[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 3 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:10
Kan iemand mij uitleggen hoe ik data toevoeg in Tendens?
Tendens werkt, ik kan een meter toevoegen maar hoe koppel ik daar values aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
-Skyhawk- schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:47:
Ik heb het nu via ser2net lopen en Domoticz vraagt nu rechtstreeks de gegevens op i.p.v. dit bij de otmonitor te doen. Dit leverde bij mij problemen op. Schijnbaar kun je Domoticz en OTmonitor via de relay port niet met elkaar laten communiceren. Dit verstoorde bij mij de communicatie. Nu ik het rechtstreeks via ser2net doe gaat alles een stuk beter. Helaas zowel AA=26 en/of AA=28 geeft bij mij geen retour temperatuur waardes op. Enkel wat ik terug krijg qua waardes naaste de 26/28 is is ???.

Ik heb een Intergas 28/24 i.c.m. iSense v28. Misschien een elcheapo USB temperatuur sensor kopen en deze koppelen. Anders heb ik ook niet zoveel aan de dTemp monitoring.
Heeft je ketel wel ondersteuning voor ID 28?
http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers

@hierboven, je zult zelf de gegevens in de database van tendens moeten stoppen, via de webinterface of direct in de database.

[ Voor 84% gewijzigd door Matis op 13-12-2015 23:16 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Skyhawk- schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:47:
[...]

Ik heb het nu via ser2net lopen en Domoticz vraagt nu rechtstreeks de gegevens op i.p.v. dit bij de otmonitor te doen. Dit leverde bij mij problemen op. Schijnbaar kun je Domoticz en OTmonitor via de relay port niet met elkaar laten communiceren. Dit verstoorde bij mij de communicatie. Nu ik het rechtstreeks via ser2net doe gaat alles een stuk beter. Helaas zowel AA=26 en/of AA=28 geeft bij mij geen retour temperatuur waardes op. Enkel wat ik terug krijg qua waardes naaste de 26/28 is is ???.

Ik heb een Intergas 28/24 i.c.m. iSense v28. Misschien een elcheapo USB temperatuur sensor kopen en deze koppelen. Anders heb ik ook niet zoveel aan de dTemp monitoring.
Zo ben ik ook begonnen. Twee DS18B20 sensoren. Als je de rest wel kunt uitlezen dan is het toevoegen van een enkele temperatuursensor niet zoveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ierlandfan schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:58:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik data toevoeg in Tendens?
Tendens werkt, ik kan een meter toevoegen maar hoe koppel ik daar values aan?
Door een URL van de applicatie aan te roepen in je eigen scripts:

http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=XXX&v=XXX

Vervang de 'XXX' achter:
id = ID van de in tendens aangemaakte meter
v = value, de waarde die je erin wilt pompen

Dan krijg je zoiets:
http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=1&v=19

IP-adres & poort natuurlijk ook even vervangen door die van jouw setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:27:
[...]

Door een URL van de applicatie aan te roepen in je eigen scripts:

http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=XXX&v=XXX

Vervang de 'XXX' achter:
id = ID van de in tendens aangemaakte meter
v = value, de waarde die je erin wilt pompen

Dan krijg je zoiets:
http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=1&v=19

IP-adres & poort natuurlijk ook even vervangen door die van jouw setup.
je hebt ook nog: dt=<timestamp in UTC millis> voor historische data, of als je exact de tijd weet.

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Vanmorgen zie ik iets raars in mijn status (en dus graph),
de ,Central heating mode, Domestic hot water mode en Flame status vinkjes staan te knipperen ?
In de graph resulteert dit in een volledig gevulde blauwe, groen en rode (dikke) streep?

De ketel is uit (niemand thuis) controleert door het pompverbruik te checken en de watertemperatuur ,
en er zijn geen errors ?

Wat kan dit zijn ????
Gevonden, de druk was te hoog. De ketel stond in storing. Jammer dat je dat niet ziet in OTWG (m.a.w. dat de ketel het niet doorgeeft op de opentherm)

[ Voor 15% gewijzigd door MarFan op 18-12-2015 09:32 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
MarFan schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:04:

Wat kan dit zijn ????
Gevonden, de druk was te hoog. De ketel stond in storing. Jammer dat je dat niet ziet in OTWG (m.a.w. dat de ketel het niet doorgeeft op de opentherm)
Je kan otgw instellen dat hij jou een mailtje stuurt bij bepaalde triggers
default staan de triggers zo ingesteld:

alert,pressurehigh 2.0
alert,pressurelow 1.5
alert,roomcold 14

nu alleen nog je email gegevens instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
timoline schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:51:
[...]

Je kan otgw instellen dat hij jou een mailtje stuurt bij bepaalde triggers
default staan de triggers zo ingesteld:

alert,pressurehigh 2.0
alert,pressurelow 1.5
alert,roomcold 14

nu alleen nog je email gegevens instellen
Thnx, maar ook de druk geeft mijn ketel niet door op openTherm...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:12

ericplan

5180 Wp PV

Hoewel Opentherm best wel veel mogelijkheden biedt, snap ik niet waarom er geen CV-ketels zijn met een netwerkaansluiting en een fatsoenlijke webinterface. Dat zou veel problemen voorkomen ( en een hoop gepiel met een paar toetsjes en twee regelig display).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 20:35
Matis schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:45:
Zojuist heb ik een nieuwe K150 (kloon) binnen gekregen waarmee ik succesvol twee PIC16F88's heb geprogrammeerd.

Mochten er nog mensen hun PIC graag geprogrammeerd hebben, dan ben ik dat bereid te doen.

Edit: Ik heb de TS hier ook op aangepast: [OTGW] OpenTherm gateway
Omdat de pootjes van mijn PIC (P16F88) een beetje lam/kram zijn en bepaalde dingen niet werken, maar het meeste wel. De gateway an sich doet het maar het lukt me niet om de firmware via de (web)interface te upgraden en ook het opvragen van bijvoorbeeld de versie van de gateway leid tot een timeout.

Mede daarom wil ik mijn P16F88 vervangen, ik heb al een tijd geleden een nieuwe gekocht deze wilde ik vanavond eens gaan flashen met mijn K150 (?kloon waarschijnlijk) maar op Windows 10 krijg ik dit niet meer aan de praat. Op windows 7 hebben ik hem minstens 2 keer probleemloos gebruikt, ellende is dat er drie dingen mis kunnen zijn, software/drivers/os, de PIC of de programmer. Iemand nog briljante ideen om iets uit te sluiten.

@Matis gebruik jij ook Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Nee, ik gebruik daarvoor Windows 7 in een VM.
Ik draai normaal Ubuntu, maar daarop kreeg ik het niet aan de praat.

Je moet overigens wel een poort gebruiken die op het moederbord zit. Dat heeft bij mij althans altijd geholpen. Ik weet niet of het met timing of stroom te maken heeft, maar via de USB aan de voorzijde van de kast werkte het vaker niet dan wel. Bij de USB aan de achterzijde altijd.

[ Voor 55% gewijzigd door Matis op 19-12-2015 22:19 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvw
  • Laatst online: 20-08 20:35
En zo lukt het toch nog.

Heb hem nu op de achterkant van mijn computer aangesloten en oudere versie van de driver genomen (de fabrikant vermeld ook dat de nieuwste versie niet compatible is met de chip die op mijn programmer zit).

Ter informatie:
- heb nu versie 3.3.11.152 van de driver (via Youtube in een mij onbekende taal YouTube: Instalar Driver PIC K150 Windows 10)
- de chip er goed ingedaan bolletje bij het hendeltje, bij het tweede rijtje
- niet te lange USB kabel
- kabel in de achterkant van mijn computer gestopt

Nieuwe chip voor mijn OTGW is geprogrammeerd en geverifieerd. Nu alleen nog een mooi moment zoeken om hem er even in te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ik zit te denken om zelf ook eens deze gateway te maken. Doel is vooral om mijn verwarming verder te tunen. Wat voor effect heeft bepaald instellingen. Heb sinds kort vloerverwarming en ben niet geheel tevreden over het comfort.

Ik heb daarnaast geen andere projecten draaien of domotica.

Maar een paar vragen voor jullie.
1) Als ik naar de prijzen kijken is het setjes van Kiwi redelijk voordelig. Ja, anders is het 28 euro bij conrad, maar ben ik nog geld kwijt om een PCB te bestellen en verzendkosten om mijn PIC te laten programmeren. Toch??

2) Ik zit er aan te denken om dat hem uit te lezen via een RPI. Maar wat is dan beter om te verlengen. De USB kabel (gezien de plek waar de Rpi komt) of kan ik beter dan de kabel van de thermostaat verlengen?

3) Gezien ik in een ver en grijs (heel ver en heel grijs) verleden MTS gehad heb, durf ik het solderen wel aan. Dat moet wel gaan lukken. Maar hoe lastig is het programmeren? Ik ben geen linux expert.

4) is het handig om otmonitor te draaien op Rpi waarop ook al kodi draait?

Fijn als jullie mijn van advies kunnen voorzien.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Gaaf om een OTGW topic te zien hier. Wil binnen hopelijk niet al te lange tijd ook een OTGW gaan installeren thuis, maar heb nog eerst even wat andere prioriteiten. Zou het liefst een variant via een ESP8266 aan mijn netwerk hangen en dit via pimatic of over MQTT inlezen. Ben momenteel erg gecharmeerd van de variant waar Tele mee bezig is O+

Verwijderd

Thedr schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:35:
Gaaf om een OTGW topic te zien hier. Wil binnen hopelijk niet al te lange tijd ook een OTGW gaan installeren thuis, maar heb nog eerst even wat andere prioriteiten. Zou het liefst een variant via een ESP8266 aan mijn netwerk hangen en dit via pimatic of over MQTT inlezen. Ben momenteel erg gecharmeerd van de variant waar Tele mee bezig is O+
Hier ook, zeker met een goed betaalbare Ethernet kaart of de ESP8266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
Ik heb sinds kort ook een opentherm gateway aangesloten en heb nu een (simpel?) vraagje.
Ik heb op een raspberry pi de otmonitor als daemon draaien, en zou graag de waardes die ik daar zie wegschrijven naar een logfile, zoals bijv. de room temperaturen.
Ook vroeg ik me af hoe ik zelf zo'n soort pagina als iPhone.HTML kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:03:
[...]
goed betaalbare Ethernet kaart
[...]
Ik gebruik deze en dat werkt al een hele poos prima. Voor die $11 een top aankoop, heb nu de OTGW gewoon in m'n netwerk hangen. IP-adres en poort invullen in bijv. Putty en ik kan zo de data bekijken. Of otmonitor openen, verbinden en de data bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:15
Ik wil ook een OTGW gaan aansluiten aan mijn cv, maar twijfel tussen de USB variant of de RS232. De usb is erg makkelijk met een pi lijkt mij, maar de RS232 biedt weer andere mogelijkheden zoals Thinkpad hierboven heeft gerealiseerd met een netwerkpoort in de OTGW. Welke variant gebruiken jullie en heeft dat nog een speciale reden?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Meauses schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 09:58:
Ik wil ook een OTGW gaan aansluiten aan mijn cv, maar twijfel tussen de USB variant of de RS232. De usb is erg makkelijk met een pi lijkt mij, maar de RS232 biedt weer andere mogelijkheden zoals Thinkpad hierboven heeft gerealiseerd met een netwerkpoort in de OTGW. Welke variant gebruiken jullie en heeft dat nog een speciale reden?
Ik heb 1 met USB. Die hangt naast de ketel en is aangesloten op een PI. De PI heeft een WiFi Dongle.
Ik had geen mogelijkheid om een kabel te trekken, vandaar deze oplossing.

Vergeet niet dat je naast de OTGW ook een plekje moet hebben om de otmonitor te draaien, of je eigen software, anders heb je niet zoveel aan de OTGW. Bij mij draait dit allemaal op diezelfde PI. De otmonitor, stukje software om de buiten temperatuur van wunderground te laden, stukje software om bepaalde gegevens naar mijn zipabox te krijgen en stukje software die de gewenste gegevens in een externe applicatie pompt.

De otmonitor kan weer aangeroepen worden vanuit mijn zipabox via de webinterface om zodoende de setpoint te kunnen beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Het enige verschil met de RS232 en de USB-versie is dat de RS232-versie één extra chip heeft (MAX232) en rondom die chip nog wat (4?) elco's. De chip maakt van het TTL-niveau van de PIC een RS232-niveau qua spanningen.

Een RS232-versie kun je altijd ombouwen naar USB, je bypassed dan de MAX232-chip. In mijn toepassing heb ik eigenlijk ook gewoon de USB-versie, maar in plaats van dat ik de RX / TX / GND aansluit op zo'n USB-Serial snoertje, sluit ik dat aan op de Serial to Ethernet converter (op TTL niveau).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 10:17:
In mijn toepassing heb ik eigenlijk ook gewoon de USB-versie, maar in plaats van dat ik de RX / TX / GND aansluit op zo'n USB-Serial snoertje, sluit ik dat aan op de Serial to Ethernet converter (op TTL niveau).
Zou je misschien iets meer uitleg kunnen geven over hoe dit moet worden aangesloten? Heeft deze bijv. ook nog een aparte voeding nodig, of krijgt deze stroom van de gateway. Of zou het eventueel ook met passieve power over ethernet gaan, en zo ja, wat voor voedingsadapter moet ik dan gebruiken? Heb je misschien een foto of een schets.

Ik heb zelf een kant en klare usb versie gekocht en ben helaas niet zo technisch dat ik dit soort opmerkingen zomaar snap...

[ Voor 15% gewijzigd door thesystem op 26-12-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
thesystem schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 22:28:
[...]

Zou je misschien iets meer uitleg kunnen geven over hoe dit moet worden aangesloten? Heeft deze bijv. ook nog een aparte voeding nodig, of krijgt deze stroom van de gateway. Of zou het eventueel ook met passieve power over ethernet gaan, en zo ja, wat voor voedingsadapter moet ik dan gebruiken? Heb je misschien een foto of een schets.

Ik heb zelf een kant en klare usb versie gekocht en ben helaas niet zo technisch dat ik dit soort opmerkingen zomaar snap...
Die module heeft zelf ook voeding nodig (5V). Ik heb wat onderdelen (trafo, DC/DC-converter) in mijn OTGW aangepast zodat de Ethernet-module meelift op de voeding van de OTGW, werkt perfect.

Zie dit topic: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=8505 waar ik foto's heb geplaatst en beschrijf hoe het (in de basis) is aangesloten. Vereist wel wat soldeerwerk op hele kleine draadjes/componentjes, dus als je daar niet handig in bent dan kon het wel eens lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Ik heb uiteindelijk de RS232 versie besteld. Om de reden die Thinkpad aangaf, dat je daar altijd nog een usb van kunt maken, en andersom zal dat niet gaan als je wat componenten mist :)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Voor de mensen die Domoticz draaien en het interessant vinden om de buitentemperatuur te tonen op de thermostaat (mits je thermostaat die mogelijkheid heeft), ik gebruik dit script om in Domoticz de buitentemperatuur door te sturen naar OTmonitor die het in de thermostaat stopt. De buitentemperatuur wordt in Domoticz binnengehaald van Weather Underground (van een lokaal weerstation, gratis).

Elke keer dat het WU device in Domoticz wordt bijgewerkt (elke 10 min.) zal de temperatuur naar je thermostaat gestuurd worden.

Mocht je het zelf willen doen (geen Domoticz, eigen script) dan is dat ook niet zo moeilijk. Met http://api.wunderground.com/api/JOUWAPIKEY/conditions/q/pws:NAAMWEERSTATION.json kun je de JSON-output van jouw gekozen weerstation opvragen. Dat valt in een eigen script dan wel te parsen en door te sturen naar otmonitor.
Zie ook de documentatie van Weather Underground hier.

Of je haalt het van KNMI ofzo, net wat je zelf het fijnste vind natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:30:
Voor de mensen die zelf tegen de OTGW willen kletsen, je kunt met de otmonitor de OTGW rechtstreeks uitlezen (via serieel/USB of over het netwerk).

Waar ik echter achterkwam is dat je ook via de webpagina hetzelfde kunt uitlezen en grafiek bekijken (handig als je otmonitor headless draait), maar ook commando's kunt sturen: [url=http://localhost:8080/command?PR=A ]http://localhost:8080/command?PR=A[/url]
(PR=A is versie-informatie van OTGW opvragen). Op die manier kun je ook het setpoint aanpassen (TT=19 voor 19 graden bijv., en TT=0 om weer terug naar klokprogramma van je thermostaat te gaan). Gewoon de commando's die op de website staan. Je krijgt ook terugkoppeling (gelukkig).

Heel handig als je dus snel de OTGW wilt opnemen in je domotica setup, een HTTP-request is immers genoeg om het setpoint (tijdelijk) te overrulen, of om de tapwater-warmhoudstand van je ketel aan/uit te zetten.

Waar ik ook op getipt werd is dat er een JSON-output beschikbaar is: [url=http://localhost:8080/json]http://localhost:8080/json[/url]
Daarmee kun je mooi zelf met de data aan de gang als je wilt, opslaan in je eigen applicatie (database) bijv.

Wou het hier even delen, met name die JSON-output staat namelijk niet gedocumenteerd.
Als ik een commando stuur, bijvoorbeeld: http://ip.van.ot.gw:port/command?OT=10 (zoals je script hierboven ook doet) krijg ik SE (sytax error) te zien in de Opentherm monitor, verder gebeurt er niets.

Als ik via de Opentherm monitor OT=10 verstuur, dan pakt ie het wel op.

Kun je me in de goede richting helpen om dit voor elkaar te krijgen?

Het betreft hier een OTGW (met firmware 4.2.5) met USR-tcp232-2.
Misschien dat daar wat fout gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:50:
[...]

Als ik een commando stuur, bijvoorbeeld: http://ip.van.ot.gw:port/command?OT=10 (zoals je script hierboven ook doet) krijg ik SE (sytax error) te zien in de Opentherm monitor, verder gebeurt er niets.

Als ik via de Opentherm monitor OT=10 verstuur, dan pakt ie het wel op.

Kun je me in de goede richting helpen om dit voor elkaar te krijgen?

Het betreft hier een OTGW (met firmware 4.2.5) met USR-tcp232-2.
Misschien dat daar wat fout gaat....
Vreemd. Gebruik je wel de goede poort (8080)?

http://192.168.4.31:8080/command?OT=9
Doet het hier gewoon. Ik krijg dan netjes "OT: 9.00" terug.

Gebruik zelf trouwens ook de USR-TCP232, prima dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja idd vreemd :(
De port is goed, dezelfde als waarmee de Opentherm monitor verbindt (en normaal Domoticz, die nu even niet enabled is).

Ik stuur dit commando uit de chrome browser, net even met IE geprobeert, dit maakt helaas niet uit.
Stuur jij het ook via een browser?

Verder werkt wel alles normaal, ook bijv firmware updaten over netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Jep ook via browser.

Op dat IP-adres draait trouwens de webinterface van otmonitor, het is niet het IP-adres van die USR-TCP232 module zelf!

Op http://192.168.4.31:8080/status.html zie ik de webinterface van otmonitor (die ik als een headless daemon heb draaien in een VM).

Versienummer van firmware opvragen (PR=A) geeft dit:
PR: A=OpenTherm Gateway 4.2.5

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:| Oei.... weer wat geleerd.

Van de OT monitor de webserver gestart, nu het ip ingevuld van de device die de OT monitor draait... en voila!

Bedankt!

edit:
Is het op deze wijze ook mogelijk om de OT monitor te draaien, en Domoticz hier weer naar te laten kijken?
Ik kijk graag af en toe mee via de OT monitor, dan moet ik alleen in Domoticz deze disablen...

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:21:
[..]
edit:
Is het op deze wijze ook mogelijk om de OT monitor te draaien, en Domoticz hier weer naar te laten kijken?
Ik kijk graag af en toe mee via de OT monitor, dan moet ik alleen in Domoticz deze disablen...
In de otmonitor settings staat ook iets van een relay port, misschien dat je Domoticz daarmee kunt verbinden.

Of dat goed gaat werken weet ik niet, want Domoticz stuurt gelijk na het verbinden een PS=1 commando. Daarmee legt hij de OTGW het zwijgen op. De OTGW zal daarna alleen nog maar op dat PS=1 commando reageren. Voor otmonitor is dat genoeg en je zult dan ook zien dat bepaalde velden leeg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:42
Ik ben mij aan het inlezen over de OTGW. Ik wil hem gebruiken om de ELGA sneller te laten aanslaan (met een lagere dT), hiervoor moet ik de ELGA laten starten bij b.v. ruimte temp 0.2 graad boven doel temp. Dit kan door de doeltemperatuur tijdelijk te verhogen met de OTGW.

Als ik een OTGW plaats lijkt het mij ook leuk om de data uit te kunnen lezen met b.v. otmonitor

In mijn zoektocht naar informatie zie ik dat verschillende mini computers gebruikt worden om dit aan te sturen

-Netduino
-Arduino
-RaspberryPi
- Domoticz? icm bv. een wifi verbinding, kan interessant zijn, want ik heb al een synology nas (214)
-Vera Z

Na flink browsen begin ik nu te twijfelen. Ik vind het lastig om er achter te komen welke minicomputer ik het beste kan inzetten.
heeft iemand zin om me even op gang te helpen?
bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 01-01-2016 16:49 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 00:45
mijn gateway kreeg ik niet werkend en heb hem teruggestuurd naar kiwi. maar ze hadden het zo druk en zijn nu dicht dat ik denk dat het nog wel een weekje of 2 kan duren voordat ik ook lekker kan knutsellen.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
@BarryH: ik denk dat een Rpi je veiligste keus is. Kost geen drol en kan altijd nog dienst doen als mediaspeler ;)

Rasbian heeft uit het doosje al allerlei functionaliteit die je in een Arduino of Netduino zelf zal moeten programmeren (toegang via ssh, webservertje, dat soort dingen)

De USB variant van de OTGW is denk ik het snelst aan de praat te krijgen op een Rpi.

Bij mij hangt de OTGW aan een Netduino, maar als ik alles opnieuw zou doen, zou ik voor een Rpi kiezen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
Ik ben ook geïnteresseerd in de OTGW. De situatie die er nu is is als volgt:
Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24.
Thermostaat: Honeywell Round Modulation
Domoticz heb ik ook al draaiende.

Over de combi ketel/thermostaat ben ik tevreden, moduleert prima en doordat ik in een nieuwbouwhuis woon koelt het huis vrij weinig af (van 20 graden naar 18 a 19 de volgende ochtend).

Het enige wat ik mis is het op afstand verhogen/verlagen van de temperatuur en een tijdschema instellen, zodat de temperatuur van de thermostaat elke avond op een bepaalde tijd omlaag wordt gezet.

Ik hoef dus niet echt een relatief dure slimme thermostaat, waardoor ik dacht aan de OTGW. Via Domoticz/otmonitor kan je de temperatuur aanpassen, maar ik ben er alleen nog niet zeker van of er ook tijdschema's gemaakt kunnen worden.

Meer mensen met de OTGW icm de Intergas of de Honeywell of iemand die tijdschema's maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pino112 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:23:
Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 24/28.

Over de combi ketel/thermostaat ben ik tevreden, moduleert prima en doordat ik in een nieuwbouwhuis woon koelt het huis vrij weinig af (van 20 graden naar 18 a 19 de volgende ochtend).

Het enige wat ik mis is het op afstand verhogen/verlagen van de temperatuur en een tijdschema instellen, zodat de temperatuur van de thermostaat elke avond op een bepaalde tijd omlaag wordt gezet.

Ik hoef dus niet echt een relatief dure slimme thermostaat, waardoor ik dacht aan de OTGW. Via Domoticz/otmonitor kan je de temperatuur aanpassen, maar ik ben er alleen nog niet zeker van of er ook tijdschema's gemaakt kunnen worden.

Meer mensen met de OTGW icm de Intergas of de Honeywell of iemand die tijdschema's maakt?
Hier zorgt een timer in Domoticz ervoor dat elke avond de temperatuur op 16gr gezet wordt. Werkt perfect en is makkelijker instellen dan via het menu van de thermostaat (isense in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:37:
[...]

Hier zorgt een timer in Domoticz ervoor dat elke avond de temperatuur op 16gr gezet wordt. Werkt perfect en is makkelijker instellen dan via het menu van de thermostaat (isense in dit geval).
Zo moeilijk is dat menu toch niet? Eenmalig instellen en dan doet hij prima wat je wilt. Overleeft ook nog een eventuele mis communicatie van Domoticz.

Hoe zet je de temperatuur dan weer op de 'warme' instelling in de ochtend? Gaat dat ook via een soortgelijke timer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat zou je via TT=0 kunnen doen (=thermostaat mag het stokje weer overnemen). Maar dan ben je de aanwarmvervroeging wel kwijt, via het klokprogramma warmt de iSense veel rustiger op (=zuiniger).

Dat is ook de reden dat ik de thermostaat niet met m'n domotica bestuur. Ik heb een bewegingssensor die m'n verlichting e.d. bestuurt en zou daarmee ook perfect de verwarming aan/uit kunnen zetten, maar volgens mij is het een stuk zuiniger om de iSense gewoon z'n programma af te laten draaien i.p.v. hem van buitenaf steeds te beïnvloeden.

[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2016 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
Dat kan helaas dus niet met mijn 'simpele' Round Modulation, anders was dat voor mij ook wel een goede oplossing. ;(

Nu maar wachten tot de voorgesoldeerde OTGW weer te bestellen is bij kiwi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
In het geval van een simpele thermostaat zonder klokprogramma lijkt het mij inderdaad niet uit te maken of je nou zelf een slinger aan de thermostaat geeft, of via de OTGW een TT of TC commando doorvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12-09 17:05
ThinkPadd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 08:33:
Dat zou je via TT=0 kunnen doen (=thermostaat mag het stokje weer overnemen). Maar dan ben je de aanwarmvervroeging wel kwijt, via het klokprogramma warmt de iSense veel rustiger op (=zuiniger).

Dat is ook de reden dat ik de thermostaat niet met m'n domotica bestuur. Ik heb een bewegingssensor die m'n verlichting e.d. bestuurt en zou daarmee ook perfect de verwarming aan/uit kunnen zetten, maar volgens mij is het een stuk zuiniger om de iSense gewoon z'n programma af te laten draaien i.p.v. hem van buitenaf steeds te beïnvloeden.
Dat zou je nog kunnen oplossen door het aansturen niet direct met een sprong te doen, maar heel geleidelijk je gewenste temperatuur te verhogen. Eventueel rekening houdend met de starttemperatuur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 08:26:
[...]

Zo moeilijk is dat menu toch niet? Eenmalig instellen en dan doet hij prima wat je wilt. Overleeft ook nog een eventuele mis communicatie van Domoticz.

Hoe zet je de temperatuur dan weer op de 'warme' instelling in de ochtend? Gaat dat ook via een soortgelijke timer?
Nee inderdaad, geen ingewikkeld menu, maar instellen op de PC vind ik wel makkelijker :)

Bij mij zet ie 'm 's avonds alleen uit, ik zet hem zelf aan als ik thuis kom.
Intussen koelt het ook niet meer dan 1,5 graad af.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:49:
[...]

Nee inderdaad, geen ingewikkeld menu, maar instellen op de PC vind ik wel makkelijker :)

Bij mij zet ie 'm 's avonds alleen uit, ik zet hem zelf aan als ik thuis kom.
Intussen koelt het ook niet meer dan 1,5 graad af.
Zo kan het ook. Ik zelf gebruik gewoon het ingebouwde klokprogramma. Volgens mij mis je nu wel het aanwarmgedeelte omdat je hem handmatig weer omhoog zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ik weet niet meer of ik het al gevraagd had, maar ik wil graag een remeha isense overkopen. Hoe kan ik zien of deze versie 19 of hoger is?

En daarnaast, zit er nog verder verschil in versies? Of iets waar ik op moet letten bij het overkopen?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
geerttttt schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:05:
Ik weet niet meer of ik het al gevraagd had, maar ik wil graag een remeha isense overkopen. Hoe kan ik zien of deze versie 19 of hoger is?

En daarnaast, zit er nog verder verschil in versies? Of iets waar ik op moet letten bij het overkopen?
Slecht geheugen ;) ? geerttttt in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Als je het setpoint wilt kunnen overrulen met de OTGW moet je v19 of hoger hebben. Verder zitten er nog wat extra opties in de menustructuur van de nieuwere versies, maar als je geen Remeha ketel hebt dan hebben die menu-opties geen meerwaarde voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:14:
[...]

Slecht geheugen ;) ? geerttttt in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Als je het setpoint wilt kunnen overrulen met de OTGW moet je v19 of hoger hebben. Verder zitten er nog wat extra opties in de menustructuur van de nieuwere versies, maar als je geen Remeha ketel hebt dan hebben die menu-opties geen meerwaarde voor jou.
Ha bedankt ! Blijkbaar zeker een slecht geheugen ;)

Maar, wat kun je effectief instellen en overrulen met opentherm met de isense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Het setpoint kun je tijdelijk (TT-commando) of permanent (TC-commando) overrulen. Bij de eerste overrule je hem totdat de thermostaat hem weer overneemt vanwege het bereiken van een nieuw schakelpunt in z'n klokprogramma, bij de tweede overrule je hem permanent totdat je met de OTGW de boel weer vrijgeeft om het aan de thermostaat zelf over te laten.

Het setpoint tijdelijk overrulen is eigenlijk hetzelfde als zelf een slinger aan de knop geven om de temperatuur lager/hoger te zetten. Op die manier kun je van je iSense een 'slimme thermostaat' maken: ik kan bijv. vanaf m'n werk een TT=19 commando geven om het huis alvast op te warmen terwijl ik nog onderweg ben. Of andersom: de thermostaat vanaf afstand laag zetten als je dat thuis vergeten bent te doen.

Verder kun je de datum/tijd nog meesturen via de OTGW, maar dat is eigenlijk alleen boeiend als je thermostaat van de stroom af is geweest.

Oja en de OTGW zorgt ervoor dat de iSense genoeg stroom krijgt om zonder batterijen de achtergrondverlichting te laten branden. Dit werkt namelijk niet altijd met alle non-Remeha ketels. Bij mijn Agpo moest ik voorheen batterijen in de iSense plaatsen om de achtergrondverlichting te laten werken. Na het plaatsen van de OTGW was dat ineens niet meer nodig :*)

Verder kun je dus al het OpenTherm-verkeer onderscheppen (en evt. manipuleren), maar dat was je waarschijnlijk al bekend.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Pino112 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:23:
Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24.

Ik weet de vermogens van mijn ketel niet, maar afgezien van dat is het dezelfde en ik heb ook gewoon een round modulation. Ik heb momenteel niet de tijd en zin om ingewikkeld te doen dus ik heb gewoon mijn Gateway aangesloten en gekoppeld aan Domoticz. Ik kan nu (en dat is volgens mij het enige wat je kan met een round in samenwering met een OTGW) het setpoint beïnvloeden. Omdat ik maar 1 ruimte verwarm tot 17/18 graden (woonkamer + keuken) van een vierkante meter of 25 kunnen klokfuncties en aanwamvervroeging mij vrij weinig schelen. Ik weet dat het niet heel lang duurt voor de boel warm is, dus ik zet hem gewoon aan vanuit mijn bed als ik warmte wil, en ik wil van het weekend de boel van buitenaf bereikbaar maken). Mijn enige doel was zo goedkoop mogelijk mijn setpoint of afstand bestuurbaar maken, en dat is met de OTGW zeker gelukt. Maar als je hem niet gaat bouwen vraag ik mij af of er geen goedkopere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22
Pino112 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:30:

Nu maar wachten tot de voorgesoldeerde OTGW weer te bestellen is bij kiwi.
Ik heb ze even een mailtje gestuurd met de vraag of, en zo ja wanneer, de voorgesoldeerde versie weer beschikbaar komt.

Voor mij is solderen geen optie. Durf ik simpelweg niet aan, want het is al 15 jaar geleden dat ik uberhaubt een soldeerbout heb aangeraakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

EBOOZ schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:03:
[...]

Ik heb ze even een mailtje gestuurd met de vraag of, en zo ja wanneer, de voorgesoldeerde versie weer beschikbaar komt.

Voor mij is solderen geen optie. Durf ik simpelweg niet aan, want het is al 15 jaar geleden dat ik uberhaubt een soldeerbout heb aangeraakt :+
Waar ben je bang voor? Het is niet moeilijk en het bespaart een hoop geld. Ik heb het ding in totaal waarschijnlijk niet meer dan een uur in elkaar gezet met een goedkope 25 Watt soldeerbout en een 3e handje op het (metalen) aanrecht. Als je het advies van de grote hoeveelheid Youtube filmpjes op volgt zou ik niet weten wat er mis kan gaan. Ik heb een aantal verbindingen die er niet volgens het boekje uit zien (een verrassend aantal doet dat wel), maar niets dat problematisch is of waar ik mij zorgen over maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22
Ik moet eerst dus alle benodigdheden aanschaffen, dan die grote hoeveelheid filmpjes door en dan nog eens aan de hobby met het risico dat ik dat hele bordje verkloot. Dan laat ik het liever doen door iemand die er wel verstand van heeft :)

Overigens heb ik antwoord van Kiwi:
Beste Danny,

Momenteel kunnen we nog niet aangeven wanneer deze weer beschikbaar komt. We zijn bezig een nieuwe partij te zoeken voor de assemblage.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Rogier Kerstens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07

luigi87

Domotica Fanaticus

Leuk topic dit, Ben in het bezit van een Isense termostaat en Domotiticz met KAKU ben ik inmiddels ook aan het uitrollen in mijn huis.
Nu lijkt de OTGW toepassen mij erg interessant omdat vanaf buiten de controle kan nemen over je cv. Maar ook een extra temperatuur sensor in huis zou kunnen plaatsen gekoppeld met Domoticz, en deze dan ook een commando te laten kunnen geven om de ketel te laten verwarmen.
Heeft iemand iets soortgelijks al gerealiseerd?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik wil nu een remeha isense thermostaat overkopen en dus zeker weten dat het versie 19 of hoger is.
De persoon geeft echter aan dat hij dat niet kan controleren omdat er geen batterijen in het apparaat kunnen en hij al afgekoppeld is.

Klopt dat? De isense heeft toch altijd batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:42
geerttttt schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:09:
Ik wil nu een remeha isense thermostaat overkopen en dus zeker weten dat het versie 19 of hoger is.
De persoon geeft echter aan dat hij dat niet kan controleren omdat er geen batterijen in het apparaat kunnen en hij al afgekoppeld is.

Klopt dat? De isense heeft toch altijd batterijen?
in ieder geval ruimte/stekkertjes om ze in te doen:)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

staat toch ook op de sticker die erin zit?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Als het goed is wordt a.s. maandag mijn OTGW RS232 set verstuurd door Kiwi, incl USB naar TTL kabel.
Ben benieuwd wat het op gaat leveren. Helaas is mijn iSense nog v15 :( Kan dus helaas een aantal features niet gebruiken via de OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
ThinkPadd schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:17:
[...]

Die module heeft zelf ook voeding nodig (5V). Ik heb wat onderdelen (trafo, DC/DC-converter) in mijn OTGW aangepast zodat de Ethernet-module meelift op de voeding van de OTGW, werkt perfect.

Zie dit topic: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=8505 waar ik foto's heb geplaatst en beschrijf hoe het (in de basis) is aangesloten. Vereist wel wat soldeerwerk op hele kleine draadjes/componentjes, dus als je daar niet handig in bent dan kon het wel eens lastig worden.
De links uit je post werken niet meer op het Domoticz forum. Kun je het typenr / model opgeven?
Voor het archief en wil er later waarschijnlijk wat mee voor mijn OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Meauses schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:00:
[...]

De links uit je post werken niet meer op het Domoticz forum. Kun je het typenr / model opgeven?
Voor het archief en wil er later waarschijnlijk wat mee voor mijn OTGW.
Van de Serial to Ethernet converter bedoel je? Je kunt de links nog wel aanklikken waarna je de titel nog wel te zien krijgt (en dus het typenummer).

Ik heb in mijn OTGW de USR-TCP232-2 zitten, maar een USR-TCP232-T is compacter, de aansluitingen op het -2 model heb ik toch niet gebruikt omdat je nog e.e.a. moet solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
ThinkPadd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:15:
[...]

Van de Serial to Ethernet converter bedoel je? Je kunt de links nog wel aanklikken waarna je de titel nog wel te zien krijgt (en dus het typenummer).

Ik heb in mijn OTGW de USR-TCP232-2 zitten, maar een USR-TCP232-T is compacter, de aansluitingen op het -2 model heb ik toch niet gebruikt omdat je nog e.e.a. moet solderen.
Ja die ja, thanks ;). Die T is inderdaad een interessante. Is het niet zo dat je deze dan kan aansluiten mbv bijv die GPIO kabeltjes voor de Pi? Lijkt er namelijk wel op. Zou weer solderen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Meauses schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:54:
[...]

Ja die ja, thanks ;). Die T is inderdaad een interessante. Is het niet zo dat je deze dan kan aansluiten mbv bijv die GPIO kabeltjes voor de Pi? Lijkt er namelijk wel op. Zou weer solderen schelen.
Waarom zou je dat willen? De Pi heeft toch al ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Cyberpope schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:13:
[...]

Waarom zou je dat willen? De Pi heeft toch al ethernet?
Dit staat los van de Pi. Ik refereer naar de kabeltjes die vaak voor de Pi worden gebruikt om de GPIO te connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Meauses schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:54:
[...]

Dat zou best kunnen, maar weet ik niet zeker. Ik weet niet of alle benodigde aansluitingen beschikbaar zijn via dergelijke header-pins (op zowel OTGW / Serial to Ethernet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
ThinkPadd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:34:
[...]

Dat zou best kunnen, maar weet ik niet zeker. Ik weet niet of alle benodigde aansluitingen beschikbaar zijn via dergelijke header-pins (op zowel OTGW / Serial to Ethernet).
Ik heb in ieder gevan de -T variant besteld, we gaan het zien :)
Moet sowieso afkijken van jou pin-out e.d. ben zelf niet echt elektrotechnisch aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik heb de OTGW kit met usb besteld bij Kiwi elektronics, maar begrijp iets niet helemaal (Noobie met PIC en elektronica software).
Op de site lees ik dat de PIC voorgeprogrammeerd met "diagnostische firmware"wordt geleverd. En dat als ik hem als open-therm gateway wil gebruiken ik nog extra software moet uploaden.
Ik wil hem gaan koppelen aan mijn Domoticz systeem dus dien ik die extra software te uploaden. Moet ik nu die PIC gaan programmeren? of gaat dat via de seriele/ USB bus ook? en hoe gaat dat in zijn werk?

Nu heb ik zelf al even gezocht en kom ik via de website van Kiwi hier terecht, maar ik dus niet begrijp is welke file moet ik uploaden en hoe gaat dat in zijn werk?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

luigi87 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:07:
Ik heb de OTGW kit met usb besteld bij Kiwi elektronics, maar begrijp iets niet helemaal (Noobie met PIC en elektronica software).
Op de site lees ik dat de PIC voorgeprogrammeerd met "diagnostische firmware"wordt geleverd. En dat als ik hem als open-therm gateway wil gebruiken ik nog extra software moet uploaden.
Ik wil hem gaan koppelen aan mijn Domoticz systeem dus dien ik die extra software te uploaden. Moet ik nu die PIC gaan programmeren? of gaat dat via de seriele/ USB bus ook? en hoe gaat dat in zijn werk?

Nu heb ik zelf al even gezocht en kom ik via de website van Kiwi hier terecht, maar ik dus niet begrijp is welke file moet ik uploaden en hoe gaat dat in zijn werk?
Nee, je hoeft niet zelf de PIC te programmeren. Als ik het me goed herinner moet je het volgende doen:
  • Koppel de OTGW via USB aan een computer
  • Start "otmonitor" op die computer en zorg dat de OTGW verbonden is en herkend wordt door otmonitor
  • Je kunt nu in otmonitor de image file invoeren, dat kan als je otmonitor met GUI runt in een apart menu, anders kan het ook via de webinterface (o.a. poortnummer even instellen in otmonitor)
  • Nadat je de image file hebt geflasht (voortgang wordt netjes weergegeven als het goed is) is de update gelijk actief
De image file die je moet hebben is de meest recente "gateway.hex" van de URL die je noemt. Op diezelfde pagina vind je otmonitor voor verschillende platformen.

Ik heb zelf een OTGW (USB) bijna een jaar draaien, icm een Remeha ketel + iSense en aan een Raspberry Pi. Via Domoticz (die verbindt via LAN met de Pi) lees ik de OTGW uit, bevalt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

jeroen__online schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:43:
[...]

Nee, je hoeft niet zelf de PIC te programmeren. Als ik het me goed herinner moet je het volgende doen:
  • Koppel de OTGW via USB aan een computer
  • Start "otmonitor" op die computer en zorg dat de OTGW verbonden is en herkend wordt door otmonitor
  • Je kunt nu in otmonitor de image file invoeren, dat kan als je otmonitor met GUI runt in een apart menu, anders kan het ook via de webinterface (o.a. poortnummer even instellen in otmonitor)
  • Nadat je de image file hebt geflasht (voortgang wordt netjes weergegeven als het goed is) is de update gelijk actief
De image file die je moet hebben is de meest recente "gateway.hex" van de URL die je noemt. Op diezelfde pagina vind je otmonitor voor verschillende platformen.

Ik heb zelf een OTGW (USB) bijna een jaar draaien, icm een Remeha ketel + iSense en aan een Raspberry Pi. Via Domoticz (die verbindt via LAN met de Pi) lees ik de OTGW uit, bevalt prima :)
Dank je duidelijk, daar ga ik zeker wel uitkomen dan.
Nu moet ik nog even wachten op het kitje en dan even lekker printplaat bakken.

Bij mij komt die ook op de Remeha Isense i.c.m. Domoticz op een Windows server.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-08 09:08

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Hey allemaal,

Ik heb interesse om een OTGW aan het netwerk te hangen en te gebruiken i.c.m. een Remeha iSense v19 en 28c cv ketel. Volgens de info die ik heb gevonden werkt dat prima.

Uiteindelijk lijkt het me interessant om het systeem te combineren met een systeem wat bijhoudt wie er thuis is, en dan op z'n minst de temperatuur kan doen dalen wanneer er niemand thuis is. Eventueel kun je dan ook leren wanneer er weer iemand thuis zal zijn, etc.

In het begin is het echter vooral belangrijk om de thermostaat te kunnen bedienen via een smartphone, liefst ook vanuit buitenshuis. Ik ben benieuwd of hier al voor een deel open-source apps voor zijn. Is er a een soort relay server die ik kan draaien waar zowel apps als de OTGW dan verbinding mee kunnen maken? Is er al een open-source Android / iOS / Web app die met zo'n API kan verbinden en een fatsoenlijke UI biedt?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Jeroen schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:18:
[...]
In het begin is het echter vooral belangrijk om de thermostaat te kunnen bedienen via een smartphone, liefst ook vanuit buitenshuis. Ik ben benieuwd of hier al voor een deel open-source apps voor zijn. Is er a een soort relay server die ik kan draaien waar zowel apps als de OTGW dan verbinding mee kunnen maken? Is er al een open-source Android / iOS / Web app die met zo'n API kan verbinden en een fatsoenlijke UI biedt?
De otmonitor software (kun je draaien op een Raspberry bijv.) heeft al een webserver ingebouwd. Je kunt er zelf tegenaan kletsen via de API, maar er is ook al een -basic- pagina voor bijv. iPhone: http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html#webserver (helemaal onderaan).

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

ThinkPadd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:45:
[...]

De otmonitor software (kun je draaien op een Raspberry bijv.) heeft al een webserver ingebouwd. Je kunt er zelf tegenaan kletsen via de API, maar er is ook al een -basic- pagina voor bijv. iPhone: http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html#webserver (helemaal onderaan).
Dat had ik inderdaad gezien, maar ik ben niet van plan om er nog eens een hele rpi op aan te sluiten maar liever een ttl-ethernet adapter of een esp8266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Jeroen schreef op maandag 18 januari 2016 @ 01:09:
[...]

Dat had ik inderdaad gezien, maar ik ben niet van plan om er nog eens een hele rpi op aan te sluiten maar liever een ttl-ethernet adapter of een esp8266.
Dan nog zul je ergens een stukje software moeten draaien om de juiste commando's via TTL naar je OTGW te sturen, of wil je dat direct vanaf je smartphone doen? Otmonitor lijkt mij the way to go, en een "hele rpi" (zero?) is nu ook het geld en/of de moeite niet ;)

Otmonitor zou je in theorie trouwens ook vanaf je (android) smartphone kunnen draaien: leuk projectje, maar of je er wat mee opschiet vraag ik me af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik wou net zeggen, je hebt de OTGW en dan? Je wilt het toch met iets uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
benieuwd of volgende mogelijk is:
We hebben een Remeha Calenta 40C met zonneboiler aansluitset, met iSense v17, OTGW USB-versie aangesloten op een Vera, 350 liter zonneboiler, en 50 liter electrisch boilertje.

De temperatuur van de zonneboiler wordt door de aansluitset op de thermostaat weergegeven. De ketel weet dus door deze aansluitset met temperatuursensor hoe heet de ZB is. Echter, nu met dit weer hebben we een electrisch boilertje aangesloten om SWW te maken.

De ketel stuurt op de temperatuur van de ZB, maar krijgt water van de electrische boiler die na de ZB zit. Als de ZB op temperatuur is, verbruikt de ketel 0 gas, ook niet in de opstartende fase.

ZB is nu echter niet op temperatuur (vandaar de electrische boiler) dus ketel denkt eerst gas te moeten verstoken, totdat ie merkt dat het water uit de electrische boiler wel heet genoeg is en stopt dan met gas verstoken.

Wat ik wil:
De temperatuursensor op de ZB manipuleren zodat de ketel, als de electrische boiler aanstaat, altijd denkt dat de ZB op temperatuur is en daarmee geen gas verbruikt bij het opstarten bij SWW-vraag.

Ik heb geen sensor op de electrische boiler, maar als dat ding aanstaat, kan je ervan uitgaan dat ie altijd 60+ graden is.

Kan ik dmv de vera, of de OTGW een parameter in de ketel gebruiken, of die temperatuur van de ZB sensor pushen op bijvoorbeeld 60 graden?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Kijk eens naar de parameters HW= en SW= op http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration ik denk dat je daar wel wat mee kunt.
Voor die tweede moet je waarschijnlijk geen 0 (nul) ingeven, want dat is (bij commando's zoals 'TT') juist dat je de controle overlaat aan de thermostaat.

Heb zelf geen ervaring hiermee, misschien dat user 'CIstem' hier wat op weet, hij heeft volgens mij wel veel verstand van de OTGW en de parameters.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:40:
Kijk eens naar de parameters HW= en SW= op http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration ik denk dat je daar wel wat mee kunt.
Voor die tweede moet je waarschijnlijk geen 0 (nul) ingeven, want dat is (bij commando's zoals 'TT') juist dat je de controle overlaat aan de thermostaat.

Heb zelf geen ervaring hiermee, misschien dat user 'CIstem' hier wat op weet, hij heeft volgens mij wel veel verstand van de OTGW en de parameters.
Hoe kan ik deze commando's geven als de OTGW via USB op een rpi/domoticz draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
renedis schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:08:
[...]

Hoe kan ik deze commando's geven als de OTGW via USB op een rpi/domoticz draait?
Geen idee, misschien Domoticz afsluiten en dan met cu / minicom o.i.d.

Ik heb de OTGW niet in Domoticz hangen, ik heb in een losse VM de otmonitor draaien die de OTGW uitleest (via een Serial to Ethernet module, OTGW is dus niet fysiek met de VM verbonden). In een andere VM draait de Java-applicatie 'tendens' geschreven door medetweaker 'nickyb2'. Op die manier kan ik alle data mooi plotten.

Het voordeel van otmonitor is dat je gewoon via webbrowser de commando's kan sturen. Ik kan via een simpele GET-request bijv. de gewenste kamertemperatuur overriden. (http://ip/.....?command=TT=19 geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:40:

ik denk inderdaad dat die SW doet wat ik wil. afhankelijk van de temperaturen of status van de electrische boiler, kan ik dan het SWW setpoint beinvloeden. Staat de electrische boiler aan, dan is aanvoer altijd 60+ en kan setpoint (tijdelijk) naar beneden. Moet ik alleen weer een afhankelijkheid inbouwen voor het moment dat de electrische boiler leeg is....dan wil je weer een niet te lage setpoint hebben anders heb je koud water.

is er een parameter die vertelt of de ketel SWW-vraag heeft? dus niet qua brander, maar puur flow van water voor SWW?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:18:
[...]

Geen idee, misschien Domoticz afsluiten en dan met cu / minicom o.i.d.

Ik heb de OTGW niet in Domoticz hangen, ik heb in een losse VM de otmonitor draaien die de OTGW uitleest (via een Serial to Ethernet module, OTGW is dus niet fysiek met de VM verbonden). In een andere VM draait de Java-applicatie 'tendens' geschreven door medetweaker 'nickyb2'. Op die manier kan ik alle data mooi plotten.

Het voordeel van otmonitor is dat je gewoon via webbrowser de commando's kan sturen. Ik kan via een simpele GET-request bijv. de gewenste kamertemperatuur overriden. (http://ip/.....?command=TT=19 geloof ik).
Ik kan de koppeling met m'n slave domoticz rpi setup stoppen door de de hardware koppeling te verwijderen/op een andere USB in te stellen. Vervolgens kan ik OTmonitor simpelweg starten op de Pi via:
./otmonitor-ahf --daemon --w 8040 /dev/ttyUSB0

De webinterface draait dan op de rpi Domoticz image op poort 8040.

Vanaf daar kan ik commando's uitvoeren:
http://<IPADDRESS>:8040/command?TT=20
http://<IPADDRESS>:8040/command?TC=20
http://<IPADDRESS>:8040/command?CS=20

TT en TC doen helemaal niets bij mij. CS wel.. Vraag mij nu alleen af of dat dit wel correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wat voor thermostaat heb je dan? Met een iSense (v28, je moet v19 of hoger hebben anders werkt het niet) gaat de 'TT' parameter hier perfect.

Volgens mij heeft otmonitor trouwens ook een relay-port, misschien kun je Domoticz daar mee laten verbinden (OTGW over LAN kiezen in Domoticz) om op die manier beide tegelijk te kunnen gebruiken?

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:42:
Wat voor thermostaat heb je dan? Met een iSense (v28, je moet v19 of hoger hebben anders werkt het niet) gaat de 'TT' parameter hier perfect.

Volgens mij heeft otmonitor trouwens ook een relay-port, misschien kun je Domoticz daar mee laten verbinden (OTGW over LAN kiezen in Domoticz) om op die manier beide tegelijk te kunnen gebruiken?
Thanks voor de tip om OTGW via lan te proberen icm relay. Wellicht dat dat goed werkt.

Dat werkt dus :) Conf file aanmaken met:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
web {
  enable true
  port 8040
  nopass true
}
connection {
  device /dev/ttyUSB0
  type serial
  enable true
}
server {
  enable true
  port 7686
  relay true
}

Vervolgens starten met:
./otmonitor-ahf --daemon -f /opt/otmonitor/otmonitor.conf

[ Voor 29% gewijzigd door renedis op 19-01-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 12:14
Ik gebruik een TPLink WR703N om de OTGW op LAN aan te sluiten. Dat kwam voor mij beter uit, aangezien ik op die plek een wifi signaal nodig had.

OTMonitor kan connecten en de relay-port werkt ook. Toch blijf ik in Domoticz zitten met onderstaande
code:
1
2
2016-01-19 00:49:41.858 OTGW: T90010700
2016-01-19 00:49:41.858 OTGW: B50010700
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# WR703N Local startup
# Put your custom commands here that should be executed once
# the system init finished. By default this file does nothing.
opkg update
opkg install kmod-usb-serial-pl2303 
#opkg install --force-depend kmod-usb-serial-pl2303
opkg install ser2net

# Create Connection file for Opentherm Gateway
echo "1001:raw:15:/dev/ttyUSB0:9600,NONE,1STOPBIT,8DATABITS" > /etc/ser2net.conf

ser2net
exit 0

Edit na wat zoekwerk: https://www.domoticz.com/...26&t=211&start=260#p37417
Ik had een paar maanden geleden al wat moeten doen aan de voltages. Ik zal weer eens gaan kijken

[ Voor 11% gewijzigd door Travee op 19-01-2016 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Domoticz stuurt PS=1 naar de OTGW, die twee regels die je daar ziet zijn OpenTherm-berichten waar Domoticz niks mee doet/kan. Met die PS=1 zegt Domoticz dat de OTGW die berichten niet meer hoeft te sturen, maar alleen (bij uitvoeren van commando) een samenvatting van de belangrijkste waarden naar Domoticz stuurt.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 19-01-2016 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Mocht iemand nog een USB versie over willen nemen, let me know.

Helaas werkt het niet zoals ik wil.

[ Voor 62% gewijzigd door renedis op 19-01-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

jeroen__online schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:03:
[...]

Dan nog zul je ergens een stukje software moeten draaien om de juiste commando's via TTL naar je OTGW te sturen, of wil je dat direct vanaf je smartphone doen? Otmonitor lijkt mij the way to go, en een "hele rpi" (zero?) is nu ook het geld en/of de moeite niet ;)

Otmonitor zou je in theorie trouwens ook vanaf je (android) smartphone kunnen draaien: leuk projectje, maar of je er wat mee opschiet vraag ik me af :P
ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:28:
Ik wou net zeggen, je hebt de OTGW en dan? Je wilt het toch met iets uitlezen?
Inderdaad, ik zou eigenlijk een service willen draaien op een VPS die (een deel van) de otmonitor taken doet. Ik heb niet alle functionaliteit nodig, en de VPS heb ik al dus dat zou in feite gratis zijn.

In mijn hoofd is het een vrij simpele REST-service die aan de ene kant functies aanbiedt zoals 'temperatuur omhoog' of 'ingestelde temperatuur lezen', zodat je er een app of web-frontend op kan bouwen, en aan de andere kant contact heeft met de OTGW om die dingen uit te voeren.

Een esp kun je programmeren om redelijk wat simpele taken te doen, zo heb ik er eentje liggen die een wifi-netwerk joint, een webserver draait, en daarmee een interface biedt om een LED-strip te dimmen. Ik dacht eraan om hem zo te programmeren dat hij via HTTP contact zoekt met de VPS en de gegevens van de OTGW vrijwel 1-op-1 doorstuurt, en op die manier ook geinstrueerd kan worden om berichten naar de CV ketel te sturen.

In feite zou het allemaal betekenen dat je de logica van de otmonitor verplaatst naar een server en de OTGW alleen gebruikt als 'gateway' voor opentherm data.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer moeite het eigenlijk lijkt met maar weinig voordelen, dus ik overweeg om om te beginnen maar gewoon een rpi te gebruiken met otmonitor. Contact maken met de vps/apps kan daar ook mee geregeld worden. Het lijkt me alleen een beetje overkill om er een 'hele computer' voor in te zetten, makkelijk is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ThinkPadd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:30:
Voor de mensen die zelf tegen de OTGW willen kletsen, je kunt met de otmonitor de OTGW rechtstreeks uitlezen (via serieel/USB of over het netwerk).

Waar ik echter achterkwam is dat je ook via de webpagina hetzelfde kunt uitlezen en grafiek bekijken (handig als je otmonitor headless draait), maar ook commando's kunt sturen: [url=http://localhost:8080/command?PR=A ]http://localhost:8080/command?PR=A[/url]
(PR=A is versie-informatie van OTGW opvragen). Op die manier kun je ook het setpoint aanpassen (TT=19 voor 19 graden bijv., en TT=0 om weer terug naar klokprogramma van je thermostaat te gaan). Gewoon de commando's die op de website staan. Je krijgt ook terugkoppeling (gelukkig).

Heel handig als je dus snel de OTGW wilt opnemen in je domotica setup, een HTTP-request is immers genoeg om het setpoint (tijdelijk) te overrulen, of om de tapwater-warmhoudstand van je ketel aan/uit te zetten.

Waar ik ook op getipt werd is dat er een JSON-output beschikbaar is: [url=http://localhost:8080/json]http://localhost:8080/json[/url]
Daarmee kun je mooi zelf met de data aan de gang als je wilt, opslaan in je eigen applicatie (database) bijv.

Wou het hier even delen, met name die JSON-output staat namelijk niet gedocumenteerd.
Binnenkort hoop ik mijn OTGW usb versie binnen te krijgen en kan ik gaan solderen. Ben mij nu alvast aan het inlezen hoe ik de koppeling met domoticz kan maken en kan daar nog wel wat hulp bij gebruiken.

Domoticz draai bij mij op een Lunix VM, via een windows Host.
Ot monitor wil ik gaan draaien op de Host (wegens mijn beperkte Linux kennis) met de webGUI zodat ik dit vanaf buiten kan benaderen.

Nu wil ook Domoticz Otmonitor laten uitlezen. Kan dit vanaf de Host/ of zou die dan toch op Linux Guest moeten draaien?
Ik wil ook dat Domoticz het setpoint op de Isens termostaat kan aanpassen.

Zou je mij kunnen uitleggen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen en hoe je deze commandos binnen Domoticz zou kunnen geven naar de OTGW.

( ik heb het geqoute bericht al gelezen, alleen wordt het me nog niet helemaal duidelijk)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
luigi87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:37:
[...]
Zou je mij kunnen uitleggen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen en hoe je deze commandos binnen Domoticz zou kunnen geven naar de OTGW.
[...]
Geen idee, ik doe dat niet via Domoticz namelijk. Die commando's kunnen sturen moet je de otmonitor daemon voor hebben draaien, zie uitleg op de website van de OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Is kiwi nog altijd de goedkoopste/snelste bron van de hardware? Niet iemand hier die er een over heeft of een andere shop die ze verkoopt? Ik kan wel solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Jeroen schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:50:
Is kiwi nog altijd de goedkoopste/snelste bron van de hardware? Niet iemand hier die er een over heeft of een andere shop die ze verkoopt? Ik kan wel solderen.
renedis in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Verdere verkoopdingen e.d. (zowel koop als verkoop) graag via DM afhandelen, voor deze keer zie ik het door de vingers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ThinkPadd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:40:
[...]

Geen idee, ik doe dat niet via Domoticz namelijk. Die commando's kunnen sturen moet je de otmonitor daemon voor hebben draaien, zie uitleg op de website van de OTGW.
Oke, Dank je ga nog wel even verder zoeken en lezen

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
luigi87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:05:
[...]

Oke, Dank je ga nog wel even verder zoeken en lezen
Dit kan wel in Domoticz..

Als je OTmonitor draait op windows en de OTGW (USB) ook via windows hebt aangesloten moet je de relay service aanzetten. (doe je met de -f optie dacht ik en een .conf bestand) Vervolgens kan je in Domoticz de OTGW toevoegen als "OTGW LAN" en krijg je de gegevens in Domoticz te zien die jouw thermostaat en ketel ondersteunen.

Vanuit domoticz wordt ook gewoon simpelweg een HTTP code doorgegeven als je de setpoint instelt. Zet je in Domoticz je setpoint op 0 gaat die weer terug naar de thermostaat instelling.

*Onthoud wel heel goed dat een goede werking compleet afhangt van je thermostaat! Deze moet msgID9 en msgID100 ondersteunen (uit m'n hoofd gezegd). Bij mij werkte het niet met mijn thermostaat, vandaar de verkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 20-01-2016 16:20 . Reden: typo's en URL add ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

renedis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:14:
[...]

Dit kan wel in Domoticz..

Als je OTmonitor draait op windows en de OTGW (USB) ook via windows hebt aangesloten moet je de relay service aanzetten. (doe je met de -f optie dacht ik en een .conf bestand) Vervolgens kan je in Domoticz de OTGW toevoegen als "OTGW LAN" en krijg je de gegeven in Domoticz te zien die jouw thermostaat en ketel ondersteunen.

Vanuit domoticz wordt ook gewoon simpelweg een HTTP code doorgegeven als je de setpoint instelt. Zet je in Domoticz je setpoint op 0 gaat die weer terug naar de thermostaat instelling.

*Onthoud wel heel goed dat een goede werking compleet afhangt van je thermostaat! Deze moet msgID9 en msgID100 ondersteunen (uit m'n hoofd gezegd). Bij mij werkte het niet met mijn thermostaat, vandaar de verkoop.
Ah oke, dat gaat dan wel lukken denk.

Welke Thermostaat heb jij dan? dacht dat je ook een Isense had. Ik heb een Isense V25 ofzo.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
luigi87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:21:
[...]

Ah oke, dat gaat dan wel lukken denk.

Welke Thermostaat heb jij dan? dacht dat je ook een Isense had. Ik heb een Isense V25 ofzo.
Ik heb een Honeywell Round Wireless Modulation. Vrijwel alle ronde Honeywell's ondersteunen alleen CS= (Control Setpoint). Voor een correcte en goede werking gebruik je TT= (Temperature, Temporary) of TC= (Temperature, Constant). Voor een goede/juiste werking wil je eigenlijk alleen TT= gebruiken.

Ik had de code aangepast van Domoticz en opnieuw gecompiled om een CS= code te sturen in plaats van TT=. Ja! dat werkte. Echter mijn ketel ging na een uurtje of 3 a 4 flippen en bleef dat doen na dat ik de CS=0 weer had gestuurd. Ook het stoppen en starten van de OTGW daemon hielp niet meer, hij bleef flippen. Ik dacht, dan de stekker uit/in de OTGW en klaar. Midden in de nacht werd ik wakker, bloed heet in huis.. Het bleek dat de ketel continue bleef stoken. Ik heb toen de stekker van de ketel er uit getrokken en de volgende dag de ketel hersteld naar fabrieksinstellingen voor zo ver dat kon.

Voor mij dus geen CS= code meer sturen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 17:59
renedis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:34:
[...]
Even voor de duidelijkheid: CS staat voor Control Setpoint, dat is de aanvoertemperatuur van de ketel! Je thermostaat rekent de waarde daarvan uit, onder andere op basis van de gevraagde temperatuur en de huidige ruimtetemperatuur.

Dat CS is dus absoluut iets heel anders dan de "gewenste temperatuur" instellen. Je zet dan de ketel op een vaste aanvoertemperatuur! Dat die vervolgens compleet flipt is dus niet zo gek ;).

Als je dus een thermostaat hebt die een remote override niet ondersteund (hetzij tijdelijk of constant: TT of TC) dan kun je dus ook niet op afstand de temperatuur verhogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
gibraltar schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:43:
[...]

Even voor de duidelijkheid: CS staat voor Control Setpoint, dat is de aanvoertemperatuur van de ketel! Je thermostaat rekent de waarde daarvan uit, onder andere op basis van de gevraagde temperatuur en de huidige ruimtetemperatuur.

Dat CS is dus absoluut iets heel anders dan de "gewenste temperatuur" instellen. Je zet dan de ketel op een vaste aanvoertemperatuur! Dat die vervolgens compleet flipt is dus niet zo gek ;).

Als je dus een thermostaat hebt die een remote override niet ondersteund (hetzij tijdelijk of constant: TT of TC) dan kun je dus ook niet op afstand de temperatuur verhogen...
Verklaart een hoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
renedis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:34:
[...]

Ik heb een Honeywell Round Wireless Modulation. Vrijwel alle ronde Honeywell's ondersteunen alleen CS= (Control Setpoint). Voor een correcte en goede werking gebruik je TT= (Temperature, Temporary) of TC= (Temperature, Constant). Voor een goede/juiste werking wil je eigenlijk alleen TT= gebruiken.

Ik had de code aangepast van Domoticz en opnieuw gecompiled om een CS= code te sturen in plaats van TT=. Ja! dat werkte. Echter mijn ketel ging na een uurtje of 3 a 4 flippen en bleef dat doen na dat ik de CS=0 weer had gestuurd. Ook het stoppen en starten van de OTGW daemon hielp niet meer, hij bleef flippen. Ik dacht, dan de stekker uit/in de OTGW en klaar. Midden in de nacht werd ik wakker, bloed heet in huis.. Het bleek dat de ketel continue bleef stoken. Ik heb toen de stekker van de ketel er uit getrokken en de volgende dag de ketel hersteld naar fabrieksinstellingen voor zo ver dat kon.

Ik ben ook aan het spelen met het zelf aansturen van TT en CS. Nu een LUA script dat de TT aanpast op basis van de temperatuur in de woonkamer/keuken. Ik zag dat de Control Setpoint altijd 60 graden bleef. Ook als de temperatuur ronde de gewenste is. Ik wilde deze dus lager zetten, maar daar reageerde hij niet op zoals ik dacht. Voor mijn begrip, is CS aan te passen als je TT instelt of is het TT of CS ??
Of kan je CS ook alleen regelen ?
(dit even buiten de vraag of je de besturing van de thermostaat over wil nemen)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
MarFan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:36:
[...]

Ik ben ook aan het spelen met het zelf aansturen van TT en CS. Nu een LUA script dat de TT aanpast op basis van de temperatuur in de woonkamer/keuken. Ik zag dat de Control Setpoint altijd 60 graden bleef. Ook als de temperatuur ronde de gewenste is. Ik wilde deze dus lager zetten, maar daar reageerde hij niet op zoals ik dacht. Voor mijn begrip, is CS aan te passen als je TT instelt of is het TT of CS ??
Of kan je CS ook alleen regelen ?
(dit even buiten de vraag of je de besturing van de thermostaat over wil nemen)
Je kan beide los instellen.
TT=
CS=

zijn beide aparte instellingen.

Het kan zijn dat je ketel een vraag niet opvolgt als beveiliging. Dat zul je in je handleiding uit moeten zoeken.

Op mijn ketel ben ik achter gekomen dat ik een optie heb op in te stellen vanaf welke temperatuur een OpenTherm vraag beantwoord moet worden (Intergas). Die staat standaard op het minimum van 40 graden bij het aanzetten van de optie. Zet ik deze hoger zal de thermostaat dus meer moeten vragen om de boel warm te krijgen.

Offtopic:
Het is wel grappig om te zien hoe mijn thermostaat warmte vraagt aan de ketel. Op het display van mijn Intergas ketel kan ik dat zien dmv temperatuur waardes. Bij het hoger zetten van de thermostaat dan huidige kamertemperatuur vraagt ie 40 graden. Na 2 min vraagt die 60 graden. Zit ie dicht bij de gewenste temperatuur of is de gewenste temperatuur behaald dan vraagt ie steeds minder warm water. Het moduleren doet dus goed zijn werk. Wil ik agressiever (lees: sneller) stoken kan ik de drempelwaarde van 40 graden verhogen om zo het huis sneller warm te krijgen. Echter heb ik dat niet gedaan ivm mijn vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Pas wel op met het gebruik van CS, en het verlagen daarvan. De kans is groot dat je thermostaat rare dingen gaat doen. Daarnaast lijkt het soms raar dat het setpoint lang hoog blijft, maar dit heeft een goede reden. De overshoots zorgen voor een regelmatiger stook patroon.

Het lijkt heel aantrekkelijk om het setpoint te beïnvloeden, maar wees je bewust dat je ingrijpt in een gesloten regelsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
gibraltar schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:58:
Pas wel op met het gebruik van CS, en het verlagen daarvan. De kans is groot dat je thermostaat rare dingen gaat doen. Daarnaast lijkt het soms raar dat het setpoint lang hoog blijft, maar dit heeft een goede reden. De overshoots zorgen voor een regelmatiger stook patroon.

Het lijkt heel aantrekkelijk om het setpoint te beïnvloeden, maar wees je bewust dat je ingrijpt in een gesloten regelsysteem.
Ben ik me goed van bewust, aanpassen van CS doe ik met kleine stappen en monitor de reactie van de ketel.
Wat bedoel je met overshoots ? Dat ik mijn thermostaat instel op 19.5 en hij door gaat tot 20 ?
Dat is wat ik nu zie namelijk, lijkt wel dat mijn thermostaat gemaakt is door een vrouw... ja ja je vraagt 19.5, toch maak ik het lekker 20 graden. ;)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
MarFan schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:39:
[...]
Ben ik me goed van bewust, aanpassen van CS doe ik met kleine stappen en monitor de reactie van de ketel.
Wat bedoel je met overshoots ? Dat ik mijn thermostaat instel op 19.5 en hij door gaat tot 20 ?
Dat is wat ik nu zie namelijk, lijkt wel dat mijn thermostaat gemaakt is door een vrouw... ja ja je vraagt 19.5, toch maak ik het lekker 20 graden. ;)
Stel de thermostaat wil een aanvoer van 45 graden, en jij zet die op 40 graden. De thermostaat probeert dan de ruimte warm te krijgen, maar zijn regelactie heeft geen effect. Dus verhoogt hij de aanvoer nog een beetje. Als je vervolgens de regeling weer teruggeeft aan de thermostaat zal hij veel hoger instappen. Als je een thermostaat hebt die zijn regelparameters aanpast, dan heb je nog kans dat hij behoorlijk in de war raakt.

Anders: de thermostaten werken met een PI(D) regeling. Die werkt op basis van de fout tussen de huidige ruimtetemperatuur en de gemeten temperatuur. Die fout wordt vermenigvuldigd (proportioneel: P) en ook gesommeerd (integreren: I). Loopt de fout verder op dan zal de integrerende actie zorgen voor een toenemende regelactie (lees: toenemende aanvoertemperatuur). Thermostaten als een iSense passen de factor van de P en I actie aan aan de hand van historie. Het kunstmatig verlagen of verhogen van die regelactie zorgt dus voor vreemde resultaten.

Gelukkig is verwarming een langzaam systeem, en loop je denk ik geen kans op instabiliteit. Maar het aanpassen van dit soort dingen kan hele rare situaties opleveren.

De overshoots die je ziet bij dit soort thermostaten zijn een gevolg van de regelstrategie, en kun je nauwelijks voorkomen zonder een hele andere strategie toe te passen. Dat hij dus soms iets over zijn doel ruimtetemperatuur schiet is helemaal niet erg, en zorgt voor een minder pendelende ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door gibraltar op 22-01-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
gibraltar schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:02:
[...]
......
De overshoots die je ziet bij dit soort thermostaten zijn een gevolg van de regelstrategie, en kun je nauwelijks voorkomen zonder een hele andere strategie toe te passen. Dat hij dus soms iets over zijn doel ruimtetemperatuur schiet is helemaal niet erg, en zorgt voor een minder pendelende ketel.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
zoals ik het nu zie, ga ik toch bij die CS wegblijven.
Die overshoot ga ik eens onderzoeken qua gas verbruik. Een dagje de thermostaat zijn ding laten doen en mijn lua script. Beetje op zoek naar 2 gelijke dagen dan wel.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12-09 17:05
MarFan schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:39:
[...]Dat is wat ik nu zie namelijk, lijkt wel dat mijn thermostaat gemaakt is door een vrouw... ja ja je vraagt 19.5, toch maak ik het lekker 20 graden. ;)
Je vraagt een gemiddelde temperatuur van 20 graden, dus als je thermostaat weet dat je huis snel weer afkoelt ('s ochtends eerste keer opwarmen bijvoorbeeld) is het net heel slim om dan ietsje hoger te stoken (ik denk dat dat "comfortcorrectie" heet bij de iSense).
Bij een stabiel opgewarmd huis is het ideaal dat de ruimtetemperatuur opgestookt wordt tot 20,25°C, en na afkoelen tot 19,75°C er weer wordt bijgestookt, schommeling van 0.5° rond de gewenste temperatuur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Vandaag mijn OTGW afgemaakt, en hij is niet in de fik gevlogen dus het lijkt erop dat het goed is gegaan ;)

Maar om het echt te weten wil ik natuurlijk met otmonitor.exe aan de gang. Op de otgw.tclcode.com site werkt de otmonitor.exe link niet (krijg een Forbidden terug). Weet iemand een andere locatie om deze applicatie te verkrijgen?
Google levert niets op.

[ Voor 7% gewijzigd door Meauses op 23-01-2016 10:35 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 37 Laatste