CV-ketel aansturen met Domoticz d.m.v. relais?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-encore
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-05-2024
Druk aan het klooien met Domoticz, icm RFXCom USB, klikaanklikuit en temperatuursensoren van Cresta. Alles werkt of is zichbaar. Maar ik wil graag met de binnentemperatuur de cv-ketel aansturen. Komt de temperatuur op de sensor onder de 19 graden (liefst instelbaar maken), dan moet klikaanklikuit-schakelaar aan gaan en via een 230V-relais maak ik dan het 24V-thermostaatcircuit van mijn cv-ketel gesloten (zelfde werking als bij aan/uit-thermostaat).

Hoe krijg ik dit voorelkaar (als het uberhaupt al kan).

En met de Opentherm Gatewasy USB kun je dan welk vanuit Domoticx de temperatuur instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:39
Als je dat op die manier gaat sturen, ga je volgens mij een heleboel inleveren op (warmte)comfort.
Je zult dan zelf de regeling moeten programmeren die nu in de thermostaat zit, dat kan allemaal, maar ik zou meer kijken naar een thermostaat waar je het setpoint van kunt bedienen via Domoticz.

Ik heb zelf een Nefit easy die ik alleen (niet helaas) van buiten Domoticz op afstand kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-encore
Volgens mij ga ik niks inleveren op comfort want de thermostaat schakelt nu ook gewoon aan/uit. Er zit niks meer in dan een bimetaaltje en kwikschakelaar (oude Round). Dus ik hoef niks te programmeren, alleen schakelen. Ketel staat bovendien op het laagst mogelijk warmtevermogen (ong 5 kW) omdat mijn goedgeisoleerde woning niet meer warmte nodig heeft.

Dus ik wil een kaku-schakelaar bedienen vanuit Domotics en koppelen aan de temperatuursensor.

Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Ik wil je dit sterk afraden. Even een thermostaat nabootsen met wat zelfbouw onderdeeltjes ga je echt niet redden. Een kamerthermostaat is te vergelijken met een PID-regelaar. Als ik naar die Wikipedia kijk dan begint het mij al te duizelen vanwege die moeilijke formules.

Als je dit zelf gaat doen dan zul je te maken krijgen met flinke overshoots (je temperatuursensoren reageren veel te traag) en je kamer zal dus bijv. 24 °C worden terwijl het van jou maar 21°C hoefde te worden!? 8)7

De OpenTherm-gateway is een beter idee. Die stuurt een 'setpoint override' naar je thermostaat (je thermostaat moet dit wel ondersteunen!) waardoor je het rekenwerk aan de thermostaat overlaat.
Maar ook dit is niet heel zuinig, de setpoint override is hetzelfde idee als wanneer jij een slinger aan de thermostaat geeft. Verwarmen via een klokprogramma op de thermostaat is zuiniger, omdat hij dan al ruim van tevoren kan beginnen. Doordat hij eerder kan beginnen, kan hij ook water met een lagere temperatuur door je systeem pompen. En minder heet water maken = efficiënter = minder gas.

Mocht je een Nefit ketel hebben dan wordt het nog wat complexer, die praat namelijk geen OpenTherm. Je moet dan al met converters e.d. in de weer.

Toch wel een beetje complex he? ;)

P.S. Topictitel ook even een beetje aangepast zodat het de lading wat meer dekt.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2015 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
richard-encore schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:42:
Volgens mij ga ik niks inleveren op comfort want de thermostaat schakelt nu ook gewoon aan/uit. Er zit niks meer in dan een bimetaaltje en kwikschakelaar (oude Round). Dus ik hoef niks te programmeren, alleen schakelen. Ketel staat bovendien op het laagst mogelijk warmtevermogen (ong 5 kW) omdat mijn goedgeisoleerde woning niet meer warmte nodig heeft.

Dus ik wil een kaku-schakelaar bedienen vanuit Domotics en koppelen aan de temperatuursensor.

Kan dit?
Ik neem aan zo'n ronde Honeywell?
Vergis je niet in de regeling die uit dat ding komt, is ook nog instelbaar, meestal met een kwikcontact inderdaad. Er nieuwe thermostaten in omloop die slechter regelen.
Dit krijg je niet 1,2,3 nagebootst, kost wel wat slimmigheid. Maar kan uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-encore
Ik ben het wel met je eens dat je overshoots krijgt. De huidige thermotaat schakelt al eerder uit en gaat dan met kleine pufjes naar de gewenste temperaratuur (oftewel het kenmerk van PID). Maar dan nog schiet de temperatuur zodat ik 'm eerst op 18 zet en dan later op 19 of 17. Ik zet daarom ook de watertemperatuur zo laag mogelijk.

Ik had verwacht dat de Opentherm-gate zelf de berekening uitvoert op basis van de stijgsnelheid van de temperatuur gemeten aan de sensor. Dit omdat je 'm ook zonder thermostaat kunt gebruiken. Maar dat rekenwerk doet hij dus niet? Eigelijk moet de Opentherm-gateway of Domotics aan de hand van de buitensensor (mits aanwezig) ook de maximale watertemperatuur kunnen bepalen en via opentherm naar de ketel sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-encore
janne_nl schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:48:
[...]

Ik neem aan zo'n ronde Honeywell?
Vergis je niet in de regeling die uit dat ding komt, is ook nog instelbaar, meestal met een kwikcontact inderdaad. Er nieuwe thermostaten in omloop die slechter regelen.
Dit krijg je niet 1,2,3 nagebootst, kost wel wat slimmigheid. Maar kan uiteraard wel.
Ja het is idd de oude ronde Honeywell met warmteversneller. Als ik toch eens wil proberen met de temperatuursensor de kaku-schakelaar te schakelen (dus inclusief overshoots), hoe doe ik dat uberhaupt in Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zou dat zowieso niet vanuit Domoticz met Lua doen, maar met een bash of python/perl script.
Via json kun je de status uitlezen en vervolgens schakelen.

Kun je niet via mysensors en/of de gpio van de Pi iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
richard-encore schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:50:
[...]

Ik had verwacht dat de Opentherm-gate zelf de berekening uitvoert op basis van de stijgsnelheid van de temperatuur gemeten aan de sensor. Dit omdat je 'm ook zonder thermostaat kunt gebruiken. Maar dat rekenwerk doet hij dus niet? Eigelijk moet de Opentherm-gateway of Domotics aan de hand van de buitensensor (mits aanwezig) ook de maximale watertemperatuur kunnen bepalen en via opentherm naar de ketel sturen.
Nee. De maker achter de OTGW raadt dat zelfs af omdat een thermostaat dus een vrij complexe regelstrategie heeft: http://otgw.tclcode.com/standalone.html#considerations

Wat voor ketel heb je eigenlijk? Kun je er niet een OpenTherm-thermostaat op aansluiten? Dat je nu ook al overshoots hebt klinkt niet goed namelijk. Heb ik geen last van met mijn modulerende thermostaat & ketel.
Een Honeywell Round Modulation is iets van 2 tientjes op Marktplaats. Vervolgens knup je er nog een OTGW tussen en klaar ben je. Stuk degelijker dan zelf klooien met een relais e.d. Ook leuk als je KaKu-plug het 'uit' signaal niet ontvangt (wat een reële kans is, omdat dat nou eenmaal een nadeel van 433Mhz stopcontacten is). Dan blijft je ketel loeien en kom je thuis in een huis waar het 30 °C is >:)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 09:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Toch lijkt het me wel een uitdaging om zelf een aansturing te schrijven. Je zou denken dat het wel te doen moet zijn als je over wat programmeerskills beschikt. Met alleen wat regels bij elkaar klikken krijg je dit niet voor elkaar. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je tijd verspilt als het plan uiteindelijk niet slaagt. Een mooie uitdaging is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-encore
Heren, ik ben op de hoogte van de nadelen van mijn idee, maar wil alleen kijken of ik het voor elkaar kan krijgen in Domoticz, om de temperatuursensor via Domoticz dmv van de If/Then-blokken een aan/uit-schakelaar te kunnen aansturen.

Zoals ik al schreef staat mijn ketel op het laagst mogelijke vermogen (bij Intergas KK is dat 30%, (ong 6 kW) dus hij brandt ALTIJD op de laagste stand. Opentherm kan 'm niet meer lager aansturen. Er valt niks meer te moduleren. Dus aan/uit of opentherm maakt niks uit, watertemperatuur zet ik ook al zo laag mogelijk.

De vraag blijft (ondanks alle goedbedoelde tips): hoe krijgt ik eaa voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 04-10 13:47
Tsja, hangt er van af wat je hobbygehalte is en vooral ook je achtergrond. Een PID regelaar is niet zo moeilijk als je een technische studie op HBO hebt gevolgd imho. Een simpel model van je huis is ook wel te maken met een equivalent RC-model. Een beetje affiniteit met wiskunde kan wel helpen tho. Een model kan zeker helpen bij het bepalen van een goede start voor je regelconstanten. Al wil je in het geval van aan/uit beginnen met een veel simpelere hystersis control. PID werkt in dat geval niet zo makkelijk ;)

En dan inzetten en manueel de regelconstanten wat aanpasssen. Helemaal mooi zou een zelflerend systeem zijn tho. Ook daar zijn wel libraries voor. De grootste uitdagingen die ik zie is eigenlijk dat het systeem zo traag is. Bij een robot kun je in een uurtje wel de regelconstanten op een fatsoenlijk niveau krijgen. Bij een thermostaat verwacht ik dat je de hele winter bezig bent :X

Zelf wil ik rond de kerst wel eens gaan spelen met het maken van een thermisch model van mijn huis ahv meetdata van vorige winter. Inputs worden de binnentemperatuur, buitentemperatuur, simpel model van het huis en eigenschappen van de ketel. Deze wil ik inzetten in OpenHAB om mijn Honeywell Round Connected Modulation slimmer aan te sturen door het optimale moment te kiezen om het huis te gaan voorverwarmen door het setpoint aan te passen. Dat kan deze thermostaat zelf niet namelijk en gaat aan volgens een vast gedeprogrammeerd schema.

Edit: Met Femme dus :+

Edit:
Hoe, ja gewoon een schakelaar in Domoticz aansturen met if then else blokken en de juiste inputs. Check wel of je een normale schakelaar kan gebruiken! Die zal normaliter gewoon 230V door blijven voeden en heeft intern een circuit om de ontvanger te voeden met die 230V! Misschien kun je wat modden, of je moet een apart relais met GPIO pinnen van een RBPI aansturen ofzo. Ik zou daar beginnen: Wat voor relais kan ik gebruiken en hoe!

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 01-12-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-encore
Hoe werkt dat met de if then else blokken en de juiste inputs. Ik zie nergens dat ik iets met een bepaalde temperatuur kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:40
richard-encore schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:48:
Hoe werkt dat met de if then else blokken en de juiste inputs. Ik zie nergens dat ik iets met een bepaalde temperatuur kan doen.
mm, ThinkPad vergeet je de isense truck te geven.
lol, ThinkPad toch, foei. :*)

ik gebruik een isense op mijn ketel.
praat gewoon openterm.
maar heeft een externe ingang die werkt als een aan/uit schakelaar.
verbind je de 2 draadjes door dan gaat de thermostaat naar hoog dag programma.
zijn de draadjes los dan heb je laag dag programma.

beetje handig klungelen met het spul en je stuurt het zo aan.
simpel en goedkoop.
(maar het heeft wel wat nadelen. reageert niet heel snel. ;)
maar is niet duur als je een beetje rond zoekt op markt plaats.
en het hoeft niet eens een isense te zijn er zijn meer merken die dit kunnen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
blader eens door dit topic http://www.domoticz.com/f...=31&start=60&hilit=blocky
daar is op zich genoeg info te vinden over hoe je met blocky kunt werken ..

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
migjes schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:59:
[...]

mm, ThinkPad vergeet je de isense truck te geven.
lol, ThinkPad toch, foei. :*)

ik gebruik een isense op mijn ketel.
praat gewoon openterm.
maar heeft een externe ingang die werkt als een aan/uit schakelaar.
verbind je de 2 draadjes door dan gaat de thermostaat naar hoog dag programma.
zijn de draadjes los dan heb je laag dag programma.
[...]
Die truc ken ik wel hoor, zelf nog een tijdje gebruikt ;) Maar aangezien de TS z'n ketel al totaal heeft geknepen is het een beetje overkill om een OpenTherm-thermostaat te gebruiken. Al vind ik het wel een nettere oplossing dan simpelweg de thermostaataansluiting van de ketel met elkaar te verbinden. Via die iSense manier heb je toch een wat betere regeling. Maargoed met een OTGW kun je hetzelfde (en meer), dus dan zou ik eerder die route gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2015 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:40
ThinkPadd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:01:
[...]

Die truc ken ik wel hoor, zelf nog een tijdje gebruikt ;) Maar aangezien de TS z'n ketel al totaal heeft geknepen is het een beetje overkill om een OpenTherm-thermostaat te gebruiken
lol, daarom ook de foei. ;)
maar het probleem is niet het knijpen van de CV.

maar het fout gaan met een signaal en dan je kamer/huis naar de 30 graden stoken.
een thermostaat voorkomt het grootste probleem dan stopt het zoizo weer bij +/-20 graden. ;)
ThinkPadd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:01:
[...]
Maargoed met een OTGW kun je hetzelfde (en meer), dus dan zou ik eerder die route gaan.
ja ik volg het topic, wil ook wel een OTGW.
nu nog de tijd om het te gaan doen.

[ Voor 54% gewijzigd door migjes op 02-12-2015 13:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dit lijkt me een redelijk verstaanbare uitleg i.vm. PID :)

Het interesseert me ook wel om dat zelf eens te proberen. Heb namelijk net zelf een sturing gebouwd voor mijn CV ketel uit 1970 :+ Maar ik maak nog steeds gebruik van input van mijn Siemens thermostaat. (de ketel wordt enkel nog gebruikt voor verwarming, voor warm water heb ik een aparte boiler)

Het zou leuk zijn om zelf een volledige thermostaat in elkaar te knutselen, dan kan ik toch wat intellligenter omgaan met opwarmen/pompen d.m.v. self learning, voorspellingen, etc. Misschien een idee om een apart topic te starten over het bouwen van een (intelligente, accurate) thermostaat?

edit:
Hier nog een interessante link i.v.m. een Arduino PID Thermostaat

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 02-12-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daysleeper 0
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik ook heb veel interesse in dit onderwerp.

Ik heb zelf een een infrarood verwarming in de hobby kamer die ik graag via Domoticz wil aansturen.
Ook ik heb geprobeerd het via blockly ik ook kon geen temperatuur blok vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik lees een hoop mitsen en maren vwb de thermostaat. Volgens mij hangt het nogal af van wat de situatie nu is. Ik heb zelf een domme, niet modulerende ketel, en een net zo domme klokthermostaat. Die doet echt niets anders dan op het gewenste tijdstip de ketel aan- en uitzetten, en stoken tot de treshold bereikt is. Enige "slimme" aan de thermostaat is dat er wel een instelbaar hysteresegebied is.
Deze heb ik zelf ook voorzien van 2 relais. Het eerste relais schakelt via de klokthermostaat, het 2e relais overbrugt de thermostaat (Always on stand). Effectief heb ik zo dus 3 standen: uit, aan, en via thermostaat.
Ik lever niets in op comfort en de winst is dat ik overal vandaan de zaak kan bedienen.
De relais hangen hier rechtstreeks op de GPIO van de Rpi. Ik kan ze dmv command line bedienen, maar heb ze nu in pilight geconfigureerd dmv relay-protocol.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
daysleeper 0 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:51:
Ik ook heb veel interesse in dit onderwerp.

Ik heb zelf een een infrarood verwarming in de hobby kamer die ik graag via Domoticz wil aansturen.
Ook ik heb geprobeerd het via blockly ik ook kon geen temperatuur blok vinden.
Ik heb geen ervaring met Domoticz, maar als ik google zie ik zat mensen met blocky configs en een temperatuur dingetje :? https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=7324

Misschien een config foutje of kijk je gewoon niet goed? Ik kan me bijna niet voorstellen dat Domoticz geen temperatuur waarden kan gebruiken in regels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Slonzo schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:50:
Het zou leuk zijn om zelf een volledige thermostaat in elkaar te knutselen, dan kan ik toch wat intellligenter omgaan met opwarmen/pompen d.m.v. self learning, voorspellingen, etc. Misschien een idee om een apart topic te starten over het bouwen van een (intelligente, accurate) thermostaat?
In! :+ DIY Thermostaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met:http://www.thermostaat.eu...easycomfort-22-draadloos- Deze ondersteunt het 433 mhz protocol. Ze hebben ook een easycomfort 13. Zou dit werken met domoticz en een rfxcom?
Pagina: 1