[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 6 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:00:
Die USB-to-Serial zijn eigenlijk altijd TTL-niveau.

Het is te hopen dat je USB-to-Serial het nu nog doet, grote kans dat je hem hebt opgeblazen omdat RS232 een veel hogere spanning geeft dan TTL. Gelukkig zijn die dingetjes niet zo duur (<$3), het had ook het moederbord van je PC/laptop kunnen zijn die naar de haaien was.

Zie deze uitleg voor hoe je de OTGW kunt ombouwen naar TTL-niveau: http://www.opentherm-gate...iwyg/USB_instructions.pdf
MAX232 eraf/eruit en even twee draadbruggetjes leggen, dan kan je de USB-to-Serial op dezelfde manier aangesloten houden.
...en zo blijven we leren ;) Ik ga het zaterdag gelijk proberen.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:22
rippiedoos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:56:
[...]

Ja. Het werkt hetzelfde ook voor de LAN-zaken. De meeste UTP naar serieel werken ook met TTL-voltage levels, ook de USR-TCP232-bordjes. En ook de ESP8266-chips werken met TTL en niet met 'echte' rs232-voltages. Je kunt dus de ombouwhandleiding aanhouden van het USB-model of ergens een paar posts eerder zoeken. Heb het ergens opgeschreven in dit topic met plaatjes.
Ok, helder. Moet ik nog even een serieel naar LAN bestellen (+ de twee extra onderdelen zoals genoemd door Thinkpad) en dan ga ik maar eens beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Twee vraagjes:
  1. Voor diegene die z'n OTGW aan een Raspberry Pi hebben aangesloten:
    De RaspBerry Pi heeft UART aansluiting (pin 8 = gpio14 = txd & pin 10 = gpio15 = rdx). Sluiten jullie de OTGW aan via de USB? Of via de gpio14/15? Dat laatste lijkt me het makkelijkst en meest logisch...
  2. Als ik de OTGW via UART goed aansluit, zonder de MAX232 ertussen en de OTGW nog niet aan mijn CV/Thermostaat gekoppeld, hoe kan ik testen of alles goed werkt (in de zin als, PIC goed geflasht en codes lezen/versturen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51
iMars schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:49:
Twee vraagjes:
  1. ...
  2. Als ik de OTGW via UART goed aansluit, zonder de MAX232 ertussen en de OTGW nog niet aan mijn CV/Thermostaat gekoppeld, hoe kan ik testen of alles goed werkt (in de zin als, PIC goed geflasht en codes lezen/versturen)?
otmonitor starten en verbinden met de TTL/Serial poort en naar de logging kijken van otmonitor. Als het goed is verstuurd de OTGW continue berichten naar de boiler en dat zie je in de logging voorbij komen in het log-tabje. Als die leeg is (log-tabje) dan is of je verbinding niet goed of de OTGW zelf niet goed.

[ Voor 7% gewijzigd door rippiedoos op 24-03-2016 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Je zou bij het starten van de OTGW ook iets van versie-informatie voorbij moeten zien komen in je logwindow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Cyberpope schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:48:
[...]

Iemand deze nog nagekeken :P
Vanavond in elkaar gezet. 1 weerstand bleek 1/2 Watt ipv 1/4 Watt en is daardoor groter. Zal voor de werking waarschijnlijk niet uitmaken.
Voor de rest compleet en eigenlijk wat teveel onderdelen in mijn geval: max232 + voetje, 9 polige stekker, 4 condensators.
Ook zit er een connectorset bij die er volgens mij helemaal niet bijhoort (artikel 743143)

Leds ontbreken trouwens (ook van originele parts list)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:35:
Je zou bij het starten van de OTGW ook iets van versie-informatie voorbij moeten zien komen in je logwindow.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Screen%20Shot%202016-03-26%20at%2016.34.59.png
Ziet er goed uit, nu kijken of ik met een esp verbinding kan maken :D
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Foto%2026-03-16%2016%2049%2056.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 26-03-2016 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Templer schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 14:28:
[...]

Is een ESP-12E met ESPeasy firmware een geschikte kandidaat?

Ideeën:
  • Aansluiting laagspannings connectorbus voor stekkernetvoeding 24 V.
  • 24 V aansluiting tbv voeding van 24 V/1A aansluitklemmen CV ketel.
  • Printplaat aansluitklemmen met steekaansluiting voor de Opentherm interface.
PS. kan je vertellen hoever je bent met jouw gateway? Ik ben reuze benieuwd. :9~
Allemaal goede punten, de ESP-12E lijkt me erg handig inderdaad. Ik heb vorige week de USR TCP232 binnengekregen. Binnenkort eens een gw tekenen met plek voor deze module en de esp-12e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Tele schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:01:
[...]

Allemaal goede punten, de ESP-12E lijkt me erg handig inderdaad. Ik heb vorige week de USR TCP232 binnengekregen. Binnenkort eens een gw tekenen met plek voor deze module en de esp-12e.
+1 voor een ontwerp met aansluiting voor een externe stekker netvoeding.

Heb hier een otgw liggen waar iets mis mee is (thermostaat ziet de communicatie van otgw niet en geeft communicatiefout aan, maar otgw ziet wel wat de thermostaat verstuurd).
Maar vind het een beetje eng om een printplaat waar 230v op binnenkomt te gaan doormeten.
En prijsverschil tussen huidige print transformator + netsnoer in de bestellijst, en een kant-en-klaar 24v stekker exemplaar is vrijwel niets.

Verder is het misschien een idee om het ontwerp passend te maken voor een andere standaard behuizing waar al een uitsparring in zit om connectors/kabels uit te laten steken, zonder dat je zelf gaten hoeft te boren.

Bijvoorbeeld zoiets:

https://www.conrad.nl/nl/...zwart-1-stuks-521256.html
http://www.budgetronics.e...p_id=29&aid=18641&lang=NL

[ Voor 15% gewijzigd door maxnl op 28-03-2016 04:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:13
Tele schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:01:
[...]

Ik heb hier een ESP12-E in dezelfde behuizing als de OTGW geplaatst, met simpele Logic Level Converter van eBay voor de communicatie met de OTGW. (http://www.ebay.nl/itm/17...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)

Code op de ESP is een simpele ser2net, dan kun je via OTmonitor gewoon verbinding maken met het juiste ip/poort. (https://github.com/dparnell/esp8266-ser2net)
Werkt prima, draait hier al een maand of 2 zonder problemen.

Heb de ESP nu gevoed met een oude telefoon lader en een voltage regelaar, niet ideaal, maar het werkt. Op den duur vervang ik de 7805 en trafo van de OTGW waarschijnlijk om het allemaal wat netter te maken.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
BertusB404 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:52:
Ik heb hier een ESP12-E in dezelfde behuizing als de OTGW geplaatst, met simpele Logic Level Converter van eBay voor de communicatie met de OTGW. (http://www.ebay.nl/itm/17...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)
Er zijn ook -iets duurdere- bordjes die zelf voltage regelaar + level shifting op uart rx hebben.

https://www.adafruit.com/products/2471

[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 28-03-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oke... ben aan het proberen te bestellen. En volgens mij lukt dat wel. De grotere trafo en zo gevonden en ook veranderd.

maar er is 1 onderdeel uitverkocht:

Bipolaire standaard vermogenstransistor ON Semiconductor BC 548 B NPN Soort behuizing TO 92 I(C) 200 mA Emitterblokkeers.

Wat kan ik daarvoor als vervanging gebruiken. Zelf te weinig kennis om een alternatief uit te zoeken. Een zoektocht leverde me te veel alternatieven op dit te veel op elkaar lijken. Hoger mA is altijd goed??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 03:13
maxnl schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:41:
[...]

Er zijn ook -iets duurdere- bordjes die zelf voltage regelaar + level shifting op uart rx hebben.

https://www.adafruit.com/products/2471
Dat is inderdaad ook een goede optie, en zeker minder soldeerwerk. (Eigenlijk geen)
Maar dit is wat ik had liggen. Komt er op neer dat je OTGW aan wifi hangen behoorlijk eenvoudig is, en een ESP is waarschijnlijk nog goedkoper dan een Ethernet oplossing, en flexibeler.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb mijn post met daarin de link naar Conrad bestellijst geüpdatet: CyBeRSPiN in "[OTGW] OpenTherm gateway"

De bestellijst zelf nog niet aangepast nav mijn bevindingen, maar mocht iemand die link naar winkelwagen willen gebruiken, let dan even op (je bestelt waarschijnlijk teveel en je mist wat accessoires (diagnostic leds, schroefjes voor behuizing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Geweldig. Wat voor een leds moet je er dan bij bestellen. Gewoon zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/...0-20-ma-225-v-184543.html

of moeten er ook nog weerstandjes dan bij? Pull-up??

En iemand nog een alternatief voor Semiconductor BC 548 B NPN?

Voor de rest heb ik een USB naar RS232 kabel. Met een 9 polige connector dus. Ik kom er niet helemaal uit of ik dat wel of de max232 nodig heb.

Ik denk dat ik genoeg kennis heb om de boel in elkaar te solderen, maar kan over het verbinden met b.v. een raspberry weinig vinden als ik eerlijk ben.. In elk geval niet op een manier dat ik er iets van snap.
De oorspronkelijke site is op dat punt aardig summier...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Cyberpope schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:55:
Ik denk dat ik genoeg kennis heb om de boel in elkaar te solderen, maar kan over het verbinden met b.v. een raspberry weinig vinden als ik eerlijk ben..
Zou gemakshalve (ja, lui ;)) USB gebruiken.

Wil je rechtstreeks de 5v OTGW op de 3.3v Pi aansluiten aansluiten dan zal er een level shifter zoals het ebay linkje van Bertus tussen moeten.
Voor de rest heb ik een USB naar RS232 kabel. Met een 9 polige connector dus. Ik kom er niet helemaal uit of ik dat wel of de max232 nodig heb.
Als je via RS232 aansluit wel.
Bij zo'n soort kabeltje niet: http://www.aliexpress.com...y-Upgrade/1528125777.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

je bent mij al kwijt, maar wilde ook de rpi via usb aansluiten.
ik heb juist zoiets...

http://www.aliexpress.com...sb-rs232/32256059698.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Voor een vraag in het electronicaforum heb ik een documentje gemaakt over het installeren van de otmonitor software op een Raspberry pi en het automatisch starten. Misschien hebben jullie er ook iets aan.
Hierbij de link naar het document en het autostart script.

Als je de webinterface nog wat mooier wilt maken dan kun je eventueel nog een thema instellen.
Download het thema van timoline en zet de bestanden in /opt/otmonitor/html.

[ Voor 50% gewijzigd door Sepio op 30-03-2016 18:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
Cyberpope schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:36:
je bent mij al kwijt, maar wilde ook de rpi via usb aansluiten.
ik heb juist zoiets...

http://www.aliexpress.com...sb-rs232/32256059698.html
Je hebt 4 manieren om de OTGW aan te sluiten.

Via USB TTL
Je OTGW praat intern op 5 volt. Je kunt dit doormiddel van een USB TTL kabel*(USB TTL PL2303HX)** omzetten naar USB (wat ook 5 volt is). Hierbij is het belangrijk dat IC2 niet aanwezig is en dat in plaats hiervan 2 draadbruggetjes worden geplaatst. Je sluit 3 van de 4 draadjes van de USB TTL connector aan op de RS232 header. Meer info is te vinden bij Kiwi Electronics.
* Zorg dat je een 5v USB TTL kabel hebt. Er zijn ook 3.3v uitvoeringen.
** Voor deze kabel met PL2303HX chipset zijn Windows 10 drivers beschikbaar. De Raspberry Pi heeft geen extra drivers nodig (in Raspbian).

Via serieel RS232
IC2 moet dan aanwezig zijn. Ook zijn er 4 extra condensatoren nodig boven IC2. Deze extra componenten zetten de 5 volt TTL voltages om in 13 volt. Deze versie heb je niet nodig tenzij je hem bewust op een ouderwetse seriële poort wilt aansluiten. (Die standaard op zo'n computer met floppy's zat).
De kabel die jij toont vormt de 13 volt weer om in 5 volt die de USB nodig heeft. Dus in feite 2 onnodige stappen.
Heb je een seriële OTGW dan kun je door het verwijderen van IC2 en het plaatsen van 2 draadbruggen er weer een TTL variant van maken zodat de andere 3 manieren weer mogelijk zijn.

Via WiFi
In dit geval is de basis opzet zoals bij de USB TTL uitvoering. Dus zonder IC2 en met 2 draadbruggetjes. Als je de OTGW als voeding wilt gebruiken dan zul je die moeten upgraden naar een iets zwaardere variant door 2 extra componenten te vervangen en kun je de 5v via een extra draadbruggetje doorzetten naar de RS232 header. Hierop sluit je de WiFi module (Serial Wifi Module ESP8266 ESP-12)* aan die via de esp-link firmware de seriële data kan doorzetten.
* Je hebt goedkopere ESP8266 modules. Alleen werken die op 3,3volt. Ze zijn niet 5 volt tolerant. Je hebt dan een level shifter nodig om van 5v aan de OTGW kant naar 3,3v aan de esp kant te gaan.

Via ethernet (netwerk kabel)
Eigenlijk hetzelfde als via WiFi. Je hebt alleen een andere module (USR-TCP232-T)* voor nodig. Deze bevat al de juiste firmware om de seriële data door te zetten.
* Let op de -T postfix. Deze kan rechtstreeks overweg met de 5v TTL levels van de OTGW.

Zowel de Domoticz als de otmonitor software kunnen overweg met alle vier de mogelijkheden overweg.
Ik zou overigens altijd zorgen dat je ook een USB TTL kabeltje hebt om de juiste firmware op de OTGW te kunnen zetten.

Zwaardere componenten
De reden waarom bij de WiFi en ethernet uitvoering twee componenten vervangen moeten worden is terug te vinden op het domotica blog.

Update: laatste paragraafje over de reden van de zwaardere componenten toegevoegd.

Ps veel van de info hierboven komt uit het forum. De credits gaan grotendeels naar Thinkpad en Rippiedoos die veel van hun kennis delen. _/-\o_

[ Voor 63% gewijzigd door Sepio op 21-04-2016 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Zet achter je linkjes naar bijv. eBay e.d. nog even het merk/model van het item/module. De ervaring leert dat na een jaar ofzo de linkjes niet meer werken en dat men dan geen idee meer heeft wat te bestellen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou, dat overkomt me niet, direct besteld. En wat is Conrad een ongelofelijk baggersite zeg. 46 artikel in mijn winkelwagentje. Ze om naar verlangslijst (ik heb nog geen alternatief voor -bc548bg-npn-) is 27 artikelen op je verlanglijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Weet iemand of de raspberry een seriële poort heeft wat direct aan de TTL aangesloten kan worden van de OTGW? Pin 8 en 10 zijn TxD en RxD (UART) maar wordt nu standaard als console geconfigureerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.openmyr.com/blog/wp-content/uploads/2016/03/raspi-config-2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.openmyr.com/blog/wp-content/uploads/2016/03/raspi-config-3.png

Volgens mij moet het modelijk zijn als ik dit zo lees...

Maar na mijn vorige RS232 blunder ga ik dit niet proberen zonder zeker te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
woei! Dank allen voor de goede informatie, handige Conrad lijstjes en natuurlijk de hulp bij het bestellen van PCB's en PIC's :)

bestellingen zijn geplaatst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
iMars schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:30:
Weet iemand of de raspberry een seriële poort heeft wat direct aan de TTL aangesloten kan worden van de OTGW?
UART van de Raspberry is 3.3v, die van de OTGW 5v
Vandaar mijn opmerking dat bij rechtstreeks (niet via USB) aansluiten een level shifter nodig is.

[ Voor 18% gewijzigd door maxnl op 30-03-2016 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
@Sepio: mooie opsomming!!

Met betrekking tot level shifters klopt het inderdaad voor de RX/TX-poorten van de RPi. Daar heb je voor de RX/TX-pinnen een level shifter nodig.

Voor de ESP8266 heb je alleen voor de stroom een step-down-converter nodig als je de ESP8266 wil voeden met de OTGW zelf. De RX/TX-pinnen zijn wel 5v tolerant. Je hoeft dus alleen er een 3.3v voeding tussen te zetten en gaan met die handel (volgens de documentatie dan). Van het weekend ga ik dat testen met een ESP-05 (twee daarvan kosten ook niet veel op eBay...). Heb 5 stuks 5v ⇒ 3.3v converters gehaald. €1,50 verstuurd vanuit China. Ik snap nog steeds niet hoe zet het kunnen maken, versturen en er ook nog iets op verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
rippiedoos schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 23:45:
@Sepio: mooie opsomming!!

Met betrekking tot level shifters klopt het inderdaad voor de RX/TX-poorten van de RPi. Daar heb je voor de RX/TX-pinnen een level shifter nodig.

Voor de ESP8266 heb je alleen voor de stroom een step-down-converter nodig als je de ESP8266 wil voeden met de OTGW zelf. De RX/TX-pinnen zijn wel 5v tolerant. Je hoeft dus alleen er een 3.3v voeding tussen te zetten en gaan met die handel (volgens de documentatie dan). Van het weekend ga ik dat testen met een ESP-05 (twee daarvan kosten ook niet veel op eBay...). Heb 5 stuks 5v ⇒ 3.3v converters gehaald. €1,50 verstuurd vanuit China. Ik snap nog steeds niet hoe zet het kunnen maken, versturen en er ook nog iets op verdienen...
Ik las op internet nogal tegenstrijdigste berichten over of de esp8266 5v tolerant is op zijn data pinnen. Sommigen hebben het over dat het makkelijk kan, de anderen heb het er over dat je je esp hiermee verpest. Weer anderen hebben het erover dat dit afhankelijk is van de module variant.

De esp8266 datasheet geeft aan dat de het maximale voltage op de io pinnen 3.6v is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:22
Sepio schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:32:
[...]

Is het een idee om deze opsomming in de topicstart te verwerken? Ik lees al een hele lange tijd mee, maar nu pas is het me écht duidelijk (kan ook aan mij liggen natuurlijk :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Sepio schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 06:12:
De esp8266 datasheet geeft aan dat de het maximale voltage op de io pinnen 3.6v is.
Zelfde document noemt wel een overvoltage beveiliging:
All digital IO pins are protected from over-voltage with a snap-back circuit connected between the
pad and ground. The snap back voltage is typically about 6V, and the holding voltage is 5.8V. This provides protection from over-voltages and ESD. The output devices are also protected from
reversed voltages with diodes.
Maar of dat ook voor normaal gebruik bedoeld is. :?

==

Ben zelf verder even aan het spelen met het slepen van componenten.

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/odz8mgtyf/IMG_20160331_125259.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/6agrb2vs5/IMG_20160331_125314.jpg

Eerste poging (als amateur) om de connectortjes uit de behuizing stekend aan een kant te krijgen, en 24v jack aansluiting i.p.v. 230v

[ Voor 4% gewijzigd door maxnl op 31-03-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
maxnl schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:23:
[...]
Eerste poging (als amateur) om de connectortjes uit de behuizing stekend aan een kant te krijgen, en 24v jack aansluiting i.p.v. 230v
Misschien linksboven ook een extra 5v aansluiting opnemen zodat je er makkelijk een WiFi of Ethernet variant van kunt maken.

Ook zou het prettig zijn om plek te hebben om de led uitgangen te voorzien weerstandjes. Nu moet ik die op een extern bordje plaatsen. Het maakt niet uit of die aan de anode of kathode kant van de led zitten. Mijn voorkeur zou tussen de IC en de led header zijn. En als het je ook nog lukt om de mogelijkheid te voorzien om de weerstand bij de temperatuur sensor te kunnen plaatsen dan heb je ook nog die keuze.

Persoonlijk vind ik de huidige behuizing prettiger. Die paar gaatjes zijn ook zo gemaakt. (Ik heb een pcb prototype bordje op de behuizing gelegt en met een punaise gaatjes op de juiste afstand gemaakt. Daarna met een 5mm boordje het gat uitgeboord en ledjes zit netjes naast elkaar).

[ Voor 38% gewijzigd door Sepio op 31-03-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Sepio schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:21:
Misschien linksboven ook een extra 5v aansluiting opnemen zodat je er makkelijk een WiFi of Ethernet variant van kunt maken.

Ook zou het prettig zijn om plek te hebben om de led uitgangen te voorzien weerstandjes. Nu moet ik die op een extern bordje plaatsen.
Heb op dit moment rechtsonder een extra header met 2x een 5v aansluiting met de gedachte dat als je er een wifi versie van wilt maken je de module in de behuizing zelf stopt.

Over leds nog niet nagedacht.
Wel een ESP module met OLED display add-on besteld om eens mee te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Yes, mijn OTWG doet het!
Met dank aan rippiedoos voor het programmeren van mijn PIC!

Diagnostic firmware zat er op. En had (dacht ik) nog geen USB/LAN TTL module in huis, dus dacht dat die diagnostic firmware standaard de led test zou uitvoeren. Maar er ging geen ledje branden..
Dus meteen alle soldeerverbindingen nagelopen, maar tevergeefs.
Blijkt dus dat die led-test geactiveerd moet worden via de OT Monitor :') (wederom dank aan rippiedoos om me dat te vertellen).

Later alsnog een USB TTL gevonden die ik nog bleek te hebben (ooit besteld om slimme meter mee uit te lezen, maar bleek verkeerde versie te zijn toen), en warempel: aanmaal aangesloten werkt ie meteen! :)

Nu nog wachten op mn LAN TTL module om het kastje op de juiste plek te monteren, benieuwd wat ik er allemaal mee kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
maxnl schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:23:
[...]

Zelfde document noemt wel een overvoltage beveiliging:

[...]

Maar of dat ook voor normaal gebruik bedoeld is?
Ik denk dat het prima werkt met 5v TTL maar dat mensen hun esp8266 gesloopt hebben met slechte electronica. Als een 5v TTL-aansluiting van 0v naar 5v gaat om van uit naar aan te switchen kan er overshoot ontstaan. Als die overshoot net te ver doorschiet bij een al hoog signaal kom je snel in de buurt van die 5.8v. En een kleine chip als de esp8266 kan niet veel hebben en al helemaal niet als je vaak net tegen het randje aanzit.

Maar nu verwacht ik niet dat het hier een groot probleem zal zijn aangezien de TTL-signalen rechtstreeks van de PIC komen en niet lange afstanden met kabels, pull ups, filters en andere zut moeten passeren. En ook omdat de baud-snelheid laag is en daarmee ook de schakelingstijd van 0v naar 5v niet snel hoeft te zijn en rustig de tijd heeft om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 22:03

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Gisteren in mijn pauze begonnen met het solderen van de OTGW.
Ik ben normaal niet zo'n kei in de kleurcodering van weerstanden, maar bij de 15k viel me toch op dat er iets echt niet goed zat.
Blijkt dat Conrad een 68R heeft gedaan in het zakje wat 15k moest hebben 8)7

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

O, ben ik dan zo naief geweest door erop te vertrouwen dat de waarde op de sticker overeenkomt met de inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:18:
O, ben ik dan zo naief geweest door erop te vertrouwen dat de waarde op de sticker overeenkomt met de inhoud?
Ik had niet verwacht dat het fout kon gaan. De overige weerstanden kwamen wel overeen met hun waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Matis schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:11:
[...]

Ik had niet verwacht dat het fout kon gaan. De overige weerstanden kwamen wel overeen met hun waarde.
Ik heb hetzelfde gehad. Ik had een R330 weerstandje besteld, stond op de stikker maar zat een R390 in. Let er dus op wat de weerstand-waardes zijn!! Ik dacht dat ik de uitzondering was maar is blijkbaar niet zo. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Na een avondje testen werkt de ESP8266. Ik heb alleen een 3.3v voeding nodig en de I/O-pinnen werken prima met 5v. Was wel geklier want vanuit China leveren ze toch wel beroerde kwaliteit soms.

Ik heb een ESP-05 gekocht waar je niet gemakkelijk de firmware kunt bijwerken. Moet je een pinnetje van de chip zelf lossnijden en moeilijk doen maar het moet wel kunnen. Ander nadeel is dat het allemaal klein is niet veel kracht kan hebben. Heb gisteren de antenne-aansluiting afgebroken. Is vast wel te maken maar heb er gelukkig nog eentje. Dan nog esp-link erop en in een OTGW verwerken.

[ Voor 9% gewijzigd door rippiedoos op 02-04-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
rippiedoos schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:51:
Na een avondje testen werkt de ESP8266. Ik heb alleen een 3.3v voeding nodig en de I/O-pinnen werken prima met 5v.
Goed om te horen.
edit: zie overigens dat bij de duurdere bordjes die adverteren dat zij wel level shifting hebben deze slechts uit een enkele 1N4148 diode bestaat.
Schema van Adafruit: https://learn.adafruit.com/assets/24745
Kan je dus vrij eenvoudig ook bij andere bordjes er tussen zetten, als je voor de zekerheid toch extra beveiliging wil.

Wat voeding betreft heb ik verder inmiddels ook al een interessant ESP bordje gezien dat 24v lust, en dat omzet naar 5v en 3.3v.
Wemos D1 R2 (niet de eerder genoemde mini) voor $ 6.50

http://www.wemos.cc/Products/d1_r2.html
http://www.aliexpress.com.../1331105_32455782552.html
On board switching power supply -- Max 24V input, 5V 1A output
Zou een 24V stekkernetvoeding op de Wemos aan kunnen sluiten, en vervolgens de OTGW door de Wemos kunnen laten voeden (VIN/5V/GND zijn zo te zien op header beschikbaar)
Heb je het power gedeelte van de OTGW niet meer nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door maxnl op 02-04-2016 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik ben ook weer een stukje verder...
Ik heb een ESP-01 geflashed met esp-link v2.1.7 en geconfigureerd.
Als ik vervolgens de OTGW aan zet, zie ik alleen maar R00000000 voorbij komen.
Zodra ik m'n ketel aansluit, zie ik R00000000 + Error 03 voorbij komen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Error03.png
Als ik de ketel weer loskoppel, zie ik weer alleen R00000000 voorbij komen.

Ik zou zweren dat ik gezien had dat mijn ketel ondersteund werd: AGPO Econpact 125c. Maar deze staat dus niet op de lijst, wel de 127c.

Hoe kan ik controleren welk model ik heb? Ik zie nergens een plaatje met type en/of serienummer.
De handleiding die erbij zit is van een 125c, maar een onderhoudsstikker die erop zit geeft aan 225c :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een 225c en dat werkt uitstekend met de OTGW en mn iSense thermostaat.
Heeft die Error 03 niet iets te maken met reference voltage ofzo? Misschien even de stappen mbt troubleshooten lezen op de OTGW website.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op zondag 03 april 2016 @ 17:05:
Ik heb een 225c en dat werkt uitstekend met de OTGW en mn iSense thermostaat.
Heeft die Error 03 niet iets te maken met reference voltage ofzo? Misschien even de stappen mbt troubleshooten lezen op de OTGW website.
Daar had ik naar gekeken en dat klopt allemaal...

Maar ik heb net even de OTGW spanningsloos gemaakt en nu krijg ik het volgende te zien:
B40000200
T80000200
B40000200
...

Ziet er al beter uit...

Wordt nu ook herkend in Domoticz:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Domoticz.png

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2016 20:34 . Reden: Log even wat ingekort ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat zegt mij niet zoveel, je kunt beter even otmonitor starten en kijken of je data zoals de aanvoertemperatuur binnenkrijgt.

En voor de retourtemperatuur moest ik AA=28 doorvoeren, dus dat zal bij jouw Agpo vast ook nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op zondag 03 april 2016 @ 17:21:
Dat zegt mij niet zoveel, je kunt beter even otmonitor starten en kijken of je data zoals de aanvoertemperatuur binnenkrijgt.

En voor de retourtemperatuur moest ik AA=28 doorvoeren, dus dat zal bij jouw Agpo vast ook nodig zijn.
Even onder een virtuele machine de otmonitor opgestart:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/OTM1.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/OTM2.png
Ziet er denk wel goed uit ...

Heb nog niks met AA=28 gedaan, ff zoeken hoe/wat ik dat moet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
iMars schreef op zondag 03 april 2016 @ 17:36:
[...]

Even onder een virtuele machine de otmonitor opgestart:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er denk wel goed uit ...

Heb nog niks met AA=28 gedaan, ff zoeken hoe/wat ik dat moet doen ;)
Return temperature is al gevuld, dus die AA=28 parameter is niet meer nodig.

OTGW functioneert nu zoals het moet, afgaande op je screenshots.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Hmmm, domoticz kan nu de versie niet uitlezen: :?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Geen%20Versie.png
Terwijl in de log wel de OTGW codes voorbij komt...
code:
1
2
3
4
2016-04-03 20:22:05.464 OTGW: B40000200
2016-04-03 20:22:05.464 OTGW: T80000200
2016-04-03 20:22:05.464 OTGW: B40000200
...

Of kan ik dit beter in de Domoticz forum plaatsen?

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2016 20:37 . Reden: Log ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die versie info doet Domoticz alleen in het begin even opvragen, haal de stroom er eens af en hang hem dan in Domoticz. Die OTGW codes zou je dan ook niet meer moeten zien, want Domoticz stuurt een PS=1 waarbij de OTGW alleen op verzoek nog bepaalde info uitstuurt i.p.v. constant alle thermostaat en boiler berichten te echoën.

Maar heel zwart-wit gezien is het meer iets voor het Domoticz topic, ik zag in het otmonitor screenshot immers al dat de OTGW zelf werkt >:)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Hmmm, herstart, maar nog steeds geen versie in domoticz. Zal wel verder vragen in domoticz forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb trouwens het gevoel dat mijn OTGW "read-only" is... als ik met otmonitor naar thermostaat ga en de temperatuur aanpas, wordt deze niet overgenomen. Als ik switch tussen de functies (bv van thermostaat naar heating en weer terug) dan is de waarde weer weg.

Is er iets wat ik extra zou kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Iemand ervaring met die USR-TCP232-T en het voeden ervan met de print-trafo?
Ik vrees namelijk dat ik de trafo moet vervangen door een zwaardere.. USR-TCP232-T lijkt volgens de datasheet iets van 180mA te consumeren.
Moet ik dan ook de 5V spanningsregelaar vervangen?

Nevermind, stond al in TS vermeld.. (http://www.domoticaforum.....php?f=75&t=10193&start=0)

Zucht, komt er dus nog 19 euro bovenop.. (6 euro trafo, 8 euro DC/DC converter, 5 euro verzenden)
Een simpele 5V adapter om de 5V apart te voeden zie ik niet echt zitten..

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-04-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
CyBeRSPiN schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:47:
Nevermind, stond al in TS vermeld.. (http://www.domoticaforum.....php?f=75&t=10193&start=0)

Zucht, komt er dus nog 19 euro bovenop.. (6 euro trafo, 8 euro DC/DC converter, 5 euro verzenden)
Een simpele 5V adapter om de 5V apart te voeden zie ik niet echt zitten..
DC-DC converter die in de startpost van deze thread wordt genoemd is de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

maxnl schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:35:
[...]

DC-DC converter die in de startpost van deze thread wordt genoemd is de helft.
Die is niet meer leverbaar dacht ik?
O je hebt gelijk.. 3,57, maar 12 dagen levertijd, dus had een duurder alternatief gevonden die wel vandaag op voorraad was.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-04-2016 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Probleem opgelost... even power-loos maken werkte niet (omdat dan ook mn esp-01 herstartte)...
Even de RST op de printplaat aangesloten en de OTGW gereset, daarna werd ie herkent (nog steeds niet m'n versie, terwijl deze wel in domoticz-log voorbij kwam.

Maar het doet wat ik wil: verwarming op afstand kunnen bedienen _/-\o_

Inplaats van alle Txxxxx en Bxxxxx meldingen komt nu dit voorbij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
SC: 15:40/1
PR: G=00
PR: I=00
PR: O=T15.00
PS: 1
00000010/00000000,10.00,00000011/00000011,100.00,0/0,15.00,0.00,0.00,21.70,25.00,65.00,0.00,34.00,70/40,70/20,60.00,90.00,0,0,0,0,0,0,0,0
SC: 15:41/1
00000010/00000000,10.00,00000011/00000011,100.00,0/0,15.00,0.00,0.00,21.70,25.00,65.00,0.00,36.00,70/40,70/20,60.00,90.00,0,0,0,0,0,0,0,0
SC: 15:41/1
00000010/00000000,10.00,00000011/00000011,100.00,0/0,15.00,0.00,0.00,21.70,26.00,64.00,0.00,36.00,70/40,70/20,60.00,90.00,0,0,0,0,0,0,0,0
SC: 15:42/1
00000010/00000000,10.00,00000011/00000011,100.00,0/0,15.00,0.00,0.00,21.70,26.00,64.00,0.00,36.00,70/40,70/20,60.00,90.00,0,0,0,0,0,0,0,0
TT: 19.00
PR: O=t19.00
SC: 15:42/1
PR: O=t19.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben begonnen met het solderen van m'n OTGW om te gebruiken icm mn Homey. Had de print al een hele tijd liggen en heb nu ook alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Vanavond alleen nog even IC-voetjes halen en dan is 'ie zo goed als af. Ik moet nog beslissen hoe ik 'm uit wil lezen, maar heb voor de zekerheid wel de upgrade gedaan zodat er eventueel nog iets van de voeding kan meeprofiteren.

Daarnaast moet de PIC nog geprogrammeerd. Zijn er nog mensen in dit topic die dat voor me kunnen/willen doen, of kan ik beter zelf ergens een PIC-programmer op de kop tikken?

Maakt het uit of ik de OTGW vlakbij de ketel plaats of vlakbij de thermostaat? Daar zit namelijk nogal een afstand tussen en bij de thermostaat heb ik meer aansluitmogelijkheden.

[ Voor 0% gewijzigd door juptache op 10-04-2016 13:48 . Reden: PIC is ondertussen naar rippiedoos voor het flashen! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
Zoals sommigen van jullie al wisten bleek de Nest V3 thermostaat niet te moduleren. Sinds vandaag heb ik een nieuwe firmware update waarvan Nest zegt dat deze wel moduleert.

Moduleren
Kunnen jullie mijn OTGW grafieken deel 1 en deel 2 eens beoordelen? Is dit inderdaad moduleren?

Kamer temperatuur
Wat me opvalt is dat de room temperatuur de hele dag op 20 graden staat. Dit terwijl ik weg was en het huis afkoelde tot 18 graden. Om 16:00 uur kwam ik thuis en de Nest staat dan op 19 graden ingesteld. Klopt dit?

Buiten temperatuur
De Nest stuurt de buitentemperatuur niet door. Maar wat zou de invloed hiervan zijn als die wel doorgestuurd wordt? Het lijkt me dat een op internet aangesloten apparaat prima de temperatuur kan doorsturen. En anders kan ik dit altijd nog via de OTGW doen vermoed ik.

Alvast bedankt voor jullie expertise.

[ Voor 30% gewijzigd door Sepio op 07-04-2016 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 17:59
Sepio schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:52:
Zoals sommigen van jullie al wisten bleek de Nest V3 thermostaat niet te moduleren. Sinds vandaag heb ik een nieuwe firmware update waarvan Nest zegt dat deze wel moduleert.

Moduleren
Kunnen jullie mijn OTGW grafieken deel 1 en deel 2 eens beoordelen? Is dit inderdaad moduleren?
Ja, dat is moduleren. Je ziet dat de Nest een Control Setpoint geeft aan de ketel (de lichtgrijze lijn in het onderste deel). De ketel springt heel kort even op wat hoog vermogen, en gaat vervolgens verder op het allerlaagste niveau. Modulatie is: thermostaat geeft Control Setpoint aan ketel, ketel zoekt uit hoe hij die het beste kan halen. Je ziet ook dat je temperatuur zelfs zo hoog oploopt dat de ketel besluit uit te gaan, wellicht nog wat winst te behalen middels CV tuning.
Kamer temperatuur
Wat me opvalt is dat de room temperatuur de hele dag op 20 graden staat. Dit terwijl ik weg was en het huis afkoelde tot 18 graden. Om 16:00 uur kwam ik thuis en de Nest staat dan op 19 graden ingesteld. Klopt dit?
Nee, dat klopt niet. Eigenlijk hoort Room Temperature ook de daadwerk de gemeten ruimtetemperatuur te zijn. Dit maakt voor je ketel overigens niets uit, die doet alleen iets met het Control Setpoint.
Buiten temperatuur
De Nest stuurt de buitentemperatuur niet door. Maar wat zou de invloed hiervan zijn als die wel doorgestuurd wordt? Het lijkt me dat een op internet aangesloten apparaat prima de temperatuur kan doorsturen. En anders kan ik dit altijd nog via de OTGW doen vermoed ik.
De buitentemperatuur is eigenlijk van de ketel naar de thermostaat (dus de ketel geeft de buitentemperatuur door aan de thermostaat). De reden is simpel: de ketel hangt meestal op een handigere plek om de buitentemperatuur te meten dan de thermostaat. Dit is dus niet iets wat de Nest fout doet.

Je kan inderdaad prima een sensor aan de OTGW hangen (zie onder aan deze pagina). Eventueel kun je dat zelf ergens van internet plukken en doorgeven, maar dat moet je dan wel zelf programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb mn USR-RCT232-T ook binnen. Lukte me niet om hem te 'vinden' met de setup tool.
Uiteindelijk via USB-TTL aan de COM gehangen en toen lukte het wel (en dan ip adres ingesteld en daarna ook op netwerk gevonden).
Netwerk moet zeker standaard in 192.168.x.x range zitten?

Vraag: in welke stand moet die USR-RCT232-T staan? TCP/UDP en client/server?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
Vandaag wat PCBtjes met mijn externe 24v adapter aanpassing binnen gehad, die ik bij itead had besteld.
Wilde net solderen en testen, maar moet eerst nog even kijken of ik ergens een 15k weerstandje heb liggen, want ook de verkeerde van Conrad ontvangen.
Matis schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 06:20:
Gisteren in mijn pauze begonnen met het solderen van de OTGW.
Ik ben normaal niet zo'n kei in de kleurcodering van weerstanden, maar bij de 15k viel me toch op dat er iets echt niet goed zat.
Blijkt dat Conrad een 68R heeft gedaan in het zakje wat 15k moest hebben 8)7
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/o9i4odv3p/IMG_20160408_215637.jpg

Bij mij een 82R :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:35:
Heb mn USR-RCT232-T ook binnen. Lukte me niet om hem te 'vinden' met de setup tool.
Uiteindelijk via USB-TTL aan de COM gehangen en toen lukte het wel (en dan ip adres ingesteld en daarna ook op netwerk gevonden).
Netwerk moet zeker standaard in 192.168.x.x range zitten?

Vraag: in welke stand moet die USR-RCT232-T staan? TCP/UDP en client/server?
Ik heb hem op TCP server staan. En RS485 uit.

En netwerk moet inde range staan waar je zelf ook in zit. Ging best prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Nieuwe otmonitor versie 4.3 is released
I have just posted otmonitor version 4.3 on the otgw site. This version adds the possibility to configure most settings through the web interface. This new functionality has not been exhaustively tested, so use at your own risk. Please let me know if you run into any issues.

Schelte

[ Voor 80% gewijzigd door timoline op 09-04-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
maxnl schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 22:10:
Vandaag wat PCBtjes met mijn externe 24v adapter aanpassing binnen gehad, die ik bij itead had besteld.
Wilde net solderen en testen, maar moet eerst nog even kijken of ik ergens een 15k weerstandje heb liggen, want ook de verkeerde van Conrad ontvangen.

[...]

[afbeelding]

Bij mij hetzelfde. Die van 15K zat onder de 100Ω. Ik weet niet meer exact hoeveel. Volgens mij hebben ze de verkeerde weerstanden in een bakje liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sepio op 09-04-2016 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxnl schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 22:10:

[...]

[afbeelding]

Die print ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Zou ik deze USB-TTL module kunnen gebruiken om m'n OTGW aan te sluiten met een USB kabel? Heb deze namelijk nog liggen van een ander projectje, dus zou mooi zijn als ik die kan hergebruiken. Hij kan in ieder geval op de 5v aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 10:01:
Die print ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat :)
Inmiddels een weerstandje gevonden, maar werkt nog iets niet helemaal lekker.

Ik ontvang op de UART troep, maar wel reproduceerbaar steeds dezelfde troep.
Bij het opstarten, waarbij je normaal gesproken "OpenTherm Gateway v4.2.5" e.d. hoort te krijgen, de volgende hexdump:

code:
1
2
3
4
10 7E 02 92 E2 6E 92 6E - E2 8C 92 6E EC 90 E0 90    .~...n.n  ...n....
92 F2 12 12 02 0C 8E 62 - 1C 7C 6C 8E 0E 6C 90 02    .......b  .|l..l..
6E E2 8C 92 6E 6E 7C 90 - 12 82 02 0C 9C EC 8E 72    n...nn|.  .......r
F2 6E 6E 6E E2 0E 82 92 - 82 92 60 02                .nnn....  ..`.

Elke seconde, waarbij je normaal gesproken R00000000\r\n krijgt, de volgende hexdump.

code:
1
8C 02 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 6C 60 02                  .  .  .  .  .  .  ...l`.

Alsof hij een andere baudrate dan 9600 gebruikt.
Voor de zekerheid maar even een nieuwe PIC besteld (deze was hergebruikt) om er zeker van te zijn dat daar niet iets mis mee is, voordat ik op zoek ga naar andere oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Is het mogelijk om met meerdere computers naar de OTGW te praten? Of kan dat niet (misschien raakt deze in de war????)

M'n raspberry pi met domoticz babbelt nu met mijn OTGW via een ESP-01 en werkt prima. Maar het lijkt me leuk om op deze raspberry, of op m'n nas otmonitor te draaien onder CLI (heb geen grafische shell) om zo meer inzicht te krijgen in m'n ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb op m'n raspberry waar domoticz op draait de otmonitor gestart. In eerste instantie lijkt dat te werken:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Screen%20Shot%202016-04-11%20at%2013.49.53.png
Maar ik zie niks in het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Screen%20Shot%202016-04-11%20at%2013.49.59.png
Terwijl settings die ik in de configure doe, wel door lijken te komen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Screen%20Shot%202016-04-11%20at%2013.51.48.png

De iPhone wegpagina doet het ook, en de thermostaat aan de muur + de waarde in Domoticz wijzigen naar de ingestelde waarde op de pagina:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/OTGW/Bestand%2011-04-16%2013%2057%2031.png
Alleen de inside temperature klopt niet, dat moet 21,2 zijn ipv 20 (klopt wel in Domoticz)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gibraltar
iMars schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:00:
Ik heb op m'n raspberry waar domoticz op draait de otmonitor gestart. In eerste instantie lijkt dat te werken:
[...]
Alleen de inside temperature klopt niet, dat moet 21,2 zijn ipv 20 (klopt wel in Domoticz)...
Volgens mij gebruikt Domiticz PS=1 (Print Summary). Hierdoor gaat de communicatie van de OTGW over op het alleen weergeven van data als er PS=1 gestuurd wordt. Hierdoor werkt de web GUI waarschijnlijk niet. Een goede oplossing is daar volgens mij niet voor. De Domoticz plugin gebruikt nu eenmaal die functionaliteit in plaats van real-time de data te parsen. In theorie zou je een proxy kunnen schrijven, maar dat heeft nog niemand gedaan.

Overigens is het prima mogelijk om tegelijk meerdere programma's gebruik te laten maken van de OTGW. Ik gebruik die functionaliteit ook, waar logging en de thermostaat los van elkaar beide de OTGW aanspreken. Onder Linux is dat niets anders dan meerdere malen een TTY openen. Windows heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Die proxy-functie zit al in de otmonitor software gebouwd, het heet iets van 'relay'.
Maar dan zal Domoticz nog steeds een PS=1 sturen en de OTGW z'n mond gaan houden.

Ik zou het via virtuele devices in Domoticz oplossen en otmonitor gewoon laten draaien (via supervisorctl zodat hij altijd beschikbaar is) en dan in Domoticz de URLs aanroepen van de otmonitor webserver. De data die je in Domoticz wilt tonen kun je er op die manier ook wel uit pulken denk ik. En wat je dan nog mist kun je via de webpagina van otmonitor opvragen.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2016 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
En het pakketje is eindelijk binnen!!

pic16f88

Van het weekend maar even bezig wat pakjes klaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
PIC vervangen door een vers exemplaar, en de baudrate is nu wel goed. :-)

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/m037b3nbl/IMG_20160416_172950.jpg

Provisorisch opgehangen in de inbouwkast waar mijn thermostaat aan de andere kant zit, en aangesloten op de USB van mijn Synology NAS die ook in de kast woont.

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/qkhqphnij/IMG_20160416_173616.jpg

Mochten er nog mensen belangstelling voor een printje hebben, heb er nog wat liggen.
Zowel het originele ontwerp, als mijn aanpassing met externe stekker voeding.

Bij mijn versie:

- 24V gelijkstroom voeding is mogelijk via schroefklemmen of DC-plug 5,5/2,1 mm
Gebruikte stekkervoeding: https://www.conrad.nl/nl/...dc-250-ma-6-w-514225.html
- Behuizing: https://www.conrad.nl/nl/...zwart-1-stuks-521256.html
- Geen seriele RS232 poort, alleen UART (USB TTL kabel) aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23

hneel

denkt er het zijne van

Dit is mijn probleem:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20160416_211653_otgw_nul.png

Mijn CV is een Remeha Avanta 28C. Ik heb de USB OTGW aangesloten op een oude Raspberry Pi. Dmv ser2net maakt hij via een wifi dongle verbinding met Domoticz.

Gewone setpoint instellen gaat prima. Maar deze 2 dus niet meer. Voorheen heeft dat wel gewerkt. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke PIC programmer adviseren jullie? Ik heb op ebay verschillende programmers langs zien komen maar wellicht dat jullie een tip hebben voor een goede programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:20:
Welke PIC programmer adviseren jullie? Ik heb op ebay verschillende programmers langs zien komen maar wellicht dat jullie een tip hebben voor een goede programmer.
Ik heb er 4 gekocht, de eerste drie werkte niet, de laatste (logischerwijs) wel. De eerste drie hadden SMD status LEDs, die werkten allemaal niet. De laatste had grote (through hole) LEDs. Die werkt wel. Geen idee of het toeval is. Maar bij mij iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En welke is het toen geworden?

De PIC150 komt ook vaak langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:07:

Op de eerste pagina, in de start post, staat een linkje.

[ Voor 25% gewijzigd door Sepio op 17-04-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah die had ik dus gemist.
Nu besteld.

Wellicht ook een interessante variant http://www.palebluedot.nl...s/arduino/24-openthermmon
Thanks.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:07:

Ik heb een pickit2 uit China gehaald voor €8. Werkt als een speer! Heb er nu iets van 15 voorzien van een firmware met succes. Mocht je PIC-programmer niet werken laat maar weten, regelen we iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
rippiedoos schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:11:
[...]

Ik heb een pickit2 uit China gehaald voor €8. Werkt als een speer! Heb er nu iets van 15 voorzien van een firmware met succes. Mocht je PIC-programmer niet werken laat maar weten, regelen we iets.
Welk OS gebruik je. Ik heb zelf de PIC150 aangeschaft. Alleen zijn voor de seriële chip geen Windows 10 drivers meer. Een vm met Windows 7 werkt ook niet omdat de virtuele USB poort het programmeren niet leuk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
Sepio schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:04:
[...]

Welk OS gebruik je. Ik heb zelf de PIC150 aangeschaft. Alleen zijn voor de seriële chip geen Windows 10 drivers meer. Een vm met Windows 7 werkt ook niet omdat de virtuele USB poort het programmeren niet leuk vind.
Ik heb onder een Windows 7 VM de grafische tool van pickit2 gebruikt en onder Mac os x de cli-versie pk2cmd. Werken beide prima met de pickit2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimeClypse
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-03-2024

TimeClypse

Microtus Arvalis

Sepio schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:32:
[...]

(...)

Via WiFi
In dit geval is de basis opzet zoals bij de USB TTL uitvoering. Dus zonder IC2 en met 2 draadbruggetjes. Als je de OTGW als voeding wilt gebruiken dan zul je die moeten upgraden naar een iets zwaardere variant door 2 extra componenten te vervangen en kun je de 5v via een extra draadbruggetje doorzetten naar de RS232 header. Hierop sluit je de WiFi module (Serial Wifi Module ESP8266 ESP-12)* aan die via de esp-link firmware de seriële data kan doorzetten.
* Je hebt goedkopere ESP8266 modules. Alleen werken die op 3,3volt. Ze zijn niet 5 volt tolerant. Je hebt dan een level shifter nodig om van 5v aan de OTGW kant naar 3,3v aan de esp kant te gaan.
Mijne zit ook in elkaar, en het lijkt te werken!

Wat ik nu nog misschien niet helemaal begrijp is waarom ik andere (zwaardere) componenten nodig heb.

Er zit nu bij mij de standaard Voltage Regulator TO220 KIA7805API in en de Transformator EI30 15V 1.5VA.

Ik heb deze besteld, http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT die draait op 5V 240mA max.

Dat moet die huidige trafo toch prima kunnen trekken, of eet de rest zo ontiegelijk veel?

ps; ik kan nergens vinden welke LEDs ik zou kunnen installeren in de aanwezige PCB holes. Iemand een idee?

Paulvogel ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben nog aan het knutselen. Volgens mij is elke 'standaard' led ok maar moet je experimenteren met de waarde van de weerstand, zoals ook staat uitgelegd hier http://otgw.tclcode.com/peripherals.html

Je moet even uitzoeken of die 7805 een heatsink nodig heeft, waarschijnlijk wel..
Heb zelf die voltage regulator vervangen door die DC/DC unit in de topic start, is compatible met de 7805 qua aansluiting.

Heb me verkeken op het werk om alles netjes aan te sluiten.
Wilde the LAN 232 unit mooi aansluiten middels een connector set die ik over had. Maar het desolderen van de bestaande header op die LAN unit viel me tegen.. kreeg de holes niet goed leeg met mn simpele desoldeertool :( Dus nu de pennen er tegenaan gesoldeerd en hoop dat de holes nog contact maken met de printbaantjes...

Wil ook nog de leds testen op een breadboard en het netjes wegwerken in de behuizing (waar ik waarschijnlijk nooit meer naar kijk, maar goed.. ;))

Heb ook een temperatuursensor binnen met paar meter kabel er aan, die wil ik ook aansluiten op de GPIO.
En dan kijken of ik de buitentemperatuur kan meten.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-04-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
TimeClypse schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:10:
Er zit nu bij mij de standaard Voltage Regulator TO220 KIA7805API in en de Transformator EI30 15V 1.5VA.

Ik heb deze besteld, http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT die draait op 5V 240mA max.

Dat moet die huidige trafo toch prima kunnen trekken, of eet de rest zo ontiegelijk veel?
Wat ik ervan begrepen heb is dat de 7805 zich als variabele weerstand gedraagt en het voltage verschil in warmte omzet.

24v - 5v = 19v
19 * 0,24 = 4,56 watt verspilling

Afgezien van de hitte, kan ik me voorstellen dat een 1,5 watt trafo'tje dan tekort schiet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
TimeClypse schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:10:
[...]

Mijne zit ook in elkaar, en het lijkt te werken!

Wat ik nu nog misschien niet helemaal begrijp is waarom ik andere (zwaardere) componenten nodig heb.

ps; ik kan nergens vinden welke LEDs ik zou kunnen installeren in de aanwezige PCB holes. Iemand een idee?
Wat die trafo betreft. Hier heb ik mijn informatie van vandaan. De persoon "hvxl" is de bedenker van de OTGW. Hij geeft aan dat dit nodig is.

Wat de led's betreft is de informatie hier te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sepio op 21-04-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
maxnl schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:15:
[...]

Wat ik ervan begrepen heb is dat de 7805 zich als variabele weerstand gedraagt en het voltage verschil in warmte omzet.

24v - 5v = 19v
19 * 0,24 = 4,56 watt verspilling

Afgezien van de hitte, kan ik me voorstellen dat een 1,5 watt trafo'tje dan tekort schiet...
Sterker nog, als je een 7805 de gevraagde voltages en amperages wilt laten doen van de PIC én een ESP8266 wordt het helemaal mooi:
19v * (50mA voor de PIC + 240mA voor een ESP8266 + 10mA voor wat LED's) = 5,7 watt aan warmte afgevoerd moet worden.

De 7805 is een hele domme spanningsomvormer, zoals al eerder door maxnl is genoemd. Die zet het voltage wat er te veel op staat gewoon om in warmte. En dan heb je een beste heatsink nodig voor zo'n klein oppervlak van de 7805. Dat gaat je dat niet lukken, die 7805 brandt gewoon door! En daarnaast levert de standaard print-trafo gewoon niet genoeg stroom om die extra 250mA 5v te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webalistic
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-09 16:28
Ook ik heb een OTGW kit in elkaar gesoldeerd (kiwi usb set) met vervanging van de aangegeven onderdelen (trafo en spanningsregelaar). De opentherm applicatie ziet het ding via usb, led test werkt en ik heb de firmware kunnen installeren. Daarna kwam er data binnen stromen. (geen nuttige data, want hij hangt nog niet tussen cv en heatlink.

Ook zo'n ESP8266 besteld van de link uit de opsomming van Sepio. Maaruh... dat @%#$ ding krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Ik kan ale een dolle firmwares installeren, maar het ding start niet als access point. En via terminal komt er alleen maar bagger binnen. Kan dus ook geen handmatige setup doen via AT commando's.

Beetje jammer. Dus maar op zoek naar wat anders. Iemand nog een tip voor een andere serieel naar wifi module die op 5v werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
webalistic schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:01:
Ook ik heb een OTGW kit in elkaar gesoldeerd (kiwi usb set) met vervanging van de aangegeven onderdelen (trafo en spanningsregelaar). De opentherm applicatie ziet het ding via usb, led test werkt en ik heb de firmware kunnen installeren. Daarna kwam er data binnen stromen. (geen nuttige data, want hij hangt nog niet tussen cv en heatlink.

Ook zo'n ESP8266 besteld van de link uit de opsomming van Sepio. Maaruh... dat @%#$ ding krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Ik kan ale een dolle firmwares installeren, maar het ding start niet als access point. En via terminal komt er alleen maar bagger binnen. Kan dus ook geen handmatige setup doen via AT commando's.

Beetje jammer. Dus maar op zoek naar wat anders. Iemand nog een tip voor een andere serieel naar wifi module die op 5v werkt?
Bij mij werkte hij prima. Firmware er op zetten daarna via de webpagina instellen. Vergeet ook niet om de baudrate in te stellen. Als dit verkeerd staat krijg je bagger binnen. Ik heb al mijn info hier vandaan (onder de bestandjes staat de zeer uitgebreide documentatie). Zie ook het stukje over de pinout. Er zijn veel verschillende modellen van de esp8266. De software moet weten over welke pinnen de data moet.

Mocht dit met deze firmware niet lukken dan zijn er nog alternatieve firmwares.

Maar... Het is gewoon een esp8266 waar de seriële pinnen 5 volt compatibel zijn. In principe zou het gewoon moeten kunnen werken. Maar je kan natuurlijk altijd een maandagochtend model hebben.

Je kunt tijdelijk de RX aan de TX verbinden. Dan kun je een loop-back test doen. Alles wat je stuurt krijg je dan meteen weer terug. Hiermee kan je misschien uitsluiten waar het probleem ligt.
Hierna kun je de RX van de module op de TX van de OTGW aansluiten en de TX van de module op de RX van de OTGW.

Ik had hem trouwens ook niet geconfigureerd als acces point. De module hing gewoon via WiFi aan mijn router. Door met putty naar het ip en poortnummer te gaan kon ik de data zien. Vervolgens heb ik hetzelfde ip en poort in otmonitor opgegeven en zag ik de data binnen komen.

Uiteindelijk heb ik mijn OTGW via ethernet aangesloten. WiFi was te onstabiel op zolder. De data die je binnen krijgt moet er zo uitzien.

[ Voor 38% gewijzigd door Sepio op 21-04-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
nodemcu kan wel met 5 volt gevoed worden geloof ik

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webalistic
@Sepio, dank voor je input. Maar ik heb steeds meer het vermoeden dat de module defect is.
Zoals aangegeven start met geen enkele firmware de module als access point. Geen enkel apparaat laat een ssid zien (laptop, telefoon, iepad, etc) dat lijkt op iets met espxxxx or ai-thinker-xxxx

En qua baud rates... ik heb ze allemaal wel gehad in het triootje (esp -> TTL kabel/driver - terminal) denk ik. Alleen met de esp-link 1.0.4 firmware zie ik op 128000baud log data binnen komen.

...
   105> ** esp-link v1.0.4 - 2015-09-15 21:03:54 - 2c29e29
   106> Flash config restore *FAILED*
   106> CONN led=0
   108> SER led=14
   110> Wifi init, mode=AP+STA
   112> Wifi uses DHCP, hostname=esp-link
   116> "ip": "0.0.0.0"
   118> "netmask": "0.0.0.0"
   121> "gateway": "0.0.0.0"
   124> "hostname": "esp-link"
   126> espFsInit ok
   128> Httpd init, conn=0x3fff1148
   132> Serbridge pins: reset=12 isp=13 swap=0
   144> Reset cause: 6=external
   144> exccause=0 epc1=0x0 epc2=0x0 epc3=0x0 excvaddr=0x0 depc=0x0
   145> Flash map 2, chip 001640E0
   148> ** esp-link ready
   150> mode : sta(5c:cf:7f:03:34:61) + softAP(5e:cf:7f:03:34:61)
   156> add if0
   157> add if1
   159> dhcp server start:(ip:192.168.4.1,mask:255.255.255.0,gw:192.168.4.1)
   168> bcn 100
 15126> Wifi check: mode=AP+STA status=0
 15127> Enabling/continuing uart log
 30127> Wifi check: mode=AP+STA status=0
 30127> Enabling/continuing uart log
 ...

Maar je zegt dat je hem niet als access point had geconfigureerd. Maar is dat niet het principe van dit ding? Dat ie start als access point zodat je een directe verbinding kunt maken en de instellingen van je router kunt inkloppen in de esp webpagina? (en daarna verbindt ie direct met je router)

Nou ja... maar es op zoek naar een ethernet variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
webalistic schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:29:
@Sepio, dank voor je input. Maar ik heb steeds meer het vermoeden dat de module defect is.
Zoals aangegeven start met geen enkele firmware de module als access point. Geen enkel apparaat laat een ssid zien (laptop, telefoon, iepad, etc) dat lijkt op iets met espxxxx or ai-thinker-xxxx

En qua baud rates... ik heb ze allemaal wel gehad in het triootje (esp -> TTL kabel/driver - terminal) denk ik. Alleen met de esp-link 1.0.4 firmware zie ik op 128000baud log data binnen komen.

...
   105> ** esp-link v1.0.4 - 2015-09-15 21:03:54 - 2c29e29
   106> Flash config restore *FAILED*
   106> CONN led=0
   108> SER led=14
   110> Wifi init, mode=AP+STA
   112> Wifi uses DHCP, hostname=esp-link
   116> "ip": "0.0.0.0"
   118> "netmask": "0.0.0.0"
   121> "gateway": "0.0.0.0"
   124> "hostname": "esp-link"
   126> espFsInit ok
   128> Httpd init, conn=0x3fff1148
   132> Serbridge pins: reset=12 isp=13 swap=0
   144> Reset cause: 6=external
   144> exccause=0 epc1=0x0 epc2=0x0 epc3=0x0 excvaddr=0x0 depc=0x0
   145> Flash map 2, chip 001640E0
   148> ** esp-link ready
   150> mode : sta(5c:cf:7f:03:34:61) + softAP(5e:cf:7f:03:34:61)
   156> add if0
   157> add if1
   159> dhcp server start:(ip:192.168.4.1,mask:255.255.255.0,gw:192.168.4.1)
   168> bcn 100
 15126> Wifi check: mode=AP+STA status=0
 15127> Enabling/continuing uart log
 30127> Wifi check: mode=AP+STA status=0
 30127> Enabling/continuing uart log
 ...

Maar je zegt dat je hem niet als access point had geconfigureerd. Maar is dat niet het principe van dit ding? Dat ie start als access point zodat je een directe verbinding kunt maken en de instellingen van je router kunt inkloppen in de esp webpagina? (en daarna verbindt ie direct met je router)

Nou ja... maar es op zoek naar een ethernet variant
Dat is ook wel een oude esp-link-versie. Ik heb zelf versie 2.1.7 gebruikt en die werkt prima.

Bij mij had het AP een naam als ESP<6 karakters van het MAC-adres>. En daarmee verbinden werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webalistic
Nou helaas. Ik verklaar het ding maar DOA. Zoals aangegeven heb ik diverse firmwares geprobeerd. Van officiele ESP SDK tot de laatste beta van esp-link. Alleen deze 1.0.3 versie geeft leesbare output in de terminal. De rest doet niets nuttigs. Ga nu maar effe een hamer opzoeken om te voorkomen dat ik hier nog meer tijd aan verspil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Nu online
webalistic schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:55:
Nou helaas. Ik verklaar het ding maar DOA. Zoals aangegeven heb ik diverse firmwares geprobeerd. Van officiele ESP SDK tot de laatste beta van esp-link. Alleen deze 1.0.3 versie geeft leesbare output in de terminal. De rest doet niets nuttigs. Ga nu maar effe een hamer opzoeken om te voorkomen dat ik hier nog meer tijd aan verspil.
Ik dacht dat je al een stapje verder was en moeite had om data van de OTGW te krijgen.
Ik heb de procedure "Install via serial upload 32Mbit / 4Mbyte module" gebruikt. Hierna de module herstart en via WiFi geconnecteerd op de module. Via de webpagina heb ik daarna de gegevens van mijn eigen WiFi netwerk ingesteld.

Er bestaat ook een Windows tool om de esp te flashen. Hier kun je de bestanden die je gaat uploaden op dezelfde hex offset adressen zetten als in de vorige link beschreven zijn.

Ik heb met zowel de Linux als de Windows tools succesvol een esp8266 voorzien van firmware.

Als dit niet werkt dan is ie inderdaad defect.

Ps. Eventueel mag je de module naar mij sturen. Dan zal ik nog een poging wagen. Stuur maar een PM als je hier interesse in hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Sepio op 22-04-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
Kan iemand mij helpen? Ik heb een otgw in elkaar gesoldeerd (Rippiedoos & EBOOZ bedankt!) en ik kan het verkeer tussen de Remeha Calenta en iSense versie 19 monitoren maar ik kan niet het setpoint van de thermostaat beïnvloeden. Als ik TT=28 danwel TC=28 gebeurt er helemaal niks. Zie ik iets over het hoofd?

Commando geef ik via telnet.

Ik zie deze waarde dan wel terug in Domoticz maar niet op de iSense (waar ik "gewenste temperatuur" ook laat zien op het display). De verwarming blijft ook uit.

Wellicht heeft dit probleem zich opgelost: een vriend van me had toevallig een Toon gemonteerd en een iSense v23 liggen verstoffen. Eens kijken of dat werkt.

Helaas, deze versie geeft ook geen MsgID 9 en 100 :(
otmonitor
webalistic schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:55:
Ik heb deze firmware op mijn ESP 12 gezet, met behulp van dit commando (onder linux)
code:
1
esptool.py -p /dev/ttyUSB0 --baud 460800 write_flash -fs 32m -ff 80m  0x00000  boot_v1.4\(b1\).bin 0x1000 user1.bin 0x3FE000 blank.bin

Ik moest wel de RX en TX van de cheapo FTDI usb kabel omwisselen, dus RX aan RX en TX aan TX.
Daarna kon ik op een raspberry pi de data loggen door met poort 23 van de ESP te babbelen.

[ Voor 59% gewijzigd door balk op 24-04-2016 20:21 . Reden: verduidelijkt en reactie op webalistic. En een nieuwe versie van iSense! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Ik heb gisteren mijn otg binnen gekregen en daarop de twee nieuwe componenten geplaatst. aan de usb gehanden en hij werd herkend op comport5.
maar als ik naar diagnostics en logging ga zie ik niets. daarom heb ik geprobeerd opnieuw de diagnotische firmware te flashen maar hier kreeg ik een fout.
otmonitor en de website doen het wel op mijn windows pc. maar geven om de zoveel tijd wel foutmeldingen.

Is het dc convertertje verkeert geplaatst (het zijn drie pootje en ik heb hem met de tekst naar de usb pinnen toe gesoldeerd (weet niet of dit uitmaakt?)
Ik vind het heel lastig om te debuggen (daar ik ook weinig elektra kennis heb. Als ik vandaag thuis ben dan zal ik iig met putty raw inloggen en dan zal ik al wel wat moeten zien hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
balk schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:23:
Helaas, deze versie geeft ook geen MsgID 9 en 100 :(
[...]
Ik heb een iSense (volgens mij v21) en die werkt prima met de "TT" en "TC" commando's. Overigens kan het even duren voordat je ID 100 voorbij ziet komen. De OTGW heeft ook een ingebouwde counter die hij gebruikt om "invalid" ID's te filteren. Je kan die resetten met "KI=9" en "KI=100". Eventueel kan de detectie van thermostaat type een beetje in de soep lopen, dan kun je "FT=I" (met de I van iSense) gebruiken om de OTGW te overtuigen dat het een iSense is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
remcoXP schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:23:
Is het dc convertertje verkeert geplaatst (het zijn drie pootje en ik heb hem met de tekst naar de usb pinnen toe gesoldeerd (weet niet of dit uitmaakt?)
Stipje op component, komt overeen met stipje op printplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ga ik thuis gelijk checken.
maxnl schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

rippiedoos schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:51:
Bij deze nog wat shots van mijn extra printje voor de plaatsing van de USR-TCP232-T en de extra ledjes.

De 2-pins-header is voor een jumper zodat +5v en GND met een 4k7 weerstand zijn verbonden (stond ergens op de website van OTGW) en de 3-pins-header is voor de temperatuursensor. Die komt er later nog op. Verder spreekt het redelijk voor zich en heb ik alles aangesloten met kabels op headers, zodat ik makkelijker de twee kan loshalen.

Printje los voordat het in de behuizing en aan de ledjes wordt gezet.
[afbeelding]

Printje voor de bovenste helft van behuizing met ledjes eraan. Hier moeten de overgebleven schroefheaders nog verwijderd worden. De middelste bij de ledjes moet echt verwijderd worden aangezien die dus tegen de bovenkant van de print-trafo komt als de behuizing dicht is.
[afbeelding]

Samen met de OTGW zelf. Nu nog de zijkantjes bewerken zodat de aansluitingen door de zijkant gaan inclusief trekontlasting van de 230v kabel (lang leve kapotte BluRay-spelers voor 230v met gegoten trekontlastingen!!)
[afbeelding]

Nu op naar de inbouw en het integreren van de nieuwe templates van timoline.
Balen, zie deze post nu te laat. Dit ziet er wel erg fraai uit zo..
Heb nu mn USR 232 TCP al verbouwd zodat ie geen verticale pinnen meer heeft.

Heb mijn DC/DC trouwens met de bedrukte tekst richting de de 'buitenkant' gedaan, dus dat is ook richting de USB pinnen. Nog niks getest, maar leek me wel de juiste wijze. De 5V output zit rechts als je aan de bedrukte kant kijkt, en daarvan loopt het baantje richting het IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
helaas niet meer te checken want comonent zit te dicht op de printplaat.
maxnl schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
als ik hem aansluit hij is connected en ik open de website krijg ik in de logging van windows openterm monitor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17:52:42.489768 Opentherm ÿ
17:52:42.498713 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PS=1
17:53:12.419044 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): SC=17:53/1
17:53:12.479269 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PR=G
17:53:12.484812 
17:53:12.496333 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PR=I
17:53:12.732239 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PR=O
17:53:12.737501 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PS=1
17:53:12.745942 
17:53:42.424115 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): SC=17:53/1
17:53:42.429872 
17:53:42.447321 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PR=G
17:53:42.452383 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PR=I
17:53:42.462570 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PR=O
17:53:42.472637 Openô
17:53:42.482648 Command (via relay server, from 192.168.0.8:52788): PS=1

het valt me op dat ik rare tekens zie.

in diagnostics zie ik:
Openthermà

en als ik firmware (gateway of normaal wil updaten krijg ik altijd failed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
error reading "file3ff8368": I/O error
error reading "file3ff8368": I/O error
    while executing
"read $fd"
    (procedure "::diag::receive" line 6)
    invoked from within
"::diag::receive file3ff8368"

heb ik hem bricked? of weer een defect exemplaar?

[ Voor 15% gewijzigd door remcoXP op 25-04-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Shit.. Zwaardere print-trafo erop.. Nu gaat past ie niet meer in de behuizing.. Ding is nu bijna 2cm hoger.. :')
Ah, het past uiteindelijk precies na een schroefhouder weggehaald te hebben.. Pfew..

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-04-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maxnl en rippiedoos dank voor de print en geprogrammeerde PIC. Was gisteren van plan de rest in elkaar te zetten, had alleen m'n eigen voorraad aan onderdelen wat overschat. Nu dus maar een order bij Conrad geplaatst voor de onbrekende onderdelen. Wordt volgende week dus vervolgd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2016 20:32 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 37 Laatste