Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 08:12

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Bij mij in huis heb ik op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming en radiatoren op de eerste etage en zolder. In de huiskamer staat ook een houtkachel en als ik die aansteek, koelt het na verloop van tijd toch af in de andere kamers. De thermostaat hangt immers ook in de huiskamer.

Na me verdiept te hebben in oplossingen hiervoor ben ik begonnen een Honeywell Evohome systeem te verzamelen. Ik heb een Evohome controller met ingebouwde Wi-Fi en Opentherm ketelsturing op de kop getikt.

Mijn vraag gaat over het aflsuiten van de vloerverwarming beneden. Mijn gevoel zegt een zoneklep met relais. Omdat je bij warmtevraag van boven de hele vloerverwaming beneden volledig uitgeschakeld wil hebben. Ik lees echter in verschillende andere topics (hier en hier) wordt 'gewoon' een HR92 radiatorknop gebruikt. Maar hier en hier wordt genoemd om een zoneklep te gebruiken. Of gooit een HR92 ook de hele klep dicht? Een analog thermostatische knop doet dit namelijk niet. De regelt gewoon een beetje.

De configurator van Honeywell Evohome zelf komt overigens helemaal niet met een zoneklep. Die komt met dit (config met OpenTherm, zoneregeling, vloerverwarming beneden en 1 extra slaapkamer met radiator):

1 x ATP951M3118 - EvoHome connected pakket, OpenTherm ketelsturing
1 x T87RF2025 - Draadloze digitale ruimtethermostaat
1 x HR92WE - Draadloze thermostaatknop
1 x BDR91A1000 - Draadloze RF Bridge, aan/uit

Beetje rare config. Wel een Opentherm pakket, maar ook een BDR91 :?

Wat denken jullie? En wat zijn de ervaringen met een HR92 als zoneafsluiter?

edit:
Het lijkt erop dat de verwarring onstaat doordat zonekleppen vaak rechtstreeks door thermostaten gestuurd worden. De kleppen hebben alleen een maak-contact om te schakelen en praten niet rechtstreeks. Zie ook hier:
Ik plaats deze afsluiter bij een met OpenTherm modulerende ketel. Kan ik dan niet beter kiezen voor aansturing via een modulerende thermostaat?
Nee. Aangezien de thermostaat direct de afsluiter aanstuurt, en dus niet de ketel, is gebruik van een modulerende thermostaat niet mogelijk. De afsluiter werkt immers niet met OpenTherm en kan alleen reageren op een aan/uit signaal.

hier:
Bij gebruik van meerdere zonekleppen
Het kan in de praktijk mogelijk zijn dat wanneer er een combinatie is van OpenTherm sturing naar de ketel, en aan/uit-sturing naar 1 of meerdere zonekleppen, dat de ketel in storing valt. Er kan dan een conflict zijn ontstaan tussen het dicht staan van de klep(pen) en de OpenTherm-sturing die toch nog een constante aanvoertemperatuur regelt. Mocht bovenstaande situatie van toepassing zijn, dan is de oplossing een aan/uit-ketelrelais (BDR91A1000) te gebruiken als ketelsturing.

Je kunt in de Evohome controller gewoon een zoneklep (met bdr91) aan een zone toevoegen. Honeywell heeft er ook een Youtube filmpje van. Het lijkt me toch dat de Evohome gewoon de klep open zet wanneer er warmte nodig is voor de vloerverwarming.

TimmeStein wijzigde deze reactie 03-07-2018 08:25 (30%)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• aartdijs
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 04-07 13:55
Er bestaat veel meer, wat feilloos voldoet aan uw wensen.
Zoek eens verder dan alleen maar Honeywell!!!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:40

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb exact dezelfde situatie, ik snap niet dat honeywell er gewoon voor zorgt dat de zoneklep op een modulerende thermostaat werkt. Ieder domotica systeem en (zoals @aartdijs ook aangeeft) de meeste concurrenten kunnen dat wel.

Dit, tezamen met pe prijs van de honeywell VV unit, alle bij komende kosten omdat mijn verdeel unit daar niet geschikt voor is ťn ik heb helemaal geen VV zones nodig heeft mij en mij vader er van weerhouden heeft om al lang aan te schaffen. Mijn zus heeft i.v.m. meerdere verdiepingen waar vloer verwarming is uiteindelijk gekozen voor de niet modulerende versie, werkt op zich goed maar het kan volgens mij wel veel efficiŽnter, hoor daar nu continue de ketel aan en uitspringen. Ook qua comfort, de verwarming in de badkamer is telkens of knetter heet of steen koud.. maar niet aangenaam.

Zit zelf ook te twijfelen om een HR92 als afsluiter te nemen voor mijn VV maar loop net als jij tegen verschillende resultaten aan.

Mocht @Honeywell hier nog actief zijn, zijn er ontwikkelingen die dit (op korte termijn) beschikbaar maken ? Sta er voor open om ook te beta testen als ik het systeem dan heb aangeschaft.

@aartdijs Niet om dit topic te kapen maar heb je een voorbeeld ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• aartdijs
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 04-07 13:55

• DukeBox

DukeBox

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
quote:
aartdijs schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:26:
Er bestaat veel meer, wat feilloos voldoet aan uw wensen.
Zoek eens verder dan alleen maar Honeywell!!!
Dit bericht heeft weinig te maken met mijn vraag, maar ik ga er toch even op in.

Die alternatieven vallen nog aardig tegen. Tado kom nog in de buurt, maar die hebben alleen thermostaatkranen en niks voor vloerverwarming. Als ik op een product klik in je link, krijg ik een niet werkende webshop. Lekker betrouwbaar... Alle anderen doen niet wat ik wil, zijn vaag of zijn doe-het-zelf gerommel. En de prijzen liggen niet eens ver onder die van Honeywell.

Ik zoek een gevestigde naam, waar installateurs ervaring mee hebben, met onderdelen die je overal kunt kopen en met een goede ondersteuning. Honeywell heeft dit dus allemaal.

Terug naar het topic. Ik heb een touch controller, opentherm rf-module en sinds vandaag ook een BDR91. Ik heb vandaag wat getest. De controller staat ingesteld als zoneregelaar en heeft verbinding met de opentherm module. Ik heb de zone ingesteld met een zoneklep en een BDR91 relais gekoppeld. Als er warmtevraag is, wordt gewoon het relais geschakeld.

Ik zie in de handleiding ook een kopje 'Een aan/uit RF module BDR91 toewijzen om een zoneklep te regelen'. Die komt na het hoofdstukje over het toewijzen van een BDR91 of Opentherm module aan de CV-ketel. Er worden ook geen uitzonderingen genoemd.

Ik lees ook nergens in de officiŽle documentatie dat het niet kan wat ik wil of anderen willen. Wel lees ik dat wanneer je zonekleppen direct door een thermostaat laat schakelen, je je ketel ook aan/uit moet sturen. Ik heb het idee dat het hele verhaal dat het niet zou kunnen (modulerend met zoneklep) hier ergens ontstaan is...

edit: Aangezien ik toch contact heb met Honeywell over de firmware update, zal ik deze use-case ook meteen even aankaarten.

TimmeStein wijzigde deze reactie 04-07-2018 21:23 (3%)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• DukeBox

DukeBox

quote:
TimmeStein schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:22:
Ik lees ook nergens in de officiŽle documentatie dat het niet kan wat ik wil of anderen willen. Wel lees ik dat wanneer je zonekleppen direct door een thermostaat laat schakelen, je je ketel ook aan/uit moet sturen. Ik heb het idee dat het hele verhaal dat het niet zou kunnen (modulerend met zoneklep) hier ergens ontstaan is...
Om weer op de situatie bij mijn zus er bij te halen, daar was in eerste instantie ook een modulaire thermostaat opgehangen (is onderhand wel al ruim 2 jaar geleden). Daar waren toch problemen mee met het aansturen van de klep. De installatie is gedaan door een erkende installateur, hij gaf toen ook aan dat het op papier gewoon zou moeten werken.

Na meerdere keren proberen, meen mij te herinneren dat de zone klep telkens offline ging, is ook iemand van Honeywell langs geweest en deze heeft de thermostaat vervangen voor een aan/uit model. Ook hij gaf aan dat het allemaal erg onduidelijk is maar dit de enige ondersteunde configuratie was vanuit Honeywell.

Dit matched ook alle aanbieders die een zone klep-kit niet verkopen met een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Honeywell support zojuist aan de telefoon gehad. Vriendelijk en goed behulpzaam moet ik zeggen :)

Mijn vraag aan Honeywell ging in eerste instantie over de firmware update. Deze is vanochtend naar m'n Touch Controller gepushed. Daarna de vraag gesteld over de zoneklep. Antwoord was nagenoeg gelijk aan dat van DukeBox: "Het zou officieel moeten werken, in de praktijk werkt het niet goed betrouwbaar." Hij raadde een HCE80 aan. Dat is dan weer flinke overkill.

Oplossing lijkt me gewoon een HR92 kraan in de aanvoer.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:34
Als je een zoneklep gebruikt, moet je aan/uit sturen. Het OT protocol voorziet niet in het open en dicht sturen van kleppen. Dus geen enkel systeem zou dit goed kunnen aansturen.
Gebruik je wel OT om een klep aan te sturen, dan verspil je energie. Je ketel produceert namelijk nog warmte terwijl de klep dicht staat.

In het geval van vloerverwarming, is de warmte afgifte zo traag dat OT ook geen significante voordelen biedt behalve dan wellicht de datacommunicatie. Bovendien stook je in het algemeen bij vloerverwarming op een lage aanvoertemperatuur, waardoor je altijd in het HR gebied van de CV stookt. Daarnaast moduleren de meeste CV systemen op basis van de retourtemperatuur, waardoor dat lekker zuinig is, ook in het voor en najaar. Voor de duidelijkheid een aan/uit gestuurde CV kan ook moduleren.

Een complete vloerverwarming op een HR92 knop laten draaien is dan wellicht technisch mogelijk en wordt ook wel gedaan voor bijvoorbeeld een paar m2 in een keuken of iets dergelijks, maar het wordt door Honeywell niet aanbevolen.

Hier nog wat info over de klep / OT https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Goeie link, bert. Ik begrijp uit deze link en van de servicedesk van Honeywell dat een zoneklep in combinatie met Opentherm ketelsturing niet goed werkt.

Uit de link van bert pit lijkt het of deze configuratie per definitie niet kan werken. Dat vind ik maar lastig te begrijpen. De Evohome controller is de baas, makkelijk zat. Die kan bij warmtevraag van een zone geschakeld met klep toch gewoon die klep openzetten. En dan netjes met Opentherm de ketel sturen. Het is toch niet zo dat die ketel zelf gaat bedenken wanneer hij gaat stoken? Is het warm genoeg: ketel uit en klepje dicht.

Zo zou het officieel ook moeten werken. Ook volgens de documentatie van Honeywell. De praktijk is echter anders. Dan verliest de controller zo nu en dan de verbinding met de BDR91. Dit lijkt erop een bug te zijn.

Of maak ik ergens een grandioze denkfout?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
quote:
TimmeStein schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:48:
Goeie link, bert. Ik begrijp uit deze link en van de servicedesk van Honeywell dat een zoneklep in combinatie met Opentherm ketelsturing niet goed werkt.

Uit de link van bert pit lijkt het of deze configuratie per definitie niet kan werken. Dat vind ik maar lastig te begrijpen. De Evohome controller is de baas, makkelijk zat. Die kan bij warmtevraag van een zone geschakeld met klep toch gewoon die klep openzetten. En dan netjes met Opentherm de ketel sturen. Het is toch niet zo dat die ketel zelf gaat bedenken wanneer hij gaat stoken? Is het warm genoeg: ketel uit en klepje dicht.

Zo zou het officieel ook moeten werken. Ook volgens de documentatie van Honeywell. De praktijk is echter anders. Dan verliest de controller zo nu en dan de verbinding met de BDR91. Dit lijkt erop een bug te zijn.

Of maak ik ergens een grandioze denkfout?
Jet opmerking "Zo zou het officieel ook moeten werken" begrijp ik niet.

Maar het werkt exact zoals je stelt: "ketel uit klepje dicht" en dat heet aan/uit. Werkt ook nog eens prima. Je kunt het ook met OT aansturen en er zijn massa's mensen die dat doen. Alleen ga dan niet met meetprogramma's aan de slag, want dan kom je er achter dat er iets niet klopt en er warm water geproduceerd wordt op momenten dat je klep dicht staat. Opentherm voorziet nu eenmaal niet in aan /uit sturing en dat is wat je met een klep wil. Open, of dicht en niet een beetje open of een beetje dicht.

Het verliezen van de communicatie heeft niets met het protocol te maken. Al er regelmatig communicatieverlies is, dan moet je de controller en/of de evotouch dichter bij elkaar zetten of storingsbronnen verwijderen.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
quote:
"Zo zou het officieel ook moeten werken"
Wat ik daarmee bedoel is dat Honeywell zegt dat het kan werken met een klep op een zone in combinatie met OT.

Ik begrijp dat OT niet in staat is om een klep aan te sturen. Die klep is inderdaad open of dicht. OT gaat ook alleen over de communicatie tussen thermostaat (master) en ketel (slave).

De Honeywell touch controller is echter wel in staat om de klep te sturen. Je kunt in dat ding configureren dat er een open/dicht klep aanwezig is in de zone. Dit heb ik zelf ook zo ingesteld. OT naar de ketel en een RF-relais ingestesteld als klepsturing. Je ziet keurig het relais geschakeld worden als er warmte gevraagd wordt door de thermostaat.

Naar mijn idee sluit OT het gebruik van een klep ook niet uit en zo het zo moeten zijn:

1. Er is warmte nodig
2. Klep wordt volledig open gezet
3. Er wordt warmte gevraagd van de ketel (modulerend)
4. Vertrek wordt warm
5. Vertrek is warm genoeg
6. Ketel wordt weer uitgezet
7. Klep wordt ook weer dicht gezet

Bekijk ook nog eens de reactie van DukeBox van woensdag 4 juli 2018 21:39. Daar is het zo aangelegd door een erkende installateur. De verbinding richting relais viel af en toe weg.

• bert pit
quote:
TimmeStein schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:18:
[...]

Wat ik daarmee bedoel is dat Honeywell zegt dat het kan werken met een klep op een zone in combinatie met OT.

Ik begrijp dat OT niet in staat is om een klep aan te sturen. Die klep is inderdaad open of dicht. OT gaat ook alleen over de communicatie tussen thermostaat (master) en ketel (slave).

De Honeywell touch controller is echter wel in staat om de klep te sturen. Je kunt in dat ding configureren dat er een open/dicht klep aanwezig is in de zone. Dit heb ik zelf ook zo ingesteld. OT naar de ketel en een RF-relais ingestesteld als klepsturing. Je ziet keurig het relais geschakeld worden als er warmte gevraagd wordt door de thermostaat.

Naar mijn idee sluit OT het gebruik van een klep ook niet uit en zo het zo moeten zijn:

1. Er is warmte nodig
2. Klep wordt volledig open gezet
3. Er wordt warmte gevraagd van de ketel (modulerend)
4. Vertrek wordt warm
5. Vertrek is warm genoeg
6. Ketel wordt weer uitgezet
7. Klep wordt ook weer dicht gezet

Bekijk ook nog eens de reactie van DukeBox van woensdag 4 juli 2018 21:39. Daar is het zo aangelegd door een erkende installateur. De verbinding richting relais viel af en toe weg.
Nogmaals, de draadloze verbinding kan altijd wegvallen en heeft niets te maken met OT of Aan/Uit. De draadloze techniek is hetzelfde: Ramses II (868,0 - 870,0 MHz). Zet een metalen wasrek voor een component met een matige verbinding en de communicatie is weg.

Betreffende de klep, het werkt ongeveer als volgt:
De intelligentie van OT zit in je ketel. De thermostaat berekent dat er een uur lang water van 60 graden nodig is om de ruimte een graad extra te verwarmen. OT wil efficiŽnter werken en maakt er water van 45 graden van (zit in het HR gebied) gedurende een uur en een kwartier. Die verlengde tijd wordt niet terug doorgegeven aan de Evotouch, want de CV communiceert niet terug. Na het uur wordt de klep dichtgestuurd door de Evotouch en je CV staat nog een kwartier water te verwarmen van 45 graden.

Als je dit toch op die manier wil gebruiken, prima, het werkt, maar zorg wel voor een goed werkende bypass, anders kun je hoopjes problemen verwachten met je ketel.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Topicstarter
Verhelderende reactie. Het is dus niet alleen de thermostaat die regelt (y) Er zit niks anders op dan een thermostaatkraan in de aanvoer te zetten. Of een HCE80 natuurlijk ;)

Ik zal m’n bevindingen hier plaatsen tzt.

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True