[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 4 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Meauses schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 10:32:
Vandaag mijn OTGW afgemaakt, en hij is niet in de fik gevlogen dus het lijkt erop dat het goed is gegaan ;)

Maar om het echt te weten wil ik natuurlijk met otmonitor.exe aan de gang. Op de otgw.tclcode.com site werkt de otmonitor.exe link niet (krijg een Forbidden terug). Weet iemand een andere locatie om deze applicatie te verkrijgen?
Google levert niets op.
Heb hem hier even voor je online gezet, versie 4.2.4.1: http://www113.zippyshare.com/v/V0HUow53/file.html
MD5: d358c9639206d5e544830b63ca1ba15c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:15
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 10:37:
[...]

Heb hem hier even voor je online gezet, versie 4.2.4.1: http://www113.zippyshare.com/v/V0HUow53/file.html
MD5: d358c9639206d5e544830b63ca1ba15c
Thanks! Ik heb het bestand op wat meer permanente storage gezet.
https://s3-eu-west-1.amaz...tgw-4.2.4.1/otmonitor.exe

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:15
Ben al weer even een paar uur bezig om mijn OTGW te voorzien van de gateway.hex firmware maar op geen enkele manier wil het werken.
Ik draai otmonitor.exe op Windows 10, en de OTGW wordt op COM5 gezet (werd automatisch herkend). In het Diagnostics scherm zie ik in ieder geval wat ik intik. De OTGW is connected (rechtsonderin is het icoontje groen).
Zodra ik de firmware wil updaten en gateway.hex selecteer, dan probeert otmonitor de otgw in self programming mode te zetten, waarna gemeld wordt dat de otgw manueel gereset moet worden. Ik haal dan de stroom eraf, en dat doe ik soms kort (1 sec) of lang (>5 sec), maar dat wil niet baten. Andere melding is dat het mislukt is, en dan geeft ie Error 0 aan.

Ik heb de OTGW RS232 set van kiwi, maar heb nu ervoor gekozen om eerst met USB te werken, dus heb bepaalde componenten weggelaten zoals dat moet.

update: ik denk dat ik hem maar eerst eens moet doormeten. Ik had een transistor omgewisseld van plek... :X blijkbaar zitten slapen.

[ Voor 7% gewijzigd door Meauses op 23-01-2016 15:37 . Reden: update ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Resetten kan ook door de pinnen RST met elkaar te verbinden :)

Voordat ik mijn OTGW op de ketel aansloot, heb ik eerst ook de volgende stappen allemaal doorgelopen:
http://otgw.tclcode.com/debugging.html

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2016 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenris
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:32
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb inmiddels ook zelf een OTGW geïnstalleerd.

otgw-naast-cv

Ik heb de gateway een beetje getweaked met een reset button en wat leds.

otgw-boven

Daarnaast heb ik RCA connectors gebruikt aan de zijkant van de behuizing voor de aansluiting van de CV en thermostaat. Hierdoor kan ik gemakkelijk de gateway van de muur halen, mocht dat nodig zijn. En met een simpel RCA koppelstukje zijn de CV en thermostaat ook makkelijk weer direct aan elkaar aan te sluiten.

otgw-links

En zo ziet het er aan de binnenkant uit.

otgw-binnenkant

Volgende stap is om twee DS18B20 temperatuur sensoren aan te sluiten op de RPI (die ook otmonitor draait).
De sensoren maak ik dan vast op de aanvoer en retour leidingen van de CV. Hiermee kan ik dan de delta T in de gaten houden.

Thoriam#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ziet er goed uit! Slim bedacht ook met die RCA-connectors. Zou alleen in je 230V-kabel (en USB-kabel?) nog even een knoop leggen nadat hij in het doosje binnenkomt. Dan heb je gelijk trekontlasting gecreëerd, is wat veiliger.

Waarom DS18B20? Je kunt met de OTGW toch ook al de aanvoer- en retourtemperatuur uitlezen door de sensoren in je ketel? Kun je leuke grafiekjes mee maken inderdaad.

De retourtemperatuur wordt soms niet standaard uitgestuurd/opgevraagd, in mijn geval moest ik het opvragen forceren met de parameter AA=28.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenris
De trekontlasting moet ik nog doen.
Ik had wel iets liggen:

trekontlasting

maar dat is toch net een beetje te grof.

Moet nog opzoek naar een wat kleinere wartel.

Helaas geeft mijn CV (een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30) geen retour temperatuur terug. Heb al geprobeerd om het te forceren door een AA=28 commando te geven, maar helaas.

De DS18B20 wil ik nu als alternatief gaan gebruiken voor in elk geval de retour temp. De aanvoer temp. zie ik wel netjes binnenkomen.

Thoriam#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
fenris schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:45:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb inmiddels ook zelf een OTGW geïnstalleerd.

[afbeelding]

Ik heb de gateway een beetje getweaked met een reset button en wat leds.

[afbeelding]

Daarnaast heb ik RCA connectors gebruikt aan de zijkant van de behuizing voor de aansluiting van de CV en thermostaat. Hierdoor kan ik gemakkelijk de gateway van de muur halen, mocht dat nodig zijn. En met een simpel RCA koppelstukje zijn de CV en thermostaat ook makkelijk weer direct aan elkaar aan te sluiten.

[afbeelding]

En zo ziet het er aan de binnenkant uit.

[afbeelding]

Volgende stap is om twee DS18B20 temperatuur sensoren aan te sluiten op de RPI (die ook otmonitor draait).
De sensoren maak ik dan vast op de aanvoer en retour leidingen van de CV. Hiermee kan ik dan de delta T in de gaten houden.
Het is zeker zinvol om de echte aanvoer en retourtemperaturen te meten m.b.v. een aantal DS18B20 sensoren aangezien er - in ieder geval bij mij - substantiële verschillen zitten tussen de door de ketel aangegeven temperaturen en de werkelijke gemeten temperaturen.

Concreet voorbeeld:
  • ingestelde CV aanvoertemperatuur: 45 graden
  • op CV display aangegeven temperatuur: 43 graden
  • direct bij de ketel gemeten aanvoertemperatuur: 40.3 graden
Scheelt toch bij elkaar zo'n 5 graden...

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:18
Ik heb vandaag ook een OTGW in elkaar gezet. Ik ben tot de diagnostic firmware gekomen en die lijkt het te doen. De ledjes doen het. Morgen ga ik hem op mijn ketel aansluiten en hoop ik de gegevens van mijn Nest3 uit te kunnen lezen.

Ik zag dat het mogelijk is om een DS18B20 of DS18S20 temperatuur sensor op de OTGW aan te sluiten. Is het ook mogelijk om er meerdere parallel aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sepio schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:35:
[...]
Morgen ga ik hem op mijn ketel aansluiten en hoop ik de gegevens van mijn Nest3 uit te kunnen lezen.
[...]
Sterkte: http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=75&t=10897 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Ik heb de Nest V3 vanaf de dag dat ie leverbaar was. Helaas blijkt ie qua Opentherm aansturing minder te kunnen dan beloofd was.

Maar Nest support zegt dat er een update aan komt. Ik wil met de OTGW kunnen zien of de Nest na de update inderdaad doet wat men ooit beloofd heeft.

Zie ook het Nest topic op dit forum.

Ps. Wel zou ik graag nog willen weten of de OTGW meerdere temperatuur sensors ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waar kan je een OTGW bestellen?
Op Kiwi Electronics zijn ze niet meer te krijgen zo te zien ("onbekende levertijd, niet beschikbaar voor backorder")

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 07-02-2016 10:48 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 23:56

iMars

Full time prutser

anandus schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:47:
Waar kan je een OTGW bestellen?
Op Kiwi Electronics zijn ze niet meer te krijgen zo te zien ("onbekende levertijd, niet beschikbaar voor backorder")
Misschien:
renedis schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:27:
Mocht iemand nog een USB versie over willen nemen, let me know.

Helaas werkt het niet zoals ik wil.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt ook de onderdelen bij Conrad kopen en de PCB bij een mede-tweaker ofzo.
Ik heb mijn PCB toen van Matis gekocht dacht ik (weet niet of hij nog PCB's over heeft?) en de PIC bij een andere Tweaker (die hem ook gelijk geprogrammeerd heeft, want dat kun je zelf niet zonder PIC-programmer).

Op die manier ben je ook aardig goedkoper uit dan via Kiwi.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:53
Ik heb nog wel een PIC-progger liggen en heb die van mij op die manier geprogrammeerd. Dus een DM naar mij en dan kunnen we wat regelen mbt het programmeren van een PIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbadoeber
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-07-2024
Hallo allemaal,

Ik heb net mijn OTGW af had hem eerst via Kiwi besteld.
Maar ben een beetje roestig met het solderen dus het eerste exemplaar werkte niet :-(
Ik wilde ook te snel had de RS232 kit besteld en een EZL 70 RS232 <-> Ethernet
Deze via TTL aan de PCB verbonden te samen met een grotere Trafo en DC-DC converter.
Dit werkte helaas niet, de troublehoot guide nagelopen maar niks kunnen vinden.

Toen heb ik een PCB bij Kiwi besteld en de onderdelen bij Conrad. (excl. herbruikbare onderdelen.)
Alles gesoldeerd en, direct werken via RS232 later de EZL via RS232 er aan gehangen.
en ook deze werkte.

het setje bij Conrad en PCB bij Kiwi is ook de snelste manier om alles geleverd te krijgen.

Nu alles nog knap in een doosje weg werken en een plek verzinnen om hem te plaatsen.

HMMM ook de boardjes zijn langer dan 2 weken 8)7 8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Dabbadoeber op 07-02-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenris
Sepio schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:35:

Ik zag dat het mogelijk is om een DS18B20 of DS18S20 temperatuur sensor op de OTGW aan te sluiten. Is het ook mogelijk om er meerdere parallel aan te sluiten?
Ik denk niet dat de OTGW firmware meerdere DS18B20s ondersteund. Ik ben door de source code heen gelopen en een DS18B20 (of DS18S20) kan alleen gebruikt worden om de buitentemperatuur door te geven.

Thoriam#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
fenris schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:39:
[...]

Ik denk niet dat de OTGW firmware meerdere DS18B20s ondersteund. Ik ben door de source code heen gelopen en een DS18B20 (of DS18S20) kan alleen gebruikt worden om de buitentemperatuur door te geven.
Bedankt. Dat vermoeden had ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Even een vraag hier. Ik gebruik code 25 en 28 om de aanvoer en retourtemperatuur uit te lezen. Maar klopt dat wel? Code 28 lijkt me correct voor de retourtemperatuur. Maar code 25 is voor de boiler temperatuur. Is dat gelijk aan de aanvoertemperatuur? Dus de temperatuur van het water wat daadwerkelijk de ketel uit stroomt?

Als ik namelijk de hete kraan aanzet komt deze temperatuur tot 95 graden... Terwijl het hete water bij mij ingesteld is op 60 graden.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
geerttttt schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:23:
Even een vraag hier. Ik gebruik code 25 en 28 om de aanvoer en retourtemperatuur uit te lezen. Maar klopt dat wel? Code 28 lijkt me correct voor de retourtemperatuur. Maar code 25 is voor de boiler temperatuur. Is dat gelijk aan de aanvoertemperatuur? Dus de temperatuur van het water wat daadwerkelijk de ketel uit stroomt?

Als ik namelijk de hete kraan aanzet komt deze temperatuur tot 95 graden... Terwijl het hete water bij mij ingesteld is op 60 graden.
Boilertemperature = aanvoer inderdaad.
Tapwater is 'Domestic hot water' (DHW)

Wat voor ketel heb je? Het verschilt namelijk per ketel hoe ze intern werken qua warmwater bereiden. In de handleiding van mijn ketel zie ik (blz 34/43) dat hij het water door de brander-warmtewisselaar laat lopen. Voor CV gaat het dan direct de radiatoren in, voor tapwater gaat het door nog weer een kleinere warmtewisselaar (linksonderin, onderdeel 194).

Er is dus 2x een overdracht van warmte, ik kan mij best voorstellen dat het water in dat kleine circuitje best wel warm wordt en je daarom dergelijke temperaturen ziet (afhankelijk van waar de aanvoersensor geplaatst is in het circuit).

Wat geeft de 'Domestic hot water temperature' aan in otmonitor als de ketel warmwater moet maken?
De aanvoersensor (#34) zit bij mij ook vlak na de brander-warmtewisselaar (water stroomt tegen de klok in), bij mij is de aanvoer zo'n 71 graden bij douchen. Tapwatertemperatuur staat hier op 60 begrensd.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 09-02-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:31:
[...]

Boilertemperature = aanvoer inderdaad.
Tapwater is 'Domestic hot water' (DHW)

Wat voor ketel heb je? Het verschilt namelijk per ketel hoe ze intern werken qua warmwater bereiden. In de handleiding van mijn ketel zie ik (blz 34/43) dat hij het water door de brander-warmtewisselaar laat lopen. Voor CV gaat het dan direct de radiatoren in, voor tapwater gaat het door nog weer een kleinere warmtewisselaar (linksonderin, onderdeel 194).

Er is dus 2x een overdracht van warmte, ik kan mij best voorstellen dat het water in dat kleine circuitje best wel warm wordt en je daarom dergelijke temperaturen ziet (afhankelijk van waar de aanvoersensor geplaatst is in het circuit).

Wat geeft de 'Domestic hot water temperature' aan in otmonitor als de ketel warmwater moet maken?
De aanvoersensor (#34) zit bij mij ook vlak na de brander-warmtewisselaar (water stroomt tegen de klok in), bij mij is de aanvoer zo'n 71 graden bij douchen. Tapwatertemperatuur staat hier op 60 begrensd.
Ik heb een Intergas Komfort HR 22 (modelletje uit 2003).
Waar het mij vooral om gaat is dat ik wil meten wat het verschil is tussen aanvoer en retour om te kijken of de deltaT acceptabel is. Nou kan ik natuurlijk ook twee temperatuursensors aan de buizen knopen, maar als de ketel dat al meet en communiceert dan scheelt mij dat weer een hoop gedoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja hoor, deltaT = Boiler water temperature - return temperature.

Ik weet niet waarmee je de OTGW gaat uitlezen, maar als dat met Domoticz is dan heb ik al eens een script gemaakt die de deltaT berekent en de waarde in een virtuele tempsensor stopt in Domoticz. Script kun je hier vinden.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 09-02-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 17:59
geerttttt schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:23:
Het kan zijn dat dit per ketel verschillend is, maar bij mijn Remeha Calenta is setpoint van warmwater ook echt boilertemperatuur tijdens het tappen van warm water, en zie je ook dat op die temperatuur geregeld wordt.

In het begin van het proces zit wel een klein overshoot, maar die is na iets van een paar seconden ook weg. Bij het dichtdraaien van de kraan zit ook een overshoot. Daar tussen is hij gewoon stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:05
Tele schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:19:
:) ik hoop dit weekend deze te kunnen bestukken;

[afbeelding][afbeelding]

Plek voor ftdi usb-ttl kabel, esp-12 wifi of Wiznet WIZ107SR ethernet module. Passend in een Hammond behuizinkje
@ Tele

Is dit nog gelukt?

Vind het idee echt top!
wordt een beetje gek van mijn huidige setup met een raspberry pi en wifi dongel.
Net is de SD weer eens geheel corrupt geraakt dus kan alles weer opnieuw installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPadd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:12:
Ja hoor, deltaT = Boiler water temperature - return temperature.

Ik weet niet waarmee je de OTGW gaat uitlezen, maar als dat met Domoticz is dan heb ik al eens een script gemaakt die de deltaT berekent en de waarde in een virtuele tempsensor stopt in Domoticz. Script kun je hier vinden.
Nou ja om eerlijk te zijn lees ik het niet uit met een OTGW maar met een Toon van Eneco. Die communiceert ook via opentherm en de communicatie is uitleesbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22
Nu de PCB weer nergens te krijgen is, zit ik er over te denken om 10 stuks bij itead te bestellen.

Zijn er nog mensen aan wie ik de andere 9 kwijt kan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrt3n
  • Laatst online: 25-09-2023
fenris schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:07:
De trekontlasting moet ik nog doen.
Ik had wel iets liggen:

[afbeelding]

maar dat is toch net een beetje te grof.

Moet nog opzoek naar een wat kleinere wartel.

Helaas geeft mijn CV (een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30) geen retour temperatuur terug. Heb al geprobeerd om het te forceren door een AA=28 commando te geven, maar helaas.

De DS18B20 wil ik nu als alternatief gaan gebruiken voor in elk geval de retour temp. De aanvoer temp. zie ik wel netjes binnenkomen.
Ik heb dezelfde ketel en ervaring met de return temperatuur. Dat dit niet werkt staat trouwens ook in de equipement matrix van Schelte. Mocht je positieve ervaring hebben met de DS18B20 hoor ik dat graag!

We hebben nog meer overeenkomsten :) Ik gebruik ook RCA connectoren, dat heeft me eens goed geholpen toen deze vastliep en ik voor mijn werk in het buitenland zat. De communciatie met de thermostaat was weggevallen en een (power) reset gaf geen verbetering. Het was toen relatief eenvoudig om uit te leggen dat ze de M/F connector konden koppelen om de OTGW buitenspel te zetten. Na het eenmalig vastlopen heb ik de OTGW nogmaals nagelopen en sindsdien het probleem niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07

luigi87

Domotica Fanaticus

jeroen__online schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:43:
[...]

Nee, je hoeft niet zelf de PIC te programmeren. Als ik het me goed herinner moet je het volgende doen:
  • Koppel de OTGW via USB aan een computer
  • Start "otmonitor" op die computer en zorg dat de OTGW verbonden is en herkend wordt door otmonitor
  • Je kunt nu in otmonitor de image file invoeren, dat kan als je otmonitor met GUI runt in een apart menu, anders kan het ook via de webinterface (o.a. poortnummer even instellen in otmonitor)
  • Nadat je de image file hebt geflasht (voortgang wordt netjes weergegeven als het goed is) is de update gelijk actief
De image file die je moet hebben is de meest recente "gateway.hex" van de URL die je noemt. Op diezelfde pagina vind je otmonitor voor verschillende platformen.

Ik heb zelf een OTGW (USB) bijna een jaar draaien, icm een Remeha ketel + iSense en aan een Raspberry Pi. Via Domoticz (die verbindt via LAN met de Pi) lees ik de OTGW uit, bevalt prima :)
Na 2 avondjes solderen is mijn USB OTGW af. nu probeer ik hem in te regelen en de firmware up te loaden naar de PIC. echter lijkt het er op dat Otmonitor de OTGW niet hekend. Ik heb al een update moeten van mijn drivers om hem uberhaupt herkend te krijgen door windows (deze).

Wat ik doe is. ik koppel de OTGW aan mijn windows 7 pc.
Start Otmonitor, moet dan rechts onder op de twee rode pijltjes drukken (worden dan groen).
Dan kan ik upgrade firmware doen.
maar ik moet hem dan handmatig resetten.
Dat doe ik door 230V eraf en er weer op.
dan krijg ik de melding "could not switch to self-prgramming mode

Edit:
wat gaat er mis? ff in de instellingen de com poort goed toewijzen :+ :+ :+

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Waar heb je de PIC gekocht?
Als dat gewoon een blanco, lege PIC is dan moet hij zeker wel in een losse PIC-programmer geprogrammeerd worden. Als er eenmaal een soort van 'bootloader' op staat kun je hem via otmonitor updaten, maar een blanco chip ga je met otmonitor niet geprogrammeerd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ThinkPadd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:17:
Waar heb je de PIC gekocht?
Als dat gewoon een blanco, lege PIC is dan moet hij zeker wel in een losse PIC-programmer geprogrammeerd worden. Als er eenmaal een soort van 'bootloader' op staat kun je hem via otmonitor updaten, maar een blanco chip ga je met otmonitor niet geprogrammeerd krijgen.
Bij Kiwi, maar oplossing staat al in post hierboven. ben niet meer zo wakker denk ik.
Ik schei er maar mee uit.

Dank voor je snelle reactie Thinpad (weet niet hoe jij dat toch altijd zo snel doet :+ )

- leeg -

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
fjux schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:54:
[...]

@ Tele

Is dit nog gelukt?

Vind het idee echt top!
wordt een beetje gek van mijn huidige setup met een raspberry pi en wifi dongel.
Net is de SD weer eens geheel corrupt geraakt dus kan alles weer opnieuw installeren...
Ben eigenlijk ook erg benieuwd hoe het staat met de ontwikkelingen. Deze versie prefereer ik eigenlijk boven de 'classic'...
EBOOZ schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:56:
Nu de PCB weer nergens te krijgen is, zit ik er over te denken om 10 stuks bij itead te bestellen.

Zijn er nog mensen aan wie ik de andere 9 kwijt kan? :+
Afhankelijk van hoe het staat met de ontwikkelingen bij Tele heb ik eventueel wel interesse :)

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22
Ongeduldig als ik ben heb ik gisteren 10 stuks besteld. Ze zijn naar verwachting met een week klaar en zullen dan via DHL worden opgestuurd :)

Ik laat het wel even weten als ik ze binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
ik heb een ELGA warmtepomp, die stuurt ook de CVketel aan, maar geeft SWW commando's niet door aan de HRketel.
welke opentherm hardware/software is in staat om als router/gateway OT-signalen naar verschillende apparaten door te routen en feedback terug te spelen naar bv een Isense kamerthermostaat?

heb nog geen configuratie kunnen vinden, die dit betrekkelijk simpele probleem op simpele wijze (zonder veel solderwerk bv) aankan.

wie het weet mag het zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Twee OTGW's en een Raspberry Pi. Software moet je schrijven, of iemand vinden die dat voor je wil doen O-).

Welke SWW commando's hebben we het eigenlijk over? Heb je het over eco stand van SWW op klokprogramma van de iSense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
gibraltar schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:15:
[...]

Twee OTGW's en een Raspberry Pi. Software moet je schrijven, of iemand vinden die dat voor je wil doen O-).

Welke SWW commando's hebben we het eigenlijk over? Heb je het over eco stand van SWW op klokprogramma van de iSense?
Hoi,

op de Isense draait een SWW programma. Deze verhoogt en verlaagt de boiler temp op bepaalde tijden.
Sinds de ELGA controle heeft over de Remeha Calenta 25L, wordt dit programma niet meer doorgegeven aan de HRketel. Heel irritant, want het bespaarde gas en tijdens etenstijd stond de boiler op 65c ivm afwas van vettige pannen en potten, welke niet in de vaatwasser passen.

Ik ben decennia lang in de IT als systeemprogrammeur op div platformen werkzaam geweest, dus het schrijven van progjes/scripts voor o.a. physical IOCS (aansturen apparatuur) is niet zo'n issue, meer het feit dat er geen gebruiksvriendelijke (kant en klare, zonder veel soldeerwerk) oplossingen op de markt zijn. Nodo/arduino configuratie komt aardig in de buurt, maar daar ben je weer afhankelijk van beheer via de cloud en moet je alsnog programmeren.
Het probleem wat ik schets zal hws ook spelen bij anderen en je kan het natuurlijk, in mijn geval, oplossen door een 2e Isense (met alleen SWWprogramma actief) naast de HRketel te hangen, maar een OTgateway biedt meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kunnen jullie mij helpen met mijn OTGW toevoegen aan Domoticz.

Allereerst mijn settup:
De OTGW is via USB gekoppeld aan mijn Windows 8.1 computer.
Op deze Windows 8.1 computer draait OTmonitor en zie ik alle gegevens die mijn ketel als output geeft voorbij komen (helaas geen "return temp"
Op deze Windows 8.1 computer draait een Virtual Machine met Linux Ubuntu, en daarop draait Domoticz.

Nu wil ik de OTGW via Lan toevoegen bij de hardware in Domoticz, maar ik krijg iedere keer geen connectie met de OTmonitor.
Ik heb geprobeerd via de webserver te connecten, maar dan kan die niks met de data.
Daarna heb ik geprobeerd via de Relay functie te connecten en krijg ik die logs van Domoticz " 2016-02-14 11:47:02.149 OTGW: Can not connect to: IP&poort
2016-02-14 11:47:02.149 TCP: Connection problem (Unable to connect to specified IP/Port)
2016-02-14 11:47:02.149 TCP: Reconnecting in 30 seconds...

Na een reset van de Windows 8.1 computer en het opnieuw instellen van OTmonitot en Domoticz werkt het nu wel

Wat doe ik fout?
Hoe kan ik het beste de connectie maken tussen Domoticz en de OTmonitor die op windows draait?

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 14-02-2016 12:12 ]

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fjux schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:54:
[...]

@ Tele

Is dit nog gelukt?

Vind het idee echt top!
Dit is inderdaad nog gelukt :), hij draait alweer een tijdje erg stabiel icm domoticz.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yMFER6GXkFB876oJbgBRCk3l/thumb.jpg

Op zich ben ik wel bereid om een revisie ervan te maken zodat de fuotjes eruit zijn. Hierbij kan ik ook verzoeknummers verwerken. Wel moet je het dan zien zitten om (0603 en groter) smd componenten te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tele schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:35:
[...]

Dit is inderdaad nog gelukt :), hij draait alweer een tijdje erg stabiel icm domoticz.

[afbeelding]

Op zich ben ik wel bereid om een revisie ervan te maken zodat de fuotjes eruit zijn. Hierbij kan ik ook verzoeknummers verwerken. Wel moet je het dan zien zitten om (0603 en groter) smd componenten te solderen.
Ik heb ook nog steeds interesse aan jouw OTGW project, de voedings(spanning) is waarschijnlijk een verzoek/discussiepunt? - Solderen van smd zou voor mij een uitdaging worden (vergrootglas nodig).
Leveringsbronnen voor de onderdelen zou ik ook niet weten.

De huidige OTGW HW heeft de afgelopen weken ook enkele leveringsproblemen gehad, heb ik tenminste hier gelezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
amarkest schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:43:
ik heb een ELGA warmtepomp, die stuurt ook de CVketel aan, maar geeft SWW commando's niet door aan de HRketel.
welke opentherm hardware/software is in staat om als router/gateway OT-signalen naar verschillende apparaten door te routen en feedback terug te spelen naar bv een Isense kamerthermostaat?

heb nog geen configuratie kunnen vinden, die dit betrekkelijk simpele probleem op simpele wijze (zonder veel solderwerk bv) aankan.

wie het weet mag het zeggen
al eens gekeken of je de elga niet aan zijn eigen thermostaat kunt hangen.
en dan de elga de cv ketel via aan/uit naar de digi ingang van de isense kunt sturen.
die dan weer op zijn beurt de cv ketel aanstuurt?

of het allemaal lukt is lastig te schatten als het het zelf niet hebt.
dus ik weet niet of dit lukt.
(dus lees goed hoe en wat je moet doen)
en ja de isense heeft wat lastige dingen.
(zoals zijn programma soms verliezen en zo.)
maar dan gaan de sww commando's wel gewoon naar de ketel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
amarkest schreef op zondag 14 februari 2016 @ 09:43:
[...]
op de Isense draait een SWW programma. Deze verhoogt en verlaagt de boiler temp op bepaalde tijden.
Sinds de ELGA controle heeft over de Remeha Calenta 25L, wordt dit programma niet meer doorgegeven aan de HRketel. Heel irritant, want het bespaarde gas en tijdens etenstijd stond de boiler op 65c ivm afwas van vettige pannen en potten, welke niet in de vaatwasser passen.
[...]
Misschien een idee om Techneco te mailen of te bellen met dit probleem? Want dat is eigenlijk de beste oplossing, zonder zelf solderen of programmeren. Van wat ik over Techneco gehoord heb zou dit voor die mensen helemaal geen probleem zijn, en staan ze er vast wel voor open. Kwestie van nieuwe firmware flashen.

Een tweede thermostaat of twee OTGW's met een Raspberry Pi lossen natuurlijk het probleem eigenlijk op een verkeerde manier op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter

[afbeelding]

Ik ben ook nog steeds geïnteresseerd in de smd variant. Solderen is geen probleem, het verkrijgen van de componenten ook niet.
Als je wilt, kan ik onze PCBers ook naar laten kijken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
migjes schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:39:
[...]

al eens gekeken of je de elga niet aan zijn eigen thermostaat kunt hangen.
en dan de elga de cv ketel via aan/uit naar de digi ingang van de isense kunt sturen.
die dan weer op zijn beurt de cv ketel aanstuurt?

of het allemaal lukt is lastig te schatten als het het zelf niet hebt.
dus ik weet niet of dit lukt.
(dus lees goed hoe en wat je moet doen)
en ja de isense heeft wat lastige dingen.
(zoals zijn programma soms verliezen en zo.)
maar dan gaan de sww commando's wel gewoon naar de ketel. ;)
-Aha, ja OK, da's ook een leuke creatieve oplossing. Die hou ik er zeker ook in. Eerst maar ff een antwoord afwachten van de installateur of Techneco, welke ik vanmiddag een mailtje heb gestuurd.

-Ik heb de afgelopen 5 jaar, afgezien van een defecte 3wklep deze week, alleen maar lof voor de Calenta/Isense en geen program-loss gezien.

-ELGA heeft de hut vandaag weer goed op temperatuur gehouden, 19-20,5c

wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
gibraltar schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:13:
[...]

Misschien een idee om Techneco te mailen of te bellen met dit probleem? Want dat is eigenlijk de beste oplossing, zonder zelf solderen of programmeren. Van wat ik over Techneco gehoord heb zou dit voor die mensen helemaal geen probleem zijn, en staan ze er vast wel voor open. Kwestie van nieuwe firmware flashen.

Een tweede thermostaat of twee OTGW's met een Raspberry Pi lossen natuurlijk het probleem eigenlijk op een verkeerde manier op.
-Klopt, helemaal mee eens, is bovendien voor een brede implementatie in de markt volgens mij alleen maar beter, dus heb ik ze vanmiddag een mailtje, met verzoek tot aanpassing, gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
[...]

[afbeelding]

Ik heb zeker interesse. Solderen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 19:09
Heeft iemand een goed idee om multizone-verwarming toe te passen met een OTGW? Mijn idee was om in Domoticz een script te maken met meerdere temperatuursensoren, en vervolgens de temperatuur die afwijkt van de gewenste temperatuur voor die sensor (bij meerdere afwijkingen diegene die het meeste afwijkt) als temperatuur-override naar de OTGW te versturen. Ik heb Danfoss LC-13's op m'n radiatoren, die vangen overshoots e.d. als het goed is wel op.

Is het mogelijk de temperatuur naar de OTGW toe te sturen? Ik weet dat de buitentemperatuur wel kan, maar die dient natuurlijk heel ergens anders voor.

[ Voor 14% gewijzigd door endness op 15-02-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[afbeelding]

Hier ook interesse in versie met ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempert
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11-2023
Pino112 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:23:
Ik ben ook geïnteresseerd in de OTGW. De situatie die er nu is is als volgt:
Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24.
Thermostaat: Honeywell Round Modulation
Domoticz heb ik ook al draaiende.

Over de combi ketel/thermostaat ben ik tevreden, moduleert prima en doordat ik in een nieuwbouwhuis woon koelt het huis vrij weinig af (van 20 graden naar 18 a 19 de volgende ochtend).

Het enige wat ik mis is het op afstand verhogen/verlagen van de temperatuur en een tijdschema instellen, zodat de temperatuur van de thermostaat elke avond op een bepaalde tijd omlaag wordt gezet.

Ik hoef dus niet echt een relatief dure slimme thermostaat, waardoor ik dacht aan de OTGW. Via Domoticz/otmonitor kan je de temperatuur aanpassen, maar ik ben er alleen nog niet zeker van of er ook tijdschema's gemaakt kunnen worden.

Meer mensen met de OTGW icm de Intergas of de Honeywell of iemand die tijdschema's maakt?
Yep, afhankelijk van de status (aanwezig, thuis, slapen en van het tijdstip) stelt Domoticz de gewenste temperatuur in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

[...]

[afbeelding]

Ik wil graag via Domoticz mijn thermostaat kunnen bedienen (Heb een Honeywell Chronotherm).
Het enige wat ik wil is de temperatuur omhoog en omlaag kunnen zetten op afstand.

Ik zoek iets wat gelijk werkt, zonder extra tussen applicaties. Het liefst draadloos omdat ik geen bedraad netwerk in de buurt heb.

Is zo'n kastje wat jij gemaakt hebt ook met een ESP8266 aan te sturen?

Ik heb gelezen dat Domoticz native ondersteuning heeft voor OTGW (CodeIT in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2")

Kan een standaard RS232 OTGW maken en dan dmv ser2net aan te sturen.
Pino112 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:23:
Ik ben ook geïnteresseerd in de OTGW. De situatie die er nu is is als volgt:
Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24.
Thermostaat: Honeywell Round Modulation
Domoticz heb ik ook al draaiende.

Over de combi ketel/thermostaat ben ik tevreden, moduleert prima en doordat ik in een nieuwbouwhuis woon koelt het huis vrij weinig af (van 20 graden naar 18 a 19 de volgende ochtend).

Het enige wat ik mis is het op afstand verhogen/verlagen van de temperatuur en een tijdschema instellen, zodat de temperatuur van de thermostaat elke avond op een bepaalde tijd omlaag wordt gezet.

Ik hoef dus niet echt een relatief dure slimme thermostaat, waardoor ik dacht aan de OTGW. Via Domoticz/otmonitor kan je de temperatuur aanpassen, maar ik ben er alleen nog niet zeker van of er ook tijdschema's gemaakt kunnen worden.

Meer mensen met de OTGW icm de Intergas of de Honeywell of iemand die tijdschema's maakt?
Rempert schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:07:
[...]

Yep, afhankelijk van de status (aanwezig, thuis, slapen en van het tijdstip) stelt Domoticz de gewenste temperatuur in...
:Y Dat dus... en dan het liefst draadloos via WiFi O-)

[ Voor 37% gewijzigd door iMars op 15-02-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
[...]

Ondertussen al een poosje verder. Heb een iSense hangen met de OTGW, werkt echt perfect. Op dit moment nog niet gekoppeld in Domoticz, heb nu alleen de otmonitor draaien. Ben nog met Tendens bezig, maar die krijg ik niet aan de praat in Tomcat.
Bij de cv een RPi Zero met Wifi, in de meterkast een RPi 2 met Domoticz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempert
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11-2023
Pino112 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:17:
[...]

Ondertussen al een poosje verder. Heb een iSense hangen met de OTGW, werkt echt perfect. Op dit moment nog niet gekoppeld in Domoticz, heb nu alleen de otmonitor draaien. Ben nog met Tendens bezig, maar die krijg ik niet aan de praat in Tomcat.
Bij de cv een RPi Zero met Wifi, in de meterkast een RPi 2 met Domoticz. :)
Ok, ik meende te lezen dat je een Round Modulation had? Ik heb in ieder geval een Intergas met een Round Modulation. Alles werkt perfect. Ik lees van alles over de Round Modulation dat deze problemen zou kunnen geven met OTGW, maar heb dit nog niet ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
Rempert schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:36:
[...]

Ok, ik meende te lezen dat je een Round Modulation had? Ik heb in ieder geval een Intergas met een Round Modulation. Alles werkt perfect. Ik lees van alles over de Round Modulation dat deze problemen zou kunnen geven met OTGW, maar heb dit nog niet ondervonden.
Klopt, die ligt nu in de kast. iSense gekozen omdat deze hier en in het gastuningtopic populair is. En ik kan nu een klokprogramma instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
endness schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:10:
Heeft iemand een goed idee om multizone-verwarming toe te passen met een OTGW? Mijn idee was om in Domoticz een script te maken met meerdere temperatuursensoren, en vervolgens de temperatuur die afwijkt van de gewenste temperatuur voor die sensor (bij meerdere afwijkingen diegene die het meeste afwijkt) als temperatuur-override naar de OTGW te versturen. Ik heb Danfoss LC-13's op m'n radiatoren, die vangen overshoots e.d. als het goed is wel op.

Is het mogelijk de temperatuur naar de OTGW toe te sturen? Ik weet dat de buitentemperatuur wel kan, maar die dient natuurlijk heel ergens anders voor.
Dat kan, maar als je die temperatuur naar een thermostaat zou sturen dan regelt de thermostaat nog steeds op ruimtetemperatuur in het vertrek waar hij hangt: hij berekend dan de aanvoertemperatuur op basis van de temperatuur die jij vraagt via override en de temperatuur in het vertrek.

Het kan dan voorkomen dat je zo'n lage aanvoertemperatuur krijgt dat je het in een andere zone helemaal niet warm krijgt, of dat de ketel zelfs niet aan gaat.

Eigenlijk moet je per vertrek de gewenste aanvoertemperatuur uitrekenen op basis van de ruimtetemperatuur en de gewenste temperatuur. Vervolgens is dan de maximaal gevraagde aanvoertemperatuur dat wat je naar de ketel zou kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 19:09
Dat klinkt interessant! Op zich hebben de Danfoss kranen ook een PID regeling, dus eventuele overshoots zouden daar worden opgevangen. Eventueel kan ik ook nog zelf in het script enkele aanpassingen doorvoeren. Enig idee welke richting ik op moet zoeken voor een formule om de aanvoertemperatuur te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
endness schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:35:
[...]
Enig idee welke richting ik op moet zoeken voor een formule om de aanvoertemperatuur te berekenen?
DIY Thermostaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
[...]

[afbeelding]

Goed te horen. Denk/hoop dat 0603 niet al te veel problemen op gaat leveren, iig een leuke uitdaging. Ik heb interesse in een versie geschikt voor een ESP(12?).

Voornaamste features voor mij zouden gaan om wat meer gegevens te kunnen zien/loggen en geautomatiseerd/remote de gewenste temperatuur aanpassen. Heb een Honeywell Round Modulation, dus dat zou goed moeten komen :)
[...]

Waar ik eigenlijk stiekem al benieuwd naar ben: als je remote/via Domoticz de gewenste temperatuur aanpast, neemt de Round Modulation dit setpoint dan ook over?

[ Voor 18% gewijzigd door Thedr op 16-02-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Thedr schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:21:
[...]

b]Ik heb interesse in een versie geschikt voor een ESP(12?).[/b]

[...]
Hier nog een _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:24:
[...]
Ik heb ook nog steeds interesse aan jouw OTGW project, de voedings(spanning) is waarschijnlijk een verzoek/discussiepunt? - Solderen van smd zou voor mij een uitdaging worden (vergrootglas nodig).
Leveringsbronnen voor de onderdelen zou ik ook niet weten.

De huidige OTGW HW heeft de afgelopen weken ook enkele leveringsproblemen gehad, heb ik tenminste hier gelezen.
De huidige versie werkt met een 24v stekkernetvoeding, voornamelijk omdat ik die nog had liggen, icm met een 3v3 buckconverter voor de lan module +pic.

Ideeën waren een micro usb connector tbv 5v voeding, of een meer universeler voedingsaansluiting. Ik neig naar de laatste omdat je dan ook de mogelijkheid hebt om de voedingsspanning uit je ketel te gebruiken (wanneer beschikbaar). Plus dat een micro usb connector erg slecht te solderen is door leken.

Misschien een wat bredere aansluitklem met voeding, ketel, thermostaat, ds18b20 en led aansluitingen allemaal naast elkaar?

Hoewel het niet de goedkoopste oplossing is ben ik erg tevreden met de wiznet wiz107sr lan module. Weet iemand hier nog alternatieven voor? edit: Dat zou de USR-TCP232-T moeten zijn :) Even 1tje bestellen.

Op het huidige bordje past een esp-12 wifi module. Weet iemand een simpele ser2net achtige firmware hiervoor te vinden/maken?

Andere ideeën? Roept u maar.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Tele schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:48:
[...]

...

Op het huidige bordje past een esp-12 wifi module. Weet iemand een simpele ser2net achtige firmware hiervoor te vinden/maken?

...
Esp-link. Zit zelfs een webinterface in om te configureren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiOS
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09-2024
Dmartino schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:44:
met de gedachte dat het kleiner kon en ik ook begonnen. Daarna dacht ik dat het ook goedkoper en slimmer kon door een arduino nano te gebruiken. En dan ook maar meteen andere inputs mogelijk te maken door Emon te gaan gebruiken incl. de interfaces. Maar toen werd het te moeilijk (en het paste niet meer op een 5x5 printje)...
[afbeelding]
Links zie je de plek voor een 5 Volt in naar 24Volt buck converter. Het zwarte kader îs de Nano die op een header is gepaatst, waardoor er onderdelen onder geplaatst kunnen worden. Verder nog wat headers voor sensoren (de Emon gas, water en electricteit sensoren) en 433MHz spullen.
Ziet er top uit !

Is dit gelukt om het ontwerp te laten werken als OTGW ?
Ik ben erg benieuwd naar het schema wat je gebruikt hebt en de arduino code ?
Ik ben een ontwerpje aan met maken waarbij ik een ESP8266 en een atmega328p (smd)
op een printje mijn kika en thermostaat wil laten bedienen en output op een Oled display laat zien.
Het zou geweldig zijn als ik op de éen of andere manier met OpenTherm kan communiceren.

Zou je me het schema en arduino code willen sturen ? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Thedr schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:21:
[...]
Waar ik eigenlijk stiekem al benieuwd naar ben: als je remote/via Domoticz de gewenste temperatuur aanpast, neemt de Round Modulation dit setpoint dan ook over?
Ik gebruik zelf OpenHAB ipv Domoticz, maar er zijn inderdaad python scripts/modules die kunnen inloggen op de Honeywell Cloud om het setpoint van je thermostaat aan te passen. Dezelfde manier als op je telefoon app eigenlijk. Dus ja, als je dat netjes installeert, dan kun je net als mij vanuit je domoticasysyteem je thermostaat beheren en ook loggen (iedere minuut haal ik de temperatuur op bijvoorbeeld).

Ik heb zelf de functionaliteit al uitgebreid met een systeem om parameters van een simpel model van mijn kamer te fitten. Daardoor kan ik nu met Model Predictive Control op het juiste moment het setpoint aanpassen aan de hand van de huidige binnen en buitentemperatuur om mijn kamer op tijd op temperatuur te hebben :)

Edit: Doh, het is vroeg deze ochtend 8)7 . Zie Thinkpad hieronder, dit gaat inderdaad alleen op voor de connected.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 17-02-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
GENETX schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:03:
[...]

Ik gebruik zelf OpenHAB ipv Domoticz, maar er zijn inderdaad python scripts/modules die kunnen inloggen op de Honeywell Cloud om het setpoint van je thermostaat aan te passen. Dezelfde manier als op je telefoon app eigenlijk. Dus ja, als je dat netjes installeert, dan kun je net als mij vanuit je domoticasysyteem je thermostaat beheren en ook loggen (iedere minuut haal ik de temperatuur op bijvoorbeeld).

Ik heb zelf de functionaliteit al uitgebreid met een systeem om parameters van een simpel model van mijn kamer te fitten. Daardoor kan ik nu met Model Predictive Control op het juiste moment het setpoint aanpassen aan de hand van de huidige binnen en buitentemperatuur om mijn kamer op tijd op temperatuur te hebben :)
Volgens mij ging het in dit geval om een 'domme' Honeywell Round Modulation, geen Honeywell Round Connected Modulation zoals jij die hebt ;)

Met Domoticz + OTGW kun je dan het setpoint van de Round Modulation overrulen ja. Ik las wel ergens dat bij iemand alleen het 'TC' commando werkte en de thermostaat niet reageerde op 'TT'. Bij iemand anders wel weer dacht ik, dus dat is even proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
GENETX schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:03:
[...]

Ik gebruik OTGW ook met OpenHAB, doe het zelf met MQTT

Maar ben vooral benieuwd naar hoe je Model Predictive Control hebt toegepast!
Heb je daar een voorbeeldje van? of heb je je eigen binding geschreven hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Nee, het is op het moment wat gepruts met 2 losse python scripts, een simpel model, een mysql database en een cron-job :+

Ik merk wel dat de 0,5 graden nauwkeurigheid van de Honeywell een probleem is. Ik moet nog een TX320 bestellen om aan een RFXCom te hangen zodat ik het wat beter kan gaan fitten. Zeker omdat de Honeywell aan selectief afronden doet. De afgelopen dagen was (misschien door het koude weer) de kamer ook te snel op temperatuur. Al heb ik pas sinds maandag een implementatie die iedere nacht gaat curve fitten aan de hand van de laatste 4 weken. Voor dat het echt wat kouder werd (en de trraininsgdata beter overeenkwam) werkte het echter perfect.

Het is nog erg houtje-touwtje en experimenteel wat dat betreft. Sowieso is de hele thermostaataansturing in de regels nog niet echt schoon en netjes. Maar voo rmij werkt het wel. Ik was wel deze week (wellicht vanavond) van plan om de code wat op te schonen en deze eerste versie met jullie te delen. Dan meld ik me zeker weer.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 17-02-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
GENETX schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:14:
Nee, het is op het moment wat gepruts met 2 losse python scripts, een simpel model, een mysql database en een cron-job :+

Ik merk wel dat de 0,5 graden nauwkeurigheid van de Honeywell een probleem is. Ik moet nog een TX320 bestellen om aan een RFXCom te hangen zodat ik het wat beter kan gaan fitten. Zeker omdat de Honeywell aan selectief afronden doet. De afgelopen dagen was (misschien door het koude weer) de kamer ook te snel op temperatuur. Al heb ik pas sinds maandag een implementatie die iedere nacht gaat curve fitten aan de hand van de laatste 4 weken. Voor dat het echt wat kouder werd (en de trraininsgdata beter overeenkwam) werkte het echter perfect.

Het is nog erg houtje-touwtje en experimenteel wat dat betreft. Sowieso is de hele thermostaataansturing in de regels nog niet echt schoon en netjes. Maar voo rmij werkt het wel. Ik was wel deze week (wellicht vanavond) van plan om de code wat op te schonen en deze eerste versie met jullie te delen. Dan meld ik me zeker weer.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is (en wat misschien een mooie toevoeging/uitbreiding is voor de topicstart), is of je een OTGW direct aan kan spreken zonder tussenkomst van otmonitor? Ik heb meerdere keren voorbij zien komen dat otmonitor nodig zou zijn, maar ook dat het direct via de seriële of usb interface aangestuurd kan worden.

Ik ben zeer geïnteresseerd in OTGW, maar wil geen impulsieve acties ondernemen en wacht tot ik zeker weet wat voor mij de beste keuze is.

Ik wil een OTGW, maar omdat er geen bedraad netwerk richting mijn CV gaat (aanleggen is geen optie) wil ik het draadloos benaderen. Als Tele zijn ontwerp werkt, zou het dan ook goed werken met een ESP12? (Vind Tele zijn ontwerp wel erg mooi, mocht ik deze kunnen gebruiken, graag _/-\o_ )

Edit:
Ik vergeet helemaal toe te voegen dat ik het wil kunnen aansturen met domoticz, en domoticz heeft native support, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ;)

[ Voor 9% gewijzigd door iMars op 17-02-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
iMars schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:35:
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is (en wat misschien een mooie toevoeging/uitbreiding is voor de topicstart), is of je een OTGW direct aan kan spreken zonder tussenkomst van otmonitor? Ik heb meerdere keren voorbij zien komen dat otmonitor nodig zou zijn, maar ook dat het direct via de seriële of usb interface aangestuurd kan worden.

[...]
Ja, je kunt gewoon een seriële socket openen met bijv. Putty / minicom / cu o.i.d.

Met de commando's hier genoemd kun je dan met de OTGW praten, als in: commando's doorgeven en data opvragen.

Voordeel van otmonitor is dat hij alles al in een nette interface giet + dat je de data kunt opvragen (en commando's kunt sturen) naar de webserver. Als je gewoon een socket opent naar de OTGW zul je die vertaalslag tussen jou en de OTGW zelf moeten programmeren (of je moet iedere keer de seriele socket willen openen als je het thermostaat setpoint wilt verhogen >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:40:
[...]

Ja, je kunt gewoon een seriële socket openen met bijv. Putty / minicom / cu o.i.d.

Met de commando's hier genoemd kun je dan met de OTGW praten, als in: commando's doorgeven en data opvragen.

Voordeel van otmonitor is dat hij alles al in een nette interface giet + dat je de data kunt opvragen (en commando's kunt sturen) naar de webserver. Als je gewoon een socket opent naar de OTGW zul je die vertaalslag tussen jou en de OTGW zelf moeten programmeren (of je moet iedere keer de seriele socket willen openen als je het thermostaat setpoint wilt verhogen >:) ).
My bad, vergeten te melden dat ik alles vanuit Domoticz wil kunnen bedienen. Domoticz wordt mijn interface om de verwarming hoger en lager te zetten (Heb een Honeywell Chronotherm Vision Modulation th8110m1003 welke goed ondersteund zou moeten worden volgens de matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat kan ook, je kunt in Domoticz de OTGW gewoon als hardware kiezen (Domoticz ondersteund zowel de OTGW over USB als over LAN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Nice! Ik las deze post van jou, waarin je het over resources hebt.

Aangezien ik (voor nu) alleen geïnteresseerd ben om de temperatuur te automatiseren (dus set point van mijn thermostaat op een bepaald temperatuur te zetten), lijkt mij een simpele aansturen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
iMars schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:00:
Nice! Ik las deze post van jou, waarin je het over resources hebt.

Aangezien ik (voor nu) alleen geïnteresseerd ben om de temperatuur te automatiseren (dus set point van mijn thermostaat op een bepaald temperatuur te zetten), lijkt mij een simpele aansturen voldoende.
Ik lees m'n OTGW niet meer met Domoticz uit, ik gebruik de OTGW eigenlijk toch alleen maar voor logging (zoek op 'tendens' in dit topic).
Maar in jouw geval voor alleen het aansturen van het setpoint is Domoticz prima geschikt en kun je het hele 'otmonitor' verhaal overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Dus als ik het goed begrijp, hoef ik alleen een ESP te configureren zodat deze een ip-adres krijgt en data doorstuurt via zijn seriële output? De ip-adres stel je in in Domoticz? Of komt er nog meer bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
iMars schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:08:
Dus als ik het goed begrijp, hoef ik alleen een ESP te configureren zodat deze een ip-adres krijgt en data doorstuurt via zijn seriële output? De ip-adres stel je in in Domoticz? Of komt er nog meer bij kijken?
Meer dan dat is het inderdaad niet.
Ik doe eigenlijk precies hetzelfde, maar dan bedraad (Serial-to-Ethernet module van 11 dollar). Ik vul in Domoticz / otmonitor gewoon het IP-adres van die module in + poort en gaan met die banaan.

Moet zeggen dat ik dat een stuk makkelijker vind dan klooien met USB-verlengkabel of een Raspberry Pi bij de ketel zetten. Ik heb m'n loggingspul in een VM draaien dus dan is een IP-based connectie al helemaal een stuk makkelijker dan een fysieke USB-connectie. Ik zou in theorie zelfs een poort forward kunnen maken naar de OTGW en hem over internet benaderen en de logging buitenshuis draaien 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Klinkt dus precies wat iMars en ik willen. Denk dat die ESP programmeren geen probleem op zal leveren, daar heb ik zelf al wel enige ervaring mee. OTGW server kan ik eventueel op een externe RasPi draaien, mijn Synology NAS of op de BananaPi waarop nu ook pimatic draait. Voor mij is het belangrijkste dat ik via pimatic rules en/of sweebee's thermostaat GUI het temperatuursetpoint kan veranderen.

Qua voeding heb ik geen echte voorkeur; 5V is altijd handig ivm de verkrijgbaarheid van (USB)adapters. Op zich is via een contactblokje het meest flexibel denk ik: USB micro is inderdaad wat lastiger solderen en je kunt altijd de micro connector van een USB laadkabel afknippen, kabel aanstrippen en die in de OTGW steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thedr schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:44:
Klinkt dus precies wat iMars en ik willen. Denk dat die ESP programmeren geen probleem op zal leveren, daar heb ik zelf al wel enige ervaring mee. OTGW server kan ik eventueel op een externe RasPi draaien, mijn Synology NAS of op de BananaPi waarop nu ook pimatic draait. Voor mij is het belangrijkste dat ik via pimatic rules en/of sweebee's thermostaat GUI het temperatuursetpoint kan veranderen.

[...]
Het wijzigen van de temperatuursetpoint kan via een simpel commando (rechtstreeks naar de OTGW, of via otmonitor webserver), via de otmonitor webserver is ook al een basic pagina beschikbaar, vergelijkbaar met die van sweebee: http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html#webserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Volgens mij ben ik hier op het juiste forum. Zo te lezen stikt het hier van informatie voor diegenen die net beginnen met een OTGW aan de CV ketel te hangen. Iemand zo als ik dus.
Heb er enkele weken geleden ook een besteld en reeds in elkaar gesoldeerd.
Gelijk bij de eerste test alles 100% werkend. Hoera....
Mijn OTGW aan de raspberry geknoopt en ook daar geen enkel probleem ondervonden.
Daarbij ook OTmonitor op de raspberry gezet zodat ik die via het netwerk kan aanspreken.
Voorzover nog steeds geen probleem ...of toch wel.?? ja toch wel.
Om te testen start ik via putty de otmonitor op mijn raspberry
Eenmaal dat gedaan te hebben draait deze net zo lang tot ik putty afsluit.
Wat ik graag zou willen is dat bij een reboot van mijn raspberry het programma otmonitor automatisch opstart.
Ik krijg dit niet voor elkaar. Is daar een simpele handleiding voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
NvBgm schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:04:
[...]
Wat ik graag zou willen is dat bij een reboot van mijn raspberry het programma otmonitor automatisch opstart.
Ik doe dat via Supervisor. Die start 'otmonitor-daemon' o.i.d. en zorgt dat als het proces zou crashen, hij hem ook automatisch weer herstart.

Kan nu niet bij m'n virtuele machine waarin het draait, zal thuis even de config opzoeken en hier delen.
De data uit de OTGW trek ik dan uit de webinterface, de virtuele machine zelf hoef ik dan verder nooit bij.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2016 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibraltar
NvBgm schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:04:
[...]
Eenmaal dat gedaan te hebben draait deze net zo lang tot ik putty afsluit.
Usage: otmonitor [OPTION]... [<device>|<host>:<port>]
Opentherm monitor utility.
For more information, see http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html
[...]
      --daemon           run as daemon in the background without a gui
[...]

Je kan otmonitor opstarten met
otmonitor --deamon

Hij forked dan naar de achtergrond en blijft dan draaien, ook als je uitlogt. Dat is stap 1. De volgende stap is het schrijven van een init script. Daarbij moet je dus otmonitor aanroepen met die "daemon" optie.

[ Voor 23% gewijzigd door gibraltar op 17-02-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Via supervisor is makkelijker, dan wordt het ook automatisch weer gestart als het proces zou crashen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
Dat van dat Supervisor lijkt mij wel een mooi iets ook omdat het bij een crash de boel weer opnieuw opstart.
Blijkbaar kan ik daarmee ook andere programma's opstarten en bij een crash weer opnieuw laten opstarten.
Zal de site eens doornemen maar hou mij uiteraard beschikbaar voor het script of verdere info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
NvBgm schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:50:
Dat van dat Supervisor lijkt mij wel een mooi iets ook omdat het bij een crash de boel weer opnieuw opstart.
Blijkbaar kan ik daarmee ook andere programma's opstarten en bij een crash weer opnieuw laten opstarten.
Zal de site eens doornemen maar hou mij uiteraard beschikbaar voor het script of verdere info.
Ik weet niet meer precies hoe ik het bij installatie heb gedaan (is al tijd terug), maar je hebt dus supervisor nodig en moet dan een config aanmaken voor programma wat hij moet checken.

In /etc/supervisor/conf.d heb ik een config otmonitor.conf aangemaakt met de volgende inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[program:otmonitor-x64]
command = /home/otgw/otmonitor/otmonitor-x64 --daemon --w 8080 192.168.4.30:23
directory = /home/otgw/
autostart = true
autorestart = true
stderr_logfile = NONE
stdout_logfile = NONE

8080 is de poort waarop de webserver van otmonitor draait, het IP-adres en poort (23) daarna is de LAN-module van mijn OTGW. Als je hem via USB hebt aangesloten is het iets van /dev/tty/.. zoals hierboven ook al ergens was gepost.

Bij mij is het otmonitor-x64 omdat ik het in een VM draai op m'n server, op een Raspberry was het iets van otmonitor-ahf voor de headless (non-gui) variant. Je moet daarna supervisor nog even herstarten/config opnieuw inladen: http://www.onurguzel.com/...restarting-and-reloading/

Aangepaste config inlezen:
supervisorctl reread

Programma -met bijgewerkte instellingen- starten:
supervisorctl start app2
(de 'app2' wordt bij jou iets als 'otmonitor-ahf').

Als je dan
supervisorctl status
doet dan zou je zoiets moeten zien:

root@otgw-vm:/etc/supervisor/conf.d# supervisorctl status
otmonitor-x64                    RUNNING    pid 755, uptime 41 days, 2:41:11
root@otgw-vm:/etc/supervisor/conf.d#

Je ziet dus dat hij draait. Om te testen kun je je machine waar je het spul op hebt draaien even rebooten en dan zul je zien dat het netjes weer online zou moeten komen.

Hoop dat ik je hiermee wat op weg heb geholpen. Zoals ik al zei is het al een tijdje terug, dus kan zijn dat er wat in m'n uitleg ontbreekt :P

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2016 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Vandaag is het me niet meer gelukt. Wel de code opgeschoond en nog wat tweaks toegevoegd, dat dan weer wel. Daarmee verwacht ik dat het model ook nog wat beter wordt getraind en ik weer een stapje beter ga stoken :) . Helaas ga ik de code niet zonder wat uitleg (al heb ik genoeg commentaar toegevoegd) hier neergooien. Morgen dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Wat is de toegevoegde waarde vande OTGW via OTmonitor aan Domoticz te koppelen ipv de OTGW rechtstreeks aan Domoticz te koppelen?

Snap dat als je de OTGW niet rechtstreeks kan koppelen de "Relay" functie noodzakelijk is. maar zijn er naast dat feit nog andere voordelen?

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 18-02-2016 09:02 ]

- leeg -

• ThinkPad
luigi87 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:01:
Wat is de toegevoegde waarde vande OTGW via OTmonitor aan Domoticz te koppelen ipv de OTGW rechtstreeks aan Domoticz te koppelen?

Snap dat als je de OTGW niet rechtstreeks kan koppelen de "Relay" functie noodzakelijk is. maar zijn er naast dat feit nog andere voordelen?
Makkelijker commando's naar de OTGW sturen.

Als jij een parameter aan zou willen passen dan moet je eerst de koppeling Domoticz <> OTGW verbreken, daarna je kunstje doen met minicom o.i.d. en daarna weer de koppeling Domoticz <> OTGW actief maken. Als je otmonitor draait dan kun je via de ingebouwde webserver daarvan eenvoudig een commando sturen: http://ipvanmachine/command?TT=19
De TT=19 is om de ingestelde temperatuur te overrulen, maar dat kan vanuit Domoticz ook al natuurlijk. Maar als je andere parameters wilt aanroepen is dat dus makkelijker omdat je die mogelijkheid via Domoticz niet hebt.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ThinkPadd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:13:
[...]

Makkelijker commando's naar de OTGW sturen.

Als jij een parameter aan zou willen passen dan moet je eerst de koppeling Domoticz <> OTGW verbreken, daarna je kunstje doen met minicom o.i.d. en daarna weer de koppeling Domoticz <> OTGW actief maken. Als je otmonitor draait dan kun je via de ingebouwde webserver daarvan eenvoudig een commando sturen: http://ipvanmachine/command?TT=19
De TT=19 is om de ingestelde temperatuur te overrulen, maar dat kan vanuit Domoticz ook al natuurlijk. Maar als je andere parameters wilt aanroepen is dat dus makkelijker omdat je die mogelijkheid via Domoticz niet hebt.
Setpoint overullen is idd al te doen vanuit Domoticz vandaar ook mijn vraag.
Dus als je bijv. de boiler aan of uit zou willen zetten (noem maar wat) kan dit niet vanuit Domoticz en zal je dit via OTmonitor moeten doen?

- leeg -

• ThinkPad
luigi87 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:28:
[...]

Setpoint overullen is idd al te doen vanuit Domoticz vandaar ook mijn vraag.
Dus als je bijv. de boiler aan of uit zou willen zetten (noem maar wat) kan dit niet vanuit Domoticz en zal je dit via OTmonitor moeten doen?
Volgens mij kun je vanuit Domoticz ook al behoorlijk wat dingen aansturen. Ik heb de OTGW eigenlijk maar kort in Domoticz gehad, dus weet het niet precies meer welke mogelijkheden je hebt.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ThinkPadd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:39:
[...]

Volgens mij kun je vanuit Domoticz ook al behoorlijk wat dingen aansturen. Ik heb de OTGW eigenlijk maar kort in Domoticz gehad, dus weet het niet precies meer welke mogelijkheden je hebt.
Ik ga hem eens rechtstreeks koppelen en kijk wat ik kan doen. Wil eigenlijk alleen alles uitlezen en me setpoint aan kunnen passen.

Nou zit nog met een ander raar iets. Ik zie geen return temperatuur in OT monitor. Terwijl volgens deze lijst dit wel mogelijk moet zijn. Heb een Remeha Avanta met een Isense V27.
Heb jij een idee waar dit aan kan liggen? moet ik nog wat open zetten in de Isense?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibraltar
luigi87 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:12:
[...]
Heb jij een idee waar dit aan kan liggen? moet ik nog wat open zetten in de Isense?
code:
1
http://[ip-van-otmonitor]:[poort]/command?AA=28

Dat staat op de configuratie pagina van de firmware.
AA=Data-ID
Add Alternative - Add the specified Data-ID to the list of alternative commands to send to the boiler instead of a Data-ID that is known to be unsupported by the boiler. Alternative Data-IDs will always be sent to the boiler in a Read-Data request message with the data-value set to zero. The table of alternative Data-IDs is stored in non-volatile memory so it will persist even if the gateway has been powered off. Data-ID values from 1 to 255 are allowed.
Examples: AA=33, AA=117
Je voegt een extra data-id toe, die niet door de thermostaat wordt opgevraagd. Standaard zie je namelijk alleen wat een thermostaat opvraagt, en die vraag dus de retourtemperatuur zelf nooit aan de ketel. Uitleg zelf op die website is een beetje dubieus, maar het werkt.

• ThinkPad
Console openen rechtstreeks naar je OTGW en dan
AA=28
typen, die zorgt ervoor dat retourtemperatuur geforceerd wordt opgevraagd bij de ketel.
Was bij mijn iSense (v28) en Agpo ketel ook noodzakelijk. De iSense vraagt de retourtemperatuur niet standaard op blijkbaar.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

gibraltar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:20:
[...]

code:
1
http://[ip-van-otmonitor]:[poort]/command?AA=28

Dat staat op de configuratie pagina van de firmware.

[...]

Je voegt een extra data-id toe, die niet door de thermostaat wordt opgevraagd. Standaard zie je namelijk alleen wat een thermostaat opvraagt, en die vraag dus de retourtemperatuur zelf nooit aan de ketel. Uitleg zelf op die website is een beetje dubieus, maar het werkt.
Aah zo werkt dat. nu snap ik ook de uitleg bij die tabellen. Ik dacht dat als die bolletjes er staan dat de OTGW dit standaard moest kunnen uitlezen. Maar je moet hem dus nog even Forceren.
Kan ik dus ook de buitentemp zo te laten zien via de OTGW :)
ThinkPadd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:20:
Console openen rechtstreeks naar je OTGW en dan
AA=28
typen, die zorgt ervoor dat retourtemperatuur geforceerd wordt opgevraagd bij de ketel.
Was bij mijn iSense (v28) en Agpo ketel ook noodzakelijk. De iSense vraagt de retourtemperatuur niet standaard op blijkbaar.
Oke duidelijke uitleg. Ga ik toepassen.
Zie nu ook gelijk de toegevoegde waarde om via OTmonitor te gaan werken.
Om ff een een data readout te forceren moet je dan inderdaad de OTGW decopelen van Domoticz en dan OTmonitor starten, je ding doen, OTmonitor afsluiten. Rotzooien om het weer te koppelen aan Domoticz ( en dan is de Frustatie weer compleet).

Duidelijk ik ga het ook via OTmonitor opzetten, Nu nog me kiezen op welk systeem ik OTmonitor draai, de Windows Host of de Linux VM waar Domoticz op draait.

- leeg -

• gibraltar
luigi87 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:46:
[...]
Oke duidelijke uitleg. Ga ik toepassen.
Zie nu ook gelijk de toegevoegde waarde om via OTmonitor te gaan werken.
Om ff een een data readout te forceren moet je dan inderdaad de OTGW decopelen van Domoticz en dan OTmonitor starten, je ding doen, OTmonitor afsluiten. Rotzooien om het weer te koppelen aan Domoticz ( en dan is de Frustatie weer compleet).
[...]
Als je het "AA" commando gebruikt dan krijg je op vaste tijdstippen de waarde terug, dus als je hem eenmaal instelt dan krijg je hem in de toekomst gewoon netjes binnen. Wordt ook opgeslagen in EEPROM, dus na een power failure blijft die waarde ook netjes gerapporteerd worden.

Eenmalig instellen dus.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

gibraltar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:13:
[...]

Als je het "AA" commando gebruikt dan krijg je op vaste tijdstippen de waarde terug, dus als je hem eenmaal instelt dan krijg je hem in de toekomst gewoon netjes binnen. Wordt ook opgeslagen in EEPROM, dus na een power failure blijft die waarde ook netjes gerapporteerd worden.

Eenmalig instellen dus.
Mooi, mooi, mis meer informatie namelijk. Ook de waterdruk maar helaas ondersteund mijn ketel dit niet. Nog eens even gaan zoeken hoe ik dit kan oplossen.

- leeg -

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-09 08:40

Jan20

CMJJKFE

Hierbij een vraag. Ik wil mijn ketel uitlezen via mijn Rasberry Pi en stuur mijn ketel al modulerend aan (bevalt erg goed).

De volgende opstelling had ik ingedachte: Fijn weet jij toevallig ook of ik tussen mijn ketel (vailliant) --> (Opentherm module) --> Honeywell Touch dan een opentherm gateway moet plaatsen om mijn ketel uit te lezen met mijn raspberry Pi? En kan die dan wel modulerend blijven denken via mijn Honeywell Touch modulerende thermostaat?

Dus dan zou de situatie zijn ketel (vailliant) --> (Opentherm module vr33) --> (Opentherm gateway) --> doorlossen naar thermostaat.

Alvast bedankt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Jan20 op 18-02-2016 19:38 ]

CMJJKFE

Verwijderd

Tele schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:48:
[...]

De huidige versie werkt met een 24v stekkernetvoeding, voornamelijk omdat ik die nog had liggen, icm met een 3v3 buckconverter voor de lan module +pic.

Ideeën waren een micro usb connector tbv 5v voeding, of een meer universeler voedingsaansluiting. Ik neig naar de laatste omdat je dan ook de mogelijkheid hebt om de voedingsspanning uit je ketel te gebruiken (wanneer beschikbaar). Plus dat een micro usb connector erg slecht te solderen is door leken.

Misschien een wat bredere aansluitklem met voeding, ketel, thermostaat, ds18b20 en led aansluitingen allemaal naast elkaar?

Andere ideeën? Roept u maar.. :)
Hier ook interesse :)
Als idee de connectoren/aansluitingen allen aan dezelfde rand van de print, dus geen aansluitingen bovenop de print, en alles bij elkaar.

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-09 08:40

Jan20

CMJJKFE

Jan20 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:03:
Hierbij een vraag. Ik wil mijn ketel uitlezen via mijn Rasberry Pi en stuur mijn ketel al modulerend aan (bevalt erg goed).

De volgende opstelling had ik ingedachte: Fijn weet jij toevallig ook of ik tussen mijn ketel (vailliant) --> (Opentherm module) --> Honeywell Touch dan een opentherm gateway moet plaatsen om mijn ketel uit te lezen met mijn raspberry Pi? En kan die dan wel modulerend blijven denken via mijn Honeywell Touch modulerende thermostaat?

Dus dan zou de situatie zijn ketel (vailliant) --> (Opentherm module vr33) --> (Opentherm gateway) --> doorlossen naar thermostaat.

Heb zelf ook een ecoTEC pro VHR NL CW4/5-3 hierin heb ik dus een modulerende printplaat geplaatst (VR33) om ervoor te zorgen dat mijn Honeywell Touch deze kan uitlezen (de ketel). Nu zou ik dus graag de zoals hierboven opgestelde opstelling willen doen. Denken jullie dat dit mogelijk is? :)

CMJJKFE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Zoals beloofd, mijn code om met Model Predictive Control je kamer op tijd op temperatuur te kunnen krijgen. Voor een aantal mensen hier wellicht interessant :)
GENETX' tweakblog: Een thermostaat slim maken

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:03
Otgw hier ook liggen. Helaas niet meer aangesloten..
Nu wil ik hem eigenlijk weer aan slingeren, maar dan kunnen uitlezen via ethernet. Ik heb met een RS232 connector.

Nu is me vraag hoe kan ik het makkelijkste me otgw om zetten naar ethernet verbinding, rj45 connector wil ik kunnen connecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvBgm
@Thinkpad

Heb Supervisord aan de praat en otmonitor dus ook.
Dank voor jullie uitleg en info.
Echter nog een vraagteken blijft mij plagen
Start Supervisord ook opnieuw bij reboot ???????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
Chris89 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:42:

Nu is me vraag hoe kan ik het makkelijkste me otgw om zetten naar ethernet verbinding, rj45 connector wil ik kunnen connecten
Meerdere gebruikers hebben prima ervaringen met het gebruik van een USR-TCP232. Ikzelf heb een USR-TCP232-T-model en die is rechtstreeks op de TTL-kant van de OTGW gezet zonder het rs232-gedeelte. Maar die USR-TCP232's zijn in alle varianten te krijgen op eBay en heel handig!

Mocht je die netwerkmodule vanaf je OTGW willen gaan voeden, lees dan even de startpost onder het kopje verbeteringen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NvBgm schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:24:
@Thinkpad

Heb Supervisord aan de praat en otmonitor dus ook.
Dank voor jullie uitleg en info.
Echter nog een vraagteken blijft mij plagen
Start Supervisord ook opnieuw bij reboot ???????
Yep. Tenzij je fouten in je configuratie hebt.

Je programs hebben een autostart nodig. Maar als je de config file van thinkpad hebt overgenomen staat dat er al in.

De uitleg op de supervisor site is redelijk uitgebreid, lees ook het stukje over de logging. Zo zit er bijvoorbeeld ook al logrotatie in en kun je bijna alles wat je nodig hebt in supervisor houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Jan20 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:03:

Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:25:
[...]

Hier ook interesse :)
Als idee de connectoren/aansluitingen allen aan dezelfde rand van de print, dus geen aansluitingen bovenop de print, en alles bij elkaar.
In deze lijst kunnen jullie zelf even kijken of je ketel inderdaad wordt ondersteund.
als dat zo is kan je doen wat je wilt. de OTGW ertussen. Als je geen commandos geeft naar de OTGW dan leest die alleen uit.

- leeg -

Pagina: 1 ... 4 ... 37 Laatste