[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 5 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Ik moet dus nog steeds manual starten met:

/usr/local/bin/supervisord

Inmiddels de oplossing gevonden:
Misschien wel goed om mijn ervaring te delen.

Install Supervisor on raspberry.

Onderstaand commando installeert Supervisor op je raspberry.

"pip install supervisor"

(bij mij instaleerd hij deze in /usr/local/bin/) = $BINDIR
Eenmaal geinstaleerd maak je een sample config file aan met:

"echo_supervisord_conf"

Daarna verplaats je deze naar /etc/ met:

"echo_supervisord_conf > supervisord.conf"

Om in dit geval otmonitor te laten starten editeer je deze config file.
In mijn geval zoals hier onder.

[program:otmonitor]
command = /home/otgw/otmonitor --daemon -f /home/otgw/otmonitor.conf
directory = /home/otgw/
autostart = true
autorestart = true
stderr_logfile = NONE
stdout_logfile = NONE

Je zou nu Supervisord handmatig kunnen starten.

"$BINDIR/supervisord"

Als alles goed is geconfigureerd zal ook otmonitor nu opstarten.

Om na een reboot van jou raspberry ook supervisord weer automatisch te laten starten doe je het volgende.

Download de script die hier staan: " https://github.com/Supervisor/initscripts "

Pak daar het script "debian-norrgard" en rename dit naar "supervisord"

Editeer dit script zodat de paden juist zijn en plaats het in:

"/etc/init.d/"

"update-rc.d supervisord defaults"

Na de reboot van de raspberry start ook suppervisor op en deze vervolgens jou otmonitor.

Zo deed ik dat....

Bedank voor jullie uitleg.. _/-\o_

[ Voor 110% gewijzigd door NvBgm op 19-02-2016 15:27 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sudo apt-get install supervisor

En je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:39:
[...]
Het heet 'tendens' waar mede-tweaker '[Verwijderde gebruiker]' mee bezig is. Het is nog wel flink in ontwikkeling, maar de basis is al zeer goed. Het is niet alleen voor de OTGW, maar een universele logging applicatie. Je pompt je gegevens erin door een HTTP-request te doen (GET-request), vervolgens wordt het in de MySQL-database van de applicatie opgeslagen.
Je kunt diverse grafieken ermee bouwen.

Het draait op Java (Tomcat). Ik heb het in een startklare virtuele machine draaien, maar nickyb2 heeft het zelf op z'n Synology NAS draaien (Java-, MariaDB-, Tomcat-package benodigd).
Ik probeer Tendens ook te installeren op mijn RPi Zero. Na installeren van Apache etc heb ik de .war-file gedeployed in Tomcat, vervolgens gestart. Er komt echter een foutmelding:
FAIL - Application at context path /tendens could not be started

Dacht dat er dan iets op de RPi niet goed ingesteld was, dus vervolgens geprobeerd op de startklare Turnkey-VM die je aanhaalt. Ook hier echter dezelfde melding.

Moet ik nog iets extra's installeren of wat kan er fout gegaan zijn?

Server info van de Turnkey-VM:
Tomcat Version - Apache Tomcat/7.0.56 (Debian)
JVM Version - 1.7.0_79-b14
OS Version - 3.16.0-4-amd64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik heb een script geschreven dat, in ieder geval voor de Turnkey-oplossing, alle paden en configuraties goed zet.

https://gist.github.com/toaomatis/4cb4f367e41721fffa23

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempert
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11-2023
Thedr schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:21:
[...]

Goed te horen. Denk/hoop dat 0603 niet al te veel problemen op gaat leveren, iig een leuke uitdaging. Ik heb interesse in een versie geschikt voor een ESP(12?).

Voornaamste features voor mij zouden gaan om wat meer gegevens te kunnen zien/loggen en geautomatiseerd/remote de gewenste temperatuur aanpassen. Heb een Honeywell Round Modulation, dus dat zou goed moeten komen :)

[...]

Waar ik eigenlijk stiekem al benieuwd naar ben: als je remote/via Domoticz de gewenste temperatuur aanpast, neemt de Round Modulation dit setpoint dan ook over?
Ja, als ik via Domoticz de setpoint aanpas, wordt dit binnen een aantal seconden overgenomen door de thermostaat. Er verschijnt dan een leeg vierkant blokje in het scherm. Andersom ook. Als ik de temperatuur op de thermostaat aanpas (door te draaien) veranderd dit ook in domoticz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempert
ThinkPadd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:05:
[...]

Volgens mij ging het in dit geval om een 'domme' Honeywell Round Modulation, geen Honeywell Round Connected Modulation zoals jij die hebt ;)

Met Domoticz + OTGW kun je dan het setpoint van de Round Modulation overrulen ja. Ik las wel ergens dat bij iemand alleen het 'TC' commando werkte en de thermostaat niet reageerde op 'TT'. Bij iemand anders wel weer dacht ik, dus dat is even proberen :P
Ik heb met Domoticz + OTGW + Round Modulation eigenlijk helemaal geen problemen. De Round Modulation is zoals gezegd een 'domme' thermostaat, dus geen programma, andere setpoints ed. En dus geen bemoeienis met TT-commando's... Eenmaal ingesteld (TT of TC) blijft ingesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempert
Thedr schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:21:
[...]

Goed te horen. Denk/hoop dat 0603 niet al te veel problemen op gaat leveren, iig een leuke uitdaging. Ik heb interesse in een versie geschikt voor een ESP(12?).

Voornaamste features voor mij zouden gaan om wat meer gegevens te kunnen zien/loggen en geautomatiseerd/remote de gewenste temperatuur aanpassen. Heb een Honeywell Round Modulation, dus dat zou goed moeten komen :)

[...]

Waar ik eigenlijk stiekem al benieuwd naar ben: als je remote/via Domoticz de gewenste temperatuur aanpast, neemt de Round Modulation dit setpoint dan ook over?
Ja, als ik via Domoticz de setpoint aanpas, wordt dit binnen een aantal seconden overgenomen door de thermostaat. Er verschijnt dan een leeg vierkant blokje in het scherm. Andersom ook. Als ik de temperatuur op de thermostaat aanpas (door te draaien) veranderd dit ook in domoticz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07

luigi87

Domotica Fanaticus

ThinkPadd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:20:
Console openen rechtstreeks naar je OTGW en dan
AA=28
typen, die zorgt ervoor dat retourtemperatuur geforceerd wordt opgevraagd bij de ketel.
Was bij mijn iSense (v28) en Agpo ketel ook noodzakelijk. De iSense vraagt de retourtemperatuur niet standaard op blijkbaar.
Ik krijg het niet voor elkaar.

Waar stuur ik dan commando precies heen?
De OTGW hangt bij mij via USB aan mijn systeem.

Stuur ik het dan naar de Webserver?
Want als ik het vanuit windows CMD stuur krijg ik meldingen dat het "http: niet wordt herkend als Interne of externe opdracht"

Edit:

Weet iemand hier misschien een oplossing voor het volgende.

Otmonitor daait op linux Ununtu en met de Relay functie stuurt hij de data door Domoticz.
Bij Domoticz zie ik ook alle data netjes binnenkomen (lees: stortvloed aan data).

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ijl0rk.png

Maar de vorige keer dat ik de OTGW aan Domoticz koppelde maakte hij netjes sensoren aan bij "devices" of "apparaten" in de Nederlandse versie. Nu niet meer? Dus krijg data binnen maar hij update er geen sensoren mee.
Ook als ik de OTGW rechtsstreeks koppel via USB aan Domoticz krijg ik geen "apparaten" toegevoegd.

Wie kan mij helpen en weet mogelijk waar dit aan ligt?

[ Voor 37% gewijzigd door luigi87 op 22-02-2016 09:50 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:03
rippiedoos schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:35:
[...]

Meerdere gebruikers hebben prima ervaringen met het gebruik van een USR-TCP232. Ikzelf heb een USR-TCP232-T-model en die is rechtstreeks op de TTL-kant van de OTGW gezet zonder het rs232-gedeelte. Maar die USR-TCP232's zijn in alle varianten te krijgen op eBay en heel handig!

Mocht je die netwerkmodule vanaf je OTGW willen gaan voeden, lees dan even de startpost onder het kopje verbeteringen. 8)
Bedankt voor de reactie. Kan iemand aangeven wat ik dan precies moet bestellen op Conrad bijvoorbeeld? Heb lopen zoeken maar weet niet nou goed werkt... Kom er niet uit dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:06
Chris89 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:49:
[...]

Bedankt voor de reactie. Kan iemand aangeven wat ik dan precies moet bestellen op Conrad bijvoorbeeld? Heb lopen zoeken maar weet niet nou goed werkt... Kom er niet uit dus...
Ik neem aan dat je al een volledig werkende gateway hebt? Alleen dan met RS232 of USB?

Zo ja, moet je de volgende twee onderdelen bestellen bij Conrad:
Conrad-artikel-nummer 710564-89 ( EI 30/15,5 printtransformator VB 2 VA Primair: 230 V Secundair: 15 V 133 mA 2 VA VB 2,0/1/15 Block )
Conrad-artikel-nummer 157954-89 ( DC/DC-converter, print Recom International R-78E5.0-0.5 24 V/DC 5 V/DC 500 mA Aantal uitgangen: 1 x )

Daarnaast moet je op eBay, Amazon of waar je het liefste iets besteld het volgende dingetje bestellen: USR-TCP232-T.

De twee componenten die je van Conrad hebt binnengekregen moet je vervangen op je print (dus de bestaande trafo eraf en de nieuwe erop, de 7805 eraf en de DC/DC-converter erop).

Dan de USR-TCP232-T aansluiten op pin 5 (GND) 3/2 (RX/TX) van de seriële aansluiting en pin 1 van de LED-aansluitingen of ergens anders de +5v vandaan halen. Ikzelf heb aan de onderkant van de print een extra kabeltje getrokken tussen een 5v-punt en pin 4 zodat daar op een rijtje GND, +5v, rx en tx zitten. Kun je alles op een eenvoudige manier aansluiten. Dit gaat er dus wel vanuit dat de MAX233 er niet op zit en dat je TTL gebruikt, zoals ook op het USB-model van kiwi.

Mocht je nog wel het seriële model hebben is het gewoon de MAX232 chip uit zijn voet halen en draadbruggen op de plek waar die ook zitten op de USB-variant.

[ Voor 17% gewijzigd door rippiedoos op 22-02-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:34
Rippiedoos bedankt voor de uitleg. Ik heb er gelijk een bestelling uit gedaan. Heb je ook foto's van hoe het nu bij jou zit?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-06 12:39
Is het ook mogelijk zo'n otgw middels wifi te koppelen aan domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
remcoXP schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:04:
Rippiedoos bedankt voor de uitleg. Ik heb er gelijk een bestelling uit gedaan. Heb je ook foto's van hoe het nu bij jou zit?
Nou, aangezien de componenten er hetzelfde uitzien, ziet het er niet echt anders uit dan eerst. Ik moet de USR-TCP232-T er nog wel op een of andere manier in vast maken met een lijmpistool maar dat gaat ook wel lukken. Het enige waar ik nu nog mee zit is dat de pinnetjes er eigenlijk aan de verkeerde kant opzitten. Ik moet dus (opnieuw) met solder-wick gaan klieren om de pinnetjes van de USR-TCP232-T af te krijgen en ze of weg te laten of aan de andere kant weer op te zetten. De twee pinnen bij de RJ45-connector wil ik gewoon weglaten maar de andere wil ik er omgekeerd op zetten.

Nog steeds veel geklier en geknutsel dus, maar blijft leuk! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12-09 17:05
bprak schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:09:
Is het ook mogelijk zo'n otgw middels wifi te koppelen aan domoticz?
Ja, met ser2net (wat rechtstreeks door domoticz wordt ondersteund), bijvoorbeeld mbv een ESP8266.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

rippiedoos schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:06:
[...]

Ik neem aan dat je al een volledig werkende gateway hebt? Alleen dan met RS232 of USB?

Zo ja, moet je de volgende twee onderdelen bestellen bij Conrad:
Conrad-artikel-nummer 710564-89 ( EI 30/15,5 printtransformator VB 2 VA Primair: 230 V Secundair: 15 V 133 mA 2 VA VB 2,0/1/15 Block )
Conrad-artikel-nummer 157954-89 ( DC/DC-converter, print Recom International R-78E5.0-0.5 24 V/DC 5 V/DC 500 mA Aantal uitgangen: 1 x )

Daarnaast moet je op eBay, Amazon of waar je het liefste iets besteld het volgende dingetje bestellen: USR-TCP232-T.

De twee componenten die je van Conrad hebt binnengekregen moet je vervangen op je print (dus de bestaande trafo eraf en de nieuwe erop, de 7805 eraf en de DC/DC-converter erop).

Dan de USR-TCP232-T aansluiten op pin 5 (GND) 3/2 (RX/TX) van de seriële aansluiting en pin 1 van de LED-aansluitingen of ergens anders de +5v vandaan halen. Ikzelf heb aan de onderkant van de print een extra kabeltje getrokken tussen een 5v-punt en pin 4 zodat daar op een rijtje GND, +5v, rx en tx zitten. Kun je alles op een eenvoudige manier aansluiten. Dit gaat er dus wel vanuit dat de MAX233 er niet op zit en dat je TTL gebruikt, zoals ook op het USB-model van kiwi.

Mocht je nog wel het seriële model hebben is het gewoon de MAX232 chip uit zijn voet halen en draadbruggen op de plek waar die ook zitten op de USB-variant.
Hoe zit dat dan met Ip adres.
Kan je hem een static IP geven? moet je dat in je modem fixen dmv het MAC adres?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
luigi87 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:31:
[...]

Hoe zit dat dan met Ip adres.
Kan je hem een static IP geven? moet je dat in je modem fixen dmv het MAC adres?
Je kunt het apparaat middels DHCP zijn IP-adres laten krijgen of een fixed IP-adres geven. Dat kun je doen middels een config-tool van USR zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-06 12:39
Iemand hier die het al op die manier (wifi) werkend heeft met domoticz? Nou heb ik zelf ook niet veel soldeerervaring, dus kan het ook niet zelf in elkaar zetten. Ergens te koop als wifi oplossing? Hier misschien iemand die van solderen houdt en dit graag wil doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

rippiedoos schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:17:
[...]

Je kunt het apparaat middels DHCP zijn IP-adres laten krijgen of een fixed IP-adres geven. Dat kun je doen middels een config-tool van USR zelf.
Oke, en hoe is jou ervaring met deze settup? draait het stabiel? krijg jij alle informatie goed door?
Ik wordt namelijk inmiddels redelijk gefrustreerd van het feit dat ik iedere keer mijn OTGW verdwijnt in mijn systeem. (usb poort veranderen of hij is gewoon niet te vinden als USB poort).

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
luigi87 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:44:
[...]

Oke, en hoe is jou ervaring met deze settup? draait het stabiel? krijg jij alle informatie goed door?
Ik wordt namelijk inmiddels redelijk gefrustreerd van het feit dat ik iedere keer mijn OTGW verdwijnt in mijn systeem. (usb poort veranderen of hij is gewoon niet te vinden als USB poort).
Ik heb mij OTGW 2 uur achter elkaar aangehad en met de USR-TCP232-T was deze stabiel. Ook het updaten van de OTGW-firmware via de USR-TCP232-T ging vlekkeloos. Alle informatie kwam netjes door, zonder vertraging of iets dergelijks.
Volgens mij heeft ThinkPad langere ervaring met een USR-TCP232. Maar mijn keuze op de USR-TCP232-T viel op de vele goede en stabiele ervaringen met dit apparaat, ook bij andere toepassingen, ondanks de iets hogere prijs ten opzichte van 'zelfbouw'-oplossing zoals een Arduino met ENC28J60. En aangezien het geen lokaal apparaat is maar een vast IP-adres met vaste poort lijkt het mij niet waarschijnlijk dat deze kan veranderen binnen domoticz of je OTGW-monitor-situatie. Ik zou in elk geval de otmonitor er tussen zetten als domoticz geen rechtstreeks ondersteuning heeft voor de OTGW via TCP/IP.

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 17:22:
sudo apt-get install supervisor

En je bent klaar.
Uiteraard kun je ook op die manier Supervisor installeren.
Maar of je dan klaar bent vraag ik mij af...
Dan zul je toch ook mijn stukje tekst moeten doornemen en dat was ook de bedoeling daarvan zodat een ander daar misschien iets aan kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
Ik ga ook een OTGW tussen mijn ketel en thermostaat hangen, ik denk dat ik het kwa aansluiting vrij gemakkelijk heb. De kabel van the thermostaat komt namelijk in de meterkast uit, en wordt daar verlengt naar de locatie waar de thermostaat zelf hangt. Dus ik kan het in de meterkast gewoon loshalen OTGW ertussen en inpluggen op de Pi die in de meterkast hangt.

Het verkrijgen is wel wat lastiger geworden, toen ik voor het huis aan het kijken was waren ze op verschillende manieren makkelijk te verkrijgen, nu ik echter zover ben lijken de printjes nergens op voorraad. Binnenkort misschien zelf printjes laten maken, lijkt niks anders op te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Sneezydevil schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 08:01:
Ik ga ook een OTGW tussen mijn ketel en thermostaat hangen, ik denk dat ik het kwa aansluiting vrij gemakkelijk heb. De kabel van the thermostaat komt namelijk in de meterkast uit, en wordt daar verlengt naar de locatie waar de thermostaat zelf hangt. Dus ik kan het in de meterkast gewoon loshalen OTGW ertussen en inpluggen op de Pi die in de meterkast hangt.

Het verkrijgen is wel wat lastiger geworden, toen ik voor het huis aan het kijken was waren ze op verschillende manieren makkelijk te verkrijgen, nu ik echter zover ben lijken de printjes nergens op voorraad. Binnenkort misschien zelf printjes laten maken, lijkt niks anders op te zitten.
De gebruiker EBOOZ heeft er nog wat. Misschien hem aanschieten?

EBOOZ in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Oh dat had ik gemist, dacht ik dit topic toch goed in de gaten te hebben gehouden. Is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Laatst online: 10:22
Ze zijn zo goed als klaar!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tjdsFaq.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Hmm. Sorry dat ik de mosterd na de maaltijd breng, ik heb nog 5 PCBs in de aanbieding. Mocht iemand interesse hebben. Voor €5 per stuk stuur ik ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even mezelf quoten :P
Weet iemand waar de OTGW te krijgen is? (niet als doe-het-zelf-pakket)
Marktplaats, Vraag & Aanbod en Kiwi niet in ieder geval.

Weet iemand nog een shop?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
anandus schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:02:
Even mezelf quoten :P

[...]

Weet iemand waar de OTGW te krijgen is? (niet als doe-het-zelf-pakket)
Marktplaats, Vraag & Aanbod en Kiwi niet in ieder geval.

Weet iemand nog een shop?
Kiwi was de enige (naar mijn weten) die de OTGW aanbood. Dus het enige blijft over zelfbouw of iemand vinden die eentje voor je in elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
Goedkoopste optie (als je zelf kunt solderen) is:
  • PCB bij een Tweaker halen
  • Onderdelen bij Conrad halen
  • PIC ook bij Conrad + laten programmeren door medetweaker / PIC geprogrammeerd van medetweaker kopen
Het solderen stelt weinig voor omdat het allemaal through-hole componenten zijn. Geen miniscule SMD meuk gelukkig :P Het is alleen even opletten dat je de onderdelen op de juiste plek soldeert, de weerstandjes bijv. lijken nogal veel op elkaar waardoor een foutje snel gemaakt is :+
rippiedoos schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:08:
[...]
Volgens mij heeft ThinkPad langere ervaring met een USR-TCP232.
[...]
Klopt, sinds 6 november 2015 hangt mijn OTGW via zo'n ding in het netwerk en dat gaat prima. Heb nog geen rare dingen gemerkt.

Ik heb er een USR-TCP232-2 in zitten, deze is eigenlijk om rechtstreeks te gebruiken, alle connectoren (RS232) e.d. zitten er al op gesoldeerd. Voor de OTGW is een USR-TCP232-T ook prima, je moet toch solderen dus de connectoren e.d. gebruik je niet.

[ Voor 74% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dat was snel...

[ Voor 95% gewijzigd door wian op 28-02-2016 15:17 . Reden: verkocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
offtopic:
Shit, net te laat zeker? :/
ThinkPadd schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:36:
Goedkoopste optie (als je zelf kunt solderen) is [...]
Ja, ik kan niet solderen, dus dat houdt al snel op :P

Toch vreemd, je zou verwachten dat er wel een markt is voor OTGW, ik ben vast niet de enige die er eentje wil hebben?
Of vindt men het gewoon niet meer de moeite om ze te maken met alle concurrentie van slimme thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:18
Ik ben al eventjes aan het spelen met MQTT. Ik heb Mosquitto op mijn Synology nas gezet.
Nu probeer ik de OTGW berichten te ontvangen.

In de source code van otmonitor zie ik dat de berichten als volgt worden verzonden:
code:
1
2
3
set topic events/$cfg(mqtt,devicetype)/$cfg(mqtt,deviceid)/Message
of
set topic events/$cfg(mqtt,devicetype)/$cfg(mqtt,deviceid)/$name

Mijn config file is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
mqtt {
  devicetype central_heating
  deviceid otgw
  retransmit 10
  format json2
  port 1883
  qos 0
  keepalive 120
  username {}
  password {}
  enable true
  messages true
  client raspberrypi-otmon
  broker 10.0.1.10
}

Ik probeer met MQTTLens (een client) berichten te ontvangen en heb mezelf daarom geabonneerd op:
code:
1
2
3
/events/central_heating/otgw/Message
en
/events/central_heating/otgw/+

Maar ik ontvang geen enkel bericht. Is er iemand die het wel werkend heeft en me op weg kan helpen.
Dat de broker werk heb ik getest door zelf berichten te publiseren en te subscriben.

De Synology nas en Raspberry kunnen elkaar via het netwerk bereiken.

Edit 19:37
Ik heb het gevonden. De begin slash moet weg 8)7 . Het volgende werkt nu dus wel.
code:
1
2
3
events/central_heating/otgw/Message
en
events/central_heating/otgw/+

Hierbij nog een voorbeeldje van de berichten die je ontvangt. (MQTTInspector op iOS).

[ Voor 26% gewijzigd door Sepio op 28-02-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
anandus schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:52:
[...]
offtopic:
Shit, net te laat zeker? :/

[...]
Ja, ik kan niet solderen, dus dat houdt al snel op :P

Toch vreemd, je zou verwachten dat er wel een markt is voor OTGW, ik ben vast niet de enige die er eentje wil hebben?
Of vindt men het gewoon niet meer de moeite om ze te maken met alle concurrentie van slimme thermostaten?
Autorijden moest je ook leren, solderen is echt zo moeilijk niet :P Of heb je twee heel erg grote linkerhanden :P ?

En ik denk dat de markt gewoon erg klein is voor zo'n ding. Als het een internationaal georienteerd ding was dan lag het al anders waarschijnlijk. Maar de OpenTherm doelgroep is sowieso al niet zo heel erg groot (NL, DE, ... ?).

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:32
EBOOZ schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:18:
Ongeduldig als ik ben heb ik gisteren 10 stuks besteld. Ze zijn naar verwachting met een week klaar en zullen dan via DHL worden opgestuurd :)

Ik laat het wel even weten als ik ze binnen heb.
Hey, dat klinkt interessant. Ik ben wel geïnteresseerd in zo'n bordje. Wat wil je er voor hebben?

Ik ben in de ontdekkingsfase van zo'n gateway maar het hebben van een traditionele thermostaat (iSense) in combinatie met het van afstand er van kunnen besturen door een gateway staat mij wel aan. Niet te veel veranderingen voor de huisgenoten, maar wel wat automation :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
remcoXP schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:04:
Hier nog even een plaatje waar ik het kabeltje heb getrokken, op het USB-model. In elk geval zonder MAX232 erop:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HXp2lCGCb7DORNPUsjLrPjIn/thumb.jpg.

En voor de geïnteresseerden, de pinout nu is bij mij is:
1: GND
2: +5V
3: RXD
4: TXD

Dit is dus met twee draadbruggen op de MAX232, 1 op pin 12-13 en 1 op 11-14.

En de zwarte plekken op de plek van de DC-DC-converter zijn van het desolderen van de 7805. Als je (te) lang met een soldeerbout aan dat tin zit kan het hars wat verbranden in het tin. Dat kan best lastig zijn maar gelukkig werkt alles nog!

Ander detail is trouwens dat bij mij recht boven de printtransformator een piefje zit, als de behuizing dicht is,waar je een schroef in kan draaien zoals op de hoeken van de printplaat. Door de hogere printtransformator in mijn zwaarder model, raakt die dus net wel, net niet dat piefje. Ik moet daar dus nog even aan de slag met een dremel ofzo om dat piefje weg te halen. Heb geen zin in gesmolten plastic als die trafo wat warm wordt en dat piefje aan de bovenkant van de behuizing, als die dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 14:34
hoop mijn spul deze week binnen te krijgen zodat ik jouw tips kan gaan uitvoeren :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Kun je de OTGW gebruiken i.c.m. een Evohome aan/uit thermostaat?
Puur om uit te lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-03-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:43:
Kun je de OTGW gebruiken i.c.m. een Evohome aan/uit thermostaat?
Puur om uit te lezen.
Ja, dat kan. Maar wat heb je er aan? De gein aan opentherm is dat het een protocol is waarmee je onder andere je thermostaat mee kunt aanpassen als je er tussen zit. Maar bij een aan/uit-thermostaat is er niet echt sprake van een protocol. Het enige wat je hiermee zou kunnen monitoren zijn je waardes van je ketel. Maar aangezien je de thermostaat niet kunt aansturen valt dat stuk bediening weg.

Heb je wel een opentherm ketel trouwens? Want als dat niet zo is kun je de OTGW er niet tussen zetten. Op zijn minst moet je ketel opentherm praten en je thermostaat hoeft niet maar daar is het wel voor bedoeld.

En als je nu een evohome aan/uit hebt en wel een opentherm ketel zou ik de evohome eerst gaan inruilen voor het opentherm model, zodat je zoiets als een OTGW echt kunt gaan gebruiken. Maar heeft de evohome opentherm niet zelf al de functies van een OTGW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Het idee is om de ketel te monitoren op warmwater gebruik (langer dan 2 min.), zodat ik hiermee de ventilatie in de badkamer kan aansturen. De Evohome werkte niet lekker met de huidige Nefit ketel. Heb hem om die reden omgeruild voor aan/uit.

Klinkt allemaal erg duur / omslachtig, maar een Hygrosensor in de badkamer kost ook 180 euro...
Zodra de badkamer wordt gemaakt vervang ik ook de Nefit ketel door een Remeha. Die praat gewoon opentherm. Maar gezien de vele problemen met de Evohome i.c.m. opentherm blijf ik liever bij aan/uit.

[ Voor 44% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-03-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:44:
Het idee is om de ketel te monitoren op warmwater gebruik (langer dan 2 min.), zodat ik hiermee de ventilatie in de badkamer kan aansturen. De Evohome werkte niet lekker met de huidige Nefit ketel. Heb hem om die reden omgeruild voor aan/uit.

Klinkt allemaal erg duur / omslachtig, maar een Hygrosensor in de badkamer kost ook 180 euro...
Zodra de badkamer wordt gemaakt vervang ik ook de Nefit ketel door een Remeha. Die praat gewoon opentherm. Maar gezien de vele problemen met de Evohome i.c.m. opentherm blijf ik liever bij aan/uit.
Ik heb deze in gebruik in de badkamer. Werkt prima en gaat ook draaien als het vochtig in huis is door drogende was oid. Maar is minder hi-tec natuurlijk >:) maar is we een zeer simpele vorm van home automation. Voor in het toilet een met naloop timer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook deze oplossing. Met de OTGW meet ik hoelang de warm water kraan aanstaan en laat dan de ventilator schakelen. Dat werk erg goed en heb er zelf geen klachten over. Mijn spiegel verdampt niet meer en dat is al pure winst.

Ik zou het alleen niet doen van langer dan 2 minuten aan, dan de fan aan. Zelf tel ik het aantal minuten dat de warmwater kraan aanstaat, voor elke minuut dat hij aan staat gaat de fan 2 minuten aan, mits minimaal 1 minuut aan warm water vraag (de douche trigger zeg maar). Langer dan 5 minuten aan, is de hoge stand van de fan, korter is de lage stand. Bij mij werkt het via de mechanische ventilatie.

Mocht je al een domoticz met rfxcom hebben dan werkt het ook prima met een Cresta TX-320, die zijn zo'n 15 euro. Je meet dan de snelheid van stijging in luchtvochtigheid en gaat daar dan de ventilator op schakelen. Deze setup heb ik bij mijn vader draaien en dat werk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos

In dat geval is de OTGW zeker een oplossing. Maar aangezien je Nefit-ketel niet lekker OpenTherm praat, kan het zijn dat je hetzelfde krijgt toen de OpenTherm-versie van de EvoHome er hing. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden in die situatie.

Wellicht dat een hygrometer aan een arduino een makkelijkere oplossing is? Of een temperatuur-meter op je waterleiding aan de ketel-kant? Als de waterleiding warmer wordt dan 40c weet je dat je warmwater-kraan open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
rippiedoos schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:31:
[...]
Wellicht dat een hygrometer aan een arduino een makkelijkere oplossing is? Of een temperatuur-meter op je waterleiding aan de ketel-kant? Als de waterleiding warmer wordt dan 40c weet je dat je warmwater-kraan open staat.
Zit ik ook aan de te denken. Dat badkamer moet nog gemaakt worden dus ik zou dan meteen op de juiste plek de temperatuur kunnen meten (geen risico op false-positives). Maar als ik meer kan uitlezen van de ketel (bijv. hoe vaak deze aanspringt, of hij s'nachts nog actief is), dan is dat altijd meegenomen. Vandaar de vraag of een aan/uit thermostaat aangesloten kan worden op de OTGW (volgens mij nog geen antwoord op).
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 07:41:
[...]
Mocht je al een domoticz met rfxcom hebben dan werkt het ook prima met een Cresta TX-320, die zijn zo'n 15 euro. Je meet dan de snelheid van stijging in luchtvochtigheid en gaat daar dan de ventilator op schakelen. Deze setup heb ik bij mijn vader draaien en dat werk ook prima.
Ik maak gebruik van de Vera (zwave). Maar die luchtvochtigheids-meters zijn allemaal net niet. Interval van updates te laag, of sensor te onnauwkeurig. Die hygrosensoren van MV zijn niet voor niets zo duur denk ik dan.

[ Voor 48% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-03-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:00:
[...]

Vandaar de vraag of een aan/uit thermostaat aangesloten kan worden op de OTGW (volgens mij nog geen antwoord op).

[...]
Ja, je kunt een aan/uit-thermostaat aansluiten op een OTGW. Maar je ketel moet dan wel OpenTherm praten want de OTGW moet altijd op een OpenTherm-ketel aangesloten worden. De ketel-aansluiting kan niet op aan/uit werken. Vandaar mijn eerdere opmerking over dat je Nefit wel OpenTherm moet kunnen en je eerdere ervaringen met OpenTherm en je Nefit-ketel die je eerder beschreef.

Over hoe dit bij de OTGW werkt: http://otgw.tclcode.com/standalone.html#onoff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Pino112 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:17:
[...]

Ondertussen al een poosje verder. Heb een iSense hangen met de OTGW, werkt echt perfect. Op dit moment nog niet gekoppeld in Domoticz, heb nu alleen de otmonitor draaien. Ben nog met Tendens bezig, maar die krijg ik niet aan de praat in Tomcat.
Bij de cv een RPi Zero met Wifi, in de meterkast een RPi 2 met Domoticz. :)
Zoiets lijkt me ook wel wat... maar krijg je een zowel een OTGW als een wifi module aan je Zero? Dat ding heeft maar één (micro) USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
EBOOZ schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:56:
Nu de PCB weer nergens te krijgen is, zit ik er over te denken om 10 stuks bij itead te bestellen.

Zijn er nog mensen aan wie ik de andere 9 kwijt kan? :+
Ik heb wel belangstelling voor 1 stuks.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Voordat het hier uitloopt in een topic met allemaal "ik ook!! ik ook!!"-posts: dat soort dingen graag via DM regelen, niet hier in het topic. Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purn0
  • Laatst online: 28-06 13:43
Ik zie een hoop mensen die zelf een gateway in elkaar knutselen, onder andere voor Intergas ketels. Ik heb de incomfort gateway van intergas zelf, maar vind de info die hij doorgeeft via de app wat karig. Ik was benieuwd of ik met OTmonitor ook alles dat de ketel doet kon loggen / aansturen.
Want als ik het goed begrijp is OTmonitor de GUI van zo'n gateway, toch? Of is dat niet compatible met die incomfort gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:55:
[...]

Autorijden moest je ook leren, solderen is echt zo moeilijk niet :P Of heb je twee heel erg grote linkerhanden :P ?
Ik heb twee kleine linkerhanden. Geen soldeerbout, geen verstand van solderen, geen tijd om te solderen en ik zou niet eens weten waar te beginnen :P
Dus ik hoop gewoon ergens een al in elkaar gezette OTGW te scoren.
Maar dat is helaas moeilijker gezegd dan gedaan :-(
Kiwi heeft ze niet meer en elke dag check ik Vraag & Aanbod, Marktplaats en het sale-forum op Domoticz.
Maar helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rippiedoos
Weet iemand een partij in China om die boel in elkaar te laten zetten dan? Eventueel zelfs de versie van Tele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
rippiedoos schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:47:
Weet iemand een partij in China om die boel in elkaar te laten zetten dan? Eventueel zelfs de versie van Tele?
Zelf geen ervaring mee, maar zag dat Seeed ook assemblage aanbied: http://www.seeedstudio.com/service/
Denk wel dat je dan over moet stappen op SMD componenten uit hun standaard lijst om het betaalbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
balk schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:23:
[...]

Zoiets lijkt me ook wel wat... maar krijg je een zowel een OTGW als een wifi module aan je Zero? Dat ding heeft maar één (micro) USB poort.
Heb er een powered USB-hub aan hangen, die overigens ook de Pi voedt: http://thepihut.com/produ...-hub-for-the-raspberry-pi

Er zit namelijk nog een USB-device aan, en als ik hem evt aan een TV wil hangen kan er dus ook nog een muis en tobo aan.

Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Pino112 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 00:02:
[...]

Heb er een powered USB-hub aan hangen, die overigens ook de Pi voedt: http://thepihut.com/produ...-hub-for-the-raspberry-pi

Er zit namelijk nog een USB-device aan, en als ik hem evt aan een TV wil hangen kan er dus ook nog een muis en tobo aan.

Werkt perfect.
ah, de Zero is moeilijk verkrijgbaar..... Misschien is dit makkelijker.

Nog makkelijker: ik vermoed dat een vooruitziende eerdere bewoner van dit huis een lege PVC buis van de meterkast (waar de RasPi woont) naar de CV ruimte (waar de OTGW komt) heeft aangelegd. Als dat zo is ga ik een seriële verbinding maken. Binnenkort maar eens met de trekveer in de weer. Zal zo'n 15 meter zijn, maar dat schijnt te kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPMY
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-12-2024
Hi NBK, ik heb dezelfde wens als jij: Ik heb een Brink Renovent (medium) die ik graag via de opentherm zou uitlezen/aansturen. Is jou dit al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26

iMars

Full time prutser

Vandaag eindelijk bestelling van Conrad binnen, zie ik dat ik een paar onderdelen vergeten ben |:(

Een aantal onderdelen waren niet op voorraad, maar hadden ze een alternatief voor (transistor 558, paar weerstandjes en de spanningsregelaar 7805).
Spanningsregelaar is binnen gekomen, maar ben vergeten om van een weerstand het getalletje 1 naar 2 te wijzigen (1 te kort nu) en de transistor 558 heb ik dus niet besteld. :F

Jammer dat Stuut & Bruin niet meer bestaat in Den Haag, had ik nog ff langsgereden :+

Maarja, ik ben nu al blij met het resultaat. Nu maar wachten op de onderdelen en totdat de PIC programmer binnen komt :9
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW2.jpg

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rippiedoos
Bij deze nog wat shots van mijn extra printje voor de plaatsing van de USR-TCP232-T en de extra ledjes.

De 2-pins-header is voor een jumper zodat +5v en GND met een 4k7 weerstand zijn verbonden (stond ergens op de website van OTGW) en de 3-pins-header is voor de temperatuursensor. Die komt er later nog op. Verder spreekt het redelijk voor zich en heb ik alles aangesloten met kabels op headers, zodat ik makkelijker de twee kan loshalen.

Printje los voordat het in de behuizing en aan de ledjes wordt gezet.
Voorkant OTGW hulpprint

Printje voor de bovenste helft van behuizing met ledjes eraan. Hier moeten de overgebleven schroefheaders nog verwijderd worden. De middelste bij de ledjes moet echt verwijderd worden aangezien die dus tegen de bovenkant van de print-trafo komt als de behuizing dicht is.
OTGW hulpprint in behuizing

Samen met de OTGW zelf. Nu nog de zijkantjes bewerken zodat de aansluitingen door de zijkant gaan inclusief trekontlasting van de 230v kabel (lang leve kapotte BluRay-spelers voor 230v met gegoten trekontlastingen!!)
OTGW en hulpprint samen

Nu op naar de inbouw en het integreren van de nieuwe templates van timoline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
En voor de geïnteresseerden: heb gisteren net met een Chinese PICkit2 van eBay (€8) een PIC16F88 beschoten met de OTGW-firmware en teruggestuurd naar een mede-tweaker.

Wederom: mochten er mede-tweakers zijn die een PIC willen laten voorzien van firmware kunnen ze mij een DM sturen en we regelen wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Ik heb nu al een tijdje een OTGW gekoppeld met mijn Raspberry Pi. Nu zou ik liever de data via WiFi en/of Ethernet willen verzenden. Ik heb de oplossingen van Rippiedoos en Thinkpad gezien.
De componenten hiervoor zijn momenteel onderweg.

Wat mij echter niet helder is is hoe die data nu technisch overgezet wordt.

Kan ik de OTGW nu rechtstreeks op die Ethernet module aansluiten? Snap dat component dan de seriële commando's die binnenkomen en kan die dit zelf doorzetten.

Als ik de OTGW op de esp8266 serial to wifi aansluit moet ik daar dan een speciale firmware op zetten (die met AT commando's bijvoorbeeld?). Ik verwacht dat je dan 1 maal moet aanmelden op je eigen WiFi netwerk en dat je module daarna op de OTGW kunt aansluiten waarna die de rest doet. Klopt dit?

Is de WiFi module snel genoeg? Het zou mijn voorkeur hebben omdat het signaal dan elektrisch gescheiden is van mijn netwerk. Bij gebruik van een kabel is dit niet het geval. (Mocht ik een foutje maken in OTGW dan heb ik liever niet dat er 230V op mijn netwerk zit).

Stel dat bovenste lukt en ik seriële data verstuur, hoe ontvang ik die dan? Wordt de data vanaf de OTGW naar een specifiek device gestuurd of wordt er een broadcast gedaan. En aan de ontvangende kant moet daar dan speciale software draaien om weer seriële commando's te krijgen. Ik stel me een virtuele COM poort nodig die zijn info via het netwerk ontvangt. Die COM poort gebruik je vervolgens weer in het programma waarmee je de seriële data uitleest/verwerkt. (Ik had iets gevonden over NCAT).

Of is het de bedoeling dat je aan de OTGW kant een serial to WiFi/ethernet gebruikt en aan de kant van de computer een WiFi/ethernet to serial module?

Dat ik het hier vraag is omdat ik er nergens documentatie over kan vinden. Ik vind wel dat het kan, maar niet hoe dat dan softwarematig moet.

Ps. Is het hiermee dan eigenlijk ook mogelijk om een Arduino op afstand te programmeren.

Aanvulling
Inmiddels ben ik vermoedelijk wat verder. De esp-link firmware voor de esp8266 lijkt de juiste weg. In het commentaar staat ook iets over de software waarmee je een virtuele COM poort kunt maken.

Tips over de meest gebruikte software zijn welkom. Zowel voor Mac, Windows als Raspbian. Dat scheelt weer uitproberen.

Is er ook firmware nodig voor de ethernet module? Zo ja, heeft iemand een linkje.

Even een kleine samenvatting:
- De OTGW blijft gewoon serieel praten.
- De processor op de esp8266 bevat de esp link software die serieel praat en luistert en deze zet de data om naar WiFi.
- Je kunt de esp8266 met behulp van de een webpagina instellen om te laten connecteren op je eigen netwerk.
- Vervolgens kun je vanaf een andere device via telnet naar poort 23 het verkeer bekijken.
- Er is software waarmee je een virtuele COM poort kan maken. Hierna lijkt het dan dat het apparaat via de kabel op een COM poort is aangesloten.

Klopt dit zover?

[ Voor 37% gewijzigd door Sepio op 16-03-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
Ik heb 10 PCB's binnen (ein-de-lijk)! Stuur me even een DM als je er een wilt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Sepio schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:28:
Ik heb nu al een tijdje een OTGW gekoppeld met mijn Raspberry Pi. Nu zou ik liever de data via WiFi en/of Ethernet willen verzenden. Ik heb de oplossingen van Rippiedoos en Thinkpad gezien.

Kan ik de OTGW nu rechtstreeks op die Ethernet module aansluiten? Snap dat component dan de seriële commando's die binnenkomen en kan die dit zelf doorzetten.
De USR-TCP232-modules doen niets anders dan de tekst die via een TCP-poort binnenkomt doorsturen naar de seriële of TTL-poort. De tekst of de commando's die je normaal met PuTTY/screen/minicom naar een seriële poort stuurt, worden nu naar een TCP-poort gestuurd. Handmatig kan dat met PuTTY of met telnet en zelfs ook wel met netcat. In elk geval heeft otmonitor ondersteuning voor een TCP-poort, bijvoorbeeld via een USR-TCP232-T.
Als ik de OTGW op de esp8266 serial to wifi aansluit moet ik daar dan een speciale firmware op zetten (die met AT commando's bijvoorbeeld?). Ik verwacht dat je dan 1 maal moet aanmelden op je eigen WiFi netwerk en dat je module daarna op de OTGW kunt aansluiten waarna die de rest doet. Klopt dit?
Klopt. Er zijn inmiddels al wat ESP8266-firmwares die dit redelijk doen, waaronder esp-link of esp8266web. Deze twee firmwares hebben een webinterface waarmee je een TCP-poort aan de TTL-kant van de esp8266 kan binden, waarmee je dus een brug tussen de esp8266-wifi-kant en de ttl-kant creëert. Je verteld otmonitor dan op welke TCP-poort en welk IP-adres je esp8266 draait en je otmonitor werkt.
Is de WiFi module snel genoeg? Het zou mijn voorkeur hebben omdat het signaal dan elektrisch gescheiden is van mijn netwerk. Bij gebruik van een kabel is dit niet het geval. (Mocht ik een foutje maken in OTGW dan heb ik liever niet dat er 230V op mijn netwerk zit).
De wifi-module is zeker snel genoeg. De baud-snelheid van de OTGW is 9600, wat ongeveer 10kb/s is. Dat haal je dus zelfs met je GSM-modem wel en als je een willekeurige vorm van wifi-signaal hebt (volgens mij is de minimale snelheid iets van 1mbit/s) is dat al snel genoeg.

Wat betreft gescheiden voltages heb je daar natuurlijk bij elk apparaat wat 230v in krijgt last van. Maar aangezien de transformator eerder zal doorbranden dan dat jij een sterke stroom op hebt staan, denk ik dat het wel meevalt. Ook is de DC/DC-converter (of 7805) een brug tussen je seriële signaal en het 230v snoer en zal de USR-TCP232 eerder doorbranden dan dat er 230v op je UTP zal staan. Maar voor de zekerheid zou je er inderdaad zoiets als een esp8266 tussen kunnen zetten.
Ben zelf nog bezig om een OTGW te voorzien van een ESP-05 met antenne en dan esp-link op de ESP-05 te zetten. Chip is klein genoeg om in de OTGW te verwerken en met een losse antenne komt dat helemaal goed.
Stel dat bovenste lukt en ik seriële data verstuur, hoe ontvang ik die dan? Wordt de data vanaf de OTGW naar een specifiek device gestuurd of wordt er een broadcast gedaan. En aan de ontvangende kant moet daar dan speciale software draaien om weer seriële commando's te krijgen. Ik stel me een virtuele COM poort nodig die zijn info via het netwerk ontvangt. Die COM poort gebruik je vervolgens weer in het programma waarmee je de seriële data uitleest/verwerkt. (Ik had iets gevonden over NCAT).
De OTGW zal altijd ook zonder otmonitor of raspberry pi werken. De aansturing of het uitlezen van de OTGW zal echter via de applicatie otmonitor moeten gebeuren. En die leest de seriële poort of de socket van een wifi/utp-converter uit.
Of is het de bedoeling dat je aan de OTGW kant een serial to WiFi/ethernet gebruikt en aan de kant van de computer een WiFi/ethernet to serial module?
Nee, aan de OTGW-kant een TTL/serieel naar wifi/ethernet is voldoende, aangezien programma's zoals Domoticz of otmonitor de connectie kunnen leggen met een TCP-poort, die via wifi of ethernet benaderd wordt.
Ps. Is het hiermee dan eigenlijk ook mogelijk om een Arduino op afstand te programmeren.
Met de firmware die je zelf gevonden hebt en ik ook aandraag (esp-link) is dat mogelijk.
Aanvulling
Inmiddels ben ik vermoedelijk wat verder. De esp-link firmware voor de esp8266 lijkt de juiste weg. In het commentaar staat ook iets over de software waarmee je een virtuele COM poort kunt maken.

Tips over de meest gebruikte software zijn welkom. Zowel voor Mac, Windows als Raspbian. Dat scheelt weer uitproberen.

Is er ook firmware nodig voor de ethernet module? Zo ja, heeft iemand een linkje.
Nee, niet nodig, aangezien de ethernet module al een firmware, zoals de esp-link, aan boord heeft.
- De OTGW blijft gewoon serieel praten - Klopt
- De processor op de esp8266 bevat de esp link software die serieel praat en luistert en deze zet de data om naar WiFi. - Klopt
- Je kunt de esp8266 met behulp van de een webpagina instellen om te laten connecteren op je eigen netwerk.
- Vervolgens kun je vanaf een andere device via telnet naar poort 23 het verkeer bekijken - Klopt
- Er is software waarmee je een virtuele COM poort kan maken. Hierna lijkt het dan dat het apparaat via de kabel op een COM poort is aangesloten. - Is niet nodig, aangezien otmonitor of domoticz al tcp-poort-ondersteuning hebben, heb je geen virtuele com-poort nodig dat datzelfde voor je doet

Klopt dit zover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Bedankt dat maakt het duidelijker. _/-\o_
Dus gewoon aansluiten, configureren en gaan met die banaan frambozentaart.

[ Voor 20% gewijzigd door Sepio op 17-03-2016 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Mooi :D

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan dat een aantal Conrad-componenten niet meer in het assortiment zitten, of niet op voorraad zijn.

Is er een Medetweaker die een alternatieve lijst op kan stellen en zodoende dat de juiste componenten ingeladen worden?

p_b_q staat voor quantity (hoeveelheid)
p_b_a staat voor artikelnummer (SKU)
p_b_i is bij mij onbekend, maar ze zijn altijd 89.
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
<form method="get" action="http://www.conrad.nl/goto/" target="_blank">
<input type="hidden" name="p_b_q[1]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[1]" value="165233">
<input type="hidden" name="p_b_i[1]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[2]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[2]" value="152281">
<input type="hidden" name="p_b_i[2]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[3]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[3]" value="156911">
<input type="hidden" name="p_b_i[3]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[4]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[4]" value="140235">
<input type="hidden" name="p_b_i[4]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[5]" value="4">
<input type="hidden" name="p_b_a[5]" value="1262971">
<input type="hidden" name="p_b_i[5]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[6]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[6]" value="155020">
<input type="hidden" name="p_b_i[6]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[7]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[7]" value="445902">
<input type="hidden" name="p_b_i[7]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[8]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[8]" value="445928">
<input type="hidden" name="p_b_i[8]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[9]" value="4">
<input type="hidden" name="p_b_a[9]" value="445724">
<input type="hidden" name="p_b_i[9]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[10]" value="4">
<input type="hidden" name="p_b_a[10]" value="162248">
<input type="hidden" name="p_b_i[10]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[11]" value="4">
<input type="hidden" name="p_b_a[11]" value="162280">
<input type="hidden" name="p_b_i[11]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[12]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[12]" value="180076">
<input type="hidden" name="p_b_i[12]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[13]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[13]" value="180084">
<input type="hidden" name="p_b_i[13]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[14]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[14]" value="180203">
<input type="hidden" name="p_b_i[14]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[15]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[15]" value="403083">
<input type="hidden" name="p_b_i[15]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[16]" value="2">
<input type="hidden" name="p_b_a[16]" value="403130">
<input type="hidden" name="p_b_i[16]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[17]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[17]" value="403172">
<input type="hidden" name="p_b_i[17]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[18]" value="2">
<input type="hidden" name="p_b_a[18]" value="1089141"> <!-- Alternatief aangedragen door Conrad voor 403199 -->
<input type="hidden" name="p_b_i[18]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[19]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[19]" value="1089148"> <!-- Alternatief aangedragen door Conrad voor 403261 -->
<input type="hidden" name="p_b_i[19]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[20]" value="2">
<input type="hidden" name="p_b_a[20]" value="403334">
<input type="hidden" name="p_b_i[20]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[21]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[21]" value="403393">
<input type="hidden" name="p_b_i[21]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[22]" value="2">
<input type="hidden" name="p_b_a[22]" value="403431">
<input type="hidden" name="p_b_i[22]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[23]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[23]" value="710691">
<input type="hidden" name="p_b_i[23]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[24]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[24]" value="189634">
<input type="hidden" name="p_b_i[24]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[25]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[25]" value="189626">
<input type="hidden" name="p_b_i[25]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[26]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[26]" value="189600">
<input type="hidden" name="p_b_i[26]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[27]" value="3">
<input type="hidden" name="p_b_a[27]" value="731091">
<input type="hidden" name="p_b_i[27]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[28]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[28]" value="743135">
<input type="hidden" name="p_b_i[28]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[29]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[29]" value="741648">
<input type="hidden" name="p_b_i[29]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[30]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[30]" value="742106">
<input type="hidden" name="p_b_i[30]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[31]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[31]" value="609670">
<input type="hidden" name="p_b_i[31]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[32]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[32]" value="742082">
<input type="hidden" name="p_b_i[32]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[33]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[33]" value="609218">
<input type="hidden" name="p_b_i[33]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[34]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[34]" value="523100">
<input type="hidden" name="p_b_i[34]" value="89">
<input type="hidden" name="p_b_q[35]" value="1">
<input type="hidden" name="p_b_a[35]" value="540566">
<input type="hidden" name="p_b_i[35]" value="89">
As a convenience to the reader, here's a single button to put all the
components needed to build the opentherm gateway in the Conrad.nl shopping
basket.
<br>
<br>
<input type="submit" value="Fill the Conrad.nl shopping basket"> 
<br>
<br>
<b>Disclaimer</b>: While the list has been compiled with great care, check
it for yourself before ordering. Due to changing order numbers one or more
components may not end up in the shopping basket. If all is well, you should
find 53 items in your basket.
</form>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 15:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Toevallig ook gister poging gedaan, die bc558 transistor heeft levertijd van meer dan 3 weken. Maar duurde me te lang om alles te doorgronden aangezien er veel verschillende types zijn die allemaal net even anders zijn.. Zijn idd ook aantal componenten zonder alternatief, bijv die connectorset.
Dus zo'n herziene lijst zou ik ook zeer waarderen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Ik was er toevallig ook mee bezig en heb voor alles een alternatief behalve die bc558, ik had al verder gezocht maar dan krijg je snel een paar euro verzendkosten voor een item van een paar cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vermoed dat de bc559 vergelijkbaar is, die is identiek, maar beter geschikt voor hoogfrequente signalen zover ik als niet-EL'er begrijp. Maar daar zijn ook weer wat types van, was bezig om precies dezelfde te zoeken.. Die zijn volgens mij wel op voorraad.

Kun jij anders je lijstje dat je nu hebt posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:37:
Toevallig ook gister poging gedaan, die bc558 transistor heeft levertijd van meer dan 3 weken. Maar duurde me te lang om alles te doorgronden aangezien er veel verschillende types zijn die allemaal net even anders zijn.. Zijn idd ook aantal componenten zonder alternatief, bijv die connectorset.
Dus zo'n herziene lijst zou ik ook zeer waarderen! :)
Ze zijn gewoon op voorraad bij Conrad hoor ;)
4 transistors & 1 weerstand... €1,09 ... verzendkosten €4,95 :')

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 17-03-2016 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Denk dat ze zich bij Conrad nu afvragen wat die maffe Hollanders toch met die verouderde BC558's aan het doen zijn :+

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je linkje naar artikel dan? Er zijn heel veel types van de 558, en ik snap het verschil niet echt en of dit impact heeft op de schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Wat ik begrijp van de verschillende BC558-types zit het verschil in de hoeveelheid stroom die erdoor kan en nodig is om die stroom te schakelen. Hoe hoger het lettertje des te meer stroom door de transistor kan.

Dus als de onderdelenlijst een BC558A voorschrijft kun je ook wel een B gebruiken. Tenminste dat heeft mijn lokale elektronica-boer beweert. Als andere mensen met meer discrete elektronicakennis een andere of betere uitleg hebben, graag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:01
rippiedoos schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:46:
Wat ik begrijp van de verschillende BC558-types zit het verschil in de hoeveelheid stroom die erdoor kan en nodig is om die stroom te schakelen. Hoe hoger het lettertje des te meer stroom door de transistor kan.

Dus als de onderdelenlijst een BC558A voorschrijft kun je ook wel een B gebruiken. Tenminste dat heeft mijn lokale elektronica-boer beweert. Als andere mensen met meer discrete elektronicakennis een andere of betere uitleg hebben, graag!!
Ik heb de BC558B and BC548B transistors gebruikt en totaal geen probleem met mijn OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12-09 17:05
De BC 556/557/558/559/560 werken even goed, kunnen gewoon een grotere spanning aan. Letterje achteraf is de hFE (stroomversterkingsfactor), maar doorgaans is de hFE niet de beperkende factor (is vooral van belang als je aanstuurt met erg kleine stromen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Aangezien de BC558 weer op voorraad was hoefde ik vanmorgen zelfs helemaal niks meer te doen en was alles in mijn winkelwagen op voorraad.

Nu maar hopen, dat de dingen die ik vervangen heb ook goed zijn :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Ter info.

Volgens Kiwi Electonics zijn er binnenkort weer kits beschikbaar.

"We krijgen volgende week de benodigde onderdelen weer beschikbaar voor de kits. Voor de voorgesoldeerde versie zijn wij nog op zoek naar een partij welke de assemblage gaat doen."

Er is wel veel backorder dus ze kunnen niet garanderen dat de kit volgende week verzonden wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met dank aan Sneezedevil voor de herziene partslist heb ik na wat geknutsel in Excel een winkelwagen-link weten te fabriceren. Er kunnen zowel vanuit mij als van Sneezydevil geen rechten aan worden ontleend :P

Bestellijst OTGW bij Conrad (winkelwagen)

Als iemand nog wat ziet wat verkeerd is dan hoor ik het graag!

Update 29/3/2016:
Inmiddels gebouwd.
Dit zijn mijn opmerkingen:
- Er is 1 weerstand in de lijst die 0,5W is ipv 0,25W.
- Dit de set onderdelen voor de seriële interface (COM poort). De kans is groot dat dit niet is wat je wil, maar dat je een USB-to-serial, of een LAN/Wifi-to-serial module (beide goedkoop via Ebay/China) wilt gebruiken.
Er zitten dan teveel onderdelen in (9 polige seriele stekker, kabel, stekker voor op printplaat, MAX232 chip en 4 condensatoren).
- De leds + weerstanden voor diagnostics ontbreken
- 4 schroefjes om printplaat in behuizing te schroeven ontbreken

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-03-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
En voor diegene die zelf met de OTGW aan de slag willen en nog een oplossing voor een geprogrammeerde PIC willen kan ik wat regelen. Via eBay kun je goedkoop aan PIC16F88 komen, opgestuurd en al.

Voor een klein bedrag wil ik wel wat PIC16F88's inslaan en voor een klein bedrag geprogrammeerd en al opsturen. Stuur maar een DM en bij voldoende animo (2 of meer) ga ik wat regelen. Houdt wel rekening met een levertijd van 2-3 weken (boot vanuit china is meestal niet heel snel).

[ Voor 12% gewijzigd door rippiedoos op 18-03-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Sepio schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:28:

Dat ik het hier vraag is omdat ik er nergens documentatie over kan vinden. Ik vind wel dat het kan, maar niet hoe dat dan softwarematig moet.

Aanvulling

- De OTGW blijft gewoon serieel praten.
- De processor op de esp8266 bevat de esp link software die serieel praat en luistert en deze zet de data om naar WiFi.
- Vervolgens kun je vanaf een andere device via telnet naar poort 23 het verkeer bekijken.
- Er is software waarmee je een virtuele COM poort kan maken. Hierna lijkt het dan dat het apparaat via de kabel op een COM poort is aangesloten.

Klopt dit zover?
Ik ben voornemens ook via wifi te praten met de OTGW. Ik heb dit gevonden een ESP-12e dev gevonden wat een ESP8266 is, met micro USB aansluiting (oude telefoon lader!), voltage regulator 5V --> 3V3 en een programmeer interface is. Wellicht hang ik er ook nog een koolmonoxide sensor aan.
rippiedoos schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:32:
En voor diegene die zelf met de OTGW aan de slag willen en nog een oplossing voor een geprogrammeerde PIC willen kan ik wat regelen. Via eBay kun je goedkoop aan PIC16F88 komen, opgestuurd en al.

Voor een klein bedrag wil ik wel wat PIC16F88's inslaan en voor een klein bedrag geprogrammeerd en al opsturen. Stuur maar een DM en bij voldoende animo (2 of meer) ga ik wat regelen. Houdt wel rekening met een levertijd van 2-3 weken (boot vanuit china is meestal niet heel snel).
Is dit veel goedkoper dan via voti.nll?

[ Voor 8% gewijzigd door balk op 18-03-2016 23:58 . Reden: voti toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
balk schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 23:55:
[...]

Ik ben voornemens ook via wifi te praten met de OTGW. Ik heb dit gevonden een ESP-12e dev gevonden wat een ESP8266 is, met micro USB aansluiting (oude telefoon lader!), voltage regulator 5V --> 3V3 en een programmeer interface is. Wellicht hang ik er ook nog een koolmonoxide sensor aan.

[...]
Ik heb de mijna uit China. http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Daar is het vaak nog goedkoper. De prijs is inclusief verzending. Ongeveer 3 weken later (vanuit China) of 2 weken (vanuit Hong Kong) krijg je hem binnen in een bubbelenvelop. Ik heb al veel besteld en alles is altijd nog bezorgd.

En USB voeding heb je niet nodig aangezien je hem voedt met de OTGW zelf. Thinkpad heeft daar meer info over geschreven.

[ Voor 11% gewijzigd door Sepio op 19-03-2016 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
Tele schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:48:
[...]

Misschien een wat bredere aansluitklem met voeding, ketel, thermostaat, ds18b20 en led aansluitingen allemaal naast elkaar?

Op het huidige bordje past een esp-12 wifi module. Weet iemand een simpele ser2net achtige firmware hiervoor te vinden/maken?

Andere ideeën? Roept u maar.. :)
Is een ESP-12E met ESPeasy firmware een geschikte kandidaat?

Ideeën:
  • Aansluiting laagspannings connectorbus voor stekkernetvoeding 24 V.
  • 24 V aansluiting tbv voeding van 24 V/1A aansluitklemmen CV ketel.
  • Printplaat aansluitklemmen met steekaansluiting voor de Opentherm interface.
PS. kan je vertellen hoever je bent met jouw gateway? Ik ben reuze benieuwd. :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Templar op 19-03-2016 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EBOOZ
Ik had nog geen tijd gehad om naar het postkantoor te gaan en ik wil wel even weten of ze voldoende gefrankeerd zijn :)

Maar morgen gaan deze de deur uit!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KTpn4jh.jpg

In principe ben ik door de voorraad heen nu..
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:43:
Met dank aan Sneezedevil voor de herziene partslist heb ik na wat geknutsel in Excel een winkelwagen-link weten te fabriceren. Er kunnen zowel vanuit mij als van Sneezydevil geen rechten aan worden ontleend :P

Dank! Net de lijst + een soldeer setje bij Conrad besteld.

[ Voor 73% gewijzigd door EBOOZ op 20-03-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hmm, ben ik net te laat EBOOZ.

Heeft iemand nog een PCB over die ie kwijt wil?

edit: nevermind, bij Kiwi besteld.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-03-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:45:
Hmm, ben ik net te laat EBOOZ.

Heeft iemand nog een PCB over die ie kwijt wil?
Had je al bij Kiwi gekeken. Of heb je er meer dan 100+ nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sepio schreef op maandag 21 maart 2016 @ 17:03:
[...]

Had je al bij Kiwi gekeken. Of heb je er meer dan 100+ nodig?
Ja gezien, daar bestel ik dan evt wel. Maar onderling spaar je wat uit, je kunt er namelijk 10 voor $33,- krijgen als je ze zelf laat maken.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-03-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik miste dus nog 4 transistors en een weerstandje... kosten €1,01 (verzendkosten €4,95 :') )

Krijg ik gisteren een briefje in de bus dat er een pakket(je) de buren is afgeleverd. Ik denken en denken, wat heb ik besteld? Conrad kan het niet zijn (4 transistors en een weerstandje past makkelijk in de brievenbus...

Wat blijkt, twee dozen van Conrad 8)7
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/IMG_4407.JPG

Ik maak 1 doos open, en daar zit mijn bestelling in:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/IMG_4408.JPG

Wat zit er dan in de andere doos???
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/IMG_4409.JPG
4 transistors zonder de weerstand :? :?

Alles nagekeken maar heb toch echt alleen voor 1 weerstand en 4 transistors betaald. Naja, altijd handig ;)

Gelijk in laatste onderdelen op m'n OTGW gesoldeerd, en ff een foto naast m'n PIC-programmer:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/IMG_4418.JPG

Nu zit ik alleen te twijfelen of ik de OTGW via een ESP8266 wil gaan aansluiten op m'n Domoticz, of dat ik een Raspberry Pi 3 koop (voor Domoticz) en de huidige Pi2 voor m'n OTGW ga gebruiken. Vind de extra functionaliteit wel leuk om te hebben (grafieken van in & uit temperatuur e.d.)... Ga ik nog over nadenken ;)

Edit:
Sepio schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 06:23:
[...]

Ik heb de mijna uit China. http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Daar is het vaak nog goedkoper. De prijs is inclusief verzending. Ongeveer 3 weken later (vanuit China) of 2 weken (vanuit Hong Kong) krijg je hem binnen in een bubbelenvelop. Ik heb al veel besteld en alles is altijd nog bezorgd.

En USB voeding heb je niet nodig aangezien je hem voedt met de OTGW zelf. Thinkpad heeft daar meer info over geschreven.
Kan je beter deze nemen: http://www.ebay.com/itm/E...LWIP-AP-STA-/172059618011
Deze is bijna 4x goedkoper dan wat jij plaatst. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door iMars op 23-03-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:43:

Iemand deze nog nagekeken :P

En als ik net zoals thinkpad juist een zwaardere voeding wil nemen om wellicht in de toekomst een netwerkmodule er aan te hangen, hoef ik dan alleen een andere bloktravo? en zoja welke?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik heb hem in tweevoud besteld. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb hem zelf ook besteld, komt vanmiddag met de post, ben ook benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Cyberpope schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:48:
[...]

Iemand deze nog nagekeken :P

En als ik net zoals thinkpad juist een zwaardere voeding wil nemen om wellicht in de toekomst een netwerkmodule er aan te hangen, hoef ik dan alleen een andere bloktravo? en zoja welke?
Kom kom, even zoeken kan geen kwaad.

Zwaardere trafo: 710564 - 89
DC/DC-converter: 157954 - 89

De trafo en 7805 uit de bestellijst komen dan te vervallen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2016 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
ThinkPadd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:41:
[...]

Kom kom, even zoeken kan geen kwaad.

Zwaardere trafo: 710564 - 89
DC/DC-converter: 157954 - 89

De trafo en 7805 uit de bestellijst komen dan te vervallen.
Sterker nog, het staat in de start-post! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Vraagje: ik heb alles in elkaar gezet, pic geprogrammeerd en OTGW aangesloten op een USB2SER aangesloten. Hoe kan ik zien of alles nu goed werkt?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Foto%2023-03-16%2018%2038%2036.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Screen%20Shot%202016-03-23%20at%2018.40.43.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
iMars schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 18:44:
Vraagje: ik heb alles in elkaar gezet, pic geprogrammeerd en OTGW aangesloten op een USB2SER aangesloten. Hoe kan ik zien of alles nu goed werkt?
[afbeelding]

[afbeelding]
Ehhh, heb jij jouw USB to Serial adapter (5V) direct aangesloten op de RS232 pinnen (-15V tot +15V)? :?
Ik zie namelijk dat jij de MAX232 IC geplaatst hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Templar op 23-03-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Templer schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:30:
[...]

Ehhh, heb jij jouw USB to Serial adapter (5V) direct aangesloten op de RS232 pinnen (-15V tot +15V)? :?
Ik zie namelijk dat jij de MAX232 IC geplaatst hebt.
Euh ja..? Of ik mis iets... maar dat is volgens het schema een seriële aansluiting... toch?
Afbeeldingslocatie: http://otgw.tclcode.com/otgw-sch.png
RS232 line driver (IC2, C4, C5, C6, C7, and SV1)
For communicating with the outside world the TTL level serial signals from the PIC have to be converted to proper RS232 levels. This is done with a standard circuit around a MAX232 chip.

[ Voor 22% gewijzigd door iMars op 23-03-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
iMars schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:41:
[...]

Euh ja..? Of ik mis iets... maar dat is volgens het schema een seriële aansluiting... toch?
[afbeelding]

[...]
De aansluiting is serieel maar de MAX232 IC converteert de voltage niveaus waardoor de signalen niet meer compatibel zijn met het TTL voltage niveau.
Oftewel de USB to serial adapter werkt op andere logic levels (TTL) dan het RS232 protocol, zie https://learn.sparkfun.com/tutorials/logic-levels/ttl-logic-levels voor meer info. De MAX232 chip is in jouw geval overbodig, je kan direct inprikken op de PIC16F88 MCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Templer schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:02:
[...]

De aansluiting is serieel maar de MAX232 IC converteert de voltage niveaus waardoor de signalen niet meer compatibel zijn met het TTL voltage niveau.
Oftewel de USB to serial adapter werkt op andere logic levels (TTL) dan het RS232 protocol, zie https://learn.sparkfun.com/tutorials/logic-levels/ttl-logic-levels voor meer info. De MAX232 chip is in jouw geval overbodig, je kan direct inprikken op de PIC16F88 MCU.
Hmmm, ga ik daar ff naar kijken. Maar waar is die MAX232 dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
iMars schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:12:
[...]

Hmmm, ga ik daar ff naar kijken. Maar waar is die MAX232 dan voor?
Om het TTL voltage wat op een printplaat gebruikt wordt (korte afstanden tussen IC's) te converteren naar een RS232 voltage (lange afstanden tussen apparaten). De seriële COM poort werkt volgens de RS232 specs.

[ Voor 3% gewijzigd door Templar op 23-03-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Templer schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:18:
[...]

Om het TTL voltage wat op een printplaat gebruikt wordt (korte afstanden tussen IC's) te converteren naar een RS232 voltage (lange afstanden tussen apparaten). De seriële COM poort werkt volgens de RS232 specs.
Maar die usb-to-serial is ook een RS232... dus dan zou ik zeggen/denken dat dat moet werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Die USB-to-Serial zijn eigenlijk altijd TTL-niveau.

Het is te hopen dat je USB-to-Serial het nu nog doet, grote kans dat je hem hebt opgeblazen omdat RS232 een veel hogere spanning geeft dan TTL. Gelukkig zijn die dingetjes niet zo duur (<$3), het had ook het moederbord van je PC/laptop kunnen zijn die naar de haaien was.

Zie deze uitleg voor hoe je de OTGW kunt ombouwen naar TTL-niveau: http://www.opentherm-gate...iwyg/USB_instructions.pdf
MAX232 eraf/eruit en even twee draadbruggetjes leggen, dan kan je de USB-to-Serial op dezelfde manier aangesloten houden.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
Werkt dat zo ook voor de serial naar LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ok, bedenk dat ik nu ook teveel besteld heb dan, ben ook de serial-LAN (utp) van plan. Dus had die serial connector en rs232 niet nodig, maar kost geen drol gelukkig ;)
Misschien dan nog even wat variaties op de link maken (wel/geen rs232, wel/geen zwaardere voeding, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
EBOOZ schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:22:
Ga daar maar vanuit, aansluitingen serieel op RS232 zie je zelden. serieel (RX/TX) op 5V of 3,3V daarentegen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
ThinkPadd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:00:
Het is te hopen dat je USB-to-Serial het nu nog doet, grote kans dat je hem hebt opgeblazen omdat RS232 een veel hogere spanning geeft dan TTL.
Z'n terminalvenster geeft nog garbage weer, neem aan dat e.e.a. nog goed werkt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
EBOOZ schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:22:
Ja. Het werkt hetzelfde ook voor de LAN-zaken. De meeste UTP naar serieel werken ook met TTL-voltage levels, ook de USR-TCP232-bordjes. En ook de ESP8266-chips werken met TTL en niet met 'echte' rs232-voltages. Je kunt dus de ombouwhandleiding aanhouden van het USB-model of ergens een paar posts eerder zoeken. Heb het ergens opgeschreven in dit topic met plaatjes.
Pagina: 1 ... 5 ... 37 Laatste