Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 17:12
Hi @leonbong,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het was mij niet bekend dat je een BDR91 als 'ketelverwarming' kon instellen en dat was voor mij het kwartje :)

Ik denk dat voor mij optie A inderdaad het beste is. Helaas heb ik twee linkerhanden, dus er zal een installateur bij moeten komen om dit te regelen. Nogmaals bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-06 12:52
leonbong schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:11:
@davevleugel
En je kan dat witte deel er niet gewoon verder op draaien?
Maak eens foto van thermostatische kop die blijkbaar wel past misschien herken ik dan het merk?
Kan je hem wel helemaal dicht krijgen als je handmatig aan het zwarte wiel draait als HR92 kop eraf is, de "noodbediening".

[Afbeelding]

Ik vermoed dat je Herz hebt maar dan staat er wel "hartje" op aan de andere kant die nu niet op de foto staat.
Hey Leonbon,

Hij lijkt ook erg op de comap, ik kan het hartje nergens vinden:
thermostaatkraan van boven

THermostaatkraan van onder

Dit is met de originele standsteller (of hoe je het ook noemt).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:13
@davevleugel
Comap is bijna altijd M28 behalve als er specifiek M30 op staat.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 20-11-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@leonbong Hierbij nog twee foto's bij daglicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DnjlbixafIiJoZYmEYeAcbtA/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rWPDButa73fbBfbIODdN4Cdt/thumb.jpg

Het witte onderdeel van HR92 die je erop schroef staat dus op M30x1.5 ik draai hem aan tot het eind (ik zie zwart afdruk op de eindnokjes van dit onderdeel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gNfxjyylJMO7pF2jsLuCQHcn/thumb.jpg

Als ik met de hand aan het aangedreven stuk draai (zwart deel zoals jij eerder aangaf) voel ik 0 weerstand. Als ik dus de verlengde kruk erin plaats dan voel ik voor de helft maar weerstand.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepijnwk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-10-2020
Ik ben al een tijdje aan het lezen over vloerverwarming en ook dit topic met veel aandacht gelezen!
Ik zou graag wat advies willen hebbenmbt het volgende:
Ik heb een oud vrijstaand huis verbouwd en wel zo dat een deel van de benedenverdieping nu vloerverwarming heeft nl de woonkamer en de keuken. Dat zie ik als één zone. Dan heb ik nog drie kamers beneden met elk een radiator een hal met twee radiatoren en boven een slaapkamer met ook één radiator.

Ik heb een evohome aangeschaft met rf module . De ketel werkt met aan/uit principe en evohome ook.

Naast de vloerverwarming heb ik laatst ook een houtkachel in de kamer geplaatst. Nu zijn de kamers koud als de houtkachel brandt! Logisch natuurlijk maar dat dacht ik op te lossen door aanstuurbare thermostaatknoppen te kopen HR92 . Deze komen van de week hoop ik.

Nu is mijn vraag hoe kan ik het nu het beste aansluiten zodat de kamers warm te krijgen zijn als ook de houtkachel brandt?

Waar ik vooral mee zit is hoe ik de vloerverwaming moet schakelen. moet daar een zone klep in of hoeft dat niet?

Zoals gezegd ik heb een evohome in de kamer en er komen een antal HR 92 knoppen aan die ik op de radiatoren wil plaatsen van de kamers. Maar moet er een zone klep in bij de vv? moet ik een extra thermostaat in de kamer hangen naast de evohome?

Ik vermoed dat er idd een zoneklep in moet aangestuurd door een BDR91. Deze heb ik reeds in gebruik voor het aansturen van de ketel. beteknt dat dat ik er nog een zou moeten aanschaffen?

Ik lees me scheel maar zie door de bomen het bos niet meer.......Ik hoop op een reactie van jullie. alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Pepijnwk op 20-11-2019 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
@davevleugel
Ik kan je niet verder helpen ik heb geen idee welk merk radiatorkraan het is, want mogelijk is het zo'n merk wat vroeger andere slaglengtes voor de pin hanteerde of een kortere pin. TA (Tour Anderson) is zo'n merk is nu samen Heimeier.
Mogelijk weet het klusforum het wel daar zijn vaste beantwoorders voor onderwerpen die ook echt in die branch werkzaam zijn.

@Pepijnwk
Je geeft eigenlijk het antwoord al.
Zoneklep in aanvoerleiding vloerverwarming verdeler + extra BDR91 die je dan als "zoneklep" koppelt.
Voorbeelden van zonekleppen:
https://magneetventielsho...-2-weg-230vac-relais.html
https://4heat.nl/nl/voor-...p-knelkoppelingen-tm.html
https://www.cvkoopjes.nl/...5jCB8C_ZpkRcaAgOpEALw_wcB

Tip1: Thermischemotor kleppen zijn 100% stil. Mechanische kleppen (bovenstaande kogelkraan of de honeywell-klep) maken in principe geluid bij het schakelen.
Tip2: Op marktplaats en ebay worden nog al wat BDR91 en zijn voorganger HC60NG die ook prima werkt 2e hands te koop aangeboden voor lage prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 21-11-2019 08:40 ]

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 17:08
Momenteel hebben we een etage regeling gebasseerd op het volgende.

CV circuit in 2 delen opgedeeld. Dit middels twee 2-weg kleppen voorzien van 230 volt stelmotor (beneden vloerverwarming en boven radiatoren).

De kleppen worden middels een draadloze RF module geopend / gesloten (per verdieping een thermostaat). Als de klep / stelmotor open is word het aan / uit contact in de cv ketel gesloten.

Dit werkt prima echter kan ik nu geen gebruik maken van de modulerende / opentherm functionaliteit van onze ketel (Intergas Xtreme 36). Daarnaast wil ik ook wat meer inzichten middels Domoticz. Nu ben ik zelf gaan zoeken hoe deze installatie om te bouwen naar een slimmere oplossing.

Ik heb 2 oplossingen gevonden:

De 1ste:
Voor de benedenverdieping de: Evohome Thermostaat Opentherm (290 Euro)
Voor de bovenverdieping: Round Wireless of HR92 radiatorregelaar (70 Euro)
Voor het aansturen van de ketel: Ketelmodule Opentherm (zit bij de Everhome wireless thermostaat).
Voor het aansturen van de kleppen twee maal de: Relais aan/uit (2 * 90 Euro)

Totaal: 540 Euro

Vragen bij deze oplossing:
Gaat dit werken? --> gebasseerd op het antwoord hierboven van @leonbong wel.
Kan ik wellicht de bestaande RF ontvangers gebruiken en koppelen met de Evohome Wireless?

De 2de:
Voor de bovenverdieping Honeywell Lyric T6R (190 Euro)
Voor de benendenverdieping Honeywell Lyric T6 (150 Euro)

Totaal: 340 Euro

Ik kan beide ketelmodules middels OT aansluiten op mijn ketel gebasseerd op de handleiding van de ketel, deze heeft 2 ingangen voor OT.

Vraag:
1. Wat mis ik als ik deze oplossing kies ten opzichte van de duurdere eveohome oplossing? --> heb het idee dat ik met de Evohome in een later stadium verder kan uitbreiden.
2. Echter is dan de vraag kan ik de OT uitgang (situatie C) combineren met het maak contact (situatie E). Onderstaand plaatje is uit de installatie handleiding van de thermostaat staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TivMxcgOTFggg1RQfQq5QRvt/thumb.png

[ Voor 3% gewijzigd door jbcyber op 21-11-2019 09:03 ]

• leonbong
@jbcyber
Optie 3
Ik zou bij huidige situatie de ketel goed inregelen in de zin van dat hij altijd condenseert en dan stook je gewoon zuinig hoor.
Lukt dat niet dan zou ik in eerste instantie een buitentemperatuurvoeler op je intergas aansluiten want dan kan je een stooklijn creëren en dan ben je echt al heel zuinig hoor. Dan ga je feite ook moduleren.
Dan hoef je niet zo veel geld uit te geven.

Maar in principe zullen al je oplossingen die zelf noemt werken, let op voor optie 1 zal je ook ergens een overstort moeten plaatsen.
Opentherm is niet altijd zuiniger dan aan/uit en het is zeker niet altijd met een moderne ketel zoals deze.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 21-11-2019 09:34 ]

• jbcyber
  • Laatst online: 27-05 17:08
leonbong schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:28:
@jbcyber
Optie 3
Ik zou bij huidige situatie de ketel goed inregelen in de zin van dat hij altijd condenseert en dan stook je gewoon zuinig hoor.
Lukt dat niet dan zou ik in eerste instantie een buitentemperatuurvoeler op je intergas aansluiten want dan kan je een stooklijn creëren en dan ben je echt al heel zuinig hoor. Dan ga je feite ook moduleren.
Dan hoef je niet zo veel geld uit te geven.

Maar in principe zullen al je oplossingen die zelf noemt werken, let op voor optie 1 zal je ook ergens een overstort moeten plaatsen.
Opentherm is niet altijd zuiniger dan aan/uit en het is zeker niet altijd met een moderne ketel zoals deze.
Bedankt! Denk dat we het dan bij optie 3 ga houden :).

Was in ieder geval al het idee om op lage temperatuur te gaan stoken +/- 60 uitgaande temperatuur. Dan moet het condenseren gaan lukken. Ook wilde ik het maximaal vermogen van de Intergas ketel langzaam terugzetten (ga van een Ferrolli Megadens 3 met 21.6 kw naar 32 kw). De ferrolli kreeg het ook goed warm dus moet met ongeveer 70% capaciteit van de intergas voldoende zijn.

• davevleugel
leonbong schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:32:
@davevleugel
Ik kan je niet verder helpen ik heb geen idee welk merk radiatorkraan het is, want mogelijk is het zo'n merk wat vroeger andere slaglengtes voor de pin hanteerde of een kortere pin. TA (Tour Anderson) is zo'n merk is nu samen Heimeier.
Mogelijk weet het klusforum het wel daar zijn vaste beantwoorders voor onderwerpen die ook echt in die branch werkzaam zijn.

@Pepijnwk
Zoneklep in aanvoerleiding vloerverwarming verdeler + extra BDR91 die je dan als "zoneklep" koppelt.

Tip1: Thermischemotor kleppen zijn 100% stil. Mechanische kleppen (bovenstaande kogelkraan of de honeywell-klep) maken in principe geluid bij het schakelen.
Tip2: Op marktplaats en ebay worden nog al wat BDR91 en zijn voorganger HC60NG die ook prima werkt 2e hands te koop aangeboden voor lage prijzen.
@Pepijnwk @leonbong
Pas wel op met marktplaats! Er staan een paar bedrijven tussen die ze voor veel te veel verkopen. Ik heb ze bij Wifithermostaten voor 89,95.

PVOutput

• Pepijnwk
leonbong schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:32:

@Pepijnwk

Dank voor je antwoord!!! Moet ik nog ergens een bypassventiel plaatsen oid? of hoeft dat bij een aan/uit regeling niet? Nu heb ik dat ook niet namelijk. alle knoppen zijn voorzien van thermostaatknoppen nu behalve een in de gang die heeft een gewone knop. Wellicht dat die altijd openb moet staan als buffer/overstort? of kan ik daar ook een HR92 opzetten?

nog een vraag maakt het uit of ik de klep in de aanvoerende leiding of retourleiding plaats?

nu ga ik zoeken naar een klep en aansturing!

[ Voor 3% gewijzigd door Pepijnwk op 21-11-2019 14:05 ]

• Pepijnwk
Net kwam ik een vriend tegen en die laat ook een nieuwe thermostaat ed plaatsen ook met de evohome. Bij hem wordt in plaats van een zone afsluiter en een extra BDR91 gewoon een extra HR 92 in de aanvoerleiding van de vloerverwarming geplaatst. Het verschil tussen oze installaties is dat hij een opentherm, ketel heeft en ik een aan/uit aansturing.
Zou ik ook een HR 92 kunnen gebruyiken ipv een zoneklep en extra BDR91? Dat scheelt aan zienlijk in de kosten! BDR 91 en een zoneklep is rond de 180-200 euro terwijl zo'n HR 92 "maar" 60 euro kost....
ik zie trouwens geen 22 mm radiatorkleppen waar de HR92 op kan is 15 mm wel voldoende?

Of is deze oplossing gewoon niet aan te raden en de duurdere oplossing gewoon beter?

[ Voor 12% gewijzigd door Pepijnwk op 21-11-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Er bestaan voldoende thermostaatkranen in de maat 3/4 of zelfs 1 inch.
Alle grote merken hebben dat wel Honeywell / danfoss / herz / heineier maar eigenlijk is de KVS waarde belangrijker hoe hoger hoe meer water er doorheen kan.
Ik zou er eentje zoeken met KVS van 1-2,5

De KVS waarde beschrijft flow (m3/uur) door het ventiel(kraan) bij 1 bar drukverschil over het ventiel.
Kies die niet te krap want dan krijg je het niet warm maat ook niet te ruim want is het niet zonder suizen op 1% doorlaat mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 22-11-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Pajako schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:37:
[...]

Beste Leon,
Ik heb ook een Evohome systeem met HR92 knoppen en een HM80. Op de een of andere manier krijg ik de HM80 niet werkend (de evohome laat de HM80 de radiatorknop MT4 niet openzetten).
Ook lijkt de verbinding weg te vallen: na binding knippert de HM80 9/1...
Is het jou wel gelukt?
Ik heb inmiddels een testopstelling gemaakt van mijn mengklepregelaar HM80 + stelmotor M6410L + V5822A ventiel.
Het functioneert precies zoals ik verwacht.
Bij meer warmtevraag wordt de stelmotor kort bekrachtigd (spanning wordt erop gezet) en gaat iets verder open. Bij minder warmtevraag werkt het andersom.
Daarnaast de extra functionaliteit van HM80 waarbij hij de vloerwater temperatuur meet werkt ook. Je kan een min en max temperatuur voor het water instellen. Waarbij een lager watertemperatuur dan min tot gevolg heeft dat klep iets verder open gaat en hoger temperatuur dan max het omgekeerd. Dit heb ik getest tot door het tempvoeler tegen een glas heet water te houden en een glas koud water.

Nu nog het ventiel in het leidingwerk bouwen en ik kan afscheid nemen van de aan/uit regeling op de vloerverwarming en creëer dan eindelijk een modulerende regeling.
Ik heb namelijk stadsverwarming dus mijn Cv-aanvoerwater is dus altijd min of meer gelijk. Nu stel ik in het seizoen de thermostatisch knop de vloerverwarmingsverdeler wel anders af na aanleiding van het weer buiten.

Het idee is natuurlijk dat temperatuur van vloerverwarmingswater constanter wordt zie onderstaand wat ik bedoel in het voorbeeld wordt er 60% warmte gevraagd. Wat in de huidige situatie betekent dat open/dicht klep 6 keer in uur zal schakelen en enkele minuten open zal staan en dan weer dicht.
De HM80 zal de klep op een bepaalde stand open zetten waardoor hetzelfde wordt bereikt met constantere watertemperatuur in de vloer.
HM80-vloerverwarming

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 25-11-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
Pepijnwk schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:29:
Net kwam ik een vriend tegen en die laat ook een nieuwe thermostaat ed plaatsen ook met de evohome. Bij hem wordt in plaats van een zone afsluiter en een extra BDR91 gewoon een extra HR 92 in de aanvoerleiding van de vloerverwarming geplaatst. Het verschil tussen oze installaties is dat hij een opentherm, ketel heeft en ik een aan/uit aansturing.
Zou ik ook een HR 92 kunnen gebruyiken ipv een zoneklep en extra BDR91? Dat scheelt aan zienlijk in de kosten! BDR 91 en een zoneklep is rond de 180-200 euro terwijl zo'n HR 92 "maar" 60 euro kost....
ik zie trouwens geen 22 mm radiatorkleppen waar de HR92 op kan is 15 mm wel voldoende?

Of is deze oplossing gewoon niet aan te raden en de duurdere oplossing gewoon beter?
Ik snap sommige mensen niet meer helemaal.
Eerst een vermogen uitgeven aan vloerverwarmings installatie en een Evohome set.

En dan bezuinigen op een goed aan te sturen 2 of 3 weg klep en €150,- in je zak proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

makkie schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:58:
Ik snap sommige mensen niet meer helemaal.
Ik ben het maar een heel klein beetje met je eens maar het is niet altijd zo makkelijk.

Waarom ik het voornamelijk niet met je eens ben heeft 2 redenen, de eerste:

Mijn unit heeft geen optie om en zone regeling te plaatsen dus als ik ook mijn unit zou moeten ombouwen ben ik meteen een flink stuk meer kwijt.

Een aan/uit regeling wil ik gewoon niet, ondanks dat mijn ketel ook met aan/uit sturing intern moduleert merk ik dat het verbruik afneemt en, voor mij nog eel belangrijker, het comfort toeneemt wanneer ik modulerend aanstuur.

Dit komt met name door vloerverwarming en verder alles convector. Oftewel er is maar weinig temperatuur afgifte in mijn circuit en juist door laag te stoken heb ik precies het comfort wat ik wil. Dit zal uiteraard per huis verschillen en voor iedere situatie zal er een mogelijk betere oplossing zijn.

Ook heb ik niet alles in 1 keer heb gekocht. Ben eerst met EVO home basis kit begonnen (opentherm ketel aansturing en 2 HR92's) ter vervanging van mijn touch. Met de HR92 wilde ik in eerste instantie voornamelijk verwarmingen úít het circuit halen omdat verwarming op die betreffende plekken niet nodig was.

Beetje bij beetje heb ik alles vervangen en is alles geregeld met een HR92 waaronder óók mijn vloerverwarming en dat werkt allemaal perfect. Het enige dat ik heb moeten aanpassen bij de vloerverwarming is de instelling van de kraanslag (optie 6 moet dan op 1).

En de 2e reden is nog veel simpeler.: Wij zijn tweakers..

Als iets theoretisch zou moeten werken waarom dan niet gewoon proberen ?! Juist doordat iedereen zijn ervaringen hier meld kunnen we anderen behoeden voor dezelfde fouten en/of onmogelijkheden maar ook laten meedoen in de behaalde successen !

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yvo1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-07-2024
Wat een lange, maar zeer verhelderende post. Heel erg bedankt!

Conclusie:
VV + radiatoren icm CV ketel aan/uit: Dan kiezen voor HR92 op radiatoren en BDR91 + zoneklep op VV (bv deze https://wifithermostaten.nl/zoneklep-y-vc8015-22mm-knel.html)
B: VV + radiatoren icm CV ketel opentherm: dan kiezen voor HR92 op radiatoren en ook HR92 op VV geplaatst op thermostatische radiatorkraan (bv deze https://www.warmteservice...raan-recht-3-4/p/44852460) die voor de ingang van de VV wordt geplaatst. Zorgen voor een KVS tussen 1 en 2.5

Toch nog even wat checkvragen voor mijn situatie:
1 "open" VV met pomp met 7 groepen in kelder, zorgt voor verwarming hele BG. Te beschouwen als 1 zone.
5 radiatoren boven in 4 kamers (4 zones)
Nefit Comfortline HR excellent.
Geplaatste converter Nefit EMS-OT Converter OpenTherm
Geplaatste converter Nefit Easy Control adapter
Google nest v3 thermostaat.

Vragen:
1. Is het beter om de opentherm converters weg te halen en te gaan voor optie A (zone-klep variant) of ze te laten zitten en gaan voor optie B?
2. In geval van optie B, aangezien de VV in de kelder zit, hoe weet de HR92 op de VV dan de temperatuur in de woonkamer op de BG? Kam ik deze koppelen aan een aparte temperatuurvoeler die ik in de woonkamer plaats?
3. Moet ik nog ergens anders op letten gezien mijn huidige set up?

Dankjewel alvast! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
leonbong schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:52:
[...]

Ik heb inmiddels een testopstelling gemaakt van mijn mengklepregelaar HM80 + stelmotor M6410L + V5822A ventiel.
Het functioneert precies zoals ik verwacht.
Bij meer warmtevraag wordt de stelmotor kort bekrachtigd (spanning wordt erop gezet) en gaat iets verder open. Bij minder warmtevraag werkt het andersom.
Daarnaast de extra functionaliteit van HM80 waarbij hij de vloerwater temperatuur meet werkt ook. Je kan een min en max temperatuur voor het water instellen. Waarbij een lager watertemperatuur dan min tot gevolg heeft dat klep iets verder open gaat en hoger temperatuur dan max het omgekeerd. Dit heb ik getest tot door het tempvoeler tegen een glas heet water te houden en een glas koud water.

Nu nog het ventiel in het leidingwerk bouwen en ik kan afscheid nemen van de aan/uit regeling op de vloerverwarming en creëer dan eindelijk een modulerende regeling.
Ik heb namelijk stadsverwarming dus mijn Cv-aanvoerwater is dus altijd min of meer gelijk. Nu stel ik in het seizoen de thermostatisch knop de vloerverwarmingsverdeler wel anders af na aanleiding van het weer buiten.

Het idee is natuurlijk dat temperatuur van vloerverwarmingswater constanter wordt zie onderstaand wat ik bedoel in het voorbeeld wordt er 60% warmte gevraagd. Wat in de huidige situatie betekent dat open/dicht klep 6 keer in uur zal schakelen en enkele minuten open zal staan en dan weer dicht.
De HM80 zal de klep op een bepaalde stand open zetten waardoor hetzelfde wordt bereikt met constantere watertemperatuur in de vloer.
[Afbeelding: HM80-vloerverwarming]
Zo mensen update:
Ik heb het ventiel van tbv mengklep regelaar ingebouwd en de boel aangesloten.
Eerste indruk de vloertemperatuur/water wordt lager gehouden om het warm te houden omdat ik nu veel constantere watertemperatuur heb.
Zoals verwacht is er geen watertemperatuur schommeling meer aanwezig. Helaas is er in "installateurmenu" niet zichtbaar wat de warmtevraag is in % maar dat lijk meer een bug te zijn in software want het werkt precies zoals verwacht. Op internet lees je ook wel dat zonder watertemperatuur sensor het wel zichtbaar is.
De vloerwatertemperatuur is dus nu echt "modulerend" wat ik voorheen niet had omdat ik stadsverwarming heb dus vaste aanvoertemperatuur.

Ik heb de bestaande zoneklep nog wel gehandhaafd (handmatig open gezet) zodat ik snel terug kan als het moet of niet bevalt daarnaast heb ik aan de HM80 stopcontact gemaakt tbv pomp ipv direct aangesloten zodat ik makkelijk terug kan.

Onderstaand een foto waarop in rood omcirkeld.
De 2-wegklep met proportionele stelmotor zichtbaar is.
De regelaar
En als je goed kijkt zie je ook de oude 2-wegklep nog zitten + vloerwatertemperatuursensor die aan de mengklepregelaar hangt. (met ty-rap onder de terugslagklep)
HM80 ingebouwd

Daarnaast zie adapter van oude 2-wegklep op grond slingeren + het relais tegen de muur niet in gebruik dus.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 16-12-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
Voor mij ook een update: ik heb inmiddels het pakket met BDR91 en vier HR92's aangeschaft. Maar nu kom ik het volgende probleem tegen...

De HR92 past niet op drie van de vier radiatoren, omdat deze een ander systeem hebben. Het merk wat op deze knoppen staat is Herz en in plaats van een door pin die je kunt indrukken is het een soort pin waaraan je kunt draaien, zie foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/68kp0lw2AuqblNcoEzeKIj7w/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQg3MFW5X7RhXpryHnR8d7X6/thumb.jpg

Klopt het dat ik met deze adapter de boel werkend kan maken? -> https://wifithermostaten....NBSwvzQYIL6hoCnlIQAvD_BwE

Ik vraag me nl. af hoe dat technisch werkt, omdat de HR92 een 'indrukpin' verwacht en dit Herz systeem werkt met draaien i.p.v. drukken.

Alvast bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat zijn klassieke handknoppen niet thermostatisch.
Maar ze zien er niet oud uit hoogst waarschijnlijk kan je ze thermostatisch maken door een nieuwe herz insert te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
leonbong schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:09:
Dat zijn klassieke handknoppen niet thermostatisch.
Maar ze zien er niet oud uit hoogst waarschijnlijk kan je ze thermostatisch maken door een nieuwe herz insert te kopen.
Thanks voor het antwoord. De woning komt uit 2003, dus ze zijn 16 jaar oud. Ik weet niet zo goed wat een herz insert is, net even gezocht maar ik zou niet weten wat ik dan precies moet hebben. Misschien heb je daar nog een tip voor?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@dfader , @leonbong bedoelt het binnenwerk van de kranen. Soms kan je deze verwisselen (moet je wel voor aftappen). Anders moet je ze in zijn geheel vervangen door een thermostaat kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
DukeBox schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:56:
@dfader , @leonbong bedoelt het binnenwerk van de kranen. Soms kan je deze verwisselen (moet je wel voor aftappen). Anders moet je ze in zijn geheel vervangen door een thermostaat kraan.
Ah ok, dus als ik het goed begrijp kan ik het binnenwerk eruit halen met steeksleutel? Ik heb het (met een radiator die niet is aangesloten) geprobeerd met een waterpomptang, maar ik beschadigde hiermee de schroef, dus ik durfde niet verder te gaan, maar dat moet dus wel kunnen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@dfader
Klopt het messing deel kan je verwijderen met behulp van steeksleutel op 6 kantige deel direct tegen de kraan erop te zetten.

Voorbeeld met kraan van ander merk maar het gaat even om het principe.

Moderne kranen van eigenlijk bijna alle merken zijn achteraf thermostatisch te maken.
2003 is gewoon super modern, als je slim bent zoek je even uit of de “dynamische” binnenwereld van herz erin passen dan kan je ook eenvoudig inregelen als dat niet kan dan anders altijd een “ voorinstelbare” kopen.

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 31-12-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
leonbong schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:16:
Moderne kranen van eigenlijk bijna alle merken zijn achteraf thermostatisch te maken.
2003 is gewoon super modern, als je slim bent zoek je even uit of de “dynamische” binnenwereld van herz erin passen dan kan je ook eenvoudig inregelen als dat niet kan dan anders altijd een “ voorinstelbare” kopen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Tot aan het filmpje snap ik het, maar ik heb echt geen idee wat een dynamische binnenwereld is :? :? Dus wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik heb het gevoel dat het allemaal super ingewikkeld is, terwijl ik dacht dat het gewoon simpelweg water is wat wel of niet door de radiator loopt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb even opgezocht herz maakt geen dynamische binnenwerken alleen voorinstelbare.

Een Herz ts-98-v binnenwerk (EAN nr 63310 2 art 1 6367 98) zou moeten passen kost ergens tussen 10 en 15€.

Probeer er eerst één want misschien heb ik mis.

@dfader
Als je het koopt doe jezelf een plezier en koop de sleutel waarmee je de voorinstelling kan wijzigen.
Herz 1 6819 98 (+/- 2€)
De voorinstelling is mogelijk om de maximale waterflow door de kraan te limiteren, dat is nuttig om je gasverbruik van totale installatie te verbeteren plus het comfort, doordat alle radiatoren gelijkmatig/gelijktijdig warm worden.
Zeker bij meerdere evohome knoppen in één ruimte die één dezelfde temperatuur moeten realiseren is dat handig.

[ Voor 83% gewijzigd door leonbong op 31-12-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-04-2021
jbcyber schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:58:
Momenteel hebben we een etage regeling gebasseerd op het volgende.

CV circuit in 2 delen opgedeeld. Dit middels twee 2-weg kleppen voorzien van 230 volt stelmotor (beneden vloerverwarming en boven radiatoren).

De kleppen worden middels een draadloze RF module geopend / gesloten (per verdieping een thermostaat). Als de klep / stelmotor open is word het aan / uit contact in de cv ketel gesloten.

Dit werkt prima echter kan ik nu geen gebruik maken van de modulerende / opentherm functionaliteit van onze ketel (Intergas Xtreme 36). Daarnaast wil ik ook wat meer inzichten middels Domoticz. Nu ben ik zelf gaan zoeken hoe deze installatie om te bouwen naar een slimmere oplossing.

Ik heb 2 oplossingen gevonden:

De 1ste:
Voor de benedenverdieping de: Evohome Thermostaat Opentherm (290 Euro)
Voor de bovenverdieping: Round Wireless of HR92 radiatorregelaar (70 Euro)
Voor het aansturen van de ketel: Ketelmodule Opentherm (zit bij de Everhome wireless thermostaat).
Voor het aansturen van de kleppen twee maal de: Relais aan/uit (2 * 90 Euro)

Totaal: 540 Euro

Vragen bij deze oplossing:
Gaat dit werken? --> gebasseerd op het antwoord hierboven van @leonbong wel.
Kan ik wellicht de bestaande RF ontvangers gebruiken en koppelen met de Evohome Wireless?

De 2de:
Voor de bovenverdieping Honeywell Lyric T6R (190 Euro)
Voor de benendenverdieping Honeywell Lyric T6 (150 Euro)

Totaal: 340 Euro

Ik kan beide ketelmodules middels OT aansluiten op mijn ketel gebasseerd op de handleiding van de ketel, deze heeft 2 ingangen voor OT.

Vraag:
1. Wat mis ik als ik deze oplossing kies ten opzichte van de duurdere eveohome oplossing? --> heb het idee dat ik met de Evohome in een later stadium verder kan uitbreiden.
2. Echter is dan de vraag kan ik de OT uitgang (situatie C) combineren met het maak contact (situatie E). Onderstaand plaatje is uit de installatie handleiding van de thermostaat staat:
[Afbeelding]
Ik sluit even aan op dit bericht. Ik heb mijn om all aardig ingelezen en all contact gehad met cv specialisten en Honeywell, maar ik kom er niet uit en jij hebt dezelfde als ik.

De ketel is ingesteld met HT/LT regeling. Op de beganegrond vloerverwarming (LT) geregeld door een Honeywell VC 4013 op X13 pin 4 en 5. Er is een Honeywell modulation thermostaat t87m2018 op X13 pin 1 en 2 aangesloten. Op de verdiepingen radiatoren die RF gestuurd worden door een Honeywell wireless round T87RF2025. Volgens de installateur is deze aan/uit gestuurd, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. 

Nu heb ik een Honeywell Evohome systeem gekocht. De LT heb ik met een RF ontvanger R8810A1018 op pin 1 en 2 van X13 aangesloten. De temperatuur sensor van de Evo touch is voor deze zone aangewezen. Dat werkt prima.

Nu kom ik alleen niet verder met de radiotoren op de verdiepingen. Honeywell is van mening dat ik de klep van de VC4013 direkt door de Evohome moet laten aansturen dmw van het aan/uit relais BDR91A1000. En een tweede aan/uit relais BDR91A1000 voor het aansturen van de ketel zelf. Ik durf dat niet aan, want ik begrijp niet hoe op die manier er een onderscheid gemaakt wordt tussen HT en LT en ik ben bang dat er 80 graden heet water naar mijn vloerverwarming wordt gestuurd.

Mijn idee is dat ik de regeling voor de vloerverwarming laat zoals het is en voor de radiatoren een zone maak in de evo home en die dmv aan/uit relais de ketel (HT) laat aan sturen. Terzijde : op elke radiator komt dan een slimme thermostaat (HR92).

Dan nu het euvel: Volgens het boekje kan ik de HT bedraad aansluiten (ipv het huidige RF), op de pinnen 1 en 2 van X12. De stekker X12 zit echter niet op de printplaat! Blijkbaar is dit optioneel. Ik heb nog niet uitgevonden of dit zo te bestellen is. Maar voordat ik daar nog meer moeite in ga stoppen: klopt mijn gedachtegang wel?

Je hebt het in optie 1 over een soortgelijke oplossing, maar hebt het dan over nog een aan/uit relais? Die snap ik niet...

Bij voorbaat dank aan iedereen die mij wel helpen! Ik ben bijna in staat de hr92's weer terug te sturen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Ik denk dat Honeywells antwoord correct is maar daarvoor moet je even een foto van vloerverwarmings verdeler posten dan kan ik dat beoordelen.

Je kan ook
Ketel met evohome openterm module
Vc4014 aan/uit module
Verdieping rondwireless met hr92

Maar plaats eerst maar eens een foto

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 22-01-2020 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

VerkuylJ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:40:
Op de verdiepingen radiatoren die RF gestuurd worden door een Honeywell wireless round T87RF2025. Volgens de installateur is deze aan/uit gestuurd, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Bedoel je dat je de round wireless als als temperatuur sensor (en om handmatig in te stellen) gebruikt voor een HR92 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VerkuylJ
DukeBox schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Bedoel je dat je de round wireless als als temperatuur sensor (en om handmatig in te stellen) gebruikt voor een HR92 ?
Voor alle kamers op de verdiepingen is er nu 1 wireless round in 1 kamer (de koudste kamer). De bedoeling is deze wireless round straks aan een HR92 te koppelen. Toevallig in dezezeflde kamer, omdat de radiator in deze ruimte achter een gordijn hangt. Ik kan m dus lekker laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
leonbong schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:34:
Ik denk dat Honeywells antwoord correct is maar daarvoor moet je even een foto van vloerverwarmings verdeler posten dan kan ik dat beoordelen.

Je kan ook
Ketel met evohome openterm module
Vc4014 aan/uit module
Verdieping rondwireless met hr92

Maar plaats eerst maar eens een foto
Sorry voor de late reactie. Had notificaties niet aan staan.

NIet voldoende karma voor foto's zie ik zojuist.. Dat moet ik even uitzoeken. Bovendien nu niet thuis om een geschikte foto te maken. Weet ook niet zo goed wat je precies op de foto wilt hebben.

De aanvoerleiding gaat over in twee leidingen. Op eentje daarvan zit de klep geinstalleerd. Als de HT zone vraagt gaat de klep dicht. Als de LT zone vraagt gaat de klep open. Dat betekent dus dat de HT op dat moment ook gevoed wordt, maar dan met de LT temperatuur.

Je idee klinkt overigens wel erg goed (want dat scheelt mij weer spullen aanschaffen :P ). Ik blijf echter niet begrijpen hoe de evohome de ketel gaat vertellen of deze LT of HT moet gaan leveren. De VC4013 mag dus alleen open gaan als er LT geleverd wordt! Ik wil absoluut voorkomen dat er HT door de vloerverwarming komt. Ik zou natuurlijk 1 temperatuur in kunnen stellen (LT), maar datn werken de radiatoren dus niet optimaal.

In ieder geval ontzettend bedankt voor de reacties! Ik ga morgen intergas maar eens bellen. Op de mail wordt niet gereageerd.

Morgen kijk ik even naar mijn karma :) Ik heb nu een foto van de VC4013 en een schema, maar daar zal je niet zoveel aan hebben vrees ik.. Ben dit weekend pas weer thuis.

Een link werkt wel:

https://www.intergas-verw...ergas-Xtreme-84004404.pdf

https://productcatalog.ho...-oi-mu2h2805ge25r0107.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@VerkuylJ dat gaat de evohome ook niet doen, tenzij je twee verschillende aansturingen hebt zo te zien. Evohome fungeert voor de ketel als één thermostaat. De handleiding heeft het specifiek over twee thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Goedemorgen,

Precies.

En de tweede thermostaat is rf gekoppeld. Een 2e thermostaat (of relais) aansluiten op de printplaat kan wel, maar bij mij mist de stekker daarvoor. Dat is blijkbaar een optie en het is mij nog niet gelukt dat na te bestellen (als dat al kan). Want als je daar een relais op an sluit een dat relais koppelt met al je hr92s, dan ben ik er volgens mij. Toch?

Wederom dank voor de input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
@VerkuylJ
Deze ketel kan geen onderscheid maken tussen een HT en LT zone.
Deze ketel kan maar één temperatuur water afleveren als je je beide thermostaten hoog zet zal ook alles tegelijk warm worden. Met de watertemperatuur zoals ingesteld voor LT-zone
Dat betekent 1e etage krijgt dan water en VC klep zal ook open staan en hetzelfde water van dezelfdetemperatuur krijgen.
Er zullen ook momenten kunnen zijn dat beide zones tegelijk warmte vragen.

Nu begrijp ik dat je geen gebruik maakt van de dubbele thermostaat contacten, dan is het helemaal technisch onmogelijk.
Deze ketel kan ook in het geval van de dubbele contacten icm dubbele opentherm thermostaten inderdaad de watertemperatuur aanpassen aan de behoefte van de zone. Maar de watertemperatuur wordt dan afgeregeld op hoogst gevraagde temperatuur van beide opentherm thermostaten.

Dit doet mij vermoeden dat je vloerverwarmingsverdeler (VV) een mengverdeler is, deze is dus voorzien van een pomp en thermostaatknop.
Waarbij de thermostaatknop op VV ervoor zorgt dat de watertemperatuur in de vloer niet te hoog wordt, deze zal ingesteld staan op een temperatuur +/-45 graden.
Heb je inderdaad een mengverdeler dan is het antwoord van honeywell volledig correct.

Andere optie maar veel minder waarschijnlijk.
Je hebt een echte LT-vloerverwarmingsverdeler, deze heeft dan geen pomp en ook geen thermostaatknop. Maar dan is de max CV-watertemperatuur begrenst in de ketelinstellingen op graad of 45. Maar dan zullen je radiatoren boven ook nooit water warmer dan 45 graden krijgen.
Is dit het geval dan is het antwoordt van honeywell ook correct.

Maar maak een foto van je vloerverwarmingsverdeler (ding waarbij de slangen de vloer op begane grond ) dat zal hier duidelijkheid verschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

VerkuylJ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:52:
Voor alle kamers op de verdiepingen is er nu 1 wireless round in 1 kamer (de koudste kamer). De bedoeling is deze wireless round straks aan een HR92 te koppelen. Toevallig in dezezeflde kamer, omdat de radiator in deze ruimte achter een gordijn hangt. Ik kan m dus lekker laten hangen.
Zo heb ik het ook voor 2 verwarmingen waar een ombouw omheen zit. Werkt perfect. Op zich koppel je beide devices niet direct aan elkaar maar aan via je evo home maar dat spreekt voor zich. Aan/Uit regeling is dan overigens ook niet van toepassing want er valt niets te regelen. Het is niets meer dan een temp. sensor met instel mogelijkheden.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 23-01-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
DukeBox schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:12:
[...]

Zo heb ik het ook voor 2 verwarmingen waar een ombouw omheen zit. Werkt perfect. Op zich koppel je beide devices niet direct aan elkaar maar aan via je evo home maar dat spreekt voor zich. Aan/Uit regeling is dan overigens ook niet van toepassing want er valt niets te regelen. Het is niets meer dan een temp. sensor met instel mogelijkheden.
Dat klopt natuurlijk.. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
leonbong schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:09:
@VerkuylJ
Deze ketel kan geen onderscheid maken tussen een HT en LT zone.
Deze ketel kan maar één temperatuur water afleveren als je je beide thermostaten hoog zet zal ook alles tegelijk warm worden.
Dat betekent 1e etage krijgt dan water en VC klep zal ook open staan en hetzelfde water van dezelfdetemperatuur krijgen.
Er zullen ook momenten kunnen zijn dat beide zones tegelijk warmte vragen.

Nu begrijp ik dat je geen gebruik maakt van de dubbele thermostaat contacten, dan is het helemaal technisch onmogelijk.
Deze ketel kan in het geval van de dubbele contacten icm dubbele opentherm thermostaten inderdaad de watertemperatuur aanpassen aan de behoefte van de zone. Maar de watertemperatuur wordt dan afgeregeld op hoogst gevraagde temperatuur van beide opentherm thermostaten.

Dit doet mij vermoeden dat je vloerverwarmingsverdeler (VV) een mengverdeler is, deze is dus voorzien van een pomp en thermostaatknop.
Waarbij de thermostaatknop op VV ervoor zorgt dat de watertemperatuur in de vloer niet te hoog wordt, deze zal ingesteld staan op een temperatuur +/-45 graden.
Heb je inderdaad een mengverdeler dan is het antwoord van honeywell volledig correct.

Andere optie maar veel minder waarschijnlijk.
Je hebt een echte LT-vloerverwarmingsverdeler, deze heeft dan geen pomp en ook geen thermostaatknop. Maar dan is de max CV-watertemperatuur begrenst in de ketelinstellingen op graad of 45. Maar dan zullen je radiatoren boven ook nooit water warmer dan 45 graden krijgen.
Is dit het geval dan is het antwoordt van honeywell ook correct.

Maar maak een foto van je vloerverwarmingsverdeler (ding waarbij de slangen de vloer op begane grond ) dat zal hier duidelijkheid verschaffen.
Hey @leonbong, wederom dank voor het uitgebreide antwoord.

Volgens het boekje kan er een LT/HT ingesteld worden. Als beide vragen, dan wisselt de ketel het af (dwz, de klep gaat dus dicht als er 80 graden geleverd wordt). Moet even opzoeken waar dat ook alweer staat. Er gaat ook wel degelijk 80 graden naar de radiatoren. Ik heb dat wel eens met 45 graden geprobeerd, maar dat is een groot verschil. De installateur zegt het, het boek zegt dat het kan en ik heb het proefondervindelijk vastgesteld dat het gebeurd. De werking ervan is wat ik er van begrijp, dat kan natuurlijk een verkeerde interpretatie zijn.

Nee, ik maak geen gebruik van de dubbele thermostaat contacten. Zolang dat fysiek niet kan, is mijn plan ook niet mogelijk, dat snap ik. Maar de grote vraag is juist dat als ik dat straks wel kan, is het dan mogelijk om het zo te sturen als ik in mijn hoofd heb? Beneden LT
met evohome thermostaat en gemoduleerd relais en boven HT met relais met HR92 op de radiatoren?

Het beste wat ik dan kan doen is het laten zoals ik het nu heb (tussenstap): beneden evohome en boven rf. Ik verkas de wireless thermostaat dan naar de badkamer, want dat is de hele reden dat ik het wil veranderen. Die warmt niet op omdat de kamer waar de wireless thermostaat nu hangt gewoon warm genoeg blijft en dus (bijna) nooit vraagt. Tja, nieuwbouw en epc.. Dan stuurt dus niet elke (slaap)kamer op de verdieping aan, maar deze blijven toch wel warm genoeg, als. De badkamer maar kan sturen.

Foto komt er dit weekend aan. Super interessant allemaal. Nogmaals dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
VerkuylJ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:33:
[...]

Hey @leonbong, wederom dank voor het uitgebreide antwoord.

Volgens het boekje kan er een LT/HT ingesteld worden. Als beide vragen, dan wisselt de ketel het af (dwz, de klep gaat dus dicht als er 80 graden geleverd wordt). Moet even opzoeken waar dat ook alweer staat. Er gaat ook wel degelijk 80 graden naar de radiatoren. Ik heb dat wel eens met 45 graden geprobeerd, maar dat is een groot verschil. De installateur zegt het, het boek zegt dat het kan en ik heb het proefondervindelijk vastgesteld dat het gebeurd. De werking ervan is wat ik er van begrijp, dat kan natuurlijk een verkeerde interpretatie zijn.
Mijn zin is ietwat ongelukkig.
Dat klopt ongeveer maar dan moet je ook dubbele thermostaat contacten gebruiken en jij zegt dat je dat niet doet dan kan het echt niet nu zo zijn.
Dan moet je nu echt een thermostaat op X12 hebben en een thermostaat op X13 anders is het onmogelijk.

@VerkuylJ
Hebbes die round wireless is direct draadloos gekoppeld aan je ketel. Daarom kan je gebruik maken LT/HT systeem.
Paragraaf 7.1.4
Wat extra spitten leert mij dat als deze ketel aan de LT en HT tegelijk water moet leveren de watertemperatuur gelijk is aan het maximum zoals ingesteld voor de LT-zone.

Mogelijke oplossing.
Deze ketel kan zich blijkbaar als draadloos honeywell relais gedragen wat je nu gebruikt voor round wireless.
Mogelijk kan je het evohome bedieningspaneel ipv roundwireless toewijzen. Dan is op die manier de evohome gekoppeld aan de ketel als HT zone. Dan wijs je een BDR91 toe als zoneklep voor de woonkamer maar die sluit je aan op X13 waar nu je woonkamer thermostaat op aangesloten zit de LT-zone.

Woonkamer
Als de woonkamer dan warmte vraagt wordt X13 bekrachtigd en de ketel gaat op LT-bedrijf. De evehome zal ook de ketel aansturen maar systeem zal in LT-bedrijf functioneren. De VCxx klep zal dan open staan.

Overige ruimtes
Een HR92 zal dan warmtevragen de evohome zal dan draadloos de ketel om HT-warmte vragen en je radiatoren krijgen dan heet water.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 23-01-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VerkuylJ
leonbong schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:44:
[...]

Mijn zin is ietwat ongelukkig.
Dat klopt ongeveer maar dan moet je ook dubbele thermostaat contacten gebruiken en jij zegt dat je dat niet doet dan kan het echt niet nu zo zijn.
Dan moet je nu echt een thermostaat op X12 hebben en een thermostaat op X13 anders is het onmogelijk.

@VerkuylJ
Hebbes die round wireless is direct draadloos gekoppeld aan je ketel. Daarom kan je gebruik maken LT/HT systeem.
Paragraaf 7.1.4
En zo is het!

Intergas net gesproken. Dat had ik veel eerder moeten doen. Ik kan de X12 connector bestellen. Of de regeling gaat werken zoals ik het in mijn hoofd heb is het volgende, daar was hij ook niet helemaal zeker van. Zo heb ik nog geen idee hoe ik de Evohome in moet stellen voor de HT zone en de HR92's. Maar goed, ik heb de spullen nu toch, dus dan kan ik het net zo goed gaan proberen. Als het niet lukt, dan kan ik altijd nog naar plan B: de RF thermostaat in de douche ophangen.

Voor alle duidelijkheid:

LT met Evohome thermostaat en modulatie relais op X13 pin 1 en 2. De klepsensor op X13 drie en vier.

HT met HR92 thermostaten en aan/uit relais op X12 pin 1 en 2.

Keep you posted, nu eerst even zo'n stekkertje bestellen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@VerkuylJ
Ik hem mij post hierboven aangepast.
Met die X12 connector wordt veel makkelijker.

Op x12 de HT zone een BDR91 gekoppeld aan evohome als ketelmodule
Op x13 de LT zone een BDR91 gekoppeld aan evohome als zoneklep woonkamer.

De software van ketel zorgt er zelf voor dat als de HT en LT zone warmte vragen dat watertemperatuur gelijk is aan de LT zone en af en toe naar HT-temp gaat. Waarbij de ketel de VCxxx sluit om te voorkomen dat HT-water in vloer terecht komt.

Nu ga ik ervanuit dat je:
LT-zone ingesteld staat op 40 graden.
HT-zone ingesteld staat op 80 graden, wat erg heet is voor zo'n modern huis 50 á 60 zo echt genoeg moeten zijn voor zo'n modern huis.

[ Voor 117% gewijzigd door leonbong op 23-01-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
leonbong schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:22:
@VerkuylJ
Ik hem mij post hierboven aangepast.
Met die X12 connector wordt veel makkelijker.

De software van ketel zorgt er zelf voor dat als de HT en LT zone warmte vragen dat watertemperatuur gelijk is aan de LT zone en af en toe naar HT-temp gaat. Waarbij de ketel de VCxxx sluit om te voorkomen dat HT-water in vloer terecht komt.

Nu ga ik ervanuit dat je:
LT-zone ingesteld staat op 40 graden.
HT-zone ingesteld staat op 80 graden, wat erg heet is voor zo'n modern huis 50 á 60 zo echt genoeg moeten zijn voor zo'n modern huis.
Jij bent de eerste de mijn gedachte gang volgt! Altijd een fijn moment :)

80 is idd veel. Als het allemaal geregeld is zal ik dat langzaam naar beneden gaan schroeven.

Connector (205014) bestellen zonder KVK nummer is ook alweer een uitdaging, maar dat is slechts een kleine.

De LT staat op 45 graden. Die stond op 50 en om dat te veranderen moest ik ook al uitwijken naar tweakers. Niemand wilde mij de installateurs toegangscode daarvoor geven.

HT kan ik cappen in het gebruikersmenu.

Nu heb ik voor de LT een 8810 aangesloten (modulair), wat prima werkt. Lijkt mij dat het geen probleem is dat ik de HT met aan/uit regel. De CV ketel kan beide, ook in combinatie en de zones zijn gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
leonbong schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:22:
@VerkuylJ

Wacht even...

Als ik HT als ketelmodule instel en LT als zoneklep. Hoe zit dat dan als alleen LT vraagt? Gaat de CV dan wel aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

VerkuylJ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:55:
[...]

Connector (205014) bestellen zonder KVK nummer is ook alweer een uitdaging, maar dat is slechts een kleine.
Beetje zoeken mag wel ;)

https://www.warmteservice...6-M08-Intergas/p/O0050363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Laatst online: 22:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb dit topic doorgelezen omdat ik ook aan het kijken bij hoe ik Evohome kan inzetten om in ons huis betere warmtevraag/aanbod te regelen. Wij hebben ook vloerverwarming en door de goede isolatie merk ik dat het boven gewoon niet warm wordt. De woonkamer is namelijk altijd lekker op temperatuur dus de CV hoeft niet veel te doen behalve de vloerverwarming een beetje op temperatuur te houden.

Mijn idee is dus om een systeem als Evohome hiervoor in te zetten, ook omdat ik (misschien niet terecht) het idee heb dat Honeywell stabiel en betrouwbaar is als product en leverancier.

Bij ons is alles in de garage gemonteerd en vanaf die plek gaan alle leidingen naar de verschillende plekken in het huis. De vloerverwarming heeft uiteraard een eigen thermostaatkraan (hieronder aangegeven met A) die afgesteld staat op een temperatuur van maximaal 28 graden aanvoer en de CV staat ingesteld op een aanvoer van max 50 graden. Dit heb ik gedaan om de vloerverwarming wat constanter/rustiger te maken.

CV Installatie
Klikbaar

Mijn vloerverwarming voor beneden zit in een eigen lus als het ware en dat is denk ik wel handig omdat dit de mogelijkheid zou moeten bieden om deze als een totale groep te sturen. Ik heb geen kranen per groep aangezien dit een verdeler is met 8 groepen voor één enkele vloer.

Ik denk nu dat voor mij de oplossing zou zijn om op positie 1 of 2 een zoneklep te plaatsen en deze te laten sturen door de Evohome die in de woonkamer komt te hangen.

Voor boven kan ik alle radiatoren dan sturen via HR92's in de kamers. De enige die ik nog niet scherp heb is de vloerverwarming op de badkamer. Deze heeft een eigen thermostaatkraan op de verdeler en deze verdeler zit uiteraard niet in de badkamer zelf maar in een kleine technische ruimte. Hier heb ik zo 1-2-3 geen foto van nu. De kraan zit op de slang van de vloerverwarming zelf en voelt het water qua temperatuur, niet de omgevingstemperatuur. Ik denk dat voor deze groep ik een aparte kamerthermostaat in de badkamer moet plaatsen en ook een zoneklep achter de reeds aanwezige thermostaatkraan die de aanvoertemperatuur regelt.

Ziet iemand fouten in mijn redenatie of zijn er slimmere oplossingen?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@MaNdM Je afbeelding is wel heel klein..

Alles wat je omschrijft is redelijk standaard op je badkamer na.
De kraan zit op de slang van de vloerverwarming zelf en voelt het water qua temperatuur,
Weet je zeker dat dat geen limiter is ? Om er voor te zorgen dat er niet té heet water je badkamer vloer in gaat ? Het is immers gewoon VV met 1 zone dus heb je geen verdeler nodig.

Als dat het geval is zou je daar ook een HR92 in serie bij kunnen plaatsen of een zone klep.

Met EVO Home heb je dus 3 mogelijke oplossingen,

supported: Aan/Uit schakeling met zoneklep
supported: Aan/Uit schakeling met zone verdeler (HCE80)
unsupported: Modulerend met HR92 voor woonkamer VV en badkamer VV.

[ Voor 88% gewijzigd door DukeBox op 23-01-2020 13:14 . Reden: type ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als het puur boven/beneden regelen is zou ik niet perse voor EvoHome gaan.
Hier zijn goedkopere alternatieven voor te krijgen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:56:
Als het puur boven/beneden regelen is zou ik niet perse voor EvoHome gaan.
Hier zijn goedkopere alternatieven voor te krijgen zeg maar.
Het is wel de bedoeling om boven per kamer te regelen. Kantoor moet warmer zijn dan een slaapkamer natuurlijk.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Thanks! Had m al gevonden, maar geen plaatje, dus was ik niet zeker of wel de goede was. Tja, had natuurlijk de beschrijving moeten lezen, daar staat het nummer gewoon.. 8)7

Is besteld en haal zsm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Oeps, heb hem even klikbaar gemaakt
Alles wat je omschrijft is redelijk standaard op je badkamer na.
Weet je zeker dat dat geen limiter is ? Om er voor te zorgen dat er niet té heet water je badkamer vloer in gaat ? Het is immers gewoon VV met 1 zone dus heb je geen verdeler nodig.
Er is een verdeler waar zowel de radiatoren als die vloerverwarming op aangesloten is. Voor de vloerverwarming is er een limiter inderdaad die zorgt dat er niet te heet water de VV in gaat.
Als dat het geval is zou je daar ook een HR92 in serie bij kunnen plaatsen of een zone klep.

Met EVO Home heb je dus 3 mogelijke oplossingen,

supported: Aan/Uit schakeling met zoneklep
supported: Aan/Uit schakeling met zone verdelen
unsupported: Modulerend met HR92 voor woonkamer VV en badkamer VV.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
VerkuylJ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:59:
[...]

Wacht even...

Als ik HT als ketelmodule instel en LT als zoneklep. Hoe zit dat dan als alleen LT vraagt? Gaat de CV dan wel aan?
Goed lezen. Kort antwoord ja.

De BDR91 tbv LT-zone inleren als zone-klep op de evohome maar aansluiten op LT-contacten van de ketel X13.
De ketel is een dom ding dus bij warmtevraag van LT-zone. Voor de ketel is gesloten relais gewoon warmtevraag.
Dus met de nieuwe evohome woonkamerthermostaat warmte vraagt. Zal evohome het relais van zoneklep aansturen (dat zijn dan de LT-contacten X12) maar ook het relais van de ketel (X13). De ketelelektronica zal dan VCxxx openen en stoken op LT-temperatuur.

Bij alleen warmtevraag van een slaapkamer zal evohome de betreffende HR92 openen en het ketelrelais bekrachtigen (HT-contacten). Dat heeft als resultaat dat alleen X12 is bekrachtigd en ketel HT-temperatuur zal stoken.

Nog betere oplossing.
Op HT-contacten een BDR91 ingeleerd als ketelrelais.
Op LT-contacten een BDR91 ingeleerd als elektrische verwarmingszone.

Bij elektrische een verwarmingszone wordt bij warmtevraag het ketelrelais niet aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
leonbong schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Goed lezen. Kort antwoord ja.

De BDR91 tbv LT-zone inleren als zone-klep op de evohome maar aansluiten op LT-contacten van de ketel X13.
De ketel is een dom ding dus bij warmtevraag van LT-zone. Voor de ketel is gesloten relais gewoon warmtevraag.
Dus met de nieuwe evohome woonkamerthermostaat warmte vraagt. Zal evohome het relais van zoneklep aansturen (dat zijn dan de LT-contacten X12) maar ook het relais van de ketel (X13). De ketelelektronica zal dan VCxxx openen en stoken op LT-temperatuur.

Bij alleen warmtevraag van een slaapkamer zal evohome de betreffende HR92 openen en het ketelrelais bekrachtigen (HT-contacten). Dat heeft als resultaat dat alleen X12 is bekrachtigd en ketel HT-temperatuur zal stoken.

Nog betere oplossing.
Op HT-contacten een BDR91 ingeleerd als ketelrelais.

Bij elektrische een verwarmingszone wordt bij warmtevraag het ketelrelais niet aangestuurd.
Zeer duidelijke uitleg. Dankjewel!

Ik ga het alleen toch proberen met 8810 op de LT en bdr91 op de HT. Tenzij je zegt dat dit echt niet kan werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat heeft weinig zin.
Op LT waar je de watertemperatuur op 45 limiteert (ik zou dat op 40 zetten maar ok) heeft moduleren geen zin mbt gasverbruik.
Op HT heeft dat wel zin.

Daarnaast evohome accepteert geen 8810 als zoneklep of elektrische verwarming dus het kan niet eens.

Nog betere oplossing.
Op HT-contacten een 8810 ingeleerd als ketelrelais.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 23-01-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Top! Zo ga ik dat proberen.

Begrijp dan nog niet hoe de ketel aan gaat als er alleen LT gevraagd wordt, maar daar zal je wel over nagedacht hebben (dmv elektrische verwarmingszone).

[ Voor 10% gewijzigd door VerkuylJ op 23-01-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje van een wat simpeler orde...

Iemand enig idee of je een Honeywell round kunt toewijzen zonder dat daar een klep aan is toegewezen? Puur als thermometer voorlopig zeg maar...

Wireless round toewijzen aan een kamer is wel gelukt, maar zonder klep toewijzing krijg ik de melding 'niet toegewezen' op het scherm.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Ja met een trucje:
Eerste een volledige zone maken met bijvoorbeeld een HR92
Daar dan round wireless aan toewijzen als temperatuur voeler.
Daarna de HR92 wissen uit de zone en klaar.

Ps
Ik weet niet of dat op de lange termijn storingen geeft, denk het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 24-01-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:48:
@MikeyMan
Ja met een trucje:
Eerste een volledige zone maken met bijvoorbeeld een HR92
Daar dan round wireless aan toewijzen als temperatuur voeler.
Daarna de HR92 wissen uit de zone en klaar.

Ps
Ik weet niet of dat op de lange termijn storingen geeft, denk het niet.
Top! Thanks!

Ben al een eind op weg om volgend jaar met zoneregeling te gaan werken. Lijkt moeilijker dan het is gelukkig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@leonbong toch nog wat verwarring... Ik heb vier maal een round wireless van marktplaats geplukt voor weinig. Nu snap ik dat die alleen maar 100% of 0% kan vragen. Echter... Ik heb er nu eentje op 10% warmtevraag vast staan, en eentje op 0. Enig idee..?

Hebben modulerende thermostaten ook nog zin als ik tzt eventueel overstap op aan-uit sturing ivm een warmtepomp?

Heb nu de opentherm aansturing... Helemaal niet aan gedacht dat die round wireless niet zou moduleren

Geloof dat ik morgen de handleiding maar weer ff ga zoeken :O

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2020 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Maakt niks uit

Een aan/uit thermostaat schakelt tijdgebonden aan/uit modulatie ;)
Dus 10% is 6 min per uur aan.

“Een modulerende thermostaat”
Een modulerende thermostaat regelt de watertemperatuur. Temperatuurmodulatie.

Dus ecohome laat altijd een % voor een ruimte zien het of je nu je ketel aan/uit of opentherm regelt.

Maar bij evohome wordt de thermostaat functie van de roundwireless helemaal niet gebruikt.
Een roundwireless is voor evohome alleen maar een tempopnemer de daadwerkelijke warmtevraag wordt berekent door evohome centrale.

Afhankelijk of je opentherm of aan/uit module voor de ketel gebruikt wordt dit vertaald in het noodzakelijke signaal.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 24-01-2020 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Uitzondering hierop zijn
De hr92 radiatorknoppen
Deze bepalen wel zelf hun verwarmingsvraag in %.

Behalve als je ook nog externe voeler gebruikt dan is verwarmingsvraag bepaald door hr92 icm de centrale.

De mengklep regelaar hm80
Werkt zeer afwijkend deze regelt de vloerwatertemperatuur afhankelijk van hoe groot de afwijking van de gevraagde temperatuur is. Als de ruimtetemperatuur goed is houd hij de watertemperatuur constant.

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 24-01-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:47
Interessant interessant... ik zit ook al een tijdje te stoeien/denken of en hoe ik mijn LT/HT regeling (Intergas HCE ketel) icm Evohome kan gebruiken. Alleen een verschil, mijn LT zone betreft gehele benedenverdieping en de badkamer boven. Om die ruimtes apart te kunnen regelen heb ik een HCE80 geplaatst. Deze werkt nog niet helemaal naar mijn zin (warmtevraag ketel op momenten dat zones gesloten zijn en andersom... gedrag wat ik nog niet kan plaatsen. Sinds vorige week een bdr91 direct gekoppeld aan de hce80 ipv aan de evohome en nu gaan warmtevraag en vloerzones in ieder geval in sync.

Voor boven wil ik ook ooit nog 5 kamers apart kunnen regelen... of een 2e evohome of iets slims bedenken. Een ander issue wat ik mogelijk nog heb is afstand. Evohome in woonkamer en bereik tot zolder is ook een uitdaging. Dus al zou ik het in 1 systeem krijgen dan zit ik daar mogelijk nog mee.

Las pas nog een berichtje op een ander forum waar iemand met soortgelijk situatie zit/zat en bdr91 rechtstreeks aan de hdr91 wilde koppelen voor warmtevraag. Volgens mij kan dat tot 4 per bdr91, maar of je deze dan nog in de evohome kunt zien/bedienen weet ik niet. Anders zou dat nog een oplossing voor mij voor boven kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:52:
@MikeyMan
Maakt niks uit

Een aan/uit thermostaat schakelt tijdgebonden aan/uit modulatie ;)
Dus 10% is 6 min per uur aan.

“Een modulerende thermostaat”
Een modulerende thermostaat regelt de watertemperatuur. Temperatuurmodulatie.

Dus ecohome laat altijd een % voor een ruimte zien het of je nu je ketel aan/uit of opentherm regelt.

Maar bij evohome wordt de thermostaat functie van de roundwireless helemaal niet gebruikt.
Een roundwireless is voor evohome alleen maar een tempopnemer de daadwerkelijke warmtevraag wordt berekent door evohome centrale.

Afhankelijk of je opentherm of aan/uit module voor de ketel gebruikt wordt dit vertaald in het noodzakelijke signaal.
Gekke is wel, ik heb 1x 10%, 1x 0% en de rest 100% staan. Behalve de evohome bediening zelf, die gaat alle kanten op. Ketel ook op 100%. Lijkt erop dat als er maar 2 van de zones 100% vraagt, dit ook de vraag aan de ketel wordt.

Het staat wat omslachtig in de handleiding, maar als ik het goed begrijp mag ik meerdere motoren aan een enkele aansluiting monteren toch?

Edit: max 3 motoren per zone. Zone 2 en verder mogen buiten de unit in een lasdoos nog verdere motoren parallel aangesloten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Zijn dat die zones die alleen temperatuurmeting zijn.
Zo ja stel de gevraagde temperatuur eens heel laag en controleer dan of die % wijzigen.

Want de ketelmodule neemt altijd het hoogst gevraagde % over. (Behalve elektrische zones, daar doet de ketelmodule niks mee)

Anders kan je ook tijdelijk die zones omzetten naar elektrische zones zodat het geen invloed op de ketelmodule.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 25-01-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:24:
@MikeyMan
Zijn dat die zones die alleen temperatuurmeting zijn.
Zo ja stel de gevraagde temperatuur eens heel laag en controleer dan of die % wijzigen.

Want de ketelmodule neemt altijd het hoogst gevraagde % over. (Behalve elektrische zones, daar doet de ketelmodule niks mee)

Anders kan je ook tijdelijk die zones omzetten naar elektrische zones zodat het geen invloed op de ketelmodule.
Ben gisteren nog ff verder aan het knutselen geweest... Kom een paar hce80 te kort...

Had hem initieel op de tweede verdieping hangen. Maar daar zijn maar twee groepen, in een zone. Dus daar de eco-pomp-schakelaar heen verplaatst. Hce80 naar de eerste verdieping. En daadwerkelijk de mt4s eraan gehangen. Werkt op zich prima. Ware het niet dat ik ff niet had nagedacht over het feit dat nu als een van de kamers warmtevraag heeft, de begane grond nu ook mee doet. Daar heb ik nog geen afsluiter namelijk.

Maar zie nu:
100% voor de ketel regeling
14% voor de woonkamer
0% slaapkamer
51% logeerkamer
100% voorkamer
44% kantoor

Dus dat lijkt wel te kloppen.

Nu ff proberen hoe het vandaag werkt. Maar vrees dat ik iig die hce80 voor beneden moet gaan halen. Bovenverdieping mag van mij open blijven staan. Koud zat daar.

Leuk spul wel dit B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Ik lees hierboven wat dingen over het instellen van een zone als electrische lading waardoor de betreffende zone geen ketelwarmte vraag zal doen.

Zou dit ook werken voor HCE80 zones? Ik heb nu 1 HCE80 met 4 zones en een BDR91 direct aan de HCE80 gekoppeld. Deze BDR91 spreekt mijn LT ingang op de ketel aan. Als ik die 4 zones in de EvoHome nu als electrische lading zou instellen ipv vloerverwarming. En dan nog een aantal HDR91's zou toevoegen een mijn EvoHome als gewone radiator zones en uiteindelijk nog een BDR91 als ketelregeling aan de EvoHome toevoeg die ik koppel aan mijn HT thermostaat ingang. Zou dit gaan werken?

Dus warmtevraag 1 van de zones met vloerverwarming -> HCE80 -> BDR91 -> LT circuit
Warmevraag 1 van de radioatoren -> EvoHome -> BDR91 -> HT circuit.

Of doet de instelling vloerverwarming tov electrische lading nog meer (ander gedrag oid?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Elektrische zone is voorbehouden aan bdr91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
VerkuylJ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 07:37:
Goedemorgen,

Precies.

En de tweede thermostaat is rf gekoppeld. Een 2e thermostaat (of relais) aansluiten op de printplaat kan wel, maar bij mij mist de stekker daarvoor. Dat is blijkbaar een optie en het is mij nog niet gelukt dat na te bestellen (als dat al kan). Want als je daar een relais op an sluit een dat relais koppelt met al je hr92s, dan ben ik er volgens mij. Toch?

Wederom dank voor de input!
Ik heb op mijn ketel 1 OT aansluiting met wireless aansturing via BDR91( vloerverwarming B.G.) en een wireless aan/uit aansluiting via een R8810A1018.( radiatoren 1 verd. en zolder.)
Ketel stuurt 3 weg klep aan bij de juiste vraag.
Het hele evohome systeem gaat over de zeik als ik de 4de HR92 wil aanmelden.
Je kan niet onbeperkt HR92 aansluiten op een relais box.( maar ik denk zelf dat je max 4 apparaten op het evo home systeem kan aansluiten om een wireless box te bedienen).
Bij mij dus 1 x evotouche en 3 keer HR92 om 2 relais boxen aan te sturen.
In de documentatie van evo home staat dat je max 4 items kan aansluiten op een BDR91.R8810A1018.
maar als dit niet zo is wil ik het ook graag weten, ik krijg niet meer dan dit geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie overigens nog wel twee aparte zaken gebeuren momenteel:
- Ketel loopt terwijl er geen warmtevraag is vanuit één van de zones volgens het display en volgens de HCE80.
- HCE80 zet de pomp uit terwijl er ten eerste nog warmte in het systeem zit, en ten tweede er ook warmtevraag is. Dat moet efficienter kunnen. Zou dit te maken kunnen hebben met de instelling voor maximaal aantal keer stoken per uur? Leek mij een anti-pendel stand, maar misschien stuurt ie de pomp ook op die wijze.

Moet sowieso over op pomp-loze verdelers een keer. Maar vraag me af of de pomp in de ketel dat trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
MikeyMan schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:26:
Zie overigens nog wel twee aparte zaken gebeuren momenteel:
- Ketel loopt terwijl er geen warmtevraag is vanuit één van de zones volgens het display en volgens de HCE80.
- HCE80 zet de pomp uit terwijl er ten eerste nog warmte in het systeem zit, en ten tweede er ook warmtevraag is. Dat moet efficienter kunnen. Zou dit te maken kunnen hebben met de instelling voor maximaal aantal keer stoken per uur? Leek mij een anti-pendel stand, maar misschien stuurt ie de pomp ook op die wijze.

Moet sowieso over op pomp-loze verdelers een keer. Maar vraag me af of de pomp in de ketel dat trekt.
Gedrag zie ik ook bij mij. Ik heb echter een pomp-loze verdeler.
Ik heb nu de BDR91 aan de HCE-80 gekoppeld ipv aan de EvoHome. Nu loopt de warmtevraag in ieder geval synchroon met het openen van zones (en min of meer met het relais van de pomp, maar dat is voor mij minder relevant). Nadeel hiervan is dat dit alleen een oplossing is als je geen radiatoren gebruikt want dan moet EvoHome toch de ketel aanspreken. Of je moet de BDR91 rechtstreeks aan de radiatoren koppelen wat @makkie hierboven volgens mij ook probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Ik heb nu een vloerverwarmingverdeler (WTH) zonder pomp die vanuit de bouw ingeregeld is. Elk zone heeft dus een bepaalde stand om de waterstroom in bepaalde verhouding te laten stromen.

Nu heb ik de verdeler voorzien van thermische motoren en vraag me af of ik die inregeling wel moet handhaven? Ik heb nu het idee dat er eigenlijk veel water direct door de bypass gaat en aangezien er nu nageregeld wordt, zou ik de zones dan niet allemaal gewoon open moeten zetten en het regelen aan EvoHome moeten overlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 19:18

Dennahz

Life feels like hell should.

edit:
Nvm, dacht dat dit het algemene Evohome topic was.

[ Voor 97% gewijzigd door Dennahz op 27-01-2020 10:00 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@petermdevries
Wat voor pomp heb je in CV-ketel als dat zo moderne Grundfos UPM achtig ding zal deze de persdruk constant houden.
Gevolg bij sluiten van enkele thermische motoren gaat de pomp ook gewoon minder hard draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

petermdevries schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Gedrag zie ik ook bij mij. Ik heb echter een pomp-loze verdeler.
Ik heb nu de BDR91 aan de HCE-80 gekoppeld ipv aan de EvoHome. Nu loopt de warmtevraag in ieder geval synchroon met het openen van zones (en min of meer met het relais van de pomp, maar dat is voor mij minder relevant). Nadeel hiervan is dat dit alleen een oplossing is als je geen radiatoren gebruikt want dan moet EvoHome toch de ketel aanspreken. Of je moet de BDR91 rechtstreeks aan de radiatoren koppelen wat @makkie hierboven volgens mij ook probeert?
Je ziet beide ook gebeuren? Vreemd...

Heb zelf een R8810A1018 opentherm module. Dat is de opentherm variant van de bdr91 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
MikeyMan schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:22:
[...]

Je ziet beide ook gebeuren? Vreemd...

Heb zelf een R8810A1018 opentherm module. Dat is de opentherm variant van de bdr91 toch?
Ja klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
leonbong schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:01:
@petermdevries
Wat voor pomp heb je in CV-ketel als dat zo moderne Grundfos UPM achtig ding zal deze de persdruk constant houden.
Gevolg bij sluiten van enkele thermische motoren gaat de pomp ook gewoon minder hard draaien.
Geen idee eerlijk gezegd. Het is een Intergas HCE 28/24 ketel. Moet ik eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook een Intergas. Net maar ff alles van de stroom af gehad, en de ketel is nu iig uit, na de hele ochtend gebrand te hebben zonder reden. Heel raar...

edit: het gedonder begon opnieuw. Heb alle zones weggegooid en opnieuw aangemaakt. Eens kijken hoe dat nu verloopt.

edit2: Het blijft vreemd... Alle zones warmer dan de ingestelde temperatuur, alle warmtevraag en ketelaansturing op 0%, HCE80 in stand-by (geen zone met warmtevraag), maar ketel staat wel in bedrijfsstand. @leonbong enig idee wat hier aan de hand is?

[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepijnwk
Na een hoop geklooi heb ik nu de vloerverwarming eindelojk werkend maar ik zit met een vraag. Mijn vraag :

heb ik naast de evohome controller (ATC928) en RF schakelaar (BDR91) en een hoop Thermostaatknoppen buiten de woonkamer (HR92) nog een thermostaat voor in de woonkamer nodig weaar ik vloerverwarming heb?

Ik heb nu:
de ATC928 in de woonkamer voorzien van Vloerverwaming en een viertal radioatoren in de slaapkamers allen bestuurd door HR92. de slaapkamers worden prima geregeld maar de woonkamer is altijd koud 's morgens!!!!

de vloerverwarming wordt simpelweg niet aangeschakeld!!

nu heb ik de volgende truuk bedacht en nu werkt het wel: ik heb in de woonkamer naast de controller een thermostaatkraan met een HR 92 erop neer gelegd. deze als remote sensor ingesteld op de evohome. nu werkt het wel.

Ik dacht dat de evohome dit zelf zou kunnen zonder een remote sensor. Maar als ik dat doe wordt de ketel helemaal niet in/of uitgeschakeld.

hoewel het nu prima werkt moet dit toch netter kunnen?

Als ik op de site van evohome mijn configuratie aangeef ( 1 woonkamer met vloerverwarming en drie kamers. wordt aangegeven dat ik drie HR 92 moet hebben een evohome controller ATC 928)en rf box(BDR91) en dus een thermostaatT87RF2025.......

Zie ik iets over het hoofd? moet de VV inderdaad nog door een externe thermostaat geschakeld wordenen dat kan dus niet door de evohome controller zelf? ( ik was er vanuit gegaan dat de evohome controller ook zelf de functie van een HR92 in zich had..... Maar dat is dus niet zo?

ik hoop op jullie antwoord op dit wellicht wat wazige verhaal!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De evohome controller moet dit inderdaad zelf af kunnen. Heb je deze als temperatuur opnemer voor die zone geconfigureerd?

Als je de menu knop ingedrukt houdt kun je zien hoeveel warmtevraag er per zone is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepijnwk
Ja dat heb ik inderdaad gedaan maar er kwam nooit warmte vraag van de vloerverwarming. Alsof hij gewoon niet geschakeld werd! Vandaar dat ik hem extern heb geschakeld. Nu werkt het wel, maar eigenlijk moet het netter kunnen. Wat me verbaasd nl is dat ook evohome site ook nog een extra thermostaat aanbeveelt. Dat begrijp ik dus niet goed. Net of de evohome niet extern gecombineerd met de interne sensor kan schakelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Herkent iemand dit gedrag van de Evohome HCE80 icm Opentherm Module?

- Zone vraagt warmte
- ketel slaat aan
- HCE80 houdt de pomp uit, en de zone dicht...?

Ik zit te denken dat dit misschien te maken heeft met de aantallen keren schakelen per uur?
Dacht dat dit alleen voor de ketel gold, maar wellicht ook voor de verdeler pomp?]

Lijkt daarmee zijn eigen bufferprobleem/pendelgedrag te creeren

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:02:
Herkent iemand dit gedrag van de Evohome HCE80 icm Opentherm Module?

- Zone vraagt warmte
- ketel slaat aan
- HCE80 houdt de pomp uit, en de zone dicht...?

Ik zit te denken dat dit misschien te maken heeft met de aantallen keren schakelen per uur?
Dacht dat dit alleen voor de ketel gold, maar wellicht ook voor de verdeler pomp?]

Lijkt daarmee zijn eigen bufferprobleem/pendelgedrag te creeren
Ja, heb ik hierboven ook al beschreven. Eerst ook met OpenTherm module gewerkt. Toen ik de OT module heb vervangen door de BDR91 soortgelijk gedrag. Pas sinds ik de BDR91 direct aan de HCE80 heb gekoppeld lijkt het beter te gaan, maar dat is volgens mij niet zoals het zou moeten/hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

MaNdM schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:28:
Ik heb dit topic doorgelezen omdat ik ook aan het kijken bij hoe ik Evohome kan inzetten om in ons huis betere warmtevraag/aanbod te regelen. Wij hebben ook vloerverwarming en door de goede isolatie merk ik dat het boven gewoon niet warm wordt. De woonkamer is namelijk altijd lekker op temperatuur dus de CV hoeft niet veel te doen behalve de vloerverwarming een beetje op temperatuur te houden.

Mijn idee is dus om een systeem als Evohome hiervoor in te zetten, ook omdat ik (misschien niet terecht) het idee heb dat Honeywell stabiel en betrouwbaar is als product en leverancier.

Bij ons is alles in de garage gemonteerd en vanaf die plek gaan alle leidingen naar de verschillende plekken in het huis. De vloerverwarming heeft uiteraard een eigen thermostaatkraan (hieronder aangegeven met A) die afgesteld staat op een temperatuur van maximaal 28 graden aanvoer en de CV staat ingesteld op een aanvoer van max 50 graden. Dit heb ik gedaan om de vloerverwarming wat constanter/rustiger te maken.

[Afbeelding: CV Installatie]
Klikbaar

Mijn vloerverwarming voor beneden zit in een eigen lus als het ware en dat is denk ik wel handig omdat dit de mogelijkheid zou moeten bieden om deze als een totale groep te sturen. Ik heb geen kranen per groep aangezien dit een verdeler is met 8 groepen voor één enkele vloer.

Ik denk nu dat voor mij de oplossing zou zijn om op positie 1 of 2 een zoneklep te plaatsen en deze te laten sturen door de Evohome die in de woonkamer komt te hangen.

Voor boven kan ik alle radiatoren dan sturen via HR92's in de kamers. De enige die ik nog niet scherp heb is de vloerverwarming op de badkamer. Deze heeft een eigen thermostaatkraan op de verdeler en deze verdeler zit uiteraard niet in de badkamer zelf maar in een kleine technische ruimte. Hier heb ik zo 1-2-3 geen foto van nu. De kraan zit op de slang van de vloerverwarming zelf en voelt het water qua temperatuur, niet de omgevingstemperatuur. Ik denk dat voor deze groep ik een aparte kamerthermostaat in de badkamer moet plaatsen en ook een zoneklep achter de reeds aanwezige thermostaatkraan die de aanvoertemperatuur regelt.

Ziet iemand fouten in mijn redenatie of zijn er slimmere oplossingen?
Ik ben er voor gegaan en heb nu de evohome WiFi in huis en aangesloten. Wat ik nog niet heb zijn de kleppen voor de vloerverwarming beneden en boven omdat ik dan echt ga ingrijpen op de leidingen. Dat wilde ik nog niet meteen doen.

Eerste indruk is erg goed. Lokale warmtevraag werkt prima maar een logische bijwerking is nu natuurlijk dat de VV altijd mee gaat. Het gas gebruik stijgt natuurlijk ook omdat er meer warmtevraag is. Dat was ook het doel.

Volgende stap is twee maal een zoneklep te installeren met aansturing. En dan moet het helemaal goed gaat werken.

Snelle vraag die ik daarover heb. Zonekleppen zijn aan/uit. Kan dat samen bestaan met modulerende aansturing op andere zones?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[quote]petermdevries schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:25:
[...]

Ja, heb ik hierboven ook al beschreven. Eerst ook met OpenTherm module gewerkt. Toen ik de OT module heb vervangen door de BDR91 soortgelijk gedrag. Pas sinds ik de BDR91 direct aan de HCE80 heb gekoppeld lijkt het beter te gaan, maar dat is volgens mij niet zoals het zou moeten/hoeven.
[/quote
Het ging me specifiek om het aanzetten van de ketel terwijl de pomp niet gestuurd wordt.

Dus: wel warmtevraag, maar geen opdracht om die warmte ook kwijt te kunnen... Maar vreemd is het wel...

Probleem is alleen wel dat ik inmiddels dusdanig veel heb geinvesteerd in het honeywell gebeuren dat ik niet zomaar ff overstap natuurlijk... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petermdevries
Hier ook, hoop geïnvesteerd en wil eigenlijk niet zomaar switchen...

Maar, wat bij mij op zich wel goed ging, los van of ik de ketelmodule rechtstreeks aan de HCE80 koppelde of aan de EvoHome, is dat zones open gaan open gaan op de HCE80 (LED aan) en een pomprelais inschakelt (LED pomp aan). Dat loopt wel aardig synchroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MaNdM schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:26:
Snelle vraag die ik daarover heb. Zonekleppen zijn aan/uit. Kan dat samen bestaan met modulerende aansturing op andere zones?
Wel i.c.m. de HR92, niet met modulerende ketel sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DukeBox schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:46:
Wel i.c.m. de HR92, niet met modulerende ketel sturing.
Ik heb nog een HR92 over. Maar die kan ik natuurlijk niet zomaar op de VV verdeler zetten. Daar mag niet te warm water in namelijk. Dus dan moet er een extra kraan in het systeem waar dan de HR92 op kan. Die moet alleen niet zijn eigen sensor gebruiken want dat is de evohome zelf al.

Kan een thermostatische kraan op de retour vanuit de verdeler geplaatst worden of heeft die niet genoeg doorvoer?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MaNdM schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:52:
Ik heb nog een HR92 over. Maar die kan ik natuurlijk niet zomaar op de VV verdeler zetten.
Als hij op je zone past mag dat gewoon. Bedoel je met verdeler niet de limiter ? Een HR92 gaat daar hoe dan ook niet werken want er zit een externe temp. sensor aan die in je verdeler zit.
Dus dan moet er een extra kraan in het systeem waar dan de HR92 op kan. Die moet alleen niet zijn eigen sensor gebruiken want dat is de evohome zelf al.
Dat kan prima al is het officieel niet gesupport.
Kan een thermostatische kraan op de retour vanuit de verdeler geplaatst worden of heeft die niet genoeg doorvoer?
In theorie ja, maar logischer wijs plaats je hem vóór je limiter.
Doorvoer is niet echt van toepassing want er wordt voornamelijk bijgemengd en de andere thermostaat knop heeft natuurlijk dezelfde doorvoer.
Je moet alleen de regeling van de HR92 op vol open/dicht zetten en niet modulerend.

Zo heb ik hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xpZYQZk2l6ofMZ3xMe1HxloQ/medium.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 29-01-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DukeBox schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:56:
[...]

Als hij op je zone past mag dat gewoon. Bedoel je met verdeler niet de limiter ? Een HR92 gaat daar hoe dan ook niet werken want er zit een externe temp. sensor aan die in je verdeler zit.

[...]

Dat kan prima al is het officieel niet gesupport.

[...]

In theorie ja, maar logischer wijs plaats je hem vóór je limiter.
Doorvoer is niet echt van toepassing want er wordt voornamelijk bijgemengd en de andere thermostaat knop heeft natuurlijk dezelfde doorvoer.
Je moet alleen de regeling van de HR92 op vol open/dicht zetten en niet modulerend.

Zo heb ik hem:
[Afbeelding]
Dan komt ie op positie 1 in deze opstelling. Al zou positie 2 hetzelfde effect moeten hebben.
CV Installatie

Ik bedoelde inderdaad de limiter die een externe sensor heeft. Vandaar dat ik zei dat die niet vervangen kan worden en dat de HR92 er dus bij komt.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 17:59
@MaNdM Vergeet je bypass ventiel niet!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@petermdevries zone open en pomp aan gaat idd wel goed. Maar ketel aan, en pomp/zones aan niet :)

Dwz; ook met warmtevraag zijn er momenten dat pomp en zones dicht staan.

Gisteren de EvoHome zijn gang laten gaan. Zie wel iets ander gedrag ontstaan inmiddels, maar het gasverbruik was gisteren 9,7 kuub. Laat het even zo lopen, kijken hoe ie zichzelf inleert. Maar zit toch te twijfelen om over te stappen naar aan/uit regeling ipv opentherm.

Zou ook nog het programma een beetje aan kunnen passen. Voor de kamers op de eerste verdieping staat dit nu op 18 graden overdag en 16,5 graden 's nachts.

Zou ervoor kunnen kiezen om 'sochtends en 'savonds een paar uur 19 in te stellen, en de rest van de dag ook 16. Denk dat de ketel dan iig minder aan slaat.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2020 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MaNdM schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:19:
Dan komt ie op positie 1 in deze opstelling. Al zou positie 2 hetzelfde effect moeten hebben.
Ja op 1, plek 2 zou ik persoonlijk niet doen. Mocht je pomp temperatuur geregeld gaan draaien (als die dat ondersteund) en je HR92 om een of andere reden dicht blijft heb je mogelijk een probleem.

En zoals @roelieboelie al aangeeft, ik zie die niet terug in deze setup maar mogelijk dat het in je ketel al zit. Die kan je dan wel mooi tussen buis 1 en buis 2 zetten VOOR je HR92.
Eventueel kan hij ook mooi tussen de 2 verwarming verdeel blokken helemaal rechts als die nu afgedopt zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand een aanrader voor een zoneklep? De Honeywell krijgt wat matige reviews. Weet niet of dit terecht is, maar wellicht zijn er betrouwbaarder alternatieven...

Tevens, kan een mt4 door een brd91 worden geschakeld? :?

Kom er namelijk net achter dat er al kranen zitten in de aanvoer naar de beneden verdiepingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oRbAQAnpDO31d2d1AnIbDPYU/thumb.jpg

Weet alleen niet of de m4 deze dicht krijgt.
Gezien ik de benedenverdieping voorlopig als 1 zone wil aansturen, is dit eventueel een alternatief.

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2020 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
ja mt4 kan worden geschakeld door bdr91.
Mageneetventiel.nl

https://magneetventielsho...elektrisch/2-weg/messing/
Zo iets kan ook wel 220 nemen want anders heb je een adapter nodig. 1/2 inch is voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:53:
ja mt4 kan worden geschakeld door bdr91.
Mageneetventiel.nl

https://magneetventielsho...elektrisch/2-weg/messing/
Zo iets kan ook wel 220 nemen want anders heb je een adapter nodig. 1/2 inch is voldoende
Daar is zo te zien geen versie met knel koppeling van? Of kijk ik er overheen?

Wil deze voor de 2e verdieping gaan gebruiken, gezien dat sowieso maar 1 zone van twee groepen betreft. Hce80 is hier overkill.
Voor beneden wil ik daar tzt wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Mt4 krijgt die kranen gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:48:
Mt4 krijgt die kranen gewoon dicht.
Check... Maakt het nog veel uit voor de flow om deze zonekleppen dmv verloopjes te naar snelkoppeling om te zetten? Deze leiding is overigens maar 16mm staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

In de originele setup heeft iedere radiator een thermostaatkraan en iedere VV een limiter. Dat is niet anders dan wat het nu geworden is. Alleen zijn de thermostaat kranen nu door de evohome te besturen. Een dergelijk ventiel heeft er nooit gezeten en het lijkt me dat als het nodig was geweest dat deze wel geplaatst was. Ik heb in principe niks aangepast behalve het draadloos bestuurbaar maken van thermostaatkranen die er al zaten.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@MaNdM
In je oude setup had je eigenlijk ook al een bypass nodig.

Lees maar eens de handleiding van je ketel.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 30-01-2020 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

leonbong schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:08:
@MaNdM
In je oude setup had je eigenlijk ook al een bypass nodig.

Lees maar eens de handleiding van je ketel.
Goede tip. Zo te zien is het niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/32qyOKVSbeVJ8dHowVZelS3O/full.jpg

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@MaNdM
Dat is mooi de meeste ketels hebben dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In de hoop toch maar weer een oorzaak uit te sluiten, zojuist de ketel-unit naar de meterkast op de begane grond verhuisd. Deze hing in het stookhok naast de ketel, met logischerwijs een hoop leidingen, cv ketel en WTW unit in de buurt.

Meterkast is redelijk clean aan de kant waar de evohome unit hangt. En de unit is nu hard-wired aangesloten.

Aan/uit module in ieder geval ook onderweg. Hoop dat die ketel nu eens uit blijft :)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2020 13:48 ]

Pagina: 1 2 ... 36 Laatste