Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:36
Naar aanleiding van het topic CV-ketel aansturen met Domoticz d.m.v. relais? blijkt er onder de tweakers wel een aardige animo te zijn voor DIY thermostaten. Voor een aantal gaat dat te ver, maa rook dan is er nog interesse in een slimmere aansturing van de al bestaan de thermostaat of Opentherm Gateway. Te denken valt aan intelligent voorverwarmen.

Dit topic richt zich op tweakers die van plan zijn om, middels domotica, de verwarming (en eventueel koeling) van het huis slimmer aan te sturen. De aansturing is in twee delen op te splitsen: Het regelsystem en intelligent voorverwarmen. Het doel is om ervaringen en implementaties te delen!
Regelsysteenm
Het regelsysteem van een thermostaat zorgt er voor dat de ketel dusdanig wordt aangestuurd zodat de temperatuur in het huis rond het setpoint blijft hangen. Over het algemeen zijn er twee mechanismen om dit voorelkaar te krijgen:

Deadband-control
Dit type control is met name voor aan/uit-systemen. Het systeem gebruikt een zogenaamde deadband rond het gekozen setpoint. Op het moment dat de temperatuur over de maximumwaarde van deze deadband heen gaat schakelt de thermostaat de CV uit, he tis namelijk te warm geworden. Anderzijds wordt de CV ingeschakeld op het moment dat de temperatuur onder het minimum van de deadband daalt, er moet worden opgewarmd.

De grootte van de deadband hangt af van je isolatie, je installatie en eigen voorkeuren. Te laat uitschakelen kan betekenen dat je door de nog aanwezige warmte een flinke overshoot krijgt, waardoor het veel te warm in je huis wordt. Je kan ook kiezen voor een asymmetrische deadband.

PID-regelaar
De PID-regelaar is in de regeltechniek een zeer bekende regelaar. De theorie is niet heel complex, al kan het tunen van een traag verwarmingssysteem wel veel moeite kosten! Afhankelijk van de error (het verschil tussen setpoint en daadwerkelijke temperatuur) stuurt de PID een stuursignaal uit. Dit is geen binaire waarde en is daarom geschikt voor installaties die kunnen moduleren met Opentherm. Bij een grote error zal er meer worden gestookt om vlot temperatuur in het huis te brengen, terwijl bij een kleine error lichtjes wordt bijgestookt om het huis efficient op temperatuur te houden. Meer over PID regelaars kun je hier lezen: [url="https://fufo-innovation.googlecode.com/svn-history/r339/trunk/Other/Pidcontrolbook.pdf]klik[/url]
Intelligent voorverwarmen
Naast de aansturing van de ketel zelf met een regelsysteem kun je ook een intelligent inschakelmoment kiezen. Normaliter geeft een klokthermostaat slechts het moment aan waarop de verwarming aan moet gaan. Echter is de opwarming van het huis afhankelijk van de huidige temperatuur en de buitentemperatuur. Veel nuttiger zou zijn om aan te geven wanneer de binnentemperatuur op het gekozen setpoint moet zijn, zodat je na een werkdag een warme kamer binnen stapt. Je kan natuurlijk een klokthermostaat aanpassen hierop, maar dan heb je kans dat je nog steeds een koud huis hebt opp een koude dag, of onnodige energie loopt te verstoken op een relatief warme dag!

Slimme thermostaten zoals de NEST kunnen hier rekening mee houden. Maar veel leuker is om een dergelijke regeling zelf te maken binnen een domoticasysteem. Dan kan je gaan slim voorverwarmen door op tijd je thermostaat van setpoint te laten veranderen, zoals bijvoorbeeld de Honeywell Round Connected serie (die dus niet aan voorverwarmen doet). Ook kan je in andere setups bijvoorbeeld middels een relais het stuursignaal van een simpele thermostaat (zonder klokprogramma) zijn stuursignaal op tijd aan de ketel door te sturen.

Over het algemeen heb je hiervoor de binnentemperatuur, buitentemperatuur en het setpoint als meetdata nodig. Een bak meetdata kun je gebruiken om coefficienten van een model te bepalen Vervolgens is het model te gebruiken om aan "Model Predictive Control" te doen. Daarmee kun je voorspellen wat de temperatuur over een uur gaat zijn aan de hand van je actie. Die actie is de thermostaat wel of niet aanzetten. Je kan dan dus bepalen of je nu de ketel moet aanslingeren om het huis op tijd op temperatuur te hebben!

• GENETX
Zelf had ik het plan ook al langer om mijn Honeywell Round Modulation Connected slim aan te sturen door het setpoint op tijd aan te passen. Een thermostaat interface heb ik al in OpenHAB (het domoticasysteem dat ik draai), maar het blijft een simpele klokthermostaat die ik via het internet kan aansturen. Tot zover de slimmigheid dus ;) .

Gelukkig heb ik een hele bak data verzameld vorige jaar in de winter. Ik heb deze data eens uit mijn database getrokken en begonnen met een simpel python scriptje om goede datapunten te kiezen. Ik heb de buitentemperatuur, binnentemperatuur en het setpoint. Met deze data wil ik coefficienten van een model gaan bepalen. Uiteindelijk moet dit ook zelflerend/aanpassend zijn zodat iedere dag de coefficienten worden bijgewerkt met nieuwe data.

Een eerste poging gister gaven me al wat coefficienten die me ergens wel logisch klonken, maar ik heb het gevoel dat mijn model nog niet echt goed was. Ik heb nu het volgende model in mijn hoofd:

Ti[k+1] = Ti[k] + (Ti[k]-Tb[k])*a + CV[k]*(Ts[k]-Ti[k])*b

Waar:
k = huidige tijd/interval
Ti = binnentemperatuur
Tb = buitentemperatuur
Ts = setpoint
CV = CV aan of uit (waarde is dus 0 of 1).
a en b zijn de te bepalen coefficienten dus.

Verder is mijn setpoint over het algemeen 14 graden of 19 graden.

Aangezien de regeling door de honeywell wordt gedaan gooi ik alle data die +- 0.5 graden afwijkt van het setpoint weg. Ook alles onder de 14.5 graden gooi ik weg. Enkel het afkoelen en opwarmen van het huis is voor mij interessant, het op temperatuur houden geloof ik wel ;) . CV[k] is 1 als bij Ts[k]>14 en anders 0.

Ik ben echter geen expert op thermodynamica gebied, dus er kan wellicht nog het een en ander beter. Suggesties zijn zeker welkom. Het doel is ook om langzaam maar zeker het model te verbeteren, maar je moet ergens beginnen ;) . Verder zijn er dus 2 situaties: CV=0 en CV=1 voor afkoelen en verwarmen.

Uiteindelijk wil ik de python scripts openbaar maken zodat de rest er ook gebruik van kan maken.

[Voor 6% gewijzigd door GENETX op 03-12-2015 19:57]

• CIStem
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:59
Ik heb dit al, en een model schatting gedaan op basis van gemeten data. De theorie is te ingewikkeld om hier neer te gooien, maar met een eenvoudig model voor je huis kom je een heel eind.

Daarnaast is het misschien niet handig om een volledige PID te bouwen, maar eerst eens te beginnen met PI (in ieder geval om geen eindfout te houden). Daarnaast moet je even bedenken hoeveel gesloten lussen je over gaat houden (zijn er meer dan één in de typische CV installatie).

• Ed66
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08-07 00:51
Onze oosterburen zijn op dit gebied erg actief in casu FHEM, een beetje taai om in thuis te raken maar als je eenmaal begonnen bent zul je ontdekken dat ze met name voor dit soort uitdagingen mooie modules hebben opgebouwd. Mijn vloer regel ik nu een jaartje of twee met een soort PWM, radiatoren regel ik met behulp van HomeMatic valves waarvan ik de klepstanden uitvraag. Mijn ketel is een wat oudere Vaillant met EBUS, ook daar is volop ontwikkeld, dus wordt het tijd om de aan/uit eens te herbezien.

Ter inspiratie de PID module: http://forum.fhem.de/index.php/topic,15060.0.html

• GENETX
CIStem schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:39:
De theorie is te ingewikkeld om hier neer te gooien
Waarom dat? Er lopen hier best wel wat intelligente lui rond ;)

Uiteindelijk is mijn doel overigens ook om het model ook te verbeteren tot een thermodynamisch model. Op zich is dat ook niet heel ingewikkeld. Maar eerste prio is om begin 2016 een eerste implementatie draaiend te hebben :)

[Voor 33% gewijzigd door GENETX op 03-12-2015 20:04]

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 29-10 07:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben hier ook soort van mee bezig alleen gebruik ik een warmtepomp (met daarnaast een kachel en enkele infraroodpanelen als bijverwarming). Omdat er op constante temperatuur met lage temperatuur wordt verwarmd verwacht ik weinig uitdagingen bij het maken van een oplossing om de temperatuur nauwkeurig op een bepaald setpoint te houden.

Ik wil de temperatuur in elke ruimte in huis kunnen regelen. Hiervoor zijn de vloerverwarmingsventielen reeds voorzien van thermoelektrische actuatoren die via relais geschakeld worden. Op dit moment ontbreekt het nog aan temperatuurmeting in alle ruimtes om het systeem automatisch te laten functioneren.

Met behulp van een H1-N-interface van Husdata.se heb ik een koppeling tussen mijn Nibe F1145 en mijn domoticasysteem op basis van IP-Symcon gemaakt. De Husdata H1-N gebruikt een eigen serieel protocol waar ik na een paar uurtjes knutselen een parser voor had gebouwd. Ik kan alle temperaturen en statussen van de warmtepomp uitlezen en de wenstemperatuur en stooklijn op de warmtepomp instellen. Via wenstemperatuur kan ik de warmtevraag op de warmtepomp regelen. Nibe maakt ook eigen modbus-adapters om te communiceren met hun warmtepomp maar dat kost dan 800 euro in plaats van de 130 euro die ik voor de interface van Husdata.se heb betaald.

• CIStem
GENETX schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:58:
[...]
Waarom dat? Er lopen hier best wel wat intelligente lui rond ;)
De theorie komt uit een Master vak wat ik gevolgd heb. Dat is veel te theoretisch voor wat er eigenlijk uit komt :+. Iemand heeft dat al eens eerder gedaan blijkt.

In ieder geval is je aanname dat de hoeveelheid warmte die uit je huis gaat evenredig is met het temperatuurverschil heel aannemelijk. Dus het afkoelen is best goed te omschrijven. Begin dan ook vooral niet met een 20-ste orde model, waar gewoon een linear verband volstaat. Het probleem zit hem meer in het opwarmen overigens.

Een thermostaat als een iSense 'gokt' in eerste instantie ook het opwarmgedeelte. Die begint een bepaalde tijd (kun je instellen) met gewoon de maximale aanvoer en knijpt die heel langzaam terug. Punt is alleen dat het hier gaat om een Control Setpoint voor de ketel. De ketel is vrij om dat setpoint te halen op een willekeurige manier.

Als je nu nog een stap hoger gaat, en de room temperature setpoint aanpast, heb je zowel de regelaar van de thermostaat als de regelaar van de ketel nog tussen je eigen regelaar en het model van je huis zitten. Dat is praktisch een garantie voor problemen, en regeltechnisch best wel een drama. Vraag is of je dat moet willen voor je verwarming.

Hoe meer factoren in je gesloten lus, hoe groter de risico's. Ik weet zeker dat er namelijk een aantal niet-lineare grappen in zitten die zelfs in zo'n traag systeem de kop op steken.

En dit is in ieder geval handig om te lezen. Je huis is welliswaar simpel, maar die verwarming is een uitdaging.

[Voor 9% gewijzigd door CIStem op 03-12-2015 20:41]

• GENETX
Oh, mijn doel is voornamelijk het tijdstip te bepalen waarop ik het setpoint van mijn thermostaat van 14 naar 19 moet opschroeven zodat het ~18 graden is om half 6 (wanneer ik thuis kom). Daar zit ook nog wel wat speling in. Ik ga verder zelf niet met de regeling spelen. Ik ben vooral benieuwd hoe nauwkeurig dat model kan krijgen :) .

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 28-10 14:53
Wat je wellicht nog mee zou kunnen nemen in het model zijn de luchtvochtigheid en de windsnelheid. Wat wordt beleefd als een aangename temperatuur is afhankelijk van de luchtvochtigheid.

Volgens mij koelt je huis ook sneller af (en warmt hij lastiger op) bij een hogere windsnelheid, en is er, afhankelijk van de oriëntatie van je huis, ook nog een afhankelijkheid van de windrichting.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• CIStem
Uit praktisch oogpunt kan het bijna onmogelijk zijn om een expliciete vergelijking te vinden die al die parameters op een consistente manier kan berekenen en meenemen.

Anders gezegd heb je gewoon te weinig data. Maar daar is een oplossing voor, en dat is tijdens het regelen continu opnieuw je model aanpassen op basis van inputs en outputs. Model predictive control heet dat, en heel eenvoudig is dat niet (letterlijk rocket science).

• teek2
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-10 21:34
Leuk topic!

Ik heb nu zelf nog een lelijke oude thermostaat aan de muur hangen die een ketel van 19 jaar oud aanstuurt (deze doet het nog prima en zal het ook nog wel even doen). Deze oude ketel is een simpele aan-uit ketel. Mijn ideale situatie zou zijn dat ik de thermostaat vervang door een hele simpele thermostaat zoals de Honeywell round maar, met de mogelijkheid er een target temperatuur heen te sturen.

Op het moment gebruik ik al een Raspberry Pi om lampen te schakelen, op gezette tijden en met zonsop- en ondergang (via een 434 MHz zender). Ik heb aan deze RPi ook een thermometer hangen. Ik zou erg blij zijn als ik mijn RPi op gezette tijden een nieuwe target temperatuur zou kunnen sturen. Het hoeft allemaal niet super slim, als ik maar bijvoorbeeld elke avond om 23u de verwarming kan uitzetten.

Bestaat er zoiets? Een Honeywell round waar je ook een target heen kun sturen welke je vervolgens weer met het apparaat zelf kun veranderen?

(MAW, alle slimheid wil ik in de RPi maar de Thermostaat moet de temp gewoon constant houden en ook simpel aan de muur te bedienen zijn.)

[Voor 6% gewijzigd door teek2 op 17-01-2016 15:35]

• GENETX
Ja, er is een Honeywell Round Connected On/Off, wat dus de on/off versie is van mijn eigen thermostaat. Je kan echter ook zelf een relais aansluiten op de raspberry pi en dus direct de ketel aansturen. Dat is, afaik, wat "Koffie" doet: Koffie's tweakblog

Leuk dat je het topic een schop geeft. Ik heb een model af wat voor mijn huis wel aardig goed lijkt te zijn. Echter heb ik de thermostaat van eco naar comfort gezet, en dus zal het gedrag ook veranderen. Ik ben nog even wat nieuwe trainingsdata aan het verzamelen voor ik mijn eigen thermostaataansturing ga upgraden. Geeft mij ook direct gelegenheid om over te schakelen naar OpenHAB 2b1 ;)

• teek2
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-10 21:34
Wow, snel antwoord ;) Die On-off klinkt wel goed maar ik lees in de reviews dat Honeywell veel van je wil weten? Ik vind een app en als die wifi mogelijkheden wel grappig maar als ik via 434 MHz of zigbee alleen een target temp naar de thermostaat zou kunnen pushen zou dat eigenlijk alles zijn wat ik nodig heb (verder kan ik zelf wel dingen timen met cron op de RPi). ik heb liever niet dat alles maar online is (zeker niet als ik er niet zelf een firewall op kan zetten en zorgen dat alles up-to-date is ;) ).

Ik heb ooit al wat relais gekocht maar vanwege de saf/waf en vanwege het feit dat ik liever niet zelf klooi met de hierboven erg mooi beschreven dingen als dead-band control enzo wil ik ook gewoon een thermostaat aan de muur :)

• GENETX
teek2 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:04:
Wow, snel antwoord ;) Die On-off klinkt wel goed maar ik lees in de reviews dat Honeywell veel van je wil weten? Ik vind een app en als die wifi mogelijkheden wel grappig maar als ik via 434 MHz of zigbee alleen een target temp naar de thermostaat zou kunnen pushen zou dat eigenlijk alles zijn wat ik nodig heb (verder kan ik zelf wel dingen timen met cron op de RPi). ik heb liever niet dat alles maar online is (zeker niet als ik er niet zelf een firewall op kan zetten en zorgen dat alles up-to-date is ;) ).

Ik heb ooit al wat relais gekocht maar vanwege de saf/waf en vanwege het feit dat ik liever niet zelf klooi met de hierboven erg mooi beschreven dingen als dead-band control enzo wil ik ook gewoon een thermostaat aan de muur :)
Je kan altijd wel een fake adres opgeven bij Honeywell, dan valt het eigenlijk wel mee. Zoveel data willen ze ook niet en ik kwam er laatst ook achter dat alles op je gateway blijft. Helaas moet het inderdaad wel via de cloud allemaal en kun je het dus niet thuis achter je firewall houden. Ben het wat dat betreft helemaal met je eens. Het nadeel is dat er eigenlijk geen thermostaten zijn die dat wel kunnen... Volgens mij de iSense als ik het goed had begrepen en/of met de opentherm gateway. Maarja, da's dus alleen opentherm waar jij niks aan hebt.

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 29-10 13:23
Ook ik wil mijn ketel via domotica aansturen. Ik wil graag verschillende kamers op verschillende temperaturen stoken, en dan ook nog graag mijn modulatie behouden. Ik wil dit doen door in alle kamers temperatuursensors op te hangen, en op alle radiatorknoppen Danfoss Living Connect kranen te monteren. Dit zijn thermostaatkranen waarvan je op afstand de temperatuur kan veranderen.

De kamer met het grootste verschil in temperatuur wordt leidend. Op basis van die kamer wil ik de meest efficiente aanvoertemperatuur berekenen en doorgeven aan een opentherm gateway.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het grootste probleem waar ik mee zit is de formule voor de aanvoertemperatuur. De Danfoss-knoppen hebben een PID-regeling waarmee overshoots grotendeels voorkomen zouden moeten worden.

Voor nu heeft het voor mij niet veel prioriteit om een kamer op een bepaald tijdstip op temperatuur te hebben, al is dit in de toekomst wel welkom. Hoe kan ik het beste te werk gaan? Iemand die me op weg kan helpen?

• GENETX
Je hebt niet nog een thermostaat naast de OTGW hangen? Die regellus om inderdaad het juiste modulatieniveau te kiezen is wel een pittige. Ik vraag me af of je dat zelfs wel moet willen...

Je zou eventueel een tijd een normale thermostaat met de OTGW kunnen monitoren voor de huiskamer. Dan zou je constant het setpoint en de kamertemperatuur moeten loggen, samen met het modulatieniveau. Wellicht kun je daar een patroon/formule uit vinden die je het juiste modulatieniveau geeft bij een gegeven delta T.

Dan zou je later diezelfde formule kunnen gebruiken met de OTGW en de Danfoss knoppen en de grootste delta T gebruiken als input bijvoorbeeld (of het gemiddelde, of gemiddelde*kamerinhoud wellicht). Ik weet echter niet of de Danfoss knoppen ook de kamertemperatuur terugsturen. Wellicht heb je ook nog wat digitale thermometers nodig in de ruimtes.

Overigens heb inmiddels zelf een "smart-start" in mijn domoticasysteem zitten en gister het model ook zelflerend gemaakt. Ik hoop deze week nog wat tijd vrij te maken om de code wat op te schonen en met jullie te delen. Tot zover werkt het goed, al is de kamer nog iets te vroeg op temperatuur naar mijn mening.

• endness
Ik heb mijn probleem beschreven in een ander topic. Ik kan dus prima de gateway tussen de thermostaat en de ketel hangen, maar daarmee los ik mijn probleem niet op vrees ik... Het lastige is dat in 9/10 gevallen de slaapkamer wel "mee-verwarmd" met de woonkamer, omdat deze meestal boven de woonkamer ligt, wat in mijn geval niet zo is..

Heeft het in mijn situatie zin om een OTGW tussen de thermostaat en ketel te hangen? Als ik de ruimtetemperatuur (tijdelijk) zou kunnen overschrijven met de waarde vanuit een andere thermometer (die in de slaapkamer hangt), zou ik er volgens mij wel uit moeten komen.

• GENETX
Ik heb geen ervaring met de OTGW, maar ik neem aan dat je inderdaad het modulatieniveau dat je naar de CV stuurt kan aanpassen daarmee en dan stoppen met deze overschrijving op het moment dat je slaapkamer op temperatuur is. Dus ja, AFAIK heeft het nut om die OTGW er tussen te zetten en het modulatieniveau naar de CV overschrijven om hem aan te laten slaan.

De grote uitdaging zit hem inderdaad in het juiste regelsignaal (hoeveel, of de CV vol aan?) en wanneer zet je de CV uit om te voorkomen dat je een overshoot krijgt? Dat regelsysteem is niet triviaal. Vandaar de suggestie om de regeling van de normale CV te reverse engineeren om een iets betere sturing te krijgen dan simpel aan/uit.

Edit: Zoals hieronder, een vaste aanvoertemperatuur zou ook moeten werken. Hangt een beetje af van hoeveel tijd je er in wil steken.

[Voor 8% gewijzigd door GENETX op 16-02-2016 17:06]

• CIStem
Als je er nu twee compleet afzonderlijke zone's van kan maken (dus ze allebei aan en uit kan zetten), dan zou je kunnen overwegen om de zone waar de thermostaat hangt door de thermostaat te laten regelen, en de slaapkamer te regelen via een aan/uit constructie (eventueel gewoon op een fixed aanvoertemperatuur).

Het enige puntje van aandacht is dat je de thermostaat niet te lang buiten kunt sluiten. Eventueel alternatief is dat je op het moment dat de thermostaat "CH enable" vraagt, je de zones waar de thermostaat hangt aan zet, maar de aanvoertemperatuur dan wel zelf bepaald.

• endness
Met een vaste aanvoertemperatuur moet het sowieso wel lukken. Ik heb binnen Domoticz een script draaien wat meerdere zones in de gaten houdt. Op basis van een temperatuursensor per ruimte en 1 of meerdere Danfoss-kranen wordt dan de warmte per kamer geregeld. Als er warmte nodig is in 1 van de vertrekken zet Domoticz een z-wave switch om, waardoor ik in principe gewoon een aan/uit thermostaat naboots. Doordat de kranen enkel open staan in de ruimte(s) die warmte nodig hebben, gaat enkel daar het warme water heen.

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 29-10 10:51

geerttttt

Manisch positief

endness schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:36:
Met een vaste aanvoertemperatuur moet het sowieso wel lukken. Ik heb binnen Domoticz een script draaien wat meerdere zones in de gaten houdt. Op basis van een temperatuursensor per ruimte en 1 of meerdere Danfoss-kranen wordt dan de warmte per kamer geregeld. Als er warmte nodig is in 1 van de vertrekken zet Domoticz een z-wave switch om, waardoor ik in principe gewoon een aan/uit thermostaat naboots. Doordat de kranen enkel open staan in de ruimte(s) die warmte nodig hebben, gaat enkel daar het warme water heen.
En hoe houd je dan rekening met overshoot e.d.? Of bijv voorkomen dat je nu kamer a verwarmt om over 4 minuten te constateren dat kamer b ook onder de grens komt en die daarna weer te gaan verwarmen. Dan staat je ketel op koude dagen bijna nonstop aan, ook niet echt efficiënt lijkt me.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• GENETX
GENETX schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:59:
Oh, mijn doel is voornamelijk het tijdstip te bepalen waarop ik het setpoint van mijn thermostaat van 14 naar 19 moet opschroeven zodat het ~18 graden is om half 6 (wanneer ik thuis kom). Daar zit ook nog wel wat speling in. Ik ga verder zelf niet met de regeling spelen. Ik ben vooral benieuwd hoe nauwkeurig dat model kan krijgen :) .
En de eerste versie daarvan draait :) Code en uitleg hierrrr: GENETX' tweakblog: Een thermostaat slim maken

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Interessant topic :) en hopelijk zit ik juist met mijn vragen :)
Ik zit al enkele dagen op een idee te broeden en ben benieuwd of er hier mensen zijn die er al eens mee bezig zijn geweest :).

De volgende data wordt er nu in huis gegenereerd.
- data slimme meter
- opbrengst PV installatie

Wat ik voor elkaar zou willen krijgen is de nieuwe cv installatie aansturen via opentherm.
Maar daarnaast dat ik een 5 inch tft scherm in de woonkamer heb hangen waarop ik de temperatuur kan regelen en daarnaast kan zien wat de panelen op het moment opleveren en wat het huis verbruikt.

En indien mogelijk remote de temperatuur in huis kan wijzigen.
Zijn er mensen bezig geweest met deze opzet ?

2250 WP Zuid PVoutput

• GENETX
Je zit zeker goed in dit forum, al is het topic zelf misschien niet helemaal de juiste plek. Maar dat is zeker mogelijk. Hierbij wat pointers:

- Voor je CV aansturing zou je een OpenTherm GateWay kunnen nemen, maar bijvoorbeeld ook, net als mij, een Honeywell Round Connected Modulation. Die kun je ook via het web aansturen en uiteindelijk wel in een display gieten. Wees je er op bedacht dat je altijd een thermostaat nodig hebben voor een goed regelsignaal, dat kan een OTGW afaik niet!

- Je kan het beste een kant-en-klaar domoticapakket zoals OpenHAB, Domoticz of HomeAssistant draaien op een Raspberry Pi zodat je ook een App hebt om straks remote je thermostaat aan te sturen. Binnen dergelijke pakketten kun je je thermostaat integreren. Klokthermostaten en dergelijke zijn ook te doen, al heb je dan wat meer tijd nodig om alles te coden. Ook je PV opbrengst en slimme meter integreer je hier in! Waarschijnlijk is een Raspberry in de meterkast het handigst om er direct je P1 poort op aan te sluiten. Ik weet niet hoe je de opbrengst van je PV binnenkrijgt.

- Vervolgens moet je een mooie web GUI er bij pakken die de data op een tablet in de kamer te tonen. De meeste apps zijn niet zo mooi hiervoor. Er zijn wel meer tweakers met een mooie GUI hiervoor, voornamelijk in het Domoticz-kamp. Voor OpenHAB kom ik dit tegen bijvoorbeeld: https://community.openhab...suitable-for-tablets/2329

En anders, tsja anders, een Toon :X Dat ding kan volgens mij al exact wat je wilt... Alleen niet tweaker-waardig :+ .

[Voor 10% gewijzigd door GENETX op 22-02-2016 22:18]

• MdO82
GENETX schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:14:
Je zit zeker goed in dit forum, al is het topic zelf misschien niet helemaal de juiste plek. Maar dat is zeker mogelijk. Hierbij wat pointers:

- Voor je CV aansturing zou je een OpenTherm GateWay kunnen nemen, maar bijvoorbeeld ook, net als mij, een Honeywell Round Connected Modulation. Die kun je ook via het web aansturen en uiteindelijk wel in een display gieten. Wees je er op bedacht dat je altijd een thermostaat nodig hebben voor een goed regelsignaal, dat kan een OTGW afaik niet!

- Je kan het beste een kant-en-klaar domoticapakket zoals OpenHAB, Domoticz of HomeAssistant draaien op een Raspberry Pi zodat je ook een App hebt om straks remote je thermostaat aan te sturen. Binnen dergelijke pakketten kun je je thermostaat integreren. Klokthermostaten en dergelijke zijn ook te doen, al heb je dan wat meer tijd nodig om alles te coden. Ook je PV opbrengst en slimme meter integreer je hier in! Waarschijnlijk is een Raspberry in de meterkast het handigst om er direct je P1 poort op aan te sluiten. Ik weet niet hoe je de opbrengst van je PV binnenkrijgt.

- Vervolgens moet je een mooie web GUI er bij pakken die de data op een tablet in de kamer te tonen. De meeste apps zijn niet zo mooi hiervoor. Er zijn wel meer tweakers met een mooie GUI hiervoor, voornamelijk in het Domoticz-kamp. Voor OpenHAB kom ik dit tegen bijvoorbeeld: https://community.openhab...suitable-for-tablets/2329

En anders, tsja anders, een Toon :X Dat ding kan volgens mij al exact wat je wilt... Alleen niet tweaker-waardig :+ .
Dat laatste is ook de reden dat ik zelf een Toon oplossing zoek.

Op dit moment heb ik reeds een raspberry draaien met domoticz dus daar zou ik verder mee aan de slag kunnen.

Deze leest verder de slimme meter uit via de p1-poort en de opbrengst van de zonnepanelen word nu vanuit de omnik omvormer met de raspberry uitgelezen en opgestuurd naar pvoutput.

ik ga met jouw info verder nadenken ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• GENETX
Je zou in Domoticz ook naar een InfluxDB kunnen schrijven en dan een grafiek met Grafana kunnen bakken. Of wellicht via de Pi direct een waarde naar Domoticz schrijven via de API en die er, net als je slime meter, een grafiek van laten bakken. Van OpenHAB weet ik dat dat heel erg makkelijk is, maar met Domoticz ben ik niet bekend.

• MdO82
Bedankt voor je info zover. Ik zal eens verder informeren in het domoticz topic :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 29-10 17:10

Nhz

Deventer

Na ongeveer een jaar lang spelen met de aanvoertemperatuur van ons CV systeem (gewoon HT met radiatoren) heb ik redelijk onder de knie hoe warm ik het water moet aanvoeren om het in huis warm te houden, met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Afhankelijk van de buitentemperatuur stel ik de CV iets bij. De aanvoertemperatuur schommelt doorgaans zo tussen de 40 en 50 graden. Met deze temperaturen moet de watertemperatuur echter behoorlijk omhoog (momenteel 65gr).

Straks in onze 'nieuw' te verbouwen woning wordt de installatie echter niet meer aangestuurd door een CV. Dan ga ik voor een groot buffervat welke verwarmd wordt door diverse warmtebronnen (houtkachel in woonkamer, collectoren op het dak en warmtepomp in de tuin). Vervolgens zorgt een CV pomp, afhankelijk van de warmtevraag in bepaalde zone, voor de verdeling van het warme CV water naar de drie vloerverwarmingverdelers. De aanvoertemperatuur vanuit het buffervat wordt door een mengkraan gelimiteerd. Hierbij geld natuurlijk dat je een zo laag mogelijke temperatuur wil gebruiken.

In de huidige situatie pas ik de watertemperatuur handmatig aan, maar dat moet natuurlijk anders kunnen. Zijn er mensen die hier zelf al wat voor gemaakt hebben?

De buitentemperatuur uitlezen is uiteraard niet zo moeilijk, eventueel kan je zelfs de windkracht in meenemen. Vervolgens moet je hier een formule op toepassen en daarmee een mengkraan instellen.

Ben benieuwd wat andere Tweakers hier van denken. :)

Groetjes Bas

• unfold
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 06-10 12:48
Deze aankomende Domoticz thermostaat plugin ziet er veelbelovend uit:
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=19418

- Ondersteunt meerdere kamers
- Leert hoe je kamers geïsoleerd zijn (PID achtige functie om overshoot tegen te gaan). Werkt nog beter als je een temperatuursensor buiten hebt.

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 28-10 08:50
Nog iemand die updates wil / kan posten?
Ik ben zelf voornemens om binnenkort een DIY thermostaat te bouwen die de volgende taken heeft:
1. Simpele relais schakeling om mijn ketel te kunnen laten verwarmen (Aan/uit)
2. Iets (DIY Thermostaat) dat (draadloos) in verbinding staat met deze relais schakeling en zich baseert op een aantal temperatuur waarden.
In de basis 1 (single wire) temperatuursensor on-board, uit te bereiden middels domoticz om multi-room te kunnen schakelen

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• remco011
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08-08 08:08
Hi allemaal, ik lees op verschillende plekken op internet en ook op de site van de opentherm gateway dat het wordt afgeraden zelf je ketel aan te sturen omdat "normale" thermostaten ver ontwikkelde algoritmen bevatten om zo efficiënt mogelijk je CV aan te sturen.
Huidige situatie: thermostaat in woonkamer - opentherm gateway op zolder naast CV - CV

Is het misschien mogelijk de thermostaat van de woonkamer naast de CV op zolder te hangen en vervolgens met de Opentherm gateway setpoint te wijzigen en op (een voor mij nog onbekende manier) de gemeten temperatuur door andere sensoren in huis te kunnen voeden aan de thermostaat? Dat je zeg maar de sensor van de thermostaat voor de gek houd?
Ik weet niet of dat elektronisch kan, dat je een arduino aansluit op de sensor aansluiting van de thermostaat ipv de sensor zelf? Of kan de opentherm gateway de gemeten temperatuur overrulen?
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True