Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 09:08

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Bij mij in huis heb ik op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming en radiatoren op de eerste etage en zolder. In de huiskamer staat ook een houtkachel en als ik die aansteek, koelt het na verloop van tijd toch af in de andere kamers. De thermostaat hangt immers ook in de huiskamer.

Na me verdiept te hebben in oplossingen hiervoor ben ik begonnen een Honeywell Evohome systeem te verzamelen. Ik heb een Evohome controller met ingebouwde Wi-Fi en Opentherm ketelsturing op de kop getikt.

Mijn vraag gaat over het aflsuiten van de vloerverwarming beneden. Mijn gevoel zegt een zoneklep met relais. Omdat je bij warmtevraag van boven de hele vloerverwaming beneden volledig uitgeschakeld wil hebben. Ik lees echter in verschillende andere topics (hier en hier) wordt 'gewoon' een HR92 radiatorknop gebruikt. Maar hier en hier wordt genoemd om een zoneklep te gebruiken. Of gooit een HR92 ook de hele klep dicht? Een analog thermostatische knop doet dit namelijk niet. De regelt gewoon een beetje.

De configurator van Honeywell Evohome zelf komt overigens helemaal niet met een zoneklep. Die komt met dit (config met OpenTherm, zoneregeling, vloerverwarming beneden en 1 extra slaapkamer met radiator):

1 x ATP951M3118 - EvoHome connected pakket, OpenTherm ketelsturing
1 x T87RF2025 - Draadloze digitale ruimtethermostaat
1 x HR92WE - Draadloze thermostaatknop
1 x BDR91A1000 - Draadloze RF Bridge, aan/uit

Beetje rare config. Wel een Opentherm pakket, maar ook een BDR91 :?

Wat denken jullie? En wat zijn de ervaringen met een HR92 als zoneafsluiter?

edit:
Het lijkt erop dat de verwarring onstaat doordat zonekleppen vaak rechtstreeks door thermostaten gestuurd worden. De kleppen hebben alleen een maak-contact om te schakelen en praten niet rechtstreeks. Zie ook hier:
Ik plaats deze afsluiter bij een met OpenTherm modulerende ketel. Kan ik dan niet beter kiezen voor aansturing via een modulerende thermostaat?
Nee. Aangezien de thermostaat direct de afsluiter aanstuurt, en dus niet de ketel, is gebruik van een modulerende thermostaat niet mogelijk. De afsluiter werkt immers niet met OpenTherm en kan alleen reageren op een aan/uit signaal.

hier:
Bij gebruik van meerdere zonekleppen
Het kan in de praktijk mogelijk zijn dat wanneer er een combinatie is van OpenTherm sturing naar de ketel, en aan/uit-sturing naar 1 of meerdere zonekleppen, dat de ketel in storing valt. Er kan dan een conflict zijn ontstaan tussen het dicht staan van de klep(pen) en de OpenTherm-sturing die toch nog een constante aanvoertemperatuur regelt. Mocht bovenstaande situatie van toepassing zijn, dan is de oplossing een aan/uit-ketelrelais (BDR91A1000) te gebruiken als ketelsturing.

Je kunt in de Evohome controller gewoon een zoneklep (met bdr91) aan een zone toevoegen. Honeywell heeft er ook een Youtube filmpje van. Het lijkt me toch dat de Evohome gewoon de klep open zet wanneer er warmte nodig is voor de vloerverwarming.

[Voor 30% gewijzigd door TimmeStein op 03-07-2018 08:25]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
aartdijs schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:26:
Er bestaat veel meer, wat feilloos voldoet aan uw wensen.
Zoek eens verder dan alleen maar Honeywell!!!
Dit bericht heeft weinig te maken met mijn vraag, maar ik ga er toch even op in.

Die alternatieven vallen nog aardig tegen. Tado kom nog in de buurt, maar die hebben alleen thermostaatkranen en niks voor vloerverwarming. Als ik op een product klik in je link, krijg ik een niet werkende webshop. Lekker betrouwbaar... Alle anderen doen niet wat ik wil, zijn vaag of zijn doe-het-zelf gerommel. En de prijzen liggen niet eens ver onder die van Honeywell.

Ik zoek een gevestigde naam, waar installateurs ervaring mee hebben, met onderdelen die je overal kunt kopen en met een goede ondersteuning. Honeywell heeft dit dus allemaal.

Terug naar het topic. Ik heb een touch controller, opentherm rf-module en sinds vandaag ook een BDR91. Ik heb vandaag wat getest. De controller staat ingesteld als zoneregelaar en heeft verbinding met de opentherm module. Ik heb de zone ingesteld met een zoneklep en een BDR91 relais gekoppeld. Als er warmtevraag is, wordt gewoon het relais geschakeld.

Ik zie in de handleiding ook een kopje 'Een aan/uit RF module BDR91 toewijzen om een zoneklep te regelen'. Die komt na het hoofdstukje over het toewijzen van een BDR91 of Opentherm module aan de CV-ketel. Er worden ook geen uitzonderingen genoemd.

Ik lees ook nergens in de officiële documentatie dat het niet kan wat ik wil of anderen willen. Wel lees ik dat wanneer je zonekleppen direct door een thermostaat laat schakelen, je je ketel ook aan/uit moet sturen. Ik heb het idee dat het hele verhaal dat het niet zou kunnen (modulerend met zoneklep) hier ergens ontstaan is...

edit: Aangezien ik toch contact heb met Honeywell over de firmware update, zal ik deze use-case ook meteen even aankaarten.

[Voor 3% gewijzigd door TimmeStein op 04-07-2018 21:23]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Honeywell support zojuist aan de telefoon gehad. Vriendelijk en goed behulpzaam moet ik zeggen :)

Mijn vraag aan Honeywell ging in eerste instantie over de firmware update. Deze is vanochtend naar m'n Touch Controller gepushed. Daarna de vraag gesteld over de zoneklep. Antwoord was nagenoeg gelijk aan dat van DukeBox: "Het zou officieel moeten werken, in de praktijk werkt het niet goed betrouwbaar." Hij raadde een HCE80 aan. Dat is dan weer flinke overkill.

Oplossing lijkt me gewoon een HR92 kraan in de aanvoer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Goeie link, bert. Ik begrijp uit deze link en van de servicedesk van Honeywell dat een zoneklep in combinatie met Opentherm ketelsturing niet goed werkt.

Uit de link van bert pit lijkt het of deze configuratie per definitie niet kan werken. Dat vind ik maar lastig te begrijpen. De Evohome controller is de baas, makkelijk zat. Die kan bij warmtevraag van een zone geschakeld met klep toch gewoon die klep openzetten. En dan netjes met Opentherm de ketel sturen. Het is toch niet zo dat die ketel zelf gaat bedenken wanneer hij gaat stoken? Is het warm genoeg: ketel uit en klepje dicht.

Zo zou het officieel ook moeten werken. Ook volgens de documentatie van Honeywell. De praktijk is echter anders. Dan verliest de controller zo nu en dan de verbinding met de BDR91. Dit lijkt erop een bug te zijn.

Of maak ik ergens een grandioze denkfout?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
"Zo zou het officieel ook moeten werken"
Wat ik daarmee bedoel is dat Honeywell zegt dat het kan werken met een klep op een zone in combinatie met OT.

Ik begrijp dat OT niet in staat is om een klep aan te sturen. Die klep is inderdaad open of dicht. OT gaat ook alleen over de communicatie tussen thermostaat (master) en ketel (slave).

De Honeywell touch controller is echter wel in staat om de klep te sturen. Je kunt in dat ding configureren dat er een open/dicht klep aanwezig is in de zone. Dit heb ik zelf ook zo ingesteld. OT naar de ketel en een RF-relais ingestesteld als klepsturing. Je ziet keurig het relais geschakeld worden als er warmte gevraagd wordt door de thermostaat.

Naar mijn idee sluit OT het gebruik van een klep ook niet uit en zo het zo moeten zijn:

1. Er is warmte nodig
2. Klep wordt volledig open gezet
3. Er wordt warmte gevraagd van de ketel (modulerend)
4. Vertrek wordt warm
5. Vertrek is warm genoeg
6. Ketel wordt weer uitgezet
7. Klep wordt ook weer dicht gezet

Bekijk ook nog eens de reactie van DukeBox van woensdag 4 juli 2018 21:39. Daar is het zo aangelegd door een erkende installateur. De verbinding richting relais viel af en toe weg.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Verhelderende reactie. Het is dus niet alleen de thermostaat die regelt (y) Er zit niks anders op dan een thermostaatkraan in de aanvoer te zetten. Of een HCE80 natuurlijk ;)

Ik zal m’n bevindingen hier plaatsen tzt.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Ik zie ineens een hoop activiteit in m'n topic. Excuus. Het was al maanden stil dus ik heb er weinig aandacht meer aan geschonken.

Ik heb nu even geen tijd om m'n bevindingen op te schrijven, dus dat zal ik vanavond even doen.

edit: bij deze
Uiteindelijk heb ik op thermostatische afsluiter op de aanvoer van m'n vloerverwarmingsverdeler geplaats met daarop een HR92. Omdat ik een Nefit ketel heb, moest ik de touchcontroller via een Opentherm-EMS convertor aansluiten.

Bij het inbedrijfstellen van het systeem begon m'n ketel onafgebroken te pendelen en de pomp stopte ook niet meer met draaien. Op de ketel stond status '0y' op het display. De ketel is trouwens een Nefit Trendline CW5 uit 2015. Status '0y' houdt in dat de aanvoertemperatuur hoger is dan de ingestelde en dat de ketel in wachtstand staat, tot de boel weer is afgekoeld.

M.b.v. de OpenTherm gateway zag ik dat de gevraagde watertemperatuur altijd rond 28 graden lag. Die temperatuur is natuurlijk snel bereikt en dan schoot de ketel in de wachtstand. Dit ging de hele dag door, met een flinke toename in het gasverbruik.

Ik kreeg dit met geen mogelijk opgelost. Een maximum stellen aan het vermogen en de modulatie hielp ook niet. Toen heb ik het OpenTherm idee even laten varen en een BDR91 gepakt om de boel aan/uit te sturen. Ook een BDR91 i.c.m. thermische motor op de aanvoer van de vloerverwarming. Op de andere kamers nog steeds gewoon HR92 thermostaten. Het gedrag van de ketel bleef hetzelfde.

Dit allemaal zonder het stoken van de houtkachel, dus allemaal puur Evohome. Ik moet wel zeggen dat de temperatuur in alle vertrekken prima was. Alleen de ketel bleef pendelen met slijtage en gasverbruik als gevolg.

Na veel instellen, meten en internetten heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik stuur nu de radiatoren met thermische motoren. Deze worden geschakeld door een Sonoff S26 die ik met ESPEasy en een temperatuursensor heb uitgerust. De gemeten temperatuur in de vertrekken worden naar Domoticz gestuurd en die beslist of de radiator open moet en of de ketel misschien even aangezet moet worden. Dit met een relais en Raspberry Pi GPIO. Mijn ketel heeft naast zijn EMS aansluitingen een aparte aansluiting voor aan/uit. Ik hoef dus niet, zoals bij opentherm, de kamerthermostaat kort te sluiten.

Deze constructie werkt voortreffelijk. Als de houtkachel niet aanstaat, tokkelen de kamers boven gewoon mee. Staat de houtkachel wel aan, dan zie dat het relais zo nu en dan even de ketel aanzet.

Ik denk dat de CV-configuratie (radiatoren boven, VV beneden, redelijk geïsoleerd huis, flinke ketel, OpenTherm-convertor) gewoon niet lekker liep met Evohome.

[Voor 84% gewijzigd door TimmeStein op 12-02-2019 10:00. Reden: Aanvulling van verhaal]

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
@leonbong Dat klopt.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Dit is vrij makkelijk voor elkaar te krijgen via de web interface. Je kunt op Honeywell TCC (Total Connect Comfort) een account aanmaken en je systeem daar aanmelden. Dan krijg je ook je systeem met alle thermostaten te zien. En je kunt dan ook alles bedienen met de Honeywell app op je telefoon

Domoticz heeft een goed werkende plugin om met TCC samen te werken. Je kunt dan bij het hardware overzicht de Evohome toevoegen.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Een normale thermostatische afsluiter heeft de voeler in de knop en wordt het ventiel met een pinnetje opengedrukt.

Volgens mij hebben die RTL ventielen een heel andere aansluiting. Hier wordt de temperatuur van het water doorgegeven aan de voeler in de knop. Compleet ander systeem, met een ander ventiel en een andere voeler.

Je zult je afsluiters moeten vervangen. Neem dan meteen die dingen van Heimeier met een M30 aansluiting, want dan heb je helemaal geen adapters meer nodig.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee