt met de otmonitor de OTGW rechtstreeks uitlezen (via serieel/USB of over het netwerk).
Waar ik echter achterkwam is dat je ook via de webpagina hetzelfde kunt uitlezen en grafiek bekijken (handig als je otmonitor headless draait), maar ook commando's kunt sturen: [url=http://localhost:8080/command?PR=A ]http://localhost:8080/command?PR=A[/url]
(PR=A is versie-informatie van OTGW opvragen). Op die manier kun je ook het setpoint aanpassen (TT=19 voor 19 graden bijv., en TT=0 om weer terug naar klokprogramma van je thermostaat te gaan). Gewoon de commando's die op de website staan. Je krijgt ook terugkoppeling (gelukkig).
Heel handig als je dus snel de OTGW wilt opnemen in je domotica setup, een HTTP-request is immers genoeg om het setpoint (tijdelijk) te overrulen, of om de tapwater-warmhoudstand van je ketel aan/uit te zetten.
Waar ik ook op getipt werd is dat er een JSON-output beschikbaar is: [url=http://localhost:8080/json]http://localhost:8080/json[/url]
Daarmee kun je mooi zelf met de data aan de gang als je wilt, opslaan in je eigen applicatie (database) bijv.
Wou het hier even delen, met name die JSON-output staat namelijk niet gedocumenteerd.
- leeg -
Geen idee, ik doe dat niet via Domoticz namelijk. Die commando's kunnen sturen moet je de otmonitor daemon voor hebben draaien, zie uitleg op de website van de OTGW.luigi87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:37:
[...]
Zou je mij kunnen uitleggen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen en hoe je deze commandos binnen Domoticz zou kunnen geven naar de OTGW.
[...]
renedis in "[OTGW] OpenTherm gateway"Jeroen schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:50:
Is kiwi nog altijd de goedkoopste/snelste bron van de hardware? Niet iemand hier die er een over heeft of een andere shop die ze verkoopt? Ik kan wel solderen.
Oke, Dank je ga nog wel even verder zoeken en lezenThinkPadd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:40:
[...]
Geen idee, ik doe dat niet via Domoticz namelijk. Die commando's kunnen sturen moet je de otmonitor daemon voor hebben draaien, zie uitleg op de website van de OTGW.
- leeg -
Dit kan wel in Domoticz..luigi87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:05:
[...]
Oke, Dank je ga nog wel even verder zoeken en lezen
[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 20-01-2016 16:20 . Reden: typo's en URL add ]
Ah oke, dat gaat dan wel lukken denk.renedis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:14:
[...]
Dit kan wel in Domoticz..
Als je OTmonitor draait op windows en de OTGW (USB) ook via windows hebt aangesloten moet je de relay service aanzetten. (doe je met de -f optie dacht ik en een .conf bestand) Vervolgens kan je in Domoticz de OTGW toevoegen als "OTGW LAN" en krijg je de gegeven in Domoticz te zien die jouw thermostaat en ketel ondersteunen.
Vanuit domoticz wordt ook gewoon simpelweg een HTTP code doorgegeven als je de setpoint instelt. Zet je in Domoticz je setpoint op 0 gaat die weer terug naar de thermostaat instelling.
*Onthoud wel heel goed dat een goede werking compleet afhangt van je thermostaat! Deze moet msgID9 en msgID100 ondersteunen (uit m'n hoofd gezegd). Bij mij werkte het niet met mijn thermostaat, vandaar de verkoop.
- leeg -
Ik heb een Honeywell Round Wireless Modulation. Vrijwel alle ronde Honeywell's ondersteunen alleen CS= (Control Setpoint). Voor een correcte en goede werking gebruik je TT= (Temperature, Temporary) of TC= (Temperature, Constant). Voor een goede/juiste werking wil je eigenlijk alleen TT= gebruiken.luigi87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:21:
[...]
Ah oke, dat gaat dan wel lukken denk.
Welke Thermostaat heb jij dan? dacht dat je ook een Isense had. Ik heb een Isense V25 ofzo.
Even voor de duidelijkheid: CS staat voor Control Setpoint, dat is de aanvoertemperatuur van de ketel! Je thermostaat rekent de waarde daarvan uit, onder andere op basis van de gevraagde temperatuur en de huidige ruimtetemperatuur.renedis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:34:
[...]
Voor mij dus geen CS= code meer sturen dus.
Verklaart een hoopgibraltar schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:43:
[...]
Even voor de duidelijkheid: CS staat voor Control Setpoint, dat is de aanvoertemperatuur van de ketel! Je thermostaat rekent de waarde daarvan uit, onder andere op basis van de gevraagde temperatuur en de huidige ruimtetemperatuur.
Dat CS is dus absoluut iets heel anders dan de "gewenste temperatuur" instellen. Je zet dan de ketel op een vaste aanvoertemperatuur! Dat die vervolgens compleet flipt is dus niet zo gek.
Als je dus een thermostaat hebt die een remote override niet ondersteund (hetzij tijdelijk of constant: TT of TC) dan kun je dus ook niet op afstand de temperatuur verhogen...
Ik ben ook aan het spelen met het zelf aansturen van TT en CS. Nu een LUA script dat de TT aanpast op basis van de temperatuur in de woonkamer/keuken. Ik zag dat de Control Setpoint altijd 60 graden bleef. Ook als de temperatuur ronde de gewenste is. Ik wilde deze dus lager zetten, maar daar reageerde hij niet op zoals ik dacht. Voor mijn begrip, is CS aan te passen als je TT instelt of is het TT of CS ??renedis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:34:
[...]
Ik heb een Honeywell Round Wireless Modulation. Vrijwel alle ronde Honeywell's ondersteunen alleen CS= (Control Setpoint). Voor een correcte en goede werking gebruik je TT= (Temperature, Temporary) of TC= (Temperature, Constant). Voor een goede/juiste werking wil je eigenlijk alleen TT= gebruiken.
Ik had de code aangepast van Domoticz en opnieuw gecompiled om een CS= code te sturen in plaats van TT=. Ja! dat werkte. Echter mijn ketel ging na een uurtje of 3 a 4 flippen en bleef dat doen na dat ik de CS=0 weer had gestuurd. Ook het stoppen en starten van de OTGW daemon hielp niet meer, hij bleef flippen. Ik dacht, dan de stekker uit/in de OTGW en klaar. Midden in de nacht werd ik wakker, bloed heet in huis.. Het bleek dat de ketel continue bleef stoken. Ik heb toen de stekker van de ketel er uit getrokken en de volgende dag de ketel hersteld naar fabrieksinstellingen voor zo ver dat kon.
Voor mij dus geen CS= code meer sturen dus.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Je kan beide los instellen.MarFan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:36:
[...]
Ik ben ook aan het spelen met het zelf aansturen van TT en CS. Nu een LUA script dat de TT aanpast op basis van de temperatuur in de woonkamer/keuken. Ik zag dat de Control Setpoint altijd 60 graden bleef. Ook als de temperatuur ronde de gewenste is. Ik wilde deze dus lager zetten, maar daar reageerde hij niet op zoals ik dacht. Voor mijn begrip, is CS aan te passen als je TT instelt of is het TT of CS ??
Of kan je CS ook alleen regelen ?
(dit even buiten de vraag of je de besturing van de thermostaat over wil nemen)
Ben ik me goed van bewust, aanpassen van CS doe ik met kleine stappen en monitor de reactie van de ketel.gibraltar schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:58:
Pas wel op met het gebruik van CS, en het verlagen daarvan. De kans is groot dat je thermostaat rare dingen gaat doen. Daarnaast lijkt het soms raar dat het setpoint lang hoog blijft, maar dit heeft een goede reden. De overshoots zorgen voor een regelmatiger stook patroon.
Het lijkt heel aantrekkelijk om het setpoint te beïnvloeden, maar wees je bewust dat je ingrijpt in een gesloten regelsysteem.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Stel de thermostaat wil een aanvoer van 45 graden, en jij zet die op 40 graden. De thermostaat probeert dan de ruimte warm te krijgen, maar zijn regelactie heeft geen effect. Dus verhoogt hij de aanvoer nog een beetje. Als je vervolgens de regeling weer teruggeeft aan de thermostaat zal hij veel hoger instappen. Als je een thermostaat hebt die zijn regelparameters aanpast, dan heb je nog kans dat hij behoorlijk in de war raakt.MarFan schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:39:
[...]
Ben ik me goed van bewust, aanpassen van CS doe ik met kleine stappen en monitor de reactie van de ketel.
Wat bedoel je met overshoots ? Dat ik mijn thermostaat instel op 19.5 en hij door gaat tot 20 ?
Dat is wat ik nu zie namelijk, lijkt wel dat mijn thermostaat gemaakt is door een vrouw... ja ja je vraagt 19.5, toch maak ik het lekker 20 graden.
[ Voor 8% gewijzigd door gibraltar op 22-01-2016 10:04 ]
Bedankt voor de duidelijke uitleg!gibraltar schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:02:
[...]
......
De overshoots die je ziet bij dit soort thermostaten zijn een gevolg van de regelstrategie, en kun je nauwelijks voorkomen zonder een hele andere strategie toe te passen. Dat hij dus soms iets over zijn doel ruimtetemperatuur schiet is helemaal niet erg, en zorgt voor een minder pendelende ketel.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Je vraagt een gemiddelde temperatuur van 20 graden, dus als je thermostaat weet dat je huis snel weer afkoelt ('s ochtends eerste keer opwarmen bijvoorbeeld) is het net heel slim om dan ietsje hoger te stoken (ik denk dat dat "comfortcorrectie" heet bij de iSense).MarFan schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:39:
[...]Dat is wat ik nu zie namelijk, lijkt wel dat mijn thermostaat gemaakt is door een vrouw... ja ja je vraagt 19.5, toch maak ik het lekker 20 graden.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
[ Voor 7% gewijzigd door Meauses op 23-01-2016 10:35 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq